abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 4 juni 2023 @ 19:57:59 #1
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209402036


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?


Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vorige deeltje was vol.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zondag 4 juni 2023 @ 19:59:00 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209402054
Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ?
Iemand tips ?
pi_209402201
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ?
Iemand tips ?
Met een zachte borstel (eventueel aan een lange stok) en gedestilleerd water (ivm kalk).
Daar zijn wel setjes voor te koop, het gedestilleerde water is dan even het lastige.

Als je een waterontharder hebt kan het ook met kraanwater.
En je hebt dan ook weer schoonmaaksets met ingebouwd (hars) ontharder:

https://www.agritrader.nl/werkplaats-toebehoren/schoonmaakapparatuur/overige/demiclean-3297969

Als het regent kan het sowieso ook met kraanwater, dat spoelt wel weer weg.

Hier in 5 jaar nog niet schoongemaakt.
1 paneel op noord is vies omdat daar altijd net een paar duiven zitten en wat mos op groeit maar in opbrengst zie ik geen verschil.
De rest spoelt nog prima schoon.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-06-2023 20:13:21 ]
  zondag 4 juni 2023 @ 20:16:01 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209402322
Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zicht :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Official ESF Kreviewer zondag 4 juni 2023 @ 20:35:06 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_209402605
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ?
Iemand tips ?
Ik doe het twee keer per jaar met een microvezel spons en demiwater. Als je een beetje zoekt vind je op internet voor sen paar euro veel liter. In de bouwmarkt is het spul belachelijk duur.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
  zondag 4 juni 2023 @ 20:35:47 #6
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_209402618
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 20:16 schreef Leandra het volgende:
Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zicht :+
Hier met 11 graden helling ook al 2 keer gedaan in 4 jaar. Er blijft dan net teveel viezigheid op zitten. Vooral aan de onderkant blijft er zand liggen en dat koekt aan.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 4 juni 2023 @ 21:08:07 #7
503314 Ikbenookeenklant
Stik maar in je kutkaas!
pi_209403137
geen idee hoe ik ze zou moeten wassen, het hoogste paneel ligt op 9meter hoogte en je kan er enkel andere manier bij dan via de tuin
pi_209404369
https://aartjan.nl/blog/e(...)epaneel-met-stekker/

Zonnepaneel met een stekker.
Voor mensen die op een flat wonen en enzz
pi_209404803
Ik heb ze vandaag gewassen, wel gewoon met kraanwater. Er lag zoveel kilo zand op, het moest gewoon gebeuren. Met een microvezel ding en een trekker.
Maar de mijne liggen nog geen 3m hoog en zo plat als wat, dat scheelt wel. Ik kan er gewoon omheen lopen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Official ESF Kreviewer maandag 5 juni 2023 @ 08:44:37 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_209406184
Die van mij liggen naast de orangerie in wat vroeger de kruidentuin van het kasteel was, maar ik vond 4ha wat overdreven dus heb daar nu 72600kW aan panelen neergelegd. Kan er makkelijk bij, want gewoon op de grond. 1 van de staljongens is er vaak wel een dag of 2 mee bezig om ze echt goed te poetsen.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_209411035
Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.

De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.

Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?
pi_209411100
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:45 schreef J.B. het volgende:
Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.

De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.

Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
pi_209411124
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.

[ Bericht 7% gewijzigd door J.B. op 05-06-2023 17:00:14 ]
  maandag 5 juni 2023 @ 17:02:20 #14
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_209411236
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
Weet jij of iemand anders of een PV-verdeler gezien kan worden als een werkschakelaar?
pi_209411298
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 16:54 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.
Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.
pi_209411358
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
  maandag 5 juni 2023 @ 17:24:19 #17
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209411454
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:14 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
Ik heb de werkschakelaar op zolder zitten bij de omvormer. De meneer van vereniging eigen huis heeft me net vorige week wel 5x verteld dat ik die ook om moet zetten, dat enkel de meterkast niet afdoende is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209411555
In principe levert de omvormer geen stroom als de spanning er af is, in die zin zou alleen uitzetten in de meterkast ook voldoende moeten zijn. Het probleem is alleen dat je geen zicht hebt op de meterkast en dus een ander de stop weer om kan zetten. Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.

Ik liet twee jaar terug een airco ophangen, via een regendicht wcd wilde de monteur niet doen. Ik heb toen geëist dat er dan wel een werkschakelaar tussen kwam. Persoonlijk vind ik dat een must voor ales wat direct aan het lichtnet hangt, een wcd en stekker vind ik eigenlijk nog fijner.
pi_209411870
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:34 schreef qajariaq het volgende:
Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.
Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209412046
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 17:14 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
pi_209412113
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.
Dat komt niet op hetzelfde neer, althans als ze enkel dienen als aan en uit knop. De omvormer kun je denk ik niet zomaar spanningsloos maken wanneer de zonnepanelen stroom opwekken.
pi_209412139
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
Ik heb even voor je gekeken maar er zit (bij mij) wel degelijk een losse schakelaar tussen omvormer en lichtnet, daarnaast zit er op de omvormer ook een aan/uit schakelaar die zeer waarschijnlijk de panelen los kan schakelen.

Ik heb niet zoveel zin om te experimenteren met die schakelaars...
pi_209412705
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:16 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”.
Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
pi_209414071
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?



[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 20:41:35 ]
pi_209414164
Oh nee, pieken van boven de 2 zag ik zelfs toen ze er net lagen ook pas in juli/augustus. En ook maar zelden, de beste dagen waren meestal rond de 17kWh.

Afgelopen maand was zelfs de beste mei sinds ik ze heb (2019) op 2020 na.

pi_209414284
quote:
14s.gif Op maandag 5 juni 2023 08:44 schreef Kreator het volgende:
Die van mij liggen naast de orangerie in wat vroeger de kruidentuin van het kasteel was, maar ik vond 4ha wat overdreven dus heb daar nu 72600kW aan panelen neergelegd. Kan er makkelijk bij, want gewoon op de grond. 1 van de staljongens is er vaak wel een dag of 2 mee bezig om ze echt goed te poetsen.
Staljongens dit laten doen, heb je daar geen speciaal personeel voor in dienst?
  Moderator maandag 5 juni 2023 @ 21:30:02 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209414809
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
Sowieso tussen meterkast en omvormer aan de AC zijde.
pi_209415480
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
Ik heb er 2 zitten, een DC en een AC en heb ook een solaredge hangen.
pi_209416671
Van de website "werken met NEN 1010":
quote:
Is het verplicht een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de omvormer (PV-installaties)?
..
Wat zegt NEN 1010 over de werkschakelaar?
De werkschakelaar wordt in NEN 1010 als volgt omschreven:

536.3.2 Werkschakelaars: toestellen voor uitschakeling bij niet-elektrotechnisch onderhoud.

De werkschakelaar heeft volgens NEN 1010 als doel (zie NEN 1010: 2015/C1:2016, bepaling 536.3.1.1 en 536.3.2) om ongevallen bij niet-elektrotechnische werkzaamheden aan elektrisch aangedreven machines te voorkomen. Hierbij wordt verwezen naar NEN-EN-IEC 60204-1 (de norm voor de elektrische uitrusting van machines). De term werkschakelaar kan soms verwarrend zijn. De associatie die we bij de werkschakelaar hebben, is vaak dat grijze kastje met die zwarte of rode knop.

NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten.

..

Nu terug naar de vraag: Is het verplicht een werkschakelaar (die geschikt is om als scheider te functioneren, dus lastscheider) te plaatsen in de buurt van de omvormer?

Daarvoor kijken we in bepaling 712.536.2.1.6: Om onderhoud aan en vervanging van de omvormer mogelijk te maken, moeten voorzieningen aanwezig zijn om de PV-omvormer te scheiden van de AC-zijde en de DC-zijde.

712.536.2.2.9: Aan de DC-zijde van de omvormer moet een lastscheider zijn aangebracht, of een installatieautomaat die geschikt is om als scheider te functioneren.

AC-zijde
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. De veel toegepaste huidige installatieautomaten hebben scheidende eigenschappen (zie 4.4 van NPR 5310).

Nu komt het advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.

DC-zijde
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.

Een nadeel van een DC-lastscheider die in de omvormer is geïntegreerd, is dat de DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Om die reden wordt geadviseerd om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en losnemen. Geen keiharde verplichting dus, maar wel een advies.
https://www.werkenmetnen1(...)rmer-pv-installaties
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_209418950
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:33 schreef JDx het volgende:
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?

[ afbeelding ]
Kan van alles zijn, temperatuur, helling t.o.v. zonstand nu, viezigheid, rendement verlies, en sterkste van de zon (voor ons blauwe lucht betekent niet dat er echt niets voor zit).
Kan dus ook een combinatie van meerdere zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209418973
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 19:03 schreef J.B. het volgende:

[..]
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
DC schakelaar zit op bijna alle (zo niet alle) omvormers.
Ik heb toen ik hier begon met werken nog wel omvormers gezien zonder CV switch, maar sowieso de laatste 5 jaar kan ik me geen omvoromer heugen zonder.

En direct naast de omvormer hoort tegenwoordig een AC werkschakelaar geplaatst te worden.
Dus kabel van meterkast naar werkschakelaar, en kort stukje van werkschakelaar naar de omvormer.

Bij mijn vorige woning had ik een PV verdeler direct naast de omvormer. Volgens mij is een extra werkschakelaar dan niet nodig maar dat weet ik niet eens zeker.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209419001
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 20:33 schreef JDx het volgende:
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?

[ afbeelding ]
De zon staat bij ons nu wel heel mooi op zuid met panelen op 45 graden. Maar er liggen aardig wat pollen op (tijd voor regen) en ze worden nu warmer wat een slechter rendement oplevert.

Ik heb de hoogste waarden in april/mei, als de zon al wat hoger staat, maar het nog wat kouder is, meer waait. En de pollen er regelmatig afregenen.
pi_209419102
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:00 schreef bambino het volgende:

[..]
DC schakelaar zit op bijna alle (zo niet alle) omvormers.
Ik heb toen ik hier begon met werken nog wel omvormers gezien zonder CV switch, maar sowieso de laatste 5 jaar kan ik me geen omvoromer heugen zonder.

En direct naast de omvormer hoort tegenwoordig een AC werkschakelaar geplaatst te worden.
Dus kabel van meterkast naar werkschakelaar, en kort stukje van werkschakelaar naar de omvormer.

Bij mijn vorige woning had ik een PV verdeler direct naast de omvormer. Volgens mij is een extra werkschakelaar dan niet nodig maar dat weet ik niet eens zeker.
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.
pi_209419324
Dank voor jullie reacties allen, dat wordt gewaardeerd.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 01:41 schreef crystal_meth het volgende:
Van de website "werken met NEN 1010":
[..]
https://www.werkenmetnen1(...)rmer-pv-installaties
Hoe moet ik dit nu lezen? Is de werkschakelaar een verplichting naast de automaat in de groepenkast of is het een advies omdat de omvormer op de zolder van de garage (op ruim 10 meter van de meterkast) is gemonteerd?

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.
Er zijn bij mijn weten twee airco's direct op het lichtnet op verschillende groepen aangesloten, als ik toch aan de slag moet kan ik er dus meteen nog eens twee extra tweepolige werkschakelaars bijkopen.

Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?
pi_209419451
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:40 schreef J.B. het volgende:

Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?
Alleen al voor m'n gemoedsrust zou ik dat doen.
pi_209420250
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als vuistregel kan je denk ik aanhouden dat er een werkschakelaar tussen alles moet waar geen stekker aan zit?
Dus airco, warmtepomp, omvormers, doorstroomverwarmer, eCV, etc.
Ja, maar het gaat er om dat je veilig kan werken aan de omvormer. Zonder eerst naar beneden te lopen, aardlek uit zet, weer naar boven, aansluiten, aardlek aan, dan boven komt en blijkt dat hij doorfikt.
Als aardlek naast je omvormer zit, (dan zit er dus nog iets in de meterkast die hem schakelt) dan kan je dat ook zien als werkschakelaar.

Dus wettelijk gezien, geen idee of dat voldoende is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209420258
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:40 schreef J.B. het volgende:
Dank voor jullie reacties allen, dat wordt gewaardeerd.
[..]
Hoe moet ik dit nu lezen? Is de werkschakelaar een verplichting naast de automaat in de groepenkast of is het een advies omdat de omvormer op de zolder van de garage (op ruim 10 meter van de meterkast) is gemonteerd?
[..]
Er zijn bij mijn weten twee airco's direct op het lichtnet op verschillende groepen aangesloten, als ik toch aan de slag moet kan ik er dus meteen nog eens twee extra tweepolige werkschakelaars bijkopen.

Dan resten me nog de vragen of ik dat gat in de meterkast moet gaan dichtmaken en de Chint automaat beter door Hager kan vervangen; enige suggesties?
Bij de airco buitenunit zit waarschijnlijk een werkschakelaar op de buitenunit geschroefd. Althans bij mij.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209420313
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:13 schreef bambino het volgende:

[..]
Ja, maar het gaat er om dat je veilig kan werken aan de omvormer. Zonder eerst naar beneden te lopen, aardlek uit zet, weer naar boven, aansluiten, aardlek aan, dan boven komt en blijkt dat hij doorfikt.
Als aardlek naast je omvormer zit, (dan zit er dus nog iets in de meterkast die hem schakelt) dan kan je dat ook zien als werkschakelaar.

Dus wettelijk gezien, geen idee of dat voldoende is.
Nee, dat weet ik ook niet.
Ik zou 'm evengoed gewoon plaatsen. Geen discussie.
Het is weinig extra werk en voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:14 schreef bambino het volgende:

[..]
Bij de airco buitenunit zit waarschijnlijk een werkschakelaar op de buitenunit geschroefd. Althans bij mij.
Mijn installateur doet dat ook bij warmtepompen en airco's, dus dat zal wel gebruikelijk zijn.
Hij doet ook het grote spul in warmte- en koeltechniek (kantoren, winkels, scholen, overheid) waar je takels en kranen bij nodig hebt.
pi_209420999
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 12:04 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
De zon staat bij ons nu wel heel mooi op zuid met panelen op 45 graden. Maar er liggen aardig wat pollen op (tijd voor regen) en ze worden nu warmer wat een slechter rendement oplevert.

Ik heb de hoogste waarden in april/mei, als de zon al wat hoger staat, maar het nog wat kouder is, meer waait. En de pollen er regelmatig afregenen.
Ja bij mij liggen ze nog platter, dus dan is het echt juli/augustus.

Maar in de winter zit ik gewoon op 0.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 16:50:39 #40
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209421668
Ik heb nu in het westen van het land 3180wp op ZO liggen en 200km verderop in het oosten (nu nog) 3160wp op ZW liggen. Allebei liggen ze onder ongeveer dezelfde hellingshoek op het dak.

De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 6 juni 2023 @ 17:10:59 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209421914
Ik weet niet eens als wij alles kunnen gaan salderen dit jaar. Vorig jaar nog eens 11 x 380w gelegd en het gaat wel erg hard :)

pi_209421926
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:50 schreef laziness het volgende:
De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.
Daar heb ik wel eens gegevens van gezien. In de buurt van de kust is net iets meer licht en het is meestal net iets minder warm dus in het westen van het land is de opbrengst net iets hoger. Maar ik zou niet om die reden verhuizen naar het westen, daar zijn zat andere redenen voor :-)
pi_209421941
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:50 schreef laziness het volgende:
Ik heb nu in het westen van het land 3180wp op ZO liggen en 200km verderop in het oosten (nu nog) 3160wp op ZW liggen. Allebei liggen ze onder ongeveer dezelfde hellingshoek op het dak.

De opbrengst is tot nu toe ongeveer gelijk maar is wel een interessante casus of waar in het land nou zoveel uitmaakt.
Volgens mij zit jij steeds net iets hoger dan ik toch? Ik heb 3240 wp ZO in het midden vh land. Zou wel kloppen met de temperatuur theorie.
pi_209422553
Deze past mooi in de discussie over schoonmaken die we laatst hadden.


Op korte termijn helpt het dus wel degelijk om te reinigen. De vraag is alleen of je paneel harder slijt. (alsof vogelpoep het paneel niet aan tast).

Leuk om de opvolging van dit filmpje in de gaten te houden.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 22:23:52 #45
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209425671
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 17:13 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Volgens mij zit jij steeds net iets hoger dan ik toch? Ik heb 3240 wp ZO in het midden vh land. Zou wel kloppen met de temperatuur theorie.
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
En ik zie tot nu toe ook nog weinig verschil tussen west en oost.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209426358
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
En ik zie tot nu toe ook nog weinig verschil tussen west en oost.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen :D
Maar Leandra heeft andere oriëntatie van de panelen toch? Lijkt me ook wel uitmaken. Wel interessant, flauw hoor dat je niet langer even dubbele lasten kan houden voor het onderzoekje ;)
  dinsdag 6 juni 2023 @ 23:48:23 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209426373
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
En ik zie tot nu toe ook nog weinig verschil tussen west en oost.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen :D
Ja, het is echt wel super hier met die ZZW opstelling en hellingshoek van 45 graden.
En ik zit in de driehoek: Middelpunt van NL, Geografisch Middelpunt van NL en Zwaartepunt van NL, dus meer in het midden dan ik kun je niet zitten :D.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209426469
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:23 schreef laziness het volgende:

[..]
Volgens de kaartjes maakt het in zonuren uit. Aan de kust waait het sneller schoon. Het is er vaak ook net iets koeler.
Leandra haalt echter in het midden van het land ook hele mooie resultaten. Haar rendement is hoger dan de mijne.
En ik zie tot nu toe ook nog weinig verschil tussen west en oost.
Maar misschien dat deze hele zonnige periode ook niet het juiste moment is waar je het verschil duidelijk gaat zien. Ik weet namelijk dat grijze dagen hier gemeld bij mij soms best zonnig waren een tijdje terug.
Maar goed meer dan 3 maanden vergelijken kan ik het niet. Twee huizen aanhouden is me iets te duur om de casus nog langer te bestuderen :D
Ik vind je weinig toegewijd }:|
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_209426479
Onze panelen liggen op 10 graden (O/W), maar ze liggen wel vrij hoog op de 2e verdieping plat dak. Het waait daar ook altijd wat harder volgens de installateurs die 3x moesten terugkomen ivm de wind (en regen).
Binnenkort komt de warmtepomp (ook op het dak) dan meteen even kijken of ze nog schoon zijn .
  woensdag 7 juni 2023 @ 00:41:25 #50
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_209426522
Ik zoek een montagesysteem voor een oost-west landscape opstelling waar grote panelen (> 500 Wp) op kunnen.
Ben al een tijd aan het zoeken maar kom er niet uit. Op marktplaats staan wat bedrijfjes (voorbeeld) die eea maken maar vaak zijn de advertenties onduidelijk over de afmetingen, ballastmogelijkheden, wijze van montage (o.a. van micro-omvormer) etc.

Nu zijn er ook gespecialiseerde bedrijven, bijvoorbeeld:

Van der Valk Valkpro+ L10 = niet vindbaar / leverbaar
Solarstell / Blubase = slecht leverbaar en duur, > Eur 300,- per onderstel voor 2 panelen

Hebben jullie tips voor een goed, betaalbaar en leverbaar systeem? Het gaat om een opstelling zoals de onderste 4 panelen op deze foto:

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')