abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 mei 2023 @ 16:40:27 #101
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209030204
Cijfers Apple ook wel goed.

Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
Please Move The Deer Crossing Sign
  zaterdag 6 mei 2023 @ 17:02:58 #102
545 dop
:copyright: dop
pi_209030488
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 16:40 schreef JimmyJames het volgende:
Cijfers Apple ook wel goed.

Kan me nog een discussie aan de bar herinneren van 2-3 weken terug met iemand die werkt voor een hedge funds en fanatiek gelooft in TA "Apple kan alleen maar dalen vanaf nu! Kijk nou naar de chart!! Ik heb me volgeladen met puts. Ze staan nu op $163". Ik "ik zou er eerder puts op schrijven eerlijk gezegd. TA is echt dikke bullshit" (gesprek was niet in het Nederlands, maar daar kwam het op neer). Zelf geen positie in Apple.
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 06-05-2023 17:08:09 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209030800
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 17:02 schreef dop het volgende:

[..]
TA is geen dikke bullshit.
We doen allemaal bewust of onbewust aan TA.
Je kunt er alleen in doorschieten door alles te becijferen en niet meer te kijken naar alles wat niet in cijfertjes en lijntjes is te vangen
Ta en Fa hebben overlap.

Ik kijk meer naar de psychologie erachter. Plus maatschappelijke ontwikkelingen. In TA geloof ik niet (meer) echt, anders dan op een dag handelen in opties.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209031280
pi_209031412
Ik heb er weleens (een samenvatting van) een proefschrift over gelezen. Uit mijn hoofd was de conclusie dat TA op de grondstoffen- en valutamarkten enige voorspellende waarde had.

Bij aandelen werd er geen significante meerwaarde gevonden ten opzichte van buy and hold.
pi_209033729
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.

Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:

Één balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.

De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.

Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
pi_209034563
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 20:39 schreef SOG het volgende:
Denk dat het meeste geld verdiend wordt met technische analyse door het geven van cursussen aan mensen die denken wel ff de markt te kunnen verslaan met TA. Crypto, forex, aandelen, maakt nie uit, doe de cursus en het geld komt vanzelf.

Ik heb de afgelopen jaren tweemaal mensen ontmoet die TA deden:

Één balinese vrouw die dan op fb trots aan het delen was dat ze de cursus aan het doen was (TA crypto). Zitten ze in een zaal met 30 van die vrouwen met allemaal laptops crypto te traden. Echt megacringe.

De tweede persoon is een man die heel zijn godsvermogen in een of ander louche vastgoedproject heeft gestopt dat over de kop ging. Van geld als water, naar 0 euro en een kater. Nu flink bezig met cursus forex TA, want daar valt wel wat mee te verdienen.

Anyway, ik heb er geen verstand van, maar de cijfers liegen er niet om. Het leeuwendeel van handelaren verliest.
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financiële instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
pi_209035259
Volgens mij werkt TA alleen als voldoende mensen erin geloven. Op basis van het verleden probeer je te voorspellen wat anderen gaan doen. Als de TA-analyst een weerstand voorspelt en voldoende mensen die analyse opvolgen, dan droogt de vraag op bij het bereiken van die weerstand en wordt het een self fulfilling prophecy. Is dat dan de kunde van de analist? Volgens mij is TA vooral een leuk speeltje voor daghandelaren en speculanten. Ik doe er niets mee.
pi_209038038
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.

Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
pi_209040525
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 23:29 schreef maan_man het volgende:
Het is gewoon heel simpel zijn de resultaten substantieel beter dan verwacht dan gaat de koers omhoog, zijn de resultaten substantieel slechter dan verwacht gaat de koers omlaag. Kan de technische analyse uitwijzen wat het wil.

Alles wat buiten het cijferseizoen gebeurd is meestal ruis en wil ik weinig mee te maken hebben.
Apart, toch verschillende koersen die onderuit gingen na goede resultaten; blijkbaar speelt de verwachting ook een rol (beter dan verwacht is te weinig).

Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209040611
De aandelenkoersen worden vooral bepaald door verwachtingen over de toekomst. De gerapporteerde resultaten zijn veel minder belangrijk. De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_209040653
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 09:19 schreef recursief het volgende:
De jaarcijfers zijn wel belangrijk omdat die ook iets zeggen over zaken die van invloed zijn op de toekomst, zoals schuldposities (belangrijk ivm oplopende rentes), orderportefeuilles, vrije kasstromen, etc.
Dat dus. Voor de vrije kasstroom zegt i.m.o. iets over hoe gezond een bedrijf is.
pi_209040707
Het is vrij simpel: als je een buy-or-sell-beslissing moet nemen is het leuk maar niet superrelevant dat bedrijf X vorig jaar 15% nettorendement heeft gedraaid. Wat er echt toe doet is hoe je verwacht dat ze het in de komende jaren gaan doen. Zie als voorbeeld PostNL.
  zondag 7 mei 2023 @ 11:22:02 #114
13309 nostra
ask why
pi_209041851
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 09:03 schreef blomke het volgende:

Ik zoek btw nog steeds bedrijven in de waterstofeconomie.
Aker Horizons heeft er een aantal projecten in lopen (maar ook in carbon capture en superconductors, dus je zit niet fully exposed).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_209042153
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 21:30 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat is het punt inderdaad ook voor particulieren. Zelfs als TA meerwaarde heeft, ga je er vermoedelijk toch niet echt van profiteren omdat je handelt tegen financiële instellingen waar ze 25 econometristen op een afdeling hebben zitten die alle tools hebben om de juiste analyse te maken. En daar tegenover zit jij dan op je zolderkamertje weerstandslijntjes te trekken.
Of nog minder: je handelt tegen goed getrainde AI-modellen.

En dan bedoel ik niet die Forex trade ponzi’s die claimen dat te doen.
  zondag 7 mei 2023 @ 14:29:56 #116
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_209044252
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 22:06 schreef LXIV het volgende:
Ik heb ondertussen wel heel veel rabo perps verzameld. Weet iemand een andere bedrijfsobligaties die rond de 7% noteert effectief en veilig is. Of een goede etf met obligaties, het liefst een die driemaandelijks uitkeert.?
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 7 mei 2023 @ 15:50:13 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209045588
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik zou op zoek gaan naar kortlopende Amerikaanse staatsobligaties. Die yielden nu 5/6 soms 7% Als je ze tot aflossing aanhoudt

[ afbeelding ]
Dat is mij allemaal te kort. Ook heb liever obligaties die zeker 5 jaar lopen, anders moet ik er te veel aandacht aan besteden
The End Times are wild
pi_209056254
quote:
(ABM FN-Dow Jones)
De volumes van PostNL waren in het eerste kwartaal niet zo slecht als gevreesd. Dit stelde analist Frank Claassen van Degroof Petercam maandag.

Na de koersdaling van 15 procent dit jaar besloot de analist om zijn advies te verhogen van Reduceren naar Houden met een koersdoel van 1,55 euro.

"PostNL presteerde in lijn met onze verwachtingen en beter dan de consensus, vooral bij pakketten", aldus Claassen. Met name in de maand maart waren de volumes sterker dan verwacht, ook internationaal.
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
pi_209058485
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:30 schreef recursief het volgende:

[..]
Was even +11% vanochtend, nu +8%. Is de bodem geweest?
PostNL is een bedrijf dat ik sowieso links laat liggen. Toen ik pas belegde, heb ik het even in bezit gehad. Verblind door het mooie dividend.

Volgens mij zijn Herna en haar kornuiten ieder kwartaal net zo verbaasd door de resultaten als dat wij dat zijn. Stuurloos schip, geen idee, geen visie.

Nu kan de bodem misschien even zijn bereikt, maar binnen twee jaar doet het volgende probleem zich zeker voor. Wij hebben (net als Herna) nog geen idee wat er komt; minder pakketjes door de recessie, dure brandstof, gedoe met schijnzelfstandigheid, oplopende personeelskosten. Geen idee, maar het volgende probleem is nooit ver weg.

En kosten doorberekenen kan maar beperkt. Anders liggen alle pakketjes morgen bij DHL in de bestelbus.
pi_209062037
Ik had ook liever gehad dat ze in goede tijden minder met dividend smeten zodat ze wat weerbaarder waren. Maar ik heb er nog zat en ik ga daar nog wel wat jaren aan vastzitten. Mijn beleggingshorizon is sowieso een jaar of 15 en wat er in de tussentijd gebeurt ga ik niet heel nerveus van worden. Het scheelt bovendien in box 3. :P
  maandag 8 mei 2023 @ 22:54:55 #121
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209065995
Waarom doen grote Amerikaanse banken het zo slecht (C, BAC etc) ?

Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
pi_209067345
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:

Ik dacht dat hogere rentes goed voor ze waren? Recessievrees? Inflatie? Huizenmarkt? Gevaar van fintech? Gedoe met die regionale banken?
Ik denk dat laatste ja... ;(
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209067754
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-05-2023 09:25:34 ]
pi_209068999
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 08:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke broker heeft ongeveer hetzelfde aanbod als DeGiro en biedt nog wel een beetje service?
SPOILER
pi_209069467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 11:08 schreef Malavita het volgende:

[..]
SPOILER
SPOILER
  dinsdag 9 mei 2023 @ 12:18:20 #126
545 dop
:copyright: dop
pi_209069787
ik heb in mijn jaren heel wat brokers en banken versleten, maar overal is wel wat is mijn ervaring.
als het goed gaat of je hebt simpele vragen dan wordt je prima geholpen, maar als het ook maar een klein beetje lastiger is dan ben je fucked
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209070281
Ik denk dat Interactive Brokers erom bekend staat een goed alternatief te zijn. Ik heb daar nu ook eindelijk een rekening. Wil toch wat in de obligatiemarkt zetten en op de een of andere manier zie ik maar weinig staatsobligaties op degiro (geen us iig).

Wel ff wennen aan de interface.
pi_209070383
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 14:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Mij werd hier verteld dat die alleen per miljoen dollar ofzo verkocht worden :?
  dinsdag 9 mei 2023 @ 13:13:05 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209070655
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 22:54 schreef JimmyJames het volgende:

Staatsobligaties gekocht die veel van hun waarde verloren toen de rente steeg. Is niet goed voor de balans.
The End Times are wild
pi_209071041
En weer een spoiler:

SPOILER
  dinsdag 9 mei 2023 @ 19:32:22 #131
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209075248
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
pi_209077439
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 19:32 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben ook op de Palantir bandwagon gestapt.
Best interessant bedrijf. Maar wat die aan aandelen jaarlijks bijdrukken voor de stock based compensation is waanzin. Die hebben gewoon schijt aan de aandeelhouders.
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:23:06 #133
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_209078075
quote:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
Ibkr hoor ik goede berichten over
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_209081430
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen :?

Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks :r

Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren :')
pi_209081826
Iemand hier reeds aangifte gedaan met een box 3 hypotheek?
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat. :? Wat moet ik hier nou weer mee.

[ Bericht 65% gewijzigd door ludovico op 09-05-2023 22:46:43 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_209083299
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Vul je de aangifte juist in, zegt de belastingdienst dat de schuld niet bestaat. :? Wat moet ik hier nou weer mee.

(Ja, geen problemen er mee gehad)
pi_209084889
quote:
Wederom in een spoiler:

SPOILER
SPOILER
pi_209086430
15:30 cpi april usa
pi_209087112
Occidental Petroleum had ik beter niet kunnen kopen.
Berkshire koopt ze niet op en de cijfers vallen wat tegen.
Het was een gokje en vooralsnog ben ik er ¤500 op verloren in twee weken.
Spijtig.
pi_209088884
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Spijtig.
Accidental petroleum dus :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209088962
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 10:46 schreef WammesWaggel het volgende:
Spijtig.
Lijkt wel een pump & dump van die 2 oude kereltjes ;)

pi_209089148
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:40 schreef ludovico het volgende:
Ja. Ging goed bij ons.
  woensdag 10 mei 2023 @ 19:53:12 #143
344884 monkyyy
pi_209093609
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 22:29 schreef SOG het volgende:
op IB kun je gewoon voor 1k een T-bill kopen. Wie liep hier fakenews te verspreiden dat je die alleen per 100k kon kopen :?

Morgen ff shoppen met het geld dat ik aan de zijlijn heb liggen. Stonks :r

Die aandelen van mij liggen al 1,5 jaar stof te vergaren :')
Is het gelukt? Ben wel benieuwd
pi_209094954
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:16 schreef SOG het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

(Ja, geen problemen er mee gehad)
Vaag dat het bij mij mis ging.

Maar de hypotheek was bij mij wel voor aanschaf woning, maar voldoet niet aan eigen woning schuld vanwege niet aflossen. Het aangifteprogramma laat daarop de hele schuld verdwijnen alsof die niet bestaat. Geen box 1 noch 3.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:55:38 #145
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_209124658
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.

Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?

https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
pi_209125729
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Als alternatief voor een spaarrekening je geld in Amerikaanse staatsobligaties stoppen via dit fonds middels DeGiro ipv direct bij de Amerikaanse overheid te koper wat meen ik niet kan.

Hogere rente en gemak zou ik denken.
Heeft zo'n fonds ook nadelen?

https://doc.morningstar.c(...)466&investmenttype=1
Een euro doet nu 1,09 USD, maar in oktober van vorig jaar deed diezelfde euro 0,97 USD. De euro staat inmiddels dus 12,37% hoger. Als je in oktober ¤1.000,- had geïnvesteerd in een in USD genoteerde belegging, dan is die belegging nu in euro's dus nog maar ¤889,91 waard. Volgens mij is dit product niet gehatched tegen wisselingen in de valutakoers. Dat is een risico.

Volgens het essentiële beleggingsdocument waar je naar verwijst, zal dit fonds in een gemiddeld scenario 0,2% rendement opleveren na 1 jaar en 0,7% na 3 jaar. Dat is minder dan op een spaarrekening.

Kortom: ik zie niet wat er zo aantrekkelijk is aan deze belegging.
pi_209166974
Ik zoek ook een obligatie die in december afloopt.
pi_209167943
Zie ik nu goed bij de Giro dat je maar een obligatie per keer kan kopen. Bij aandelen kan je een aantal invullen. Bij obligaties zie ik die mogelijkheid niet. Zo lopen de kosten wel hard op.
  maandag 15 mei 2023 @ 22:22:46 #149
344884 monkyyy
pi_209170676
Het gaat weer lekker bij de Rabobank...

pi_209171411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2023 19:53 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Is het gelukt? Ben wel benieuwd
Hoi, ik had al mijn dollars op degiro overgeboekt naar IB en dat duurde al een paar dagen. Steeg de dollar ook nog in de tussentijd dus wat ik misgelopen heb aan de dollarstijging dat is al gelijk aan een paar (3,5) maanden rente op die obligaties :') man man man. 1.1037 gewisseld + 41 euro kosten, staat nu tegen de 1.09. Dus ik wacht nog ff af, miss dat de euro nog wat aantrekt :') of de dollar nog wat daalt ivm de perikelen in de VS.

Maar het kopen lukt 100% voor de duidelijkheid. Per 1k$ kun je gewoon >5 % krijgen. Staat ook info over op op yt.
pi_209181609
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.

@ verse prins, wat maak jij er van?
pi_209181637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 09:23 schreef Faraday01 het volgende:
Flinke tik voor Alfen na de kwartaalcijfers.

@ verse prins, wat maak jij er van?
Omzet uit energieopslag is 285% gegroeid ofzo?

Ik heb geen glazen bol maar zowel het uitbreiden van laadinfrastructuur als energieopslag blijft wel nodig de eerstkomende 25 jaar.

Of Alfen daar een belangrijke rol in blijft spelen weet je uiteraard nooit, je kan wel in de juiste stal zijn maar alsnog op het verkeerde paard wedden.

Ik heb nog steeds een (heel) matig plusje op Alfen dus geen stress maar heb sowieso geen plannen om het te verkopen.
Bijkopen ook niet want ben dividend aan het sparen voor m'n belastingaanslag :P
pi_209181870
Samenvatting, niet alleen Tesla is "fucked" als er meer spanning ontstaat rondom Taiwan.

pi_209183939
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar ¤10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op ¤67,80
pi_209184245
quote:
Het grappigste / meest interessante van de interviews met Elon Musk is hoeveel hij altijd tot in detail weet te vertellen over de producten en waar ze mee bezig zijn, zover hij dat wil/kan vertellen zonder bedrijfsgeheimen te lekken.

Vraag iets over een raketmotor, casting, elektronica, Optimus, FSD hij weet altijd de ins en outs en dat geeft hem denk ik een bepaald voordeel bij het houden van overzicht. Hij kan ad hoc altijd snel met een antwoord komen, dat betekent ook wel dat hij er over nagedacht heeft. En als dat niet zo is, dan zie je de raderen bijna draaien in z'n hoofd ;)
pi_209186514
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog even m'n portfolio bekeken, ik zat vanwege de koersstijgingen best wel "diep" in BESI (met ~50% winst) dus daar ¤10k van verkocht en 150 stuks Alfen bij gekocht op ¤67,80
Grappig, hier ook vanochtend Alfen gekocht tegen 67,8. Alleen wel iets minder met 29 stuks.
Da gao nie nou!
pi_209186606
Ik heb ook een plukje bijgekocht tegen ¤67,56. GAK nu ruim ¤71
pi_209186807
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
pi_209187052
quote:
2s.gif Op woensdag 17 mei 2023 17:05 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
BESI is de laatste paar maanden ook wel hard gegaan.
Dat zeker en ook een prima dividend t.o.v. m'n aanschafprijs, dus het blijft zeker in m'n portfolio.
pi_209188424
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
  woensdag 17 mei 2023 @ 21:19:27 #163
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209189855
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Grappig dat die nu voor 20% in China tech JD & BABA zit... Hij wordt vaak aangehaald door de big short, maar volgens mij heeft hij er sindsdien aardig vaak compleet naast gezeten.
pi_209191188
Alphabet blijft ook maar doorgaan, alweer +35% dit jaar
BlaBlaBla
pi_209192455
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2023 19:32 schreef MisChrartin het volgende:
Ik had een paar weken geleden een put optie Alfen geschreven op 70 euro met expiratiedatum van komende vrijdag en ik kreeg er 300 euro premie voor.
Ik ben echt benieuwd of ik nu uitgeoefend wordt. De koers is onder de 70 dus theoretisch zou het kunnen. Dan zou mijn aankoopprijs 67 euro zijn.
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
pi_209192548
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:

[..]
Bedoel je dat in-the-money opties soms niet uitgeoefend worden? Wat zou daar een reden voor kunnen zijn?
Als jij DeGiro op expiratiedatum niet vóór 17.40 een mail stuurt met welke optie je wil uitoefenen, dan wordt dat ding waardeloos uitgeboekt. Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een reële optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_209192850
quote:
7s.gif Op donderdag 18 mei 2023 06:41 schreef nostra het volgende:
Zal dus vast wel eens door onoplettendheid door een particulier gebeuren, maar ik zou er niet vanuut gaan dat dat een reële optie is als je short zat, je wordt gewoon assigned.
Klopt. Zie je pas de maandag na de vrijdag v/d afloopdatum, de aandelen plus afschrijving.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 18-05-2023 08:56:04 ]
pi_209193285
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 05:09 schreef jaco het volgende:

[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
  donderdag 18 mei 2023 @ 10:28:20 #169
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209193721
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 09:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja er moet dus iemand zijn die assigned en de aandelen van Alfen aan mij wil verkopen voor 70 euro. Ik vermoed wel dat dat gaat gebeuren, ik ga het zien of het ook daadwerkelijk gebeurt. Ik zou het niet erg vinden als dat gebeurt overigens.
Reken erop dat je ALTIJD uitgeofend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
pi_209193979
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 10:28 schreef JimmyJames het volgende:

Reken erop dat je ALTIJD uitgeoefend wordt als ze ITM zijn. Zelfs maar 1 cent. Ik neem aan omdat er genoeg algo's zijn die zelfs met 1 cent nog winst weten te maken.
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
pi_209195731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 10:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat mij wel opvalt, bij short call's dat die kort voor een ex-dividend datum worden ge-exerciced, ook al zit er nog flink verwachtingswaarde in de premie verwerkt.
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.

In het voorbeeld van @MisChrartin zag ik niet dat z'n tegenpartij de optie niet zou willen uitoefenen. Diegene verkoopt immers de aandelen voor 70 en kan ze onmiddelijk terugkopen voor een lager bedrag als die ze in portfolio wil houden. Maar de uitleg is me duidelijk: een enkele keer zal een onervaren belegger het vergeten.
pi_209196831
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 13:40 schreef jaco het volgende:
Ik meen dat we het hierboven over European options hebben. Het is me duidelijk dat je American options soms vroegtijdig uitoefent of ze juist nog even aanhoudt, afhankelijk van je verwachtingen.
De meeste aandelenopties die op de AEX worden verhandeld, hebben ook een Amerikaans ontwerp, d.w.z. het zijn Amerikaanse opties. Indexopties zijn doorgaans van het Europese type.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 18-05-2023 15:30:06 ]
pi_209197383
quote:

De koers is nu ¤65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
pi_209201433
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2023 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]
De koers is nu ¤65,40. Zou je toch "erg" moeten vinden?/
Ja tuurlijk had ik liever gekocht op 65 euro.

Maar wat ik doe is dat ik voor een bepaalde prijs een aandeel wil kopen. In plaats van dat ik een kooporder op die prijs zet, schrijf ik een put optie. Voor die prijs wil ik het sowieso wel hebben.
Dus ik had anders een kooporder op 70 euro gezet en die was gehaald en had ik sowieso al gekocht.
Nu heb ik hetzelfde, maar heb ik wel een premie gekregen van 300 euro waardoor nu mijn netto aankoopprijs straks 67 euro per aandeel is.
Het had inderdaad nog beter gekund, maar ik had nooit een kooporder op 65 euro gezet maar dus op 70.

(En overigens is het niet de eerste keer dat ik op Alfen een put optie schrijf die niet zijn uitgeoefend, dus het is net hoe je het bekijkt hoe veel ik straks voor die aandelen betaald heb.)
  vrijdag 19 mei 2023 @ 01:45:11 #175
344884 monkyyy
pi_209203374
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.

• Free cash flow van $250M en groeiend.
• gross margins van >35% (ter vergelijking Costco zit op 10,5%, Wal-mart op 25%)
• Ze hadden eind 2022 386 winkels.
• management heeft aangegeven 30 winkels per jaar te openen de komende jaren.
• same store sales stijgt licht ~3%
• al hun free cash flow wordt gebruikt om aandelen in te kopen. Sinds 2018 ruim 20% van hun uitstaande aandelen
• Mooie stabiele ROIC

En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.

Dit voelt als een AutoZone play, ook zo'n specialty retailer die kleine groei had in same store sales, agressief winkels blijft openen en hun goedkope aandelen blijft inkopen de afgelopen 15 jaar. De vraag is, hun houdbaar zijn hun marges en hun moat want het is wel een godskolere retailer waarin iedereen elkaars goede ideeën kopieert.
pi_209204634
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiëel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 09:38:19 #177
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209204661
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Asml is een mooi bedrijf met een fantastische toekomst. Dat gezegd hebbende vraag ik me af of verkoop tegen deze koers toch niet te overwegen valt. 70% rendement in ruim een half jaar is erg mooi en heel veel meer opwaarts potentiëel lijkt mij lastig met de huidige rente en praktische beperkingen aan de groeimogelijkheden.
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
pi_209204662
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:34 schreef Faraday01 het volgende:
Zolang Nvidia blijft doorstomen zal dat ook wel zijn vruchten afwerpen op de koers van ASML

BlaBlaBla
pi_209204914
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Toch staan ze nog steeds ruim 15% onder hun hoogste koers ooit en bieden ze een progressief dividend. Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
pi_209205103
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Daarbij neemt de wereldbevolking enorm toe én tegelijkertijd het aantal chips / inwoner. Ik denk dat ze wel gebakken zitten de komende decennia.
Ze zijn wel enorm afhankelijk van een wereldwijde supply chain. De kans dat geopolitieke conflicten die keten gaat verstoren lijkt me best groot.
pi_209205110
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:02 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat het bedrijf hele goede vooruitzichten heeft, deel ik volledig. Die 15% is te verklaren door de gestegen rente. De vraag die ik me stel is eigenlijk of de koers nog veel opwaartse potentie heeft de komende periode. Als dat niet zo is, kan verkoop en later terug kopen interessant worden. De koers-winst is zodanig dat al een hoop toekomstige groei ingeprijsd is.
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
BlaBlaBla
pi_209206049
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]
We zitten nu toch gewoon in een tech rally gedreven door de AI 'hype', waarbij er ook wordt aangenomen dat de voorspelde zware recessie er niet gaat komen. Dus alle chip lichten staan op groen.
Zoals ik het zie is de grootste bottleneck voor ASML de komende jaren om de productie voldoende op te schalen. Voldoende vraag is het probleem niet.
  vrijdag 19 mei 2023 @ 13:08:44 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209206571
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
Ben de laatste dagen obsessief Sprouts Farmers Market (SFM) aan het bestuderen, een kleine supermarkt keten die gefocust is op natural organic foods. Ben door alle 10K's en 10Q's aan het gaan.

Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
pi_209207098
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:59 schreef blomke het volgende:
Morgen btw cijfers Brunel, ben er niet gerust op. Heb gebropeerd call's te schrijven, maar de afgelopen dagen is het aandeel plm. 8% gedaald, langzaam maar zeker....
Na koopaanbeveling door ING, gisteren toch de call's BI geschreven.
pi_209208442
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 13:08 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Met zo'n bedrijf zou ik altijd graag zelf een kijkje in de winkel willen nemen. In dit geval niet echt praktisch.
Dat heb ik met Floor & Decor gedaan door wat Youtube filmpjes te bekijken van random bezoekers die er gingen shoppen / rondkijken en dat filmden.
Daarmee kreeg ik wel een aardige indruk van de winkels, assortiment en sfeer.

Van Sprouts Farmers Market zie ik ook diverse filmpjes online dus zo kan je best een aardige "winkelervaring" opdoen ;)
pi_209209022
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 01:45 schreef monkyyy het volgende:
En het wordt verhandeld voor $3,7B ( ~15x FCF). Als ze same store sales met 3% kunnen verhogen ieder jaar + 7% meer winkels erbij kunnen doen zit je tegen 10% omzet groei aan te kijken. Dan vind ik zo'n waardering niet duur.
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
  vrijdag 19 mei 2023 @ 18:49:27 #187
13309 nostra
ask why
pi_209209907
Apparel.
Friedman on Donahue
pi_209210074
Het mooiste van ASML is dat Barclays gisteren het koersdoel heeft verlaagd van ¤630 naar ¤620. :D
pi_209218824
quote:

[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto ¤67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
  zaterdag 20 mei 2023 @ 16:10:57 #190
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209219169
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 17:14 schreef jaco het volgende:

[..]
Eens met je punten. De waardering is niet duur, maar ook niet goedkoop imho. Bijvoorbeeld Koninklijke Ahold Delhaize NV is 5x FCF (wel minder groei en lagere ROIC).
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?

Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
pi_209220054
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 15:36 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Optie is uitgeoefend, aankoopprijs is netto ¤67,00. Eens even kijken wat ik met deze aandelen doe. Ik kan een tijdje wachten (ik verwacht wel herstel) en dan een call optie schrijven of misschien wel direct verkopen.
Nou mooi, je maakt dus nu al winst. Je kan i.d.d. via een short call (OTM) weer inkomsten genereren. Er bestaat een heel scala aan combi's mogelijk met put's, call's met verschillende afloopdata, uitoefenprijzen en aantallen. Mooiste vind ik de "diagonale ratio call spread".
pi_209225784
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2023 16:10 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Is dat een gemiddelde over 5 jaar of zoiets?

Ik lees in laatste kwartaalrapport dat ze $2B aan FCF verwachten dit jaar. Dat is dus 15x FCF met een marketcap van $30B. Voor 5x FCF zou ik een zeer aanzienlijk deel van de porto erin stoppen.. Shell noteert nog steeds zoiets, maar heeft natuurlijk minder stabiele/voorspelbare winsten.
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.

Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
  zondag 21 mei 2023 @ 15:50:44 #193
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_209229497
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2023 09:26 schreef jaco het volgende:

[..]
Sorry, mijn opmerking was gebaseerd op foutieve data. Mijn data provider gebruikt Morningstar data en daar vinden we bij het Cashflow overzicht: https://www.morningstar.com/stocks/xams/ad/financials Free Cash Flow (Bil) = 6,11 (2022), maar de Operating Cashflow 2022 was ook 6,11 miljard. Het lijkt alsof de Capital Expenditure (Bil) niet is ingevuld en dus ook niet wordt verminderd. Zulke foutjes heeft Morningstar wel vaker.

Volgens Ahold zelf was de FCF 2,188 miljard in 2022 , dus de waardering lijkt met zo'n 15 x FCF niet direct interessant.
In veel gevallen worden de betalingen voor de leases niet afgetrokken in de cijfers op sites zoals Morningstar of Seekingalpha. Dan kan het met zulke bedrijven lijken of de FCF een stuk hoger is.
The more debt, the better
  maandag 22 mei 2023 @ 12:07:35 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209238466
Wat is Saxo toch een waardeloze broker. Ik ben daar nog bij omdat ik mijn Volksbank-perps niet kon overboeken naar DeGiro. Nu hoop ik dat snel af te sluiten, maar moet ik toch inloggen daar.
De site is heel ononverzichtelijk. De helpdesk is niet bereikbaar, dus probeer ik die chatrobot. Die chatrobot werkt totaal niet, is niet in staat een vraag te beantwoorden. Wat die kan is een woord (obligaties) uit je bericht halen en een generieke link te geven naar een webpage over obligaties op de site.

Daarnaast krijg ik totaal onduidelijke mails over die overnameactie en biedingen op die perps, waarbij het onduidelijk is of dit nu over de compensatieactie van de overheid gaat of een bieding van een andere partij.

Ik ben er gekomen via Binckbank. Dat was een dure broker, maar wel heel goed in zijn communicatie.
The End Times are wild
  maandag 22 mei 2023 @ 15:42:43 #195
344884 monkyyy
pi_209240721
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:

Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Ik wil gewoon een Index fonds kopen Wat een gezeik weer.
pi_209240742
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 15:42 schreef monkyyy het volgende:
Ik wil Vanguard S&P 500 ETF (VOO) kopen via Saxo, krijg ik dit:

[ afbeelding ]

Wat is dit. Hoe krijg ik dit weg. Wat een gezeik weer.
Dat kun jij niet oplossen, als Vanguard dit product wil blijven verhandelen in Europa zullen ze een KiD op moeten stellen.
  maandag 22 mei 2023 @ 15:59:19 #197
344884 monkyyy
pi_209240904
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
pi_209240949
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 15:59 schreef monkyyy het volgende:
Dan ga ik wel een professionele status aanvragen.
Ik zie VOO ook niet terug bij DeGiro. Wel 2 andere met ISIN IE00B3XXRP09 (distributing) en IE00BFMXXD54 (accumulating).

Rabo heeft alleen IE00B3XXRP09

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-05-2023 16:10:49 ]
  maandag 22 mei 2023 @ 16:15:59 #199
344884 monkyyy
pi_209241056
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
ISIN IE00B3XXRP09 (distributing)
Dank. ^O^
pi_209245900
Ben benieuwd wat de koersen gaan doen als het gedoe met het schuldenplafond (weer even) voorbij is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')