Hier zegt ie voor december hetzelfde als voor novemberquote:
Als je de gegevens van je eigen huis invoert dan kun je maandelijks een (aangepaste) waarde krijgen op basis van die gegevens (locatie: postcode+huisnr, soort huis,bouwjaar, woonoppervlakte, perceeloppervlakte, onderhoudsstaat van de woning).quote:Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Ten opzichte van gisterenquote:Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.quote:
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.
Dan niet, maar van iemand die er zelf wil gaan wonen en echt op zoek is naar een woning, win ik het toch niet.quote:Op donderdag 1 december 2022 14:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.
Ik weet het, woon zelf in Leiden en hoevaak er wel niet een artikel in de lokale krant stond over woningen bouwen daar kan ik me niet herinneren, Nu zeggen ze 2024, 2 jaar geleden 2022 en daarvoor zijn er nog meer jaartallen genoemd, zelfs nog voor het stikstof gezeik. Ooit zal het wel een keer komen, maar of dat echt in 2024 (of in ieder geval de eerste woningen dan) is durf ik geen geld op in te zetten.quote:Op donderdag 1 december 2022 08:50 schreef blomke het volgende:
[..]
In de jaren '90 liep de Koude Oorlog ten einde; toen werd al geopperd door Hagenezen dat daar een mooi woningbouwproject kon plaatsvinden. Vliegkamp Valkenburg sloot in 2006 vanaf dat moment zijn er concrete plannen voor een groot woningbouwproject. Dream on......
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benuttenquote:Op donderdag 1 december 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als je vervolgens een tussenwoning voor 700K gaat verkopen dan wordt het nog lastig; dat zijn geen starterswoningen zeg maar, met die prijzen, en de doorstromer zal er vaak niet heel veel op vooruit gaan qua woonoppervlak, hoogstens qua comfort en energienota, maar de vraag is of die vooruitgang de extra kosten waard is.
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).quote:Op donderdag 1 december 2022 17:14 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benutten
Nu zullen deze nieuwbouwhuizen volgens de huidige duurzaamheidsnormen worden gebouwd (ik zie op Funda A++++) waardoor je lagere energiekosten hebt, maar 2 ton verschil is toch wel een erg groot verschil. Dan moet je wel een hoog inkomen hebben om daarvoor een hypotheek te kunnen krijgen. Of veel overwaarde op je huidige woning die je erin steekt, maar dan kun je ook een goekopere niet (of minder) energiezuinige woning kopen en zelf energiezuinig maken.
Maar goed, er worden nieuwe woningen gebouwd waardoor er als het goed is weer andere goedkopere woningen vrij komen.
Hier ga ik wonen.quote:Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.
Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/
Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.quote:Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).
Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.quote:Op donderdag 1 december 2022 18:07 schreef Myraela het volgende:
[..]
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.
Mijn wijk is geheel aangesloten op Stadsverwarming, geen idee of je dat kan verwisselen voor een warmtepomp. Maar er zijn er wel die intussen verwarming via airconditioning hebben icm zonnepanelen. Kom je ook al een heel eind. Verschil is ook mijn wijk is erfpacht is, wel afgekocht voor 75 jaar en sommigen hebben de grond intussen gekocht, werd op een gegeven moment voordelig aangeboden. Een huis met grond in eigendom zal dan duurder zijn.quote:Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).
Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.quote:Op donderdag 1 december 2022 18:22 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hallo nieuwe buurtbwoner. Groeten van de andere kant van de spoorlijn (Stevenshof).
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de erfpacht. Bij eeuwigdurend afgekocht zal er nauwelijks verschil zijn. Bij erfpacht waarbij je de komende 100 jaar een voorspelbaar bedrag mag betalen is het weer anders dan wanneer je binnen 5 jaar aan de goden overgeleverd bent.quote:Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
Het station is natuurlijk een pluspunt, je zit zo in Den Haag. En behalve een treinstation is het ook een busstationnetje waar 4 stadslijnen beginnen en daarnaast rijdt er vlak langs jouw nieuwe wijkje nog een 5e lijn die van elders in Voorschoten komt.quote:Op donderdag 1 december 2022 18:32 schreef Myraela het volgende:
[..]
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.
Erfpacht is hier afgekocht voor 75 jaar. Van mijn huidige huis weet ik het bedrag daarvoor niet, maar mijn vorige woning (een appartement) heb ik toendertijd nieuw gekocht en daar was die afkoopsom ook nog een behoorlijk deel van de v.o.n. Ik zou het eens op moeten zoeken. Totale prijs appartement was 120.000 gulden (dat weet ik nog wel) en de afkoopsom lag ergens in de grote van 30.000 gulden als ik het met goed herinner (ja, belachlijke lage prijzen maar was in 1989/1990).quote:Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
Ik schrok me kapot van de week van dat linkje.quote:Op donderdag 1 december 2022 18:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.
Die zijn oprecht vrijstaand en 180m+ en percelen van 350m+.quote:Op vrijdag 2 december 2022 07:36 schreef Scorpie het volgende:
Kan altijd erger:
https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/
Vrijstaande villa’s voor 1M+
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |