Allemachtig wat klote......draait het om milieuzaken rond het bouwproject?quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
Als je ingelogd bent op Funda kun je bij "mijn huis" de gegevens invullen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door Leandra op 03-12-2022 21:19:56 ]
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hier -8k
Overigens staat er nu een huis in de straat te koop wat nagenoeg een kopie is van ons huis, maar 140 ipv 150m2. Het verschil zit in een erker aan de zijkant en een dakkapel.
Maar dat huis staat voor 90k minder te koop dan Funda schat, dus Funda is (wat ik al dacht) nogal optimistisch.
Ik had eerder nooit een Funda account aangemaakt en dit bekeken voor mijn huis maar nu toch maar eens gedaan. Maar bij mijn huis klopt het gewoon echt niet. Ten eerste staat er voor mijn huis al een verkeerd m3 woonoppervlak aangegeven en (neem aan op basis daarvan) daarnaast ook een veel hogere waardequote:Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:25 schreef Leandra het volgende:
Het aantal m² woonoppervlak en kavel vul je toch zelf in?
Nah, dat denk ik niet, maar er zijn wel andere bronnen voor de informatie: BAG oa.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:38 schreef Essebes het volgende:
[..]
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)
De berekening is tussendoor ook anders geworden.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:42 schreef Soulfreak het volgende:
Ik had zelf niets ingevuld, Funda kwam zelf met het aantal m3 , Funda heeft het dus ergens vandaan gehaald. Bij de uitleg over de Waardecheck staat "We halen de woonoppervlakte en het bouwjaar van je woning op bij de gemeente. "
Ik zie nu dat je het wel zelf kan aanpassen, dus maar gedaan, en dan nog is de waarde te hoog, huidige middelpuntwaarde is meer dan de vraagrijs van nu te koop staande grotere tussenwoning en die van januari is nog 50K meer dan de verkoopppijs van mijn buren (verkocht in december en overdracht in januari). Dat van "recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen in jouw buurt" gaat in mijn geval ook niet op.
Ik begrijp nu denk ik wel waarom in 2011 bij de toenmalige buren een woonoppervlak van 129 m3 stond toen zij hun huis te koop hadden gezet, die hadden blijkbaar gewoon wat Funda oplepelde aangehouden.
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde. Bij het WOZ waardeloket staat wel een woonoppervlak en dat is 115 m3 (daar had ik het ook vandaan). In de verkoopfolder voor mijn huis staat 110 m3 . Bij het WOZ waardeloket is het woonopervlak voor de grotere tussenwoningen ongeveer gelijk aan wat er in de advertenties van die woningen op Funda staat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.
Hoeveel m² staat er op de aanslag gemeentelijke belastingen?
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:59 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde.
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.
Wij hadden in eerste instantie op de diverse plekken ook een woonoppervlak dat ruim 30m² groter was.
Op basis van de vloeroppervlakte klopte dat dan wel weer.
Dan zou ik de 115 van het WOZwaardeloket aanhouden, zeker als in de BAG hetzelfde aantal m² woonoppervlak staat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.
Dat verslag kan je online inzien dan wel opvragen. Het komt niet automatisch met je aanslag in je brievenbus.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.
Mijn in januari verhuisde buren hadden overigens 117 m3 in hun verkoopadvertentie staan.
Heb je een bron voor deze beweringen of is het n=1 ?quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
Anders kun je ook even kijken wat er in de BAGviewer staat. Dat is wat er in het kadaster staat en waar de gemeente ook haar informatie vandaan haalt.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |