abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 april 2021 @ 08:01:43 #1
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199022640


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199022766
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 07:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Afwachten.. we hebben het eerste jaar het bijna gewoon laten doorlopen. Ik dacht iets van 80% van ons gewone bedrag (gas&electra waren samen). Essent wilde destijds niet lager gaan.

We weten nu dat we net iets meer opwekken dan verbruiken. En samen met dat bedrag dat je extra krijgt (energiesubsidie?) Winnen we daarop. Daar betalen we een stukje gasrekening mee. We wisselen elk jaar van leverancier en ze willen niet allemaal zo laag gaan als wij willen. Ik dacht Dat we nu zo'n 60¤ per maand betalen.
Bij Essent mocht je idd vroeger wel verhogen, maar niet meer dan 10% verlagen geloof ik. Tegenwoordig is dat bij ons Eneco en mag je gewoon het maandbedrag invullen wat je wil, tenminste dat denk ik, heb het schuifje nooit veel verder omlaag gedaan.

Toen ik dit huis kocht zat ik op 175 euro gas en elektra, toen een nieuwe HR++ ketel (inmiddels ook alweer 10 jaar geleden), toen kunststof kozijnen met HR++ glas boven, toen beneden de laatste 2 enkele glazen (op de tuindeur en voordeur na) vervangen.

Toen zat ik op een gegeven moment op 125 euro (huis van 1963 zonder vloerisolatie).

Toen zonnepanelen (2019) en sinds begin vorig jaar (begin 2020) een airco (lucht-lucht warmtepomp van Daikin) in de woonkamer, die ik veel gebruik om te verwarmen, alleen als het goed vriest moet zeker wel de gaskachel erbij aan, maar met een zonnetje erbij kan die om 8-9 uur ook weer uit.

De boven verdieping verwarm ik niet, slaap en douche daar alleen, heb een plat dak en er lekt altijd wel wat warmte naar boven. En heb nog 2 lege slaapkamers (ook zonde).

Vorig jaar kreeg ik al flink wat geld terug en is mijn maandbedrag naar 98 euro gegaan, sinds vorig jaar gebruik ik vooral de airco om te verwarmen (en dat is niet veel nodig ivm grote ramen op het zuiden). Heb het nog niet handmatig aangepast, dus wacht in spanning op de jaarnota, had een paar maanden een negatief verbruik.

Uiteindelijk wil ik koken op inductie en kunnen douchen via een warmtepomp en dan zou ik in principe meteen gas af kunnen. Alleen twee truien aan misschien soms, daar er nog geen budget is voor een 2e warmtepomp.

Vorige week ook m'n oude grote vriezer in de kelder verkocht en een koel/vriescombinatie gekocht voor in de keuken, heb nu niet meer een koelkast en een grote diepvries (die vrijwel altijd leeg was).

Doel:
- koken op elec
- douchen op elec
- gas afsluiten (ivm vaste kosten)
- voordeur en tuindeur helemaal of glas vervangen (geen budget voor vervangen complete gevel)
pi_199023289
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 april 2021 08:00 schreef laziness het volgende:

[..]

Als je akkoord gaat dat je het eventueel bij te betalen bedrag in 1x voldoet bij de jaarnota kan het wel meen ik?
Dat hebben wij toen we hier kwamen wonen gedaan. Men wilde dat we ¤100 gingen betalen en ik heb het op ¤15 laten zetten.
Maar hier is het enkel stroom. Wellicht dat het anders is als je nog gas met ze af te tikken hebt.
Bij Essent waren ze een paar jaar terug nogal stug. Na wat andere bedrijven zijn we daar weer klant geweest in 2020. Dat jaar klopte het bedrag redelijk met wat we verbruiken. Helemaal omdat we het compenseren met de overstap bonus. Vorig jaar iets van 80 euro bijbetaald, maar 350 euro aan bonus binnen gekregen. Maar met die bonus willen ze geen rekening houden. Nu zitten we bij de bron voor een jaartje. De ene maatschappij verrekend het gas&stroom zelf, bij andere heb je twee losse rekeningen. Maar mijn man puzzelt elk jaar een middagje op het overstappen :D

Toen we hier kwamen verbruikten we 3600. We dachten dat we 3400-3500 gingen opwekken met de panelen. We hebben alle verbruikers zoveel mogelijk aangepakt. Led lampen, stiekeme verbruikers uit, nieuwe koelkast etc. Nu verbruiken we zo'n 3000 en blijken we 3550 op te wekken.
Ooit komt er nog weleens een warmtepomp, maar de ketel is niet oud genoeg om nu te vervangen. We kunnen helaas geen extra panelen kwijt, dus we betalen daar sowieso wel voor via de meter.
pi_199023974
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Bij Essent waren ze een paar jaar terug nogal stug. Na wat andere bedrijven zijn we daar weer klant geweest in 2020. Dat jaar klopte het bedrag redelijk met wat we verbruiken. Helemaal omdat we het compenseren met de overstap bonus. Vorig jaar iets van 80 euro bijbetaald, maar 350 euro aan bonus binnen gekregen. Maar met die bonus willen ze geen rekening houden. Nu zitten we bij de bron voor een jaartje. De ene maatschappij verrekend het gas&stroom zelf, bij andere heb je twee losse rekeningen. Maar mijn man puzzelt elk jaar een middagje op het overstappen :D

Toen we hier kwamen verbruikten we 3600. We dachten dat we 3400-3500 gingen opwekken met de panelen. We hebben alle verbruikers zoveel mogelijk aangepakt. Led lampen, stiekeme verbruikers uit, nieuwe koelkast etc. Nu verbruiken we zo'n 3000 en blijken we 3550 op te wekken.
Ooit komt er nog weleens een warmtepomp, maar de ketel is niet oud genoeg om nu te vervangen. We kunnen helaas geen extra panelen kwijt, dus we betalen daar sowieso wel voor via de meter.
Ik heb 8 panelen, woon alleen en niet zo'n groot huis (en zie vorige bericht), wil en kan ooit nog wel uitbreiden qua ruimte, maar schijnt wel zo te zijn dat ze er niet even plug and play 2 bij kunnen zetten?
pi_199024269
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:11 schreef JDx het volgende:

[..]

Ik heb 8 panelen, woon alleen en niet zo'n groot huis (en zie vorige bericht), wil en kan ooit nog wel uitbreiden qua ruimte, maar schijnt wel zo te zijn dat ze er niet even plug and play 2 bij kunnen zetten?
Wij hebben er 13 liggen, zuid helemaal vol, verbruik is van gezin met 2 kinderen (9&13)

Of je het erbij kunt doen hangt nogal af van wat er nu ligt?

Ik zou in theorie nog wel wat panelen op noord kunnen leggen, maar daar is niet veel ruimte en het levert te weinig op. We hebben een omvormer met 2 ingangen. Ik zou dan het ene type (zuidkant) op de ene ingang kunnen doen. En de noordkant op de andere ingang. Dan klopt het qua type/wattage per paneel, want een lager producerend paneel in een string zorgt dat die hele string minder oplevert.
Nu gebruiken we die 2 strings om de eerste panelen, bovenaan het dak eerder te laten opstarten dan de onderste (schaduw huizenblok hierachter, in de vroege ochtend). Dus bij plan noord zouden die bovenste panelen later hun stroom kwijt kunnen en weer opbrengst kwijt raken.

En mijn omvormer kan de hoeveelheid die uit noord+zuid komt wel aan, omdat ze nooit tegelijk op de max zitten.
pi_199024332
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Wij hebben er 13 liggen, zuid helemaal vol, verbruik is van gezin met 2 kinderen (9&13)

Of je het erbij kunt doen hangt nogal af van wat er nu ligt?

Ik zou in theorie nog wel wat panelen op noord kunnen leggen, maar daar is niet veel ruimte en het levert te weinig op. We hebben een omvormer met 2 ingangen. Ik zou dan het ene type (zuidkant) op de ene ingang kunnen doen. En de noordkant op de andere ingang. Dan klopt het qua type/wattage per paneel, want een lager producerend paneel in een string zorgt dat die hele string minder oplevert.
Nu gebruiken we die 2 strings om de eerste panelen, bovenaan het dak eerder te laten opstarten dan de onderste (schaduw huizenblok hierachter, in de vroege ochtend). Dus bij plan noord zouden die bovenste panelen later hun stroom kwijt kunnen en weer opbrengst kwijt raken.

En mijn omvormer kan de hoeveelheid die uit noord+zuid komt wel aan, omdat ze nooit tegelijk op de max zitten.
Plat dak (ongeveer 9 bij 6 geloof ik), 8 panelen op zuid gericht.

Had toen wel een offerte voor 8 of 10, maar qua budget en omdat de saldering eraf zou gaan heb ik voor 8 gekozen. Toen dacht ik ook, als de saldering er helemaal af is en ik wellicht meer energie gebruik vanwege een warmtepomp dan kan ik er beter later nieuwe bij zetten (want nieuwer, gaan langer mee en leveren meer op).
  vrijdag 16 april 2021 @ 11:03:52 #7
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199024630
Wij verbruiken incl warmtepomp 3400 op jaarbasis en dat wekken we ook ongeveer op met 12 panelen van 265wp.
Ik zou op de achterkant, het noordwesten, er nog bij kunnen leggen maar dan moet ik aan een extra omvormer etc. Vraag me af of dat kosten baten het waard is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199024651
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:03 schreef laziness het volgende:
Wij verbruiken incl warmtepomp 3400 op jaarbasis en dat wekken we ook ongeveer op met 12 panelen van 265wp.
Ik zou op de achterkant, het noordwesten, er nog bij kunnen leggen maar dan moet ik aan een extra omvormer etc. Vraag me af of dat kosten baten het waard is.
Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaag :9

Toen het tijdje erg goed ging qua salaris enzo die panelen gekocht en airco en hypotheekrente verlaagd.
  vrijdag 16 april 2021 @ 11:10:09 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199024709
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:05 schreef JDx het volgende:

[..]

Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaag :9

Toen het tijdje erg goed ging qua salaris enzo die panelen gekocht en airco en hypotheekrente verlaagd.
Ja, maar als je dan moet investeren in iets dat eigenlijk alleen maar overproductie oplevert dan is het toch niet heel zinvol? De tvt ligt dan ook anders, tenzij je 5 boerenschuren hebt die helemaal vol kunt leggen, maar dan begint stroomproductie ook een onderdeel van je verdienmodel te worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 16 april 2021 @ 11:11:34 #10
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199024722
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:05 schreef JDx het volgende:

[..]

Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaag :9

Toen het tijdje erg goed ging qua salaris enzo die panelen gekocht en airco en hypotheekrente verlaagd.
Ik krijg al geld toe op mijn jaarnota 5 jaar lang.
Ik zou het doen om als het salderen verdwijnt meer spreiding te hebben qua opwek.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 16 april 2021 @ 11:11:54 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199024727
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:03 schreef laziness het volgende:
Wij verbruiken incl warmtepomp 3400 op jaarbasis en dat wekken we ook ongeveer op met 12 panelen van 265wp.
Ik zou op de achterkant, het noordwesten, er nog bij kunnen leggen maar dan moet ik aan een extra omvormer etc. Vraag me af of dat kosten baten het waard is.
Ik ben nog steeds heel blij met jouw cijfers door de jaren heen want daarmee weet ik vrij zeker dat wij het met de warmtepomp (ook grondgebonden) en ons eigen verbruik (rond de 2.650 kWh per jaar) prima gaan redden met de panelen op ons huis (21*330 WP ZZW zonder schaduw).

Edit: hoewel ons eigen verbruik waarschijnlijk wel wat zal stijgen in een groter huis, maar dan nog verwacht ik dat we niet boven de 3.000 kWh eigen verbruik uitkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 16 april 2021 @ 11:15:49 #12
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199024777
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds heel blij met jouw cijfers door de jaren heen want daarmee weet ik vrij zeker dat wij het met de warmtepomp (ook grondgebonden) en ons eigen verbruik (rond de 2.650 kWh per jaar) prima gaan redden met de panelen op ons huis (21*330 WP ZZW zonder schaduw).
^O^
Het schommelt ook maar weinig al 5 jaar lang. Zowel verbruik als opwek zit max zo’n 100kWh tussen en de pomp (+ wtw unit) is altijd ongeveer de helft van het totaal verbruik.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199039251
Vandaag voor het eerst de 1000 KWh gehaald. Panelen zijn eind januari geïnstalleerd :)
Alpha kenny one
pi_199039684
quote:
Zonnepanelen. Deel 37 - Laat de zon maar schijnen
8-)
pi_199039764
Wij hebben onze extra panelen er eind mei een jaar op liggen, dus ik ben zo af en toe maar eens wat dagen aan het vergelijken. Onze productie is nog niet zo stabiel, maar goed, dat is niet raar met een bouwplaats voor de deur. Er hebben sinds september kranen gestaan (hoi schaduw) en nu de nieuwe huizen op hoogte zijn verliezen we daar in de ochtend wat opbrengst door. Tegelijkertijd zien we dat de panelen op de garage (west) de tijd dat er fatsoenlijke opbrengst is verlengen en door hun ligging naast het huis krijgen ze ook in de ochtend al flink zon. Ze zitten op een aparte string en hebben optimizers, dus de panelen op zuid hebben er geen last van. Ben benieuwd wat de extra opbrengst gaat zijn, het zou mooi zijn als de panelen de extra stroom van de elektrische auto dekken. Dat was vorig jaar net niet zo, maar toen waren de panelen er pas eind mei.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  zaterdag 17 april 2021 @ 17:38:25 #16
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_199042639
Sinds juli panelen, maar gisteren was mijn recorddag tot nu toe.
De mensen zijn gek geworden
pi_199043478
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 17:38 schreef Da hopman het volgende:
Sinds juli panelen, maar gisteren was mijn recorddag tot nu toe.
Ik denk dat ik nog net over gisteren (12,571) heen kan komen.

Huidig vermogen: 307,98 W
Energie vandaag: 12,34 kWh

Ben benieuwd.

Volgens mij was bij zo'n beetje iedereen 13 mei 2019 de beste dag, toen had ik 17,606 kWh.

Edit: oh nee, 28 mei 2020 had ik 18,061 kWh.

Edit2:
Huidig vermogen: 15,74 W
Energie vandaag: 12,49 kWh

Niet dus.


[ Bericht 6% gewijzigd door JDx op 17-04-2021 20:02:47 ]
pi_199050240
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 17:38 schreef Da hopman het volgende:
Sinds juli panelen, maar gisteren was mijn recorddag tot nu toe.
Oh hier echt niet, 16-07 was 26,48, gisteren iets meer 27,12 kWh.
Onze topdag dit jaar is tot nu toe 29 maart: 31,75 kWh.
pi_199050352
Ik heb gister 26 gebruikte panel opgehaald van 240 WP per stuk. In juli ga ik verhuizen, dan komt de hele garage vol te liggen met tweedehands panelen.

De bedoeling is 12 panelen op oost, 12 panelen op west en 16 panelen op zuid in totaal.
Wel allemaal 240 wp panelen. Maar ze zijn zo goedkoop dat je hier geen nieuwe voor kan kopen. Mooie tvt :9

Blijft leuk, beetje struinen om die panelen goedkoop op te halen.
pi_199050702
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 09:19 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb gister 26 gebruikte panel opgehaald van 240 WP per stuk. In juli ga ik verhuizen, dan komt de hele garage vol te liggen met tweedehands panelen.

De bedoeling is 12 panelen op oost, 12 panelen op west en 16 panelen op zuid in totaal.
Wel allemaal 240 wp panelen. Maar ze zijn zo goedkoop dat je hier geen nieuwe voor kan kopen. Mooie tvt :9

Blijft leuk, beetje struinen om die panelen goedkoop op te halen.
Ook wel eens rondgekeken naar gebruikte panelen, gewoon 2 voor op het fietsenschuurtje ofzo, voor de leuk.

Na een valste start vanmorgen wordt het geen recorddagje vandaag. Verder heerlijke dag zeg! :)

[ Bericht 8% gewijzigd door JDx op 18-04-2021 17:22:13 ]
pi_199059956
Even een vraagje aan de kenners,

De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?

En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
Door de verschillende orientatie zullen ze toch nooit maximaal opwekken.

quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 09:59 schreef JDx het volgende:

[..]

Ook wel eens rondgekeken naar gebruikte panelen, gewoon 2 voor op het fietsenschuurtje ofzo, voor de leuk.

Na een valste start vanmorgen wordt het geen recorddagje vandaag. Verder heerlijke dag zeg! :)
Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk. :P Maar om er wat van de leren is het wel leuk ja.
pi_199060907
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
Even een vraagje aan de kenners,

De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?

En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
Door de verschillende orientatie zullen ze toch nooit maximaal opwekken.
Dat is wat mij ook verteld is. Zolang die 12 maar hetzelfde opwekken en bij niet eentje schaduw heeft.

Zou voor ons een optie zijn voor noord-zuid panelen. Maar met de extra kosten en het verlies van de opbrengst op Zuid (tweede streng is nu onderste helft die iets later opstart door schaduw), is het niet de moeite.
pi_199062470
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
Even een vraagje aan de kenners,

De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?

En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
Door de verschillende orientatie zullen ze toch nooit maximaal opwekken.
[..]

Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk. :P Maar om er wat van de leren is het wel leuk ja.
Ja nouja, heb er al 8 van 300. Dus gewoon voor erbij wel leuk, misschien ooit eens wat klooien met een accu ofzo.
pi_199062996
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 13:21 schreef d.k. het volgende:
Wij hebben onze extra panelen er eind mei een jaar op liggen, dus ik ben zo af en toe maar eens wat dagen aan het vergelijken. Onze productie is nog niet zo stabiel, maar goed, dat is niet raar met een bouwplaats voor de deur. Er hebben sinds september kranen gestaan (hoi schaduw) en nu de nieuwe huizen op hoogte zijn verliezen we daar in de ochtend wat opbrengst door. Tegelijkertijd zien we dat de panelen op de garage (west) de tijd dat er fatsoenlijke opbrengst is verlengen en door hun ligging naast het huis krijgen ze ook in de ochtend al flink zon. Ze zitten op een aparte string en hebben optimizers, dus de panelen op zuid hebben er geen last van. Ben benieuwd wat de extra opbrengst gaat zijn, het zou mooi zijn als de panelen de extra stroom van de elektrische auto dekken. Dat was vorig jaar net niet zo, maar toen waren de panelen er pas eind mei.
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.
Facts don't care about your feelings
pi_199063116
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 21:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.
5 tot 6km op een kWh.

Dus zo'n 3.000kWh per jaar bij 15.000km per jaar.
pi_199063259
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

5 tot 6km op een kWh.

Dus zo'n 3.000kWh per jaar bij 15.000km per jaar.
Dat klopt dan toch best met 10 panelen?
Facts don't care about your feelings
pi_199063565
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 22:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat klopt dan toch best met 10 panelen?
Klopt.
  zondag 18 april 2021 @ 22:57:27 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199064155
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

5 tot 6km op een kWh.

Dus zo'n 3.000kWh per jaar bij 15.000km per jaar.
Wat nog steeds een stuk minder kost dan eenzelfde formaat auto op benzine, om het over het vermogen nog maar niet te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199065459
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 21:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.
Een al wat oudere BMW i3 dus kleine accu en kleine range. Gebruiken we voor de kortere afstanden in de stad. En het geluk dat er twee werkgevers zijn waar (nog) gratis geladen kan worden.
Maar wat Leandra al zegt, goedkoper dan benzine en geen wegenbelasting. Dus al leveren de panelen niet genoeg op, het is nog steeds goedkoper. Los daarvan, dingt rijdt heerlijk.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199065630
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 07:22 schreef d.k. het volgende:

[..]

Een al wat oudere BMW i3 dus kleine accu en kleine range. Gebruiken we voor de kortere afstanden in de stad. En het geluk dat er twee werkgevers zijn waar (nog) gratis geladen kan worden.
Maar wat Leandra al zegt, goedkoper dan benzine en geen wegenbelasting. Dus al leveren de panelen niet genoeg op, het is nog steeds goedkoper. Los daarvan, dingt rijdt heerlijk.
Leandra zegt zoveel, maar een i3 gaat zo richting de 50k... verbruik is natuurlijk niet het enige wat je meeneemt in je autokosten. M'n broertje rijdt er ook één.. staat ook altijd hier te laden en z'n auto voor te verwarmen voor het rijden en hij rijdt altijd vol gas :( maar hij woont hier om de hoek. Kost me klauwen vol met stroom. Cataloguswaarde 52k ofzo... kan je nog zo goedkoop rijden maar ik vind dat zo'n auto niet waard.
Facts don't care about your feelings
pi_199066388
Ieder zijn smaak toch? Wij hadden hiervoor een Twingo, ook niet de allernieuwste en daarvoor heb ik jaren een Twingo op gas gehad, ook goedkoop rijden. De enige kosten voor de BMW zijn de verzekering (iets hoger dan bij de Twingo) en de elektriciteit. Maar dat is echt goedkoper dan de Twingo was en de sport is juist om er zoveel mogelijk mee te rijden op 1 lading, dus voorverwarmen doe ik amper en hij staat eigenlijk altijd op de eco stand.
Maar goed, we dwalen af, het gaat om panelen hier ;-)

Vandaag wordt het een droeve opbrengst vrees ik, het is grijs en koud.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199066820
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:27 schreef d.k. het volgende:

Vandaag wordt het een droeve opbrengst vrees ik, het is grijs en koud.
Hier (nog) een heldere blauwe lucht :+
pi_199067911
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
Even een vraagje aan de kenners,

De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?

En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
Door de verschillende orientatie zullen ze toch nooit maximaal opwekken.
[..]

Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk. :P Maar om er wat van de leren is het wel leuk ja.
Oost west heeft normaal een rendement boven de 75%. Dus 24x240 zou 4300kWh+ moeten opbrengen.
Maar 24*240 is 5760wattpiek.
Met een 3000 omvormer zal er dus nooit meer dan rondom die 3000 (sommige omvormers kunnen iets meer AC stroom aan dan het model nummer) omvormen en dus bruikbaar maken.
Op dat moment wordt de omvormer dus afgetopt zoals dat heet.

Dan zie je een platte lijn in je grafiek in plaats van een parabool.

Kan het? Ja hoor. Maar als ik het moest verkopen had ik een grotere omvormer gepakt.

quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 19:48 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat is wat mij ook verteld is. Zolang die 12 maar hetzelfde opwekken en bij niet eentje schaduw heeft.

Klopt, maar dat is altijd zo.
1 of 2 mppt's maakt geen verschil.
Bij een serie geschakelde omvormer is het altijd zo dat wanneer er 1 schaduw heeft de rest daar last van heeft.
Dan moet je naar optimizers of micro's.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199068652
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:34 schreef bambino het volgende:

[..]

Oost west heeft normaal een rendement boven de 75%. Dus 24x240 zou 4300kWh+ moeten opbrengen.
Maar 24*240 is 5760wattpiek.
Met een 3000 omvormer zal er dus nooit meer dan rondom die 3000 (sommige omvormers kunnen iets meer AC stroom aan dan het model nummer) omvormen en dus bruikbaar maken.
Op dat moment wordt de omvormer dus afgetopt zoals dat heet.

Dan zie je een platte lijn in je grafiek in plaats van een parabool.

Kan het? Ja hoor. Maar als ik het moest verkopen had ik een grotere omvormer gepakt.
[..]

Klopt, maar dat is altijd zo.
1 of 2 mppt's maakt geen verschil.
Bij een serie geschakelde omvormer is het altijd zo dat wanneer er 1 schaduw heeft de rest daar last van heeft.
Dan moet je naar optimizers of micro's.
En daarom adviseer ik altijd om het dak direct vol te leggen, als er achteraf wat bij moet loop je altijd tegen uitdagingen aan (omvormer, 2x werk, andere panelen, etc) ;)
pi_199068761
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En daarom adviseer ik altijd om het dak direct vol te leggen, als er achteraf wat bij moet loop je altijd tegen uitdagingen aan (omvormer, 2x werk, andere panelen, etc) ;)
Maar ja, als 8 meer dan genoeg is en je hebt ruimte voor 20, dan is dat een beetje zonde toch?

Zeker als er geen salderingsregeling was, die andere 12 hebben dan een 3x zo lange tvt.

Ik wist alleen toen niet dat ik er een airco bij ging krijgen, dat vind ik echt zoiets voor bedrijven of rijke mensen, nu heeft bijna m'n hele familie en de halve buurt het. Mede doordat deze straat oude woningen zijn met een gevel van alleen maar kozijnen en ramen op het zuiden en een plat dak.
pi_199068801
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 12:42 schreef JDx het volgende:

[..]

Maar ja, als 8 meer dan genoeg is en je hebt ruimte voor 20, dan is dat een beetje zonde toch?

Zeker als er geen salderingsregeling was, die andere 12 hebben dan een 3x zo lange tvt.

Ik wist alleen toen niet dat ik er een airco bij ging krijgen, dat vind ik echt zoiets voor bedrijven of rijke mensen, nu heeft bijna m'n hele familie en de halve buurt het. Mede doordat deze straat oude woningen zijn met een gevel van alleen maar kozijnen en ramen op het zuiden en een plat dak.
De TVT is wel langer voor die panelen maar je moet toch aardig je best doen om het rendement op iets anders te halen. En hoe meer panelen je legt, hoe lager de Wp prijs wordt van de offerte (anders doe je wat fout).

En natuurlijk ook kijken naar de toekomst: EV"s, elektrisch koken, warmtepomp, etc.
pi_199094022
Als je het doet, doe het dan goed.

Je gaat steeds meer elektra verbruiken gezien de wereld daarheen beweegt. Tegen de tijd dat het salderen voorbij is liggen ze al gratis op je dak. Ik blijf het een goede investering vinden!

Ik heb al 7500 WP liggen dus het is even goed, maar anders ging er gewoon meer op dak.
Laat die handjes wapperen!
pi_199094840
-

[ Bericht 37% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-04-2021 09:27:37 ]
  donderdag 22 april 2021 @ 00:25:08 #39
458679 Ruse
Super, man
pi_199105900
goeiedag allen, is er op fok al eens een topic geweest over huur/lease panelen? ik heb een stuk dak over, een hoog stroomverbruik (gezin), maar helaas geen geld liggen om een set panelen aan te schaffen. nu krijg ik de ene reclame na de andere voorgeschoteld over lease panelen en zogenaamde subsidies, maar ik vertrouw het allemaal niet, eerlijkgezegd. zijn er hier wellicht ervaringsdeskundigen?
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
pi_199106423
quote:
99s.gif Op donderdag 22 april 2021 00:25 schreef Ruse het volgende:
goeiedag allen, is er op fok al eens een topic geweest over huur/lease panelen? ik heb een stuk dak over, een hoog stroomverbruik (gezin), maar helaas geen geld liggen om een set panelen aan te schaffen. nu krijg ik de ene reclame na de andere voorgeschoteld over lease panelen en zogenaamde subsidies, maar ik vertrouw het allemaal niet, eerlijkgezegd. zijn er hier wellicht ervaringsdeskundigen?
Het enige wat ik altijd denk is je vervangt de ene energieleverancier voor de ander. Leuk milieu milieu praatjes, maar daar zitten ook weer allerlei mannetjes op computers die stroom gebruiken en mannetjes in dieseltjes die (wellicht) langskomen voor advies. Er blijft een middle man.

En natuurlijk de zin die altijd in me op komt: “zij moeten er ook aan verdienen” is hier van toepassing.
pi_199106426
quote:
1s.gif Op woensdag 21 april 2021 06:57 schreef Gieliovd het volgende:
Als je het doet, doe het dan goed.

Je gaat steeds meer elektra verbruiken gezien de wereld daarheen beweegt. Tegen de tijd dat het salderen voorbij is liggen ze al gratis op je dak. Ik blijf het een goede investering vinden!

Ik heb al 7500 WP liggen dus het is even goed, maar anders ging er gewoon meer op dak.
Ook wel eens gedacht: “tegen die tijd dat je zo veel stroom verbruikt zijn ze af en milieuvervuilend schroot” of niet?

Ik dacht juist nu 8 en over 10 jaar 8 erbij, die zijn dan goedkoper, gaan langer mee, efficiënter en wellicht milieuvriendelijker gemaakt.
pi_199107377
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 04:38 schreef JDx het volgende:

[..]

Ook wel eens gedacht: “tegen die tijd dat je zo veel stroom verbruikt zijn ze af en milieuvervuilend schroot” of niet?
Ze moeten wel minimaal 25 jaar mee kunnen.

quote:
Ik dacht juist nu 8 en over 10 jaar 8 erbij, die zijn dan goedkoper, gaan langer mee, efficiënter en wellicht milieuvriendelijker gemaakt.
Heb je nog een keer installatiekosten, andere panelen met een ander uiterlijk / maat op je dak, nog een omvormer nodig, etc.
pi_199107526
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ze moeten wel minimaal 25 jaar mee kunnen.
[..]

Heb je nog een keer installatiekosten, andere panelen met een ander uiterlijk / maat op je dak, nog een omvormer nodig, etc.
Plat dak, niemand ziet ze, behalve Elon Musk.

Als die panelen dan een stuk goedkoper en efficiënter zijn kunnen die installatiekosten wel uit, die extra omvormer wellicht ook. Die van mij zijn van 2019, ik kijk rond 2025 nog wel een keer. Dan heb ik deze ook ongeveer terug verdiend.

Eerste doel is helemaal van het gas af, zondag en dinsdag zat ik al aan maar 0,07 euro gas. Volgens mij heet water gebruikt voor schoonmaken, zaterdag en maandag iets meer vanwege douchen en koken.

En bijna alle afgelopen dagen was mijn totaalverbruik negatief.
pi_199107582
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:26 schreef JDx het volgende:

[..]

Plat dak, niemand ziet ze, behalve Elon Musk.
Er zijn meer schuine dan platte daken, maar dat kan een uitzondering zijn.

quote:
Als die panelen dan een stuk goedkoper en efficiënter zijn kunnen die installatiekosten wel uit, die extra omvormer wellicht ook. Die van mij zijn van 2019, ik kijk rond 2025 nog wel een keer.
Wat denk je dat de installatiekosten voor 8 panelen zijn? (als je het niet zelf doet uiteraard)

quote:
Eerste doel is helemaal van het gas af, zondag en dinsdag zat ik al aan maar 0,07 euro gas. Volgens mij heet water gebruikt voor schoonmaken, zaterdag en maandag iets meer vanwege douchen en koken.
Dat is een prima doel, hier al bereikt dus heb geen doelen meer in het leven :+
pi_199107593
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er zijn meer schuine dan platte daken, maar dat kan een uitzondering zijn.
[..]

Wat denk je dat de installatiekosten voor 8 panelen zijn? (als je het niet zelf doet uiteraard)
[..]

Dat is een prima doel, hier al bereikt dus heb geen doelen meer in het leven :+
Kan je het raam uit ja, hop, doel bereikt, whiejjj, maar aangezien je zonnepanelen hebt, woon je waarschijnlijk niet in een flat en breek je net als Barbie alleen je enkels ofzo :')
pi_199107638
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:33 schreef JDx het volgende:

[..]

Kan je het raam uit ja, hop, doel bereikt, whiejjj, maar aangezien je zonnepanelen hebt, woon je waarschijnlijk niet in een flat en breek je net als Barbie alleen je enkels ofzo :')
Ik heb er 68 op m'n balkon op de 13e verdieping :+
  donderdag 22 april 2021 @ 21:03:00 #47
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199116416
Vandaag weer een opwekrecord *O*
Maar dat het dan 29,97kWh is...daar kan ik niet zo heul goed tegen :@
F means you're fucked
pi_199116467
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 21:03 schreef YUR het volgende:
Vandaag weer een opwekrecord *O*
Maar dat het dan 29,97kWh is...daar kan ik niet zo heul goed tegen :@
Als je vandaag 29,97 haalt ga je ruim over de 30 heen binnenkort
pi_199116755
Vandaag was niet zo best, was hier gister record.
pi_199117474
De relatief koude lucht helpt volgens mij mee aan de goede opbrengsten. En in ons geval klaart het elke keer in de avond goed op en dan staat de zon op de panelen op onze garage. Vandaag record van april ondanks flinke dips oa op het hoogtepunt van de opbrengst.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199119846
Ik heb een goed gevoel over deze dag 8-)
  vrijdag 23 april 2021 @ 07:24:16 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199119884
Onze vaste stroom aansluiting is vorige week niet opgeleverd, dat wordt pas over twee weken... beetje jammer wel van zo'n mooie dag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199121858
quote:
1s.gif Op donderdag 22 april 2021 22:02 schreef d.k. het volgende:
De relatief koude lucht helpt volgens mij mee aan de goede opbrengsten. En in ons geval klaart het elke keer in de avond goed op en dan staat de zon op de panelen op onze garage. Vandaag record van april ondanks flinke dips oa op het hoogtepunt van de opbrengst.
Dat helpt zeker, koude lucht.
Alleen zijn er nog wel wat meer compleet heldere uren nodig om echt records te gaan halen.
Bewolking verschilt behoorlijk door het land heen. Zo zijn er een aantal die afgelopen week een record hebben gehaald voor april, terwijl ik nog niet echt in de buurt kwam.

1 april is nog steeds mijn beste dag met 51,4
Afgelopen 7 dagen was wel record qua "7 dagen" opwek.
Slechts 1 dag onder de 40.
16-4 tot 22-4 was:
43.7
43.0
40.3
30.6
41.4
43.0
45.5

Gisteren was dus wel een zeer mooie dag, maar net te weinig voor het record.

Vorige maand hadden we nog 3 top dagen, de laatste 3 dagen van maart.
Heel maart was 717.
Op dit moment staat april op 686 dus daar ga ik (als het zo door gaat) vandaag overheen met nog exact 7 dagen hierna te gaan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 23 april 2021 @ 10:58:31 #54
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199121885
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef bambino het volgende:

[..]

Dat helpt zeker, koude lucht.
Alleen zijn er nog wel wat meer compleet heldere uren nodig om echt records te gaan halen.
Bewolking verschilt behoorlijk door het land heen. Zo zijn er een aantal die afgelopen week een record hebben gehaald voor april, terwijl ik nog niet echt in de buurt kwam.

1 april is nog steeds mijn beste dag met 51,4
Afgelopen 7 dagen was wel record qua "7 dagen" opwek.
Slechts 1 dag onder de 40.
16-4 tot 22-4 was:
43.7
43.0
40.3
30.6
41.4
43.0
45.5

Gisteren was dus wel een zeer mooie dag, maar net te weinig voor het record.

Vorige maand hadden we nog 3 top dagen, de laatste 3 dagen van maart.
Heel maart was 717.
Op dit moment staat april op 686 dus daar ga ik (als het zo door gaat) vandaag overheen met nog exact 7 dagen hierna te gaan.
Dan zijn de verschillen wel duidelijk ja, ik zit al een dag of 3 boven de opbrengst van maart :Y
F means you're fucked
pi_199122858
Ik zit nog onder maart (421 en nu op 366). Om een idee te geven; de 19de is het hier helemaal niet zonnig geweest, dus een opbrengst van 7. En begin april nog een keer een opbrengst van 3,4 tja, dat helpt niet. Eind maart was prima, de laatste week zeg maar. Maar ook rond de 19de waren daar prima dagen.
Ik verwacht wel dat ik maart voorbij ga, morgen waarschijnlijk, maar vorig jaar april wordt nog wel een uitdaging.Dat was gewoon een heel goede maand dat jaar. Nu liggen er namelijk extra panelen op dus de opbrengst had ik hoger verwacht.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199122929
April en maart zijn nu bijna gelijk 288 vs 287

Normaal is gemiddels 10 per dag, en max 23.
Dit zijn de laatste dagen:

2021-04-13 19.87
2021-04-14 12.85
2021-04-15 14.68
2021-04-16 18.26
2021-04-17 17.79
2021-04-18 17.18
2021-04-19 14.21
2021-04-20 15.71

Valt dus nog wel mee. Goed ingehaald, want begin april zitten ook ergens 3 en 4 als opbrengst.

Vorig jaar maart was 372 (nu 287). April was 521. Dat gaan we nu ook niet halen. Wel jammer, want deze maanden hebben vorig jaar lekker geholpen.
  vrijdag 23 april 2021 @ 17:09:14 #57
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_199126274
Hallo allemaal,

Over een aantal maandjes wordt onze woning opgeleverd, nieuwbouw dus zonder gas, met warmtepomp (lucht/water als ik mij niet vergis) en we krijgen dus ook zonnepanelen. Nu krijgen we standaard 12 zonnepanelen van 325WP op het dak. Wij hebben er weinig verstand van, dus gingen er vanuit dat dit dan ook wel zo'n beetje afdoende zou zijn voor ons verbruik.

Maar nu na wat onderzoek zien we dat alleen de warmtepomp al ontzettend veel kWh verbruikt, zo'n 4000 - 5000 kWh/j kan dit kloppen? Daarnaast komt dan dus nog ons andere energieverbruik, dit wordt ons eerste koophuis, hiervoor altijd gehuurd, incl GWE dus geen idee wat überhaupt normaal is qua verbruik. We bouwen nu een redelijk grote gezinswoning en op termijn hopen we kinderen te krijgen, daar willen we dus vast al rekening mee houden (qua verbruik/panelen).

We hebben daarom de installateur nog een andere offerte laten maken, hier staan 33 zonnepanelen op. De 12 panelen waren ingetekend op het schuine dak op het oosten. We hebben dus ook gevraagd naar de kosten van panelen met optimizers, omdat we denken dat we dit mogelijk nodig zijn, gezien het dak niet op het zuiden ligt en dus niet voortdurend in de zon?

Wat is wijsheid? We willen sowieso iets meer dan de standaard 12 panelen. Maar moeten we gelijk voor 33 gaan? of Is 20-18 ook prima? Zoals je leest, wij hebben er totaal geen kaas van gegeten. De installateur vinden we niet bepaald behulpzaam, wanneer we om info vragen, duurt dit weken tot maanden en zelfs nu we dan de nieuwe offerte hebben zie ik geen merknamen vd panelen ofzo waarmee ik kan googlen, voor ons leken dus echt niet duidelijk. Maar we zitten nu eenmaal aan die man verbonden door dit project.

Oftewel ruime eengezinswoning nu 12 panelen van 325 WP, hoeveel raden jullie aan om extra te nemen?
En wat is een beetje een redelijke prijs per paneel (excl. btw) inclusief montage?
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
pi_199126523
Ik heb alleen in 1 kamer een warmtepomp, ik kook en douche op gas en in de winter verwarm ik ook gewoon via de CV, gebruikt ik de "airco" alleen om bij te verwarmen, heb je lekker snel warme lucht in de kamer.

Woon alleen en heb 8 panelen van 300, daarmee krijg ik de energierekening ongeveer 60-70% van het jaar op 0. De echt koude maanden gaat het wel hard met gas.

Mijn ouders woonden de afgelopen jaren nog met 1 zoon in een vrijstaande woning met bedrijf aan huis, verwamen nog via gas en een pelletkachel en hebben 26 panelen. Dus zoiets lijkt in jullie geval ook wel aardig.

En zoals meerdere zeggen hier, als er 33 passen, dan niet voor 20-25 gaan, maar meteen dak vol.
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:23:59 #59
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199127855
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 21:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Als je vandaag 29,97 haalt ga je ruim over de 30 heen binnenkort
Je had gelijk ^O^
F means you're fucked
  vrijdag 23 april 2021 @ 21:22:57 #60
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199129879
Hier een 5,5 jaar oude EPC 0 nieuwbouw hoekwoning. Mijn grondgebonden warmtepomp verbruikt samen met de wtw unit zo’n 1700 kWh voor 120m2.
Er ligt nu 5,5 jaar 12x265wp op zuid-oost en dat dekt het totale verbruik van 3400kWh. Hier konden ze ook vooraf niet vertellen wat ze neer zouden leggen aan merk.

De prijs voor panelen binnen een nieuwbouw project is niet bepaald marktconform helaas }:| De mogelijkheid om later zelf bij te leggen zou ik zeker onderzoeken ipv perse nu de hoofdprijs te betalen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199134223
Ik heb ook het idee dat bij zo'n projectbouw niet de nieuwste panelen gekozen worden, zo van, die zijn te duur, doe maar wat wp minder dat merken ze toch niet :? Het enige waar je met later bij leggen wel op moet letten is of je die 'ruimte' nog op je omvormer hebt. Dat geluk hadden wij en dan is het een kwestie van extra panelen op het dak en aansluiten.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199134662
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".

Zie geregeld 3000 Watt panelen, 2500 Watt omvormer. Zoiets.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 24 april 2021 @ 10:25:52 #63
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199134702
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".

Zie geregeld 3000 Watt panelen, 2500 Watt omvormer. Zoiets.
Ligt ook een beetje aan de ligging...ik heb 5440 watt panelen en 3500 omvormer. Maar de helft ligt oost en de helft ligt west
F means you're fucked
pi_199135604
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:58 schreef YUR het volgende:

[..]

Dan zijn de verschillen wel duidelijk ja, ik zit al een dag of 3 boven de opbrengst van maart :Y
Hangt volledig van de dag af. Ik heb weinig aan een hele mooie ochtend.
Ik moet het hebben van een hele mooie middag.

Dus als er dagen zijn met in de morgen helder weer en vanaf 13:00 bewolkt, dan haal ik bijna niks.

Gisteren tikte ik bijna voor de 2e keer de 50 aan, net niet gehaald. 49.797Wh dus het record blijft bij mij voor nu 1 april :P

Inmiddels dus wel over maart heen, nu 740 april en 717 maart.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199135649
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 april 2021 17:09 schreef Coldplayerr het volgende:
Hallo allemaal,

Over een aantal maandjes wordt onze woning opgeleverd, nieuwbouw dus zonder gas, met warmtepomp (lucht/water als ik mij niet vergis) en we krijgen dus ook zonnepanelen. Nu krijgen we standaard 12 zonnepanelen van 325WP op het dak. Wij hebben er weinig verstand van, dus gingen er vanuit dat dit dan ook wel zo'n beetje afdoende zou zijn voor ons verbruik.

Maar nu na wat onderzoek zien we dat alleen de warmtepomp al ontzettend veel kWh verbruikt, zo'n 4000 - 5000 kWh/j kan dit kloppen? Daarnaast komt dan dus nog ons andere energieverbruik, dit wordt ons eerste koophuis, hiervoor altijd gehuurd, incl GWE dus geen idee wat überhaupt normaal is qua verbruik. We bouwen nu een redelijk grote gezinswoning en op termijn hopen we kinderen te krijgen, daar willen we dus vast al rekening mee houden (qua verbruik/panelen).

We hebben daarom de installateur nog een andere offerte laten maken, hier staan 33 zonnepanelen op. De 12 panelen waren ingetekend op het schuine dak op het oosten. We hebben dus ook gevraagd naar de kosten van panelen met optimizers, omdat we denken dat we dit mogelijk nodig zijn, gezien het dak niet op het zuiden ligt en dus niet voortdurend in de zon?

Wat is wijsheid? We willen sowieso iets meer dan de standaard 12 panelen. Maar moeten we gelijk voor 33 gaan? of Is 20-18 ook prima? Zoals je leest, wij hebben er totaal geen kaas van gegeten. De installateur vinden we niet bepaald behulpzaam, wanneer we om info vragen, duurt dit weken tot maanden en zelfs nu we dan de nieuwe offerte hebben zie ik geen merknamen vd panelen ofzo waarmee ik kan googlen, voor ons leken dus echt niet duidelijk. Maar we zitten nu eenmaal aan die man verbonden door dit project.

Oftewel ruime eengezinswoning nu 12 panelen van 325 WP, hoeveel raden jullie aan om extra te nemen?
En wat is een beetje een redelijke prijs per paneel (excl. btw) inclusief montage?
Eengezinswoning zegt nog niet heel veel. Tussenwoning, hoekwoning, 2-onder-1 kap, vrijstaand. Kan allemaal eengezinswoning zijn.

Hoeveel kW warmtepomp is er? 6kW = 1000m3 gas = 2200kWh
8kW = 1500m3 = 3300kWh
10kW = 2000m3 = 4400kWh.

Dit is heel grofweg wat het ongeveer doet.

Niet elke 6kW komt in een woning die exact 1000m3 verbruikt (met gas). Dus het is een indicatie.

33 panelen kan best hoor, maar dat is veel.

Optimizers is voor schaduw, niet voor oost-west.
2 richtingen in 1 systeem kan prima op een normale omvormer.
Alleen wanneer 1 van die string (of oost, of zuid) deels schaduw krijgt, dan zijn optimizers nuttig.

Prijs zonnepanelen is ongeveer 1 euro per wattpiek ex btw. Maar met 30 panelen moet je daar zeker onder komen zelfs met optimizers.

12 panelen, 325wp, zonder optimizers, zit je normaal rond de 3700-4000euro ex btw.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zaterdag 24 april 2021 @ 13:26:20 #66
374102 Coldplayerr
Playing it cold
pi_199136458
Bedankt voor de input allemaal, als ik het goed begrijp is het dus niet heel gek om inderdaad voor die 33 panelen te gaan. De 12 panelen die er standaard op zitten zijn dus bij lange na niet voldoende als ik het goed begrijp. Er is geen sprake van projectbouw, maar we hebben een contract met een aannemer die onze woning bouwt die met deze installateur werkt en waar we dus wel aan vast zitten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:02 schreef bambino het volgende:

[..]

Eengezinswoning zegt nog niet heel veel. Tussenwoning, hoekwoning, 2-onder-1 kap, vrijstaand. Kan allemaal eengezinswoning zijn.

Hoeveel kW warmtepomp is er? 6kW = 1000m3 gas = 2200kWh
8kW = 1500m3 = 3300kWh
10kW = 2000m3 = 4400kWh.

Dit is heel grofweg wat het ongeveer doet.

Klopt was niet heel duidelijk inderdaad. Het gaat om een vrijstaande woning van 218m2. De installateur vertelde ons dat we eruit moesten gaan dat de warmtepomp grofweg zo'n 5000kWh ging gebruiken.. dat komt in de buurt van die 4400kWh dus denk dat onze warmtepomp dan zo'n 10kW zal zijn inderdaad.

Optimizers dachten we aan, omdat door dat het dak op het oosten ligt het waarschijnlijk een deel van de dag in de schaduw ligt? Of is dit niet logisch? De zonnepanelen staan namelijk allemaal gepland op de oostkant, terwijl mij persoonlijk niet het meest logisch lijkt. Nogmaals, normaal gesproken zou ik dit allemaal bij de installateur neerleggen, maar we vinden deze man totaal niet behulpzaam. Hij heeft het enorm druk en hebben t gevoel dat hij meer voor kwantiteit gaat dan kwaliteit.

In ieder geval enorm bedankt, heb nu al meer info dan ik had!
Ice cold water?! If it was as cold as ice it would be ice! - Shrute
pi_199136890
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".

Zie geregeld 3000 Watt panelen, 2500 Watt omvormer. Zoiets.
Wij hadden geluk dan, 4200 wp vermogen maar er lag veel minder. Nu ligt er theoretisch net te veel maar geen problemen tot nu toe door zuid en west. En een omvormer die twee aparte strings aan kan.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199141832
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:26 schreef Coldplayerr het volgende:
Bedankt voor de input allemaal, als ik het goed begrijp is het dus niet heel gek om inderdaad voor die 33 panelen te gaan. De 12 panelen die er standaard op zitten zijn dus bij lange na niet voldoende als ik het goed begrijp. Er is geen sprake van projectbouw, maar we hebben een contract met een aannemer die onze woning bouwt die met deze installateur werkt en waar we dus wel aan vast zitten.
[..]

Klopt was niet heel duidelijk inderdaad. Het gaat om een vrijstaande woning van 218m2. De installateur vertelde ons dat we eruit moesten gaan dat de warmtepomp grofweg zo'n 5000kWh ging gebruiken.. dat komt in de buurt van die 4400kWh dus denk dat onze warmtepomp dan zo'n 10kW zal zijn inderdaad.

Optimizers dachten we aan, omdat door dat het dak op het oosten ligt het waarschijnlijk een deel van de dag in de schaduw ligt? Of is dit niet logisch? De zonnepanelen staan namelijk allemaal gepland op de oostkant, terwijl mij persoonlijk niet het meest logisch lijkt. Nogmaals, normaal gesproken zou ik dit allemaal bij de installateur neerleggen, maar we vinden deze man totaal niet behulpzaam. Hij heeft het enorm druk en hebben t gevoel dat hij meer voor kwantiteit gaat dan kwaliteit.

In ieder geval enorm bedankt, heb nu al meer info dan ik had!
Nieuwbouw is gemiddeld 45W/m2 dus 9810W dus een 10kW zal wel aardig kloppen.
5000 is aan de hoge kant, maar dit ligt aan de soort pomp.

Aangezien het een project is, worden er met xx huizen tegelijk een pomp gekocht, iedereen moet wat verdienen, dus vaak gebruiken ze een basic pomp.
Als je mazzel hebt is het gewoon een Remeha/Nefit/Fujitsu/Mitsubishi maar ik acht die kans klein.
Dus het rendement van die pompen is wat lager.

Je zou eens kunnen vragen naar info over de pomp.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199141884
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".

Zie geregeld 3000 Watt panelen, 2500 Watt omvormer. Zoiets.
Die motivatie is verre van juist.
Je mag een omvormer onder dimensioneren. Wij houden normaal max 83% aan.
Dus 5000WP is 4150W aan omvormer.
Dus als het merk een 4200W heeft, of een 4500W, dan pak je die.

Met optimizers mag het zelfs nog iets meer, dan zou een 4000 ook nog kunnen.

Dit alles in gedachte dat het pal zuid is.
Is het pal oost, óf pal west, dan mag je er iets verder af zitten.
Is het combi, deel zuid deel west, nog iets verder.
Is het oost/west combi, dan kan je er ruim onder zitten.

Maar een te kleine omvormer betekent dat je aftopt op de mooie dagen.
Alle andere dagen heb je er profijt van, want hoe vaker de omvormer op zijn max zit, hoe hoger het rendement.

Een te grote omvormer is dus normaal gesproken altijd minder rendabel. Maar als je wil uitbreiden later (binnen 2-3 jaar) dan wel weer slim.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199143131
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:26 schreef Coldplayerr het volgende:

Optimizers dachten we aan, omdat door dat het dak op het oosten ligt het waarschijnlijk een deel van de dag in de schaduw ligt? Of is dit niet logisch?
Onze omvormer heeft 2 ingangen. In ons geval pakt het onderste deel van de panelen pas later zon dan de bovenste (alles op zuid). Dus we hebben 2 strengen, de bovenste en de onderste. In jullie geval kun je dan ook oost en west(?) op verschillende ingangen zetten.
pi_199146933
Zo weer even een uurtje van de opgewekte stroom bitcoins minen om m'n benen op te warmen onder het bureau :')
pi_199147525
Zo, mijn connectie met de panelen is eindelijk gerepareerd. Valt niet tegen, de omvormer bewaart de gedetailleerde gegevens 3 weken lang en de totale opbrengst is, zoals ik dat inschatten, gewoon correct. Was bang dat ik die kwijt was.
  zondag 25 april 2021 @ 10:08:48 #73
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199147961
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 14:16 schreef d.k. het volgende:

[..]

Wij hadden geluk dan, 4200 wp vermogen maar er lag veel minder. Nu ligt er theoretisch net te veel maar geen problemen tot nu toe door zuid en west. En een omvormer die twee aparte strings aan kan.
Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.

Meestal starten die later op, zijn minder efficiënt etc. Dus dan is een grote in die zin geen geluk.

Zeker in de nieuwbouw maar ook de cowboys van de panelen toko's (heel dak vol leggen inclusief groepenkast aanpassen etc etc binnen 4 uur klaar) proberen altijd het onderste uit de kan te halen.

Laatst nog een offerte gezien. Volledig schaduw vrij op zuiden. 10x335 Watt ging erop. En ja hoor, 2500 Watt omvormer. En gewoon ¤5400 ex BTW hè :N
Laat die handjes wapperen!
pi_199148046
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:08 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.

Meestal starten die later op, zijn minder efficiënt etc. Dus dan is een grote in die zin geen geluk.

Zeker in de nieuwbouw maar ook de cowboys van de panelen toko's (heel dak vol leggen inclusief groepenkast aanpassen etc etc binnen 4 uur klaar) proberen altijd het onderste uit de kan te halen.

Laatst nog een offerte gezien. Volledig schaduw vrij op zuiden. 10x335 Watt ging erop. En ja hoor, 2500 Watt omvormer. En gewoon ¤5400 ex BTW hè :N
Ik heb 8x300 en wek soms wel vrij dicht tegen de 2400 op, is dat dan precies goed afgemeten?
pi_199148704
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:08 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.

Meestal starten die later op, zijn minder efficiënt etc. Dus dan is een grote in die zin geen geluk.

Zeker in de nieuwbouw maar ook de cowboys van de panelen toko's (heel dak vol leggen inclusief groepenkast aanpassen etc etc binnen 4 uur klaar) proberen altijd het onderste uit de kan te halen.

Laatst nog een offerte gezien. Volledig schaduw vrij op zuiden. 10x335 Watt ging erop. En ja hoor, 2500 Watt omvormer. En gewoon ¤5400 ex BTW hè :N
Ach wij hebben zo'n gezeik gehad met de bouwer toen. Er waren 11 panelen gepland, dat ziet er niet uit in twee rijen. Dus toen gevraagd om 3 extra. Geen probleem, doen we. Maanden later: eh past niet want buren willen ook extra panelen en dat gaat net niet. Wij hebben toen al gezegd 'gooi ze op de garage'. Daar is de leiding voor aangelegd maar toen werd weer gezegd dat het niet kon vanwege omvormer :N
Ondertussen had de panelenboer wel al de omvormer aangepast en die is ook geplaatst. Te groot voor het aantal panelen maar dat wisten wij niet. Sterker nog, daar kwamen we pas achter toen de extra panelen geplaatst waren en we konden zien dat de oude string het ook ineens beter deed. De panelenboer hebben we destijds ook om een offerte gevraagd voor extra panelen op garage of voorkant dak, maar volgens hen kon dat allemaal niet. En er waren wat problemen met stekkers waar we vaak om moesten bellen en daarmee was ook het vertrouwen weg. De uitbreiding hebben we dus zelf gedaan.

Edit: en hehe, eindelijk maart voorbij. Nu op naar april vorig jaar, nog zo'n 90 te gaan, dat redden we wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door d.k. op 25-04-2021 13:07:21 ]
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199166675
Top dag vandaag.
Zit nu op 49,14 kWh, en nog 3500W op dit moment.
Record is dus haalbaar als het zonnig blijft laatste 2 uurtjes
51.424Wh is het record tot nog toe.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199167123
Ik ga vandaag waarschijnlijk voor het eerst over de 20kWh *O*
pi_199167381
Inmiddels record gehaald, zit nu op 52,27 en nog steeds 2880W op dit moment. Dus 54 is misschien wel haalbaar :D

En dan was het nog niet eens een compleet heldere dag. Dus dat moet nog makkelijk hoger kunnen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199167473
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:38 schreef bambino het volgende:
Inmiddels record gehaald, zit nu op 52,27 en nog steeds 2880W op dit moment. Dus 54 is misschien wel haalbaar :D

En dan was het nog niet eens een compleet heldere dag. Dus dat moet nog makkelijk hoger kunnen.
Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen?
pi_199167610
45,00 kWh. Prachtige dag!

Nog 328 Watt momenteel dat zet geen zoden aan de dijk :9
Laat die handjes wapperen!
pi_199167679
Nu 26,5 en nog 1155 op dit moment, dus we gaan nog even door (panelen op west) 27,4 is het record voor april, benieuwd of we dat halen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_199167902
Ik zit op 380 op het zuiden, maar ondanks een enorme dip van 10 - 11 toch een record van 14,83 en komt nog iets bij.
pi_199168978
Inderdaad mooi dagje vandaag! 32,65 kWh. Record van dit jaar! (Hoogste was 31,75 kWh op 29 maart 2021].

16 panelen a 310Wp op zuid.
pi_199169558
25,7 kWh vandaag en om 20:30 nog 30 watt opbrengst.
pi_199172947
31,8 kWh voor mij met 14 panelen a 320Wp. Record voor dit jaar.
pi_199175010
Ik heb gisteren (maandag) 33,9 kwh opgewekt met 23 panelen á 335 wp in 2 strings (12 op Zuid en 11 op oost), locatie regio West-Friesland in Noord-Holland.

Hoe kan ik berekenen of ik een goeie dag heb? Ik monitor nu een aantal weken en mijn opwek is tussen de 22 en 42 kWh tot nu toe per dag.
pi_199175483
Als een top dag 42 kwh is geweest, dan is 34 kwh natuurlijk wel iets minder, zo een 25% minder dus geen top dag.
Het zal met het lengen van dagen waarschijnlijk nog net iets hoger kunnen dan 42 kwh op een dag.... en of je een goede dag heb is puur afhankelijk van juist deze getallen.

Al kan je er natuurlijk ook een hele studie van maken, in januari heb je maar 8 uur zonlicht, terwijl we er vandaag 13:30 hebben en over twee maanden 16 uur .... dus kan je het terug rekenenen naar kwh per uur zonlicht...
maar er zijn nog veel andere factoren waaronder temperatuur en of dat ene wolkje net voor jou panelen zijn geschoven of dat en een flinke vogel over gevlogen is....
pi_199175636
Ik kijk meestal naar het gemiddelde.. Ik moet er 10 per dag opwekken, dan zou ik 100% opbrengst hebben, we verwachten 95%, dus iets optimistisch. Voor April is 16,5 gemiddeld.
Dus de 20,3 van gisteren is prima.

Maar het is zo wisselvallig, dat je niet echt per dag kunt kijken. Liever per maand.. En dan nog, je kunt de zon en wolken moeilijk je zin laten doen :P
pi_199175677
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 09:16 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb gisteren (maandag) 33,9 kwh opgewekt met 23 panelen á 335 wp in 2 strings (12 op Zuid en 11 op oost), locatie regio West-Friesland in Noord-Holland.

Hoe kan ik berekenen of ik een goeie dag heb? Ik monitor nu een aantal weken en mijn opwek is tussen de 22 en 42 kWh tot nu toe per dag.
Ik houd al een paar jaar de opwek bij dus ik kan inmiddels vrij goed zien of het een goede of slechte maand is. Jaarrond vallen de verschillen best mee (kan toeval zijn) maar maandelijks kun je enorme uitschieters naar boven of beneden krijgen.
pi_199175767
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:16 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik kijk meestal naar het gemiddelde.. Ik moet er 10 per dag opwekken, dan zou ik 100% opbrengst hebben, we verwachten 95%, dus iets optimistisch. Voor April is 16,5 gemiddeld.
Dus de 20,3 van gisteren is prima.

Maar het is zo wisselvallig, dat je niet echt per dag kunt kijken. Liever per maand.. En dan nog, je kunt de zon en wolken moeilijk je zin laten doen :P
Ik hoop 6.700 kWh op te wekken oftewel 6.700 : 365 = 18,5 kWh per dag, maar goed, in de winter wek je natuurlijk minder op.
pi_199175816
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:27 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

Ik hoop 6.700 kWh op te wekken oftewel 6.700 : 365 = 18,5 kWh per dag, maar goed, in de winter wek je natuurlijk minder op.
hiermee kun je redelijk uitrekenen wat je gemiddeld per maand kunt verwachten als je de jaaropbrengst weet
pi_199176356
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 10:32 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

hiermee kun je redelijk uitrekenen wat je gemiddeld per maand kunt verwachten als je de jaaropbrengst weet
[ afbeelding ]
De stap van Maart naar April is idd altijd goed te merken, ga ik van gebruik naar energie rekening in de min.
pi_199177303
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 11:14 schreef JDx het volgende:

[..]

De stap van Maart naar April is idd altijd goed te merken, ga ik van gebruik naar energie rekening in de min.
Net nagekeken: tussen ongeveer half november en half februari gebruik ik meer stroom dan ik op wek. De rest van het jaar lever ik terug.
pi_199177770
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Net nagekeken: tussen ongeveer half november en half februari gebruik ik meer stroom dan ik op wek. De rest van het jaar lever ik terug.
Volgens mij lever ik altijd terug, maar ik bedoelde de complete energierekening inclusief gas.
pi_199183518
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 09:16 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb gisteren (maandag) 33,9 kwh opgewekt met 23 panelen á 335 wp in 2 strings (12 op Zuid en 11 op oost), locatie regio West-Friesland in Noord-Holland.

Hoe kan ik berekenen of ik een goeie dag heb? Ik monitor nu een aantal weken en mijn opwek is tussen de 22 en 42 kWh tot nu toe per dag.
45,6 kWh vandaag, gaat lekker!
pi_199184658
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 20:15 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

45,6 kWh vandaag, gaat lekker!
15,98 kWh met 8x300.

Op een dipje rond 12:15 na, bijna een perfecte curve. M'n record is 17,99 of net 18 ofzo.
pi_199184667
fck, weer een quote ipv wijzig
pi_199185178
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 20:06 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:
Inderdaad mooi dagje vandaag! 32,65 kWh. Record van dit jaar! (Hoogste was 31,75 kWh op 29 maart 2021].

16 panelen a 310Wp op zuid.
En vandaag verbroken: 33,95 kWh.
pi_199189682
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:43 schreef Tuindier het volgende:

[..]

Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen?
Ik heb er op dit moment 30 van 330wp.
En dat is bij lange na niet de grootste op fok hoor :P

Het record van eergisteren is inmiddels ook ruim verbroken. Gisteren 59.07kWh gehaald en ik vrees dat dat wel redelijk de max zal zijn.
Vandaag zal het iets warmer zijn dus ik denk niet dat ik hem weer ga verbreken, maar wie weet.

60 zou in theorie makkelijk haalbaar moeten zijn, maar dan moet het perfect zonnig zijn en een graad of 10 bijvoorbeeld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199189721
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:22 schreef JDx het volgende:

[..]

15,98 kWh met 8x300.

Op een dipje rond 12:15 na, bijna een perfecte curve. M'n record is 17,99 of net 18 ofzo.
13,7 met 9x250 ik :P
Facts don't care about your feelings
pi_199189940
Ik heb 13x 365 WP liggen (4745 WP dus) en had gisteren een opbrengst van 31Kwh, de dag ervoor 31.8.
Alpha kenny one
pi_199190210
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:04 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

13,7 met 9x250 ik :P
15,98 * (9x250 / 8x300) = 14,98

Was het hier beter weer of die van jou zijn al wat ouder.
pi_199190441
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:47 schreef JDx het volgende:

[..]

15,98 * (9x250 / 8x300) = 14,98

Was het hier beter weer of die van jou zijn al wat ouder.
Mijne zijn al bijna 10 jaar oud en leek vrij amateuristisch gelegd. Wel plat dak dus optimaal naar het zuiden. Ik scoor altijd slechtere waardes dan familie en vrienden dus dat ben ik gewend :P
Facts don't care about your feelings
pi_199193031
Hier 23 met 18x240 wp.

Ook al wat oudere panelen.
  woensdag 28 april 2021 @ 16:27:33 #105
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199194084
Probleempje bij SolarEdge?
Zowel een collega als ik hebben vanaf een uur of 2 geen opwekking meer, de laatste update is wel van na 16u.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 28 april 2021 @ 16:29:54 #106
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199194114
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 16:27 schreef daNpy het volgende:
Probleempje bij SolarEdge?
Zowel een collega als ik hebben vanaf een uur of 2 geen opwekking meer, de laatste update is wel van na 16u.
Zou me niet verbazen, ze hebben wel vaker wat problemen bij Solaredge
F means you're fucked
pi_199198870
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 16:27 schreef daNpy het volgende:
Probleempje bij SolarEdge?
Zowel een collega als ik hebben vanaf een uur of 2 geen opwekking meer, de laatste update is wel van na 16u.
Hier geen problemen met SolarEdge. Ook nog nooit gehad/gezien.
  woensdag 28 april 2021 @ 22:34:44 #108
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199199498
Inmiddels weer bijgewerkt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199200489
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 22:05 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:

[..]

Hier geen problemen met SolarEdge. Ook nog nooit gehad/gezien.
Same.
pi_199212182
Wat zijn nou de beste panelen voor een oost / west opstelling?
Er is zoveel info te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ook een goed adres in t westen van NL is welkom!
pi_199222665


Ik kwam vanmorgen nog een kWh of 6 te kort voor 1000kWh. Gelukkig viel vandaag nog mee met 11,7

Toch aardig leuk maandje zo
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199222851
Zo, 60k, flinke setup. Ik zat vandaag op 6 en nog een beetje, ongeveer 1/3e van de beste dag.
pi_199223004
Vandaag een offerte gehad voor onderstaande voor een oost/west opstelling (5 oost, 7 west ivm ruimte). Iemand bekend met de panelen en omvormer, en is dit een aardige prijs?

12 URE 350 Wp Mono Full Black - Black Busswire
1 Growatt MIN3000 TL-XE
1 Solarstell montagesysteem
1 Omvormer aansluiten en inwerking stellen
12 Installatiekosten

Totaal excl. BTW: ¤ 3.524,74
pi_199223363
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:46 schreef boerjanssen1 het volgende:
Vandaag een offerte gehad voor onderstaande voor een oost/west opstelling (5 oost, 7 west ivm ruimte). Iemand bekend met de panelen en omvormer, en is dit een aardige prijs?

12 URE 350 Wp Mono Full Black - Black Busswire
1 Growatt MIN3000 TL-XE
1 Solarstell montagesysteem
1 Omvormer aansluiten en inwerking stellen
12 Installatiekosten

Totaal excl. BTW: ¤ 3.524,74
Dat betaalde ik ongeveer voor 8x300 in 2019. SolarEdge, die merken zeggen mij verder niets.

quote:
8 DMEGC Solar 300 Wp All Black 35mm ¤ 3.517,00
1 Omvormer SolarEdge SE2200 HD Wave
8 SolarEdge Optimizer P370
1 Inzicht in de opbrengst van uw zonnepanelen
1 Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Plat Dak
1 Volledig all-inclusive installatie
1 10 jaar Zonneplan Serviceplan
1 Aanmelding bij netbeheerder
1 Leveren en opleggen tegels t.b.v. ballast

Totaal exclusief btw ¤ 3.517,00
Ongeveer zei ik, even opgezocht, scheelt idd niet veel.
  vrijdag 30 april 2021 @ 20:14:56 #115
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199223431
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:46 schreef boerjanssen1 het volgende:
Vandaag een offerte gehad voor onderstaande voor een oost/west opstelling (5 oost, 7 west ivm ruimte). Iemand bekend met de panelen en omvormer, en is dit een aardige prijs?

12 URE 350 Wp Mono Full Black - Black Busswire
1 Growatt MIN3000 TL-XE
1 Solarstell montagesysteem
1 Omvormer aansluiten en inwerking stellen
12 Installatiekosten

Totaal excl. BTW: ¤ 3.524,74
Is dit inclusief kabels en schakelmateriaal? En hoeveel jaar garantie bieden ze?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_199223528
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Is dit inclusief kabels en schakelmateriaal? En hoeveel jaar garantie bieden ze?
Ja, inclusief alles, via de wasmachine aansluiting naar beneden dus komt er een extra kastje op het wasmachine stopcontact en gaat hij zo de meterkast in.
  vrijdag 30 april 2021 @ 20:28:13 #117
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_199223579
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 april 2021 20:21 schreef boerjanssen1 het volgende:

[..]

Ja, inclusief alles, via de wasmachine aansluiting naar beneden dus komt er een extra kastje op het wasmachine stopcontact en gaat hij zo de meterkast in.
Ik denk dat je qua prijs wel goed zit. Zie een vergelijkbare offerte:

https://www.wts-duurzaam.(...)el-growatt-omvormer/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_199226248
Ik heb ook een Growatt 3000 min tl
6 x 320 URE op Oost en 6 x 320 URE op west

Omvormer doet wat het moet doen voor een aantrekkelijke prijs. Jou omvormer data gaat wel naar China. APP is redelijk oké. Alles af te lezen. Ik heb de datalogger getweaked zodat ik 1 keer per minuut data opstuur. Growatt Data lees dan weer uit via een API in domoticz. Je kan ook de growatt site gebruiken.
pi_199227611
quote:
1s.gif Op donderdag 22 april 2021 22:02 schreef d.k. het volgende:
De relatief koude lucht helpt volgens mij mee aan de goede opbrengsten. En in ons geval klaart het elke keer in de avond goed op en dan staat de zon op de panelen op onze garage. Vandaag record van april ondanks flinke dips oa op het hoogtepunt van de opbrengst.
Ja op wat normaal het hoogtepunt van de dag is was het hier bijna schemerig zo donker.
pi_199238384
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 april 2021 19:46 schreef boerjanssen1 het volgende:
Vandaag een offerte gehad voor onderstaande voor een oost/west opstelling (5 oost, 7 west ivm ruimte). Iemand bekend met de panelen en omvormer, en is dit een aardige prijs?

12 URE 350 Wp Mono Full Black - Black Busswire
1 Growatt MIN3000 TL-XE
1 Solarstell montagesysteem
1 Omvormer aansluiten en inwerking stellen
12 Installatiekosten

Totaal excl. BTW: ¤ 3.524,74
Ik heb 385wp panelen en kom met die setup op 3675 ex btw.
Dus dat is per wattpiek bijna gelijk:
0.839 voor hun
0.795 voor ons

Weet niet waar je woont, in de berekening zit 1 uur afstand gerekend vanaf Twente.
Mocht dat verder weg zijn, komt er dus nog iets bij.

Het merk panelen dat zij gebruiken heb ik nog nooit van gehoord, wij gebruiken Trina Solar.
Omvormer heb ik zelfde merk gebruikt.
Montage gebruiken wij esdec clickfit oost/west (vergelijkbaar met solarstell, alleen onze monteurs vinden esdec fijner en beter).

Kort antwoord, offerte die je hebt is prima.
Wat wij bieden is gelijkwaardig en een paar cent per wp goedkoper mits binnen 1 uur.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199264761
Inmiddels een aantal offertes
Ligging is oost zuid oost.


10 AEG monokristallijn black 360Wp zonnepanelen
incl
- aansluitkabels en MC stekkers
20 jaar productgarantie
10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
omvormer SolarEdge 3000H
10 stuks P401 optimizers (25 jaar garantie)
12 jaar garantie op de omvormer

Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)

prijs inclusief installatie inclusief btw EUR 5.505

Over meterkast etc nog niet gesproken.
  dinsdag 4 mei 2021 @ 08:24:14 #122
80187 bambino
Mr.Busy
pi_199270224
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 18:44 schreef Flycoo het volgende:
Inmiddels een aantal offertes
Ligging is oost zuid oost.

10 AEG monokristallijn black 360Wp zonnepanelen
incl
- aansluitkabels en MC stekkers
20 jaar productgarantie
10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
omvormer SolarEdge 3000H
10 stuks P401 optimizers (25 jaar garantie)
12 jaar garantie op de omvormer

Onderbouwsysteem (25 jaar garantie)

prijs inclusief installatie inclusief btw EUR 5.505

Over meterkast etc nog niet gesproken.
Zonder ook maar een offerte in te kloppen (ga ik zo doen) weet ik al dat dit aardig duur is.
Gemiddeld is het 1 euro per wp ex btw. Bij lage aantallen (10) zou het er misschien net boven kunnen liggen.

* bambino (gaat nu offerte maken)

En zoals ik verwacht had, zijn we een stuk goedkoper.

Wij hebben dan geen AEG paneel, maar Trina. Echter wel 385wp ipv 360.

Ik kom op 4750 incl. btw en montage. Uiteraard met SolarEdge.
Ik zit dus op rond de 1 euro ex. per wp. Iets er boven. Mocht je in de buurt wonen van Twente (of zelfs in Twente) dan is het nog iets lager en kom ik er zelfs net onder.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199270344
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 11:14 schreef JDx het volgende:

[..]

De stap van Maart naar April is idd altijd goed te merken, ga ik van gebruik naar energie rekening in de min.
Ik normaal ook, maar afgelopen april iets te veel grijze dagen gehad en de verwarming is ook nog regelmatig aangesprongen. Dus helaas heb ik netto nog wat KWh's van het net nodig gehad.

Ik heb geen gas, maar een warmtepomp dus die gebruikt ook kWh's.
pi_199270380
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 08:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik normaal ook, maar afgelopen april iets te veel grijze dagen gehad en de verwarming is ook nog regelmatig aangesprongen. Dus helaas heb ik netto nog wat KWh's van het net nodig gehad.

Ik heb geen gas, maar een warmtepomp dus die gebruikt ook kWh's.
Mei begint ook niet bijster goed.

Wat zie je voor bedragen?
¤ 1,84: totaal verbruik
¤ 4,00: ingeschatte verbruik
¤ 2,17 onder je ingeschatte verbruik

Je hebt ¤ 2,58 meer verbruik dan deze periode vorig jaar.

Je maandelijkse termijnbedrag: ¤ 98,00
Je kan je termijnbedrag nu niet aanpassen
Dat komt omdat je op 13-05-2021 je jaarnota krijgt. Als je die hebt, kan je het termijnbedrag weer wijzigen.

To be continued...
pi_199271318
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 mei 2021 22:03 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik heb 385wp panelen en kom met die setup op 3675 ex btw.
Dus dat is per wattpiek bijna gelijk:
0.839 voor hun
0.795 voor ons

Weet niet waar je woont, in de berekening zit 1 uur afstand gerekend vanaf Twente.
Mocht dat verder weg zijn, komt er dus nog iets bij.

Het merk panelen dat zij gebruiken heb ik nog nooit van gehoord, wij gebruiken Trina Solar.
Omvormer heb ik zelfde merk gebruikt.
Montage gebruiken wij esdec clickfit oost/west (vergelijkbaar met solarstell, alleen onze monteurs vinden esdec fijner en beter).

Kort antwoord, offerte die je hebt is prima.
Wat wij bieden is gelijkwaardig en een paar cent per wp goedkoper mits binnen 1 uur.
Thanks voor je bevestiging. We zitten iets meer dan een uur verwijderd van Twente denk ik (Nijmegen) en hebben goed contact met dit bedrijf dus dan mogen zij het komen maken :)
pi_199276091
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 08:24 schreef bambino het volgende:

[..]

Zonder ook maar een offerte in te kloppen (ga ik zo doen) weet ik al dat dit aardig duur is.
Gemiddeld is het 1 euro per wp ex btw. Bij lage aantallen (10) zou het er misschien net boven kunnen liggen.

* bambino (gaat nu offerte maken)

En zoals ik verwacht had, zijn we een stuk goedkoper.

Wij hebben dan geen AEG paneel, maar Trina. Echter wel 385wp ipv 360.

Ik kom op 4750 incl. btw en montage. Uiteraard met SolarEdge.
Ik zit dus op rond de 1 euro ex. per wp. Iets er boven. Mocht je in de buurt wonen van Twente (of zelfs in Twente) dan is het nog iets lager en kom ik er zelfs net onder.
Dat dacht ik al. Volgens mij zij er ook op het oosten geen optimizers nodig ivm geen schaduw. Moet nog even goed kijken naar de bomen. Op het andere dakvlak (west) zou ik in principe ook nog wel wat panelen kwijt kunnen (met optimizers ivm schoorsteen etc).

Zit helemaal in het westen, heb het idee dat de prijzen daardoor hoger liggen..
pi_199285712
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 mei 2021 16:10 schreef Flycoo het volgende:

[..]

Dat dacht ik al. Volgens mij zij er ook op het oosten geen optimizers nodig ivm geen schaduw. Moet nog even goed kijken naar de bomen. Op het andere dakvlak (west) zou ik in principe ook nog wel wat panelen kwijt kunnen (met optimizers ivm schoorsteen etc).

Zit helemaal in het westen, heb het idee dat de prijzen daardoor hoger liggen..
Er zijn systemen van Tigo energy waardoor je alleen die panelen "optimized" die schaduw kunnen krijgen. De rest werkt dan als serie. Dat zou dan nog goedkoper zijn, al moet ik zeggen dat ik Tigo steeds minder vaak tegen kom.

Met SolarEdge is het alles of niets.
Dus als het 2 panelen zijn die schaduw krijgen, kan je die 2 ook weg laten bijvoorbeeld.

En ja, westen is wel iets duurder. Al is de zonnepanelen markt wel erg concurrerend dus het is niet standaard altijd een stuk duurder. Komt hier met name door het paneel merk.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199285862
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 10:08 schreef bambino het volgende:
Er zijn systemen van Tigo energy waardoor je alleen die panelen "optimized" die schaduw kunnen krijgen. De rest werkt dan als serie. Dat zou dan nog goedkoper zijn, al moet ik zeggen dat ik Tigo steeds minder vaak tegen kom.
Inderdaad jammer dat je Tigo steeds wat minder ziet want ik blijf het een mooi systeem vinden.
pi_199287112
Ik heb een plat dak zonder schoorsteen of wat dan ook, toch hebben ze optimizers geplaatst, dat was volgens mij helemaal niet nodig. Mijn ouders hebben dat ook en die zeiden ja dat is beter, maar ligt echt aan de plaatsing.
pi_199288453
quote:
0s.gif Op woensdag 5 mei 2021 12:07 schreef JDx het volgende:
Ik heb een plat dak zonder schoorsteen of wat dan ook, toch hebben ze optimizers geplaatst, dat was volgens mij helemaal niet nodig. Mijn ouders hebben dat ook en die zeiden ja dat is beter, maar ligt echt aan de plaatsing.
Het is ook beter, je hebt meer garantie, je hebt meer inzicht, je hebt geen verlies van degradatie onderling.
Maar als er geen concrete schaduw is, weegt de meerprijs niet op tegen de winst in die paar kWh. Dat is het enige.

Qua luxe en "comfort" (als je inzicht en garantie comfort kan noemen) ga je er op vooruit.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 5 mei 2021 @ 21:32:28 #131
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199294694
Volgens de Essent app krijg ik over april 15 euro terug.

Ik heb 150 kw verbruikt en 130 kw teruggeleverd (eindstanden).

Hoe kan ik dan geld terugkrijgen?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199295438
quote:
19s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens de Essent app krijg ik over april 15 euro terug.

Ik heb 150 kw verbruikt en 130 kw teruggeleverd (eindstanden).

Hoe kan ik dan geld terugkrijgen?
Die app volg ik soms ook niet helemaal, vorig jaar ook maanden meer teruggeleverd dan gebruikt, maar als ik nu kijk zie ik weer alleen verbruik, niet verrekend met elkaar ofzo.

Ik wacht wel gewoon de eindafrekening af. Had heel wat maanden een negatief vebruik, maar betaalde wel elke maand 98 euro, zou je zeggen dan krijg ik heel wat terug, maar als ik kijk wat ik in 2020 heb vebruikt staat er weer 1200 euro ofzo, dus dan zou het nihil zijn bijbetalen/terugkrijgen.
  woensdag 5 mei 2021 @ 22:56:19 #133
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_199296052
quote:
19s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens de Essent app krijg ik over april 15 euro terug.

Ik heb 150 kw verbruikt en 130 kw teruggeleverd (eindstanden).

Hoe kan ik dan geld terugkrijgen?
Niet nu.

De opbrengst van nu wordt aan het eind van je jaar verrekend met wat je in de winter tekort komt.
pi_199298097
quote:
19s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens de Essent app krijg ik over april 15 euro terug.

Ik heb 150 kw verbruikt en 130 kw teruggeleverd (eindstanden).

Hoe kan ik dan geld terugkrijgen?
Naast je verbruik krijg je ook op je energie rekening belasting terug, uit mijn hoofd iets van een ruime 300 euro op jaar basis. Dus 30 euro per maand krijg je terug, effectief krijg je dus geld terug, ondanks dat je meer verbruikt hebt dan terug geleverd.

Ikzelf heb vorige maand effectief 106 kwh terug geleverd :)

[ Bericht 9% gewijzigd door namliam op 06-05-2021 09:16:42 ]
pi_199299818
quote:
19s.gif Op woensdag 5 mei 2021 21:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
Volgens de Essent app krijg ik over april 15 euro terug.

Ik heb 150 kw verbruikt en 130 kw teruggeleverd (eindstanden).

Hoe kan ik dan geld terugkrijgen?
Er zit wel wat verschil in, je wekt overdag op. En tenzij het weekend is, is dat hoogtarief.
Je koopt vaakt in de nacht, dat is daltarief.
Maar met 130 en 150kWh kom je never nooit aan 15 euro.

Dan heb je nog energieheffingskorting, die berekenen ze op jaarbasis. Dus dat zal de resterende 14 euro zijn.
Want je hebt elk jaar, als je 0kWh verbruikt, ongeveer 200 euro tegoed. 200 / 12 = 16.66 euro.
Dus dat zal het zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199299829
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 08:32 schreef namliam het volgende:

[..]

Naast je verbruik krijg je ook op je energie rekening belasting terug, uit mijn hoofd iets van een ruime 300 euro op jaar basis. Dus 30 euro per maand krijg je terug, effectief krijg je dus geld terug, ondanks dat je meer verbruikt hebt dan terug geleverd.

Ikzelf heb vorige maand effectief 106 kwh terug geleverd :)
Ja, het is zelfs 500, maar daar gaan netbeheer, transport, etc etc nog van af. Netto hou je zo'n 200 per jaar over
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 6 mei 2021 @ 11:32:18 #137
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199299961
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:20 schreef bambino het volgende:

[..]

Er zit wel wat verschil in, je wekt overdag op. En tenzij het weekend is, is dat hoogtarief.
Je koopt vaakt in de nacht, dat is daltarief.
Maar met 130 en 150kWh kom je never nooit aan 15 euro.

Dan heb je nog energieheffingskorting, die berekenen ze op jaarbasis. Dus dat zal de resterende 14 euro zijn.
Want je hebt elk jaar, als je 0kWh verbruikt, ongeveer 200 euro tegoed. 200 / 12 = 16.66 euro.
Dus dat zal het zijn.
Ah ja. Dat maakt het al wat duidelijker. Dit is mn eerste jaar in dit huis en de app heeft nog moeite met het inzicht of de schatting voor totale jaarkosten. Mijn eerste maand staat er helemaal niet in bijvoorbeeld.

Maar als april al 'geld terug' is, dan ben ik zeer positief over de komende maanden. Mijn voorschot dat op 40 euro staat is meeeeeer dan voldoende in ieder geval.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199300580
quote:
19s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:32 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Ah ja. Dat maakt het al wat duidelijker. Dit is mn eerste jaar in dit huis en de app heeft nog moeite met het inzicht of de schatting voor totale jaarkosten. Mijn eerste maand staat er helemaal niet in bijvoorbeeld.

Maar als april al 'geld terug' is, dan ben ik zeer positief over de komende maanden. Mijn voorschot dat op 40 euro staat is meeeeeer dan voldoende in ieder geval.
Je woont gasloos neem ik aan?
  donderdag 6 mei 2021 @ 12:40:42 #139
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199300768
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:25 schreef JDx het volgende:

[..]

Je woont gasloos neem ik aan?
Yup. Heb ook een warmtepomp die de grond in gaat en snapte in het begin ook niet helemaal hoe de thermostaat werkte :') Die schakelt automatisch tussen verwarmen en koelen afhankelijk van instellingen en condities buiten. Nu staat die gewoon altijd op 19,5 en kom ik nergens meer aan. Had in december nog weleens dagen dat ik de verwarming aan had, en de droger, vaatwasser, etc. Dan was mn verbruik ineens 20 kw op één dag _O-
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 6 mei 2021 @ 13:19:27 #140
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199301227
quote:
19s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:40 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Yup. Heb ook een warmtepomp die de grond in gaat en snapte in het begin ook niet helemaal hoe de thermostaat werkte :') Die schakelt automatisch tussen verwarmen en koelen afhankelijk van instellingen en condities buiten. Nu staat die gewoon altijd op 19,5 en kom ik nergens meer aan. Had in december nog weleens dagen dat ik de verwarming aan had, en de droger, vaatwasser, etc. Dan was mn verbruik ineens 20 kw op één dag _O-
Neem aan dat ie ook je boiler verwarmt dan?

Hier staat ie standaard op 21 en was ie vorige week ook al weer aan het koelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199301301
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:19 schreef laziness het volgende:

[..]

Neem aan dat ie ook je boiler verwarmt dan?

Hier staat ie standaard op 21 en was ie vorige week ook al weer aan het koelen.
Hier staat de verwaming (gas) op 15 graden, als de zon een beetje schijnt, koud of warm buiten, dan is het binnen al gauw aangenaam.

Airco gaat alleen aan als het niet uit te houden is en die kan verwarmen als de zon nog niet schijnt. Douchen kost eigenlijk nog het meeste momenteel.

Douche niet elke dag, maar als ik eronder sta blijf ik er meestal ook te lang onder :')
pi_199302339
quote:
19s.gif Op donderdag 6 mei 2021 12:40 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Yup. Heb ook een warmtepomp die de grond in gaat en snapte in het begin ook niet helemaal hoe de thermostaat werkte :') Die schakelt automatisch tussen verwarmen en koelen afhankelijk van instellingen en condities buiten. Nu staat die gewoon altijd op 19,5 en kom ik nergens meer aan. Had in december nog weleens dagen dat ik de verwarming aan had, en de droger, vaatwasser, etc. Dan was mn verbruik ineens 20 kw op één dag _O-
19.5? Brrrr

Staat hier standaard op 21,5 :-D
Maar heb ook panelen zat, dus laat warmtepomp maar mooi draaien hehe
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199302803
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 14:58 schreef bambino het volgende:

[..]

19.5? Brrrr

Staat hier standaard op 21,5 :-D
Maar heb ook panelen zat, dus laat warmtepomp maar mooi draaien hehe
Kamer is 19, maar naast de computer is het wel te doen :P
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:23:40 #144
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199303979
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 13:24 schreef JDx het volgende:

[..]

Hier staat de verwaming (gas) op 15 graden, als de zon een beetje schijnt, koud of warm buiten, dan is het binnen al gauw aangenaam.

Airco gaat alleen aan als het niet uit te houden is en die kan verwarmen als de zon nog niet schijnt. Douchen kost eigenlijk nog het meeste momenteel.

Douche niet elke dag, maar als ik eronder sta blijf ik er meestal ook te lang onder :')
Gas en warmtepomp zijn wel heel verschillende manieren van verwarmen en niet te vergelijken. Ik kan niet als het moet in 1x 5 graden binnen een uur er bij stoken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199304062
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:23 schreef laziness het volgende:

[..]

Gas en warmtepomp zijn wel heel verschillende manieren van verwarmen en niet te vergelijken. Ik kan niet als het moet in 1x 5 graden binnen een uur er bij stoken.
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:23 schreef laziness het volgende:

[..]

Gas en warmtepomp zijn wel heel verschillende manieren van verwarmen en niet te vergelijken. Ik kan niet als het moet in 1x 5 graden binnen een uur er bij stoken.
dat lukt mij met vloerverwarming ook niet (meer). Als ik het nu koud heb op mijn werkkamer (ligt op het noorden) dan zet ik een elektrisch kacheltje aan, dat is en sneller en veel fijner. Ik moet anders de verwarming open draaien, de thermostaat hier neerleggen, die op 20 graden gooien en wachten. Nu zet ik het knopje om en vijf minuten later is het warm. En elektriciteit heb ik 'over', dus ach.
Overigens, ik moet dit jaar of een enorm goede opbrengst hebben of een heel warme herfst, want gas gaat er nu nog heel veel doorheen, het is zo koud dat de verwarming in de nacht stookt om de boel warm te houden. Dat was andere jaren in april niet zoveel meer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:45:10 #146
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199304159
Eens. So far is het een slecht jaar onderaan de streep. Relatief hoog verbruik. De hele week regen die er voorspelt wordt helpt niet mee. Mei is normaal de beste maand.
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:48:16 #147
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199304206
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:45 schreef laziness het volgende:
Eens. So far is het een slecht jaar onderaan de streep. Relatief hoog verbruik. De hele week regen die er voorspelt wordt helpt niet mee. Mei is normaal de beste maand.
Waarom zijn de zomermaanden niet beter? Dan is er meer zon toch?

Of heb je airco's die dan aangaan?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199304263
Koude panelen en een koude omvormer is meer stroom dan warme panelen en een warme omvormer. Dus mei is vaak beter dan juli.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 6 mei 2021 @ 17:55:34 #149
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199304285
Duidelijk, maar dan moet ik mijn verwachtingen bijstellen ;(
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 6 mei 2021 @ 18:07:43 #150
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199304419
quote:
19s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:48 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Waarom zijn de zomermaanden niet beter? Dan is er meer zon toch?

Of heb je airco's die dan aangaan?
Ik heb het hier puur over opwek. Ik heb geen airco, ik heb een warmtepomp die kan koelen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199304890
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:33 schreef d.k. het volgende:

[..]

[..]

Als ik het nu koud heb op mijn werkkamer (ligt op het noorden) dan zet ik een elektrisch kacheltje aan, dat is en sneller en veel fijner. Ik moet anders de verwarming open draaien, de thermostaat hier neerleggen, die op 20 graden gooien en wachten. Nu zet ik het knopje om en vijf minuten later is het warm. En elektriciteit heb ik 'over', dus ach.
Dat doe ik dus met m'n Daikin FTXM35M, die zet ik 's morgens even aan en het is super snel warm in de kamer, zo'n elektrisch kacheltje die jij noemt gebruikt wel extreem veel stroom, maar voor eventjes maakt dat niet uit, mijn airco kan de hele dag op 21 staan voor nog geen euro.

Alleen in de echt koude maanden gebruik ik naast douchen nog gas.

quote:
19s.gif Op donderdag 6 mei 2021 17:48 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Waarom zijn de zomermaanden niet beter? Dan is er meer zon toch?
Klopt over het algemeen wel hoor, de dagen zijn veel langer, dus meer licht (hoeft ook niet per se directe zon te zijn), maar idd van 4-22 volle zon in juli is vaak iets minder dan van 6-20 in mei volle zon ivm de warmte. Heft elkaar ongeveer op.

[ Bericht 1% gewijzigd door JDx op 06-05-2021 18:48:56 ]
  Moderator donderdag 6 mei 2021 @ 19:38:55 #152
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 9 mei 2021 @ 21:16:53 #153
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199349771
Zijn er echt wettelijke regels voor het plaatsen van zonnepanelen? 1 van de bewoners van mijn straat heeft drie panelen (portrait) onder de dakkapel. Punt is dat de panelen zo'n 30 a 40 cm over de dakgoot heen steken.
Ziet er niet uit natuurlijk en de directe buren hebben last van het kletterende water op het balkon tijdens regenbuien.
Voorheen Post ID 101472
pi_199349966
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef Estate2 het volgende:
Zijn er echt wettelijke regels voor het plaatsen van zonnepanelen? 1 van de bewoners van mijn straat heeft drie panelen (portrait) onder de dakkapel. Punt is dat de panelen zo'n 30 a 40 cm over de dakgoot heen steken.
Ziet er niet uit natuurlijk en de directe buren hebben last van het kletterende water op het balkon tijdens regenbuien.
Mag niet zie https://www.zonnepanelen-weetjes.nl/blog/vergunning-zonnepanelen/ punt 3a
pi_199349967
Dubbel
pi_199349973
Dubbel
  zondag 9 mei 2021 @ 22:12:48 #157
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199350624
quote:
Duidelijk! Bedankt.
Voorheen Post ID 101472
pi_199350744
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef Estate2 het volgende:
Zijn er echt wettelijke regels voor het plaatsen van zonnepanelen? 1 van de bewoners van mijn straat heeft drie panelen (portrait) onder de dakkapel. Punt is dat de panelen zo'n 30 a 40 cm over de dakgoot heen steken.
Ziet er niet uit natuurlijk en de directe buren hebben last van het kletterende water op het balkon tijdens regenbuien.
Foto? :D ben je benieuwd hoe dat er uit ziet
  zondag 9 mei 2021 @ 22:26:06 #159
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199350835
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Foto? :D ben je benieuwd hoe dat er uit ziet
Ik zal morgen wel even een foto maken.
Voorheen Post ID 101472
pi_199351146
https://www.rijksoverheid(...)n-20november2012.pdf

Volgens deze bron niet expliciet verboden, maar je bent wel vergunningsplichtig. En los daarvan weet ik ook niet of het bouwbesluit hier wat over zegt, ik zou zeggen dat zonnepanelen die uitsteken een hoop extra wind vangen. Als je het wilt, hoop ik dat je met berekening moet aantonen dat die dingen niet wegwaaien of wegschuiven met een beetje wind en sneeuw.
pi_199351240
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 21:16 schreef Estate2 het volgende:
Zijn er echt wettelijke regels voor het plaatsen van zonnepanelen? 1 van de bewoners van mijn straat heeft drie panelen (portrait) onder de dakkapel. Punt is dat de panelen zo'n 30 a 40 cm over de dakgoot heen steken.
Ziet er niet uit natuurlijk en de directe buren hebben last van het kletterende water op het balkon tijdens regenbuien.
Waterafvoer dien je volgens het burenrecht goed te regelen. Dus die directe buren zouden om deze reden alleen al een zaak hebben.
  maandag 10 mei 2021 @ 20:39:31 #162
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199363598
quote:
0s.gif Op zondag 9 mei 2021 22:20 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Foto? :D ben je benieuwd hoe dat er uit ziet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorheen Post ID 101472
pi_199363912
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:39 schreef Estate2 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat lelijk zeg... Hoe verzin je dit joh
  maandag 10 mei 2021 @ 21:03:36 #164
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199364004
Wat een idioten
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199364027
Zou voor mij een reden zijn om te verhuizen, kan ik niet elke dag aanzien :')
pi_199364546
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 20:39 schreef Estate2 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat een idioterie... volgens mij is die montage zo ook niet bedoeld toch?
pi_199367749
quote:
0s.gif Op maandag 10 mei 2021 21:30 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wat een idioterie... volgens mij is die montage zo ook niet bedoeld toch?
Alsof je 1200 euro bij een open raam legt als het waait :D

Enige kutte is de relatie met je buren ik heb dit gehad met een schutting, kon een prachtige (nieuwe) WPC schutting op de kop tikken via Marktplaats voor zeg maar de helft van de aankoopprijs. De buren wilden een goedkope schutting kopen, maar daar wilde ik niet aan meebetalen, want die er nu stond was ook van die rommel die na 3 jaar verrot was.

Dus heb deze voorgelegd en of ze mee willen betalen, heb zelfs gezegd 1/3e en ik 2/3e, oh wow, mooie schutting hoor, bla bla, ja is goed. Na 2 jaar zeuren nooit iets gekregen en nu doen ze alsof er niks aan de hand is.

Ik zou als poster dit melden en er met popcorn bij gaan zitten als je evil bent >:)
pi_199410492
quote:
0s.gif Op donderdag 6 mei 2021 11:20 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja, het is zelfs 500, maar daar gaan netbeheer, transport, etc etc nog van af. Netto hou je zo'n 200 per jaar over
Ik heb net mijn jaarnota gehad en daar stond dit op:

Stroom
Stroom teruglevering daltarief 8 mei 2021 998 454 kWh
Stroom daltarief 8 mei 2021 2357 931 kWh
Stroom normaaltarief 8 mei 2021 2289 800 kWh
Stroom teruglevering normaaltarief 8 mei 2021 2135 960 kWh
Totaal verbruik stroom 317 kWh -> 157,76- euro.

Dus 317 vebruik, maar 157 terug.

Over de hele rekening kreeg ik 442 terug en is mijn maandbedrag verlaagd van 98 naar 68 euro gas en elektra.

Eengezinswoning van 90m2 voor 1 persoon met 8 panelen en in de woonkamer/keuken een lucht/lucht warmtepomp.
pi_199415258
quote:
0s.gif Op donderdag 13 mei 2021 20:56 schreef JDx het volgende:

[..]

Ik heb net mijn jaarnota gehad en daar stond dit op:

Stroom
Stroom teruglevering daltarief 8 mei 2021 998 454 kWh
Stroom daltarief 8 mei 2021 2357 931 kWh
Stroom normaaltarief 8 mei 2021 2289 800 kWh
Stroom teruglevering normaaltarief 8 mei 2021 2135 960 kWh
Totaal verbruik stroom 317 kWh -> 157,76- euro.

Dus 317 vebruik, maar 157 terug.

Over de hele rekening kreeg ik 442 terug en is mijn maandbedrag verlaagd van 98 naar 68 euro gas en elektra.

Eengezinswoning van 90m2 voor 1 persoon met 8 panelen en in de woonkamer/keuken een lucht/lucht warmtepomp.
Ja dat zou best kunnen kloppen.
Dit zijn te weinig details om een volledige berekening te laten zien. Omdat je voorschot ook voor gas is.

Als je gas kosten voor het hele jaar er af haalt, en dan je voorschot (dat bedrag gedeeld door 12) er ook af haalt.
Dan weet je wat stroom echt per jaar gekost heeft.

En bij 317kWh zal dat ongeveer dit zijn:
Stroom kosten 317 * 22 ct = 70 euro (afgerond)
Leveringskosten (bij elke partij verschillend, de een doet 6 euro per maand, de ander 15) dus ik gok 80 euro.
Netbeheer etc rond de 275
Energieheffingskorting -558
Totaal: 70+80+275 - 558 = 133 euro negatief.
Voorschot stroom per maand is dus rond de -11 per maand.

Je moet nu 68 gaan betalen, dus 79 zou dan gas zijn (ongeveer).
79 * 12 = 948 euro
Netbeheer etc rond de 200
Leveringskosten gok ik weer 80
Dus 668 verbruik = 850m3 per jaar

Weet niet zeker of die leveringskosten hier ook op zitten, anders zou het 950m3 zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199494387
Okay graag even advies over het volgende, wil namelijk onderstaande op mijn platte garagedak op het zuiden gaan leggen in een oost-west opstelling:

8 JA Solar JAM66S-30-495
8 SolarEdge P505
1 SolarEdge 4000 HD

Heb 's morgens last op 1 a 2 panelen tot een uur of 11 van schaduw. Na een een of 6 's avonds ook langzaam weer. Wat vinden de kenners hier van?

Verder ben ik al uren aan het zoeken naar een geschikt montagesysteem, kom Van der Valk pro l10 en L15 tegen, maar nergens een geschikte webshop om ze op de kop te tikken, heeft er iemand tips?
pi_199694755
400kWh *O* Nieuwe recordmaand *O*
pi_199695492
Gisteren zullen er nog wat records gesneuveld zijn verwacht ik?
Ik zat net onder mijn dagrecord.58.45 (record 59.07).
Vandaag gaat het ook rap, op dit moment 38 en ik heb nog 19.5 nodig om over de 1000 te gaan (wat vorige maand het maand record was).

Vraag is of we dat gaan halen, met die warmte gaat de opwek wel wat omlaag.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 31 mei 2021 @ 17:50:57 #173
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199696825
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 mei 2021 22:20 schreef ToniMacaroni het volgende:
Okay graag even advies over het volgende, wil namelijk onderstaande op mijn platte garagedak op het zuiden gaan leggen in een oost-west opstelling:

8 JA Solar JAM66S-30-495
8 SolarEdge P505
1 SolarEdge 4000 HD

Heb 's morgens last op 1 a 2 panelen tot een uur of 11 van schaduw. Na een een of 6 's avonds ook langzaam weer. Wat vinden de kenners hier van?

Verder ben ik al uren aan het zoeken naar een geschikt montagesysteem, kom Van der Valk pro l10 en L15 tegen, maar nergens een geschikte webshop om ze op de kop te tikken, heeft er iemand tips?
Ik heb voor een soortgelijke opstelling (iets kleinere panelen) het Flatfix Fusion systeem gebruikt.
Voorheen Post ID 101472
  maandag 31 mei 2021 @ 17:57:52 #174
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199696891
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 15:33 schreef bambino het volgende:
Gisteren zullen er nog wat records gesneuveld zijn verwacht ik?
Ik zat net onder mijn dagrecord.58.45 (record 59.07).
Vandaag gaat het ook rap, op dit moment 38 en ik heb nog 19.5 nodig om over de 1000 te gaan (wat vorige maand het maand record was).

Vraag is of we dat gaan halen, met die warmte gaat de opwek wel wat omlaag.
Ik heb afgelopen vrijdag een recorddag gehad. 14,8 en 15,5 op mijn beide systemen.
Voorheen Post ID 101472
pi_199697016
Ik zat gisteren ongeveer 0,5 kWh onder het record, vandaag is wat minder met sluierbewolking. Ondanks de mooie dagen is Q2 tot nu toe slecht. Natuurlijk ten opzichte van het belachelijk zonnige kwartaal vorig jaar maar ook ten opzichte van eerdere jaren.
pi_199698647
Ik heb vandaag meer dan gisteren... 15 kwh tov 14.4
Facts don't care about your feelings
pi_199699962
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb vandaag meer dan gisteren... 15 kwh tov 14.4
15,12 tov 17,28 maar het was hier de hele ochtend nog bewolkt.
pi_199702532
Ik had ook maandag mijn record. 21.59 kWh.
pi_199702655
Ik doe ook mee, sinds een week liggen er 11 panelen. Goede week om in te stappen :P beste dag was zondag: 28,29kWh, maar dat ontloopt gisteren met 28,15 nauwelijks.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_199703028
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 19:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb vandaag meer dan gisteren... 15 kwh tov 14.4
Ik uiteindelijk ook. Toch apart, hogere temperatuur. Maar uiteraard wel blij mee.
Ook voor het eerst dat ik de 60 heb gehaald.
61.36 is nu het record.

Maand record is met een minimum verschil verbroken.
Vorige maand was het al exact net boven de 1000.
Nu is het 1003,8kWh.

Mei was een verdomd slechte maand helaas.
Ik moet in een mooie maand toch wel 1200-1400 kunnen halen.

Maar goed, kom nog steeds een duizend of 2,5 te kort dit jaar :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199703089
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 09:38 schreef bambino het volgende:

[..]

Ik uiteindelijk ook. Toch apart, hogere temperatuur. Maar uiteraard wel blij mee.
Ook voor het eerst dat ik de 60 heb gehaald.
61.36 is nu het record.

Maand record is met een minimum verschil verbroken.
Vorige maand was het al exact net boven de 1000.
Nu is het 1003,8kWh.

Mei was een verdomd slechte maand helaas.
Ik moet in een mooie maand toch wel 1200-1400 kunnen halen.

Maar goed, kom nog steeds een duizend of 2,5 te kort dit jaar :D
Idd.... hopen op zonnige september/oktober dan maar :P
Facts don't care about your feelings
pi_199703658
Met hakken over de sloot heeft mei gisteren rond het middaguur april ingehaald. Wat een ramp maand zeg. Nou ja, juni start in ieder geval beter. En dan maar hopen op een zonnig najaar.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 3 juni 2021 @ 17:51:16 #183
351441 Estate2
Ex Estate
pi_199732585
Optimizers van SolarEdge (model P300, P370, P600, P600-M27) zouden niet voldoen aan de EU-richtlijn voor elektromagnetische straling en de communicatie van de hulpdienten kunnen storen (c2000)

https://nos.nl/artikel/23(...)nicatie-hulpdiensten
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/

Ik heb ze ook, JaSolar icm met P300 optimizers. Verklaart misschien wel waarom ik regelmatig de portieren van de auto niet van of op slot kan doen.

Wat zijn de meningen hierover en hoe nu verder voor de consument en SolarEdge zelf?
Voorheen Post ID 101472
  zondag 6 juni 2021 @ 10:05:44 #184
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199765299
Gister was geen goede dag :N

🌥️
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199765436
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:51 schreef Estate2 het volgende:
Optimizers van SolarEdge (model P300, P370, P600, P600-M27) zouden niet voldoen aan de EU-richtlijn voor elektromagnetische straling en de communicatie van de hulpdienten kunnen storen (c2000)

https://nos.nl/artikel/23(...)nicatie-hulpdiensten
https://www.veron.nl/nieuws/bnetza-solaredge/

Ik heb ze ook, JaSolar icm met P300 optimizers. Verklaart misschien wel waarom ik regelmatig de portieren van de auto niet van of op slot kan doen.

Wat zijn de meningen hierover en hoe nu verder voor de consument en SolarEdge zelf?
Ik heb het nagekeken en heb ook P300 optimizers

Misschien weet @bambino hier al iets meer over?
  zondag 6 juni 2021 @ 11:42:51 #186
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_199766279
quote:
9s.gif Op zondag 6 juni 2021 10:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
Gister was geen goede dag :N

🌥️
Ik moet zeggen dat ik ondanks alle bewolking aangenaam verrast was.
We hebben sinds vrij kort 12 panelen liggen en gisteren toch nog 9,4 kWh opgewekt.
Ik wist niet zo goed wat te verwachten nog van zo'n dag, maar dit leek me toch best mee te vallen.
Ik kan me vergissen natuurlijk. :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_199766744
quote:
9s.gif Op zondag 6 juni 2021 10:05 schreef Notorious_Roy het volgende:
Gister was geen goede dag :N

🌥️
Ja prachtig. Net als vrijwel de hele maand mei...

Voorgaande jaren was mei steeds één van de beste maanden. Dit jaar gaat geen records breken. Nouja, misschien nog ergens een dagrecord in de zomer.
  zondag 6 juni 2021 @ 12:45:59 #188
80187 bambino
Mr.Busy
pi_199766773
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 10:25 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik heb het nagekeken en heb ook P300 optimizers

Misschien weet @:bambino hier al iets meer over?
Ik heb er nergens iets over gehoord dat het specifiek om die serie gaat.

Zonnepanelen in het algemeen kunnen, in theorie, storing veroorzaken. Net als voor een zend-amateur het geval is zal dat ook met elke andere radio-golf systemen het geval zijn.

Als zo'n zonnepanelen installatie net te dicht bij een ontvanger zit, dan kan dit problemen opleveren.

Maar ik vraag met af of dit de verantwoordelijkheid is van de producent. En ook de eigenaar van de woning (en dus installatie) kan hier niet verantwoordelijk voor worden gehouden, lijkt me.

Dat C2000 en wellicht andere systemen hier gevoelig voor zijn lijkt mij dan eerder een probleem in dat systeem wat niet waterdicht is, een systeem waar uiteindelijk levens van afhankelijk zijn zou dat moeten zijn.

Maar dit is speculatie en eigen mening. Wetgeving, geen idee.


Oh, en dit gaat natuurlijk om reeds geplaatste systemen.
Dat die optimizers nu niet voldoen aan richtlijnen zou dus wel van invloed kunnen zijn op optimizers die nu verkocht worden. Maar de genoemde serie is oud. Dus die gebruiken we al een tijdje niet meer (p370 vorig jaar nog wel).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_199790283
Eens zien of ik hier wat wijzer kan worden. Sinds deze week een paar panelen op 't dak liggen.
Zien of de komende weken een beetje resultaat geeft. Jammer dat we april/mei gemist hebben. :9
pi_199791425
Had paar dagen geleden 2,9 ofzo, dat lukt bijna nooit, zelfs niet bij bewolking.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 12:11:55 #191
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199793798
Geen best jaar wordt het, maar gisteren wel weer een dikke 45,5 opwek. Is wel nodig ook, de zwembad pomp staat 24/7 op 1,5 kw te filteren om het bad op te starten _O-
Laat die handjes wapperen!
pi_199814486
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 12:11 schreef Gieliovd het volgende:
Geen best jaar wordt het, maar gisteren wel weer een dikke 45,5 opwek. Is wel nodig ook, de zwembad pomp staat 24/7 op 1,5 kw te filteren om het bad op te starten _O-
Gaat de maan de zon ook nog eens afpakken vandaag.
pi_199814716
Het draait eindelijk weer, een beetje normale waardes voor de tijd van het jaar. Komt die maan weer even moeilijk doen :P

Gisteren ook het overzicht voor het gas. Dat verbruik was ook 4x zo hoog als normaal in mei. Maar de verwarming hoeft nu niet meer te stoken..
  donderdag 10 juni 2021 @ 10:29:20 #194
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199815618
Ik ben tot nu toe wel tevreden geloof ik, al heb ik niet zo gek veel vergelijkingsmateriaal omdat ze er pas sinds september op liggen.
Maar voor dit jaar is ons netto afname tot nu toe in totaal 336kwh. Niet heel slecht voor een gasloze (warmtepomp en WTW) standaard nieuwbouw hoekwoning ^O^
F means you're fucked
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 10:32:21 #195
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199815648
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 10:29 schreef YUR het volgende:
Ik ben tot nu toe wel tevreden geloof ik, al heb ik niet zo gek veel vergelijkingsmateriaal omdat ze er pas sinds september op liggen.
Maar voor dit jaar is ons netto afname tot nu toe in totaal 336kwh. Niet heel slecht voor een gasloze (warmtepomp en WTW) standaard nieuwbouw hoekwoning ^O^
Interessant, hoeveel panelen heb je liggen? Want ik ga over een paar maanden ook naar een 2-1kapper zonder gas met WP en WTW, want jij hebt ze dan sinds september liggen, maar voor DIT jaar heb je dus 336kwh verbruikt, dus op grofweg 5,5 maand (dit jaar), dus dan kom je op 61kwh per maand?
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 10 juni 2021 @ 10:37:51 #196
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199815683
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Interessant, hoeveel panelen heb je liggen? Want ik ga over een paar maanden ook naar een 2-1kapper zonder gas met WP en WTW, want jij hebt ze dan sinds september liggen, maar voor DIT jaar heb je dus 336kwh verbruikt, dus op grofweg 5,5 maand (dit jaar), dus dan kom je op 61kwh per maand?
Gemiddeld gezien klopt dat redelijk ja.

We hebben 8 panelen op oost en 9 op west

Even gekeken, ons totaal verbruik in 2019 (laatste complete jaar zonder panelen) was 5387 kWh. We zijn met zijn 3-en overigens.

Dit jaar tot nu toe 1917 kWh afgenomen en 1581 kWh teruggeleverd
F means you're fucked
  Moderator donderdag 10 juni 2021 @ 10:41:57 #197
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199815707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 10:37 schreef YUR het volgende:

[..]

Gemiddeld gezien klopt dat redelijk ja.

We hebben 8 panelen op oost en 9 op west

Even gekeken, ons totaal verbruik in 2019 (laatste complete jaar zonder panelen) was 5387 kWh. We zijn met zijn 3-en overigens.

Dit jaar tot nu toe 1917 kWh afgenomen en 1581 kWh teruggeleverd
8 panelen? OK, check. Want op het huis wat ik gekocht heb liggen er 30 :P Wij zijn met z'n 3'en hier, maar ik begreep van de huidige eigenaar dat zij per jaar ergens iets tussen de 7 en 8k kwh verbruiken per jaar. Dan vermoed ik dat wij wel ietsje meer verbruiken, maar geen idee wat die panelen doen. Zij betalen 40 euro per maand inclusief water, excl water is dat 25 euro dacht ik.

Hun energieleverancier is Engie, daar zit ik nu ook en die neem ik mee, en daar is het minimumbedrag voor elektra 10 euro per maand, maar zij krijgen dat gehele bedrag ook terug voor zover ik begrepen heb. Ik ben dus erg benieuwd hoe of wat.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 10 juni 2021 @ 10:50:42 #198
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199815779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 10:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

8 panelen? OK, check. Want op het huis wat ik gekocht heb liggen er 30 :P Wij zijn met z'n 3'en hier, maar ik begreep van de huidige eigenaar dat zij per jaar ergens iets tussen de 7 en 8k kwh verbruiken per jaar. Dan vermoed ik dat wij wel ietsje meer verbruiken, maar geen idee wat die panelen doen. Zij betalen 40 euro per maand inclusief water, excl water is dat 25 euro dacht ik.

Hun energieleverancier is Engie, daar zit ik nu ook en die neem ik mee, en daar is het minimumbedrag voor elektra 10 euro per maand, maar zij krijgen dat gehele bedrag ook terug voor zover ik begrepen heb. Ik ben dus erg benieuwd hoe of wat.
8 + 9 ;)
F means you're fucked
  donderdag 10 juni 2021 @ 11:43:41 #199
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199816558
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 10:29 schreef YUR het volgende:
Ik ben tot nu toe wel tevreden geloof ik, al heb ik niet zo gek veel vergelijkingsmateriaal omdat ze er pas sinds september op liggen.
Maar voor dit jaar is ons netto afname tot nu toe in totaal 336kwh. Niet heel slecht voor een gasloze (warmtepomp en WTW) standaard nieuwbouw hoekwoning ^O^
Ik heb ook een nieuwbouw hoekwoning met bodem warmtepomp en wtw. Ik vind het wel een slecht jaar tot nu toe ivm andere jaren. Ik heb 5 jaar aan data om te vergelijken. Mei is normaal de beste maand maar die was behoorlijk prut.
Ik zat op 329kWh netto afname gisteren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199816877
Ach het is net beleggen, je moet het op de lange termijn zien :P
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:29 #201
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199817576
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 11:43 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik heb ook een nieuwbouw hoekwoning met bodem warmtepomp en wtw. Ik vind het wel een slecht jaar tot nu toe ivm andere jaren. Ik heb 5 jaar aan data om te vergelijken. Mei is normaal de beste maand maar die was behoorlijk prut.
Ik zat op 329kWh netto afname gisteren.
Fijn om te lezen dat het nog beter kan ^O^
F means you're fucked
pi_199817630
Hier een vergelijking met de opbrengst van maandag, toen het ook zo helder was:



Zo'n 19% minder vermogen op het hoogtepunt van de zonsverduistering.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:14:47 #203
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818504
Ik ben bezig met een elektrische auto en die wordt geladen in een garagebox met aparte stroom.
Uiteraard wil ik deze met panelen compenseren.

De auto verbruikt 160w/km.
Als ik 10.000km per jaar rijdt kom ik dan op 1.600.000w verbruik. (1600kwh)

Ben ik nou gek of hoef ik maar een vijf-zes-tal zonnepanelen neer te leggen om mijn hele jaarverbruik volledig te compenseren? Ik dacht minstens 10 boxen vol te moeten plempen.
Tot nooit .......
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:24 #204
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818551
Ik genereer met 3500Wp op Oost ca 3MWh/jaar.
Dus je hebt voor enkel je auto maar de helft daarvan nodig.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:21:32 #205
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818561
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:20 schreef daNpy het volgende:
Ik genereer met 3500Wp op Oost ca 3MWh/jaar.
Dus je hebt voor enkel je auto maar de helft daarvan nodig.
Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?
Tot nooit .......
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:23:05 #206
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818572
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?
1,6MWh is toch nogal wat?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:26:57 #207
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818616
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

1,6MWh is toch nogal wat?
1600 * 22ct is 350 euro per jaar. Ik sta nu elke week aan de tank voor 50 euro.
Wel een veel grotere en zwaardere auto ( 1600 kilo en rijdt 1 op 11 ) en zo, maar toch. Ik ga echt lachen!
Tot nooit .......
pi_199818823
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?

Een EV rijdt in de praktijk zo'n 4,5 tot 6km op 1kWh.

Dat is dus 0,167 tot 0,222kWh per kilometer.

Rij je 13.500km per jaar dan kan je dus toe met 2254,5 tot 2997kWh per jaar.
Rij je 25.000km per jaar dan kan je dus toe met 4175 tot 5555kWh per jaar.
Etc...

160Wh per kilometer is wel heel optimistisch, je voet moet dan niet al te zwaar zijn en veel uitrollen ;)
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:53:57 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818854
Ik zat ook al eerder in die richting te denken, maar ik ben niet bekend met het "verbruik" van een EV, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen. Dat moet je toch zelf meemaken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199818861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

1600 * 22ct is 350 euro per jaar. Ik sta nu elke week aan de tank voor 50 euro.
Wel een veel grotere en zwaardere auto ( 1600 kilo en rijdt 1 op 11 ) en zo, maar toch. Ik ga echt lachen!
Bij 10.000km per jaar en een verbruik van 1 op 11 op benzine kom je op ~¤35 per week tegen de huidige brandstofprijs.
pi_199818866
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:53 schreef daNpy het volgende:
Ik zat ook al eerder in die richting te denken, maar ik ben niet bekend met het "verbruik" van een EV, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen. Dat moet je toch zelf meemaken.
Er zijn al wat sites met praktijkverbruik voor diverse modellen.
In de winter wat meer dan in de zomer maar dat middels uit over een jaar natuurlijk.
  donderdag 10 juni 2021 @ 15:04:33 #212
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818931
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bij 10.000km per jaar en een verbruik van 1 op 11 op benzine kom je op ~¤35 per week tegen de huidige brandstofprijs.
ik tank 98, of vpower. E10 en zo lust ie niet. En blijkbaar verbruikt ie meer dan ik dacht.

ik dacht nu ongeveer de helft kwijt te zijn aan verbruik, maar ik win dus veel meer.

en of het er nu 5,6,7 of 8 panelen zijn, 100% compensatie is haalbaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 10-06-2021 15:10:47 ]
Tot nooit .......
pi_199825473
Zie de invloed van de gedeeltelijke zonsverduistering op mijn 8 panelen




[ Bericht 2% gewijzigd door harrywolt op 11-06-2021 00:06:49 ]
  vrijdag 11 juni 2021 @ 07:47:38 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199827165
Ik wacht op de internetaansluiting, dan kan ik eindelijk de omvormer uitlezen... nu moet ik het doen met wat ik op de elektriciteitsmeter zie, die stond om 06.55 vanmorgen al wel iets in de min qua actueel verbruik, en dat met panelen die ZZW liggen :D

Nou ja, behalve de warmtepomp draaien er ook alleen maar 2 koelkasten en een vriezer, dus er wordt ook nog niet veel verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199827328
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 15:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik tank 98, of vpower. E10 en zo lust ie niet. En blijkbaar verbruikt ie meer dan ik dacht.

ik dacht nu ongeveer de helft kwijt te zijn aan verbruik, maar ik win dus veel meer.

en of het er nu 5,6,7 of 8 panelen zijn, 100% compensatie is haalbaar.
Dus je gaat van een dikke bak op 98 naar een kleine EV? In m'n Tesla heb ik nooit 160w/km gehaald in ieder geval... dus zou toch wat paneeltjes extra plaatsen. Ook voor het voorverwarmen/verkoelen van je auto >:)
Facts don't care about your feelings
pi_199827749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 07:47 schreef Leandra het volgende:
Ik wacht op de internetaansluiting, dan kan ik eindelijk de omvormer uitlezen... nu moet ik het doen met wat ik op de elektriciteitsmeter zie, die stond om 06.55 vanmorgen al wel iets in de min qua actueel verbruik, en dat met panelen die ZZW liggen :D

Nou ja, behalve de warmtepomp draaien er ook alleen maar 2 koelkasten en een vriezer, dus er wordt ook nog niet veel verbruikt.
Twee koelkasten en een vriezer, wel beetje nieuwe dan? Ik heb laatst mijn vriezer en koelkast verkocht en voor minder een zuinigere combi gehaald.
pi_199837717
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
  vrijdag 11 juni 2021 @ 20:58:47 #218
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199837781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
160Wp of 450Wp per paneel schijnt ook nogal uit te maken :+

Hier zit ik op 2kWh/paneel (350Wp)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199839590
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Weet niet, beetje zoals een oude vriend van me altijd zei, geen idee wat ik bruto verdien, kijk alleen op m'n rekening.
pi_199840686
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Meest zuivere vergelijking is kWh per Wp per jaar. Ik heb zelf 4.480Wp en heb 4.560kWh opgewekt in 2020 ondanks best wat schaduw van bomen dat is dus 1.02kWh per Wp. Op goede dag 29kWh oftewel 2,07kW per paneel ofwel 6,47Wh per Wp. Overigens is piekvermogen van omvormer 4kW
  vrijdag 11 juni 2021 @ 22:39:46 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199840840
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:44 schreef JDx het volgende:

[..]

Twee koelkasten en een vriezer, wel beetje nieuwe dan? Ik heb laatst mijn vriezer en koelkast verkocht en voor minder een zuinigere combi gehaald.
De vriezer is een tafelmodel van een jaar oud (en mezelf kennende heb ik toen ook al een zuinige gekocht), de koelkasten (beide een koelvries combinatie) zijn van eergisteren, veel nieuwer ga je het niet krijgen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 11 juni 2021 @ 22:55:24 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199841256
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dus je gaat van een dikke bak op 98 naar een kleine EV? In m'n Tesla heb ik nooit 160w/km gehaald in ieder geval... dus zou toch wat paneeltjes extra plaatsen. Ook voor het voorverwarmen/verkoelen van je auto >:)
inderdaad, we gaan van een Peugeot 307, waarschijnlijk naar een dacia Spring voor op en neer naar het werk. De Dacia pas bijna achterin.

We kwamen al langer tot de ontdekking dat we alleen die rit maken. De rest met onze andere auto. Daar zijn we een beetje klaar mee.
Tot nooit .......
pi_199841286
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Een aardig getal om mee te rekenen beetje afhankelijk van de situatie is ongeveer 1 kwh op jaar basis op 1 wp aan "power" op het dak.

3000 wp op het dak = 3000 kwh per jaar
6000 wp op het dak = 6000 kwh per jaar

Afhankelijk van diverse factoren en bij nieuwe panelen net iets meer
pi_199849650
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 22:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

inderdaad, we gaan van een Peugeot 307, waarschijnlijk naar een dacia Spring voor op en neer naar het werk. De Dacia pas bijna achterin.

We kwamen al langer tot de ontdekking dat we alleen die rit maken. De rest met onze andere auto. Daar zijn we een beetje klaar mee.
In welke wereld is een 307 een grote zwarte auto van 1600 kg?

En een dacia spring kom op zeg, heb een beetje zelf respect :') voor boodschappen oke, maar woon-werk ga je toch niet in zo'n brommobiel rijden?
Facts don't care about your feelings
pi_199854802
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 22:35 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Meest zuivere vergelijking is kWh per Wp per jaar. Ik heb zelf 4.480Wp en heb 4.560kWh opgewekt in 2020 ondanks best wat schaduw van bomen dat is dus 1.02kWh per Wp. Op goede dag 29kWh oftewel 2,07kW per paneel ofwel 6,47Wh per Wp. Overigens is piekvermogen van omvormer 4kW
Helemaal helder verhaal.

Wij hebben hier nu sinds een week 8 panelen liggen.
Als ik het goed begrijp 3120Wp.

Afgelopen dagen 16-20 KWh opbrengst.
  zondag 13 juni 2021 @ 17:05:55 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199866783
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 17:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

In welke wereld is een 307 een grote zwarte auto van 1600 kg?

En een dacia spring kom op zeg, heb een beetje zelf respect :') voor boodschappen oke, maar woon-werk ga je toch niet in zo'n brommobiel rijden?
ik heb me 100 kilo vergist 1473 zegt mijn kenteken.. vind het best zwaar.

ik zit er altijd alleen in dus heb niet meer nodig.

De peugeot is origineel een cabrio maar het dak is al jaren kapot. Iets met de computer. Ik denk dat de Spring in de achterbak past.

(we hebben nog een tweede auto (en derde), dus maak je geen zorgen dat ik in mijn vrije tijd voor lul rij)

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 13-06-2021 17:11:15 ]
Tot nooit .......
pi_199871904
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 17:02 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
En een dacia spring kom op zeg, heb een beetje zelf respect :') voor boodschappen oke, maar woon-werk ga je toch niet in zo'n brommobiel rijden?
Wij rijden al jaren een kleine elektrische auto als 2e auto (in ons geval fiat 500e). Zelden zoveel rijplezier gehad van een klein autootje. Denk dat dat met de Dacia niet veel anders zou zijn. Zoefzoef
pi_199873189
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 17:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik heb me 100 kilo vergist 1473 zegt mijn kenteken.. vind het best zwaar.

ik zit er altijd alleen in dus heb niet meer nodig.

De peugeot is origineel een cabrio maar het dak is al jaren kapot. Iets met de computer. Ik denk dat de Spring in de achterbak past.

(we hebben nog een tweede auto (en derde), dus maak je geen zorgen dat ik in mijn vrije tijd voor lul rij)
Ah de cabrio is inderdaad wel wat zwaarder.

quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 21:43 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Wij rijden al jaren een kleine elektrische auto als 2e auto (in ons geval fiat 500e). Zelden zoveel rijplezier gehad van een klein autootje. Denk dat dat met de Dacia niet veel anders zou zijn. Zoefzoef
De Fiat 500 is nog wel een leuke auto, Dacia is echt wel meer basic hoor. Het scheelt niet voor niets al zo'n 60 pk en 400 kg :') en dan is een Fiat 500 al heel erg klein.
Facts don't care about your feelings
pi_199874610
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met een Dacia spring, is toch de eerste betaalbare elektrische auto.
Ik twijfel er zelf over, volgens reviews is het wat onder gedimensioneerd voor o.a. .snelweg verkeer en oplaadpalen zijn ook nog wel een dingetje, als ik thuis kom zijn meestal de laadpalen bij ons in de straat wel bezet en het grootste genot, opladen vanuit huis verbruik zit er niet in .... Ondanks dat ik 3.000 wp op het dak heb liggen.
pi_199875705
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 22:57 schreef namliam het volgende:

[..]

Een aardig getal om mee te rekenen beetje afhankelijk van de situatie is ongeveer 1 kwh op jaar basis op 1 wp aan "power" op het dak.

3000 wp op het dak = 3000 kwh per jaar
6000 wp op het dak = 6000 kwh per jaar

Afhankelijk van diverse factoren en bij nieuwe panelen net iets meer
Uhm, nee.
Dat we vorig jaar dit soort getallen hebben gezien komt door het mega goede jaar.
Normaal gesproken haal je geen 100%.

Pal zuid, is normaal rond de 95%
Pal oost of west, 75%.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator maandag 14 juni 2021 @ 06:06:47 #231
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199876006
Discussies over electrische auto's denk ik niet dat hier thuis hoort. Dat is meer iets voor PTA. :) Bijvoorbaat dank !
  maandag 14 juni 2021 @ 06:33:09 #232
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199876028
Deze maand eindelijk weer 7 dagen 40+ gehaald. Andere dagen 30+ behalve één.

Door de warmte top ik wel op 6000 in plaats van 7000 zoals vaker in het voorjaar. 7425 wp op dak Zuid.

Weer overgestapt deze maand, 225¤ bonus. Veel overschot zit er toch niet meer in. Warmtepomp snoept een hoop op.
Laat die handjes wapperen!
pi_199876289
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 01:12 schreef bambino het volgende:

[..]

Uhm, nee.
Dat we vorig jaar dit soort getallen hebben gezien komt door het mega goede jaar.
Normaal gesproken haal je geen 100%.

Pal zuid, is normaal rond de 95%
Pal oost of west, 75%.
De laatste 4 jaar zit ik ruim boven de 1 kwh per wp... is niet een kwestie van een eenmalige uitschieter.
Net oost van pal zuid, maar verre van ideale hellingshoek en af en toe wat schaduw vorming in de "off-peak" tijden

Op zich is het wel veiliger te rekenen met een lagere factor kan het alleen maar meevallen

quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 06:33 schreef Gieliovd het volgende:
Weer overgestapt deze maand, 225¤ bonus. Veel overschot zit er toch niet meer in. Warmtepomp snoept een hoop op.
Hij is fijn, weer 200 euro verdient in 10 minuten werk? Beter uurloon bestaat er denk ik niet?!
  maandag 14 juni 2021 @ 08:47:55 #234
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199876763
Duurde wel iets langer naar inderdaad zoveel verdien ik niet per uur haha.

Die vergelijking sites zijn niet allemaal even duidelijk. Uiteindelijk via de eigen website goedkoper uit dan via de "gegarandeerd de goedkoopste" van die vergelijkers.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 14 juni 2021 @ 09:17:09 #235
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199877203
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 06:33 schreef Gieliovd het volgende:
Deze maand eindelijk weer 7 dagen 40+ gehaald. Andere dagen 30+ behalve één.

Door de warmte top ik wel op 6000 in plaats van 7000 zoals vaker in het voorjaar. 7425 wp op dak Zuid.

Weer overgestapt deze maand, 225¤ bonus. Veel overschot zit er toch niet meer in. Warmtepomp snoept een hoop op.
Is dit een bonus bij enkel stroom afname zonder gas? Want in dat geval, waar? ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 14 juni 2021 @ 09:27:45 #236
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199877318
Nee, gas en elektra... ik heb nog geen boilervat dus douchen doen we nog op gas (en koken).

Energiedirect zit ik nu bij. Voorheen Greenchoice - wat een amateur toko is dat.
Laat die handjes wapperen!
pi_199877337
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 06:33 schreef Gieliovd het volgende:
Deze maand eindelijk weer 7 dagen 40+ gehaald. Andere dagen 30+ behalve één.

Door de warmte top ik wel op 6000 in plaats van 7000 zoals vaker in het voorjaar. 7425 wp op dak Zuid.

Weer overgestapt deze maand, 225¤ bonus. Veel overschot zit er toch niet meer in. Warmtepomp snoept een hoop op.
Fijn!
Mijn man zit er ook elk najaar even een middagje voor. Die welkomstbonus scheelt toch weer elke jaar. En dan op elektra en gas. Dubbel prijs :P

Hier halen we die 1kwh per 1wp net niet. We missen in de ochtend het eerste stukje zon. Maar die 95% is wel ongeveer het minimum dat we halen. (3640 wp, 3460=95%, gem 2018-2020=3560)
pi_199878144
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 07:58 schreef namliam het volgende:

[..]

De laatste 4 jaar zit ik ruim boven de 1 kwh per wp... is niet een kwestie van een eenmalige uitschieter.
Net oost van pal zuid, maar verre van ideale hellingshoek en af en toe wat schaduw vorming in de "off-peak" tijden

Op zich is het wel veiliger te rekenen met een lagere factor kan het alleen maar meevallen
[..]

Hij is fijn, weer 200 euro verdient in 10 minuten werk? Beter uurloon bestaat er denk ik niet?!
Je moet echt een redelijk ideale situatie hebben én geluk hebben dat net op die mooie dagen (weken) de zon voor jou op een ideaal moment doorkomt.

Zo hadden we laatst op fok een enorm verschil tussen mijn systeem en 2 anderen.
Ik had ruim een record, terwijl iemand anders dat lang niet had.
Een paar dagen eerder was het andersom, toen had iemand een record terwijl het bij mij niet eens top 10% dag was.

Boven de 100% was eigenlijk alleen iets wat haalbaar was met dunne film. Maar tegenwoordig zie je wel dat het steeds dichterbij komt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 14 juni 2021 @ 10:44:52 #239
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_199878252
Hier alleen stroom dus de welkomstbonussen stellen niet zo heel veel voor vaak.
Ik zit nu bij Greenchoice. Geen problemen met ze eigenlijk.

Wij wonen helemaal in het westen van NL en onze panelen op ZO doen al 5 jaar zo'n 107 a 108%.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_199878356
Mijn panelen zitten op 74% van hun WP maar ze liggen dan ook in alle mogelijke richtingen (oost, west, zuid en noord).
pi_199878533
Mijn panelen (ZZW met een beetje schaduw) hebben de afgelopen 2 jaar 1,02 kWh/Wp gehaald. Dit jaar blijft een stuk achter hoewel juni tot nu toe een erg goede maand is.
  maandag 14 juni 2021 @ 12:10:56 #242
130803 Gripper
Get a grip
pi_199879262
Vanaf woensdag kan ik ipv alleen maar meelezen ook eens gaan meepraten: dan worden er 14 panelen geïnstalleerd op ons grote dak op ZW. We krijgen ook een warmtepomp, en voorlopig zou met dit aantal panelen het verbruik dicht rond de 0 moeten komen. Als we er meer nodig hebben, kunnen er nog wat bij de dakkapel aan de voorkant op NO

Deze week de laatste voorbereidingen voor de installatie getroffen, 3 fase kabel naar boven en een klein 2e meterkastje op zolder t.b.v de omvormer en de warmtepomp. En UTP kabel voor de omvormer.
Binnen zijn we nog volop in de verbouwing, maar dit mogen ze tenminste alvast bovenop het dak leggen :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 17 juni 2021 @ 11:33:58 #243
130803 Gripper
Get a grip
pi_199923938
Nou ze liggen dr op! Leuk om te zien dat -in voetbaltermen- de E-meter eindelijk van die nulstand af is voor terugleveren.
Gisteren met een half dagje al 18kWh opgewekt, vanavond maar eens aan de slag met de solaredge app.

https://freeimage.host/i/niHd4S
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 18:16:49 #244
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199931035
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:33 schreef Gripper het volgende:
Nou ze liggen dr op! Leuk om te zien dat -in voetbaltermen- de E-meter eindelijk van die nulstand af is voor terugleveren.
Gisteren met een half dagje al 18kWh opgewekt, vanavond maar eens aan de slag met de solaredge app.

https://freeimage.host/i/niHd4S
Geen last van schaduw van die schoorsteen ?
pi_199933582
Goed bezig, mooie verduurzaming! Ligt de schoorsteen inderdaad een beetje gunstig?
Laat die handjes wapperen!
pi_199939015
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 18:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Geen last van schaduw van die schoorsteen ?
Hence, SolarEdge :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 06:29:34 #247
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199939650
Over het hoofd gezien :+
Laat die handjes wapperen!
pi_199940082
Ik ga zo proberen de omvormer weer op de wifi te krijgen :X
Oude router, nieuwe naam en nu stikt de omvormer erin. Dat blijft gedoe..

Edit:
Naja, de omvormer heeft nu de oude naam, maar wel vol bereik.. Hij doet het weer, dus het zal wel :D

zie wel dat mijn koel-knutsel weer goed zijn best doet. Eerder ging hij tot richting de 60 en kapte er dan mee. Nu mooi tussen de 40&45 max.

https://freeimage.host/i/nsWOEF

[ Bericht 25% gewijzigd door Deepfreeze op 18-06-2021 09:38:12 ]
  vrijdag 18 juni 2021 @ 11:45:48 #249
130803 Gripper
Get a grip
pi_199942297
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 20:28 schreef Gieliovd het volgende:
Goed bezig, mooie verduurzaming! Ligt de schoorsteen inderdaad een beetje gunstig?
Pas eind van de middag gaat die z’n schaduw op de panelen werpen. En alles is met optimizers uitgevoerd :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_199947555
de laatste paar dagen wel veel pv stroom kwijt aan airco (en rendementverlies door de warmte)
  zondag 27 juni 2021 @ 20:47:47 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200098416
Eindelijk: internet! Dus ook eindelijk contact met de omvormer kunnen maken, denk wel dat de installateur al een Sunny Portal aangemaakt had, want dat lukt me niet, maar ik heb m op onze router dus ik kan de boel uitlezen.

De panelen zijn 29 april aangesloten dus de opbrengst van april tel ik niet mee (2,8 kWh) maar:
mei 791 kWh
juni tot nu toe 934 kWh

21 panelen, Trina Solar 330, ZZW zonder schaduw, hoek van 45 graden.
Ik geloof dat ik wel tevreden mag zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 27-06-2021 21:23:54 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200107752
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 20:47 schreef Leandra het volgende:
Eindelijk: internet! Dus ook eindelijk contact met de omvormer kunnen maken, denk wel dat de installateur al een Sunny Portal aangemaakt had, want dat lukt me niet, maar ik heb m op onze router dus ik kan de boel uitlezen.

De panelen zijn 29 april aangesloten dus de opbrengst van april tel ik niet mee (2,8 kWh) maar:
mei 791 kWh
juni tot nu toe 934 kWh

21 panelen, Trina Solar 330, ZZW zonder schaduw, hoek van 45 graden.
Ik geloof dat ik wel tevreden mag zijn.
Sunnyportal account kunnen ze aanmaken, maar de omvormer toevoegen kan ALLEEN wanneer hij verbonden is.

Dus op de site kan je wachtwoord vergeten drukken, als ze een account op jouw email adres hebben gemaakt, dan kan je er op die manier in.
Als dat niet zo is, dan kan je alsnog een account maken.

Nadat je het account hebt gemaakt moet je hem configureren. Eerst uitloggen!
Dan hier: https://www.sunnyportal.com/Templates/Start.aspx?ReturnUrl=%2f
Onder de inlog zie je Setup-wizard. Die gebruiken.

Nadat je de omvormer hebt ingevoerd (SN en PID nummer) kan je daarna aangeven of je al een account hebt. Dán pas inloggen, en dan koppelt hij het aan je account.
Dat is de makkelijkste weg.

Daarna kan je de sunnyportal app gebruiken en zie je alle info (let op, niet alles staat er direct in, kost ff tijd die data door te sturen).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_200154569
Heb de balans voor de eerste helft van het jaar opgemaakt en dit is het minst goede eerste halfjaar sinds de panelen er op liggen. Vorig jaar was extreem goed en daarom niet representatief maar ook ten opzichte van 2 jaar geleden was het 2% minder.

Hoe was jullie opbrengst de eerste helft van 2021?
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:46:37 #254
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200154592
Ook slechter inderdaad. De bewolking is extreem geweest dit eerste half jaar. Juni had een mooie maand geweest kunnen zijn als de laatste week niet ook compleet bewolkt was.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:49:51 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200154629
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 13:50 schreef bambino het volgende:

[..]

Sunnyportal account kunnen ze aanmaken, maar de omvormer toevoegen kan ALLEEN wanneer hij verbonden is.

Dus op de site kan je wachtwoord vergeten drukken, als ze een account op jouw email adres hebben gemaakt, dan kan je er op die manier in.
Als dat niet zo is, dan kan je alsnog een account maken.

Nadat je het account hebt gemaakt moet je hem configureren. Eerst uitloggen!
Dan hier: https://www.sunnyportal.com/Templates/Start.aspx?ReturnUrl=%2f
Onder de inlog zie je Setup-wizard. Die gebruiken.

Nadat je de omvormer hebt ingevoerd (SN en PID nummer) kan je daarna aangeven of je al een account hebt. Dán pas inloggen, en dan koppelt hij het aan je account.
Dat is de makkelijkste weg.

Daarna kan je de sunnyportal app gebruiken en zie je alle info (let op, niet alles staat er direct in, kost ff tijd die data door te sturen).
met die SN en PID werkte dus niet, dus ik verwacht dat er een account is aangemaakt en dat de installateur hem via zijn mobiel verbonden had?

Geen idee, ik zal hem wel eens even vragen, want ik weet niet of hij een mailadres van ons heeft :')

Edit:
Het is inmiddels gelukt, waarbij ze wel wat kleine dingen duidelijk mogen maken; de naam die je moet invoeren is de SSID van de omvormer.... en wat nog veel vervelender is is dat het PIC wat je moet invoeren wel met het numerieke toetsenbord werkt (gelukkig), maar het RID wat je vervolgens moet invoeren niet..... ik heb het zondag echt een miljoenmiljard keer geprobeerd, maar er zit een cijfer in en dat werkte dus niet als het met het numerieke toetsenbord werd ingevoerd, wel toen ik dat met het cijfer boven het reguliere toetsenbord deed....

Verder zegt de app op de laptop elke keer dat de verbinding weg is terwijl ik gewoon zie dat de omvormer verbonden is en op het netwerk zit, dus dat is wat storend.
Maar goed, we hebben hem nu in de app en in de laptop en het zal allemaal wel.

Thnx iig, als ik geweten had dat het numerieke toetsenbord niet werkte bij het RID dan was ik er zondag wel uitgekomen denk ik, maar dat invoeren van de naam was ook apart, laat ze dan gewoon zeggen welke naam ze bedoelen (die met het SN), nu dacht ik dat ik de installatie gewoon "Pietje Jansen" mocht noemen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Leandra op 01-07-2021 14:59:08 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 juli 2021 @ 12:54:36 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200154703
Voor de statistieken:

21*330 Trina Solar ZZW geen schaduw:

05-2021: 791,680 kWh
06-2021: 966,974 kWh
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 juli 2021 @ 20:08:42 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200160276
Is er trouwens een andere app die ik kan gebruiken, want die Sunny Portal en de Energy App zijn wel echt dramatisch slecht, constant geen verbinding terwijl ik gewoon zie dat de omvormer online is (en we op dat moment op dat netwerk ook geen problemen hebben), nu is de "actualisatie van real time gegevens afgebroken".... echt zelfs die Omnik app was beter, en dan noem je wat :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200163480
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:54 schreef Leandra het volgende:
Voor de statistieken:

21*330 Trina Solar ZZW geen schaduw:

05-2021: 791,680 kWh
06-2021: 966,974 kWh
Kan je zien wat schaduw doet. Ik heb hetzelfde paneel, maar dan 30.
Ik heb:
1000 en 1180kWh.

Omgerekend zou jij met 30 1130 en 1381 gehaald hebben.
Zo'n 15% verlies.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_200163493
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:
Is er trouwens een andere app die ik kan gebruiken, want die Sunny Portal en de Energy App zijn wel echt dramatisch slecht, constant geen verbinding terwijl ik gewoon zie dat de omvormer online is (en we op dat moment op dat netwerk ook geen problemen hebben), nu is de "actualisatie van real time gegevens afgebroken".... echt zelfs die Omnik app was beter, en dan noem je wat :X
Hmm vreemd. Ik hoor echt nooit klachten over sunny portal.
En ookal zegt de omvormer dat er verbinding is, als de app geen data doorgeeft dan is de verbinding niet sterk genoeg.
Maak eens een hotspot met een andere telefoon dan waar je app op staat, noem dat netwerk EXACT hetzelfde als het wifi netwerk waar de SMA mee verbind, en uiteraard hetzelfde wachtwoord.
Zet dan je thuis netwerk even uit (zodat je zeker weet dat de SMA met je hotspot verbind) en probeer het dan nog eens.

Werkt dat wel? Koop dan een wifi repeater/versterker en zet die in de buurt van je SMA.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 01:00:26 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200163519
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 00:53 schreef bambino het volgende:

[..]

Hmm vreemd. Ik hoor echt nooit klachten over sunny portal.
En ookal zegt de omvormer dat er verbinding is, als de app geen data doorgeeft dan is de verbinding niet sterk genoeg.
Maak eens een hotspot met een andere telefoon dan waar je app op staat, noem dat netwerk EXACT hetzelfde als het wifi netwerk waar de SMA mee verbind, en uiteraard hetzelfde wachtwoord.
Zet dan je thuis netwerk even uit (zodat je zeker weet dat de SMA met je hotspot verbind) en probeer het dan nog eens.

Werkt dat wel? Koop dan een wifi repeater/versterker en zet die in de buurt van je SMA.
Ik zie in de app van de wifi boosters dat hij online is, ongeacht of ik op dezelfde verdieping zit of een van de andere verdiepingen.
En mijn telefoon zit op hetzelfde netwerk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 juli 2021 @ 01:02:07 #261
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200163531
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 00:51 schreef bambino het volgende:

[..]

Kan je zien wat schaduw doet. Ik heb hetzelfde paneel, maar dan 30.
Ik heb:
1000 en 1180kWh.

Omgerekend zou jij met 30 1130 en 1381 gehaald hebben.
Zo'n 15% verlies.
Ook andere locatie natuurlijk, maar schaduw heeft idd een enorm effect.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200164186
Lekker baggerjaartje zo he (tenminste eerste helft).
pi_200164440
Juni begon zo goed, maar uiteindelijk amper boven mei uitgekomen ;(

11x325wp

mei -> 436 kWh
juni -> 459 kWh
pi_200175219
Wij zijn 7 juni begonnen. 344 kWh met 8 panelen 390wp.
Hebben toch geen vergelijkingsmateriaal nog. :9
pi_200185556
Maar 141kw verschil met vorig jaar, 11x320 op ZO zonder schaduw

2021: 95kWh+206kWh+293kWh+424kWh+431kWh+489kWh=1938kWh
2020: 72kWh+133kWh+366kWh+494kWh+584kWh+430kWh=2079kWh
pi_200192262
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:08 schreef Leandra het volgende:
Is er trouwens een andere app die ik kan gebruiken, want die Sunny Portal en de Energy App zijn wel echt dramatisch slecht, constant geen verbinding terwijl ik gewoon zie dat de omvormer online is (en we op dat moment op dat netwerk ook geen problemen hebben), nu is de "actualisatie van real time gegevens afgebroken".... echt zelfs die Omnik app was beter, en dan noem je wat :X
Hier exact hetzelfde. Heb 2 sma's en de een heeft er wel last van en de ander niet.

Lees het zelf ook uit met een youless alleen krijg ik het niet voor elkaar om de juiste parameters in te stellen die nodig zijn. Daardoor altijd een afwijking van een paar kwh. Ik gebruik de puls output zoals die op de kwh meter staat. Iemand daarvoor nog de gouden tip?
  zaterdag 3 juli 2021 @ 21:59:54 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200192642
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:44 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Hier exact hetzelfde. Heb 2 sma's en de een heeft er wel last van en de ander niet.

Lees het zelf ook uit met een youless alleen krijg ik het niet voor elkaar om de juiste parameters in te stellen die nodig zijn. Daardoor altijd een afwijking van een paar kwh. Ik gebruik de puls output zoals die op de kwh meter staat. Iemand daarvoor nog de gouden tip?
Als ik thuis ben ga ik soms naar het IP-adres van de omvormer en log ik in dan heb ik wel de actuele cijfers :D

Maar een app die gewoon altijd doet wat hij moet doen zou wel fijn zijn.
Door de brakheid van de app dus vooralsnog ook geen behoefte er andere zaken, zoals de warmtepomp aan te koppelen, wat wel zou moeten kunnen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200192800
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 21:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ik thuis ben ga ik soms naar het IP-adres van de omvormer en log ik in dan heb ik wel de actuele cijfers :D

Maar een app die gewoon altijd doet wat hij moet doen zou wel fijn zijn.
Door de brakheid van de app dus vooralsnog ook geen behoefte er andere zaken, zoals de warmtepomp aan te koppelen, wat wel zou moeten kunnen.
Probleem daarbij is dat het netwerk vd omvormer niet altijd zichtbaar is. Ook dat is een bekend probleem bij sma en hebben er geen oplossing voor. Dat probleem ontstond bij mij een paar maanden later en is bij beide omvormers het geval
  zaterdag 3 juli 2021 @ 22:12:24 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200192983
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 22:06 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Probleem daarbij is dat het netwerk vd omvormer niet altijd zichtbaar is. Ook dat is een bekend probleem bij sma en hebben er geen oplossing voor. Dat probleem ontstond bij mij een paar maanden later en is bij beide omvormers het geval
Dat heb ik eigenlijk nog niet gehad, dat ik hem met het IP-adres van de omvormer binnen mijn netwerk niet kon vinden.

Ook als ik beneden zit en ik dus idd te ver van de omvormer zit om het SSID van de omvormer in mijn wifi-lijst te zien.
Inloggen door het IP-adres van de omvormer op het netwerk te gebruiken lukt eigenlijk altijd.

Overigens zou je daar ook eens kunnen kijken of her IP-adres dat bij Speedwire en WLAN staat wel hetzelfde is als het IP-adres dat het werkelijk heeft.
Daar stond bij mij op een gegeven moment ook een ander IP-adres terwijl ik zeker weet dat ik daar eerder het juiste IP-adres had zien staan.
Sinds dat aangepast is doet de app ook minder moeilijk.

Loopt alleen wel vaak achter, weinig real time in de dagopbrengst.

[ Bericht 18% gewijzigd door Leandra op 03-07-2021 22:17:38 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 juli 2021 @ 08:00:19 #270
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_200211336
Ik heb gewoon al de hele maand meer verbruik dan teruglevering...

Waar zon? :D
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_200212512
quote:
2s.gif Op maandag 5 juli 2021 08:00 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik heb gewoon al de hele maand meer verbruik dan teruglevering...

Waar zon? :D
Hoe dat dan, stook je nog veel bij ofzo? En sowieso AL de hele maand? Het is pas 5 juli :9

  maandag 5 juli 2021 @ 10:16:22 #272
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_200212569
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:12 schreef JDx het volgende:

[..]

Hoe dat dan, stook je nog veel bij ofzo? En sowieso AL de hele maand? Het is pas 5 juli :9

[ afbeelding ]
Nou, een dag wel dus maar heb ik halverwege de dag gelukkig uitgezet. Dat gaat allemaal automatisch op basis van temperatuur binnen en buiten. Met regen en een temperatuur van 15 graden buiten denkt het systeem dat er verwarmd moet worden.

Verder denk ik dat vloerverkoeling ook gewoon behoorlijk wat stroom pakt omdat die ook gewoon de hele dag water rondpompt.

Het is niet veel verschil gelukkig, maar elke dag -1 kWh ofzo.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_200212614
quote:
7s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:16 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Nou, een dag wel dus maar heb ik halverwege de dag gelukkig uitgezet. Dat gaat allemaal automatisch op basis van temperatuur binnen en buiten. Met regen en een temperatuur van 15 graden buiten denkt het systeem dat er verwarmd moet worden.

Verder denk ik dat vloerverkoeling ook gewoon behoorlijk wat stroom pakt omdat die ook gewoon de hele dag water rondpompt.

Het is niet veel verschil gelukkig, maar elke dag -1 kWh ofzo.
Ah ok, ja ik heb alleen maar ramen op het zuiden, zelfs in de winter hoef ik amper te stoken, gas is alleen voor douchen en koken eigenlijk. Als het echt koud is gebruik ik altijd eerst de "airco" nu.

Zijn er eigenlijk mensen hier die recent helemaal van het gas af zijn gegaan? Een aantal jaar geleden was dat nog best lastig volgens veel mensen hier, konden het wel bij opzeggen bij Essent bijvoorbeeld, maar kregen dan alsnog gezeik met Enexis.

Zou dan geld kosten om het gas af te sluiten ofzo.

Want koken op elektra is voor mij geen probleem en douchen kan ook wel anders, zou bijna wel met een boiler kunnen aangezien ik eigenlijk ook weinig reden zie voor warm water uit de kraan, maar liever een warmtepompje.

Koud douchen kan ook nog _O-
  maandag 5 juli 2021 @ 10:24:36 #274
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_200212664
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:19 schreef JDx het volgende:

[..]

Ah ok, ja ik heb alleen maar ramen op het zuiden, zelfs in de winter hoef ik amper te stoken, gas is alleen voor douchen en koken eigenlijk. Als het echt koud is gebruik ik altijd eerst de "airco" nu.

Zijn er eigenlijk mensen hier die recent helemaal van het gas af zijn gegaan? Een aantal jaar geleden was dat nog best lastig volgens veel mensen hier, konden het wel bij opzeggen bij Essent bijvoorbeeld, maar kregen dan alsnog gezeik met Enexis.

Zou dan geld kosten om het gas af te sluiten ofzo.
Ik heb helemaal geen gas (nieuwbouw) maar onlangs is er besloten dat die kosten voor de leverancier zijn. Elektrisch fornuis erin, boiler erin en klaar.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  maandag 5 juli 2021 @ 11:54:58 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200213805
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 10:19 schreef JDx het volgende:

[..]

Ah ok, ja ik heb alleen maar ramen op het zuiden, zelfs in de winter hoef ik amper te stoken, gas is alleen voor douchen en koken eigenlijk. Als het echt koud is gebruik ik altijd eerst de "airco" nu.

Zijn er eigenlijk mensen hier die recent helemaal van het gas af zijn gegaan? Een aantal jaar geleden was dat nog best lastig volgens veel mensen hier, konden het wel bij opzeggen bij Essent bijvoorbeeld, maar kregen dan alsnog gezeik met Enexis.

Zou dan geld kosten om het gas af te sluiten ofzo.

Want koken op elektra is voor mij geen probleem en douchen kan ook wel anders, zou bijna wel met een boiler kunnen aangezien ik eigenlijk ook weinig reden zie voor warm water uit de kraan, maar liever een warmtepompje.

Koud douchen kan ook nog _O-
Wij hebben nieuwbouw dus helemaal geen gas, maar ik begreep dat de regelgeving aangepast is (of gaat worden), zodat de netbeheerder geen dikke rekening meer kan neerleggen voor het afsluiten (verwijderen) van het gas.

Edit: Het verwijderen is tijdelijk gratis.
https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200213954
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 11:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wij hebben nieuwbouw dus helemaal geen gas, maar ik begreep dat de regelgeving aangepast is (of gaat worden), zodat de netbeheerder geen dikke rekening meer kan neerleggen voor het afsluiten (verwijderen) van het gas.

Edit: Het verwijderen is tijdelijk gratis.
https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
Oh nice, hopen dat dat zo blijft, want ik zie 4/5 maanden koud douchen nog niet echt zitten :')
  maandag 5 juli 2021 @ 12:14:31 #277
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200214056
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:04 schreef JDx het volgende:

[..]

Oh nice, hopen dat dat zo blijft, want ik zie 4/5 maanden koud douchen nog niet echt zitten :')
Ik zou even informatie gaan zoeken over hoe tijdelijk dit is idd, want installateurs zitten ook bomvol, dus daar mogen ze een ruime tijd voor hanteren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200214087
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zou even informatie gaan zoeken over hoe tijdelijk dit is idd, want installateurs zitten ook bomvol, dus daar mogen ze een ruime tijd voor hanteren.
Kan wel met de waterkoker een litertje koken en dan mengen met een emmertje koud water 8-)
  maandag 5 juli 2021 @ 12:19:00 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200214116
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:17 schreef JDx het volgende:

[..]

Kan wel met de waterkoker een litertje koken en dan mengen met een emmertje koud water 8-)
Hoe lang het tijdelijk gaat zijn vind ik nergens, de reden wel:
https://www.installatie.n(...)en-tijdelijk-gratis/

Wellicht dat de brieven aan de tweede kamer wat meer duidelijkheid geven:
https://www.duurzaambouwl(...)-verdwijnt-tijdelijk
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200214264
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe lang het tijdelijk gaat zijn vind ik nergens, de reden wel:
https://www.installatie.n(...)en-tijdelijk-gratis/

Wellicht dat de brieven aan de tweede kamer wat meer duidelijkheid geven:
https://www.duurzaambouwl(...)-verdwijnt-tijdelijk
Nou die 1 maart hebben ze niet gehaald. Maar als ze in de toekomst helemaal van gas af willen dan zal het uiteindelijk wel gratis moeten worden lijkt me. Daar wachtte ik eigenlijk op, want die besparing van 2 tientjes per maand heeft natuurlijk geen nut als je een warmtepomp voor warm water moet kopen van 1000 euro.
pi_200214334
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 11:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wij hebben nieuwbouw dus helemaal geen gas, maar ik begreep dat de regelgeving aangepast is (of gaat worden), zodat de netbeheerder geen dikke rekening meer kan neerleggen voor het afsluiten (verwijderen) van het gas.

Edit: Het verwijderen is tijdelijk gratis.
https://www.enexis.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
Klopt, met het beëindigen van je energiecontract vervalt ook de ATO en heb je geen contract meer met je netbeheerder. En zonder opdracht van jouw kant, kan een bedrijf niet zomaar werkzaamheden op eigen initiatief uitvoeren en deze aan jou factureren. Daarom zijn de rechtszaken ook gewonnen en is het verwijderen nu gratis.

Heb hier in 2018 en 2019 nog een paar dreigbrieven van Stedin over ontvangen waar ik netjes op gereageerd heb met het bericht dat ik geen contract met hen heb en dat het ze vrij staat om de gasmeter te komen ophalen als ze die terug willen maar dat ik onder geen beding opdracht geef of kosten betaal.
pi_200214530
quote:
0s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb hier in 2018 en 2019 nog een paar dreigbrieven van Stedin over ontvangen waar ik netjes op gereageerd heb met het bericht dat ik geen contract met hen heb en dat het ze vrij staat om de gasmeter te komen ophalen als ze die terug willen maar dat ik onder geen beding opdracht geef of kosten betaal.
Ah kijk, ik doelde op deze berichten inderdaad.
  woensdag 21 juli 2021 @ 21:36:13 #283
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200477907
Vandaag een mooie aanbieding gehad:

22 panelen in oost-west opstelling, bijna 7600Wp in totaal met micro-omvormers. Het gaat om JA Solar panelen.

Iemand al ervaring met Enphase micro-omvormers en JA Solar?
Resistance is futile.
  woensdag 21 juli 2021 @ 22:14:47 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200478919
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:36 schreef Seven. het volgende:
Vandaag een mooie aanbieding gehad:

22 panelen in oost-west opstelling, bijna 7600Wp in totaal met micro-omvormers. Het gaat om JA Solar panelen.

Iemand al ervaring met Enphase micro-omvormers en JA Solar?
Je hebt een plat dak toch? Waarom Oost-West? Kun je zuid zoveel minder kwijt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200479093
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juli 2021 21:36 schreef Seven. het volgende:
Vandaag een mooie aanbieding gehad:

22 panelen in oost-west opstelling, bijna 7600Wp in totaal met micro-omvormers. Het gaat om JA Solar panelen.

Iemand al ervaring met Enphase micro-omvormers en JA Solar?
Enphase is natuurlijk mooi spul, niet goedkoop.
JA Solar is prima merk, 345wp is wat klein tegenwoordig, net iets onder gemiddeld.
Zien nu al heel veel 360 - 390.
Wij hebben inmiddels ook standaard 385.

Als ik 22 panelen (385) bereken bij ons zit ik op 9000 euro ex. btw
Dat is Envoy Metered, en uitgaande van 3 fase. (kabels en relay).

Zelfde met optimizers (SolarEdge), zit op 7150 ex (scheelt nogal wat).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 21 juli 2021 @ 22:34:16 #286
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200479329
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je hebt een plat dak toch? Waarom Oost-West? Kun je zuid zoveel minder kwijt?
Met zuid oriëntatie kunnen we er max 14 kwijt. Met Oost-West dus 22.
Resistance is futile.
  woensdag 21 juli 2021 @ 22:39:32 #287
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200479450
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:22 schreef bambino het volgende:

[..]

Enphase is natuurlijk mooi spul, niet goedkoop.
JA Solar is prima merk, 345wp is wat klein tegenwoordig, net iets onder gemiddeld.
Zien nu al heel veel 360 - 390.
Wij hebben inmiddels ook standaard 385.

Als ik 22 panelen (385) bereken bij ons zit ik op 9000 euro ex. btw
Dat is Envoy Metered, en uitgaande van 3 fase. (kabels en relay).

Zelfde met optimizers (SolarEdge), zit op 7150 ex (scheelt nogal wat).
Deze aanbieding is voor 22x345Wp idd, rond 7600 ex btw komen wij op uit (ex montage maar incl montagesysteem en wat meerkosten voor Enphase, 1 fase al weet ik niet precies wat dat inhoudt :+ ).
Resistance is futile.
pi_200479893
Hoe zit het eigenlijk met overnemen van verouderde panelen? Mijn ouders waren er best vroeg bij en inmiddels zijn mijn jongere broertjes ook al een tijdje uit huis en is mijn vader (bedrijf aan huis) ook zo'n beetje met pensioen.

Ze hebben 26 op het dak en dat gaan ze never met zijn tweeën gebruiken. Ik zit er al aan te denken om bijvoorbeeld bij hun wat apparatuur neer te zetten, maar zou naast de 8 van mezelf ook wel 8 ofzo willen overnemen.

Of is dat het niet waard? Zonde als ik de stroom kan gebruiken en zij een overschot hebben.

Geloof dat ze 10 jaar oud zijn en iets van 240Wp.
  woensdag 21 juli 2021 @ 22:58:46 #289
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_200479922
Je moet er ook een omvormer bij hebben. En zij moeten wellicht ook een andere omdat het vermogen verminderd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_200479932
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:58 schreef daNpy het volgende:
Je moet er ook een omvormer bij hebben. En zij moeten wellicht ook een andere omdat het vermogen verminderd.
Klinkt nu al als te veel gedoe, zet er wel stiekem een bitcoin miner neer, hebben ze ook geen overschot :9

Opeens! :o
pi_200481449
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:57 schreef JDx het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met overnemen van verouderde panelen? Mijn ouders waren er best vroeg bij en inmiddels zijn mijn jongere broertjes ook al een tijdje uit huis en is mijn vader (bedrijf aan huis) ook zo'n beetje met pensioen.

Ze hebben 26 op het dak en dat gaan ze never met zijn tweeën gebruiken. Ik zit er al aan te denken om bijvoorbeeld bij hun wat apparatuur neer te zetten, maar zou naast de 8 van mezelf ook wel 8 ofzo willen overnemen.

Of is dat het niet waard? Zonde als ik de stroom kan gebruiken en zij een overschot hebben.

Geloof dat ze 10 jaar oud zijn en iets van 240Wp.
Ik heb alleen maar 240 en 250 wp panelen van Marktplaats. Gaat perfect, je moet t alleen wel zelf kunnen plaatsen. Als je het moet laten doen kan je beter nieuwe nemen.
  donderdag 22 juli 2021 @ 07:24:55 #292
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200481661
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:57 schreef JDx het volgende:


Of is dat het niet waard? Zonde als ik de stroom kan gebruiken en zij een overschot hebben.

Ik zou ze lekker daar houden en als je er bent wat energie mee naar huis nemen.

Hebben ze een boiler? Als je er ben een emmertje warm water mee naar huis nemen. Daar je telefoon opladen.
Tot nooit .......
pi_200483442
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 07:24 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zou ze lekker daar houden en als je er bent wat energie mee naar huis nemen.

Hebben ze een boiler? Als je er ben een emmertje warm water mee naar huis nemen. Daar je telefoon opladen.
:')
pi_200493730
quote:
7s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:39 schreef Seven. het volgende:

[..]

Deze aanbieding is voor 22x345Wp idd, rond 7600 ex btw komen wij op uit (ex montage maar incl montagesysteem en wat meerkosten voor Enphase, 1 fase al weet ik niet precies wat dat inhoudt :+ ).
1 fase betekent dat je een meterkast hebt met een 1x35A hoofdzekering. 3 fase betekent dat je (normaal gesproken dan, want het kan veel groter) een 3x25A aansluiting hebt.

Op een 1x35A aansluiting kan je, op papier, die 7590wp wel kwijt. Het kan, en het zal goed gaan. Het is wel aan de hoge kant moet ik zeggen.

1 fase is wel wat goedkoper, bij Enphase betekent dat goedkopere kabels en relay.
Verder moet je nog kijken naar de Envoy (controle paneel bij Enphase die alles regelt).
Je hebt "standard" en "metered". Die laatste is ook best wat duurder.

Wat jij nu moet gaan uitzoeken is eerst of je een 3-fase meterkast (dus hoofdzekering) hebt.
Zo ja, dan moet je ook naar 3-fase materiaal voor zonnepanelen.

Daarna kan je ff google zoeken wat standard en metered doen en je keuze maken.

Tot slot is het nog de vraag welke micro omvormers ze aanbieden. IQ7 / IQ7+ / IQ7A
Daar zit niet alleen kwaliteit verschil in (nja kwaliteit, maximaal vermogen wat ze aankunnen) maar ook prijsverschil.

De IQ7 kunnen wij al niet meer krijgen, dus ik ga er vanuit dat ze minimaal de IQ7+ aangeboden hebben.

De IQ7A kan meer vermogen aan, namelijk 366W
De IQ7+ kan maar 295W aan (dus jou panelen in de aanbieding kunnen hier al nooit hun potentie halen al heb je de meest perfecte dag).

Prijsverschil is namelijk ruim 30 euro per stuk.

De prijs die zij aanbieden kan ik dus nog niet vergelijken. Als ze 1 fase, IQ7+ en standard hebben aangeboden. Dan kom ik er makkelijk onder. Ook omdat de panelen die ik uitgerekend heb 40W per paneel meer hebben.

Je mag me rustig een DM sturen voor meer info etc.

Het maakt mij echt niet uit of je uiteindelijk bij ons wat koopt. Maar ik zou het zonde vinden dat je het ergens koopt terwijl heb zoveel beter (en goedkoper) kan.
Of dat nu bij ons of bedrijf a b c d is maakt me niet uit.

Het lastige aan Enphase is dat het voor een consument ongelofelijk complex is. Hele mooie verhalen maar uiteindelijk is het verschil in de praktijk bijna nihil terwijl je wel een flinke meerprijs hebt betaald.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 22 juli 2021 @ 22:24:44 #295
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200494423
IQ7+
Envoy Standard
1 fase

Onze meterkast: ik kan me niet voorstellen dat dit iets speciaals is. De adviseur heeft er ook naar gekeken dus ik ga uit van 1-fase. @Makrolon heeft vorig jaar wel wat verbeteringen gedaan ^O^ maar zijn aanbod voor een serieuze upgrade afgeslagen :+ .

Ik overleg even met m'n man :) . Morgen meer.
Resistance is futile.
pi_200494884
quote:
7s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:24 schreef Seven. het volgende:
IQ7+
Envoy Standard
1 fase

Onze meterkast: ik kan me niet voorstellen dat dit iets speciaals is. De adviseur heeft er ook naar gekeken dus ik ga uit van 1-fase. @:Makrolon heeft vorig jaar wel wat verbeteringen gedaan ^O^ maar zijn aanbod voor een serieuze upgrade afgeslagen :+ .

Ik overleg even met m'n man :) . Morgen meer.
Je kunt sowieso beter naar 3 fasen met je toekomstige warmtepomp de eenmalige ombouw kost ¤275 als je dat al niet hebt.
Vakman pur sang
pi_200495744
quote:
7s.gif Op donderdag 22 juli 2021 22:24 schreef Seven. het volgende:
IQ7+
Envoy Standard
1 fase

Onze meterkast: ik kan me niet voorstellen dat dit iets speciaals is. De adviseur heeft er ook naar gekeken dus ik ga uit van 1-fase. @:Makrolon heeft vorig jaar wel wat verbeteringen gedaan ^O^ maar zijn aanbod voor een serieuze upgrade afgeslagen :+ .

Ik overleg even met m'n man :) . Morgen meer.
Het enphase systeem is later om te bouwen naar 3 fase als het een probleem zou worden. Ik zou dan altijd een meerprijs vragen om het deel op het dak in ieder geval in 3 fase uit te voeren. Dat is dan weer het voordeel van enphase, je kunt van 1 naar 3 fase zonder de omvormer te vervangen. Dan voeg je ze desnoods nu samen in de groepenkast.

Zo'n groot systeem zou ik liever niet op één fase hebben, 3 fase is meer toekomstvast.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 08:58:35 #298
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200497677
Als het zo'n groot systeem wordt, dan zal ik die 3-fase zeker doen. Maar eigenlijk waren we al verbaasd dat het überhaupt mogelijk is om ongeveer energie neutraal uit te komen met 22 panelen. Want we gingen er vanuit dat we zo'n 14 panelen kwijt konden op ons dak. Met 14 panelen lijkt de 3 fase niet nodig. Is Enphase dan nog steeds zo interessant?

IQ7+ is trouwens meegenomen wegens de Oost-west opstelling dus hun volledige potentie zullen de panelen nooit bereiken als we voor 22 panelen gaan.

[ Bericht 18% gewijzigd door Seven. op 23-07-2021 09:46:14 ]
Resistance is futile.
  vrijdag 23 juli 2021 @ 09:39:40 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200498207
Lokpost @Six.
Resistance is futile.
pi_200498864
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 08:58 schreef Seven. het volgende:
Als het zo'n groot systeem wordt, dan zal ik die 3-fase zeker doen. Maar eigenlijk waren we al verbaasd dat het überhaupt mogelijk is om ongeveer energie neutraal uit te komen met 22 panelen. Want we gingen er vanuit dat we zo'n 14 panelen kwijt konden op ons dak. Met 14 panelen lijkt de 3 fase niet nodig. Is Enphase dan nog steeds zo interessant?

IQ7+ is trouwens meegenomen wegens de Oost-west opstelling dus hun volledige potentie zullen de panelen nooit bereiken als we voor 22 panelen gaan.
De keuze voor enphase heeft niks te maken met 1 of 3 fase. Enphase is mooi spul, heb het hier ook liggen. Maar het is duur.

De reden voor mij was destijds dat het hele dak vol kwam te liggen. Een storing was dan lastig te verhelpen omdat je er niet meer goed bij kan. Met één omvormer in storing werkt de rest nog wel was het idee. Plus dat het systeem inherent veiliger is vanwege de lagere dc spanning, minder risico op vlambogen. Aangezien je er niet meer bij kan voor inspectie vond ik dat ook een voordeeltje.

Brengt het meer op? Nee ik denk het niet. Het beperkte vermogen zorgt voor aftoppen. De lage opstartspanning maakt dat ze iets eerder starten maar het afgegeven vermogen is dan echt nihil. De set presteert goed maar niet bijzonder. Gewoon wat je zou mogen verwachten bij dit geïnstalleerde vermogen.

Zou ik nogmaals gaan voor enphase? Nee, tenzij een lastig dak waar micro omvormers echt een voordeel zijn. De lange garantie is een pré, maar niemand weet wat die echt waard is..
  vrijdag 23 juli 2021 @ 11:03:29 #301
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200499044
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 10:47 schreef tux87 het volgende:

[..]

De keuze voor enphase heeft niks te maken met 1 of 3 fase. Enphase is mooi spul, heb het hier ook liggen. Maar het is duur.

De reden voor mij was destijds dat het hele dak vol kwam te liggen. Een storing was dan lastig te verhelpen omdat je er niet meer goed bij kan. Met één omvormer in storing werkt de rest nog wel was het idee. Plus dat het systeem inherent veiliger is vanwege de lagere dc spanning, minder risico op vlambogen. Aangezien je er niet meer bij kan voor inspectie vond ik dat ook een voordeeltje.

Brengt het meer op? Nee ik denk het niet. Het beperkte vermogen zorgt voor aftoppen. De lage opstartspanning maakt dat ze iets eerder starten maar het afgegeven vermogen is dan echt nihil. De set presteert goed maar niet bijzonder. Gewoon wat je zou mogen verwachten bij dit geïnstalleerde vermogen.

Zou ik nogmaals gaan voor enphase? Nee, tenzij een lastig dak waar micro omvormers echt een voordeel zijn. De lange garantie is een pré, maar niemand weet wat die echt waard is..
Wij hebben geen directe toegang tot het dak, we zijn afhankelijk van de buren (via hun dakopbouw loop je er zo op bij ons). Dus wat dat betreft is Enphase zeker een voordeel. Ik denk dat we uiteindelijk naar de garantievoorwaarden gaan kijken, die is bij Enphase meen ik aanzienlijk langer (maar misschien vergis ik me).
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')