abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208828150
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die staan ook mooi op winst hier idd.

Vanavond de kwartaalcijfers van Tesla.

Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.

Ofwel: zijn de kortingen vooral uit noodzaak of luxe geweest.

De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.

Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.

Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan ;)

We gaan het meemaken.
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
pi_208828218
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
Het voelt niet altijd logisch hoe een koers reageert op nieuws.
pi_208828908
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 18:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De beurs is soms onnavolgbaar. ASML presenteert fantastische kwartaalcijfers maar gaat hard onderuit omdat de orderportefeuille iets minder is dan vorig kwartaal. Per saldo is het nog steeds een forse hoeveelheid orders en het kon ook niet zo door blijven gaan.
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_208828933
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2023 19:11 schreef recursief het volgende:

[..]
De orderinstroom kan prima zijn, maar als het de helft is van wat verwacht werd dan gaat de koers wel onderuit.
Dat begrijp ik op zich wel, alleen in dit geval is de ordervoorraad enorm en is vooral het productievermogen de beperking.
pi_208831034
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die staan ook mooi op winst hier idd.

Vanavond de kwartaalcijfers van Tesla.

Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.

Ofwel: zijn de kortingen vooral uit noodzaak of luxe geweest.

De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.

Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.

Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan ;)

We gaan het meemaken.
Order Add Value Beleggingsfonds ingelegd. Die zullen wel een flinke knauw krijgen van de koersdaling ASMI
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 20 april 2023 @ 08:51:27 #31
545 dop
:copyright: dop
pi_208833478
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die staan ook mooi op winst hier idd.

Vanavond de kwartaalcijfers van Tesla.

Wel interessant. Verkoopaantallen zitten wel snor maar de vraag is of de kortingen veel invloed op de marge hebben gehad.

Ofwel: zijn de kortingen vooral uit noodzaak of luxe geweest.

De output van de fabrieken stijgt momenteel snel en er komt natuurlijk een punt waar je meer auto's produceert dan dat je voor die prijs kan verkopen.

Aan de andere kant zijn prijzen van grondstoffen, zoals lithium, weer wat gedaald.

Als de prijsverlagingen uit noodzaak zijn, is dat wel licht beangstigend voor aandeelhouders en zal de prijs wel wat onderuit kunnen gaan nabeurs.
Als ze uit luxe zijn, omdat de marge voldoende is en kosten zijn gedaald, dan is dat beangstigend voor de concurrentie die momenteel niet mee kan gaan ;)

We gaan het meemaken.
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.
voor de speculatieve belegger zal dit een sell zijn, voor de lange termijn belegger een hold .
wat wel belangrijk blijft en belangrijker wordt, Tesla moet vaart maken met nieuwe modellen.
als daar nieuws over komt kan dat mogelijk weer een boost zijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208834483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 08:51 schreef dop het volgende:

[..]
ik heb de cijfers nog niet uitgebreid bekeken maar Tesla lijkt mij nog steeds gezond , de waardering zal wel omlaag komen, maar dat is onvermijdelijk, de bomen blijven niet tot in de hemel groeien, de EV markt gaat spannende tijden tegemoet, met groeiende concurrentie.
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.
Toyota produceert (ondanks dat ze ongeveer de grootste zijn) nog geen aantallen, dus niet relevant op dit moment. Merken als Mercedes en BMW zitten voorlopig nog wel goed denk ik.

Overigens is concurrentie op dit moment nog niet zo'n probleem, iedere EV die nu verkocht wordt, betekent dat er 1 ICE minder verkocht wordt. En daar heeft die concurrentie zelf vooral last van, Tesla niet (want die produceren geen ICE). Tesla hoeft alleen maar stabiel te blijven groeien, het marktaandeel op de EV-markt is minder relevant.
Pas zodra de automarkt verzadigd is met EV's kom je op een kantelpunt.

Voor Tesla groeit het marktaandeel op de totale automarkt juist nog steeds.
Als Volkswagen een ID.3 in plaats van een Polo verkoopt, dan doet dat niets met hun marktaandeel.



quote:
voor de speculatieve belegger zal dit een sell zijn, voor de lange termijn belegger een hold .
Dat geloof ik ook wel. Ik had al wat dividend opgespaard voor vandaag ;)

quote:
wat wel belangrijk blijft en belangrijker wordt, Tesla moet vaart maken met nieuwe modellen.
In eerste instantie klinkt dat logisch. Maar het volgende model met voldoende schaalgrootte wordt de "Model 2" en daar zit sowieso een veel lagere marge op. Tesla maakt ondanks de prijsverlagingen nog steeds meer winst op een Model 3 of Y dan dat ze ooit zullen maken op zo'n "Model 2" dus kan je de productiecapaciteit beter daar nog op inzetten zolang de verkoop nog groeit.

De Model 3 en Y krijgen volgend jaar een facelift (al uitgelekt) en worden ongeveer ~100 kilo lichter. 100 kilo klinkt misschien niet substantieel maar het is wel 100 kilo aan grondstoffen en ~5% op het totaalgewicht.

De Cybertruck komt er nu echt aan, je ziet er ook steeds meer testers mee rondrijden. Daar is wel vraag naar maar dan vooral in de US. Ik zie zoiets ook wel rondrijden in Canada, Australië of andere landen waar de F-serie populair is maar niet in Europa.

De Semi vind ik wat onduidelijk op het moment. Ik weet niet wat de marge daar op is, hoe snel de productie is op te schalen en wanneer de versie voor o.a. de Europese markt van de band gaat rollen. Infrastructuur is ook nog een punt, je kan zo'n ding niet even laden bij een standaard laadpunt. Ik denk zelf dat de Semi op het punt staat waar de Model S in 2012 stond en dat zoiets een jaar of 8 nodig heeft voor het echt in het straatbeeld gaat opvallen.

quote:
als daar nieuws over komt kan dat mogelijk weer een boost zijn.
Er is wel voorzichtig al wat nieuws over, er komt iets van een "Model 2" achtige auto die in de "vanaf $25.000" prijsklasse moet vallen. In Europa zal dat eerst wel ¤30.000 zijn.

Wat hoopgevend is, is dat "energy generation and storage" een YoY groei van 148% liet zien.
Dat betekent dat de Megapack productie op gang aan het komen is.
Volgend jaar opent Shanghai Megafactory dus dan verdubbelt de productiecapaciteit.
Ook hoog nodig, want ze zijn al uitverkocht t/m Q1 2025.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 10:53:04 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 11:05:26 #33
545 dop
:copyright: dop
pi_208834666
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral concurrentie uit (en in) China is nu een bedreiging, ook voor Volkswagen, Hyundai, Ford, Stellantis, GM, etc.
Toyota produceert (ondanks dat ze ongeveer de grootste zijn) nog geen aantallen, dus niet relevant op dit moment. Merken als Mercedes en BMW zitten voorlopig nog wel goed denk ik.

Overigens is concurrentie op dit moment nog niet zo'n probleem, iedere EV die nu verkocht wordt, betekent dat er 1 ICE minder verkocht wordt. En daar heeft die concurrentie zelf vooral last van, Tesla niet (want die produceren geen ICE). Tesla hoeft alleen maar stabiel te blijven groeien, het marktaandeel op de EV-markt is minder relevant.
Pas zodra de automarkt verzadigd is met EV's kom je op een kantelpunt.

Voor Tesla groeit het marktaandeel op de totale automarkt juist nog steeds.
Als Volkswagen een ID.3 in plaats van een Polo verkoopt, dan doet dat niets met hun marktaandeel.

ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.
we hebben ook ooit een markt shift gezien toen de japanners opkwamen.
de grootste concurrenten zullen niet de traditionele autobouwers zijn vermoed ik.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208834688
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 11:05 schreef dop het volgende:

[..]
ik denk dat je op moet passen om teveel te kijken naar de traditionele auto bouwers.
we hebben ook ooit een markt shift gezien toen de japanners opkwamen.
de grootste concurrenten zullen niet de traditionele autobouwers zijn vermoed ik.
Dat zeg ik juist ook.
De echte dreiging komt momenteel uit China, van merken als BYD, NIO en Xpeng. Nu hebben die laatste 2 het ook niet makkelijk maar BYD gaat wel goed.

Van merken als Rivian of Lucid heeft Tesla niets te vrezen, die zijn vooral druk bezig om niet failliet te gaan en tegelijkertijd de productiedoelen te halen.

edit: BYD Dolphin komt na de zomer naar Nederland, dat is echt een geduchte concurrent voor de ID.3 en dat soort auto's...

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 13:13:30 ]
pi_208837912
Ook wat BYD gekocht, ja Chinees, maar potentie. 500 stukjes dus niet al te fors. Wel irritant dat je op DeGiro alleen op TDG kan kopen, liquiditeitsrisico.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_208838152
quote:
7s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:34 schreef nostra het volgende:
Ook wat BYD gekocht, ja Chinees, maar potentie. 500 stukjes dus niet al te fors. Wel irritant dat je op DeGiro alleen op TDG kan kopen, liquiditeitsrisico.
En ik nog 50 aandeeltjes Tesla opgepikt van opgespaard dividend (25 bij DeGiro / 25 bij Rabo).

En een ticket voor Peter Gabriel op 5 juni. Maar dat is geen investering ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-04-2023 16:01:45 ]
  donderdag 20 april 2023 @ 16:39:26 #37
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208838702
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in één kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes. :Y
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208843004
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in één kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei.
Ik begrijp geen kut van wat je post.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_208843027
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
En een ticket voor Peter Gabriel op 5 juni. Maar dat is geen investering
Dat is een loss.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_208843185
Wat een kutdag verder, alleen CHGG mooie gain maar alles down echt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_208843853
De 5 grootste posities van Berkshire zijn vandaag gedaald.
Berkshire is daartegen gestegen.
Dit begrijp ik niet erg goed.
pi_208843896
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:04 schreef WammesWaggel het volgende:
De 5 grootste posities van Berkshire zijn vandaag gedaald.
Berkshire is daartegen gestegen.
Dit begrijp ik niet erg goed.
Tesla is 10% omlaag gepleurd dus dat houdt het universum weer wat in evenwicht
  donderdag 20 april 2023 @ 22:07:48 #43
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208843914
quote:
10s.gif Op donderdag 20 april 2023 21:29 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik begrijp geen kut van wat je post.
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208846073
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 16:39 schreef monkyyy het volgende:
Mijn grootste positie en mijn favoriete specialty P&C verzekeraar, RLI, laat weer mooie cijfers zien. 12% book value groei in één kwartaal en een combined ratio van 77.9 en dat met 16% net premium groei. Steady as she goes. :Y
Pff die zijn aardig hard gestegen!
BlaBlaBla
pi_208848838
quote:
14s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik wil het best uitleggen als je het wil begrijpen, wat is precies je vraag. :)
Alles. :) Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  vrijdag 21 april 2023 @ 10:37:45 #46
545 dop
:copyright: dop
pi_208849347
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Alles. :) Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
https://www.rlicorp.com/
combined ratio, net premium growth. waardering termen specifiek voor verzekeraars.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 21-04-2023 10:42:58 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:51 #47
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208850363
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 april 2023 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Alles. :) Wie is RLI, book value snap ik, combined ratio niet en net premium groei is gewoon de premie die ze catchen neem ik aan?
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie. ^O^

P&C Insurance, oftewel schadeverzekeringen, is de rots waar Berkshire Hathaway op gebouwd is. Waarom vindt Buffett het zo'n geweldige bedrijfstak? Omdat het float genereert. Je ontvangt nu premie's, je hoeft ze pas over een x periode uit te betalen, en in de tussentijd kan de verzekeraar het geld wat ze houden (maar in feite niet bezitten) investeren.

Daar heb ik hem daar vaak genoeg over horen spreken dat ik me er ook in ben gaan verdiepen en kwam tot de conclusie dat er vrij weinig over geschreven wordt. Zelfs Buffett heeft, naar mijn weten, nog nooit een artikel geschreven van 10 kantjes waarin hij exact vertelt hoe je hierover moet nadenken, hij heeft hier en daar wel wat hints gedropt door de jaren heen. Hints die ik ga gebruiken om uit te leggen hoe hierover nagedacht moet worden.

Eén van de eerste "float-businesses" die Buffett kocht was Blue Chip stamps. Hier een korte presentatie van Monish Pabrai waarom dat in die tijd zo aantrekkelijk was:


Maar Buffett koopt niet zomaar iedere P&C verzekeraar in zicht, hij zoekt naar hele bepaalde karakteristieke eigenschappen. Iedere P&C verzekeraar kan float generen. Maar wij willen alleen maar float hebben die niets kost.

Buffett schreef hierover in de 1995 Annual letter, zie gearceerde gedeelte:



Oftwel Buffett hint dat we opzoek moeten naar verzekeraars die winstgevend float kunnen genereren. P&C Insurance is één van de meest competitieve bedrijfstakken die er bestaat, de industrie als geheel maakt nagenoeg verlies op het daadwerkelijk schrijven van verzekeringen, en zijn alleen maar winstgevend omdat ze opbrengsten uit investeringen hebben. Aangezien verzekeringen een commodity product zijn, is er intense prijs competitie en moet de verzekeraar zeer gedisciplineerd zijn in het schrijven van verzekeringen (juiste prijs tegen het juiste risico) om winstgevend float te generen.

Zie zijn opmerkingen hierover in de 2013 Berkshire letter, gearceerde gedeelte:


Om te bepalen of een verzekeraar winstgevend is (underwriting profit maken), kijken we naar de zogenoemde Combined Ratio en vergelijken we die met de sector in het algemeen:


Bron: Jaarverslag 2022 RLI Corp.

Hoe wordt combined ratio berekend: Een verzekeraar moet claims uitbetalen, dit noem je de loss ratio. Een verzekeraar moet geld hebben om de tent te runnen (salarissen betalen, marketing, etc) dit noem je de expense ratio. Als voorbeeld: een verzekeraar schrijf $150 in premies, moet $90 aan claims uitbetalen en heeft $50 als expense.

De loss ratio is 90/150 = 60
De expense ratio is 50/150 = 30
Combined ratio is 60 + 30 = 90.
Als de combined ratio onder de 100 is, dan is de verzekeraar winstgevend op het gebied van verzekeringen schrijven, en wordt er float gegenereerd tegen 0 (of zelfs negatieve) kosten.

Waarom ben ik zo blij met RLI?
RLI kan al decennia achter elkaar winstgevend float genereren (zie plaatje hierboven, combined ratio structureel onder de 100), ze worden betaald om het geld van hun klanten te behouden. Hun concurrentie voordeel wordt als volgt behaald: Dit kunnen ze doen omdat ze opereren in een niche markt van de verzekeringsindustrie, waar de concurrentie veel minder aanwezig is en omdat er blijkbaar een bedrijfscultuur is dat er alleen verzekeringen worden geschreven als die winstgevend zijn voor het bedrijf (en daarmee de aandeelhouders).

We denken al een beetje zoals Buffett. ^O^ We zijn goed onderweg, we weten nu waar we op moeten letten, namelijk combined ratio < 100.

Net Premium growth, hoe moeten we hierover nadenken. We willen graag groei, maar niet groei tegen elke kosten. We willen dat de verzekeraar meer verzekeringen kan schrijven en dan ook winstgevend blijft doen. Zoals ik eerder zei, float genereren is niet moeilijk, maar dat winstgevend doen is intens moeilijk.

Ik kan het niet meer terug vinden, maar ergens op een Berkshire jaarvergadering werd gevraagd hoe het hoofd van GEICO (grote autoverzekeraar, subsidiary van Buffett) werd gecompenseerd en waar Buffett naar keek. Het antwoord op die vraag was dat hij naar twee aspecten keek, namelijk 1) winstgevend verzekeringen schrijven (combined ratio onder de 100) en 2) Net premium growth. Als een kleine winstgevende float goed is, dan is een grotere winstgevende float beter. Winstgevende groei = goed. Maar extreem moeilijk te behalen. :Y

Book value:
Hiervoor gebruik ik een uitspraak van Charlie Munger. In 1994, tijdens een speech bij de University of Southern California Marshall School of Business, zei hij het volgende:

quote:
Over the long term, it's hard for a stock to earn a much better return than the business which underlies it earns. If the business earns 6% on capital over 40 years and you hold it for that 40 years, you're not going to make much different than a 6% return -- even if you originally buy it at a huge discount. Conversely, if a business earns 18% on capital over 20 or 30 years, even if you pay an expensive-looking price, you'll end up with one hell of a result.
Als een verzekeraar, wordt verhandeld op de beurs voor 2x price/book en het genereert 15% book value growth, en het blijft verhandeld worden voor 2x price/book. Dan betekent dat dat het onderliggende bedrijf 15% meer waard is geworden en dat het aandeel (aka, rendement voor de investeerders) exact hetzelfde is als 15%. Onderliggende groei van het bedrijf = waarde creatie voor aandeelhouders. Op lange termijn in ieder geval, op korte termijn zijn aandelen markten irrationeel. :)

Op lange termijn, in het geval van P&C verzekeraars, staat de book value growth (met dividenden teruggevoegd) gelijk aan de TSR (Total Share Holder return). WRB (waar ik ook een positie in heb, ook een pareltje, conservatief gerund, family owned, niche markt, helemaal prachtig O+ ) heeft altijd een mooi tabelletje in hun jaarrekeningen. Buffett deed hetzelfde in zijn jaarrekeningen, die keek naar groei in Book value van Berkshire, totdat de verzekeringstak alsmaar kleiner werd in relatie tot de andere investeringen van Berkshire, en book value groei en intrinsieke waarde niet meer in de pas liepen



Dus om samen te vatten:
Combined ratio: Hoe winstgevend is de verzekeraar, die willen we onder de 100 hebben.
Net Premium growth: Groeit de verzekeraar, en blijven ze daarbij winstgevend.
Book value growth op lange termijn: Hoeveel waarde wordt er voor aandeelhouders gecreëerd op lange termijn.

Er zitten nog veel meer nuances in de P&C tak natuurlijk. Onder andere: 1) Hoe groot is de float en hoe kun je dat aflezen uit de balans en kunnen we er een accurate intrinsieke waarde op zetten. 2) De business cycle van de insurance industrie. 3) Wat is het verschil tussen gross premiums en net premiums. 4) Waarom niet gewoon de hele float investeren in common stocks, verzekeraars investeren hun float vrij conservatief in high grade bonds. 5) Hoe na te denken over super catastrofes (3 orkanen tegelijkertijd en een aardbeving, kan een verzekeraar de tsunami van schadeclaims die daarop volgt overleven) etc. 6) loss reserves op de balans, zijn die accuraat geschat door de actuarissen. En ga zo maar door.

Maar wat ik hierboven heb beschreven, die drie ratios, zijn wel de grote lijnen. ^O^

Hier nog een video waarin goede punten worden aangekaart.

[ Bericht 1% gewijzigd door monkyyy op 21-04-2023 13:37:53 ]
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 22 april 2023 @ 11:41:14 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_208860833
Zie ik iets over het hoofd of begint Netflix echt geld te verdienen?

https://s22.q4cdn.com/959(...)site-Financials.xlsx

Ik zie 2B aan vrije kasstroom voor 1 kwartaal... Dat is meer dan ze ooit in één jaar hebben verdiend.

Zo te zien is Q1 normaliter hun beste kwartaal.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_208882269
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 11:59 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Om uit te leggen hoe ik nadenk hierover, heb ik een aanloopje nodig, ook goed om mijn eigen gedachten te ordenen, dus daar gaat ie. ^O^

Top uitleg _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')