abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 mei 2023 @ 21:46:02 #81
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209354893
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is dat ik hem nodig had 😜

Maar ik gok dat ze het erg veilig schatten gelet op hun bestaansdoel.
Ja, en in mijn geval zo'n taxateur uit Alkmaar die denkt dat alles ten oosten van Diemen 3 kwartjes waard is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209355058
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, en in mijn geval zo'n taxateur uit Alkmaar die denkt dat alles ten oosten van Diemen 3 kwartjes waard is.
🤣
pi_209355525
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 21:06 schreef investeerdertje het volgende:
Vandaag een calcasa gedaan. Ligt ongeveer 40k onder de Funda opgegeven waarde. Alleen de calcasa houd geen rekening met mijn nieuwe glas, mijn warmtepomp, gasloos wonen en zonnepanelen.
Funda wel ?

Funda zit bij ons nu precies op de taxatiewaarde van 1,5 jaar geleden :).
Alleen houdt Funda geen rekening met een kelder (60m2), taxatie wel.
pi_209356395
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 22:25 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Funda wel ?

Funda zit bij ons nu precies op de taxatiewaarde van 1,5 jaar geleden :).
Alleen houdt Funda geen rekening met een kelder (60m2), taxatie wel.

Kelder heb je laten aanleggen?

En ja funda wel. Kan ik gewoon de staat van onderhoud opkrikken. Enkel glas is immers gewoon achterstallig onderhoud hehe
pi_209356772
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 23:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kelder heb je laten aanleggen?

En ja funda wel. Kan ik gewoon de staat van onderhoud opkrikken. Enkel glas is immers gewoon achterstallig onderhoud hehe
Nee kelder was er al maar die maakt officieel geen deel uit van het woonoppervlak.

En je kunt bij funda wel goede staat aangeven, maar niet label A++
pi_209360476
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, met het referentiekader van een WGR-regular die een hobby heeft gemaakt van geldzaken. :D Voor veel mensen zijn belastingaangelegenheden gortdroog en onbegrijpelijk. Daar komt bij dat je waardeloos advies krijg via de Belastingtelefoon. Ik heb daar werkelijk nog nooit iets aan gehad.

Omgekeerde wereld, hoor, mensen als @:elan kwalijk nemen dat ze hun zaakjes niet op orde hebben. De overheid heeft een gedrocht van een systeem opgetuigd, communiceert daar op ondoorgrondelijke wijze over en heeft geen adequaat mechanisme voor het ontvangen en beantwoorden van vragen. Maar laten we vooral afgeven op de burger die er geen halve studie van heeft gemaakt.

Dat m'n lief alles wat met belastingen te maken heeft afhandelt, is alleen al reden voor me om hem nooit te verlaten. *;
Wat dat betreft loopt het in het VK een stuk soepeler. Geen gedoe met HRA, voorschotten, etc. Ook inkomstenbelasting, en eventuele teruggave hoef je niet naar om te kijken. Zelfs niet toen ik een flink bedrag nabetaald kreeg van m'n werkgever. Dat werd geteld bij de jaren dat ik het eigenlijk had moeten krijgen, en dus hoefde ik er geen extra belasting over te betalen.

In de VS was het wel nog meer een gedrocht dan in NL. Daar betaal je federale (landelijke) belastingen, en staatsbelastingen. De universiteit bood hulp aan bij de jaarlijkse belastingen (studenten die dat studeerden, en alles werd gechecked door hun professoren), en daarbij kregen buitenlanders voorrang. Daar heb ik gebruik van gemaakt, en toch ging dat 2 van de 3 keer mis. De 3e keer ging het goed omdat het ik toen zelf de fouten eruit kon halen. Mijn vriendin, Amerikaanse, moet ook nog elk jaar haar Amerikaanse belastingen doen. Mocht ze ooit boven de 115k per jaar komen, dan moet ze daarover in de VS ook inkomstenbelasting over gaan betalen :X . Maar, aan de andere kant, wat ze minder verdiend wordt als negatief inkomen gezien, en er wordt naar inkomen gekeken met betrekking tot studie-leningen en hoeveel je terug moet betalen, dus voorlopig heeft dat voordeel.

Maar ik verbaas me geregeld hoeveel regeltjes en toeslagen er zijn in Nederland, dat kan gewoon een stuk eenvoudiger, je ziet ook keer op keer dat het mis gaat omdat het voor veel mensen niet te begrijpen is.
  donderdag 1 juni 2023 @ 12:33:15 #87
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209361003
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wat dat betreft loopt het in het VK een stuk soepeler. Geen gedoe met HRA, voorschotten, etc. Ook inkomstenbelasting, en eventuele teruggave hoef je niet naar om te kijken. Zelfs niet toen ik een flink bedrag nabetaald kreeg van m'n werkgever. Dat werd geteld bij de jaren dat ik het eigenlijk had moeten krijgen, en dus hoefde ik er geen extra belasting over te betalen.

In de VS was het wel nog meer een gedrocht dan in NL. Daar betaal je federale (landelijke) belastingen, en staatsbelastingen. De universiteit bood hulp aan bij de jaarlijkse belastingen (studenten die dat studeerden, en alles werd gechecked door hun professoren), en daarbij kregen buitenlanders voorrang. Daar heb ik gebruik van gemaakt, en toch ging dat 2 van de 3 keer mis. De 3e keer ging het goed omdat het ik toen zelf de fouten eruit kon halen. Mijn vriendin, Amerikaanse, moet ook nog elk jaar haar Amerikaanse belastingen doen. Mocht ze ooit boven de 115k per jaar komen, dan moet ze daarover in de VS ook inkomstenbelasting over gaan betalen :X . Maar, aan de andere kant, wat ze minder verdiend wordt als negatief inkomen gezien, en er wordt naar inkomen gekeken met betrekking tot studie-leningen en hoeveel je terug moet betalen, dus voorlopig heeft dat voordeel.

Maar ik verbaas me geregeld hoeveel regeltjes en toeslagen er zijn in Nederland, dat kan gewoon een stuk eenvoudiger, je ziet ook keer op keer dat het mis gaat omdat het voor veel mensen niet te begrijpen is.
Dat zou misschien kunnen als niet het hele IT systeem van de BD op een oude DOS computer loopt en het daarom alleen al 5 jaar kost om een wijziging door te voeren. Laat staan het hele systeem op de schop te gooien.
Volgens mij zijn ze al 15 jaar bezig en daarmee geld in een bodemloze put aan het storten om het IT landschap te vernieuwen. Maar dat gaat op zijn overheids. Niet dus :X
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209364203
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 12:33 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat zou misschien kunnen als niet het hele IT systeem van de BD op een oude DOS computer loopt en het daarom alleen al 5 jaar kost om een wijziging door te voeren. Laat staan het hele systeem op de schop te gooien.
Volgens mij zijn ze al 15 jaar bezig en daarmee geld in een bodemloze put aan het storten om het IT landschap te vernieuwen. Maar dat gaat op zijn overheids. Niet dus :X
Tsja, 15 jaar doen over het updaten van software. Wat Microsotf 15 jaar geleden uitbracht voor operating system, dat bestaat nu nauwelijks nog.
Volgens mij is het probleem niet eens zozeer het upgraden van de software, maar het is vooral ook een probleem van politici die constant nieuwe dingen verzinnen, en daarbij eigenlijk zelden rekening houden met de uitvoerbaarheid van hun hersenscheten. Nog voordat iets goed geimplementeerd is, moet het volgens de politici alweer aangepast worden.
  donderdag 1 juni 2023 @ 16:54:54 #89
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209364371
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2023 16:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tsja, 15 jaar doen over het updaten van software. Wat Microsotf 15 jaar geleden uitbracht voor operating system, dat bestaat nu nauwelijks nog.
Volgens mij is het probleem niet eens zozeer het upgraden van de software, maar het is vooral ook een probleem van politici die constant nieuwe dingen verzinnen, en daarbij eigenlijk zelden rekening houden met de uitvoerbaarheid van hun hersenscheten. Nog voordat iets goed geimplementeerd is, moet het volgens de politici alweer aangepast worden.
Nee het is toch echt vaak in het nieuws dat eerder in kan gaan niet kan, hoewel de kamer het wel wilt, omdat de BD het niet sneller kan implementeren. En dat is toch echt omdat hun systeem uit de oertijd komt.

Ik kan je vertellen dat de grootste salarisverwerker van Nederland, ADP, mooie fronts hebben voor hun systemen naar de klant toe maar dat de achterkant waar de database in zit ook nog uit de oertijd stamt.
Het geeft enorme beperkingen op wat er mogelijk is tov andere software providers in de branche maar blijkbaar is een overhaul enorm ingewikkeld.

Uiteraard helpt de continue verandering aan regels niet mee maar het blijkt toch heel vaak dat het zo traag gaat door de implementatiebeperkingen bij de BD. En dat is te schandalig voor woorden wat mij betreft. Miljarden heeft het al gekost en ze zijn nog nergens. Vervolgens lieten ze iedereen die er nog verstand van had vertrekken door een veel te riante vertrekregeling waardoor er veel meer mensen vertrokken dan de bedoeling was.

[ Bericht 0% gewijzigd door laziness op 01-06-2023 17:30:50 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 juni 2023 @ 16:14:54 #90
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_209377092
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
Vind het voornamelijk erg dat er zulke lelijke woningen worden neergezet. Het is net een kazerne, die rijwoningen.
pi_209377110
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:14 schreef twi het volgende:

[..]
Vind het voornamelijk erg dat er zulke lelijke woningen worden neergezet. Het is net een kazerne, die rijwoningen.
Er staan meer van dergelijke rijtjes in die wijk, ik vind ze ook niet erg fraai nee
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:21:57 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209378430
quote:

[..]
Men komt weg met het bouwen van lelijke woningen omdat de doelgroep zich niet kan permitteren het te weigeren.

Dat is waarom veel sociale huur ook spuuglelijk is.
En dan vind ik deze huizen nog meevallen qua lelijkheid.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 3 juni 2023 @ 08:51:20 #93
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209384336
quote:

[..]
Overdrijven is ook een vak hoor
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_209384550
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
Vind die prijzen wel meevallen, bij ons staat zo'n tweekapper te koop voor 8 ton VON.
Op fietsafstand van Utrecht.
pi_209435078
Vraagje: ik wil een huis kopen. Ik heb redelijk wat spaargeld (ongeveer 15% van de aankoopprijs), naar ik kom nog iets tekort (ongeveer 7,5%). Nu kan ik dit lenen van mijn ouders en met lage rente of geen rente terugbetalen (het staat nu op de bank zonder rente te genereren). Moet ik hiervoor bij een eventuele koop en contact opstellen of kunnen zij het bedrag gewoon op mijn rekenen zetten? In het laatste geval zal dit misschien als schenking worden gezien. Het bedrag is overigens lager dan het maximum dat uiteraard mogen schenken.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Is er een soort van standaard contact waarmee dit op papier kan worden gezet? Ik kan me voorstellen dat de bank hiernaar zou kunnen vragen.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_209435103
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Vraagje: ik wil een huis kopen. Ik heb redelijk wat spaargeld (ongeveer 15% van de aankoopprijs), naar ik kom nog iets tekort (ongeveer 7,5%). Nu kan ik dit lenen van mijn ouders en met lage rente of geen rente terugbetalen (het staat nu op de bank zonder rente te genereren). Moet ik hiervoor bij een eventuele koop en contact opstellen of kunnen zij het bedrag gewoon op mijn rekenen zetten? In het laatste geval zal dit misschien als schenking worden gezien. Het bedrag is overigens lager dan het maximum dat uiteraard mogen schenken.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Is er een soort van standaard contact waarmee dit op papier kan worden gezet? Ik kan me voorstellen dat de bank hiernaar zou kunnen vragen.
Je ouders kunnen het jou lenen tegen een rente tarief en je elk jaar een schenking doen die min of meer gelijk staat aan die rente. Even ervan uit gaande dat je geen huis van een miljoen koopt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2023 19:47:16 ]
pi_209435123
En sowieso mogen je ouders 27k schenken: https://www.rijksoverheid(...)g-per-1-januari-2023

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2023 19:48:14 ]
pi_209435708
De vraag is vooral of daarvoor iets op papier moet worden gezet. Stel mijn eigen inleg voor een huis is 50k spaargeld + 20k lening van ouders. Wordt hier dan onderscheid in gemaakt of ziet de bank gewoon 70k staan? Ook als de lening pas deze maand wordt overgemaakt? Ik kan mij voorstellen dat de bank enkele maanden terugkijkt zodat je niet kunstmatig je saldo verhoogt om een hypotheek aan te vragen.
pi_209435745
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:47 schreef Scorpie het volgende:
En sowieso mogen je ouders 27k schenken: https://www.rijksoverheid(...)g-per-1-januari-2023
Jaarlijks zouden ze ook (een deel van) de rente kunnen schenken. Uiteraard wel allemaal goed fiscaal regelen, zodat achteraf niet de hele lening als schenking wordt beschouwd.
pi_209435775
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:33 schreef Schadenfreude het volgende:
De vraag is vooral of daarvoor iets op papier moet worden gezet. Stel mijn eigen inleg voor een huis is 50k spaargeld + 20k lening van ouders. Wordt hier dan onderscheid in gemaakt of ziet de bank gewoon 70k staan? Ook als de lening pas deze maand wordt overgemaakt? Ik kan mij voorstellen dat de bank enkele maanden terugkijkt zodat je niet kunstmatig je saldo verhoogt om een hypotheek aan te vragen.
De bank ziet niets van jouw rekening, die boeken het geld van de hypotheek, naar de notarisrekening over. Jij moet jouw bijdrage (incl. lening ouders) daar ook storten.

Voordeel van een lening bij je ouders is, dat zij een marktconforme rente in rekening kunnen brengen (bij jou) die voor jou fiscaal aftrekbaar is en hen de netto rente oplevert. Die door jou betaalde rente, kunnen ze jou weer terugschenken.

Al met al wordt iedereen, behalve de BD er beter van!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209435859
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:38 schreef Halcon het volgende:

[..]
Jaarlijks zouden ze ook (een deel van) de rente kunnen schenken. Uiteraard wel allemaal goed fiscaal regelen, zodat achteraf niet de hele lening als schenking wordt beschouwd.
Ja dat was mijn andere voorstel.
pi_209436020
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 20:40 schreef blomke het volgende:

[..]
De bank ziet niets van jouw rekening, die boeken het geld van de hypotheek, naar de notarisrekening over. Jij moet jouw bijdrage (incl. lening ouders) daar ook storten.

Voordeel van een lening bij je ouders is, dat zij een marktconforme rente in rekening kunnen brengen (bij jou) die voor jou fiscaal aftrekbaar is en hen de netto rente oplevert. Die door jou betaalde rente, kunnen ze jou weer terugschenken.

Al met al wordt iedereen, behalve de BD er beter van!!
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
pi_209436032
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:
Ok, maar dan maakt het in principe niet uit of het om een lening of schenking gaat. Mijn ouders kunnen het geld gewoon op mijn rekening zetten en we maken onderling een afspraak over terugbetalen.
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209436042
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat maakt wel uit: over een schenking wordt belasting geheven (boven een bepaald bedrag) en over een lening niet. Gewoon model contractje van de VEH opstellen.
En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
pi_209436060
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:

En over een lening moet rente worden betaald, anders is het alsnog een schenking.
Die rente dus ook contractueel vastleggen.
pi_209436076
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Die rente dus ook contractueel vastleggen.
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:09:06 #107
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436083
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:02 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:10:40 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436099
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef Halcon het volgende:

[..]
Yes. En betalen, volgens mij zelfs als deze geschonken wordt is het beter om te betalen als rente en het dan terug te storten als schenking.
Klopt, gewoon netjes maandelijks aflossen, of je ouders dan weer 6K per jaar terugstorten als schenking boeit niet, maar die lening aflossen zoals je bij een bank zou doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209436186
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.
pi_209436222
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:18 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]
Klopt het dat deze marktconform niet zijn? Ik hoorde ook over een rentevrije lening maar kan dat niet terugvinden.
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.
pi_209436245
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, als je dat niet goed vastlegt (contract met aantal termijnen (max 360, dan HRA), rentepercentage) zal de belastingdienst het alsnog als een schenking zien en mag je schenkbelasting over het deel boven de vrijstelling aftikken.
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).
pi_209436269
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:21 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij een renteloze lening schenk je jaarlijks de rente. En als je niet aflost, dan wordt de hele lening wellicht aangemerkt als schenking. Immers een lening waarop niet wordt afgelost en geen moeite wordt gedaan om aflossingen en rente te incasseren, is gewoon een schenking.
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:27:39 #113
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436306
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:25 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]
Ok. Ik volg de redenatie. Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Je voorkomt daarmee dat je schenkbelasting moet betalen over de schenking hoger dan de vrijstelling.

Je kunt het ook niet doen, dan schenken je ouders je bedrag X, jij tikt de schenkbelasting af en je bent in 1 keer klaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:30:10 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436352
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:24 schreef Schadenfreude het volgende:

[..]
Het bedrag komt in principe niet boven de vrijstelling uit. Het zou praktischer zijn als mijn ouders het bedrag schenken en dat ik bijvoorbeeld om de paar maanden 5k overmaak (wanneer ik weer gespaard heb). Dan schenk ik het eigenlijk weer terug (de Belastingdienst ziet dit waarschijnlijk anders).
Je mag je ouders idd niet onbelast 5K per jaar schenken, laat staan om de paar maanden.

Maar goed, als ze het terug willen hebben dan willen ze het dus helemaal niet schenken.
Dan lekker een contractje met rente opstellen en keurig maandelijks aflossen, kunnen ze je jaarlijks de rente terug schenken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:30:48 #115
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_209436365
Zo moeilijk is deze constructie toch niet?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 7 juni 2023 @ 21:32:31 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209436390
quote:
11s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:30 schreef kanovinnie het volgende:
Zo moeilijk is deze constructie toch niet?
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.
Er zijn waarschijnlijk zelfs standaard contracten voor waar je alleen maar de namen, bedragen en het rentepercentage hoeft in te vullen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209436445
quote:

[..]
Wat is daar ingewikkeld aan dan? Je maakt rente over. En degene die de rente ontvangt maakt een schenking over. Dat is nog geen minuut werk.

Voor het fiscale tarief maakt het natuurlijk wel uit alsof iets een schenking is of niet.
pi_209436492
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar je kunt alles onnodig moeilijk maken.
Er zijn waarschijnlijk zelfs standaard contracten voor waar je alleen maar de namen, bedragen en het rentepercentage hoeft in te vullen.
Ja. In de tijd dat hij hier moeilijk zit te doen in dit topic, had hij allang even de bedragen, termijnen en percentages in kunnen vullen in zo'n documentje. :)
pi_209436624
De wanbetaler in het huurappartement blijkt behalve in het appartement en de garagebox ook nog achter de garagebox afvalt gedumpt te hebben. Maar liefst 64 kilogram.

De onderbuurman beweert verder dat ze met zijn meter geprutst hebben, want hij moet ¤5.000 bijbetalen.

Denk achteraf eigenlijk gewoon dat ze er een wietplantage hebben gehad.

Inmiddels betaalt dit sujet ¤150 per maand af.
pi_209436654
quote:
Maar wel nodeloos ingewikkeld als je rente heeft een dure vervolgens weer schenkt.
Kan je dit uitleggen?
pi_209472830
Denk er bij familie leningen aan dat spaargeld anders gewaardeerd wordt dan een lening binnen de nieuwe vermogensbelasting.

Spaargeld is zo goed als belastingvrij, waar op leningen gerekend wordt met 6,17 procent waarover je 32 procent belasting mag gaan voldoen.

Tenzij je ouders niet boven de vrijstelling uitkomen.
-
pi_209472854
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:35 schreef bonenstaak het volgende:
Denk er bij familie leningen aan dat spaargeld anders gewaardeerd wordt dan een lening binnen de nieuwe vermogensbelasting.

Spaargeld is zo goed als belastingvrij, waar op leningen gerekend wordt met 6,17 procent waarover je 32 procent belasting mag gaan voldoen.

Tenzij je ouders niet boven de vrijstelling uitkomen.
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomen
pi_209472917
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 08:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Het ontvangen van aflossingen van een lening en de rente vallen niet onder inkomen. De Belastingdienst ziet dit ook niet als inkomen
Het punt is niet de inkomstenbelasting, maar dat een lening aan je kinderen valt onder beleggingen/overig in het nieuwe stelsel van de vermogensbelasting.
  maandag 12 juni 2023 @ 13:01:43 #124
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209487237
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef Schadenfreude het volgende:

Let er wel op dat een familielening ook gewoon een lening is, en je dus eventueel minder kan lenen aan hypotheek.
  maandag 12 juni 2023 @ 13:52:08 #125
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209487778
Yup

Als je max. hypotheek hebt + 15% eigen geld + 7.5% te kort dan kan je dat niet lenen zonder de max hypotheek omlaag te halen.

Het cadeau krijgen mag wel trouwens, maar, dan moet je wel schenkbelasting betalen. Onder bepaalde leeftijd/grens is dat belastingvrij dacht ik nog steeds trouwens.

Edit: met 'gewoon op de rekening zetten' kom je in de problemen met de notaris en de verklaring eigen geld.
Dum de dum
pi_209488687
Zijn er mensen die verhuren die toch de keuze gemaakt hebben om te verkopen?
pi_209491223
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:22 schreef Duiveltja het volgende:
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_209491507
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:58 schreef Essebes het volgende:

[..]
Hier moeten we eigenlijk de rekensom nog maken. Ik voel niet veel voor verkopen, maar ja. Onderbouwen moet ik het eerst nog.
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.

Daarnaast wil je tijdelijke contracten anders zit je vast aan een huurder, dus elke 2 jaar iemand vinden. De verhuurmakelaars vragen dan weer een maand huur.

Al met al vrij veel gezeik en geregel. Ik verkoop mijn huis daarom maar, na het samen kopen van een groot huis.
pi_209491562
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:22 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Hangt er vanaf hoeveel hypotheek je nog nodig hebt. Maar je moet rekenen dat je verhuurhypotheek pleurisduur wordt zonder rente aftrek.

Daarnaast wil je tijdelijke contracten anders zit je vast aan een huurder, dus elke 2 jaar iemand vinden. De verhuurmakelaars vragen dan weer een maand huur.

Al met al vrij veel gezeik en geregel. Ik verkoop mijn huis daarom maar, na het samen kopen van een groot huis.
Nou, we zitten er iets anders in.
Geen hypotheek überhaupt. Er zit nu een expat in en de looptijd van het huurcontract kan me niet zo boeien. Langdurig? Ook prima. Deze zit er nu 4 jaar in en gaat, verwacht ik, eind dit jaar weer terug.
Eens per vier jaar een wissel is prima te doen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_209491707
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:27 schreef Essebes het volgende:

[..]
Nou, we zitten er iets anders in.
Geen hypotheek überhaupt. Er zit nu een expat in en de looptijd van het huurcontract kan me niet zo boeien. Langdurig? Ook prima. Deze zit er nu 4 jaar in en gaat, verwacht ik, eind dit jaar weer terug.
Eens per vier jaar een wissel is prima te doen.
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
pi_209492201
quote:
Ik niet. Maar heb er geen verhuurhypotheken op zitten.

Heb nu ook overal huurders in zitten. Laatst een woning in Nederland opnieuw verhuurd, dan gaat de prijs wel flink omhoog. Iedereen zit er nu met een contract voor onbepaalde duur in.

In België werken ze met langjarige contracten.

Verwacht niet dat er voorlopig iets leeg komt te staan. Iets verhuurd verkopen is niet zo heel interessant.

Heb ook liever iemand voor de langere termijn in. Zeker als het een goede huurder is (qua betalen, geen overlast en geen schade). Daar heb je meer aan dan elk jaar een andere tokkie erin zetten.
pi_209492341
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Juist dus dan werk je met contracten van onbepaalde tijd. Maar geen hypotheek dan is het lekker cashen en zou ik het lekker aanhouden.
Lekker cashen, dat valt wel mee.

Je gaat betalen over fictief rendement. Dat fictieve rendement is bruto al hoog ingeschat, laat staan na aftrek van de kosten die je maakt.

Werk wel het liefst met mensen die er langer zitten. Als het om de zoveel tijd een maand leeg staat, dan schiet niet op.

Verhuurmakelaars ben ik mee gestopt. Er zijn zat mensen die een huurwoning zoeken, dus ik vind er zelf wel. Krijg ook nog vaak genoeg de vraag of ik nog wat te huur heb.

Ook geen geweldige ervaring met de verhuurmakelaars waar ik zaken mee heb gedaan.
  maandag 12 juni 2023 @ 21:28:12 #133
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209493009
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:40 schreef Duiveltja het volgende:

[..]
Mwoah

Woningen verhuren aan particulieren (dus niet aan bedrijven of winkels) rendeert niet het beste, mits je een eerlijke en nette huisbaas bent en geen huisjesmelker. Onderhoud van een woning en dealen met huurders die op van alles recht hebben qua onderhoud en vervangen ... en voor alles moet een mannetjes inhuren of in dienst hebben.

Dat wordt pas interessant als je bedrijfsmatig gaat verhuren en tientallen pandjes hebt.
Dum de dum
pi_209509815
https://www.funda.nl/koop(...)989-margrietlaan-33/

Hebben we deze niet eerder hier gezien voor ¤1.100.000??
pi_209510339
quote:
Nope. Geen hypotheek op mijn 2e huis dus we houden het voor nu aan.
  woensdag 14 juni 2023 @ 16:09:04 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209510383
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:

Klopt.... die denken nog steeds dat hun huis een vermogen waard is.
Terwijl er voor een vermogen aan verbouwd moet worden voor het waard is wat ze er voor vragen.

Maar ja, doe-het-zelf makelaar, dus daar zal wel een reden voor zijn, en ik gok dat die reden is dat de lokale makelaars het niet voor dat bedrag wilden verkopen.
Deze was ruim een jaar geleden wel in een paar weken weg:
https://www.funda.nl/koop(...)35236-bakkersweg-35/
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209539695
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 14:59 schreef blomke het volgende:

Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lol
Ook nog eens een zelf eigen makelaar, ze zullen wel geldproblemen hebben.
Interessant he ?
pi_209540689
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2023 01:19 schreef Zwolsboy het volgende:

Vreemd een advertentie vernieuwen ipv prijs verlagen in de advertentie, lol
Ook nog eens een zelf eigen makelaar, ze zullen wel geldproblemen hebben.
Dat is om de prijsdaling en onverkoopbaarheid, te verhullen.
  donderdag 22 juni 2023 @ 08:05:48 #139
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209600349
https://www.ad.nl/wonen/h(...)n-verkocht~a72057df/

Woningen tot 355.000, - mag de gemeente mogelijk bepalen aan wie je huis mag kopen, als je het te koop zet. Om lage en middeninkomens een kans te geven :')

2x modaal kan rond de 380.000 a 390.000 lenen nu. (modaal is 40k) in Rotterdam is bijv. het gemiddeld inkomen 27.000

Wat verwacht de politiek hiermee te bereiken? Huizenmarkt aan de onderkant nog meer op slot gooien? Opkoopbescherming doet toch goed zijn werk?

En hoe bescherm je starters als je 99% van de starters blokkeert om in jouw gemeente een huis te kopen? Denk aan de vitale beroepen, die gek genoeg niet modaal verdienen, die niet kunnen gaan wonen waar ze werken vanwege deze bescherming?
Dum de dum
pi_209600407
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Denk aan de vitale beroepen, die gek genoeg niet modaal verdienen, die niet kunnen gaan wonen waar ze werken vanwege deze bescherming?
Klopt. In A-damse ziekenhuizen is ernstig gebrek aan personeel, domweg omdat ze geen woning vinden. Gaan dan wonen en werken in omliggende gemeenten Hoofddorp, Haarlem Purmerend.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 22-06-2023 10:23:19 ]
pi_209600791
quote:
Het AD schrijft al alsof er een meerderheid in de kamer is terwijl de twee grootste partijen uit de regeringscoalitie de gelederen niet kan sluiten op dit moment...

quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 08:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Wat verwacht de politiek hiermee te bereiken?
Een aantasting en hiermee een enorme inbreuk op het eigendomsrecht, door middel van de salamitactiek nemen ze nu een klein plakje en door steeds een paar procenten de cijfertjes op te schuiven kan je straks niks meer zonder toestemming van de landelijke/gemeentelijke overheden. ;)
  donderdag 22 juni 2023 @ 10:08:17 #142
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209601467
Blijkbaar heeft België dit ook al geprobeerd, en is het verboden door het Europese hof?

https://www.tijd.be/polit(...)eenten/10430761.html
Dum de dum
pi_209603799
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 10:08 schreef Fe2O3 het volgende:
Blijkbaar heeft België dit ook al geprobeerd, en is het verboden door het Europese hof?

https://www.tijd.be/polit(...)eenten/10430761.html
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?
  donderdag 22 juni 2023 @ 13:12:28 #144
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209603882
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2023 13:04 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Betaalmuur. Wat heeft het Hof erover gezegd?
https://www.vrt.be/vrtnws(...)sonwettig-1-1773319/

Hier pdfjes met de uitspraken ook

https://www.deplalaw.be/d(...)and%20rond%20Brussel.
Dum de dum
  donderdag 29 juni 2023 @ 20:00:46 #146
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209696269
quote:
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.

De woningen zijn wel verspreid over heel NL, ben benieuwd hoeveel ervan nu echt rendabel is in de verhuur.
Dum de dum
pi_209696372
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 20:00 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Snel rekensommetje kwam ik op woningen van gemiddeld 250.000 a 275.000 eur, 6900 woningen in die prijsklasse opgekocht door een investeerder is best voelbaar voor starters gok ik.

De woningen zijn wel verspreid over heel NL, ben benieuwd hoeveel ervan nu echt rendabel is in de verhuur.
Als het maar eerst aan de huurders verkocht word
  donderdag 29 juni 2023 @ 20:11:12 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209696431
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...

Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:17:30 #149
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209697341
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 20:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het voormalige sociale huurwoningen zijn, die zijn jaren geleden bij bosjes aan buitenlandse investeerders verkocht want dat zou zo goed zijn voor NL...

Die moeten dan dus lekker terug naar een sociale verhuurder, desnoods de gemeente zelf.
Mits de huren nog onder de sociale huurgrens zitten, of iig niet boven die grens nieuw verhuurd worden.
Zal wel richting een andere investeerder gaan, tokos zijn in verhuurde staat dus per stuk verkopen zal niet intressant zijn denk ik
Dum de dum
pi_209697585
quote:

Hoezo zou de huidige huurder het niet moeten kunnen kopen?
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:44:14 #151
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209697715
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij klein :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:44:56 #152
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209697723
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In de UK werden veel huurhuizen aan de huurder verkocht, al onder Thatcher, daar is het eigen huis bezit net iets lager dan in NL, maar, slechts ongeveer de helft heeft een hypotheek
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:47:03 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209697742
quote:

Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:54:22 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209697828
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik vraag me af, wie waren degene die het geld opstreken? Woningbouwverenigingen/stichtingen? En waar is het toen heen gegaan? Waren gemeentes eigenaar en ging het daar de kassa in?
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.

https://www.parool.nl/cs-bcefa2763

Dus ja, de sociale verhuurders die de woningen amper 20 jaar daarvoor cadeau hadden gekregen hebben dat binnengeharkt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:56:37 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209697869
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
In de jaren 90 zijn de (vaak gemeentelijke) woningstichtingen geprivatiseerd, ze kregen de woningvoorraad daarbij zo ongeveer cadeau, en een kleine 10 jaar geleden heeft Stef Blok als minister van wonen er alles aan gedaan om de Nederlandse sociale huurwoningen aan buitenlandse investeerders te verkopen.

https://www.parool.nl/cs-bcefa2763
Meh, link doet het niet
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:59:34 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209697922
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Meh, link doet het niet
Hier wel, kan er niets anders van maken...
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 29 juni 2023 @ 22:09:39 #157
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_209698086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Meh, link doet het niet
Stuk is geschreven door Leo Onderwater. :+
The love you take is equal to the love you make.
pi_209698113
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als men het in 1 koop wil verkopen is die kans vrij klein :+
Hehe ja true. Zo las ik het artikel niet perse.
  donderdag 29 juni 2023 @ 23:03:09 #159
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209698742
Als het sociale huur is (was) dan betalen de lang zittende huurders nu een fractie van marktconforme huur, die gaan niet kopen.

De woningvoorraad van die deal verkleinen met het aantal woningen met het aantal huurders die wel meer huur dan hypotheek betalen, en dus wel zouden willen kopen, maakt het restant waardeloos als investeringsobject.

Het is net als met hypotheken verkopen, je koopt de goeie maar ook de slechte over, en dat rendeert dan.

Enige manier om het fatsoenlijk uit elkaar te splitsen en alles per stuk te verkopen op de vrije markt, als investeringsmaatschappij, is nadat je de huurders eruit hebt gegooid :D

Het is ook een redelijk uniek object, want de koper zal over heel Nederland onderhoud moeten plegen bijv. dat is een gigantisch apparaat aan administratie alleen al.
Dum de dum
  donderdag 29 juni 2023 @ 23:49:24 #160
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209699131
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2023 22:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Stuk is geschreven door Leo Onderwater. :+
Ja! :D _O- _O- _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')