TA is geen dikke bullshit.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 16:40 schreef JimmyJames het volgende:
Cijfers Apple ook wel goed.
Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
Ik kijk meer naar de psychologie erachter. Plus maatschappelijke ontwikkelingen. In TA geloof ik niet (meer) echt, anders dan op een dag handelen in opties.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 17:02 schreef dop het volgende:
[..]
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financiële instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 20:39 schreef SOG het volgende:
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.
Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:
Één balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.
De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.
Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
Apart, toch verschillende koersen die onderuit gingen na goede resultaten; blijkbaar speelt de verwachting ook een rol (beter dan verwacht is te weinig).quote:Op zaterdag 6 mei 2023 23:29 schreef maan_man het volgende:
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.
Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
Dat dus. Voor de vrije kasstroom zegt i.m.o. iets over hoe gezond een bedrijf is.quote:Op zondag 7 mei 2023 09:19 schreef recursief het volgende:
De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
Aker Horizons heeft er een aantal projecten in lopen (maar ook in carbon capture en superconductors, dus je zit niet fully exposed).quote:Op zondag 7 mei 2023 09:03 schreef blomke het volgende:
Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
Of nog minder: je handelt tegen goed getrainde AI-modellen.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 21:30 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financiële instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudtquote:Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
Dat is mij allemaal te kort. Ook heb liever obligaties die zeker 5 jaar lopen, anders moet ik er te veel aandacht aan bestedenquote:Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt
[ afbeelding ]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?quote:(ABM FN-Dow Jones)
De volumes van PostNL waren in het eerste kwartaal niet zo slecht als gevreesd. Dit stelde analist Frank Claassen van Degroof Petercam maandag.
Na de koersdaling van 15 procent dit jaar besloot de analist om zijn advies te verhogen van Reduceren naar Houden met een koersdoel van 1,55 euro.
"PostNL presteerde in lijn met onze verwachtingen en beter dan de consensus, vooral bij pakketten", aldus Claassen. Met name in de maand maart waren de volumes sterker dan verwacht, ook internationaal.
PostNL is een bedrijf dat ik sowieso links laat liggen. Toen ik pas belegde, heb ik het even in bezit gehad. Verblind door het mooie dividend.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
Ik denk dat laatste ja...quote:Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?
Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2023 09:25:34 ]
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 08:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wederom in een spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 11:08 schreef Malavita het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mij werd hier verteld dat die alleen per miljoen dollar ofzo verkocht wordenquote:Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt
[ afbeelding ]
Staatsobligaties gekocht die veel van hun waarde verloren toen de rente steeg. Is niet goed voor de balans.quote:Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?
Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Best interessant bedrijf. Maar wat die aan aandelen jaarlijks bijdrukken voor de stock based compensation is waanzin. Die hebben gewoon schijt aan de aandeelhouders.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 19:32 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
Wederom in een spoiler:Ibkr hoor ik goede berichten overSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
quote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat.Wat moet ik hier nou weer mee.
Wederom in een spoiler:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Accidental petroleum dusquote:Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er ¤500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
Lijkt wel een pump & dump van die 2 oude kereltjesquote:Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er ¤500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
Ja. Ging goed bij ons.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat.Wat moet ik hier nou weer mee.
Is het gelukt? Ben wel benieuwdquote:Op dinsdag 9 mei 2023 22:29 schreef SOG het volgende:
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen
Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks
Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren
Vaag dat het bij mij mis ging.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:16 schreef SOG het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
(Ja, geen problemen er mee gehad)
Een euro doet nu 1,09 USD, maar in oktober van vorig jaar deed diezelfde euro 0,97 USD. De euro staat inmiddels dus 12,37% hoger. Als je in oktober ¤1.000,- had geïnvesteerd in een in USD genoteerde belegging, dan is die belegging nu in euro's dus nog maar ¤889,91 waard. Volgens mij is dit product niet gehatched tegen wisselingen in de valutakoers. Dat is een risico.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 20:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.
Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?
https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
Hoi, ik had al mijn dollars op degiro overgeboekt naar IB en dat duurde al een paar dagen. Steeg de dollar ook nog in de tussentijd dus wat ik misgelopen heb aan de dollarstijging dat is al gelijk aan een paar (3,5) maanden rente op die obligatiesquote:
Omzet uit energieopslag is 285% gegroeid ofzo?quote:Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.
@ verse prins, wat maak jij er van?
Het grappigste / meest interessante van de interviews met Elon Musk is hoeveel hij altijd tot in detail weet te vertellen over de producten en waar ze mee bezig zijn, zover hij dat wil/kan vertellen zonder bedrijfsgeheimen te lekken.quote:
Grappig, hier ook vanochtend Alfen gekocht tegen 67,8. Alleen wel iets minder met 29 stuks.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar ¤10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op ¤67,80
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.quote:Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar ¤10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op ¤67,80
Dat zeker en ook een prima dividend t.o.v. m'n aanschafprijs, dus het blijft zeker in m'n portfolio.quote:Op woensdag 17 mei 2023 17:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
Grappig dat die nu voor 20% in China tech JD & BABA zit... Hij wordt vaak aangehaald door de big short, maar volgens mij heeft hij er sindsdien aardig vaak compleet naast gezeten.quote:Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?quote:Op woensdag 17 mei 2023 19:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
Als jij DeGiro op expiratiedatum niet vóór 17.40 een mail stuurt met welke optie je wil uitoefenen, dan wordt dat ding waardeloos uitgeboekt. Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een reële optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.quote:Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Klopt. Zie je pas de maandag na de vrijdag v/d afloopdatum, de aandelen plus afschrijving.quote:Op donderdag 18 mei 2023 06:41 schreef nostra het volgende:
Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een reële optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.quote:Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Reken erop dat je ALTIJD uitgeofend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:28 schreef JimmyJames het volgende:
Reken erop dat je ALTIJD uitgeoefend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 10:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
De meeste aandelenopties die op de AEX worden verhandeld, hebben ook een Amerikaans ontwerp, d.w.z. het zijn Amerikaanse opties. Indexopties zijn doorgaans van het Europese type.quote:Op donderdag 18 mei 2023 13:40 schreef jaco het volgende:
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.
De koers is nu ¤65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Ja tuurlijk had ik liever gekocht op 65 euro.quote:Op donderdag 18 mei 2023 16:29 schreef blomke het volgende:
[..]
De koers is nu ¤65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiëel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Zolang Nvidia blijft doorstomen zal dat ook wel zijn vruchten afwerpen op de koers van ASMLquote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiëel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Ze zijn wel enorm afhankelijk van een wereldwijde supply chain. De kans dat geopolitieke conflicten die keten gaat verstoren lijkt me best groot.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
Zoals ik het zie is de grootste bottleneck voor ASML de komende jaren om de productie voldoende op te schalen. Voldoende vraag is het probleem niet.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.
Na koopaanbeveling door ING, gisteren toch de call's BI geschreven.quote:Op donderdag 4 mei 2023 21:59 schreef blomke het volgende:
Morgen btw cijfers Brunel, ben er niet gerust op. Heb gebropeerd call's te schrijven, maar de afgelopen dagen is het aandeel plm. 8% gedaald, langzaam maar zeker....
Dat heb ik met Floor & Decor gedaan door wat Youtube filmpjes te bekijken van random bezoekers die er gingen shoppen / rondkijken en dat filmden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 13:08 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).quote:Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto ¤67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.quote:Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 17:14 schreef jaco het volgende:
[..]
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
Nou mooi, je maakt dus nu al winst. Je kan i.d.d. via een short call (OTM) weer inkomsten genereren. Er bestaat een heel scala aan combi's mogelijk met put's, call's met verschillende afloopdata, uitoefenprijzen en aantallen. Mooiste vind ik de "diagonale ratio call spread".quote:Op zaterdag 20 mei 2023 15:36 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto ¤67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 16:10 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?
Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
In veel gevallen worden de betalingen voor de leases niet afgetrokken in de cijfers op sites zoals Morningstar of Seekingalpha. Dan kan het met zulke bedrijven lijken of de FCF een stuk hoger is.quote:Op zondag 21 mei 2023 09:26 schreef jaco het volgende:
[..]
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.
Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
Dat kun jij niet oplossen, als Vanguard dit product wil blijven verhandelen in Europa zullen ze een KiD op moeten stellen.quote:Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:
[ afbeelding ]
Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Wat een gezeik weer.
Ik zie VOO ook niet terug bij DeGiro. Wel 2 andere met ISIN IE00B3XXRP09 (distributing) en IE00BFMXXD54 (accumulating).quote:Op maandag 22 mei 2023 15:59 schreef monkyyy het volgende:
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
Dank.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |