Wellicht een idee om eerst te kijken wat ze toepassen? Er si nogal een flink verschil in isolatiewaarde, dampdoorlaatbaarheid, verwerkbaarheid en prijs.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof het niet (echt goed ingelezen weer) de buurvrouw nam het en vroeg ons willen jullie ook.
quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
Lijkt mij geen fijn systeem. Ik vind het juist prettig dat je hier in NL - doorgaans - weet wat je kwijt bent per maand de aankomende 20 á 30 jaar.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Onze buren hadden de rente 2 jaar vast toen ze hun huis introkken, hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten, ongeveer £1000 meer per maand![]()
Blij dat wij voor 5 jaar vast zijn gegaan, dat was het langste wat mogelijk was in onze situatie. De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
In het VK is 5 jaar vast de norm, maar veel mensen zetten het korter vast, langer is vrij uitzonderlijk, en lang niet altijd mogelijk.
Zit je straks lekker in de giftige dampen van 1 of andere beunhaas....quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:14 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Geloof het niet (echt goed ingelezen weer) de buurvrouw nam het en vroeg ons willen jullie ook.
Zelfde aannemer die al de halve straat heeft gedaan, geen klachten van de anderen gehoord. Maar we kunnen straks natuurlijk best allemaal één voor één dood neervallenquote:Op woensdag 12 juli 2023 11:31 schreef ES_FOK het volgende:
[..]
Zit je straks lekker in de giftige dampen van 1 of andere beunhaas....
Te laatquote:Op woensdag 12 juli 2023 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Wellicht een idee om eerst te kijken wat ze toepassen? Er si nogal een flink verschil in isolatiewaarde, dampdoorlaatbaarheid, verwerkbaarheid en prijs.
Ik vond het ook nogal bizar. Maar als ik naar onze buren kijk, verschillende hebben hypotheken afgesloten met vaste rentes voor 1-2 jaar....En die hebben dat allemaal afgesloten in het najaar van 2021, toen de rente historisch laag was.quote:
Dat was ook mijn reactie. Maar na 5 jaar hebben we 20% hypotheek afgelost, is de LTV lager (als de huizenprijzen niet meer dan 25% sinds begin dit jaar), en zijn onze salarissen ook weer hoger. Het moet wel heel gek lopen als wij over 3 jaar ook £1000 meer per maand moeten betalen (hoop ik). Dat zou klote zijn, maar nog wel te doen, al doe ik er veel liever iets anders mee dan aan de bank geven.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:26 schreef Kiid het volgende:
[..]
Lijkt mij geen fijn systeem. Ik vind het juist prettig dat je hier in NL - doorgaans - weet wat je kwijt bent per maand de aankomende 20 á 30 jaar.
Waarom kun je in het VK de hypotheekrente niet vastzetten voor 10, 20 of 30 jaar? Voor zo ver ik weet kan dit in de meeste Europese landen wel.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Onze buren hadden de rente 2 jaar vast toen ze hun huis introkken, hebben net een nieuwe hypotheek afgesloten, ongeveer £1000 meer per maand![]()
Blij dat wij voor 5 jaar vast zijn gegaan, dat was het langste wat mogelijk was in onze situatie. De hypotheek-adviseur adviseerde ons 1 jaar, of misschien 2, omdat die rentes zo laag waren.
In het VK is 5 jaar vast de norm, maar veel mensen zetten het korter vast, langer is vrij uitzonderlijk, en lang niet altijd mogelijk.
Als dat tegen die tijd nog het geval is dan is de rente iig niet meer aftrekbaar en de kans is aanwezig dat de aflossingsvrije hypotheek toch niet voortgezet kan worden omdat de draagkrachtberekening wel op basis van een annuïtaire hypotheek gaat.quote:Op woensdag 12 juli 2023 10:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Onzin, aflossingsvrij is gewoon voort te zetten.
Het kan wel, maar lang niet altijd, waarom precies dat weet ik niet. Een interest-only mortgage kan ook wel, maar alleen voor max 50% van de waarde van het huis (dus 50% cash op tafel leggen).quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:14 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Waarom kun je in het VK de hypotheekrente niet vastzetten voor 10, 20 of 30 jaar? Voor zo ver ik weet kan dit in de meeste Europese landen wel.
Dan heb je dus een scenario waarbij (N.B.) een pensionado, geen annuïtaire hypotheek kan krijgen op z'n/haar huis en dus z'n/haar huis moet verkopen, terwijl een even hoge aflossingsvrije hypotheek, wel gewoon voortgezet kan worden en waarbij hij/zij dan in het huis kan blijven?quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:20 schreef Leandra het volgende:
En vergis je niet dat jouw situatie, met voldoende vermogen om de resterende hypotheek te dekken, niet voor iedereen geldt, en de mensen die niet het gros van (of de hele) hypotheek kunnen aftikken hebben mogelijk wat meer moeite de aflossingsvrije hypotheek vanaf 2031 voort te zetten, zeker met een beperkt pensioen.
Weinig inkomen, weinig tot geen vermogen, wordt echt wel een probleem als de draagkrachtberekening (die op basis van annuïtair is) negatief is.
Mwah, ik verwacht dat er dan nog meer met werkelijke lasten en maatwerkdossiers gewerkt gaat worden. En anders heb je ook nog opties om, als je oud genoeg bent, maandlasten te betalen dmv een steeds hoger wordende hypotheek obv je overwaarde.quote:Op woensdag 12 juli 2023 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat tegen die tijd nog het geval is dan is de rente iig niet meer aftrekbaar en de kans is aanwezig dat de aflossingsvrije hypotheek toch niet voortgezet kan worden omdat de draagkrachtberekening wel op basis van een annuïtaire hypotheek gaat.
En vergis je niet dat jouw situatie, met voldoende vermogen om de resterende hypotheek te dekken, niet voor iedereen geldt, en de mensen die niet het gros van (of de hele) hypotheek kunnen aftikken hebben mogelijk wat meer moeite de aflossingsvrije hypotheek vanaf 2031 voort te zetten, zeker met een beperkt pensioen.
Weinig inkomen, weinig tot geen vermogen, wordt echt wel een probleem als de draagkrachtberekening (die op basis van annuïtair is) negatief is.
Dat is voor een hoop mensen te hopen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:30 schreef Bami het volgende:
[..]
Mwah, ik verwacht dat er dan nog meer met werkelijke lasten en maatwerkdossiers gewerkt gaat worden. En anders heb je ook nog opties om, als je oud genoeg bent, maandlasten te betalen dmv een steeds hoger wordende hypotheek obv je overwaarde.
Maar de mensen die zich zorgen moeten maken hebben tegen die tijd ook wel tijd zat gehad om alles uit te zoeken en te regelen.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is voor een hoop mensen te hopen.
bijzonder dat hij jullie adviseerde om de rente kort vast te zetten omdat de rente zo laag is.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ja, die hadden al 22 jaar kunnen aflossen en/of sparen, maar er zullen er bij zijn die dat niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 12 juli 2023 21:00 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar de mensen die zich zorgen moeten maken hebben tegen die tijd ook wel tijd zat gehad om alles uit te zoeken en te regelen.
Hoor er weinig over. Sowieso praat men niet zo over dat soort dingen op het werk ofzo. Wat ik weet, weet ik vooral van buitenlanders. Die waar ik het hierboven over heb zijn ook buitenlanders hier. Men slikt het gewoon lijkt het wel, klaagt er niet over. Een andere buurman had het er in de pub over een paar maanden geleden, die hadden een voorstel voor £500 pond hoger, ook hypotheek 2 jaar vastgezet.quote:Op woensdag 12 juli 2023 21:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
bijzonder dat hij jullie adviseerde om de rente kort vast te zetten omdat de rente zo laag is.
Hoe zijn de berichten daar want die hoge rente is al meer dan een jaar, dat zorgt al voor een enorme chaos?
Van eerder vandaag:
[ twitter ]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.quote:Op woensdag 12 juli 2023 11:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Vergrijzing heeft maar een hele beperkte impact als je elk jaar 400.000 nieuwe Nederlanders verwelkomt. Overigens was dat een paar jaar geleden nog 200.000 per jaar dus eh.
De hele discussie over stikstof en vergrijzing is een stuk minder relevant dan het migratieverhaal.
Zoals de Bijlmer zeg maar?quote:Op donderdag 13 juli 2023 01:31 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.
Daarom woningbouw aanbesteden . Overheid moet opdrachtgever worden voor woningbouw.
Volgens mij is de overheid vaak juist een vertragende factor. Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe de overheid kan helpen met het doorbouwen, zoals nu waarbij het aantal verkochte nieuwbouw woningen instort. Als de overheid dat op een bepaalde manier kan compenseren, kunnen bouwbedrijven doorbouwen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 01:31 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als we gewoon sovjetflats zouden bouwen zouden we wel 5 miljoen Oekraïners kunnen huisvesten. Het gaat allemaal om de bouw.
Daarom woningbouw aanbesteden . Overheid moet opdrachtgever worden voor woningbouw.
Wat is (zijn) dan de oorza(a)k(en) van de instortende bouw??quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:36 schreef Anton91 het volgende:
Volgens mij is de overheid vaak juist een vertragende factor. Ik denk dat ze beter kunnen kijken hoe de overheid kan helpen met het doorbouwen, zoals nu waarbij het aantal verkochte nieuwbouw woningen instort. Als de overheid dat op een bepaalde manier kan compenseren, kunnen bouwbedrijven doorbouwen.
Mensen kunnen de huizen niet meer betalen:quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is (zijn) dan de oorza(a)k(en) van de instortende bouw??
Volgens mij:quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mensen kunnen de huizen niet meer betalen:
Hoge kosten voor nieuwbouw + hoge rente.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |