Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:40 schreef blomke het volgende:
[..]
De bank ziet niets van jouw rekening, die boeken het geld van de hypotheek, naar de notarisrekening over. Jij moet jouw bijdrage (incl. lening ouders) daar ook storten.
Voordeel van een lening bij je ouders is, dat zij een marktconforme rente in rekening kunnen brengen (bij jou) die voor jou fiscaal aftrekbaar is en hen de netto rente oplevert. Die door jou betaalde rente, kunnen ze jou weer terugschenken.
Al met al wordt iedereen, behalve de BD er beter van!!
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.
Die rente dus ook contractueel vastleggen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Die rente dus ook contractueel vastleggen.
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
Klopt, gewoon netjes maandelijks aflossen, of je ouders dan weer 6K per jaar terugstorten als schenking boeit niet, maar die lening aflossen zoals je bij een bank zou doen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:18 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.
Je voorkomt daarmee dat je schenkbelasting moet betalen over de schenking hoger dan de vrijstelling.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Je mag je ouders idd niet onbelast 5K per jaar schenken, laat staan om de paar maanden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:24 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:30 schreef kanovinnie het volgende:
Zo moeilijk is deze constructie toch niet?
Wat is daar ingewikkeld aan dan? Je maakt rente over. En degene die de rente ontvangt maakt een schenking over. Dat is nog geen minuut werk.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Ja. In de tijd dat hij hier moeilijk zit te doen in dit topic, had hij allang even de bedragen, termijnen en percentages in kunnen vullen in zo'n documentje.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.
Er zijn waarschijnlijk zelfs standaard contracten voor waar je alleen maar de namen, bedragen en het rentepercentage hoeft in te vullen.
Kan je dit uitleggen?quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:
Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomenquote:Op zondag 11 juni 2023 08:35 schreef bonenstaak het volgende:
Denk er bij familie leningen aan dat spaargeld anders gewaardeerd wordt dan een lening binnen de nieuwe vermogensbelasting.
Spaargeld is zo goed als belastingvrij, waar op leningen gerekend wordt met 6,17 procent waarover je 32 procent belasting mag gaan voldoen.
Tenzij je ouders niet boven de vrijstelling uitkomen.
Het punt is niet de inkomstenbelasting, maar dat een lening aan je kinderen valt onder beleggingen/overig in het nieuwe stelsel van de vermogensbelasting.quote:Op zondag 11 juni 2023 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomen
Let er wel op dat een familielening ook gewoon een lening is, en je dus eventueel minder kan lenen aan hypotheek.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje: ik wil een huis kopen. Ik heb redelijk wat spaargeld (ongeveer 15% van de aankoopprijs), naar ik kom nog iets tekort (ongeveer 7,5%). Nu kan ik dit lenen van mijn ouders en met lage rente of geen rente terugbetalen (het staat nu op de bank zonder rente te genereren). Moet ik hiervoor bij een eventuele koop en contact opstellen of kunnen zij het bedrag gewoon op mijn rekenen zetten? In het laatste geval zal dit misschien als schenking worden gezien. Het bedrag is overigens lager dan het maximum dat uiteraard mogen schenken.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Is er een soort van standaard contact waarmee dit op papier kan worden gezet? Ik kan me voorstellen dat de bank hiernaar zou kunnen vragen.
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Zijn er mensen die verhuren die toch de keuze gemaakt hebben om te verkopen?
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.
Nou, we zitten er iets anders in.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:22 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.
Daarnaast wil je tijdelijke contracten anders zit je vast aan een huurder, dus elke 2 jaar iemand vinden. De verhuurmakelaars vragen dan weer een maand huur.
Al met al vrij veel gezeik en geregel. Ik verkoop mijn huis daarom maar, na het samen kopen van een groot huis.
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:27 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nou, we zitten er iets anders in.
Geen hypotheek überhaupt. Er zit nu een expat in en de looptijd van het huurcontract kan me niet zo boeien. Langdurig? Ook prima. Deze zit er nu 4 jaar in en gaat, verwacht ik, eind dit jaar weer terug.
Eens per vier jaar een wissel is prima te doen.
Ik niet. Maar heb er geen verhuurhypotheken op zitten.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Lekker cashen, dat valt wel mee.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
Mwoahquote:Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
Nope. Geen hypotheek op mijn 2e huis dus we houden het voor nu aan.quote:Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Klopt.... die denken nog steeds dat hun huis een vermogen waard is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)989-margrietlaan-33/
Hebben we deze niet eerder hier gezien voor ¤1.100.000??
Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lolquote:Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)989-margrietlaan-33/
Hebben we deze niet eerder hier gezien voor ¤1.100.000??
Dat is om de prijsdaling en onverkoopbaarheid, te verhullen.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:19 schreef Zwolsboy het volgende:
Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lol
Ook nog eens een zelf eigen makelaar, ze zullen wel geldproblemen hebben.
Klopt. In A-damse ziekenhuizen is ernstig gebrek aan personeel, domweg omdat ze geen woning vinden. Gaan dan wonen en werken in omliggende gemeenten Hoofddorp, Haarlem Purmerend.quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Denk aan de vitale beroepen, die gek genoeg niet modaal verdienen, die niet kunnen gaan wonen waar ze werken vanwege deze bescherming?
Het AD schrijft al alsof er een meerderheid in de kamer is terwijl de twee grootste partijen uit de regeringscoalitie de gelederen niet kan sluiten op dit moment...quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
https://www.ad.nl/wonen/h(...)n-verkocht~a72057df/
Een aantasting en hiermee een enorme inbreuk op het eigendomsrecht, door middel van de salamitactiek nemen ze nu een klein plakje en door steeds een paar procenten de cijfertjes op te schuiven kan je straks niks meer zonder toestemming van de landelijke/gemeentelijke overheden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Wat verwacht de politiek hiermee te bereiken?
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?quote:Op donderdag 22 juni 2023 10:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Blijkbaar heeft België dit ook al geprobeerd, en is het verboden door het Europese hof?
https://www.tijd.be/polit(...)eenten/10430761.html
https://www.vrt.be/vrtnws(...)sonwettig-1-1773319/quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:04 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.quote:Op donderdag 29 juni 2023 19:29 schreef investeerdertje het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)-huizen-te-koop.html
About time
Als het maar eerst aan de huurders verkocht wordquote:Op donderdag 29 juni 2023 20:00 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.
De woningen zijn wel verspreid over heel NL, ben benieuwd hoeveel ervan nu echt rendabel is in de verhuur.
Zal wel richting een andere investeerder gaan, tokos zijn in verhuurde staat dus per stuk verkopen zal niet intressant zijn denk ikquote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...
Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...
Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij kleinquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?
In de UK werden veel huurhuizen aan de huurder verkocht, al onder Thatcher, daar is het eigen huis bezit net iets lager dan in NL, maar, slechts ongeveer de helft heeft een hypotheekquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?
Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?
Meh, link doet het nietquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.
https://www.parool.nl/cs-bcefa2763
Hehe ja true. Zo las ik het artikel niet perse.quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij klein
We stijgen gewoon weer door. Hoe lang kan dit nog doorgaan zo?quote:Na driekwart jaar van dalende huizenprijzen is daar afgelopen kwartaal een eind aan gekomen. De verkoopprijzen stegen met 2,8 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar, meldt makelaarsvereniging NVM.
De brancheorganisatie spreekt van een markt die aan het opveren is. "Nieuw aangeboden woningen vinden in alle prijsklassen sneller een nieuwe eigenaar. Onze leden zien het aantal bezichtigingen weer toenemen. Ook stijgt het aantal overbiedingen op woningen. De dynamiek is weer terug in de woningmarkt", zegt Lana Gerssen, voorzitter van NVM-vakgroep Wonen.
Doorstijgen is misschien niet het juist woord, want de prijzen zijn nog een stuk lager dan vorig jaar. Het is vrij hard naar beneden gegaan en veert nu een beertje terug.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Huizenmarkt veert op, prijzen stijgen op kwartaalbasis
[..]
We stijgen gewoon weer door. Hoe lang kan dit nog doorgaan zo?
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Doorstijgen is misschien niet het juist woord, want de prijzen zijn nog een stuk lager dan vorig jaar. Het is vrij hard naar beneden gegaan en veert nu een beertje terug.
Kan me met de huidige rentes niet voorstellen dat we binnenkort weer op het niveau van vorig jaar zitten.
Ja, maar wat niet betaald kan worden kan niet betaald worden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.
Ja precies. En de loonstijgingen?quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:50 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, maar wat niet betaald kan worden kan niet betaald worden.
Dus ja, het aanbod is te laag maar de vraag wordt ook gedrukt omdat de financieringsruimte omlaag gaat door de hoge rentes.
Jep, aan de hand van inflatie zullen de huizenprijzen weer toenemen. Dat is ook geen direct issue, want de financieringsruimte neemt dan ook toe.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja precies. En de loonstijgingen?
Ik zie hier nu prijzen (let wel: vraagprijzen) zo hoog, die ik kon me vorig jaar niet voorstellen:quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:13 schreef Drekkoning het volgende:
Kan me met de huidige rentes niet voorstellen dat we binnenkort weer op het niveau van vorig jaar zitten.
Mij ook. Ik verbaas me nergens meer over met het huidige overheidsbeleid.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:22 schreef Drekkoning het volgende:
De woningmarkt heeft me wel vaker verrast de laatste jaren
Hoe drukt de migratie precies op het segment dat het meest gezocht wordt en waar het grootste tekort in is?quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nederland is ook wel uniek in de zin dat de bouw voor grote delen stil ligt en de migratie ook nog eens flink op het woningtekort drukt.
Dat gaat nog wel ff door denk ik zo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Link doet het nu welquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.
https://www.parool.nl/cs-bcefa2763
Dus ja, de sociale verhuurders die de woningen amper 20 jaar daarvoor cadeau hadden gekregen hebben dat binnengeharkt.
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel ff door denk ik zo.
Net een flink deel van mijn nieuwe woning afgelost waardoor we (ruim) onder de 65% LTV komen, en nieuwe huurders gevonden die per maand 250 euro meer gaan betalen voor mijn andere huis, 2 jarig contract gegeven nu het nog kan. Hopelijk heeft een nieuw kabinet in die 2 jaar het licht gezien en gaat verhuren weer wat aantrekkelijker worden over 2 jaar. Anders moeten ze er tegen die tijd maar uit en moet de hut verkocht worden.
Ik denk dat het naar de verhuurders is gegaan die het verkochten, verhuurders die die woningen bij de privatisatie 20 jaar eerder cadeau gekregen hadden.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Link doet het nu wel
Interessant artikel. Stef Blok heeft dus vastgoed geliquideerd, waar het geld heen is gegaan lees ik niet, maar heb een donkerbruin vermoeden, verbrast in de algemene middelen.
MBT de Duitse Sozialmietwohnungen.
De Sozialmietwohnungen zijn iets anders dan de sociale woningbouw in Nederland. Daar waar in NL dit voor veel mensen is, gewone mensen met een inkomen uit arbeid of uitkering, leraren, agenten, etc is het in D vooral gericht op mensen in de bijstand, de onderkant van de onderklasse. In D is die laag, daarvoor wordt echter de huur betaald of een sociale woning ter beschikking gesteld.
Dit zijn niet de beste huizen/woningen. Dat de regering die verkoopt heeft ook alles te maken met de nieuwe wetgeving rond energie. Investeerders die dit nu kopen zullen straks grote investeringen in duurzaamheid moeten doen (wettelijk verplicht). Het gaat daarbij om enorme investeringen, warmtepompverwarming etc.
Ik begrijp dus wel waarom men hier liever verkoopt en geld opstrijkt (en in de lopende uitgave steekt) dan dat men de komende jaren tientallen miljarden moet gaan uitgeven aan duurzaam maken.
Als je in Duitsland bent kan je in het westen overal zien dat er een enorme investeringsachterstand is, er is inmiddels meer dan 2.000.000.000.000 Euro in de nieuwe Bundeslander gestoken aan infrastructuur, restauratie van binnensteden en nog veel meer. Dit was deels ook nodig, maar daardoor verkruimelden de wegen, bruggen en sociale woningen in het westen door achterstallig onderhoud.
En als dank daarvoor stemt het oosten massaal op de populisten van de AfD, waar ze vroeger op Die Linken stemden.
Ik zou het ook doen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:11 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.
Dat kan, maar dan heeft Stef Blok er niets mee van doen, dan zijn zij degene die het verkopen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat het naar de verhuurders is gegaan die het verkochten, verhuurders die die woningen bij de privatisatie 20 jaar eerder cadeau gekregen hadden.
Bij mij een gelukkige samenloop van omstandigheden, oude huurder zei het contract op dus kan nu idd even de huur verhogen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:11 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Lekker profiteren nu het nog kan, goed hoor. Zag dat mijn huisjesmelker huurbaas hetzelfde ging doen. Nu nog even snel nieuwe huurders erin voor een hogere prijs en later wel weer verder zien.
Mwah, als hij tijdens buitenlandreizen de verkoop van NL sociale huurwoningen onder de aandacht heeft gebracht en dat belastingtechnisch interessant heeft gemaakt voor de investeerders dan had hij er wel zeker mee van doen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan heeft Stef Blok er niets mee van doen, dan zijn zij degene die het verkopen.
Het heeft niks met netjes te maken. Je bent niet verplicht er te wonen, en als de oude bewoners er uit gaan en er gaan nieuwe bewoners in, dan kan ik meer vragen. Als je dat niet wil betalen is dat prima, je bent het niet verplicht he.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:16 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Ik snap het ergens wel, maar netjes is anders wat mij betreft.
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij mij een gelukkige samenloop van omstandigheden, oude huurder zei het contract op dus kan nu idd even de huur verhogen.
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het heeft niks met netjes te maken. Je bent niet verplicht er te wonen, en als de oude bewoners er uit gaan en er gaan nieuwe bewoners in, dan kan ik meer vragen. Als je dat niet wil betalen is dat prima, je bent het niet verplicht he.
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.
Mijn zoon ging een stuk meer betalen dan degene die dat huis een jaar gehuurd had, en alle renovaties waren al gedaan tussen diens huurperiode en het beëindigen van de huur van de bewoners daarvoor.
Op die manier wel.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, als hij tijdens buitenlandreizen de verkoop van NL sociale huurwoningen onder de aandacht heeft gebracht en dat belastingtechnisch interessant heeft gemaakt voor de investeerders dan had hij er wel zeker mee van doen.
in ruil daarvoor renoveren we de badkamer wel ff. Tis niet dat ik het huis laat verslonzen ofzo.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
En daarin ben je niets anders dan andere verhuurders, ook sociale verhuurders doen dat.
Mijn zoon ging een stuk meer betalen dan degene die dat huis een jaar gehuurd had, en alle renovaties waren al gedaan tussen diens huurperiode en het beëindigen van de huur van de bewoners daarvoor.
Mwoah, in dit geval zaten we qua huurprijs niet heel hoog omdat het de eerste huurder was en we gingen proberen om te kijken of verhuur wat voor ons was. Daarnaast pakken we de badkamer ook ff aan voordat de nieuwe huurder komt.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.
Ja en? We praten hier niet over sociale huur, maar particuliere huur. Ik ben geen liefdadigheidsinstelling. Het is mijn huis, ik loop daar het financiële risico over, en als jij daar wil wonen is dat prima, maar dan betaal je wat ik vraag (en wat wettelijk toegestaan is uiteraard) of niet, maar dan woon je er ook niet.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:24 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?
Hoe hoog is de huur dan en welk percentage is die ¤ 250?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Een verhoging van netto 250 euro vind ik vrij fors op basis van 0 renovaties (als ik het goed begrijp), maar gewoon omdat het kan.
En los daar van, hoe is het relevant of een random iemand dat 'vrij fors' vindt?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoe hoog is de huur dan en welk percentage is die ¤ 250?
Tsja.... dat is de vraag.... wellicht deels gebruikt om de verhuurdersheffing van Stef Blok te betalen, verder was er misschien nog een directeur die zo nodig een Maserati moest rijdenquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Op die manier wel.
Maar als het geld naar de zelfstandige WBV zijn gegaan, wat hebben die er mee gedaan?
Nou ja, van 450 naar 700 is idd vrij fors, van 1.450 naar 1.700 is al een stuk minder fors, van 2.000 naar 2.250 stelt amper wat voor.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En los daar van, hoe is het relevant of een random iemand dat 'vrij fors' vindt?
Ik denk dat als je in de categorie zit die maar ergens moet wonen, dat je dan niet op zoek bent naar het huis dat @Scorpie verhuurt, als ik mijn huis zou verhuren zou de huur op minstens ¤ 3.500 zitten (maar eerder ¤ 4.000), dat is ook niet de categorie "mensen die maar ergens moeten wonen".quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:24 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Nee, maar je begrijpt dat veel mensen ergens moeten wonen en niet de ruimte hebben om iets niet te doen en daardoor dus vrij hoge huren moeten betalen?
Omdat bruto inkomens in behoorlijk tempo stijgen.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja, wat je betiteld als 'vrij fors' afgezet tegen getallen, dat snap ik wel, maar ja, ik heb een huis, dat verhuur ik, vervolgens vertrekt die verhuurder, en ik verhuur het opnieuw voor 250 euro meer. Dan komt er iemand voorbij en die vind dat zonder details 'vrij fors'. Ja, ehhh, leuk joh, een mening, maar wat heeft dat verder voor waarde dan?quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, van 450 naar 700 is idd vrij fors, van 1.450 naar 1.700 is al een stuk minder fors, van 2.000 naar 2.250 stelt amper wat voor.
Dus die ¤ 250 an sich zegt me niet zoveel, en nu blijkt dat de huur in eerste instantie wat aan de lage kant was en dat de badkamer gerenoveerd wordt zegt het sowieso niets meer.
Die investeringsachterstand is er vooral dankzij Merkel en Schäuble die alles liever kapotspaarden dan te investeren. Nu staat er met Lindner weer zo'n onkundige joker aan het roer, dus van gemaakte fouten in het verleden wordt in Duitsland niks geleerd. Het is wachten op de volgende Autobahnbrücke die in elkaar dondert/onmiddellijk afgesloten moet worden wegens onvoldoende onderhoud.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Link doet het nu wel
Interessant artikel. Stef Blok heeft dus vastgoed geliquideerd, waar het geld heen is gegaan lees ik niet, maar heb een donkerbruin vermoeden, verbrast in de algemene middelen.
MBT de Duitse Sozialmietwohnungen.
De Sozialmietwohnungen zijn iets anders dan de sociale woningbouw in Nederland. Daar waar in NL dit voor veel mensen is, gewone mensen met een inkomen uit arbeid of uitkering, leraren, agenten, etc is het in D vooral gericht op mensen in de bijstand, de onderkant van de onderklasse. In D is die laag, daarvoor wordt echter de huur betaald of een sociale woning ter beschikking gesteld.
Dit zijn niet de beste huizen/woningen. Dat de regering die verkoopt heeft ook alles te maken met de nieuwe wetgeving rond energie. Investeerders die dit nu kopen zullen straks grote investeringen in duurzaamheid moeten doen (wettelijk verplicht). Het gaat daarbij om enorme investeringen, warmtepompverwarming etc.
Ik begrijp dus wel waarom men hier liever verkoopt en geld opstrijkt (en in de lopende uitgave steekt) dan dat men de komende jaren tientallen miljarden moet gaan uitgeven aan duurzaam maken.
Als je in Duitsland bent kan je in het westen overal zien dat er een enorme investeringsachterstand is, er is inmiddels meer dan 2.000.000.000.000 Euro in de nieuwe Bundeslander gestoken aan infrastructuur, restauratie van binnensteden en nog veel meer. Dit was deels ook nodig, maar daardoor verkruimelden de wegen, bruggen en sociale woningen in het westen door achterstallig onderhoud.
En als dank daarvoor stemt het oosten massaal op de populisten van de AfD, waar ze vroeger op Die Linken stemden.
Diverse "jonge" (<40 jaar) collega's van mij, hebben zeer recent de (over)stap naar de eigen woning gemaakt. Vraagprijs plm. 4 ton....mede dankzij de loonsverhoging. Maar ook andere factoren spelen mee: gezinsuitbreiding en woon-werkverkeer.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:40 schreef Ivo1985 het volgende:
De financieringsmogelijkheden van de meeste huishoudens zijn min of meer gelijk aan 2 jaar terug. Wel liggen de bijbehorende maandlasten voor een hypotheek nu hoger ten opzichte van het netto inkomen.
Daarom vroeg ik dus ook hoe hoog de huur was en welk percentage die ¤ 250 dan is.quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, wat je betiteld als 'vrij fors' afgezet tegen getallen, dat snap ik wel, maar ja, ik heb een huis, dat verhuur ik, vervolgens vertrekt die verhuurder, en ik verhuur het opnieuw voor 250 euro meer. Dan komt er iemand voorbij en die vind dat zonder details 'vrij fors'. Ja, ehhh, leuk joh, een mening, maar wat heeft dat verder voor waarde dan?
Ben zelf ook van klein appartement 50 vierkante meter (door huisjesmelker verhuurd voor hoge prijs natuurlijk👍🏼) naar huis met tuin van 150 vierkante meter. Inderdaad een zegen, hoewel het wel snel went 😂😂quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Diverse "jonge" (<40 jaar) collega's van mij, hebben zeer recent de (over)stap naar de eigen woning gemaakt. Vraagprijs plm. 4 ton....mede dankzij de loonsverhoging. Maar ook andere factoren spelen mee: gezinsuitbreiding en woon-werkverkeer.
Ook een collega die van een appartement naar een huis-met-tuin overgaat. Een zegen vindt ie.
Mensen verdienen veel geld in Nederland. Ondanks het gezeur van veel mensen, is Nederland nog altijd 1 van de rijkste landen op deze wereldbol.quote:Op donderdag 6 juli 2023 10:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.quote:Op donderdag 6 juli 2023 11:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hopelijk heeft een nieuw kabinet in die 2 jaar het licht gezien en gaat verhuren weer wat aantrekkelijker worden over 2 jaar. Anders moeten ze er tegen die tijd maar uit en moet de hut verkocht worden.
Ben benieuwd of dat voor sommige huisjesmelkers nog lastig gaat worden als dat je enige inkomensbron is (geweest).quote:Op donderdag 6 juli 2023 12:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.
Nah, die koopprijs gaat nog wel verder omhoog, dus ik wacht het nog ff afquote:Op donderdag 6 juli 2023 12:56 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nope, je zal het op termijn moeten verkopen. De particuliere verhuurder wordt het zo oninteressant mogelijk gemaakt. Ga daar maar vanuit, dus nu cashen wat je cashen kan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |