abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 juni 2023 @ 08:12:47 #226
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209588100
Straks gaan ze hier aan het net werken. Is het raadzaam alvast m’n panelen uit te schakelen?

Is dat een kwestie van deze knop omdraaien? Ook de knop in de meterkast omzetten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Protège moi de mes désirs.
pi_209590382
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 08:12 schreef arvensis het volgende:
Straks gaan ze hier aan het net werken. Is het raadzaam alvast m’n panelen uit te schakelen?

Is dat een kwestie van deze knop omdraaien? Ook de knop in de meterkast omzetten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In principe gaat de omvormer vanzelf uit als er geen spanning vanuit het net komt. Maar het is nooit verkeerd om dure apparatuur uit te zetten als je weet dat ze gaan werken aan het net.

Werkschakelaar omzetten is voldoende.
.
pi_209591331
Ik heb eindelijk weer eens waardes gezien boven de 2kW, piekvermogen is 2,4kW en haalde af en toe bij ideale omstandigheden 2,2kW en kwam nu tot 2,08kW, dus ik denk dat het toch aardig stoffig was allemaal.
  woensdag 21 juni 2023 @ 18:22:10 #229
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209594776
Vandaag over de 1 MWh gegaan, en nog 9 dagen te gaan deze maand, met voorspelde 88 zon uren, wordt het weer een record maand.
pi_209598290
De langste dag is qua zon voorbij en dat betekent dat ik precies een half jaar mijn panelen heb. Nou weet ik eigenlijk niet eens of het half jaar van 21 december tot 21 juni theoretisch een andere opbrengst heeft dan het half jaar erna.
(Toen in maart de klok verzet werd van winter- naar zomertijd dacht ik ook een fractie dat de opbrengst wel hoger zou zijn omdat 'het nu het een uur langer licht is' :') Lang geleden dat ik me zo dom voelde..)
Maar goed met 6 panelen op oost en 7 panelen op west = 13x370=4810Wp gedeeld door 2 is 2405 de 100% opbrengst.
De daadwerkelijke opbrengst is 2449 en dat is 101,8%.
Kortom, ik ben best tevreden.
pi_209616731
Vattenfall halveert gewoon de terugleververgoeding

Wat merk ik hiervan?
Op uw laatste jaarafrekening ontving u geen terugleververgoeding. U nam namelijk meer stroom af van het elektriciteitsnet dan u terugleverde. De terugleververgoeding geldt alleen als u meer stroom teruglevert dan afneemt. In dat geval ontvangt u voor de stroom die u extra teruglevert een vergoeding. Die is nu ¤ 0,1680 per kWh. Vanaf 1 augustus 2023 wordt de vergoeding ¤ 0,0760 per kWh.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_209616921
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 08:12 schreef arvensis het volgende:

SPOILER
quote:
1s.gif Op woensdag 21 juni 2023 12:03 schreef Fer het volgende:

[..]
In principe gaat de omvormer vanzelf uit als er geen spanning vanuit het net komt. Maar het is nooit verkeerd om dure apparatuur uit te zetten als je weet dat ze gaan werken aan het net.

Werkschakelaar omzetten is voldoende.
Dit is dus precies hetzelfde.

Die werkschakelaar (AC) uitzetten heeft exact hetzelfde effect als wanneer aan straat stroom eraf gaat.

Het maakt overigens niks uit, maar als je het nog soort van "zo veilig mogelijk" wil doen, moet je juist de DC schakelaar uitzetten (kleine rode palletje onderop de omvormer).
Dan een minuut of 2 wachten tot hij groen knippert dan is hij volledig afgeschakeld en dán de werkschakelaar omzetten.

Later als stroom terug is, doe je het andersom. Werkschakelaar aan. Dan het palletje weer op aan, en na een minuut of 2 (mits zonlicht) gaat de omvormer weer aan.

Maar, nogmaals, gewoon aan laten, dan haal je maximale uit je panelen. Zodra stroom weer aangaat zal omvormer binnen 1-2 minuten weer aan gaan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_209617183
Mijn ouders hebben hun zonnepanelen ook binnen (14x430 solaredge). Nu nog even het dak op zien te krijgen. Gelukkig genoeg handige ooms in de buurt.

Nu alleen nog even een solaredge installatie aanmaken, want dat lukte de ooms dan weer niet. Kwestie van installateurs account aanmaken toch? En dan een user account voor mijn ouders. (Dat digitale gedeelte verzoek kwam oom pas achteraf mee)
  Moderator vrijdag 23 juni 2023 @ 18:00:32 #234
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209620003
Zo, net door de grens van 1 MWh heen voor deze maand.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209620252
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:
Dat verwacht ik hier volgende week pas
pi_209620562
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:00 schreef CoolGuy het volgende:
Ik zit nu op 1,3mwh.
Ik denk dat we deze maand 250 euro terug krijgen.
pi_209620607
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 14:07 schreef Deepfreeze het volgende:
Mijn ouders hebben hun zonnepanelen ook binnen (14x430 solaredge). Nu nog even het dak op zien te krijgen. Gelukkig genoeg handige ooms in de buurt.

Nu alleen nog even een solaredge installatie aanmaken, want dat lukte de ooms dan weer niet. Kwestie van installateurs account aanmaken toch? En dan een user account voor mijn ouders. (Dat digitale gedeelte verzoek kwam oom pas achteraf mee)
Vergeet niet om de stickers van de optimizers op een layout van de panelen te plakken, zodat je later precies weet welk paneel (of optimizer) waar ligt in de app.

Vlamboogdetectie ook inschakelen in omvormer (met de setup app).
pi_209621112
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 18:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vergeet niet om de stickers van de optimizers op een layout van de panelen te plakken, zodat je later precies weet welk paneel (of optimizer) waar ligt in de app.

Vlamboogdetectie ook inschakelen in omvormer (met de setup app).
Dat stickeren zou mijn oom doen idd. (Gepensioneerd electroman)

Tnx voor de vlamboog tip!
pi_209621300
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 19:33 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat stickeren zou mijn oom doen idd. (Gepensioneerd electroman)

Tnx voor de vlamboog tip!
Mss staat het ook standaard wel aan maar sowieso even kijken idd ;)
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:23:33 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209621689
Zit nu op 1080 kWh, met nog een week te gaan.
pi_209621887
Sinds een maand liggen hier de zonnepanelen er ook op. 14 stuks (10 op het dak, 4 op een plat dak) met micro-omvormers van Enphase. Eigenlijk had het bedrijf pas in oktober tijd, maar er viel een klantje in de buurt uit, dus ik schoof naar voren. Enige was dat de groepenkast aangepast moest worden aan meer moderne tijden (huis is vroeger van mijn ouders geweest). De Ferrarismeter hangt er ook nog steeds, en werkt zowaar goed (draaide als een dolle terug vandaag). Er is nog een gas aansluiting, maar die stond al op laag niveau sinds een paar maanden, electrische kacheltjes namen dat over. Ik ben naar een aantal infrarood panelen aan het kijken voor deze winter: een voor bij de playstation /tv, een voor mijn thuiswerk hoek. Misschien dat ik voor de tweede een mobiele pak, kan ik m evt. ook op de slaap kamer zetten. Een electrische auto vind ik een te zware investering nu en ik ben nog veel te happy met mn Mazda 3. Elektrische fiets is wel een idee, werkgever stimuleert dat zelfs sinds kort.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_209621917
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:39 schreef Sabata het volgende:
Sinds een maand liggen hier de zonnepanelen er ook op. 14 stuks (10 op het dak, 4 op een plat dak) met micro-omvormers van Enphase. Eigenlijk had het bedrijf pas in oktober tijd, maar er viel een klantje in de buurt uit, dus ik schoof naar voren. Enige was dat de groepenkast aangepast moest worden aan meer moderne tijden (huis is vroeger van mijn ouders geweest). De Ferrarismeter hangt er ook nog steeds, en werkt zowaar goed (draaide als een dolle terug vandaag). Er is nog een gas aansluiting, maar die stond al op laag niveau sinds een paar maanden, electrische kacheltjes namen dat over. Ik ben naar een aantal infrarood panelen aan het kijken voor deze winter: een voor bij de playstation /tv, een voor mijn thuiswerk hoek. Misschien dat ik voor de tweede een mobiele pak, kan ik m evt. ook op de slaap kamer zetten. Een electrische auto vind ik een te zware investering nu en ik ben nog veel te happy met mn Mazda 3. Elektrische fiets is wel een idee, werkgever stimuleert dat zelfs sinds kort.
Zit je dan niet al richting de aanschafprijs van een Mitsubishi split-airco (met 2 binnenunits)?
Verwarm en koel je goedkoop mee.
  vrijdag 23 juni 2023 @ 20:42:41 #243
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209621926
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2023 20:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zit je dan niet al richting de aanschafprijs van een Mitsubishi split-airco (met 2 binnenunits)?
Verwarm en koel je goedkoop mee.
*O* *O* *O*
pi_209626250
Vorige maand ineens rare pieken en getallen in de homewizard app. Daarna van het een op andere moment geen opbrengst zonnepanelen meer.

En natuurlijk net een paar dagen nadat ik voor 4 weken van huis was. Dus mijn zus erop af gestuurd of er wat te zien was en of de zekering eruit was. Die zekering lag er inderdaad uit. Verder niks te zien. Is voor het eerst in 6 jaar dat de zekering eruit is geklapt. Maar enkele maanden ervoor wel een KWh meter ertussen gezet. Maar die zit er toch al 6 maanden in.

Binnen een uur was de zekering weer geklapt. Er moest toch iets serieus aan de hand zijn en maar niet meer gevraagd nog een keer die zekering omhoog te zetten voordat ik er zelf naar heb gekeken.

Afgelopen donderdag thuis gekomen, meterkast kap eraf en zie daar. Boel flink weggesmolten. De schade had nog veel erger kunnen zijn geweest.

Zo zie je maar dat ook na 6 maanden pas kan blijken er iets niet goed is. Weet niet of 1 draad toch niet helemaal goed strak aangedraaid heeft gezeten of dat de kortsluiting uit de kwh meter zelf komt. Maar in November gemonteerd, nooit problemen gehad en pas in Juni gesmolten.

pi_209626356
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 08:27 schreef Glider76 het volgende:
Vorige maand ineens rare pieken en getallen in de homewizard app. Daarna van het een op andere moment geen opbrengst zonnepanelen meer.

En natuurlijk net een paar dagen nadat ik voor 4 weken van huis was. Dus mijn zus erop af gestuurd of er wat te zien was en of de zekering eruit was. Die zekering lag er inderdaad uit. Verder niks te zien. Is voor het eerst in 6 jaar dat de zekering eruit is geklapt. Maar enkele maanden ervoor wel een KWh meter ertussen gezet. Maar die zit er toch al 6 maanden in.

Binnen een uur was de zekering weer geklapt. Er moest toch iets serieus aan de hand zijn en maar niet meer gevraagd nog een keer die zekering omhoog te zetten voordat ik er zelf naar heb gekeken.

Afgelopen donderdag thuis gekomen, meterkast kap eraf en zie daar. Boel flink weggesmolten. De schade had nog veel erger kunnen zijn geweest.

Zo zie je maar dat ook na 6 maanden pas kan blijken er iets niet goed is. Weet niet of 1 draad toch niet helemaal goed strak aangedraaid heeft gezeten of dat de kortsluiting uit de kwh meter zelf komt. Maar in November gemonteerd, nooit problemen gehad en pas in Juni gesmolten.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Draad onder de klem gezeten in plaats van er tussen?

Ik kom echt zoveel ellende tegen van installateurs die een simepele nacontrole niet even doen. Even met de punttang aan elke draad waar je aangezeten hebt in de kast trekken voor je de kap er op zet voorkomt dit soort problemen gewoon.

Als er sluiting in de kwh meter zelf had gezeten was de automaat er gewoon uit geknalt.
  zaterdag 24 juni 2023 @ 08:47:04 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209626405
Damn :o :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 14:26:41 #247
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209630262
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 08:47 schreef Leandra het volgende:
Damn :o :X
Daar had inderdaad maar zo brand kunnen ontstaan; lijkt er inderdaad op dat er een draad onder de klem heeft gezeten in plaats van goed er tussen. Zou als ik @Glder76 was ook gelijk de kam en de bedrading die daar boven die automaat zit vervangen. Daar is echt serieus wat warmte bij geweest !
  Spellchecker zaterdag 24 juni 2023 @ 14:34:21 #248
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209630325
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 08:27 schreef Glider76 het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Goed weggekomen :o
  Moderator zaterdag 24 juni 2023 @ 14:58:45 #249
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209630604
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2023 14:34 schreef maily het volgende:

[..]
Goed weggekomen :o
Ja, dat zonder meer.. voor hetzelfde geld ontstaat er zoveel warmteontwikkeling dat in je afwezigheid de hele meterkast er aan gaat..

Met alle gevolgen van dien :o
pi_209631484
Een vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord op weet; van de week zijn er bij ons op het dak zonnepanelen gemonteerd, de omvormer wordt later geïnstalleerd.

Gedaan door een bekend en betrouwbaar bedrijf.

Alleen iets raars, de zonnepanelen hangen gewoon 30cm voorbij de dakgoot, neem aan dat niet de bedoeling is?

Als antwoord kreeg ik dat het anders niet past (?), van te voren is het wel ingemeten enzovoort.

Is ene huis met een nokverhoging, 4 boven op en 3 eronder.

Ga maandag sowieso even bellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')