abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 december 2022 @ 14:33:03 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206892974
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:59 schreef investeerdertje het volgende:
-9k op funda. Auw
Hier zegt ie voor december hetzelfde als voor november :7
Over een paar dagen nog maar eens kijken :)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 1 december 2022 @ 14:36:12 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206893006
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Als je de gegevens van je eigen huis invoert dan kun je maandelijks een (aangepaste) waarde krijgen op basis van die gegevens (locatie: postcode+huisnr, soort huis,bouwjaar, woonoppervlakte, perceeloppervlakte, onderhoudsstaat van de woning).
Funda baseert dat weer op verkoopprijzen van vergelijkbare woningen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206893028
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Tov wanneer en hoeveel?
Ten opzichte van gisteren
pi_206893034
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 22:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Lijkt me ook gap. Bied 275.
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.
  donderdag 1 december 2022 @ 14:41:18 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206893063
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:39 schreef Halcon het volgende:

[..]
Heb 255 geboden. Niks gehoord. Stijgende OB is natuurlijk niet het probleem van de koper, wel van de verkoper. En hij zal het ook niet bij mij aanbieden, omdat de deur daar plat wordt gelopen door geïnteresseerden.
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206893077
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:41 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als die andere geïnteresseerden geen investeerders zijn maar er zelf gaan wonen is de overdrachtsbelasting voor hen ook 0% of 2%, dus dat is voor de verkoper niet van belang.
Dan niet, maar van iemand die er zelf wil gaan wonen en echt op zoek is naar een woning, win ik het toch niet.
pi_206893340
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]
In de jaren '90 liep de Koude Oorlog ten einde; toen werd al geopperd door Hagenezen dat daar een mooi woningbouwproject kon plaatsvinden. Vliegkamp Valkenburg sloot in 2006 vanaf dat moment zijn er concrete plannen voor een groot woningbouwproject. Dream on......
Ik weet het, woon zelf in Leiden en hoevaak er wel niet een artikel in de lokale krant stond over woningen bouwen daar kan ik me niet herinneren, Nu zeggen ze 2024, 2 jaar geleden 2022 en daarvoor zijn er nog meer jaartallen genoemd, zelfs nog voor het stikstof gezeik. Ooit zal het wel een keer komen, maar of dat echt in 2024 (of in ieder geval de eerste woningen dan) is durf ik geen geld op in te zetten.
pi_206895296
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar als je vervolgens een tussenwoning voor 700K gaat verkopen dan wordt het nog lastig; dat zijn geen starterswoningen zeg maar, met die prijzen, en de doorstromer zal er vaak niet heel veel op vooruit gaan qua woonoppervlak, hoogstens qua comfort en energienota, maar de vraag is of die vooruitgang de extra kosten waard is.
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benutten

Nu zullen deze nieuwbouwhuizen volgens de huidige duurzaamheidsnormen worden gebouwd (ik zie op Funda A++++) waardoor je lagere energiekosten hebt, maar 2 ton verschil is toch wel een erg groot verschil. Dan moet je wel een hoog inkomen hebben om daarvoor een hypotheek te kunnen krijgen. Of veel overwaarde op je huidige woning die je erin steekt, maar dan kun je ook een goekopere niet (of minder) energiezuinige woning kopen en zelf energiezuinig maken.
Maar goed, er worden nieuwe woningen gebouwd waardoor er als het goed is weer andere goedkopere woningen vrij komen.
  donderdag 1 december 2022 @ 17:53:07 #84
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206896023
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:14 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad. In mijn wijkje staan huizen met een dergelijk woononppervlak en tuin (tuin misschien zelfs iets groter) gebouwd begin jaren 90 over het algemeen te koop voor rond 500K of iets meer. Recent nog eentje voor 535K met 157 m3 (woonkamer uitgebouwd). En veel van die huizen hebben geen schuin maar een plat dak waardoor je op de 2e etage / zolder meer vloeroppervlak op normale hoogte hebt en je dus beter kan benutten

Nu zullen deze nieuwbouwhuizen volgens de huidige duurzaamheidsnormen worden gebouwd (ik zie op Funda A++++) waardoor je lagere energiekosten hebt, maar 2 ton verschil is toch wel een erg groot verschil. Dan moet je wel een hoog inkomen hebben om daarvoor een hypotheek te kunnen krijgen. Of veel overwaarde op je huidige woning die je erin steekt, maar dan kun je ook een goekopere niet (of minder) energiezuinige woning kopen en zelf energiezuinig maken.
Maar goed, er worden nieuwe woningen gebouwd waardoor er als het goed is weer andere goedkopere woningen vrij komen.
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).

Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Ik vraag me echt af of dat nog makkelijk gaat verkopen met de gestegen rentes.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206896267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 23:07 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Vanwege dat gezeik vraag me ook of die 2024 nou wel gaat lukken.

Een kleinschaliger project hier in de buurt gaat wel door, daar zijn ze intussen al aan de bouw begonnen. Dat was ook later dan eerder gepland maar de voornaamste reden daarvan was dat de Intratuin (Voorschoten) die daar eerst gevestigd was nog geen geschikte nieuwe locatie had gevonden en gevraagd had of ze langer konden blijven zitten waar ze zaten. En toen ze eenmaal een nieuwe locatie hadden en die bijna klaar was fikte de boel af en konden ze opnieuw beginnen met bouwen en werd wederom gevraagd om uitstel. In maart dit jaar zijn ze dan toch echt verhuisd en kon de boel daar afgebroken worden. Intussen liggen de eerste funderingen er al.
https://www.het-fortuyn.nl/

Het wordt vast mooi, maar ik mis mijn Intratuin, was zo lekker dicht bij met de fiets.
Hier ga ik wonen. :D
pi_206896356
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als daar 200K tussen zit in dezelfde regio dan kun je behoorlijk wat uitgeven aan je huis om het energieneutraal te maken, ook een grondgebonden warmtepomp past dan wel in het budget (deze nieuwbouwwoningen hebben een grondgebonden warmtepomp).

Maar serieus, je hebt een (gezins)inkomen van ¤ 135.000 bruto per jaar nodig om zo'n tussenwoning te kunnen financieren, en dan moet je het geld voor de bijkomende kosten (keuken, tuin, vloeren, schilderwerk, enz.) al hebben liggen.
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.
  donderdag 1 december 2022 @ 18:15:05 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206896473
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:07 schreef Myraela het volgende:

[..]
Fase twee van het project gaat daarom ook veel moeizamer. Ze hebben het precies op het kantelpunt online gezet. Dus wel eerst de huizen (en de meerwerkopties) nog eens flink duurder gemaakt, en er daarna achter gekomen dat mensen met de huidige rentes het helemaal niet meer kunnen betalen.
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206896557
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mijn wijk is geheel aangesloten op Stadsverwarming, geen idee of je dat kan verwisselen voor een warmtepomp. Maar er zijn er wel die intussen verwarming via airconditioning hebben icm zonnepanelen. Kom je ook al een heel eind. Verschil is ook mijn wijk is erfpacht is, wel afgekocht voor 75 jaar en sommigen hebben de grond intussen gekocht, werd op een gegeven moment voordelig aangeboden. Een huis met grond in eigendom zal dan duurder zijn.
Maar je blijft zitten met het feit dat je voor die nieuwe huizen van 7 ton en meer zo'n heel hoog inkomen nodig hebt als je niet een paar ton eigen geld (bv overwaarde oude woning) er in kan steken.

Zelf heb ik mijn hypotheek bijna afbetaald, staat nog maar 17K aflossingsvrij open, wel wat minder woonoppervlak dus ook lagere waarde, maar ik zou dan wel 60 - 65% van het aankoopbedrag aan overwaarde in zo'n nieuw huis kunnen stoppen en is een veel lagere hypotheek nodig.

Veel mensen met al een koophuis hebben nu, ook als ze niets extra hebben afgelost, een behoorlijke overwaarde omdat de prijzen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Mijn buren die hier in 2014 zijn komen wonen, zijn begin dit jaar verhuisd. Die kochten hun huis voor ¤240.0000 en verkochten het voor ¤475.000 (vraagprijs was ¤400.000).Dan kun je lekker wat eigen geld in zo'n nieuw duur huis steken.
pi_206896579
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:03 schreef Myraela het volgende:

[..]
Hier ga ik wonen. :D
Hallo nieuwe buurtbwoner. Groeten van de andere kant van de spoorlijn (Stevenshof).
pi_206896725
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hallo nieuwe buurtbwoner. Groeten van de andere kant van de spoorlijn (Stevenshof).
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.
pi_206896882
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
pi_206897019
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Overigens is een huis met erfpacht denk ik wel een enorm verschil. De grond was bij ons huis echt veruit het grootste gedeelte van de v.o.n. Alleen de grond was al 375k.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan de erfpacht. Bij eeuwigdurend afgekocht zal er nauwelijks verschil zijn. Bij erfpacht waarbij je de komende 100 jaar een voorspelbaar bedrag mag betalen is het weer anders dan wanneer je binnen 5 jaar aan de goden overgeleverd bent.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206897877
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:32 schreef Myraela het volgende:

[..]
Hi, leuk! De Vink was voor ons wel één van de redenen om voor dit project te gaan, los van dat we gewoon regio leiden zochten. Voor de rest nog niet heel bekend daar. Overigens opvallend veel mensen binnen het project die wel uit de buurt komen.
Het station is natuurlijk een pluspunt, je zit zo in Den Haag. En behalve een treinstation is het ook een busstationnetje waar 4 stadslijnen beginnen en daarnaast rijdt er vlak langs jouw nieuwe wijkje nog een 5e lijn die van elders in Voorschoten komt.
Je zit ook gunstig qua winkels, klein winkelcentrum in Voorschoten met een Jumbo, een wat groter winkelcentrum in de Stevenshof met een AH en een Dirk en in Leiden Zuid-West (de brug over) kun je nog naar een groter winkelcentrum met een AH XL, Lidl en diverse andere winkels en elders in Zuid-West nog een Hoogvliet. En wil je naar de binnenstad van Leiden ben je er ook zo. Het enige wat ik nu mis is een tuincentrum, want waar die was komen dus deze huizen, dus nu ga ik naar Wassenaar (De Bosrand), is ook prima alleen wat verder fietsen.

Zelf kom ik van oorsprong uit Leiden, ben er geboren maar vanaf mijn 4e opgegroeid in Leiderdorp, vervolgens op mijn 23e een appartementje gekocht in de Stevenshof en daarna mijn huidige woning in dezelfde wijk. Het was niet dat ik toenderijd per sé van Leiderdorp naar Leiden wilde verhuizen, maar in Leiden was er een mooi aanbod voor een nieuwbouwproject en in Leiderdorp was dat er toen niet.
pi_206898176
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:42 schreef Myraela het volgende:
Erfpacht is hier afgekocht voor 75 jaar. Van mijn huidige huis weet ik het bedrag daarvoor niet, maar mijn vorige woning (een appartement) heb ik toendertijd nieuw gekocht en daar was die afkoopsom ook nog een behoorlijk deel van de v.o.n. Ik zou het eens op moeten zoeken. Totale prijs appartement was 120.000 gulden (dat weet ik nog wel) en de afkoopsom lag ergens in de grote van 30.000 gulden als ik het met goed herinner (ja, belachlijke lage prijzen maar was in 1989/1990).
Zou ik nu van de verwachte waarde van mijn huis 25% eraf halen en het bedrag van jouw grond erbij optellen, kom ik op ruim 700K uit, dus in die zin is de prijs van deze nieuwe huizen wel verklaarbaar. Maar het blijft een boel geld wat veel mensen niet kunnen betalen. En het laat ook zien dat grond gewoon veel kost, bouwgrond is nu natuurlijk ook schaars.
pi_206899880
Wij kochten de erfpacht van ons nieuwbouwhuis voor 50 jaar af en waren daar ongeveer 1/3e van de totale aankoopprijs van 290k aan kwijt. Later konden we de erfpacht voor iets minder dan 20k eeuwigdurend afkopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 2 december 2022 @ 05:45:17 #96
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206904755
In 2015 kochten wij met erfpacht (wegens geen intentieverklaring, dan kan je niet kopen maar wel pachten :') ) Grondprijs en rente (3,5%) stonden stond 10 jaar vast. Mijn glazen bol voorzag dat taxatie na 10 jaar alleen maar duurder uit kon vallen dus eind 2017 kochten we de grond als nog aan. 77k voor 190m2.

Als ik het percentage pak waarvoor het nu te koop staat tov de von prijs destijds is de grond nu 175k waard. Forse stijging maar nog niet in de buurt van die 375k hierboven wat 25km verderop is.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 2 december 2022 @ 06:11:01 #97
244125 laziness
pi_206904822
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 18:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het verbaast me niet met deze prijzen, er is gewoon een grens aan wat men kan betalen en ook aan wat men ergens voor wil betalen.
Ik schrok me kapot van de week van dat linkje.
876k voor een twee onder één kap (half vrijstaande villa noemen ze dat, met die prijzen wel ja :') ). Daar krijg je dan 209m2 grond voor.
En dan je meerwerk nog. Zit je over de miljoen voor 144m2 wonen. Gestoord met de huidige rente. Voor dat geld kan je beter ergens echt vrijstaand kopen.

Mijn net gekochte, in aanbouw zijnde, twee onder één kap in Overijssel kost de helft voor een groter perceel en woonoppervlak. En ja het is daar goedkoper maar geen 50%.
pi_206905036
Kan altijd erger:

https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/

Vrijstaande villa’s voor 1M+
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:22:00 #99
244125 laziness
pi_206905285
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 07:36 schreef Scorpie het volgende:
Kan altijd erger:

https://www.nieuwbouw-tuindershof.nl/

Vrijstaande villa’s voor 1M+
Die zijn oprecht vrijstaand en 180m+ en percelen van 350m+.
Nog steeds belachelijke prijzen daar niet van. En dan zit je in Pijnacker, eind van de snelweg af.
  vrijdag 2 december 2022 @ 08:29:19 #100
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_206905312
Hier een wijkje verderop. 7k vraagprijs voor een rijtjeswoning. :{ Ja, wel overal vloerverwarming, warmtepomp, mooie details met gevelmakelaars en luiken bij de ramen enzo, elk huis ziet er weer anders uit in een dorpse stijl, in een van de grote stedengemeentes maar wel aan de rand waardoor je zo op het platteland staat maar ook vrij snel in de binnenstad bent.

Maar toch. Fokking 7K man.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')