Als mensen iets niet willen zien/horen, zal dat ook niet gebeuren. Wanneer dit soort mensen het betoog van Snyder tot zich nemen zal het hen niks doen, omdat ze hun standpunt toch al klaar hebben staan. Doet me denken aan een oude zen verhaal.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:40 schreef Hatseflats22 het volgende:
Ik zie net dat een paar superkritische snuiters hier bijna een uur met zinnige dingen gezegd door Timothy Snyder willen afdoen als onzin vanwege letterlijk een bijzinnetje, in een gesproken opsomming. En vanwege een paar gesproken woorden iemand die daadwerkelijk van de hoed en rand weet daarmee wegzetten als een amateur.
Eigenlijk is het cancelculture op detailniveau, gewoon omdat het even zo uitkomt om een punt te scoren.
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?quote:
Badumtsssquote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Parelen voor de zwijnen luid dat gezegde hé?
Want je weet dat je tegen iemand praat die na 3 minuten iets vond om lekker tegen te schoppen en de rest dus niet gezien heeft.
Wil ze best veiligheidsgaranties geven. Wel in ruil voor hun nukes, voor wat hoort wat.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:07 schreef Discombobulate het volgende:
Vraag me wel af wie Rusland veiligheidsgaranties moet gaan geven. Op een gegeven moment komt er een akkoord en dat moet daar per definitie in staan. Zo niet, dan wordt het gewoon een Noord en Zuid Korea situatie (wat ook aannemelijk is overigs volgens veel experts).
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:17 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Haha ja laat mij beetje hoop in de mensheid houden 😉 al is het voor de meelezers die nog niet vastzitten.
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:58 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Ik probeer of niet te reageren of zinvol. Lukt meestal. Ben het overigens wel eens met sommige anderen hier dat het verhaal van Snyder meer is dan die ene bijzin - ik denk dat hij wat er gebeurt en gedaan wordt door Rusland heel erg goed duidt. Met name de manier van infiltreren in de Westerse psyche door gebruik te maken van democratie door iedere keer zwakke puntjes te pakken en die dan uit te vergroten met een cynisme dat niet meer over waarheid gaat maar over dat niks waar is. Ondanks die ene bijzin is hè verhaal van Snyder die dat in een historische en culturele context plaatst zeer waardevol en dan gaat het niet over absolutismes als of alles wat hij zegt waar en onwaar is (dat zijn oppervlaktediscussies) maar over de plausibiliteit en aannemelijkheid van onderliggende patronen.
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Kijk niet voor niks gepost 🙂 al had jij het niet nodig waarschijnlijk. Ik denk dat we inderdaad weinig hadden kunnen doen al signaleert hij wel een duidelijke nieuwe lijn van werken onder Biden - veel minder vrijblijvend en veel realistischer dan inderdaad onder Obama. Ik word ook wel steeds meer in mijn overtuiging gesterkt dat Biden een top-5 ooit president is, ook als je ziet wat hij binnenlands doet waarmee hij hij eigenlijk de route opent naar een succesvol Amerika over dertig jaar. Een klein beetje ten koste van Europa maar dat is vooral ons probleem.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vond het interview zeer interessant; Snyder is natuurlijk op dit punt wel een established name. Hij spant zich in om de barrière waar de eeuwige stoet aan 'rusland deskundigen' er maar voor blijft zorgen dat we die hele regio door een rus bril blijven bekijken, te doorbreken.
Ook een leuke take away was dat in essentie wij niets hadden kunnen doen om dit te veranderen, voorkomen. Een zich ontwikkelend land aan zijn westgrens is nu eenmaal een probleem, en een boeman is nodig, en dan het liefst 1 die toch niks terug doet. Dus het westen heeft het altijd gedaan, wat we ook doen. Want buitenland beleid is slechts een extensie van binnenland beleid.
Ook een parallel met dat PBS interview met Bolton, want die gaf ook aan dat de obama regering helemaal niets deed aan manipulatie via sociale media. Bolton zei dat obama cyberspace beschouwde als the garden of eden, die je vanzelfsprekend niet moet weaponizen. Snyder merkt droogjes op dat ze daar eerder oog voor hadden moeten hebben, iig al na 2014.
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:29 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik sta volledig open voor duidingen op dit vlak, vanuit welke hoek dan ook. Je gaf aan dat het een "echt game set match tournament in een uur" is. Aangezien het een gerenommeerd historicus is, was mijn interesse gewekt. Als het dan echter al zo snel (vrijwel direct) in het interview op deze toer gaat en ik geconfronteerd word met een nogal gekleurde persoonlijke mening met aantoonbare onwaarheden in plaats van een feitelijke beschouwing, neemt die interesse ontzettend snel af. Niet omdat de inhoud mij niet aanstaat, maar omdat ik geen objectiviteit meer verwacht.
Maar goed, ik zal het alsnog volledig bekijken.
quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:57 schreef oheng het volgende:
Munitie tekort bij de russen deel zoveel. Rybar meldt:Mooi nog wat laten aanvallen. Tzt minder last van hun artillerie wanneer Oekraïne zelf een offensief start.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tldr: russische artillerie verbruikt véél teveel onnauwkeurige munitie. Wie had dat nou kunnen bedenken.
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 23:08 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hij had het er vooral over dat Oekraïne zijn eigen identiteit heeft gecreëerd in de afgelopen 30 jaar. Dat hebben heel veel mensen gemist. Daarom ook de revoluties en dat ze afstand wouden nemen van Rusland. Terwijl veel mensen in het westen Oekraïne eigenlijk beschouwde als Russen maar dan in een ander land met net even een andere taal. Je ziet het hier ook veel mis gaan dat mensen denken dat als Oekraïners Russisch spreken ook pro-Russisch zijn enzovoort terwijl dat uit onderzoeken helemaal niet bleek.
Waar woonde je in Oekraïne?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Anecdotisch etc etc maar dat is mijn ervaring van wonen en werken in Oekraine.
Grote vraag is, wanneer was jouw ervaring?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke ervaring in Oekraine was dat iedereen Russisch sprak, een deel Oekrainisch sprak en dat ook de mensen die liever toenadering tot Rusland zagen dan toenadering tot de EU onafhankelijk wilden zijn als land en geen deel wilden uitmaken van Rusland.
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou, ik heb het helemaal gekeken. Op snelheid x1,5, mocht iemand nog een opmerking maken over het tijdsbestek tussen mijn vorige post en nu. De man plaatst in mijn ogen vrijwel niets in historisch perspectief. Hij maakt er vooral een groot "We Americans vs. Putin"-verhaal van, inclusief de bekende verwijzingen naar "Russische inmenging in de verkiezingen van 2016" en verder het obligate Trump-gewauwel.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 00:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Probeer het niet te kijken als feitelijk objectief stuk maar als interpretatie van patronen.
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:18 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat ieder Oekraïner Russisch kan dat is bekent. Maar hoe lang is dat geleden want er is best veel veranderd in de laatste jaren daarzo.
+ 4 extra uit Canada zo las ik een paar posts onder deze.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 20:46 schreef Ulx het volgende:
Tussenstand:
Duitsland: 18 Leopard A6
Portugal: 3 Leopard 2A6
Zweden: 10 Leopard 2A5
Noorwegen: 8 Leopard 2A4 + 4 bruggenleggers/Recovery tanks
Polen: 14 Leopard 2A4
Canada 4 Leopard 2A4
Spanje: 10 Leopard A4
Finland 3 Leopard 2 recovery tanks + munitie en onderdelen
Totaal 70
Beloofd: 88
Gezocht: nog 18 Leopard 2A6's?
NL, DE, DK: 190 Leopard 1A5
Ja, dat is mij ook wel duidelijk. De man zal ongetwijfeld een groot historicus zijn, maar met betrekking tot deze kwestie geeft hij echt vrijwel niets meer dan zijn persoonlijke mening. Dat is zijn goed recht (net als van iedereen), maar het zou ook als niets meer dan dat beschouwd moeten worden. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, dat maakt verder niet uit.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Snyder staat daar wel bekend om, vaak moraliserend, herhalend en qua feiten de krenten uit de pap halen. Een duidelijkere toelichting in dit artikel:
https://jacobin.com/2014/09/timothy-snyders-lies/
Zijn eerdere boeken zijn overigens stukken beter.
Daarom ook de vraag hoelang geleden het was. Want het land is behoorlijk veranderd als je kijkt naar de jaren 90 en daarna. Er zijn ook verschillende regeringen geweest van Pro-Russische tot Pro-westen. Maar na 2014 en de Maidanrevolutie zijn veel Oekraïners pro-Westers geworden.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 01:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is al weer een tijdje geleden en het was Kyiv. Nogmaals, ik zeg er duidelijk bij dat het mijn persoonlijke ervaring was en ik zal er ook bij aangeven dat mijn belevingswereld daar vooral jongere mensen (onder de 30) was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |