Bouwperiode??quote:Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef Andromache het volgende:
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning.Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.
Maar toch. Fokking 7K man.
quote:Op vrijdag 2 december 2022 05:45 schreef laziness het volgende:
(wegens geen intentieverklaring, dan kan je niet kopen maar wel pachten
Het is vergelijkbaar met een nieuwbouwproject dat ik recentelijk tegen ben gekomen onder de rook van Amsterdam. Dit is relatief goedkoop omdat de huizen pal naast een drukke weg staan. (Daarom alleen al zou ik er niet willen wonen.)quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:11 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik schrok me kapot van de week van dat linkje.
876k voor een twee onder één kap (half vrijstaande villa noemen ze dat, met die prijzen wel ja). Daar krijg je dan 209m2 grond voor.
En dan je meerwerk nog. Zit je over de miljoen voor 144m2 wonen. Gestoord met de huidige rente. Voor dat geld kan je beter ergens echt vrijstaand kopen.
Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
7k is toch een koopje?quote:Op vrijdag 2 december 2022 08:29 schreef Andromache het volgende:
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning.Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.
Maar toch. Fokking 7K man.
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig.quote:Op vrijdag 2 december 2022 06:11 schreef laziness het volgende:
Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig.Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.
Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Inderdaad, vaak krijg je iets meer ruimte in en buiten het huis en iets als een erker. En die 40k verschil nu is straks waarschijnlijk meer. Dat heb ik althans gezien bij de hoekwoningen van het nieuwbouwproject waarin wij een rijtjeshuis kochten.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.
Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
We kregen ook blijkbaar een grotere & bredere topgevelquote:Op vrijdag 2 december 2022 09:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad, vaak krijg je iets meer ruimte in en buiten het huis en iets als een erker. En die 40k verschil nu is straks waarschijnlijk meer. Dat heb ik althans gezien bij de hoekwoningen van het nieuwbouwproject waarin wij een rijtjeshuis kochten.
Mwah met een rente van voor de stijging snap ik nog wel dat het allemaal niet zo'n punt is, maar met de huidige rentes vind ik het een ander verhaal.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig.Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.
Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K.quote:
De hoekwoningen in dat project hebben dus nog steeds de postzegeltuin die de andere woningen ook hebben. Alleen een iets ruimere zolder, en een extra raam beneden. En het is prima dat het voor andere mensen dus meer geld waard is, ik gebruikte het alleen als voorbeeld dat het dus niet altijd voor iedereen te begrijpen is waarom een huis veel/meer waard is.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:
Mijn nieuwbouwwoning is ook een hoekwoning en kostte meer dan de overige huizen in dat blok, inclusief de andere hoekwoning.
Ik kreeg daarvoor wel 20m2 meer woonoppervlakte en de grootste tuin in het project voor terug. Ik vond het die 40k extra wel waard.
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ca. 2020. En net nog even gekeken maar voor 150 m2 betaal je dus tegen de 8K.
quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
Het opent allemaal niet lekker mobiel, maar wat ik er zo van zie zou het me niets verbazen als de m³ prijzen lagerzijn dan bij die tweekappers van 925K bij Voorschoten, en dat is in dezelfde regio nota bene, dus je zit niet met lagere bouwkosten, in dit geval wel met lagere grondprijzen, maar als dan de m³ prijs van een vrijstaande villa (met veel meer grond) lager is dan van die "halfvrijstaande villa" in Voorschoten dan blijft dat uitzonderlijk.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:36 schreef Scorpie het volgende:
Kan altijd erger:
https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/
Vrijstaande villa’s voor 1M+
Goede deal ja!quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Echt absurd. 2020 = wel met diverse voordelen.....@Leandraquote:Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:
[..]
Nog geen 60 euro per m2quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:45 schreef Andromache het volgende:
[..]
Nou ja, als het een nul op de meter huis is dan scheelt dat tov een jaren 30 woning wellicht 400-500 euro aan energiekosten per maand.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt absurd. 2020 = wel met diverse voordelen.....@:Leandra
Dat bedoel ik. Wij zijn weer verder met verduurzamen van onze woning uit ......1922quote:Op vrijdag 2 december 2022 11:06 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Nou ja, als het een nul op de meter huis is dan scheelt dat tov een jaren 30 woning wellicht 400-500 euro aan energiekosten per maand.
De prijzen zijn uitzonderlijk, het verschil tussen de wijk in Voorschoten en die in Pijnacker is weer prima te verklaren. Binnen de Randstad zelf zijn er ook weer verschillen in locatie en eerstgenoemde schurkt tegen Leiden aan. Met Amsterdam zo'n beetje de duurste stad van Nederland.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het opent allemaal niet lekker mobiel, maar wat ik er zo van zie zou het me niets verbazen als de m³ prijzen lagerzijn dan bij die tweekappers van 925K bij Voorschoten, en dat is in dezelfde regio nota bene, dus je zit niet met lagere bouwkosten, in dit geval wel met lagere grondprijzen, maar als dan de m³ prijs van een vrijstaande villa (met veel meer grond) lager is dan van die "halfvrijstaande villa" in Voorschoten dan blijft dat uitzonderlijk.
Het maakt het wel allemaal een stuk luchtiger. Zeker in dit topic. Als je vluchtig 5k/10k/20k/100/200k roept dan lijkt het niet zoveel, maar het gros van Nederland heeft amper ooit 5000 euro bij elkaar gezienquote:Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Niet gelachenquote:Op vrijdag 2 december 2022 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.
Gemiste kans, volgende keer beter.quote:
Er staat al bij dat het huizen zijn die een warmtepomp hebben, maar 2020 is altijd een gokje: Projectbouw kan nog met gas zijn, zelfbouw eigenlijk vrijwel niet meer.quote:
Nou, als je 700K moet verhypotheken dan heb je 135.000 bruto per jaar nodig, met een modaal inkomen van 38.000 red je het met 3 keer modaal dus niet eens, maar heb je ruim 3½ keer modaal nodig.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.
Ja schaarste, vraag etc maar met de mega huizencrisis die er is kan er heus wel wat van die kavelprijzen af om winstgevend te blijven. Het is uiteindelijk maar grond en 4 ton voor enkel een kavel van 130m2 gaat nergens meer over.
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Niet als je roept dat je wat wil doen aan de crisis en het inmiddels onbetaalbaar is voor zeker 80% van de bevolking.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:21 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:57 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.
Ik weet ook niet wat 2022 prijzen zijn, en ook niet wat ze in 2008 waren. Maar ik vermoed wel dat het nu een stuk meer is dan 15 jaar geleden, met de huidige woningcrisis, schaarste aan bouwgrond en de hele stikstofproblematiek. Als je grofweg uitgaat dat een derde van de aankoopprijs van een nieuwbouwwoning in zo'n project voor de grond is, zou het leuk zijn om prijzen van dergelijke nieuwbouwprojecten van 15 jaar geleden te weten. Ik heb die prijzen niet, maar weet wel dat ik mijn huidige woning (115 m3) eind 2006 kocht voor ¤255.000 en dat er toen in mijn wijk bestaande woningen van rond de 130 m3 te koop stonden voor ¤299.000 of zelfs wat minder, wel allemaal met erfpacht 75 jaar afgekocht. Bij mijn eerste woning was die erfpachtafkoopsom zo 25% van de v.o.n. prijs. Dan kunnen kavelprijzen voor een nieuwbouwwoning van die grootte in 2008 echt niet meer zijn geweest dan de prijs van een bestaand huis van dezefde grootte.quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
Damn, wat een vreselijk trieste situatie als je door dat uitstel op uitstel je hypotheekaanbod verlooptquote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
375K voor 110m²?quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:41 schreef Myraela het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.
En er zit natuurlijk een projectontwikkelaar tussen die er goed geld op pakt. Maar dat was gewoon waar huizen voor gingen. We kunnen het ook heel vreemd vinden dat jaren 30 woningen zo duur zijn, want je krijgt helemaal niet meer woning of grond voor je geld. Maarja, populair maakt duur.
Damn, ik weet dat de vergelijking mank gaat, maar daar hebben wij een kavel van bijna 400 m2 voor, inclusief huis met garage en al het meerwerk van de aannemer.quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²?
De vraag stellen, is hem beantwoorden: de lage ECB-rente.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:45 schreef laziness het volgende:
En de prijzen zijn natuurlijk in gegeven door het slechte ECB beleid wat de rente tot een all time low stuwde.
Het is niet nodig zulke hoge grondprijzen te hanteren maar men maakt grof misbruik van de situatie en dat daarmee het gros van de bevolking buiten spel wordt gezet is blijkbaar heel normaal.
Hier -8kquote:
Waar staat dat dan op funda?quote:
Damnquote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
Jij hebt de berekening gedaan, dus ik geloof je meteen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²?
Oh kut, dat is wel echt enorm balen. Weet je tot wanneer het uitstel nu is? Dat gaat inderdaad voor het hele project wel lastig zijn met die rentes nu.quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Allemachtig wat klote......draait het om milieuzaken rond het bouwproject?quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Als je ingelogd bent op Funda kun je bij "mijn huis" de gegevens invullen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 24% gewijzigd door Leandra op 03-12-2022 21:19:56 ]
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:41 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hier -8k
Overigens staat er nu een huis in de straat te koop wat nagenoeg een kopie is van ons huis, maar 140 ipv 150m2. Het verschil zit in een erker aan de zijkant en een dakkapel.
Maar dat huis staat voor 90k minder te koop dan Funda schat, dus Funda is (wat ik al dacht) nogal optimistisch.
Ik had eerder nooit een Funda account aangemaakt en dit bekeken voor mijn huis maar nu toch maar eens gedaan. Maar bij mijn huis klopt het gewoon echt niet. Ten eerste staat er voor mijn huis al een verkeerd m3 woonoppervlak aangegeven en (neem aan op basis daarvan) daarnaast ook een veel hogere waardequote:Op zaterdag 3 december 2022 20:58 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Voor sommige woningen zal het wat lastiger zijn om een inschatting te maken... Mijn woning (appartement) is redelijk standaard en ik denk dat er in de buurt ook veel vergelijkingsmateriaal is. Dus ik gok dat het bij mij wel redelijk in de buurt zit.
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:25 schreef Leandra het volgende:
Het aantal m² woonoppervlak en kavel vul je toch zelf in?
Nah, dat denk ik niet, maar er zijn wel andere bronnen voor de informatie: BAG oa.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:38 schreef Essebes het volgende:
[..]
Uh nee. Zelf niet ingevuld, maar er staan wel de juiste gegevens. Gok dat ze dat toch ergens vandaan halen (kadaster of zo?)
De berekening is tussendoor ook anders geworden.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:42 schreef Soulfreak het volgende:
Ik had zelf niets ingevuld, Funda kwam zelf met het aantal m3 , Funda heeft het dus ergens vandaan gehaald. Bij de uitleg over de Waardecheck staat "We halen de woonoppervlakte en het bouwjaar van je woning op bij de gemeente. "
Ik zie nu dat je het wel zelf kan aanpassen, dus maar gedaan, en dan nog is de waarde te hoog, huidige middelpuntwaarde is meer dan de vraagrijs van nu te koop staande grotere tussenwoning en die van januari is nog 50K meer dan de verkoopppijs van mijn buren (verkocht in december en overdracht in januari). Dat van "recente verkoopprijzen van soortgelijke woningen in jouw buurt" gaat in mijn geval ook niet op.
Ik begrijp nu denk ik wel waarom in 2011 bij de toenmalige buren een woonoppervlak van 129 m3 stond toen zij hun huis te koop hadden gezet, die hadden blijkbaar gewoon wat Funda oplepelde aangehouden.
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde. Bij het WOZ waardeloket staat wel een woonoppervlak en dat is 115 m3 (daar had ik het ook vandaan). In de verkoopfolder voor mijn huis staat 110 m3 . Bij het WOZ waardeloket is het woonopervlak voor de grotere tussenwoningen ongeveer gelijk aan wat er in de advertenties van die woningen op Funda staat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
De berekening is tussendoor ook anders geworden.
Hoeveel m² staat er op de aanslag gemeentelijke belastingen?
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:59 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Daar zat ik zelf ook al naar te kijken en had de map even uit de kast gehaald. Op het aanslagbiljet staat geen woonoppervlak, alleen de WOZ-waarde.
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tegenwoordig telt alleen het deel dat minstens 150 cm hoog is, afhankelijk van het huis kan dat nogal wat uitmaken.
Wij hadden in eerste instantie op de diverse plekken ook een woonoppervlak dat ruim 30m² groter was.
Op basis van de vloeroppervlakte klopte dat dan wel weer.
Dan zou ik de 115 van het WOZwaardeloket aanhouden, zeker als in de BAG hetzelfde aantal m² woonoppervlak staat.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Bij mij is alles even hoog, heb geen schuine daken.
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat staat vaak op het begeleidende "taxatieverslag", waar ook de referentiewoningen op staan.
Dat verslag kan je online inzien dan wel opvragen. Het komt niet automatisch met je aanslag in je brievenbus.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:10 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik heb geen begeleidend "taxatieverslag" met referentiewoningen, alleen het aanslagbiljet, en volgens mij ook nooit gehad anders had ik die vast wel bewaard (ben nogal van de bewaar). Maar ik neem aan dat wat staat bij WOZ waardeloket gewoon klopt, komt ook het meest overeen met mijn grove berekening en wat in de verkoopbrochure stond.
Mijn in januari verhuisde buren hadden overigens 117 m3 in hun verkoopadvertentie staan.
Heb je een bron voor deze beweringen of is het n=1 ?quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
Anders kun je ook even kijken wat er in de BAGviewer staat. Dat is wat er in het kadaster staat en waar de gemeente ook haar informatie vandaan haalt.quote:Op zaterdag 3 december 2022 22:51 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ons huis hebben we gekocht als 155 m2, de makelaar nu komt op 128 maar het is nog niet officieel ingemeten. Da’s niet alleen andere berekening, maar vooral een erg creatieve verkoopmakelaar destijds. Ik wist toen nog niet dat je daar werk van kon maken, maar de makelaar kan daar kennelijk een boete van de nvm voor krijgen.
Zeker een prima locatie, en veel te hoog geprijsd. Zelf heb ik niet zoveel problemen met stadsverwarming, maar die biosmassacentrales zijn inderdaad geen groene keuze. Ik zou er ook niet dichtbij in de buurt willen wonen.quote:Op zondag 4 december 2022 07:29 schreef Leandra het volgende:
Och, op de plek van het oude bejaardentehuis... prima locatie overigens (voor die woonplaats), maar ik snap wel dat het met zulke prijzen in deze markt niet loopt.
De andere nieuwbouw daar wordt grotendeels op de biomassacentrale aangesloten qua warmtebron en dat wordt dan ook nog duurzaam genoemd, ik snap wel dat mensen daar geen behoefte aan hebben.
Laat ik het zo stellen: al zou ik er willen wonen dan zou het voor mij reden zijn er niet te kopen, net zoals ik niet op erfpachtgrond wil zitten.
Ja, als ik daar moet overstappen zie ik de ontwikkeling, wordt een leuke wijk, maar dat biomassaverhaal is echt vervelend.quote:Op zondag 4 december 2022 08:27 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Zeker een prima locatie, en veel te hoog geprijsd. Zelf heb ik niet zoveel problemen met stadsverwarming, maar die biosmassacentrales zijn inderdaad geen groene keuze. Ik zou er ook niet dichtbij in de buurt willen wonen.
Er is ook nog nieuwbouw vlakbij het station. De wijk zelf vind ik een hele gave uitstraling hebben maar het staat wel op de locatie waar decennia lang een chemische fabriek stond. Daar zou ik dan weer minder vrolijk van worden.
Ik heb het afgelopen jaar heel veel projecten gezien van Zuid-Holland tot Overijssel en dit is een bewering die gewoon niet waar is.quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik bespeur een trend. Nieuwbouwwoningen zijn meestal nog maar van twee lagen voorzien. Een beneden verdieping en een zadeldak. De prijs wordt er niet minder om.
quote:Op zaterdag 3 december 2022 23:28 schreef Belugastroop het volgende:
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.quote:Op zondag 4 december 2022 09:08 schreef laziness het volgende:
Ik heb het afgelopen jaar heel veel projecten gezien van Zuid-Holland tot Overijssel en dit is een bewering die gewoon niet waar is.
En stadsverwarming is voor ons een grote no-go. Als ik dat zie staan bij een project klik ik direct weg.
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?quote:Op zondag 4 december 2022 09:08 schreef laziness het volgende:
En stadsverwarming is voor ons een grote no-go. Als ik dat zie staan bij een project klik ik direct weg.
Met biomassacentrales is het probleem vooral dat het HTV is en dat men daarom de woningen minder goed hoeft te isoleren om ze warm te kunnen houden.quote:Op zondag 4 december 2022 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?
Dus met warmtepomp (LTV) is je huis wel goed geisoleerd?quote:Op zondag 4 december 2022 10:00 schreef Leandra het volgende:
Dus geen aansluiting nemen betekent soms dat je huis niet goed genoeg geïsoleerd is voor alternatieve warmtebronnen.
Dat het vaker gebeurt omdat het goedkoper is (of omdat men bij vrijstaande woningen een goothoogte van 3 meter hanteert) maakt het nog niet een nieuwe trend of standaard.quote:Op zondag 4 december 2022 09:52 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.
Om je huis met LTV comfortabel warm te kunnen houden moet het wel goed geïsoleerd zijn, als een huis niet goed geïsoleerd is is het in feite niet LTV geschikt.quote:Op zondag 4 december 2022 10:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus met warmtepomp (LTV) is je huis wel goed geisoleerd?
Verandert niets aan mijn antwoord. Het is niet de standaard of algemene trend.quote:Op zondag 4 december 2022 09:52 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat Beluga bedoelt dat de tweede verdieping al van een schuin dak wordt voorzien, en er bovenop nog een derde zit. Iets wat - uit kostenoverweging - al decennia aan de gang is.
Doet er voor mij niet toe. Geen zin het gedoe wat er bij komt kijken omdat eventueel te regelen. Gewoon een individuele warmtepomp die er bij oplevering al in zit.quote:Op zondag 4 december 2022 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben je dan verplicht een aansluiting te nemen?
Om de hypotheekrente te verlagen heb ik dat in ieder geval niet nodig, ik viel bij aankoop al gelijk in de laagste tariefklasse op basis van ltv (minder dan 67.5%) vanwege inbreng overwaarde van de oude woning.quote:Op zondag 4 december 2022 02:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Dat verslag kan je online inzien dan wel opvragen. Het komt niet automatisch met je aanslag in je brievenbus.
Is best handig dat verslag om bijvoorbeeld je hypotheekrente te verlagen als je WOZ hoog genoeg is.
Er was een andere meetmethode.quote:Op zondag 4 december 2022 14:30 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Om de hypotheekrente te verlagen heb ik dat in ieder geval niet nodig, ik viel bij aankoop al gelijk in de laagste tariefklasse op basis van ltv (minder dan 67.5%) vanwege inbreng overwaarde van de oude woning.
Ik zie dat ik dat taxatieverslag kan downloaden op de website van BSGR (Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland) en daar staat bij het taxatieverslag in 2022 inderdaad 115 m3 als oppervlak woning, wat ik zelf altijd al aanhou. Vreemd genoeg bij die van 2021 en 2022 staat 134 m3 en bij 1 zelfde referentiewoning ook 134 m3. Zelf kom ik nu met iets beter uitrekenen aan 114 a 115 m3. Echt geen idee hoe iemand ooit aan 134 m3 is gekomen.
Ook met een andere meetmethode zie ik niet hoe er zo'n 20 m3 meer bij zou kunnen gerekend, dat zou een ruimte groter dan mijn slaapkamer zijn. Ik heb mijn huis in 2006 gekocht en in de verkoopbrochure stond 110 m3, met de andere meetmethode toen had dat dan ook meer moeten zijn. Maakt me verder niet uit, nu staat er een juist woonoppervlak en dat hou ik zelf ook aan.quote:
Bedoel je m3 of m2?quote:Op zondag 4 december 2022 18:57 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ook met een andere meetmethode zie ik niet hoe er zo'n 20 m3 meer bij zou kunnen gerekend, dat zou een ruimte groter dan mijn slaapkamer zijn. Ik heb mijn huis in 2006 gekocht en in de verkoopbrochure stond 110 m3, met de andere meetmethode toen had dat dan ook meer moeten zijn. Maakt me verder niet uit, nu staat er een juist woonoppervlak en dat hou ik zelf ook aan.
Ik woon ergens in Drenthe en zie dit letterlijk in mijn wijk gebeuren. Want hier wordt gebouwd.quote:Op zondag 4 december 2022 06:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Heb je een bron voor deze beweringen of is het n=1 ?
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend isquote:Op maandag 5 december 2022 00:10 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Ik woon ergens in Drenthe en zie dit letterlijk in mijn wijk gebeuren. Want hier wordt gebouwd.
Hier bij Utrecht lopen we behoorlijk voor op deze Drentse trend. Ons huis uit ‘99 heeft, net als bijzonder veel huizen in de wijk, alleen een begane grond en eerste verdieping. Ook geen puntdaken hier maar overwegend plat of, zoals bij ons, een plat dak dat gewoon wat hellend ligt.quote:Op maandag 5 december 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend is
Drenthe trendsetter.quote:Op maandag 5 december 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja nou, dat is idd wel een teken dat het een nieuwe trend is
Mijn jarenzestighuisje in Utrecht had dat ook. Drenthe loopt echt achterquote:Op maandag 5 december 2022 07:53 schreef Serinde het volgende:
[..]
Hier bij Utrecht lopen we behoorlijk voor op deze Drentse trend. Ons huis uit ‘99 heeft, net als bijzonder veel huizen in de wijk, alleen een begane grond en eerste verdieping. Ook geen puntdaken hier maar overwegend plat of, zoals bij ons, een plat dak dat gewoon wat hellend ligt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |