abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209427075
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 00:41 schreef leolinedance het volgende:
Ik zoek een montagesysteem voor een oost-west landscape opstelling waar grote panelen (> 500 Wp) op kunnen.
Ben al een tijd aan het zoeken maar kom er niet uit. Op marktplaats staan wat bedrijfjes (voorbeeld) die eea maken maar vaak zijn de advertenties onduidelijk over de afmetingen, ballastmogelijkheden, wijze van montage (o.a. van micro-omvormer) etc.

Nu zijn er ook gespecialiseerde bedrijven, bijvoorbeeld:

Van der Valk Valkpro+ L10 = niet vindbaar / leverbaar
Solarstell / Blubase = slecht leverbaar en duur, > Eur 300,- per onderstel voor 2 panelen

Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:

[ afbeelding ]
ValkPro+ is toch wel leverbaar?
Gisteren besteld en sommige delen is iets langere levertijd (2 weken).

Eerst via ValkPro designer de situatie ontworpen. vervolgens krijg je een materialenlijst. Daarna zelf los de onderdelen besteld.
Dus geen kant en klare set.
Eerst denken, dan typen
pi_209427291
Vraag me af hoe het straks met de teruglevering gaat, die belofte van het moet een percentage van het normale tarief worden lijkt mooi, maar in de zomer als het dagtarief 0 of negatief is krijg je dus niets.
pi_209427417
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 08:02 schreef JDx het volgende:
Vraag me af hoe het straks met de teruglevering gaat, die belofte van het moet een percentage van het normale tarief worden lijkt mooi, maar in de zomer als het dagtarief 0 of negatief is krijg je dus niets.
Correct bij dynamische prijzen, niet geheel onredelijk toch?
pi_209427498
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 08:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Correct bij dynamische prijzen, niet geheel onredelijk toch?
Nee ik vind het ook wel logisch, maar ik denk dat dat straks voor alle contracten gaat gelden, ik wilde ooit nog uitbreiden, maar ik heb nu met een 1-persoonshuishouden meer dan genoeg aan 8x300 als salderen vervalt :)
pi_209427999
IK heb 3x Qcell 580 WP panelen en 1 585Wp paneel. Nu werken eigenlijk alle panelen goed en worden afgetopt op 480W door de APsystems DS3-h op het krachtigste paneel na wat het slechtste presteert die haalt vaak die grens niet. Hoe zou ik dit verder kunnen testen?

Alle panelen liggen het zelfde georiënteerd (205 graden) en zouden rond 12 uur moeten pieken.

[ Bericht 16% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 07-06-2023 09:33:21 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:29:20 #56
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428595
https://eenvandaag.avrotr(...)n-belgie-kan-het-al/

Dit zou wel eens uitermate interessant kunnen worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:30:07 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_209428608
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 07:25 schreef Piger het volgende:

[..]
ValkPro+ is toch wel leverbaar?
Gisteren besteld en sommige delen is iets langere levertijd (2 weken).

Eerst via ValkPro designer de situatie ontworpen. vervolgens krijg je een materialenlijst. Daarna zelf los de onderdelen besteld.
Dus geen kant en klare set.
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?
pi_209429011
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?
Ik heb het meeste besteld via elektronbode.

Alleen de rubber blokken (extra verhoging vanwege grind) ergens anders. Scheelde toch weer leuk bedrag.
Eerst denken, dan typen
pi_209430116
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 00:41 schreef leolinedance het volgende:
Ik zoek een montagesysteem voor een oost-west landscape opstelling waar grote panelen (> 500 Wp) op kunnen.
Ben al een tijd aan het zoeken maar kom er niet uit. Op marktplaats staan wat bedrijfjes (voorbeeld) die eea maken maar vaak zijn de advertenties onduidelijk over de afmetingen, ballastmogelijkheden, wijze van montage (o.a. van micro-omvormer) etc.

Nu zijn er ook gespecialiseerde bedrijven, bijvoorbeeld:

Van der Valk Valkpro+ L10 = niet vindbaar / leverbaar
Solarstell / Blubase = slecht leverbaar en duur, > Eur 300,- per onderstel voor 2 panelen

Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:

[ afbeelding ]
Wij gebruiken voor spul met afwijkende maten ook solarstell. Niet heel prettig systeem volgens de monteurs. En het alles op maat of afwijkend is inderdaad duur.

Maar waarom wil je zo'n frame hebben? je kant ook gewone landscape frames kopen, en die met de rug tegen elkaar aan zetten. Rechte achterkant frames bestaan gewoon.

En, als jouw panelen breder zijn, laat je het paneel uitsteken. En zet je het paneel er achter e nét niet tegen aan.

Dan krijg je dit:


Moet je alleen wat meer ballast gebruiken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209430745
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat zou erg mooi zijn als het zo kan. Ik was op zoek naar een complete set en die kon ik niet vinden, losse onderdelen bestellen heb ik niet aan gedacht maar kan natuurlijk ook. Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht?
Ik heb voor mijn xl panelen de xl frames bij jbsolar gekocht. Maar dat was portret.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209431436
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:29 schreef CoolGuy het volgende:
https://eenvandaag.avrotr(...)n-belgie-kan-het-al/

Dit zou wel eens uitermate interessant kunnen worden.
Het wordt veel interessanter als je dit met een hele wijk kan doen, dus elektroontjes die niet eens door een trafohuisje heen komen gewoon delen zonder extra kosten. We betalen al voor de draadjes toch.
  woensdag 7 juni 2023 @ 15:57:47 #62
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_209432274
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 12:44 schreef bambino het volgende:

[..]
Wij gebruiken voor spul met afwijkende maten ook solarstell. Niet heel prettig systeem volgens de monteurs. En het alles op maat of afwijkend is inderdaad duur.

Maar waarom wil je zo'n frame hebben? je kant ook gewone landscape frames kopen, en die met de rug tegen elkaar aan zetten. Rechte achterkant frames bestaan gewoon.

En, als jouw panelen breder zijn, laat je het paneel uitsteken. En zet je het paneel er achter e nét niet tegen aan.

Dan krijg je dit:
[ afbeelding ]

Moet je alleen wat meer ballast gebruiken.
Ja dit soort frames zijn ook prima, echter is het mij niet duidelijk hoe de panelen en micro-omvormers (APsystems DS3) hierop vastgezet moeten worden. Dacht dat een kant-en-klaar pakket wel makkelijk zou zijn.
Misschien zie ik wel teveel beren op de weg :)
  woensdag 7 juni 2023 @ 17:24:33 #63
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_209433394

Kan deze in de openingspost gemaakt worden ?
pi_209433697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 14:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het wordt veel interessanter als je dit met een hele wijk kan doen, dus elektroontjes die niet eens door een trafohuisje heen komen gewoon delen zonder extra kosten. We betalen al voor de draadjes toch.
Dat is het smartgrid toch waar men het over heeft. Overigens neem ik aan dat het zo al loopt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209433785
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 17:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is het smartgrid toch waar men het over heeft. Overigens neem ik aan dat het zo al loopt.
Technisch gaat dat wel zo maar met het afbouwen van de saldering gaat het financieel niet zo. Ik pleit dus dat je kortere pieken in je gebruik wel binnen zeg een uur gesaldeerd mogen blijven.

Voorbeeld: Ik lever nu en de rest van komend uur ongeveer 800 Watt naar het net. Straks gaat de inductie of magnetron aan en zal ik tussen de drie en tien minuten iets van 500 Watt uit het net halen (boven op die 800 Watt). Het zelfde geld voor wasmachine, vaatwas en waterkoker die vaak maar een minuut of tien per keer veel energie vragen. Na het salderen moet ik dus voor dergelijke pieken gaan betalen net als mijn buren die net even eerder of later het zelfde doen. Het zou fijn zijn als je het verbruik tijdens die pieken over ongeveer een uur zou mogen uitsmeren. Of over een halve dag.
pi_209435439
Wellicht een beetje off-topic maar volgens mij zijn er hier genoeg mensen die dit wellicht ook interessant vinden.
Vandaag stuurde minister Jetten een brief naar de Tweede kamer over de toekomst van energieopslag. "Kamerbrief over Routekaart Energieopslag voorjaar 2023".
Een printscreentje van pagina 83 van één van de bijlagen over thuisbatterijen:

Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.
pi_209436499
quote:
14s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:11 schreef _mido het volgende:
Wellicht een beetje off-topic maar volgens mij zijn er hier genoeg mensen die dit wellicht ook interessant vinden.
Vandaag stuurde minister Jetten een brief naar de Tweede kamer over de toekomst van energieopslag. "Kamerbrief over Routekaart Energieopslag voorjaar 2023".
Een printscreentje van pagina 83 van één van de bijlagen over thuisbatterijen:
[ link | afbeelding ]
Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.
Solar en opslag gaan hand-in-hand dus ik vind het niet off-topic.

Die "toenemende gelijktijdigheid" is inderdaad wel een goed punt. Je zou afspraken kunnen maken dat thuisaccu's bijvoorbeeld maximaal 1kW per fase uit het lichtnet mogen trekken, dan heb je die issues niet zo snel en kan je toch nog wat goedkope stroom inkopen als het nodig is.

Uiteindelijk heb ik een thuisaccu straks voor mezelf, om het verdwijnen van het salderen voor een deel op te vangen, en dus niet voor de overheid.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-06-2023 21:44:38 ]
  woensdag 7 juni 2023 @ 22:05:56 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436872
Nou dat, die accu heb ik tzt niet om de overheid of energieleverancier te plezieren, maar in mijn eigen belang.
Ik doe ook de investering.

Maar dit zal er wel weer op neerkomen dat ze er geen subsidies op gaan geven, daar zal het wel om draaien.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 7 juni 2023 @ 22:13:10 #70
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_209436960
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 13:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik heb voor mijn xl panelen de xl frames bij jbsolar gekocht. Maar dat was portret.
Dank je wel! Ik denk dat ik ze daar ook ga kopen. Dit lijkt me ook wel wat.
https://www.jbsolar.nl/4-panelen-o-w-dubb-ls-141030878.html
pi_209437017
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 22:05 schreef Leandra het volgende:
Nou dat, die accu heb ik tzt niet om de overheid of energieleverancier te plezieren, maar in mijn eigen belang.
Ik doe ook de investering.

Maar dit zal er wel weer op neerkomen dat ze er geen subsidies op gaan geven, daar zal het wel om draaien.
Ik weet niet of dat een probleem is als er geen subsidie op zit.
Op Tweakers haalden ze soms warmtepompen uit Spanje omdat ze daar duizenden Euro's goedkoper waren.

Ik heb het idee dat in Nederland de subsidie gewoon in de zakken van de fabrikant terecht is gekomen.
pi_209437276
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat een probleem is als er geen subsidie op zit.
Op Tweakers haalden ze soms warmtepompen uit Spanje omdat ze daar duizenden Euro's goedkoper waren.

Ik heb het idee dat in Nederland de subsidie gewoon in de zakken van de fabrikant terecht is gekomen.
Dat is al talloze keren bewezen met als grootst off topic voorbeeld de jubelton die feitelijk naar de verkoper gaat en niet naar de ontvanger.

Mijn karakter is dat ik wel naar het grote plaatje kijk maar dat ik uiteindelijk toch ook wel met de portemonnee beslis.

Als ik naar het grote plaatje kijk dan is een accu op huisniveau niet erg zinvol. Als wijkaccu met dus een goede aansturing heeft het echt veel meer voordelen in de zin van niet nutteloos energie opslaan. Je kan op wijkniveau met echt zoveel minder capaciteit toe dan opgeteld op huisniveau. Maar zoals gezegd besluit ik toch op eigen financiële afweging met het grote plaatje wel in het achterhoofd.

Voor mezelf zou ik een accu moeten hebben van twee tot hooguit drie KWh en die moet dan ook nog onder de duizend euro blijven, uitgaande dat ie normaal gesproken wel meer dan tien jaar mee kan. En dan werkt dat voor mij feitelijk pas als salderen ongeveer helemaal over is. Ik neem er dus de tijd voor.
pi_209437307
quote:
14s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:11 schreef _mido het volgende:
Wellicht een beetje off-topic maar volgens mij zijn er hier genoeg mensen die dit wellicht ook interessant vinden.
Vandaag stuurde minister Jetten een brief naar de Tweede kamer over de toekomst van energieopslag. "Kamerbrief over Routekaart Energieopslag voorjaar 2023".
Een printscreentje van pagina 83 van één van de bijlagen over thuisbatterijen:
[ link | afbeelding ]
Het is allemaal geen nieuws voor wie dit topic al een tijdje volgt maar het geeft wel een mooie samenvatting van wat er gebeurt en staat te gebeuren.
Nou geef mij maar een elektrische auto dan en een oprit en een laadpaal.

Of voldoende was om mijn stroom op te maken, man de wasmachine draait eens in de week een uurtje :9
pi_209437315
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Solar en opslag gaan hand-in-hand dus ik vind het niet off-topic.

Die "toenemende gelijktijdigheid" is inderdaad wel een goed punt. Je zou afspraken kunnen maken dat thuisaccu's bijvoorbeeld maximaal 1kW per fase uit het lichtnet mogen trekken, dan heb je die issues niet zo snel en kan je toch nog wat goedkope stroom inkopen als het nodig is.

Uiteindelijk heb ik een thuisaccu straks voor mezelf, om het verdwijnen van het salderen voor een deel op te vangen, en dus niet voor de overheid.
Overigens, om nog even terug te komen op die "toenemende gelijktijdigheid": we gaan straks "allemaal" aan de EV.
Op het moment dat stroom goedkoop is, zullen mensen hun EV ook gaan laden dus dan krijg je hetzelfde effect.
Maar dan niet met een 3 tot 10kWh thuisaccu maar een 75kWh EV (!)...

Het wordt dus gewoon tijd dat netbeheerders écht aan het werk gaan/kunnen met de infrastructuur want je kan adviseren wat je wil: mensen gaan voor hun eigen winst en dat neem ik ze ook helemaal niet kwalijk.
pi_209437433
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 22:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Overigens, om nog even terug te komen op die "toenemende gelijktijdigheid": we gaan straks "allemaal" aan de EV.
Op het moment dat stroom goedkoop is, zullen mensen hun EV ook gaan laden dus dan krijg je hetzelfde effect.
Maar dan niet met een 3 tot 10kWh thuisaccu maar een 75kWh EV (!)...

Het wordt dus gewoon tijd dat netbeheerders écht aan het werk gaan/kunnen met de infrastructuur want je kan adviseren wat je wil: mensen gaan voor hun eigen winst en dat neem ik ze ook helemaal niet kwalijk.
Zoals vanmiddag in het andere topic al gezegd, ze zullen echt keihard aan de slag moeten want de gehele infrastructuur (niet alleen laadpalen) loopt achter op schema.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')