Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.quote:Op zondag 4 juni 2023 22:37 schreef ISVV het volgende:
[..]
Ik vind het zelf wel leuk om me af en toe in een (relatief onbekend) bedrijf te verdiepen, wie ze zijn en wat ze doen, beetje op TradingView steun- en supportlijnen zoeken, P/E-ratio en groei van omzetten en winsten analyseren, wat inlezen over de CEO en de concurrentie en dan bepalen of ik investeer. Dat gaat dan om hooguit een paar meijer, maar mijn rendement is daar vooralsnog hoger dan op mijn ETF's. Alleen dit geldt natuurlijk voor mezelf, niet iedereen vindt dat leuk of neemt er de tijd voor.
kloptquote:Op zondag 4 juni 2023 22:00 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik kan je wel verklappen dat je het beste periodiek in brede ETF's kunt beleggen.
Je kunt wel door het hele leerproces gaan en alle fouten maken die ik ook gemaakt hebt, je kunt 10 klappers maken en 10 keer op je bek gaan, maar uiteindelijk levert beleggen het meest op als je braaf elke maand je geld in ETF's stopt en er vooral zo weinig mogelijk naar kijkt.
Ik ken dit 'instituut' niet, maar na een korte blik op hun website zou ik hier wegblijven. Je kunt weliswaar losse produkten kopen, maar ze hebben een systeem met modules ontwikkeld. Dat betekent meestal dat er informatie ontbreekt in de losse producten en dat je wordt geadviseerd om meer producten af te nemen om 'echt' aan de slag te gaan. Oftewel upselling. Je bent vaak al honderden euro's verder voordat je doorhebt dat je standaard of zelfs slechte informatie krijgt voorgeschoteld die vaak ergens anders gratis is te verkrijgen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 23:02 schreef ph-buf het volgende:
Welke boeken of cursus zouden jullie aanraden voor de beginnende belegger?
https://www.beleggingsinstituut.nl
Is dit wat of meer het product van een finfluencer met weinig deskundige kennis?
Oh helemaal mee eens hoor. Ik ben ook team-ETF en daar investeer ik veel in. Zeker toen ik net begon met beleggen.quote:Op zondag 4 juni 2023 23:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat jouw research zich uitbetaalt geloof ik wel. Maar kun je die research ook doen voor 20 aandelen zodat je een beetje kunt spreiden? En er zitten ook aandelen tussen waarbij de waarde er wel inzit, maar die waarde zich pas over 5 jaar vertaalt in een hogere koers. Je kunt daar een dagtaak aan hebben en in de praktijk nemen mensen die tijd niet natuurlijk. En een bedrijf kan er nog zo goed voorstaan, als er stront aan de knikker is in een sector, daalt jouw bedrijf net zo hard mee. In de praktijk is stock picking gewoon moeilijk.
Ja goeie vraag.. ze hebben kosten verhoogd.quote:Op maandag 5 juni 2023 09:11 schreef ISVV het volgende:
Overigens begreep ik dat het voortaan interessanter is om per kwartaal (i.p.v. maandelijks) in ETF's te investeren bij DEGIRO, i.v.m. gestegen transactiekosten.
Volgens mij betaal je alleen wat extra aansluitingskosten voor elke beurs (in dit geval de DAX) waar je posities aanhoudt. Liquiditeit (en dus spread) zal niet zo'n issue zijn; valutakoers is irrelevant omdat het onderliggende mandje de waarde vertegenwoordigt en fluctuaties in de fx rate niet van invloed zijn op je eurowaarde. Hooguit nog wat valutakosten van DeGiro, maar dat is alleen als je handelt (of dividend ontvangt). Gezien het relatief beperkte bedrag denk ik dat switchen duurder is dan het zo laten.quote:Op maandag 5 juni 2023 10:53 schreef Solispolar het volgende:
Goedemorgen allen!
Kort vraagje: ik zit voor +/- 15k in Vanguard (allworld ETF). Inmiddels sta ik op een bescheiden +5% aan toename van waarde.
Echter: ik handel via de duitse beurs (XET) en in dollars i.p.v. euro's; dit valt wel gewoon binnen de kernselectie van degiro waardoor mijn transactiekosten 0 zijn. Heeft het nog zin om te verkassen naar de Nederlandse beurs en in euro's te gaan handelen? Ik heb al even gegoogled, maar ik zie niet echt concrete voordelen..
Wat zouden jullie aanraden?
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla gaat toch wel lekker, na de stijging begin dit jaar een paar keer een kleine correctie gehad maar inmiddels toch alweer boven de $220.
Ik kijk daar ook niet naar, dat lijnenspel.quote:Op woensdag 7 juni 2023 13:21 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Ik kijk bijna nooit op YT naar technische aandelen vids maar heel toevallig kwam ik op het Amerikaanse TSLA forum bijgaande video tegen. Deze was gemaakt vlak voor de stijging 2 weken geleden.
Tot nu lijkt zij voorspelling uit te komen. En als hij gelijk blijft hebben, worden het mooie TSLA maanden![]()
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 0,7% in de plus.
M'n portfolio gaat wat tegen de stroming in vandaag.
Ja, wel jammer, het stond hier op een prachtige winst. Maar wel een hodl aandeel voor mij.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.
Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
-0,37% bij de ene, +0,73% bij de andere.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ongeveer 0,7% in de plus.
M'n portfolio gaat wat tegen de stroming in vandaag.
Dit dus mijn portefeuille staat nog maar op -0,29%. Vooral de nasdaq tracker knalt lekker de laatste tijd.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Mijn indexfondsen bij Fitvermogen staan eindelijk ook weer in het groen en gaan de laatste dagen lekker.
Losse aandelen gaan een stuk minder, vooral Alfen is de gebeten hond de afgelopen dagen.
"De concurrentie komt er aan!"quote:Op vrijdag 2 juni 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Tesla krijgt het moeilijk in China"
Of.. toch niet?
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.
• Free cash flow van $250M en groeiend.
• gross margins van >35% (ter vergelijking Costco zit op 10,5%, Wal-mart op 25%)
• Ze hadden eind 2022 386 winkels.
• management heeft aangegeven 30 winkels per jaar te openen de komende jaren.
• same store sales stijgt licht ~3%
• al hun free cash flow wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Sinds 2018 ruim 20% van hun uitstaande aandelen
• Mooie stabiele ROIC
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Dit voelt als een AutoZone play, ook zo'n specialty retailer die kleine groei had in same store sales, agressief winkels blijft openen en hun goedkope aandelen blijft inkopen de afgelopen 15 jaar. De vraag is, hun houdbaar zijn hun marges en hun moat want het is wel een godskolere retailer waarin iedereen elkaars goede ideeën kopieert.
Ik twijfel nog.quote:Op donderdag 8 juni 2023 23:05 schreef ISVV het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, ik verdiep me er ook nog even in. Jij al de keuze gemaakt om te investeren of niet?
Een bonus is een lokkertje, dus ik zou ook kijken naar de vaste en variabele kosten, aangezien je daar nog decennia aan vast zit als je bij dezelfde broker blijft.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 00:13 schreef koffiekoekjes het volgende:
https://www.centraalbeheer.nl/beleggen/bonusacties-beleggen
Max 125¤ bonus als je meedoet aan actie bij CB.
Eerste inleg is 500 euro, daarna 6x 50 euro
Alles beleggen in bedrijfsobligaties lijkt me wel veilig? Wat zouden jullie doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |