abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209794374
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
Doorgaans zie je die ongewenste gevolgen allang aankomen, zoals nu met de huurplannen. Wat zou het fijn zijn als de overheid wat minder megalomaan was en beter de grenzen van de maakbaarheid van de samenleving zou begrijpen.
Daar zit wel wat in ja. Blijkbaar veroorzaakt de overheid de problemen, maar geeft geen markt vrij om die problemen op te lossen.

Op de lange termijn voorzie ik het alleen maar slechter gaan, met opkomende populistische partijen met een visie tot de rand van het weiland of max. de Nederlandse grenzen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209794614
Het aanbod aan vrije sector huur daalt maar er gaan ook huizen te koop komen die zonder die maatregelen enkel duur verhuurd zouden worden. Het lijkt me dus niet echt een probleem want de kopers van die huizen zullen ze niet verhuren want dat levert niks meer op dat zijn dus de bewoners.

Een risico is dat huisjesmelkers de boel leeg laten staan maar we hebben al wetten omtrent leegstandsbeheer
Bovendien kunnen die woningen ook worden gekraakt en dat wil een verhuurder ook niet. Verkopen is dus beter voor iedereen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 7 juli 2023 @ 10:30:38 #228
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209794635
Gewoon ophouden met vergaderen en gelul, bouwen, bouwen, bouwen
pi_209794995
@Jan_Onderwater nee als je teveel huizen bouwt dmv aanbesteding gaat de waarde van het vastgoedportefeuille van de gemiddelde VVD Bobo omlaag dat is niet hoe het heurt.

Ook Leandra kan haar huis dan aan de straatstenen niet meer kwijt als er opeens wél voldoende woningen zijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_209795023
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 10:29 schreef sirdanilot het volgende:
Het aanbod aan vrije sector huur daalt maar er gaan ook huizen te koop komen die zonder die maatregelen enkel duur verhuurd zouden worden. Het lijkt me dus niet echt een probleem want de kopers van die huizen zullen ze niet verhuren want dat levert niks meer op dat zijn dus de bewoners.

Een risico is dat huisjesmelkers de boel leeg laten staan maar we hebben al wetten omtrent leegstandsbeheer
Bovendien kunnen die woningen ook worden gekraakt en dat wil een verhuurder ook niet. Verkopen is dus beter voor iedereen.
Het lijkt me nogal wiedes dat het voor kopers fijn is als er meer koopwoningen beschikbaar komen. Ik heb er zelf ook niet direct nadeel van, maar dat betekent niet dat ik me niet in de huurders kan verplaatsen die mogelijk de dupe worden van een maatregel die hen zou moeten beschermen. Dat zou toch verschrikkelijk wrang zijn?

Het doet me denken aan de "na twee verlengingen een vast contract moeten aanbieden"-regel, bedoeld om werknemers te beschermen. Daar zijn veel werknemers de dupe van worden (ikzelf ook).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209795050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 10:29 schreef sirdanilot het volgende:

Je overschat hoeveel mensen de huizen zouden kunnen kopen die ze nu huren, door uiteenlopende redenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2023 11:18:15 ]
pi_209795087
@Scorpie uiteenlopende redenen valt wel mee. Mensen die nu niet kopen kunnen dat niet omdat de huizenprijzen te hoog zijn en hun loon te laag en er geen sprake is van intergenerationwle vermogensoverdracht.

Zodra ik weer een vast contract heb ga ik wel weer proberen te kopen maar ik ga flink onderbieden. Ik vind de huizenprijzen namelijk veel te hoog.
pi_209795104
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:16 schreef sirdanilot het volgende:
@:Scorpie uiteenlopende redenen valt wel mee. Mensen die nu niet kopen kunnen dat niet omdat de huizenprijzen te hoog zijn en hun loon te laat en er geen sprake is van intergenerationwle vermogensoverdracht.

idea ik weer een vast contract heb ga ik wel weer proberen te kopen maar ik ga flink onderbieden. Ik vind de huizenprijzen namelijk veel te hoog.
Ik wens je veel succes met het onderbieden in deze markt.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 11:22:31 #234
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209795141
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De helft bieden en je poot stijfhouden, een half jaar later bellen ze jankend op of je bod nog geldt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209795152
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Tsja dan koop ik niet, en de woningen zijn er nu ook al niet voor de middengroep tussen koop en sociale huur dus wat dat betreft verandert er niets. Ik ga niet pleiten voor een hogere vrije sector huur , want dat zou actief tegen mijn eigen belang ingaan namelijk het zou mijn eigen potentiële huur verhogen.

Ik wil namelijk graag terug naar Nederland maar ik kan helaas geen woning vinden die een redelijke prijs heeft vandaar.

Op een gegeven moment belanden er dusdanig veel mensen op straat dat de pleuris uitbreekt. Dan komen de mensen de woningen halen. Wonen is namelijk niet elastisch qua minimale vraag , mensen moeten ergens wonen en als dat uiteindelijk nergens meer kan komen ze het halen.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 11:27:34 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209795184
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:04 schreef sirdanilot het volgende:
@:Jan_Onderwater nee als je teveel huizen bouwt dmv aanbesteding gaat de waarde van het vastgoedportefeuille van de gemiddelde VVD Bobo omlaag dat is niet hoe het heurt.

Ook Leandra kan haar huis dan aan de straatstenen niet meer kwijt als er opeens wél voldoende woningen zijn.
:D het aantal mensen dat in mijn segment zoekt is sowieso beperkt, ongeacht of er voldoende huizen zijn.

Bouwen is nog steeds duur, dus ook voor mijn segment zijn er altijd mensen.

Maar lief dat je je zorgen maakt :*
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209795192
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
:D het aantal mensen dat in mijn segment zoekt is sowieso beperkt, ongeacht of er voldoende huizen zijn.

Bouwen is nog steeds duur, dus ook voor mijn segment zijn er altijd mensen.

Maar lief dat je je zorgen maakt :*
Waarom ben je dan tegen maximale huren in de vrije sector ?
  vrijdag 7 juli 2023 @ 11:29:35 #238
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209795205
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:04 schreef sirdanilot het volgende:
@:Jan_Onderwater nee als je teveel huizen bouwt dmv aanbesteding gaat de waarde van het vastgoedportefeuille van de gemiddelde VVD Bobo omlaag dat is niet hoe het heurt.

en dat is al 30-40 jaar zo en gebeurd er niets
pi_209795226
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
en dat is al 30-40 jaar zo en gebeurd er niets
35 jaar geleden kon je voor << 2 ton in guldens, een prima huis kopen.

Er zijn heel andere dingen gebeurd (of eigenlijk: niet gebeurd).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 7 juli 2023 @ 11:41:22 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209795294
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:32 schreef blomke het volgende:

[..]

quote:

[..]

En ook toen stegen ieder jaar de huizenprijzen, alleen niet zo hard als nu.
Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard. Daar in de formele inflatiecijfers woonlasten niet mee worden berekend geven deze een vals beeld.
De realiteit is dat het vrij besteedbaar inkomen al sinds ruwweg midden/eind jaren 70 stil staat en het inkomen sinds 1977 sterk is achtergebleven bij de economische groei
https://www.rabobank.nl/k(...)ig-jaar-vrijwel-stil
pi_209795673
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[..]
Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard. Daar in de formele inflatiecijfers woonlasten niet mee worden berekend geven deze een vals beeld.
De realiteit is dat het vrij besteedbaar inkomen al sinds ruwweg midden/eind jaren 70 stil staat en het inkomen sinds 1977 sterk is achtergebleven bij de economische groei
Klopt . Ik ken ook wel ouderen die dit ook wel inzien maar dat is een kleine minderheid.

Zonder intergenerationele vermogensoverdracht kan je enkel kopen met een topsalaris als alleenstaande. Dan heb je het over senior software developer, tandheelkunde , luchtverkeersleiding. Of het moet in een regio zijn met weinig werkgelegenheid vergeleken met de randstad zoals Pekela of Terneuzen (die laatste plaats kom ik zelf vandaan ). Áls je daar wél werk hebt kan het wel maar vaak is dit enkel in specifieke sectoren. Bovendien zijn dergelijke regios vaak onbereikbaar zonder auto.
pi_209796166
quote:

Het dingetje, eigenlijk stijgen de prijzen niet, maar wordt je geld steeds minder waard.
Klopt. Het is gewoon geldsmijterij door de lage rente, HRA en nog wat akkefietjes waardoor je de hoofdprijs betaalt voor wat m2.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_209797416
quote:

[..]

Begin jaren 90 kostte een huis gemiddeld 4 bruto jaarsalarissen, dat zijn er nu ongeveer 9. De hypotheekrente was dan wel een stuk hoger maar tegen die bedragen was tenminste nog enigszins op te sparen, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2023 14:47:51 ]
  vrijdag 7 juli 2023 @ 14:49:00 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209797434
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 11:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Waarom ben je dan tegen maximale huren in de vrije sector ?
Waarom ben ik tegen wat?

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar verder zijn maximale huren in de vrije sector idd nonsens, of wil je een vrijstaand landhuis met 7.000m² grond kunnen huren voor ¤ 1.500 per maand omdat dat dan de maximale huur in de vrije sector is?
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51:32 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209797462
quote:

[..]

Een prima huis voor die tijd, tegenwoordig voldoet dat huis met 1 WC en een badkamer van het formaat douchecel en wastafel niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 7 juli 2023 @ 14:54:30 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209797496
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
Begin jaren 90 kostte een huis gemiddeld 4 bruto jaarsalarissen, dat zijn er nu ongeveer 9. De hypotheekrente was dan wel een stuk hoger maar tegen die bedragen was tenminste nog enigszins op te sparen, dat kan je tegenwoordig wel vergeten.
Begin jaren 90 werd de hypotheek dan ook berekend op 1 inkomen, niet op 2 inkomens.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209797543
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 14:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
Begin jaren 90 werd de hypotheek dan ook berekend op 1 inkomen, niet op 2 inkomens.
Een voltijds inkomen ja, bij een populatie waarvan de helft in deeltijd werkt kan dat hooguit de helft van de stijging verklaren. Nog even afgezien ervan of dat überhaupt een wenselijke ontwikkeling is geweest gezien het constant stijgende aantal alleenstaanden en beiden gedwongen werken om een basisrecht als huisvesting te kunnen bekostigen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2023 15:01:50 ]
  vrijdag 7 juli 2023 @ 15:06:47 #248
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209797622
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 14:46 schreef J.B. het volgende:

[..]
11 jaar geleden kochten wij dit huis, was voor mijn inkomen 3 bruto jaar salarissen ongeveer, voor ons beide samen, geen 2. De bank wilde ons veeeeel meer lenen, want dat kon!
Had ik geen zin in. Hebben er vervolgens meer dan een ton ingestoken aan modernisering en verbouwing. Boel is nu afgelost en wonen met minimale vaste lasten. En ja, ik moest meer rijden per dag naar het werk, is zo. Maar je bent er ook nog zelf bij wat je leent.
pi_209797714
quote:

[..]

35 jaar geleden was een modaal inkomen ook de helft van wat het nu is...
Huizenprijzen zijn gestegen (ook harder dan het inkomen), maar we moeten het wel even in perspectief zien
  vrijdag 7 juli 2023 @ 15:22:02 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209797739
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 15:18 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
35 jaar geleden was een modaal inkomen ook de helft van wat het nu is...
Huizenprijzen zijn gestegen (ook harder dan het inkomen), maar we moeten het wel even in perspectief zien
quote:

[..]
[..]
Wat er eigenlijk gebeurd is dat de economie groeit op basis van veel geleend geld en veel minder door stijgende productiviteit. De inkomens, zeker de vrijbesteedbare inkomens zijn verder niet meegestegen met de economische groei.
Waar veel landen hun economie oppompen door staatsschuld is het in NL door hypotheekschuld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')