Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een welles nietes verhaaltje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:38 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Overigens ben ik het eens met @:StateOfMind. Ik heb alweer 2 rondes geen VVD meer gestemd omdat ik vind dat zijn houdbaarheid voorbij is. Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Dat is gewoon populisme natuurlijk. Voor de rest is het gewoon een zooitje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
Maar op dit vlak doet ie het best goed. Net als toen dat tripje naar Biden.
Nederland kan zo een aanvraag tevoorschijn trekken. Doen ze niet. Dus tja.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Vind je? Rutte wil niet eens die paar Leopard A6 tanks die we leasen kopen om te doneren. Hij heeft een leuke babbel, maar dat is wel een enorme miskleun. Maak een deal met Duitsland dat NL wel 18 nieuwe tanks wil kopen (de A7+ of de Panther) en Duitsland zegt heus wel ja.
Het is een Stugna, die zijn van Ukraine zelf en spotgoedkoop: 20kquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten?
Duitsland heeft geen F16's.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:43 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Kan het zijn dat NL de F-16s gaat geven en Duitsland al aangegeven heeft dat niet te doen en er daarom een soort van ruilhandel is: ok dan geeft NL geen Leo's omdat we al F-16s geven. Die geleasde Leo's kan Duitsland weer geven.
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's, sturen die naar UA en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:39 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waren het niet de Duitsers die niet mee wilden werken met die 18 lease-Leopards?
Kunnen we beter 50 nieuwe bestellen en die 18 doneren. Oekraïne heeft NU vooral Leopard 2A6 tanks nodig. Wij kunnen wel even zonder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:48 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nee. Wij hebben geen verzoek ingediend. Wij kopen en verbouwen 100 leo 1's en houden onze eigen krijgsmacht daarmee "in stand". Goede keuze.
Juist in een uitputtings-oorlog is het een koopje. Stel er raken 5 soldaten economisch uitgeschakeld dan heb je het al snel over 300.000 euro x 5 =1.5 miljoen schade aan derving voor de russische staatskas de rest van hun potentiele werkzame leven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:35 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Is dat niet zonde? Een ATGM op mensen afschieten? Heb de indruk dat de Russen meer pijn voelen bij het verliezen van een pantservoertuig of tank dan bij een groepje mensen die verdampen.
Bizarre mindset eigenlijk. Maar goed.
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is een welles nietes verhaaltje.
Wij zeggen van wel, de Duitsers van niet.
Wie er gelijk heeft zullen we nooit weten.
Zo zal het zijn gegaan ja, klinkt plausibelquote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Het hoeft geen welles nietes te zijn, waarschijnlijk spreken ze allebei de waarheid. Nederland wilde de geleasete tanks opkopen en weggeven, Duitsland zei we geven geen tanks die in actieve dienst zijn weg, Nederland dient geen formele aanvraag in, Duitsland kan mooi weer spelen door te zeggen dat er geen formele aanvraag is gedaan.
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:57 schreef TargaFlorio het volgende:
Een jaar oorlog en nog steeds geen valide reden van de Russen gehoord om deze oorlog te starten.
Dit soort onzin bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:58 schreef Ulx het volgende:
[..]
'Natuurlijk wel: Ze gaan de satanisten verjagen.
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja ik las in een thread dat de leopards 1 beter in de achterhoede als ondersteuning ingezet kan wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Men was ook niet zo optimistisch over de kansen voor Oekraine:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
quote:Op donderdag 24 februari 2022 06:26 schreef michaelmoore het volgende:
Dit is een oorlog van een dag of twee, hooguit
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:52 schreef Aether het volgende:
Russische connecties rond Baudet: geen geheim meer, toch een zorg
https://nos.nl/l/2465140
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Nee. Je kunt op verschillende manieren banden hebben die niet strafbaar zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Baudet is een wauwelaar. Maar van echte banden geloof ik geen zak; dan had de AIVD bewijzen was hij veroordeelt en sowieso exit in de nl politiek.
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is niet strafbaar om banden met Rusland te hebben. En zolang er mensen zijn die op Baudet stemmen, kan hij gewoon in de politiek blijven.
Misschien moet Georgie wat land terugpakken wat Rusland in 2008 heeft afgepakt nu ze verzwakt zijn.quote:
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:12 schreef Panthera. het volgende:
Voor wie een uur over heeft. Timothy Snyder over Putin en deze oorlog vis a vis het Westen, met name ook op het gebied van propaganda, beïnvloeding etc.
Voor iedereen verhelderend (het is echt game set match tournament in een uur), voor Putin fanboys levensreddend:
Ja, toen was het een paar topics per dag. Nu nog maar eentje.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 19:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
In die dagen ging het rete hard. Knipper met je ogen en de topic was alweer vol
1. Denk jij dat de Nederlandse inlichtingendiensten een volksvertegenwoordiger aan gaan pakken?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.
Zullen redelijk gewaagd zijn aan elkaar. Maar vooral kan ie prima gebruikt worden tegen andere pantservoertuigen, gebouwen, bunkers etc. Een tank is nog altijd beter dan geen tank.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 21:11 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Die Leopard 1A5 is toch gewoon een wegwerpartikel na huidige maatstaven? Kan die zich meten aan de T-72?
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Zonder enige verdere uitleg. "Dat is gewoon zo."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Geen Putin fanboy hier, maar als ik dit aanklik en al na 3 minuten en 51 seconden dit wordt gezegd:
"Unlike all the foreign leaders with which he deals, he doesn't know foreign languages. He doesn't know a thing about Ukraine, which is interesting. He thinks he knows everything, but he doesn't know anything."
Moet je dit dan verder nog als iets anders dan een opinie beschouwen, ondanks dat het een historicus is? Wat natuurlijk prima is, maar als hiermee de toon al direct in het begin wordt gezet, krijg ik niet de indruk dat ik naar een objectieve beschouwing ga kijken.
Putin spreekt naast het Russisch sowieso Duits en kan zich in het Engels ook prima redden. Hij spreekt altijd Russisch in het openbaar vanwege een nogal potsierlijke uiting van chauvinisme. In de zin "Russisch is net zo'n grote/belangrijke taal als Engels." Totale onzin natuurlijk, maar dat is puur voor de bühne.
Maar als je als Amerikaanse historicus hier al mee begint in je betoog: welke talen zijn een Trump of Biden machtig naast het Engels?
Het Engels van Poetin is toch wel matig hoor.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Als er al direct aan het begin zo'n aantoonbaar onwaar lulverhaal wordt opgehangen om iemand als een debiel die niks weet neer te zetten, weerhoudt mij dat nogal om de moeite te nemen om een uur te gaan kijken. Dan weet je al dat alles dat iemand verder zegt vanuit dat perspectief is en dat eigen opvattingen als feiten worden gepresenteerd. Dat wil niet zeggen dat iemand vanaf dan alleen maar nonsens of onwaarheden verkondigt of geen goede punten heeft, maar ik kan het dan niet meer als iets anders zien dan een opinie i.p.v. een objectieve beschouwing.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Poetin spreekt vloeiend Duits en Engels idd. Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.
In vergelijking daarmee is Putins talenkennis nogal zwak, ja.
Maar die van mij ook.![]()
Even los hiervan:
Ik denk dat Zelensky beter Russisch spreekt dan Putin Oekraïens.
En Snyder is erg bezig met het emanciperen van Oekraïne. En het beeld wat wij (westerlingen) van Oekraïne hebben.
Rusland is de dominante cultuur geweest. En is dat nog in bepaalde attitudes. Het valt mij ook wel eens op. Dat als het over Oekraïne gaat, dat er dan ook een Russische kijk bij betrokken wordt. Ook in het culturele aspect.
Ik denk dat je me wellicht niet begrijpt.
Maar ik kan wel een (wellicht te simpel) voorbeeld geven:
De Russen hebben vanuit het oosten nazi Duitsland verslagen.
Wel lullig voor al die Oekraïners die niet genoemd worden. En dat waren er miljoenen.
We kennen de faculteit Russische en Slavische studies.
Hoeveel aandacht gaat er naar bijv een land als Oekraïne? Je kunt de taal niet eens bestuderen, de cultuur en de literatuur/kunst niet.
Russisch wel, alles, kunst/cutluue/geschiedenis etc.
Het is een blinde vlek van ons.
Snap je een beetje waar Snyder ook heen wil? Mijn voorbeelden zijn misschien niet goed genoeg. Maar het gaat om het automatisme om Rusland altijd maar leidend te zien.
Rusland als in de Russische Federatie? Zeker waar. Alles is verrusificeerd. Ook de etnische minderheden hebben daar last van.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:41 schreef Slayage het volgende:
[..]
Kamil Galeev benoemt ook regelmatig dat de westerling naar Rusland kijkt door een Moscovitische bril, waardoor je kijk op Rusland als geheel vervormd raakt.
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Everything before the but is bullshit...quote:
Dan weet hij ook dat een kernwapen geen zin heeft en kan je hopelijk na een jaar ophouden met dat eeuwige gehuil van je.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moeite waard om te bekijken? Dit interview met Snyder.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:48 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is. Het sterkst vind ik hem als het gaat over de Russische manier van informatiebeinvloeiding. Dat heeft niks meer met welke taal Putin spreekt te maken.
Snyder spreek hier overigens ook niet echt als historicus, meer als duider vanuit zijn kennis van de historie van Oost Europa (die zoals elders al aangegeven groot is).
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
Bovendien weet ie heel goed hoe het werkt in de wereld.
Ik vind van wel. Het is individueel niet nieuw wat hij zegt maar vind het zoals gezegd wel een hele goede samenvatting / duiding van de events van de afgelopen 20 jaar en m.n. relatie tussen Putin en Westen. Heb het met veel interesse gekeken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Moeite waard om te bekijken? Dit interview met Snyder.
Thanks! Ik sla hem op.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:52 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik vind van wel. Het is individueel niet nieuw wat hij zegt maar vind het zoals gezegd wel een hele goede samenvatting / duiding van de events van de afgelopen 20 jaar en m.n. relatie tussen Putin en Westen.
Hubert Smeets was deze week te gast in de Podcast Voordat de bom valt en had het daar ook over.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Snyder zelf heeft vanwege zijn holocaust/bloodlands onderzoek zich zo ongeveer alle Oost Europese talen eigen gemaakt. Inclusief Russisch. Zodat ie in historische archieven de originele documenten kan lezen.
Even los hiervan:
En Snyder is erg bezig met het emanciperen van Oekraïne. En het beeld wat wij (westerlingen) van Oekraïne hebben.
Rusland is de dominante cultuur geweest. En is dat nog in bepaalde attitudes. Het valt mij ook wel eens op. Dat als het over Oekraïne gaat, dat er dan ook een Russische kijk bij betrokken wordt. Ook in het culturele aspect.
Wel lullig voor al die Oekraïners die niet genoemd worden. En dat waren er miljoenen.
Hoeveel aandacht gaat er naar bijv een land als Oekraïne? Je kunt de taal niet eens bestuderen, de cultuur en de literatuur/kunst niet.
Snap je een beetje waar Snyder ook heen wil? Mijn voorbeelden zijn misschien niet goed genoeg. Maar het gaat om het automatisme om Rusland altijd maar leidend te zien.
Thanks! Het is lastig uitleggen, zeg maar. Zo van achter je toetsenbord.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:59 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hubert Smeets was deze week te gast in de Podcast Voordat de bom valt en had het daar ook over.
Jij denkt dat de AIVD zo'n demarche onderneemt als ze niet zeker zijn van hun zaak?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bullshit als er maar iets van cashflow of beïnvloeding kan worden aan getoond dan hangt ie gelijk.
Er gaat ook een verhaal dat de Amerikanen bewust hebben laten lekken door Generaal Milley dat ze verwachten dat bij een aanval Kiev binnen 3 dagen veroverd zou zijn. En dat zou gebeurd zijn als de Oekraieners niks aan modernisatie of training hadden gedaan sinds de vorige conflicten. Putin zou zich door die mening bevestigd zien en in de aanval zijn gegaan. Maar niemand hield zich aan zijn script: Zelensky vluchtte niet, de Oekrainers ontvingen hen niet met open armen, het Westen keek niet lijdzaam toe (al probeerden sommigen dat wel). Eigenlijk mogen we Vladimir Vladimirovitsj dankbaar zijn, de man die in één klap - bijna - alle onderling gekibbel in Europa liet verstommen door zich als gemeenschappelijke vijand aan te biedenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".
Jup, de simpelheid irriteert mij ook. Kom op, die man is geschoold, maar het is gewoon een propagandaverhaaltje. Lijkt Sjoerdsma wel. Blinken daarentegen is wel heel feitelijk.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:26 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als er al direct aan het begin zo'n aantoonbaar onwaar lulverhaal wordt opgehangen om iemand als een debiel die niks weet neer te zetten, weerhoudt mij dat nogal om de moeite te nemen om een uur te gaan kijken. Dan weet je al dat alles dat iemand verder zegt vanuit dat perspectief is en dat eigen opvattingen als feiten worden gepresenteerd. Dat wil niet zeggen dat iemand vanaf dan alleen maar nonsens of onwaarheden verkondigt of geen goede punten heeft, maar ik kan het dan niet meer als iets anders zien dan een opinie i.p.v. een objectieve beschouwing.
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks! Het is lastig uitleggen, zeg maar. Zo van achter je toetsenbord.
Dat lijkt me sterk. Blijkt niet uit alle achter de schermen interviews die sindsdien zijn gepubliceerd en is niet in het voordeel van Amerika. Dit conflict is echt niet zodanig te plannen dat alles tot nu toe redelijk gecontroleerd is.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:03 schreef Sabata het volgende:
[..]
Er gaat ook een verhaal dat de Amerikanen bewust hebben laten lekken door Generaal Milley dat ze verwachten dat bij een aanval Kiev binnen 3 dagen veroverd zou zijn. En dat zou gebeurd zijn als de Oekraieners niks aan modernisatie of training hadden gedaan sinds de vorige conflicten. Putin zou zich door die mening bevestigd zien en in de aanval zijn gegaan. Maar niemand hield zich aan zijn script: Zelensky vluchtte niet, de Oekrainers ontvingen hen niet met open armen, het Westen keek niet lijdzaam toe (al probeerden sommigen dat wel). Eigenlijk mogen we Vladimir Vladimirovitsj dankbaar zijn, de man die in één klap - bijna - alle onderling gekibbel in Europa liet verstommen door zich als gemeenschappelijke vijand aan te bieden
Ja. Kan het daar alleen maar mee eens zijn.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.
Ach jochie toch, gaat het?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:50 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Dan weet hij ook dat een kernwapen geen zin heeft en kan je hopelijk na een jaar ophouden met dat eeuwige gehuil van je.
Yep dit 100%. Achteraf gezien is Oekraïne natuurlijk al heel lang in het nieuws geweest op een bepaalde manier. Met 2004, vervolgens Yanukovich, Maidan, associatieverdag etc. Dat is omdat er verschillende krachten aan het werk waren: vanuit het zelf en tegenkracht vanuit Rusland. Vandaar ook dat Kissinger in 1999 zijn boek over diplomatie al afsloot met de zorg dat precies dit in Oekraïne zou gaan gebeuren. Die patronen zijn veel te weinig onderkend.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.
Dat laatste is populistisch gelul. Je kan heus (ontzettend) grote fouten maken zoals Poetin gedaan heeft. Dat betekend niet je dan van letterlijk alles geen verstand hebt. Lees anders even dat stuk uit de NRC van Eelco Runia over of Poetin rationeel is en wat dat begrip precies betekend. Dat is veel verfijnder dan zo'n dom zinnetje van je denkt dat je alles weet maar je weet niks.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:51 schreef Slayage het volgende:
[..]
Als je denkt dat je Oekraïne in 3 dagen gaat innemen, dan weet je niet alles, sterker nog zoals Snyder zegt, "he thinks he knows everything, but he knows nothing".
Van mij ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Het ging ook niet over Putins kennis van het Oekraïens vs. Zelensky's kennis van het Russisch. Die van Zelensky zal ongetwijfeld beter zijn.quote:Even los hiervan:
Ik reageer normaal nooit op jou omdat het de moeite niet is wat nu weer blijkt. Mijn punt was dat jij hier nu doet alsof je de objectieve jongen bent die boven alle partijen staat en Putin begrijpt als wereldwijs maar zelf een paar dagen geleden nog schrijft dat de bom wel kan vallen want het heeft toch allemaal geen zin meer. Die dichotomie waar we Putin aan de ene kant prijzen en (heimelijk) bewonderen als iemand die alles perfect bespeeld maar tegelijkertijd behandelen als een loose cannon die zomaar ook elk moment iets volledig irrationeel kan doen kaart ik hier aan - heeft niks met mijn emotie te maken.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ach jochie toch, gaat het?
Heeft een geen drol te maken met wat ik zeg overigens en op welke user ik reageer. De emotie bij jou is zo sterk aanwezig dat je je geagiteerd voelt en uit ellende maar even snel wat irrelevants moet typen als respons.
Wel als het door de partij die nu aanvalt erkend is als soeverein land (ik vermoed zelfs formeel nog steeds). Het is geen eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring maar een gezamenlijk afscheiden van de Soviet Unie waar alle staten inclusief Rusland die daaruit voortkwamen elkaar wederzijds erkenden.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Van mij ook.Maar daar gaat het niet om. Hij vergelijkt Putins talenkennis niet met die van zichzelf, maar met "alle" buitenlandse leiders waar Putin mee te maken heeft. Dus "alle" buitenlandse leiders kunnen andere talen spreken, maar hij niet. Dat is nogal een beeldvorming die je direct probeert neer te zetten daarmee, en jij weet ook wel dat dat niet positief is.
Daarnaast is het aantoonbaar onjuist en ook nog eens vreemd uit de mond van een Amerikaan, wiens huidige en vorige president geen enkele andere taal machtig zijn. Ik denk dat Trump of Biden moeilijker een gesprek in het Russisch kunnen voeren met Putin, dan dat Putin in het Engels met hun spreekt. Dus wat is het punt hiervan?
[..]
Het ging ook niet over Putins kennis van het Oekraïens vs. Zelensky's kennis van het Russisch. Die van Zelensky zal ongetwijfeld beter zijn.
De Sovjet-Unie heeft Nazi-Duitsland vanuit het oosten verslagen. Daar was Oekraïne destijds een onderdeel van. Het klopt dat Moskou/Rusland daarin als leidend wordt gezien. Maar die Sovjet-Unie van toen werd geleid door een geboren Georgiër en een belangrijke legercommandant en latere secretaris-generaal van de SU was een geboren Oekraïner.
Als we hier zeggen dat we door de Britten (en in de volksmond vaak 'Engelsen') of Amerikanen zijn bevrijd, is dat dan ook lullig voor de Welshmen, Ieren, Schotten, Californiërs, Florida'ers, New Yorkers, Texanen, etc.?
Niet om het offer van de Oekraïners en hun identiteit te bagatelliseren (mocht dat door iemand opgeworpen worden), maar nu deze oorlog er helaas is wordt er mijns nogal overdreven de aandacht op gelegd, terwijl het destijds onderdeel was van een statenunie. Zoals de VS of het VK dat ook zijn. Mocht Californië zich in de toekomst onafhankelijk verklaren van de VS, dan gaan we toch ook niet zeggen dat de Californiërs groot onrecht is aangedaan omdat hun rol in WOII niet explicieter is benoemd?
Ik dacht al dat je het idee niet zou begrijpen.quote:
Misschien vind je dit overdreven klinken, maar dank voor je normale manier van reageren.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:27 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Wel als het door de partij die nu aanvalt erkend is als soeverein land (ik vermoed zelfs formeel nog steeds). Het is geen eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring maar een gezamenlijk afscheiden van de Soviet Unie waar alle staten inclusief Rusland die daaruit voortkwamen elkaar wederzijds erkenden.
Ik snap je punt over de taal van Putin, sterker Snyder zelf maakt het punt dat taal niet zo belangrijk is dus dat is ongelukkig. Ik vind de taal van Amerikaanse presidenten ook niet zo relevant. Vind zijn verdere verhaal wel erg sterk ondanks dat het (bewust) niet objectief is en ook zeker niet zo gepresenteerd wordt - het is de visie van een persoon die ik toevallig best wel serieus neem vanwege zijn kennis.
Ik begrijp prima wat je zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht al dat je het idee niet zou begrijpen.
Jammer maar helaas.
Jawel, maar het voor de rest best degelijke verhaal van idd een uur heeft dan afgedaan, want mr. repentless heeft op minuut 3 een verkeerde comma gevondenquote:Op vrijdag 24 februari 2023 22:48 schreef Panthera. het volgende:
Ik ben het met je eens dat zijn punt over taal zo ongeveer het zwakste punt uit het betoog van Snyder is.
Ik probeer of niet te reageren of zinvol. Lukt meestal. Ben het overigens wel eens met sommige anderen hier dat het verhaal van Snyder meer is dan die ene bijzin - ik denk dat hij wat er gebeurt en gedaan wordt door Rusland heel erg goed duidt. Met name de manier van infiltreren in de Westerse psyche door gebruik te maken van democratie door iedere keer zwakke puntjes te pakken en die dan uit te vergroten met een cynisme dat niet meer over waarheid gaat maar over dat niks waar is. Ondanks die ene bijzin is hè verhaal van Snyder die dat in een historische en culturele context plaatst zeer waardevol en dan gaat het niet over absolutismes als of alles wat hij zegt waar en onwaar is (dat zijn oppervlaktediscussies) maar over de plausibiliteit en aannemelijkheid van onderliggende patronen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:48 schreef Repentless het volgende:
[..]
Misschien vind je dit overdreven klinken, maar dank voor je normale manier van reageren.Het ontaardt hier vaak vrij snel in vijandelijkheden/verwensingen wanneer je het niet eens bent. Niet dat ik daarmee zit, maar het maakt een verdere zinnige discussie vrij lastig. Ik ben het graag oneens op basis van argumenten (zonder dat vaststaat wie er gelijk heeft), dan op basis van "maar jij bent gewoon een klootzak!"
Als mensen iets niet willen zien/horen, zal dat ook niet gebeuren. Wanneer dit soort mensen het betoog van Snyder tot zich nemen zal het hen niks doen, omdat ze hun standpunt toch al klaar hebben staan. Doet me denken aan een oude zen verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik zie net dat een paar superkritische snuiters hier bijna een uur met zinnige dingen gezegd door Timothy Snyder willen afdoen als onzin vanwege letterlijk een bijzinnetje, in een gesproken opsomming. En vanwege een paar gesproken woorden iemand die daadwerkelijk van de hoed en rand weet daarmee wegzetten als een amateur.
Eigenlijk is het cancelculture op detailniveau, gewoon omdat het even zo uitkomt om een punt te scoren.
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?quote:
Badumtsssquote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?
Want je weet dat je tegen iemand praat die na 3 minuten iets vond om lekker tegen te schoppen en de rest dus niet gezien heeft.
Wil ze best veiligheidsgaranties geven. Wel in ruil voor hun nukes, voor wat hoort wat.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:17 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:58 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik probeer of niet te reageren of zinvol. Lukt meestal. Ben het overigens wel eens met sommige anderen hier dat het verhaal van Snyder meer is dan die ene bijzin - ik denk dat hij wat er gebeurt en gedaan wordt door Rusland heel erg goed duidt. Met name de manier van infiltreren in de Westerse psyche door gebruik te maken van democratie door iedere keer zwakke puntjes te pakken en die dan uit te vergroten met een cynisme dat niet meer over waarheid gaat maar over dat niks waar is. Ondanks die ene bijzin is hè verhaal van Snyder die dat in een historische en culturele context plaatst zeer waardevol en dan gaat het niet over absolutismes als of alles wat hij zegt waar en onwaar is (dat zijn oppervlaktediscussies) maar over de plausibiliteit en aannemelijkheid van onderliggende patronen.
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Kijk niet voor niks gepost 🙂 al had jij het niet nodig waarschijnlijk. Ik denk dat we inderdaad weinig hadden kunnen doen al signaleert hij wel een duidelijke nieuwe lijn van werken onder Biden - veel minder vrijblijvend en veel realistischer dan inderdaad onder Obama. Ik word ook wel steeds meer in mijn overtuiging gesterkt dat Biden een top-5 ooit president is, ook als je ziet wat hij binnenlands doet waarmee hij hij eigenlijk de route opent naar een succesvol Amerika over dertig jaar. Een klein beetje ten koste van Europa maar dat is vooral ons probleem.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.
Ook een leuke take away was dat in essentie wij niets hadden kunnen doen om dit te veranderen, voorkomen. Een zich ontwikkelend land aan zijn westgrens is nu eenmaal een probleem, en een boeman is nodig, en dan het liefst 1 die toch niks terug doet. Dus het westen heeft het altijd gedaan, wat we ook doen. Want buitenland beleid is slechts een extensie van binnenland beleid.
Ook een parallel met dat PBS interview met Bolton, want die gaf ook aan dat de obama regering helemaal niets deed aan manipulatie via sociale media. Bolton zei dat obama cyberspace beschouwde als the garden of eden, die je vanzelfsprekend niet moet weaponizen. Snyder merkt droogjes op dat ze daar eerder oog voor hadden moeten hebben, iig al na 2014.
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:57 schreef oheng het volgende:
Munitie tekort bij de russen deel zoveel. Rybar meldt:Mooi nog wat laten aanvallen. Tzt minder last van hun artillerie wanneer Oekraïne zelf een offensief start.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Waar woonde je in Oekraïne?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Anecdotisch etc etc maar dat is mijn ervaring van wonen en werken in Oekraine.
Grote vraag is, wanneer was jouw ervaring?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, ik heb het helemaal gekeken. Op snelheid x1,5, mocht iemand nog een opmerking maken over het tijdsbestek tussen mijn vorige post en nu. De man plaatst in mijn ogen vrijwel niets in historisch perspectief. Hij maakt er vooral een groot "We Americans vs. Putin"-verhaal van, inclusief de bekende verwijzingen naar "Russische inmenging in de verkiezingen van 2016" en verder het obligate Trump-gewauwel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:18 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.
+ 4 extra uit Canada zo las ik een paar posts onder deze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja, dat is mij ook wel duidelijk. De man zal ongetwijfeld een groot historicus zijn, maar met betrekking tot deze kwestie geeft hij echt vrijwel niets meer dan zijn persoonlijke mening. Dat is zijn goed recht (net als van iedereen), maar het zou ook als niets meer dan dat beschouwd moeten worden. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, dat maakt verder niet uit.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:
https://jacobin.com/2014/09/timothy-snyders-lies/
Zijn eerdere boeken zijn overigens stukken beter.
Daarom ook de vraag hoelang geleden het was. Want het land is behoorlijk veranderd als je kijkt naar de jaren 90 en daarna. Er zijn ook verschillende regeringen geweest van Pro-Russische tot Pro-westen. Maar na 2014 en de Maidanrevolutie zijn veel Oekraïners pro-Westers geworden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |