abonnement Unibet Coolblue
pi_206793077
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 18:06:29 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206793180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:


Whahaha ja.... ik hou al jaren bij wat het benzineverbruik van de auto is en ik denk wel na over welke energieleverancier ik heb.... gasprijzen vergelijk ik dan weer niet :+
Ik ben meer van de leukere satistieken net een excelletje gemaakt van mijn bezochte concerten en festivals door de jaren heen, en ik houd mijn gewicht bij, en welke cds en lps ik heb. Allemaal een stuk leuker dan nadenken over hoeveel geld ik daar aan heb besteed :D

SPOILER: concert statistiek voor de geinteresseerden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben meer van het achteruit kijken dan het vooruitkijken. Ik denk dat ik liever leuke dingen beleef ipv ze te anticiperen ik vind dingen verwachten die dan toch niet gebeuren niet zon leuke bezigheid. Zoals bij huizen kopen. Ik ben iemand die liever op vakantie gaat dan een vakantie plant. Op vakantie gaan is leuk maar tickets kopen, overnachtingen regelen, bedenken naar welke locatie te gaan is echt niets aan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 23-11-2022 18:15:59 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206793323
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik ben meer van de leukere satistieken net een excelletje gemaakt van mijn bezochte concerten en festivals door de jaren heen, en ik houd mijn gewicht bij, en welke cds en lps ik heb. Allemaal een stuk leuker dan nadenken over hoeveel geld ik daar aan heb besteed :D

SPOILER: concert statistiek voor de geinteresseerden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben meer van het achteruit kijken dan het vooruitkijken. Ik denk dat ik liever leuke dingen beleef ipv ze te anticiperen ik vind dingen verwachten die dan toch niet gebeuren niet zon leuke bezigheid. Zoals bij huizen kopen. Ik ben iemand die liever op vakantie gaat dan een vakantie plant. Op vakantie gaan is leuk maar tickets kopen, overnachtingen regelen, bedenken naar welke locatie te gaan is echt niets aan.
Oh, juist wel, dat is het begin van de vakantiepret.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 18:18:16 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206793366
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Oh, juist wel, dat is het begin van de vakantiepret.
Daar zit dan het grote verschil dingen die alleen mijn hoofd gebeuren vind ik niet zoveel aan, daar heb ik wel boeken voor of bedenk ik minder concrete dingen, "voorpret" voor vakantie bestaat voor mij vooral uit een enorme lijst zaken die ik wel zou willen maar niet gedaan heb/ ga doen. Voelt als een hele berg gedachten die ik voor niets gehad heb en beter niet had kunnen hebben :D Als ik van te voren ga bedenken hoe dingen gaan, vallen de eigenlijke dingen vaak des te harder tegen, dat speelt ook mee.

ALs het toch volledig hypothetisch is kan ik wel iets leukers bedenken dan vakantie bijvoorbeeld een leuke wetenschappelijke hypothese of probleemstelling, dat is wel wat spannender dan een locatie bezoeken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bosbeetle op 23-11-2022 18:24:43 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 18:23:39 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206793413
Ik denk dat dit ook de reden is dat ik beter ben in artikelen schrijven dan beursaanvragen. Die eerste is concreet wat je hebt gedaan die tweede is bedenken wat je zou willen doen. Dat laatste is zoveel moeilijker, ik wil alles wel doen.

Maar genoeg bosbeetle show: huizen kopen... voor de één leuk voor de ander niet. Het vervelendste is het voor de mensen die het wel leuk vinden maar het niet kunnen om wat voor reden dan ook.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 23 november 2022 @ 18:27:14 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206793465
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:23 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat dit ook de reden is dat ik beter ben in artikelen schrijven dan beursaanvragen. Die eerste is concreet wat je hebt gedaan die tweede is bedenken wat je zou willen doen. Dat laatste is zoveel moeilijker, ik wil alles wel doen.

Maar genoeg bosbeetle show: huizen kopen... voor de één leuk voor de ander niet. Het vervelendste is het voor de mensen die het wel leuk vinden maar het niet kunnen om wat voor reden dan ook.
men moet veel meer betaalbare nieuwbouw voor starters en ouderen doen en dan geen duivehokjes maar kliene woningen met een tuintje

Het idee dat ouderen graag in een duivehokje willen wonen begrijp ik niet waar dat vandaan komt , net gevangenissen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_206793514
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik ben meer van de leukere satistieken net een excelletje gemaakt van mijn bezochte concerten en festivals door de jaren heen, en ik houd mijn gewicht bij, en welke cds en lps ik heb. Allemaal een stuk leuker dan nadenken over hoeveel geld ik daar aan heb besteed :D

SPOILER: concert statistiek voor de geinteresseerden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben meer van het achteruit kijken dan het vooruitkijken. Ik denk dat ik liever leuke dingen beleef ipv ze te anticiperen ik vind dingen verwachten die dan toch niet gebeuren niet zon leuke bezigheid. Zoals bij huizen kopen. Ik ben iemand die liever op vakantie gaat dan een vakantie plant. Op vakantie gaan is leuk maar tickets kopen, overnachtingen regelen, bedenken naar welke locatie te gaan is echt niets aan.
Maar dat is geen normaal verdeling hè.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 18:32:50 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206793548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:30 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar dat is geen normaal verdeling hè.
Hoezo niet? Ik denk dat als je concertbezoek van mensen door de jaren heen plot je redelijke normaalverdeling krijgt :D :Y Je hebt jaren dat je niet gaat je bouwt op en af..
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206793599
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Hoezo niet? Ik denk dat als je concertbezoek van mensen door de jaren heen plot je redelijke normaalverdeling krijgt :D :Y Je hebt jaren dat je niet gaat je bouwt op en af..
Ja dan wel, maar 2 std gaat niet in een 95% conf interval passen zo. Dan zit je onder de 0 ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 18:40:48 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206793674
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja dan wel, maar 2 std gaat niet in een 95% conf interval passen zo. Dan zit je onder de 0 ;)
Klopt dus wellicht kan ik de SDs achterwege laten of gewoon concluderen dat je met een 95% zekerheid kunt zeggen dat ik in iedergeval niet of vaker naar concerten ga :D En maar met 68,2% zekerheid dat ik tussen 1 of 7 keer naar een concert ga volgend jaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 23 november 2022 @ 21:55:34 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_206797468
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:27 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet veel meer betaalbare nieuwbouw voor starters en ouderen doen en dan geen duivehokjes maar kliene woningen met een tuintje

Het idee dat ouderen graag in een duivehokje willen wonen begrijp ik niet waar dat vandaan komt , net gevangenissen
Dat komt doordat de term betaalbaar dan niet meer geldt.

Goedkoop of een tuin. Pick one.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_206797850
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:14 schreef Grems het volgende:

[..]
Dat je niet snapt wat het welzijn van toekomstige generaties van doen heeft met huizenprijzen die iedere 5-7 jaar verdubbelen is een beperking waar ik je niet mee kan helpen denk ik.
Dat is ook grotendeels gekomen door de ontzettend lage hypotheekrente. Als ik begin dit jaar vergelijk met woningen in eind 2015/ begin 2016 dan is de betaalbaarheid wel gigantisch afgenomen. Toen stond de markt ook wel laag, maar ik ben wel voorstander van een gezondere markt en dan zullen de prijzen ook wat moeten afnemen.

Waar ik toen (eind 2015/begin 2016) een appartement met +-modaal salaris kon kopen zou ik begin dit jaar datzelfde appartement misschien kunnen kopen, maar dan had ik zeker weten eigen geld in moeten brengen.
pi_206798906
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 22:26 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat is ook grotendeels gekomen door de ontzettend lage hypotheekrente. Als ik begin dit jaar vergelijk met woningen in eind 2015/ begin 2016 dan is de betaalbaarheid wel gigantisch afgenomen. Toen stond de markt ook wel laag, maar ik ben wel voorstander van een gezondere markt en dan zullen de prijzen ook wat moeten afnemen.

Waar ik toen (eind 2015/begin 2016) een appartement met +-modaal salaris kon kopen zou ik begin dit jaar datzelfde appartement misschien kunnen kopen, maar dan had ik zeker weten eigen geld in moeten brengen.
Wat bedoel met gezonde markt? Is een huis van 100.000 'gezonder' dan hetzelfde huis voor 500.000? M.i. zegt de prijs niet veel over de gezondheid van de markt maar gaat het bij een gezonde markt meer om liquiditeit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206799352
De enorme prijsstijging sinds 2017 komt idd door de lage rente, alleen doordat dat precies volgde op de crash van 2008-2013 ging het herstel van de crash rechtstreeks over in een stijging door de extreem lage rentes.

Dat maakt dat de stijging in 10 jaar bizar lijkt maar het in feite niet is omdat je 10 jaar geleden op de bodem van de crash zat, dat herstel tot 2017/2018 duurde en vervolgens door de lage rente over de top ging.

De "echte" prijs is dus ongeveer die van 2018 plus inflatie.
Waarbij je bij nieuwbouw een probleem hebt want die zijn duurder geworden dan alleen de inflatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206799548
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 08:34 schreef Leandra het volgende:
De enorme prijsstijging sinds 2017 komt idd door de lage rente, alleen doordat dat precies volgde op de crash van 2008-2013 ging het herstel van de crash rechtstreeks over in een stijging door de extreem lage rentes.

Dat maakt dat de stijging in 10 jaar bizar lijkt maar het in feite niet is omdat je 10 jaar geleden op de bodem van de crash zat, dat herstel tot 2017/2018 duurde en vervolgens door de lage rente over de top ging.

De "echte" prijs is dus ongeveer die van 2018 plus inflatie.
Waarbij je bij nieuwbouw een probleem hebt want die zijn duurder geworden dan alleen de inflatie.
Voor een gedeelte klopt dat wel alleen zijn huizen sinds 2018 ook nog ontzettend hard gestegen. Ik heb zelf in 2018 gekocht, niet in de randstad. En het huis van mijn buren is vorig jaar op bijna 2 keer mijn aankoopprijs getaxeerd.
pi_206799610
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:05 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Voor een gedeelte klopt dat wel alleen zijn huizen sinds 2018 ook nog ontzettend hard gestegen. Ik heb zelf in 2018 gekocht, niet in de randstad. En het huis van mijn buren is vorig jaar op bijna 2 keer mijn aankoopprijs getaxeerd.
Dat komt door de lage rente.
Inmiddels is de rente weer redelijk genormaliseerd, maar de huizenprijzen gaan niet zo hard mee naar beneden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206799879
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:18 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat komt door de lage rente.
Inmiddels is de rente weer redelijk genormaliseerd, maar de huizenprijzen gaan niet zo hard mee naar beneden.
Tsja de prijs van de woning moet ook wel echt gigantisch ver omlaag. De rente is van 1,5 naar 4,5. Die 3% stijging is de woningwaarde die iemand erbij krijgt als extra te betalen last in 30 jaar. Dat is enorm.

Hoe die huizenmarkt werkt is toch wel interessant. Ondanks de hogere rente en onzekerheid willen veel meer mensen verkopen. En ook al kunnen mensen minder financieren zijn er toch substantieel minder mensen die een nieuwe woning willen kopen, dat is niet alleen de rente (nu ga ik mezeldnsus tegenspreken: bestaande hypotheekafspraken gaan mee naar een nieuwe woning).

Nu 81.000 woningen te koop, eind vorig jaar 50.000. Verkocht 180 tegen begin vorig jaar 230.

[ Bericht 1% gewijzigd door opgebaarde op 24-11-2022 09:56:44 ]
pi_206801860
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 09:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Tsja de prijs van de woning moet ook wel echt gigantisch ver omlaag. De rente is van 1,5 naar 4,5. Die 3% stijging is de woningwaarde die iemand erbij krijgt als extra te betalen last in 30 jaar. Dat is enorm.

Hoe die huizenmarkt werkt is toch wel interessant. Ondanks de hogere rente en onzekerheid willen veel meer mensen verkopen. En ook al kunnen mensen minder financieren zijn er toch substantieel minder mensen die een nieuwe woning willen kopen, dat is niet alleen de rente (nu ga ik mezeldnsus tegenspreken: bestaande hypotheekafspraken gaan mee naar een nieuwe woning).

Nu 81.000 woningen te koop, eind vorig jaar 50.000. Verkocht 180 tegen begin vorig jaar 230.
Onze bruto hypotheek bij hetzelfde bedrag zou al ¤ 816 hoger zijn.
Als ik een hypotheek zou willen tegen hetzelfde bruto bedrag dan zouden we ¤ 160.000 minder kunnen lenen.

Als ik die ¤ 160.000 van de huidige waarde volgens Funda aftrek komen we zo ongeveer op het bedrag uit dat het huis bouwen en alles inclusief ons gekost heeft, maar ook dat was 2020/2021 dus dat lukt je nu niet meer voor dat bedrag :')

Het blijft een lastig verhaal, maar ga er maar vanuit dat dit de markt behoorlijk op slot gooit, deze hogere rente.
Mensen moeten echt even wennen aan het idee dat ze voor ¤ 1.800 bruto per maand met 1,6% geen ¤ 515.000 hypotheek meer kunnen krijgen maar met 4,6% rente slechts ¤ 351.000 en dus ze zullen in een totaal andere prijsklasse moeten gaan zoeken.

Ik denk dat je daarmee ook wel een oorzaak hebt van je te koop staande woningen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206803747
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Onze bruto hypotheek bij hetzelfde bedrag zou al ¤ 816 hoger zijn.
Als ik een hypotheek zou willen tegen hetzelfde bruto bedrag dan zouden we ¤ 160.000 minder kunnen lenen.

Als ik die ¤ 160.000 van de huidige waarde volgens Funda aftrek komen we zo ongeveer op het bedrag uit dat het huis bouwen en alles inclusief ons gekost heeft, maar ook dat was 2020/2021 dus dat lukt je nu niet meer voor dat bedrag :')

Het blijft een lastig verhaal, maar ga er maar vanuit dat dit de markt behoorlijk op slot gooit, deze hogere rente.
Mensen moeten echt even wennen aan het idee dat ze voor ¤ 1.800 bruto per maand met 1,6% geen ¤ 515.000 hypotheek meer kunnen krijgen maar met 4,6% rente slechts ¤ 351.000 en dus ze zullen in een totaal andere prijsklasse moeten gaan zoeken.

Ik denk dat je daarmee ook wel een oorzaak hebt van je te koop staande woningen.
Maar misschien moeten we ook concluderen dat mensen die topprijzen niet meer kunnen betalen en als gevolg ervan de prijzen wel gaan dalen, ook tot onder de kosten die je in 2020-2021 hebt gemaakt.

En arbeid was toen naar mijn idee ook veel te duur. Je zag allerlei prijsexplosies in uurtarieven en dat gaat er bij een krimpende markt wel weer van af.
Misschien dat we wel weer naar een normalere markt gaan. Laten we het hopen, want de enige die uiteindelijk echt beter wordt van torenhoge woningwaardes zijn banken.
pi_206804061
quote:
88s.gif Op woensdag 23 november 2022 18:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt dus wellicht kan ik de SDs achterwege laten of gewoon concluderen dat je met een 95% zekerheid kunt zeggen dat ik in iedergeval niet of vaker naar concerten ga :D En maar met 68,2% zekerheid dat ik tussen 1 of 7 keer naar een concert ga volgend jaar.
Ja das dus het punt, je hebt geen normale verdeling maar eentje die aan de linkerkant is afgesneden op de 0, en wss heb je enkele jaren met hele hoge aantallen dus zware right skewness.



Krijg je zoiets.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 16:02:51 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206804198
quote:
80s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja das dus het punt, je hebt geen normale verdeling maar eentje die aan de linkerkant is afgesneden op de 0, en wss heb je enkele jaren met hele hoge aantallen dus zware right skewness.

[ afbeelding ]

Krijg je zoiets.
Meer een poisson verdeling :Y Als m'n gemiddelde maar hoog genoeg ligt, zal hij neigen naar gaussisch :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206804221
quote:
88s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:02 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Meer een poisson verdeling :Y Als m'n gemiddelde maar hoog genoeg ligt, zal hij neigen naar gaussisch :)
Ik had beter mijn best moeten doen bij mijn opleiding, maar zo diep gingen we er ook weer niet op in als dit, niet mijn fout.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206881114
quote:
80s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja das dus het punt, je hebt geen normale verdeling maar eentje die aan de linkerkant is afgesneden op de 0, en wss heb je enkele jaren met hele hoge aantallen dus zware right skewness.

[ afbeelding ]

Krijg je zoiets.
Poisson :{w
pi_206881123
https://www.nu.nl/economie/6239320/starter-moet-minstens-71000-euro-verdienen-om-een-huis-te-kunnen-kopen.html

quote:
Tussen 2003 en 2015 hadden starters nog een bruto inkomen van ongeveer 40.000 euro nodig om de woningmarkt te betreden. Maar sindsdien is dit bedrag omhooggeschoten naar 71.000 euro.
pi_206881175
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 12:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Onze bruto hypotheek bij hetzelfde bedrag zou al ¤ 816 hoger zijn.
Als ik een hypotheek zou willen tegen hetzelfde bruto bedrag dan zouden we ¤ 160.000 minder kunnen lenen.

Als ik die ¤ 160.000 van de huidige waarde volgens Funda aftrek komen we zo ongeveer op het bedrag uit dat het huis bouwen en alles inclusief ons gekost heeft, maar ook dat was 2020/2021 dus dat lukt je nu niet meer voor dat bedrag :')

Het blijft een lastig verhaal, maar ga er maar vanuit dat dit de markt behoorlijk op slot gooit, deze hogere rente.
Mensen moeten echt even wennen aan het idee dat ze voor ¤ 1.800 bruto per maand met 1,6% geen ¤ 515.000 hypotheek meer kunnen krijgen maar met 4,6% rente slechts ¤ 351.000 en dus ze zullen in een totaal andere prijsklasse moeten gaan zoeken.

Ik denk dat je daarmee ook wel een oorzaak hebt van je te koop staande woningen.
Inderdaad. Wij kijken nu voor een andere woning, de lasten zijn wel te dragen maar wel schrikken. Aan de andere kant, voorheen hadden we op een woning van 530k hier 50k moeten overbieden. Nu kan je 'm in sommige gevallen voor 515k aankopen. Scheelt toch 65k.

Maar wij hebben al een huis dus nemen ook een sloot overwaarde mee (115k minimaal), iets makkelijker lullen dan voor een starter.
  woensdag 30 november 2022 @ 15:25:53 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206881184
quote:
En als je daar dan wat CAO salarisschalen op gaat gooien dan wordt het helemaal droevig ...
Dum de dum
pi_206881662
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:25 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En als je daar dan wat CAO salarisschalen op gaat gooien dan wordt het helemaal droevig ...
Meeste cao's zijn al jaren lang minder geïndexeerd dan de inflatie. Nu met 10-15% inflatie per jaar wordt het extra pijnlijk duidelijk hoe erg koopkracht is achtergebleven.
pi_206881845
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:03 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Meeste cao's zijn al jaren lang minder geïndexeerd dan de inflatie. Nu met 10-15% inflatie per jaar wordt het extra pijnlijk duidelijk hoe erg koopkracht is achtergebleven.
Idd. Metalektro is zo ongeveer de gunstigste en die hebben iets van 10% over twee jaar meen ik...dan ben je nog spekkoper ook
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 16:28:18 #29
414785 sirdanilot
pi_206882149
quote:
71 duizend euro is wel echt heel erg veel. Er zijn nauwelijks starters die dat verdienen, behalve een tandarts misschien maar zelfs dan vind ik het erg hoog. Misschien luchtverkeersleider of partner bij EY, of een senior software developer. Dat zijn eigenlijk al geen startersfuncties meer (m.u.v. luchtverkeersleider maar dat is een super stressvol beroep waar lang niet iedereen medisch geschikt voor is).

Ik denk dat men hier bij starterswoning denkt aan een rijtjeshuis. Maar je kan natuurlijk ook op een galerijflatje gaan wonen he.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206882391
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
71 duizend euro is wel echt heel erg veel. Er zijn nauwelijks starters die dat verdienen, behalve een tandarts misschien maar zelfs dan vind ik het erg hoog. Misschien luchtverkeersleider of partner bij EY, of een senior software developer. Dat zijn eigenlijk al geen startersfuncties meer (m.u.v. luchtverkeersleider maar dat is een super stressvol beroep waar lang niet iedereen medisch geschikt voor is).

Ik denk dat men hier bij starterswoning denkt aan een rijtjeshuis. Maar je kan natuurlijk ook op een galerijflatje gaan wonen he.
Met dat salaris kun je ongeveer 340k lenen. Inclusief kosten koper kun je daarvoor in de Randstad niet veel meer kopen dan een klein appartementje of bovenwoning.
pi_206882404
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
71 duizend euro is wel echt heel erg veel. Er zijn nauwelijks starters die dat verdienen, behalve een tandarts misschien maar zelfs dan vind ik het erg hoog. Misschien luchtverkeersleider of partner bij EY, of een senior software developer. Dat zijn eigenlijk al geen startersfuncties meer (m.u.v. luchtverkeersleider maar dat is een super stressvol beroep waar lang niet iedereen medisch geschikt voor is).

Ik denk dat men hier bij starterswoning denkt aan een rijtjeshuis. Maar je kan natuurlijk ook op een galerijflatje gaan wonen he.
Hier kan je met dat salaris praktisch een vrijstaand huis van kopen. Je haalt het net niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:04:57 #32
414785 sirdanilot
pi_206882739
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:42 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Met dat salaris kun je ongeveer 340k lenen. Inclusief kosten koper kun je daarvoor in de Randstad niet veel meer kopen dan een klein appartementje of bovenwoning.
Een appartementje voldoet aan de eisen van de meeste starters, maar als je daar 71 k voor moet verdienen is dat wel echt absurd. Ik denk dan ook dat ondanks het woningtekort dit een beetje overdreven is.

Ik heb even op Funda rondgeneusd en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gezocht voor onder de 300 duizend euro. Ik vind dan alsnog best wel veel resultaten die geschikt zijn voor een starterswoning, zeker niet enkel krotten of parkeerplaatsen.

https://www.funda.nl/koop(...)-amsterdam/0-300000/
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206882783
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Een appartementje voldoet aan de eisen van de meeste starters, maar als je daar 71 k voor moet verdienen is dat wel echt absurd. Ik denk dan ook dat ondanks het woningtekort dit een beetje overdreven is.

Ik heb even op Funda rondgeneusd en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gezocht voor onder de 300 duizend euro. Ik vind dan alsnog best wel veel resultaten die geschikt zijn voor een starterswoning, zeker niet enkel krotten of parkeerplaatsen.

https://www.funda.nl/koop(...)-amsterdam/0-300000/
Ja ik overdreef een klein beetje maar iemand die 71k verdient is natuurlijk al lang geen starter meer.

Voor tweeverdieners is het uiteraard wel een stuk makkelijker om aan de 71k te komen.
pi_206882809
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:25 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En als je daar dan wat CAO salarisschalen op gaat gooien dan wordt het helemaal droevig ...
Maar veel pensionado's krijgen er wel 10%+ bij omdat de regeltjes versoepelt zijn (door mensen die zelf niet ver van hun pensioen af zitten).
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:13:28 #35
414785 sirdanilot
pi_206882850
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206882874
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Een appartementje voldoet aan de eisen van de meeste starters, maar als je daar 71 k voor moet verdienen is dat wel echt absurd. Ik denk dan ook dat ondanks het woningtekort dit een beetje overdreven is.

Ik heb even op Funda rondgeneusd en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gezocht voor onder de 300 duizend euro. Ik vind dan alsnog best wel veel resultaten die geschikt zijn voor een starterswoning, zeker niet enkel krotten of parkeerplaatsen.

https://www.funda.nl/koop(...)-amsterdam/0-300000/
Toen ik afstudeerde, ergens begin jaren 0, kon ik eigenlijk zonder veel moeite met mijn eerste salaris een apartementje kopen. Was er toen naar aan het kijken met mijn vriendin die toen nog studeerde. Een appartement in NIjmegen kon toen vrij makkelijk op basis van 1 starter-salaris. Relatief ben ik er sindsdien op achteruitgaan denk ik, terwijl ik toch echt wel een redelijke baan heb, en behoorlijk veel meer verdien inmiddels.
pi_206882891
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Wat een oud konijnenhok. En dan moet je alsnog overbieden ook.
pi_206882910
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Denk dat ze naar gemiddelde prijzen kijken? De gemiddelde prijs van een eerste huis? Bij gemiddeldes is er altijd een heel groot deel wat eronder zit.
pi_206882932
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Voor 295k hypotheek moet je anders ook nog circa 65k per jaar verdienen. Nog steeds geen salaris voor starters.
pi_206882950
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:15 schreef ISVV het volgende:

[..]
Wat een oud konijnenhok. En dan moet je alsnog overbieden ook.
En 141 euro per maand VvE.
pi_206882988
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:18 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
En 141 euro per maand VvE.
¤ 141,00 per maand, vraag me af wat dat voor je hypotheek (max.) betekent en dus voor je min. inkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:20:20 #42
414785 sirdanilot
pi_206883012
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Toen ik afstudeerde, ergens begin jaren 0, kon ik eigenlijk zonder veel moeite met mijn eerste salaris een apartementje kopen. Was er toen naar aan het kijken met mijn vriendin die toen nog studeerde. Een appartement in NIjmegen kon toen vrij makkelijk op basis van 1 starter-salaris. Relatief ben ik er sindsdien op achteruitgaan denk ik, terwijl ik toch echt wel een redelijke baan heb, en behoorlijk veel meer verdien inmiddels.
Ja dat komt doordat men is gestopt met projecten zoals VINEX. Woningbouw moet gewoon worden aanbesteed door de overheid. Die kan dan zeggen 'bouw hier X duizend woningen' en dan doet degene die dat voor de laagste prijs goedkoop kan dat gewoon.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 30 november 2022 @ 17:23:27 #43
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206883062
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Hum

295k is ook ~65k op jaarbasis oid he

Modaal is 35k? Das 150k hypo.
Dum de dum
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:25:56 #44
414785 sirdanilot
pi_206883094
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hum

295k is ook ~65k op jaarbasis oid he

Modaal is 35k? Das 150k hypo.
Ik vind het ook absurd hoor. Vandaar dat ik in IT Sales werk ondanks dat ik dit werk echt totaal ruk vind :r het is de enige manier om nog een beetje in de buurt van een normaal inkomen te komen. En nee ik verdien geen 65 k maar wel meer in de richting daarvan dan van 35k. Als je 35k verdient ben je tegenwoordig straatarm en kan je al bijna naar de voedselbank.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206883096
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
megagrote tuin waarin je vol in de kijker ligt _O_
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:26:51 #46
414785 sirdanilot
pi_206883105
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:26 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
megagrote tuin waarin je vol in de kijker ligt _O_
Als ik daar naakt wil liggen zonnen doe ik dat gewoon hoor. Dan maken ze maar een foto, kan mij het verrotten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 30 november 2022 @ 17:33:05 #47
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206883195
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja dat komt doordat men is gestopt met projecten zoals VINEX. Woningbouw moet gewoon worden aanbesteed door de overheid. Die kan dan zeggen 'bouw hier X duizend woningen' en dan doet degene die dat voor de laagste prijs goedkoop kan dat gewoon.
Nee zo ging dat niet ,

De bouwgrond ( weiland waarvan het bestemmingsplan was gewijzigd ) werd bouwrijp gemaakt door de projectontwikkelaar, die de grond kocht van een grondspeculant ,

Deze projectontwikkelaar ging ( i.o.m. gemeente) de woningen ontwerpen en verkopen en de aannemer inschakelen

Maar het hele vinex project werd door de overheid aangewezen , als Groot Houten en Nieuwegein en Groot Amersfoort en ook Leidsche Rijn en ook Overvecht en Voordorp

Ondanks al het vroegere gescheld op Vinex locaties staan hier nu wel de meest waardevolle woningen en begeerde locaties door de autoluwe woonerven en goed geisoleerde woningen op goede funderingen

Jammer dat men nu simpel weiland als kostbaar groen bestempeld, want dat is juist de manier om snel een substantiele wijk neer te zetten met energie neutrale woningen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 30 november 2022 @ 17:42:22 #48
414785 sirdanilot
pi_206883347
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee zo ging dat niet ,

De bouwgrond ( weiland waarvan het bestemmingsplan was gewijzigd ) werd bouwrijp gemaakt door de projectontwikkelaar, die de grond kocht van een grondspeculant ,

Deze projectontwikkelaar ging ( i.o.m. gemeente) de woningen ontwerpen en verkopen en de aannemer inschakelen

Maar het hele vinex project werd door de overheid aangewezen , als Groot Houten en Nieuwegein en Groot Amersfoort en ook Leidsche Rijn en ook Overvecht en Voordorp

Ondanks al het vroegere gescheld op Vinex locaties staan hier nu wel de meest waardevolle woningen en begeerde locaties door de autoluwe woonerven en goed geisoleerde woningen op goede funderingen

Jammer dat men nu simpel weiland als kostbaar groen bestempeld, want dat is juist de manier om snel een substantiele wijk neer te zetten met energie neutrale woningen
Nou ja en zulke grote nieuwbouwlocaties worden er helaas niet meer gemaakt.

Nou is op bepaalde plekken ook wel de ruimte op, maar er is alsnog genoeg denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan Flevoland tussen Almere en Zeewolde daar zou je ook een dergelijke VINEX locatie van kunnen maken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206883356
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:19 schreef blomke het volgende:

[..]
¤ 141,00 per maand, vraag me af wat dat voor je hypotheek (max.) betekent en dus voor je min. inkomen.
Niks. VVE kosten beïnvloeden je max hypotheek niet want is meestal voorschot op water en onderhoud. Iemand met een huis heeft ook die onderhoudskosten en spaart daar ook hopelijk maandelijks iets voor.
  woensdag 30 november 2022 @ 17:54:32 #50
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206883540
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ja en zulke grote nieuwbouwlocaties worden er helaas niet meer gemaakt.

Nou is op bepaalde plekken ook wel de ruimte op, maar er is alsnog genoeg denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan Flevoland tussen Almere en Zeewolde daar zou je ook een dergelijke VINEX locatie van kunnen maken.
locaties zijn er wel , vijfherenlanden bv daar kan een hele serie dorpjes bijeengevoegd worden die nu al een gemeente zijn
Ook bij Alphen en Polder Rijnenburg Utrecht zijn locaties en rond Eindhoven

Ik moet zeggen dat er nu ook wel zeer mooi gebouwd wordt zoals Hoef en Haag en bij Schoonhoven en rond Barneveld
Niet zulke hele grote , maar wel mooi energy neutrale projecten met veel groen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-11-2022 18:25:11 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_206886688
Op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg moet ook een gehele nieuwe wijk met 5600 woningen komen. Nu wordt gezegd dat de bouw begint 2024, twee jaar geleden werd nog 2022 gezegd.
https://www.rijksvastgoed(...)vliegkamp-valkenburg
pi_206888037
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:23 schreef Soulfreak het volgende:
Op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg moet ook een gehele nieuwe wijk met 5600 woningen komen. Nu wordt gezegd dat de bouw begint 2024, twee jaar geleden werd nog 2022 gezegd.
https://www.rijksvastgoed(...)vliegkamp-valkenburg
Stikstof gezeik.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206888150
Makelaar benaderde me. Kiet voor 340k te koop. Hij denkt dat ¤ 1.200 huur er wel uit te halen is. :{
pi_206888166
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:35 schreef Halcon het volgende:
Makelaar benaderde me. Kiet voor 340k te koop. Hij denkt dat ¤ 1.200 huur er wel uit te halen is. :{
Lijkt me ook gap. Bied 275.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 30 november 2022 @ 22:41:28 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206888182
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:35 schreef Halcon het volgende:
Makelaar benaderde me. Kiet voor 340k te koop. Hij denkt dat ¤ 1.200 huur er wel uit te halen is. :{
Dat is een rendement van 4,23% moet je de boel nog voor onderhouden ook.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206888188
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is een rendement van 4,23% moet je de boel nog voor onderhouden ook.....
Rendement is wel lager. Overdrachtsbelasting moet ook nog betaald worden. En voorzichtigheidshalve met 10 of 11 maanden rekenen. Als het dan eens 'n maandje leeg staat...

En onderhoud. En 100 andere geldverslindende dingen die Hugo de Jonge nog gaat bedenken.
pi_206888371
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Stikstof gezeik.
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
pi_206888442
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me ook gap. Bied 275.
Dat vind ik al veel eigenlijk. Makelaar heeft het over de overdrachtsbelasting die gaat stijgen, maar die gaat natuurlijk gewoon van wat iemand gaat bieden af.
pi_206888969
Er gaat een nieuwe regeling in per januarie 2023 mbt de overdracht. Dit zou schelen volgens een ex-klasgenote/nu makelaarster. Ik hoor tegenstrijdige infirmatie.
  donderdag 1 december 2022 @ 08:14:53 #60
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206889398
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2022 02:39 schreef Belugastroop het volgende:
Er gaat een nieuwe regeling in per januarie 2023 mbt de overdracht. Dit zou schelen volgens een ex-klasgenote/nu makelaarster. Ik hoor tegenstrijdige infirmatie.
https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting

quote:
Het kabinet wil de positie van starters en doorstromers ten opzichte van beleggers op de koopwoningmarkt verbeteren. Het tarief voor de overdrachtsbelasting voor kopers die de woning niet zelf gaan bewonen (beleggers) wil het kabinet verhogen van 8% naar 10,4%. Voor starters onder de 35 jaar geldt dat ze geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen bij aankoop van hun woning. Kopers vanaf 35 jaar die de woning zelf gaan bewonen, blijven 2% overdrachtsbelasting betalen.
Alleen irritant als je huizen koopt waar je niet zelf in woont.
Dum de dum
pi_206889606
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 21:23 schreef Soulfreak het volgende:
Op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg moet ook een gehele nieuwe wijk met 5600 woningen komen. Nu wordt gezegd dat de bouw begint 2024, twee jaar geleden werd nog 2022 gezegd.
https://www.rijksvastgoed(...)vliegkamp-valkenburg
In de jaren '90 liep de Koude Oorlog ten einde; toen werd al geopperd door Hagenezen dat daar een mooi woningbouwproject kon plaatsvinden. Vliegkamp Valkenburg sloot in 2006 vanaf dat moment zijn er concrete plannen voor een groot woningbouwproject. Dream on......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206889616
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 08:14 schreef Fe2O3 het volgende:
Alleen irritant als je huizen koopt waar je niet zelf in woont.
Dat is ook de bedoeling van het beleid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206889765
[quote]0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
[quote]
Genoeg stikstofruimte van gestopte boeren daar weet ik toevallig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 1 december 2022 @ 09:14:06 #64
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206889769
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
Mooi projekt, zulke projekten moeten ze veel meer bouwen langs de rivieren
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_206891398
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Stikstof gezeik.
Plus bestuurlijk gezeik. Katwijk en Wassenaar hebben ruzie en nu heeft Wassenaar een bezwaar aangetekend tegen het bestemmingsplan :')

Mooie case-studie waarom het mis blijft gaan met onze woningbouw.
  donderdag 1 december 2022 @ 12:32:25 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206891631
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
Sjezus, een tweekapper van 925K met een beukmaat van 540 cm :{ ;(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206891893
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
De naamgeving al: ...."Het Fortuyn"......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 1 december 2022 @ 13:04:39 #68
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206891965
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 12:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sjezus, een tweekapper van 925K met een beukmaat van 540 cm :{ ;(
zulke wijken moeten ze veel, meer bouwen, goed voor de economie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_206892281
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
zulke wijken moeten ze veel, meer bouwen, goed voor de economie
Ja, vooral veel bouwen. Ik zie tot mijn stomme verbazing, dat veel ontwerpen, een hoger BVO dan perceel m2 hebben....iets met postzegellapje aan tuin blijkbaar....dus kan je veel huizen op weinig grond neerzetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206892365
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 08:14 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
[..]
Alleen irritant als je huizen koopt waar je niet zelf in woont.
Gewoon wat minder bieden.

Rekensommetje blijft vrijwel hetzelfde. Je wilt x-rendement, je kunt x vangen aan huur en kunt dus x uitgeven aan 'n bepaald huis. In die x wordt één factor wat duurder, waardoor er minder over is voor de rest en dus het bod lager wordt.
  donderdag 1 december 2022 @ 13:49:03 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206892467
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
zulke wijken moeten ze veel, meer bouwen, goed voor de economie
Nou, ik denk dat ze met de huidige rente serieus problemen gaan krijgen als ze tussenwoningen met een beukmaat van 510 cm voor 700K willen verkopen, qua woonoppervlak zijn ze met 135-141m² ook niet gigantisch groot ofzo, en de perceeloppervlaktes zijn met 108m² ook niet enorm, en daar gaat dan al de helft af voor het huis.

Als je dan alle extra kosten (keuken, tuin, vloeren, behang, schilderen, enz. enz. enz.) al zelf al kunt aftikken omdat je het geld daarvoor hebt en werkelijk alleen de koopsom van 700K hoeft te verhypotheken dan moet er al een gezinsinkomen van ¤ 135.500 bruto per jaar zijn en ben je bruto per maand ¤ 3.610 aan hypotheek kwijt... dat is een compleet ander verhaal dan een jaar geleden, toen de rente nog ruim onder de 2% zat.

Ik denk weet wel zeker dat wij die hypotheek niet eens zouden kunnen krijgen op inkomen... zit je daar in een tussenwoning :X
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 december 2022 @ 13:51:10 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206892492
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, vooral veel bouwen. Ik zie tot mijn stomme verbazing, dat veel ontwerpen, een hoger BVO dan perceel m2 hebben....iets met postzegellapje aan tuin blijkbaar....dus kan je veel huizen op weinig grond neerzetten.
Ja, maar als je vervolgens een tussenwoning voor 700K gaat verkopen dan wordt het nog lastig; dat zijn geen starterswoningen zeg maar, met die prijzen, en de doorstromer zal er vaak niet heel veel op vooruit gaan qua woonoppervlak, hoogstens qua comfort en energienota, maar de vraag is of die vooruitgang de extra kosten waard is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206892591
-9k op funda. Auw
pi_206892884
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar als je vervolgens een tussenwoning voor 700K gaat verkopen dan wordt het nog lastig; dat zijn geen starterswoningen zeg maar, met die prijzen, en de doorstromer zal er vaak niet heel veel op vooruit gaan qua woonoppervlak, hoogstens qua comfort en energienota, maar de vraag is of die vooruitgang de extra kosten waard is.
Precies, met zulke doorstroom-woningen wordt het probleem van het niet toegankelijk zijn van de huizenmarkt voor starters ook niet opgelost. En zelfs voor doorstromers met overwaarde is doorstromen naar zoiets ook een stuk minder aantrekkelijk geworden lijkt me met de huidige rentestanden.
pi_206892893
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
-9k op funda. Auw
Tov wanneer en hoeveel?
  donderdag 1 december 2022 @ 14:33:03 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206892974
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
-9k op funda. Auw
Hier zegt ie voor december hetzelfde als voor november :7
Over een paar dagen nog maar eens kijken :)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 december 2022 @ 14:36:12 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206893006
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Als je de gegevens van je eigen huis invoert dan kun je maandelijks een (aangepaste) waarde krijgen op basis van die gegevens (locatie: postcode+huisnr, soort huis,bouwjaar, woonoppervlakte, perceeloppervlakte, onderhoudsstaat van de woning).
Funda baseert dat weer op verkoopprijzen van vergelijkbare woningen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206893028
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Ten opzichte van gisteren
pi_206893034
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me ook gap. Bied 275.
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.
  donderdag 1 december 2022 @ 14:41:18 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206893063
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:39 schreef Halcon het volgende:

[..]
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206893077
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.
Dan niet, maar van iemand die er zelf wil gaan wonen en echt op zoek is naar een woning, win ik het toch niet.
pi_206893340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]
In de jaren '90 liep de Koude Oorlog ten einde; toen werd al geopperd door Hagenezen dat daar een mooi woningbouwproject kon plaatsvinden. Vliegkamp Valkenburg sloot in 2006 vanaf dat moment zijn er concrete plannen voor een groot woningbouwproject. Dream on......
Ik weet het, woon zelf in Leiden en hoevaak er wel niet een artikel in de lokale krant stond over woningen bouwen daar kan ik me niet herinneren, Nu zeggen ze 2024, 2 jaar geleden 2022 en daarvoor zijn er nog meer jaartallen genoemd, zelfs nog voor het stikstof gezeik. Ooit zal het wel een keer komen, maar of dat echt in 2024 (of in ieder geval de eerste woningen dan) is durf ik geen geld op in te zetten.
pi_206895296
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar als je vervolgens een tussenwoning voor 700K gaat verkopen dan wordt het nog lastig; dat zijn geen starterswoningen zeg maar, met die prijzen, en de doorstromer zal er vaak niet heel veel op vooruit gaan qua woonoppervlak, hoogstens qua comfort en energienota, maar de vraag is of die vooruitgang de extra kosten waard is.
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benutten

Nu zullen deze nieuwbouwhuizen volgens de huidige duurzaamheidsnormen worden gebouwd (ik zie op Funda A++++) waardoor je lagere energiekosten hebt, maar 2 ton verschil is toch wel een erg groot verschil. Dan moet je wel een hoog inkomen hebben om daarvoor een hypotheek te kunnen krijgen. Of veel overwaarde op je huidige woning die je erin steekt, maar dan kun je ook een goekopere niet (of minder) energiezuinige woning kopen en zelf energiezuinig maken.
Maar goed, er worden nieuwe woningen gebouwd waardoor er als het goed is weer andere goedkopere woningen vrij komen.
  donderdag 1 december 2022 @ 17:53:07 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206896023
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:14 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benutten

Nu zullen deze nieuwbouwhuizen volgens de huidige duurzaamheidsnormen worden gebouwd (ik zie op Funda A++++) waardoor je lagere energiekosten hebt, maar 2 ton verschil is toch wel een erg groot verschil. Dan moet je wel een hoog inkomen hebben om daarvoor een hypotheek te kunnen krijgen. Of veel overwaarde op je huidige woning die je erin steekt, maar dan kun je ook een goekopere niet (of minder) energiezuinige woning kopen en zelf energiezuinig maken.
Maar goed, er worden nieuwe woningen gebouwd waardoor er als het goed is weer andere goedkopere woningen vrij komen.
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).

Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206896267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
Hier ga ik wonen. :D
pi_206896356
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).

Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.
  donderdag 1 december 2022 @ 18:15:05 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206896473
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:07 schreef Myraela het volgende:

[..]
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206896557
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).

Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Mijn wijk is geheel aangesloten op Stadsverwarming, geen idee of je dat kan verwisselen voor een warmtepomp. Maar er zijn er wel die intussen verwarming via airconditioning hebben icm zonnepanelen. Kom je ook al een heel eind. Verschil is ook mijn wijk is erfpacht is, wel afgekocht voor 75 jaar en sommigen hebben de grond intussen gekocht, werd op een gegeven moment voordelig aangeboden. Een huis met grond in eigendom zal dan duurder zijn.
Maar je blijft zitten met het feit dat je voor die nieuwe huizen van 7 ton en meer zo'n heel hoog inkomen nodig hebt als je niet een paar ton eigen geld (bv overwaarde oude woning) er in kan steken.

Zelf heb ik mijn hypotheek bijna afbetaald, staat nog maar 17K aflossingsvrij open, wel wat minder woonoppervlak dus ook lagere waarde, maar ik zou dan wel 60 - 65% van het aankoopbedrag aan overwaarde in zo'n nieuw huis kunnen stoppen en is een veel lagere hypotheek nodig.

Veel mensen met al een koophuis hebben nu, ook als ze niets extra hebben afgelost, een behoorlijke overwaarde omdat de prijzen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Mijn buren die hier in 2014 zijn komen wonen, zijn begin dit jaar verhuisd. Die kochten hun huis voor ¤240.0000 en verkochten het voor ¤475.000 (vraagprijs was ¤400.000).Dan kun je lekker wat eigen geld in zo'n nieuw duur huis steken.
pi_206896579
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:03 schreef Myraela het volgende:

[..]
Hier ga ik wonen. :D
Hallo nieuwe buurtbwoner. Groeten van de andere kant van de spoorlijn (Stevenshof).
pi_206896725
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hallo nieuwe buurtbwoner. Groeten van de andere kant van de spoorlijn (Stevenshof).
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.
pi_206896882
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
pi_206897019
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de erfpacht. Bij eeuwigdurend afgekocht zal er nauwelijks verschil zijn. Bij erfpacht waarbij je de komende 100 jaar een voorspelbaar bedrag mag betalen is het weer anders dan wanneer je binnen 5 jaar aan de goden overgeleverd bent.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206897877
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:32 schreef Myraela het volgende:

[..]
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.
Het station is natuurlijk een pluspunt, je zit zo in Den Haag. En behalve een treinstation is het ook een busstationnetje waar 4 stadslijnen beginnen en daarnaast rijdt er vlak langs jouw nieuwe wijkje nog een 5e lijn die van elders in Voorschoten komt.
Je zit ook gunstig qua winkels, klein winkelcentrum in Voorschoten met een Jumbo, een wat groter winkelcentrum in de Stevenshof met een AH en een Dirk en in Leiden Zuid-West (de brug over) kun je nog naar een groter winkelcentrum met een AH XL, Lidl en diverse andere winkels en elders in Zuid-West nog een Hoogvliet. En wil je naar de binnenstad van Leiden ben je er ook zo. Het enige wat ik nu mis is een tuincentrum, want waar die was komen dus deze huizen, dus nu ga ik naar Wassenaar (De Bosrand), is ook prima alleen wat verder fietsen.

Zelf kom ik van oorsprong uit Leiden, ben er geboren maar vanaf mijn 4e opgegroeid in Leiderdorp, vervolgens op mijn 23e een appartementje gekocht in de Stevenshof en daarna mijn huidige woning in dezelfde wijk. Het was niet dat ik toenderijd per sé van Leiderdorp naar Leiden wilde verhuizen, maar in Leiden was er een mooi aanbod voor een nieuwbouwproject en in Leiderdorp was dat er toen niet.
pi_206898176
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
Erfpacht is hier afgekocht voor 75 jaar. Van mijn huidige huis weet ik het bedrag daarvoor niet, maar mijn vorige woning (een appartement) heb ik toendertijd nieuw gekocht en daar was die afkoopsom ook nog een behoorlijk deel van de v.o.n. Ik zou het eens op moeten zoeken. Totale prijs appartement was 120.000 gulden (dat weet ik nog wel) en de afkoopsom lag ergens in de grote van 30.000 gulden als ik het met goed herinner (ja, belachlijke lage prijzen maar was in 1989/1990).
Zou ik nu van de verwachte waarde van mijn huis 25% eraf halen en het bedrag van jouw grond erbij optellen, kom ik op ruim 700K uit, dus in die zin is de prijs van deze nieuwe huizen wel verklaarbaar. Maar het blijft een boel geld wat veel mensen niet kunnen betalen. En het laat ook zien dat grond gewoon veel kost, bouwgrond is nu natuurlijk ook schaars.
pi_206899880
Wij kochten de erfpacht van ons nieuwbouwhuis voor 50 jaar af en waren daar ongeveer 1/3e van de totale aankoopprijs van 290k aan kwijt. Later konden we de erfpacht voor iets minder dan 20k eeuwigdurend afkopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 2 december 2022 @ 05:45:17 #96
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206904755
In 2015 kochten wij met erfpacht (wegens geen intentieverklaring, dan kan je niet kopen maar wel pachten :') ) Grondprijs en rente (3,5%) stonden stond 10 jaar vast. Mijn glazen bol voorzag dat taxatie na 10 jaar alleen maar duurder uit kon vallen dus eind 2017 kochten we de grond als nog aan. 77k voor 190m2.

Als ik het percentage pak waarvoor het nu te koop staat tov de von prijs destijds is de grond nu 175k waard. Forse stijging maar nog niet in de buurt van die 375k hierboven wat 25km verderop is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 december 2022 @ 06:11:01 #97
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206904822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.
Ik schrok me kapot van de week van dat linkje.
876k voor een twee onder één kap (half vrijstaande villa noemen ze dat, met die prijzen wel ja :') ). Daar krijg je dan 209m2 grond voor.
En dan je meerwerk nog. Zit je over de miljoen voor 144m2 wonen. Gestoord met de huidige rente. Voor dat geld kan je beter ergens echt vrijstaand kopen.

Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 december 2022 @ 07:36:49 #98
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206905036
Kan altijd erger:

https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/

Vrijstaande villa’s voor 1M+
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:22:00 #99
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206905285
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 07:36 schreef Scorpie het volgende:
Kan altijd erger:

https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/

Vrijstaande villa’s voor 1M+
Die zijn oprecht vrijstaand en 180m+ en percelen van 350m+.
Nog steeds belachelijke prijzen daar niet van. En dan zit je in Pijnacker, eind van de snelweg af.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:29:19 #100
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206905312
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning. :{ Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.

Maar toch. Fokking 7K man.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_206905446
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef Andromache het volgende:
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning. :{ Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.

Maar toch. Fokking 7K man.
Bouwperiode??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206905466
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 05:45 schreef laziness het volgende:
(wegens geen intentieverklaring, dan kan je niet kopen maar wel pachten
8)7 8)7
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206905639
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 06:11 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik schrok me kapot van de week van dat linkje.
876k voor een twee onder één kap (half vrijstaande villa noemen ze dat, met die prijzen wel ja :') ). Daar krijg je dan 209m2 grond voor.
En dan je meerwerk nog. Zit je over de miljoen voor 144m2 wonen. Gestoord met de huidige rente. Voor dat geld kan je beter ergens echt vrijstaand kopen.

Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
Het is vergelijkbaar met een nieuwbouwproject dat ik recentelijk tegen ben gekomen onder de rook van Amsterdam. Dit is relatief goedkoop omdat de huizen pal naast een drukke weg staan. (Daarom alleen al zou ik er niet willen wonen.)

Als je wat dichter bij de stad zit en iets verder van de drukke wegen af, dan betaal je alleen al 8 ton voor een bouwkavel. Dan heb je overigens wel meer grond.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206905723
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef Andromache het volgende:
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning. :{ Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.

Maar toch. Fokking 7K man.
7k is toch een koopje?
pi_206905753
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 06:11 schreef laziness het volgende:
Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig. :D Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.

Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:21:28 #106
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206905818
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig. :D Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.

Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.

Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206906026
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.

Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
Inderdaad, vaak krijg je iets meer ruimte in en buiten het huis en iets als een erker. En die 40k verschil nu is straks waarschijnlijk meer. Dat heb ik althans gezien bij de hoekwoningen van het nieuwbouwproject waarin wij een rijtjeshuis kochten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:42:02 #108
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206906059
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Inderdaad, vaak krijg je iets meer ruimte in en buiten het huis en iets als een erker. En die 40k verschil nu is straks waarschijnlijk meer. Dat heb ik althans gezien bij de hoekwoningen van het nieuwbouwproject waarin wij een rijtjeshuis kochten.
We kregen ook blijkbaar een grotere & bredere topgevel :D dat was wel ultiem goud, zoveel mensen vroegen ons of dat een optie was die ze waren vergeten _O-
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:44:20 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206906088
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig. :D Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.

Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Mwah met een rente van voor de stijging snap ik nog wel dat het allemaal niet zo'n punt is, maar met de huidige rentes vind ik het een ander verhaal.

En dat is los van de beukmaat, ik vind 540 voor een tweekapper echt te klein, net zoals voor ons bepaalde vrijstaande projectwoningen afgevallen zijn omdat de beukmaat 570 was, en dat noemden ze nog een "royale beukmaat" ook :') dat is het voor een vrijstaande woning simpelweg niet, dat is leuk voor een tweekapper.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:45:47 #110
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206906096
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 08:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Bouwperiode??
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K. :'(
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_206906104
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.

Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
De hoekwoningen in dat project hebben dus nog steeds de postzegeltuin die de andere woningen ook hebben. Alleen een iets ruimere zolder, en een extra raam beneden. En het is prima dat het voor andere mensen dus meer geld waard is, ik gebruikte het alleen als voorbeeld dat het dus niet altijd voor iedereen te begrijpen is waarom een huis veel/meer waard is.
pi_206906111
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:

[..]
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K. :'(
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
  vrijdag 2 december 2022 @ 09:58:51 #113
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206906222
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:

[..]
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
:D
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:00:58 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206906243
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 07:36 schreef Scorpie het volgende:
Kan altijd erger:

https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/

Vrijstaande villa’s voor 1M+
Het opent allemaal niet lekker mobiel, maar wat ik er zo van zie zou het me niets verbazen als de m³ prijzen lagerzijn dan bij die tweekappers van 925K bij Voorschoten, en dat is in dezelfde regio nota bene, dus je zit niet met lagere bouwkosten, in dit geval wel met lagere grondprijzen, maar als dan de m³ prijs van een vrijstaande villa (met veel meer grond) lager is dan van die "halfvrijstaande villa" in Voorschoten dan blijft dat uitzonderlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206906813
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.

Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
Goede deal ja!
pi_206906911
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:

[..]
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K. :'(
Echt absurd. 2020 = wel met diverse voordelen.....@Leandra
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206906997
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:

[..]
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K. :'(
Nog geen 60 euro per m2 _O_
pi_206907008
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Echt absurd. 2020 = wel met diverse voordelen.....@:Leandra
Nou ja, als het een nul op de meter huis is dan scheelt dat tov een jaren 30 woning wellicht 400-500 euro aan energiekosten per maand.
  vrijdag 2 december 2022 @ 11:39:42 #119
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206907320
Jajajaja 800K
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_206907393
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Nou ja, als het een nul op de meter huis is dan scheelt dat tov een jaren 30 woning wellicht 400-500 euro aan energiekosten per maand.
Dat bedoel ik. Wij zijn weer verder met verduurzamen van onze woning uit ......1922
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 2 december 2022 @ 12:18:27 #121
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206907743
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 11:39 schreef Andromache het volgende:
Jajajaja 800K
We houden nog steeds van je
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 2 december 2022 @ 12:47:18 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206908035
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Echt absurd. 2020 = wel met diverse voordelen.....@:Leandra
?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 december 2022 @ 13:41:59 #123
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_206908678
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het opent allemaal niet lekker mobiel, maar wat ik er zo van zie zou het me niets verbazen als de m³ prijzen lagerzijn dan bij die tweekappers van 925K bij Voorschoten, en dat is in dezelfde regio nota bene, dus je zit niet met lagere bouwkosten, in dit geval wel met lagere grondprijzen, maar als dan de m³ prijs van een vrijstaande villa (met veel meer grond) lager is dan van die "halfvrijstaande villa" in Voorschoten dan blijft dat uitzonderlijk.
De prijzen zijn uitzonderlijk, het verschil tussen de wijk in Voorschoten en die in Pijnacker is weer prima te verklaren. Binnen de Randstad zelf zijn er ook weer verschillen in locatie en eerstgenoemde schurkt tegen Leiden aan. Met Amsterdam zo'n beetje de duurste stad van Nederland.

Pijnacker heeft ook prima verbindingen via metro, en is geen goedkope plek om te wonen, maar de grondprijzen zullen er een flink stuk lager liggen. En dat is waar je voor betaalt, niet voor het huis zelf.
pi_206908930
Hier zie je dat verschil bij nieuwbouw ook tussen ons grote dorp met ruime voorzieningen waaronder een treinstation en het eerstvolgende dorpje met een stuk minder voorzieningen nog geen 5 km verderop. In 2 verschillende gemeentes en in ons dorp beduidend goedkoper terwijl je hier echt ‘beter’ woont, dus je zou het precies andersom verwachten. De gemeentegrens loopt tussen de 2 dorpen.
pi_206909416
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:

[..]
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
Het maakt het wel allemaal een stuk luchtiger. Zeker in dit topic. Als je vluchtig 5k/10k/20k/100/200k roept dan lijkt het niet zoveel, maar het gros van Nederland heeft amper ooit 5000 euro bij elkaar gezien :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206909519
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 12:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
?
Iets met gas gok ik
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 15:12:18 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206909652
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:

[..]
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:05:09 #128
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206910232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig. :D Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.

Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.

Ja schaarste, vraag etc maar met de mega huizencrisis die er is kan er heus wel wat van die kavelprijzen af om winstgevend te blijven. Het is uiteindelijk maar grond en 4 ton voor enkel een kavel van 130m2 gaat nergens meer over.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206910477
quote:
88s.gif Op vrijdag 2 december 2022 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.
Niet gelachen
pi_206910542
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:

[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 16:21:53 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206910551
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:19 schreef ISVV het volgende:

[..]
Niet gelachen
Gemiste kans, volgende keer beter.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:32:28 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206910728
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 15:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Iets met gas gok ik
Er staat al bij dat het huizen zijn die een warmtepomp hebben, maar 2020 is altijd een gokje: Projectbouw kan nog met gas zijn, zelfbouw eigenlijk vrijwel niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:35:32 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206910796
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:

[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.

Ja schaarste, vraag etc maar met de mega huizencrisis die er is kan er heus wel wat van die kavelprijzen af om winstgevend te blijven. Het is uiteindelijk maar grond en 4 ton voor enkel een kavel van 130m2 gaat nergens meer over.
Nou, als je 700K moet verhypotheken dan heb je 135.000 bruto per jaar nodig, met een modaal inkomen van 38.000 red je het met 3 keer modaal dus niet eens, maar heb je ruim 3½ keer modaal nodig.
Dan heb je het dus over tweeverdieners waarvan de één 2 keer modaal verdient en de ander anderhalf keer modaal, voor een tussenwoning.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:40:11 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206910877
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig. :D Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.

Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 december 2022 @ 16:45:14 #135
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206910954
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:21 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."
Niet als je roept dat je wat wil doen aan de crisis en het inmiddels onbetaalbaar is voor zeker 80% van de bevolking.
En de prijzen zijn natuurlijk in gegeven door het slechte ECB beleid wat de rente tot een all time low stuwde. De schaarste heeft een veel kleinere invloed.
Het is niet nodig zulke hoge grondprijzen te hanteren maar men maakt grof misbruik van de situatie en dat daarmee het gros van de bevolking buiten spel wordt gezet is blijkbaar heel normaal.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206911105
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.
  vrijdag 2 december 2022 @ 17:07:34 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206911209
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:57 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206911699
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
Ik weet ook niet wat 2022 prijzen zijn, en ook niet wat ze in 2008 waren. Maar ik vermoed wel dat het nu een stuk meer is dan 15 jaar geleden, met de huidige woningcrisis, schaarste aan bouwgrond en de hele stikstofproblematiek. Als je grofweg uitgaat dat een derde van de aankoopprijs van een nieuwbouwwoning in zo'n project voor de grond is, zou het leuk zijn om prijzen van dergelijke nieuwbouwprojecten van 15 jaar geleden te weten. Ik heb die prijzen niet, maar weet wel dat ik mijn huidige woning (115 m3) eind 2006 kocht voor ¤255.000 en dat er toen in mijn wijk bestaande woningen van rond de 130 m3 te koop stonden voor ¤299.000 of zelfs wat minder, wel allemaal met erfpacht 75 jaar afgekocht. Bij mijn eerste woning was die erfpachtafkoopsom zo 25% van de v.o.n. prijs. Dan kunnen kavelprijzen voor een nieuwbouwwoning van die grootte in 2008 echt niet meer zijn geweest dan de prijs van een bestaand huis van dezefde grootte.

Maar blijkbaar is de prijs voor de grond in dat project in Voorschoten nu normaal, want ook bij diverse andere projecten in Leiden waren of zijn de prijzen van nieuwbouwhuizen absurd hoog, wat vermoedelijk ook voor een groot deel komt door de prijs van de grond.
  vrijdag 2 december 2022 @ 21:19:02 #139
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206915201
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  vrijdag 2 december 2022 @ 21:36:22 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206915628
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
Damn, wat een vreselijk trieste situatie als je door dat uitstel op uitstel je hypotheekaanbod verloopt :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206915749
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.

En er zit natuurlijk een projectontwikkelaar tussen die er goed geld op pakt. Maar dat was gewoon waar huizen voor gingen. We kunnen het ook heel vreemd vinden dat jaren 30 woningen zo duur zijn, want je krijgt helemaal niet meer woning of grond voor je geld. Maarja, populair maakt duur.
pi_206916573
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
-9k op funda. Auw
Hier +1k :7
  zaterdag 3 december 2022 @ 10:10:28 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206920134
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:41 schreef Myraela het volgende:

[..]
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.

En er zit natuurlijk een projectontwikkelaar tussen die er goed geld op pakt. Maar dat was gewoon waar huizen voor gingen. We kunnen het ook heel vreemd vinden dat jaren 30 woningen zo duur zijn, want je krijgt helemaal niet meer woning of grond voor je geld. Maarja, populair maakt duur.
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206920171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²? :o
Damn, ik weet dat de vergelijking mank gaat, maar daar hebben wij een kavel van bijna 400 m2 voor, inclusief huis met garage en al het meerwerk van de aannemer.
pi_206920282
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 december 2022 16:45 schreef laziness het volgende:

En de prijzen zijn natuurlijk in gegeven door het slechte ECB beleid wat de rente tot een all time low stuwde.

Het is niet nodig zulke hoge grondprijzen te hanteren maar men maakt grof misbruik van de situatie en dat daarmee het gros van de bevolking buiten spel wordt gezet is blijkbaar heel normaal.
De vraag stellen, is hem beantwoorden: de lage ECB-rente.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206921114
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Hier +1k :7
Hier -8k

Overigens staat er nu een huis in de straat te koop wat nagenoeg een kopie is van ons huis, maar 140 ipv 150m2. Het verschil zit in een erker aan de zijkant en een dakkapel.
Maar dat huis staat voor 90k minder te koop dan Funda schat, dus Funda is (wat ik al dacht) nogal optimistisch.
pi_206922105
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 22:19 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Hier +1k :7
Waar staat dat dan op funda?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206922336
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
Damn :X :N
pi_206922634
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²? :o
Jij hebt de berekening gedaan, dus ik geloof je meteen.
pi_206922664
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
Oh kut, dat is wel echt enorm balen. Weet je tot wanneer het uitstel nu is? Dat gaat inderdaad voor het hele project wel lastig zijn met die rentes nu.
pi_206922795
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
Allemachtig wat klote......draait het om milieuzaken rond het bouwproject?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206925227
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer :(
-O- Waarom telkens uitstel van een oordeel?
  zaterdag 3 december 2022 @ 17:42:16 #153
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206927341
Ik moet bekennen dat ik de pure kavelprijs ook niet uit mijn hoofd wist dus heb ‘m even opgezocht.
67,5k voor 240m2.

Ik heb in 2015 tegen Delft aan voor 190m2 77k betaald _O-

Totale m2 prijs incl huis komt uit op ¤2301.

Mijn huis staat te koop voor ¤5360 per m2 :X
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206927783
Hier was de grondprijs ongeveer een ton

Overigens zegt funda nog steeds dat ons oude huis een halve ton meer zou opbrengen dan wat de makelaar als realistische waarde (en vraagprijs) aangeeft. Over ruim een maand gaan we in de verkoop
  zaterdag 3 december 2022 @ 18:36:23 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206928523
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Waar staat dat dan op funda?
Als je ingelogd bent op Funda kun je bij "mijn huis" de gegevens invullen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 24% gewijzigd door Leandra op 03-12-2022 21:19:56 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 3 december 2022 @ 18:51:52 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206928726
Grappig: begin november was het middelpunt hetzelfde als nu, maar was de marge wat ruimer, maar als ik nu op het laatste plaatje terugkijk naar november is de waarde net wat hoger
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206930733
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 11:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Hier -8k

Overigens staat er nu een huis in de straat te koop wat nagenoeg een kopie is van ons huis, maar 140 ipv 150m2. Het verschil zit in een erker aan de zijkant en een dakkapel.
Maar dat huis staat voor 90k minder te koop dan Funda schat, dus Funda is (wat ik al dacht) nogal optimistisch.
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.
pi_206932679
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.
Ik had eerder nooit een Funda account aangemaakt en dit bekeken voor mijn huis maar nu toch maar eens gedaan. Maar bij mijn huis klopt het gewoon echt niet. Ten eerste staat er voor mijn huis al een verkeerd m3 woonoppervlak aangegeven en (neem aan op basis daarvan) daarnaast ook een veel hogere waarde

De situatie is dat de meeste huizen in de straat en de 7 omliggende straten echte tussenhuizen zijn. Op de hoeken zijn dan of tussen-hoekwoningen of eind-hoekwoningen (zo werden ze omschreven in de advertentie voor het nieuwbouwpoject). Ik woon in zo'n tussen-hoekwoning, die is met een schuine hoek geschakeld aan een zelfde tussen-hoekwoning van de andere straat en is 1 meter smaller en 2 meter minder diep dan een tussenwoning maar heeft wel een extra schuin stuk waarin de keuken is (en die dus in de vorm van een driehoek is) die grenst aan een zelfde keuken in spiegelbeeld van de buren, de tuin is ook kleiner want ook in driehoek. Woonoppervlak is 115 m3 tegen 142 m3 voor de tussenwoningen. Funda zegt voor mijn huis 129 m3.

De waarde (middelpunt) voor mijn huis is nu op Funda bijna wat de vraagprijs is van een nu te koop staande tussenwoning met uitgebouwde woonkamer en die in totaal 157 m3 is. Er staat in een andere straat ook een niet uitgebouwde tussenwoning te koop en de vraagprijs daarvan is 9% minder dan wat Funda als middelpunt waarde voor mijn huis aangeeft. En terug kijkend naar januari was mijn middelpunt waarde zelfs bijna 1 ton hoger dan de prijs waarvoor mijn vorige buren hun huis (een zelfde type als die van mij) hebben verkocht, wat al 75K boven de vraagpijs was.
Die buren hebben hun huis ergens eind 2021 verkocht met overdracht in januari dit jaar.
Funda geeft aan dat de Waardecheck een schatting is van de verkoopwaarde van jouw woning op basis van o.a. soortgelijke verkochte woning. Beetje vreemd dus dat de schatting voor mijn huis in januari bijna een ton hoger was dan waarvoor zo'n soortgelijke woning toen verkocht is.
Ik neem deze waarde dus met een heel pak zout, ik kan misschien wel kijken naar de daling (of stijging) van de prijs van maand tot maand en welk percentage dit is.
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:25:19 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206932710
Het aantal m² woonoppervlak en kavel vul je toch zelf in?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206932932
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:25 schreef Leandra het volgende:
Het aantal m² woonoppervlak en kavel vul je toch zelf in?
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:41:32 #161
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206932998
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:38 schreef Essebes het volgende:

[..]
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)
Nah, dat denk ik niet, maar er zijn wel andere bronnen voor de informatie: BAG oa.
Dat verklaart overigens wel dat Funda bij ons eerst een fout aantal m² had, want toen werd er meer meegeteld, vandaar dat ik het zelf aangepast heb naar het aantal m² dat nu in de BAG, het WOZwaardeloket en de belastingaanslag van de gemeente gebruikt wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206933024
Ik had zelf niets ingevuld, Funda kwam zelf met het aantal m3 , Funda heeft het dus ergens vandaan gehaald. Bij de uitleg over de Waardecheck staat "We halen de woonoppervlakte en het bouwjaar van je woning op bij de gemeente. "
Ik zie nu dat je het wel zelf kan aanpassen, dus maar gedaan, en dan nog is de waarde te hoog, huidige middelpuntwaarde is meer dan de vraagrijs van nu te koop staande grotere tussenwoning en die van januari is nog 50K meer dan de verkoopppijs van mijn buren (verkocht in december en overdracht in januari). Dat van "recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen in jouw buurt" gaat in mijn geval ook niet op.

Ik begrijp nu denk ik wel waarom in 2011 bij de toenmalige buren een woonoppervlak van 129 m3 stond toen zij hun huis te koop hadden gezet, die hadden blijkbaar gewoon wat Funda oplepelde aangehouden.
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:47:17 #163
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206933122
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:42 schreef Soulfreak het volgende:
Ik had zelf niets ingevuld, Funda kwam zelf met het aantal m3 , Funda heeft het dus ergens vandaan gehaald. Bij de uitleg over de Waardecheck staat "We halen de woonoppervlakte en het bouwjaar van je woning op bij de gemeente. "
Ik zie nu dat je het wel zelf kan aanpassen, dus maar gedaan, en dan nog is de waarde te hoog, huidige middelpuntwaarde is meer dan de vraagrijs van nu te koop staande grotere tussenwoning en die van januari is nog 50K meer dan de verkoopppijs van mijn buren (verkocht in december en overdracht in januari). Dat van "recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen in jouw buurt" gaat in mijn geval ook niet op.

Ik begrijp nu denk ik wel waarom in 2011 bij de toenmalige buren een woonoppervlak van 129 m3 stond toen zij hun huis te koop hadden gezet, die hadden blijkbaar gewoon wat Funda oplepelde aangehouden.
De berekening is tussendoor ook anders geworden.

Hoeveel m² staat er op de aanslag gemeentelijke belastingen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206933207
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
pi_206933315
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.

Hoeveel m² staat er op de aanslag gemeentelijke belastingen?
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde. Bij het WOZ waardeloket staat wel een woonoppervlak en dat is 115 m3 (daar had ik het ook vandaan). In de verkoopfolder voor mijn huis staat 110 m3 . Bij het WOZ waardeloket is het woonopervlak voor de grotere tussenwoningen ongeveer gelijk aan wat er in de advertenties van die woningen op Funda staat.
Als ik het zelf heel grof na reken kom ik voor mijn huis aan zo'n 110 m3, geen idee hoe ik aan die 129 m3 die Funda eerst gaf zou moeten komen, of ik moet het dakterras boven de keuken meerekenen, maar dat is buitenruimte.

[ Bericht 6% gewijzigd door Soulfreak op 03-12-2022 23:05:09 ]
  zaterdag 3 december 2022 @ 23:05:42 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206933399
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.
Wij hadden in eerste instantie op de diverse plekken ook een woonoppervlak dat ruim 30m² groter was.
Op basis van de vloeroppervlakte klopte dat dan wel weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 3 december 2022 @ 23:06:51 #167
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206933412
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:59 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde.
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206933428
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.
Wij hadden in eerste instantie op de diverse plekken ook een woonoppervlak dat ruim 30m² groter was.
Op basis van de vloeroppervlakte klopte dat dan wel weer.
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.
  zaterdag 3 december 2022 @ 23:10:19 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206933456
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.
Dan zou ik de 115 van het WOZwaardeloket aanhouden, zeker als in de BAG hetzelfde aantal m² woonoppervlak staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206933465
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.

Mijn in januari verhuisde buren hadden overigens 117 m3 in hun verkoopadvertentie staan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Soulfreak op 03-12-2022 23:29:40 ]
pi_206933725
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
  zondag 4 december 2022 @ 02:17:47 #172
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206934988
Dat moet toch officieel via de NEN normen ingemeten worden bij verkoop?

Funda hanteerde tot die tijd bij ons precies wat er ook in het kadaster staat.

Bij het inmeten nu ging er 2m2 van het wonen af en 1m2 bij de kavel bij.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 4 december 2022 @ 02:19:38 #173
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206934997
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:10 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.

Mijn in januari verhuisde buren hadden overigens 117 m3 in hun verkoopadvertentie staan.
Dat verslag kan je online inzien dan wel opvragen. Het komt niet automatisch met je aanslag in je brievenbus.

Is best handig dat verslag om bijvoorbeeld je hypotheekrente te verlagen als je WOZ hoog genoeg is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 4 december 2022 @ 06:46:18 #174
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206935416
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
Heb je een bron voor deze beweringen of is het n=1 ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_206935434
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
Anders kun je ook even kijken wat er in de BAGviewer staat. Dat is wat er in het kadaster staat en waar de gemeente ook haar informatie vandaan haalt.

Bij oude woningen wil er overigens nog wel eens een verschil zijn tussen wat daar staat en hoe je het anno 2022 zou opmeten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206935446
Hier in de gemeente kwam aan het begin van de zomer een nieuwbouwproject online. Appartementen vanaf zo’n 525.000 euro. En dan had je de kleinste van net geen 90m2 en niet erg handig ingedeeld. Ik woon niet in de randstad. Ik las nu dit bericht op de website:

“Voor Parc Clinckenbergh hebben we in eerste instantie appartementen in het duurdere marktsegment ontwikkeld. Dat hebben we toentertijd mede op basis van marktonderzoek gedaan. De afgelopen maanden is de vraag in woningmarkt echter sterk veranderd en daar hebben we op geanticipeerd.

We hebben besloten om het programma van Parc Clinckenbergh aan te passen naar de landelijke richtlijnen en vraag naar betaalbare appartementen. Wij verwachten u op korte termijn over het aangepaste plan te kunnen berichten.”

Ik ben benieuwd wat het aangepaste plan word.
Een ander bouwproject in de gemeente waarbij je meer waar voor je geld krijgt loopt ook amper op dit moment. Ze zijn nu ongeveer 2 maanden in de verkoop, en ik schat dat nog geen 20% verkocht is (kan op de website zien hoeveel nog beschikbaar is).
  zondag 4 december 2022 @ 07:29:32 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206935458
Och, op de plek van het oude bejaardentehuis... prima locatie overigens (voor die woonplaats), maar ik snap wel dat het met zulke prijzen in deze markt niet loopt.

De andere nieuwbouw daar wordt grotendeels op de biomassacentrale aangesloten qua warmtebron en dat wordt dan ook nog duurzaam genoemd, ik snap wel dat mensen daar geen behoefte aan hebben.
Laat ik het zo stellen: al zou ik er willen wonen dan zou het voor mij reden zijn er niet te kopen, net zoals ik niet op erfpachtgrond wil zitten.

[ Bericht 51% gewijzigd door Leandra op 04-12-2022 07:35:52 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206935562
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 07:29 schreef Leandra het volgende:
Och, op de plek van het oude bejaardentehuis... prima locatie overigens (voor die woonplaats), maar ik snap wel dat het met zulke prijzen in deze markt niet loopt.

De andere nieuwbouw daar wordt grotendeels op de biomassacentrale aangesloten qua warmtebron en dat wordt dan ook nog duurzaam genoemd, ik snap wel dat mensen daar geen behoefte aan hebben.
Laat ik het zo stellen: al zou ik er willen wonen dan zou het voor mij reden zijn er niet te kopen, net zoals ik niet op erfpachtgrond wil zitten.
Zeker een prima locatie, en veel te hoog geprijsd. Zelf heb ik niet zoveel problemen met stadsverwarming, maar die biosmassacentrales zijn inderdaad geen groene keuze. Ik zou er ook niet dichtbij in de buurt willen wonen.

Er is ook nog nieuwbouw vlakbij het station. De wijk zelf vind ik een hele gave uitstraling hebben maar het staat wel op de locatie waar decennia lang een chemische fabriek stond. Daar zou ik dan weer minder vrolijk van worden.
  zondag 4 december 2022 @ 08:30:32 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206935571
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 08:27 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Zeker een prima locatie, en veel te hoog geprijsd. Zelf heb ik niet zoveel problemen met stadsverwarming, maar die biosmassacentrales zijn inderdaad geen groene keuze. Ik zou er ook niet dichtbij in de buurt willen wonen.

Er is ook nog nieuwbouw vlakbij het station. De wijk zelf vind ik een hele gave uitstraling hebben maar het staat wel op de locatie waar decennia lang een chemische fabriek stond. Daar zou ik dan weer minder vrolijk van worden.
Ja, als ik daar moet overstappen zie ik de ontwikkeling, wordt een leuke wijk, maar dat biomassaverhaal is echt vervelend.

En nee, ongeacht de grondigheid van de grondsanering zou ik daar ook niet willen zitten.

Ik heb bekenden die altijd in de buurt van ons huis woonden zelfs gevraagd of het weiland dat nu onze woonwijk is ooit gebruikt is om vuil te storten, sterker nog: ik heb zelfs opgelet dat het geen kavel is die op de voormalige spoorlijn lag :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 4 december 2022 @ 09:08:48 #180
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206935747
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
Ik heb het afgelopen jaar heel veel projecten gezien van Zuid-Holland tot Overijssel en dit is een bewering die gewoon niet waar is.

En stadsverwarming is voor ons een grote no-go. Als ik dat zie staan bij een project klik ik direct weg.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206936054
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 09:08 schreef laziness het volgende:

Ik heb het afgelopen jaar heel veel projecten gezien van Zuid-Holland tot Overijssel en dit is een bewering die gewoon niet waar is.

En stadsverwarming is voor ons een grote no-go. Als ik dat zie staan bij een project klik ik direct weg.
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206936066
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 09:08 schreef laziness het volgende:
En stadsverwarming is voor ons een grote no-go. Als ik dat zie staan bij een project klik ik direct weg.
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 4 december 2022 @ 10:00:05 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206936112
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?
Met biomassacentrales is het probleem vooral dat het HTV is en dat men daarom de woningen minder goed hoeft te isoleren om ze warm te kunnen houden.
Dus geen aansluiting nemen betekent soms dat je huis niet goed genoeg geïsoleerd is voor alternatieve warmtebronnen.

Ik weet niet of dit sinds BENG ook nog speelt, maar voor BENG iig wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206936131
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:

Dus geen aansluiting nemen betekent soms dat je huis niet goed genoeg geïsoleerd is voor alternatieve warmtebronnen.

Dus met warmtepomp (LTV) is je huis wel goed geisoleerd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 4 december 2022 @ 10:03:15 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206936133
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.
Dat het vaker gebeurt omdat het goedkoper is (of omdat men bij vrijstaande woningen een goothoogte van 3 meter hanteert) maakt het nog niet een nieuwe trend of standaard.

Als er goedkoop gebouwd moet worden is het iets dat idd al jaren gebruikt wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 4 december 2022 @ 10:04:55 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206936144
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 10:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Dus met warmtepomp (LTV) is je huis wel goed geisoleerd?
Om je huis met LTV comfortabel warm te kunnen houden moet het wel goed geïsoleerd zijn, als een huis niet goed geïsoleerd is is het in feite niet LTV geschikt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 4 december 2022 @ 10:15:10 #187
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206936210
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:52 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.
Verandert niets aan mijn antwoord. Het is niet de standaard of algemene trend.

quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 09:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?
Doet er voor mij niet toe. Geen zin het gedoe wat er bij komt kijken omdat eventueel te regelen. Gewoon een individuele warmtepomp die er bij oplevering al in zit.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206939254
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2022 02:19 schreef laziness het volgende:

[..]
Dat verslag kan je online inzien dan wel opvragen. Het komt niet automatisch met je aanslag in je brievenbus.

Is best handig dat verslag om bijvoorbeeld je hypotheekrente te verlagen als je WOZ hoog genoeg is.
Om de hypotheekrente te verlagen heb ik dat in ieder geval niet nodig, ik viel bij aankoop al gelijk in de laagste tariefklasse op basis van ltv (minder dan 67.5%) vanwege inbreng overwaarde van de oude woning.

Ik zie dat ik dat taxatieverslag kan downloaden op de website van BSGR (Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) en daar staat bij het taxatieverslag in 2022 inderdaad 115 m3 als oppervlak woning, wat ik zelf altijd al aanhou. Vreemd genoeg bij die van 2021 en 2022 staat 134 m3 en bij 1 zelfde referentiewoning ook 134 m3. Zelf kom ik nu met iets beter uitrekenen aan 114 a 115 m3. Echt geen idee hoe iemand ooit aan 134 m3 is gekomen.
  zondag 4 december 2022 @ 18:46:12 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206943013
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 14:30 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Om de hypotheekrente te verlagen heb ik dat in ieder geval niet nodig, ik viel bij aankoop al gelijk in de laagste tariefklasse op basis van ltv (minder dan 67.5%) vanwege inbreng overwaarde van de oude woning.

Ik zie dat ik dat taxatieverslag kan downloaden op de website van BSGR (Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) en daar staat bij het taxatieverslag in 2022 inderdaad 115 m3 als oppervlak woning, wat ik zelf altijd al aanhou. Vreemd genoeg bij die van 2021 en 2022 staat 134 m3 en bij 1 zelfde referentiewoning ook 134 m3. Zelf kom ik nu met iets beter uitrekenen aan 114 a 115 m3. Echt geen idee hoe iemand ooit aan 134 m3 is gekomen.
Er was een andere meetmethode.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206943137
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Er was een andere meetmethode.
Ook met een andere meetmethode zie ik niet hoe er zo'n 20 m3 meer bij zou kunnen gerekend, dat zou een ruimte groter dan mijn slaapkamer zijn. Ik heb mijn huis in 2006 gekocht en in de verkoopbrochure stond 110 m3, met de andere meetmethode toen had dat dan ook meer moeten zijn. Maakt me verder niet uit, nu staat er een juist woonoppervlak en dat hou ik zelf ook aan.
pi_206943165
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 18:57 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ook met een andere meetmethode zie ik niet hoe er zo'n 20 m3 meer bij zou kunnen gerekend, dat zou een ruimte groter dan mijn slaapkamer zijn. Ik heb mijn huis in 2006 gekocht en in de verkoopbrochure stond 110 m3, met de andere meetmethode toen had dat dan ook meer moeten zijn. Maakt me verder niet uit, nu staat er een juist woonoppervlak en dat hou ik zelf ook aan.
Bedoel je m3 of m2?

Mijn huis was ook 17m2 groter bij aankoop dan dat het nu geschat word.
pi_206943254
Sorry, bedoel m2, zat er in de vluggigheid een toetstje naast. En bij aankoop in de brochure was het juist wel (ongeveer) goed aangegeven, slechts 5 m2 minder dan het nu wordt aangegeven en niet zo'n 20 meer.
pi_206946695
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2022 06:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Heb je een bron voor deze beweringen of is het n=1 ?
Ik woon ergens in Drenthe en zie dit letterlijk in mijn wijk gebeuren. Want hier wordt gebouwd.
  maandag 5 december 2022 @ 00:15:14 #194
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206946715
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 00:10 schreef Belugastroop het volgende:

[..]
Ik woon ergens in Drenthe en zie dit letterlijk in mijn wijk gebeuren. Want hier wordt gebouwd.
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend is :Y
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206947354
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend is :Y
Hier bij Utrecht lopen we behoorlijk voor op deze Drentse trend. Ons huis uit ‘99 heeft, net als bijzonder veel huizen in de wijk, alleen een begane grond en eerste verdieping. Ook geen puntdaken hier maar overwegend plat of, zoals bij ons, een plat dak dat gewoon wat hellend ligt.
  maandag 5 december 2022 @ 09:55:15 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206948091
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206948217
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend is :Y
Drenthe trendsetter. B-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948228
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Drenthe trendsetter. B-)
Een Drentsetter. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_206948271
quote:
7s.gif Op maandag 5 december 2022 07:53 schreef Serinde het volgende:

[..]
Hier bij Utrecht lopen we behoorlijk voor op deze Drentse trend. Ons huis uit ‘99 heeft, net als bijzonder veel huizen in de wijk, alleen een begane grond en eerste verdieping. Ook geen puntdaken hier maar overwegend plat of, zoals bij ons, een plat dak dat gewoon wat hellend ligt.
Mijn jarenzestighuisje in Utrecht had dat ook. Drenthe loopt echt achter
pi_206948319
Wel mooi dat we hier even stilstaan bij de vergeten provincie. Laten we Drenthe verder in het zonnetje zetten:

- Drenthe heeft het hoogste aantal zonnepanelen per huishouden
- In Drenthe staan de meeste vrijstaande huizen
- Drenthe heeft de goedkoopste huurwoningen in de vrije sector
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948326
Die woningmarkt vorig jaar (nov-21) was wel echt bijzonder heet. Ten opzichte van nu helemaal

Woning vp 580, m2 is 150 op perceel 220 en echt ALLES moest aangeraakt worden want verouderd en verschrikkelijk, wel garage als soort van kantoor omgebouwd en aan achterkant tuin paar meter groen en daarna dunne sloot. Verkocht voor 629 :o

Op dit moment staan in zelfde straat/wijk 2 woningen al langere tijd te koop, zelfde bj en stijl. Alleen beide helemaal af, modern. Direct bewoonbaar. Wel minder m2 ~120 op perceel 140. En daar is vp 540. Alle woningen tuin op 't westen.

Vergelijken blijft lastig want er zijn altijd verschillen. Grofweg een extra 30 meter woonoppervlak met 80 meter perceel (deels voorkant) was die mensen toen 250k waard. Ik vind het echt bizar.
pi_206948330
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:23 schreef opgebaarde het volgende:
(...) en echt ALLES moest aangeraakt worden (...)
OCD?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948342
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:23 schreef opgebaarde het volgende:
Die woningmarkt vorig jaar (nov-21) was wel echt bijzonder heet. Ten opzichte van nu helemaal

Woning vp 580, m2 is 150 op perceel 220 en echt ALLES moest aangeraakt worden want verouderd en verschrikkelijk, wel garage als soort van kantoor omgebouwd en aan achterkant tuin paar meter groen en daarna dunne sloot. Verkocht voor 629 :o

Op dit moment staan in zelfde straat/wijk 2 woningen al langere tijd te koop, zelfde bj en stijl. Alleen beide helemaal af, modern. Direct bewoonbaar. Wel minder m2 ~120 op perceel 140. En daar is vp 540. Alle woningen tuin op 't westen.

Vergelijken blijft lastig want er zijn altijd verschillen. Grofweg een extra 30 meter woonoppervlak met 80 meter perceel (deels voorkant) was die mensen toen 250k waard. Ik vind het echt bizar.
De wereld zag er toen ook wel iets anders uit.
pi_206948355
quote:
11s.gif Op maandag 5 december 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
OCD?
:D
pi_206948363
quote:
99s.gif Op maandag 5 december 2022 10:22 schreef Claudia_x het volgende:
Wel mooi dat we hier even stilstaan bij de vergeten provincie. Laten we Drenthe verder in het zonnetje zetten:

- Drenthe heeft het hoogste aantal zonnepanelen per huishouden
- In Drenthe staan de meeste vrijstaande huizen
- Drenthe heeft de goedkoopste huurwoningen in de vrije sector
Je hebt het toch goed als ze dit moeten verduidelijken:
quote:
In de randstad zijn meer appartementencomplexen, waar meer gezinnen onder één dak wonen.
pi_206948375
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
:D
Ik kende de uitdrukking niet. Waarom kom je vandaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948411
Iets anders: ligt het aan mij of kun je via Funda vrijstaande woningen niet filteren?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948481
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kende de uitdrukking niet. Waarom kom je vandaan?
's-Hertogenbosch. Ik weet dat Brabanders rare dingen zeggen zoals 'aanrijden', maar van deze was ik me dat niet bewust. Utrechtse studenten gebruik(t)en het ook, maar voor iets totaal anders... :P
pi_206948492
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
's-Hertogenbosch. Ik weet dat Brabanders rare dingen zeggen zoals 'aanrijden', maar van deze was ik me dat niet bewust. Utrechtse studenten gebruik(t)en het ook, maar voor iets totaal anders... :P
Die betekenis ken ik dankzij Fok! dan wel weer. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948505
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:33 schreef Claudia_x het volgende:
Iets anders: ligt het aan mij of kun je via Funda vrijstaande woningen niet filteren?
Ligt aan jou. Onder type woning kan dit
pi_206948634
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ligt aan jou. Onder type woning kan dit
Waar kan ik 'type woning' vinden?

De filters die ik zie:
- koop/huur
- prijs
- soort aanbod
- aangeboden sinds
- beschikbaarheid
- woonoppervlakte
- perceeloppervlakte
- kamers
- slaapkamers
- energielabel
- buitenruimte
- tuinligging
- tuinoppervlak
- soort bouw (bestaand vs. nieuwbouw)
- bouwperiode
- ligging
- garage
- garagecapaciteit
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948707
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waar kan ik 'type woning' vinden?

De filters die ik zie:
- koop/huur
- prijs
- soort aanbod
- aangeboden sinds
- beschikbaarheid
- woonoppervlakte
- perceeloppervlakte
- kamers
- slaapkamers
- energielabel
- buitenruimte
- tuinligging
- tuinoppervlak
- soort bouw (bestaand vs. nieuwbouw)
- bouwperiode
- ligging
- garage
- garagecapaciteit
Soort aanbod, woonhuis.
Dan krijg als extra veld: type woning
pi_206948714
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Soort aanbod, woonhuis.
Dan krijg als extra veld: type woning
Veel dank! Lekker verstopt. Is het een feature van de nieuwe zoekfunctie?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948765
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:43 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
's-Hertogenbosch. Ik weet dat Brabanders rare dingen zeggen zoals 'aanrijden', maar van deze was ik me dat niet bewust. Utrechtse studenten gebruik(t)en het ook, maar voor iets totaal anders... :P
Dat is toch raken zonder aan?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206948796
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Veel dank! Lekker verstopt. Is het een feature van de nieuwe zoekfunctie?
Ik kan mij eigenlijk niet anders herinneren. Maar vrijstaand zou ook een rare optie zijn als je een appartement zoekt
pi_206948833
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 11:08 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat is toch raken zonder aan?
Het is hier offtopic, maar is dat elliptische taalgebruik ook een (uit Drenthe overgewaaide) trend? De vrienden van m'n kinderen zeggen bijvoorbeeld 'wie boeit'. Aaaarrgh.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206948880
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is hier offtopic, maar is dat elliptische taalgebruik ook een (uit Drenthe overgewaaide) trend? De vrienden van m'n kinderen zeggen bijvoorbeeld 'wie boeit'. Aaaarrgh.
Bedoelen ze daarmee wat wij bedoelen als we 'boeien' zeggen?

Mij vielen van die halve zinnen voor het eerst op bij eeen vriendin uit Haarlem. Niet helemaal Drenthe.
En uh, ik denk niet dat een zin als 'die zou ik raken' per se van aanraken komt. Of was dat niet waar jullie naar hintten?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206948990
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 11:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Bedoelen ze daarmee wat wij bedoelen als we 'boeien' zeggen?
Ze bedoelen inderdaad 'wie boeit het'. Ik hoor wel vaker dat overgankelijke werkwoorden onovergankelijk worden gemaakt.

Ah kijk, de Taalunie heeft hetzelfde bemerkt: Er is wat aan de hand met overgankelijke werkwoorden, stelt de Taalunie. Ze worden steeds vaker onovergankelijk gebruikt. Voorbeelden zijn wijzigen en openen: de dienstregeling wijzigt, de tentoonstelling opent – zonder meer (bron).

quote:
En uh, ik denk niet dat een zin als 'die zou ik raken' per se van aanraken komt. Of was dat niet waar jullie naar hintten?
Waar zou het dan van komen?

En als je echt met je tijd mee wilt gaan: zou ik raken. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206949156
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ze bedoelen inderdaad 'wie boeit het'. Ik hoor wel vaker dat overgankelijke werkwoorden onovergankelijk worden gemaakt.

Ah kijk, de Taalunie heeft hetzelfde bemerkt: Er is wat aan de hand met overgankelijke werkwoorden, stelt de Taalunie. Ze worden steeds vaker onovergankelijk gebruikt. Voorbeelden zijn wijzigen en openen: de dienstregeling wijzigt, de tentoonstelling opent – zonder meer (bron).
[..]
Waar zou het dan van komen?

En als je echt met je tijd mee wilt gaan: zou ik raken. ;(
Schieten. Beschieten.
Met je liefdeslansje dat toch ook wel als pistooltje gehanteerd kan worden?
Ik roep maar wat hoor. Ik heb de zin nog nooit serieus gebezigd.


Ontopicmakerij:
Om samen kindertjes te maken waar vervolgens een huisje voor gekocht dient te worden O-)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206949232
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 11:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Schieten. Beschieten.
Jij kunt je klaarblijkelijk beter in mannen verplaatsen dan ik. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206949589
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jij kunt je klaarblijkelijk beter in mannen verplaatsen dan ik. :+
*)
Die conclusie hadden we vast eerder al kunnen trekken :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206949601
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Jij kunt je klaarblijkelijk beter in mannen verplaatsen dan ik. :+
Het is als man ook makkelijk om je in vrouwen te verplaatsen :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206950338
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 10:23 schreef opgebaarde het volgende:
Die woningmarkt vorig jaar (nov-21) was wel echt bijzonder heet. Ten opzichte van nu helemaal

Woning vp 580, m2 is 150 op perceel 220 en echt ALLES moest aangeraakt worden want verouderd en verschrikkelijk, wel garage als soort van kantoor omgebouwd en aan achterkant tuin paar meter groen en daarna dunne sloot. Verkocht voor 629 :o

Op dit moment staan in zelfde straat/wijk 2 woningen al langere tijd te koop, zelfde bj en stijl. Alleen beide helemaal af, modern. Direct bewoonbaar. Wel minder m2 ~120 op perceel 140. En daar is vp 540. Alle woningen tuin op 't westen.

Vergelijken blijft lastig want er zijn altijd verschillen. Grofweg een extra 30 meter woonoppervlak met 80 meter perceel (deels voorkant) was die mensen toen 250k waard. Ik vind het echt bizar.
Linkjes??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206950484
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ze bedoelen inderdaad 'wie boeit het'. Ik hoor wel vaker dat overgankelijke werkwoorden onovergankelijk worden gemaakt.

Ah kijk, de Taalunie heeft hetzelfde bemerkt: Er is wat aan de hand met overgankelijke werkwoorden, stelt de Taalunie. Ze worden steeds vaker onovergankelijk gebruikt. Voorbeelden zijn wijzigen en openen: de dienstregeling wijzigt, de tentoonstelling opent – zonder meer (bron).
[..]
Waar zou het dan van komen?

En als je echt met je tijd mee wilt gaan: zou ik raken. ;(
Er mist een onderdeel.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 5 december 2022 @ 13:28:34 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206950854
quote:
99s.gif Op maandag 5 december 2022 10:22 schreef Claudia_x het volgende:
Wel mooi dat we hier even stilstaan bij de vergeten provincie. Laten we Drenthe verder in het zonnetje zetten:

- Drenthe heeft het hoogste aantal zonnepanelen per huishouden
- In Drenthe staan de meeste vrijstaande huizen
- Drenthe heeft de goedkoopste huurwoningen in de vrije sector
Het is natuurlijk vrij makkelijk punt 1 en punt 2 aan elkaar te koppelen, al was het alleen al omdat het gemiddelde vrijstaande huis eenvoudiger zonnepanelen op het dak kan hebben, en ook al snel meer.

Maar in het zonnetje zetten is altijd fijn met zonnepanelen ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 december 2022 @ 13:30:44 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206950887
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Veel dank! Lekker verstopt. Is het een feature van de nieuwe zoekfunctie?
Nope, was altijd al zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 5 december 2022 @ 13:32:50 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206950920
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 11:25 schreef Claudia_x het volgende:

En als je echt met je tijd mee wilt gaan: zou ik raken. ;(
Nog te lang, anno nu is het "zou raken".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206950937
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk vrij makkelijk punt 1 en punt 2 aan elkaar te koppelen, al was het alleen al omdat het gemiddelde vrijstaande huis eenvoudiger zonnepanelen op het dak kan hebben, en ook al snel meer.

Maar in het zonnetje zetten is altijd fijn met zonnepanelen ;)
Het gemiddelde huis is alleen vaak wel slechter geïsoleerd. Percentages lopen rap op met veel boerderijen van jaartal kruik.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nog te lang, anno nu is het "zou raken".
"Paalbaar"
  maandag 5 december 2022 @ 13:38:35 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206951002
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het gemiddelde huis is alleen vaak wel slechter geïsoleerd. Percentages lopen rap op met veel boerderijen van jaartal kruik.
True, je mag in Drenthe al blij zijn als het geen plaggenhut anno 1911 meer is.

Dat is eigenlijk het meest bizarre, dat er überhaupt foto's van bewoonde plaggenhutten zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 14:49:38 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206952100
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 13:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
True, je mag in Drenthe al blij zijn als het geen plaggenhut anno 1911 meer is.

Dat is eigenlijk het meest bizarre, dat er überhaupt foto's van bewoonde plaggenhutten zijn.
Als je bij het Ellert en Brammert kijkt zien die plaggehutten er enorm modern uit. Het zijn gewoon earthships en/of tiny houses, heel groen en duurzaam allemaal. En dan heb het wel over die oude niet van die nieuwewetse fratsen als dakpannen enzo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 14:55:00 #231
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206952156
Afgelopen weekend heb ik de dakgoot aangesloten op de regenton (een oud wiskyvat) zo draag ik ook weer mijn steentje bij aan een beter milieu :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 14:58:30 #232
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206952199
quote:
88s.gif Op maandag 5 december 2022 14:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Afgelopen weekend heb ik de dakgoot aangesloten op de regenton (een oud wiskyvat) zo draag ik ook weer mijn steentje bij aan een beter milieu :D
Hoe is dat bijdragen aan een beter milieu?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206952479
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe is dat bijdragen aan een beter milieu?
Geen kraanwater gebruiken voor de plantjes
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 15:22:29 #234
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206952549
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Geen kraanwater gebruiken voor de plantjes
Maar dat is dan alleen voor die X aantal liter dat die regenton groot is. Want in de slechte maanden hoef je de plantjes geen water te geven dus dat water zit voor jan doedel in die ton, en in de zomermaanden regen het niet zo heel veel dus heel veel win je er dan niet mee.

Maar, je wint wel iéts, dus dat ís dan beter voor het milieu inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206952684
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is dan alleen voor die X aantal liter dat die regenton groot is. Want in de slechte maanden hoef je de plantjes geen water te geven dus dat water zit voor jan doedel in die ton, en in de zomermaanden regen het niet zo heel veel dus heel veel win je er dan niet mee.

Maar, je wint wel iéts, dus dat ís dan beter voor het milieu inderdaad.
Hmm hoor deze argumenten ook wel eens bij een huisaccu
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 15:34:04 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206952703
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hmm hoor deze argumenten ook wel eens bij een huisaccu
Nou, een huis accu zie ik meer nut in (die overweeg ik dan ook tzt) dan een regenton.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 16:03:49 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206953061
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe is dat bijdragen aan een beter milieu?
Net zoals minder kip eten, minder auto rijden aan het milieu bijdraagt. Minder grondstoffen verbruiken. Niet dat ik iedereen een regenton adviseer ik vind het gewoon leuk, en anders loopt het water over ons terras, dan kan ik het beter opvangen. De goot en de afvoer zat er al.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206953122
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is dan alleen voor die X aantal liter dat die regenton groot is. Want in de slechte maanden hoef je de plantjes geen water te geven dus dat water zit voor jan doedel in die ton, en in de zomermaanden regen het niet zo heel veel dus heel veel win je er dan niet mee.

Maar, je wint wel iéts, dus dat ís dan beter voor het milieu inderdaad.
Valt heel erg mee. Heb er een om mijn planten in de kas vooral water te geven, en dat scheelt over een jaar toch veel. Maar om het gras te besproeien zal het niet veel helpen nee.
  maandag 5 december 2022 @ 18:20:18 #239
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206955225
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe is dat bijdragen aan een beter milieu?
Anders stroomt het regenwater weg in de riolering, het op eigen terrein gebruiken is altijd beter voor het milieu.
De meeste nieuwe wijken hebben sowieso geen HWA meer op het riool, dat moet naar een wadi of opgeslagen worden op eigen terrein.

Ook beter voor de grondwaterstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206956245
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is dan alleen voor die X aantal liter dat die regenton groot is. Want in de slechte maanden hoef je de plantjes geen water te geven dus dat water zit voor jan doedel in die ton, en in de zomermaanden regen het niet zo heel veel dus heel veel win je er dan niet mee.

Maar, je wint wel iéts, dus dat ís dan beter voor het milieu inderdaad.
In de zomer valt de regen vaak in korte tijd met flinke buien. Dan heb je juist des te meer aan een regenton.
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 18:54:49 #241
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206956264
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 18:53 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
In de zomer valt de regen vaak in korte tijd met flinke buien. Dan heb je juist des te meer aan een regenton.
Ik denk dat mijn kunstgras ook zonder water genoeg groeit. :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206956280
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 18:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dat mijn kunstgras ook zonder water genoeg groeit. :P
Haha true, maar heb je verder geen planten?
  Moderator maandag 5 december 2022 @ 18:57:03 #243
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206956307
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2022 18:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Haha true, maar heb je verder geen planten?
Jawel. Woestijngras :P

En een heg, maar op die waterton zit geen druk dus een slang aansluiten en sproeien wordt wat lastig denk ik? En ik ga dus echt niet met een gietertje op en neer lopen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 6 december 2022 @ 10:11:00 #244
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206963317
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 13:52 schreef Myraela het volgende:

[..]
Oh kut, dat is wel echt enorm balen. Weet je tot wanneer het uitstel nu is? Dat gaat inderdaad voor het hele project wel lastig zijn met die rentes nu.
Eerste kwartaal zeggen ze maar officieel mogen ze maar 6 weken uitstel vragen.
Maar ze zullen moeten wachten tot het kabinet met hun stikstof oplossing komt dus heb er een hard hoofd in of het uberhaupt nog gebeurt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 16:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
-O- Waarom telkens uitstel van een oordeel?
Ik denk dat ze wachten tot het kabinet met een oplossing komt in zake Stikstof.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 14:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Allemachtig wat klote......draait het om milieuzaken rond het bouwproject?
Stikstof, het vreemde eraan is dat het bestemmingsplan onherroepelijk was verklaard en het beroep 1 dag te laat is ingediend maar toch gaat de RvS er naar kijken en hebben ze al heel lang nodig..
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_206963347
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 15:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat is dan alleen voor die X aantal liter dat die regenton groot is. Want in de slechte maanden hoef je de plantjes geen water te geven dus dat water zit voor jan doedel in die ton, en in de zomermaanden regen het niet zo heel veel dus heel veel win je er dan niet mee.

Maar, je wint wel iéts, dus dat ís dan beter voor het milieu inderdaad.
Ik heb een ton van 40l sinds 2013 en nog nooit zonder regenwater gezeten sindsdien
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206963391
Ik wil niet flauw doen, maar je kunt je planten en je gazon sowieso beter geen water bijgeven. Dat is alleen iets om te doen in een kas, om jonge planten de eerste periode door te helpen en in geval van uiterste nood bij extreme droogte.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206963412
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil niet flauw doen, maar je kunt je planten en je gazon sowieso beter geen water bijgeven. Dat is alleen iets om te doen in een kas, om jonge planten de eerste periode door te helpen en in geval van uiterste nood bij extreme droogte.
Er zijn genoeg planten die het niet overleven bij een droogte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206963433
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er zijn genoeg planten die het niet overleven bij een droogte.
Planten worden sterker als ze het zelf moeten rooien. Je verzwakt ze door structureel water bij te geven. En planten die echt graag nat willen staan, kun je beter op een passende plek zetten. Ik zet ze bijvoorbeeld aan de waterkant. Als je niet zo'n plek in je tuin hebt, dan kun je beter andere planten kiezen. Slim van @CoolGuy om woestijngras te nemen, al heb ik geen goed woord over voor kunstgras. :6
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206963439
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Planten worden sterker als ze het zelf moeten rooien. Je verzwakt ze door structureel water bij te geven. En planten die echt graag nat willen staan, kun je beter op een passende plek zetten. Ik zet ze bijvoorbeeld aan de waterkant. Als je niet zo'n plek in je tuin hebt, dan kun je beter andere planten kiezen. Slim van @:coolguy om woestijngras te nemen, al heb ik geen goed woord over voor kunstgras. :6
Of je geeft ze water en kiest die planten wel. Dat komt op hetzelfde neer als ze bij een eigen sloot te plaatsen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 10:26:34 #250
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206963445
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Planten worden sterker als ze het zelf moeten rooien. Je verzwakt ze door structureel water bij te geven. En planten die echt graag nat willen staan, kun je beter op een passende plek zetten. Ik zet ze bijvoorbeeld aan de waterkant. Als je niet zo'n plek in je tuin hebt, dan kun je beter andere planten kiezen. Slim van @:coolguy om woestijngras te nemen, al heb ik geen goed woord over voor kunstgras. :6
Maar dat kunstgras lag er al! Dat is niet onze beslissing geweest, maar, als dat er niet had gelegen was het er alsnog wel gekomen, want in ons vorige huis heb ik dat bij de tuinrenovatie destijds ook genomen :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 6 december 2022 @ 10:29:37 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206963485
We hadden hier deze zomer de discissie over het gras sproeien ook: is in principe helemaal niet nodig.

En so what dat het gras bij de buren met automatisch sprinklersysteem groener is?
Ze hebben ook duurdere auto's dus als ik me om het groenere gras druk moet maken...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 6 december 2022 @ 11:50:15 #252
414785 sirdanilot
pi_206964367
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:29 schreef Leandra het volgende:
We hadden hier deze zomer de discissie over het gras sproeien ook: is in principe helemaal niet nodig.

En so what dat het gras bij de buren met automatisch sprinklersysteem groener is?
Ze hebben ook duurdere auto's dus als ik me om het groenere gras druk moet maken...
Het gras zou ook na droogte zichzelf moeten kunnen herstellen. Bijsproeien kan wel maar niet te vaak, het is ook niet natuurlijk om perfect groen golfbaangras te hebben in een droogteperiode. Zorgt er ook voor dat het water gewoon op is op een gegeven moment.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206967875
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Of je geeft ze water en kiest die planten wel. Dat komt op hetzelfde neer als ze bij een eigen sloot te plaatsen.
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer. Je kunt met bewateren niet op tegen zulke natuurlijk nattige omstandigheden. Een plant zal het altijd beter doen als je die op een optimale plek zet, wat je er zelf ook aan doet om de omstandigheden te optimaliseren. En zo bespaar je jezelf ook nog eens frustratie. Het begint allemaal bij planten slim kiezen en goed uitplanten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206967919
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat kunstgras lag er al! Dat is niet onze beslissing geweest, maar, als dat er niet had gelegen was het er alsnog wel gekomen, want in ons vorige huis heb ik dat bij de tuinrenovatie destijds ook genomen :P
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 16:40:15 #255
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206968131
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 december 2022 16:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Nee joh, hoeft niet, jij hoeft er toch niet in te zitten / naar te kijken :P
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 16:51:08 #256
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206968298
Jemig één regenton opmerking en dit topic gaat ineens over tuinieren :N
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206968427
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Planten worden sterker als ze het zelf moeten rooien. Je verzwakt ze door structureel water bij te geven. En planten die echt graag nat willen staan, kun je beter op een passende plek zetten. Ik zet ze bijvoorbeeld aan de waterkant. Als je niet zo'n plek in je tuin hebt, dan kun je beter andere planten kiezen. Slim van @:coolguy om woestijngras te nemen, al heb ik geen goed woord over voor kunstgras. :6
Nuance, als ze goed geplant zijn, met de wortelaanzet op de overgang tussen grond en lucht, moeten ze het aankunnen. Als ze te diep staan, luk dat ze niet.

Zodra je tekenen van droogte ziet aan blad enzo, kun je ze beter wel wateren, anders krijgen ze schade.

Aldus de garden professors
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206968475
quote:
88s.gif Op dinsdag 6 december 2022 16:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Jemig één regenton opmerking en dit topic gaat ineens over tuinieren :N
Ow shit ik dacht ff dat we in f&f zaten. Sorry!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_206968930
Grote regenton nodig als je een grote tuin met gras wilt besproeien.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 17:40:47 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206969084
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 17:34 schreef ludovico het volgende:
Grote regenton nodig als je een grote tuin met gras wilt besproeien.
Sowieso krijg al dat gras maar eens in de ton, en er weer uit om de grote tuin mee te sproeien.

Ik raad water aan dat sproeit makkelijker.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206969136
quote:
88s.gif Op dinsdag 6 december 2022 17:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Sowieso krijg al dat gras maar eens in de ton, en er weer uit om de grote tuin mee te sproeien.

Ik raad water aan dat sproeit makkelijker.
En als je je gras met tuin wilt besproeien?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206974015
quote:
88s.gif Op dinsdag 6 december 2022 16:51 schreef Bosbeetle het volgende:
Jemig één regenton opmerking en dit topic gaat ineens over tuinieren :N
Sinds wij de woning hebben gekocht een jaar geleden zijn zowat alle planten hier overleden in de bak dus dat tuinieren heb ik niet zo in de vingers.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  Moderator dinsdag 6 december 2022 @ 21:07:19 #263
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206974490
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:44 schreef Kiid het volgende:

[..]
Sinds wij de woning hebben gekocht een jaar geleden zijn zowat alle planten hier overleden in de bak dus dat tuinieren heb ik niet zo in de vingers.
:o
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206979170
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:11 schreef nils7 het volgende:
Stikstof, het vreemde eraan is dat het bestemmingsplan onherroepelijk was verklaard en het beroep 1 dag te laat is ingediend maar toch gaat de RvS er naar kijken en hebben ze al heel lang nodig..
IS de omgevingsvergunning wel afgegeven?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206979295
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:44 schreef Kiid het volgende:

[..]
Sinds wij de woning hebben gekocht een jaar geleden zijn zowat alle planten hier overleden in de bak dus dat tuinieren heb ik niet zo in de vingers.
Een plantenbak? Ik vind planten in potten en bakken sowieso doffe ellende. Als je ze in de volle grond zet en eventueel de eerste periode doorhelpt, dan hoef je er niet veel werk aan te hebben om een mooie, groene tuin te krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206979331
Wie hebben een grote opvang voor regenwater onder het tuinhuis zitten. Pomp staat in het tuinhuis en zo kunnen we in de zomer onze tuin in ieder geval af en toe van water voorzien. Ideaal.
pi_206979375
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 20:44 schreef Kiid het volgende:

[..]
Sinds wij de woning hebben gekocht een jaar geleden zijn zowat alle planten hier overleden in de bak dus dat tuinieren heb ik niet zo in de vingers.
Ik heb nog nooit planten in een bak langer dan een jaar in leven kunnen houden.
In volle grond daarintegen kan ik niet vaak genoeg snoeien voordat het alles overwoekerd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206979478
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit planten in een bak langer dan een jaar in leven kunnen houden.
In volle grond daarintegen kan ik niet vaak genoeg snoeien voordat het alles overwoekerd.
Tja, veel planten zijn ook 1-jarig, Dus kan je maar 1 jaar houden.

JE kan skimmia proberen, dat is een meerjarige die 't wel lang in bakken doet. Of de Oleander.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206979493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Tja, veel planten zijn ook 1-jarig, Dus kan je maar 1 jaar houden.

JE kan skimmia proberen, dat is een meerjarige die 't wel lang in bakken doet. Of de Oleander.
Nee, komt omdat die grond razendsnel uitdroogt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206979525
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Een plantenbak? Ik vind planten in potten en bakken sowieso doffe ellende. Als je ze in de volle grond zet en eventueel de eerste periode doorhelpt, dan hoef je er niet veel werk aan te hebben om een mooie, groene tuin te krijgen.
Niet in de zin zoals jij het nu bedoelt. We hebben een lange stenen bak aan de zijkant in de lengte van de tuin ongeveer.

Het liefst zou ik die weg hebben, maar dan kan net zo goed de hele tuin op de schop. Dus dat is meer iets voor later. Het staat namelijk precies in het gedeelte waar de zon daalt :+

Ik hoef ook geen groene tuin. Ik wil het liefst grote tegels met een stuk kunstgras. Saai maar heb niks met tuinonderhoud en groen
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_206980093
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 10:44 schreef Kiid het volgende:

(...)

Ik hoef ook geen groene tuin. Ik wil het liefst grote tegels met een stuk kunstgras. Saai maar heb niks met tuinonderhoud en groen
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206980151
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 10:29 schreef Leandra het volgende:
We hadden hier deze zomer de discissie over het gras sproeien ook: is in principe helemaal niet nodig.

En so what dat het gras bij de buren met automatisch sprinklersysteem groener is?
Ze hebben ook duurdere auto's dus als ik me om het groenere gras druk moet maken...
Als het heel erg droog is, dan is sproeien wel goed. Ik heb een nieuw gazon laten leggen, dus dan moet je ook sproeien.

Watermaatschappij wilde een foto van de meter, want ze vonden het gebruik wel erg hoog.
pi_206981434
quote:
2s.gif Op woensdag 7 december 2022 11:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ik zet er wel een regenton bij ter compensatie :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  woensdag 7 december 2022 @ 13:35:20 #274
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206981453
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]
IS de omgevingsvergunning wel afgegeven?
Nee maar ze verkopen het kavel pas (heb er nu een optie op) aan me zodra de raad van state hun oordeel heeft gegeven.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_206981538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:35 schreef nils7 het volgende:

[..]
Nee maar ze verkopen het kavel pas (heb er nu een optie op) aan me zodra de raad van state hun oordeel heeft gegeven.
Succes ermee, en volhouden. Procedures kunnen lang duren, het is vaak een kwestie wie de langste adem heeft. Jij dus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 7 december 2022 @ 13:45:00 #276
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206981547
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Succes ermee, en volhouden. Procedures kunnen lang duren, het is vaak een kwestie wie de langste adem heeft. Jij dus.
Ja maar die lange adem heb ik dus niet, met een aflopende hypotheek offerte.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_206981620
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:45 schreef nils7 het volgende:
Ja maar die lange adem heb ik dus niet, met een aflopende hypotheek offerte.
O ja shit, dat ook nog.

Overigens dalen de hypotheekrentes.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206981715
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:51 schreef blomke het volgende:

[..]
O ja shit, dat ook nog.

Overigens dalen de hypotheekrentes.
Ja ten opzichte van de rente nu.
Ten opzichte van de rente in de hypotheekofferte van @nils7 is het nog steeds een behoorlijke stijging, vermoed ik zo :{

Echt kut, @nils7.. en al helemaal dat ze een bezwaar in behandeling nemen dat buiten de bezwaartermijn is ingediend. Kun je daar geen bezwaar op maken?
  woensdag 7 december 2022 @ 15:09:16 #279
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206982493
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:59 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ja ten opzichte van de rente nu.
Ten opzichte van de rente in de hypotheekofferte van @:nils7 is het nog steeds een behoorlijke stijging, vermoed ik zo :{

Echt kut, @:nils7.. en al helemaal dat ze een bezwaar in behandeling nemen dat buiten de bezwaartermijn is ingediend. Kun je daar geen bezwaar op maken?
Er zit al een goede advocaat op van de project ontwikkelaar waar ons kavel in valt (wij mogen wel zelf bouwen overigens).

Het verschil is 1000 euro bruto in de maand.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  Moderator woensdag 7 december 2022 @ 17:36:46 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_206984538
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:45 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ja maar die lange adem heb ik dus niet, met een aflopende hypotheek offerte.
Kun je die niet verlengen, tegen een prijs?

Omdat wij pas een half jaar later erin konden hebben we ook een boete betaald wat een stuk gunstiger is dan de verhoogde rente accepteren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_206984745
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hoe is dat bijdragen aan een beter milieu?
De voornaamste winst zit 'm in meer infiltratie in de grond en een efficiënter gebruik van de RWZI.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 7 december 2022 @ 20:32:58 #282
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_206987267
quote:
88s.gif Op woensdag 7 december 2022 17:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Kun je die niet verlengen, tegen een prijs?

Omdat wij pas een half jaar later erin konden hebben we ook een boete betaald wat een stuk gunstiger is dan de verhoogde rente accepteren.
Mijn offerte liep al een half jaar en de verlenging van maximaal nog een half jaar (incl boete) lopen binnenkort af
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 7 december 2022 @ 23:12:12 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206989785
Pfff nieuw project hier in de buurt; tussenwoningen van 260K en 320K, die van 260K van type "seniorenwoning" maar wel met de slaapkamer boven, de slaapkamer idd, want er is überhaupt maar 1 slaapkamer en geen zolder.
Die van 320K hebben 2 slaapkamers boven (1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant), en wel een zolder maar in beide gevallen is de beukmaat maar 390 cm :{ ;(

Maar goed, met een gezin met jonge kinderen heb je toch al weinig aan 2 slaapkamers op de middenverdieping.

Dit zijn dus sociale koop woningen; max bruto gezinsinkomen 70K, zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding van 10 jaar.
90 m² gebruiksoppervlak, 96 m² perceeloppervlak....

Ergo: de bouwprijzen zijn enorm gestegen :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 8 december 2022 @ 08:13:07 #284
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206990881
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 23:12 schreef Leandra het volgende:
want er is überhaupt maar 1 slaapkamer en geen zolder.
Hoeveel m2 heb je het dan over voor 260k ? O_o

Edit: doorlezen :)

Maar hoe kom je met 90m2 aan maar 1 kamer boven? Zo'n halve punt op de begane grond verdieping woningen?

Sociale koopwoningen voor 2x modaal ook nog es. (sociale huur is tot ~1.3x modaal)
Dum de dum
pi_206990973
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 08:13 schreef Fe2O3 het volgende:

Maar hoe kom je met 90m2 aan maar 1 kamer boven? Zo'n halve punt op de begane grond verdieping woningen?
Trend die al decennia aan de gang is:

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206991182
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 23:12 schreef Leandra het volgende:


Ergo: de bouwprijzen zijn enorm gestegen :{
Mja. Schaarste op allerlei fronten.

Als je al kijkt wat 'n tuinhuisje laten bouwen of zo kost.
pi_206991394
260k voor een woning van 90m2 is best ok toch? Zit je op 2.888 euro per m2, dat ga je hier in de buurt nergens vinden. Al helemaal niet in nieuwbouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-12-2022 09:39:25 ]
pi_206991851
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 09:38 schreef Heph844 het volgende:
260k voor een woning van 90m2 is best ok toch? Zit je op 2.888 euro per m2, dat ga je hier in de buurt nergens vinden. Al helemaal niet in nieuwbouw.
Enige bijkomende kosten zoals keuken, badkamer, vloer-&wandafwerking en de tuin meegenomen in de m2 prijzen??

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 08-12-2022 10:47:05 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206992395
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 23:12 schreef Leandra het volgende:
Pfff nieuw project hier in de buurt; tussenwoningen van 260K en 320K, die van 260K van type "seniorenwoning" maar wel met de slaapkamer boven, de slaapkamer idd, want er is überhaupt maar 1 slaapkamer en geen zolder.
Die van 320K hebben 2 slaapkamers boven (1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant), en wel een zolder maar in beide gevallen is de beukmaat maar 390 cm :{ ;(

Maar goed, met een gezin met jonge kinderen heb je toch al weinig aan 2 slaapkamers op de middenverdieping.

Dit zijn dus sociale koop woningen; max bruto gezinsinkomen 70K, zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding van 10 jaar.
90 m² gebruiksoppervlak, 96 m² perceeloppervlak....

Ergo: de bouwprijzen zijn enorm gestegen :{
Zoals we hier al een poosje voorspelden. En daardoor kunnen prijzen van nieuwbouw niet dalen, waardoor het enorm lastig wordt om het aanbod te vergroten. Prijzen bestaande woningen kunnen misschien wel dalen, maar als mensen geen alternatief hebben, zal dat aanbod ook flink dalen. De markt zal de komende tijd muurvast komen te zitten.
pi_206992399
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 23:12 schreef Leandra het volgende:
Pfff nieuw project hier in de buurt; tussenwoningen van 260K en 320K, die van 260K van type "seniorenwoning" maar wel met de slaapkamer boven, de slaapkamer idd, want er is überhaupt maar 1 slaapkamer en geen zolder.
Die van 320K hebben 2 slaapkamers boven (1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant), en wel een zolder maar in beide gevallen is de beukmaat maar 390 cm :{ ;(

Maar goed, met een gezin met jonge kinderen heb je toch al weinig aan 2 slaapkamers op de middenverdieping.

Dit zijn dus sociale koop woningen; max bruto gezinsinkomen 70K, zelfbewoningsplicht, anti-speculatiebeding van 10 jaar.
90 m² gebruiksoppervlak, 96 m² perceeloppervlak....

Ergo: de bouwprijzen zijn enorm gestegen :{
Ik zat even te kijken naar onze eerste gezinswoning, waar we met twee heel jonge kinderen woonden: 95 m2 en de woonkamer had een breedte van 395 cm. Voor ons was dat in die fase een prima woning. Zelfs nu wonen we niet verschrikkelijk veel groter.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 8 december 2022 @ 11:46:44 #291
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206992475
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik zat even te kijken naar onze eerste gezinswoning, waar we met twee heel jonge kinderen woonden: 95 m2 en de woonkamer had een breedte van 395 cm. Voor ons was dat in die fase een prima woning. Zelfs nu wonen we niet verschrikkelijk veel groter.
Het hele huis is 390 cm breed.... dat is echt wel heel smal.
Je kunt boven dus ook geen 3 slaapkamers hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 8 december 2022 @ 11:48:58 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206992516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 08:13 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hoeveel m2 heb je het dan over voor 260k ? O_o

Edit: doorlezen :)

Maar hoe kom je met 90m2 aan maar 1 kamer boven? Zo'n halve punt op de begane grond verdieping woningen?

Sociale koopwoningen voor 2x modaal ook nog es. (sociale huur is tot ~1.3x modaal)
63 m 2 woonoppervlak, perceel 103 m²

Die van 63 m² woonoppervlak hebben 1 slaapkamer boven, die gezinswoningen van 90 m² woonoppervlak hebben 2 slaapkamers.

SPOILER: 260K 63m² woonoppervlak, 1 slaapkamer
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 320K 90m² woonoppervlak, 2 slaapkamers op verdieping, plus zolder
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 50% gewijzigd door Leandra op 08-12-2022 11:57:38 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206992570
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het hele huis is 390 cm breed.... dat is echt wel heel smal.
Je kunt boven dus ook geen 3 slaapkamers hebben.
Uit je verhaal maak ik op dat je op de eerste verdieping twee slaapkamers kunt hebben en op zolder nog een. Dat zou voor ons genoeg zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 8 december 2022 @ 11:58:34 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206992626
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Uit je verhaal maak ik op dat je op de eerste verdieping twee slaapkamers kunt hebben en op zolder nog een. Dat zou voor ons genoeg zijn.
Ja, maar als je 2 jonge kinderen hebt (0-4 jaar) dan voelt het imho toch wat prettiger als je op dezelfde verdieping slaapt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206992768
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Zoals we hier al een poosje voorspelden. En daardoor kunnen prijzen van nieuwbouw niet dalen, waardoor het enorm lastig wordt om het aanbod te vergroten. Prijzen bestaande woningen kunnen misschien wel dalen, maar als mensen geen alternatief hebben, zal dat aanbod ook flink dalen. De markt zal de komende tijd muurvast komen te zitten.
Wat probeer je nou uit te leggen: dalende huizenprijzen omdat mensen geen alternatief hebben, gevolgd door dalend aanbod en de markt zit muurvast?? Lijkt me allemaal erg tegenstrijdig.

Logischer zou zijn: nieuwbouw = te weinig en te duur dus zoeken kopers de bestaande-woningen markt op waardoor de prijs daar niet (meer) daalt en de omzet stijgt in die markt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 8 december 2022 @ 12:16:44 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206992799
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 09:38 schreef Heph844 het volgende:
260k voor een woning van 90m2 is best ok toch? Zit je op 2.888 euro per m2, dat ga je hier in de buurt nergens vinden. Al helemaal niet in nieuwbouw.
Die 90m² ging over de gezinswoning van 320K niet over de "seniorenwoning" van 260K, die van 260K heeft 63 m² woonoppervlak.

De beukmaat van 390 cm maakt het echt wel een nieuw dieptepunt qua "hoe kan het goedkoper".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206992896
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:16 schreef Leandra het volgende:

[..]
Die 90m² ging over de gezinswoning van 320K niet over de "seniorenwoning" van 260K, die van 260K heeft 63 m² woonoppervlak.

De beukmaat van 390 cm maakt het echt wel een nieuw dieptepunt qua "hoe kan het goedkoper".
Ik zie dit al een aantal jaar bij veel nieuwbouw rijwoningen in het “lagere” segment (dan heb ik het over huizen rond de 450.000) . Hier in de buurt gaan ze nu weer een stapje verder en hebben ze de entreehal ook verwijderd, waardoor er geen hal meer zit tussen toilet en woonkamer en je binnenkomt in de keuken. Ook een tuin heb je hier niet meer standaard bij je nieuwbouwwoning, vaak is het nu een terras.
pi_206992922
Dalende trend hypotheekrente ingezet lijkt het
  donderdag 8 december 2022 @ 12:28:25 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206992932
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:25 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Ik zie dit al een aantal jaar bij veel nieuwbouw rijwoningen in het “lagere” segment (dan heb ik het over huizen rond de 450.000) . Hier in de buurt gaan ze nu weer een stapje verder en hebben ze de entreehal ook verwijderd, waardoor er geen hal meer zit tussen toilet en woonkamer en je binnenkomt in de keuken. Ook een tuin heb je hier niet meer standaard bij je nieuwbouwwoning, vaak is het nu een terras.
Nou ja, gezien de locatie van deze woningen zou het redelijk nutteloos zijn als ze helemaal zonder buitenruimte waren, het is niet bepaald dichtbevolkt gebied.

En voor de duidelijkheid: ik ben blij dat er gebouwd wordt, en dat ze zo streng zijn qua eisen (economische/maatschappelijke binding), maar ik zie die tussenwoningen van 90m² simpelweg niet heel interessant zijn voor een hoop jonge gezinnen in het dorp.
De woningen hadden beter minder diep kunnen zijn maar wel breder, dan heb je meer mogelijkheden qua inrichting.

Als ze in plaats van 3.90*8.80 nou 4.60*7.50 waren geweest dan had je zowel boven als beneden veel meer mogelijkheden qua indeling terwijl het aantal m² woonoppervlak nagenoeg gelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:53:02 #300
414785 sirdanilot
pi_206993200
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:25 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Ik zie dit al een aantal jaar bij veel nieuwbouw rijwoningen in het “lagere” segment (dan heb ik het over huizen rond de 450.000) . Hier in de buurt gaan ze nu weer een stapje verder en hebben ze de entreehal ook verwijderd, waardoor er geen hal meer zit tussen toilet en woonkamer en je binnenkomt in de keuken. Ook een tuin heb je hier niet meer standaard bij je nieuwbouwwoning, vaak is het nu een terras.
450 duizend euro lager segment?

Ik ken geen starters die daar een hypotheek voor kunnen krijgen hoor, zelfs als je begint in een zeer hoog betalende functie als luchtverkeersleider wordt dat lastig

:')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 december 2022 @ 12:56:07 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206993263
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
450 duizend euro lager segment?

Ik ken geen starters die daar een hypotheek voor kunnen krijgen hoor, zelfs als je begint in een zeer hoog betalende functie als luchtverkeersleider wordt dat lastig

:')
Ook starters hebben tegenwoordig vaak 2 inkomens in een huishouden, dan kom je alweer een stuk verder.
Dat jij ze niet kent zegt op zich niet zo heel veel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')