abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:29 #201
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_199817576
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 11:43 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik heb ook een nieuwbouw hoekwoning met bodem warmtepomp en wtw. Ik vind het wel een slecht jaar tot nu toe ivm andere jaren. Ik heb 5 jaar aan data om te vergelijken. Mei is normaal de beste maand maar die was behoorlijk prut.
Ik zat op 329kWh netto afname gisteren.
Fijn om te lezen dat het nog beter kan ^O^
F means you're fucked
pi_199817630
Hier een vergelijking met de opbrengst van maandag, toen het ook zo helder was:



Zo'n 19% minder vermogen op het hoogtepunt van de zonsverduistering.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:14:47 #203
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818504
Ik ben bezig met een elektrische auto en die wordt geladen in een garagebox met aparte stroom.
Uiteraard wil ik deze met panelen compenseren.

De auto verbruikt 160w/km.
Als ik 10.000km per jaar rijdt kom ik dan op 1.600.000w verbruik. (1600kwh)

Ben ik nou gek of hoef ik maar een vijf-zes-tal zonnepanelen neer te leggen om mijn hele jaarverbruik volledig te compenseren? Ik dacht minstens 10 boxen vol te moeten plempen.
Tot nooit .......
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:24 #204
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818551
Ik genereer met 3500Wp op Oost ca 3MWh/jaar.
Dus je hebt voor enkel je auto maar de helft daarvan nodig.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:21:32 #205
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818561
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:20 schreef daNpy het volgende:
Ik genereer met 3500Wp op Oost ca 3MWh/jaar.
Dus je hebt voor enkel je auto maar de helft daarvan nodig.
Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?
Tot nooit .......
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:23:05 #206
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818572
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?
1,6MWh is toch nogal wat?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:26:57 #207
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818616
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

1,6MWh is toch nogal wat?
1600 * 22ct is 350 euro per jaar. Ik sta nu elke week aan de tank voor 50 euro.
Wel een veel grotere en zwaardere auto ( 1600 kilo en rijdt 1 op 11 ) en zo, maar toch. Ik ga echt lachen!
Tot nooit .......
pi_199818823
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja, de opbrengst ken ik, mijn huis ligt al vol panelen.
Maar verbruikt een EV echt zo weinig dat dat gewoon met een paar panelen te compenseren is?

Een EV rijdt in de praktijk zo'n 4,5 tot 6km op 1kWh.

Dat is dus 0,167 tot 0,222kWh per kilometer.

Rij je 13.500km per jaar dan kan je dus toe met 2254,5 tot 2997kWh per jaar.
Rij je 25.000km per jaar dan kan je dus toe met 4175 tot 5555kWh per jaar.
Etc...

160Wh per kilometer is wel heel optimistisch, je voet moet dan niet al te zwaar zijn en veel uitrollen ;)
  donderdag 10 juni 2021 @ 14:53:57 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199818854
Ik zat ook al eerder in die richting te denken, maar ik ben niet bekend met het "verbruik" van een EV, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen. Dat moet je toch zelf meemaken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199818861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

1600 * 22ct is 350 euro per jaar. Ik sta nu elke week aan de tank voor 50 euro.
Wel een veel grotere en zwaardere auto ( 1600 kilo en rijdt 1 op 11 ) en zo, maar toch. Ik ga echt lachen!
Bij 10.000km per jaar en een verbruik van 1 op 11 op benzine kom je op ~¤35 per week tegen de huidige brandstofprijs.
pi_199818866
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:53 schreef daNpy het volgende:
Ik zat ook al eerder in die richting te denken, maar ik ben niet bekend met het "verbruik" van een EV, dus kan daar ook niks zinnigs over zeggen. Dat moet je toch zelf meemaken.
Er zijn al wat sites met praktijkverbruik voor diverse modellen.
In de winter wat meer dan in de zomer maar dat middels uit over een jaar natuurlijk.
  donderdag 10 juni 2021 @ 15:04:33 #212
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199818931
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bij 10.000km per jaar en een verbruik van 1 op 11 op benzine kom je op ~¤35 per week tegen de huidige brandstofprijs.
ik tank 98, of vpower. E10 en zo lust ie niet. En blijkbaar verbruikt ie meer dan ik dacht.

ik dacht nu ongeveer de helft kwijt te zijn aan verbruik, maar ik win dus veel meer.

en of het er nu 5,6,7 of 8 panelen zijn, 100% compensatie is haalbaar.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 10-06-2021 15:10:47 ]
Tot nooit .......
pi_199825473
Zie de invloed van de gedeeltelijke zonsverduistering op mijn 8 panelen




[ Bericht 2% gewijzigd door harrywolt op 11-06-2021 00:06:49 ]
  vrijdag 11 juni 2021 @ 07:47:38 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199827165
Ik wacht op de internetaansluiting, dan kan ik eindelijk de omvormer uitlezen... nu moet ik het doen met wat ik op de elektriciteitsmeter zie, die stond om 06.55 vanmorgen al wel iets in de min qua actueel verbruik, en dat met panelen die ZZW liggen :D

Nou ja, behalve de warmtepomp draaien er ook alleen maar 2 koelkasten en een vriezer, dus er wordt ook nog niet veel verbruikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199827328
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juni 2021 15:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik tank 98, of vpower. E10 en zo lust ie niet. En blijkbaar verbruikt ie meer dan ik dacht.

ik dacht nu ongeveer de helft kwijt te zijn aan verbruik, maar ik win dus veel meer.

en of het er nu 5,6,7 of 8 panelen zijn, 100% compensatie is haalbaar.
Dus je gaat van een dikke bak op 98 naar een kleine EV? In m'n Tesla heb ik nooit 160w/km gehaald in ieder geval... dus zou toch wat paneeltjes extra plaatsen. Ook voor het voorverwarmen/verkoelen van je auto >:)
Facts don't care about your feelings
pi_199827749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 07:47 schreef Leandra het volgende:
Ik wacht op de internetaansluiting, dan kan ik eindelijk de omvormer uitlezen... nu moet ik het doen met wat ik op de elektriciteitsmeter zie, die stond om 06.55 vanmorgen al wel iets in de min qua actueel verbruik, en dat met panelen die ZZW liggen :D

Nou ja, behalve de warmtepomp draaien er ook alleen maar 2 koelkasten en een vriezer, dus er wordt ook nog niet veel verbruikt.
Twee koelkasten en een vriezer, wel beetje nieuwe dan? Ik heb laatst mijn vriezer en koelkast verkocht en voor minder een zuinigere combi gehaald.
pi_199837717
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
  vrijdag 11 juni 2021 @ 20:58:47 #218
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199837781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
160Wp of 450Wp per paneel schijnt ook nogal uit te maken :+

Hier zit ik op 2kWh/paneel (350Wp)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199839590
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Weet niet, beetje zoals een oude vriend van me altijd zei, geen idee wat ik bruto verdien, kijk alleen op m'n rekening.
pi_199840686
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Meest zuivere vergelijking is kWh per Wp per jaar. Ik heb zelf 4.480Wp en heb 4.560kWh opgewekt in 2020 ondanks best wat schaduw van bomen dat is dus 1.02kWh per Wp. Op goede dag 29kWh oftewel 2,07kW per paneel ofwel 6,47Wh per Wp. Overigens is piekvermogen van omvormer 4kW
  vrijdag 11 juni 2021 @ 22:39:46 #221
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199840840
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:44 schreef JDx het volgende:

[..]

Twee koelkasten en een vriezer, wel beetje nieuwe dan? Ik heb laatst mijn vriezer en koelkast verkocht en voor minder een zuinigere combi gehaald.
De vriezer is een tafelmodel van een jaar oud (en mezelf kennende heb ik toen ook al een zuinige gekocht), de koelkasten (beide een koelvries combinatie) zijn van eergisteren, veel nieuwer ga je het niet krijgen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 11 juni 2021 @ 22:55:24 #222
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_199841256
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:08 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dus je gaat van een dikke bak op 98 naar een kleine EV? In m'n Tesla heb ik nooit 160w/km gehaald in ieder geval... dus zou toch wat paneeltjes extra plaatsen. Ook voor het voorverwarmen/verkoelen van je auto >:)
inderdaad, we gaan van een Peugeot 307, waarschijnlijk naar een dacia Spring voor op en neer naar het werk. De Dacia pas bijna achterin.

We kwamen al langer tot de ontdekking dat we alleen die rit maken. De rest met onze andere auto. Daar zijn we een beetje klaar mee.
Tot nooit .......
pi_199841286
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 20:57 schreef NicolasJoy het volgende:
Wat is jullie gemiddelde opbrengt nu zo'n beetje per paneel? Want totaal is natuurlijk leuk om te zien, maar maakt nogal verschil of dat met 6, 8, 10 of 20 panelen is. :+
Een aardig getal om mee te rekenen beetje afhankelijk van de situatie is ongeveer 1 kwh op jaar basis op 1 wp aan "power" op het dak.

3000 wp op het dak = 3000 kwh per jaar
6000 wp op het dak = 6000 kwh per jaar

Afhankelijk van diverse factoren en bij nieuwe panelen net iets meer
pi_199849650
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 22:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

inderdaad, we gaan van een Peugeot 307, waarschijnlijk naar een dacia Spring voor op en neer naar het werk. De Dacia pas bijna achterin.

We kwamen al langer tot de ontdekking dat we alleen die rit maken. De rest met onze andere auto. Daar zijn we een beetje klaar mee.
In welke wereld is een 307 een grote zwarte auto van 1600 kg?

En een dacia spring kom op zeg, heb een beetje zelf respect :') voor boodschappen oke, maar woon-werk ga je toch niet in zo'n brommobiel rijden?
Facts don't care about your feelings
pi_199854802
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 22:35 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Meest zuivere vergelijking is kWh per Wp per jaar. Ik heb zelf 4.480Wp en heb 4.560kWh opgewekt in 2020 ondanks best wat schaduw van bomen dat is dus 1.02kWh per Wp. Op goede dag 29kWh oftewel 2,07kW per paneel ofwel 6,47Wh per Wp. Overigens is piekvermogen van omvormer 4kW
Helemaal helder verhaal.

Wij hebben hier nu sinds een week 8 panelen liggen.
Als ik het goed begrijp 3120Wp.

Afgelopen dagen 16-20 KWh opbrengst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')