abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:46:13 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336419
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209336429
Voor mensen die er weinig van snappen, is het vaak sowieso beter om niet volle bak voorlopige teruggave aan te vragen. Dat verbrassen ze toch maar en dan moeten ze daarna weer geld terugbetalen dat ze al uit hebben gegeven.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:47:35 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336435
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:45 schreef Elan het volgende: [..] Min of meer. Wist wel dat het met het huis en hypotheek te maken had maar nooit direct de link gelegd met de rente, ben verder niet thuis in belastingzaken en financiën. Heb het toen ik het kocht daarom ook allemaal door de accountant laten regelen.
Dit is niet je eerste huis toch?
Je eerste appartement kocht je toch al in 1990 ofzo?

Toen had je voor ¤ 260.000 een penthouse op een A+++ locatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:48:49 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336446
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:47 schreef Halcon het volgende:
Voor mensen die er weinig van snappen, is het vaak sowieso beter om niet volle bak voorlopige teruggave aan te vragen. Dat verbrassen ze toch maar en dan moeten ze daarna weer geld terugbetalen dat ze al uit hebben gegeven.
Los daarvan, is een lage rente juist een perfecte manier om van die maandelijkse bonus van de BD af te komen, zodat je je ook weer eens gaat realiseren wat je huis je werkelijk kost.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:52:24 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336473
Zeg @Elan niet om te zeiken, maar je beseft je hopelijk wel dat het aflossingsvrije deel van je hypotheek aan het eind van de looptijd ook afgelost moet worden? En dat het geen garantie is dat je daar dan weer een nieuwe hyptoheek voor krijgt?

Je bent aan het sparen of hebt op een andere manier vermogen om het aflossingsvrije deel aan het eind van de looptijd af te lossen?

Niet lullig bedoeld, maar als je al niet begrijpt hoe het met de HRA zit vraag ik me oprecht af of je wel begrijpt dat je aflossingsvrije hypotheekdeel aan het eind van de looptijd van de hypotheek in één keer afgelost moet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209336510
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit is niet je eerste huis toch?
Je eerste appartement kocht je toch al in 1990 ofzo?

Toen had je voor ¤ 260.000 een penthouse op een A+++ locatie.
Rond het millennium eerste huis gekocht, idd voor een appel en ei (al is/was Vlaardingen Holy bepaald geen A+++ locatie :D ) maar tussendoor ook gehuurd en een periode werkeloos geweest, woon hier nu 11 jaar. Ben wel aan het kijken voor wat anders dat duurzamer is maar alles hier in de buurt is vooralsnog duur en duurder.
blablablabla
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:58:09 #7
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_209336541
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:45 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Of je bent chaotisch, denkt er simpelweg niet over na doordat je druk bent met andere zaken in je leven. Ik kan genoeg redenen bedenken.
Ik ben nooit druk met "andere zaken" als ik een financieel product van 250k+ aan het afsluiten of oversluiten ben. Lijkt me toch een tikkeltje belangrijk dat je daar je in ieder geval op focust.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 11:58:09 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336542
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Rond het millennium eerste huis gekocht, idd voor een appel en ei (al is/was Vlaardingen Holy bepaald geen A+++ locatie :D ) maar tussendoor ook gehuurd en een periode werkeloos geweest, woon hier nu 11 jaar. Ben wel aan het kijken voor wat anders dat duurzamer is maar alles hier in de buurt is vooralsnog duur en duurder.
Ik weet niet of je bruto maandlast naar beneden is gegaan met het nieuwe rentepercentage, want je bankspaarinleg moet wel bijna omhoog gegaan zijn, maar als je bruto maandlast nu idd lager is, zet dan het verschil tussen je oude bruto maandlast en je huidige opzij voor (extra) aflossingen of als extra inleg op je bankspaar, indien mogelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209336559
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik ben nooit druk met "andere zaken" als ik een financieel product van 250k+ aan het afsluiten of oversluiten ben. Lijkt me toch een tikkeltje belangrijk dat je daar je in ieder geval op focust.
Veel mensen zitten anders in de wedstrijd. En veel mensen denken ook wel dat de overheid het wel weer voor ze oplost als er stront in de ventilator komt.
pi_209336562
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:52 schreef Leandra het volgende:
Zeg @:Elan niet om te zeiken, maar je beseft je hopelijk wel dat het aflossingsvrije deel van je hypotheek aan het eind van de looptijd ook afgelost moet worden? En dat het geen garantie is dat je daar dan weer een nieuwe hyptoheek voor krijgt?

Je bent aan het sparen of hebt op een andere manier vermogen om het aflossingsvrije deel aan het eind van de looptijd af te lossen?

Niet lullig bedoeld, maar als je al niet begrijpt hoe het met de HRA zit vraag ik me oprecht af of je wel begrijpt dat je aflossingsvrije hypotheekdeel aan het eind van de looptijd van de hypotheek in één keer afgelost moet worden.
Aflossingsvrije deel is 120k als ik daar tegen die tijd geen hypotheek voor kan krijgen moet het wel leven heel raar lopen. Heb nu ongeveer 60K spaargeld vast staan waar ik niet aankom en wat ik nog aanvul dus maak je geen zorgen, maar lief dat je het zegt.
blablablabla
pi_209336607
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet of je bruto maandlast naar beneden is gegaan met het nieuwe rentepercentage, want je bankspaarinleg moet wel bijna omhoog gegaan zijn, maar als je bruto maandlast nu idd lager is, zet dan het verschil tussen je oude bruto maandlast en je huidige opzij voor (extra) aflossingen of als extra inleg op je bankspaar, indien mogelijk.
Is wel gedaald ja met ongeveer 200 euro. Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.

Voor komend jaar sowieso hulptroepen inschakelen met de aangifte dus dan zal ik daar ook gelijk eens een balletje over opgooien.
blablablabla
  Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 12:06:22 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209336625
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Is wel gedaald ja met ongeveer 200 euro. Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.

Voor komend jaar sowieso hulptroepen inschakelen met de aangifte dus dan zal ik daar ook gelijk eens een balletje over opgooien.
Je hebt geleend. Wat je leent moet je terug betalen. Anders is het geven en banken zijn geen filantropische instellingen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:06:30 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336630
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Aflossingsvrije deel is 120k als ik daar tegen die tijd geen hypotheek voor kan krijgen moet het wel leven heel raar lopen. Heb nu ongeveer 60K spaargeld vast staan waar ik niet aankom en wat ik nog aanvul dus maak je geen zorgen, maar lief dat je het zegt.
Ik weet niet hoe oud je tegen die tijd bent, maar het is geen garantie dat je dat tegen die tijd weer opnieuw kunt verhypotheken, en de kans dat je dat dan aflossingsvrij kunt doen is helemaal klein.
Dus ik zou wel eens gaan bedenken hoe je dat tegen die tijd gaat doen, en daarbij rekening houden met aflossing en een rente van minstens 5%
Plus dat je mogelijk geen looptijd van 30 jaar meer kunt krijgen voor die nieuwe hypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209336655
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Je hebt geleend. Wat je leent moet je terug betalen. Anders is het geven en banken zijn geen filantropische instellingen.
Mwhoa mijn opa van dik in de 80 heeft nog steeds een hypotheek. Een kleintje maar dan nog. Die koopt liever elk jaar een nieuwe auto.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:10:17 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336680
quote:

[..]

Ik stel dat je het moet reserveren voor een aflossing ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209336695
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe oud je tegen die tijd bent, maar het is geen garantie dat je dat tegen die tijd weer opnieuw kunt verhypotheken, en de kans dat je dat dan aflossingsvrij kunt doen is helemaal klein.
Dus ik zou wel eens gaan bedenken hoe je dat tegen die tijd gaat doen, en daarbij rekening houden met aflossing en een rente van minstens 5%
Plus dat je mogelijk geen looptijd van 30 jaar meer kunt krijgen voor die nieuwe hypotheek.
Aflossingsvrij sowieso niet.
Maar ten eerste werk ik dan nog en ten tweede wil ik hier niet nog 20 jaar blijven wonen. Weet dat jij sowieso erg van het aflossen bent, maar zou jij in deze situatie dan alsnog nu beginnen met aflossen?
blablablabla
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:15:09 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209336717
Huis inmiddels afgelost en volledig opgeknapt, vorige week nieuwe verwarming erin die super zuinig is, afgelopen jaar de bovenverdieping van 3 voudig glas voorzien en het dak van PV. Afgelopen 2 jaar zijn daardoor de maanlasten met een slordige 1700 euro gedaald. Streven is dit verder te verlagen, maar weet nog niet hoe. Wat er nu in de maand betaald moet worden zijn Gas, Water, Verzekeringen en lokale lasten. Verdere uitbouw van de PV is prijzig, moet nog uitrekenen of dat loont (idee was nog meer te stoken met de warmtepomp op "gratis" stroom)
Nog 10 jaar tot mijn pensioen, en daarvoor moet er nog meer geld opzij en wil de maandelijkse lasten dan zo laag als mogelijk hebben (geld wat je niet hoeft uit te geven is belastingvrij inkomen, quasi).
pi_209336739
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Veel mensen zitten anders in de wedstrijd. En veel mensen denken ook wel dat de overheid het wel weer voor ze oplost als er stront in de ventilator komt.
Welnee. Volgens mij weten de meeste mensen inmiddels wel dat je niets van de Belastingdienst kunt verwachten.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:18:31 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209336745
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar ten eerste werk ik dan nog en ten tweede wil ik hier niet nog 20 jaar blijven wonen. Weet dat jij sowieso erg van het aflossen bent, maar zou jij in deze situatie dan alsnog nu beginnen met aflossen?
Met een rente van 1,2% niet, onze rente is iets hoger en ik zou nu zelfs niet extra aflossen als we dit jaar niet helemaal krom lagen door de medische kosten.
Zodra ik wel weer voor extra aflossingen kan gaan reserveren ga ik het jaarlijks in een deposito zetten.
Onze rente staat nog vast tot 2040, dus dan maak ik er verschillende deposito's van, met verschillende looptijden, vooralsnog levert alles van 2 jaar vast meer op dan we aan hypotheekrente betalen en ik denk dat de rente wel blijft stijgen, dus volgend jaar eerst maar eens een depostito van 2 jaar, en dan kan ik het wel zo uitkienen dat het in 2040 allemaal beschikbaar komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:24:13 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209336792
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Keuzes,
Wat je aflost hoef je geen rente meer over te betalen.
Wat je steekt in verduurzamen/isoleren/PV/Isoleren verlaagd je maandbedrag aan de energieleveranciers, dat is een vorm van investeren
Wat je spaart heb je in reserve (altijd goed geld achter de hand te hebben) maar de inflatie vreet dat weg,
Investeren aan de beurs is een optie, maar dat heeft risico's.
Wij hebben er de afgelopen 12 jaar naar gestreefd het huis op te knappen, maandlasten te verlagen. We blijven hier wonen want geweldig mooi en goede buurt. De PV installatie heeft een ROI van 12,5% (investering versus besparing op uitgave aan stroom en teruglever vergoeding) en daar komt nog een X% bij op voor het stoken op de stroom, maar weet niet hoeveel gas dat bespaard.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:26:46 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209336812
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Met een rente van 1,2% niet, onze rente is iets hoger en ik zou nu zelfs niet extra aflossen als we dit jaar niet helemaal krom lagen door de medische kosten.
Zodra ik wel weer voor extra aflossingen kan gaan reserveren ga ik het jaarlijks in een deposito zetten.
Onze rente staat nog vast tot 2040, dus dan maak ik er verschillende deposito's van, met verschillende looptijden, vooralsnog levert alles van 2 jaar vast meer op dan we aan hypotheekrente betalen en ik denk dat de rente wel blijft stijgen, dus volgend jaar eerst maar eens een depostito van 2 jaar, en dan kan ik het wel zo uitkienen dat het in 2040 allemaal beschikbaar komt.
Reken je ook mee dat je niet alleen minder rente betaald, omdat het af te lossen bedrag lager wordt, maar dat je daardoor ook minder restschuld hebt waar je voor moet sparen?
pi_209336858
quote:

[..]
Dat is hier ook de strategie, ik ga deze week maar eens beginnen met het grootste deel van de overwaarde van het oude huis in deposito’s vast te zetten. Eerst zouden we de hypotheek van het nieuwe huis daar mee aflossen, maar met een hypotheekrente van 1,2% en een rente op deposito’s die daarboven ligt gaan we nu niet aflossen en zorg ik er inderdaad voor dat we kunnen aflossen als de rentevaste periode eind 2030 afloopt.
Een deel van de overwaarde gebruiken we voor nog wat verbeteringen aan het huis, zoals tzt extra zonnepanelen en binnenkort komen er screens voor een aantal ramen. En we laten er de tuin van aanleggen.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:39:15 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209336893
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:35 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Een deel van de overwaarde gebruiken we voor nog wat verbeteringen aan het huis, zoals tzt extra zonnepanelen en binnenkort komen er screens voor een aantal ramen. En we laten er de tuin van aanleggen.
Zou niet wachten met zonnepanelen, want nu kan je nog Salderen, en dan verdien je ze in enkele jaren terug.
pi_209336953
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zou niet wachten met zonnepanelen, want nu kan je nog Salderen, en dan verdien je ze in enkele jaren terug.
We hebben er al 6 liggen vanuit de bouw en ik hoor van buren dat het een drama is om überhaupt iemand te vinden die er nog een set bij wil/kan komen leggen en dat er echt woekerprijzen worden gevraagd. Achteraf was het wel voordeliger geweest om er vanuit de bouw meer bij te laten plaatsen, maar destijds was die offerte echt veel hoger dan wat je elders zou betalen. Daarna zijn de prijzen enorm gestegen, verkeerd gegokt door ons en het gros van onze buren. You win some, you lose some
  dinsdag 30 mei 2023 @ 12:49:43 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209336975
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Correct. Mijn fout hoor, iets met vastgeroeste patronen. Overigens hoorde ik van een collega die een soortgelijke hypotheek constructie heeft dat hij ook moest terugbetalen, en die laat zijn aangifte wel doen door de vakman. Vandaar dat ik zei van joh misschien goed om ff te waarschuwen in dergelijke situaties.

Dat gezegd hebbende wil dat verder totaal niet zeggen dat het niet alsnog je eigen verantwoordelijkheid is.
Maar ook hier geldt de vakman doet de aangfite pas achteraf na jaareinde dus ook die kan dit niet voor je voorkomen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de VT want die is vooraf.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209337084
quote:

[..]
Spaardeposito's zijn zeker een interessante optie, je krijgt bij sommige aanbieders tot wel 4% rente. Dat is dan een Europese bank waardoor zolang je minder dan een ton stalt je onder het EU garantiestelsel valt.

Wat naar van je medische situatie, hoop dat daar de komende tijd verbetering in komt.
blablablabla
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:04:36 #27
244125 laziness
pi_209337094
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:35 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dat is hier ook de strategie, ik ga deze week maar eens beginnen met het grootste deel van de overwaarde van het oude huis in deposito’s vast te zetten. Eerst zouden we de hypotheek van het nieuwe huis daar mee aflossen, maar met een hypotheekrente van 1,2% en een rente op deposito’s die daarboven ligt gaan we nu niet aflossen en zorg ik er inderdaad voor dat we kunnen aflossen als de rentevaste periode eind 2030 afloopt.
Hou je er rekening mee dat als je de overwaarde niet in je nieuwe huis stopt de BD dan weer om de hoek komt met allerlei regels?
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het allemaal zit maar het is wel iets om bij stil te staan. En ook de grens van vermogensbelasting die je er wellicht over moet betalen moet je meenemen in je berekening rente hypotheek vs rente deposito.
pi_209337112
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:49 schreef laziness het volgende:

[..]
Maar ook hier geldt de vakman doet de aangfite pas achteraf na jaareinde dus ook die kan dit niet voor je voorkomen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de VT want die is vooraf.
Het is altijd achteraf, op zich begrijpelijk als je dat geld maandelijks nodig hebt om maar het maakt het hele toeslagenstelsel wel enorm gecompliceerd.

Zijn ze trouwens niet bezig met die HRA langzamerhand af te bouwen?
blablablabla
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:11:55 #29
244125 laziness
pi_209337142
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:07 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is altijd achteraf, op zich begrijpelijk als je dat geld maandelijks nodig hebt om maar het maakt het hele toeslagenstelsel wel enorm gecompliceerd.

Zijn ze trouwens niet bezig met die HRA langzamerhand af te bouwen?
Maar HRA is geen toeslag…

Ze bouwen het af naar het laagste tarief. Dus iemand die meer belasting betaalt krijgt niet ook tegen het hoge tarief aftrek.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:19:23 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209337212
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 12:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Reken je ook mee dat je niet alleen minder rente betaald, omdat het af te lossen bedrag lager wordt, maar dat je daardoor ook minder restschuld hebt waar je voor moet sparen?
Onze hypotheek is volledig annuïtair, dus ik heb sowieso geen restschuld om voor te sparen, dus voor mij telt alleen de bespaarde rente, die uiteraard wel een sneeuwbaleffect heeft bij extra aflossen, daarom bereken ik ook wat dat effect zou zijn en pas mijn reservering daar op aan, hoewel dat met een spaarrente die hoger is dan de hypotheekrente in principe niet nodig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:21:46 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209337231
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:03 schreef Elan het volgende:

[..]
Spaardeposito's zijn zeker een interessante optie, je krijgt bij sommige aanbieders tot wel 4% rente. Dat is dan een Europese bank waardoor zolang je minder dan een ton stalt je onder het EU garantiestelsel valt.

Wat naar van je medische situatie, hoop dat daar de komende tijd verbetering in komt.
Ik overweeg alleen maar reguliere NL banken voor de deposito's, geen zin in weer een of Icesave ander drama.

Qua medisch is een pittig jaar, maar komt goed, thnx.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209337236
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Hou je er rekening mee dat als je de overwaarde niet in je nieuwe huis stopt de BD dan weer om de hoek komt met allerlei regels?
Ik weet niet uit mijn hoofd hoe het allemaal zit maar het is wel iets om bij stil te staan. En ook de grens van vermogensbelasting die je er wellicht over moet betalen moet je meenemen in je berekening rente hypotheek vs rente deposito.
Goede aandachtspunten.

HRA tel ik niet mee in mijn berekeningen, dus de bijleenregeling vind ik niet zo interessant in ons geval. Mochten we nog wat HRA hebben dan is dat een bonus.
En voor de vermogensrendementsheffing heb ik een oplossing met groene spaardeposito’s bij ING. Die bieden ze weer volop aan met een rente van inmiddels 1,1% en een belastingvoordeel (heffingskorting)van 0,7% daar bovenop, dus ook dat loont prima.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:27:29 #33
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209337278
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Het deel wat ze niet in het huis stoppen is niet aftrekbaar en komt daarmee denk ik in Box 3, waar het vermogen ook in zit, dus dat kan dan waarschijnlijk ook nog eens tegen elkaar weggestreept worden.
Het is dan wel handig als er werkelijk verschillende leningdelen zijn, en je dat deel ook nooit meer in Box 1 nodig hebt.

Het zou mijn strategie met de overwaarde niet zijn overigens, ik zou een groot bedrag wel gebruiken om de schuld te verlagen en de lagere lasten dan weer sparen.
Maar goed, ik hou niet van onnodig hoge schulden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:31:29 #34
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209337309
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:19 schreef Leandra het volgende:

[..]
Onze hypotheek is volledig annuïtair, dus ik heb sowieso geen restschuld om voor te sparen, dus voor mij telt alleen de bespaarde rente, die uiteraard wel een sneeuwbaleffect heeft bij extra aflossen, daarom bereken ik ook wat dat effect zou zijn en pas mijn reservering daar op aan, hoewel dat met een spaarrente die hoger is dan de hypotheekrente in principe niet nodig is.
Juist, als je nu, laten we zeggen 20.000 extra aflost, betaal je over die 20.000 geen rente, bij gelijkblijvend maandbedrag lost je dan weer meer af. Bij 2% zou dat 400 Euro die je het jaar erop meer aflost, waarmee je dus weer minder rente betaald, en het tweede jaar 408 euro meer aflost, en het jaar erop 416,16, jaar daarop 424,48 etc etc.
Kortom, als je in het begin van de looptijd extra aflost kan dat zomaar een jaar of meer aan looptijd van je hypotheek schelen.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:36:04 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209337337
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Juist, als je nu, laten we zeggen 20.000 extra aflost, betaal je over die 20.000 geen rente, bij gelijkblijvend maandbedrag lost je dan weer meer af. Bij 2% zou dat 400 Euro die je het jaar erop meer aflost, waarmee je dus weer minder rente betaald, en het tweede jaar 408 euro meer aflost, en het jaar erop 416,16, jaar daarop 424,48 etc etc.
Kortom, als je in het begin van de looptijd extra aflost kan dat zomaar een jaar of meer aan looptijd van je hypotheek schelen.
Ja ik weet het, ik heb met de hypotheek op ons vorige huis het maandbedrag gelijk gehouden, waardoor de extra aflossing iedere maand meer werd.
En dat gaat verbazingwekkend rap.

Als ik het in mijn excel bereken dan doe ik ook altijd bedag X minus de maandtermijn uit blad 1 in K39 minus de maandtermijn uit blad 2 in K39 minus de maandtermijn in blad 3 in K39 en de volgende maand dat hele riedeltje in K40 enz.
Zo zie ik precies wat er maandelijks aan extra aflossing gereserveerd moet worden en wat voor effect dat heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:47:06 #36
244125 laziness
pi_209337414
Wij pompen onze volledige overwaarde in de nieuwe woning. Maar met een rente van 3.8% komt er ook nog geen deposito in de buurt om die hassle van het niet doen waard te maken.
We houden dan alleen de twee leningdelen nav onze huidige hypotheek over. Looptijd nog 22 en 25 jaar dus voor pensioenleeftijd van manlief is het sowieso afgelost.

Qua extra aflossing moet ik eens kijken wat we gaan doen. Ik denk dat zolang ik niet op de bank er die 3.9% voor kan krijgen we het toch maar gewoon jaarlijks meteen in de hypotheek storten ondanks dat ik hier vaak lees dat men extra aflossen niet aantrekkelijk vindt met de overheid van nu :7
  dinsdag 30 mei 2023 @ 13:49:44 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209337439
Met 3,8% hypotheekrente is dat voorlopig een no-brainer idd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209337665
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 11:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
Voor veel mensen is een hypotheek sowieso al moeilijk goed te begrijpen, als het dan ook nog eens nog lastiger gemaakt wordt door HRA met vooruitschot wat al dan niet mogelijk deels terugbetaald moet worden, dan heb je perfecte omstandigheden waarbij veel mensen niet goed begrijpen wat ze aangaan, en daarmee op de langere termijn in de problemen kunnen komen. Het is niet zozeer dat ze denken dat de overheid het wel oplost, het inschatten van de risico's op langere termijn is gewoon iets wat velen boven de pet gaat.
pi_209337721
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Voor veel mensen is een hypotheek sowieso al moeilijk goed te begrijpen, als het dan ook nog eens nog lastiger gemaakt wordt door HRA met vooruitschot wat al dan niet mogelijk deels terugbetaald moet worden, dan heb je perfecte omstandigheden waarbij veel mensen niet goed begrijpen wat ze aangaan, en daarmee op de langere termijn in de problemen kunnen komen. Het is niet zozeer dat ze denken dat de overheid het wel oplost, het inschatten van de risico's op langere termijn is gewoon iets wat velen boven de pet gaat.
Het is nodeloos ingewikkeld. En teveel voorschot vragen, dat verbrassen en dan terug moeten betalen, dat kan vrij ernstige problemen veroorzaken.

Het zou veel simpeler moeten, maar de overheid doet eerder het omgekeerde.

Men bedenkt wat. Dan willen partijen de effecten weer compenseren voor een bepaalde groep mensen en daar heb je dan weer extra gedoe.
pi_209337723
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:49 schreef Leandra het volgende:
Met 3,8% hypotheekrente is dat voorlopig een no-brainer idd.
In NL misschien, in de UK krijg ik inmiddels 4% en 6% rente op spaarrekeningen.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 14:22:13 #41
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209337734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In NL misschien, in de UK krijg ik inmiddels 4% en 6% rente op spaarrekeningen.
En wat is de Inflatie daar?
  dinsdag 30 mei 2023 @ 14:26:38 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209337778
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 13:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja ik weet het, ik heb met de hypotheek op ons vorige huis het maandbedrag gelijk gehouden, waardoor de extra aflossing iedere maand meer werd.
En dat gaat verbazingwekkend rap.

Als ik het in mijn excel bereken dan doe ik ook altijd bedag X minus de maandtermijn uit blad 1 in K39 minus de maandtermijn uit blad 2 in K39 minus de maandtermijn in blad 3 in K39 en de volgende maand dat hele riedeltje in K40 enz.
Zo zie ik precies wat er maandelijks aan extra aflossing gereserveerd moet worden en wat voor effect dat heeft.
Fijn he, om te kunnen rekenen en te begrijpen hoe het werkt? Ik had mijn overleg met de Hypotheekadviseur voorbereid en rekende rondjes om hem heen. Hij kon niet meer dan zijn riedeltje afhouden en wat dingen in een excel kloppen, maar begrijpen deed ie het niet.
Ik vind het trouwens nog steeds ernstig dat iedereen op school de meest abstracte wiskunde moet leren (ja, zelfs op VMBO niveau) maar iets als een hypotheek berekenen (de grootste financiele uitgave die de meesten doen) leer je niet. Het is dus ook niet zo verwonderlijk dat mensen daarmee genaaid worden met de meest bizarre financiële producten.
pi_209338732
Dit weekend vroeg iemand waarom we niet in HHW gebleven waren, want daar wordt toch ook veel gebouwd..
Ja, nou, dat kunnen we niet betalen. Ik zie nu het nieuwste project op Funda staan: meer dan 2 ton meer dan wat wij betaald hebben voor een tweekapper met garage en ons perceel is beduidend groter. Ik vond het met de rente van destijds al onbetaalbaar toen het daar anderhalve ton duurder was voor een vergelijkbaar huis op een even groot perceel, maar dit is de overtreffende trap van onbetaalbaar en dan zit je ook nog vast aan dat dure warmtenet. Het is f****ing Heerhugowaard.
Hier in de wijk is er ook sprake van een nieuwe bouwfase, ik ben heel benieuwd of en wanneer dat van de grond gaat komen, volgens de geruchten heeft de aannemer de grond gekocht en niet de grote projectontwikkelaar.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 16:03:18 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209338766
Crisis wat een verschil :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209338800
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:03 schreef Leandra het volgende:
Crisis wat een verschil :o
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
pi_209338827
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 14:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En wat is de Inflatie daar?
De rentes die banken geven baseren ze niet op inflatie, maar op rentestanden van de centrale banken. Die in de UK is 4.5%, die van de ECB 3.75%. In UK krijgt men 4-6% rente bij een bank, in Nederland 1%.
Dat heeft te maken met internationale vertrouwen in hoe een land zijn leningen kan betalen, maar ook in de concurrentie banken binnen het land, die is er in Nederland nauwelijks nog.

De consumentenprijs index in Nederland in april was, op jaarbasis, 5.17%, in de UK 7.82%. Iets meer verschil dus in rente (3-5%) dan in inflatie 2.65%).
https://www.inflation.eu/nl/inflatiecijfers/groot-brittanie/inflatie-groot-brittanie.aspx

Inflatie in VK is hoger dan de rente, net als in Nederland, maa
  dinsdag 30 mei 2023 @ 16:09:48 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209338831
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het is dit project https://www.funda.nl/nieu(...)51-de-wende-fase-7a/
Man, zelfs een klein rijtjeshuis op een klein perceel is nog duurder dan ons huis
En dan vallen die prijzen nog mee, ik zie hier geen woning van 5,40 breed meer voor die prijs...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209338901
quote:
Mij is juist geadviseerd dat aflossen lekker achterwege te laten, maar dat was anderhalf jaar terug inmiddels is de situatie op de woningmarkt en met de rente natuurlijk wel wezenlijk anders.

Met de hogere spaarrente, is dat advies nog meer effectief: als jij bruto 1,2% betaalt (en lekker HRA vangen) en je kan tegen 2,76% netto sparen (10 jrs. deposito) is het niet zo moeilijk.

Ik heb deze meimaand ¤940 dividend (Shell, Van Lanschot Kempen, Signify, Brunel AMG en Aperam) ontvangen; genoeg om 3 maanden de hypotheekrente te betalen.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 01-06-2023 08:22:19 ]
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209339011
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:15 schreef blomke het volgende:

[..]
Met de hogere spaarrente, is dat advies nog meer effectief: als jij bruto 1,2% betaald (lekker HRA vangen) en je kan tegen 2,76% netto sparen (10 jrs. deposito) is het niet zo moeilijk.

Ik heb deze meimaand ¤940 dividend (Shell, Van Lanschot Kempen, Signify, Brunel AMG en Aperam) ontvangen; genoeg om 3 maanden de hypotheekrente te betalen.
Heb zelf een deel weggezet bij BigBank 25k tegen 3,4% rente, vallen gewoon onder de garantieregels van de ECB.

Over sommige zogenaamd veilige Nederlandse banken zoals Bunq valt ook wel het e.e.a. aan te merken, bijvoorbeeld dat ze al jaren verliesgevend zijn. Maarja ICeSave he _O-

Beleggen is ook interessant, maar betaal je daar niet weer meer belasting over?

Ik moet echt met een fatsoenlijke adviseur gaan praten, weet van het belastingstelsel de ballen vanaf.
blablablabla
pi_209339048
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:27 schreef Elan het volgende:

1) Beleggen is ook interessant, maar betaal je daar niet weer meer belasting over?

2) Ik moet echt met een fatsoenlijke adviseur gaan praten, weet van het belastingstelsel de ballen vanaf.
1) Dividendbelasting krijg je als particuliere belegger terug van de BD

2) Zeker voor iemand in loondienst en geen gekke financiële levensverzekeringsproducten heeft, is het belastingstelsel appeltje/eitje.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')