abonnement Unibet Coolblue
pi_206159345
We hebben het de afgelopen dagen gezien: Het escaleert volledig uit de hand in de Tweede Kamer. Er wordt gesproken over tribunalen, een bedreigd kamerlid hoort dat een andere parlementariër het bedreigen van dit kamerlid toejuicht, en meer van dat. Dat kun je dan toeschuiven aan de kamerleden van de partij die stomtoevallig twee keer deze uitspraken deden: FvD, maar misschien is een andere invalshoek beter. Onder de huidige voorzitter lijkt de grens namelijk een stukje verder te liggen dan onder de vorige voorzitter, Arib. Overtredingen worden makkelijker begaan.

Is dit niet een slecht precedent? Is Bergkamp te slap, geflopt als kamervoorzitter? Moet het tij gekeerd worden? Of is deze verruiming juist goed, en moeten deze meningen die wellicht op persoonlijk vlak bedreigend zijn, gehoord worden?

Bespreek het hier!
pi_206159369
Flink wat huiswerk dit weekend voor Bergkamp, dit onder andere:
quote:
Gisteren heeft de voorzitter de pers te woord gestaan en zijn allerlei details van het onderzoek naar buiten gekomen. Ook daar worden vraagtekens bij gezet.
https://nos.nl/artikel/24(...)eg-over-affaire-arib
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 30 september 2022 @ 23:11:13 #3
491163 Viesdik
pi_206159457
Bergkamp. Een kind dat nooit volwassen is geworden, en kijkt naar papa Rutte en mama Kaag in de hoop dat ze het allemaal wel goed doet.
Het is me wat. Bergkamp... geboren om te falen
pi_206159986
Er wordt gesproken over tribunalen? Je loopt 2 jaar achter.
pi_206159990
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:01 schreef zakjapannertje het volgende:
Flink wat huiswerk dit weekend voor Bergkamp, dit onder andere:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)eg-over-affaire-arib
Populistje Omtzigt wil weer ergens inhoudsloos punten scoren voor zijn twitterfollowers zie ik :') met zijn zelfverzonnen deadlines :')
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:20:02 #6
408813 crew  trein2000
pi_206160033
In de NRC ook een mooi stuk van een hoogleraar Staatsrecht, over wat hier mis gaat. En ook voor @Hanca interessant, over hoe de rolverdeling is tussen Voorzitter, Griffier en Presidium als het aankomt op leiding geven aan de ambtelijke organisatie.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)hadija-arib-a4143696
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206160362
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:11 schreef hanskraaijjr het volgende:
Er wordt gesproken over tribunalen? Je loopt 2 jaar achter.
Je reageert dan ook op een OP van een jaar geleden.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zaterdag 1 oktober 2022 @ 06:09:37 #8
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_206160707
quote:
11s.gif Op vrijdag 30 september 2022 23:01 schreef zakjapannertje het volgende:
Flink wat huiswerk dit weekend voor Bergkamp, dit onder andere:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)eg-over-affaire-arib
Ik wil Arib weer teug ;(
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_206160738
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:11 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Populistje Omtzigt wil weer ergens inhoudsloos punten scoren voor zijn twitterfollowers zie ik :') met zijn zelfverzonnen deadlines :')
Dat wordt een lange lijst "gedurende het onderzoek, doen we hier geen uitspraken over"...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206160739
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 06:09 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Ik wil Arib weer teug ;(
Het personeel van de Kamer niet.

En Arib was ook gewoon niet zo goed, die liet ook veel te veel door en hele debatten verstoren, ook toen was er steeds de roep om een sterkere voorzitter.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206160975
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 01:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je reageert dan ook op een OP van een jaar geleden.
Oh ja? Staat toch echt 30 september pik.
pi_206161127
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:43 schreef hanskraaijjr het volgende:

[..]
Oh ja? Staat toch echt 30 september pik.
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
We hebben het de afgelopen dagen gezien: Het escaleert volledig uit de hand in de Tweede Kamer. Er wordt gesproken over tribunalen, een bedreigd kamerlid hoort dat een andere parlementariër het bedreigen van dit kamerlid toejuicht, en meer van dat. Dat kun je dan toeschuiven aan de kamerleden van de partij die stomtoevallig twee keer deze uitspraken deden: FvD, maar misschien is een andere invalshoek beter. Onder de huidige voorzitter lijkt de grens namelijk een stukje verder te liggen dan onder de vorige voorzitter, Arib. Overtredingen worden makkelijker begaan.

Is dit niet een slecht precedent? Is Bergkamp te slap, geflopt als kamervoorzitter? Moet het tij gekeerd worden? Of is deze verruiming juist goed, en moeten deze meningen die wellicht op persoonlijk vlak bedreigend zijn, gehoord worden?

Bespreek het hier!
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:42:05 #13
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_206161781
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:20 schreef trein2000 het volgende:
In de NRC ook een mooi stuk van een hoogleraar Staatsrecht, over wat hier mis gaat. En ook voor @:hanca interessant, over hoe de rolverdeling is tussen Voorzitter, Griffier en Presidium als het aankomt op leiding geven aan de ambtelijke organisatie.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)hadija-arib-a4143696
In het hoofdredactioneel commentaar trekt zelfs NRC de handen van Bergkamp af: https://www.nrc.nl/nieuws(...)r-met-gezag-a4143755

quote:
Haar taak is ontzettend zwaar en de druk immens, maar die verzachtende omstandigheden kunnen niet verbloemen dat Vera Bergkamp tot nu toe niet die Kamervoorzitter is gebleken. Ze heeft moeite consequent te zijn in debatten, mist het gezag om op cruciale momenten een besluit te nemen waar iedereen naar luistert. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen werd Bergkamp een speelbal tussen het kabinet en Kamerlid Thierry Baudet. De FVD-leider had Sigrid Kaag impliciet van spionage beschuldigd, waarna het voltallige kabinet de Kamerzaal verliet. Na overleg met Bergkamp keerde alleen premier Rutte terug, onder voorwaarden. En zonder aanwezigheid van het kabinet kon het debat niet verdergaan. Bergkamp schorste Baudet, toen die zijn woorden niet wilde intrekken. De bedoeling op zich was goed, maar daarmee liet Bergkamp het kabinet de orde van het debat bepalen – een blunder die afbreuk doet aan de staatsrechtelijk soevereine positie van het parlement.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:02:49 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206161966
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 07:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het personeel van de Kamer niet.

En Arib was ook gewoon niet zo goed, die liet ook veel te veel door en hele debatten verstoren, ook toen was er steeds de roep om een sterkere voorzitter.
Bron? Kennelijk is er ook Kamerpersoneel dat zich niet herkent in de klachten over Arib (bron: NOS-artikel gisterenavond over de brief vd oppositie aan Bergkamp).

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 01-10-2022 11:16:59 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206162098
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:43 schreef hanskraaijjr het volgende:

[..]
Oh ja? Staat toch echt 30 september pik.
Hier een video om het goed te maken
pi_206162565
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 08:43 schreef hanskraaijjr het volgende:

[..]
Oh ja? Staat toch echt 30 september pik.
Dit is deel 2, Einstein.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:12:20 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206163264
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 06:09 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Ik wil Arib weer teug ;(
Dat gaat dus niet meer gebeuren, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Het leed is al geschied.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:17:11 #18
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206163310
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 11:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Bron? Kennelijk is er ook Kamerpersoneel dat zich niet herkent in de klachten over Arib
Wat maakt dat nou uit? Oh, ik word niet gepest, dus persoon X is geen pestkop.

Er zijn 23 klachtbrieven over Arib en het enige waar permanent verontwaardigd Nederland verontwaardigd over is, is over de huidige voorzitter. Zo blijkt maar weer, Nederlanders hebben gewoon een schijthekel aan werknemersrechten, en mensen in het algemeen. Zodra degene die je op je werk uitbuit/dwarszit om volstrekt onduidelijke redenen de goedkeuring van de anders altijd verzuurde goegemeente krijgt, is je klacht geen ster waard en wordt het totaal genegeerd.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:18:06 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206163318
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 00:20 schreef trein2000 het volgende:
In de NRC ook een mooi stuk van een hoogleraar Staatsrecht, over wat hier mis gaat. En ook voor @:hanca interessant, over hoe de rolverdeling is tussen Voorzitter, Griffier en Presidium als het aankomt op leiding geven aan de ambtelijke organisatie.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)hadija-arib-a4143696
Dit is wat mij betreft de belangrijkste overweging:

quote:
Maar wat is de zin van een onderzoek naar het functioneren van Kamerlid Arib in haar vorige functie als Kamervoorzitter? In de media wordt gesuggereerd dat een dergelijk onderzoek nodig zou zijn met het oog op een toekomstige functie van Arib in de Tweede Kamer als voorzitter van een enquêtecommissie. Het presidium gaat in dat geval echter zijn boekje ver te buiten. Het een en ander zou betekenen dat het presidium voortaan voor allerlei functies van Kamerleden in de Tweede Kamer, al of niet naar aanleiding van anonieme klachten, geschiktheidsonderzoeken zou kunnen doen uitvoeren. Dat toezicht op Kamerleden is echter helemaal niet aan het presidium opgedragen.
Want als dat wél zou mogen, dan wordt het wel erg makkelijk om interne benoemingen te gaan sturen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:19:27 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206163328
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:17 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wat maakt dat nou uit? Oh, ik word niet gepest, dus persoon X is geen pestkop.

Er zijn 23 klachtbrieven over Arib en het enige waar permanent verontwaardigd Nederland verontwaardigd over is, is over de huidige voorzitter. Zo blijkt maar weer, Nederlanders hebben gewoon een schijthekel aan werknemersrechten, en mensen in het algemeen. Zodra degene die je op je werk uitbuit/dwarszit om volstrekt onduidelijke redenen de goedkeuring van de anders altijd verzuurde goegemeente krijgt, is je klacht geen ster waard en wordt het totaal genegeerd.
De enige die ik in de topics over Arib (hier en in NWS) buitengewoon verontwaardigd en fel zie reageren ben jij.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:23:30 #21
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206163367
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De enige die ik in de topics over Arib (hier en in NWS) buitengewoon verontwaardigd en fel zie reageren ben jij.
De topics over Arib bestaan niet, er zijn topics over het lek en vooral beschuldigingen richting Bergkamp. Omdat mensen niet geïnteresseerd zijn in zoiets als een veilige werkomgeving, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in kankeren op toevallige passanten in de politiek.

Maar als jij vind dat iedereen die in de TK aan het werk is een schrikbewind moet accepteren van degene die toevallig op een positief blaadje staat bij wat schreeuwerds op twitter, mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Ik vind dat niet, vandaar dat ik een ongelooflijke afkeer heb van alle goedpraters en alle deflecties die door iedereen uit de kast worden gehaald om maar te voorkomen dat er geluisterd wordt naar de 23 mensen die zich voor de TK hebben ingezet.
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:27:17 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206163416
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:23 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De topics over Arib bestaan niet, er zijn topics over het lek en vooral beschuldigingen richting Bergkamp. Omdat mensen niet geïnteresseerd zijn in zoiets als een veilige werkomgeving, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in kankeren op toevallige passanten in de politiek.

Maar als jij vind dat iedereen die in de TK aan het werk is een schrikbewind moet accepteren van degene die toevallig op een positief blaadje staat bij wat schreeuwerds op twitter, mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Ik vind dat niet, vandaar dat ik een ongelooflijke afkeer heb van alle goedpraters en alle deflecties die door iedereen uit de kast worden gehaald om maar te voorkomen dat er geluisterd wordt naar de 23 mensen die zich voor de TK hebben ingezet.
Je hoeft me echt geen woorden in de mond te gaan leggen hoor.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:31:13 #23
408813 crew  trein2000
pi_206163462
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:23 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De topics over Arib bestaan niet, er zijn topics over het lek en vooral beschuldigingen richting Bergkamp. Omdat mensen niet geïnteresseerd zijn in zoiets als een veilige werkomgeving, ze zijn alleen maar geïnteresseerd in kankeren op toevallige passanten in de politiek.

Maar als jij vind dat iedereen die in de TK aan het werk is een schrikbewind moet accepteren van degene die toevallig op een positief blaadje staat bij wat schreeuwerds op twitter, mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Ik vind dat niet, vandaar dat ik een ongelooflijke afkeer heb van alle goedpraters en alle deflecties die door iedereen uit de kast worden gehaald om maar te voorkomen dat er geluisterd wordt naar de 23 mensen die zich voor de TK hebben ingezet.
Die dingen kunnen naast elkaar bestaan he? Je kunt én vinden dat dit onderzoek staatsrechtelijke vraagtekens oproept, én dat Vera Bergkamp er weer een puinzooi van heeft én dat een schrikbewind geen goede zaak is. Dat kan prima naast elkaar bestaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:42:05 #24
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206163554
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Die dingen kunnen naast elkaar bestaan he? Je kunt én vinden dat dit onderzoek staatsrechtelijke vraagtekens oproept, én dat Vera Bergkamp er weer een puinzooi van heeft én dat een schrikbewind geen goede zaak is. Dat kan prima naast elkaar bestaan.
Welke puinzooi heeft Vera Bergkamp er van gemaakt dan, behalve bestaan? En dan even niet iets over staatsrechtelijk geneuzel - voor elke discussie kun je wel een Wim Voermans vinden die gaat vertellen dat het staatsrechtelijk niet kan. Dat is de luiste vorm van kritiek, en ook daarvan kun je je afvragen of dat nu momenteel alle aandacht moet krijgen. En waarom krijgt dat dan zoveel aandacht en niet, bijvoorbeeld, hoe de bewierookte Arib er wellicht een potje maakte van het voorzitterschap achter de schermen? En hoe zat dat dat dan, StAAtSRecHteLIjk? Mag je staatsrechtelijk een schrikbewind voeren, staatsrechtelijk mensen bevoordelen die het met je eens zijn, staatsrechtelijk mensen professioneel benadelen die het met je oneens zijn? Of zijn dat rechten die net eventjes wat minder belangrijk zijn als er in de polonaise van de ongefundeerde beschuldigingen richting Vera Bergkamp gelopen moet worden.

Die hele door de Telegraaf aangevoerde hetze tegen bepaalde figuren uit de Tweede Kamer, dit is gewoon weer de zoveelste uitwas ervan. Die afkeer van Vera Bergkamp - die de al bij al vrij matige voorzitter Arib versloeg in een voorzittersverkiezing, de jankerds zijn er nog steeds niet overheen - moet worden uitgemolken. En je vindt het blijkbaar vervelend om te horen (waarom, wat is er mis met een stukje reflectie?), maar in het kader van vooringenomen kritiek op Vera Bergkamp sta je hier echt vooraan de kar te trekken.
pi_206163576
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit is wat mij betreft de belangrijkste overweging:
[..]
Want als dat wél zou mogen, dan wordt het wel erg makkelijk om interne benoemingen te gaan sturen.
Ik vind dat hij het wat te eng benaderd. Wat is de zin van een onderzoek naar het functioneren van iemand die al anderhalf jaar weg is uit die functie? Met die vraag maak je het tot iets dat alleen gaat over Arib. Terwijl ik me voor kan stellen dat de betreffende medewerkers, ook nu nog, gewoon de erkenning willen dat ze destijds schandelijk zijn behandeld door hun werkgever.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:48:06 #26
408813 crew  trein2000
pi_206163604
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:42 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Welke puinzooi heeft Vera Bergkamp er van gemaakt dan, behalve bestaan? En dan even niet iets over staatsrechtelijk geneuzel - voor elke discussie kun je wel een Wim Voermans vinden die gaat vertellen dat het staatsrechtelijk niet kan. Dat is de luiste vorm van kritiek, en ook daarvan kun je je afvragen of dat nu momenteel alle aandacht moet krijgen. En waarom krijgt dat dan zoveel aandacht en niet, bijvoorbeeld, hoe de bewierookte Arib er wellicht een potje maakte van het voorzitterschap achter de schermen? En hoe zat dat dat dan, StAAtSRecHteLIjk? Mag je staatsrechtelijk een schrikbewind voeren, staatsrechtelijk mensen bevoordelen die het met je eens zijn, staatsrechtelijk mensen professioneel benadelen die het met je oneens zijn? Of zijn dat rechten die net eventjes wat minder belangrijk zijn als er in de polonaise van de ongefundeerde beschuldigingen richting Vera Bergkamp gelopen moet worden.

Die hele door de Telegraaf aangevoerde hetze tegen bepaalde figuren uit de Tweede Kamer, dit is gewoon weer de zoveelste uitwas ervan. Die afkeer van Vera Bergkamp - die de al bij al vrij matige voorzitter Arib versloeg in een voorzittersverkiezing, de jankerds zijn er nog steeds niet overheen - moet worden uitgemolken. En je vindt het blijkbaar vervelend om te horen (waarom, wat is er mis met een stukje reflectie?), maar in het kader van vooringenomen kritiek op Vera Bergkamp sta je hier echt vooraan de kar te trekken.
Lekker makkelijk dit natuurlijk, staatsrecht en procedurele zuiverheid doen er toe in een parlement, juist daar. Dat kun je niet zomaar even terzijde schuiven als irrelevant. Hoor en wederhoor, vertrouwelijkheid. Je begeven binnen de grenzen van je bevoegdheden. En Bergkamp hoort als voorzitter van het presidium te zorgen dat dat ook gebeurt, in alle kranten valt te lezen dat ze daar schromelijk in tekort schiet.

Verder denk ik dat ik hier maar even mee ga stoppen, omwille van de veiligheid en gezondheid…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:56:16 #27
408813 crew  trein2000
pi_206163659
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik vind dat hij het wat te eng benaderd. Wat is de zin van een onderzoek naar het functioneren van iemand die al anderhalf jaar weg is uit die functie? Met die vraag maak je het tot iets dat alleen gaat over Arib. Terwijl ik me voor kan stellen dat de betreffende medewerkers, ook nu nog, gewoon de erkenning willen dat ze destijds schandelijk zijn behandeld door hun werkgever.
Alleen de Voorzitter is dus niet hun werkgever, dat is de Griffier. Niet een onbelangrijk detail. En dan komt er ook nog bij dat het presidium niet belast is met het toezicht op de Voorzitter of Kamerleden. Daar voorziet het regelement van orde gewoon niet in.
Dan is er een andere route, via het regelement toezicht en handhaving gedragscode, maar ook daarin heeft de voorzitter of het presidium helemaal geen rol. Dan heb je een onafhankelijke commissie die met fatsoenlijke waarborgen de boel onderzoekt. (Een van die waarborgen is overigens dat die lui geen anonieme klachten in behandeling nemen)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:56:31 #28
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206163661
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Lekker makkelijk dit natuurlijk, staatsrecht en procedurele zuiverheid doen er toe in een parlement, juist daar.
Er is gepoogd met Arib in gesprek te komen over dit onderwerp, dat wilde ze niet. Dit gaat om mensen die werken voor de TK - voor ons allemaal dus - en dat graag op een veilige, goede, leuke manier willen kunnen doen. Het probleem lijkt te zijn dat dat met Arib, als voorzitter van een enquetecommissie, dat moeilijk gaat.
quote:
Hoor en wederhoor, vertrouwelijkheid.
Ja, die komen nu, bij het onderzoek waar Arib aan mee weigert te werken - hoe ontzettend Trumpiaans. En die vertrouwelijkheid, die is er vanaf begin af aan. Daarom weten we ook niet de namen van degenen die klachten hadden. Sowieso is klagen over hoor/wederhoor totaal misplaatst als het onderzoek nog niet eens is uitgevoerd en er dus ook geen definitieve conclusies zijn getrokken.

quote:
En Bergkamp hoort als voorzitter van het presidium te zorgen dat dat ook gebeurt, in alle kranten valt te lezen dat ze daar schromelijk in tekort schiet.
Bergkamp schiet daar dus helemaal niet in tekort. Er is ontzettend veel vooronderzoek gedaan voordat er is besloten tot een diepgravender onderzoek. Prima. Er komt nu dan ook hoor- en wederhoor.
pi_206163675
Een onderzoek naar misstanden onder een vorige voorzitter hoeft natuurlijk niks te maken te hebben met de persoon van die voorzitter, leren van wat er mis ging is minstens zo belangrijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:58:42 #30
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206163679
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:44 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik vind dat hij het wat te eng benaderd. Wat is de zin van een onderzoek naar het functioneren van iemand die al anderhalf jaar weg is uit die functie? Met die vraag maak je het tot iets dat alleen gaat over Arib. Terwijl ik me voor kan stellen dat de betreffende medewerkers, ook nu nog, gewoon de erkenning willen dat ze destijds schandelijk zijn behandeld door hun werkgever.
De voorzitter van de ondernemingsraad is blij met dit onderzoek en daarmee lijkt me dat alle vragen over het 'waarom' voldoende beantwoord te zijn inderdaad. De werknemers willen gewoon graag dat deze misstanden worden uitgezocht. Staatsrechtelijk schijnt dit schandalig te zijn, deze wens.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:59:38 #31
408813 crew  trein2000
pi_206163688
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:58 schreef Hanca het volgende:
Een onderzoek naar misstanden onder een vorige voorzitter hoeft natuurlijk niks te maken te hebben met de persoon van die voorzitter, leren van wat er mis ging is minstens zo belangrijk.
Daar is natuurlijk ook niets mis mee. Maar zo is het bepaald niet gelekt. Sowieso lijkt een evaluatie van de rol van de voorzitter tov de ambtelijke staf me wel eens op z’n plaats als ik dit zo lees in de kranten de afgelopen dagen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206163696
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:58 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De voorzitter van de ondernemingsraad is blij met dit onderzoek en daarmee lijkt me dat alle vragen over het 'waarom' voldoende beantwoord te zijn inderdaad. De werknemers willen gewoon graag dat deze misstanden worden uitgezocht. Staatsrechtelijk schijnt dit schandalig te zijn, deze wens.
Steeds dat gescherm met dat staatsrecht is inderdaad wel vermoeiend. Het gaat hier gewoon om goed werkgeverschap, lijkt me dat dat eigenlijk zeer essentieel is voor de overheid en voor de Kamer in het bijzonder. Heeft weinig tot niks met staatsrecht te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206165837
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 13:56 schreef trein2000 het volgende:
Alleen de Voorzitter is dus niet hun werkgever, dat is de Griffier. Niet een onbelangrijk detail.
Dat is me niet helemaal duidelijk. Er staat inderdaad dat de griffier dat is, maar ook dat het presidium daar dan weer toezicht op houdt.
pi_206169405
twitter

0 reflectie op het eigen gedrag. Ik vind Arib eerlijk gezegd zwaar door de mand vallen, wat een kinderachtige vrouw die daarnaast nog even zoveel mogelijk anderen probeert te beschadigen.

Natuurlijk is dat lekken belachelijk, maar dit slaat ook nergens op.
pi_206169421
Dat haar partijgenoten haar niet/nauwelijks steunen zegt ook wel genoeg.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:27:18 #36
408813 crew  trein2000
pi_206169450
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:25 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
0 reflectie op het eigen gedrag. Ik vind Arib eerlijk gezegd zwaar door de mand vallen, wat een kinderachtige vrouw die daarnaast nog even zoveel mogelijk anderen probeert te beschadigen.

Natuurlijk is dat lekken belachelijk, maar dit slaat ook nergens op.
Gelet op de omstandigheden de beste weg denk ik…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206169730
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:25 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
0 reflectie op het eigen gedrag. Ik vind Arib eerlijk gezegd zwaar door de mand vallen, wat een kinderachtige vrouw die daarnaast nog even zoveel mogelijk anderen probeert te beschadigen.

Natuurlijk is dat lekken belachelijk, maar dit slaat ook nergens op.
Het komt ook niet erg lekker over naar de mensen die ze kennelijk beschadigd heeft, om zich nu zelf te beklagen over een onveilige werkomgeving.

Het lijkt me overigens sowieso niet erg wenselijk dat mensen zo lang Kamerlid zijn. Daarmee krijg je Kamerleden die op den duur alleen nog maar verstand hebben van Kamerlid zijn. Dat is voor de voorzitter wellicht nog wel handig, maar daar is er maar eentje van.
pi_206169793
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:43 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het komt ook niet erg lekker over naar de mensen die ze kennelijk beschadigd heeft, om zich nu zelf te beklagen over een onveilige werkomgeving.

Het lijkt me overigens sowieso niet erg wenselijk dat mensen zo lang Kamerlid zijn. Daarmee krijg je Kamerleden die op den duur alleen nog maar verstand hebben van Kamerlid zijn. Dat is voor de voorzitter wellicht nog wel handig, maar daar is er maar eentje van.
Maar Kees van der Staaij is dan bijvoorbeeld wel weer iemand die respect afdwingt bij anderen door zijn ervaring en kennis. Het zal niet gebeuren, maar hij zou misschien wel de ideale voorzitter van de TK kunnen zijn.
pi_206169801
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:25 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
0 reflectie op het eigen gedrag. Ik vind Arib eerlijk gezegd zwaar door de mand vallen, wat een kinderachtige vrouw die daarnaast nog even zoveel mogelijk anderen probeert te beschadigen.

Natuurlijk is dat lekken belachelijk, maar dit slaat ook nergens op.
Los van wat er onder haar voorzitterschap wel/niet goed is gegaan, snap ik haar wel. Een onderzoek instellen, áchteraf, zonder haar te informeren, en dan moet dat onderzoek zelf met alle bijbehorende media-aandacht nog gaan plaatsvinden. Je gaat toch niet zo met je laten sollen? Begrijp prima dat ze daarvoor bedankt.

En natuurlijk ziet ze de bui inhoudelijk gezien ook wel hangen. Iets van zelfreflectie was wel zo verstandig geweest.

Dat er geen PvdA handtekening onder staat zegt idd wel iets, maar gezien de slangenkuil die de PvdA is ook niet heel groot nieuws.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:52:43 #40
408813 crew  trein2000
pi_206169906
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:47 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Los van wat er onder haar voorzitterschap wel/niet goed is gegaan, snap ik haar wel. Een onderzoek instellen, áchteraf, zonder haar te informeren, en dan moet dat onderzoek zelf met alle bijbehorende media-aandacht nog gaan plaatsvinden. Je gaat toch niet zo met je laten sollen? Begrijp prima dat ze daarvoor bedankt.

En natuurlijk ziet ze de bui inhoudelijk gezien ook wel hangen. Iets van zelfreflectie was wel zo verstandig geweest.

Dat er geen PvdA handtekening onder staat zegt idd wel iets, maar gezien de slangenkuil die de PvdA is ook niet heel groot nieuws.
De PvdA zegt: Volgens de woordvoerder werd de brief van onder andere SP-leider Lilian Marijnissen en Kamerlid Pieter Ontzigt waarin Bergkamp om opheldering werd gevraagd bewust niet getekend door PvdA’ers omdat er ‘twee fractiegenoten bij betrokken zijn'. Nijboer, als lid van het presidium, en Arib zelf. ,,Maar we hebben direct aan de SP laten weten dat we de inhoud van de brief wel ondersteunen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:09:24 #41
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206170226
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De PvdA zegt: Volgens de woordvoerder werd de brief van onder andere SP-leider Lilian Marijnissen en Kamerlid Pieter Ontzigt waarin Bergkamp om opheldering werd gevraagd bewust niet getekend door PvdA’ers omdat er ‘twee fractiegenoten bij betrokken zijn'. Nijboer, als lid van het presidium, en Arib zelf. ,,Maar we hebben direct aan de SP laten weten dat we de inhoud van de brief wel ondersteunen.
Ah, Nijboer kan ook weer een mes uit zijn rug laten verwijderen dus. Eigen schuld, moet je maar niet bij de PvdA horen.
pi_206170233
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De PvdA zegt: Volgens de woordvoerder werd de brief van onder andere SP-leider Lilian Marijnissen en Kamerlid Pieter Ontzigt waarin Bergkamp om opheldering werd gevraagd bewust niet getekend door PvdA’ers omdat er ‘twee fractiegenoten bij betrokken zijn'. Nijboer, als lid van het presidium, en Arib zelf. ,,Maar we hebben direct aan de SP laten weten dat we de inhoud van de brief wel ondersteunen.
Gewoon altijd je partij steunen tenzij er keihard bewijs is dat er een onderzoek moet komen (met namen). Dit is alsof @Littlerabbit @AFCNiels of @GGMM mij een mes in de rug steken.

Als je partij niet achter je staat gewoon vertrekken. De pvda stinkt van binnen en dit is weer bewijs waarom die partij helemaal naar de tering is gegaan de afgelopen jaren
  zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:11:39 #43
375452 AFCNiels
#STAYSTRONGKNUT
pi_206170270
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 22:09 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Gewoon altijd je partij steunen tenzij er keihard bewijs is dat er een onderzoek moet komen (met namen). Dit is alsof @:littlerabbit @:afcniels of @:ggmm mij een mes in de rug steken.
Jij weet best dat dit nooit zal gebeuren!
Op woensdag 8 augustus 2012 08:47 schreef onlogisch het volgende:
Over 2 jaar stopt Xavi bij Barça, dan kan ie mooi voor 25 of 30 miljoen daar naar toe 8-)
Mag hij Messi bedienen :D
pi_206170282
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:46 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Maar Kees van der Staaij is dan bijvoorbeeld wel weer iemand die respect afdwingt bij anderen door zijn ervaring en kennis. Het zal niet gebeuren, maar hij zou misschien wel de ideale voorzitter van de TK kunnen zijn.
Volgens mij dwingt hij dat respect vooral af bij andere Kamerleden. Hij lijkt me een goed voorbeeld van wat ik al zei: iemand die vooral heel veel verstand heeft van het zijn van Kamerlid.
pi_206170293
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 22:09 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Gewoon altijd je partij steunen tenzij er keihard bewijs is dat er een onderzoek moet komen (met namen). Dit is alsof @:littlerabbit @:afcniels of @:ggmm mij een mes in de rug steken.

Als je partij niet achter je staat gewoon vertrekken. De pvda stinkt van binnen en dit is weer bewijs waarom die partij helemaal naar de tering is gegaan de afgelopen jaren
Of @Wereldgozer
pi_206170347
Ik moest ook op google zoeken wie de leider van de pvda is
pi_206170391
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 07:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het personeel van de Kamer niet.

En Arib was ook gewoon niet zo goed, die liet ook veel te veel door en hele debatten verstoren, ook toen was er steeds de roep om een sterkere voorzitter.
Nu heb je er een veel zwakkere voor terug. Tel uit je winst.
pi_206170417
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 22:09 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Gewoon altijd je partij steunen tenzij er keihard bewijs is dat er een onderzoek moet komen (met namen). Dit is alsof @:littlerabbit @:afcniels of @:ggmm mij een mes in de rug steken.

Als je partij niet achter je staat gewoon vertrekken. De pvda stinkt van binnen en dit is weer bewijs waarom die partij helemaal naar de tering is gegaan de afgelopen jaren
Rustig @KingRoland hier überhaupt over speculeren doet mij al pijn.
pi_206171942
Heeft Nijboer al een reactie gegeven?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_206173272
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 21:27 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Gelet op de omstandigheden de beste weg denk ik…
Ik had ook al sinds ze geen voorzitter meer was het idee dat Arib er alleen nog maar zat omdat ze eerdere kamerleden die vroeg vertrokken zo hard veroordeelde steeds. De passie en overtuiging ontbrak eigenlijk elk debat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206175698
Er ontstaat nu ook een interessante situatie bij de PVV. Wilders heeft flinke kritiek op het presidium. En daarmee dus ook op Martin Bosma.
  zondag 2 oktober 2022 @ 18:17:36 #52
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_206180900
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:44 schreef Sodemieters het volgende:
Er ontstaat nu ook een interessante situatie bij de PVV. Wilders heeft flinke kritiek op het presidium. En daarmee dus ook op Martin Bosma.
Wilders noemde het ook een gitzwarte dag toen Arib werd verkozen. En nu schreeuwt hij dat het een schande is dat ze vertrekt.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_206192230
Ik kan deze helaas niet lezen, staat er nog wat in wat niet algemeen bekend is?

https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-ambtenaar-a4143909
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 3 oktober 2022 @ 20:31:40 #54
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206193053
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 19:48 schreef Hanca het volgende:
Ik kan deze helaas niet lezen, staat er nog wat in wat niet algemeen bekend is?

https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-ambtenaar-a4143909
Het is een ontluisterend chronologisch relaas, dus je hoopt eigenlijk dat het niet zó erg was. Ik kan me niet voorstellen dat je alles erin al weet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_206193217
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:31 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is een ontluisterend chronologisch relaas, dus je hoopt eigenlijk dat het niet zó erg was. Ik kan me niet voorstellen dat je alles erin al weet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben er al in met een ander apparaat en ander account.


Deels was wel bekend, maar inderdaad ontluisterend om het zo achter elkaar te lezen. En terecht dat hier een onderzoek naar komt, ook. Het presidium heeft groot gelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206193486
Echt schandalig als de OR zo geschoffeerd is, alsmede de medewerkers van de TK. Vind je 't gek dat niemand met haar in een Corjona-commissie wil zitten?

Open die beerput. Waarom is ze ooit herkozen? Onderzoek!

quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:17 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Wilders noemde het ook een gitzwarte dag toen Arib werd verkozen. En nu schreeuwt hij dat het een schande is dat ze vertrekt.
Klopt. Weet je hoeveel jaar er tussen die twee uitspraken zit? En Wilders zal het destijds wel bezwaarlijk hebben gevonden dat een moslim voorzitter werd. Als voorzitter van de Tweede Kamer heeft ze goed werk gedaan (vóór de schermen), ook Wilders is dus van mening veranderd in de jaren (alleen maar omdat Arib zo populair was, Wilders had niets te winnen bij ruzie met 'zielige edoch sterke' Arib), en dat is te begrijpen, ze is destijds om meerdere redenen geroemd om haar werkzaamheden. Dat het er áchter de schermen soms anders aan toe ging... dat is dus een ander verhaal.

Maar deze ellende levert dus op meerdere fronten ellende op.

Presidium vs leden / personeel TK
Wilders vs Bosma
Bergkamp vs iedereen :D
PvdA intern paniekaanvalletje? Of een slaak van verlichting?

En Rutte zag dat het goed was :P

Drain ze Polder! :{
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 4 oktober 2022 @ 01:02:55 #57
408813 crew  trein2000
pi_206195827
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ben er al in met een ander apparaat en ander account.

Deels was wel bekend, maar inderdaad ontluisterend om het zo achter elkaar te lezen. En terecht dat hier een onderzoek naar komt, ook. Het presidium heeft groot gelijk.
Ze hebben in die zin gelijk, als je vind dat je in de positie bent om hier een onderzoek naar te gelasten (ik heb bij dat deel nog steeds vraagtekens overigens) dan ben je inderdaad geen knip voor de neus waard als je je door wat tegengas van de wijs laat brengen.

Overigens blijft het beeld wel diffuus, want dit kwam vandaag ook naar buiten:
twitter
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206196198
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 01:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ze hebben in die zin gelijk, als je vind dat je in de positie bent om hier een onderzoek naar te gelasten (ik heb bij dat deel nog steeds vraagtekens overigens) dan ben je inderdaad geen knip voor de neus waard als je je door wat tegengas van de wijs laat brengen.
Als het presidium dit niet mag, wie dan wel? Of mag je als kamervoorzitter (of kamerlid) dictatoriaal doen wat je wil met de medewerkers van de kamer, omdat je een soort van onschendbaar bent?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206196706
Komt het beschadigen van Arib voort uit de wens de corona enquête commissie te saboteren? Benieuwd wie er naar voren wordt geschoven om Arib op te volgen als voorzetter van de corona enquête commissie. Als het een Corona maatregelen voorstander wordt uit het kamp van Attje, dan weet ik genoeg.
pi_206196735
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:13 schreef zoost het volgende:
Komt het beschadigen van Arib voort uit de wens de corona enquête commissie te saboteren? Benieuwd wie er naar voren wordt geschoven om Arib op te volgen als voorzetter van de corona enquête commissie. Als het een Corona maatregelen voorstander wordt uit het kamp van Attje, dan weet ik genoeg.
Arib was voorstander van de maatregelen, dus dat lijkt me onzin. Verder zijn deze verhalen helemaal niet nieuw, je hoort ze al sinds vlak na het aantreden van Arib. Er zijn in die tijd ook veel mensen vertrokken. Het beschadigen van Arib, lijkt dus vooral door Arib zelf te komen. En ja, dan probeert ze Bergkamp, die hier echt helemaal niks fout doet, in haar val mee te nemen.

Het is wel zo dat een parlementaire commissie veel contact heeft met de medewerkers en dat zagen de medewerkers in grote getalen gewoon niet zitten met Arib.

Om de NRC nieuwsbrief te citeren:
OVER DE TIMING: Een veelgestelde vraag is: waarom is dit niet eerder naar buiten gekomen? Hugo en Lamyae vertellen in een speciale editie van Haagse Zaken over hun onderzoek. „Een cruciaal moment was de verkiezing van Bergkamp als voorzitter in 2021”, vertelt Hugo. „Ambtenaren haalden opgelucht adem, totdat bekend werd dat Arib voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie over de coronacrisis werd. Een ware schokgolf ging door delen van het ambtelijk apparaat.” Lamyae: „Mensen die vroeger met haar werkten, dachten nee, dit gaat ons niet nog een keer gebeuren.”

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 04-10-2022 09:23:50 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206196850
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:16 schreef Hanca het volgende:
Om de NRC nieuwsbrief te citeren:
OVER DE TIMING: Een veelgestelde vraag is: waarom is dit niet eerder naar buiten gekomen? Hugo en Lamyae vertellen in een speciale editie van Haagse Zaken over hun onderzoek. „Een cruciaal moment was de verkiezing van Bergkamp als voorzitter in 2021”, vertelt Hugo. „Ambtenaren haalden opgelucht adem, totdat bekend werd dat Arib voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie over de coronacrisis werd. Een ware schokgolf ging door delen van het ambtelijk apparaat.” Lamyae: „Mensen die vroeger met haar werkten, dachten nee, dit gaat ons niet nog een keer gebeuren.”
De timing is frappant inderdaad. Bovenstaande zou een verklaring kunnen zijn. Het lastige is dat de brieven anoniem zijn. Verder moet je niet alles geloven wat er in de krant staat. Die wordt vaak ook gebruikt door belanghebbenden om iemand buiten spel te zetten. HP de tijd heeft het gefactchecked en komt tot een andere conclusie.

https://www.hpdetijd.nl/2(...)n-probleem-met-arib/
pi_206196968
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:32 schreef zoost het volgende:

[..]
De timing is frappant inderdaad. Bovenstaande zou een verklaring kunnen zijn. Het lastige is dat de brieven anoniem zijn. Verder moet je niet alles geloven wat er in de krant staat. Die wordt vaak ook gebruikt door belanghebbenden om iemand buiten spel te zetten. HP de tijd heeft het gefactchecked en komt tot een andere conclusie.

https://www.hpdetijd.nl/2(...)n-probleem-met-arib/
Ik geloof niet alles wat in de krant staat, maar als het NRC (wat mij betreft de meest betrouwbare krant van Nederland) er zo vol achter gaat staan, zegt dat wel veel. En ja, natuurlijk kun je dan ambtenaren vinden die het niet zo ervaren hebben, dat geeft het NRC ook al vanaf het begin aan. Dat 'factchecken' is dus wat mij betreft ook zeer weinig waard, dat zou pas wat waard zijn als ze echt minstens 80% van de ambtenaren die met Arib hebben gewerkt zouden spreken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206197016
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geloof niet alles wat in de krant staat, maar als het NRC (wat mij betreft de meest betrouwbare krant van Nederland) er zo vol achter gaat staan, zegt dat wel veel. En ja, natuurlijk kun je dan ambtenaren vinden die het niet zo ervaren hebben, dat geeft het NRC ook al vanaf het begin aan. Dat 'factchecken' is dus wat mij betreft ook zeer weinig waard, dat zou pas wat waard zijn als ze echt minstens 80% van de ambtenaren die met Arib hebben gewerkt zouden spreken.
Niet 80% maar alle direct betrokken ambtenaren, ben je nu overtuigd? Wellicht moet je loslaten dat de redacteuren van de NRC niet gebruikt zijn. Sowieso het feit dat de brieven anoniem zijn is nogal treurig, en het feit dat er gelekt is.

If it walks like a duck....etc.

quote:
De griffier van de coronacommissie is meer dan verbaasd als hij Van Groningen hoort vertellen dat er problemen zouden zijn tussen Arib en zijn ondersteuningsteam. De volgende dag bespreekt hij de kwestie daarom met alle direct betrokken ambtenaren. Die geven unaniem aan dat ze zich ‘niet herkennen’ in het geschetste beeld: zij kunnen wel degelijk goed samenwerken met commissievoorzitter Arib.

Besloten wordt dat de griffier namens alle bij de TCC betrokken ambtenaren een mail stuurt aan de leden van de commissie. Het bericht wordt vrijdagmiddag 30 september j.l. om 15.39 verstuurd. De griffier schrijft: “De afgelopen dagen zijn veel berichten verschenen over de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona. Op een van die berichten wil ik graag, namens de hele commissiestaf, een reactie geven.”
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:09:29 #64
408813 crew  trein2000
pi_206197114
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 07:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het presidium dit niet mag, wie dan wel? Of mag je als kamervoorzitter (of kamerlid) dictatoriaal doen wat je wil met de medewerkers van de kamer, omdat je een soort van onschendbaar bent?
Datzelfde college dat Baudet onderzocht gaat ook over de handhaving van de gedragscode. Dat zou ik een logischer loket vinden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206197134
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:54 schreef zoost het volgende:

[..]
Niet 80% maar alle direct betrokken ambtenaren, ben je nu overtuigd? Wellicht moet je loslaten dat de redacteuren van de NRC niet gebruikt zijn. Sowieso het feit dat de brieven anoniem zijn is nogal treurig, en het feit dat er gelekt is.

If it walks like a duck....etc.
[..]

De HP heeft alleen met de griffier gesproken, niet met alle betrokken ambtenaren. Sowieso is het na die enorme stroom aan berichten over Arib haar manier van werken die eigenlijk al 5 jaar aan houdt, heel erg gek om te doen alsof er niks aan de hand is. Ook mensen als Joost Vullings geven aan dat ze hier eigenlijk al jaren vanaf weten. Eigenlijk heb ik nog geen journalist gehoord of gelezen voor wie dit een verrassing is.

Het lijkt inderdaad op een eend: de eend dat Arib zeer slecht functioneerde als leidinggevende van de medewerkers. En dat Arib nu in een soort persoonlijke strijd, opvallend genoeg gesteund door letterlijk 0 PvdAers binnen of buiten Den Haag (die kennen haar beter), zoveel mogelijk schade aan wil richten. Op die eend lijkt het.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206197141
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Datzelfde college dat Baudet onderzocht gaat ook over de handhaving van de gedragscode. Dat zou ik een logischer loket vinden.
Dat college wat al meerdere keren heeft aangegeven eigenlijk tandeloos te zijn? En niet te kunnen oordelen over medekamerleden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:16:41 #67
408813 crew  trein2000
pi_206197167
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
De HP heeft alleen met de griffier gesproken, niet met alle betrokken ambtenaren. Sowieso is het na die enorme stroom aan berichten over Arib haar manier van werken die eigenlijk al 5 jaar aan houdt, heel erg gek om te doen alsof er niks aan de hand is. Ook mensen als Joost Vullings geven aan dat ze hier eigenlijk al jaren vanaf weten. Eigenlijk heb ik nog geen journalist gehoord of gelezen voor wie dit een verrassing is.

Het lijkt inderdaad op een eend: de eend dat Arib zeer slecht functioneerde als leidinggevende van de medewerkers. En dat Arib nu in een soort persoonlijke strijd, opvallend genoeg gesteund door letterlijk 0 PvdAers binnen of buiten Den Haag (die kennen haar beter), zoveel mogelijk schade aan wil richten. Op die eend lijkt het.
Natuurlijk is er wat aan de hand. Dat staat helemaal niet ter discussie, of dat ook grensoverschrijdend is of niet kun je onderzoeken (een verdomd slechte leidinggevende zijn is nog niet grensoverschrijdend). Alleen het feit dat zij die commissie gaat voorzitten wordt wel gebruikt als soort van legitimatie voor het proces zoals dat is ingezet en in dat licht is dit wel apart.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206197299
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk is er wat aan de hand. Dat staat helemaal niet ter discussie, of dat ook grensoverschrijdend is of niet kun je onderzoeken (een verdomd slechte leidinggevende zijn is nog niet grensoverschrijdend). Alleen het feit dat zij die commissie gaat voorzitten wordt wel gebruikt als soort van legitimatie voor het proces zoals dat is ingezet en in dat licht is dit wel apart.
Ja. Al kan ik me voorstellen dat het meewerken aan zo'n commissie via een soort van inschrijven gaat, ambtenaren kunnen zich aanmelden als medewerker. Het is namelijk geen standaard werk, er is geen vaste groep medewerkers voor. En het schijnt soms wel flinke overuren op te leveren. Dan is het niet gek dat je een groep bij elkaar hebt die nooit problemen hadden met Arib, het deel wat dat wel had zal zich niet hebben opgegeven.

Dat er een groep is die nooit problemen met Arib heeft gehad is duidelijk. Maar dat er ook een behoorlijke groep is die enorme problemen heeft gehad met Arib ook.

En je gaat in een klas waarin maar 1 kind wordt gepest ook niet zeggen "bijna niemand heeft er last van, dus er wordt niet gepest". Er was hier voor een deel van de ambtenaren gewoon geen veilige werksituatie meer. En of dat bewust was of inderdaad onkunde, dat moet uit dat onderzoek blijken. Ik denk trouwens onkunde, zie geen reden voor Arib om bewust ambtenaren te pesten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206197829
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja. Al kan ik me voorstellen dat het meewerken aan zo'n commissie via een soort van inschrijven gaat, ambtenaren kunnen zich aanmelden als medewerker. Het is namelijk geen standaard werk, er is geen vaste groep medewerkers voor. En het schijnt soms wel flinke overuren op te leveren. Dan is het niet gek dat je een groep bij elkaar hebt die nooit problemen hadden met Arib, het deel wat dat wel had zal zich niet hebben opgegeven.
Des te merkwaardiger de timing. Als je niet graag voor haar werkt, dan geef je je toch niet op?

quote:
Dat er een groep is die nooit problemen met Arib heeft gehad is duidelijk. Maar dat er ook een behoorlijke groep is die enorme problemen heeft gehad met Arib ook.
Dat zal voor meer leidinggevenden gelden, kan ik mij zo voor stellen. Geen reden om anonieme brieven te sturen en dit te lekken naar de pers. Nee; dit is een bewuste sabotage actie. NRC is speelbal van de mensen achter de schermen die dit zo bedacht hebben.

quote:
En je gaat in een klas waarin maar 1 kind wordt gepest ook niet zeggen "bijna niemand heeft er last van, dus er wordt niet gepest". Er was hier voor een deel van de ambtenaren gewoon geen veilige werksituatie meer. En of dat bewust was of inderdaad onkunde, dat moet uit dat onderzoek blijken. Ik denk trouwens onkunde, zie geen reden voor Arib om bewust ambtenaren te pesten.
Daarom is het ook zo merkwaardig dat er geen wederhoor is toegepast en meteen de landsadvocaat is ingeschakeld. Het zaakje stinkt.
pi_206198587
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:29 schreef zoost het volgende:

[..]
Des te merkwaardiger de timing. Als je niet graag voor haar werkt, dan geef je je toch niet op?
[..]
Dat zal voor meer leidinggevenden gelden, kan ik mij zo voor stellen. Geen reden om anonieme brieven te sturen en dit te lekken naar de pers. Nee; dit is een bewuste sabotage actie. NRC is speelbal van de mensen achter de schermen die dit zo bedacht hebben.
[..]
Daarom is het ook zo merkwaardig dat er geen wederhoor is toegepast en meteen de landsadvocaat is ingeschakeld. Het zaakje stinkt.
Het zaakje stinkt helemaal niet. Er is niemand achter de schermen bezig. Het is gewoon zoals het is: Arib heeft voor een hoop onrust onder de werknemers van de kamer gezorgd. Dat is ook geen nieuws. En voor de wederhoor kwam Arib niet opdagen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206198692
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het zaakje stinkt helemaal niet. Er is niemand achter de schermen bezig. Het is gewoon zoals het is: Arib heeft voor een hoop onrust onder de werknemers van de kamer gezorgd. Dat is ook geen nieuws. En voor de wederhoor kwam Arib niet opdagen.
Deze zaak had behandeld moeten worden toen het voor sommige mensen blijkbaar problematisch was en niet nu nadat ze al 1.5 jaar weg is als voorzitter.

Achteraf wat gaan janken als deze zaken tijden geleden gebeurt zijn is uitermate laf en getuigd nu niet van een functionerende organisatie.
pi_206198966
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Deze zaak had behandeld moeten worden toen het voor sommige mensen blijkbaar problematisch was en niet nu nadat ze al 1.5 jaar weg is als voorzitter.

Achteraf wat gaan janken als deze zaken tijden geleden gebeurt zijn is uitermate laf en getuigd nu niet van een functionerende organisatie.
Als je het NRC artikel leest: klagen durfde men toen niet eens. Zo'n cultuur was er blijkbaar. En dan is het heel goed dat het nu alsnog naar buiten komt, daar kunnen ze alleen maar van leren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:16:54 #73
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206198981
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 09:54 schreef zoost het volgende:

[..]
Niet 80% maar alle direct betrokken ambtenaren, ben je nu overtuigd?

Lol, dit is echt de slechtste weergave van de feiten denkbaar.
pi_206199059
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het zaakje stinkt helemaal niet. Er is niemand achter de schermen bezig. Het is gewoon zoals het is: Arib heeft voor een hoop onrust onder de werknemers van de kamer gezorgd. Dat is ook geen nieuws. En voor de wederhoor kwam Arib niet opdagen.
Je bent nogal zeker van je zaak. Heerlijk hoor als je de wereld helemaal naar je eigen inzicht mag inrichten, valt het altijd overeen met wat je denkt.
pi_206199130
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je het NRC artikel leest: klagen durfde men toen niet eens. Zo'n cultuur was er blijkbaar. En dan is het heel goed dat het nu alsnog naar buiten komt, daar kunnen ze alleen maar van leren.
Waar zijn de vertrouwenspersonen en de OR in dat verhaal dat men niet durfde te klagen? Een in mijn opinie zeer doorzichtige smoes om het niet functioneren van de organisatie af te schuiven op een voorzitter.
pi_206199172
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:25 schreef zoost het volgende:

[..]
Je bent nogal zeker van je zaak. Heerlijk hoor als je de wereld helemaal naar je eigen inzicht mag inrichten, valt het altijd overeen met wat je denkt.
Dat is meer iets voor complotdenkers, mensen die ook nu weer denken dat er iemand achter de schermen aan de touwtjes trekt. Feit is gewoon dat we al sinds Arib er net zat veel klachten hoorden van het personeel, journalisten dat al die jaren hebben benoemd en dat er in die periode heel veel personeel verdwenen is. Als je dat dan weet, dan is het toch niet gek dat dat een keer tot uitbarsting komt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199255
Ander feitje.

Door voor sommige mensen opgevoerde werkdruk wordt van alles beweerd. Vaak wordt dit gedaan door niet functionerende mensen dat zien we normaliter ook bij normale organisaties als er een reorganisatie plaatsvind en opeens sommige (omhoog gevallen) mensen op hun verantwoordelijkheden aangesproken blijven worden door interm managers. ;)
pi_206199276
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:46 schreef Basp1 het volgende:
Ander feitje.

Door voor sommige mensen opgevoerde werkdruk wordt van alles beweerd. Vaak wordt dit gedaan door niet functionerende mensen dat zien we normaliter ook bij normale organisaties als er een reorganisatie plaatsvind en opeens sommige (omhoog gevallen) mensen op hun verantwoordelijkheden aangesproken blijven worden door interm managers. ;)
Kom op, lees dat artikel in het NRC eens... dat heb je duidelijk niet gedaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199282
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is meer iets voor complotdenkers, mensen die ook nu weer denken dat er iemand achter de schermen aan de touwtjes trekt. Feit is gewoon dat we al sinds Arib er net zat veel klachten hoorden van het personeel, journalisten dat al die jaren hebben benoemd en dat er in die periode heel veel personeel verdwenen is. Als je dat dan weet, dan is het toch niet gek dat dat een keer tot uitbarsting komt?
Je weet meer dan ik. Of praat je anderen na? Kun je 2 artikelen linken van kritiek op haar functioneren tijdens haar voorzitterschap? Ik kan ze niet vinden.
pi_206199293
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is meer iets voor complotdenkers, mensen die ook nu weer denken dat er iemand achter de schermen aan de touwtjes trekt. Feit is gewoon dat we al sinds Arib er net zat veel klachten hoorden van het personeel, journalisten dat al die jaren hebben benoemd en dat er in die periode heel veel personeel verdwenen is. Als je dat dan weet, dan is het toch niet gek dat dat een keer tot uitbarsting komt?
Behalve dat het wel allemaal mosterd na de maaltijd is. Lekker op tijd, dat onderzoek. Ik ga Arib hier niet verdedigen maar laat Bergkamp ook eens naar haar eigen optreden kijken.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:55:45 #81
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199333
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:46 schreef Basp1 het volgende:
Ander feitje.

Door voor sommige mensen opgevoerde werkdruk wordt van alles beweerd. Vaak wordt dit gedaan door niet functionerende mensen dat zien we normaliter ook bij normale organisaties als er een reorganisatie plaatsvind en opeens sommige (omhoog gevallen) mensen op hun verantwoordelijkheden aangesproken blijven worden door interm managers. ;)
Ander feitje.
Geen artikelen lezen en niet geïnteresseerd zijn in de werkomstandigheden van mensen die je niet kent, vanuit een misplaatste arrogantie over kwaliteiten en capaciteiten, kan ervoor zorgen dat je hele domme dingen post.
pi_206199344
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:50 schreef zoost het volgende:

[..]
Je weet meer dan ik. Of praat je anderen na? Kun je 2 artikelen linken van kritiek op haar functioneren tijdens haar voorzitterschap? Ik kan ze niet vinden.
1 sec googelen levert deze link al op:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-renovatie-binnenhof

Maar er is volgens mij ook wel meer te vinden.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:57:37 #83
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199350
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:51 schreef alpeko het volgende:

[..]
Behalve dat het wel allemaal mosterd na de maaltijd is. Lekker op tijd, dat onderzoek. Ik ga Arib hier niet verdedigen maar laat Bergkamp ook eens naar haar eigen optreden kijken.
En wat gaat dat kijken naar haar eigen optreden dan oplossen?
En natuurlijk is het mosterd na de maaltijd op het moment dat er door de angstcultuur niemand durft op te treden tijdens de maaltijd. Maar het is überhaupt geen mosterd na de maaltijd, want uit het nog te doene onderzoek kunnen aanbevelingen komen hoe dergelijke situaties met andere voorzitters in de toekomst voorkomen kunnen worden en hoe de werkomgeving van de werknemers beter bestand kan worden gemaakt tegen zaken als een angstcultuur... En dat is voor eeuwig nuttig.
pi_206199359
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:57 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
En wat gaat dat kijken naar haar eigen optreden dan oplossen?

Een geschiktere Tweede Kamervoorzitter
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:59:17 #85
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:58 schreef alpeko het volgende:

[..]
Een geschiktere Tweede Kamervoorzitter
Want het is ontzettend ongeschikt om te geven om de werkomstandigheden van de mensen waar je elke dag mee moet werken? Goeie instelling, had het vast goed gedaan in de industrie van 1850.
pi_206199375
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:59 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Want het is ontzettend ongeschikt om te geven om de werkomstandigheden van de mensen waar je elke dag mee moet werken? Goeie instelling, had het vast goed gedaan in de industrie van 1850.
Waar heb ik dat exact gezegd?
pi_206199382
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:50 schreef zoost het volgende:

[..]
Je weet meer dan ik. Of praat je anderen na? Kun je 2 artikelen linken van kritiek op haar functioneren tijdens haar voorzitterschap? Ik kan ze niet vinden.
Die kan ik nu zo niet vinden kmdat het allemaal over nu gaat, maar het was echt algemeen bekend. Krijg ook al jaren allerlei politieke nieuwsbrieven en daar kwam het ook gewoon terug. Alle journalisten zeggen nu toch ook 'dit wisten we eigenlijk wel'.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199397
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:51 schreef alpeko het volgende:

[..]
Behalve dat het wel allemaal mosterd na de maaltijd is. Lekker op tijd, dat onderzoek. Ik ga Arib hier niet verdedigen maar laat Bergkamp ook eens naar haar eigen optreden kijken.
Onderzoek doen naar een voormalige angstcultuur vind ik nooit mosterd na de maaltijd. Doe je geen onderzoek, dan kan die cultuur ook zo terug komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:03:40 #89
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199410
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:59 schreef alpeko het volgende:

[..]
Waar heb ik dat exact gezegd?
Je gaat Arib niet verdedigen maar laat Bergkamp ook eens naar haar eigen optreden kijken.
Aangezien je het linkt aan Arib, mag ik aannemen dat het gaat om de kwestie Arib. Daarin keur jij het handelen van Vera Bergkamp af, want waarom zou je anders vinden dat ze naar zichzelf moet kijken. Vera Bergkamp die een onderzoek wilde instellen naar de sfeer op de werkvloer en potentiële angstculturen onder het ambtenarenbestand van de TK.

Of hoe bedoelde je die opmerking over Arib en Bergkamp anders?
pi_206199423
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:51 schreef alpeko het volgende:

[..]
Behalve dat het wel allemaal mosterd na de maaltijd is. Lekker op tijd, dat onderzoek. Ik ga Arib hier niet verdedigen maar laat Bergkamp ook eens naar haar eigen optreden kijken.
Wat had Bergkamp anders moeten doen?

Hoe het volgens mij gegaan is:
1. Bergkamp ontvangt twee anonieme brieven met ernstige klachten van werknemers
2. Bergkamp vraagt advies aan de Landadvocaat hoe ze hier het beste mee om kan gaan
3. Landadvocaat adviseert met klem om een intern onderzoek in te stellen
4. Bergkamp legt het voor aan het presidium, die unaniem instemmen met intern onderzoek
5. Bergkamp nodigt Arib uit om haar kant van het verhaal te geven

Wat hier tussendoor loopt is dat tussen stap 4 en 5 het onderzoek gelekt wordt naar de media, maar dat kun je Bergkamp niet verwijten lijkt me.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 14:04:45 ]
pi_206199440
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:03 schreef EinarBoe het volgende:
Of hoe bedoelde je die opmerking over Arib en Bergkamp anders?
Fijn dat je er je eigen interpretatie aan geeft. Bij goed voorzitterschap hoort ook dat je een persoon waar anonieme geruchten over zijn in bescherming geeft. Waarom niet eerst een gesprek aan gaan met Arib. Bergkamp - als eindverantwoordelijke hier - heeft evengoed nagelaten om correct om te gaan met deze kwestie ten koste van de naam van Arib.
pi_206199442
En Bergkamp heeft zich een waardeloze voorzitter van grote vergaderingen getoond, maar dat is dus maar een deeltje van de functie kamervoorzitter. Anders was Bosma wel gekozen, die is daar onbetwistbaar de beste in. Het gaat om meer. Representatie, bijvoorbeeld. Maar ook leidinggeven aan de medewerkers. Allemaal net zo belangrijk. En dus kun je moeilijk zeggen dat Arib een goede voorzitter was en Bergkamp een slechte. Bergkamp is voor het personeel wel veel beter (ze heeft gelijk paal en perk gesteld aan het nachtelijke vergaderen, voor het personeel) en dat is echt een heel belangrijk deel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199452
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:06 schreef alpeko het volgende:

[..]
Fijn dat je er je eigen interpretatie aan geeft. Bij goed voorzitterschap hoort ook dat je een persoon waar anonieme geruchten over zijn in bescherming geeft. Waarom niet eerst een gesprek aan gaan met Arib. Bergkamp - als eindverantwoordelijke hier - heeft evengoed nagelaten om correct om te gaan met deze kwestie ten koste van de naam van Arib.
Arib heeft dat gesprek al voor het lekken geweigerd, dat weet je hoop ik?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199453
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:50 schreef zoost het volgende:

[..]
Je weet meer dan ik. Of praat je anderen na? Kun je 2 artikelen linken van kritiek op haar functioneren tijdens haar voorzitterschap? Ik kan ze niet vinden.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-renovatie-binnenhof
https://www.nrc.nl/nieuws(...)mer-7924584-a1553257
https://www.volkskrant.nl(...)adija-arib~b26a9249/
pi_206199457
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 13:46 schreef Basp1 het volgende:
Ander feitje.

Door voor sommige mensen opgevoerde werkdruk wordt van alles beweerd. Vaak wordt dit gedaan door niet functionerende mensen dat zien we normaliter ook bij normale organisaties als er een reorganisatie plaatsvind en opeens sommige (omhoog gevallen) mensen op hun verantwoordelijkheden aangesproken blijven worden door interm managers. ;)
Alleen waren het in dit geval juist de door Arib aangenomen nieuwe managers met wie ze binnen de kortste keren in conflict raakte. Die zijn alledrie opgestapt.
pi_206199475
twitter
pi_206199476
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Arib heeft dat gesprek al voor het lekken geweigerd, dat weet je hoop ik?
Ze hoorde het van journalisten, niet van Bergkamp. Dat weet je hoop ik?

Dat laatste toontje bevalt me niet zo trouwens
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:11:36 #98
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199482
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:06 schreef alpeko het volgende:

[..]
Fijn dat je er je eigen interpretatie aan geeft. Bij goed voorzitterschap hoort ook dat je een persoon waar anonieme geruchten over zijn in bescherming geeft.
Ja, dat gebeurt ook.
quote:
Waarom niet eerst een gesprek aan gaan met Arib.
Hoe bedoel je, eerst? Er is gepoogd met Arib te praten, maar ze wilde geen gesprek met Bergkamp. En het onderzoek dat nog moet komen is het moment om de situatie van beide kanten in kaart te brengen. Dus elke vorm van wederhoor gaat nog plaatsvinden en er is ook nog niemand veroordeeld.
quote:
Bergkamp - als eindverantwoordelijke hier - heeft evengoed nagelaten om correct om te gaan met deze kwestie ten koste van de naam van Arib.
Gek genoeg heb je daar geen enkel argument voor.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:13:00 #99
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199492
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:10 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ze hoorde het van journalisten, niet van Bergkamp. Dat weet je hoop ik?

Dat laatste toontje bevalt me niet zo trouwens
Ze hoorde van journalisten dat er een onderzoek ingesteld zou worden. Dat kan gebeuren, daar heeft Bergkamp niet zoveel mee te maken of schuld aan, aangezien die al gepoogd had en van plan was om haar hierover in te lichten. Wat is nou precies je probleem?
pi_206199501
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:10 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ze hoorde het van journalisten, niet van Bergkamp. Dat weet je hoop ik?

Dat laatste toontje bevalt me niet zo trouwens
Ik bedoelde er niks mee. Er is alleen zo veel langs gekomen dat je wat kunt missen. En Arib had de uitnodiging al afgeslagen voordat ze iets hoorde van journalisten of voor er gelekt was. Arib weigerde te komen praten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199516
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:11 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ja, dat gebeurt ook.
Nee want Arib is al onder de bus geflikkerd.

quote:
Hoe bedoel je, eerst? Er is gepoogd met Arib te praten, maar ze wilde geen gesprek met Bergkamp. En het onderzoek dat nog moet komen is het moment om de situatie van beide kanten in kaart te brengen. Dus elke vorm van wederhoor gaat nog plaatsvinden en er is ook nog niemand veroordeeld.
Dat is evident dat nog niemand is veroordeeld. Wel beschadigd. Dat zal niet louter de reden voor het opstappen van Arib zijn.

quote:
Gek genoeg heb je daar geen enkel argument voor.
Wat je wilt... Bergkamp is de beste voorzitter die we kunnen wensen.
pi_206199520
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:10 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Ik vind Nijboer hier echt heel sterk in, jammer dat hij zich gedwongen voelt het presidium te verlaten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:21:44 #103
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206199567
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind Nijboer hier echt heel sterk in, jammer dat hij zich gedwongen voelt het presidium te verlaten.
De PvdA had hem ook al laten vallen door te zeggen dat ze vonden dat het presidium het allemaal verkeerd had gedaan. Die krijgen het goed voor elkaar om aan twee kanten van het spectrum te verliezen.

En dit is weer een nieuwe stap in het politiseren van werkelijk alles. Opkomen voor werknemers wordt nu al gezien als een aanval op politieke personen, en mensen die proberen nog een beetje integer te zijn worden door het slijk gehaald omdat ze de 'verkeerde' mensen in vizier zouden nemen.
pi_206199573
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:13 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Ze hoorde van journalisten dat er een onderzoek ingesteld zou worden. Dat kan gebeuren, daar heeft Bergkamp niet zoveel mee te maken of schuld aan, aangezien die al gepoogd had en van plan was om haar hierover in te lichten. Wat is nou precies je probleem?
Maar toen lag het dus al op straat. Dat was woe. Ik snap Arib wel dat je als men - we weten niet wie - het nodig vond om dit zonder enige wederhoor al te lekken - dat je dan geen zin hebt om nog even op de thee te gaan. Mogen we dat Bergkamp kwalijk nemen als voorzitter? Euh ja.. ik vind dat onzorgvuldig ook als ze niet het lek is. Of het te voorkomen was geweest, weet ik niet. Lastig waarschijnlijk. Maar er zijn wel spins te bedenken waarbij het goed uitkwam en als je als presidium politiek gaat bedrijven dan begeef je je op glad ijs. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen intern onderzoek hadden moeten starten.
pi_206199692
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:26 schreef alpeko het volgende:
De volgorde op die dag is:

1. Arib werd uitgenodigd voor gesprek
2. Arib weigert gesprek
3. Arib hoort van journalisten wat er is
4. Alles ligt op straat

Het weigeren van het gesprek heeft dus niks met het lek te maken, of er moet eerder al richting Arib zijn gelekt (en dan klopt 3 niet meer en heeft ze het niet van journalisten gehoord).

[ Bericht 10% gewijzigd door trein2000 op 04-10-2022 14:33:53 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199741
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
De volgorde op die dag is:

1. Arib werd uitgenodigd voor gesprek
2. Arib weigert gesprek
3. Arib hoort van journalisten wat er is
4. Alles ligt op straat
Vreemd dat we een andere tijdlijn hebben. Ik baseer me hier op:

https://www.nu.nl/politie(...)de-uitgang-ging.html

quote:
28 september 2022: Onderzoek naar gedrag Arib lekt uit
Deze woensdag barst de bom. Via NRC lekt uit dat er een onderzoek komt vanwege mogelijk grensoverschrijdend gedrag van Arib. Zijzelf weet dat nog niet en hoort het via de media

29 september: Woedende Arib weigert mee te werken
Arib reageert woedend op het onderzoek. Ze noemt het een "politieke dolksteek" van Bergkamp dat het onderzoek uitlekt. Laatstgenoemde ontkent alle beschuldigingen. Bergkamp zegt te betreuren dat het onderzoek op straat lag voordat zij met Arib kon spreken.
Lijkt me dan niet dat Arib al een uitnodiging heeft gehad van Bergkamp of het moet er eentje zijn zonder dat daarbij was aangegeven waar het over ging.
pi_206199762
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:36 schreef alpeko het volgende:

[..]
Vreemd dat we een andere tijdlijn hebben. Ik baseer me hier op:

https://www.nu.nl/politie(...)de-uitgang-ging.html
[..]
Lijkt me dan niet dat Arib al een uitnodiging heeft gehad van Bergkamp of het moet er eentje zijn zonder dat daarbij was aangegeven waar het over ging.
Dat laatste is het geval, ze had een uitnodiging voor een gesprek zonder details waar het over ging (geen onlogische keus, anders zou Arib het via de media kunnen spelen zonder met het presidium in gesprek te gaan).

En dat gesprek had ze dus al geweigerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206199786
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat laatste is het geval, ze had een uitnodiging voor een gesprek zonder details waar het over ging (geen onlogische keus, anders zou Arib het via de media kunnen spelen zonder met het presidium in gesprek te gaan).
Ja maar dan klopt het toch dat Arib het via de pers moest horen en dat een gesprek niet heel veel toevoegt als je al hebt gehoord wat ze te zeggen hadden: de aankondiging van een - prima te billijken - onderzoek. Kortom: ik snap Arib heel goed.
quote:
En dat gesprek had ze dus al geweigerd.
Ah, ja dat snap ik dan weer niet maar ze zal haar vermoedens dan al wel gehad hebben of het al wel via het NRC gehoord hebben. Die zullen haar vermoedelijk ook wel naar een reactie hebben gevraagd voor publicatie. Of eerder nog Nijboer aangezien die gebeld had met Arib.

Al kan ik dat nergens terugvinden. Ik zie alleen maar staan dat ze do avond een uitnodiging kreeg. Of moet dat zijn: voor een gesprek op donderdag avond. Maar sowieso niet wanneer. Waar heeft dat gestaan? Ik lees:

quote:
Ze heeft mij vaak genoeg in de zaal zien zitten en heeft niks gezegd! Ze had ook contact kunnen opnemen." Ze zet ook vraagtekens bij 'hoe D66 dit weer heeft geklaard'.
Liegt Arib dit dan?

[ Bericht 10% gewijzigd door alpeko op 04-10-2022 14:45:55 ]
pi_206200331
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:36 schreef alpeko het volgende:

[..]
Vreemd dat we een andere tijdlijn hebben. Ik baseer me hier op:

https://www.nu.nl/politie(...)de-uitgang-ging.html
[..]
Lijkt me dan niet dat Arib al een uitnodiging heeft gehad van Bergkamp of het moet er eentje zijn zonder dat daarbij was aangegeven waar het over ging.
Ze had een uitnodiging voor donderdag ochtend.
pi_206200333
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:17 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Wilders noemde het ook een gitzwarte dag toen Arib werd verkozen. En nu schreeuwt hij dat het een schande is dat ze vertrekt.
Dat komt omdat Arib Wilders hier en daar ook een handje hielp. Zie de hoofdelijke stemming rondom de zorgsalarissen en dat coalitie-Kamerleden uit het gebouw moesten rennen om een quorum te voorkomen. Pure overwinning voor hem. Zo'n Kamervoorzitter zou ik ook laten zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 15:34:17 ]
pi_206200370
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 10:12 schreef Hanca het volgende:
Het lijkt inderdaad op een eend: de eend dat Arib zeer slecht functioneerde als leidinggevende van de medewerkers.
Dat is juist het hele probleem dat ook in de podcast van de NRC (Haagse Zaken) hierover wordt aangestipt: ze is helemaal geen leidinggevende van de ambtenaren, dat is de griffier. Ze gaat over het politiek proces. Dat ze zichzelf als 'baas van de Tweede Kamer' positioneerde, vormde bron van narigheid. De pogingen om haar tot inkeer te brengen slaagden niet (meerdere interventies) en politiek draagvlak om haar te vervangen was er ook niet (ze had de beeldvorming juist mee).
pi_206200407
twitter


Ook ter relativering van het beeld van de 'daadkrachtige voorzitter'.

[ Bericht 74% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 15:35:29 ]
pi_206208846
Onrust in coronacommissie: leden vrezen komst minder kritische opvolger Arib

Helaas premium, maar dit komt ter sprake:

Brief Bergkamp rammelt: ambtenaren coronacommissie hebben géén probleem met Arib

En een deel van de commissie vindt dat de opvolger niet uit de geledingen van de coalitie mag komen, omdat die partijen in het kabinet het coronabeleid hebben gemaakt, zou een ’coalitie-voorzitter’ niet goed zijn voor de onafhankelijkheid van de commissie. Nou, reken er maar op dat het wel gebeurd.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 5 oktober 2022 @ 08:36:21 #115
491163 Viesdik
pi_206208872
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 14:15 schreef alpeko het volgende:
Wat je wilt... Bergkamp is de beste voorzitter die we kunnen wensen.
Lol. Deze man is serieus niet goed hoor :')
  User die altijd boos en kwaad is 2022 woensdag 5 oktober 2022 @ 08:37:06 #116
491163 Viesdik
pi_206208876
Martin bosman is de enige juiste
pi_206208945
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:31 schreef Mylene het volgende:
Onrust in coronacommissie: leden vrezen komst minder kritische opvolger Arib

Helaas premium, maar dit komt ter sprake:

Brief Bergkamp rammelt: ambtenaren coronacommissie hebben géén probleem met Arib

En een deel van de commissie vindt dat de opvolger niet uit de geledingen van de coalitie mag komen, omdat die partijen in het kabinet het coronabeleid hebben gemaakt, zou een ’coalitie-voorzitter’ niet goed zijn voor de onafhankelijkheid van de commissie. Nou, reken er maar op dat het wel gebeurd.
De voorzitter komt bij zulke zaken minstens net zo vaak niet uit de coalitie. De eerste keus was ook geen coalitiepoliticus. Waarom zou het dan nu zo zeker zijn dat dat wel gaat gebeuren? Gestook van de Telegraaf, als je het mij vraagt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 5 oktober 2022 @ 08:57:47 #118
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206209006
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 08:31 schreef Mylene het volgende:
Onrust in coronacommissie: leden vrezen komst minder kritische opvolger Arib

En een deel van de commissie vindt dat de opvolger niet uit de geledingen van de coalitie mag komen, omdat die partijen in het kabinet het coronabeleid hebben gemaakt, zou een ’coalitie-voorzitter’ niet goed zijn voor de onafhankelijkheid van de commissie. Nou, reken er maar op dat het wel gebeurd.
Ah, preventief janken, dat is altijd een goed idee.
pi_206214480
twitter


quote:
Een collega van mij is zo’n ‘slachtoffer’ van Arib. Ze wordt nu gebeld door hoge ambtenaren, een soort belclubje onder de klagers. Of ze haar verhaal wil doen. Er is sprake van coördinatie en afstemming van bovenaf
pi_206214504
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:34 schreef zoost het volgende:
[ twitter ]
[..]

Ook een klein clubje dat zich onveilig heeft gevoeld op de werkvloer is extreem ernstig. Zelfs al gaat het maar om 1 persoon. Dat wegpoetsen waar die ambtenaren nu via HP De Tijd mee bezig zijn, verdient eigenlijk ook wel een onderzoek. Dat verklaart namelijk voor een groot deel hoe de situatie heeft kunnen ontstaan.

Als Nijboer zo vol achter de noodzaak van onderzoek gaat staan, kun je niet via een krantenbericht doen alsof er niks aan de hand is. Klokkenluiders shamen, ik dacht dat we daar wel vanaf waren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206220987
quote:
Nadat Arib in juli tot voorzitter van de Tijdelijke commissie Corona was gekozen, besloot het presidium ineens onderzoek naar de vorige preses te verordonneren. Let wel: niet vóórdat maar nádat Arib, notabene door de Kamer zelf, was aangewezen om deze commissie te leiden.

Deze aanpak van Bergkamp is fundamenteel problematisch. Afgaande op de reconstructie in deze krant heeft het presidium dit onderzoek gelast op instigatie van employees die zich niet konden vinden in het politieke besluit van de Kamer om Arib een enquêtecommissie toe te vertrouwen. Door tegemoet te komen aan deze wens tot genoegdoening bij de griffie heeft het ambtelijk apparaat greep gekregen op het politieke proces. Deze coup had het presidium niet mogen tolereren. Want door deze interventie tegen een besluit van de Kamer toe te staan en met eigen vervolgstappen zelfs te bekrachtigen, heeft Kamervoorzitter Bergkamp het politieke primaat van de volksvertegenwoordiging en wetgevende macht te grabbel gegooid.

Door Arib aan een disciplinair onderzoek te onderwerpen nadat de Tweede Kamer haar had gekozen in een bij uitstek politieke functie, hebben Bergkamp c.s. de parlementaire democratie, die na drie kabinetten-Rutte toch al in zwaar weer verkeert, schade berokkend. Dat is op langere termijn een grotere zonde dan een tijdelijk schrikbewind zonder tissues.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)op-het-spel-a4144258
pi_206232697
Blijkbaar speelden er in de periode 1998 t/m 2012 ook problemen tussen Arib en medewerkers, toen van de fractie: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t=&utm_term=20221007

Zelfs zo erg, dat van 2007 t/m 2012 er geen fractiemedewerkers voor haar werken, maar dat ze haar eigen personeel moet werven. In 2014 was er toen onrust bij de fractiemedewerkers omdat ze tot fractiesecretaris werd verkozen. Maar ook toen werd het samenwerken met en de veiligheid van medewerkers (een hoofdtaak van de fractiesecretaris) minder belangrijk gevonden dan politieke punten.

Er is duidelijk iets goed mis gegaan, dat Arib toch kon worden verkozen als kamervoorzitter. Waarom had de Kamer (alle kamerleden wisten waarschijnlijk van de problemen, iemand die eigen medewerkers moet zoeken, dat blijft niet onbekend) zo weinig oog voor de medewerkers van de Kamer? Ik snap dat echt niet. Als Kamer heb je een voorbeeldfunctie en goed werkgeverschap is dus minstens zo essentieel als wat er allemaal in de Kamer gezegd wordt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206248047
twitter
pi_206433889
Bergkamp is in elk geval daadkrachtiger geworden:

https://nos.nl/artikel/24(...)r-aanscherpen-regels

Lijkt me prima om de regels die voor journalisten gelden, voor iedereen te laten gelden. Met youtube, instagram, twitter en al die andere ongein is iedereen een potentiële journalist. Filmen terwijl je een kamer binnen komt of iemand filmen zonder toestemming in het kamergebouw verbieden lijkt me niet zo ingewikkeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 24 oktober 2022 @ 16:39:59 #125
408813 crew  trein2000
pi_206434568
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:30 schreef Hanca het volgende:
Bergkamp is in elk geval daadkrachtiger geworden:

https://nos.nl/artikel/24(...)r-aanscherpen-regels

Lijkt me prima om de regels die voor journalisten gelden, voor iedereen te laten gelden. Met youtube, instagram, twitter en al die andere ongein is iedereen een potentiële journalist. Filmen terwijl je een kamer binnen komt of iemand filmen zonder toestemming in het kamergebouw verbieden lijkt me niet zo ingewikkeld.
Alleen sanctionering van Kamerleden is veel ingewikkelder. Je zag al wat voor beroering die schorsing gaf, en dan ging dat nog om een financiële kwestie. Laat staan wat er gebeurt als het om iets gaat wat een stuk dichter bij het primaire proces ligt.

En dan nog vraag ik me af of dit nu dé oplossing is. Ik vind het wat incidentgedreven, de volgende keer komt Gideon aan huis of op de redactie. Eigenlijk past hier maar een reactie: aangifte.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206440036
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:39 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Alleen sanctionering van Kamerleden is veel ingewikkelder. Je zag al wat voor beroering die schorsing gaf, en dan ging dat nog om een financiële kwestie. Laat staan wat er gebeurt als het om iets gaat wat een stuk dichter bij het primaire proces ligt.

En dan nog vraag ik me af of dit nu dé oplossing is. Ik vind het wat incidentgedreven, de volgende keer komt Gideon aan huis of op de redactie. Eigenlijk past hier maar een reactie: aangifte.
Trouw heeft hier een artikel over: https://www.trouw.nl/poli(...)-de-opties~b119b202/

Daar geven ze aan dat één van de vele commissies van Remkes ooit al heeft geadviseerd om de mogelijkheid tot het verbieden van een partij bij haatzaaien en opruiing te verruimen en om ook meer lichtere straffen mogelijk te maken. Ze uitsluiten van zendtijd voor politieke partijen en financiering stopzetten, bijvoorbeeld. Ik denk dat met name dat laatste wel een goed idee was geweest, hadden ze alleen wel de aanbevelingen van Remkes over moeten nemen. Maar na zo'n incident een maand lang geen subsidie, dat hakt er wel in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 november 2022 @ 22:36:07 #127
408813 crew  trein2000
pi_206527284
Het was weer feest in de commissie voor de werkwijze. Het beeld dat overblijft is een voorzitter die geen gezag heeft en aan alle kanten steun zoekt. Het deed Van Miltenburgiaans aan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 2 november 2022 @ 00:34:45 #128
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206528332
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 22:36 schreef trein2000 het volgende:
Het was weer feest in de commissie voor de werkwijze. Het beeld dat overblijft is een voorzitter die geen gezag heeft en aan alle kanten steun zoekt. Het deed Van Miltenburgiaans aan.
Ze is niet eens in staat om een commissiedebat fatsoenlijk te leiden :'). En constant dat wijzen op de tijd, echt vreselijk irritant.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 2 november 2022 @ 00:44:50 #129
408813 crew  trein2000
pi_206528367
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 00:34 schreef JohnBercow het volgende:

[..]
Ze is niet eens in staat om een commissiedebat fatsoenlijk te leiden :'). En constant dat wijzen op de tijd, echt vreselijk irritant.
Je kunt een debat ook niet fatsoenlijk leiden als je zelf zo nauw bij de materie betrokken bent. Echter, alleen al het feit dat je dat niet aanvoelt geeft te denken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206528396
Wat heeft die Arib nu eigenlijk gedaan dan ?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 2 november 2022 @ 00:54:07 #131
408813 crew  trein2000
pi_206528406
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 00:51 schreef Sjemmert het volgende:
Wat heeft die Arib nu eigenlijk gedaan dan ?
Zich als een hork opstellen jegens personeel. Die klachten zijn ook verre van nieuw.

Maar wat precies weten we niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206528774
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 00:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zich als een hork opstellen jegens personeel. Die klachten zijn ook verre van nieuw.

Maar wat precies weten we niet.
Nee, dat verdient een onderzoek, zeker om herhaling te voorkomen. Maar dan niet het onderzoek zoals nu was voorgesteld, door de griffie die zelf betrokken is. Nee, gewoon een onderzoek van buitenaf.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 2 november 2022 @ 07:35:58 #133
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206528787
quote:
Echt schandelijk dat de Kamer, die jarenlang ruimschoots van haar laakbare opstelling richting medewerkers heeft geweten niks heeft ondernomen en haar zelfs tot voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona heeft verkozen waardoor deze situatie is ontstaan.

Zegt wat mij betreft ontzettend veel over wat voor onoorbare praktijken gedoogd worden door onze volksvertegenwoordigers. Er is blijkbaar veel mis daar in die cultuur.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206533370
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 07:35 schreef Perrin het volgende:

[..]
Echt schandelijk dat de Kamer, die jarenlang ruimschoots van haar laakbare opstelling richting medewerkers heeft geweten niks heeft ondernomen en haar zelfs tot voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona heeft verkozen waardoor deze situatie is ontstaan.

Zegt wat mij betreft ontzettend veel over wat voor onoorbare praktijken gedoogd worden door onze volksvertegenwoordigers. Er is blijkbaar veel mis daar in die cultuur.
Komt nu als een ijsschots boven drijven door deze openbare marokkaanse bitch fight.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206533767
De tering hee, echt nog nooit iemand gezien die zo ontzettend in de slachtofferrol kruipt als Khadija Arib.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206533822
En dan dat gejank van die Kamerleden:

"Ze verdient een beter afscheid!" en "nu kunnen we geen afscheid van haar nemen!"

Uhh ze heeft er zelf voor gekozen om de TK te verlaten en vervolgens zelf bedacht hoe ze de TK wil verlaten. Dat ze dat afscheid niet krijgt ligt toch echt bij mevrouw Arib zelf.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_206537446
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 14:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Komt nu als een ijsschots boven drijven door deze openbare marokkaanse bitch fight.
En zo is er altijd wel weer iemand die er een racistisch, alsmede seksistisch tintje aan meent te moeten geven. Het blijft natuurlijk wel Fok.
pi_206537457
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 07:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat verdient een onderzoek, zeker om herhaling te voorkomen. Maar dan niet het onderzoek zoals nu was voorgesteld, door de griffie die zelf betrokken is. Nee, gewoon een onderzoek van buitenaf.
Wat zou 'van buitenaf' dan moeten inhouden? Ik hoor vooral wie er allemaal niet geschikt zijn als opdrachtgever, maar vrij weinig over wie het dan wel zou moeten zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 november 2022 @ 20:37:44 #139
862 Arcee
Look closer
pi_206537501
quote:
6s.gif Op woensdag 2 november 2022 15:44 schreef Nielsch het volgende:
"Ze verdient een beter afscheid!" en "nu kunnen we geen afscheid van haar nemen!"
De Tweede Kamer heeft haar zelf weggestemd, dus zo geliefd was ze nou ook weer niet.
pi_206537537
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 20:37 schreef Arcee het volgende:

[..]
De Tweede Kamer heeft haar zelf weggestemd, dus zo geliefd was ze nou ook weer niet.
Zo democratisch is dat proces niet natuurlijk. D66 kreeg het voorzitterschap als wisselgeld van de coalitie.
pi_206537586
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 20:33 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
En zo is er altijd wel weer iemand die er een racistisch, alsmede seksistisch tintje aan meent te moeten geven. Het blijft natuurlijk wel Fok.
Wat is er exact niet waar aan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206537795
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 20:34 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat zou 'van buitenaf' dan moeten inhouden? Ik hoor vooral wie er allemaal niet geschikt zijn als opdrachtgever, maar vrij weinig over wie het dan wel zou moeten zijn.
Gewoon een gerenommeerd bureau.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206537833
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 21:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Gewoon een gerenommeerd bureau.
Ja, uiteraard. Die doen het onderzoek, maar niet op eigen initiatief. Het gaat de laatste dagen om de vraag wie dat bureau opdracht geeft (en ook om de inhoud van de opdracht natuurlijk).
pi_206538073
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 21:07 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, uiteraard. Die doen het onderzoek, maar niet op eigen initiatief. Het gaat de laatste dagen om de vraag wie dat bureau opdracht geeft (en ook om de inhoud van de opdracht natuurlijk).
Opdracht moet wel komen uit het presidium, maar wat mij betreft na overleg met álle kamerfracties.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206538132
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 21:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Opdracht moet wel komen uit het presidium, maar wat mij betreft na overleg met álle kamerfracties.
Mij lijkt dat dat evenmin op goedkeuring van deze drie hoogleraren zal kunnen rekenen. Ik lees dit:

quote:
Zij refereerden aan de kritiek die drie hoogleraren vandaag naar de Kamer stuurden. Die vinden het bedenkelijk dat de ambtelijke top van de Kamer opdrachtgever is, en tegelijk ook als belanghebbende inhoudelijk bij de klachten tegen Arib is betrokken.

Verder vinden de hoogleraren het onjuist dat het onderzoek zich uitsluitend lijkt te richten op Arib. Ze wezen op de rol van de verschillende griffiers, de leden van het presidium en Bergkamp zelf. Die zouden de afgelopen jaren ook mogelijk betrokken zijn geweest bij het terzijde leggen van klachten van medewerkers.
De ambtelijke top mag de opdrachtgever niet zijn, omdat ze belanghebbende zijn. Vervolgens wordt gesteld dat Bergkamp en het presidium ook onderwerp van het onderzoek zouden moeten zijn. Daarmee worden zij eveneens belanghebbende en kunnen dientengevolge de opdrachtgever ook niet zijn. Zodat ik me dus afvraag wie dan in hemelsnaam wel de opdrachtgever zou moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2022 21:31:02 ]
pi_206542814
Ik vond gisteren Martin Bosma een verademing in het pensioenakkoord-debat. Een gebbetje hier en daar, een klein applausje mocht van de publieke tribune. Het deed me een beetje aan Arib denken die ook die flair had. Beiden deden het op een natuurlijke ontspannen manier. Wat een contrast met Bergkamp.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 3 november 2022 @ 16:56:12 #147
408813 crew  trein2000
pi_206545185
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2022 12:38 schreef Dutchguy het volgende:
Ik vond gisteren Martin Bosma een verademing in het pensioenakkoord-debat. Een gebbetje hier en daar, een klein applausje mocht van de publieke tribune. Het deed me een beetje aan Arib denken die ook die flair had. Beiden deden het op een natuurlijke ontspannen manier. Wat een contrast met Bergkamp.
Nou ja dat dus. Het is allemaal zo krampachtig bij Bergkamp, ergens had ik nog wel hoop dat ze een beetje los zou komen, alle begin is spannend. Alleen het lijkt alleen maar erger te worden. Gewoon niet de juiste vrouw op de juiste plek.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206550087
quote:
0s.gif Op woensdag 2 november 2022 21:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Mij lijkt dat dat evenmin op goedkeuring van deze drie hoogleraren zal kunnen rekenen. Ik lees dit:
[..]
De ambtelijke top mag de opdrachtgever niet zijn, omdat ze belanghebbende zijn. Vervolgens wordt gesteld dat Bergkamp en het presidium ook onderwerp van het onderzoek zouden moeten zijn. Daarmee worden zij eveneens belanghebbende en kunnen dientengevolge de opdrachtgever ook niet zijn. Zodat ik me dus afvraag wie dan in hemelsnaam wel de opdrachtgever zou moeten zijn.
De OR laat in elk geval nog even horen om wie het gaat, de ambtenaren: https://www.rtlnieuws.nl/(...)weede-kamer-bergkamp
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206599008
Bergkamp stuurt het debat teveel, ook op inhoud.
Ze behandelt kamerleden (soms wel terecht) als kinderen met der gesus en het verbieden om te klappen/trommelen op de tafels.
Ze heeft het overwicht niet en oogt erg kwetsbaar.
En dan heeft ze een stempel dat ze gekozen is als voorzitter vanwege een coalitie-onderhandeling tussen VVD en D66.
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
pi_206602127
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2022 17:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ook een klein clubje dat zich onveilig heeft gevoeld op de werkvloer is extreem ernstig.
Als het een klein clubje is kan het natuurlijk ook zomaar zijn dat dit kleine clubje lange tenen en weinig zelfreflectie heeft en bijvoorbeeld een probleem heeft met een erg directe vorm van communicatie waarbij fouten meteen uitgesproken worden ipv met de mantel der liefde afgedekt worden.
pi_206621093
Topambtenaar die klacht indiende over Arib mag zelf het onderzoek naar haar leiden

Als ze dit zo door laten gaan zal het vertrouwen van de burgers nog meer zakken. Wat een ongelofelijke faal is dat onderzoek. Nu eens even afwachten wat Bergkamp weer gaat antwoorden op de kritische vragen van Kamerleden.
  donderdag 10 november 2022 @ 08:24:42 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206621326
Het is voor Bergkamp natuurlijk niet meer echt een optie dat er uit het onderzoek komt dat Arib onschuldig zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 09:06:36 #153
408813 crew  trein2000
pi_206621616
Hier zit totaal geen barbertje moet hangen element bij hoor. De tering zeg, dit verzin je toch niet :')
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 09:19:28 #154
408813 crew  trein2000
pi_206621706
Maar waarom wil het hoofd-HR dit zelf überhaupt? Je mag toch aannemen dat het hoofd-HR van de TK een intelligent iemand is, dan voel je zelf toch ook aan dat dit niet kan?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206621770
Dit is inderdaad wel echt heel erg vreemd, dit moet nergens kunnen en al helemaal niet in de Kamer.

Hoe zoiets zo fout kan worden aangepakt, zeg. Iedereen snapt toch dat je dit extern moet laten onderzoeken, het liefst door het meest gerenommeerde bureau dat er op dit gebied te vinden is?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206621783
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:24 schreef Janneke141 het volgende:
Het is voor Bergkamp natuurlijk niet meer echt een optie dat er uit het onderzoek komt dat Arib onschuldig zou zijn.
Dat was het natuurlijk al vanaf het begin van deze soap. Ongelofelijk amateuristisch en dan na zoveel onderbouwde kritiek toch stug doorgaan met een wij van wc eend onderzoek. :')
  donderdag 10 november 2022 @ 09:30:39 #157
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206621788
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
Dit is inderdaad wel echt heel erg vreemd, dit moet nergens kunnen en al helemaal niet in de Kamer.

Hoe zoiets zo fout kan worden aangepakt, zeg. Iedereen snapt toch dat je dit extern moet laten onderzoeken, het liefst door het meest gerenommeerde bureau dat er op dit gebied te vinden is?
Dit heeft wel erg veel weg van een persoonlijke afrekening. Wie stopt deze farce?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206621803
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
. Iedereen snapt toch dat je dit extern moet laten onderzoeken, het liefst door het meest gerenommeerde bureau dat er op dit gebied te vinden is?
Moet zo'n onderzoek volgens hun eigen bureaucratische regels eigenlijk ook niet aanbesteed worden net zoals alle andere dingen die de overheid besteld?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 09:34:08 #159
408813 crew  trein2000
pi_206621807
Tijd voor een onderzoek naar het instellen van dit onderzoek.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 10 november 2022 @ 09:36:21 #160
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206621826
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Moet zo'n onderzoek volgens hun eigen bureaucratische regels eigenlijk ook niet aanbesteed worden net zoals alle andere dingen die de overheid besteld?
Al is het maar om objectief te blijven. Dit heeft echt álle schijn tegen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 10 november 2022 @ 09:36:56 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206621830
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:34 schreef trein2000 het volgende:
Tijd voor een onderzoek naar het instellen van dit onderzoek.
Lijkt me een mooi klusje voor Esther-Mirjam Sent.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206621853
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit heeft wel erg veel weg van een persoonlijke afrekening. Wie stopt deze farce?
Dat weet ik niet, wie weet staat er ergens een regel dat zulke klachten worden onderzocht door de ambtenaar met deze functie en is het dus gewoon het heel dom uitvoeren van een regel, terwijl die natuurlijk niet op kan gaan als die ambtenaar onderdeel is van het onderzoek.

Maar ik hoop dat de Kamer nog in kan grijpen, want het slaat in elk geval nergens op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206621875
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 07:27 schreef Basp1 het volgende:
Topambtenaar die klacht indiende over Arib mag zelf het onderzoek naar haar leiden

Als ze dit zo door laten gaan zal het vertrouwen van de burgers nog meer zakken. Wat een ongelofelijke faal is dat onderzoek. Nu eens even afwachten wat Bergkamp weer gaat antwoorden op de kritische vragen van Kamerleden.
_O-

Maar even serieus dit is toch niet echt waar? Ik bedoel we lachen en doen over Bergkamp maar ik zou er erg van schrikken als ze echt dusdanig dom is. Want dit kan echt niet, maar ook echt op zo'n elementaire basis dat een basisscholier dat nog zou snappen.
pi_206623409
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Moet zo'n onderzoek volgens hun eigen bureaucratische regels eigenlijk ook niet aanbesteed worden net zoals alle andere dingen die de overheid besteld?
Dat hangt o.a. af van de hoeveelheid geld die er mee gemoeid is. Onder de ¤ 140.000 mag het enkelvoudig onderhands. Volgens de wet althans - het kan goed zijn dat het Rijk een eigen inkoopbeleid hanteert waarin de drempelbedragen lager liggen en waarin ook nog een onderscheid zit tussen enkelvoudig onderhands, meervoudig onderhands en Europees.
pi_206623439
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
Dit is inderdaad wel echt heel erg vreemd, dit moet nergens kunnen en al helemaal niet in de Kamer.

Hoe zoiets zo fout kan worden aangepakt, zeg. Iedereen snapt toch dat je dit extern moet laten onderzoeken, het liefst door het meest gerenommeerde bureau dat er op dit gebied te vinden is?
Dit gaat niet over de vraag wie het onderzoek uitvoert, maar over de vraag wie functioneert als de opdrachtgever van het onderzoek. Voor het uitvoeren van het onderzoek is een extern bureau geselecteerd (Hoffman), maar dat bureau moet wel van iemand de opdracht krijgen. Ze gaan niet uit zichzelf een dergelijk onderzoek opstarten.

Dit komt dus ook weer neer op het punt dat ik al eerder aanhaalde: wie moet in hemelsnaam de opdrachtgever worden van dit onderzoek? Er worden allerlei mensen genoemd die het niet zouden moeten zijn, maar wie dan wel? Als je iedereen uitsluit die zelf op de een of andere manier betrokken is, blijft er dan wel iemand over? De hele ambtelijke top is uitgesloten, evenals de griffiers, de leden van het presidium en Bergkamp zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2022 12:17:12 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 12:20:17 #166
408813 crew  trein2000
pi_206623494
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:14 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dit gaat niet over de vraag wie het onderzoek uitvoert, maar over de vraag wie functioneert als de opdrachtgever van het onderzoek. Voor het uitvoeren van het onderzoek is een extern bureau geselecteerd (Hoffman), maar dat bureau moet wel van iemand de opdracht krijgen. Ze gaan niet uit zichzelf een dergelijk onderzoek opstarten.

Dit komt dus ook weer neer op het punt dat ik al eerder aanhaalde: wie moet in hemelsnaam de opdrachtgever worden van dit onderzoek? Er worden allerlei mensen genoemd die het niet zouden moeten zijn, maar wie dan wel? Als je iedereen uitsluit die zelf op de een of andere manier betrokken is, blijft er dan wel iemand over? De hele ambtelijke top is uitgesloten, evenals de griffiers, de leden van het presidium en Bergkamp zelf.
Je kunt allerhande oplossingen verzinnen, van een ad-hoc commissie tot de commissie handhaving integriteit.

Maar wat je hier ziet gebeuren is precies waar sommigen voor waarschuwden, Kamerleden moeten niet mekaar gaan onderzoeken. Dat is een moeras tot en met.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206623577
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je kunt allerhande oplossingen verzinnen, van een ad-hoc commissie tot de commissie handhaving integriteit.

Maar wat je hier ziet gebeuren is precies waar sommigen voor waarschuwden, Kamerleden moeten niet mekaar gaan onderzoeken. Dat is een moeras tot en met.
Als je het opdrachtgeverschap neerlegt bij een Kamercommissie, maak je er feitelijk een politiek onderzoek van. Ook daarvan is de vraag of dat wel wenselijk is.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 12:30:10 #168
408813 crew  trein2000
pi_206623605
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:27 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Als je het opdrachtgeverschap neerlegt bij een Kamercommissie, maak je er feitelijk een politiek onderzoek van. Ook daarvan is de vraag of dat wel wenselijk is.
In beginsel niet, maar het is al politiek gemaakt. Dus dan zoek je nu de minst slechte uitweg. (En je kunt zo’n commissie eventueel ook nog gemengd maken, a la de bouwbegeleidingscommissie, ambtenaren en Kamerleden)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206623763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 07:27 schreef Basp1 het volgende:
Topambtenaar die klacht indiende over Arib mag zelf het onderzoek naar haar leiden

Als ze dit zo door laten gaan zal het vertrouwen van de burgers nog meer zakken. Wat een ongelofelijke faal is dat onderzoek. Nu eens even afwachten wat Bergkamp weer gaat antwoorden op de kritische vragen van Kamerleden.
Ik vraag me af of dit artikel van de VK wel klopt. Ze noemen Wolff een topambtenaar en ook al is zij het hoofd van een afdeling vraag ik me af of dat de kwalificatie topambtenaar verdient. Daarnaast is heel het artikel geschreven op de tekst dat Wolff de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. Ik zie geen onderbouwing dat Wolff een klacht heeft ingediend en in welke context herkennen is gezegd. Knalt de VK hier uit de bocht?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 12:45:56 #170
408813 crew  trein2000
pi_206623822
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dit artikel van de VK wel klopt. Ze noemen Wolff een topambtenaar en ook al is zij het hoofd van een afdeling vraag ik me af of dat de kwalificatie topambtenaar verdient. Daarnaast is heel het artikel geschreven op de tekst dat Wolff de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. Ik zie geen onderbouwing dat Wolff een klacht heeft ingediend en in welke context herkennen is gezegd. Knalt de VK hier uit de bocht?

Ze is wel MT-lid, dat kwalificeert wel als ambtelijke top denk ik.
quote:
De leden van het managementteam (MT) hadden naar eigen zeggen ook een ‘sociaal onveilige werksfeer’ ervaren toen Arib Kamervoorzitter was.
Dit is een passage uit de VK, ik neem aan dat ze toen de klachten tot de hunne gemaakt hebben. Maar het had wel wat duidelijke gemogen ja…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206623871
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dit artikel van de VK wel klopt. Ze noemen Wolff een topambtenaar en ook al is zij het hoofd van een afdeling vraag ik me af of dat de kwalificatie topambtenaar verdient. Daarnaast is heel het artikel geschreven op de tekst dat Wolff de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. Ik zie geen onderbouwing dat Wolff een klacht heeft ingediend en in welke context herkennen is gezegd. Knalt de VK hier uit de bocht?

Wolff is om commentaar gevraagd maar heeft de VK doorverwezen naar een woordvoerder. Dat zulke omhoog gevallen mensen niet eens functionele vragen over hun eigen interpretatie van voorvallen beantwoorden is bizar.

Het jezelf achter van alles willen verschuilen terwijl je wel bepaalde verantwoordelijkheden bij je functie hebt zou ook nog eens door kritische kamerleden opgemerkt moeten worden.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 12:51:13 #172
408813 crew  trein2000
pi_206623895
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wolff is om commentaar gevraagd maar heeft de VK doorverwezen naar een woordvoerder. Dat zulke omhoog gevallen mensen niet eens functionele vragen over hun eigen interpretatie van voorvallen beantwoorden is bizar.

Het jezelf achter van alles willen verschuilen terwijl je wel bepaalde verantwoordelijkheden bij je functie hebt zou ook nog eens door kritische kamerleden opgemerkt moeten worden.
Ik ken geen organisatie waar medewerkers zo maar met de pers mogen praten…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206624006
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wolff is om commentaar gevraagd maar heeft de VK doorverwezen naar een woordvoerder. Dat zulke omhoog gevallen mensen niet eens functionele vragen over hun eigen interpretatie van voorvallen beantwoorden is bizar.

Het jezelf achter van alles willen verschuilen terwijl je wel bepaalde verantwoordelijkheden bij je functie hebt zou ook nog eens door kritische kamerleden opgemerkt moeten worden.
Lijkt mij eigenlijk wel verstandig van haar. Ongeacht het onderwerp zal zij altijd naar de woordvoerder moeten verwijzen. Zij is geen politicus en heeft natuurlijk geen ervaring met de pers.
pi_206624026
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik ken geen organisatie waar medewerkers zo maar met de pers mogen praten…
Ik heb niet zo' n spannende baan maar op mijn werk is wel eens een journalist langs gekomen waarna ik mocht vertellen wat mijn functie wat mijn werkzaamheden waren en wat ander geneuzel zonder dat er een woordvoerder of andere manager bij stond ;)

Door zich achter van alles te verschuilen wordt de soap alleen maar leuker om te volgen. :P
pi_206624042
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dit artikel van de VK wel klopt. Ze noemen Wolff een topambtenaar en ook al is zij het hoofd van een afdeling vraag ik me af of dat de kwalificatie topambtenaar verdient. Daarnaast is heel het artikel geschreven op de tekst dat Wolff de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. Ik zie geen onderbouwing dat Wolff een klacht heeft ingediend en in welke context herkennen is gezegd. Knalt de VK hier uit de bocht?

Het artikel zal wel kloppen, maar de kop ervan is misleidend.

Ten eerste is dus de vraag of deze ambtenaar het onderzoek wel werkelijk zou leiden. Ze functioneert als de opdrachtgever richting het externe bureau dat het onderzoek uitvoert. Dat is in mijn beleving niet hetzelfde als zelf het onderzoek leiden.

Ten tweede staat in de kop dat deze ambtenaar zelf een klacht indiende tegen Arib, maar in het artikel staat inderdaad iets heel anders:

quote:
De ambtelijke top, onder wie het hoofd van de hr-afdeling van de Tweede Kamer Jorine Wolff, die het onderzoek nu mag leiden, heeft op 14 september tegen Bergkamp en andere leden van het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer (het presidium) verklaard dat zij de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. De leden van het managementteam (MT) hadden naar eigen zeggen ook een ‘sociaal onveilige werksfeer’ ervaren toen Arib Kamervoorzitter was.
Zij heeft dus niet zelf een klacht ingediend. Ze heeft alleen gezegd dat ze die herkende.
pi_206624074
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik heb niet zo' n spannende baan maar op mijn werk is wel eens een journalist langs gekomen waarna ik mocht vertellen wat mijn functie wat mijn werkzaamheden waren en wat ander geneuzel zonder dat er een woordvoerder of andere manager bij stond ;)

Door zich achter van alles te verschuilen wordt de soap alleen maar leuker om te volgen. :P
Zelfs een simpele kraanmachinist mag niet zomaar met de pers praten.

  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 13:09:08 #177
408813 crew  trein2000
pi_206624075
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Het artikel zal wel kloppen, maar de kop ervan is misleidend.

Ten eerste is dus de vraag of deze ambtenaar het onderzoek wel werkelijk zou leiden. Ze functioneert als de opdrachtgever richting het externe bureau dat het onderzoek uitvoert. Dat is in mijn beleving niet hetzelfde als zelf het onderzoek leiden.
Weet ik niet, zie bijvoorbeeld hoe Sent zich bij de PvdA met Bezemer en Schubad bemoeide, dat was ook als opdrachtgever. Je invloed is meer dan nihil.
quote:
Ten tweede staat in de kop dat deze ambtenaar zelf een klacht indiende tegen Arib, maar in het artikel staat inderdaad iets heel anders:
[..]
Zij heeft dus niet zelf een klacht ingediend. Ze heeft alleen gezegd dat ze die herkende.
Niet ingediend misschien, maar tussen alleen zeggen klachten te herkennen en zelf de situatie ook te hebben ervaren zit nog wel wat verschil. Als je dat laatste zegt heb je de klachten wel tot de jouwe gemaakt, dan ben je niet meer onpartijdig/onafhankelijk. Zeker in zo'n setting als zo'n vergadering, dan stuur je de boel bewust een kant op. En dat mag, maar dan ben je vervolgens niet meer de neutrale intermediair die iedereen zoekt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206624106
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:09 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Weet ik niet, zie bijvoorbeeld hoe Sent zich bij de PvdA met Bezemer en Schubad bemoeide, dat was ook als opdrachtgever. Je invloed is meer dan nihil.
[..]
Niet ingediend misschien, maar tussen alleen zeggen klachten te herkennen en zelf de situatie ook te hebben ervaren zit nog wel wat verschil. Als je dat laatste zegt heb je de klachten wel tot de jouwe gemaakt, dan ben je niet meer onpartijdig/onafhankelijk. Zeker in zo'n setting als zo'n vergadering, dan stuur je de boel bewust een kant op. En dat mag, maar dan ben je vervolgens niet meer de neutrale intermediair die iedereen zoekt.
Ja, dat klopt beide en dientengevolge is het natuurlijk niet handig wanneer zij een rol in het onderzoek zou vervullen. Het beeld is echter wel heel anders dan dat die kop suggereert.
pi_206624408
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je kunt allerhande oplossingen verzinnen, van een ad-hoc commissie tot de commissie handhaving integriteit.

Maar wat je hier ziet gebeuren is precies waar sommigen voor waarschuwden, Kamerleden moeten niet mekaar gaan onderzoeken. Dat is een moeras tot en met.
Ja, maar klachten van ambtenaren moet je ook niet negeren, dat zou echt nog veel erger zijn. Dan is de Tweede Kamer de slechtste werkgever van het land.


Het wordt tijd voor een volledig onafhankelijke voorzitter, een voorzitter die geen kamerlid is. Dan is zo'n onderzoek ook minder politiek (al zal het altijd een politicus blijven op die plek).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206626974
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:34 schreef trein2000 het volgende:
Tijd voor een onderzoek naar het instellen van dit onderzoek.
Er komt in elk geval een onderzoek naar het lekken van het onderzoek:
https://www.telegraaf.nl/(...)ekt-lek-in-zaak-arib

En dit is echt onafhankelijk, de rijksrecherche.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206627073
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2022 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar klachten van ambtenaren moet je ook niet negeren, dat zou echt nog veel erger zijn. Dan is de Tweede Kamer de slechtste werkgever van het land.


Het ging toch over anonieme klachten die moet je heel snel negeren en niet eens serieus nemen. Anders kan je elke week een nieuw onderzoek jegens deze of gene gaan beginnen bij anonieme klachten.
pi_206627123
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 18:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het ging toch over anonieme klachten die moet je heel snel negeren en niet eens serieus nemen. Anders kan je elke week een nieuw onderzoek jegens deze of gene gaan beginnen bij anonieme klachten.
Wat een onzin, ook anonieme klachten moet je juist serieus nemen. Want daaruit blijkt dat die mensen zelfs te bang zijn om hun naam er onder te zetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 november 2022 @ 18:40:27 #183
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206627509
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 18:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een onzin, ook anonieme klachten moet je juist serieus nemen. Want daaruit blijkt dat die mensen zelfs te bang zijn om hun naam er onder te zetten.
Dan is er iets heel erg mis met de inrichting van je vertrouwenspersoon/commissie als iemand daar niet heen durft te stappen maar alleen anoniem durft te klagen.


Daarnaast: hoe kun je verder doorvragen als je niet weet wie je moet bevragen? En hoe voorkom je dat mensen anoniem trashtalken om een politieke tegenstander in de problemen te brengen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_206629371
Nederland verdient een betere en integere Kamervoorzitter dan Bergkamp, die is veelt te partijdig. Een Tweede Kamervoorzitter dient onpartijdig te zijn vooral niet van een coalitiepartner, zowel integriteit heel belangrijk is voor functioneren van een taak.

Nu Bergkamp voorzitter is van de Tweede Kamer zegt heel veel dat haar partij D'66 in de kabinet deelneemt samen met VVD, CDA en CU, dat riekt ook wel naar een smerige vriendjespolitiek en een afspraak van Rutte en Kaag tijdens de formatie van een kabinet.

Zou in de Grondwet moeten aanpassen dat een voorzitter van Tweede Kamer altijd van politieke partij die niet in coalitie zit, dus echt van oppositie vandaan komt. Of nog beter van een onafhankelijk persoon die niet in politiek actief is een zeer goede mogelijkheid en heb je ook meer gezag en onpartijdigheid. Maar dat doen ze lekker niet, mag toch niet van Rutte en Kaag?
pi_206629427
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 20:30 schreef Misrer1972 het volgende:
Nederland verdient een betere en integere Kamervoorzitter dan Bergkamp, die is veelt te partijdig. Een Tweede Kamervoorzitter dient onpartijdig te zijn vooral niet van een coalitiepartner, zowel integriteit heel belangrijk is voor functioneren van een taak.

Nu Bergkamp voorzitter is van de Tweede Kamer zegt heel veel dat haar partij D'66 in de kabinet deelneemt samen met VVD, CDA en CU, dat riekt ook wel naar een smerige vriendjespolitiek en een afspraak van Rutte en Kaag tijdens de formatie van een kabinet.

Zou in de Grondwet moeten aanpassen dat een voorzitter van Tweede Kamer altijd van politieke partij die niet in coalitie zit, dus echt van oppositie vandaan komt. Of nog beter van een onafhankelijk persoon die niet in politiek actief is een zeer goede mogelijkheid en heb je ook meer gezag en onpartijdigheid. Maar dat doen ze lekker niet, mag toch niet van Rutte en Kaag?
Rutte en Kaag gaan daar echt niet over, dit is echt aan de Kamer zelf. Arib heeft trouwens vaak gezegd dat een kamervoorzitter geen kamerlid (meer) moet zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206629544
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rutte en Kaag gaan daar echt niet over, dit is echt aan de Kamer zelf. Arib heeft trouwens vaak gezegd dat een kamervoorzitter geen kamerlid (meer) moet zijn.
Ja dat is waar ook, ik denk dat Arib wel gelijk in heeft wat het betreft wat zij zelf heeft gezegd, Arib vond ik heel goede Tweede Kamervoorzitter, misschien de beste wat we hadden. Ik vind echt niet kunnen dat een Tweede Kamervoorzitter en Kamerlid actief moet zijn, ook niet meer lid van een politieke partij kan blijven. Ik ben voorstander van een wijziging in onze Grondwet dat moet geregeld worden dat de Tweede Kamervoorzitter niet meer lid is van een Tweede Kamer en politieke partij, zowel onpartijdigheid op eerste plaats moet blijven.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 21:14:48 #187
408813 crew  trein2000
pi_206630189
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 20:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rutte en Kaag gaan daar echt niet over, dit is echt aan de Kamer zelf. Arib heeft trouwens vaak gezegd dat een kamervoorzitter geen kamerlid (meer) moet zijn.
Dat is in parlementen wereldwijd niet gebruikelijk, anders gezegd ik ken geen land waar de voorzitter van het parlement geen lid is van dat parlement (behalve de VPOTUS die formeel voorzitter van de senaat is, maar dat is (op de doorslaggevende stem na) een ceremoniële rol).

Maar ik zou er niet tegen zijn, moet je wel een manier van kiezen vinden die recht doet aan het gewicht van die functie in de democratie (de microfoon van de oppositieleider kunnen uitdraaien is niet niks). Zo iemand moet niet in een achterkamertje benoemd worden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206630498
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 21:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is in parlementen wereldwijd niet gebruikelijk, anders gezegd ik ken geen land waar de voorzitter van het parlement geen lid is van dat parlement (behalve de VPOTUS die formeel voorzitter van de senaat is, maar dat is (op de doorslaggevende stem na) een ceremoniële rol).

Maar ik zou er niet tegen zijn, moet je wel een manier van kiezen vinden die recht doet aan het gewicht van die functie in de democratie (de microfoon van de oppositieleider kunnen uitdraaien is niet niks). Zo iemand moet niet in een achterkamertje benoemd worden.
Nee, moet gewoon een procedure in de kamer zijn. Kan ook best een op dat moment zittend kamerlid zijn, maar die moet dan gewoon bij benoeming de kamer uit. Ik zou niet weten waarom de procedure zou moeten veranderen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 21:36:43 #189
408813 crew  trein2000
pi_206630543
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, moet gewoon een procedure in de kamer zijn. Kan ook best een op dat moment zittend kamerlid zijn, maar die moet dan gewoon bij benoeming de kamer uit. Ik zou niet weten waarom de procedure zou moeten veranderen.
Dan verander je iets op papier, beetje a la de Britse speaker. Dat vind ik windowdressing, zo iemand die dan voor de vorm z’n partijlidmaatschap opzegt laat echt niet ineens z’n hele carrière in het niets verdwijnen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206630610
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 21:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dan verander je iets op papier, beetje a la de Britse speaker. Dat vind ik windowdressing, zo iemand die dan voor de vorm z’n partijlidmaatschap opzegt laat echt niet ineens z’n hele carrière in het niets verdwijnen.
Ik denk wel dat het een echte verandering is. En natuurlijk mogen ook anderen solliciteren zou ik zeggen, maar het moet wel iemand zijn die zeer bekend is met het kamerwerk en dan kom je volgens mij altijd op (oud)kamerleden. Voordeel is wel dat ze dan ook van een kleine partij kunnen zijn, dat kan nu gewoon niet omdat je dan de fractie te zwaar belast.

Van der Staaij als de volgende voorzitter, dat lijkt me wel wat :P
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 november 2022 @ 21:43:38 #191
408813 crew  trein2000
pi_206630648
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 21:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het een echte verandering is. En natuurlijk mogen ook anderen solliciteren zou ik zeggen, maar het moet wel iemand zijn die zeer bekend is met het kamerwerk en dan kom je volgens mij altijd op (oud)kamerleden. Voordeel is wel dat ze dan ook van een kleine partij kunnen zijn, dat kan nu gewoon niet omdat je dan de fractie te zwaar belast.

Van der Staaij als de volgende voorzitter, dat lijkt me wel wat :P
De mogelijkheid voor kleine fracties is inderdaad wel een dingetje, maar dat sollicitatieproces zit ik dus mee. Dat kun je bijna niet openbaar doen, serieuze kandidaten gaan dat afbreukrisico niet lopen en je krijgt gigantische hoeveelheden clowns… En dan heb je meteen een achterkamertje in je procedure geïntroduceerd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206633039
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 21:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De mogelijkheid voor kleine fracties is inderdaad wel een dingetje, maar dat sollicitatieproces zit ik dus mee. Dat kun je bijna niet openbaar doen, serieuze kandidaten gaan dat afbreukrisico niet lopen en je krijgt gigantische hoeveelheden clowns… En dan heb je meteen een achterkamertje in je procedure geïntroduceerd.
De sollicitatiebrieven hoeven natuurlijk niet openbaar, die kunnen prima naar een commissie die dan bijvoorbeeld de 5 meest geschikte kandidaten door laten gaan naar de openbare procedure. De Kamer heeft ook geen tijd om 100 of meer sollicitanten aan te horen. En afwijzingen op de grond van alleen je brief+cv is toch niet ongebruikelijk bij een gewilde functie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 16:36:27 #193
408813 crew  trein2000
pi_206639595
twitter

Oef.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 16:37:18 #194
408813 crew  trein2000
pi_206639603
twitter

Wat de neuk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 16:39:27 #195
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206639623
Zozo. Poep aan de ventilator.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206639708
Kan dit wel begrijpen eigenlijk. Arib heeft zich gewoon misdragen tegen haar collega’s, maar in de publieke opinie is ze op de een of andere manier tot slachtoffer verklaard. En de ambtenaren daarmee tot daders.

Dan pakt de Volkskrant breed uit met het verhaal dat die HR-mevrouw aanspreekpunt was voor Hoffman en wordt wederom de suggestie gewekt dat men aan het samenspannen is om Arib onderuit te schoffelen. Een keer denk je dan: ik ga wel ergens anders werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2022 16:46:52 ]
pi_206639710
Dat viel te verwachten en is ook zeer terecht. Als je in plaats van serieus bezig te zijn met klachten alleen maar politieke spelletjes speelt (dat geldt voor misschien Bergkamp en het presidium, maar vooral voor allerlei kamerleden en Arib), dan komen de ambtenaren in opstand. Logisch.

Kamerleden die opgeroepen hebben het onderzoek te staken mogen dit zich ook zeer aantrekken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_206639770
Zo dan! :D
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 16:52:14 #199
408813 crew  trein2000
pi_206639778
twitter

Ah is een complot!

Zien dat soort mensen nu niet dat je jezelf compleet ongeloofwaardig maakt met zulke teksten?
Ondergraaft de totale andere boodschap, die inderdaad terecht lijkt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 16:54:30 #200
408813 crew  trein2000
pi_206639801
twitter

Vanavond nog spoedoverleg.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206639816
Kan iemand mij uitleggen wat dit nou eigenlijk te betekenen heeft?

:')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 11 november 2022 @ 16:56:45 #202
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206639824
Waarom stappen ze nou precies op? :@
Ik heb het niet zo gevolgd allemaal en zit nu zo :?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206639841
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2022 16:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
Waarom stappen ze nou precies op? :@
Ik heb het niet zo gevolgd allemaal en zit nu zo :?
Omdat ze klaar zijn met allerlei verdachtmakingen van personen als een Omtzigt en de Telegraaf etc en zich daarbij niet genoeg verdedigd voelen door Bergkamp?
Ik zou er ook wel klaar mee zijn als ik mezelf niet kan verdedigen maar mijn naam door het slijk wordt gehaald.

Dit mag de Kamer zich aantrekken, politieke spelletjes hebben grote gevolgen voor mensen.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:01:19 #204
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206639878
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 16:58 schreef archito het volgende:

[..]
Omdat ze klaar zijn met allerlei verdachtmakingen van personen als een Omtzigt en de Telegraaf etc en zich daarbij niet genoeg verdedigd voelen door Bergkamp?
Ik zou er ook wel klaar mee zijn als ik mezelf niet kan verdedigen maar mijn naam door het slijk wordt gehaald.

Dit mag de Kamer zich aantrekken, politieke spelletjes hebben grote gevolgen voor mensen.
Ok, thanks!
Verdachtmakingen over wat? Arib pootje lichten?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206639886
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 16:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Vanavond nog spoedoverleg.
Eerste Kamer is ook parlement.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:02:27 #206
408813 crew  trein2000
pi_206639887
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ok, thanks!
Verdachtmakingen over wat? Arib pootje lichten?
Gisteren stond er nog weer een groot stuk in de Volkskrant over dat het hoofd HR over Arib geklaagd had en ook het onderzoek mocht leiden. En er zijn meer van dat soort stukken verschenen.

Maar de Rijksrecherche is ook een onderzoek gestart naar het lek.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:02:49 #207
408813 crew  trein2000
pi_206639889
quote:
16s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:02 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Eerste Kamer is ook parlement.
Je punt?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:02:56 #208
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206639891
Holy fuck
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:03:22 #209
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206639897
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Gisteren stond er nog weer een groot stuk in de Volkskrant over dat het hoofd HR over Arib geklaagd had en ook het onderzoek mocht leiden. En er zijn meer van dat soort stukken verschenen.
Dank!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:03:25 #210
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206639898
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat dit nou eigenlijk te betekenen heeft?

:')
Dat de staf er klaar mee is om niet normaal zijn werk te kunnen doen, eerst door de omgangsvormen van Arib en nu door het wanbestuur van Bergkamp?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:04:29 #211
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206639914
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat dit nou eigenlijk te betekenen heeft?

:')
Stel je hebt een bedrijf en de gehele top van het bedrijf heeft net ontslag genomen. Dat is ongeveer wat er aan de hand is (in het voorbeeld is het presidium dan de Raad van Commissarissen).
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:04:32 #212
408813 crew  trein2000
pi_206639916
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat de staf er klaar mee is om niet normaal zijn werk te kunnen doen, eerst door de omgangsvormen van Arib en nu door het wanbestuur van Bergkamp?
Is dat dezelfde Bergkamp die in het vorige presidium de portefeuille HR had? Zal wel niet hè? ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:05:35 #213
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206639932
De brief leest overigens als een aanklacht aan vooral Bergkamp voor het onvoldoende dekking bieden aan de ambtenaren voor een onderzoek dat er wettelijk (maar zoals ik het lees niet per se wenselijk) moet komen op basis van die twee anonieme brieven.

en dat zij niet meer normaal hun werk kunnen doen (zoals dat onderzoek waar zij ook niets aan kunnen doen) zonder kritiek op alles en iedereen door de buitenwereld en Kamerleden, kritiek waar ze door hun positie niet zelf op kunnen reageren en waar Bergkamp/Presidium te weinig op reageert/rugdekking biedt.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:09:28 #214
225540 Pugg
Friends forever
pi_206639974
Einde van Bergkamp ook natuurlijk, onhoudbaar. :W *O*
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:09:45 #215
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206639978
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:09 schreef Pugg het volgende:
Einde van Bergkamp ook natuurlijk, onhoudbaar. :W *O*
en de rest van het presidium denk ik.
pi_206639996
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je punt?
Het mag allemaal wel wat zorgvuldiger. Maar goed dat zal Elon Musk worst wezen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:11:40 #217
408813 crew  trein2000
pi_206640002
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De brief leest overigens als een aanklacht aan vooral Bergkamp voor het onvoldoende dekking bieden aan de ambtenaren voor een onderzoek dat er wettelijk (maar zoals ik het lees niet per se wenselijk) moet komen op basis van die twee anonieme brieven.

en dat zij niet meer normaal hun werk kunnen doen (zoals dat onderzoek waar zij ook niets aan kunnen doen) zonder kritiek op alles en iedereen door de buitenwereld en Kamerleden, kritiek waar ze door hun positie niet zelf op kunnen reageren en waar Bergkamp/Presidium te weinig op reageert/rugdekking biedt.

Waar heb jij die brief gevonden?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:20:45 #218
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206640119
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar heb jij die brief gevonden?
AD zegt dit erover: https://www.ad.nl/politie(...)estie-arib~a812ec7b/
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:21:09 #219
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640125
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:09 schreef Pugg het volgende:
Einde van Bergkamp ook natuurlijk, onhoudbaar. :W *O*
Ik probeer het even op te zoeken, maar de wikipedia maakt me in elk geval niet wijzer. Ik neem aan dat de Kamer de voorzitter van zijn of haar voorzitterstaken kan ontheffen en een nieuwe kiezen, maar ik kan nergens vinden hoe dat dan zou moeten werken. Voor zover ik weet heeft het ook geen precedent, want van Miltenburg stapte zelf op.

Maar wat er gebeurt als Bergkamp niet de eer aan zichzelf houdt - geen idee.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:26:04 #220
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640189
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik probeer het even op te zoeken, maar de wikipedia maakt me in elk geval niet wijzer. Ik neem aan dat de Kamer de voorzitter van zijn of haar voorzitterstaken kan ontheffen en een nieuwe kiezen, maar ik kan nergens vinden hoe dat dan zou moeten werken. Voor zover ik weet heeft het ook geen precedent, want van Miltenburg stapte zelf op.

Maar wat er gebeurt als Bergkamp niet de eer aan zichzelf houdt - geen idee.
Heb ik van de week ook naar zitten zoeken, maar ook in het reglement van de TK of de wet is er niets over te vinden, in principe is er geen procedure om haar weg te krijgen als voorzitter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar heb jij die brief gevonden?
Op Twitter stonden wat foto's met stukken uit de brief, maar de gehele brief heb ik nog niet gezien, maar met de verschillende site's krijg je wel een vrij volledig beeld van de brief met alle citaten (tenzij het een brief van tich kantjes is, maar dat lijkt me sterk).
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:30:25 #221
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640231
POLL
Order! Ordeeeeeeeeer!
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:30:42 #222
408813 crew  trein2000
pi_206640236
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Heb ik van de week ook naar zitten zoeken, maar ook in het reglement van de TK of de wet is er niets over te vinden, in principe is er geen procedure om haar weg te krijgen als voorzitter.

De eerste kamer heeft die wel, dus het kan. Ultiem scenario is dat je eerst het RvO moet wijzigen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze na een ‘gewone’ MvW blijft zitten, ondanks dat dat formeel kan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:31:49 #223
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640250
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De eerste kamer heeft die wel, dus het kan. Ultiem scenario is dat je eerst het RvO moet wijzigen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze na een ‘gewone’ MvW blijft zitten, ondanks dat dat formeel kan.
Kan je een motie van wantrouwen tegen een mede kamerlid indienen? Want uiteindelijk is ze 'gewoon' enkel een kamerlid.

Zie het trouwens staan in het reglement van Orde Eerste Kamer, zeer apart dat het daar wel geregeld is en TK niet.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:32:12 #224
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640258
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De eerste kamer heeft die wel, dus het kan. Ultiem scenario is dat je eerst het RvO moet wijzigen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze na een ‘gewone’ MvW blijft zitten, ondanks dat dat formeel kan.
Maar de Kamer kan toch helemaal geen MvW indienen tegen een mede-volksvertegenwoordiger?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206640272
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:30 schreef JohnBercow het volgende:
[poll=4631]
Blijft gewoon zitten vermoed ik. Gesteund door Kaag
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:33:17 #226
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640274
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:33 schreef StephanL het volgende:

[..]
Blijft gewoon zitten vermoed ik. Gesteund door Kaag
Onmogelijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:30 schreef JohnBercow het volgende:
[poll=4631]
Eind van deze dag zou al knap zijn. Rest van het presidium misschien nog niet vandaag.
pi_206640294
twitter


Kende dit fragment niet, vrij typerend voor Bergkamp weer

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2022 17:35:51 ]
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:35:20 #228
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640302
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Onmogelijk.
[..]
Eind van deze dag zou al knap zijn. Rest van het presidium misschien nog niet vandaag.
Ik dacht, ik geef haar nog wat bedenktijd.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:35:44 #229
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640306
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Waar heb jij die brief gevonden?
https://bijlagen.nos.nl/artikel-16741483/brief_griffier.pdf
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:36:41 #230
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640322
quote:
quote:
Zoals bekend, heeft het Managementteam (MT) van de Tweede Kamer deze
signalen helaas moeten bevestigen op grond van eigen ervaring en
waarneming. Ik wijs in dit verband ook op de interventies die de ambtelijke
leiding, reeds in 2019, heeft gepleegd. Het instellen van een feitenonderzoek
vloeit voort uit de wettelijke verplichtingen die ik als werkgever van de
ambtenaren van de Tweede Kamer heb.
quote:
Het raakt mij ten diepste dat
mijn wettelijk ingegeven werkgeversverplichting zo politiek is gemaakt en
daarmee onderdeel is geworden van een publiek debat. Ik sluit mij dan ook
aan bij de opmerkingen die de Ondernemingsraad van de Tweede Kamer
hierover heeft gemaakt.
Deze had ik nog nergens gelezen, lijkt me vrij relevant deel van de brief.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:38:03 #231
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640335
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
Deze had ik nog nergens gelezen, lijkt me vrij relevant deel van de brief.
Bosma en Tellegen hebben toch ooit samen met Roos een gesprek gehad met Arib waarna Arib het verslag niet wilde tekenen? Meen ik gelezen te hebben in een reconstructie van het NRC.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-ambtenaar-a4143909

quote:
De aantijgingen komen niet uit de lucht vallen. De strekking van de brieven wordt onderschreven door de huidige ambtelijke leiding van de Tweede Kamer, die ,,zelf ook de sociaal onveilige werksfeer heeft ervaren", schrijft de landsadvocaat in een vertrouwelijk advies waarover de leden beschikken. Het zijn niet de eerste en ook niet de enige signalen over de vermeende handelwijze van Arib, weet het presidium.

quote:
Het onderhoud leidt dit keer wél tot een gesprek. Twee zelfs, waarbij de twee ambtenaren, de twee ondervoorzitters én Arib aanwezig zijn. Tellegen neemt de rol van mediator aan, Bosma houdt zich meer afzijdig. Maar de gesprekken leiden uiteindelijk tot niets. Khadija Arib weigert het gespreksverslag te ondertekenen, wat 'mediator' Tellegen ook probeert.


Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:38:24 #232
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640339
twitter


Wellicht inderdaad de beste oplossing voor dit moment.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:39:18 #233
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640350
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:38 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

Wellicht inderdaad de beste oplossing voor dit moment.
Alleen wil Kees niet ivm kleine fractie, maar voor een tijdje zou misschien kunnen.

Maar goed als je voor een tijdje een goede voorzitter wilt (en de ambtenaren er geen probleem mee hebben) dan is er gewoon Bosma.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:40:01 #234
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640357
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:38 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

Wellicht inderdaad de beste oplossing voor dit moment.
Als persoon geen gek idee, maar de SGP is maar met zijn drieën. Daar beginnen ze echt niet aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:40:51 #235
408813 crew  trein2000
pi_206640371
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar de Kamer kan toch helemaal geen MvW indienen tegen een mede-volksvertegenwoordiger?
Alles kan, zie 1 april 2021.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:40:52 #236
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640372
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:39 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Alleen wil Kees niet ivm kleine fractie, maar voor een tijdje zou misschien kunnen.

Maar goed als je gewoon voor een tijdje een goede voorzitter wilt (en de ambtenaren er geen probleem mee hebben) dan is er gewoon Bosma.
Je moet nu vooral geen presidium lid op de plek van VZ gaat zetten. Hoe goed, leuk, grappig, vlot Bosma ook is.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206640378
Mooi, de bezem door die zooi.
Goed dat ze het eigen moeras 'drainen'.

We beginnen ECHT op de VS te lijken.... :{
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:43:26 #238
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640395
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:40 schreef JohnBercow het volgende:

[..]
Je moet nu vooral geen presidium lid op de plek van VZ gaat zetten. Hoe goed, leuk, grappig, vlot Bosma ook is.
Ook waar, zie het hele presidium ook wel opstappen in de komende dagen.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:43:30 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640396
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Alles kan, zie 1 april 2021.
Dat was, hoewel tevens Kamerlid, toch tegen een demissionair minister-president?

Niet dat het uitmaakt. Sindsdien kun je vertrouwensmoties namelijk toch gewoon naast je neerleggen. Zelfs als indiener.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:44:22 #240
408813 crew  trein2000
pi_206640402
quote:
Veel dank!
Bizarre brief, nu heeft zij ineens een onderzoek ingesteld? Dat klopt niet, want dat had het presidium unaniem besloten. En ‘wetenschappers en journalisten betrokken’? Werkelijk? Alle begrip voor mensen die in een onmogelijke positie gebracht zijn, maar ze had deze brief wel even door iemand mogen laten lezen…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:45:57 #241
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640413
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat was, hoewel tevens Kamerlid, toch tegen een demissionair minister-president?

Niet dat het uitmaakt. Sindsdien kun je vertrouwensmoties namelijk toch gewoon naast je neerleggen. Zelfs als indiener.
Motie van afkeuring was dat die die naast zich neerlegde, motie van wantrouwen naast je neerleggen is nog steeds een ander verhaal (ook al hebben we daar het precedent Verdonk).

en die motie was gericht tegen de minister-president maar was eigenlijk tegen kamerlid Rutte, wat natuurlijk niet heel netjes was staatsrechtelijk gezien.
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:46:44 #242
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640428
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:45 schreef Wienerschnitzels het volgende:
wat natuurlijk niet heel netjes was staatsrechtelijk gezien.
Was het bespreken van Omtzigt, functie elders bij de verkenners ook niet :P
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:47:19 #243
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640434
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Veel dank!
Bizarre brief, nu heeft zij ineens een onderzoek ingesteld? Dat klopt niet, want dat had het presidium unaniem besloten. En ‘wetenschappers en journalisten betrokken’? Werkelijk? Alle begrip voor mensen die in een onmogelijke positie gebracht zijn, maar ze had deze brief wel even door iemand mogen laten lezen…
Ton F van Dijk en Voermans en co gingen er wel hard in, die Staatsgeleerden zijn überhaupt allemaal zeer mediageil als er ook maar iets niet exact staatsrechtelijk gebeurt.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:47:24 #244
408813 crew  trein2000
pi_206640436
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:36 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
[..]
Deze had ik nog nergens gelezen, lijkt me vrij relevant deel van de brief.
Alleen klopt het totaal niet met wat eerder naar buiten is gekomen. Namelijk dat het presidium unaniem tot dat onderzoek besloten heeft. Het kan niet allebei waar zijn, of de griffier heeft dat besloten (en dan heeft ze meer ballen dan tot nu toe leek) of er wordt hier gejokt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:48:13 #245
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640447
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:46 schreef JohnBercow het volgende:

[..]
Was het bespreken van Omtzigt, functie elders bij de verkenners ook niet :P
Ligt er nog steeds aan, als ze er echt enkel mee bedoelden plek in het kabinet (als een soort geen woorden maar daden) dan had het gekund en is het enkel wat ongelukkig opgeschreven.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:49:03 #246
408813 crew  trein2000
pi_206640456
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:47 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Ton F van Dijk en Voermans en co gingen er wel hard in, die Staatsgeleerden zijn überhaupt allemaal zeer mediageil als er ook maar iets niet exact staatsrechtelijk gebeurt.
Maar dat is hun rol natuurlijk ook. Maar door het woordje betrokken te gebruiken suggereert ze op z’n minst een zekere organisatie en onderlinge verbondenheid. Gedachte-expiriment: als de ondertekenaar van deze brief FvD-affiliaties had, zouden we er dan hetzelfde over oordelen?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:49:46 #247
408813 crew  trein2000
pi_206640462
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:48 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Ligt er nog steeds aan, als ze er echt enkel mee bedoelden plek in het kabinet (als een soort geen woorden maar daden) dan had het gekund en is het enkel wat ongelukkig opgeschreven.
Er stond Vz TK bij, gezegd door Jorritsma in een van de stukken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:52:03 #248
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640478
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Alleen klopt het totaal niet met wat eerder naar buiten is gekomen. Namelijk dat het presidium unaniem tot dat onderzoek besloten heeft. Het kan niet allebei waar zijn, of de griffier heeft dat besloten (en dan heeft ze meer ballen dan tot nu toe leek) of er wordt hier gejokt.
Probleem is natuurlijk dat het hele werkgeverschap zeer raar is in de Tweede Kamer, Roos is feitelijk de werkgever, niet het presidium (Tweede Kamerleden hebben geen arbeidsrelatie met de overheid op welke vlak dan ook). Dus vraag is of presidium überhaupt ooit heeft kunnen bepalen of een onderzoek nodig is. Roos lijkt te suggereren van niet en dat zij als werkgever wettelijk verplicht was deze signalen te onderzoeken (wat juist is).

Presidium is wat dat betreft (maar het is zeer rommelig) meer een soort Raad van Commissarissen.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:55:57 #249
408813 crew  trein2000
pi_206640520
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:52 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Probleem is natuurlijk dat het hele werkgeverschap zeer raar is in de Tweede Kamer, Roos is feitelijk de werkgever, niet het presidium (Tweede Kamerleden hebben geen arbeidsrelatie met de overheid op welke vlak dan ook). Dus vraag is of presidium überhaupt ooit heeft kunnen bepalen of een onderzoek nodig is. Roos lijkt te suggereren van niet en dat zij als werkgever wettelijk verplicht was deze signalen te onderzoeken (wat juist is).

Presidium is wat dat betreft (maar het is zeer rommelig) meer een soort Raad van Commissarissen.
Dat heb ik direct gezegd. Het presidium heeft hier geen rol in, door dat wel te doen is het al politiek gemaakt. Ook door de briefschrijvers (en dat waren niet de bodes of de schoonmakers). Dat mag je misschien niet zeggen, maar dat is wel zo.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:56:46 #250
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_206640532
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Gisteren stond er nog weer een groot stuk in de Volkskrant over dat het hoofd HR over Arib geklaagd had en ook het onderzoek mocht leiden.
Dat is toch ook heel bijzonder? Lekker objectief onderzoek anders :')
  vrijdag 11 november 2022 @ 17:57:47 #251
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640542
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat heb ik direct gezegd. Het presidium heeft hier geen rol in, door dat wel te doen is het al politiek gemaakt. Ook door de briefschrijvers (en dat waren niet de bodes of de schoonmakers). Dat mag je misschien niet zeggen, maar dat is wel zo.
Het is überhaupt een beetje gek dat er ambtenaren werken voor de Tweede Kamer. Maar goed op dezelfde manier is het ook gek dat er ambtenaren werken voor de rechterlijke macht.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 17:58:37 #252
408813 crew  trein2000
pi_206640554
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:56 schreef Tlaloc het volgende:

[..]
Dat is toch ook heel bijzonder? Lekker objectief onderzoek anders :')
Natuurlijk. Alleen als jij als ambtenaar in die rol gemanoeuvreerd wordt en je niet kan verdedigen dan ik mij voorstellen dat je dat als onveilig ervaart. Dat je er dan mee stopt kan ik wel begrijpen.

Natuurlijk had het nooit mogen gebeuren, maar toen het eenmaal gebeurd was kon deze ambtenaar niet zo veel meer.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:00:43 #253
408813 crew  trein2000
pi_206640576
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Het is überhaupt een beetje gek dat er ambtenaren werken voor de Tweede Kamer. Maar goed op dezelfde manier is het ook gek dat er ambtenaren werken voor de rechterlijke macht.
Er moet toch iemand de beveiliging doen, de inhoudelijke ondersteuning verzorgen etc?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206640602
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk. Alleen als jij als ambtenaar in die rol gemanoeuvreerd wordt en je niet kan verdedigen dan ik mij voorstellen dat je dat als onveilig ervaart. Dat je er dan mee stopt kan ik wel begrijpen.

Natuurlijk had het nooit mogen gebeuren, maar toen het eenmaal gebeurd was kon deze ambtenaar niet zo veel meer.
En dan is het aan de politiek verantwoordelijke om voor de ambtenaar te gaan staan en de verantwoordelijkheid op te eisen. Zoals een minister dat ook dient te doen.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:06:11 #255
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640625
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Het is überhaupt een beetje gek dat er ambtenaren werken voor de Tweede Kamer.
Wat wil je anders dan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:06:53 #256
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640633
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:03 schreef Heph844 het volgende:

[..]
En dan is het aan de politiek verantwoordelijke om voor de ambtenaar te gaan staan en de verantwoordelijkheid op te eisen. Zoals een minister dat ook dient te doen.
Maar het was al lang duidelijk dat die dat dus niet ging doen. Voor een deel omdat ze er zelf te diep in zat en voor een deel vanwege incompetentie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:11:17 #257
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640669
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wat wil je anders dan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Er moet toch iemand de beveiliging doen, de inhoudelijke ondersteuning verzorgen etc?
Ja, maar dat hoeft niet direct via de overheid (wat onder leiding van alle ministeries en dus de regering staat), je zou ook de regering als TK kunnen opdragen jaarlijks een bedrag over te maken op basis van een begroting die de TK maakt voor zijn eigen 'bestaan'. Om de machten echt gescheiden te houden, staatsrechtelijk wat netter en voorkomt situaties als waar we nu in zitten dat het Presidium een zeer onduidelijke relatie heeft met betrekking tot de 'eigen' ambtelijke organisatie.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:12:24 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640676
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
Ja, maar dat hoeft niet direct via de overheid (wat onder leiding van alle ministeries en dus de regering staat), je zou ook de regering als TK kunnen opdragen jaarlijks een bedrag over te maken op basis van een begroting die de TK maakt voor zijn eigen 'bestaan'. Om het echt gescheiden te houden, staatsrechtelijk wat netter en voorkomt situaties als waar we nu in zitten dat het Presidium een zeer onduidelijke relatie heeft met betrekking tot de 'eigen' ambtelijke organisatie.
Ik vraag me af of dat wat uitmaakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206640681
Be
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Maar het was al lang duidelijk dat die dat dus niet ging doen. Voor een deel omdat ze er zelf te diep in zat en voor een deel vanwege incompetentie.
Bezopen eigenlijk dat de MP het voor de koning wel doet voor een of andere lompe vakantie, maar in de gevallen waarbij het écht nodig is, ze in gebreke blijven
't Echte en 't ware!
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:13:30 #260
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640691
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:12 schreef Japepk het volgende:
Be
[..]
Bezopen eigenlijk dat de MP het voor de koning wel doet voor een of andere lompe vakantie, maar in de gevallen waarbij het écht nodig is, ze in gebreke blijven
Hoop niet dat je suggereert dat de regering de ambtelijke top van de TK zou moeten beschermen, want dan hebben we staatsrechtelijk echt een probleem.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:14:22 #261
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206640699
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dat wat uitmaakt.
Praktisch niet, maar in gevallen als nu zou het helpen met een duidelijke gezagsverhouding.

en Montesquieu zou het wat netter vinden, maar goed die zou ons duale systeem überhaupt al weinig vinden.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:16:47 #262
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640711
twitter


U kunt de nootjes alvast in een schaaltje doen
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:17:29 #263
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640718
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:16 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

U kunt de nootjes alvast in een schaaltje doen
Dit is nog te vers om nu al geen actieve herinneringen meer te hebben, niet?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:18:09 #264
408813 crew  trein2000
pi_206640727
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:11 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
[..]
Ja, maar dat hoeft niet direct via de overheid (wat onder leiding van alle ministeries en dus de regering staat), je zou ook de regering als TK kunnen opdragen jaarlijks een bedrag over te maken op basis van een begroting die de TK maakt voor zijn eigen 'bestaan'. Om de machten echt gescheiden te houden, staatsrechtelijk wat netter en voorkomt situaties als waar we nu in zitten dat het Presidium een zeer onduidelijke relatie heeft met betrekking tot de 'eigen' ambtelijke organisatie.
Die bestaat en die heet de raming.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:18:12 #265
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640728
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit is nog te vers om nu al geen actieve herinneringen meer te hebben, niet?
In ruil voor steun aan de Asielwet trekt de VVD nu de steun voor Bergkamp in.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206640749
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:16 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

U kunt de nootjes alvast in een schaaltje doen
Kan me bijna niet voorstellen dat ze blijft zitten.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:23:45 #267
408813 crew  trein2000
pi_206640778
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:20 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Kan me bijna niet voorstellen dat ze blijft zitten.
twitter
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:26:30 #268
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640795
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Dan is de (politieke) antenne van Bergkamp wel echt defect.

of ze heeft die nooit gehad. Dat kan ook.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206640808
Wordt een verhaal van dat ze het heel erg vindt. Onderste steen boven. Nieuwe leden zoeken en doorrrrrrr
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:28:34 #270
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640813
Nog iets dat ik niet kan vinden - als de meerderheid van de Kamerleden op je stemt, moet je dan de functie van voorzitter accepteren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_206640825
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:26 schreef JohnBercow het volgende:

[..]
Dan is de (politieke) antenne van Bergkamp wel echt defect.
Ze is van D66. Het lijkt wel of alle partijleden een eed hebben afgelegd om tot het bittere eind te zorgen dat ons land in de vernieling wordt geholpen.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:30:56 #272
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206640839
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
Nog iets dat ik niet kan vinden - als de meerderheid van de Kamerleden op je stemt, moet je dan de functie van voorzitter accepteren?
Zou de meerderheid ooit stemmen op iemand die niet expliciet aangeeft geïnteresseerd te zijn?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:33:27 #273
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206640864
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:30 schreef Perrin het volgende:

[..]
Zou de meerderheid ooit stemmen op iemand die niet expliciet aangeeft geïnteresseerd te zijn?
De kans lijkt me niet zo groot, maar in dit geval met van der Staaij jou je je toch kunnen voorstellen dat het gebeurt. En het was ook een manier geweest om Omtzigt daadwerkelijk een functie elders te bezorgen :P

Maar in de eerste 2rondes van de verkiezingen mag op ieder lid gestemd worden, en iemand die meer dan de helft van de stemmen behaalt wordt het. Dus in theorie kan dat iemand zijn die zichzelf niet expliciet gekandideerd heeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:33:41 #274
408813 crew  trein2000
pi_206640869
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:26 schreef JohnBercow het volgende:

[..]
Dan is de (politieke) antenne van Bergkamp wel echt defect.

of ze heeft die nooit gehad. Dat kan ook.
Die gaat van dr leven niet, die moet weggestuurd worden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:34:30 #275
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206640880
Ben nu wel benieuwd hoe dat is gegaan rond het instellen van dit onderzoek en waarom het nodig is anoniem brieven te schrijven in plaats van naar een vertrouwenspersoon te stappen. Elke serieuze organisatie heeft dit toch goed geregeld of is dat bij de overheid weer anders?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:35:15 #276
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_206640886
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:16 schreef JohnBercow het volgende:
[ twitter ]

U kunt de nootjes alvast in een schaaltje doen
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:36:17 #277
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_206640898
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
Nog iets dat ik niet kan vinden - als de meerderheid van de Kamerleden op je stemt, moet je dan de functie van voorzitter accepteren?
Denk dat je je eerst verkiesbaar moet stellen.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:36:56 #278
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_206640907
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Die gaat van dr leven niet, die moet weggestuurd worden.
Lekker Ruttiaans.
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:43:27 #279
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640971
twitter


Hier ook al zin in.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:46:10 #280
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206640997
twitter
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206641009
Je moet als Bergkamp zijnde nu of compleet ‘blind’ zijn, of er is druk vanuit de partij om nu niet op te stappen. Dit kan toch niet. (Zeg ik als D66’er)
pi_206641011
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:34 schreef Perrin het volgende:
Ben nu wel benieuwd hoe dat is gegaan rond het instellen van dit onderzoek en waarom het nodig is anoniem brieven te schrijven in plaats van naar een vertrouwenspersoon te stappen. Elke serieuze organisatie heeft dit toch goed geregeld of is dat bij de overheid weer anders?
Ja die zijn er wel, maar die signalen lijken tot weinig actie te hebben geleid. Uit het NRC:
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:48:59 #283
408813 crew  trein2000
pi_206641023
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:47 schreef XSbig het volgende:
Je moet als Bergkamp zijnde nu of compleet ‘blind’ zijn, of er is druk vanuit de partij om nu niet op te stappen. Dit kan toch niet. (Zeg ik als D66’er)
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je blijft om de boel niet compleet stuurloos te laten en na een aantal weken alsnog op te stappen. Maar dit kan echt niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206641033
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je blijft om de boel niet compleet stuurloos te laten en na een aantal weken alsnog op te stappen. Maar dit kan echt niet.
Een debat zonder griffier lijkt me ook niet heel uitvoerbaar? Hoe zit dat?
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:50:47 #285
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206641046
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:49 schreef alpeko het volgende:

[..]
Een debat zonder griffier lijkt me ook niet heel uitvoerbaar? Hoe zit dat?
Er zijn ook adjunct griffiers. En de debatten over bijvoorbeeld een pensioenwet worden bijgewoond door de commissiegriffier.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206641090
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:48 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je blijft om de boel niet compleet stuurloos te laten en na een aantal weken alsnog op te stappen. Maar dit kan echt niet.
Maar zelfs dat is al te laat eigenlijk, ze had direct na het commentaar op het aangekondigde onderzoek haar conclusies moeten trekken.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 18:55:15 #287
408813 crew  trein2000
pi_206641100
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:49 schreef alpeko het volgende:

[..]
Een debat zonder griffier lijkt me ook niet heel uitvoerbaar? Hoe zit dat?
Er is wel een plaatsvervanger.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 11 november 2022 @ 18:55:30 #288
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_206641106
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja die zijn er wel, maar die signalen lijken tot weinig actie te hebben geleid. Uit het NRC:
[ afbeelding ]
Ah dank!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 11 november 2022 @ 19:42:38 #289
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206641748
quote:
Oftewel, er wordt nog overlegd in de hoogste kringen (waarschijnlijk vooral over de vraag wat hierna) voordat er aan Bergkamp verteld wordt dat ze wel degelijk opstapt.

Journalisten moeten vooral vragen of ze al contact heeft gehad met Kaag.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 november 2022 @ 19:47:51 #290
408813 crew  trein2000
pi_206641852
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 19:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Oftewel, er wordt nog overlegd in de hoogste kringen (waarschijnlijk vooral over de vraag wat hierna) voordat er aan Bergkamp verteld wordt dat ze wel degelijk opstapt.

Journalisten moeten vooral vragen of ze al contact heeft gehad met Kaag.
Lijkt me meer een klusje voor Paternotte…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_206641895
Hier scheiden onze wegen. Nieuwe leiderschap. En door. :z
  vrijdag 11 november 2022 @ 19:52:06 #292
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_206641954
Overigens als ze echt niet opstapt zometeen en met een lulverhaal komt en zegt dat ze blijft (zonder uitzicht op een nieuwe voorzittersverkiezing), dan maakt ze zichzelf wel echt volkomen belachelijk. Er is geen enkele manier dat ze volgende week niet op een of andere manier wordt gesommeerd om te vertrekken door de rest van de TK.

Zelfs de coalitie is zo gek niet, beetje schouders ophalen als de ambtelijke top collectief ontslag neemt en door. :')
  vrijdag 11 november 2022 @ 19:58:52 #293
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206642134
-Verkeerde topic-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 11 november 2022 @ 20:12:47 #294
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206642499
https://www.npostart.nl/live/npo-politiek-en-nieuws

Hier een livestream van de Persco
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206642559
Nou daar gaan we
pi_206642561
Begint
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  vrijdag 11 november 2022 @ 20:14:39 #297
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206642567
"Bijzonder treurig"
Order! Ordeeeeeeeeer!
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 11 november 2022 @ 20:15:59 #298
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_206642602
Net op tijd.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 11 november 2022 @ 20:18:13 #299
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206642683
Zolang Bergkamp op deze plek zit komt er geen rust op dit dossier.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_206642697
Uit de brief van de griffier blijkt nogmaals dat ze in de tweede kamer echt totaal geen idee hebben van de scheiding van politiek en ambtelijke organisatie. Ze heeft dan ook volledig gelijk dat ze op stapt en de verschillende fractievoorzitters moeten zich diep schamen. Deze rot gaat veel verder dan Bergkamp. Die natuurlijk weg moet omdat ze de ambtenaren niet verdedigd heeft en dit wanordelijke proces heeft laten ontstaan.

Dat doen gemeenten gemiddeld veel beter en dat is gênant voor de tweede kamer als zogenaamd middelpunt van de democratie.
  Moderator vrijdag 11 november 2022 @ 20:22:05 #301
236264 crew  capricia
pi_206642787
Zet de nestor er maar voorlopig neer. Als vervanger voor Bergkamp, want ik zie dit niet meer goedkomen.
Kees vd Staaij lijkt me de beste optie, voor nu. Als ie wil natuurlijk.
Definitely not CIA
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')