Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een welles nietes verhaaltje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Overigens ben ik het eens met @:StateOfMind. Ik heb alweer 2 rondes geen VVD meer gestemd omdat ik vind dat zijn houdbaarheid voorbij is. Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Dat is gewoon populisme natuurlijk. Voor de rest is het gewoon een zooitje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Nederland kan zo een aanvraag tevoorschijn trekken. Doen ze niet. Dus tja.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een Stugna, die zijn van Ukraine zelf en spotgoedkoop: 20kquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten?
Duitsland heeft geen F16's.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's, sturen die naar UA en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Kunnen we beter 50 nieuwe bestellen en die 18 doneren. Oekraïne heeft NU vooral Leopard 2A6 tanks nodig. Wij kunnen wel even zonder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.
Juist in een uitputtings-oorlog is het een koopje. Stel er raken 5 soldaten economisch uitgeschakeld dan heb je het al snel over 300.000 euro x 5 =1.5 miljoen schade aan derving voor de russische staatskas de rest van hun potentiele werkzame leven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten? Heb de indruk dat de Russen meer pijn voelen bij het verliezen van een pantservoertuig of tank dan bij een groepje mensen die verdampen.
Bizarre mindset eigenlijk. Maar goed.
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Zo zal het zijn gegaan ja, klinkt plausibelquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Een jaar oorlog en nog steeds geen valide reden van de Russen gehoord om deze oorlog te starten.
Dit soort onzin bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja ik las in een thread dat de leopards 1 beter in de achterhoede als ondersteuning ingezet kan wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Men was ook niet zo optimistisch over de kansen voor Oekraine:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
quote:Op donderdag 24 februari 2022 06:26 schreef michaelmoore het volgende:
Dit is een oorlog van een dag of twee, hooguit
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:52 schreef Aether het volgende:
Russische connecties rond Baudet: geen geheim meer, toch een zorg
https://nos.nl/l/2465140
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Nee. Je kunt op verschillende manieren banden hebben die niet strafbaar zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.
Misschien moet Georgie wat land terugpakken wat Rusland in 2008 heeft afgepakt nu ze verzwakt zijn.quote:
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:12 schreef Panthera. het volgende:
Voor wie een uur over heeft. Timothy Snyder over Putin en deze oorlog vis a vis het Westen, met name ook op het gebied van propaganda, beïnvloeding etc.
Voor iedereen verhelderend (het is echt game set match tournament in een uur), voor Putin fanboys levensreddend:
Ja, toen was het een paar topics per dag. Nu nog maar eentje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
1. Denk jij dat de Nederlandse inlichtingendiensten een volksvertegenwoordiger aan gaan pakken?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.
Zullen redelijk gewaagd zijn aan elkaar. Maar vooral kan ie prima gebruikt worden tegen andere pantservoertuigen, gebouwen, bunkers etc. Een tank is nog altijd beter dan geen tank.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Zonder enige verdere uitleg. "Dat is gewoon zo."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Het Engels van Poetin is toch wel matig hoor.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Als er al direct aan het begin zo'n aantoonbaar onwaar lulverhaal wordt opgehangen om iemand als een debiel die niks weet neer te zetten, weerhoudt mij dat nogal om de moeite te nemen om een uur te gaan kijken. Dan weet je al dat alles dat iemand verder zegt vanuit dat perspectief is en dat eigen opvattingen als feiten worden gepresenteerd. Dat wil niet zeggen dat iemand vanaf dan alleen maar nonsens of onwaarheden verkondigt of geen goede punten heeft, maar ik kan het dan niet meer als iets anders zien dan een opinie i.p.v. een objectieve beschouwing.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.
In vergelijking daarmee is Putins talenkennis nogal zwak, ja.
Maar die van mij ook.![]()
Even los hiervan:
Ik denk dat Zelensky beter Russisch spreekt dan Putin Oekraïens.
En Snyder is erg bezig met het emanciperen van Oekraïne. En het beeld wat wij (westerlingen) van Oekraïne hebben.
Rusland is de dominante cultuur geweest. En is dat nog in bepaalde attitudes. Het valt mij ook wel eens op. Dat als het over Oekraïne gaat, dat er dan ook een Russische kijk bij betrokken wordt. Ook in het culturele aspect.
Ik denk dat je me wellicht niet begrijpt.
Maar ik kan wel een (wellicht te simpel) voorbeeld geven:
De Russen hebben vanuit het oosten nazi Duitsland verslagen.
Wel lullig voor al die Oekraïners die niet genoemd worden. En dat waren er miljoenen.
We kennen de faculteit Russische en Slavische studies.
Hoeveel aandacht gaat er naar bijv een land als Oekraïne? Je kunt de taal niet eens bestuderen, de cultuur en de literatuur/kunst niet.
Russisch wel, alles, kunst/cutluue/geschiedenis etc.
Het is een blinde vlek van ons.
Snap je een beetje waar Snyder ook heen wil? Mijn voorbeelden zijn misschien niet goed genoeg. Maar het gaat om het automatisme om Rusland altijd maar leidend te zien.
Rusland als in de Russische Federatie? Zeker waar. Alles is verrusificeerd. Ook de etnische minderheden hebben daar last van.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Everything before the but is bullshit...quote:
Dan weet hij ook dat een kernwapen geen zin heeft en kan je hopelijk na een jaar ophouden met dat eeuwige gehuil van je.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moeite waard om te bekijken? Dit interview met Snyder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:48 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.
Snyder spreek hier overigens ook niet echt als historicus, meer als duider vanuit zijn kennis van de historie van Oost Europa (die zoals elders al aangegeven groot is).
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |