1.09 dollar per euro valt wel mee toch.quote:Op dinsdag 11 april 2023 20:22 schreef nostra het volgende:
Die sterke euro hakt wel in rendement zeg, gaat hard.
Mwah, viel me gewoon op. Vrij recent GOLD gekocht, staan 24% in de plus en 14% in euro's. Nordics kronen zijn al helemaal een drama.quote:Op woensdag 12 april 2023 06:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
1.09 dollar per euro valt wel mee toch.
Ik vrees dat het nu in Feedback verder gaat maar dat is niet meer onze zorgquote:Op zaterdag 15 april 2023 15:20 schreef noodgang het volgende:
[modbreak]laten we in dit topic niet verdergaan met deze onderlinge verwijten. Agree to disagree en verder op de inhoud?[/modbreak]
Ja, dat helpt hier ook niet echt.quote:Op dinsdag 11 april 2023 20:22 schreef nostra het volgende:
Die sterke euro hakt wel in rendement zeg, gaat hard.
Ik doe m'n best. Het is niet altijd makkelijk om beleggen en emotie gescheiden te houden. Aan de andere kant moet je ook wat eelt op de ziel hebben, dat groeit vanzelf als je hier wat langer rondhangtquote:Op zaterdag 15 april 2023 13:02 schreef kloon_bassie het volgende:
Je kan best pro bedrijf X zijn maar als een persoon dan met openbaar vindbare info komt dan helpt het niet in de discussie als je alleen op de man speelt zonder argumenten. Verse Prins zit hier regelmatig Tesla te promoten maar die kan er wel mee overweg wanneer er een discussie ontstaat.
Veel US companies leveren ook wereldwijd, dus dan zou het niet uit moeten maken. Ik zit helaas vrij domestic met mijn aandelen. Maar goed, dat hoort erbij.quote:Op zaterdag 15 april 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ja, dat helpt hier ook niet echt.
Ik zag een paar keer hogere aandelenkoersen maar een lagere portfoliowaarde.
Hopelijk trekt de markt in z'n geheel weer wat aan, dan voel je het niet zo erg meer.
De kwartaalcijfers barsten weer bijna los dus ben benieuwd.
Het helpt als je een keer crypto -98% ziet doen. Dat is een goede leerschool.quote:Op zaterdag 15 april 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, dat helpt hier ook niet echt.
Ik zag een paar keer hogere aandelenkoersen maar een lagere portfoliowaarde.
Hopelijk trekt de markt in z'n geheel weer wat aan, dan voel je het niet zo erg meer.
De kwartaalcijfers barsten weer bijna los dus ben benieuwd.
[..]
Ik doe m'n best. Het is niet altijd makkelijk om beleggen en emotie gescheiden te houden. Aan de andere kant moet je ook wat eelt op de ziel hebben, dat groeit vanzelf als je hier wat langer rondhangt
Dit klopt als een busquote:Op zaterdag 15 april 2023 18:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Het helpt als je een keer crypto -98% ziet doen. Dat is een goede leerschool.![]()
Wie? /$??quote:Op maandag 17 april 2023 16:44 schreef nostra het volgende:
Vierde dag op een rij met meer dan 2%. Go go go!
Kendrion +6,3% sinds het lente offensief al +4,-quote:Op maandag 17 april 2023 19:45 schreef WammesWaggel het volgende:
Berkshire blijft ook maar stijgenjammer want had weer een kooporder staan.
Winst-/omzetcijfers gaan over het verleden, de beurskoers over de verwachtingen voor de toekomst. Ik begrijp dat de orderinstroom onder de verwachtingen ligt.quote:Op woensdag 19 april 2023 09:55 schreef Black-Death het volgende:
Goede cijfers voor ASML maar aandeel daalt
Op Teletekst staat dat er nog een wachtrij aan bestellingen is ter waarde van 39 miljard euro..quote:Op woensdag 19 april 2023 10:10 schreef recursief het volgende:
[..]
Winst-/omzetcijfers gaan over het verleden, de beurskoers over de verwachtingen voor de toekomst. Ik begrijp dat de orderinstroom onder de verwachtingen ligt.
Hoog gewaardeerde aandelen worden ook zwaarder gestraft als het een beetje tegen zit, of als er wat onzekerheid is.quote:Op woensdag 19 april 2023 10:12 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Op Teletekst staat dat er nog een wachtrij aan bestellingen is ter waarde van 39 miljard euro..
Naja als dat al niet genoeg is
Maargoed ik snap je punt. Ook ivm restricties ivm China etc.
+20,87% in een jaarquote:Op dinsdag 19 april 2022 19:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vanochtend Begin van de handelsdag nog wat Floor & Decor bijgekocht
Die staan ook mooi op winst hier idd.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:38 schreef blomke het volgende:
Van Lanschot Kempen blijft ook maar langzaam en zeker stijgen. Begin mei de 1-ste kw.-cijfers.
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die staan ook mooi op winst hier idd.
Vanavond de kwartaalcijfers van Tesla.
Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.
Ofwel: zijn de kortingen vooral uit noodzaak of luxe geweest.
De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.
Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.
Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan
We gaan het meemaken.
Het voelt niet altijd logisch hoe een koers reageert op nieuws.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
Dat begrijp ik op zich wel, alleen in dit geval is de ordervoorraad enorm en is vooral het productievermogen de beperking.quote:Op woensdag 19 april 2023 19:11 schreef recursief het volgende:
[..]
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.
Order Add Value Beleggingsfonds ingelegd. Die zullen wel een flinke knauw krijgen van de koersdaling ASMIquote:Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.
De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.
Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.
Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan
We gaan het meemaken.
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.quote:Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We gaan het meemaken.
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.quote:Op donderdag 20 april 2023 08:51 schreef dop het volgende:
[..]
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.
Dat geloof ik ook wel. Ik had al wat dividend opgespaard voor vandaagquote:voor de speculatieve belegger zal dit een sell zijn, voor de lange termijn belegger een hold .
In eerste instantie klinkt dat logisch. Maar het volgende model met voldoende schaalgrootte wordt de "Model 2" en daar zit sowieso een veel lagere marge op. Tesla maakt ondanks de prijsverlagingen nog steeds meer winst op een Model 3 of Y dan dat ze ooit zullen maken op zo'n "Model 2" dus kan je de productiecapaciteit beter daar nog op inzetten zolang de verkoop nog groeit.quote:wat wel belangrijk blijft en belangrijker wordt, Tesla moet vaart maken met nieuwe modellen.
Er is wel voorzichtig al wat nieuws over, er komt iets van een "Model 2" achtige auto die in de "vanaf $25.000" prijsklasse moet vallen. In Europa zal dat eerst wel 30.000 zijn.quote:als daar nieuws over komt kan dat mogelijk weer een boost zijn.
ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.quote:Op donderdag 20 april 2023 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.
Toyota produceert (ondanks dat ze ongeveer de grootste zijn) nog geen aantallen, dus niet relevant op dit moment. Merken als Mercedes en BMW zitten voorlopig nog wel goed denk ik.
Overigens is concurrentie op dit moment nog niet zo'n probleem, iedere EV die nu verkocht wordt, betekent dat er 1 ICE minder verkocht wordt. En daar heeft die concurrentie zelf vooral last van, Tesla niet (want die produceren geen ICE). Tesla hoeft alleen maar stabiel te blijven groeien, het marktaandeel op de EV-markt is minder relevant.
Pas zodra de automarkt verzadigd is met EV's kom je op een kantelpunt.
Voor Tesla groeit het marktaandeel op de totale automarkt juist nog steeds.
Als Volkswagen een ID.3 in plaats van een Polo verkoopt, dan doet dat niets met hun marktaandeel.
Dat zeg ik juist ook.quote:Op donderdag 20 april 2023 11:05 schreef dop het volgende:
[..]
ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.
we hebben ook ooit een markt shift gezien toen de japanners opkwamen.
de grootste concurrenten zullen niet de traditionele autobouwers zijn vermoed ik.
En ik nog 50 aandeeltjes Tesla opgepikt van opgespaard dividend (25 bij DeGiro / 25 bij Rabo).quote:Op donderdag 20 april 2023 15:34 schreef nostra het volgende:
Ook wat BYD gekocht, ja Chinees, maar potentie. 500 stukjes dus niet al te fors. Wel irritant dat je op DeGiro alleen op TDG kan kopen, liquiditeitsrisico.
Ik begrijp geen kut van wat je post.quote:Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in n kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei.
Dat is een loss.quote:Op donderdag 20 april 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
En een ticket voor Peter Gabriel op 5 juni. Maar dat is geen investering
Tesla is 10% omlaag gepleurd dus dat houdt het universum weer wat in evenwichtquote:Op donderdag 20 april 2023 22:04 schreef WammesWaggel het volgende:
De 5 grootste posities van Berkshire zijn vandaag gedaald.
Berkshire is daartegen gestegen.
Dit begrijp ik niet erg goed.
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik begrijp geen kut van wat je post.
Pff die zijn aardig hard gestegen!quote:Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in n kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes.
Alles.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag.
https://www.rlicorp.com/quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Alles.Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Alles.Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
Als een verzekeraar, wordt verhandeld op de beurs voor 2x price/book en het genereert 15% book value growth, en het blijft verhandeld worden voor 2x price/book. Dan betekent dat dat het onderliggende bedrijf 15% meer waard is geworden en dat het aandeel (aka, rendement voor de investeerders) exact hetzelfde is als 15%. Onderliggende groei van het bedrijf = waarde creatie voor aandeelhouders. Op lange termijn in ieder geval, op korte termijn zijn aandelen markten irrationeel.quote:Over the long term, it's hard for a stock to earn a much better return than the business which underlies it earns. If the business earns 6% on capital over 40 years and you hold it for that 40 years, you're not going to make much different than a 6% return -- even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns 18% on capital over 20 or 30 years, even if you pay an expensive-looking price, you'll end up with one hell of a result.
Top uitlegquote:Op vrijdag 21 april 2023 11:59 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie.![]()
Misschien meer iets voor nws topic.quote:Op maandag 24 april 2023 08:11 schreef SOG het volgende:
https://www.ad.nl/arnhem/(...)er-niet-in~a04d46b8/
Wat dacht je van een aandelenkoers dat door het putje is gegaan, een ceo die stelde dat postnl op eigen kracht de 5.75 zou halen en niet met bpost om de tafel wilde voor die 5.75. Postnl het verschrikkelijk doet vergeleken met concurrenten en ze dan blijkbaar geld investeren om bussen in pride kleuren rond te laten rijden. Ken je prioriteiten denk ik dan.quote:Op maandag 24 april 2023 10:59 schreef dop het volgende:
[..]
Misschien meer iets voor nws topic.
Wat heeft het met beleggen te maken
post dan een complete verhaal en niet een linkje achter een betaalmuur waar ik toch echt alleen een regenboog bus verhaaltje kan zien.quote:Op maandag 24 april 2023 11:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Wat dacht je van een aandelenkoers dat door het putje is gegaan, een ceo die stelde dat postnl op eigen kracht de 5.75 zou halen en niet met bpost om de tafel wilde voor die 5.75. Postnl het verschrikkelijk doet vergeleken met concurrenten en ze dan blijkbaar geld investeren om bussen in pride kleuren rond te laten rijden. Ken je prioriteiten denk ik dan.
Jim Cramerquote:
Jim Cramer is een held.quote:
Over wat? Ik las dat het donderdag begin van de dag droog blijft, niet teveel wind alleen een beetje koud.quote:
Lekkere populistische post. Alsof PostNL geen tijd meer heeft om strategisch over zaken na te denken omdat ze een paar bussen hebben laten verven. Je snapt dat de Raad van Bestuur daar geen dagtaak aan heeft gehad h?quote:Op maandag 24 april 2023 11:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Wat dacht je van een aandelenkoers dat door het putje is gegaan, een ceo die stelde dat postnl op eigen kracht de 5.75 zou halen en niet met bpost om de tafel wilde voor die 5.75. Postnl het verschrikkelijk doet vergeleken met concurrenten en ze dan blijkbaar geld investeren om bussen in pride kleuren rond te laten rijden. Ken je prioriteiten denk ik dan.
Wat een aannemingen. Je mag geen kritiek hebben op kostenposten als het bestuur deze kosten niet direct heeft gemaakt, maar er overigens wel verantwoordelijk voor is en er toestemming voor is gegeven (indirect)? En waar schrijf ik dat postnl door het verven van een paar bussen geen tijd meer heeft voor andere dingen. Ik vind het gewoon geldverspilling. Dat het in deze gaat om pride is toeval. Als ze bussen vol met gezichten van pieter post zouden verven, had ik dezelfde post gemaakt.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Lekkere populistische post. Alsof PostNL geen tijd meer heeft om strategisch over zaken na te denken omdat ze een paar bussen hebben laten verven. Je snapt dat de Raad van Bestuur daar geen dagtaak aan heeft gehad h?
Laten we zeggen dat het 3000 euro kost om zo’n busje te wrappen. Het gaat hier om 18 busjes, dus dan hebben we het over een kostenpost van 54.000 euro. Dat lijkt me ruim onder de grens van waar je je als belegger druk om moet maken.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:29 schreef SOG het volgende:
[..]
Nou nou, gooi er maar een slotje op als je geen kritiek mag hebben op gemaakte kosten, omdat het bestuur er zich niet direct mee heeft gemoeid. Is er wat betreft de omvang van de kostenposten een drempel die onderscheid maakt in kosten die wel en niet besproken mogen worden in jouw wereld? En in hoeverre moet het bestuur op de hoogte zijn van de kosten, voordat hier een mening over gegeven mag worden?
Nuja je krijgt er als aandeelhouder dus wel best wat Alphabet bij dit jaar alleen al.quote:Op woensdag 26 april 2023 20:03 schreef JimmyJames het volgende:
Alphabet blijft ook wel lekker draaien. $70B buyback.. wat natuurlijk wel slechts iets van 5% van de uitstaande aandelen is.
Ik zie het, vreemd. Het lijkt dat er op de NASDAQ nog wel wat aandelen (en dan toch vooral in de medische sector) gezien hun koersdalingen/-stijgingen gewoon getrade kunnen worden?quote:Op maandag 1 mei 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
Vandaag is alles dicht toch, vanwege de communistische feestdag? Hoe kunnen dan wel shares, en dan met name LVTX, gewoon down (en cht down) staan?
Euronext en de meeste andere Europese beurzen zijn gesloten, maar De Amerikaanse beurzen zijn niet gesloten.quote:Op maandag 1 mei 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
Vandaag is alles dicht toch, vanwege de communistische feestdag? Hoe kunnen dan wel shares, en dan met name LVTX, gewoon down (en cht down) staan?
Ok, alsnog vreemd dat die dan nu al een quote hebben. Maar bon.quote:Op maandag 1 mei 2023 09:58 schreef dop het volgende:
[..]
Euronext en de meeste andere Europese beurzen zijn gesloten, maar De Amerikaanse beurzen zijn niet gesloten.
Ik volg LVTX niet maar volgens mij alleen een Nasdaq notering
geen idee waar jouw koers info vandaan komt verder.quote:Op maandag 1 mei 2023 10:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Ok, alsnog vreemd dat die dan nu al een quote hebben. Maar bon.
Gewoon de quote op DeGiro.quote:Op maandag 1 mei 2023 10:04 schreef dop het volgende:
[..]
geen idee waar jouw koers info vandaan komt verder.
Pre market qoute of nog gewoon de slot qoute van vrijdag?
dat is gewoon de slotkoers van 28 aprilquote:Op maandag 1 mei 2023 10:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon de quote op DeGiro.
[ afbeelding ]
Dan moeten ze het niet als mutatie weergeven.quote:
Achter de koers staat doorgaans gewoon datum en tijd.quote:Op maandag 1 mei 2023 21:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dan moeten ze het niet als mutatie weergeven.
Ik lees ff mee, momenteel ongeveer de helft van mijn portefeuille, dus niet heel gezond...quote:Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
Nee, groeit goed aan tegen deze prijzen..quote:Op maandag 1 mei 2023 22:25 schreef vigier het volgende:
[..]
Ik lees ff mee, momenteel ongeveer de helft van mijn portefeuille, dus niet heel gezond...
Hoeveel % van jouw portefeuille heb je in Rabo certificaten gestopt? Ze staan nu inderdaad wel laag.quote:Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
De helft van jouw portefeuille bestaat uit de Rabobank certificaten?quote:Op maandag 1 mei 2023 22:25 schreef vigier het volgende:
[..]
Ik lees ff mee, momenteel ongeveer de helft van mijn portefeuille, dus niet heel gezond...
20%quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:06 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Hoeveel % van jouw portefeuille heb je in Rabo certificaten gestopt? Ze staan nu inderdaad wel laag.
[..]
De helft van jouw portefeuille bestaat uit de Rabobank certificaten?![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wegens omstandigheden in spoiler dus respecteer dat ook in je quotes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:59 schreef Malavita het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zonder spoiler:
Zo is het voor de Belastingdienst als particulier wel handig om je administratie tot 5 belastingjaren terug te bewaren maar hoever ze bijvoorbeeld terug mogen gaan voor de Wwft is me geheel onduidelijk. Wat als je in 2011 een erfenis hebt ontvangen en daar geen gegevens meer van hebt? Ben wel benieuwd naar hoe zoiets is afgebakend in de wet.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]geen ervaring mee verder maar hopelijk wordt het snel opgepakt voor jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En zonder spoiler:
Zo is het voor de Belastingdienst als particulier wel handig om je administratie tot 5 belastingjaren terug te bewaren maar hoever ze bijvoorbeeld terug mogen gaan voor de Wwft is me geheel onduidelijk. Wat als je in 2011 een erfenis hebt ontvangen en daar geen gegevens meer van hebt? Ben wel benieuwd naar hoe zoiets is afgebakend in de wet.![]()
Gaat het puur om spaargeld bij DeGiro onder te brengen, (welke rente) of om (de handel in) je aandelen??quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wegens omstandigheden in spoiler dus respecteer dat ook in je quotes.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat Faraday01 zegtquote:Op woensdag 3 mei 2023 16:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat het puur om spaargeld bij DeGiro onder te brengen, (welke rente) of om (de handel in) je aandelen??
Mijn eerste order ooit was aankoop van RC en dat was meteen een aardig bedrag. Ik ben pas iets van een jaar later met aandelen begonnen. Intussen is het stuk aandelen flink uitgebreid en handel ik daar actiever in als in enkele transacties per maand, maar met de daling van de certificaten heb ik dit jaar toch ook best wat RC bijgekocht, zowel rond de 100 een pluk als onder de 90 een pluk (dat laatste is omgerekend 7,25% rendement ex koers). Momenteel 49,59% van de portefeuille is RC. Dus ja, dat mag wel wat minder.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:06 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
De helft van jouw portefeuille bestaat uit de Rabobank certificaten?![]()
Alles wordt gered, ik maak me er niet druk om!quote:Op donderdag 4 mei 2023 00:27 schreef SOG het volgende:
PacWest falls more than 50% after hours on report bank is weighing sale
https://www.cnbc.com/2023(...)urce=androidappshare
Bankencrisis
Debt ceiling
Inflatie
Recessie
![]()
Recent short calls gesloten en vandaag weer hogere strike geschreven. Na de 2 dividenden, zullen ze er wel uit gaan.quote:Op donderdag 4 mei 2023 20:47 schreef JimmyJames het volgende:
Weer goede cijfers van Shell. 20% FCF yield.
Ik blijf een beetje schrijven op 24 tot 26 strikes.
TA is geen dikke bullshit.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 16:40 schreef JimmyJames het volgende:
Cijfers Apple ook wel goed.
Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
Ik kijk meer naar de psychologie erachter. Plus maatschappelijke ontwikkelingen. In TA geloof ik niet (meer) echt, anders dan op een dag handelen in opties.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 17:02 schreef dop het volgende:
[..]
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financile instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 20:39 schreef SOG het volgende:
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.
Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:
n balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.
De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.
Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
Apart, toch verschillende koersen die onderuit gingen na goede resultaten; blijkbaar speelt de verwachting ook een rol (beter dan verwacht is te weinig).quote:Op zaterdag 6 mei 2023 23:29 schreef maan_man het volgende:
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.
Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
Dat dus. Voor de vrije kasstroom zegt i.m.o. iets over hoe gezond een bedrijf is.quote:Op zondag 7 mei 2023 09:19 schreef recursief het volgende:
De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
Aker Horizons heeft er een aantal projecten in lopen (maar ook in carbon capture en superconductors, dus je zit niet fully exposed).quote:Op zondag 7 mei 2023 09:03 schreef blomke het volgende:
Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
Of nog minder: je handelt tegen goed getrainde AI-modellen.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:30 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financile instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudtquote:Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Dat is mij allemaal te kort. Ook heb liever obligaties die zeker 5 jaar lopen, anders moet ik er te veel aandacht aan bestedenquote:Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt
[ afbeelding ]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?quote:(ABM FN-Dow Jones)
De volumes van PostNL waren in het eerste kwartaal niet zo slecht als gevreesd. Dit stelde analist Frank Claassen van Degroof Petercam maandag.
Na de koersdaling van 15 procent dit jaar besloot de analist om zijn advies te verhogen van Reduceren naar Houden met een koersdoel van 1,55 euro.
"PostNL presteerde in lijn met onze verwachtingen en beter dan de consensus, vooral bij pakketten", aldus Claassen. Met name in de maand maart waren de volumes sterker dan verwacht, ook internationaal.
PostNL is een bedrijf dat ik sowieso links laat liggen. Toen ik pas belegde, heb ik het even in bezit gehad. Verblind door het mooie dividend.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
Ik denk dat laatste ja...quote:Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?
Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2023 09:25:34 ]
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 08:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wederom in een spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 11:08 schreef Malavita het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mij werd hier verteld dat die alleen per miljoen dollar ofzo verkocht wordenquote:Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt
[ afbeelding ]
Staatsobligaties gekocht die veel van hun waarde verloren toen de rente steeg. Is niet goed voor de balans.quote:Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?
Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
Best interessant bedrijf. Maar wat die aan aandelen jaarlijks bijdrukken voor de stock based compensation is waanzin. Die hebben gewoon schijt aan de aandeelhouders.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 19:32 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
Wederom in een spoiler:Ibkr hoor ik goede berichten overSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat.Wat moet ik hier nou weer mee.
Wederom in een spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Accidental petroleum dusquote:Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er 500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
Lijkt wel een pump & dump van die 2 oude kereltjesquote:Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er 500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
Ja. Ging goed bij ons.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat.Wat moet ik hier nou weer mee.
Is het gelukt? Ben wel benieuwdquote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:29 schreef SOG het volgende:
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen
Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks
Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren
Vaag dat het bij mij mis ging.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:16 schreef SOG het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(Ja, geen problemen er mee gehad)
Een euro doet nu 1,09 USD, maar in oktober van vorig jaar deed diezelfde euro 0,97 USD. De euro staat inmiddels dus 12,37% hoger. Als je in oktober 1.000,- had genvesteerd in een in USD genoteerde belegging, dan is die belegging nu in euro's dus nog maar 889,91 waard. Volgens mij is dit product niet gehatched tegen wisselingen in de valutakoers. Dat is een risico.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 20:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.
Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?
https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
Hoi, ik had al mijn dollars op degiro overgeboekt naar IB en dat duurde al een paar dagen. Steeg de dollar ook nog in de tussentijd dus wat ik misgelopen heb aan de dollarstijging dat is al gelijk aan een paar (3,5) maanden rente op die obligatiesquote:
Omzet uit energieopslag is 285% gegroeid ofzo?quote:Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.
@ verse prins, wat maak jij er van?
Het grappigste / meest interessante van de interviews met Elon Musk is hoeveel hij altijd tot in detail weet te vertellen over de producten en waar ze mee bezig zijn, zover hij dat wil/kan vertellen zonder bedrijfsgeheimen te lekken.quote:
Grappig, hier ook vanochtend Alfen gekocht tegen 67,8. Alleen wel iets minder met 29 stuks.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar 10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op 67,80
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar 10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op 67,80
Dat zeker en ook een prima dividend t.o.v. m'n aanschafprijs, dus het blijft zeker in m'n portfolio.quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
Grappig dat die nu voor 20% in China tech JD & BABA zit... Hij wordt vaak aangehaald door de big short, maar volgens mij heeft hij er sindsdien aardig vaak compleet naast gezeten.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?quote:Op woensdag 17 mei 2023 19:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
Als jij DeGiro op expiratiedatum niet vr 17.40 een mail stuurt met welke optie je wil uitoefenen, dan wordt dat ding waardeloos uitgeboekt. Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een rele optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.quote:Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Klopt. Zie je pas de maandag na de vrijdag v/d afloopdatum, de aandelen plus afschrijving.quote:Op donderdag 18 mei 2023 06:41 schreef nostra het volgende:
Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een rele optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.quote:Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Reken erop dat je ALTIJD uitgeofend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:28 schreef JimmyJames het volgende:
Reken erop dat je ALTIJD uitgeoefend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
De meeste aandelenopties die op de AEX worden verhandeld, hebben ook een Amerikaans ontwerp, d.w.z. het zijn Amerikaanse opties. Indexopties zijn doorgaans van het Europese type.quote:Op donderdag 18 mei 2023 13:40 schreef jaco het volgende:
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.
De koers is nu 65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Ja tuurlijk had ik liever gekocht op 65 euro.quote:Op donderdag 18 mei 2023 16:29 schreef blomke het volgende:
[..]
De koers is nu 65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Zolang Nvidia blijft doorstomen zal dat ook wel zijn vruchten afwerpen op de koers van ASMLquote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Ze zijn wel enorm afhankelijk van een wereldwijde supply chain. De kans dat geopolitieke conflicten die keten gaat verstoren lijkt me best groot.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe n tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
Zoals ik het zie is de grootste bottleneck voor ASML de komende jaren om de productie voldoende op te schalen. Voldoende vraag is het probleem niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.
Na koopaanbeveling door ING, gisteren toch de call's BI geschreven.quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:59 schreef blomke het volgende:
Morgen btw cijfers Brunel, ben er niet gerust op. Heb gebropeerd call's te schrijven, maar de afgelopen dagen is het aandeel plm. 8% gedaald, langzaam maar zeker....
Dat heb ik met Floor & Decor gedaan door wat Youtube filmpjes te bekijken van random bezoekers die er gingen shoppen / rondkijken en dat filmden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:08 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto 67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:14 schreef jaco het volgende:
[..]
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
Nou mooi, je maakt dus nu al winst. Je kan i.d.d. via een short call (OTM) weer inkomsten genereren. Er bestaat een heel scala aan combi's mogelijk met put's, call's met verschillende afloopdata, uitoefenprijzen en aantallen. Mooiste vind ik de "diagonale ratio call spread".quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto 67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 16:10 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?
Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
In veel gevallen worden de betalingen voor de leases niet afgetrokken in de cijfers op sites zoals Morningstar of Seekingalpha. Dan kan het met zulke bedrijven lijken of de FCF een stuk hoger is.quote:Op zondag 21 mei 2023 09:26 schreef jaco het volgende:
[..]
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.
Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
Dat kun jij niet oplossen, als Vanguard dit product wil blijven verhandelen in Europa zullen ze een KiD op moeten stellen.quote:Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Wat een gezeik weer.
Ik zie VOO ook niet terug bij DeGiro. Wel 2 andere met ISIN IE00B3XXRP09 (distributing) en IE00BFMXXD54 (accumulating).quote:Op maandag 22 mei 2023 15:59 schreef monkyyy het volgende:
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
Dank.quote:
Heb ik ook met een aantal fondsen bij IB. Een put erop schrijven en geassigned worden, werkt welquote:Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Ik wil gewoon een Index fonds kopen Wat een gezeik weer.
Ik denk het.quote:Op donderdag 25 mei 2023 10:05 schreef Zwansen het volgende:
Is Nvidia de reden dat alle chippers in Nederland ook zo hard gaan?
A100 ftwquote:
Met 2x RTX A6000 in SLI heb ik ook niet te klagenquote:
quote:Op donderdag 25 mei 2023 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met 2x RTX A6000 in SLI heb ik ook niet te klagenIk bedoelde niet te claimen er een te hebben. Maar allejezus, netjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Wat doe je er zoal mee?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Patience en af en toe wat video rendering, deinterlacing, Topaz AI (pakket, dus foto en video tools), Lightroom, Photoshop.quote:Op donderdag 25 mei 2023 11:00 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te claimen er een te hebben. Maar allejezus, netjes. Wat doe je er zoal mee?
quote:Op donderdag 25 mei 2023 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Met 2x RTX A6000 in SLI heb ik ook niet te klagenIk heb net een Nvidia Jetson AGX Orin 64GB Developer Kit besteld. 275 INT8 TOPS.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
Ook mooi! Wat ga je er mee doen?quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:44 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb net een Nvidia Jetson AGX Orin 64GB Developer Kit besteld. 275 INT8 TOPS.
Ik heb me een jaar of 30 geleden als broekie al eens bezig gehouden met neurale netwerken. Prachtig, maar destijds was de rekenkracht onvoldoende en het geheugen te duur voor praktische toepasbaarheid. Dat is nu anders en uit (deels professionele) nieuwsgierigheid spring ik op de AI-trein die imo nog maar net vertrokken is. Dus: veel experimenteren, beetje hacken en proberen thuis te raken in de SDK's en frameworks voor dit platform.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook mooi! Wat ga je er mee doen?
Nice!quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:50 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb me een jaar of 30 geleden als broekie al eens bezig gehouden met neurale netwerken. Prachtig, maar destijds was de rekenkracht onvoldoende en het geheugen te duur voor praktische toepasbaarheid. Dat is nu anders en uit (deels professionele) nieuwsgierigheid spring ik op de AI-trein die imo nog maar net vertrokken is. Dus: veel experimenteren, beetje hacken en proberen thuis te raken in de SDK's en frameworks voor dit platform.
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-05-2023 15:00:24 ]
quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nice!
Ja, het is wel onvoorstelbaar wat er nu in 1 zo'n SBC aan rekencapaciteit past.
Ik heb onder andere boards uit 70's Cray mainframes in m'n collectie en daar zaten er honderden in en dan had je nog niet de rekencapaciteit van een Pentium 1.En dan vroeg de Cray1-A een vermogen van 115kW (ook dankzij de koeling). Dat NVidia-ding is eindeloos veel krachtiger en heeft een regelbare voeding tussen 15W en 60W.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
Hehe, ja, dat scheelt ook nog "iets"quote:Op donderdag 25 mei 2023 16:33 schreef recursief het volgende:
[..]
En dan vroeg de Cray1-A een vermogen van 115kW (ook dankzij de koeling). Dat NVidia-ding is eindeloos veel krachtiger en heeft een regelbare voeding tussen 15W en 60W.
Ja, dat denk ik ook.quote:Op donderdag 25 mei 2023 16:37 schreef recursief het volgende:
Anyway, ik denk dat NVidia weleens de vruchten kan gaan plukken van de AI-hype.
Veel calls geschreven?quote:Op donderdag 25 mei 2023 19:46 schreef nostra het volgende:
NASDAQ gaat door het dak, grootste verliesdag ooit. Ah well.
Nee, schrijf zelden calls. Gewoon even verkeerd gewogen (BYD, VF Corp, AEO, L3 Harris, Kinder Morgan, LAVA, puts geschreven op Aalberts en Aedifica.quote:
Eigenlijk gek dat Intel niet echt voorbereid lijkt op de opkomst van AI en machine learning.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:35 schreef Zwansen het volgende:
Bijna alle tech/chippers doen het vandaag megagoed, maar Intel blijft wederom enorm achter.
Je bent nog niet ingestapt, zo te zien.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:57 schreef einzeinz het volgende:
Laat ons hopen op een shutdown in Amerika. Dan gebeurt er nog eens iets op de beurs.
quote:Op vrijdag 26 mei 2023 16:57 schreef einzeinz het volgende:
Laat ons hopen op een shutdown in Amerika. Dan gebeurt er nog eens iets op de beurs.
We zijn al aardig op weg.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben benieuwd of we met AI net zoiets krijgen als de dot-com bubble.
lijkt voorlopig mee te vallen, is ook (helemaal) niet vergelijkbaar met internet bubbel.quote:Op vrijdag 26 mei 2023 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben benieuwd of we met AI net zoiets krijgen als de dot-com bubble.
Het is natuurlijk lastig in te schatten wat AI waard is en je kan natuurlijk een forse overwaardering krijgen door de hype.
Na de "internet bubbel" is de marktwaarde uiteindelijk nog veel groter geworden dan het moment dat het implodeerde maar het zijn lang niet altijd de bedrijven die op dat moment groot waren, die daar later van hebben kunnen profiteren.
Voor de grote spelers klopt dat natuurlijk. Maar daar achteraan komt wel een hele rij aan bedrijfjes die AI toepassen op onderwijs, medisch, sales, defensie, noem maar op. En waarvoor de belangstelling nu explodeertquote:Op zaterdag 27 mei 2023 07:16 schreef dop het volgende:
[..]
lijkt voorlopig mee te vallen, is ook (helemaal) niet vergelijkbaar met internet bubbel.
Hier nog geen startups en compleet nieuwe business modellen die zich nog niet bewezen hebben, Die even geld komen ophalen met een beursgang.
Natuurlijk wel (te) hoge verwachtingen en waarderingen.
Maar de spelers die we nu zien, maken ook werkelijk iets wat voor deze bubbel ook al waarde had.
Ze financieren inmiddels ook gewoon hun eigen groei, en zijn gezond.
Het klopt dat er nu ook veel kleine spelers zijn, maar die behandelen we tot nu toe ook als kleine spelers.quote:Op zaterdag 27 mei 2023 21:50 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor de grote spelers klopt dat natuurlijk. Maar daar achteraan komt wel een hele rij aan bedrijfjes die AI toepassen op onderwijs, medisch, sales, defensie, noem maar op. En waarvoor de belangstelling nu explodeert
https://explodingtopics.com/blog/ai-startups
Haha idd zeg.. heb wel vandaag gekocht.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nvidia
Het aloude had-ik-maar-meer-gekocht.
Ik vind het toch riskant. Nvidia domineert nu het nieuws met AI NPC's in games, 1 trillion USD marketcap, aankondiging van een nieuwe super computer en nieuwe chips.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:14 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Haha idd zeg.. heb wel vandaag gekocht.
Heb je gelijk in, maar toch blijft het wel een grote speler. Dus ook al zakt de komende tijd misschien weer wat in, uiteindelijk trekt het wel bij is mijn verwachting.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik vind het toch riskant. Nvidia domineert nu het nieuws met AI NPC's in games, 1 trillion USD marketcap, aankondiging van een nieuwe super computer en nieuwe chips.
Dat zorgt wel wel een hoop hype.
Aan de andere kant, stel dat de huidige AI modellen (LLM's) echt slim gemaakt kunnen worden, dan heeft de wereld miljoenen chips nodig om de boel te automatiseren. Het zal dan niet aan te slepen zijn.
ASML zal ook wel garen spinnen hierbij.
Ja als mijn tante een piemel had was ze mijn oom.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:47 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als de winst 3 keer verdubbeld is de PE nog maar 25
Kan tegenwoordig zomaar gedaan worden, dus misschien die 3x winst ook wel.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:07 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja als mijn tante een piemel had was ze mijn oom.
https://www.bhp.com/news/(...)dida-copper-recoveryquote:Op vrijdag 26 mei 2023 23:38 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
We zijn al aardig op weg.
Shell zou ook iets moeten aankondigen. Kunnen ze meteen naar 50x de FCF ipv 5. AI assisted oil drilling 3D tech of zoiets.
AI, Machine learning en cloud technologies om meer koper in een gat in de grond te vinden. De oil majors zullen nu wel volgen.quote:A new collaboration between BHP and Microsoft has used artificial intelligence and machine learning with the aim of improving copper recovery at the world’s largest copper mine.
Het is gewoon een hoop gespeculeer, net zoals in de laatste jaren met de covid vaccin bedrijven, games en blockchain. Het kan een tijdje aanhouden maar ook snel weer afgelopen zijn of sterk minderen als de aandacht weer naar iets anders verschuift.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 16:24 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar toch blijft het wel een grote speler. Dus ook al zakt de komende tijd misschien weer wat in, uiteindelijk trekt het wel bij is mijn verwachting.
Dat hele China is n grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Tesla krijgt het moeilijk in China"
Of.. toch niet?
[ afbeelding ]
Hoe doen ze het eigenlijk in de VS? Toen ik een jaar of 2 geleden in Florida was viel het mij op hoe weinig EV’s ik zag. Gezien de relatief grote afstanden die ze daar normaliter rijden (en het feit dat ze verslaafd zijn aan hun gasoline cars) kan ik mij voorstellen dat Tesla het in sommige staten echt wel lastig heeft.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Of.. toch niet?
[ afbeelding ]
Klopt, maar dat is voor EV's in het algemeen nog wel geldig in de US, afgezien van een paar staten.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoe doen ze het eigenlijk in de VS? Toen ik een jaar of 2 geleden in Florida was viel het mij op hoe weinig EV’s ik zag. Gezien de relatief grote afstanden die ze daar normaliter rijden (en het feit dat ze verslaafd zijn aan hun gasoline cars) kan ik mij voorstellen dat Tesla het in sommige staten echt wel lastig heeft.
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hele China is n grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven.
Ja precies... Ik zit nog in BABA en in de sector ETF KWEB. Maar eigenlijk is stockpicken in China mij te gevaarlijk. Straks zegt de AI van BABA nog dat het rode boekje kut is, dan gaat er in n dag 90% van de koers af.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hele China is n grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven.
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.quote:
NVR is er ook zo n die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.
Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco. Maar als je mensen destijds waarschijnlijk had gevraagd dan was de toekomst voor Cisco veel beter en waren railroads een semi-dode industrie.
Maar NSC was een betere investering. Ten eerste was dat natuurlijk de prijs van het aandeel Cisco, maar ten tweede omdat er geen concurrentie in railroads kwam, gewoon hun semi-monopoly konden exploiteren en terwijl er gigantische hoeveelheid concurrentie in die internet sector kwam.
We gaan het zien, maar als je vandaag NVDA koopt en het 10-15 jaar vasthoudt dan is het voor mij moeilijk in te beelden dat je het beter doet dan een S&P 500 ETF.
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.
Als het niet Chinees was, zat ik er ook in.
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:
Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco.
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:25 schreef einzeinz het volgende:
[..]
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.
Afgelopen week toch terug 3 BYD's gespot. Vaak zijn het die ATTO's.
Sinds die crash is hun koers wel behoorlijk gedaald.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:18 schreef nostra het volgende:
[..]
NVR is er ook zo n die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:37 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?
Qua value hidden in plain sight, komt ik niet veel verder dan Shell.
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.
Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.
Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)
Het bedrijf wordt verhandeld nu voor circa $700 miljard.
[ afbeelding ]
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:50 schreef nostra het volgende:
Redelijk mooi nieuws voor LAVA, zal wel voor een leuke uptick (voor even) zorgen vanmiddag. After market +25%, maar dat zegt me nooit zoveel.
AAPLquote:Op vrijdag 2 juni 2023 22:04 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwd
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1quote:Op vrijdag 2 juni 2023 22:05 schreef nostra het volgende:
[..]
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster.Wel beste dag ooit.
Het zal weer zakken inderdaad, na de Seagen deal schoot het ook even naar 8+ en zakte het vervolgens weer weg. Niet liquide, nauwelijks coverage, mini marketcap. Ik heb ze ook als boom or bust, heb nog altijd wel een gokliefde (niet altijd een goede eigenschap op de beursquote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:38 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1
Mijn gak zit op 1.59, dus misschien dat ik al een deel winst pak. Eigenlijk heb ik geluk dat ik het grootste deel goedkoper heb gekocht. Een klein deel heb ik rond deze koers gekocht. Idee was eigenlijk om dit nog een paar jaar op de plank te laten liggen.
Ik zie ook steeds meer Chinese EV's rondrijden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:45 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.
Voor mij voor het eerst.
Ik had weleens naar BRK gekeken. Gezien de aandelencomponent is het eigenlijk een beetje alsof je een ETF koopt met korting (met een flinke weging in banken, apple en coca cola). Voor mij schreeuwt het niet "goedkoop!" maar de kans dat je het hiermee beter zal doen dan met NVIDIA de komende tien jaar lijkt mij vrij groot.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.
Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.
Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)
Het bedrijf wordt verhandeld nu voor circa $700 miljard.
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:quote:Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:
Welke boeken of cursus zouden jullie aanraden voor de beginnende belegger?
https://www.beleggingsinstituut.nl
Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.quote:Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/nl(...)13/9200000012005727/
Er is een onderscheid tussen bronnen die je basis uitleggen waardoor je het wereldje beter begrijpt, en bronnen die je eigenlijk (een verkapt) advies geven. Je moet zelf je eigen strategie bepalen en dat kun je het beste doen door veel te lezen en te kijken. Daarnaast moet je er gewoon mee beginnen en zelf ervaring opdoen.
Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.
Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.quote:Op zondag 4 juni 2023 22:37 schreef ISVV het volgende:
[..]
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.
kloptquote:Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.
Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
Ik ken dit 'instituut' niet, maar na een korte blik op hun website zou ik hier wegblijven. Je kunt weliswaar losse produkten kopen, maar ze hebben een systeem met modules ontwikkeld. Dat betekent meestal dat er informatie ontbreekt in de losse producten en dat je wordt geadviseerd om meer producten af te nemen om 'echt' aan de slag te gaan. Oftewel upselling. Je bent vaak al honderden euro's verder voordat je doorhebt dat je standaard of zelfs slechte informatie krijgt voorgeschoteld die vaak ergens anders gratis is te verkrijgen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:
Welke boeken of cursus zouden jullie aanraden voor de beginnende belegger?
https://www.beleggingsinstituut.nl
Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?
Oh helemaal mee eens hoor. Ik ben ook team-ETF en daar investeer ik veel in. Zeker toen ik net begon met beleggen.quote:Op zondag 4 juni 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.
Ja goeie vraag.. ze hebben kosten verhoogd.quote:Op maandag 5 juni 2023 09:11 schreef ISVV het volgende:
Overigens begreep ik dat het voortaan interessanter is om per kwartaal (i.p.v. maandelijks) in ETF's te investeren bij DEGIRO, i.v.m. gestegen transactiekosten.
Volgens mij betaal je alleen wat extra aansluitingskosten voor elke beurs (in dit geval de DAX) waar je posities aanhoudt. Liquiditeit (en dus spread) zal niet zo'n issue zijn; valutakoers is irrelevant omdat het onderliggende mandje de waarde vertegenwoordigt en fluctuaties in de fx rate niet van invloed zijn op je eurowaarde. Hooguit nog wat valutakosten van DeGiro, maar dat is alleen als je handelt (of dividend ontvangt). Gezien het relatief beperkte bedrag denk ik dat switchen duurder is dan het zo laten.quote:Op maandag 5 juni 2023 10:53 schreef Solispolar het volgende:
Goedemorgen allen!
Kort vraagje: ik zit voor +/- 15k in Vanguard (allworld ETF). Inmiddels sta ik op een bescheiden +5% aan toename van waarde.
Echter: ik handel via de duitse beurs (XET) en in dollars i.p.v. euro's; dit valt wel gewoon binnen de kernselectie van degiro waardoor mijn transactiekosten 0 zijn. Heeft het nog zin om te verkassen naar de Nederlandse beurs en in euro's te gaan handelen? Ik heb al even gegoogled, maar ik zie niet echt concrete voordelen..
Wat zouden jullie aanraden?
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla gaat toch wel lekker, na de stijging begin dit jaar een paar keer een kleine correctie gehad maar inmiddels toch alweer boven de $220.
Ik kijk daar ook niet naar, dat lijnenspel.quote:Op woensdag 7 juni 2023 13:21 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.
Tot nu lijkt zij voorspelling uit te komen. En als hij gelijk blijft hebben, worden het mooie TSLA maanden![]()
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 0,7% in de plus.
M'n portfolio gaat wat tegen de stroming in vandaag.
Ja, wel jammer, het stond hier op een prachtige winst. Maar wel een hodl aandeel voor mij.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.
Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
-0,37% bij de ene, +0,73% bij de andere.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 0,7% in de plus.
M'n portfolio gaat wat tegen de stroming in vandaag.
Dit dus mijn portefeuille staat nog maar op -0,29%. Vooral de nasdaq tracker knalt lekker de laatste tijd.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.
Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
"De concurrentie komt er aan!"quote:Op vrijdag 2 juni 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Of.. toch niet?
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.
• Free cash flow van $250M en groeiend.
• gross margins van >35% (ter vergelijking Costco zit op 10,5%, Wal-mart op 25%)
• Ze hadden eind 2022 386 winkels.
• management heeft aangegeven 30 winkels per jaar te openen de komende jaren.
• same store sales stijgt licht ~3%
• al hun free cash flow wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Sinds 2018 ruim 20% van hun uitstaande aandelen
• Mooie stabiele ROIC
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Dit voelt als een AutoZone play, ook zo'n specialty retailer die kleine groei had in same store sales, agressief winkels blijft openen en hun goedkope aandelen blijft inkopen de afgelopen 15 jaar. De vraag is, hun houdbaar zijn hun marges en hun moat want het is wel een godskolere retailer waarin iedereen elkaars goede ideen kopieert.
Ik twijfel nog.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:05 schreef ISVV het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?
Een bonus is een lokkertje, dus ik zou ook kijken naar de vaste en variabele kosten, aangezien je daar nog decennia aan vast zit als je bij dezelfde broker blijft.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:13 schreef koffiekoekjes het volgende:
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen
Max 125 bonus als je meedoet aan actie bij CB.
Eerste inleg is 500 euro, daarna 6x 50 euro
Alles beleggen in bedrijfsobligaties lijkt me wel veilig? Wat zouden jullie doen?
Eenmalig meepakken haalt de kosten er sowieso wel uit, voor de rest zit je gewoon in een standaardfonds met kosten, dus daarna zou ik het er weer uittrekken. Of zo houden voor het gemak, maar dan lever je bewust dus wat in op rendement ten opzichte van een etf of tracker. Die bonus keert overigens wel jaarlijks terug, volgens mij ook voor bestaande klanten.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:13 schreef koffiekoekjes het volgende:
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen
Max 125 bonus als je meedoet aan actie bij CB.
Eerste inleg is 500 euro, daarna 6x 50 euro
Alles beleggen in bedrijfsobligaties lijkt me wel veilig? Wat zouden jullie doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |