Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:47 schreef Myraela het volgende:
[..]
Even kleine check, maar hoeveel is een K in jouw boekje?
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig.Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.
Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Niet gelachenquote:Op vrijdag 2 december 2022 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Het is een grote K dus Kelvin, 1K dat is gelijk aan 1°C, 8K is gelijk aan -265°C dus best koud. Oh wacht 800K dat is dan gelijk weer 665°C dat is heel warm.
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.
Gemiste kans, volgende keer beter.quote:
Er staat al bij dat het huizen zijn die een warmtepomp hebben, maar 2020 is altijd een gokje: Projectbouw kan nog met gas zijn, zelfbouw eigenlijk vrijwel niet meer.quote:
Nou, als je 700K moet verhypotheken dan heb je 135.000 bruto per jaar nodig, met een modaal inkomen van 38.000 red je het met 3 keer modaal dus niet eens, maar heb je ruim 3½ keer modaal nodig.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:05 schreef laziness het volgende:
[..]
Het gaat mij om het feit dat het absurd is dat het prijsverschil zo groot is. En dat het toch wel heel erg voelt als mega hebberig vanuit de project ontwikkelaars in de Randstad. Het is niet nodig het zo onbetaalbaar te maken. En het zit ‘m dus niet in de bouwkosten want het kan elders voor de helft.
Wanneer gaan we weer bouwen voor prijzen waar je niet ruim 3x modaal voor moet verdienen want dat is het benodigde inkomen voor die fase 2 van jouw project.
Ja schaarste, vraag etc maar met de mega huizencrisis die er is kan er heus wel wat van die kavelprijzen af om winstgevend te blijven. Het is uiteindelijk maar grond en 4 ton voor enkel een kavel van 130m2 gaat nergens meer over.
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:15 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik vind dit soort vergelijkingen altijd wel grappig.Voor de mensen die de twee-onder-een-kapwoningen hebben gekocht was het wel blijkbaar twee keer zoveel geld waard. Uiteindelijk maakt dat nog altijd de prijs. Als die woningen net voor de rente steeg verkocht waren, dan waren ze allang weg geweest.
Ik begrijp de waarde van woningen ook niet altijd. Ik sprak één van de bewoners van een hoekwoning binnen het project. 70k duurder dan de normale tussenwoningen. Geld wat ik het nevernooit waard zou vinden, maar blijkbaar hadden er iets van 80 mensen die woning als voorkeurswoning opgegeven. Dus blijkbaar vinden andere mensen zoiets wel meer geld waard.
Niet als je roept dat je wat wil doen aan de crisis en het inmiddels onbetaalbaar is voor zeker 80% van de bevolking.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:21 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag stellen is hem beantwoorden: "Ja schaarste, vraag etc.."
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoeveel grond had je voor die ¤ 375.000 dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar want de kavels van dat project lijken niet heel fors.
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:57 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
¤375.000 voor zo'n klein stukje grond is heel veel geld. Zeker als je bedenkt dat die grond al in 2008 door de eigenaar van die Intratuin vestiging is verkocht aan een projectontwikkelaar. Dat zal dan ook tegen 2008 prijzen gebeurt zijn. En nu worden die kavels tegen 2022 prijzen verkocht aan de kopers van deze huizen.
Ik weet ook niet wat 2022 prijzen zijn, en ook niet wat ze in 2008 waren. Maar ik vermoed wel dat het nu een stuk meer is dan 15 jaar geleden, met de huidige woningcrisis, schaarste aan bouwgrond en de hele stikstofproblematiek. Als je grofweg uitgaat dat een derde van de aankoopprijs van een nieuwbouwwoning in zo'n project voor de grond is, zou het leuk zijn om prijzen van dergelijke nieuwbouwprojecten van 15 jaar geleden te weten. Ik heb die prijzen niet, maar weet wel dat ik mijn huidige woning (115 m3) eind 2006 kocht voor ¤255.000 en dat er toen in mijn wijk bestaande woningen van rond de 130 m3 te koop stonden voor ¤299.000 of zelfs wat minder, wel allemaal met erfpacht 75 jaar afgekocht. Bij mijn eerste woning was die erfpachtafkoopsom zo 25% van de v.o.n. prijs. Dan kunnen kavelprijzen voor een nieuwbouwwoning van die grootte in 2008 echt niet meer zijn geweest dan de prijs van een bestaand huis van dezefde grootte.quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
Damn, wat een vreselijk trieste situatie als je door dat uitstel op uitstel je hypotheekaanbod verlooptquote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.quote:Op vrijdag 2 december 2022 17:07 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet wat 2022 prijzen zijn, maar daarom vroeg ik ook hoeveel grond het was voor die 375K want wat ik zie van dat project is dat de kavels niet heel groot zijn.
375K voor 110m²?quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:41 schreef Myraela het volgende:
[..]
Weet ik eigenlijk niet eens, iets van 110m2. Maarja, we kunnen het allemaal heel vreemd vinden, maar het is gewoon duur bij Leiden.
En er zit natuurlijk een projectontwikkelaar tussen die er goed geld op pakt. Maar dat was gewoon waar huizen voor gingen. We kunnen het ook heel vreemd vinden dat jaren 30 woningen zo duur zijn, want je krijgt helemaal niet meer woning of grond voor je geld. Maarja, populair maakt duur.
Damn, ik weet dat de vergelijking mank gaat, maar daar hebben wij een kavel van bijna 400 m2 voor, inclusief huis met garage en al het meerwerk van de aannemer.quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²?
De vraag stellen, is hem beantwoorden: de lage ECB-rente.quote:Op vrijdag 2 december 2022 16:45 schreef laziness het volgende:
En de prijzen zijn natuurlijk in gegeven door het slechte ECB beleid wat de rente tot een all time low stuwde.
Het is niet nodig zulke hoge grondprijzen te hanteren maar men maakt grof misbruik van de situatie en dat daarmee het gros van de bevolking buiten spel wordt gezet is blijkbaar heel normaal.
Hier -8kquote:
Waar staat dat dan op funda?quote:
Damnquote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
Nou het project waar mijn kavel in valt is door de Raad van State voor de zoveelste keer uistel gegeven op een oordeel (wij hebben 15 augustus 2021 ingeschreven op een kavel en na enkele keren misgegrepen te hebben hebben we nu een optie op de nummer 4 voorkeur) al een jaar nu.
Mijn hypotheek offerte verloopt in februari en inmiddels hebben zat potentiele buren hun kavel al terug moeten geven.
Dat dreigt ook voor ons want met een nieuwe hypotheekofferte kost het me gewoon 1k bruto per maand meer
Jij hebt de berekening gedaan, dus ik geloof je meteen.quote:Op zaterdag 3 december 2022 10:10 schreef Leandra het volgende:
375K voor 110m²?
Dat is dan ¤ 3.409 per m²?
Oh kut, dat is wel echt enorm balen. Weet je tot wanneer het uitstel nu is? Dat gaat inderdaad voor het hele project wel lastig zijn met die rentes nu.quote:Op vrijdag 2 december 2022 21:19 schreef nils7 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |