Klopt, maar dat is voor EV's in het algemeen nog wel geldig in de US, afgezien van een paar staten.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:09 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Hoe doen ze het eigenlijk in de VS? Toen ik een jaar of 2 geleden in Florida was viel het mij op hoe weinig EV’s ik zag. Gezien de relatief grote afstanden die ze daar normaliter rijden (en het feit dat ze verslaafd zijn aan hun gasoline cars) kan ik mij voorstellen dat Tesla het in sommige staten echt wel lastig heeft.
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hele China is één grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven.
Ja precies... Ik zit nog in BABA en in de sector ETF KWEB. Maar eigenlijk is stockpicken in China mij te gevaarlijk. Straks zegt de AI van BABA nog dat het rode boekje kut is, dan gaat er in één dag 90% van de koers af.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat hele China is één grote blackbox geworden qua geopolitieke ontwikkelingen en interne machtsstrijden. Ik zit dan wel in BYD (en wil in JD), omdat de potentie van de bedrijven uitstekend is, maar dat blijft toch wel een dingetje. Zit ook in de koers natuurlijk, maar die krengen zijn dan ook zo volatiel als de pest, als je een pacemaker hebt zou ik er vanaf blijven.
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.quote:
NVR is er ook zo één die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
NVDA @ 200x free cash flow doet me denken aan CSCO in 2000. Toen met die internet bubble, internet infrastructuur, wat achteraf niet zo'n goede bedrijfstak was. Er waren gigantische overinvesteringen gedaan in de vroege jaren, misallocatie van kapitaal, met als resultaat dat er teveel was, van alles, inventaris, fabrieken etc. En het kostte vele jaren om dat recht te trekken.
Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco. Maar als je mensen destijds waarschijnlijk had gevraagd dan was de toekomst voor Cisco veel beter en waren railroads een semi-dode industrie.
Maar NSC was een betere investering. Ten eerste was dat natuurlijk de prijs van het aandeel Cisco, maar ten tweede omdat er geen concurrentie in railroads kwam, gewoon hun semi-monopoly konden exploiteren en terwijl er gigantische hoeveelheid concurrentie in die internet sector kwam.
We gaan het zien, maar als je vandaag NVDA koopt en het 10-15 jaar vasthoudt dan is het voor mij moeilijk in te beelden dat je het beter doet dan een S&P 500 ETF.
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat BYD wel de grootste kanshebber is om te overleven in China.
Als het niet Chinees was, zat ik er ook in.
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 16:26 schreef monkyyy het volgende:
Je had destijds ook een railroad zoals Norfolk Southern (NSC) kunnen kopen dat in 2000 een market cap had van $6B en een free cash flow van $600 miljoen wat achteraf een veel betere investering was dan Cisco.
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:25 schreef einzeinz het volgende:
[..]
BYD is een sterk merk die je steeds vaker in het straatbeeld ziet. Nog altijd niet zoveel als andere elektrische merken als Tesla en Polestar. Maar het is wel flink aan het boomen.
Afgelopen week toch terug 3 BYD's gespot. Vaak zijn het die ATTO's.
Sinds die crash is hun koers wel behoorlijk gedaald.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:18 schreef nostra het volgende:
[..]
NVR is er ook zo één die heel stilletjes al decennia de market outperformt. Niet dat ik er nu zonodig in wil stappen, maar dat terzijde.
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:37 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dat rijst de vraag: welke aandelen zouden dat nu zijn?
Qua value hidden in plain sight, komt ik niet veel verder dan Shell.
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwdquote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.
Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.
Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)
Het bedrijf wordt verhandeld nu voor circa $700 miljard.
[ afbeelding ]
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 08:50 schreef nostra het volgende:
Redelijk mooi nieuws voor LAVA, zal wel voor een leuke uptick (voor even) zorgen vanmiddag. After market +25%, maar dat zegt me nooit zoveel.
AAPLquote:Op vrijdag 2 juni 2023 22:04 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Als ik vragen mag, waar bestaat jouw portefeuille uit? Ben wel benieuwd
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1quote:Op vrijdag 2 juni 2023 22:05 schreef nostra het volgende:
[..]
+40% na +100% gestaan te hebben intraday. Rollercoaster.Wel beste dag ooit.
Het zal weer zakken inderdaad, na de Seagen deal schoot het ook even naar 8+ en zakte het vervolgens weer weg. Niet liquide, nauwelijks coverage, mini marketcap. Ik heb ze ook als boom or bust, heb nog altijd wel een gokliefde (niet altijd een goede eigenschap op de beursquote:Op zaterdag 3 juni 2023 00:38 schreef Bucketlist het volgende:
[..]
Ik stond even verbaasd te kijken. Verwacht wel dat het nog behoorlijk zakt. Probleem met Lava is dat er in de regel niet veel handel in de aandelen lijkt te zijn. Ook met deze prijs is het nog een koopje, gezien het geld dat ze op de plank hebben liggen. Het geld dat ze eind 2022 op de plank hadden liggen was nog 2x de huidige marketcap.in het Fd stond een interessant artikel https://archive.ph/GcIl1
Mijn gak zit op 1.59, dus misschien dat ik al een deel winst pak. Eigenlijk heb ik geluk dat ik het grootste deel goedkoper heb gekocht. Een klein deel heb ik rond deze koers gekocht. Idee was eigenlijk om dit nog een paar jaar op de plank te laten liggen.
Ik zie ook steeds meer Chinese EV's rondrijden.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:45 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Toevallig vandaag een bezorgvoertuig gezien van BYD.
Voor mij voor het eerst.
Ik had weleens naar BRK gekeken. Gezien de aandelencomponent is het eigenlijk een beetje alsof je een ETF koopt met korting (met een flinke weging in banken, apple en coca cola). Voor mij schreeuwt het niet "goedkoop!" maar de kans dat je het hiermee beter zal doen dan met NVIDIA de komende tien jaar lijkt mij vrij groot.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat Berkshire erg goedkoop is.
Als je hun cash, LT bonds en aandelen porto optelt, krijg je $504,6 miljard. Trek daar de 17,5 miljard aan Parent company debt vanaf, heb je $487,1 miljard netto.
Dan heb je hun operating businesses, die maken ergens rond de $30-$35 miljard winst voor belastingen. (ergens rond de $24-$28 miljard na belastingen)
Het bedrijf wordt verhandeld nu voor circa $700 miljard.
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:quote:Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:
Welke boeken of cursus zouden jullie aanraden voor de beginnende belegger?
https://www.beleggingsinstituut.nl
Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.quote:Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je er echt tijd in wil investeren en in de cijfertjes wil duiken, kan ik dit boek aanraden:
https://www.bol.com/nl/nl(...)13/9200000012005727/
Er is een onderscheid tussen bronnen die je basis uitleggen waardoor je het wereldje beter begrijpt, en bronnen die je eigenlijk (een verkapt) advies geven. Je moet zelf je eigen strategie bepalen en dat kun je het beste doen door veel te lezen en te kijken. Daarnaast moet je er gewoon mee beginnen en zelf ervaring opdoen.
Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.
Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |