abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2022 @ 15:25:53 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206881184
quote:
En als je daar dan wat CAO salarisschalen op gaat gooien dan wordt het helemaal droevig ...
Dum de dum
pi_206881662
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:25 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
En als je daar dan wat CAO salarisschalen op gaat gooien dan wordt het helemaal droevig ...
Meeste cao's zijn al jaren lang minder geīndexeerd dan de inflatie. Nu met 10-15% inflatie per jaar wordt het extra pijnlijk duidelijk hoe erg koopkracht is achtergebleven.
pi_206881845
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:03 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Meeste cao's zijn al jaren lang minder geīndexeerd dan de inflatie. Nu met 10-15% inflatie per jaar wordt het extra pijnlijk duidelijk hoe erg koopkracht is achtergebleven.
Idd. Metalektro is zo ongeveer de gunstigste en die hebben iets van 10% over twee jaar meen ik...dan ben je nog spekkoper ook
pi_206882149
quote:
71 duizend euro is wel echt heel erg veel. Er zijn nauwelijks starters die dat verdienen, behalve een tandarts misschien maar zelfs dan vind ik het erg hoog. Misschien luchtverkeersleider of partner bij EY, of een senior software developer. Dat zijn eigenlijk al geen startersfuncties meer (m.u.v. luchtverkeersleider maar dat is een super stressvol beroep waar lang niet iedereen medisch geschikt voor is).

Ik denk dat men hier bij starterswoning denkt aan een rijtjeshuis. Maar je kan natuurlijk ook op een galerijflatje gaan wonen he.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206882391
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
71 duizend euro is wel echt heel erg veel. Er zijn nauwelijks starters die dat verdienen, behalve een tandarts misschien maar zelfs dan vind ik het erg hoog. Misschien luchtverkeersleider of partner bij EY, of een senior software developer. Dat zijn eigenlijk al geen startersfuncties meer (m.u.v. luchtverkeersleider maar dat is een super stressvol beroep waar lang niet iedereen medisch geschikt voor is).

Ik denk dat men hier bij starterswoning denkt aan een rijtjeshuis. Maar je kan natuurlijk ook op een galerijflatje gaan wonen he.
Met dat salaris kun je ongeveer 340k lenen. Inclusief kosten koper kun je daarvoor in de Randstad niet veel meer kopen dan een klein appartementje of bovenwoning.
pi_206882404
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hier kan je met dat salaris praktisch een vrijstaand huis van kopen. Je haalt het net niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206882739
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:42 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Met dat salaris kun je ongeveer 340k lenen. Inclusief kosten koper kun je daarvoor in de Randstad niet veel meer kopen dan een klein appartementje of bovenwoning.
Een appartementje voldoet aan de eisen van de meeste starters, maar als je daar 71 k voor moet verdienen is dat wel echt absurd. Ik denk dan ook dat ondanks het woningtekort dit een beetje overdreven is.

Ik heb even op Funda rondgeneusd en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gezocht voor onder de 300 duizend euro. Ik vind dan alsnog best wel veel resultaten die geschikt zijn voor een starterswoning, zeker niet enkel krotten of parkeerplaatsen.

https://www.funda.nl/koop(...)-amsterdam/0-300000/
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206882783
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Een appartementje voldoet aan de eisen van de meeste starters, maar als je daar 71 k voor moet verdienen is dat wel echt absurd. Ik denk dan ook dat ondanks het woningtekort dit een beetje overdreven is.

Ik heb even op Funda rondgeneusd en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gezocht voor onder de 300 duizend euro. Ik vind dan alsnog best wel veel resultaten die geschikt zijn voor een starterswoning, zeker niet enkel krotten of parkeerplaatsen.

Ja ik overdreef een klein beetje maar iemand die 71k verdient is natuurlijk al lang geen starter meer.

Voor tweeverdieners is het uiteraard wel een stuk makkelijker om aan de 71k te komen.
pi_206882809
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:25 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Maar veel pensionado's krijgen er wel 10%+ bij omdat de regeltjes versoepelt zijn (door mensen die zelf niet ver van hun pensioen af zitten).
pi_206882850
https://www.funda.nl/koop(...)stationssingel-51-a/

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
pi_206882874
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Toen ik afstudeerde, ergens begin jaren 0, kon ik eigenlijk zonder veel moeite met mijn eerste salaris een apartementje kopen. Was er toen naar aan het kijken met mijn vriendin die toen nog studeerde. Een appartement in NIjmegen kon toen vrij makkelijk op basis van 1 starter-salaris. Relatief ben ik er sindsdien op achteruitgaan denk ik, terwijl ik toch echt wel een redelijke baan heb, en behoorlijk veel meer verdien inmiddels.
pi_206882891
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:13 schreef sirdanilot het volgende:

Hier, 295 k vragen ze en is prima geschikt voor een starter. Nog best wel dicht bij het centrum ook nog.

Dus ik snap niet zo goed waar die eis van 71 duizend euro bruto jaarloon op gebaseerd is.
Wat een oud konijnenhok. En dan moet je alsnog overbieden ook.
pi_206882910
quote:

Denk dat ze naar gemiddelde prijzen kijken? De gemiddelde prijs van een eerste huis? Bij gemiddeldes is er altijd een heel groot deel wat eronder zit.
pi_206882932
quote:

Voor 295k hypotheek moet je anders ook nog circa 65k per jaar verdienen. Nog steeds geen salaris voor starters.
pi_206882950
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:15 schreef ISVV het volgende:

[..]
Wat een oud konijnenhok. En dan moet je alsnog overbieden ook.
En 141 euro per maand VvE.
pi_206882988
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:18 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
En 141 euro per maand VvE.
¤ 141,00 per maand, vraag me af wat dat voor je hypotheek (max.) betekent en dus voor je min. inkomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206883012
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Toen ik afstudeerde, ergens begin jaren 0, kon ik eigenlijk zonder veel moeite met mijn eerste salaris een apartementje kopen. Was er toen naar aan het kijken met mijn vriendin die toen nog studeerde. Een appartement in NIjmegen kon toen vrij makkelijk op basis van 1 starter-salaris. Relatief ben ik er sindsdien op achteruitgaan denk ik, terwijl ik toch echt wel een redelijke baan heb, en behoorlijk veel meer verdien inmiddels.
Ja dat komt doordat men is gestopt met projecten zoals VINEX. Woningbouw moet gewoon worden aanbesteed door de overheid. Die kan dan zeggen 'bouw hier X duizend woningen' en dan doet degene die dat voor de laagste prijs goedkoop kan dat gewoon.
  woensdag 30 november 2022 @ 17:23:27 #43
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206883062
quote:

Hum

295k is ook ~65k op jaarbasis oid he

Modaal is 35k? Das 150k hypo.
Dum de dum
pi_206883094
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:23 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Hum

295k is ook ~65k op jaarbasis oid he

Modaal is 35k? Das 150k hypo.
Ik vind het ook absurd hoor. Vandaar dat ik in IT Sales werk ondanks dat ik dit werk echt totaal ruk vind :r het is de enige manier om nog een beetje in de buurt van een normaal inkomen te komen. En nee ik verdien geen 65 k maar wel meer in de richting daarvan dan van 35k. Als je 35k verdient ben je tegenwoordig straatarm en kan je al bijna naar de voedselbank.
pi_206883096
quote:

megagrote tuin waarin je vol in de kijker ligt _O_
pi_206883105
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:26 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]
megagrote tuin waarin je vol in de kijker ligt _O_
Als ik daar naakt wil liggen zonnen doe ik dat gewoon hoor. Dan maken ze maar een foto, kan mij het verrotten.
  woensdag 30 november 2022 @ 17:33:05 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206883195
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ja dat komt doordat men is gestopt met projecten zoals VINEX. Woningbouw moet gewoon worden aanbesteed door de overheid. Die kan dan zeggen 'bouw hier X duizend woningen' en dan doet degene die dat voor de laagste prijs goedkoop kan dat gewoon.
Nee zo ging dat niet ,

De bouwgrond ( weiland waarvan het bestemmingsplan was gewijzigd ) werd bouwrijp gemaakt door de projectontwikkelaar, die de grond kocht van een grondspeculant ,

Deze projectontwikkelaar ging ( i.o.m. gemeente) de woningen ontwerpen en verkopen en de aannemer inschakelen

Maar het hele vinex project werd door de overheid aangewezen , als Groot Houten en Nieuwegein en Groot Amersfoort en ook Leidsche Rijn en ook Overvecht en Voordorp

Ondanks al het vroegere gescheld op Vinex locaties staan hier nu wel de meest waardevolle woningen en begeerde locaties door de autoluwe woonerven en goed geisoleerde woningen op goede funderingen

Jammer dat men nu simpel weiland als kostbaar groen bestempeld, want dat is juist de manier om snel een substantiele wijk neer te zetten met energie neutrale woningen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206883347
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nee zo ging dat niet ,

De bouwgrond ( weiland waarvan het bestemmingsplan was gewijzigd ) werd bouwrijp gemaakt door de projectontwikkelaar, die de grond kocht van een grondspeculant ,

Deze projectontwikkelaar ging ( i.o.m. gemeente) de woningen ontwerpen en verkopen en de aannemer inschakelen

Maar het hele vinex project werd door de overheid aangewezen , als Groot Houten en Nieuwegein en Groot Amersfoort en ook Leidsche Rijn en ook Overvecht en Voordorp

Ondanks al het vroegere gescheld op Vinex locaties staan hier nu wel de meest waardevolle woningen en begeerde locaties door de autoluwe woonerven en goed geisoleerde woningen op goede funderingen

Jammer dat men nu simpel weiland als kostbaar groen bestempeld, want dat is juist de manier om snel een substantiele wijk neer te zetten met energie neutrale woningen
Nou ja en zulke grote nieuwbouwlocaties worden er helaas niet meer gemaakt.

Nou is op bepaalde plekken ook wel de ruimte op, maar er is alsnog genoeg denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan Flevoland tussen Almere en Zeewolde daar zou je ook een dergelijke VINEX locatie van kunnen maken.
pi_206883356
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:19 schreef blomke het volgende:

[..]
¤ 141,00 per maand, vraag me af wat dat voor je hypotheek (max.) betekent en dus voor je min. inkomen.
Niks. VVE kosten beīnvloeden je max hypotheek niet want is meestal voorschot op water en onderhoud. Iemand met een huis heeft ook die onderhoudskosten en spaart daar ook hopelijk maandelijks iets voor.
  woensdag 30 november 2022 @ 17:54:32 #50
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_206883540
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 17:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nou ja en zulke grote nieuwbouwlocaties worden er helaas niet meer gemaakt.

Nou is op bepaalde plekken ook wel de ruimte op, maar er is alsnog genoeg denkbaar. Denk bijvoorbeeld aan Flevoland tussen Almere en Zeewolde daar zou je ook een dergelijke VINEX locatie van kunnen maken.
locaties zijn er wel , vijfherenlanden bv daar kan een hele serie dorpjes bijeengevoegd worden die nu al een gemeente zijn
Ook bij Alphen en Polder Rijnenburg Utrecht zijn locaties en rond Eindhoven

Ik moet zeggen dat er nu ook wel zeer mooi gebouwd wordt zoals Hoef en Haag en bij Schoonhoven en rond Barneveld
Niet zulke hele grote , maar wel mooi energy neutrale projecten met veel groen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-11-2022 18:25:11 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')