Bij Essent mocht je idd vroeger wel verhogen, maar niet meer dan 10% verlagen geloof ik. Tegenwoordig is dat bij ons Eneco en mag je gewoon het maandbedrag invullen wat je wil, tenminste dat denk ik, heb het schuifje nooit veel verder omlaag gedaan.quote:Op vrijdag 16 april 2021 07:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Afwachten.. we hebben het eerste jaar het bijna gewoon laten doorlopen. Ik dacht iets van 80% van ons gewone bedrag (gas&electra waren samen). Essent wilde destijds niet lager gaan.
We weten nu dat we net iets meer opwekken dan verbruiken. En samen met dat bedrag dat je extra krijgt (energiesubsidie?) Winnen we daarop. Daar betalen we een stukje gasrekening mee. We wisselen elk jaar van leverancier en ze willen niet allemaal zo laag gaan als wij willen. Ik dacht Dat we nu zo'n 60¤ per maand betalen.
Bij Essent waren ze een paar jaar terug nogal stug. Na wat andere bedrijven zijn we daar weer klant geweest in 2020. Dat jaar klopte het bedrag redelijk met wat we verbruiken. Helemaal omdat we het compenseren met de overstap bonus. Vorig jaar iets van 80 euro bijbetaald, maar 350 euro aan bonus binnen gekregen. Maar met die bonus willen ze geen rekening houden. Nu zitten we bij de bron voor een jaartje. De ene maatschappij verrekend het gas&stroom zelf, bij andere heb je twee losse rekeningen. Maar mijn man puzzelt elk jaar een middagje op het overstappenquote:Op vrijdag 16 april 2021 08:00 schreef laziness het volgende:
[..]
Als je akkoord gaat dat je het eventueel bij te betalen bedrag in 1x voldoet bij de jaarnota kan het wel meen ik?
Dat hebben wij toen we hier kwamen wonen gedaan. Men wilde dat we ¤100 gingen betalen en ik heb het op ¤15 laten zetten.
Maar hier is het enkel stroom. Wellicht dat het anders is als je nog gas met ze af te tikken hebt.
Ik heb 8 panelen, woon alleen en niet zo'n groot huis (en zie vorige bericht), wil en kan ooit nog wel uitbreiden qua ruimte, maar schijnt wel zo te zijn dat ze er niet even plug and play 2 bij kunnen zetten?quote:Op vrijdag 16 april 2021 09:14 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Bij Essent waren ze een paar jaar terug nogal stug. Na wat andere bedrijven zijn we daar weer klant geweest in 2020. Dat jaar klopte het bedrag redelijk met wat we verbruiken. Helemaal omdat we het compenseren met de overstap bonus. Vorig jaar iets van 80 euro bijbetaald, maar 350 euro aan bonus binnen gekregen. Maar met die bonus willen ze geen rekening houden. Nu zitten we bij de bron voor een jaartje. De ene maatschappij verrekend het gas&stroom zelf, bij andere heb je twee losse rekeningen. Maar mijn man puzzelt elk jaar een middagje op het overstappen![]()
Toen we hier kwamen verbruikten we 3600. We dachten dat we 3400-3500 gingen opwekken met de panelen. We hebben alle verbruikers zoveel mogelijk aangepakt. Led lampen, stiekeme verbruikers uit, nieuwe koelkast etc. Nu verbruiken we zo'n 3000 en blijken we 3550 op te wekken.
Ooit komt er nog weleens een warmtepomp, maar de ketel is niet oud genoeg om nu te vervangen. We kunnen helaas geen extra panelen kwijt, dus we betalen daar sowieso wel voor via de meter.
Wij hebben er 13 liggen, zuid helemaal vol, verbruik is van gezin met 2 kinderen (9&13)quote:Op vrijdag 16 april 2021 10:11 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb 8 panelen, woon alleen en niet zo'n groot huis (en zie vorige bericht), wil en kan ooit nog wel uitbreiden qua ruimte, maar schijnt wel zo te zijn dat ze er niet even plug and play 2 bij kunnen zetten?
Plat dak (ongeveer 9 bij 6 geloof ik), 8 panelen op zuid gericht.quote:Op vrijdag 16 april 2021 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wij hebben er 13 liggen, zuid helemaal vol, verbruik is van gezin met 2 kinderen (9&13)
Of je het erbij kunt doen hangt nogal af van wat er nu ligt?
Ik zou in theorie nog wel wat panelen op noord kunnen leggen, maar daar is niet veel ruimte en het levert te weinig op. We hebben een omvormer met 2 ingangen. Ik zou dan het ene type (zuidkant) op de ene ingang kunnen doen. En de noordkant op de andere ingang. Dan klopt het qua type/wattage per paneel, want een lager producerend paneel in een string zorgt dat die hele string minder oplevert.
Nu gebruiken we die 2 strings om de eerste panelen, bovenaan het dak eerder te laten opstarten dan de onderste (schaduw huizenblok hierachter, in de vroege ochtend). Dus bij plan noord zouden die bovenste panelen later hun stroom kwijt kunnen en weer opbrengst kwijt raken.
En mijn omvormer kan de hoeveelheid die uit noord+zuid komt wel aan, omdat ze nooit tegelijk op de max zitten.
Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaagquote:Op vrijdag 16 april 2021 11:03 schreef laziness het volgende:
Wij verbruiken incl warmtepomp 3400 op jaarbasis en dat wekken we ook ongeveer op met 12 panelen van 265wp.
Ik zou op de achterkant, het noordwesten, er nog bij kunnen leggen maar dan moet ik aan een extra omvormer etc. Vraag me af of dat kosten baten het waard is.
Ja, maar als je dan moet investeren in iets dat eigenlijk alleen maar overproductie oplevert dan is het toch niet heel zinvol? De tvt ligt dan ook anders, tenzij je 5 boerenschuren hebt die helemaal vol kunt leggen, maar dan begint stroomproductie ook een onderdeel van je verdienmodel te worden.quote:Op vrijdag 16 april 2021 11:05 schreef JDx het volgende:
[..]
Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaag
Toen het tijdje erg goed ging qua salaris enzo die panelen gekocht en airco en hypotheekrente verlaagd.
Ik krijg al geld toe op mijn jaarnota 5 jaar lang.quote:Op vrijdag 16 april 2021 11:05 schreef JDx het volgende:
[..]
Verslavend is het wel, als het kan, investeren en maandelijkse kosten omlaag
Toen het tijdje erg goed ging qua salaris enzo die panelen gekocht en airco en hypotheekrente verlaagd.
Ik ben nog steeds heel blij met jouw cijfers door de jaren heen want daarmee weet ik vrij zeker dat wij het met de warmtepomp (ook grondgebonden) en ons eigen verbruik (rond de 2.650 kWh per jaar) prima gaan redden met de panelen op ons huis (21*330 WP ZZW zonder schaduw).quote:Op vrijdag 16 april 2021 11:03 schreef laziness het volgende:
Wij verbruiken incl warmtepomp 3400 op jaarbasis en dat wekken we ook ongeveer op met 12 panelen van 265wp.
Ik zou op de achterkant, het noordwesten, er nog bij kunnen leggen maar dan moet ik aan een extra omvormer etc. Vraag me af of dat kosten baten het waard is.
quote:Op vrijdag 16 april 2021 11:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds heel blij met jouw cijfers door de jaren heen want daarmee weet ik vrij zeker dat wij het met de warmtepomp (ook grondgebonden) en ons eigen verbruik (rond de 2.650 kWh per jaar) prima gaan redden met de panelen op ons huis (21*330 WP ZZW zonder schaduw).
Ik denk dat ik nog net over gisteren (12,571) heen kan komen.quote:Op zaterdag 17 april 2021 17:38 schreef Da hopman het volgende:
Sinds juli panelen, maar gisteren was mijn recorddag tot nu toe.
Oh hier echt niet, 16-07 was 26,48, gisteren iets meer 27,12 kWh.quote:Op zaterdag 17 april 2021 17:38 schreef Da hopman het volgende:
Sinds juli panelen, maar gisteren was mijn recorddag tot nu toe.
Ook wel eens rondgekeken naar gebruikte panelen, gewoon 2 voor op het fietsenschuurtje ofzo, voor de leuk.quote:Op zondag 18 april 2021 09:19 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb gister 26 gebruikte panel opgehaald van 240 WP per stuk. In juli ga ik verhuizen, dan komt de hele garage vol te liggen met tweedehands panelen.
De bedoeling is 12 panelen op oost, 12 panelen op west en 16 panelen op zuid in totaal.
Wel allemaal 240 wp panelen. Maar ze zijn zo goedkoop dat je hier geen nieuwe voor kan kopen. Mooie tvt
Blijft leuk, beetje struinen om die panelen goedkoop op te halen.
Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk.quote:Op zondag 18 april 2021 09:59 schreef JDx het volgende:
[..]
Ook wel eens rondgekeken naar gebruikte panelen, gewoon 2 voor op het fietsenschuurtje ofzo, voor de leuk.
Na een valste start vanmorgen wordt het geen recorddagje vandaag. Verder heerlijke dag zeg!
Dat is wat mij ook verteld is. Zolang die 12 maar hetzelfde opwekken en bij niet eentje schaduw heeft.quote:Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
Even een vraagje aan de kenners,
De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?
En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
Door de verschillende orientatie zullen ze toch nooit maximaal opwekken.
Ja nouja, heb er al 8 van 300. Dus gewoon voor erbij wel leuk, misschien ooit eens wat klooien met een accu ofzo.quote:Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
De omvormers die ik heb hebben 2 mppt trackers. Als ik het goed heb kan ik daar dan panelen aan hangen die in een andere orientatie liggen toch?
En zou ik dan bv ook 12 panelen van 240 watt in een string op oost, en 12 panelen in een string op west kunnen leggen? De omvormer is een 3000 watt.
[..]
Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk.Maar om er wat van de leren is het wel leuk ja.
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.quote:Op zaterdag 17 april 2021 13:21 schreef d.k. het volgende:
Wij hebben onze extra panelen er eind mei een jaar op liggen, dus ik ben zo af en toe maar eens wat dagen aan het vergelijken. Onze productie is nog niet zo stabiel, maar goed, dat is niet raar met een bouwplaats voor de deur. Er hebben sinds september kranen gestaan (hoi schaduw) en nu de nieuwe huizen op hoogte zijn verliezen we daar in de ochtend wat opbrengst door. Tegelijkertijd zien we dat de panelen op de garage (west) de tijd dat er fatsoenlijke opbrengst is verlengen en door hun ligging naast het huis krijgen ze ook in de ochtend al flink zon. Ze zitten op een aparte string en hebben optimizers, dus de panelen op zuid hebben er geen last van. Ben benieuwd wat de extra opbrengst gaat zijn, het zou mooi zijn als de panelen de extra stroom van de elektrische auto dekken. Dat was vorig jaar net niet zo, maar toen waren de panelen er pas eind mei.
5 tot 6km op een kWh.quote:Op zondag 18 april 2021 21:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.
Dat klopt dan toch best met 10 panelen?quote:Op zondag 18 april 2021 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
5 tot 6km op een kWh.
Dus zo'n 3.000kWh per jaar bij 15.000km per jaar.
Klopt.quote:Op zondag 18 april 2021 22:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat klopt dan toch best met 10 panelen?
Wat nog steeds een stuk minder kost dan eenzelfde formaat auto op benzine, om het over het vermogen nog maar niet te hebben.quote:Op zondag 18 april 2021 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
5 tot 6km op een kWh.
Dus zo'n 3.000kWh per jaar bij 15.000km per jaar.
Een al wat oudere BMW i3 dus kleine accu en kleine range. Gebruiken we voor de kortere afstanden in de stad. En het geluk dat er twee werkgevers zijn waar (nog) gratis geladen kan worden.quote:Op zondag 18 april 2021 21:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar een EV slurpt best wat stroom weg. Als ik zag wat m'n Tesla verbruikte (en ik reed maar zo'n 15.000 km per jaar) dan had ik er wel meer dan 10 panelen voor nodig om alleen te kunnen rijden.
Leandra zegt zoveel, maar een i3 gaat zo richting de 50k... verbruik is natuurlijk niet het enige wat je meeneemt in je autokosten. M'n broertje rijdt er ook één.. staat ook altijd hier te laden en z'n auto voor te verwarmen voor het rijden en hij rijdt altijd vol gasquote:Op maandag 19 april 2021 07:22 schreef d.k. het volgende:
[..]
Een al wat oudere BMW i3 dus kleine accu en kleine range. Gebruiken we voor de kortere afstanden in de stad. En het geluk dat er twee werkgevers zijn waar (nog) gratis geladen kan worden.
Maar wat Leandra al zegt, goedkoper dan benzine en geen wegenbelasting. Dus al leveren de panelen niet genoeg op, het is nog steeds goedkoper. Los daarvan, dingt rijdt heerlijk.
Hier (nog) een heldere blauwe luchtquote:Op maandag 19 april 2021 09:27 schreef d.k. het volgende:
Vandaag wordt het een droeve opbrengst vrees ik, het is grijs en koud.
Oost west heeft normaal een rendement boven de 75%. Dus 24x240 zou 4300kWh+ moeten opbrengen.quote:Op zondag 18 april 2021 18:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, alleen 2 zet niet echt zoden aan de dijk.Maar om er wat van de leren is het wel leuk ja.
Klopt, maar dat is altijd zo.quote:Op zondag 18 april 2021 19:48 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dat is wat mij ook verteld is. Zolang die 12 maar hetzelfde opwekken en bij niet eentje schaduw heeft.
En daarom adviseer ik altijd om het dak direct vol te leggen, als er achteraf wat bij moet loop je altijd tegen uitdagingen aan (omvormer, 2x werk, andere panelen, etc)quote:Op maandag 19 april 2021 11:34 schreef bambino het volgende:
[..]
Oost west heeft normaal een rendement boven de 75%. Dus 24x240 zou 4300kWh+ moeten opbrengen.
Maar 24*240 is 5760wattpiek.
Met een 3000 omvormer zal er dus nooit meer dan rondom die 3000 (sommige omvormers kunnen iets meer AC stroom aan dan het model nummer) omvormen en dus bruikbaar maken.
Op dat moment wordt de omvormer dus afgetopt zoals dat heet.
Dan zie je een platte lijn in je grafiek in plaats van een parabool.
Kan het? Ja hoor. Maar als ik het moest verkopen had ik een grotere omvormer gepakt.
[..]
Klopt, maar dat is altijd zo.
1 of 2 mppt's maakt geen verschil.
Bij een serie geschakelde omvormer is het altijd zo dat wanneer er 1 schaduw heeft de rest daar last van heeft.
Dan moet je naar optimizers of micro's.
Maar ja, als 8 meer dan genoeg is en je hebt ruimte voor 20, dan is dat een beetje zonde toch?quote:Op maandag 19 april 2021 12:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En daarom adviseer ik altijd om het dak direct vol te leggen, als er achteraf wat bij moet loop je altijd tegen uitdagingen aan (omvormer, 2x werk, andere panelen, etc)
De TVT is wel langer voor die panelen maar je moet toch aardig je best doen om het rendement op iets anders te halen. En hoe meer panelen je legt, hoe lager de Wp prijs wordt van de offerte (anders doe je wat fout).quote:Op maandag 19 april 2021 12:42 schreef JDx het volgende:
[..]
Maar ja, als 8 meer dan genoeg is en je hebt ruimte voor 20, dan is dat een beetje zonde toch?
Zeker als er geen salderingsregeling was, die andere 12 hebben dan een 3x zo lange tvt.
Ik wist alleen toen niet dat ik er een airco bij ging krijgen, dat vind ik echt zoiets voor bedrijven of rijke mensen, nu heeft bijna m'n hele familie en de halve buurt het. Mede doordat deze straat oude woningen zijn met een gevel van alleen maar kozijnen en ramen op het zuiden en een plat dak.
Het enige wat ik altijd denk is je vervangt de ene energieleverancier voor de ander. Leuk milieu milieu praatjes, maar daar zitten ook weer allerlei mannetjes op computers die stroom gebruiken en mannetjes in dieseltjes die (wellicht) langskomen voor advies. Er blijft een middle man.quote:Op donderdag 22 april 2021 00:25 schreef Ruse het volgende:
goeiedag allen, is er op fok al eens een topic geweest over huur/lease panelen? ik heb een stuk dak over, een hoog stroomverbruik (gezin), maar helaas geen geld liggen om een set panelen aan te schaffen. nu krijg ik de ene reclame na de andere voorgeschoteld over lease panelen en zogenaamde subsidies, maar ik vertrouw het allemaal niet, eerlijkgezegd. zijn er hier wellicht ervaringsdeskundigen?
Ook wel eens gedacht: “tegen die tijd dat je zo veel stroom verbruikt zijn ze af en milieuvervuilend schroot” of niet?quote:Op woensdag 21 april 2021 06:57 schreef Gieliovd het volgende:
Als je het doet, doe het dan goed.
Je gaat steeds meer elektra verbruiken gezien de wereld daarheen beweegt. Tegen de tijd dat het salderen voorbij is liggen ze al gratis op je dak. Ik blijf het een goede investering vinden!
Ik heb al 7500 WP liggen dus het is even goed, maar anders ging er gewoon meer op dak.
Ze moeten wel minimaal 25 jaar mee kunnen.quote:Op donderdag 22 april 2021 04:38 schreef JDx het volgende:
[..]
Ook wel eens gedacht: “tegen die tijd dat je zo veel stroom verbruikt zijn ze af en milieuvervuilend schroot” of niet?
Heb je nog een keer installatiekosten, andere panelen met een ander uiterlijk / maat op je dak, nog een omvormer nodig, etc.quote:Ik dacht juist nu 8 en over 10 jaar 8 erbij, die zijn dan goedkoper, gaan langer mee, efficiënter en wellicht milieuvriendelijker gemaakt.
Plat dak, niemand ziet ze, behalve Elon Musk.quote:Op donderdag 22 april 2021 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze moeten wel minimaal 25 jaar mee kunnen.
[..]
Heb je nog een keer installatiekosten, andere panelen met een ander uiterlijk / maat op je dak, nog een omvormer nodig, etc.
Er zijn meer schuine dan platte daken, maar dat kan een uitzondering zijn.quote:Op donderdag 22 april 2021 09:26 schreef JDx het volgende:
[..]
Plat dak, niemand ziet ze, behalve Elon Musk.
Wat denk je dat de installatiekosten voor 8 panelen zijn? (als je het niet zelf doet uiteraard)quote:Als die panelen dan een stuk goedkoper en efficiënter zijn kunnen die installatiekosten wel uit, die extra omvormer wellicht ook. Die van mij zijn van 2019, ik kijk rond 2025 nog wel een keer.
Dat is een prima doel, hier al bereikt dus heb geen doelen meer in het levenquote:Eerste doel is helemaal van het gas af, zondag en dinsdag zat ik al aan maar 0,07 euro gas. Volgens mij heet water gebruikt voor schoonmaken, zaterdag en maandag iets meer vanwege douchen en koken.
Kan je het raam uit ja, hop, doel bereikt, whiejjj, maar aangezien je zonnepanelen hebt, woon je waarschijnlijk niet in een flat en breek je net als Barbie alleen je enkels ofzoquote:Op donderdag 22 april 2021 09:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn meer schuine dan platte daken, maar dat kan een uitzondering zijn.
[..]
Wat denk je dat de installatiekosten voor 8 panelen zijn? (als je het niet zelf doet uiteraard)
[..]
Dat is een prima doel, hier al bereikt dus heb geen doelen meer in het leven
Ik heb er 68 op m'n balkon op de 13e verdiepingquote:Op donderdag 22 april 2021 09:33 schreef JDx het volgende:
[..]
Kan je het raam uit ja, hop, doel bereikt, whiejjj, maar aangezien je zonnepanelen hebt, woon je waarschijnlijk niet in een flat en breek je net als Barbie alleen je enkels ofzo
Als je vandaag 29,97 haalt ga je ruim over de 30 heen binnenkortquote:Op donderdag 22 april 2021 21:03 schreef YUR het volgende:
Vandaag weer een opwekrecord![]()
Maar dat het dan 29,97kWh is...daar kan ik niet zo heul goed tegen
Dat helpt zeker, koude lucht.quote:Op donderdag 22 april 2021 22:02 schreef d.k. het volgende:
De relatief koude lucht helpt volgens mij mee aan de goede opbrengsten. En in ons geval klaart het elke keer in de avond goed op en dan staat de zon op de panelen op onze garage. Vandaag record van april ondanks flinke dips oa op het hoogtepunt van de opbrengst.
Dan zijn de verschillen wel duidelijk ja, ik zit al een dag of 3 boven de opbrengst van maartquote:Op vrijdag 23 april 2021 10:56 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat helpt zeker, koude lucht.
Alleen zijn er nog wel wat meer compleet heldere uren nodig om echt records te gaan halen.
Bewolking verschilt behoorlijk door het land heen. Zo zijn er een aantal die afgelopen week een record hebben gehaald voor april, terwijl ik nog niet echt in de buurt kwam.
1 april is nog steeds mijn beste dag met 51,4
Afgelopen 7 dagen was wel record qua "7 dagen" opwek.
Slechts 1 dag onder de 40.
16-4 tot 22-4 was:
43.7
43.0
40.3
30.6
41.4
43.0
45.5
Gisteren was dus wel een zeer mooie dag, maar net te weinig voor het record.
Vorige maand hadden we nog 3 top dagen, de laatste 3 dagen van maart.
Heel maart was 717.
Op dit moment staat april op 686 dus daar ga ik (als het zo door gaat) vandaag overheen met nog exact 7 dagen hierna te gaan.
Je had gelijkquote:Op donderdag 22 april 2021 21:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je vandaag 29,97 haalt ga je ruim over de 30 heen binnenkort
Ligt ook een beetje aan de ligging...ik heb 5440 watt panelen en 3500 omvormer. Maar de helft ligt oost en de helft ligt westquote:Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".
Zie geregeld 3000 Watt panelen, 2500 Watt omvormer. Zoiets.
Hangt volledig van de dag af. Ik heb weinig aan een hele mooie ochtend.quote:Op vrijdag 23 april 2021 10:58 schreef YUR het volgende:
[..]
Dan zijn de verschillen wel duidelijk ja, ik zit al een dag of 3 boven de opbrengst van maart
Eengezinswoning zegt nog niet heel veel. Tussenwoning, hoekwoning, 2-onder-1 kap, vrijstaand. Kan allemaal eengezinswoning zijn.quote:Op vrijdag 23 april 2021 17:09 schreef Coldplayerr het volgende:
Hallo allemaal,
Over een aantal maandjes wordt onze woning opgeleverd, nieuwbouw dus zonder gas, met warmtepomp (lucht/water als ik mij niet vergis) en we krijgen dus ook zonnepanelen. Nu krijgen we standaard 12 zonnepanelen van 325WP op het dak. Wij hebben er weinig verstand van, dus gingen er vanuit dat dit dan ook wel zo'n beetje afdoende zou zijn voor ons verbruik.
Maar nu na wat onderzoek zien we dat alleen de warmtepomp al ontzettend veel kWh verbruikt, zo'n 4000 - 5000 kWh/j kan dit kloppen? Daarnaast komt dan dus nog ons andere energieverbruik, dit wordt ons eerste koophuis, hiervoor altijd gehuurd, incl GWE dus geen idee wat überhaupt normaal is qua verbruik. We bouwen nu een redelijk grote gezinswoning en op termijn hopen we kinderen te krijgen, daar willen we dus vast al rekening mee houden (qua verbruik/panelen).
We hebben daarom de installateur nog een andere offerte laten maken, hier staan 33 zonnepanelen op. De 12 panelen waren ingetekend op het schuine dak op het oosten. We hebben dus ook gevraagd naar de kosten van panelen met optimizers, omdat we denken dat we dit mogelijk nodig zijn, gezien het dak niet op het zuiden ligt en dus niet voortdurend in de zon?
Wat is wijsheid? We willen sowieso iets meer dan de standaard 12 panelen. Maar moeten we gelijk voor 33 gaan? of Is 20-18 ook prima? Zoals je leest, wij hebben er totaal geen kaas van gegeten. De installateur vinden we niet bepaald behulpzaam, wanneer we om info vragen, duurt dit weken tot maanden en zelfs nu we dan de nieuwe offerte hebben zie ik geen merknamen vd panelen ofzo waarmee ik kan googlen, voor ons leken dus echt niet duidelijk. Maar we zitten nu eenmaal aan die man verbonden door dit project.
Oftewel ruime eengezinswoning nu 12 panelen van 325 WP, hoeveel raden jullie aan om extra te nemen?
En wat is een beetje een redelijke prijs per paneel (excl. btw) inclusief montage?
Klopt was niet heel duidelijk inderdaad. Het gaat om een vrijstaande woning van 218m2. De installateur vertelde ons dat we eruit moesten gaan dat de warmtepomp grofweg zo'n 5000kWh ging gebruiken.. dat komt in de buurt van die 4400kWh dus denk dat onze warmtepomp dan zo'n 10kW zal zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 24 april 2021 12:02 schreef bambino het volgende:
[..]
Eengezinswoning zegt nog niet heel veel. Tussenwoning, hoekwoning, 2-onder-1 kap, vrijstaand. Kan allemaal eengezinswoning zijn.
Hoeveel kW warmtepomp is er? 6kW = 1000m3 gas = 2200kWh
8kW = 1500m3 = 3300kWh
10kW = 2000m3 = 4400kWh.
Dit is heel grofweg wat het ongeveer doet.
Wij hadden geluk dan, 4200 wp vermogen maar er lag veel minder. Nu ligt er theoretisch net te veel maar geen problemen tot nu toe door zuid en west. En een omvormer die twee aparte strings aan kan.quote:Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Die ruimte is er echt normaliter nooit. Ze leggen liever een te kleine neer, met motivatie "in Nederland is de piek toch maar 85 procent van het vermogen".
Nieuwbouw is gemiddeld 45W/m2 dus 9810W dus een 10kW zal wel aardig kloppen.quote:Op zaterdag 24 april 2021 13:26 schreef Coldplayerr het volgende:
Bedankt voor de input allemaal, als ik het goed begrijp is het dus niet heel gek om inderdaad voor die 33 panelen te gaan. De 12 panelen die er standaard op zitten zijn dus bij lange na niet voldoende als ik het goed begrijp. Er is geen sprake van projectbouw, maar we hebben een contract met een aannemer die onze woning bouwt die met deze installateur werkt en waar we dus wel aan vast zitten.
[..]
Klopt was niet heel duidelijk inderdaad. Het gaat om een vrijstaande woning van 218m2. De installateur vertelde ons dat we eruit moesten gaan dat de warmtepomp grofweg zo'n 5000kWh ging gebruiken.. dat komt in de buurt van die 4400kWh dus denk dat onze warmtepomp dan zo'n 10kW zal zijn inderdaad.
Optimizers dachten we aan, omdat door dat het dak op het oosten ligt het waarschijnlijk een deel van de dag in de schaduw ligt? Of is dit niet logisch? De zonnepanelen staan namelijk allemaal gepland op de oostkant, terwijl mij persoonlijk niet het meest logisch lijkt. Nogmaals, normaal gesproken zou ik dit allemaal bij de installateur neerleggen, maar we vinden deze man totaal niet behulpzaam. Hij heeft het enorm druk en hebben t gevoel dat hij meer voor kwantiteit gaat dan kwaliteit.
In ieder geval enorm bedankt, heb nu al meer info dan ik had!
Die motivatie is verre van juist.quote:Op zaterdag 24 april 2021 10:21 schreef Gieliovd het volgende:
Onze omvormer heeft 2 ingangen. In ons geval pakt het onderste deel van de panelen pas later zon dan de bovenste (alles op zuid). Dus we hebben 2 strengen, de bovenste en de onderste. In jullie geval kun je dan ook oost en west(?) op verschillende ingangen zetten.quote:Op zaterdag 24 april 2021 13:26 schreef Coldplayerr het volgende:
Optimizers dachten we aan, omdat door dat het dak op het oosten ligt het waarschijnlijk een deel van de dag in de schaduw ligt? Of is dit niet logisch?
Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.quote:Op zaterdag 24 april 2021 14:16 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wij hadden geluk dan, 4200 wp vermogen maar er lag veel minder. Nu ligt er theoretisch net te veel maar geen problemen tot nu toe door zuid en west. En een omvormer die twee aparte strings aan kan.
Ik heb 8x300 en wek soms wel vrij dicht tegen de 2400 op, is dat dan precies goed afgemeten?quote:Op zondag 25 april 2021 10:08 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.
Meestal starten die later op, zijn minder efficiënt etc. Dus dan is een grote in die zin geen geluk.
Zeker in de nieuwbouw maar ook de cowboys van de panelen toko's (heel dak vol leggen inclusief groepenkast aanpassen etc etc binnen 4 uur klaar) proberen altijd het onderste uit de kan te halen.
Laatst nog een offerte gezien. Volledig schaduw vrij op zuiden. 10x335 Watt ging erop. En ja hoor, 2500 Watt omvormer. En gewoon ¤5400 ex BTW hè
Ach wij hebben zo'n gezeik gehad met de bouwer toen. Er waren 11 panelen gepland, dat ziet er niet uit in twee rijen. Dus toen gevraagd om 3 extra. Geen probleem, doen we. Maanden later: eh past niet want buren willen ook extra panelen en dat gaat net niet. Wij hebben toen al gezegd 'gooi ze op de garage'. Daar is de leiding voor aangelegd maar toen werd weer gezegd dat het niet kon vanwege omvormerquote:Op zondag 25 april 2021 10:08 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
Geluk omdat je nu aan de slag gaat, maar verder eigenlijk niet, want zoals Bambi al zegt, een te grote is duidelijk ook niet goed.
Meestal starten die later op, zijn minder efficiënt etc. Dus dan is een grote in die zin geen geluk.
Zeker in de nieuwbouw maar ook de cowboys van de panelen toko's (heel dak vol leggen inclusief groepenkast aanpassen etc etc binnen 4 uur klaar) proberen altijd het onderste uit de kan te halen.
Laatst nog een offerte gezien. Volledig schaduw vrij op zuiden. 10x335 Watt ging erop. En ja hoor, 2500 Watt omvormer. En gewoon ¤5400 ex BTW hè
Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen?quote:Op maandag 26 april 2021 18:38 schreef bambino het volgende:
Inmiddels record gehaald, zit nu op 52,27 en nog steeds 2880W op dit moment. Dus 54 is misschien wel haalbaar
En dan was het nog niet eens een compleet heldere dag. Dus dat moet nog makkelijk hoger kunnen.
Ik houd al een paar jaar de opwek bij dus ik kan inmiddels vrij goed zien of het een goede of slechte maand is. Jaarrond vallen de verschillen best mee (kan toeval zijn) maar maandelijks kun je enorme uitschieters naar boven of beneden krijgen.quote:Op dinsdag 27 april 2021 09:16 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb gisteren (maandag) 33,9 kwh opgewekt met 23 panelen á 335 wp in 2 strings (12 op Zuid en 11 op oost), locatie regio West-Friesland in Noord-Holland.
Hoe kan ik berekenen of ik een goeie dag heb? Ik monitor nu een aantal weken en mijn opwek is tussen de 22 en 42 kWh tot nu toe per dag.
Ik hoop 6.700 kWh op te wekken oftewel 6.700 : 365 = 18,5 kWh per dag, maar goed, in de winter wek je natuurlijk minder op.quote:Op dinsdag 27 april 2021 10:16 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik kijk meestal naar het gemiddelde.. Ik moet er 10 per dag opwekken, dan zou ik 100% opbrengst hebben, we verwachten 95%, dus iets optimistisch. Voor April is 16,5 gemiddeld.
Dus de 20,3 van gisteren is prima.
Maar het is zo wisselvallig, dat je niet echt per dag kunt kijken. Liever per maand.. En dan nog, je kunt de zon en wolken moeilijk je zin laten doen
hiermee kun je redelijk uitrekenen wat je gemiddeld per maand kunt verwachten als je de jaaropbrengst weetquote:Op dinsdag 27 april 2021 10:27 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Ik hoop 6.700 kWh op te wekken oftewel 6.700 : 365 = 18,5 kWh per dag, maar goed, in de winter wek je natuurlijk minder op.
De stap van Maart naar April is idd altijd goed te merken, ga ik van gebruik naar energie rekening in de min.quote:Op dinsdag 27 april 2021 10:32 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
hiermee kun je redelijk uitrekenen wat je gemiddeld per maand kunt verwachten als je de jaaropbrengst weet
[ afbeelding ]
Net nagekeken: tussen ongeveer half november en half februari gebruik ik meer stroom dan ik op wek. De rest van het jaar lever ik terug.quote:Op dinsdag 27 april 2021 11:14 schreef JDx het volgende:
[..]
De stap van Maart naar April is idd altijd goed te merken, ga ik van gebruik naar energie rekening in de min.
Volgens mij lever ik altijd terug, maar ik bedoelde de complete energierekening inclusief gas.quote:Op dinsdag 27 april 2021 12:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Net nagekeken: tussen ongeveer half november en half februari gebruik ik meer stroom dan ik op wek. De rest van het jaar lever ik terug.
45,6 kWh vandaag, gaat lekker!quote:Op dinsdag 27 april 2021 09:16 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb gisteren (maandag) 33,9 kwh opgewekt met 23 panelen á 335 wp in 2 strings (12 op Zuid en 11 op oost), locatie regio West-Friesland in Noord-Holland.
Hoe kan ik berekenen of ik een goeie dag heb? Ik monitor nu een aantal weken en mijn opwek is tussen de 22 en 42 kWh tot nu toe per dag.
15,98 kWh met 8x300.quote:
En vandaag verbroken: 33,95 kWh.quote:Op maandag 26 april 2021 20:06 schreef MeisjeEmmen1986 het volgende:
Inderdaad mooi dagje vandaag! 32,65 kWh. Record van dit jaar! (Hoogste was 31,75 kWh op 29 maart 2021].
16 panelen a 310Wp op zuid.
Ik heb er op dit moment 30 van 330wp.quote:Op maandag 26 april 2021 18:43 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Hoeveel panelen heb jij wel niet liggen?
13,7 met 9x250 ikquote:Op dinsdag 27 april 2021 21:22 schreef JDx het volgende:
[..]
15,98 kWh met 8x300.
Op een dipje rond 12:15 na, bijna een perfecte curve. M'n record is 17,99 of net 18 ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |