Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een welles nietes verhaaltje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Overigens ben ik het eens met @:StateOfMind. Ik heb alweer 2 rondes geen VVD meer gestemd omdat ik vind dat zijn houdbaarheid voorbij is. Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Dat is gewoon populisme natuurlijk. Voor de rest is het gewoon een zooitje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Nederland kan zo een aanvraag tevoorschijn trekken. Doen ze niet. Dus tja.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een Stugna, die zijn van Ukraine zelf en spotgoedkoop: 20kquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten?
Duitsland heeft geen F16's.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's, sturen die naar UA en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Kunnen we beter 50 nieuwe bestellen en die 18 doneren. Oekraïne heeft NU vooral Leopard 2A6 tanks nodig. Wij kunnen wel even zonder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.
Juist in een uitputtings-oorlog is het een koopje. Stel er raken 5 soldaten economisch uitgeschakeld dan heb je het al snel over 300.000 euro x 5 =1.5 miljoen schade aan derving voor de russische staatskas de rest van hun potentiele werkzame leven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten? Heb de indruk dat de Russen meer pijn voelen bij het verliezen van een pantservoertuig of tank dan bij een groepje mensen die verdampen.
Bizarre mindset eigenlijk. Maar goed.
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Zo zal het zijn gegaan ja, klinkt plausibelquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Een jaar oorlog en nog steeds geen valide reden van de Russen gehoord om deze oorlog te starten.
Dit soort onzin bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja ik las in een thread dat de leopards 1 beter in de achterhoede als ondersteuning ingezet kan wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Men was ook niet zo optimistisch over de kansen voor Oekraine:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
quote:Op donderdag 24 februari 2022 06:26 schreef michaelmoore het volgende:
Dit is een oorlog van een dag of twee, hooguit
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:52 schreef Aether het volgende:
Russische connecties rond Baudet: geen geheim meer, toch een zorg
https://nos.nl/l/2465140
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Nee. Je kunt op verschillende manieren banden hebben die niet strafbaar zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.
Misschien moet Georgie wat land terugpakken wat Rusland in 2008 heeft afgepakt nu ze verzwakt zijn.quote:
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:12 schreef Panthera. het volgende:
Voor wie een uur over heeft. Timothy Snyder over Putin en deze oorlog vis a vis het Westen, met name ook op het gebied van propaganda, beïnvloeding etc.
Voor iedereen verhelderend (het is echt game set match tournament in een uur), voor Putin fanboys levensreddend:
Ja, toen was het een paar topics per dag. Nu nog maar eentje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
1. Denk jij dat de Nederlandse inlichtingendiensten een volksvertegenwoordiger aan gaan pakken?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.
Zullen redelijk gewaagd zijn aan elkaar. Maar vooral kan ie prima gebruikt worden tegen andere pantservoertuigen, gebouwen, bunkers etc. Een tank is nog altijd beter dan geen tank.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Zonder enige verdere uitleg. "Dat is gewoon zo."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Het Engels van Poetin is toch wel matig hoor.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Als er al direct aan het begin zo'n aantoonbaar onwaar lulverhaal wordt opgehangen om iemand als een debiel die niks weet neer te zetten, weerhoudt mij dat nogal om de moeite te nemen om een uur te gaan kijken. Dan weet je al dat alles dat iemand verder zegt vanuit dat perspectief is en dat eigen opvattingen als feiten worden gepresenteerd. Dat wil niet zeggen dat iemand vanaf dan alleen maar nonsens of onwaarheden verkondigt of geen goede punten heeft, maar ik kan het dan niet meer als iets anders zien dan een opinie i.p.v. een objectieve beschouwing.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.
In vergelijking daarmee is Putins talenkennis nogal zwak, ja.
Maar die van mij ook.![]()
Even los hiervan:
Ik denk dat Zelensky beter Russisch spreekt dan Putin Oekraïens.
En Snyder is erg bezig met het emanciperen van Oekraïne. En het beeld wat wij (westerlingen) van Oekraïne hebben.
Rusland is de dominante cultuur geweest. En is dat nog in bepaalde attitudes. Het valt mij ook wel eens op. Dat als het over Oekraïne gaat, dat er dan ook een Russische kijk bij betrokken wordt. Ook in het culturele aspect.
Ik denk dat je me wellicht niet begrijpt.
Maar ik kan wel een (wellicht te simpel) voorbeeld geven:
De Russen hebben vanuit het oosten nazi Duitsland verslagen.
Wel lullig voor al die Oekraïners die niet genoemd worden. En dat waren er miljoenen.
We kennen de faculteit Russische en Slavische studies.
Hoeveel aandacht gaat er naar bijv een land als Oekraïne? Je kunt de taal niet eens bestuderen, de cultuur en de literatuur/kunst niet.
Russisch wel, alles, kunst/cutluue/geschiedenis etc.
Het is een blinde vlek van ons.
Snap je een beetje waar Snyder ook heen wil? Mijn voorbeelden zijn misschien niet goed genoeg. Maar het gaat om het automatisme om Rusland altijd maar leidend te zien.
Rusland als in de Russische Federatie? Zeker waar. Alles is verrusificeerd. Ook de etnische minderheden hebben daar last van.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Everything before the but is bullshit...quote:
Dan weet hij ook dat een kernwapen geen zin heeft en kan je hopelijk na een jaar ophouden met dat eeuwige gehuil van je.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moeite waard om te bekijken? Dit interview met Snyder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:48 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.
Snyder spreek hier overigens ook niet echt als historicus, meer als duider vanuit zijn kennis van de historie van Oost Europa (die zoals elders al aangegeven groot is).
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Ik vind van wel. Het is individueel niet nieuw wat hij zegt maar vind het zoals gezegd wel een hele goede samenvatting / duiding van de events van de afgelopen 20 jaar en m.n. relatie tussen Putin en Westen. Heb het met veel interesse gekeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Moeite waard om te bekijken? Dit interview met Snyder.
Thanks! Ik sla hem op.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:52 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Het is individueel niet nieuw wat hij zegt maar vind het zoals gezegd wel een hele goede samenvatting / duiding van de events van de afgelopen 20 jaar en m.n. relatie tussen Putin en Westen.
Hubert Smeets was deze week te gast in de Podcast Voordat de bom valt en had het daar ook over.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.
Even los hiervan:
En Snyder is erg bezig met het emanciperen van Oekraïne. En het beeld wat wij (westerlingen) van Oekraïne hebben.
Rusland is de dominante cultuur geweest. En is dat nog in bepaalde attitudes. Het valt mij ook wel eens op. Dat als het over Oekraïne gaat, dat er dan ook een Russische kijk bij betrokken wordt. Ook in het culturele aspect.
Wel lullig voor al die Oekraïners die niet genoemd worden. En dat waren er miljoenen.
Hoeveel aandacht gaat er naar bijv een land als Oekraïne? Je kunt de taal niet eens bestuderen, de cultuur en de literatuur/kunst niet.
Snap je een beetje waar Snyder ook heen wil? Mijn voorbeelden zijn misschien niet goed genoeg. Maar het gaat om het automatisme om Rusland altijd maar leidend te zien.
Thanks! Het is lastig uitleggen, zeg maar. Zo van achter je toetsenbord.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:59 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hubert Smeets was deze week te gast in de Podcast Voordat de bom valt en had het daar ook over.
Jij denkt dat de AIVD zo'n demarche onderneemt als ze niet zeker zijn van hun zaak?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.
Er gaat ook een verhaal dat de Amerikanen bewust hebben laten lekken door Generaal Milley dat ze verwachten dat bij een aanval Kiev binnen 3 dagen veroverd zou zijn. En dat zou gebeurd zijn als de Oekraieners niks aan modernisatie of training hadden gedaan sinds de vorige conflicten. Putin zou zich door die mening bevestigd zien en in de aanval zijn gegaan. Maar niemand hield zich aan zijn script: Zelensky vluchtte niet, de Oekrainers ontvingen hen niet met open armen, het Westen keek niet lijdzaam toe (al probeerden sommigen dat wel). Eigenlijk mogen we Vladimir Vladimirovitsj dankbaar zijn, de man die in één klap - bijna - alle onderling gekibbel in Europa liet verstommen door zich als gemeenschappelijke vijand aan te biedenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".
Jup, de simpelheid irriteert mij ook. Kom op, die man is geschoold, maar het is gewoon een propagandaverhaaltje. Lijkt Sjoerdsma wel. Blinken daarentegen is wel heel feitelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als er al direct aan het begin zo'n aantoonbaar onwaar lulverhaal wordt opgehangen om iemand als een debiel die niks weet neer te zetten, weerhoudt mij dat nogal om de moeite te nemen om een uur te gaan kijken. Dan weet je al dat alles dat iemand verder zegt vanuit dat perspectief is en dat eigen opvattingen als feiten worden gepresenteerd. Dat wil niet zeggen dat iemand vanaf dan alleen maar nonsens of onwaarheden verkondigt of geen goede punten heeft, maar ik kan het dan niet meer als iets anders zien dan een opinie i.p.v. een objectieve beschouwing.
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks! Het is lastig uitleggen, zeg maar. Zo van achter je toetsenbord.
Dat lijkt me sterk. Blijkt niet uit alle achter de schermen interviews die sindsdien zijn gepubliceerd en is niet in het voordeel van Amerika. Dit conflict is echt niet zodanig te plannen dat alles tot nu toe redelijk gecontroleerd is.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:03 schreef Sabata het volgende:
[..]
Er gaat ook een verhaal dat de Amerikanen bewust hebben laten lekken door Generaal Milley dat ze verwachten dat bij een aanval Kiev binnen 3 dagen veroverd zou zijn. En dat zou gebeurd zijn als de Oekraieners niks aan modernisatie of training hadden gedaan sinds de vorige conflicten. Putin zou zich door die mening bevestigd zien en in de aanval zijn gegaan. Maar niemand hield zich aan zijn script: Zelensky vluchtte niet, de Oekrainers ontvingen hen niet met open armen, het Westen keek niet lijdzaam toe (al probeerden sommigen dat wel). Eigenlijk mogen we Vladimir Vladimirovitsj dankbaar zijn, de man die in één klap - bijna - alle onderling gekibbel in Europa liet verstommen door zich als gemeenschappelijke vijand aan te bieden
Ja. Kan het daar alleen maar mee eens zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.
Ach jochie toch, gaat het?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:50 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Dan weet hij ook dat een kernwapen geen zin heeft en kan je hopelijk na een jaar ophouden met dat eeuwige gehuil van je.
Yep dit 100%. Achteraf gezien is Oekraïne natuurlijk al heel lang in het nieuws geweest op een bepaalde manier. Met 2004, vervolgens Yanukovich, Maidan, associatieverdag etc. Dat is omdat er verschillende krachten aan het werk waren: vanuit het zelf en tegenkracht vanuit Rusland. Vandaar ook dat Kissinger in 1999 zijn boek over diplomatie al afsloot met de zorg dat precies dit in Oekraïne zou gaan gebeuren. Die patronen zijn veel te weinig onderkend.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.
Dat laatste is populistisch gelul. Je kan heus (ontzettend) grote fouten maken zoals Poetin gedaan heeft. Dat betekend niet je dan van letterlijk alles geen verstand hebt. Lees anders even dat stuk uit de NRC van Eelco Runia over of Poetin rationeel is en wat dat begrip precies betekend. Dat is veel verfijnder dan zo'n dom zinnetje van je denkt dat je alles weet maar je weet niks.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".
Van mij ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Het ging ook niet over Putins kennis van het Oekraïens vs. Zelensky's kennis van het Russisch. Die van Zelensky zal ongetwijfeld beter zijn.quote:Even los hiervan:
Ik reageer normaal nooit op jou omdat het de moeite niet is wat nu weer blijkt. Mijn punt was dat jij hier nu doet alsof je de objectieve jongen bent die boven alle partijen staat en Putin begrijpt als wereldwijs maar zelf een paar dagen geleden nog schrijft dat de bom wel kan vallen want het heeft toch allemaal geen zin meer. Die dichotomie waar we Putin aan de ene kant prijzen en (heimelijk) bewonderen als iemand die alles perfect bespeeld maar tegelijkertijd behandelen als een loose cannon die zomaar ook elk moment iets volledig irrationeel kan doen kaart ik hier aan - heeft niks met mijn emotie te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ach jochie toch, gaat het?
Heeft een geen drol te maken met wat ik zeg overigens en op welke user ik reageer. De emotie bij jou is zo sterk aanwezig dat je je geagiteerd voelt en uit ellende maar even snel wat irrelevants moet typen als respons.
Wel als het door de partij die nu aanvalt erkend is als soeverein land (ik vermoed zelfs formeel nog steeds). Het is geen eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring maar een gezamenlijk afscheiden van de Soviet Unie waar alle staten inclusief Rusland die daaruit voortkwamen elkaar wederzijds erkenden.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Van mij ook.Maar daar gaat het niet om. Hij vergelijkt Putins talenkennis niet met die van zichzelf, maar met "alle" buitenlandse leiders waar Putin mee te maken heeft. Dus "alle" buitenlandse leiders kunnen andere talen spreken, maar hij niet. Dat is nogal een beeldvorming die je direct probeert neer te zetten daarmee, en jij weet ook wel dat dat niet positief is.
Daarnaast is het aantoonbaar onjuist en ook nog eens vreemd uit de mond van een Amerikaan, wiens huidige en vorige president geen enkele andere taal machtig zijn. Ik denk dat Trump of Biden moeilijker een gesprek in het Russisch kunnen voeren met Putin, dan dat Putin in het Engels met hun spreekt. Dus wat is het punt hiervan?
[..]
Het ging ook niet over Putins kennis van het Oekraïens vs. Zelensky's kennis van het Russisch. Die van Zelensky zal ongetwijfeld beter zijn.
De Sovjet-Unie heeft Nazi-Duitsland vanuit het oosten verslagen. Daar was Oekraïne destijds een onderdeel van. Het klopt dat Moskou/Rusland daarin als leidend wordt gezien. Maar die Sovjet-Unie van toen werd geleid door een geboren Georgiër en een belangrijke legercommandant en latere secretaris-generaal van de SU was een geboren Oekraïner.
Als we hier zeggen dat we door de Britten (en in de volksmond vaak 'Engelsen') of Amerikanen zijn bevrijd, is dat dan ook lullig voor de Welshmen, Ieren, Schotten, Californiërs, Florida'ers, New Yorkers, Texanen, etc.?
Niet om het offer van de Oekraïners en hun identiteit te bagatelliseren (mocht dat door iemand opgeworpen worden), maar nu deze oorlog er helaas is wordt er mijns nogal overdreven de aandacht op gelegd, terwijl het destijds onderdeel was van een statenunie. Zoals de VS of het VK dat ook zijn. Mocht Californië zich in de toekomst onafhankelijk verklaren van de VS, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de Californiërs groot onrecht is aangedaan omdat hun rol in WOII niet explicieter is benoemd?
Ik dacht al dat je het idee niet zou begrijpen.quote:
Misschien vind je dit overdreven klinken, maar dank voor je normale manier van reageren.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:27 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Wel als het door de partij die nu aanvalt erkend is als soeverein land (ik vermoed zelfs formeel nog steeds). Het is geen eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring maar een gezamenlijk afscheiden van de Soviet Unie waar alle staten inclusief Rusland die daaruit voortkwamen elkaar wederzijds erkenden.
Ik snap je punt over de taal van Putin, sterker Snyder zelf maakt het punt dat taal niet zo belangrijk is dus dat is ongelukkig. Ik vind de taal van Amerikaanse presidenten ook niet zo relevant. Vind zijn verdere verhaal wel erg sterk ondanks dat het (bewust) niet objectief is en ook zeker niet zo gepresenteerd wordt - het is de visie van een persoon die ik toevallig best wel serieus neem vanwege zijn kennis.
Ik begrijp prima wat je zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht al dat je het idee niet zou begrijpen.
Jammer maar helaas.
Jawel, maar het voor de rest best degelijke verhaal van idd een uur heeft dan afgedaan, want mr. repentless heeft op minuut 3 een verkeerde comma gevondenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:48 schreef Panthera. het volgende:
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is.
Ik probeer of niet te reageren of zinvol. Lukt meestal. Ben het overigens wel eens met sommige anderen hier dat het verhaal van Snyder meer is dan die ene bijzin - ik denk dat hij wat er gebeurt en gedaan wordt door Rusland heel erg goed duidt. Met name de manier van infiltreren in de Westerse psyche door gebruik te maken van democratie door iedere keer zwakke puntjes te pakken en die dan uit te vergroten met een cynisme dat niet meer over waarheid gaat maar over dat niks waar is. Ondanks die ene bijzin is hè verhaal van Snyder die dat in een historische en culturele context plaatst zeer waardevol en dan gaat het niet over absolutismes als of alles wat hij zegt waar en onwaar is (dat zijn oppervlaktediscussies) maar over de plausibiliteit en aannemelijkheid van onderliggende patronen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Misschien vind je dit overdreven klinken, maar dank voor je normale manier van reageren.Het ontaardt hier vaak vrij snel in vijandelijkheden/verwensingen wanneer je het niet eens bent. Niet dat ik daarmee zit, maar het maakt een verdere zinnige discussie vrij lastig. Ik ben het graag oneens op basis van argumenten (zonder dat vaststaat wie er gelijk heeft), dan op basis van "maar jij bent gewoon een klootzak!"
Als mensen iets niet willen zien/horen, zal dat ook niet gebeuren. Wanneer dit soort mensen het betoog van Snyder tot zich nemen zal het hen niks doen, omdat ze hun standpunt toch al klaar hebben staan. Doet me denken aan een oude zen verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik zie net dat een paar superkritische snuiters hier bijna een uur met zinnige dingen gezegd door Timothy Snyder willen afdoen als onzin vanwege letterlijk een bijzinnetje, in een gesproken opsomming. En vanwege een paar gesproken woorden iemand die daadwerkelijk van de hoed en rand weet daarmee wegzetten als een amateur.
Eigenlijk is het cancelculture op detailniveau, gewoon omdat het even zo uitkomt om een punt te scoren.
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?quote:
Badumtsssquote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?
Want je weet dat je tegen iemand praat die na 3 minuten iets vond om lekker tegen te schoppen en de rest dus niet gezien heeft.
Wil ze best veiligheidsgaranties geven. Wel in ruil voor hun nukes, voor wat hoort wat.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:17 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:58 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik probeer of niet te reageren of zinvol. Lukt meestal. Ben het overigens wel eens met sommige anderen hier dat het verhaal van Snyder meer is dan die ene bijzin - ik denk dat hij wat er gebeurt en gedaan wordt door Rusland heel erg goed duidt. Met name de manier van infiltreren in de Westerse psyche door gebruik te maken van democratie door iedere keer zwakke puntjes te pakken en die dan uit te vergroten met een cynisme dat niet meer over waarheid gaat maar over dat niks waar is. Ondanks die ene bijzin is hè verhaal van Snyder die dat in een historische en culturele context plaatst zeer waardevol en dan gaat het niet over absolutismes als of alles wat hij zegt waar en onwaar is (dat zijn oppervlaktediscussies) maar over de plausibiliteit en aannemelijkheid van onderliggende patronen.
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Kijk niet voor niks gepost 🙂 al had jij het niet nodig waarschijnlijk. Ik denk dat we inderdaad weinig hadden kunnen doen al signaleert hij wel een duidelijke nieuwe lijn van werken onder Biden - veel minder vrijblijvend en veel realistischer dan inderdaad onder Obama. Ik word ook wel steeds meer in mijn overtuiging gesterkt dat Biden een top-5 ooit president is, ook als je ziet wat hij binnenlands doet waarmee hij hij eigenlijk de route opent naar een succesvol Amerika over dertig jaar. Een klein beetje ten koste van Europa maar dat is vooral ons probleem.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.
Ook een leuke take away was dat in essentie wij niets hadden kunnen doen om dit te veranderen, voorkomen. Een zich ontwikkelend land aan zijn westgrens is nu eenmaal een probleem, en een boeman is nodig, en dan het liefst 1 die toch niks terug doet. Dus het westen heeft het altijd gedaan, wat we ook doen. Want buitenland beleid is slechts een extensie van binnenland beleid.
Ook een parallel met dat PBS interview met Bolton, want die gaf ook aan dat de obama regering helemaal niets deed aan manipulatie via sociale media. Bolton zei dat obama cyberspace beschouwde als the garden of eden, die je vanzelfsprekend niet moet weaponizen. Snyder merkt droogjes op dat ze daar eerder oog voor hadden moeten hebben, iig al na 2014.
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:57 schreef oheng het volgende:
Munitie tekort bij de russen deel zoveel. Rybar meldt:Mooi nog wat laten aanvallen. Tzt minder last van hun artillerie wanneer Oekraïne zelf een offensief start.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Waar woonde je in Oekraïne?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Anecdotisch etc etc maar dat is mijn ervaring van wonen en werken in Oekraine.
Grote vraag is, wanneer was jouw ervaring?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, ik heb het helemaal gekeken. Op snelheid x1,5, mocht iemand nog een opmerking maken over het tijdsbestek tussen mijn vorige post en nu. De man plaatst in mijn ogen vrijwel niets in historisch perspectief. Hij maakt er vooral een groot "We Americans vs. Putin"-verhaal van, inclusief de bekende verwijzingen naar "Russische inmenging in de verkiezingen van 2016" en verder het obligate Trump-gewauwel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:18 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.
+ 4 extra uit Canada zo las ik een paar posts onder deze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja, dat is mij ook wel duidelijk. De man zal ongetwijfeld een groot historicus zijn, maar met betrekking tot deze kwestie geeft hij echt vrijwel niets meer dan zijn persoonlijke mening. Dat is zijn goed recht (net als van iedereen), maar het zou ook als niets meer dan dat beschouwd moeten worden. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, dat maakt verder niet uit.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:
https://jacobin.com/2014/09/timothy-snyders-lies/
Zijn eerdere boeken zijn overigens stukken beter.
Daarom ook de vraag hoelang geleden het was. Want het land is behoorlijk veranderd als je kijkt naar de jaren 90 en daarna. Er zijn ook verschillende regeringen geweest van Pro-Russische tot Pro-westen. Maar na 2014 en de Maidanrevolutie zijn veel Oekraïners pro-Westers geworden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.
https://www.usafe.af.mil/(...)day-celebration-eve/quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:48 schreef VersKers het volgende:
Heeft iemand dit meegekregen?
Amerikaanse B-52 bommenwerpers geland in Estland.
Wordt nu wel een stukje gevaarlijker.
200km van de Russische grens
[ twitter ]
provocerend is het welquote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.usafe.af.mil/(...)day-celebration-eve/
Komen gewoon even hallo zeggen.
Vergeleken met een jaar lang moorden verkrachten en ontvoeren valt het in het niet.quote:
Opzeggen van dat verdrag is ook niet meteen iets wat helpt.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 02:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vergeleken met een jaar lang moorden verkrachten en ontvoeren valt het in het niet.
Erg mooi.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:48 schreef VersKers het volgende:
[ twitter ]
In de reacties lees ik dat het gaat om een geplande flyover m.b.t. onafhankelijkheidsviering in Talinn
[ twitter ]
Het is ondertussen wel een zeer dreigend signaal naar Rusland toe.
21 Russische moeders krijgen bontjassen ter compensatie voor het verlies van hun zoon / man, het houthakken voor de kachel en het melken van de koe doet de buurman voortaanquote:DONETSK, 23 februari. /TAS/. Ongeveer 200 Oekraïense krijgsgevangenen staan klaar om zich aan te sluiten bij het naar Bohdan Khmelnitsky vernoemde vrijwilligersbataljon, dat wordt gevormd in de Volksrepubliek Donetsk (DPR).
Dat heeft een vertegenwoordiger van de machtsstructuren van de republiek donderdag aan TASS meegedeeld.
Lees ook
Uitzending
Militaire operatie in Oekraïne. Kroniek van de gebeurtenissen 23 februari 2023
"Aanvankelijk werd een kleine eenheid gevormd.
Maar verrassend genoeg blijft het aantal van degenen die dat willen groeien, en op dit moment staan ongeveer 200 gevangenen klaar om naar het front te gaan als onderdeel van het Bogdan Khmelnitsky-bataljon dat wordt gevormd", aldus het bureau. bron zei.
Hij voegde eraan toe dat een toename van het aantal aanvragers de afwikkeling van een aantal juridische nuances vereist, en er wordt actief aan deze kwesties gewerkt. "
Er zijn enkele punten die verband houden met de persoonlijke documenten van het nu voormalige Oekraïense leger.
Die moeten in orde worden gemaakt en pas daarna moet de procedure voor de afgifte van een Russisch paspoort worden gestart", legde de gesprekspartner uit.
Eerder vertelde een vertegenwoordiger van wetshandhavingsinstanties aan TASS dat het nemen van vingerafdrukken van Oekraïense krijgsgevangenen was begonnen in de DPR om Russische paspoorten te verkrijgen en zich verder aan te sluiten bij het Bogdan Khmelnitsky-bataljon.
Op dit moment hebben enkele tientallen Oekraïense krijgsgevangenen al documenten ingediend voor het verkrijgen van het Russische staatsburgerschap. Het proces gaat door.
Wat moet die bommenwerper in Estland ? gelijk doorvliegen naar Moskou zou ik zeggen om het Kremlin plat te gooienquote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:48 schreef VersKers het volgende:
Wat is dit voor propaganda? Ik weet dat je nogal van de russische bronnen bent maar dit gelooft toch buiten Rusland helemaal niemand?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 03:40 schreef michaelmoore het volgende:
200 vrijwillige Oekrainse krijgsgevangenen worden voorzien van Russische paspoorten en sluiten zich aan bij het Russische leger
Ik vrees dat ze als kanonnen voer vooraan worden gezet , gesneuveld in dienst van de Poetin
https://tass.ru/politika/(...)utm_referrer=smi2.ru
[ afbeelding ]
Ik snap dit niet. Rusland legt zijn buurland compleet in as en zaait daar dood en verderf. Ze hebben daar volgens Poetin een goede reden voor, maar daar geloven ze alleen zelf in. Samen met nog een paar twijfelachtige bondgenoten, en hier en daar wat hersenarme of kwaadaardige mensen.quote:
Aan zo'n B52 heb je toch niet veel zolang de vijand nog iets van luchtverdediging heeft?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:07 schreef TLC het volgende:
[..]
Wat moet die bommenwerper in Estland ? gelijk doorvliegen naar Moskou zou ik zeggen om het Kremlin plat te gooien
Ah ja, Zelensky's volk wordt uitgemoord door de imperialistische Russische fascisten maar volgens jou heeft hij een klein piemeltje en compensatiedrangquote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:59 schreef etuiedelapiel het volgende:
Hoelang blijft dit nog door etteren? Slecht voor de wereldeconomie, slecht voor de vechtende soldaten, slecht voor de burgerslachtoffers.
En dat alleen maar omdat 2 ventjes van 3 turven hoog met een klein piemeltje compensatiegedrag vertonen.
En nummer 3 (ook 3 turven hoog) Kim loopt ook al weer de provoceren.
Nummer 4 (ook klein pikkie) Xi zal het wel weer even regelen.
En dan komen die lange Rutte en Hoekstra wel weer even olie op het vuur gooien.
Met "onze oorlog"![]()
Niet minder provocerend dan al die Russische vliegtuigen in het luchtruim van NAVO landen elk jaar.quote:
Nou, wat stel je voor? En kom niet aan met “onderhandelen”, want dat is te makkelijk. Doe eens een concreet voorstel?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:59 schreef etuiedelapiel het volgende:
Hoelang blijft dit nog door etteren? Slecht voor de wereldeconomie, slecht voor de vechtende soldaten, slecht voor de burgerslachtoffers.
En dat alleen maar omdat 2 ventjes van 3 turven hoog met een klein piemeltje compensatiegedrag vertonen.
Met "onze oorlog"![]()
Dat heb ik al vaker gezegd, een muur om de EU heen met grenscontroles en lekker dat hele oosten in hun eigen shit gaar laten koken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nou, wat stel je voor? En kom niet aan met “onderhandelen”, want dat is te makkelijk. Doe eens een concreet voorstel?
En dat zie jij niet als wegkijken van genocide? Of heb je dan nog steeds zoiets van niet ons probleem?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:23 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat heb ik al vaker gezegd, een muur om de EU heen met grenscontroles en lekker dat hele oosten in hun eigen shit gaar laten koken.
Schei toch uit man, genocide komt en kwam overal voor en dat boeide ons ook niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En dat zie jij niet als wegkijken van genocide? Of heb je dan nog steeds zoiets van niet ons probleem?
Ok.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:28 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Schei toch uit man, genocide komt en kwam overal voor en dat boeide ons ook niet.
Maar nu toevallig omdat het ons economische schade toebrengt is het wel een hot-item
Wat waardeloos gefilmd weer door die bomen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:48 schreef VersKers het volgende:
[ twitter ]
In de reacties lees ik dat het gaat om een geplande flyover m.b.t. onafhankelijkheidsviering in Talinn
[ twitter ]
Eigenlijk ook wel kut dat de Amerikanen en Canadezen ons hebben bevrijd in 1945. Waar bemoeiden die gasten zich mee? Had liever een hek om Europa gebouwd en het die lui lekker laten uitzoeken met ome Adolf.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:28 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Schei toch uit man, genocide komt en kwam overal voor en dat boeide ons ook niet.
Maar nu toevallig omdat het ons economische schade toebrengt is het wel een hot-item
Gepland en niet geland.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:48 schreef VersKers het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Nee maar die jongens zulllen wel gedwongen zijn hequote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat is dit voor propaganda? Ik weet dat je nogal van de russische bronnen bent maar dit gelooft toch buiten Rusland helemaal niemand?
Poetin mag deze oorlog niet winnen , anders staan ze over 5 jaar in Rotterdamquote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:59 schreef etuiedelapiel het volgende:
Met "onze oorlog"![]()
Lees.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eigenlijk ook wel kut dat de Amerikanen en Canadezen ons hebben bevrijd in 1945. Waar bemoeiden die gasten zich mee? Had liever een hek om Europa gebouwd en het die lui lekker laten uitzoeken met ome Adolf.
Amerika ondervond economische schade ja? Ze hebben geen last van de hogere energieprijzen, verkopen ons massaal LNG en hun wapenindustrie draait op volle toeren. Als er een land is wat economisch garen spint bij deze oorlog is het de VS welquote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Lees.
Amerika ondervond schade dus greep in. Nu ook.
Geld geld geld.
Heb je ook nog een bron hiervoor toevallig?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Lees.
Amerika ondervond schade dus greep in. Nu ook.
Geld geld geld.
LOL, het brengt ons economisch schade omdat het bij ons een 'hot item' is, niet andersom.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:28 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Oja? Totdat de Russen het voor het zeggen hebben hier.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:01 schreef J.B. het volgende:
[..]
Amerika ondervond economische schade ja? Ze hebben geen last van de hogere energieprijzen, verkopen ons massaal LNG en hun wapenindustrie draait op volle toeren. Als er een land is wat economisch garen spint bij deze oorlog is het de VS wel
Als het al waar is dan zijn ze inderdaad gedwongen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee maar die jongens zulllen wel gedwongen zijn he
helaas
Het probleem voor de russen is dat ze als er een kleine kans is, een commandant zullen doodschietenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:05 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als het al waar is dan zijn ze inderdaad gedwongen.
Het probleem met Russische bronnen is meer dat je gewoon helemaal niks kunt geloven wat die schrijven.
Ik denk niet dat de Russen het hier ooit voor het zeggen krijgen eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Oja? Totdat de Russen het voor het zeggen hebben hier.
Totdat de Russen het hier voor het zeggen hebben?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Eerlijkheidshalve dient hierbij wel te worden vermeld dat de Amerikanen hierin cruciaal zijn en zijn geweest. Zonder Amerikaanse intel was Oekraïne in de eerste week onder de voet gelopen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Totdat de Russen het hier voor het zeggen hebben?Gelukkig maar dat dat Oekraïense ventje van 3 turven hoog met een klein piemeltje een zodanige compensatiegedrag vertoont dat dat echt niet gaat gebeuren.
![]()
Opzich is dat wel een prima manier om Oekraïne te derussificeren.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 03:40 schreef michaelmoore het volgende:
200 vrijwillige Oekrainse krijgsgevangenen worden voorzien van Russische paspoorten en sluiten zich aan bij het Russische leger
Ik vrees dat ze als kanonnen voer vooraan worden gezet , gesneuveld in dienst van de Poetin
https://tass.ru/politika/(...)utm_referrer=smi2.ru
[..]
21 Russische moeders krijgen bontjassen ter compensatie voor het verlies van hun zoon / man, het houthakken voor de kachel en het melken van de koe doet de buurman voortaan
https://alldaily.ru/2023/(...)ili-shuby-iz-moskvy/
[ afbeelding ]
Rusland gaat eraanquote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ze hebben 6 ammo dumps uitgeschakeldquote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:55 schreef trein2000 het volgende:
Het is 25 februari inmiddels en er is niets gebeurd op het vlak van grootschalige raketaanvallen of dat soort ongein. Zouden ze dan toch kritiek zitten qua voorraad?
Dat was initieel wel het idee, de VS wilde niet rechtstreeks betrokken worden. Pearl Harbor bracht daar verandering in.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 08:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Eigenlijk ook wel kut dat de Amerikanen en Canadezen ons hebben bevrijd in 1945. Waar bemoeiden die gasten zich mee? Had liever een hek om Europa gebouwd en het die lui lekker laten uitzoeken met ome Adolf.
Even de uitlegquote:
Filmpje bekeken maar heb de indruk dat hij nu enkel is ingezet als mannetje die een lokale ammodepot 'bewaakt' en niet als combatsoldier. Is ook wel verstandig want met 58 heeft ie natuurlijk geen conditie om elke dag kilometers te lopen en is ie de rest eerder tot last (ze moeten constant op hem wachten).quote:
Geef mijn opa een schommelstoel en een SSG-69 en hij schiet de noten van een eekhoorn.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:09 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Filmpje bekeken maar heb de indruk dat hij nu enkel is ingezet als mannetje die een lokale ammodepot 'bewaakt' en niet als combatsoldier. Is ook wel verstandig want met 58 heeft ie natuurlijk geen conditie om elke dag kilometers te lopen en is ie de rest eerder tot last (ze moeten constant op hem wachten).
Dit soort posts staan dan ook wel in schril contrast met de hihaho Russische bejaarde soldaten posts...quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:09 schreef slashdotter3 het volgende:
Filmpje bekeken maar heb de indruk dat hij nu enkel is ingezet als mannetje die een lokale ammodepot 'bewaakt' en niet als combatsoldier. Is ook wel verstandig want met 58 heeft ie natuurlijk geen conditie om elke dag kilometers te lopen en is ie de rest eerder tot last (ze moeten constant op hem wachten).
Dit is geweldig nieuws.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze hebben 6 ammo dumps uitgeschakeld
Is ook dikke prima toch? Dan hoeft iemand die dat wel kan niet de hele dag op 1 plek te zitten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:09 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Russen hebben de logistiek niet om ver buiten hun grenzen oorlog te voeren. Zelfs een buurland is al te lastig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat is ook niet eenvoudig, zeker niet als er spysatellieten boven je hoofd zweven op 400 km hoogte die alles zien en volgen wat er gebeurdquote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Russen hebben de logistiek niet om ver buiten hun grenzen oorlog te voeren. Zelfs een buurland is al te lastig.
Voorlopig nog weinig denk ik. Zoveel mogelijk depots, troepenconcentraties en commandocentra beschieten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:26 schreef Nebelwerfer het volgende:
Grote hamvraag is natuurlijk wat de Oekraïners nu al kunnen gaan bewerkstelligen.
Ik bedoel met hetgeen ze nu gekregen hebben.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Voorlopig nog weinig denk ik. Zoveel mogelijk depots, troepenconcentraties en commandocentra beschieten.
Militair personeel reist op persoonlijke titel naar de EU, daarnaast probeert Rusland inwoners van Transnistrië te recruteren.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:53 schreef capricia het volgende:
Hoe wordt dat Transnistrië eigenlijk bevoorraad?
Feiten mag je gewoon benoemen lijkt me. Russische inmenging in 2016 indertijd is al lang bewezen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:20 schreef Repentless het volgende:
inclusief de bekende verwijzingen naar "Russische inmenging in de verkiezingen van 2016" en verder het obligate Trump-gewauwel.
Dank!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Militair personeel reist op persoonlijke titel naar de EU, daarnaast probeert Rusland inwoners van Transnistrië te recruteren.
Goederen komen aan in EU landen onder de vlag van andere landen en daarna via Moldavië naar Transnistrië gesmokkeld.
Die paar tanks? Ik denk het niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:02 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik bedoel met hetgeen ze nu gekregen hebben.
Eventueel offensief zal wel een maand of 2/3 duren inderdaad.
Is er ten minste eentje die er niet na een week gedesillusioneerd achter kwam dat oorlog voeren geen romantisch avontuur is.quote:
En daarom maakt 'ie miscalculatie na miscalculatie. de totaal verkeerd ingeschatte Oekrainse weerstand, de totaal verkeerde inschatting van de nog altijd voortdurende westerse steun met de levering van steeds zwaardere wapens en de totaal mislukte chantage met kernwapens en gas, de Russische geopolitieke strategie hangt van de foute inschattingen aan mekaar.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ze zullen de plekken waar ze in het offensief zouden kunnen gaan wel gevechtsklaar gaan maken met langeafstandswapens. Meer zie ik niet gebeuren voor alle IFV's en tanks zijn aangekomen. en die eenheden klaar zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tanks/afstandswapens/AFV’s/training.. men zal wat moeten niet?
Dat geloof ik ook, maar hoe lang denk jij dat dat duurt dan?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ze zullen de plekken waar ze in het offensief zouden kunnen gaan wel gevechtsklaar gaan maken met langeafstandswapens. Meer zie ik niet gebeuren voor alle IFV's en tanks zijn aangekomen. en die eenheden klaar zijn.
Ik denk dat dat vooral komt door een misvatting over de mate van corruptie in Rusland en hoe dat het leger kreupel heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 11:37 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
En daarom maakt 'ie miscalculatie na miscalculatie. de totaal verkeerd ingeschatte Oekrainse weerstand, de totaal verkeerde inschatting van de nog altijd voortdurende westerse steun met de levering van steeds zwaardere wapens en de totaal mislukte chantage met kernwapens en gas, de Russische geopolitieke strategie hangt van de foute inschattingen aan mekaar.
Het westerse geluk is dat Russen altijd in het door hen zelf gesponnen web van leugens verstrikt zullen raken, hopelijk weten westerse veiligheids- en inlichtingendiensten daar slim gebruik van te maken om de Russische samenleving nog harder door het putje te laten gaan.
Er gebeurt veel op strategisch gebied.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mooi nog wat laten aanvallen. Tzt minder last van hun artillerie wanneer Oekraïne zelf een offensief start.
Maar waarom die piloten niet trainen? Zodra je beslist die dingen wel te sturen hangt dit alleen nog af van de levertijd van de vliegtuigen.quote:
Volgens verschillende nieuwsberichten gebeurt dat al.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:30 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar waarom die piloten niet trainen?
Als men Marioepol weer in handen heeft dan kunnen de Russsen ook niet meer over de weg naar De Krimquote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:30 schreef oheng het volgende:
[..]
Er gebeurt veel op strategisch gebied.
Met name de munitiedepots in Mariupol worden iedere nacht geraakt door (vermoedelijk) GLSDB. Zoals de meesten hier zullen weten, is Mariupol een zeer belangrijk transport knooppunt.
Opvallende keus, want je zou misschien eerder aanvallen verwachten op de hubs Starobilsk of Luhansk.
Misschien is dit een voorbereiding van het slagveld.
Enige bedreiging voor Oekraine zijn de potentiele wapenleveranties door China. De VS heeft extra trainers naar Taiwan gestuurd, hoogstwaarschijnlijk in verband met deze geruchten.
Wat China betreft zou ik zeggen dat een kosten baten analyse niet gunstig uit valt voor de Chinezen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:30 schreef oheng het volgende:
[..]
Er gebeurt veel op strategisch gebied.
Met name de munitiedepots in Mariupol worden iedere nacht geraakt door (vermoedelijk) GLSDB. Zoals de meesten hier zullen weten, is Mariupol een zeer belangrijk transport knooppunt.
Opvallende keus, want je zou misschien eerder aanvallen verwachten op de hubs Starobilsk of Luhansk.
Enige bedreiging voor Oekraine zijn de potentiele wapenleveranties door China. De VS heeft extra trainers naar Taiwan gestuurd, hoogstwaarschijnlijk in verband met deze geruchten.
Beetje kort door de bocht, ze kunnen ook werken met een magnetische ontsteker, dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk... De meeste werken gewoon nog op druk.quote:
In een mijnenveld kort door de bocht gaan 😱quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, ze kunnen ook werken met een magnetische ontsteker, dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk... De meeste werken gewoon nog op druk.
Prikstappend voorwaarts!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:39 schreef StateOfMind het volgende:
In een mijnenveld kort door de bocht gaan 😱
Beetje verstandig mijnenveld ligt dus vol met verschillende mijnen?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, ze kunnen ook werken met een magnetische ontsteker, dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk... De meeste werken gewoon nog op druk.
Altijd er ook een paar binnen de apex leggen ! Dat is les 2. Les 1 is natuurlijk jezelf niet in een hoekje vast mijnen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:39 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In een mijnenveld kort door de bocht gaan 😱
Uiteraard, maar dat vergt wel wat meer werk. Als je mechanisch gaat mijnenleggen ben je vaak wel gebonden aan 1 type mijn. Maar goed, als je weet dat er mijn liggen gaat de snelheid eruit en zullen ze een andere route gaan kiezen dus doel bereikt, je wil de vijand ergens kanaliseren/een richting op dwingen en ze daar aangrijpen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
Beetje verstandig mijnenveld ligt dus vol met verschillende mijnen?
Heel best komen de Russen er niet door heen natuurlijk.
Over apex gesproken, je hebt ook apex predators.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:46 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Altijd er ook een paar binnen de apex leggen ! Dat is les 2. Les 1 is natuurlijk jezelf niet in een hoekje vast mijnen.
Is dit een: ik projecteer eerst op iedereen dat iedereen denkt dat alleen rus oude van dagen stuurt, en zie hier: oekraine heeft ook mensen die ouder zijn onder de wapens, vandaar: contrast?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 10:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit soort posts staan dan ook wel in schril contrast met de hihaho Russische bejaarde soldaten posts...
Is in dit geval het juist niet zo dat ze de Russen die velden in laat rijden? Of dat de Russen dingen verkloten?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dat vergt wel wat meer werk. Als je mechanisch gaat mijnenleggen ben je vaak wel gebonden aan 1 type mijn. Maar goed, als je weet dat er mijn liggen gaat de snelheid eruit en zullen ze een andere route gaan kiezen dus doel bereikt, je wil de vijand ergens kanaliseren/een richting op dwingen en ze daar aangrijpen.
Er zal altijd een de eerste zijn die erin rijdt natuurlijk, maar alles wat daarna komt zal wat anders gaan doen. Jammer voor die club die er in staat.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:50 schreef Nebelwerfer het volgende:
Is in dit geval het juist niet zo dat ze de Russen die velden in laat rijden? Of dat de Russen dingen verkloten?
Baseer ik op de vele beelden van hele colonnes in mijnenvelden.
Is dat dan ook het radiobericht naar die eerste toe?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er zal altijd een de eerste zijn die erin rijdt natuurlijk, maar alles wat daarna komt zal wat anders gaan doen. Jammer voor die club die er in staat.
Of Melitopol. Maar Mariupol heeft ook voor oekraine natuurlijk veel meer symbolische waarde.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:30 schreef oheng het volgende:
Ik zou vooral kijken naar de haalbaarheid. Waar je precies bij de azov zee komt zal ook niet heel veel uitmaken dunkt me.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Of Melitopol. Maar Mariupol heeft ook voor oekraine natuurlijk veel meer symbolische waarde.
En in dat opzicht lijkt de tokmak/melitopol as me verstandiger, dus haalbaarder mbt landbrug doorsnijden als mariupol, wat relatief dicht bij de rus grens ligt, en waarvan het dus moeilijker is om de logistiek door te snijden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik zou vooral kijken naar de haalbaarheid. Waar je precies bij de azov zee komt zal ook niet heel veel uitmaken dunkt me.
Alleen kwamen die raketten eerdere keren niet vanaf gebied dat in de buurt lag maar ver weg buiten bereik, vanaf schepen en vliegtuigen o.a. dus verklaart niet waarom het (gelukkig) rustig is gebleven gisteren.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:47 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ze hebben 6 ammo dumps uitgeschakeld
quote:President Belarus reist af naar China om relatie te versterken
De Belarussische president Aleksandr Loekasjenko brengt volgende week een bezoek aan China. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft dat zaterdag meegedeeld, een dag nadat het verklaarde dat Beijing de banden met Belarus verder wil aanhalen.
Het ministerie zei vrijdag dat China samen met Belarus het wederzijdse politieke vertrouwen wil versterken en dat dit telefonisch is besproken door de buitenlandministers van de landen.
Loekasjenko's bezoek van 28 februari tot en met 2 maart vindt plaats op uitnodiging van de Chinese president Xi Jinping.
De twee leiders spraken in september vorig jaar een strategisch partnerschap af. Dat gebeurde tijdens een regionale top in Oezbekistan.
Eerder dat jaar, voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, gingen Xi en de Russische president Vladimir Poetin akkoord met een partnerschap "zonder grenzen".
Loekasjenko is zowel politiek als financieel afhankelijk van Rusland.
Aan de andere kant hebben de Russen daar hun verdediging beter opgetrokken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
En in dat opzicht lijkt de tokmak/melitopol as me verstandiger, dus haalbaarder mbt landbrug doorsnijden als mariupol, wat relatief dicht bij de rus grens ligt, en waarvan het dus moeilijker is om de logistiek door te snijden.
Doorsnijden bij Melitopol lijkt mij de beste optie idd. En dan heb je ook gelijk Cherson ten westen van Melitopol in handenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
En in dat opzicht lijkt de tokmak/melitopol as me verstandiger, dus haalbaarder mbt landbrug doorsnijden als mariupol, wat relatief dicht bij de rus grens ligt, en waarvan het dus moeilijker is om de logistiek door te snijden.
Badumtsssquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
China begint strijd voor Taiwan met vredesplan voor Oekraïne
China begon de strijd om Taiwan en bood zijn eigen plan aan voor een vreedzame regeling in Oekraïne. Als het in het Westen niet wordt geaccepteerd, zal de weg naar de Chinese arsenalen opengaan voor de Russische Federatie.
Читайте больше на https://www.pravda.ru/world/1804527-china_plan_ukraine/
Afgelopen najaar waren die volgens mij wel voornamelijk ingericht tegen een aanval via de wegen. Daarnaast zijn loopgraven en fortificaties en bunkers ook alleen maar nuttig als er goede en goed uitgeruste soldaten zitten. Anders is het gewoon een kuil.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:08 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Aan de andere kant hebben de Russen daar hun verdediging beter opgetrokken.
Al met al ben ik benieuwd.
Hadden de Oekraïners ook niet eens 85 boten gekregen?
nee dat zal Oekraine NOOIT accepteren en die heeft het beslismoment, dat heeft de NATO gezegdquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
China begon de strijd om Taiwan en bood zijn eigen plan aan voor een vreedzame regeling in Oekraïne. Als het in het Westen niet wordt geaccepteerd, zal de weg naar de Chinese arsenalen opengaan voor de Russische Federatie.
Ik heb altijd gezegd dat de Russische aanval gewoon een proxy-oorlog van de Chinezen tegen het Westen was.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
Mwa dat moet ik nog zien.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
Afgelopen najaar waren die volgens mij wel voornamelijk ingericht tegen een aanval via de wegen. Daarnaast zijn loopgraven en fortificaties en bunkers ook alleen maar nuttig als er goede en goed uitgeruste soldaten zitten. Anders is het gewoon een kuil.
En daar heb ik bij de Russen toch wel mijn twijfels over. Ik zie die wel weer in paniek raken als er wat HESH granaten tegen de bunkers ploffen en ze in de verte Challengers of Leopards zien opdoemen.
Russisch wensdenken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
Wishful thinking noemen we dat.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
Maar dan gaat de weg naar mega schadelijke sancties tegen de Chinese economie toch ook open?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:26 schreef etuiedelapiel het volgende:
Interessante theorie.
Zo ongeveer wel ja. Er is niemand die jou er uit gaat halen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:57 schreef Nebelwerfer het volgende:
Is dat dan ook het radiobericht naar die eerste toe?
Een frontale aanval gaan ze ook niet doen. Dat is Russische strategie. Die werkt niet heel erg goed.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mwa dat moet ik nog zien.
Tot nu toe hebben de Oekraïners nog niet 1 keer een directe aanval op versterkte posities weten te voltooien.
De tactieken die ze gebruiken zijn verstandig en werken, maar we weten dus niet hoe ze het doen met de directe aanval betreffende een groot gebied.
Ik denk dat we of een offensief krijgen met 1 of 2 verrassingen, of behoudend zoals we eerder zagen waarbij ze zich eerst richten op de aanvoer.
Wat is hier zo bijzonder aan?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:07 schreef michaelmoore het volgende:
China omzeilt hier mee het ego van Poetin
heel bijzonder
Poetin kan nu niet zomaar zonder meer Luka het raam uit donderen
Hoe lost het westen verder zoiets op? Terug over je eigen tracks of de boel verlaten? Prikken?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo ongeveer wel ja. Er is niemand die jou er uit gaat halen.
Dat heeft de VS duidelijk aangekondigd, waar vanuit China een redelijk bombastisch "dat bepalen we zelf wel!' op volgde - strikt genomen hebben ze gelijk, bepalen ze idd zelf, maar of wij china gaan sanctioneren, bepalen we ook zelf,quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:36 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Maar dan gaat de weg naar mega schadelijke sancties tegen de Chinese economie toch ook open?
Luka naar China halen als gesprekspartner is hetzelfde als die rare kok Jevgeni Prigozjin naar China halen voor overleg over de oorlogquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:38 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wat is hier zo bijzonder aan?
Ja maar Kharkiv was verzwakt. Moet je nu denk ik niet van uitgaan. Ze moeten goed weten waar ze het doen. Zeker omdat ze enigszins zuinig met hun materiaal om moeten gaan.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Een frontale aanval gaan ze ook niet doen. Dat is Russische strategie. Die werkt niet heel erg goed.
Ik denk dat ze op bepaalde plekken (een of twee) gaten in het front beuken met de westerse spullen en dan weer shit gaan schoppen achter de linies met snellere voertuigen. Net zoals in Kharkiv.
Ik dat de Amerikanen nauw samenwerken met de militaire top van Oekraïne op het gebied van strategie en tactiek.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja maar Kharkiv was verzwakt. Moet je nu denk ik niet van uitgaan. Ze moeten goed weten waar ze het doen. Zeker omdat ze enigszins zuinig met hun materiaal om moeten gaan.
Ik zie china er wel voor aan om het e.e.a. te proberen. De lijn opzoeken. Anderzijds is dat risico vol. Kwestie van tijd voor oekraine dan zijn handen legt op munitie van chinese makelij, en dan heeft china wat uit te leggen. Dan kan je precies 1 keer doen of je dom bent; dat is munitie die we aan anderen hebben verkocht en nu buiten onze schuld in oekraine is geeindigd, oid, maar daarna kom je daar niet meer mee weg.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:34 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Russisch wensdenken.
Je weet wel, wat hier ook vaak gebeurd maar de andere kant op.
Je hoopt dat gebeurd, maar de kans er op is minuscuul klein.
NATO zal Oekraine nooit laten vallen, dan laat je heel Europa vallenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik zie china er wel voor aan om het e.e.a. te proberen. De lijn opzoeken. Anderzijds is dat risico vol. Kwestie van tijd voor oekraine dan zijn handen legt op munitie van chinese makelij, en dan heeft china wat uit te leggen. Dan kan je precies 1 keer doen of je dom bent; dat is munitie die we aan anderen hebben verkocht en nu buiten onze schuld in oekraine is geeindigd, oid, maar daarna kom je daar niet meer mee weg.
Waar de Chinezen winnen en Taiwan meteen meepikken aangezien de VS nu veel te druk is om zich met vanalles en nog wat te bemoeien, en de EU zelf weinig voorsteld.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik heb altijd gezegd dat de Russische aanval gewoon een proxy-oorlog van de Chinezen tegen het Westen was.
Over hetzelfde spoor terug idd. En als je lopend bent prikstappend terug naar vanwaar je gekomen was.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
Hoe lost het westen verder zoiets op? Terug over je eigen tracks of de boel verlaten? Prikken?
Rusland moet ook zuinig zijn met hun spullen. Ik heb zelfs berichten gelzen dat ze bij China smeken om munitie. Misschien kun je die terugvinden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja maar Kharkiv was verzwakt. Moet je nu denk ik niet van uitgaan. Ze moeten goed weten waar ze het doen. Zeker omdat ze enigszins zuinig met hun materiaal om moeten gaan.
Ellende lijkt me.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Over hetzelfde spoor terug idd. En als je lopend bent prikstappend terug naar vanwaar je gekomen was.
Waarom zou überhaupt iemand Rusland nog veiligheids- of andere garanties moeten geven? De Russen hebben zichzelf vakkundig buitenspel gezet, enkel eindeloos lijden hoort hen nog te resten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Misschien heb je gelijk hoor, maar tot nu toe hebben de Oekraïners nog niet eerder zoiets klaargespeeld.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:48 schreef Ulx het volgende:
[..]
Rusland moet ook zuinig zijn met hun spullen. Ik heb zelfs berichten gelzen dat ze bij China smeken om munitie. Misschien kun je die terugvinden.
Ik ga er niet vanuit dat de gemiddelde Russische dienstplichtige die sinds vorige herfst in het leger zit nou ineens een supersoldaat is geworden. En dat is een van de zwakke punten van de Russen. Paniek is besmettelijk.
Geloof ik ook wel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik dat de Amerikanen nauw samenwerken met de militaire top van Oekraïne op het gebied van strategie en tactiek.
China kan Taiwan niet meepikken. Die semiconductor industrie is niet volwassen en ze hebben TSMC nodig voor hun high end toepassingen. Als Taiwan aangevallen wordt, zijn die fabrieken ontregeld, de mensen die weten hoe het werkt verdwenen en 1 ding is zeker, komende 10 jaar heeft China nog niet zelf de kennis en kunde om dat weer op te starten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Waar de Chinezen winnen en Taiwan meteen meepikken aangezien de VS nu veel te druk is om zich met vanalles en nog wat te bemoeien, en de EU zelf weinig voorsteld.
Ik zeg dat China in notime de NWO is met Rusland Oekraïne Wit-Rusland en Taiwan in the pocket.
Met standoff wapens is dat doorvliegen naar Moskou niet eens nodig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:07 schreef TLC het volgende:
[..]
Wat moet die bommenwerper in Estland ? gelijk doorvliegen naar Moskou zou ik zeggen om het Kremlin plat te gooien
Omdat het zou werkt wanneer het aan de onderhandelingstafel beslecht wordt. Zo niet, dan wordt het gewoon vechten tot de laatste man of een frozen conflict van weet ik veel hoe lang, zie situatie noord- en zuid korea. Het maakt mij niet uit hoor. Of 1) vredesovereenkomst, zie ook bijvoorbeeld dat van Dayton, 2) (oneindig) frozen conflict zoals Noord- en Zuid Korea, 3) vechten tot de laatste man (Rusland heeft hier het voordeel). Meer smaken zijn er niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:50 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Waarom zou überhaupt iemand Rusland nog veiligheids- of andere garanties moeten geven? De Russen hebben zichzelf vakkundig buitenspel gezet, enkel eindeloos lijden hoort hen nog te resten.
Dat ze alleen al ambities in die richting hebben zou voor ons, Europeanen, moeten volstaan om ondermijning en ontwrichting van Rusland vast onderdeel van het Europees buitenlands beleid te maken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 09:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de Russen het hier ooit voor het zeggen krijgen eerlijk gezegd.
Jij denkt dat het mondjesmaat doorschuiven van wat humvee's, die er in de VS sowieso uitgaan, of doorschuiven van 31 tanks, waarvan ze er rond de 3000 in voorraad hebben, de VS bezighoud ofzo?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
Waar de Chinezen winnen en Taiwan meteen meepikken aangezien de VS nu veel te druk is om zich met vanalles en nog wat te bemoeien,
Rusland heeft noeks. Waarom hebben die veiligheidsgaranties nodig?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Omdat het zou werkt wanneer het aan de onderhandelingstafel beslecht wordt. Zo niet, dan wordt het gewoon vechten tot de laatste man of een frozen conflict van weet ik veel hoe lang, zie situatie noord- en zuid korea. Het maakt mij niet uit hoor. Of 1) vredesovereenkomst, zie ook bijvoorbeeld dat van Dayton, 2) (oneindig) frozen conflict zoals Noord- en Zuid Korea, 3) vechten tot de laatste man (Rusland heeft hier het voordeel). Meer smaken zijn er niet.
Waar de Chinezen ook mee komen , Zelensky zal nooit iets anders accepteren dan terugtrekking van de Russische troepen in ruil voor een afzien van lidmaatschap NATO door Oekraine.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Omdat het zou werkt wanneer het aan de onderhandelingstafel beslecht wordt. Zo niet, dan wordt het gewoon vechten tot de laatste man of een frozen conflict van weet ik veel hoe lang, zie situatie noord- en zuid korea. Het maakt mij niet uit hoor. Of 1) vredesovereenkomst, zie ook bijvoorbeeld dat van Dayton, 2) (oneindig) frozen conflict zoals Noord- en Zuid Korea, 3) vechten tot de laatste man (Rusland heeft hier het voordeel). Meer smaken zijn er niet.
Ik heb meer de indruk dat dat daar meer een tactisch spel is. Wie pakt de beste plekken om te kunnen verdedigen om vanuit die plekken de ander beschieten. Ik zie er geen echte voorbereiding voor een doorbraak in. Maar of dat qua grond en zo daar ook kan in de winter is ook nog de vraag. En of dat verstandig is om het daar te doen is ook iets waaraan ik twijfel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Misschien heb je gelijk hoor, maar tot nu toe hebben de Oekraïners nog niet eerder zoiets klaargespeeld.
Ook niet in kreminna bijvoorbeeld waar ze toch aardig hebben lopen pushen.
sterk punt zegquote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
Leuke opsomming voor mensen die denken dat conflicten "altijd!" eindigen aan een onderhandelings tafel.
[ twitter ]
Belangrijke nuance: een kruisje moeten zetten op aan papiertje waarop staat: "your *ss is mine from now on" zou je op een bepaalde manier ook als "onderhandeling" kunnen beschouwen, wellicht. Maar eigenlijk gewoon niet.
Als Oekraïne slim is smokkelt men hen (t.z.t.) de Russische grens over, het is immers van essentieel belang dat de criminaliteitscijfers in Rusland de pan uit rijzen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Ukraine komt nooit meer van die Russische gevangenis pows af. Na afloop van de oorlog zal een vd Russische eisen zijn dat ze opgerot blijven en anders no deal. Zelfde trucje als Egypte deed met Gaza en Jordan met de Westbank.
[ twitter ]
Geen idee, het werd toen gebracht als een belangrijke stad, getuige ook de vele verdediging die aanrukte.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik heb meer de indruk dat dat daar meer een tactisch spel is. Wie pakt de beste plekken om te kunnen verdedigen om vanuit die plekken de ander beschieten. Ik zie er geen echte voorbereiding voor een doorbraak in. Maar of dat qua grond en zo daar ook kan in de winter is ook nog de vraag. En of dat verstandig is om het daar te doen is ook iets waaraan ik twijfel.
Ach jee, ben je bang?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:08 schreef aTypisch het volgende:
[..]
laten we hopen dat deze oorlog niet in dat rijtje komt van wereldoorlogen
Naja dan wordt het gewoon vechten tot de laatste man icm mogelijk een frozen conflict. Moeten zij lekker weten, mij interesseert het niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Waar de Chinezen ook mee komen , Zelensky zal nooit iets anders accepteren dan terugtrekking van de Russische troepen in ruil voor een afzien van lidmaatschap NATO door Oekraine.
ik vrees dat Rusland geen andere keus heeft
Doen ze na de Russische overgave wel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:09 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Als Oekraïne slim is smokkelt men hen (t.z.t.) de Russische grens over, het is immers van essentieel belang dat de criminaliteitscijfers in Rusland de pan uit rijzen.
Ik ga er van uit dat er niet tot de laatste man gevochten wordt, maar dat de Russen door de combinatie van de desastreus verlopende militaire campagne in Oekraïne en westerse sancties uiteindelijk weinig meer te eisen hebben aan de onderhandelingstafel. Oekraïne en het westen hoeven ook geen enkele rekening te houden met Russisch gehuil over veiligheidsgaranties, zelfbestuur voor "etnische Russen" en andere drek.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:58 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Direct de vergadering verlaten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:20 schreef Slayage het volgende:
Het is ongelofelijk hoe misselijkmakend Russen zijn
[ twitter ]
Voor iemand die het niet interesseert post je hier best veel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:12 schreef Discombobulate het volgende:
Moeten zij lekker weten, mij interesseert het niet.
Het interesseert hem niet zoveel meer sinds het er minder goed uitziet voor de Russen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Voor iemand die het niet interesseert post je hier best veel.
nee , Rusland implodeertquote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Naja dan wordt het gewoon vechten tot de laatste man icm mogelijk een frozen conflict. Moeten zij lekker weten, mij interesseert het niet.
Dat is nou precies waar al die beweringen van Rob de Wijk mank gaan. Hij roept ook steeds dat ze beter kunnen gaan onderhandelen dan doorvechten omdat alle oorlogen toch altijd aan de onderhandelingstafel eindigen. Het probleem bij De Wijk is dat hij nooit zijn stellingen onderbouwt met voorbeelden. Ik dacht ook telkens: welke oorlogen zijn dan allemaal gestopt op door onderhandelingen? Het is meestal een overwinning van een van de partijen, terugtrekking of een revolutie die een einde maakt aan oorlog.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
Leuke opsomming voor mensen die denken dat conflicten "altijd!" eindigen aan een onderhandelings tafel.
[ twitter ]
Belangrijke nuance: een kruisje moeten zetten op een papiertje waarop staat: "your *ss is mine from now on" zou je op een bepaalde manier ook als "onderhandeling" kunnen beschouwen, wellicht. Maar eigenlijk gewoon niet.
De complete ongeïnformeerdheid, tot op het punt dat als mensen bronnen aandragen, hij dat wegwuift, want het moet hem blijkbaar verbaal uitgelegd worden op een manier die hem bevaltquote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het interesseert hem niet zoveel meer sinds het er minder goed uitziet voor de Russen.
Wow helderziend, heftig man. Moet je iets mee gaan doen.quote:
Klopt , China gaat onder Poetins duiven schieten met heel veel succes,quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wow helderziend, heftig man. Moet je iets mee gaan doen.
jeetje dat zal ze leren!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Direct de vergadering verlaten.
Je leest teveel Russische rommel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Waar de Chinezen winnen en Taiwan meteen meepikken aangezien de VS nu veel te druk is om zich met vanalles en nog wat te bemoeien, en de EU zelf weinig voorsteld.
Ik zeg dat China in notime de NWO is met Rusland Oekraïne Wit-Rusland en Taiwan in the pocket.
Een onderhandeling waarbij 1 partij niets in te brengen heeft is toch ook een onderhandeling? Zonder dat kruisje is de oorlog nog niet echt afgelopen, resolutie of niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Belangrijke nuance: een kruisje moeten zetten op een papiertje waarop staat: "your *ss is mine from now on" zou je op een bepaalde manier ook als "onderhandeling" kunnen beschouwen, wellicht. Maar eigenlijk gewoon niet.
Ja, maar het lijkt me dat ze Bakhmut zo lang mogelijk willen behouden, dus dan zou ik zelf prioriteit geven aan het strategisch bombarderen van Luhansk City (ik zie nu net dat Starobilsk slechts 70+km van de frontlinie ligt, binnen bereik van van conventionele HIMARS dus).quote:Op zaterdag 25 februari 2023 12:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Of Melitopol. Maar Mariupol heeft ook voor oekraine natuurlijk veel meer symbolische waarde.
Oekraine schijnt wel exact de locaties te wetwn waar de logistiek aanvoer van Rusland aankomt, ik denk dat de spysatellieten van Musk hier debet aan zijnquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:33 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mwa dat moet ik nog zien.
Tot nu toe hebben de Oekraïners nog niet 1 keer een directe aanval op versterkte posities weten te voltooien.
De tactieken die ze gebruiken zijn verstandig en werken, maar we weten dus niet hoe ze het doen met de directe aanval betreffende een groot gebied.
Ik denk dat we of een offensief krijgen met 1 of 2 verrassingen, of behoudend zoals we eerder zagen waarbij ze zich eerst richten op de aanvoer.
Denk je niet dat NSA, CIA, BND, MI6, Mossad, of GCHQ Oekraine rijkelijk van selecte informatie voorzien?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oekraine schijnt wel exact de locaties te wetwn waar de logistiek aanvoer van Rusland aankomt, ik denk dat de spysatellieten van Musk hier debet aan zijn
https://www.telegraaf.nl/(...)ft-wereld-inspireren
[ twitter ]
"Tekenen voor overgave" of "de overwinning claimen" hebben idd verder niets met onderhandelingen te maken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
Dat China de controle krijgt over rusland en Belaruis dat zou best eens kunnenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:44 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
mij is verteld dat WW1 eindigde doordat alle soldaten ziek werden of dood gingen aan het spaanse griep virusquote:Op zaterdag 25 februari 2023 14:04 schreef ExTec het volgende:
[ twitter ]
quote:Begin 1918 kregen de eerste soldaten uit de Eerste Wereldoorlog koorts en een onschuldige keelpijn, een halfjaar later was de 'Spaanse griep' veranderd in een dodelijke pandemie.
Een op de drie aardbewoners werd ziek. Hoe kon het virus zo om zich heen grijpen?
Bij het oorlogsgeweld voegde zich in 1918 nog een vijand: een onvoorspelbare ziekte die grote delen van de wereldbevolking te pakken nam.
De Duitse generaal Erich Ludendorff riep achteraf zelfs dat de Spaanse griep hem de overwinning had gekost.
Dan zou de EU zware averij oplopen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 13:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
NATO zal Oekraine nooit laten vallen, dan laat je heel Europa vallen
Polen zou dat NOOIT acepteren
nou nou, de EU merkt juist nauwelijks iets van die oorlogquote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zou de EU zware averij oplopen.
Hopelijk zijn westerse inlichtingendiensten inmiddels al volop bezig met het plannen van de installatie van een puppet regime in Moskou. Door de Russische horigenmentaliteit moet het het in principe prima mogelijk zijn om de bevolking met de juiste propaganda te bestoken om hen wijs te maken dat "Russia stronk!" is en vervolgens achter hun rug om het hele land leeg te trekken qua grondstoffen en fossiele brandstoffen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat China de controle krijgt over rusland en Belaruis dat zou best eens kunnen
Nu ligt Rusland op apegapen
Rusland wordt geslacht en opgedeeld door China en Natoquote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:45 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Hopelijk zijn westerse inlichtingendiensten inmiddels al volop bezig met het plannen van de installatie van een puppet regime in Moskou. Door de Russische horigenmentaliteit moet het het in principe prima mogelijk zijn om de bevolking met de juiste propaganda te bestoken om hen wijs te maken dat "Russia stronk!" is en vervolgens achter hun rug om het hele land leeg te trekken qua grondstoffen en fossiele brandstoffen.
Teken!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een onderhandeling waarbij 1 partij niets in te brengen heeft is toch ook een onderhandeling? Zonder dat kruisje is de oorlog nog niet echt afgelopen, resolutie of niet.
We hadden het over het loslaten van Ukraine.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou nou, de EU merkt juist nauwelijks iets van die oorlog
Musk heeft geen spionagesatellieten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Oekraine schijnt wel exact de locaties te wetwn waar de logistiek aanvoer van Rusland aankomt, ik denk dat de spysatellieten van Musk hier debet aan zijn
https://www.telegraaf.nl/(...)ft-wereld-inspireren
[ twitter ]
Zo onderhandel je ook bij de kassa van de AH over de prijs?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Een onderhandeling waarbij 1 partij niets in te brengen heeft is toch ook een onderhandeling? Zonder dat kruisje is de oorlog nog niet echt afgelopen, resolutie of niet.
Als westerse leiders dit ook maar inzien. Rusland's grondstoffen op ónze voorwaarden kunnen exploiteren verschaft ons onafhankelijkheid van China, waarmee de Chinese macht ook ingeperkt kan worden. Voor dat scenario is effectief echter wel een soort westerse bezettingsmacht en westers bestuur noodzakelijk om te voorkomen dat de Russen weer eigen bestuurders op de troon kunnen hijsen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rusland wordt geslacht en opgedeeld door China en Nato
en dat is maar goed ook
De eerste drie "besprekingen" tussen Rus en UA vorig jaar verliepen idd zo ja. Het Ok kwam alleen nooitquote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Teken!
Nee!
Teken!
Nee!
Teken!
Nee!
Teken!
Ok.
https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=ussf-67-plquote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Musk heeft geen spionagesatellieten.
Je zegt het zelf. Dat is een satelliet van US Space Force.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=ussf-67-pl
USSF Space Force
spysatellites over Ukraine
Never gonna happenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:59 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Als westerse leiders dit ook maar inzien. Rusland's grondstoffen op ónze voorwaarden kunnen exploiteren verschaft ons onafhankelijkheid van China, waarmee de Chinese macht ook ingeperkt kan worden. Voor dat scenario is effectief echter wel een soort westerse bezettingsmacht en westers bestuur noodzakelijk om te voorkomen dat de Russen weer eigen bestuurders op de troon kunnen hijsen.
https://nos.nl/liveblog/2(...)ase-premier-om-steunquote:Russen protesteren tegen Poetin in Den Haag
Een groep van enkele honderden Russen in Nederland heeft vanmiddag geprotesteerd bij de Russische ambassade in Den Haag. Ze droegen spandoeken mee tegen de oorlog in Oekraïne, die sinds gisteren een jaar duurt.
Ze riepen ook op tot vrijlating van de mensen die in Rusland zijn opgepakt omdat ze daar hebben gedemonstreerd tegen de oorlog en het beleid van president Poetin. Een aantal demonstranten hulde zich in de Oekraïense vlag.
De demonstratie werd georganiseerd door Free Russia NL. Dat is een beweging van Russisch sprekende inwoners en burgers in Nederland, die in januari 2021 ontstond toen oppositieleider Navalny in Rusland werd opgepakt. Tot 24 februari 2022 telde Free Russia NL rond de 300 leden. Naar eigen zeggen groeide de beweging na de inval van Rusland in Oekraïne in één nacht uit tot 1200 leden.
CNNquote:US President Joe Biden dismissed China's call for peace talks on the war in Ukraine, suggesting its implementation would only benefit Russia.
"If Putin is applauding it, so how could it be any good?" Biden said in an interview with ABC News on Friday. "I’m not being facetious. I’m being deadly earnest."
"I've seen nothing in the plan that would indicate that there is something that would be beneficial to anyone other than Russia if the Chinese plan were followed," Biden said.
Beyond his criticism of the 12-point Chinese proposal, Biden outright rejected the notion of China negotiating peace in the war.
"The idea that China is going to be negotiating the outcome of a war that is a totally unjust war for Ukraine is just not rational," Biden said.
Biden also weighed in on the possibility of China providing lethal weapons to Russia, which US officials have warned of in recent days.
Biden declined to outline the consequences of China arming Russia, but suggested Beijing would face the same "severe sanctions" as any other government or entity that has supplied weapons to Russia.
Zou wat zijn als de EU de volgende supermacht wordquote:
Zie ik ook niet meer gebeuren. Europa is te passief en braaf geworden. Je wordt geen supermacht als je met alles en iedereen rekening moet houden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zou wat zijn als de EU de volgende supermacht word
Want in supermacht USA heeft iedereen het fijn?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zie ik ook niet meer gebeuren. Europa is te passief en braaf geworden. Je wordt geen supermacht als je met alles en iedereen rekening moet houden.
Voordeel is wel dat voor vrijwel iedereen, het erg fijn leven is in een dergelijke maatschappij.
Wat bedoel je hier precies mee? De Orlan-10 heeft sinds de upgrade ook een laser designator aan boord.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 15:40 schreef oheng het volgende:
Belangrijke info over de russische precisiemunitie dat ik over het hoofd zag: de Krasnopol 152mm munitie kan alleen gebruikt worden met de Orlan-30, niet de Orlan-10.
je kunt ook een supermacht zijn met excelerende techniekquote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zie ik ook niet meer gebeuren. Europa is te passief en braaf geworden. Je wordt geen supermacht als je met alles en iedereen rekening moet houden.
Die dronken Rus is wel even uitgespeeld.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt ook een supermacht zijn met excelerende techniek
daarvoor hoef je geen botte dronken rus te zijn
Was net nog op BNN, met de Wijk. De EU moet een eenduidig supermacht beleid gaan voeren als China, Rusland of de VS. Daarvoor is eerst meer eenheid nodig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:28 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voordeel is wel dat voor vrijwel iedereen, het erg fijn leven is in een dergelijke maatschappij.
Zal de VS nooit toestaan.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zou wat zijn als de EU de volgende supermacht word
Ik zou het nog een keer lezen wat ik posttequote:Op zaterdag 25 februari 2023 16:30 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Want in supermacht USA heeft iedereen het fijn?
Ik denk dat het hele supermachtgebeuren juist ook veel offers vraagt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |