Dit is niet je eerste huis toch?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:45 schreef Elan het volgende: [..] Min of meer. Wist wel dat het met het huis en hypotheek te maken had maar nooit direct de link gelegd met de rente, ben verder niet thuis in belastingzaken en financiën. Heb het toen ik het kocht daarom ook allemaal door de accountant laten regelen.
Los daarvan, is een lage rente juist een perfecte manier om van die maandelijkse bonus van de BD af te komen, zodat je je ook weer eens gaat realiseren wat je huis je werkelijk kost.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:47 schreef Halcon het volgende:
Voor mensen die er weinig van snappen, is het vaak sowieso beter om niet volle bak voorlopige teruggave aan te vragen. Dat verbrassen ze toch maar en dan moeten ze daarna weer geld terugbetalen dat ze al uit hebben gegeven.
Rond het millennium eerste huis gekocht, idd voor een appel en ei (al is/was Vlaardingen Holy bepaald geen A+++ locatiequote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit is niet je eerste huis toch?
Je eerste appartement kocht je toch al in 1990 ofzo?
Toen had je voor ¤ 260.000 een penthouse op een A+++ locatie.
Ik ben nooit druk met "andere zaken" als ik een financieel product van 250k+ aan het afsluiten of oversluiten ben. Lijkt me toch een tikkeltje belangrijk dat je daar je in ieder geval op focust.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:45 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Of je bent chaotisch, denkt er simpelweg niet over na doordat je druk bent met andere zaken in je leven. Ik kan genoeg redenen bedenken.
Ik weet niet of je bruto maandlast naar beneden is gegaan met het nieuwe rentepercentage, want je bankspaarinleg moet wel bijna omhoog gegaan zijn, maar als je bruto maandlast nu idd lager is, zet dan het verschil tussen je oude bruto maandlast en je huidige opzij voor (extra) aflossingen of als extra inleg op je bankspaar, indien mogelijk.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Rond het millennium eerste huis gekocht, idd voor een appel en ei (al is/was Vlaardingen Holy bepaald geen A+++ locatie) maar tussendoor ook gehuurd en een periode werkeloos geweest, woon hier nu 11 jaar. Ben wel aan het kijken voor wat anders dat duurzamer is maar alles hier in de buurt is vooralsnog duur en duurder.
Veel mensen zitten anders in de wedstrijd. En veel mensen denken ook wel dat de overheid het wel weer voor ze oplost als er stront in de ventilator komt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben nooit druk met "andere zaken" als ik een financieel product van 250k+ aan het afsluiten of oversluiten ben. Lijkt me toch een tikkeltje belangrijk dat je daar je in ieder geval op focust.
Aflossingsvrije deel is 120k als ik daar tegen die tijd geen hypotheek voor kan krijgen moet het wel leven heel raar lopen. Heb nu ongeveer 60K spaargeld vast staan waar ik niet aankom en wat ik nog aanvul dus maak je geen zorgen, maar lief dat je het zegt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:52 schreef Leandra het volgende:
Zeg @:Elan niet om te zeiken, maar je beseft je hopelijk wel dat het aflossingsvrije deel van je hypotheek aan het eind van de looptijd ook afgelost moet worden? En dat het geen garantie is dat je daar dan weer een nieuwe hyptoheek voor krijgt?
Je bent aan het sparen of hebt op een andere manier vermogen om het aflossingsvrije deel aan het eind van de looptijd af te lossen?
Niet lullig bedoeld, maar als je al niet begrijpt hoe het met de HRA zit vraag ik me oprecht af of je wel begrijpt dat je aflossingsvrije hypotheekdeel aan het eind van de looptijd van de hypotheek in één keer afgelost moet worden.
Is wel gedaald ja met ongeveer 200 euro. Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet of je bruto maandlast naar beneden is gegaan met het nieuwe rentepercentage, want je bankspaarinleg moet wel bijna omhoog gegaan zijn, maar als je bruto maandlast nu idd lager is, zet dan het verschil tussen je oude bruto maandlast en je huidige opzij voor (extra) aflossingen of als extra inleg op je bankspaar, indien mogelijk.
Je hebt geleend. Wat je leent moet je terug betalen. Anders is het geven en banken zijn geen filantropische instellingen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Is wel gedaald ja met ongeveer 200 euro. Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.
Voor komend jaar sowieso hulptroepen inschakelen met de aangifte dus dan zal ik daar ook gelijk eens een balletje over opgooien.
Ik weet niet hoe oud je tegen die tijd bent, maar het is geen garantie dat je dat tegen die tijd weer opnieuw kunt verhypotheken, en de kans dat je dat dan aflossingsvrij kunt doen is helemaal klein.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Aflossingsvrije deel is 120k als ik daar tegen die tijd geen hypotheek voor kan krijgen moet het wel leven heel raar lopen. Heb nu ongeveer 60K spaargeld vast staan waar ik niet aankom en wat ik nog aanvul dus maak je geen zorgen, maar lief dat je het zegt.
Mwhoa mijn opa van dik in de 80 heeft nog steeds een hypotheek. Een kleintje maar dan nog. Die koopt liever elk jaar een nieuwe auto.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hebt geleend. Wat je leent moet je terug betalen. Anders is het geven en banken zijn geen filantropische instellingen.
Ik stel dat je het moet reserveren voor een aflossingquote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Is wel gedaald ja met ongeveer 200 euro. Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.
Voor komend jaar sowieso hulptroepen inschakelen met de aangifte dus dan zal ik daar ook gelijk eens een balletje over opgooien.
Aflossingsvrij sowieso niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud je tegen die tijd bent, maar het is geen garantie dat je dat tegen die tijd weer opnieuw kunt verhypotheken, en de kans dat je dat dan aflossingsvrij kunt doen is helemaal klein.
Dus ik zou wel eens gaan bedenken hoe je dat tegen die tijd gaat doen, en daarbij rekening houden met aflossing en een rente van minstens 5%
Plus dat je mogelijk geen looptijd van 30 jaar meer kunt krijgen voor die nieuwe hypotheek.
Welnee. Volgens mij weten de meeste mensen inmiddels wel dat je niets van de Belastingdienst kunt verwachten.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel mensen zitten anders in de wedstrijd. En veel mensen denken ook wel dat de overheid het wel weer voor ze oplost als er stront in de ventilator komt.
Met een rente van 1,2% niet, onze rente is iets hoger en ik zou nu zelfs niet extra aflossen als we dit jaar niet helemaal krom lagen door de medische kosten.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Aflossingsvrij sowieso niet.
Maar ten eerste werk ik dan nog en ten tweede wil ik hier niet nog 20 jaar blijven wonen. Weet dat jij sowieso erg van het aflossen bent, maar zou jij in deze situatie dan alsnog nu beginnen met aflossen?
Keuzes,quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Aflossingsvrij sowieso niet.
Maar ten eerste werk ik dan nog en ten tweede wil ik hier niet nog 20 jaar blijven wonen. Weet dat jij sowieso erg van het aflossen bent, maar zou jij in deze situatie dan alsnog nu beginnen met aflossen?
Reken je ook mee dat je niet alleen minder rente betaald, omdat het af te lossen bedrag lager wordt, maar dat je daardoor ook minder restschuld hebt waar je voor moet sparen?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een rente van 1,2% niet, onze rente is iets hoger en ik zou nu zelfs niet extra aflossen als we dit jaar niet helemaal krom lagen door de medische kosten.
Zodra ik wel weer voor extra aflossingen kan gaan reserveren ga ik het jaarlijks in een deposito zetten.
Onze rente staat nog vast tot 2040, dus dan maak ik er verschillende deposito's van, met verschillende looptijden, vooralsnog levert alles van 2 jaar vast meer op dan we aan hypotheekrente betalen en ik denk dat de rente wel blijft stijgen, dus volgend jaar eerst maar eens een depostito van 2 jaar, en dan kan ik het wel zo uitkienen dat het in 2040 allemaal beschikbaar komt.
Dat is hier ook de strategie, ik ga deze week maar eens beginnen met het grootste deel van de overwaarde van het oude huis in deposito’s vast te zetten. Eerst zouden we de hypotheek van het nieuwe huis daar mee aflossen, maar met een hypotheekrente van 1,2% en een rente op deposito’s die daarboven ligt gaan we nu niet aflossen en zorg ik er inderdaad voor dat we kunnen aflossen als de rentevaste periode eind 2030 afloopt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een rente van 1,2% niet, onze rente is iets hoger en ik zou nu zelfs niet extra aflossen als we dit jaar niet helemaal krom lagen door de medische kosten.
Zodra ik wel weer voor extra aflossingen kan gaan reserveren ga ik het jaarlijks in een deposito zetten.
Onze rente staat nog vast tot 2040, dus dan maak ik er verschillende deposito's van, met verschillende looptijden, vooralsnog levert alles van 2 jaar vast meer op dan we aan hypotheekrente betalen en ik denk dat de rente wel blijft stijgen, dus volgend jaar eerst maar eens een depostito van 2 jaar, en dan kan ik het wel zo uitkienen dat het in 2040 allemaal beschikbaar komt.
Zou niet wachten met zonnepanelen, want nu kan je nog Salderen, en dan verdien je ze in enkele jaren terug.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Een deel van de overwaarde gebruiken we voor nog wat verbeteringen aan het huis, zoals tzt extra zonnepanelen en binnenkort komen er screens voor een aantal ramen. En we laten er de tuin van aanleggen.
We hebben er al 6 liggen vanuit de bouw en ik hoor van buren dat het een drama is om überhaupt iemand te vinden die er nog een set bij wil/kan komen leggen en dat er echt woekerprijzen worden gevraagd. Achteraf was het wel voordeliger geweest om er vanuit de bouw meer bij te laten plaatsen, maar destijds was die offerte echt veel hoger dan wat je elders zou betalen. Daarna zijn de prijzen enorm gestegen, verkeerd gegokt door ons en het gros van onze buren. You win some, you lose somequote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou niet wachten met zonnepanelen, want nu kan je nog Salderen, en dan verdien je ze in enkele jaren terug.
Maar ook hier geldt de vakman doet de aangfite pas achteraf na jaareinde dus ook die kan dit niet voor je voorkomen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct. Mijn fout hoor, iets met vastgeroeste patronen. Overigens hoorde ik van een collega die een soortgelijke hypotheek constructie heeft dat hij ook moest terugbetalen, en die laat zijn aangifte wel doen door de vakman. Vandaar dat ik zei van joh misschien goed om ff te waarschuwen in dergelijke situaties.
Dat gezegd hebbende wil dat verder totaal niet zeggen dat het niet alsnog je eigen verantwoordelijkheid is.
Spaardeposito's zijn zeker een interessante optie, je krijgt bij sommige aanbieders tot wel 4% rente. Dat is dan een Europese bank waardoor zolang je minder dan een ton stalt je onder het EU garantiestelsel valt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat als je de overwaarde niet in je nieuwe huis stopt de BD dan weer om de hoek komt met allerlei regels?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:35 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat is hier ook de strategie, ik ga deze week maar eens beginnen met het grootste deel van de overwaarde van het oude huis in deposito’s vast te zetten. Eerst zouden we de hypotheek van het nieuwe huis daar mee aflossen, maar met een hypotheekrente van 1,2% en een rente op deposito’s die daarboven ligt gaan we nu niet aflossen en zorg ik er inderdaad voor dat we kunnen aflossen als de rentevaste periode eind 2030 afloopt.
Een deel van de overwaarde gebruiken we voor nog wat verbeteringen aan het huis, zoals tzt extra zonnepanelen en binnenkort komen er screens voor een aantal ramen. En we laten er de tuin van aanleggen.
Het is altijd achteraf, op zich begrijpelijk als je dat geld maandelijks nodig hebt om maar het maakt het hele toeslagenstelsel wel enorm gecompliceerd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:49 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar ook hier geldt de vakman doet de aangfite pas achteraf na jaareinde dus ook die kan dit niet voor je voorkomen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de VT want die is vooraf.
Maar HRA is geen toeslag…quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is altijd achteraf, op zich begrijpelijk als je dat geld maandelijks nodig hebt om maar het maakt het hele toeslagenstelsel wel enorm gecompliceerd.
Zijn ze trouwens niet bezig met die HRA langzamerhand af te bouwen?
Onze hypotheek is volledig annuïtair, dus ik heb sowieso geen restschuld om voor te sparen, dus voor mij telt alleen de bespaarde rente, die uiteraard wel een sneeuwbaleffect heeft bij extra aflossen, daarom bereken ik ook wat dat effect zou zijn en pas mijn reservering daar op aan, hoewel dat met een spaarrente die hoger is dan de hypotheekrente in principe niet nodig is.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Reken je ook mee dat je niet alleen minder rente betaald, omdat het af te lossen bedrag lager wordt, maar dat je daardoor ook minder restschuld hebt waar je voor moet sparen?
Ik overweeg alleen maar reguliere NL banken voor de deposito's, geen zin in weer een of Icesave ander drama.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Spaardeposito's zijn zeker een interessante optie, je krijgt bij sommige aanbieders tot wel 4% rente. Dat is dan een Europese bank waardoor zolang je minder dan een ton stalt je onder het EU garantiestelsel valt.
Wat naar van je medische situatie, hoop dat daar de komende tijd verbetering in komt.
Goede aandachtspunten.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:04 schreef laziness het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat als je de overwaarde niet in je nieuwe huis stopt de BD dan weer om de hoek komt met allerlei regels?
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het allemaal zit maar het is wel iets om bij stil te staan. En ook de grens van vermogensbelasting die je er wellicht over moet betalen moet je meenemen in je berekening rente hypotheek vs rente deposito.
Het deel wat ze niet in het huis stoppen is niet aftrekbaar en komt daarmee denk ik in Box 3, waar het vermogen ook in zit, dus dat kan dan waarschijnlijk ook nog eens tegen elkaar weggestreept worden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:04 schreef laziness het volgende:
[..]
Hou je er rekening mee dat als je de overwaarde niet in je nieuwe huis stopt de BD dan weer om de hoek komt met allerlei regels?
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het allemaal zit maar het is wel iets om bij stil te staan. En ook de grens van vermogensbelasting die je er wellicht over moet betalen moet je meenemen in je berekening rente hypotheek vs rente deposito.
Juist, als je nu, laten we zeggen 20.000 extra aflost, betaal je over die 20.000 geen rente, bij gelijkblijvend maandbedrag lost je dan weer meer af. Bij 2% zou dat 400 Euro die je het jaar erop meer aflost, waarmee je dus weer minder rente betaald, en het tweede jaar 408 euro meer aflost, en het jaar erop 416,16, jaar daarop 424,48 etc etc.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onze hypotheek is volledig annuïtair, dus ik heb sowieso geen restschuld om voor te sparen, dus voor mij telt alleen de bespaarde rente, die uiteraard wel een sneeuwbaleffect heeft bij extra aflossen, daarom bereken ik ook wat dat effect zou zijn en pas mijn reservering daar op aan, hoewel dat met een spaarrente die hoger is dan de hypotheekrente in principe niet nodig is.
Ja ik weet het, ik heb met de hypotheek op ons vorige huis het maandbedrag gelijk gehouden, waardoor de extra aflossing iedere maand meer werd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist, als je nu, laten we zeggen 20.000 extra aflost, betaal je over die 20.000 geen rente, bij gelijkblijvend maandbedrag lost je dan weer meer af. Bij 2% zou dat 400 Euro die je het jaar erop meer aflost, waarmee je dus weer minder rente betaald, en het tweede jaar 408 euro meer aflost, en het jaar erop 416,16, jaar daarop 424,48 etc etc.
Kortom, als je in het begin van de looptijd extra aflost kan dat zomaar een jaar of meer aan looptijd van je hypotheek schelen.
Voor veel mensen is een hypotheek sowieso al moeilijk goed te begrijpen, als het dan ook nog eens nog lastiger gemaakt wordt door HRA met vooruitschot wat al dan niet mogelijk deels terugbetaald moet worden, dan heb je perfecte omstandigheden waarbij veel mensen niet goed begrijpen wat ze aangaan, en daarmee op de langere termijn in de problemen kunnen komen. Het is niet zozeer dat ze denken dat de overheid het wel oplost, het inschatten van de risico's op langere termijn is gewoon iets wat velen boven de pet gaat.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Halcon het volgende:
[..]
Veel mensen zitten anders in de wedstrijd. En veel mensen denken ook wel dat de overheid het wel weer voor ze oplost als er stront in de ventilator komt.
Het is nodeloos ingewikkeld. En teveel voorschot vragen, dat verbrassen en dan terug moeten betalen, dat kan vrij ernstige problemen veroorzaken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Voor veel mensen is een hypotheek sowieso al moeilijk goed te begrijpen, als het dan ook nog eens nog lastiger gemaakt wordt door HRA met vooruitschot wat al dan niet mogelijk deels terugbetaald moet worden, dan heb je perfecte omstandigheden waarbij veel mensen niet goed begrijpen wat ze aangaan, en daarmee op de langere termijn in de problemen kunnen komen. Het is niet zozeer dat ze denken dat de overheid het wel oplost, het inschatten van de risico's op langere termijn is gewoon iets wat velen boven de pet gaat.
In NL misschien, in de UK krijg ik inmiddels 4% en 6% rente op spaarrekeningen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Met 3,8% hypotheekrente is dat voorlopig een no-brainer idd.
En wat is de Inflatie daar?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
In NL misschien, in de UK krijg ik inmiddels 4% en 6% rente op spaarrekeningen.
Fijn he, om te kunnen rekenen en te begrijpen hoe het werkt? Ik had mijn overleg met de Hypotheekadviseur voorbereid en rekende rondjes om hem heen. Hij kon niet meer dan zijn riedeltje afhouden en wat dingen in een excel kloppen, maar begrijpen deed ie het niet.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja ik weet het, ik heb met de hypotheek op ons vorige huis het maandbedrag gelijk gehouden, waardoor de extra aflossing iedere maand meer werd.
En dat gaat verbazingwekkend rap.
Als ik het in mijn excel bereken dan doe ik ook altijd bedag X minus de maandtermijn uit blad 1 in K39 minus de maandtermijn uit blad 2 in K39 minus de maandtermijn in blad 3 in K39 en de volgende maand dat hele riedeltje in K40 enz.
Zo zie ik precies wat er maandelijks aan extra aflossing gereserveerd moet worden en wat voor effect dat heeft.
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/quote:
De rentes die banken geven baseren ze niet op inflatie, maar op rentestanden van de centrale banken. Die in de UK is 4.5%, die van de ECB 3.75%. In UK krijgt men 4-6% rente bij een bank, in Nederland 1%.quote:
En dan vallen die prijzen nog mee, ik zie hier geen woning van 5,40 breed meer voor die prijs...quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
Met de hogere spaarrente, is dat advies nog meer effectief: als jij bruto 1,2% betaalt (en lekker HRA vangen) en je kan tegen 2,76% netto sparen (10 jrs. deposito) is het niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Elan het volgende:
Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.
Heb zelf een deel weggezet bij BigBank 25k tegen 3,4% rente, vallen gewoon onder de garantieregels van de ECB.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Met de hogere spaarrente, is dat advies nog meer effectief: als jij bruto 1,2% betaald (lekker HRA vangen) en je kan tegen 2,76% netto sparen (10 jrs. deposito) is het niet zo moeilijk.
Ik heb deze meimaand ¤940 dividend (Shell, Van Lanschot Kempen, Signify, Brunel AMG en Aperam) ontvangen; genoeg om 3 maanden de hypotheekrente te betalen.
1) Dividendbelasting krijg je als particuliere belegger terug van de BDquote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:27 schreef Elan het volgende:
1) Beleggen is ook interessant, maar betaal je daar niet weer meer belasting over?
2) Ik moet echt met een fatsoenlijke adviseur gaan praten, weet van het belastingstelsel de ballen vanaf.
Als je het geld langere tijd (min 10-15 jaar) echt niet nodig zult hebben, dan is beleggen lonender dan sparen (disclaimer: maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst uiteraard).quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:27 schreef Elan het volgende:
Beleggen is ook interessant, maar betaal je daar niet weer meer belasting over?
Over het voordeel betaal je toch zowel bij deposito's als beleggingen 31% belasting? Dus stel je krijgt 3% rente op 3000 euro, dan moet je van die 90 euro weer 31% afstaan aan de BD.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:32 schreef blomke het volgende:
[..]
1) Dividendbelasting krijg je als particuliere belegger terug van de BD
2) Zeker voor iemand in loondienst en geen gekke financiële levensverzekeringsproducten heeft, is het belastingstelsel appeltje/eitje.
Maar wanneer tekende jij voor jouw huis? Ik gok 2020? Daar is gewoon keihard die mega stijging elk jaar tegenaan gegaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Dit weekend vroeg iemand waarom we niet in HHW gebleven waren, want daar wordt toch ook veel gebouwd..
Ja, nou, dat kunnen we niet betalen. Ik zie nu het nieuwste project op Funda staan: meer dan 2 ton meer dan wat wij betaald hebben voor een tweekapper met garage en ons perceel is beduidend groter. Ik vond het met de rente van destijds al onbetaalbaar toen het daar anderhalve ton duurder was voor een vergelijkbaar huis op een even groot perceel, maar dit is de overtreffende trap van onbetaalbaar en dan zit je ook nog vast aan dat dure warmtenet. Het is f****ing Heerhugowaard.
Hier in de wijk is er ook sprake van een nieuwe bouwfase, ik ben heel benieuwd of en wanneer dat van de grond gaat komen, volgens de geruchten heeft de aannemer de grond gekocht en niet de grote projectontwikkelaar.
Ja, met het referentiekader van een WGR-regular die een hobby heeft gemaakt van geldzaken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:32 schreef blomke het volgende:
2) Zeker voor iemand in loondienst en geen gekke financiële levensverzekeringsproducten heeft, is het belastingstelsel appeltje/eitje.
Dat zijn nu jouw woorden. Ben overigens wel benieuwd of je in NH bent gebleven.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik vond het met de rente van destijds al onbetaalbaar toen het daar anderhalve ton duurder was voor een vergelijkbaar huis op een even groot perceel, maar dit is de overtreffende trap van onbetaalbaar en dan zit je ook nog vast aan dat dure warmtenet. Het is f****ing Heerhugowaard.
Ja, eind 2020, toen waren vergelijkbare woningen op vergelijkbare percelen daar in HHW ook al anderhalve ton duurder. Inmiddels zijn de prijzen van bestaande woningen daar weer gedaald naar het niveau van toen (wij hebben ook ongeveer de taxatiewaarde van toen gekregen) maar de nieuwbouw is nog veel duurder geworden en dan is de rente ook nog eens fiks gestegen. En dan is dit niet de randstad. Gelukkig konden wij uitwijken naar een goedkopere regio, maar ik snap niet dat er zoveel verschil in zit, zo boeiend is HHW nietquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:13 schreef laziness het volgende:
[..]
Maar wanneer tekende jij voor jouw huis? Ik gok 2020? Daar is gewoon keihard die mega stijging elk jaar tegenaan gegaan.
Met de lage rente waren dit soort prijzen voor heel veel stellen die beide werken heel goed betaalbaar.
als k jou was zou ik me toch even beter inlezen ipv dingen te roepenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Over het voordeel betaal je toch zowel bij deposito's als beleggingen 31% belasting? Dus stel je krijgt 3% rente op 3000 euro, dan moet je van die 90 euro weer 31% afstaan aan de BD.
We dwalen nu wel wat af van de woningmarkt.
quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:57 schreef cubje het volgende:
[..]
als k jou was zou ik me toch even beter inlezen ipv dingen te roepen
quote:Over uw belastbaar inkomen uit vermogen betaalt u belasting. Wij gaan ervan uit dat u een voordeel hebt uit uw grondslag sparen en beleggen. Over dit voordeel betaalt u vanaf 2023 32% inkomstenbelasting. In 2022 en 2021 is dat 31% inkomstenbelasting.
https://www.belastingdien(...)20inkomstenbelasting.
Ben het met je eens dat de overheid een onnodig ingewikkeld systeem heeft opgezet. Dat is een gegeven. Daar doe je verder zelf niks aan. Voor veel mensen zal het te hoog gegrepen zijn om het te begrijpen, maar het beste kun je dat toch maar proberen of advies inwinnen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, met het referentiekader van een WGR-regular die een hobby heeft gemaakt van geldzaken.Voor veel mensen zijn belastingaangelegenheden gortdroog en onbegrijpelijk. Daar komt bij dat je waardeloos advies krijg via de Belastingtelefoon. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets aan gehad.
Omgekeerde wereld, hoor, mensen als @:elan kwalijk nemen dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. De overheid heeft een gedrocht van een systeem opgetuigd, communiceert daar op ondoorgrondelijke wijze over en heeft geen adequaat mechanisme voor het ontvangen en beantwoorden van vragen. Maar laten we vooral afgeven op de burger die er geen halve studie van heeft gemaakt.
Dat m'n lief alles wat met belastingen te maken heeft afhandelt, is alleen al reden voor me om hem nooit te verlaten.
Yup, een stukje noordelijker, bijna in de Waddenzeequote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat zijn nu jouw woorden. Ben overigens wel benieuwd of je in NH bent gebleven.
Gelukkig wordt het systeem steeds simpeler en eerlijker nu de aftrek ook tegen het laagste tarief is.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat de overheid een onnodig ingewikkeld systeem heeft opgezet. Dat is een gegeven. Daar doe je verder zelf niks aan. Voor veel mensen zal het te hoog gegrepen zijn om het te begrijpen, maar het beste kun je dat toch maar proberen of advies inwinnen.
Idem dito voor advies vragen aan de overheid zelf. Belastingtelefoon zitten over het algemeen niet de snuggerste mensen. Ook dat is een gegeven.
In de praktijk komt het erop neer dat je mensen die het moeilijk vinden een handje helpt. M'n lief doet bijvoorbeeld de belastingaangifte voor z'n ouders. Al moet ik zeggen dat juist die aangifte de laatste jaren veel makkelijker is geworden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat de overheid een onnodig ingewikkeld systeem heeft opgezet. Dat is een gegeven. Daar doe je verder zelf niks aan. Voor veel mensen zal het te hoog gegrepen zijn om het te begrijpen, maar het beste kun je dat toch maar proberen of advies inwinnen.
Idem dito voor advies vragen aan de overheid zelf. Belastingtelefoon zitten over het algemeen niet de snuggerste mensen. Ook dat is een gegeven.
Ah ja die heffingskorting, dat is ook een uit de hand gelopen gedrocht geworden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig wordt het systeem steeds simpeler en eerlijker nu de aftrek ook tegen het laagste tarief is.
Het gedoe met die variabele arbeidskorting vind ik persoonlijk lastiger dan de HRA, hoewel ik dit jaar even nodig had waarom het aftrekken van de rente op mijn lage inkomen meer opleverde dan het aftrekken van de rente op het hoge inkomen van mijn man.
En dan de algemene heffingskorting nog, die niet meer algemeen is.....
Nu nog steeds? Zijn de vraagprijzen wel gedaald?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 21:50 schreef MissRelin het volgende:
Al die biedingsprocedures maken me moedeloos en depressief.
Dacht altijd dat ik het zwaar klote vond als ik bij een sollicitatie werd afgewezen, maar dat is niks vergeleken bij het lachend links en rechts overboden worden (terwijl jij ook al regelmatig overbiedt...)
Of 30 jaar depositos van gelijke delen. Het zou zomaar rendabel kunnen zijn tegenwoordig;)quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het deel wat ze niet in het huis stoppen is niet aftrekbaar en komt daarmee denk ik in Box 3, waar het vermogen ook in zit, dus dat kan dan waarschijnlijk ook nog eens tegen elkaar weggestreept worden.
Het is dan wel handig als er werkelijk verschillende leningdelen zijn, en je dat deel ook nooit meer in Box 1 nodig hebt.
Het zou mijn strategie met de overwaarde niet zijn overigens, ik zou een groot bedrag wel gebruiken om de schuld te verlagen en de lagere lasten dan weer sparen.
Maar goed, ik hou niet van onnodig hoge schulden.
Hetzelfde werkt voor deposito's. Maar dan net andersom. Dus meh. Aflossen is echt niet heilig.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Juist, als je nu, laten we zeggen 20.000 extra aflost, betaal je over die 20.000 geen rente, bij gelijkblijvend maandbedrag lost je dan weer meer af. Bij 2% zou dat 400 Euro die je het jaar erop meer aflost, waarmee je dus weer minder rente betaald, en het tweede jaar 408 euro meer aflost, en het jaar erop 416,16, jaar daarop 424,48 etc etc.
Kortom, als je in het begin van de looptijd extra aflost kan dat zomaar een jaar of meer aan looptijd van je hypotheek schelen.
Houd er even rekening mee dat je door HRA geen 3.8% op de bank hoeft te krijgen. Op berekenhet.nl hebben ze hier een prima tool voor.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:47 schreef laziness het volgende:
Wij pompen onze volledige overwaarde in de nieuwe woning. Maar met een rente van 3.8% komt er ook nog geen deposito in de buurt om die hassle van het niet doen waard te maken.
We houden dan alleen de twee leningdelen nav onze huidige hypotheek over. Looptijd nog 22 en 25 jaar dus voor pensioenleeftijd van manlief is het sowieso afgelost.
Qua extra aflossing moet ik eens kijken wat we gaan doen. Ik denk dat zolang ik niet op de bank er die 3.9% voor kan krijgen we het toch maar gewoon jaarlijks meteen in de hypotheek storten ondanks dat ik hier vaak lees dat men extra aflossen niet aantrekkelijk vindt met de overheid van nu
Ik vind de prijs idd nogal meevallen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan vallen die prijzen nog mee, ik zie hier geen woning van 5,40 breed meer voor die prijs...
Dat had je hier dus in minuten uitgelegd kunnen wordenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 18:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig wordt het systeem steeds simpeler en eerlijker nu de aftrek ook tegen het laagste tarief is.
Het gedoe met die variabele arbeidskorting vind ik persoonlijk lastiger dan de HRA, hoewel ik dit jaar even nodig had waarom het aftrekken van de rente op mijn lage inkomen meer opleverde dan het aftrekken van de rente op het hoge inkomen van mijn man.
En dan de algemene heffingskorting nog, die niet meer algemeen is.....
Besef dat wij al een van de makkelijkste systemen hebben...quote:Op dinsdag 30 mei 2023 19:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In de praktijk komt het erop neer dat je mensen die het moeilijk vinden een handje helpt. M'n lief doet bijvoorbeeld de belastingaangifte voor z'n ouders. Al moet ik zeggen dat juist die aangifte de laatste jaren veel makkelijker is geworden.
Er zijn ook vrijwilligers die mensen die bijv. gebrekkig Nederlands spreken helpen. Ik heb een tijdje op een locatie van een bibliotheek gewerkt waar hogeschoolstudenten dat deden. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden dat zo'n netwerk van vrijwilligers nodig is om mensen te helpen met de overheid om te gaan.
Maar dat gebeurde niet, sterker nog; dat stond eigenlijk nergens logisch uitgelegd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat had je hier dus in minuten uitgelegd kunnen worden
Oh, ik heb dan de vraag gemist vrees ik hahaquote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat gebeurde niet, sterker nog; dat stond eigenlijk nergens logisch uitgelegd.
Was wel blij toen ik begreep waardoor het kwam, maar vooral omdat ik het wilde begrijpen.
Klopt, maar goed voor de Kredietwaardigheidquote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:45 schreef investeerdertje het volgende:
Hetzelfde werkt voor deposito's. Maar dan net andersom. Dus meh. Aflossen is echt niet heilig.
Kredietwaardigheid is onnodig als je vermogen hebt. Helemaal als het vermogen beter rendeertquote:Op woensdag 31 mei 2023 08:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, maar goed voor de Kredietwaardigheid
Ik houd Funda een beetje in de gaten, de echt dure huizen (750k+) zie je wel lang te koop staan.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nu nog steeds? Zijn de vraagprijzen wel gedaald?
Ik zie het hier bij de nieuwbouw zelfs, de duurdere gaan lastiger weg, maar een vrijstaande nieuwbouw moet nog steeds meer dan 750K kosten en dan mag je er ook nog eens minstens 50K (maar eerder 100K) bijtellen voor het helemaal af is en je er kunt gaan wonen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:06 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik houd Funda een beetje in de gaten, de echt dure huizen (750k+) zie je wel lang te koop staan.
Maar daar onder gaat het nog steeds rap bij ons in Brabant, en dat is dan nog niet eens randstad.
Vorig jaar nog had je 20 mensen die bieden, nu misschien een stuk of 5.
De vraag is niet minder geworden, wel het aantal mensen die het nog kan betalen.
Het is wel fors minder maar je hoeft maar 1 iemand te hebben die gunstigere condities of een hogere prijs biedt om mis te grijpen natuurlijk.
Dat klopt, vooral bij woningen die minimaal een energie A label hebben. Mijn partner en ik hebben ook moeten overbieden 1 maand geleden.quote:Op woensdag 31 mei 2023 11:06 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik houd Funda een beetje in de gaten, de echt dure huizen (750k+) zie je wel lang te koop staan.
Maar daar onder gaat het nog steeds rap bij ons in Brabant, en dat is dan nog niet eens randstad.
Vorig jaar nog had je 20 mensen die bieden, nu misschien een stuk of 5.
De vraag is niet minder geworden, wel het aantal mensen die het nog kan betalen.
Het is wel fors minder maar je hoeft maar 1 iemand te hebben die gunstigere condities of een hogere prijs biedt om mis te grijpen natuurlijk.
De vraagprijzen zijn misschien wel iets gedaald, maar de uiteindelijke verkoopprijzen niet altijd vermoed ik. Elke keer ratelt mijn makelaar op wat huizen in de nabije omgeving hebben gedaan en dan dien we ons eenmalige bod in (zowel onder, op, als boven de vraagprijs, elke keer mis gegrepen).quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nu nog steeds? Zijn de vraagprijzen wel gedaald?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:16 schreef Icegiant het volgende:
De grond is bouwrijp gemaakt. Bouwrijpe grond is meer geld waard. Welkom bij nieuwbouw. Je woz waarde gaat hard stijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ga maar uit dat het bij "af" minstens je aankoopbedrag is.
Mijn Calcasa taxatie zat ruim een ton onder die van Funda, en idd ook geen rekening gehouden met de WP, triple glas enz... als ze überhaupt al op gasloos gebaseerd hebben.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Vandaag een calcasa gedaan. Ligt ongeveer 40k onder de Funda opgegeven waarde. Alleen de calcasa houd geen rekening met mijn nieuwe glas, mijn warmtepomp, gasloos wonen en zonnepanelen.
quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:16 schreef Icegiant het volgende:
WOZ van nieuwbouw is altijd een verhaal apart, die gaat niet over de toestand van 1 januari van het jaar daarvoor maar heeft een toestandpeildatum van het lopende jaar en dat rekenen ze dan terug naar een waarde van 1 januari het jaar daarvoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus de toestand op 1 januari 2023 wordt gebruikt om de waarde op 1 januari 2022 te berekenen.
Het is dat ik hem nodig had 😜quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn Calcasa taxatie zat ruim een ton onder die van Funda, en idd ook geen rekening gehouden met de WP, triple glas enz... als ze überhaupt al op gasloos gebaseerd hebben.
Die Calcasa taxatie was echt bizar.
Ja, en in mijn geval zo'n taxateur uit Alkmaar die denkt dat alles ten oosten van Diemen 3 kwartjes waard is.quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is dat ik hem nodig had 😜
Maar ik gok dat ze het erg veilig schatten gelet op hun bestaansdoel.
🤣quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en in mijn geval zo'n taxateur uit Alkmaar die denkt dat alles ten oosten van Diemen 3 kwartjes waard is.
Funda wel ?quote:Op woensdag 31 mei 2023 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Vandaag een calcasa gedaan. Ligt ongeveer 40k onder de Funda opgegeven waarde. Alleen de calcasa houd geen rekening met mijn nieuwe glas, mijn warmtepomp, gasloos wonen en zonnepanelen.
Kelder heb je laten aanleggen?quote:Op woensdag 31 mei 2023 22:25 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Funda wel ?
Funda zit bij ons nu precies op de taxatiewaarde van 1,5 jaar geleden.
Alleen houdt Funda geen rekening met een kelder (60m2), taxatie wel.
Nee kelder was er al maar die maakt officieel geen deel uit van het woonoppervlak.quote:Op woensdag 31 mei 2023 23:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kelder heb je laten aanleggen?
En ja funda wel. Kan ik gewoon de staat van onderhoud opkrikken. Enkel glas is immers gewoon achterstallig onderhoud hehe
Wat dat betreft loopt het in het VK een stuk soepeler. Geen gedoe met HRA, voorschotten, etc. Ook inkomstenbelasting, en eventuele teruggave hoef je niet naar om te kijken. Zelfs niet toen ik een flink bedrag nabetaald kreeg van m'n werkgever. Dat werd geteld bij de jaren dat ik het eigenlijk had moeten krijgen, en dus hoefde ik er geen extra belasting over te betalen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, met het referentiekader van een WGR-regular die een hobby heeft gemaakt van geldzaken.Voor veel mensen zijn belastingaangelegenheden gortdroog en onbegrijpelijk. Daar komt bij dat je waardeloos advies krijg via de Belastingtelefoon. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets aan gehad.
Omgekeerde wereld, hoor, mensen als @:elan kwalijk nemen dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. De overheid heeft een gedrocht van een systeem opgetuigd, communiceert daar op ondoorgrondelijke wijze over en heeft geen adequaat mechanisme voor het ontvangen en beantwoorden van vragen. Maar laten we vooral afgeven op de burger die er geen halve studie van heeft gemaakt.
Dat m'n lief alles wat met belastingen te maken heeft afhandelt, is alleen al reden voor me om hem nooit te verlaten.
Dat zou misschien kunnen als niet het hele IT systeem van de BD op een oude DOS computer loopt en het daarom alleen al 5 jaar kost om een wijziging door te voeren. Laat staan het hele systeem op de schop te gooien.quote:Op donderdag 1 juni 2023 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Wat dat betreft loopt het in het VK een stuk soepeler. Geen gedoe met HRA, voorschotten, etc. Ook inkomstenbelasting, en eventuele teruggave hoef je niet naar om te kijken. Zelfs niet toen ik een flink bedrag nabetaald kreeg van m'n werkgever. Dat werd geteld bij de jaren dat ik het eigenlijk had moeten krijgen, en dus hoefde ik er geen extra belasting over te betalen.
In de VS was het wel nog meer een gedrocht dan in NL. Daar betaal je federale (landelijke) belastingen, en staatsbelastingen. De universiteit bood hulp aan bij de jaarlijkse belastingen (studenten die dat studeerden, en alles werd gechecked door hun professoren), en daarbij kregen buitenlanders voorrang. Daar heb ik gebruik van gemaakt, en toch ging dat 2 van de 3 keer mis. De 3e keer ging het goed omdat het ik toen zelf de fouten eruit kon halen. Mijn vriendin, Amerikaanse, moet ook nog elk jaar haar Amerikaanse belastingen doen. Mocht ze ooit boven de 115k per jaar komen, dan moet ze daarover in de VS ook inkomstenbelasting over gaan betalen. Maar, aan de andere kant, wat ze minder verdiend wordt als negatief inkomen gezien, en er wordt naar inkomen gekeken met betrekking tot studie-leningen en hoeveel je terug moet betalen, dus voorlopig heeft dat voordeel.
Maar ik verbaas me geregeld hoeveel regeltjes en toeslagen er zijn in Nederland, dat kan gewoon een stuk eenvoudiger, je ziet ook keer op keer dat het mis gaat omdat het voor veel mensen niet te begrijpen is.
Tsja, 15 jaar doen over het updaten van software. Wat Microsotf 15 jaar geleden uitbracht voor operating system, dat bestaat nu nauwelijks nog.quote:Op donderdag 1 juni 2023 12:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat zou misschien kunnen als niet het hele IT systeem van de BD op een oude DOS computer loopt en het daarom alleen al 5 jaar kost om een wijziging door te voeren. Laat staan het hele systeem op de schop te gooien.
Volgens mij zijn ze al 15 jaar bezig en daarmee geld in een bodemloze put aan het storten om het IT landschap te vernieuwen. Maar dat gaat op zijn overheids. Niet dus
Nee het is toch echt vaak in het nieuws dat eerder in kan gaan niet kan, hoewel de kamer het wel wilt, omdat de BD het niet sneller kan implementeren. En dat is toch echt omdat hun systeem uit de oertijd komt.quote:Op donderdag 1 juni 2023 16:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tsja, 15 jaar doen over het updaten van software. Wat Microsotf 15 jaar geleden uitbracht voor operating system, dat bestaat nu nauwelijks nog.
Volgens mij is het probleem niet eens zozeer het upgraden van de software, maar het is vooral ook een probleem van politici die constant nieuwe dingen verzinnen, en daarbij eigenlijk zelden rekening houden met de uitvoerbaarheid van hun hersenscheten. Nog voordat iets goed geimplementeerd is, moet het volgens de politici alweer aangepast worden.
Vind het voornamelijk erg dat er zulke lelijke woningen worden neergezet. Het is net een kazerne, die rijwoningen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
Er staan meer van dergelijke rijtjes in die wijk, ik vind ze ook niet erg fraai neequote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:14 schreef twi het volgende:
[..]
Vind het voornamelijk erg dat er zulke lelijke woningen worden neergezet. Het is net een kazerne, die rijwoningen.
Men komt weg met het bouwen van lelijke woningen omdat de doelgroep zich niet kan permitteren het te weigeren.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:14 schreef twi het volgende:
[..]
Vind het voornamelijk erg dat er zulke lelijke woningen worden neergezet. Het is net een kazerne, die rijwoningen.
Overdrijven is ook een vak hoorquote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:14 schreef twi het volgende:
[..]
Vind die prijzen wel meevallen, bij ons staat zo'n tweekapper te koop voor 8 ton VON.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Je ouders kunnen het jou lenen tegen een rente tarief en je elk jaar een schenking doen die min of meer gelijk staat aan die rente. Even ervan uit gaande dat je geen huis van een miljoen koopt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje: ik wil een huis kopen. Ik heb redelijk wat spaargeld (ongeveer 15% van de aankoopprijs), naar ik kom nog iets tekort (ongeveer 7,5%). Nu kan ik dit lenen van mijn ouders en met lage rente of geen rente terugbetalen (het staat nu op de bank zonder rente te genereren). Moet ik hiervoor bij een eventuele koop en contact opstellen of kunnen zij het bedrag gewoon op mijn rekenen zetten? In het laatste geval zal dit misschien als schenking worden gezien. Het bedrag is overigens lager dan het maximum dat uiteraard mogen schenken.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Is er een soort van standaard contact waarmee dit op papier kan worden gezet? Ik kan me voorstellen dat de bank hiernaar zou kunnen vragen.
Jaarlijks zouden ze ook (een deel van) de rente kunnen schenken. Uiteraard wel allemaal goed fiscaal regelen, zodat achteraf niet de hele lening als schenking wordt beschouwd.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:47 schreef Scorpie het volgende:
En sowieso mogen je ouders 27k schenken: https://www.rijksoverheid(...)g-per-1-januari-2023
De bank ziet niets van jouw rekening, die boeken het geld van de hypotheek, naar de notarisrekening over. Jij moet jouw bijdrage (incl. lening ouders) daar ook storten.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:33 schreef Schadenfreude het volgende:
De vraag is vooral of daarvoor iets op papier moet worden gezet. Stel mijn eigen inleg voor een huis is 50k spaargeld + 20k lening van ouders. Wordt hier dan onderscheid in gemaakt of ziet de bank gewoon 70k staan? Ook als de lening pas deze maand wordt overgemaakt? Ik kan mij voorstellen dat de bank enkele maanden terugkijkt zodat je niet kunstmatig je saldo verhoogt om een hypotheek aan te vragen.
Ja dat was mijn andere voorstel.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jaarlijks zouden ze ook (een deel van) de rente kunnen schenken. Uiteraard wel allemaal goed fiscaal regelen, zodat achteraf niet de hele lening als schenking wordt beschouwd.
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De bank ziet niets van jouw rekening, die boeken het geld van de hypotheek, naar de notarisrekening over. Jij moet jouw bijdrage (incl. lening ouders) daar ook storten.
Voordeel van een lening bij je ouders is, dat zij een marktconforme rente in rekening kunnen brengen (bij jou) die voor jou fiscaal aftrekbaar is en hen de netto rente oplevert. Die door jou betaalde rente, kunnen ze jou weer terugschenken.
Al met al wordt iedereen, behalve de BD er beter van!!
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.
Die rente dus ook contractueel vastleggen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Die rente dus ook contractueel vastleggen.
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
Klopt, gewoon netjes maandelijks aflossen, of je ouders dan weer 6K per jaar terugstorten als schenking boeit niet, maar die lening aflossen zoals je bij een bank zou doen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:18 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.
Je voorkomt daarmee dat je schenkbelasting moet betalen over de schenking hoger dan de vrijstelling.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Je mag je ouders idd niet onbelast 5K per jaar schenken, laat staan om de paar maanden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:24 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:30 schreef kanovinnie het volgende:
Zo moeilijk is deze constructie toch niet?
Wat is daar ingewikkeld aan dan? Je maakt rente over. En degene die de rente ontvangt maakt een schenking over. Dat is nog geen minuut werk.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Ja. In de tijd dat hij hier moeilijk zit te doen in dit topic, had hij allang even de bedragen, termijnen en percentages in kunnen vullen in zo'n documentje.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.
Er zijn waarschijnlijk zelfs standaard contracten voor waar je alleen maar de namen, bedragen en het rentepercentage hoeft in te vullen.
Kan je dit uitleggen?quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomenquote:Op zondag 11 juni 2023 08:35 schreef bonenstaak het volgende:
Denk er bij familie leningen aan dat spaargeld anders gewaardeerd wordt dan een lening binnen de nieuwe vermogensbelasting.
Spaargeld is zo goed als belastingvrij, waar op leningen gerekend wordt met 6,17 procent waarover je 32 procent belasting mag gaan voldoen.
Tenzij je ouders niet boven de vrijstelling uitkomen.
Het punt is niet de inkomstenbelasting, maar dat een lening aan je kinderen valt onder beleggingen/overig in het nieuwe stelsel van de vermogensbelasting.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomen
Let er wel op dat een familielening ook gewoon een lening is, en je dus eventueel minder kan lenen aan hypotheek.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje: ik wil een huis kopen. Ik heb redelijk wat spaargeld (ongeveer 15% van de aankoopprijs), naar ik kom nog iets tekort (ongeveer 7,5%). Nu kan ik dit lenen van mijn ouders en met lage rente of geen rente terugbetalen (het staat nu op de bank zonder rente te genereren). Moet ik hiervoor bij een eventuele koop en contact opstellen of kunnen zij het bedrag gewoon op mijn rekenen zetten? In het laatste geval zal dit misschien als schenking worden gezien. Het bedrag is overigens lager dan het maximum dat uiteraard mogen schenken.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Is er een soort van standaard contact waarmee dit op papier kan worden gezet? Ik kan me voorstellen dat de bank hiernaar zou kunnen vragen.
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Zijn er mensen die verhuren die toch de keuze gemaakt hebben om te verkopen?
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.
Nou, we zitten er iets anders in.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:22 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.
Daarnaast wil je tijdelijke contracten anders zit je vast aan een huurder, dus elke 2 jaar iemand vinden. De verhuurmakelaars vragen dan weer een maand huur.
Al met al vrij veel gezeik en geregel. Ik verkoop mijn huis daarom maar, na het samen kopen van een groot huis.
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:27 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nou, we zitten er iets anders in.
Geen hypotheek überhaupt. Er zit nu een expat in en de looptijd van het huurcontract kan me niet zo boeien. Langdurig? Ook prima. Deze zit er nu 4 jaar in en gaat, verwacht ik, eind dit jaar weer terug.
Eens per vier jaar een wissel is prima te doen.
Ik niet. Maar heb er geen verhuurhypotheken op zitten.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Lekker cashen, dat valt wel mee.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
Mwoahquote:Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
Nope. Geen hypotheek op mijn 2e huis dus we houden het voor nu aan.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Klopt.... die denken nog steeds dat hun huis een vermogen waard is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)989-margrietlaan-33/
Hebben we deze niet eerder hier gezien voor ¤1.100.000??
Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lolquote:Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)989-margrietlaan-33/
Hebben we deze niet eerder hier gezien voor ¤1.100.000??
Dat is om de prijsdaling en onverkoopbaarheid, te verhullen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lol
Ook nog eens een zelf eigen makelaar, ze zullen wel geldproblemen hebben.
Klopt. In A-damse ziekenhuizen is ernstig gebrek aan personeel, domweg omdat ze geen woning vinden. Gaan dan wonen en werken in omliggende gemeenten Hoofddorp, Haarlem Purmerend.quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Denk aan de vitale beroepen, die gek genoeg niet modaal verdienen, die niet kunnen gaan wonen waar ze werken vanwege deze bescherming?
Het AD schrijft al alsof er een meerderheid in de kamer is terwijl de twee grootste partijen uit de regeringscoalitie de gelederen niet kan sluiten op dit moment...quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/h(...)n-verkocht~a72057df/
Een aantasting en hiermee een enorme inbreuk op het eigendomsrecht, door middel van de salamitactiek nemen ze nu een klein plakje en door steeds een paar procenten de cijfertjes op te schuiven kan je straks niks meer zonder toestemming van de landelijke/gemeentelijke overheden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Wat verwacht de politiek hiermee te bereiken?
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Blijkbaar heeft België dit ook al geprobeerd, en is het verboden door het Europese hof?
https://www.tijd.be/polit(...)eenten/10430761.html
https://www.vrt.be/vrtnws(...)sonwettig-1-1773319/quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.quote:Op donderdag 29 juni 2023 19:29 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-huizen-te-koop.html
About time
Als het maar eerst aan de huurders verkocht wordquote:Op donderdag 29 juni 2023 20:00 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.
De woningen zijn wel verspreid over heel NL, ben benieuwd hoeveel ervan nu echt rendabel is in de verhuur.
Zal wel richting een andere investeerder gaan, tokos zijn in verhuurde staat dus per stuk verkopen zal niet intressant zijn denk ikquote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...
Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...
Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij kleinquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?
In de UK werden veel huurhuizen aan de huurder verkocht, al onder Thatcher, daar is het eigen huis bezit net iets lager dan in NL, maar, slechts ongeveer de helft heeft een hypotheekquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?
Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?
Meh, link doet het nietquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.
https://www.parool.nl/cs-bcefa2763
Hehe ja true. Zo las ik het artikel niet perse.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij klein
We stijgen gewoon weer door. Hoe lang kan dit nog doorgaan zo?quote:Na driekwart jaar van dalende huizenprijzen is daar afgelopen kwartaal een eind aan gekomen. De verkoopprijzen stegen met 2,8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar, meldt makelaarsvereniging NVM.
De brancheorganisatie spreekt van een markt die aan het opveren is. "Nieuw aangeboden woningen vinden in alle prijsklassen sneller een nieuwe eigenaar. Onze leden zien het aantal bezichtigingen weer toenemen. Ook stijgt het aantal overbiedingen op woningen. De dynamiek is weer terug in de woningmarkt", zegt Lana Gerssen, voorzitter van NVM-vakgroep Wonen.
Doorstijgen is misschien niet het juist woord, want de prijzen zijn nog een stuk lager dan vorig jaar. Het is vrij hard naar beneden gegaan en veert nu een beertje terug.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Huizenmarkt veert op, prijzen stijgen op kwartaalbasis
[..]
We stijgen gewoon weer door. Hoe lang kan dit nog doorgaan zo?
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Doorstijgen is misschien niet het juist woord, want de prijzen zijn nog een stuk lager dan vorig jaar. Het is vrij hard naar beneden gegaan en veert nu een beertje terug.
Kan me met de huidige rentes niet voorstellen dat we binnenkort weer op het niveau van vorig jaar zitten.
Ja, maar wat niet betaald kan worden kan niet betaald worden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.
Ja precies. En de loonstijgingen?quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, maar wat niet betaald kan worden kan niet betaald worden.
Dus ja, het aanbod is te laag maar de vraag wordt ook gedrukt omdat de financieringsruimte omlaag gaat door de hoge rentes.
Jep, aan de hand van inflatie zullen de huizenprijzen weer toenemen. Dat is ook geen direct issue, want de financieringsruimte neemt dan ook toe.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja precies. En de loonstijgingen?
Ik zie hier nu prijzen (let wel: vraagprijzen) zo hoog, die ik kon me vorig jaar niet voorstellen:quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
Kan me met de huidige rentes niet voorstellen dat we binnenkort weer op het niveau van vorig jaar zitten.
Mij ook. Ik verbaas me nergens meer over met het huidige overheidsbeleid.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:22 schreef Drekkoning het volgende:
De woningmarkt heeft me wel vaker verrast de laatste jaren
Hoe drukt de migratie precies op het segment dat het meest gezocht wordt en waar het grootste tekort in is?quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.
Dat gaat nog wel ff door denk ik zo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Link doet het nu welquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.
https://www.parool.nl/cs-bcefa2763
Dus ja, de sociale verhuurders die de woningen amper 20 jaar daarvoor cadeau hadden gekregen hebben dat binnengeharkt.
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel ff door denk ik zo.
Net een flink deel van mijn nieuwe woning afgelost waardoor we (ruim) onder de 65% LTV komen, en nieuwe huurders gevonden die per maand 250 euro meer gaan betalen voor mijn andere huis, 2 jarig contract gegeven nu het nog kan. Hopelijk heeft een nieuw kabinet in die 2 jaar het licht gezien en gaat verhuren weer wat aantrekkelijker worden over 2 jaar. Anders moeten ze er tegen die tijd maar uit en moet de hut verkocht worden.
Ik denk dat het naar de verhuurders is gegaan die het verkochten, verhuurders die die woningen bij de privatisatie 20 jaar eerder cadeau gekregen hadden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Link doet het nu wel
Interessant artikel. Stef Blok heeft dus vastgoed geliquideerd, waar het geld heen is gegaan lees ik niet, maar heb een donkerbruin vermoeden, verbrast in de algemene middelen.
MBT de Duitse Sozialmietwohnungen.
De Sozialmietwohnungen zijn iets anders dan de sociale woningbouw in Nederland. Daar waar in NL dit voor veel mensen is, gewone mensen met een inkomen uit arbeid of uitkering, leraren, agenten, etc is het in D vooral gericht op mensen in de bijstand, de onderkant van de onderklasse. In D is die laag, daarvoor wordt echter de huur betaald of een sociale woning ter beschikking gesteld.
Dit zijn niet de beste huizen/woningen. Dat de regering die verkoopt heeft ook alles te maken met de nieuwe wetgeving rond energie. Investeerders die dit nu kopen zullen straks grote investeringen in duurzaamheid moeten doen (wettelijk verplicht). Het gaat daarbij om enorme investeringen, warmtepompverwarming etc.
Ik begrijp dus wel waarom men hier liever verkoopt en geld opstrijkt (en in de lopende uitgave steekt) dan dat men de komende jaren tientallen miljarden moet gaan uitgeven aan duurzaam maken.
Als je in Duitsland bent kan je in het westen overal zien dat er een enorme investeringsachterstand is, er is inmiddels meer dan 2.000.000.000.000 Euro in de nieuwe Bundeslander gestoken aan infrastructuur, restauratie van binnensteden en nog veel meer. Dit was deels ook nodig, maar daardoor verkruimelden de wegen, bruggen en sociale woningen in het westen door achterstallig onderhoud.
En als dank daarvoor stemt het oosten massaal op de populisten van de AfD, waar ze vroeger op Die Linken stemden.
Ik zou het ook doen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:11 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.
Dat kan, maar dan heeft Stef Blok er niets mee van doen, dan zijn zij degene die het verkopen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het naar de verhuurders is gegaan die het verkochten, verhuurders die die woningen bij de privatisatie 20 jaar eerder cadeau gekregen hadden.
Bij mij een gelukkige samenloop van omstandigheden, oude huurder zei het contract op dus kan nu idd even de huur verhogen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:11 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.
Mwah, als hij tijdens buitenlandreizen de verkoop van NL sociale huurwoningen onder de aandacht heeft gebracht en dat belastingtechnisch interessant heeft gemaakt voor de investeerders dan had hij er wel zeker mee van doen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan heeft Stef Blok er niets mee van doen, dan zijn zij degene die het verkopen.
Het heeft niks met netjes te maken. Je bent niet verplicht er te wonen, en als de oude bewoners er uit gaan en er gaan nieuwe bewoners in, dan kan ik meer vragen. Als je dat niet wil betalen is dat prima, je bent het niet verplicht he.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:16 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ik snap het ergens wel, maar netjes is anders wat mij betreft.
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij mij een gelukkige samenloop van omstandigheden, oude huurder zei het contract op dus kan nu idd even de huur verhogen.
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het heeft niks met netjes te maken. Je bent niet verplicht er te wonen, en als de oude bewoners er uit gaan en er gaan nieuwe bewoners in, dan kan ik meer vragen. Als je dat niet wil betalen is dat prima, je bent het niet verplicht he.
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.
Mijn zoon ging een stuk meer betalen dan degene die dat huis een jaar gehuurd had, en alle renovaties waren al gedaan tussen diens huurperiode en het beëindigen van de huur van de bewoners daarvoor.
Op die manier wel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als hij tijdens buitenlandreizen de verkoop van NL sociale huurwoningen onder de aandacht heeft gebracht en dat belastingtechnisch interessant heeft gemaakt voor de investeerders dan had hij er wel zeker mee van doen.
in ruil daarvoor renoveren we de badkamer wel ff. Tis niet dat ik het huis laat verslonzen ofzo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.
Mijn zoon ging een stuk meer betalen dan degene die dat huis een jaar gehuurd had, en alle renovaties waren al gedaan tussen diens huurperiode en het beëindigen van de huur van de bewoners daarvoor.
Mwoah, in dit geval zaten we qua huurprijs niet heel hoog omdat het de eerste huurder was en we gingen proberen om te kijken of verhuur wat voor ons was. Daarnaast pakken we de badkamer ook ff aan voordat de nieuwe huurder komt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.
Ja en? We praten hier niet over sociale huur, maar particuliere huur. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling. Het is mijn huis, ik loop daar het financiële risico over, en als jij daar wil wonen is dat prima, maar dan betaal je wat ik vraag (en wat wettelijk toegestaan is uiteraard) of niet, maar dan woon je er ook niet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:24 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?
Hoe hoog is de huur dan en welk percentage is die ¤ 250?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.
En los daar van, hoe is het relevant of een random iemand dat 'vrij fors' vindt?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe hoog is de huur dan en welk percentage is die ¤ 250?
Tsja.... dat is de vraag.... wellicht deels gebruikt om de verhuurdersheffing van Stef Blok te betalen, verder was er misschien nog een directeur die zo nodig een Maserati moest rijdenquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Op die manier wel.
Maar als het geld naar de zelfstandige WBV zijn gegaan, wat hebben die er mee gedaan?
Nou ja, van 450 naar 700 is idd vrij fors, van 1.450 naar 1.700 is al een stuk minder fors, van 2.000 naar 2.250 stelt amper wat voor.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En los daar van, hoe is het relevant of een random iemand dat 'vrij fors' vindt?
Ik denk dat als je in de categorie zit die maar ergens moet wonen, dat je dan niet op zoek bent naar het huis dat @Scorpie verhuurt, als ik mijn huis zou verhuren zou de huur op minstens ¤ 3.500 zitten (maar eerder ¤ 4.000), dat is ook niet de categorie "mensen die maar ergens moeten wonen".quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:24 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?
Omdat bruto inkomens in behoorlijk tempo stijgen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja, wat je betiteld als 'vrij fors' afgezet tegen getallen, dat snap ik wel, maar ja, ik heb een huis, dat verhuur ik, vervolgens vertrekt die verhuurder, en ik verhuur het opnieuw voor 250 euro meer. Dan komt er iemand voorbij en die vind dat zonder details 'vrij fors'. Ja, ehhh, leuk joh, een mening, maar wat heeft dat verder voor waarde dan?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, van 450 naar 700 is idd vrij fors, van 1.450 naar 1.700 is al een stuk minder fors, van 2.000 naar 2.250 stelt amper wat voor.
Dus die ¤ 250 an sich zegt me niet zoveel, en nu blijkt dat de huur in eerste instantie wat aan de lage kant was en dat de badkamer gerenoveerd wordt zegt het sowieso niets meer.
Die investeringsachterstand is er vooral dankzij Merkel en Schäuble die alles liever kapotspaarden dan te investeren. Nu staat er met Lindner weer zo'n onkundige joker aan het roer, dus van gemaakte fouten in het verleden wordt in Duitsland niks geleerd. Het is wachten op de volgende Autobahnbrücke die in elkaar dondert/onmiddellijk afgesloten moet worden wegens onvoldoende onderhoud.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Link doet het nu wel
Interessant artikel. Stef Blok heeft dus vastgoed geliquideerd, waar het geld heen is gegaan lees ik niet, maar heb een donkerbruin vermoeden, verbrast in de algemene middelen.
MBT de Duitse Sozialmietwohnungen.
De Sozialmietwohnungen zijn iets anders dan de sociale woningbouw in Nederland. Daar waar in NL dit voor veel mensen is, gewone mensen met een inkomen uit arbeid of uitkering, leraren, agenten, etc is het in D vooral gericht op mensen in de bijstand, de onderkant van de onderklasse. In D is die laag, daarvoor wordt echter de huur betaald of een sociale woning ter beschikking gesteld.
Dit zijn niet de beste huizen/woningen. Dat de regering die verkoopt heeft ook alles te maken met de nieuwe wetgeving rond energie. Investeerders die dit nu kopen zullen straks grote investeringen in duurzaamheid moeten doen (wettelijk verplicht). Het gaat daarbij om enorme investeringen, warmtepompverwarming etc.
Ik begrijp dus wel waarom men hier liever verkoopt en geld opstrijkt (en in de lopende uitgave steekt) dan dat men de komende jaren tientallen miljarden moet gaan uitgeven aan duurzaam maken.
Als je in Duitsland bent kan je in het westen overal zien dat er een enorme investeringsachterstand is, er is inmiddels meer dan 2.000.000.000.000 Euro in de nieuwe Bundeslander gestoken aan infrastructuur, restauratie van binnensteden en nog veel meer. Dit was deels ook nodig, maar daardoor verkruimelden de wegen, bruggen en sociale woningen in het westen door achterstallig onderhoud.
En als dank daarvoor stemt het oosten massaal op de populisten van de AfD, waar ze vroeger op Die Linken stemden.
Diverse "jonge" (<40 jaar) collega's van mij, hebben zeer recent de (over)stap naar de eigen woning gemaakt. Vraagprijs plm. 4 ton....mede dankzij de loonsverhoging. Maar ook andere factoren spelen mee: gezinsuitbreiding en woon-werkverkeer.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De financieringsmogelijkheden van de meeste huishoudens zijn min of meer gelijk aan 2 jaar terug. Wel liggen de bijbehorende maandlasten voor een hypotheek nu hoger ten opzichte van het netto inkomen.
Daarom vroeg ik dus ook hoe hoog de huur was en welk percentage die ¤ 250 dan is.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, wat je betiteld als 'vrij fors' afgezet tegen getallen, dat snap ik wel, maar ja, ik heb een huis, dat verhuur ik, vervolgens vertrekt die verhuurder, en ik verhuur het opnieuw voor 250 euro meer. Dan komt er iemand voorbij en die vind dat zonder details 'vrij fors'. Ja, ehhh, leuk joh, een mening, maar wat heeft dat verder voor waarde dan?
Ben zelf ook van klein appartement 50 vierkante meter (door huisjesmelker verhuurd voor hoge prijs natuurlijk👍🏼) naar huis met tuin van 150 vierkante meter. Inderdaad een zegen, hoewel het wel snel went 😂😂quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Diverse "jonge" (<40 jaar) collega's van mij, hebben zeer recent de (over)stap naar de eigen woning gemaakt. Vraagprijs plm. 4 ton....mede dankzij de loonsverhoging. Maar ook andere factoren spelen mee: gezinsuitbreiding en woon-werkverkeer.
Ook een collega die van een appartement naar een huis-met-tuin overgaat. Een zegen vindt ie.
Mensen verdienen veel geld in Nederland. Ondanks het gezeur van veel mensen, is Nederland nog altijd 1 van de rijkste landen op deze wereldbol.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hopelijk heeft een nieuw kabinet in die 2 jaar het licht gezien en gaat verhuren weer wat aantrekkelijker worden over 2 jaar. Anders moeten ze er tegen die tijd maar uit en moet de hut verkocht worden.
Ben benieuwd of dat voor sommige huisjesmelkers nog lastig gaat worden als dat je enige inkomensbron is (geweest).quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.
Nah, die koopprijs gaat nog wel verder omhoog, dus ik wacht het nog ff afquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.
Niet iedereen die een huis verhuurt is een huisjesmelker.... beetje flauw om die term te blijven gebruiken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:58 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ben benieuwd of dat voor sommige huisjesmelkers nog lastig gaat worden als dat je enige inkomensbron is (geweest).
Prima staaltje speurwerk mevrouwquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom vroeg ik dus ook hoe hoog de huur was en welk percentage die ¤ 250 dan is.
Je kunt een stijging van ¤ 250 helemaal niet als "vrij fors" betitelen zonder te weten om welke cijfers het gaat.
Nou hoeven we de cijfers niet van @:Scorpie te horen, maar ik wilde juist aangeven dat als je niet weet om welke bedragen het gaat, dat je dan ook niet kunt zeggen dat het een vrij forse stijging is.
Punt is dat een rendement van 5% op verhuur eigenlijk het minimum is, en dan moet de hypotheekrente in principe lager zijn dan die 5% want anders heb je minstens 8% of 10% rendement nodig op je verhuur (afhankelijk van de hoogte van de hypotheekrente).
Dus dat betekent dat je bij een huis van ¤ 200.000 jaarlijks minstens ¤ 10.000 aan huur moet ontvangen, dus dat is ¤ 833 per maand.
Bij een huis van ¤ 450.000 praat je dan over ¤ 22.500 per jaar en dus ¤ 1.875 per maand, fantastisch.
De kans dat een stijging van ¤ 250 per maand nog in de categorie "vrij fors" valt als @:Scorpie een normale gezinswoning verhuurt is daarmee vrij klein geworden.
Ok. Ik doek dus op huisjesmelker. Vervang huisjesmelker voor verhuurder die huizen verhuurd voor te hoge prijzen. Hoe zal het daarmee aflopen als dat niet meer kan en het bijvoorbeeld je enige inkomensbron is? Gaat verkoop dan genoeg opleveren en hoe dan verder? Ben ik benieuwd naar, maar gaan we meemaken.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet iedereen die een huis verhuurt is een huisjesmelker.... beetje flauw om die term te blijven gebruiken.
Een huisjesmelker is iemand die een slecht onderhouden woning voor veel te veel geld verhuurt, dus een woning van met een waarde van ¤ 200.000 voor ¤ 2.000 per maand, en zaken niet fikst als ze kapot zijn, of pas na heel veel aandringen, en over het algemeen hebben huisjesmelkers een behoorlijke woningvoorraad, dus niet 1 huis dat ze verhuren voor een marktconforme prijs, maar een heleboel huizen die ze veel te duur verhuren, dat zijn huisjesmelkers.
Maar je suggereert gelijk even dat die verhuurder te hoge prijzen vraagt omdat de huur bij de nieuwe huurder met ¤ 250 verhoogd wordt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:05 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ok. Ik doek dus op huisjesmelker. Vervang huisjesmelker voor verhuurder die huizen verhuurd voor te hoge prijzen. Hoe zal het daarmee aflopen als dat niet meer kan en het bijvoorbeeld je enige inkomensbron is? Gaat verkoop dan genoeg opleveren en hoe dan verder? Ben ik benieuwd naar, maar gaan we meemaken.
Maar of het een 'te hoge' prijs is is niet afhankelijk van jouw mening, maar van daadwerkelijke cijfers. Die Leandra overigens net heel netjes heeft voorgerekend. Dat jouw onderbuik het graag wil classificeren als 'te hoog' omdat je daarmee dan een stok hebt om te slaan is leuk, maar het is ook tekenend dat je de post met berekening van Leandra over slaat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:05 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ok. Ik doek dus op huisjesmelker. Vervang huisjesmelker voor verhuurder die huizen verhuurd voor te hoge prijzen. Hoe zal het daarmee aflopen als dat niet meer kan en het bijvoorbeeld je enige inkomensbron is? Gaat verkoop dan genoeg opleveren en hoe dan verder? Ben ik benieuwd naar, maar gaan we meemaken.
Gespaard hebben ze niet, geld is met bakken in de voormalige DDR gegaanquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:45 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die investeringsachterstand is er vooral dankzij Merkel en Schäuble die alles liever kapotspaarden dan te investeren. Nu staat er met Lindner weer zo'n onkundige joker aan het roer, dus van gemaakte fouten in het verleden wordt in Duitsland niks geleerd. Het is wachten op de volgende Autobahnbrücke die in elkaar dondert/onmiddellijk afgesloten moet worden wegens onvoldoende onderhoud.
Dat zal best, maar de cijfers liegen niet. De netto-investeringen door de staat (investeringen minus afschrijvingen) zijn sinds 2003 jarenlang negatief geweest:quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gespaard hebben ze niet, geld is met bakken in de voormalige DDR gegaan
10 jaar geleden was dat al 2.000 miljard, intussen waarschijnlijk al tegen de 3.000 miljard
Let wel, dat is meer dan bijna 4 keer het GDP van Nederland. Net geen 40.000 per Duitser
Investeringen in wat, ik snap dit plaatje niet zo goed zonder context. En er is meer dan investeren vs besparen, er worden bakken met geld uitgegeven.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:31 schreef J.B. het volgende:
[..]
De cijfers liegen niet, de netto-investeringen door de staat (investeringen - afschrijvingen) zijn sinds 2003 jarenlang negatief geweest:
[ afbeelding ]
Wellicht brengt dit artikel je wat meer wijsheid:quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Investeringen in wat, ik snap dit plaatje niet zo goed zonder context. En er is meer dan investeren vs besparen, er worden bakken met geld uitgegeven.
Snap ik. Hoewel veel mensen die momenteel verhuren de woning gaan verkopen. Ook bij investeerders het geval.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nah, die koopprijs gaat nog wel verder omhoog, dus ik wacht het nog ff af
Misschien snap ik het niet goed, maar een verhuurde woning is plm. 40% minder waard t.o.v. een vrije.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:53 schreef Duiveltja het volgende:
Snap ik. Hoewel veel mensen die momenteel verhuren de woning gaan verkopen. Ook bij investeerders het geval.
Ja ik hoor het ook om mij heen, maar dat zijn dan vooral de mensen die het als een inkomen beschouwen en hun rendement willen maximaliseren (als ik op mijn bankrekening er meer voor krijg doe ik dat).quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:53 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Snap ik. Hoewel veel mensen die momenteel verhuren de woning gaan verkopen. Ook bij investeerders het geval.
Er liggen in ieder geval plannen klaar die het allemaal meer en meer onrendabel maken. Mensen hebben toch onderdak nodig, dus in hoeverre je er iets mee gaat winnen als maatschappij is maar de vraag.
Mwah niet echt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 14:57 schreef Icegiant het volgende:
Tsja, huisjesmelken wordt in ieder geval moeilijker gemaakt en dat is positief in mijn ogen.
Ik zou me om die verhuurder niet zoveel zorgen maken. Die is waarschijnlijk ondernemend, vindingrijk en flexibel. De potentiële huurders daarentegen, díe hebben eronder te lijden als er minder huurwoningen beschikbaar zijn.quote:Op donderdag 6 juli 2023 13:05 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Als de samenleving zo neerkijkt op huurbazen, bouwbedrijven, beleggers en projectontwikkelaars, dan krijgt het wat mij betreft precies wat het verdient.quote:Het kabinet wil 900 duizend extra woningen laten bouwen tot 2030, maar de jaarproductie loopt juist terug, net als het aantal vergunningsaanvragen. Soeters zag, net als veel vakgenoten, het aantal lopende projecten slinken. Dat is volgens hem een direct gevolg van een reeks recente kabinetsmaatregelen waarmee beleggers en bouwers worstelen, naast de gestegen bouwkosten en de oplopende hypotheekrente. (...)
Het heeft volgens hem allemaal te maken met ‘de hetze tegen huurbazen, bouwbedrijven en projectontwikkelaars die constant worden afgeschilderd als geldwolven’. ‘Plus de gedachte dat de overheid het zelf allemaal beter kan.’ (...)
‘Maar de overheid heeft alle ervaren krachten tijdens de crisis de laan uitgestuurd’, verzucht hij. ‘Hun onervaren opvolgers verschansen zich achter een steeds hogere stapel eisen, van een verplicht quotum aan sociale huurwoningen tot duurzaamheidsvoorschriften. Marktpartijen moeten maar uitzoeken hoe ze de boel financieel haalbaar krijgen. Van enige samenwerking tussen overheid en markt is nauwelijks nog sprake.’ (...)
‘Zo jaag je beleggers weg, partijen die we juist keihard nodig hebben voor de woningbouw. Deze crisis gaat niet tien, maar zeker twintig jaar woningnood opleveren.’
Die bouwbedrijven, beleggers en projectontwikkelaars floreerden nog toen de rente laag was, de inflatie laag was en het niet op kon op de woningmarkt.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:09 schreef Claudia_x het volgende:
Gisteren las ik dit interessante artikel: Toparchitect stopt, teleurgesteld in de overheid: ‘Ik heb geen werk meer voor mijn twaalf medewerkers’
[..]
Als de samenleving zo neerkijkt op huurbazen, bouwbedrijven, beleggers en projectontwikkelaars, dan krijgt het wat mij betreft precies wat het verdient.
En de inflatie en opgelopen rente staan volkomen los van overheidshandelen?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:21 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Die bouwbedrijven, beleggers en projectontwikkelaars floreerden nog toen de rente laag was, de inflatie laag was en het niet op kon op de woningmarkt.
Zou het dan in een jaar zijn omgeslagen vanwege wat aangescherpte eisen in het bouwbesluit? Lijkt me allemaal klein bier vergeleken met de invloed van rente, inflatie en grondprijzen.
Nee, dat is natuurlijk volledig aan ‘de overheid’ te wijten. En de grondprijzen zijn ze ook verantwoordelijk voor.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En de inflatie en opgelopen rente staan volkomen los van overheidshandelen?
Nota bene in mijn citaat gaat het o.a. over de wijze waarop kennis en kunde is verdwenen na de vorige crisis. Dat noem je voor het gemak niet.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:40 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee, dat is natuurlijk volledig aan ‘de overheid’ te wijten. En de grondprijzen zijn ze ook verantwoordelijk voor.
Maar daar klaagt Soeters niet over, die klaagt over duurzaamheiseisen en verhuurdersheffingen en Hugo de Jonge. En jij gebruikte dat weer om te stellen dat de samenleving krijgt wat het verdient omdat we neerkijken op beleggers en projectontwikkelaars. Dat lijkt me onzin![]()
Daar zit wel wat in ja. Blijkbaar veroorzaakt de overheid de problemen, maar geeft geen markt vrij om die problemen op te lossen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Doorgaans zie je die ongewenste gevolgen allang aankomen, zoals nu met de huurplannen. Wat zou het fijn zijn als de overheid wat minder megalomaan was en beter de grenzen van de maakbaarheid van de samenleving zou begrijpen.
Het lijkt me nogal wiedes dat het voor kopers fijn is als er meer koopwoningen beschikbaar komen. Ik heb er zelf ook niet direct nadeel van, maar dat betekent niet dat ik me niet in de huurders kan verplaatsen die mogelijk de dupe worden van een maatregel die hen zou moeten beschermen. Dat zou toch verschrikkelijk wrang zijn?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:29 schreef sirdanilot het volgende:
Het aanbod aan vrije sector huur daalt maar er gaan ook huizen te koop komen die zonder die maatregelen enkel duur verhuurd zouden worden. Het lijkt me dus niet echt een probleem want de kopers van die huizen zullen ze niet verhuren want dat levert niks meer op dat zijn dus de bewoners.
Een risico is dat huisjesmelkers de boel leeg laten staan maar we hebben al wetten omtrent leegstandsbeheer
Bovendien kunnen die woningen ook worden gekraakt en dat wil een verhuurder ook niet. Verkopen is dus beter voor iedereen.
Je overschat hoeveel mensen de huizen zouden kunnen kopen die ze nu huren, door uiteenlopende redenen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 10:29 schreef sirdanilot het volgende:
Het aanbod aan vrije sector huur daalt maar er gaan ook huizen te koop komen die zonder die maatregelen enkel duur verhuurd zouden worden. Het lijkt me dus niet echt een probleem want de kopers van die huizen zullen ze niet verhuren want dat levert niks meer op dat zijn dus de bewoners.
Een risico is dat huisjesmelkers de boel leeg laten staan maar we hebben al wetten omtrent leegstandsbeheer
Bovendien kunnen die woningen ook worden gekraakt en dat wil een verhuurder ook niet. Verkopen is dus beter voor iedereen.
Ik wens je veel succes met het onderbieden in deze markt.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:16 schreef sirdanilot het volgende:
@:Scorpie uiteenlopende redenen valt wel mee. Mensen die nu niet kopen kunnen dat niet omdat de huizenprijzen te hoog zijn en hun loon te laat en er geen sprake is van intergenerationwle vermogensoverdracht.
idea ik weer een vast contract heb ga ik wel weer proberen te kopen maar ik ga flink onderbieden. Ik vind de huizenprijzen namelijk veel te hoog.
De helft bieden en je poot stijfhouden, een half jaar later bellen ze jankend op of je bod nog geldt.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes met het onderbieden in deze markt.
Tsja dan koop ik niet, en de woningen zijn er nu ook al niet voor de middengroep tussen koop en sociale huur dus wat dat betreft verandert er niets. Ik ga niet pleiten voor een hogere vrije sector huur , want dat zou actief tegen mijn eigen belang ingaan namelijk het zou mijn eigen potentiële huur verhogen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik wens je veel succes met het onderbieden in deze markt.
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:04 schreef sirdanilot het volgende:
@:Jan_Onderwater nee als je teveel huizen bouwt dmv aanbesteding gaat de waarde van het vastgoedportefeuille van de gemiddelde VVD Bobo omlaag dat is niet hoe het heurt.
Ook Leandra kan haar huis dan aan de straatstenen niet meer kwijt als er opeens wél voldoende woningen zijn.
Waarom ben je dan tegen maximale huren in de vrije sector ?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]het aantal mensen dat in mijn segment zoekt is sowieso beperkt, ongeacht of er voldoende huizen zijn.
Bouwen is nog steeds duur, dus ook voor mijn segment zijn er altijd mensen.
Maar lief dat je je zorgen maakt
en dat is al 30-40 jaar zo en gebeurd er nietsquote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:04 schreef sirdanilot het volgende:
@:Jan_Onderwater nee als je teveel huizen bouwt dmv aanbesteding gaat de waarde van het vastgoedportefeuille van de gemiddelde VVD Bobo omlaag dat is niet hoe het heurt.
Ook Leandra kan haar huis dan aan de straatstenen niet meer kwijt als er opeens wél voldoende woningen zijn.
35 jaar geleden kon je voor << 2 ton in guldens, een prima huis kopen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
en dat is al 30-40 jaar zo en gebeurd er niets
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
35 jaar geleden kon je voor << 2 ton in guldens, een prima huis kopen.
Er zijn heel andere dingen gebeurd (of eigenlijk: niet gebeurd).
En ook toen stegen ieder jaar de huizenprijzen, alleen niet zo hard als nu.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt . Ik ken ook wel ouderen die dit ook wel inzien maar dat is een kleine minderheid.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
En ook toen stegen ieder jaar de huizenprijzen, alleen niet zo hard als nu.
Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard. Daar in de formele inflatiecijfers woonlasten niet mee worden berekend geven deze een vals beeld.
De realiteit is dat het vrij besteedbaar inkomen al sinds ruwweg midden/eind jaren 70 stil staat en het inkomen sinds 1977 sterk is achtergebleven bij de economische groei
https://www.rabobank.nl/k(...)ig-jaar-vrijwel-stil
Klopt. Het is gewoon geldsmijterij door de lage rente, HRA en nog wat akkefietjes waardoor je de hoofdprijs betaalt voor wat m2.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard.
Begin jaren 90 kostte een huis gemiddeld 4 bruto jaarsalarissen, dat zijn er nu ongeveer 9. De hypotheekrente was dan wel een stuk hoger maar tegen die bedragen was tenminste nog enigszins op te sparen, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom ben ik tegen wat?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:28 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Waarom ben je dan tegen maximale huren in de vrije sector ?
Een prima huis voor die tijd, tegenwoordig voldoet dat huis met 1 WC en een badkamer van het formaat douchecel en wastafel niet meer.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Begin jaren 90 werd de hypotheek dan ook berekend op 1 inkomen, niet op 2 inkomens.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Begin jaren 90 kostte een huis gemiddeld 4 bruto jaarsalarissen, dat zijn er nu ongeveer 9. De hypotheekrente was dan wel een stuk hoger maar tegen die bedragen was tenminste nog enigszins op te sparen, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.
Een voltijds inkomen ja, bij een populatie waarvan de helft in deeltijd werkt kan dat hooguit de helft van de stijging verklaren. Nog even afgezien ervan of dat überhaupt een wenselijke ontwikkeling is geweest gezien het constant stijgende aantal alleenstaanden en beiden gedwongen werken om een basisrecht als huisvesting te kunnen bekostigen.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Begin jaren 90 werd de hypotheek dan ook berekend op 1 inkomen, niet op 2 inkomens.
11 jaar geleden kochten wij dit huis, was voor mijn inkomen 3 bruto jaar salarissen ongeveer, voor ons beide samen, geen 2. De bank wilde ons veeeeel meer lenen, want dat kon!quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Begin jaren 90 kostte een huis gemiddeld 4 bruto jaarsalarissen, dat zijn er nu ongeveer 9. De hypotheekrente was dan wel een stuk hoger maar tegen die bedragen was tenminste nog enigszins op te sparen, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.
35 jaar geleden was een modaal inkomen ook de helft van wat het nu is...quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:18 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
35 jaar geleden was een modaal inkomen ook de helft van wat het nu is...
Huizenprijzen zijn gestegen (ook harder dan het inkomen), maar we moeten het wel even in perspectief zien
Wat er eigenlijk gebeurd is dat de economie groeit op basis van veel geleend geld en veel minder door stijgende productiviteit. De inkomens, zeker de vrijbesteedbare inkomens zijn verder niet meegestegen met de economische groei.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
En ook toen stegen ieder jaar de huizenprijzen, alleen niet zo hard als nu.
Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard. Daar in de formele inflatiecijfers woonlasten niet mee worden berekend geven deze een vals beeld.
De realiteit is dat het vrij besteedbaar inkomen al sinds ruwweg midden/eind jaren 70 stil staat en het inkomen sinds 1977 sterk is achtergebleven bij de economische groei
https://www.rabobank.nl/k(...)ig-jaar-vrijwel-stil
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:18 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
35 jaar geleden was een modaal inkomen ook de helft van wat het nu is...
Huizenprijzen zijn gestegen (ook harder dan het inkomen), maar we moeten het wel even in perspectief zien
Van 4 naar 9 bruto jaarinkomens, hoe moet dat in perspectief gezien worden?quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:
[..]
Precies dit ja. En wat was de les van de financiële crisis? Nog meer schulden maken, met dank aan de centrale bankenquote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
[..]
Wat er eigenlijk gebeurd is dat de economie groeit op basis van veel geleend geld en veel minder door stijgende productiviteit. De inkomens, zeker de vrijbesteedbare inkomens zijn verder niet meegestegen met de economische groei.
Waar veel landen hun economie oppompen door staatsschuld is het in NL door hypotheekschuld
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
En nou eens op basis van gezinsinkomens...
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Begin jaren 90 werd de hypotheek dan ook berekend op 1 inkomen, niet op 2 inkomens.
Je valt in herhaling.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:59 schreef J.B. het volgende:
[..]
Een voltijds inkomen ja, bij een populatie waarvan de helft in deeltijd werkt kan dat hooguit de helft van de stijging verklaren. Nog even afgezien ervan of dat überhaupt een wenselijke ontwikkeling is geweest gezien het constant stijgende aantal alleenstaanden en beiden gedwongen werken om een basisrecht als huisvesting te kunnen bekostigen.
Laten we vooral niet doen alsof "in deeltijd werken" 20 uur is, het gros van de werkende moeders (want daar gaat het om) die ik ken werkt 32 uur of meer.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:59 schreef J.B. het volgende:
[..]
Een voltijds inkomen ja, bij een populatie waarvan de helft in deeltijd werkt kan dat hooguit de helft van de stijging verklaren. Nog even afgezien ervan of dat überhaupt een wenselijke ontwikkeling is geweest gezien het constant stijgende aantal alleenstaanden en beiden gedwongen werken om een basisrecht als huisvesting te kunnen bekostigen.
Jij ook.quote:
quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Laten we vooral niet doen alsof "in deeltijd werken" 20 uur is, het gros van de werkende moeders (want daar gaat het om) die ik ken werkt 32 uur of meer.
En met een baan na een studie heb je dan ook een prima inkomen, waarschijnlijk ook een betere baan dan die alleen verdienende vader die in begin jaren 90 op zondag het vleesch sneed, de kans dat die hoogopgeleid was was al een stuk kleiner.
Verklaar me dit dan maar eens:quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij ook.
Fleur die 32 uur werkt heeft gestudeerd en verdient in verhouding veel meer dan Willem die in 1991 de kostwinner van zijn gezin was.
En behalve het inkomen van Fleur voor haar 32 uur werkt haar man Jack ook 36 uur en omdat Jack net als Fleur gestudeerd heeft verdient Jack ook prima.
Daarbij zijn Jack en Fleur ouder als ze kinderen krijgen, dus het bedrag dat ze aan een woning kunnen besteden is in verhouding al snel het dubbele van wat Willem en zijn thuisblijf echtgenote uit konden geven.
Volgens jouw logica zou dat sinds de jaren 70 verdubbeld moeten zijn.quote:Bruto inkomen groeide met ruim een kwart in 43 jaar
In prijzen van 2020 is het gemiddelde bruto inkomen van huishoudens opgelopen van 59,2 duizend euro in 1977 naar 75,2 duizend euro in 2020. Dat komt overeen met een stijging van 27 procent. Duidelijk zichtbaar in de lange reeks is de sterke terugval in het bruto inkomen in 1985. Toentertijd, begin jaren tachtig, was er sprake van de zwaarste economische crisis in Nederland in de naoorlogse jaren. Ook de weerslag van de voorlaatste economische crisis die in 2009 toesloeg en een lange nasleep kende (tot en met 2013), is duidelijk zichtbaar in de reeks.
1977 ¤ 12.706quote:Op vrijdag 7 juli 2023 15:42 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet wat er met je quotecapaciteiten is, maar in de jaren 70 telde het inkomen van een vrouw niet mee voor de hypotheek, meestal kon je als vrouw alleen niet eens een hypotheek krijgen.
Dat het gezinsinkomen hoog was is leuk, maar het kon niet voor de hypotheek gebruikt worden.
Overigens was het niet werkelijk 59,2 Euro in 1977, dat moet met inflatiecorrectie zijn teruggerekend.
Het feitelijke bruto modaal inkomen was ¤ 12.500 per jaar in 1977.
Dus het gemiddelde huishoudinkomen kan nooit ¤ 59.200 zijn geweest.
Die "hoge" rente en de HRA waren ook de verkeerde incentive om de aflossingsvrije hypotheek tot "zaligmakend" product te verheffen. Met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:
Een methode om de hoeveelheid geleend geld te maximaliseren, de bank vangt eeuwig rente en de nieuw bouw kan steeds duurder worden, wat goed is voor de opbrengsten van wijzegingen van bestemmingsplannen (bouwrijp maken)quote:Op vrijdag 7 juli 2023 16:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Die "hoge" rente en de HRA waren ook de verkeerde incentive om de aflossingsvrije hypotheek tot "zaligmakend" product te verheffen. Met alle gevolgen van dien.
quote:Woningtekort stijgt fors naar 390.000, pas vanaf 2028 minder krapte
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Plus dat het aanbod omhoog gaat als de rente in 2031 voor heel veel mensen niet meer aftrekbaar is en ze vanwege hun beperkte pensioen een probleem hebben de hypotheek tegen de huidige voorwaarden (minstens annuïtair) te verlengen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:49 schreef Sport_Life het volgende:
Vanaf 2028 neemt het dus af (vergrijzing?). Dus tegen de tijd dat al die beoogde rijwoningen buiten de steden af zijn gaat de vraag weer dalen.
Het neemt af, maar er blijft nog steeds extreme krapte. Woningzoekende zullen aan dit grafiekje dus niks hebben.quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:49 schreef Sport_Life het volgende:
Vanaf 2028 neemt het dus af (vergrijzing?). Dus tegen de tijd dat al die beoogde rijwoningen buiten de steden af zijn gaat de vraag weer dalen.
Die alinea ben ik ook wel eens tegengekomen. Zou niet weten waar ik dat door moet geven.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Trouwens moet je zoiets nou ook nog doorgeven aan je hypotheek verstrekker, er staat ergens in het contract dat verbouwingen met toestemming gedaan moeten worden maar dit zie ik niet als verbouwing.
Onzin, aflossingsvrij is gewoon voort te zetten.quote:Op woensdag 12 juli 2023 09:26 schreef Leandra het volgende:
Plus dat het aanbod omhoog gaat als de rente in 2031 voor heel veel mensen niet meer aftrekbaar is en ze vanwege hun beperkte pensioen een probleem hebben de hypotheek tegen de huidige voorwaarden (minstens annuïtair) te verlengen.
Ja ik begrijp dat wel als je van plan bent van je jaren 30 woning een glazen kubuswoning te maken ofzo, maar dan zit je ook al met gemeentelijke vergunningenquote:Op woensdag 12 juli 2023 10:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Die alinea ben ik ook wel eens tegengekomen. Zou niet weten waar ik dat door moet geven.
Gaat om de waardeverandering, overigens zou je dus vooraf toestemming voor iedere verbouwing moeten vragen? ......Toedeledokie
Beste actie, wij verzuchtten "hadden we dat maar 10 jaar eerder gedaan".quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:22 schreef Bosbeetle het volgende:
vandaag wordt onze spauwmuur geisoleerd
(toch handig als buren dat soort dingen doen kun je gewoon in één keer door).
Ik hoop dat de vochthuishouding goed blijft, we zullen zien...quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Beste actie, wij verzuchtten "hadden we dat maar 10 jaar eerder gedaan".
IS het met EPS korrels?quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik hoop dat de vochthuishouding goed blijft, we zullen zien...
Vergrijzing heeft maar een hele beperkte impact als je elk jaar 400.000 nieuwe Nederlanders verwelkomt. Overigens was dat een paar jaar geleden nog 200.000 per jaar dus eh.quote:Op woensdag 12 juli 2023 08:49 schreef Sport_Life het volgende:
Geloof het niet (echt goed ingelezen weer) de buurvrouw nam het en vroeg ons willen jullie ook.quote:
Wellicht een idee om eerst te kijken wat ze toepassen? Er si nogal een flink verschil in isolatiewaarde, dampdoorlaatbaarheid, verwerkbaarheid en prijs.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof het niet (echt goed ingelezen weer) de buurvrouw nam het en vroeg ons willen jullie ook.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
Lijkt mij geen fijn systeem. Ik vind het juist prettig dat je hier in NL - doorgaans - weet wat je kwijt bent per maand de aankomende 20 á 30 jaar.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Onze buren hadden de rente 2 jaar vast toen ze hun huis introkken, hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten, ongeveer £1000 meer per maand![]()
Blij dat wij voor 5 jaar vast zijn gegaan, dat was het langste wat mogelijk was in onze situatie. De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
In het VK is 5 jaar vast de norm, maar veel mensen zetten het korter vast, langer is vrij uitzonderlijk, en lang niet altijd mogelijk.
Zit je straks lekker in de giftige dampen van 1 of andere beunhaas....quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof het niet (echt goed ingelezen weer) de buurvrouw nam het en vroeg ons willen jullie ook.
Zelfde aannemer die al de halve straat heeft gedaan, geen klachten van de anderen gehoord. Maar we kunnen straks natuurlijk best allemaal één voor één dood neervallenquote:Op woensdag 12 juli 2023 11:31 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Zit je straks lekker in de giftige dampen van 1 of andere beunhaas....
Te laatquote:Op woensdag 12 juli 2023 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Wellicht een idee om eerst te kijken wat ze toepassen? Er si nogal een flink verschil in isolatiewaarde, dampdoorlaatbaarheid, verwerkbaarheid en prijs.
Ik vond het ook nogal bizar. Maar als ik naar onze buren kijk, verschillende hebben hypotheken afgesloten met vaste rentes voor 1-2 jaar....En die hebben dat allemaal afgesloten in het najaar van 2021, toen de rente historisch laag was.quote:
Dat was ook mijn reactie. Maar na 5 jaar hebben we 20% hypotheek afgelost, is de LTV lager (als de huizenprijzen niet meer dan 25% sinds begin dit jaar), en zijn onze salarissen ook weer hoger. Het moet wel heel gek lopen als wij over 3 jaar ook £1000 meer per maand moeten betalen (hoop ik). Dat zou klote zijn, maar nog wel te doen, al doe ik er veel liever iets anders mee dan aan de bank geven.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:26 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt mij geen fijn systeem. Ik vind het juist prettig dat je hier in NL - doorgaans - weet wat je kwijt bent per maand de aankomende 20 á 30 jaar.
Waarom kun je in het VK de hypotheekrente niet vastzetten voor 10, 20 of 30 jaar? Voor zo ver ik weet kan dit in de meeste Europese landen wel.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Onze buren hadden de rente 2 jaar vast toen ze hun huis introkken, hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten, ongeveer £1000 meer per maand![]()
Blij dat wij voor 5 jaar vast zijn gegaan, dat was het langste wat mogelijk was in onze situatie. De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
In het VK is 5 jaar vast de norm, maar veel mensen zetten het korter vast, langer is vrij uitzonderlijk, en lang niet altijd mogelijk.
Als dat tegen die tijd nog het geval is dan is de rente iig niet meer aftrekbaar en de kans is aanwezig dat de aflossingsvrije hypotheek toch niet voortgezet kan worden omdat de draagkrachtberekening wel op basis van een annuïtaire hypotheek gaat.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin, aflossingsvrij is gewoon voort te zetten.
Het kan wel, maar lang niet altijd, waarom precies dat weet ik niet. Een interest-only mortgage kan ook wel, maar alleen voor max 50% van de waarde van het huis (dus 50% cash op tafel leggen).quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom kun je in het VK de hypotheekrente niet vastzetten voor 10, 20 of 30 jaar? Voor zo ver ik weet kan dit in de meeste Europese landen wel.
Dan heb je dus een scenario waarbij (N.B.) een pensionado, geen annuïtaire hypotheek kan krijgen op z'n/haar huis en dus z'n/haar huis moet verkopen, terwijl een even hoge aflossingsvrije hypotheek, wel gewoon voortgezet kan worden en waarbij hij/zij dan in het huis kan blijven?quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:20 schreef Leandra het volgende:
En vergis je niet dat jouw situatie, met voldoende vermogen om de resterende hypotheek te dekken, niet voor iedereen geldt, en de mensen die niet het gros van (of de hele) hypotheek kunnen aftikken hebben mogelijk wat meer moeite de aflossingsvrije hypotheek vanaf 2031 voort te zetten, zeker met een beperkt pensioen.
Weinig inkomen, weinig tot geen vermogen, wordt echt wel een probleem als de draagkrachtberekening (die op basis van annuïtair is) negatief is.
Mwah, ik verwacht dat er dan nog meer met werkelijke lasten en maatwerkdossiers gewerkt gaat worden. En anders heb je ook nog opties om, als je oud genoeg bent, maandlasten te betalen dmv een steeds hoger wordende hypotheek obv je overwaarde.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat tegen die tijd nog het geval is dan is de rente iig niet meer aftrekbaar en de kans is aanwezig dat de aflossingsvrije hypotheek toch niet voortgezet kan worden omdat de draagkrachtberekening wel op basis van een annuïtaire hypotheek gaat.
En vergis je niet dat jouw situatie, met voldoende vermogen om de resterende hypotheek te dekken, niet voor iedereen geldt, en de mensen die niet het gros van (of de hele) hypotheek kunnen aftikken hebben mogelijk wat meer moeite de aflossingsvrije hypotheek vanaf 2031 voort te zetten, zeker met een beperkt pensioen.
Weinig inkomen, weinig tot geen vermogen, wordt echt wel een probleem als de draagkrachtberekening (die op basis van annuïtair is) negatief is.
Dat is voor een hoop mensen te hopen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:30 schreef Bami het volgende:
[..]
Mwah, ik verwacht dat er dan nog meer met werkelijke lasten en maatwerkdossiers gewerkt gaat worden. En anders heb je ook nog opties om, als je oud genoeg bent, maandlasten te betalen dmv een steeds hoger wordende hypotheek obv je overwaarde.
Maar de mensen die zich zorgen moeten maken hebben tegen die tijd ook wel tijd zat gehad om alles uit te zoeken en te regelen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is voor een hoop mensen te hopen.
bijzonder dat hij jullie adviseerde om de rente kort vast te zetten omdat de rente zo laag is.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ja, die hadden al 22 jaar kunnen aflossen en/of sparen, maar er zullen er bij zijn die dat niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 12 juli 2023 21:00 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar de mensen die zich zorgen moeten maken hebben tegen die tijd ook wel tijd zat gehad om alles uit te zoeken en te regelen.
Hoor er weinig over. Sowieso praat men niet zo over dat soort dingen op het werk ofzo. Wat ik weet, weet ik vooral van buitenlanders. Die waar ik het hierboven over heb zijn ook buitenlanders hier. Men slikt het gewoon lijkt het wel, klaagt er niet over. Een andere buurman had het er in de pub over een paar maanden geleden, die hadden een voorstel voor £500 pond hoger, ook hypotheek 2 jaar vastgezet.quote:Op woensdag 12 juli 2023 21:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
bijzonder dat hij jullie adviseerde om de rente kort vast te zetten omdat de rente zo laag is.
Hoe zijn de berichten daar want die hoge rente is al meer dan een jaar, dat zorgt al voor een enorme chaos?
Van eerder vandaag:
[ twitter ]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Vergrijzing heeft maar een hele beperkte impact als je elk jaar 400.000 nieuwe Nederlanders verwelkomt. Overigens was dat een paar jaar geleden nog 200.000 per jaar dus eh.
De hele discussie over stikstof en vergrijzing is een stuk minder relevant dan het migratieverhaal.
Zoals de Bijlmer zeg maar?quote:Op donderdag 13 juli 2023 01:31 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.
Daarom woningbouw aanbesteden . Overheid moet opdrachtgever worden voor woningbouw.
Volgens mij is de overheid vaak juist een vertragende factor. Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe de overheid kan helpen met het doorbouwen, zoals nu waarbij het aantal verkochte nieuwbouw woningen instort. Als de overheid dat op een bepaalde manier kan compenseren, kunnen bouwbedrijven doorbouwen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 01:31 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.
Daarom woningbouw aanbesteden . Overheid moet opdrachtgever worden voor woningbouw.
Wat is (zijn) dan de oorza(a)k(en) van de instortende bouw??quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:36 schreef Anton91 het volgende:
Volgens mij is de overheid vaak juist een vertragende factor. Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe de overheid kan helpen met het doorbouwen, zoals nu waarbij het aantal verkochte nieuwbouw woningen instort. Als de overheid dat op een bepaalde manier kan compenseren, kunnen bouwbedrijven doorbouwen.
Mensen kunnen de huizen niet meer betalen:quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is (zijn) dan de oorza(a)k(en) van de instortende bouw??
Volgens mij:quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen kunnen de huizen niet meer betalen:
Hoge kosten voor nieuwbouw + hoge rente.
Hoge verwachtingspatronen hoort er ook wel bij. (iedereen wil een verbouwd boerderijtje in het midden van de stad, niemand wil een "flatje", en het liefst op je 25ste).quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen kunnen de huizen niet meer betalen:
Hoge kosten voor nieuwbouw + hoge rente.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |