abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208739557

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Brse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mt titel, vind je hier

pi_208741075
Die sterke euro hakt wel in rendement zeg, gaat hard.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tisto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_208743965
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 april 2023 20:22 schreef nostra het volgende:
1.09 dollar per euro valt wel mee toch.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 12 april 2023 @ 11:57:33 #4
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208746598
Oh ja heb ook flink wat USD aandelen.. Ik let er normaliter niet zo op eerlijk gezegd.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_208748181
quote:
0s.gif Op woensdag 12 april 2023 06:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
1.09 dollar per euro valt wel mee toch.
Mwah, viel me gewoon op. Vrij recent GOLD gekocht, staan 24% in de plus en 14% in euro's. Nordics kronen zijn al helemaal een drama.

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_208778919
Kendrion bij hoge volumes 8% omhoog:

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11949/Kendrion.aspx

volgende week ex-div. *O* *O*
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 15 april 2023 @ 13:02:37 #7
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_208779759
Ik vind de bijdrages van dop wel wat toevoegen. Ik heb nog weinig tegenargumenten gelezen.

Je kan best pro bedrijf X zijn maar als een persoon dan met openbaar vindbare info komt dan helpt het niet in de discussie als je alleen op de man speelt zonder argumenten. Verse Prins zit hier regelmatig Tesla te promoten maar die kan er wel mee overweg wanneer er een discussie ontstaat.

Ik vind niet dat dop hier aan het zuigen is. Sterker nog, ik heb zelf nog wat speelgeld in TELL zitten. Mijn vertrouwen in het bedrijf is behoorlijk laag en ik lees weinig argumenten waarom dat anders zou moeten zijn.
  Moderator zaterdag 15 april 2023 @ 15:20:12 #8
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_208780787
laten we in dit topic niet verdergaan met deze onderlinge verwijten. Agree to disagree en verder op de inhoud?
pi_208781334
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 15:20 schreef noodgang het volgende:
[modbreak]laten we in dit topic niet verdergaan met deze onderlinge verwijten. Agree to disagree en verder op de inhoud?[/modbreak]
Ik vrees dat het nu in Feedback verder gaat maar dat is niet meer onze zorg :+
pi_208781352
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 april 2023 20:22 schreef nostra het volgende:
Ja, dat helpt hier ook niet echt.
Ik zag een paar keer hogere aandelenkoersen maar een lagere portfoliowaarde.

Hopelijk trekt de markt in z'n geheel weer wat aan, dan voel je het niet zo erg meer.
De kwartaalcijfers barsten weer bijna los dus ben benieuwd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 13:02 schreef kloon_bassie het volgende:

Je kan best pro bedrijf X zijn maar als een persoon dan met openbaar vindbare info komt dan helpt het niet in de discussie als je alleen op de man speelt zonder argumenten. Verse Prins zit hier regelmatig Tesla te promoten maar die kan er wel mee overweg wanneer er een discussie ontstaat.
Ik doe m'n best. Het is niet altijd makkelijk om beleggen en emotie gescheiden te houden. Aan de andere kant moet je ook wat eelt op de ziel hebben, dat groeit vanzelf als je hier wat langer rondhangt ;)

[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-04-2023 16:48:26 ]
pi_208781992
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

Hopelijk trekt de markt in z'n geheel weer wat aan, dan voel je het niet zo erg meer.
Veel US companies leveren ook wereldwijd, dus dan zou het niet uit moeten maken. Ik zit helaas vrij domestic met mijn aandelen. Maar goed, dat hoort erbij.
Best pilot in history
pi_208782038
Overigens zou ik de euro meteen shorten als ik dat zou kunnen, dus het verbaast me enorm.
Best pilot in history
pi_208782131
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[..]
Ik doe m'n best. Het is niet altijd makkelijk om beleggen en emotie gescheiden te houden. Aan de andere kant moet je ook wat eelt op de ziel hebben, dat groeit vanzelf als je hier wat langer rondhangt ;)
Het helpt als je een keer crypto -98% ziet doen. Dat is een goede leerschool. O-)
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208782859
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 18:18 schreef recursief het volgende:

[..]
Het helpt als je een keer crypto -98% ziet doen. Dat is een goede leerschool. O-)
Dit klopt als een bus :D

Zelf met Dogecoin gehad in 2014 - 2015. Ik minede ze deels zelf, maar een gedeelte ook aangekocht. Ik stond op het dieptepunt op -95% :') :D
pi_208803103
Vierde dag op een rij met meer dan 2%. Go go go! :D
Best pilot in history
pi_208805190
Berkshire blijft ook maar stijgen ;( jammer want had weer een kooporder staan.
pi_208807559
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 16:44 schreef nostra het volgende:
Vierde dag op een rij met meer dan 2%. Go go go! :D
Wie? /$??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208807581
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 19:45 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft ook maar stijgen ;( jammer want had weer een kooporder staan.
Kendrion +6,3% sinds het lente offensief al +4,-
pi_208822865
Goede cijfers voor ASML maar aandeel daalt :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_208822981
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Black-Death het volgende:
Goede cijfers voor ASML maar aandeel daalt :')
Winst-/omzetcijfers gaan over het verleden, de beurskoers over de verwachtingen voor de toekomst. Ik begrijp dat de orderinstroom onder de verwachtingen ligt.
pi_208823005
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:10 schreef recursief het volgende:

[..]
Winst-/omzetcijfers gaan over het verleden, de beurskoers over de verwachtingen voor de toekomst. Ik begrijp dat de orderinstroom onder de verwachtingen ligt.
Op Teletekst staat dat er nog een wachtrij aan bestellingen is ter waarde van 39 miljard euro..
Naja als dat al niet genoeg is :')

Maargoed ik snap je punt. Ook ivm restricties ivm China etc.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  woensdag 19 april 2023 @ 12:49:58 #22
545 dop
:copyright: dop
pi_208824593
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 10:12 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Op Teletekst staat dat er nog een wachtrij aan bestellingen is ter waarde van 39 miljard euro..
Naja als dat al niet genoeg is :')

Maargoed ik snap je punt. Ook ivm restricties ivm China etc.
Hoog gewaardeerde aandelen worden ook zwaarder gestraft als het een beetje tegen zit, of als er wat onzekerheid is.
Sentiment is ook wat gespannen op het moment.
Maar als je er in gelooft is het een prima koop moment.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208825578
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 19:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanochtend Begin van de handelsdag nog wat Floor & Decor bijgekocht O+
+20,87% in een jaar

Kon minder.
pi_208827604
Van Lanschot Kempen blijft ook maar langzaam en zeker stijgen. Begin mei de 1-ste kw.-cijfers.
pi_208827860
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:38 schreef blomke het volgende:
Van Lanschot Kempen blijft ook maar langzaam en zeker stijgen. Begin mei de 1-ste kw.-cijfers.
Die staan ook mooi op winst hier idd.

Vanavond de kwartaalcijfers van Tesla.

Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.

Ofwel: zijn de kortingen vooral uit noodzaak of luxe geweest.

De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.

Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.

Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan ;)

We gaan het meemaken.
pi_208828150
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.

De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.

Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.

Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan ;)

We gaan het meemaken.
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
pi_208828218
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
Het voelt niet altijd logisch hoe een koers reageert op nieuws.
pi_208828908
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.
pi_208828933
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 19:11 schreef recursief het volgende:

[..]
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.
Dat begrijp ik op zich wel, alleen in dit geval is de ordervoorraad enorm en is vooral het productievermogen de beperking.
pi_208831034
quote:

[..]

We gaan het meemaken.
Order Add Value Beleggingsfonds ingelegd. Die zullen wel een flinke knauw krijgen van de koersdaling ASMI
  donderdag 20 april 2023 @ 08:51:27 #31
545 dop
pi_208833478
quote:

[..]

We gaan het meemaken.
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.
voor de speculatieve belegger zal dit een sell zijn, voor de lange termijn belegger een hold .
wat wel belangrijk blijft en belangrijker wordt, Tesla moet vaart maken met nieuwe modellen.
als daar nieuws over komt kan dat mogelijk weer een boost zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_208834483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 08:51 schreef dop het volgende:

[..]
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.
Toyota produceert (ondanks dat ze ongeveer de grootste zijn) nog geen aantallen, dus niet relevant op dit moment. Merken als Mercedes en BMW zitten voorlopig nog wel goed denk ik.

Overigens is concurrentie op dit moment nog niet zo'n probleem, iedere EV die nu verkocht wordt, betekent dat er 1 ICE minder verkocht wordt. En daar heeft die concurrentie zelf vooral last van, Tesla niet (want die produceren geen ICE). Tesla hoeft alleen maar stabiel te blijven groeien, het marktaandeel op de EV-markt is minder relevant.
Pas zodra de automarkt verzadigd is met EV's kom je op een kantelpunt.

Voor Tesla groeit het marktaandeel op de totale automarkt juist nog steeds.
Als Volkswagen een ID.3 in plaats van een Polo verkoopt, dan doet dat niets met hun marktaandeel.

quote:
voor de speculatieve belegger zal dit een sell zijn, voor de lange termijn belegger een hold .
Dat geloof ik ook wel. Ik had al wat dividend opgespaard voor vandaag ;)

quote:
wat wel belangrijk blijft en belangrijker wordt, Tesla moet vaart maken met nieuwe modellen.
In eerste instantie klinkt dat logisch. Maar het volgende model met voldoende schaalgrootte wordt de "Model 2" en daar zit sowieso een veel lagere marge op. Tesla maakt ondanks de prijsverlagingen nog steeds meer winst op een Model 3 of Y dan dat ze ooit zullen maken op zo'n "Model 2" dus kan je de productiecapaciteit beter daar nog op inzetten zolang de verkoop nog groeit.

De Model 3 en Y krijgen volgend jaar een facelift (al uitgelekt) en worden ongeveer ~100 kilo lichter. 100 kilo klinkt misschien niet substantieel maar het is wel 100 kilo aan grondstoffen en ~5% op het totaalgewicht.

De Cybertruck komt er nu echt aan, je ziet er ook steeds meer testers mee rondrijden. Daar is wel vraag naar maar dan vooral in de US. Ik zie zoiets ook wel rondrijden in Canada, Australi of andere landen waar de F-serie populair is maar niet in Europa.

De Semi vind ik wat onduidelijk op het moment. Ik weet niet wat de marge daar op is, hoe snel de productie is op te schalen en wanneer de versie voor o.a. de Europese markt van de band gaat rollen. Infrastructuur is ook nog een punt, je kan zo'n ding niet even laden bij een standaard laadpunt. Ik denk zelf dat de Semi op het punt staat waar de Model S in 2012 stond en dat zoiets een jaar of 8 nodig heeft voor het echt in het straatbeeld gaat opvallen.

quote:
als daar nieuws over komt kan dat mogelijk weer een boost zijn.
Er is wel voorzichtig al wat nieuws over, er komt iets van een "Model 2" achtige auto die in de "vanaf $25.000" prijsklasse moet vallen. In Europa zal dat eerst wel 30.000 zijn.

Wat hoopgevend is, is dat "energy generation and storage" een YoY groei van 148% liet zien.
Dat betekent dat de Megapack productie op gang aan het komen is.
Volgend jaar opent Shanghai Megafactory dus dan verdubbelt de productiecapaciteit.
Ook hoog nodig, want ze zijn al uitverkocht t/m Q1 2025.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 10:53:04 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 11:05:26 #33
545 dop
pi_208834666
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.
Toyota produceert (ondanks dat ze ongeveer de grootste zijn) nog geen aantallen, dus niet relevant op dit moment. Merken als Mercedes en BMW zitten voorlopig nog wel goed denk ik.

Overigens is concurrentie op dit moment nog niet zo'n probleem, iedere EV die nu verkocht wordt, betekent dat er 1 ICE minder verkocht wordt. En daar heeft die concurrentie zelf vooral last van, Tesla niet (want die produceren geen ICE). Tesla hoeft alleen maar stabiel te blijven groeien, het marktaandeel op de EV-markt is minder relevant.
Pas zodra de automarkt verzadigd is met EV's kom je op een kantelpunt.

Voor Tesla groeit het marktaandeel op de totale automarkt juist nog steeds.
Als Volkswagen een ID.3 in plaats van een Polo verkoopt, dan doet dat niets met hun marktaandeel.

ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.
we hebben ook ooit een markt shift gezien toen de japanners opkwamen.
de grootste concurrenten zullen niet de traditionele autobouwers zijn vermoed ik.
pi_208834688
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:05 schreef dop het volgende:

[..]
ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.
we hebben ook ooit een markt shift gezien toen de japanners opkwamen.
de grootste concurrenten zullen niet de traditionele autobouwers zijn vermoed ik.
Dat zeg ik juist ook.
De echte dreiging komt momenteel uit China, van merken als BYD, NIO en Xpeng. Nu hebben die laatste 2 het ook niet makkelijk maar BYD gaat wel goed.

Van merken als Rivian of Lucid heeft Tesla niets te vrezen, die zijn vooral druk bezig om niet failliet te gaan en tegelijkertijd de productiedoelen te halen.

edit: BYD Dolphin komt na de zomer naar Nederland, dat is echt een geduchte concurrent voor de ID.3 en dat soort auto's...

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 13:13:30 ]
pi_208837912
Ook wat BYD gekocht, ja Chinees, maar potentie. 500 stukjes dus niet al te fors. Wel irritant dat je op DeGiro alleen op TDG kan kopen, liquiditeitsrisico.
Best pilot in history
pi_208838152
quote:
7s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:34 schreef nostra het volgende:
Ook wat BYD gekocht, ja Chinees, maar potentie. 500 stukjes dus niet al te fors. Wel irritant dat je op DeGiro alleen op TDG kan kopen, liquiditeitsrisico.
En ik nog 50 aandeeltjes Tesla opgepikt van opgespaard dividend (25 bij DeGiro / 25 bij Rabo).

En een ticket voor Peter Gabriel op 5 juni. Maar dat is geen investering ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 16:01:45 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 16:39:26 #37
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208838702
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in n kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208843004
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in n kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei.
Ik begrijp geen kut van wat je post.
Best pilot in history
pi_208843027
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
En een ticket voor Peter Gabriel op 5 juni. Maar dat is geen investering
Dat is een loss.
Best pilot in history
pi_208843185
Wat een kutdag verder, alleen CHGG mooie gain maar alles down echt.
Best pilot in history
pi_208843853
De 5 grootste posities van Berkshire zijn vandaag gedaald.
Berkshire is daartegen gestegen.
Dit begrijp ik niet erg goed.
pi_208843896
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:04 schreef WammesWaggel het volgende:
De 5 grootste posities van Berkshire zijn vandaag gedaald.
Berkshire is daartegen gestegen.
Dit begrijp ik niet erg goed.
Tesla is 10% omlaag gepleurd dus dat houdt het universum weer wat in evenwicht
  donderdag 20 april 2023 @ 22:07:48 #43
344884 monkyyy
pi_208843914
quote:
10s.gif Op donderdag 20 april 2023 21:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik begrijp geen kut van wat je post.
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag. :)
pi_208846073
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in n kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes. :Y
Pff die zijn aardig hard gestegen!
BlaBlaBla
pi_208848838
quote:
14s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag. :)
Alles. :) Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
Best pilot in history
  vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:45 #46
545 dop
pi_208849347
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Alles. :) Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
https://www.rlicorp.com/
combined ratio, net premium growth. waardering termen specifiek voor verzekeraars.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 21-04-2023 10:42:58 ]
  vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:51 #47
344884 monkyyy
pi_208850363
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie. ^O^

P&C Insurance, oftewel schadeverzekeringen, is de rots waar Berkshire Hathaway op gebouwd is. Waarom vindt Buffett het zo'n geweldige bedrijfstak? Omdat het float genereert. Je ontvangt nu premie's, je hoeft ze pas over een x periode uit te betalen, en in de tussentijd kan de verzekeraar het geld wat ze houden (maar in feite niet bezitten) investeren.

Daar heb ik hem daar vaak genoeg over horen spreken dat ik me er ook in ben gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat er vrij weinig over geschreven wordt. Zelfs Buffett heeft, naar mijn weten, nog nooit een artikel geschreven van 10 kantjes waarin hij exact vertelt hoe je hierover moet nadenken, hij heeft hier en daar wel wat hints gedropt door de jaren heen. Hints die ik ga gebruiken om uit te leggen hoe hierover nagedacht moet worden.

En van de eerste "float-businesses" die Buffett kocht was Blue Chip stamps. Hier een korte presentatie van Monish Pabrai waarom dat in die tijd zo aantrekkelijk was:

Maar Buffett koopt niet zomaar iedere P&C verzekeraar in zicht, hij zoekt naar hele bepaalde karakteristieke eigenschappen. Iedere P&C verzekeraar kan float generen. Maar wij willen alleen maar float hebben die niets kost.

Buffett schreef hierover in de 1995 Annual letter, zie gearceerde gedeelte:

Oftwel Buffett hint dat we opzoek moeten naar verzekeraars die winstgevend float kunnen genereren. P&C Insurance is n van de meest competitieve bedrijfstakken die er bestaat, de industrie als geheel maakt nagenoeg verlies op het daadwerkelijk schrijven van verzekeringen, en zijn alleen maar winstgevend omdat ze opbrengsten uit investeringen hebben. Aangezien verzekeringen een commodity product zijn, is er intense prijs competitie en moet de verzekeraar zeer gedisciplineerd zijn in het schrijven van verzekeringen (juiste prijs tegen het juiste risico) om winstgevend float te generen.

Zie zijn opmerkingen hierover in de 2013 Berkshire letter, gearceerde gedeelte:

Om te bepalen of een verzekeraar winstgevend is (underwriting profit maken), kijken we naar de zogenoemde Combined Ratio en vergelijken we die met de sector in het algemeen:

Bron: Jaarverslag 2022 RLI Corp.

Hoe wordt combined ratio berekend: Een verzekeraar moet claims uitbetalen, dit noem je de loss ratio. Een verzekeraar moet geld hebben om de tent te runnen (salarissen betalen, marketing, etc) dit noem je de expense ratio. Als voorbeeld: een verzekeraar schrijf $150 in premies, moet $90 aan claims uitbetalen en heeft $50 als expense.

De loss ratio is 90/150 = 60
De expense ratio is 50/150 = 30
Combined ratio is 60 + 30 = 90.
Als de combined ratio onder de 100 is, dan is de verzekeraar winstgevend op het gebied van verzekeringen schrijven, en wordt er float gegenereerd tegen 0 (of zelfs negatieve) kosten.

Waarom ben ik zo blij met RLI?
RLI kan al decennia achter elkaar winstgevend float genereren (zie plaatje hierboven, combined ratio structureel onder de 100), ze worden betaald om het geld van hun klanten te behouden. Hun concurrentie voordeel wordt als volgt behaald: Dit kunnen ze doen omdat ze opereren in een niche markt van de verzekeringsindustrie, waar de concurrentie veel minder aanwezig is en omdat er blijkbaar een bedrijfscultuur is dat er alleen verzekeringen worden geschreven als die winstgevend zijn voor het bedrijf (en daarmee de aandeelhouders).

We denken al een beetje zoals Buffett. ^O^ We zijn goed onderweg, we weten nu waar we op moeten letten, namelijk combined ratio < 100.

Net Premium growth, hoe moeten we hierover nadenken. We willen graag groei, maar niet groei tegen elke kosten. We willen dat de verzekeraar meer verzekeringen kan schrijven en dan ook winstgevend blijft doen. Zoals ik eerder zei, float genereren is niet moeilijk, maar dat winstgevend doen is intens moeilijk.

Ik kan het niet meer terug vinden, maar ergens op een Berkshire jaarvergadering werd gevraagd hoe het hoofd van GEICO (grote autoverzekeraar, subsidiary van Buffett) werd gecompenseerd en waar Buffett naar keek. Het antwoord op die vraag was dat hij naar twee aspecten keek, namelijk 1) winstgevend verzekeringen schrijven (combined ratio onder de 100) en 2) Net premium growth. Als een kleine winstgevende float goed is, dan is een grotere winstgevende float beter. Winstgevende groei = goed. Maar extreem moeilijk te behalen. :Y

Book value:
Hiervoor gebruik ik een uitspraak van Charlie Munger. In 1994, tijdens een speech bij de University of Southern California Marshall School of Business, zei hij het volgende:

quote:
Over the long term, it's hard for a stock to earn a much better return than the business which underlies it earns. If the business earns 6% on capital over 40 years and you hold it for that 40 years, you're not going to make much different than a 6% return -- even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns 18% on capital over 20 or 30 years, even if you pay an expensive-looking price, you'll end up with one hell of a result.
Als een verzekeraar, wordt verhandeld op de beurs voor 2x price/book en het genereert 15% book value growth, en het blijft verhandeld worden voor 2x price/book. Dan betekent dat dat het onderliggende bedrijf 15% meer waard is geworden en dat het aandeel (aka, rendement voor de investeerders) exact hetzelfde is als 15%. Onderliggende groei van het bedrijf = waarde creatie voor aandeelhouders. Op lange termijn in ieder geval, op korte termijn zijn aandelen markten irrationeel. :)

Op lange termijn, in het geval van P&C verzekeraars, staat de book value growth (met dividenden teruggevoegd) gelijk aan de TSR (Total Share Holder return). WRB (waar ik ook een positie in heb, ook een pareltje, conservatief gerund, family owned, niche markt, helemaal prachtig O+ ) heeft altijd een mooi tabelletje in hun jaarrekeningen. Buffett deed hetzelfde in zijn jaarrekeningen, die keek naar groei in Book value van Berkshire, totdat de verzekeringstak alsmaar kleiner werd in relatie tot de andere investeringen van Berkshire, en book value groei en intrinsieke waarde niet meer in de pas liepen

Dus om samen te vatten:
Combined ratio: Hoe winstgevend is de verzekeraar, die willen we onder de 100 hebben.
Net Premium growth: Groeit de verzekeraar, en blijven ze daarbij winstgevend.
Book value growth op lange termijn: Hoeveel waarde wordt er voor aandeelhouders gecreerd op lange termijn.

Er zitten nog veel meer nuances in de P&C tak natuurlijk. Onder andere: 1) Hoe groot is de float en hoe kun je dat aflezen uit de balans en kunnen we er een accurate intrinsieke waarde op zetten. 2) De business cycle van de insurance industrie. 3) Wat is het verschil tussen gross premiums en net premiums. 4) Waarom niet gewoon de hele float investeren in common stocks, verzekeraars investeren hun float vrij conservatief in high grade bonds. 5) Hoe na te denken over super catastrofes (3 orkanen tegelijkertijd en een aardbeving, kan een verzekeraar de tsunami van schadeclaims die daarop volgt overleven) etc. 6) loss reserves op de balans, zijn die accuraat geschat door de actuarissen. En ga zo maar door.

Maar wat ik hierboven heb beschreven, die drie ratios, zijn wel de grote lijnen. ^O^

Hier nog een video waarin goede punten worden aangekaart.

[ Bericht 1% gewijzigd door monkyyy op 21-04-2023 13:37:53 ]
  zaterdag 22 april 2023 @ 11:41:14 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208860833
Zie ik iets over het hoofd of begint Netflix echt geld te verdienen?

https://s22.q4cdn.com/959(...)site-Financials.xlsx

Ik zie 2B aan vrije kasstroom voor 1 kwartaal... Dat is meer dan ze ooit in n jaar hebben verdiend.

Zo te zien is Q1 normaliter hun beste kwartaal.
pi_208882269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 11:59 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie. ^O^

Top uitleg _O_
  maandag 24 april 2023 @ 10:59:59 #51
545 dop
pi_208883309
quote:
Misschien meer iets voor nws topic.
Wat heeft het met beleggen te maken
pi_208883375
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 10:59 schreef dop het volgende:

[..]
Misschien meer iets voor nws topic.
Wat heeft het met beleggen te maken
Wat dacht je van een aandelenkoers dat door het putje is gegaan, een ceo die stelde dat postnl op eigen kracht de 5.75 zou halen en niet met bpost om de tafel wilde voor die 5.75. Postnl het verschrikkelijk doet vergeleken met concurrenten en ze dan blijkbaar geld investeren om bussen in pride kleuren rond te laten rijden. Ken je prioriteiten denk ik dan.
  maandag 24 april 2023 @ 11:59:29 #54
545 dop
pi_208883840
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 11:07 schreef SOG het volgende:

[..]
Wat dacht je van een aandelenkoers dat door het putje is gegaan, een ceo die stelde dat postnl op eigen kracht de 5.75 zou halen en niet met bpost om de tafel wilde voor die 5.75. Postnl het verschrikkelijk doet vergeleken met concurrenten en ze dan blijkbaar geld investeren om bussen in pride kleuren rond te laten rijden. Ken je prioriteiten denk ik dan.
post dan een complete verhaal en niet een linkje achter een betaalmuur waar ik toch echt alleen een regenboog bus verhaaltje kan zien.

Dat post nl door het putje gaat en het slecht doet ben ik met je eens.
pi_208884064
quote:
Jim Cramer :')

:P
pi_208886668
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jim Cramer :')

:P
Jim Cramer is een held. :D
Best pilot in history
pi_208903208
Moeten we ons nu wel zorgen maken?
pi_208903284
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 22:32 schreef Adrie072 het volgende:
Over wat? Ik las dat het donderdag begin van de dag droog blijft, niet teveel wind alleen een beetje koud.
pi_208905700
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 22:32 schreef Adrie072 het volgende:
Klaag je als er spullen in de aanbieding zijn?
  woensdag 26 april 2023 @ 09:59:50 #60
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208905786
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 11:07 schreef SOG het volgende:

[..]
Lekkere populistische post. Alsof PostNL geen tijd meer heeft om strategisch over zaken na te denken omdat ze een paar bussen hebben laten verven. Je snapt dat de Raad van Bestuur daar geen dagtaak aan heeft gehad h?
pi_208906277
Dit zijn de dagen dat DCA zijn werk doet.
pi_208908292
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2023 09:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Lekkere populistische post. Alsof PostNL geen tijd meer heeft om strategisch over zaken na te denken omdat ze een paar bussen hebben laten verven. Je snapt dat de Raad van Bestuur daar geen dagtaak aan heeft gehad h?
Wat een aannemingen. Je mag geen kritiek hebben op kostenposten als het bestuur deze kosten niet direct heeft gemaakt, maar er overigens wel verantwoordelijk voor is en er toestemming voor is gegeven (indirect)? En waar schrijf ik dat postnl door het verven van een paar bussen geen tijd meer heeft voor andere dingen. Ik vind het gewoon geldverspilling. Dat het in deze gaat om pride is toeval. Als ze bussen vol met gezichten van pieter post zouden verven, had ik dezelfde post gemaakt.

Nou nou, gooi er maar een slotje op als je geen kritiek mag hebben op gemaakte kosten, omdat het bestuur er zich niet direct mee heeft gemoeid. Is er wat betreft de omvang van de kostenposten een drempel die onderscheid maakt in kosten die wel en niet besproken mogen worden in jouw wereld? En in hoeverre moet het bestuur op de hoogte zijn van de kosten, voordat hier een mening over gegeven mag worden?
pi_208908408
pi_208909533
quote:
10s.gif Op woensdag 26 april 2023 13:29 schreef SOG het volgende:

[..]

Nou nou, gooi er maar een slotje op als je geen kritiek mag hebben op gemaakte kosten, omdat het bestuur er zich niet direct mee heeft gemoeid. Is er wat betreft de omvang van de kostenposten een drempel die onderscheid maakt in kosten die wel en niet besproken mogen worden in jouw wereld? En in hoeverre moet het bestuur op de hoogte zijn van de kosten, voordat hier een mening over gegeven mag worden?
Laten we zeggen dat het 3000 euro kost om zo’n busje te wrappen. Het gaat hier om 18 busjes, dus dan hebben we het over een kostenpost van 54.000 euro. Dat lijkt me ruim onder de grens van waar je je als belegger druk om moet maken.
  woensdag 26 april 2023 @ 20:03:10 #65
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208914073
Alphabet blijft ook wel lekker draaien. $70B buyback.. wat natuurlijk wel slechts iets van 5% van de uitstaande aandelen is.
pi_208915871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2023 20:03 schreef JimmyJames het volgende:
Alphabet blijft ook wel lekker draaien. $70B buyback.. wat natuurlijk wel slechts iets van 5% van de uitstaande aandelen is.
Nuja je krijgt er als aandeelhouder dus wel best wat Alphabet bij dit jaar alleen al.
Zit er zelf ook in maar voor een stuk minder dan zeg Apple en Microsoft.
pi_208929499
KMI blijft wel betalen hoor _O_
Best pilot in history
pi_208964182
Vandaag is alles dicht toch, vanwege de communistische feestdag? Hoe kunnen dan wel shares, en dan met name LVTX, gewoon down (en cht down) staan?
Best pilot in history
  maandag 1 mei 2023 @ 09:35:25 #69
68638 Zwansen
pi_208964238
quote:
7s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
Vandaag is alles dicht toch, vanwege de communistische feestdag? Hoe kunnen dan wel shares, en dan met name LVTX, gewoon down (en cht down) staan?
Ik zie het, vreemd. Het lijkt dat er op de NASDAQ nog wel wat aandelen (en dan toch vooral in de medische sector) gezien hun koersdalingen/-stijgingen gewoon getrade kunnen worden?
  maandag 1 mei 2023 @ 09:58:19 #70
545 dop
pi_208964438
quote:
7s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
Euronext en de meeste andere Europese beurzen zijn gesloten, maar De Amerikaanse beurzen zijn niet gesloten.

Ik volg LVTX niet maar volgens mij alleen een Nasdaq notering
pi_208964466
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:58 schreef dop het volgende:

[..]
Euronext en de meeste andere Europese beurzen zijn gesloten, maar De Amerikaanse beurzen zijn niet gesloten.

Ik volg LVTX niet maar volgens mij alleen een Nasdaq notering
Ok, alsnog vreemd dat die dan nu al een quote hebben. Maar bon.
Best pilot in history
  maandag 1 mei 2023 @ 10:04:19 #72
545 dop
pi_208964497
quote:
7s.gif Op maandag 1 mei 2023 10:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Ok, alsnog vreemd dat die dan nu al een quote hebben. Maar bon.
geen idee waar jouw koers info vandaan komt verder.
Pre market qoute of nog gewoon de slot qoute van vrijdag?
pi_208964997
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 10:04 schreef dop het volgende:

[..]
geen idee waar jouw koers info vandaan komt verder.
Pre market qoute of nog gewoon de slot qoute van vrijdag?
Gewoon de quote op DeGiro.

Best pilot in history
  maandag 1 mei 2023 @ 12:13:24 #74
545 dop
pi_208965816
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 10:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Gewoon de quote op DeGiro.

[ afbeelding ]
dat is gewoon de slotkoers van 28 april
pi_208973241
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 12:13 schreef dop het volgende:

[..]
dat is gewoon de slotkoers van 28 april
Dan moeten ze het niet als mutatie weergeven.
Best pilot in history
  maandag 1 mei 2023 @ 22:00:49 #76
545 dop
pi_208973363
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 21:49 schreef nostra het volgende:

[..]
Dan moeten ze het niet als mutatie weergeven.
Achter de koers staat doorgaans gewoon datum en tijd.
Het is niet ongebruikelijk de laatste qoute te laten staan tot een paar uur voor beurs.
Maar dat verschilt per beurs en aanbieder wel.
  maandag 1 mei 2023 @ 22:06:55 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208973455
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
The End Times are wild
pi_208973735
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
Ik lees ff mee, momenteel ongeveer de helft van mijn portefeuille, dus niet heel gezond...
Da gao nie nou!
  maandag 1 mei 2023 @ 22:47:33 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208974068
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:25 schreef vigier het volgende:

[..]
Ik lees ff mee, momenteel ongeveer de helft van mijn portefeuille, dus niet heel gezond...
Nee, groeit goed aan tegen deze prijzen..
20% zou Max moeten zijn, al is het nog zo solide
The End Times are wild
pi_208976103
quote:
Hoeveel % van jouw portefeuille heb je in Rabo certificaten gestopt? Ze staan nu inderdaad wel laag.

quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:25 schreef vigier het volgende:

[..]
De helft van jouw portefeuille bestaat uit de Rabobank certificaten? :D

[ Bericht 32% gewijzigd door Soldier2000 op 02-05-2023 10:02:10 ]
BlaBlaBla
  dinsdag 2 mei 2023 @ 11:16:48 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208977200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 09:06 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Hoeveel % van jouw portefeuille heb je in Rabo certificaten gestopt? Ze staan nu inderdaad wel laag.
[..]
20%
The End Times are wild
pi_208980398
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Best pilot in history
pi_208986061
Wegens omstandigheden in spoiler dus respecteer dat ook in je quotes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208986607
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
pi_208986880
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:59 schreef Malavita het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
En zonder spoiler:

Zo is het voor de Belastingdienst als particulier wel handig om je administratie tot 5 belastingjaren terug te bewaren maar hoever ze bijvoorbeeld terug mogen gaan voor de Wwft is me geheel onduidelijk. Wat als je in 2011 een erfenis hebt ontvangen en daar geen gegevens meer van hebt? Ben wel benieuwd naar hoe zoiets is afgebakend in de wet.
pi_208988713
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
SPOILER
En zonder spoiler:

Zo is het voor de Belastingdienst als particulier wel handig om je administratie tot 5 belastingjaren terug te bewaren maar hoever ze bijvoorbeeld terug mogen gaan voor de Wwft is me geheel onduidelijk. Wat als je in 2011 een erfenis hebt ontvangen en daar geen gegevens meer van hebt? Ben wel benieuwd naar hoe zoiets is afgebakend in de wet.
geen ervaring mee verder maar hopelijk wordt het snel opgepakt voor je :)
pi_208990657
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gaat het puur om spaargeld bij DeGiro onder te brengen, (welke rente) of om (de handel in) je aandelen??
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_208990702
SPOILER
pi_208992765
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 16:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Gaat het puur om spaargeld bij DeGiro onder te brengen, (welke rente) of om (de handel in) je aandelen??
Wat Faraday01 zegt ;)
pi_208994850
jim cramers shill stocks estee lauder en amd -15.7 procent en -9 procent. Grootste verliezers vd sp500 nu. Morgen ff zn show terugluisteren op spotify >:)
pi_208996602
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 09:06 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Mijn eerste order ooit was aankoop van RC en dat was meteen een aardig bedrag. Ik ben pas iets van een jaar later met aandelen begonnen. Intussen is het stuk aandelen flink uitgebreid en handel ik daar actiever in als in enkele transacties per maand, maar met de daling van de certificaten heb ik dit jaar toch ook best wat RC bijgekocht, zowel rond de 100 een pluk als onder de 90 een pluk (dat laatste is omgerekend 7,25% rendement ex koers). Momenteel 49,59% van de portefeuille is RC. Dus ja, dat mag wel wat minder.
Da gao nie nou!
pi_208997350
PacWest falls more than 50% after hours on report bank is weighing sale

https://www.cnbc.com/2023(...)urce=androidappshare

Bankencrisis
Debt ceiling
Inflatie
Recessie

:|W
pi_208997690
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 00:27 schreef SOG het volgende:
PacWest falls more than 50% after hours on report bank is weighing sale

https://www.cnbc.com/2023(...)urce=androidappshare

Bankencrisis
Debt ceiling
Inflatie
Recessie

:|W
Alles wordt gered, ik maak me er niet druk om!
Cindy De Vuyst
pi_209000765
Urw gaat weer eens door het putje. Maar waarom is mij niet duidelijk?
  donderdag 4 mei 2023 @ 20:47:55 #95
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209006168
Weer goede cijfers van Shell. 20% FCF yield.

Ik blijf een beetje schrijven op 24 tot 26 strikes.
pi_209007856
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 20:47 schreef JimmyJames het volgende:
Weer goede cijfers van Shell. 20% FCF yield.

Ik blijf een beetje schrijven op 24 tot 26 strikes.
Recent short calls gesloten en vandaag weer hogere strike geschreven. Na de 2 dividenden, zullen ze er wel uit gaan.

Morgen btw cijfers Brunel, ben er niet gerust op. Heb gebropeerd call's te schrijven, maar de afgelopen dagen is het aandeel plm. 8% gedaald, langzaam maar zeker....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_209010982
Zo dan
twitter
pi_209015065
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 08:03 schreef Houtenbeen het volgende:
Zo dan
[ twitter ]
en de beurs gaat ruim omhoog :D
pi_209015343
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 14:09 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
en de beurs gaat ruim omhoog :D
Misschien is Duitsland het zwarte schaap van de economie
twitter
  zaterdag 6 mei 2023 @ 15:17:30 #100
344884 monkyyy
pi_209029142
https://www.cnbc.com/brklive/

Woodstock van het Kapitalisme begint zometeen w/
  zaterdag 6 mei 2023 @ 16:40:27 #101
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209030204
Cijfers Apple ook wel goed.

Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
  zaterdag 6 mei 2023 @ 17:02:58 #102
545 dop
pi_209030488
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 16:40 schreef JimmyJames het volgende:
Cijfers Apple ook wel goed.

Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 06-05-2023 17:08:09 ]
pi_209030800
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 17:02 schreef dop het volgende:

[..]
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.

Ik kijk meer naar de psychologie erachter. Plus maatschappelijke ontwikkelingen. In TA geloof ik niet (meer) echt, anders dan op een dag handelen in opties.
pi_209031280
pi_209031412
Ik heb er weleens (een samenvatting van) een proefschrift over gelezen. Uit mijn hoofd was de conclusie dat TA op de grondstoffen- en valutamarkten enige voorspellende waarde had.

Bij aandelen werd er geen significante meerwaarde gevonden ten opzichte van buy and hold.
pi_209033729
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.

Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:

n balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.

De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.

Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
pi_209034563
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 20:39 schreef SOG het volgende:
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.

Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:

n balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.

De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.

Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financile instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
pi_209035259
Volgens mij werkt TA alleen als voldoende mensen erin geloven. Op basis van het verleden probeer je te voorspellen wat anderen gaan doen. Als de TA-analyst een weerstand voorspelt en voldoende mensen die analyse opvolgen, dan droogt de vraag op bij het bereiken van die weerstand en wordt het een self fulfilling prophecy. Is dat dan de kunde van de analist? Volgens mij is TA vooral een leuk speeltje voor daghandelaren en speculanten. Ik doe er niets mee.
pi_209038038
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.

Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
pi_209040525
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 23:29 schreef maan_man het volgende:
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.

Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
Apart, toch verschillende koersen die onderuit gingen na goede resultaten; blijkbaar speelt de verwachting ook een rol (beter dan verwacht is te weinig).

Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
pi_209040611
De aandelenkoersen worden vooral bepaald door verwachtingen over de toekomst. De gerapporteerde resultaten zijn veel minder belangrijk. De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
pi_209040653
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 09:19 schreef recursief het volgende:
De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
Dat dus. Voor de vrije kasstroom zegt i.m.o. iets over hoe gezond een bedrijf is.
pi_209040707
Het is vrij simpel: als je een buy-or-sell-beslissing moet nemen is het leuk maar niet superrelevant dat bedrijf X vorig jaar 15% nettorendement heeft gedraaid. Wat er echt toe doet is hoe je verwacht dat ze het in de komende jaren gaan doen. Zie als voorbeeld PostNL.
  zondag 7 mei 2023 @ 11:22:02 #114
13309 nostra
ask why
pi_209041851
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 09:03 schreef blomke het volgende:

Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
Aker Horizons heeft er een aantal projecten in lopen (maar ook in carbon capture en superconductors, dus je zit niet fully exposed).
Best pilot in history
pi_209042153
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:30 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financile instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
Of nog minder: je handelt tegen goed getrainde AI-modellen.

En dan bedoel ik niet die Forex trade ponzi’s die claimen dat te doen.
  zondag 7 mei 2023 @ 14:29:56 #116
344884 monkyyy
pi_209044252
quote:
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt

zondag 7 mei 2023 @ 15:50:13 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209045588
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt

[ afbeelding ]
Dat is mij allemaal te kort. Ook heb liever obligaties die zeker 5 jaar lopen, anders moet ik er te veel aandacht aan besteden
The End Times are wild
pi_209056254
quote:
(ABM FN-Dow Jones)
De volumes van PostNL waren in het eerste kwartaal niet zo slecht als gevreesd. Dit stelde analist Frank Claassen van Degroof Petercam maandag.

Na de koersdaling van 15 procent dit jaar besloot de analist om zijn advies te verhogen van Reduceren naar Houden met een koersdoel van 1,55 euro.

"PostNL presteerde in lijn met onze verwachtingen en beter dan de consensus, vooral bij pakketten", aldus Claassen. Met name in de maand maart waren de volumes sterker dan verwacht, ook internationaal.
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
pi_209058485
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
PostNL is een bedrijf dat ik sowieso links laat liggen. Toen ik pas belegde, heb ik het even in bezit gehad. Verblind door het mooie dividend.

Volgens mij zijn Herna en haar kornuiten ieder kwartaal net zo verbaasd door de resultaten als dat wij dat zijn. Stuurloos schip, geen idee, geen visie.

Nu kan de bodem misschien even zijn bereikt, maar binnen twee jaar doet het volgende probleem zich zeker voor. Wij hebben (net als Herna) nog geen idee wat er komt; minder pakketjes door de recessie, dure brandstof, gedoe met schijnzelfstandigheid, oplopende personeelskosten. Geen idee, maar het volgende probleem is nooit ver weg.

En kosten doorberekenen kan maar beperkt. Anders liggen alle pakketjes morgen bij DHL in de bestelbus.
pi_209062037
Ik had ook liever gehad dat ze in goede tijden minder met dividend smeten zodat ze wat weerbaarder waren. Maar ik heb er nog zat en ik ga daar nog wel wat jaren aan vastzitten. Mijn beleggingshorizon is sowieso een jaar of 15 en wat er in de tussentijd gebeurt ga ik niet heel nerveus van worden. Het scheelt bovendien in box 3. :P
  maandag 8 mei 2023 @ 22:54:55 #121
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209065995
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?

Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
pi_209067345
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:

Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
Ik denk dat laatste ja... ;(
pi_209067754
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2023 09:25:34 ]
pi_209068999
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 08:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?
SPOILER
pi_209069467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 11:08 schreef Malavita het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
  dinsdag 9 mei 2023 @ 12:18:20 #126
545 dop
pi_209069787
ik heb in mijn jaren heel wat brokers en banken versleten, maar overal is wel wat is mijn ervaring.
als het goed gaat of je hebt simpele vragen dan wordt je prima geholpen, maar als het ook maar een klein beetje lastiger is dan ben je fucked
pi_209070281
Ik denk dat Interactive Brokers erom bekend staat een goed alternatief te zijn. Ik heb daar nu ook eindelijk een rekening. Wil toch wat in de obligatiemarkt zetten en op de een of andere manier zie ik maar weinig staatsobligaties op degiro (geen us iig).

Wel ff wennen aan de interface.
pi_209070383
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Mij werd hier verteld dat die alleen per miljoen dollar ofzo verkocht worden :?
  dinsdag 9 mei 2023 @ 13:13:05 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209070655
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:

Staatsobligaties gekocht die veel van hun waarde verloren toen de rente steeg. Is niet goed voor de balans.
The End Times are wild
pi_209071041
En weer een spoiler:

SPOILER
  dinsdag 9 mei 2023 @ 19:32:22 #131
68638 Zwansen
pi_209075248
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
pi_209077439
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 19:32 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
Best interessant bedrijf. Maar wat die aan aandelen jaarlijks bijdrukken voor de stock based compensation is waanzin. Die hebben gewoon schijt aan de aandeelhouders.
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:23:06 #133
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_209078075
quote:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Ibkr hoor ik goede berichten over
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_209081430
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen :?

Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks :r

Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren :')
pi_209081826
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat. :? Wat moet ik hier nou weer mee.

[ Bericht 65% gewijzigd door ludovico op 09-05-2023 22:46:43 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209083299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat. :? Wat moet ik hier nou weer mee.

(Ja, geen problemen er mee gehad)
pi_209084889
quote:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
SPOILER
pi_209086430
15:30 cpi april usa
pi_209087112
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er 500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
pi_209088884
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Spijtig.
Accidental petroleum dus :')
pi_209088962
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Spijtig.
Lijkt wel een pump & dump van die 2 oude kereltjes ;)

pi_209089148
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Ja. Ging goed bij ons.
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:53:12 #143
344884 monkyyy
pi_209093609
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:29 schreef SOG het volgende:
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen :?

Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks :r

Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren :')
Is het gelukt? Ben wel benieuwd
pi_209094954
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:16 schreef SOG het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

(Ja, geen problemen er mee gehad)
Vaag dat het bij mij mis ging.

Maar de hypotheek was bij mij wel voor aanschaf woning, maar voldoet niet aan eigen woning schuld vanwege niet aflossen. Het aangifteprogramma laat daarop de hele schuld verdwijnen alsof die niet bestaat. Geen box 1 noch 3.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:55:38 #145
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_209124658
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.

Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?

https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
pi_209125729
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.

Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?

https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
Een euro doet nu 1,09 USD, maar in oktober van vorig jaar deed diezelfde euro 0,97 USD. De euro staat inmiddels dus 12,37% hoger. Als je in oktober 1.000,- had genvesteerd in een in USD genoteerde belegging, dan is die belegging nu in euro's dus nog maar 889,91 waard. Volgens mij is dit product niet gehatched tegen wisselingen in de valutakoers. Dat is een risico.

Volgens het essentile beleggingsdocument waar je naar verwijst, zal dit fonds in een gemiddeld scenario 0,2% rendement opleveren na 1 jaar en 0,7% na 3 jaar. Dat is minder dan op een spaarrekening.

Kortom: ik zie niet wat er zo aantrekkelijk is aan deze belegging.
pi_209166974
Ik zoek ook een obligatie die in december afloopt.
pi_209167943
Zie ik nu goed bij de Giro dat je maar een obligatie per keer kan kopen. Bij aandelen kan je een aantal invullen. Bij obligaties zie ik die mogelijkheid niet. Zo lopen de kosten wel hard op.
  maandag 15 mei 2023 @ 22:22:46 #149
344884 monkyyy
pi_209170676
Het gaat weer lekker bij de Rabobank...

pi_209171411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:53 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Is het gelukt? Ben wel benieuwd
Hoi, ik had al mijn dollars op degiro overgeboekt naar IB en dat duurde al een paar dagen. Steeg de dollar ook nog in de tussentijd dus wat ik misgelopen heb aan de dollarstijging dat is al gelijk aan een paar (3,5) maanden rente op die obligaties :') man man man. 1.1037 gewisseld + 41 euro kosten, staat nu tegen de 1.09. Dus ik wacht nog ff af, miss dat de euro nog wat aantrekt :') of de dollar nog wat daalt ivm de perikelen in de VS.

Maar het kopen lukt 100% voor de duidelijkheid. Per 1k$ kun je gewoon >5 % krijgen. Staat ook info over op op yt.
pi_209181609
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.

@ verse prins, wat maak jij er van?
pi_209181637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.

@ verse prins, wat maak jij er van?
Omzet uit energieopslag is 285% gegroeid ofzo?

Ik heb geen glazen bol maar zowel het uitbreiden van laadinfrastructuur als energieopslag blijft wel nodig de eerstkomende 25 jaar.

Of Alfen daar een belangrijke rol in blijft spelen weet je uiteraard nooit, je kan wel in de juiste stal zijn maar alsnog op het verkeerde paard wedden.

Ik heb nog steeds een (heel) matig plusje op Alfen dus geen stress maar heb sowieso geen plannen om het te verkopen.
Bijkopen ook niet want ben dividend aan het sparen voor m'n belastingaanslag :P
pi_209181870
Samenvatting, niet alleen Tesla is "fucked" als er meer spanning ontstaat rondom Taiwan.

pi_209183939
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar 10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op 67,80
pi_209184245
quote:
Het grappigste / meest interessante van de interviews met Elon Musk is hoeveel hij altijd tot in detail weet te vertellen over de producten en waar ze mee bezig zijn, zover hij dat wil/kan vertellen zonder bedrijfsgeheimen te lekken.

Vraag iets over een raketmotor, casting, elektronica, Optimus, FSD hij weet altijd de ins en outs en dat geeft hem denk ik een bepaald voordeel bij het houden van overzicht. Hij kan ad hoc altijd snel met een antwoord komen, dat betekent ook wel dat hij er over nagedacht heeft. En als dat niet zo is, dan zie je de raderen bijna draaien in z'n hoofd ;)
pi_209186514
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar 10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op 67,80
Grappig, hier ook vanochtend Alfen gekocht tegen 67,8. Alleen wel iets minder met 29 stuks.
Da gao nie nou!
pi_209186606
Ik heb ook een plukje bijgekocht tegen 67,56. GAK nu ruim 71
pi_209186807
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
pi_209187052
quote:
2s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:05 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
Dat zeker en ook een prima dividend t.o.v. m'n aanschafprijs, dus het blijft zeker in m'n portfolio.
pi_209188424
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
  woensdag 17 mei 2023 @ 21:19:27 #163
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209189855
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Grappig dat die nu voor 20% in China tech JD & BABA zit... Hij wordt vaak aangehaald door de big short, maar volgens mij heeft hij er sindsdien aardig vaak compleet naast gezeten.
pi_209191188
Alphabet blijft ook maar doorgaan, alweer +35% dit jaar
BlaBlaBla
pi_209192455
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
pi_209192548
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:

[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Als jij DeGiro op expiratiedatum niet vr 17.40 een mail stuurt met welke optie je wil uitoefenen, dan wordt dat ding waardeloos uitgeboekt. Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een rele optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
Best pilot in history
pi_209192850
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2023 06:41 schreef nostra het volgende:
Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een rele optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
Klopt. Zie je pas de maandag na de vrijdag v/d afloopdatum, de aandelen plus afschrijving.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-05-2023 08:56:04 ]
pi_209193285
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:

[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
  donderdag 18 mei 2023 @ 10:28:20 #169
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209193721
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Reken erop dat je ALTIJD uitgeofend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
pi_209193979
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 10:28 schreef JimmyJames het volgende:

Reken erop dat je ALTIJD uitgeoefend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
pi_209195731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 10:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.

In het voorbeeld van @MisChrartin zag ik niet dat z'n tegenpartij de optie niet zou willen uitoefenen. Diegene verkoopt immers de aandelen voor 70 en kan ze onmiddelijk terugkopen voor een lager bedrag als die ze in portfolio wil houden. Maar de uitleg is me duidelijk: een enkele keer zal een onervaren belegger het vergeten.
pi_209196831
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 13:40 schreef jaco het volgende:
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.
De meeste aandelenopties die op de AEX worden verhandeld, hebben ook een Amerikaans ontwerp, d.w.z. het zijn Amerikaanse opties. Indexopties zijn doorgaans van het Europese type.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 18-05-2023 15:30:06 ]
pi_209197383
quote:

De koers is nu 65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
pi_209201433
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]
De koers is nu 65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
Ja tuurlijk had ik liever gekocht op 65 euro.

Maar wat ik doe is dat ik voor een bepaalde prijs een aandeel wil kopen. In plaats van dat ik een kooporder op die prijs zet, schrijf ik een put optie. Voor die prijs wil ik het sowieso wel hebben.
Dus ik had anders een kooporder op 70 euro gezet en die was gehaald en had ik sowieso al gekocht.
Nu heb ik hetzelfde, maar heb ik wel een premie gekregen van 300 euro waardoor nu mijn netto aankoopprijs straks 67 euro per aandeel is.
Het had inderdaad nog beter gekund, maar ik had nooit een kooporder op 65 euro gezet maar dus op 70.

(En overigens is het niet de eerste keer dat ik op Alfen een put optie schrijf die niet zijn uitgeoefend, dus het is net hoe je het bekijkt hoe veel ik straks voor die aandelen betaald heb.)
  vrijdag 19 mei 2023 @ 01:45:11 #175
344884 monkyyy
pi_209203374
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.

• Free cash flow van $250M en groeiend.
• gross margins van >35% (ter vergelijking Costco zit op 10,5%, Wal-mart op 25%)
• Ze hadden eind 2022 386 winkels.
• management heeft aangegeven 30 winkels per jaar te openen de komende jaren.
• same store sales stijgt licht ~3%
• al hun free cash flow wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Sinds 2018 ruim 20% van hun uitstaande aandelen
• Mooie stabiele ROIC

En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.

Dit voelt als een AutoZone play, ook zo'n specialty retailer die kleine groei had in same store sales, agressief winkels blijft openen en hun goedkope aandelen blijft inkopen de afgelopen 15 jaar. De vraag is, hun houdbaar zijn hun marges en hun moat want het is wel een godskolere retailer waarin iedereen elkaars goede ideen kopieert.
pi_209204634
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:38:19 #177
68638 Zwansen
pi_209204661
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
pi_209204662
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Zolang Nvidia blijft doorstomen zal dat ook wel zijn vruchten afwerpen op de koers van ASML

BlaBlaBla
pi_209204914
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
pi_209205103
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Ze zijn wel enorm afhankelijk van een wereldwijde supply chain. De kans dat geopolitieke conflicten die keten gaat verstoren lijkt me best groot.
pi_209205110
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
BlaBlaBla
pi_209206049
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
Zoals ik het zie is de grootste bottleneck voor ASML de komende jaren om de productie voldoende op te schalen. Voldoende vraag is het probleem niet.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 13:08:44 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209206571
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.

Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
pi_209207098
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:59 schreef blomke het volgende:
Morgen btw cijfers Brunel, ben er niet gerust op. Heb gebropeerd call's te schrijven, maar de afgelopen dagen is het aandeel plm. 8% gedaald, langzaam maar zeker....
Na koopaanbeveling door ING, gisteren toch de call's BI geschreven.
pi_209208442
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 13:08 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
Dat heb ik met Floor & Decor gedaan door wat Youtube filmpjes te bekijken van random bezoekers die er gingen shoppen / rondkijken en dat filmden.
Daarmee kreeg ik wel een aardige indruk van de winkels, assortiment en sfeer.

Van Sprouts Farmers Market zie ik ook diverse filmpjes online dus zo kan je best een aardige "winkelervaring" opdoen ;)
pi_209209022
quote:
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
  vrijdag 19 mei 2023 @ 18:49:27 #187
13309 nostra
ask why
pi_209209907
Apparel.
Best pilot in history
pi_209210074
Het mooiste van ASML is dat Barclays gisteren het koersdoel heeft verlaagd van 630 naar 620. :D
pi_209218824
quote:

[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto 67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 16:10:57 #190
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209219169
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:14 schreef jaco het volgende:

[..]
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?

Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
pi_209220054
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 15:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto 67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
Nou mooi, je maakt dus nu al winst. Je kan i.d.d. via een short call (OTM) weer inkomsten genereren. Er bestaat een heel scala aan combi's mogelijk met put's, call's met verschillende afloopdata, uitoefenprijzen en aantallen. Mooiste vind ik de "diagonale ratio call spread".
pi_209225784
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 16:10 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?

Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.

Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
  zondag 21 mei 2023 @ 15:50:44 #193
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_209229497
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:26 schreef jaco het volgende:

[..]
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.

Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
In veel gevallen worden de betalingen voor de leases niet afgetrokken in de cijfers op sites zoals Morningstar of Seekingalpha. Dan kan het met zulke bedrijven lijken of de FCF een stuk hoger is.
The more debt, the better
  maandag 22 mei 2023 @ 12:07:35 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209238466
Wat is Saxo toch een waardeloze broker. Ik ben daar nog bij omdat ik mijn Volksbank-perps niet kon overboeken naar DeGiro. Nu hoop ik dat snel af te sluiten, maar moet ik toch inloggen daar.
De site is heel ononverzichtelijk. De helpdesk is niet bereikbaar, dus probeer ik die chatrobot. Die chatrobot werkt totaal niet, is niet in staat een vraag te beantwoorden. Wat die kan is een woord (obligaties) uit je bericht halen en een generieke link te geven naar een webpage over obligaties op de site.

Daarnaast krijg ik totaal onduidelijke mails over die overnameactie en biedingen op die perps, waarbij het onduidelijk is of dit nu over de compensatieactie van de overheid gaat of een bieding van een andere partij.

Ik ben er gekomen via Binckbank. Dat was een dure broker, maar wel heel goed in zijn communicatie.
The End Times are wild
  maandag 22 mei 2023 @ 15:42:43 #195
344884 monkyyy
pi_209240721
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:

Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Ik wil gewoon een Index fonds kopen Wat een gezeik weer.
pi_209240742
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:

[ afbeelding ]

Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Wat een gezeik weer.
Dat kun jij niet oplossen, als Vanguard dit product wil blijven verhandelen in Europa zullen ze een KiD op moeten stellen.
  maandag 22 mei 2023 @ 15:59:19 #197
344884 monkyyy
pi_209240904
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
pi_209240949
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 15:59 schreef monkyyy het volgende:
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
Ik zie VOO ook niet terug bij DeGiro. Wel 2 andere met ISIN IE00B3XXRP09 (distributing) en IE00BFMXXD54 (accumulating).

Rabo heeft alleen IE00B3XXRP09

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2023 16:10:49 ]
  maandag 22 mei 2023 @ 16:15:59 #199
344884 monkyyy
pi_209241056
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
ISIN IE00B3XXRP09 (distributing)
Dank. ^O^
pi_209245900
Ben benieuwd wat de koersen gaan doen als het gedoe met het schuldenplafond (weer even) voorbij is.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 07:44:30 #201
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209247193
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:

[ afbeelding ]

Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Ik wil gewoon een Index fonds kopen Wat een gezeik weer.
Heb ik ook met een aantal fondsen bij IB. Een put erop schrijven en geassigned worden, werkt wel :')
pi_209273394
Nvidia :X :D
BlaBlaBla
pi_209273405
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 09:34 schreef Soldier2000 het volgende:
Dat is inderdaad fors!
  donderdag 25 mei 2023 @ 10:05:16 #204
68638 Zwansen
pi_209273694
Is Nvidia de reden dat alle chippers in Nederland ook zo hard gaan? :9
pi_209273726
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:05 schreef Zwansen het volgende:
Is Nvidia de reden dat alle chippers in Nederland ook zo hard gaan? :9
Ik denk het.
M'n BESI blijft ook maar doorstijgen, dus ik klaag niet.
pi_209274140
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 09:34 schreef Soldier2000 het volgende:
A100 ftw
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209274175
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:50 schreef Akathisia het volgende:

[..]
A100 ftw
Met 2x RTX A6000 in SLI heb ik ook niet te klagen ;)

SPOILER
pi_209274264
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

SPOILER
Ik bedoelde niet te claimen er een te hebben. Maar allejezus, netjes :D. Wat doe je er zoal mee?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_209274821
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 11:00 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik bedoelde niet te claimen er een te hebben. Maar allejezus, netjes :D. Wat doe je er zoal mee?
Patience en af en toe wat video rendering, deinterlacing, Topaz AI (pakket, dus foto en video tools), Lightroom, Photoshop.

Wel GPU intensieve taken dus. Maar het is voor de hobby.
In maart van ieder jaar draai ik er ook nog mee in de Dutch Power Cows Stampede.

Ben ICT'er van origine dus hou ook wel van wat stevige hardware, al draai ik ook een 386 / 486 / PII systeem hier :P

Tesla DOJO staat ook ooit nog op m'n verlanglijstje maar dat valt net buiten m'n budget denk ik ;)
pi_209276692
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

SPOILER
Ik heb net een Nvidia Jetson AGX Orin 64GB Developer Kit besteld. 275 INT8 TOPS.
pi_209276706
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:44 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb net een Nvidia Jetson AGX Orin 64GB Developer Kit besteld. 275 INT8 TOPS.
Ook mooi! Wat ga je er mee doen?
pi_209276749
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook mooi! Wat ga je er mee doen?
Ik heb me een jaar of 30 geleden als broekie al eens bezig gehouden met neurale netwerken. Prachtig, maar destijds was de rekenkracht onvoldoende en het geheugen te duur voor praktische toepasbaarheid. Dat is nu anders en uit (deels professionele) nieuwsgierigheid spring ik op de AI-trein die imo nog maar net vertrokken is. Dus: veel experimenteren, beetje hacken en proberen thuis te raken in de SDK's en frameworks voor dit platform.
pi_209276799
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:50 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb me een jaar of 30 geleden als broekie al eens bezig gehouden met neurale netwerken. Prachtig, maar destijds was de rekenkracht onvoldoende en het geheugen te duur voor praktische toepasbaarheid. Dat is nu anders en uit (deels professionele) nieuwsgierigheid spring ik op de AI-trein die imo nog maar net vertrokken is. Dus: veel experimenteren, beetje hacken en proberen thuis te raken in de SDK's en frameworks voor dit platform.
Nice!

Ja, het is wel onvoorstelbaar wat er nu in 1 zo'n SBC aan rekencapaciteit past.

Ik heb onder andere boards uit 70's Cray mainframes in m'n collectie en daar zaten er honderden in en dan had je nog niet de rekencapaciteit van een Pentium 1.

SPOILER

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-05-2023 15:00:24 ]
pi_209277649
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nice!

Ja, het is wel onvoorstelbaar wat er nu in 1 zo'n SBC aan rekencapaciteit past.

Ik heb onder andere boards uit 70's Cray mainframes in m'n collectie en daar zaten er honderden in en dan had je nog niet de rekencapaciteit van een Pentium 1.

SPOILER
En dan vroeg de Cray1-A een vermogen van 115kW (ook dankzij de koeling). Dat NVidia-ding is eindeloos veel krachtiger en heeft een regelbare voeding tussen 15W en 60W.
pi_209277672
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 16:33 schreef recursief het volgende:

[..]
En dan vroeg de Cray1-A een vermogen van 115kW (ook dankzij de koeling). Dat NVidia-ding is eindeloos veel krachtiger en heeft een regelbare voeding tussen 15W en 60W.
Hehe, ja, dat scheelt ook nog "iets" :+
pi_209277692
Anyway, ik denk dat NVidia weleens de vruchten kan gaan plukken van de AI-hype.
pi_209277927
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 16:37 schreef recursief het volgende:
Anyway, ik denk dat NVidia weleens de vruchten kan gaan plukken van de AI-hype.
Ja, dat denk ik ook.
Weet niet hoeveel het uiteindelijk oplevert maar voor AI zal er altijd snellere hardware nodig blijven.
pi_209278051
17 aandelen Microsoft bijgekocht.
AI FYW!

Mooi moment ook, heb een paar jaar geleden Meta gekocht voor $252 en zag die toen naar $369 gaan,
En toen naar $115 en twijfelde toen erg en nijgde naar verkopen.
Gelukkig niet gedaan.
Vandaag weer de $252 aangetikt.
pi_209280302
NASDAQ gaat door het dak, grootste verliesdag ooit. Ah well.
Best pilot in history
  donderdag 25 mei 2023 @ 20:05:50 #220
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209280565
quote:
10s.gif Op donderdag 25 mei 2023 19:46 schreef nostra het volgende:
NASDAQ gaat door het dak, grootste verliesdag ooit. Ah well.
Veel calls geschreven?
pi_209280723
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2023 20:05 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Veel calls geschreven?
Nee, schrijf zelden calls. Gewoon even verkeerd gewogen (BYD, VF Corp, AEO, L3 Harris, Kinder Morgan, LAVA, puts geschreven op Aalberts en Aedifica. ):O
Best pilot in history
  donderdag 25 mei 2023 @ 20:25:22 #222
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209280897
Dat is altijd wel frustrerend ja.. Ik zit ook in te weinig tech eigenlijk.
  donderdag 25 mei 2023 @ 21:35:51 #223
68638 Zwansen
pi_209281803
Bijna alle tech/chippers doen het vandaag megagoed, maar Intel blijft wederom enorm achter. :'(
pi_209282162
quote:
7s.gif Op donderdag 25 mei 2023 21:35 schreef Zwansen het volgende:
Bijna alle tech/chippers doen het vandaag megagoed, maar Intel blijft wederom enorm achter. :'(
Eigenlijk gek dat Intel niet echt voorbereid lijkt op de opkomst van AI en machine learning.

In 1998 had Intel al de Intel 740 chip, die ging dan op een AGP 2x kaartje met 8MB geheugen en hoewel het geen snelheidswonder was, hebben we er destijds toch heel veel van verkocht. Motorcross Madness draaide er prima op, net als veel andere, niet al te veeleisende games.

Je zou verwachten dat ze daarna met wat nieuws zouden komen maar afgezien van de gentegreerde graphics in de chipset of CPU's (zoals o.a. de 810 / 815 chipset en vele opvolgers later vanaf Gen5 naar de CPU's verhuisd) is het eigenlijk best lang stil gebleven. Alleen maar integrated graphics zodat je er prima kantoorapplicaties op kon spelen maar bij serieus 3D werk kon je de frames tellen.

Ze hebben nooit echt meer serieus geprobeerd om een grote speler te worden op de GPU-markt tot ze vorig jaar met de Arc Alchemist serie kwamen. Prestaties vielen tegen, drivers hebben dat nog wat verbeterd maar ik nog niemand die denkt "goh, laat ik eens een Intel GPU in m'n computer bouwen". Het is het net niet, niet genoeg om Nvidia of AMD aan te vallen.

En ik denk dat Nvidia wel een voorsprong heeft door hun CUDA standaard met eigen framework en libraries.
Als developer kan je er vrij vlot mee aan de slag (heb ik begrepen, ben geen developer).
pi_209291475
Laat ons hopen op een shutdown in Amerika. Dan gebeurt er nog eens iets op de beurs.
Cindy De Vuyst
pi_209292589
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 16:57 schreef einzeinz het volgende:
Laat ons hopen op een shutdown in Amerika. Dan gebeurt er nog eens iets op de beurs.
Je bent nog niet ingestapt, zo te zien.
pi_209294293
Ben benieuwd of we met AI net zoiets krijgen als de dot-com bubble.
Het is natuurlijk lastig in te schatten wat AI waard is en je kan natuurlijk een forse overwaardering krijgen door de hype.

Na de "internet bubbel" is de marktwaarde uiteindelijk nog veel groter geworden dan het moment dat het implodeerde maar het zijn lang niet altijd de bedrijven die op dat moment groot waren, die daar later van hebben kunnen profiteren.
  vrijdag 26 mei 2023 @ 20:05:53 #228
68638 Zwansen
pi_209294340
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 16:57 schreef einzeinz het volgende:
:')
  vrijdag 26 mei 2023 @ 23:38:40 #229
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209297468
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

We zijn al aardig op weg.

Shell zou ook iets moeten aankondigen. Kunnen ze meteen naar 50x de FCF ipv 5. AI assisted oil drilling 3D tech of zoiets.
  zaterdag 27 mei 2023 @ 07:16:42 #230
545 dop
pi_209298296
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is natuurlijk lastig in te schatten wat AI waard is en je kan natuurlijk een forse overwaardering krijgen door de hype.

Na de "internet bubbel" is de marktwaarde uiteindelijk nog veel groter geworden dan het moment dat het implodeerde maar het zijn lang niet altijd de bedrijven die op dat moment groot waren, die daar later van hebben kunnen profiteren.
lijkt voorlopig mee te vallen, is ook (helemaal) niet vergelijkbaar met internet bubbel.
Hier nog geen startups en compleet nieuwe business modellen die zich nog niet bewezen hebben, Die even geld komen ophalen met een beursgang.
Natuurlijk wel (te) hoge verwachtingen en waarderingen.
Maar de spelers die we nu zien, maken ook werkelijk iets wat voor deze bubbel ook al waarde had.
Ze financieren inmiddels ook gewoon hun eigen groei, en zijn gezond.
Ik verwacht dat er vast wel weer een paar ergens onderuit gaan maar ze zullen niet compleet verdampen.
pi_209308074
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 07:16 schreef dop het volgende:

[..]
lijkt voorlopig mee te vallen, is ook (helemaal) niet vergelijkbaar met internet bubbel.
Hier nog geen startups en compleet nieuwe business modellen die zich nog niet bewezen hebben, Die even geld komen ophalen met een beursgang.
Natuurlijk wel (te) hoge verwachtingen en waarderingen.
Maar de spelers die we nu zien, maken ook werkelijk iets wat voor deze bubbel ook al waarde had.
Ze financieren inmiddels ook gewoon hun eigen groei, en zijn gezond.
Voor de grote spelers klopt dat natuurlijk. Maar daar achteraan komt wel een hele rij aan bedrijfjes die AI toepassen op onderwijs, medisch, sales, defensie, noem maar op. En waarvoor de belangstelling nu explodeert

https://explodingtopics.com/blog/ai-startups
  zondag 28 mei 2023 @ 07:20:03 #233
545 dop
pi_209310491
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Voor de grote spelers klopt dat natuurlijk. Maar daar achteraan komt wel een hele rij aan bedrijfjes die AI toepassen op onderwijs, medisch, sales, defensie, noem maar op. En waarvoor de belangstelling nu explodeert

https://explodingtopics.com/blog/ai-startups
Het klopt dat er nu ook veel kleine spelers zijn, maar die behandelen we tot nu toe ook als kleine spelers.
Geen beursgang van dwergen die de financiering van een reuzen komen ophalen.
Dat kan nog veranderen natuurlijk maar voor nu lijkt het mee te vallen met de gekte.
Even los van sommige particuliere beleggers die de heilige graal denken te vinden, of zoeken.
Maar ook dat lijkt nu (nog) mee te vallen.
  zondag 28 mei 2023 @ 20:52:09 #234
13309 nostra
ask why
pi_209320860
Goed gelukt, die update van De Giro.
Best pilot in history
pi_209336043
https://www.statista.com/(...)-real-gdp-in-the-us/

Q1 Q2 usa 2022 gdp -1.6% en -0,6% = geen recessie (omdat een of ander comit het geen recessie acht)

Q4 2022 en q1 2023 duitsland gdp -0.5% en -0.3% = duitsland in recessie

dinsdag 30 mei 2023 @ 15:51:55 #236
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209338670
Nvidia :D

Het aloude had-ik-maar-meer-gekocht.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_209338880
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nvidia :D

Het aloude had-ik-maar-meer-gekocht.
Haha idd zeg.. heb wel vandaag gekocht.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 16:17:28 #238
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209338923
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:14 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Haha idd zeg.. heb wel vandaag gekocht.
Ik vind het toch riskant. Nvidia domineert nu het nieuws met AI NPC's in games, 1 trillion USD marketcap, aankondiging van een nieuwe super computer en nieuwe chips.

Dat zorgt wel wel een hoop hype.

Aan de andere kant, stel dat de huidige AI modellen (LLM's) echt slim gemaakt kunnen worden, dan heeft de wereld miljoenen chips nodig om de boel te automatiseren. Het zal dan niet aan te slepen zijn.

ASML zal ook wel garen spinnen hierbij.
pi_209338984
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik vind het toch riskant. Nvidia domineert nu het nieuws met AI NPC's in games, 1 trillion USD marketcap, aankondiging van een nieuwe super computer en nieuwe chips.

Dat zorgt wel wel een hoop hype.

Aan de andere kant, stel dat de huidige AI modellen (LLM's) echt slim gemaakt kunnen worden, dan heeft de wereld miljoenen chips nodig om de boel te automatiseren. Het zal dan niet aan te slepen zijn.

ASML zal ook wel garen spinnen hierbij.
Heb je gelijk in, maar toch blijft het wel een grote speler. Dus ook al zakt de komende tijd misschien weer wat in, uiteindelijk trekt het wel bij is mijn verwachting.
pi_209339028
Nvidia heeft nu een PE van 213.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 16:47:56 #241
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209339248
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als de winst 3 keer verdubbeld is de PE nog maar 25 :7
pi_209339418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:47 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Als de winst 3 keer verdubbeld is de PE nog maar 25 :7
Ja als mijn tante een piemel had was ze mijn oom.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 17:16:44 #243
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209339503
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 17:07 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja als mijn tante een piemel had was ze mijn oom.
Kan tegenwoordig zomaar gedaan worden, dus misschien die 3x winst ook wel.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 18:11:22 #244
344884 monkyyy
pi_209340027
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2023 23:38 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
We zijn al aardig op weg.

Shell zou ook iets moeten aankondigen. Kunnen ze meteen naar 50x de FCF ipv 5. AI assisted oil drilling 3D tech of zoiets.
https://www.bhp.com/news/(...)dida-copper-recovery

quote:
A new collaboration between BHP and Microsoft has used artificial intelligence and machine learning with the aim of improving copper recovery at the world’s largest copper mine.
AI, Machine learning en cloud technologies om meer koper in een gat in de grond te vinden. De oil majors zullen nu wel volgen.
pi_209340669
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:24 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Heb je gelijk in, maar toch blijft het wel een grote speler. Dus ook al zakt de komende tijd misschien weer wat in, uiteindelijk trekt het wel bij is mijn verwachting.
Het is gewoon een hoop gespeculeer, net zoals in de laatste jaren met de covid vaccin bedrijven, games en blockchain. Het kan een tijdje aanhouden maar ook snel weer afgelopen zijn of sterk minderen als de aandacht weer naar iets anders verschuift.

Toch maken deze hypes de beurs wel interessant om te volgen, veel leuker dan in de jaren dat we dagelijks max 2% koersverschil zagen.
BlaBlaBla
pi_209347028
Het is wat stil geweest rond Tesla vanuit mijn kant.

Leuke update is dat de Tesla Model Y in Q1 het best verkochte automodel wereldwijd was.
Dus niet de best verkochte EV maar de best verkochte auto, dus ook meer dan de Corolla.

"De concurrentie komt eraan!"

Ongetwijfeld... maar de groeicijfers van Tesla liegen er ook niet om.
pi_209370379
"Tesla krijgt het moeilijk in China"

Of.. toch niet?

vrijdag 2 juni 2023 @ 08:50:26 #248
13309 nostra
ask why
pi_209372077
Redelijk mooi nieuws voor LAVA, zal wel voor een leuke uptick (voor even) zorgen vanmiddag. After market +25%, maar dat zegt me nooit zoveel.
Best pilot in history
  vrijdag 2 juni 2023 @ 08:52:42 #249
13309 nostra
ask why
pi_209372102
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

Of.. toch niet?

[ afbeelding ]
Dat hele China is n grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven. :)
Best pilot in history
  vrijdag 2 juni 2023 @ 09:09:28 #250
68638 Zwansen
pi_209372324
quote:

Of.. toch niet?

[ afbeelding ]
Hoe doen ze het eigenlijk in de VS? Toen ik een jaar of 2 geleden in Florida was viel het mij op hoe weinig EV’s ik zag. Gezien de relatief grote afstanden die ze daar normaliter rijden (en het feit dat ze verslaafd zijn aan hun gasoline cars) kan ik mij voorstellen dat Tesla het in sommige staten echt wel lastig heeft.
pi_209372825
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:09 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Hoe doen ze het eigenlijk in de VS? Toen ik een jaar of 2 geleden in Florida was viel het mij op hoe weinig EV’s ik zag. Gezien de relatief grote afstanden die ze daar normaliter rijden (en het feit dat ze verslaafd zijn aan hun gasoline cars) kan ik mij voorstellen dat Tesla het in sommige staten echt wel lastig heeft.
Klopt, maar dat is voor EV's in het algemeen nog wel geldig in de US, afgezien van een paar staten.
Inmiddels zijn er flinke subsidies sinds april en dat slaat wel aan heb ik begrepen, sommige EV's zijn nu echt goedkoper dan hun tegenhangers op brandstof.
Het zal even duren voor we dat in de cijfers terugzien.

Het Supercharger netwerk is in de US wel echt vergevorderd, je kan prima met een EV van iedere random staat naar een andere random staat rijden met alleen Superchargers op je route.

Ford heeft dat ook door en is de samenwerking met Tesla aangegaan, dus je zou dan vanuit je Ford App ook bij Tesla terecht moeten kunnen vanaf 2024. Een deel van de laders is daar al open voor andere merken maar dan moet je wel gebruik maken van de Tesla App en het laadtarief zal ook wel verschillen voor "niet Tesla's".

Tesla is qua infrastructuur bizar goed gepositioneerd.

Vorig jaar eerste kwartaal stond het er zo voor in de US.
Iets recenter kon ik zo snel niet vinden.

En er is wel een duidelijke S-curve aan het ontstaan.
Dit is uiteraard nog zonder de nieuwe subsidies.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-06-2023 10:23:21 ]
pi_209372841
quote:
16s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat hele China is n grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven. :)
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.
Als het niet Chinees was, zat ik er ook in.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 11:30:38 #253
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209373683
quote:
16s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja precies... Ik zit nog in BABA en in de sector ETF KWEB. Maar eigenlijk is stockpicken in China mij te gevaarlijk. Straks zegt de AI van BABA nog dat het rode boekje kut is, dan gaat er in n dag 90% van de koers af.

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 02-06-2023 11:47:38 ]
  vrijdag 2 juni 2023 @ 16:26:32 #254
344884 monkyyy
pi_209377200
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 16:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.

Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco. Maar als je mensen destijds waarschijnlijk had gevraagd dan was de toekomst voor Cisco veel beter en waren railroads een semi-dode industrie.

Maar NSC was een betere investering. Ten eerste was dat natuurlijk de prijs van het aandeel Cisco, maar ten tweede omdat er geen concurrentie in railroads kwam, gewoon hun semi-monopoly konden exploiteren en terwijl er gigantische hoeveelheid concurrentie in die internet sector kwam.

We gaan het zien, maar als je vandaag NVDA koopt en het 10-15 jaar vasthoudt dan is het voor mij moeilijk in te beelden dat je het beter doet dan een S&P 500 ETF.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 17:18:40 #255
13309 nostra
ask why
pi_209377763
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:

[..]
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.

Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco. Maar als je mensen destijds waarschijnlijk had gevraagd dan was de toekomst voor Cisco veel beter en waren railroads een semi-dode industrie.

Maar NSC was een betere investering. Ten eerste was dat natuurlijk de prijs van het aandeel Cisco, maar ten tweede omdat er geen concurrentie in railroads kwam, gewoon hun semi-monopoly konden exploiteren en terwijl er gigantische hoeveelheid concurrentie in die internet sector kwam.

We gaan het zien, maar als je vandaag NVDA koopt en het 10-15 jaar vasthoudt dan is het voor mij moeilijk in te beelden dat je het beter doet dan een S&P 500 ETF.
NVR is er ook zo n die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.
Best pilot in history
pi_209377867
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.
Als het niet Chinees was, zat ik er ook in.
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.
Afgelopen week toch terug 3 BYD's gespot. Vaak zijn het die ATTO's.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:37:57 #257
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209378566
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:

Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco.
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?

Qua value hidden in plain sight, kom ik niet veel verder dan Shell.

[ Bericht 3% gewijzigd door JimmyJames op 02-06-2023 18:48:04 ]
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:45:23 #258
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_209378634
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 17:25 schreef einzeinz het volgende:

[..]
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.
Afgelopen week toch terug 3 BYD's gespot. Vaak zijn het die ATTO's.
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.
Voor mij voor het eerst.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:52:54 #259
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_209378693
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 17:18 schreef nostra het volgende:

[..]
NVR is er ook zo n die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.
Sinds die crash is hun koers wel behoorlijk gedaald.
Wellicht een mooi moment voor een instap?
Qua railroads is Canadian Pacific Intressant, sinds hun overname van Kansas City hebben zij een netwerk van Canada tot diep in Mexico.
Maar misschien is het alweer net wat te laat om daar weer in te stappen.
Railroads hebben wel mijn interesse.
Zit zelf via Berkshire Hathaway in BSNF wat altijd in de top drie grootste railroads van de VS staat.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 18:53:53 #260
344884 monkyyy
pi_209378701
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:37 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?

Qua value hidden in plain sight, komt ik niet veel verder dan Shell.
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.

Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.

Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)

Het bedrijf wordt verhandeld nu voor circa $700 miljard.

pi_209378768
Ik sta weer boven het niveau van 1-1-2022. En dan heb ik ng een heel groot deel uitgecasht ivm verbouwing.
pi_209381281
3M eruit , zijn vandaag +9% puur op geruchten over PFAS. Praat je over $9 miljard om rechtszaken af te kopen... 8)7
pi_209381452
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.

Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)

[ afbeelding ]
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwd :)
BlaBlaBla
  vrijdag 2 juni 2023 @ 22:05:11 #264
13309 nostra
ask why
pi_209381462
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 08:50 schreef nostra het volgende:
Redelijk mooi nieuws voor LAVA, zal wel voor een leuke uptick (voor even) zorgen vanmiddag. After market +25%, maar dat zegt me nooit zoveel.
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster. :7 Wel beste dag ooit.
Best pilot in history
  vrijdag 2 juni 2023 @ 22:29:59 #265
344884 monkyyy
pi_209381838
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 22:04 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwd :)
AAPL
AFG
AFL
AMSF
ASML
AXP
AZO
BF.B
BRK.B
COST
DPZ
GOOGL
HSY
JNJ
KNSL
MA
MCD
MKL
MSFT
PRI
RLI
SBUX
SHEL
TROW
V
WRB
Een S&P 500 ETF
pi_209383175
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 22:05 schreef nostra het volgende:

[..]
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster. :7 Wel beste dag ooit.
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1

Mijn gak zit op 1.59, dus misschien dat ik al een deel winst pak. Eigenlijk heb ik geluk dat ik het grootste deel goedkoper heb gekocht. Een klein deel heb ik rond deze koers gekocht. Idee was eigenlijk om dit nog een paar jaar op de plank te laten liggen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bucketlist op 03-06-2023 00:49:37 ]
pi_209383869
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 00:38 schreef Bucketlist het volgende:

[..]
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1

Mijn gak zit op 1.59, dus misschien dat ik al een deel winst pak. Eigenlijk heb ik geluk dat ik het grootste deel goedkoper heb gekocht. Een klein deel heb ik rond deze koers gekocht. Idee was eigenlijk om dit nog een paar jaar op de plank te laten liggen.
Het zal weer zakken inderdaad, na de Seagen deal schoot het ook even naar 8+ en zakte het vervolgens weer weg. Niet liquide, nauwelijks coverage, mini marketcap. Ik heb ze ook als boom or bust, heb nog altijd wel een gokliefde (niet altijd een goede eigenschap op de beurs ;) ). Prima slachtoffer om rond de IPO prijs opgeslokt te worden door big pharma, met Seagen/Pfizer op 1.
Best pilot in history
pi_209384197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:45 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.
Voor mij voor het eerst.
Ik zie ook steeds meer Chinese EV's rondrijden.

We hebben natuurlijk Geely met Volvo, Polestar, Lynk & Co en Zeekr waar dan nog wat Zweeds bloed door stroomt.

En verder MG, BYD, NIO, Xpeng wat je vooral kan tegenkomen.

Bij de wasstraat stond een NIO ET7 achter me te wachten dus ik kon even een praatje maken met de eigenaar. En dat zag er keurig uit van binnen en buiten... echt een dikke bak met lidar, camera's, stoelmassage, de Nomi assistent op het dashboard. Luxe, niet goedkoop ook.

Ik investeer niet in China maar anders ging ik ook voor BYD, al zijn hun marges een stuk krapper dan die van Tesla.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 03-06-2023 09:14:26 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 15:16:03 #269
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209387484
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik had weleens naar BRK gekeken. Gezien de aandelencomponent is het eigenlijk een beetje alsof je een ETF koopt met korting (met een flinke weging in banken, apple en coca cola). Voor mij schreeuwt het niet "goedkoop!" maar de kans dat je het hiermee beter zal doen dan met NVIDIA de komende tien jaar lijkt mij vrij groot.

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 03-06-2023 17:11:08 ]
pi_209387597
Ik probeer een bepaald bedrag aan dividend jaarlijks uitgekeerd te krijgen om o.a. m'n belastingaangifte van te betalen. En daar paste Berkshire niet langer meer in. Je moet soms keuzes maken.

En Tesla verkopen was niet aan de orde :P
pi_209393389

[ Bericht 100% gewijzigd door ph-buf op 04-06-2023 15:43:25 ]
pi_209393403
Welke boeken of cursus zouden jullie aanraden voor de beginnende belegger?

https://www.beleggingsinstituut.nl

Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?

[ Bericht 80% gewijzigd door ph-buf op 04-06-2023 15:45:14 ]
  zondag 4 juni 2023 @ 22:00:44 #273
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209403710
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:

Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/nl(...)13/9200000012005727/

Er is een onderscheid tussen bronnen die je basis uitleggen waardoor je het wereldje beter begrijpt, en bronnen die je eigenlijk (een verkapt) advies geven. Je moet zelf je eigen strategie bepalen en dat kun je het beste doen door veel te lezen en te kijken. Daarnaast moet je er gewoon mee beginnen en zelf ervaring opdoen.

Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.

Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
pi_209403870
Ik ben geen lezer, dus boeken zijn niet aan mij besteed, al maak ik voor de Bob Evers serie een uitzondering ;)

Het advies om ETF's te kopen deel ik. En dat hoeft niet zo ingewikkeld, een Vanguard of iShares S&P500 ETF volstaat dan.

Wil je nog wat Nederlandse aandelen, dan zou je voor 10 of 20% in een AEX ETF kunnen investeren.
En wil je wat vastgoed en de inkomsten daaruit, dan is de VanEck Global Real Estate ETF (zit in REIT's) wel leuk, betaalt ook nog wat dividend.

Maar ik zou sowieso minimaal 65% in de S&P500 aanhouden en daar ook eerst een mooie basis in leggen.
pi_209404165
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/nl(...)13/9200000012005727/

Er is een onderscheid tussen bronnen die je basis uitleggen waardoor je het wereldje beter begrijpt, en bronnen die je eigenlijk (een verkapt) advies geven. Je moet zelf je eigen strategie bepalen en dat kun je het beste doen door veel te lezen en te kijken. Daarnaast moet je er gewoon mee beginnen en zelf ervaring opdoen.

Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.

Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door ISVV op 04-06-2023 22:43:10 ]
  zondag 4 juni 2023 @ 23:44:41 #276
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_209404726
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:37 schreef ISVV het volgende:

[..]
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.
Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.
  zondag 4 juni 2023 @ 23:45:39 #277
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209404736
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

klopt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209405407
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:

Ik ken dit 'instituut' niet, maar na een korte blik op hun website zou ik hier wegblijven. Je kunt weliswaar losse produkten kopen, maar ze hebben een systeem met modules ontwikkeld. Dat betekent meestal dat er informatie ontbreekt in de losse producten en dat je wordt geadviseerd om meer producten af te nemen om 'echt' aan de slag te gaan. Oftewel upselling. Je bent vaak al honderden euro's verder voordat je doorhebt dat je standaard of zelfs slechte informatie krijgt voorgeschoteld die vaak ergens anders gratis is te verkrijgen.

Met een boek heb je een afgebakende investering, zowel qua geld als qua tijd. Beleggen voor Dummies van Hans Oudshoorn is goed. Dat zeg ik niet als provocatie, gezien de titel. Het is al jaren een terugkerend advies op online fora e.d.
  maandag 5 juni 2023 @ 05:38:46 #279
545 dop
pi_209405546
https://jongbeleggendepodcast.nl/ er zijn veel meer podcast over beleggen die je ook kunt volgen maar deze is voor een beginner makkelijk te volgen
regel 1 beleg enkel in wat je snapt.

ik ben het eens met de ETF strategie, maar om als beginner iets te leren is het ook slim om te verdiepen in 1 enkel aandeel waar van jij denkt dat het een mooi aandeel is, en vervolgens over dat aandeel zoveel mogelijk uit te zoeken.
bij voorkeur een aandeel waar je al iets mee hebt, in mijn geval ben ooit ik begonnen met het volgen van mijn werkgever die reeds beurs genoteerd was.

[ Bericht 41% gewijzigd door dop op 05-06-2023 05:45:04 ]
pi_209406181
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.
Oh helemaal mee eens hoor. Ik ben ook team-ETF en daar investeer ik veel in. Zeker toen ik net begon met beleggen.
pi_209406379
Overigens begreep ik dat het voortaan interessanter is om per kwartaal (i.p.v. maandelijks) in ETF's te investeren bij DEGIRO, i.v.m. gestegen transactiekosten.
pi_209406388
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 09:11 schreef ISVV het volgende:
Overigens begreep ik dat het voortaan interessanter is om per kwartaal (i.p.v. maandelijks) in ETF's te investeren bij DEGIRO, i.v.m. gestegen transactiekosten.
Ja goeie vraag.. ze hebben kosten verhoogd.

Kreeg vrijdag ook al een rare melding. Eerste transactie van de maand, maar ETF kernselectie bedrag van de aankoop moet dan boven 1000 euro liggen?
pi_209407275
Goedemorgen allen!

Kort vraagje: ik zit voor +/- 15k in Vanguard (allworld ETF). Inmiddels sta ik op een bescheiden +5% aan toename van waarde.

Echter: ik handel via de duitse beurs (XET) en in dollars i.p.v. euro's; dit valt wel gewoon binnen de kernselectie van degiro waardoor mijn transactiekosten 0 zijn. Heeft het nog zin om te verkassen naar de Nederlandse beurs en in euro's te gaan handelen? Ik heb al even gegoogled, maar ik zie niet echt concrete voordelen..

Wat zouden jullie aanraden?
pi_209429166
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 10:53 schreef Solispolar het volgende:
Goedemorgen allen!

Kort vraagje: ik zit voor +/- 15k in Vanguard (allworld ETF). Inmiddels sta ik op een bescheiden +5% aan toename van waarde.

Echter: ik handel via de duitse beurs (XET) en in dollars i.p.v. euro's; dit valt wel gewoon binnen de kernselectie van degiro waardoor mijn transactiekosten 0 zijn. Heeft het nog zin om te verkassen naar de Nederlandse beurs en in euro's te gaan handelen? Ik heb al even gegoogled, maar ik zie niet echt concrete voordelen..

Wat zouden jullie aanraden?
Volgens mij betaal je alleen wat extra aansluitingskosten voor elke beurs (in dit geval de DAX) waar je posities aanhoudt. Liquiditeit (en dus spread) zal niet zo'n issue zijn; valutakoers is irrelevant omdat het onderliggende mandje de waarde vertegenwoordigt en fluctuaties in de fx rate niet van invloed zijn op je eurowaarde. Hooguit nog wat valutakosten van DeGiro, maar dat is alleen als je handelt (of dividend ontvangt). Gezien het relatief beperkte bedrag denk ik dat switchen duurder is dan het zo laten.
Best pilot in history
pi_209429174
DeGiro gaat maar weer eens een weekendje op zwart, de update van Windows 3.11 is nog niet helemaal af blijkbaar.
Best pilot in history
pi_209429843
Tesla gaat toch wel lekker, na de stijging begin dit jaar een paar keer een kleine correctie gehad maar inmiddels toch alweer boven de $220.
pi_209430520
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla gaat toch wel lekker, na de stijging begin dit jaar een paar keer een kleine correctie gehad maar inmiddels toch alweer boven de $220.
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.
Tot nu lijkt zij voorspelling uit te komen. En als hij gelijk blijft hebben, worden het mooie TSLA maanden :D
pi_209430683
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 13:21 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.
Tot nu lijkt zij voorspelling uit te komen. En als hij gelijk blijft hebben, worden het mooie TSLA maanden :D
Ik kijk daar ook niet naar, dat lijnenspel.

Wat telt zijn resultaten t.o.v. verwachtingen.
pi_209431195
SCHOUDERPATROON, VERKOPEN!

Verdient zo'n Royce nog een aardig zakcentje mee plus wat volk bij de grootbanken om wat commissie binnen te hengelen.
Best pilot in history
pi_209436078
Ongeveer 0,7% in de plus.

M'n portfolio gaat wat tegen de stroming in vandaag.
pi_209436131
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.

Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
pi_209436327
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.

Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
Ja, wel jammer, het stond hier op een prachtige winst. Maar wel een hodl aandeel voor mij.
Misschien binnenkort nog wat dividend in stoppen.
pi_209436971
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

-0,37% bij de ene, +0,73% bij de andere.
pi_209439204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Dit dus mijn portefeuille staat nog maar op -0,29%. Vooral de nasdaq tracker knalt lekker de laatste tijd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209446579
quote:

Of.. toch niet?

"De concurrentie komt er aan!"

Ook geen klachten in Europa :+

En US gaat ook z'n gangetje. Q2 zou nog veel sterker moeten worden ivm de Tax Credits sinds april.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-06-2023 21:54:00 ]
pi_209447655
Nog een grappig nieuwtje.

Ford kondigde recent al aan dat Ford EV rijders bij Tesla terecht kunnen om te laden en hun auto's vanaf 2024 ook dezelfde NACS laadpoort krijgen, ipv de huidige CCS.

Nu kondigt GM aan dat ze dat ook gaan doen en vanaf 2025 ook dezelfde laadpoort.

Dat betekent dus ook aardig wat nieuwe klanten voor het laadnetwerk.
pi_209447744
quote:

• Free cash flow van $250M en groeiend.
• gross margins van >35% (ter vergelijking Costco zit op 10,5%, Wal-mart op 25%)
• Ze hadden eind 2022 386 winkels.
• management heeft aangegeven 30 winkels per jaar te openen de komende jaren.
• same store sales stijgt licht ~3%
• al hun free cash flow wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Sinds 2018 ruim 20% van hun uitstaande aandelen
• Mooie stabiele ROIC

Dit voelt als een AutoZone play, ook zo'n specialty retailer die kleine groei had in same store sales, agressief winkels blijft openen en hun goedkope aandelen blijft inkopen de afgelopen 15 jaar. De vraag is, hun houdbaar zijn hun marges en hun moat want het is wel een godskolere retailer waarin iedereen elkaars goede ideen kopieert.
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?
  donderdag 8 juni 2023 @ 23:07:37 #298
344884 monkyyy
pi_209447766
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 23:05 schreef ISVV het volgende:

[..]
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?
Ik twijfel nog.
pi_209448240
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen

Max 125 bonus als je meedoet aan actie bij CB.

Eerste inleg is 500 euro, daarna 6x 50 euro

Alles beleggen in bedrijfsobligaties lijkt me wel veilig? Wat zouden jullie doen? :s)
pi_209449445
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:13 schreef koffiekoekjes het volgende:

Alles beleggen in bedrijfsobligaties lijkt me wel veilig? Wat zouden jullie doen? :s)
Een bonus is een lokkertje, dus ik zou ook kijken naar de vaste en variabele kosten, aangezien je daar nog decennia aan vast zit als je bij dezelfde broker blijft.

Bedrijfsobligaties heb ik niet en ook niet gehad, dus geen ervaring mee.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 09:01:52 #301
13309 nostra
ask why
pi_209449736
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 00:13 schreef koffiekoekjes het volgende:

Eenmalig meepakken haalt de kosten er sowieso wel uit, voor de rest zit je gewoon in een standaardfonds met kosten, dus daarna zou ik het er weer uittrekken. Of zo houden voor het gemak, maar dan lever je bewust dus wat in op rendement ten opzichte van een etf of tracker. Die bonus keert overigens wel jaarlijks terug, volgens mij ook voor bestaande klanten.
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')