Alles over klussen en het huishouden in en om het huis: witgoed, meubels, kleuren en andere interieurtrends, schoonmaak en de-cluttertips. Laat zien wat je kan, stel je vragen, help een ander op weg of show je gloednieuwe keuken, pantry of herinrichting.
Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden ! Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?
Ook dat kan ! Graag zelfs !
Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd. Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.
Een voorbeeld:
Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp. Dat is 4,5 kWp aan vermogen
De formule is kWh/kWp
23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
SPOILER
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vorige deeltje was vol.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house! Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende: Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende: Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ? Iemand tips ?
Met een zachte borstel (eventueel aan een lange stok) en gedestilleerd water (ivm kalk). Daar zijn wel setjes voor te koop, het gedestilleerde water is dan even het lastige.
Als je een waterontharder hebt kan het ook met kraanwater. En je hebt dan ook weer schoonmaaksets met ingebouwd (hars) ontharder:
Als het regent kan het sowieso ook met kraanwater, dat spoelt wel weer weg.
Hier in 5 jaar nog niet schoongemaakt. 1 paneel op noord is vies omdat daar altijd net een paar duiven zitten en wat mos op groeit maar in opbrengst zie ik geen verschil. De rest spoelt nog prima schoon.
[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-06-2023 20:13:21 ]
Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zicht
Op zondag 4 juni 2023 19:59 schreef Vonkenboer het volgende: Als je zonnepanelen wilt schoonmaken, kun je dat zelf eigenlijk en hoe doe je dat dan ? Iemand tips ?
Ik doe het twee keer per jaar met een microvezel spons en demiwater. Als je een beetje zoekt vind je op internet voor sen paar euro veel liter. In de bouwmarkt is het spul belachelijk duur.
Op zondag 4 juni 2023 20:16 schreef Leandra het volgende: Bij dit huis de panelen ook nog niet gedaan, bij het vorige huis was het jaarlijks nodig maar toen lagen ze ook bijna plat (4°), hier is de hellingshoek 45° dus ze spoelen met een regenbui wel schoon, verder heb ik een dakraam op de andere dakhelft dus ik ga er vanuit dat de panelen en het dakraam zo ongeveer even vuil zijn, en door het dakraam heb ik nog zicht
Hier met 11 graden helling ook al 2 keer gedaan in 4 jaar. Er blijft dan net teveel viezigheid op zitten. Vooral aan de onderkant blijft er zand liggen en dat koekt aan.
Ik heb ze vandaag gewassen, wel gewoon met kraanwater. Er lag zoveel kilo zand op, het moest gewoon gebeuren. Met een microvezel ding en een trekker. Maar de mijne liggen nog geen 3m hoog en zo plat als wat, dat scheelt wel. Ik kan er gewoon omheen lopen.
Die van mij liggen naast de orangerie in wat vroeger de kruidentuin van het kasteel was, maar ik vond 4ha wat overdreven dus heb daar nu 72600kW aan panelen neergelegd. Kan er makkelijk bij, want gewoon op de grond. 1 van de staljongens is er vaak wel een dag of 2 mee bezig om ze echt goed te poetsen.
Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.
De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.
Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 16:48:14 ]
Op maandag 5 juni 2023 16:45 schreef J.B. het volgende: Bij m'n ouders liggen de panelen nu een paar weken, maar ik ben eigenlijk niet zo denderend enthousiast over hoe de kabel van de omvormer (SolarEdge SE7K 3-fase omvormer, 22 panelen 8910Wp) naar de meterkast gebracht is.
De getrokken kabel is (op mijn verzoek) 5x4mm² i.p.v. de voorgestelde 5x2,5mm² vanwege de bijna 25 meter lengte naar de meterkast. Tot zover prima. Echter is naast de omvormer geen werkschakelaar geplaatst en is de kabel de (Schneider) groepenkast ingebracht door aan de zijkant gewoon een stuk plastic weg te halen. In plaats van een wartel of kabeldoorvoer te gebruiken zit er nu dus een gat in de groepenkast waar de kabel doorheen loopt. Tevens loopt de kabel niet echt jofel door de kelder, de gebruikte buis is te lang waardoor deze doorhangt en een onnodige krul maakt voordat deze de meterkast in gaat. Als laatste is er een Chint NB310L B16 (Chinese meuk?) aardlekautomaat gemonteerd.
Nu moet er sowieso binnenkort een elektricien langskomen omdat een aantal te grote groepen gesplitst gaan worden, maar ik vroeg me af of het niet ook handig is meteen dit te laten fatsoeneren. Volgens de installateur voldoet het aan de voorschriften, maar ik heb met name twijfels over het gebrek aan de werkschakelaar en het gat in de groepenkast. Iemand advies over wat te doen? Moet dat aangepast worden en is het handig om eventueel ook die Chint aardlekautomaat te vervangen voor bv een Hager?
Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
[..] Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.
[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 17:00:14 ]
[..] Die werkschakelaar is verplicht volgens de NEN1010-norm. Als de installateur dat al niet weet vraag ik me af of die sowieso wel weet wat hij doet.
Weet jij of iemand anders of een PV-verdeler gezien kan worden als een werkschakelaar?
[..] Dat dacht ik dus ook al, mooi is dat. Hij vertelde me dat het bij SolarEdge omvormers niet nodig was omdat die volledig spanningsloos zouden zijn wanneer er geen netspanning op staat.
Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.
[..] Het idee is dat alle apparaten uit te schakelen moeten zijn wanneer er aan gewerkt wordt. Een omvormer die zo op de meterkast is aangesloten kan, wanneer de zon schijnt dus niet uitgeschakeld worden.
Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 17:14:53 ]
[..] Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
Ik heb de werkschakelaar op zolder zitten bij de omvormer. De meneer van vereniging eigen huis heeft me net vorige week wel 5x verteld dat ik die ook om moet zetten, dat enkel de meterkast niet afdoende is.
In principe levert de omvormer geen stroom als de spanning er af is, in die zin zou alleen uitzetten in de meterkast ook voldoende moeten zijn. Het probleem is alleen dat je geen zicht hebt op de meterkast en dus een ander de stop weer om kan zetten. Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.
Ik liet twee jaar terug een airco ophangen, via een regendicht wcd wilde de monteur niet doen. Ik heb toen geëist dat er dan wel een werkschakelaar tussen kwam. Persoonlijk vind ik dat een must voor ales wat direct aan het lichtnet hangt, een wcd en stekker vind ik eigenlijk nog fijner.
Op maandag 5 juni 2023 17:34 schreef qajariaq het volgende: Daarom is die werkschakelaar bij de omvormer verplicht. Vreemd eigenlijk dat zoiets niet in de omvormer zelf is ingebouwd.
Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.
[..] Dus hoe krijg ik daar dan een werkschakelaar tussen? Begrijp ik het goed dat wanneer ik zowel de PV-groep in de groepenkast als de omvormer uitschakel er dus mogelijk alsnog spanning op de kabel staat?
Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”. Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
[..] Ik weet niet of dat op hetzelfde neerkomt, maar mijn omvormers hebben gewoon aan-uitknoppen. Als ik die omzet wordt alles zwart aan die dingen.
Dat komt niet op hetzelfde neer, althans als ze enkel dienen als aan en uit knop. De omvormer kun je denk ik niet zomaar spanningsloos maken wanneer de zonnepanelen stroom opwekken.
[..] Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”. Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
Ik heb even voor je gekeken maar er zit (bij mij) wel degelijk een losse schakelaar tussen omvormer en lichtnet, daarnaast zit er op de omvormer ook een aan/uit schakelaar die zeer waarschijnlijk de panelen los kan schakelen.
Ik heb niet zoveel zin om te experimenteren met die schakelaars...
[..] Je moet de werkschakelaar tussen de panelen en omvormer zetten. In dit geval zijn de panelen je “stopcontact”. Dus wanneer er aan de omvormer gewerkt moet worden moet je die van zowel de meterkast als de panelen los kunnen koppelen.
Dus als ik het goed begrijp moet ik een DC werkschakelaar (voor tussen de panelen en omvormer) hebben en geen AC werkschakelaar (tussen omvormer en meterkast)? Of net allebei?
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2023 19:05:46 ]
Prachgrafiek hier, net als gisteren, maar ik haalde in het begin met 8x300 (2400) tot wel pieken van 2,2 of is het daar nog te vroeg voor in het jaar of moeten ze even schoon?
[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 20:41:35 ]
Oh nee, pieken van boven de 2 zag ik zelfs toen ze er net lagen ook pas in juli/augustus. En ook maar zelden, de beste dagen waren meestal rond de 17kWh.
Afgelopen maand was zelfs de beste mei sinds ik ze heb (2019) op 2020 na.