En die Putinverstehers maar roepen hier hoeveel levens het zou schelen door niet terug te vechten.quote:
Zeker. En aangezien ze die regio willen inlijven is het vreemd dat die helemaal kapot geschoten wordt want wat moet je met een berg puin?quote:Op maandag 4 april 2022 08:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de Finnen zijn de Russen nu al compleet weg in het noorden en noord-oosten. De oorlog zal zich alleen nog op Charkov en de Donbass richten.
Blijft bijzonder.
Allemaal speculatie natuurlijk, maar rond Kiev loopt het vast en ogenschijnlijk niet te winnen.quote:Op maandag 4 april 2022 08:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de Finnen zijn de Russen nu al compleet weg in het noorden en noord-oosten. De oorlog zal zich alleen nog op Charkov en de Donbass richten.
Blijft bijzonder.
Landjepik en grondstoffen de komende jaren weer verkopen aan o.a. ons.quote:Op maandag 4 april 2022 08:30 schreef halfway het volgende:
[..]
Zeker. En aangezien ze die regio willen inlijven is het vreemd dat die helemaal kapot geschoten wordt want wat moet je met een berg puin?
Dit, en de bevolking wegjagen (of wegvagen) en vervangen.quote:Op maandag 4 april 2022 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Landjepik en grondstoffen de komende jaren weer verkopen aan o.a. ons.
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.quote:Op maandag 4 april 2022 08:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Mocht het in het oosten/zuiden wel lukken kun je alitjd daarna nog een 2e offensief starten.
Grootste concrete fout is die super lange konvooi die naar Kiev ging die was vernietigd door een klein elite team van Oekrane.. Rusland gaat hergroeperen in veilig gebied, wellicht wat soldaten en voertuigen vervangen en dan door in andere gebieden. Ik sluit niet uit dat ze later nog eens doorstaat naar Kiev maar dan vanuit een andere richting.quote:Op maandag 4 april 2022 13:09 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.
Ik ben reuze benieuwd of die soldaten daarmee zomaar ook akkoord gaan... Ergens heb ik een vermoeden dat het nog wel een probleem kan zijn deze gedemoraliseerde troepen die eerst in noordelijke oekraine volledig vastliepen en geen enkele doelstelling behaalden dan opeens heel enthousiast binnen twee weken bereid zijn in de zuidelijke oekraine weer volop aan gevechten deel te nemen, waar het evenmin lekker loopt.quote:Op maandag 4 april 2022 14:08 schreef LethalNinja het volgende:
Rusland gaat hergroeperen in veilig gebied, wellicht wat soldaten en voertuigen vervangen en dan door in andere gebieden.
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.quote:Op maandag 4 april 2022 13:09 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.quote:Op maandag 4 april 2022 15:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.
De Russen vechten niet echt ergens voor, de Oekraners voor hun vrijheid en na de terreur in tijdelijk bezet gebied ook nog met extra verbetenheid.
Rusland raakt wat er al aan luchtoverwicht stap voor stap kwijt en ik verwacht dat het in het oosten ook gaat gebeuren door meer en betere wapenleveranties. Daarnaast hebben de Russen een hoop spullen achter gelaten.
De Oekraners zijn inmiddels gehard in de strijd en weten hoe te winnen. De Russen hebben voorlopig vooral een hoop tegenslag gehad en verliezen op diverse plekken. Moraal zal niet al te hoog zijn.
Ben benieuwd of ze zich kunnen hergroeperen of dat ze blijven verliezen. De Oekraners hebben straks minder fronten om zich te verdedigen alhoewel ze het noorden niet onverdedigd kunnen laten zullen de usa en andere westerse landen ruim op tijd troepenbewegingen laten zien.
Denk dat het in het oosten nog lang oorlog gaat blijven, eventueel met ingegraven donetsk strijders. Spannend gaat het worden aan de zuidkant. Als Rusland daar in de problemen komt verliezen ze de hele oorlog verwacht ik.
Mwah, zover ik weet rijden er nog altijd treinen van o.a. Kiev naar Avdiivka, dat is een voorstad van Donetsk.quote:Op maandag 4 april 2022 16:32 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.
Daarbij kan Oekraine ook niet alles sturen naar het Oosten, je zal altijd wat achter de hand moeten hebben voor een eventuele binnenval in het Noorden weer.
Correct. Alleen heeft Rusland dus geen controle over het luchtruim, dus zal dat wel mogelijk zijn. En absoluut moeten ze de noordgrens blijven beveiligen. Als de Oekraners het luchtruim goed kunnen beveiligen, daarbij zijn nieuwe wapens en vliegtuigen superbelangrijk, dan kan Oekrane in theorie sneller hergroeperen, want ze hoeven niet om hun eigen land heen.quote:Op maandag 4 april 2022 16:32 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.
Daarbij kan Oekraine ook niet alles sturen naar het Oosten, je zal altijd wat achter de hand moeten hebben voor een eventuele binnenval in het Noorden weer.
Waarom specifiek vuile bommen? En door welke zijde ingezet?quote:
Die Ruskies schieten gewoon alles kapot met artillerie, kwestie van lange adem.quote:Op maandag 4 april 2022 15:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.
De Russen vechten niet echt ergens voor, de Oekraners voor hun vrijheid en na de terreur in tijdelijk bezet gebied ook nog met extra verbetenheid.
Rusland raakt wat er al aan luchtoverwicht stap voor stap kwijt en ik verwacht dat het in het oosten ook gaat gebeuren door meer en betere wapenleveranties. Daarnaast hebben de Russen een hoop spullen achter gelaten.
De Oekraners zijn inmiddels gehard in de strijd en weten hoe te winnen. De Russen hebben voorlopig vooral een hoop tegenslag gehad en verliezen op diverse plekken. Moraal zal niet al te hoog zijn.
Ben benieuwd of ze zich kunnen hergroeperen of dat ze blijven verliezen. De Oekraners hebben straks minder fronten om zich te verdedigen alhoewel ze het noorden niet onverdedigd kunnen laten zullen de usa en andere westerse landen ruim op tijd troepenbewegingen laten zien.
Denk dat het in het oosten nog lang oorlog gaat blijven, eventueel met ingegraven donetsk strijders. Spannend gaat het worden aan de zuidkant. Als Rusland daar in de problemen komt verliezen ze de hele oorlog verwacht ik.
quote:Niet investeren in Europese wapenindustrie is geen optie
De Russische agressie tegen Oekrane zorgt ervoor dat Europese landen eindelijk vaart lijken te maken met het voldoen aan de NAVO-norm, en de uitgaven aan defensie verhogen naar 2 procent van het bbp. Duitsland kondigde zelfs aan volgend jaar al 100 miljard euro te besteden aan herstel en nieuwe aankopen. De stijgingen vallen samen met de lang verwachte publicatie, twee weken geleden, van het EU Strategisch Kompas.
Hoge defensie-uitgaven verhouden zich slecht met het Europese zelfbeeld. De afgelopen jaren kondigden steeds meer Europese banken aan uit ethische motieven niet meer in de defensie-industrie te investeren. Het onderliggende idee lijkt wellicht intutief moreel juist. Steun voor de defensie-industrie zou geweld voeden doordat wapens worden gexporteerd, ook naar conflictgebieden waar minder scrupuleuze actoren ze zullen gebruiken.
De pijnlijke werkelijkheid is dat als Europa niet investeert in eigen onderzoek, ontwikkeling, en productie van militaire technologie, de Europese defensie-industrie een niet in te halen achterstand zal oplopen. De complexiteit van militaire technologie neemt namelijk telkens toe. Die achterstand maakt Europa kwetsbaarder en nog afhankelijker voor zijn veiligheid van de Verenigde Staten.
Moderne wapensystemen zijn steeds meer een optelsom van talloze zeer specifieke afzonderlijke technologien. We hebben het niet over geweren die uit een beperkt aantal mechanische delen bestaan. Het aantal onderdelen in geavanceerde gevechtsvliegtuigen is met meerdere ordes van grootte toegenomen. Veelzeggend: de F-35 heeft 5,6 miljoen regels softwarecode; de F-22, een directe voorloper, had ‘maar’ 1,7 miljoen regels.
Nee het Kremlin heeft allang weer wat andere verhalen uit haar hoge hoed getoverd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Hoe staat het eigenlijk met de biolabs en daar gefokte trekvogels die Rusland zouden moeten gaan besmetten? Hoort iemand daar nog wel eens wat over?
Daarvoor moet je in een ander subforum op FOK! zijn denk ik of je bij Forumland aanmeldenquote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Hoe staat het eigenlijk met de biolabs en daar gefokte trekvogels die Rusland zouden moeten gaan besmetten? Hoort iemand daar nog wel eens wat over?
Een goede voorbereiding is het halve werk h. De stad Mariupol lag al redelijk dicht bij de frontlinie en zal dus sowieso wel voorbereid zijn geweest voor een beleg.quote:Op maandag 4 april 2022 14:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heb het idee dat die Russische troepen mentaal ook totaal niet voorbereid zijn op urban combat of Mariupol totaal niet afgesloten hebben.
Anders kan ik niet verklaren dat het zo ontzettend lang duurt voor die stad valt.
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.quote:Op maandag 4 april 2022 21:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een goede voorbereiding is het halve werk h. De stad Mariupol lag al redelijk dicht bij de frontlinie en zal dus sowieso wel voorbereid zijn geweest voor een beleg.
En er zullen nog wel wat Bucha verhalen volgen vrees ik.quote:Op zondag 3 april 2022 23:53 schreef Spanky78 het volgende:
Als het zo doorgaat mogen ze zelf 40.000 van die zakken vullen. Helaas hebben ze al veel te veel burgers vermoord.
Na Bucha zal het verzet en steun van de rest van de wereld niet minder worden.
Inderdaad, hoe minder oorspronkelijke bewoners, hoe minder verzet in de toekomst. En naast grondstoffen ligt een stad als Mariupol gewoon op de goede plek tussen de Donbass en de Krim.quote:Op maandag 4 april 2022 10:02 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Dit, en de bevolking wegjagen (of wegvagen) en vervangen.
Totnutoe doen de Russen niet veel anders dan in Grozny bijv. Steden met de grond gelijk maken, met veel artillerie. Alleen ze hebben zich nu voor t eerst teruggetrokken, en het is afwachten wat ze doen. Als wat de soldaten in Bucha hebben gedaan wat hun leiders voor ogen hebben in gebieden waar uit teruggetrokken wordt, dan komt er nog veel ellende aan, en zou ik niet uitsluiten dat ze mogelijk chemische wapens gebruiken. Maar als ze dat doen isoleren ze zich wel nog verder in de wereld, dan wordt het een stuk waarschijnlijker dat ook China en India de banden zullen laten bekoelen.quote:
Ligt eraan hoeveel Amerikaanse vrienden met rechtse/anti-overheid/survivalist etc denkbeelden je in je social media streams hebt denk ik.quote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Volgens mij is 47% van de bevolking in Mariupol russisch-sprekend en identificeert zich als tot de russische minderheid behorend...quote:Op maandag 4 april 2022 22:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.
Helaas verwacht ik ook dat de Russen vrijwel overal zo hebben huisgehouden. Ze hadden de reputatie al, die maken ze overduidelijk waar.quote:Op maandag 4 april 2022 23:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En er zullen nog wel wat Bucha verhalen volgen vrees ik.
quote:Key Takeaways
Russian forces in Izyum are setting conditions to begin offensive operations southeast toward Slovyansk in the coming days to link up with other Russian forces in Donbas and encircle Ukrainian defenders.
Russian forces in Donetsk and Luhansk Oblasts continue to make little to no progress and face mounting casualties and declining morale. Replacements and reinforcements from northeastern Ukraine are highly unlikely to meaningfully change the balance of forces.
Efforts by Russian forces advancing from Izyum to capture Slovyansk and threaten Ukrainian forces in Donbas with encirclement will likely prove to be the next pivotal battle of the war in Ukraine. If Russian forces are unable to take Slovyansk, Russia’s campaign to capture the entirety of Luhansk and Donetsk oblasts will likely fail.
The defenders of Mariupol have outperformed ISW’s previous estimates, and Russian forces are likely taking heavy casualties in ongoing efforts to capture the city.
Ukrainian forces likely conducted successful counterattacks in Kherson Oblast in the last 24 hours.
Russian forces have almost completely withdrawn from Chernihiv and Sumy oblasts and will likely completely vacate these regions in the coming days.
Russian forces withdrawn from the Kyiv axis are highly unlikely to be effectively deployed elsewhere in Ukraine and are likely a spent force.
Zo veel hebben ze niet meer. Ze kunnen nog wel een miljoen of meer dienstplichtigen oproepen... die nog nooit een geweer in hun hand hebben gehad. Dat gaat niet opschieten. Voor de kust hebben ze nog wel een paar schepen met een aantal duizend mariniers begreep ik.... maar het is niet zo dat ze nog een half land vol moderne apparatuur en getrainde operators hebben klaarstaan. Veel kannonenvoer, zo hebben ze trouwens de Duitsers in WO2 wel overwonnen, door er 20 miljoen doden tegenover te zetten. Ik verwacht niet dat de Russische bevolking dat accepteert. Stalin is al even dood.quote:Op maandag 4 april 2022 22:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.
Als de komende grote push in het zuidoosten faalt, is het wel echt gedaan met de Russische invasie. Er zijn zelfs wat analisten die zich afvragen of de Russen het misschien bij consolideren gaan proberen te houden de komende periode.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:40 schreef AgLarrr het volgende:
Weer een korte update. Het lijkt er op dat de Russen een soort strategische pauze ingelast hebben terwijl ze hergroeperen. Op enige termijn zal het stevig los (moeten) gaan in de Donbas.
[..]
[ afbeelding ]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:40 schreef AgLarrr het volgende:
Weer een korte update. Het lijkt er op dat de Russen een soort strategische pauze ingelast hebben terwijl ze hergroeperen. Op enige termijn zal het stevig los (moeten) gaan in de Donbas.
[..]
[ afbeelding ]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?
Het enige front dat nog over is, is het zuidelijke en ik denk niet dat ze dat zomaar opgeven. Die zuidelijke as is om andere redenen belangrijk - water toevoer voor de Krim, landbrug van de Krim naar de Donbas (mogelijke uitval richting Odessa / aansluiting met Transsinistri).quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:41 schreef Spanky78 het volgende:
Verder is wel gebleken dat ze vooral de reputaite van een sterk leger hadden.
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden wordenquote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.
Op zich zijn er al jaren berichten dat het niet helemaal goed gaat met het leger in Rusland. Zeker wat de motivatie van de soldaten aangaat. Maar ook over corruptie. Slecht onderhoud en nog veel meer. Er is daar geen sprake van een can do mentaliteit.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.
Daarom gaat dat dus niet gebeuren. Daarvoor is het nu te laat.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden worden
Ze zullen zeker leren. Maar voor deze oorlog is dat iets te laat denk ik. Daarnaast hebben ze simpelweg niet het materieel dat ze nodig hebben. De Oekrainers hebben inmiddels naast een hoop oude Sovjet en Russische meuk ook een boel moderne wapens en training. Dat heeft ze 8 jaar gekost na de Krim.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden worden
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...
effectief wonnen ze idd wel een beetje gebiedswinst, maar hun internationale reputatie verloor enorm en de duitsers die de prestaties van het russische leger zagen wisten nu dat ze een goede kans hadden tegen dit leger.
De overeenkomsten zijn enorm met nu, toen beweerde bv de minister van buitenlandse zaken dat de bombardementen op finse steden niet met bommen maar met 'humanitaire hulp' wegens hongenrsnoden in Finland plaatsvonden (het waren bommen).
tevens was de reactie bij de Finnen dat een voorheen verdeeld land gelijk een enorme eenheid voelde nu ze een gezamelijke vijand hadden
echter, de russen wisten ook tijdig te leren van alle zwaktes die bleken (vooral in de bevelstructuur (als onderdeel van Stalins vervolgingen waren traditionele officierranken opgeheven, maar deze weer ingesteld na de finland-oorlog), en de toepassing van tank-taktieken) ...
Een leger dat zo'n ervaring doormaakt kan hiervan juist ook veel leren en goed merkbaar hebben waar de zwakte- en verbeterpunten liggen.
Ik denk ook zeker niet dat over twee of drie jaar een russisch leger even zwak zal zijn als nu, maar bv de kans zeer groot is dat het ook zich ge-reorganiseerd zal hebben en veel gebruikte taktieken en aanvalsplannen aangepast zijn, en ze ook beter zwaktepunten ondervangen
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.quote:
Je zou dit mogelijk ook als terugtrekking kunnen zien? Dat de Russen zich terugtrekken in gebieden waar ze redelijk stand kunnen houden.quote:
De populariteit van de Chinese communistische partij heeft voor een groot deel te maken met de toename van de welvaart. De groei van de economie. Dankzij de handel met het westen. Zouden die te maken krijgen met sancties als die nu tegen Rusland worden genomen? Dan zou ik het niet onmogelijk vinden dat ze hun hemels mandaat verliezen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze zullen zeker leren. Maar voor deze oorlog is dat iets te laat denk ik. Daarnaast hebben ze simpelweg niet het materieel dat ze nodig hebben. De Oekrainers hebben inmiddels naast een hoop oude Sovjet en Russische meuk ook een boel moderne wapens en training. Dat heeft ze 8 jaar gekost na de Krim.
Rusland zal nog wel even last hebben van de sancties, wat ik denk is dat vooral China hiervan gaat leren.... en ik weet niet of dat goed is, voorlopig gaan die Taiwan denk ik niet inlijven... En taiwan heeft straks zoveel drones dat invallen echt even geen zin heeft.
Ja dit had vanaf het begin het plan moeten zijn. 90 procent van je troepen op deze sector richten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:18 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.
[ afbeelding ]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:18 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.
[ afbeelding ]
Tot nu toe weinig gelukkig. En 90% procent van je troepen inzetten in een gebied waar je vijand niet zit? Ook niet slim denk ik.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.
Dit gaat niet werken. De afstanden zijn nog veel groter, een Kessel vormen is echt totaal onmogelijk in deze situatie. Al die Oekraners lopen vrolijk dwars door de linies (in zover je daarvan kunt spreken) weer naar hun eigen troepen als ze ingesloten zouden raken.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.
Ik las dat het met die voorraden vanuit de Donbas ook niet heul lekker zat, zeg maar. Die paar miljoen liter brandstof die daar van de week de lucht in ging zal ook wel wat vertraging geven. Nog even los van de goesting die al die gedwongen dienstplichtigen uit de Donbas zelf (nota bene) hebben.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dit gaat niet werken. De afstanden zijn nog veel groter, een Kessel vormen is echt totaal onmogelijk in deze situatie. Al die Oekraners lopen vrolijk dwars door de linies (in zover je daarvan kunt spreken) weer naar hun eigen troepen als ze ingesloten zouden raken.
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.
Ik snap je punt maar feitelijk was dit al een sterk verbeterd leger tov hun best wel falende optreden in Georgie destijds. Dat is toen ook maar ternauwernood goed afgelopen voor ze.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...
effectief wonnen ze idd wel een beetje gebiedswinst, maar hun internationale reputatie verloor enorm en de duitsers die de prestaties van het russische leger zagen wisten nu dat ze een goede kans hadden tegen dit leger.
De overeenkomsten zijn enorm met nu, toen beweerde bv de minister van buitenlandse zaken dat de bombardementen op finse steden niet met bommen maar met 'humanitaire hulp' wegens hongenrsnoden in Finland plaatsvonden (het waren bommen).
tevens was de reactie bij de Finnen dat een voorheen verdeeld land gelijk een enorme eenheid voelde nu ze een gezamelijke vijand hadden
echter, de russen wisten ook tijdig te leren van alle zwaktes die bleken (vooral in de bevelstructuur (als onderdeel van Stalins vervolgingen waren traditionele officierranken opgeheven, maar deze weer ingesteld na de finland-oorlog), en de toepassing van tank-taktieken) ...
Een leger dat zo'n ervaring doormaakt kan hiervan juist ook veel leren en goed merkbaar hebben waar de zwakte- en verbeterpunten liggen.
Ik denk ook zeker niet dat over twee of drie jaar een russisch leger even zwak zal zijn als nu, maar bv de kans zeer groot is dat het ook zich ge-reorganiseerd zal hebben en veel gebruikte taktieken en aanvalsplannen aangepast zijn, en ze ook beter zwaktepunten ondervangen
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.
[..]
Ik snap je punt maar feitelijk was dit al een sterk verbeterd leger tov hun best wel falende optreden in Georgie destijds. Dat is toen ook maar ternauwernood goed afgelopen voor ze.
En dat had heel anders kunnen zijn als het Westen Georgie toen veel meer gesteund had.
Vanuit oekrainse zijde hebben ze misschien het idee dat ze "aan het winnen" zijn nu rusland zich terugtrekt rond kiev.quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is. Of Rusland heeft serieus vertrouwen in hun operatie in de Donbas, of Rusland zit er inmiddels zo diep in dat terugtrekken gewoon geen optie meer is ivm de al genvesteerde middelen.
Waarschijnlijk om de voor de hand liggende reden dat de doelen van beide partijen nog veel te ver uit elkaar liggen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is. Of Rusland heeft serieus vertrouwen in hun operatie in de Donbas, of Rusland zit er inmiddels zo diep in dat terugtrekken gewoon geen optie meer is ivm de al genvesteerde middelen.
Maar ergens van kunnen leren en dat ook daadwerkelijk doen zijn wel verschillende dingen. Als ze er nu achterkomen dat een groot deel van hun reserve-materieel weggegooid kan worden, dan moeten ze dat op gaan bouwen. Dat kost veel geld en tijd. Ze moeten veel meer geld besteden aan onderhoud van hun leger, maar het is maar de vraag of ze dat hebben, zeker als de sancties langer duren, en westerse landen echt van het gas af gaan.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aanvulling: n van de comments:
Quote:” What's more surprising is the names not on this list - in the category: "there's no way they didn't take Russian money".
Which means there are other hidden channels.”
[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 05-04-2022 17:49:00 ]
Arron Banks spent 450,000 on Nigel Faragequote:Op dinsdag 5 april 2022 16:26 schreef AnneX het volgende:
What's more surprising is the names not on this list - in the category: "there's no way they didn't take Russian money".
Rusland exporteert corruptie. Er zijn er altijd een paar die het gretig importeren.quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:04 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Arron Banks spent 450,000 on Nigel Farage
Ik heb altijd vermoed dat het Russisch geld was. Sorry, off-topic.
Het is voornamelijk het ego van die psychopaat in het Kremlin dat in de weg zit. Net als destijds bij Hitler het geval was. Zelfde soortquote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is.
quote:Putin will not just give in. He wants Russian troops on Ukrainian soil to negotiate his way to attaining his minimal aim. (...) The allies should not be afraid of stopping Putin. This is the test of their time. The Hill
Allemaal netjes glad geschoren (na 30 dagen heftig vechten) en rondlopend in blinkend witte sneakers (met hun granaten nog bij zich)...quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:25 schreef oheng het volgende:
En schijbaar heeft het 501e battalion van de (Oekrainsche) mariniers zich overgegeven in Mariupol.
Sneakers nog wel. Die zie ik nergens. Denk wel dat het klopt hoor.quote:Op dinsdag 5 april 2022 23:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Allemaal netjes glad geschoren (na 30 dagen heftig vechten) en rondlopend in blinkend witte sneakers (met hun granaten nog bij zich)...
Weinig overtuigend filmpje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!quote:Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:
[ twitter ]
Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Ja dit zit er al dagen aan te komen. Ik zie het alleen nog steeds niet terug op de kaarten. Heel benieuwd naar wat er morgen aan updates is.quote:
Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.quote:
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?quote:Op woensdag 6 april 2022 22:15 schreef oheng het volgende:
rusland bedreigt Finland maar weer eens omdat ze bij de NAVO willen.
Finland heeft sinds WW2 altijd een zeer sterke (eigen) defensie gehad, en geen bondgenoten. Finland mocht geen allianties aangaan van rusland/sovjet unie na de afloop van de oorlog van 1939. Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.quote:Op donderdag 7 april 2022 09:00 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.quote:
Drones zorgen voor lasergeleiding volgens mij.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:26 schreef kibo het volgende:
[..]
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.
Lijkt me sterk dat dit artillerievuur is.
Beloftes van Rusland dat je niet wordt aangevallen blijken weinig waard. Dus logisch dat Finland extra bescherming zoekt.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:12 schreef oheng het volgende:
Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.
Ik acht het helemaal niet onwaarschijnlijk dat op termijn de Russen heel erg hun best moeten doen om de Donbas regio te behouden en het voordeel in deze oorlog naar de Oekrainse strijdkrachten overslaat. Hoe meer tijd, hoe meer ze zich wapenen, hoe meer man met gevechtservaring, hoe meer "defense forces" ook getraind zijn neem ik aan. Mankracht hebben ze genoeg, wat ze nodig hebben is wapens en tijd. De Russen zetten dezelfde militairen in een ander gebied in lees ik overal....dat zegt genoeg.quote:Op woensdag 6 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.
Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.quote:Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:
[ twitter ]
Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Ik zag dat verhaal ook op een Amerikaanse website gemeld worden, klopte daar ook voor geen meterquote:Op donderdag 7 april 2022 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.
Nu ook weer dat hele verhaal dat de slechte bepantsering van de APC's/IFV'en zou komen omdat ze gebouwd waren om alleen maar op te treden onder nucleaire omstandigheden... Wat een onzin, de YPR of M113 (ook amfibisch) schoot je ook gewoon met een 7.62 AP doorheen... De Russen hebben altijd heel erg ingezet op amfibisch optreden omdat het algemeen bekend was dat de NATO alle rivierovergangen naar het westen ging opblazen, die waren/zijn zelfs voorbereid daarop.
Heeft verder weinig met optreden onder nucleaire omstandigheden te maken.
Net als in het begin dat bandenverhaal ook een compleet eigen leven is gaan leiden.
Echt, hoe denk jij dat een oorlog gaat?quote:Op donderdag 7 april 2022 10:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die kaarten uit Mariupol blijven ook wel echt dramatisch zeg.![]()
In de Tweede Wereldoorlog stonden in de kranten betere kaarten van Stalingrad dan hier. Blijkbaar bijzonder moeilijk om daar een situatie van het front duidelijk te krijgen.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 6 april 2022 13:19 schreef oheng het volgende:
Interessante video van Mark Felton over de strategische bommenwerpers en kruisraketten die Oekraine ooit had:
Even terzijde, de "Rasputitsa", het modder seizoen, is nu begonnen. Hoewel er nog niet veel regen in aantocht is in bijvoorbeeld Slovyansk, in het oosten. De grond kan al wel modderig zijn van de sneeuw. Rusland wil een overwinning behalen voor 9 mei,want dat is de 100e verjaardag van de grote patriottische oorlog tegen nazi Duitsland.
De russen hebben loopgraven gemaakt naast de reactor van Chernobyl. Hier drone beelden van deze bijzondere actie.
Redelijk diepgaande analyze over de toenemende afstand tussen rusland en Kazachstan.
Oorlogsmisdadiger Girkin over de strategische situatie in Oekraine. Hij is een klootzak, maar hij heeft het wel vaak bij het juiste eind.
De russische marine heeft in de haven van Mariupol een schip in brand geschoten, Oekrainsche soldaten hebben de bemanning gered, wat betekent dat Oekraine nog steeds de controle heeft over de haven.Girkin is toch Strelkov? Leidde hij niet de aanval in 2014 op de Donbas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat maakt dat hij nu zoveel kritiek op Putin zijn oude baas kan leveren?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?quote:
Correctquote:Op donderdag 7 april 2022 17:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?
Ik denk dat de (betere) kaarten van Stalingrad vooral na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
In de Tweede Wereldoorlog stonden in de kranten betere kaarten van Stalingrad dan hier. Blijkbaar bijzonder moeilijk om daar een situatie van het front duidelijk te krijgen.
[ afbeelding ]
Dat is echt complete onzin wat je nu zegt. Echte kaarten stonden helemaal niet in kranten want alle kranten stonden onder staatscensuur en aktuele kaarten waren staatsgeheimen.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 7 april 2022 19:52 schreef Perrin het volgende:
Ook in de Middellandse Zee is het druk:
[ twitter ]
Als ze op amfibisch optreden zijn gebouwd blijken ze daar in de praktijk ook nogal beperkt te zijn, want ze slaagden er niet in een klein riviertje als de Irpin over te komen.quote:Op donderdag 7 april 2022 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.
Nu ook weer dat hele verhaal dat de slechte bepantsering van de APC's/IFV'en zou komen omdat ze gebouwd waren om alleen maar op te treden onder nucleaire omstandigheden... Wat een onzin, de YPR of M113 (ook amfibisch) schoot je ook gewoon met een 7.62 AP doorheen... De Russen hebben altijd heel erg ingezet op amfibisch optreden omdat het algemeen bekend was dat de NATO alle rivierovergangen naar het westen ging opblazen, die waren/zijn zelfs voorbereid daarop.
Heeft verder weinig met optreden onder nucleaire omstandigheden te maken.
Net als in het begin dat bandenverhaal ook een compleet eigen leven is gaan leiden.
quote:Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
"They had an established route unnoticed by our air Defense. They were brining ammo to Mariupol and the wounded from it. They were flying on a miminal height around 10 meters. They were avoiding settlements, turning to the Above sea and then to the Mariupol seaport" ... via deze link
quote:According to the International Institute of Strategic Studies (IISS), Ukraine had 196,600 active military personnel at the start of the invasion.
This split into:
125,600 ground troops
35,000 air personnel
15,000 naval troops
Another 900,000 reservists
Puur op basis van troepen aantallen zou Ukraine toch heel veel reservisten moeten gaan inzetten in Dombass om de russen nog voldoende tegenstand te kunnen bieden. Ik hoop dat westerse inlichten hun voldoende voordeel biedt om de russen terug te kunnen dringen.quote:The estimated number of Russian troops deployed in and around Ukraine has ranged from 100,000 to 190,000 in recent weeks.
On Friday, the US government said Russia had between 169,000 and 190,000 personnel in and around Ukraine.
Het schijnt dat die 2 helikopters die waren neergeschoten door de Russen, die gewonden hadden opgehaald in Marioupol, niet echt een uitzondering zijn. Het vermoeden is dat dit vaker gebeurd om munitie aan te leveren en gewonden af te voeren.quote:Op vrijdag 8 april 2022 09:12 schreef zoost het volgende:
Hoe krijgt Ukraine het voor elkaar om Marioupol nog militair te bevoorraden? Over / onder zee?
Mankracht is maar ten dele een factor. UKR moet ook nog zeer grote gebieden bewaken tegen een nieuwe aanval, RF kan concentreren op wat ze daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast is een reservist ook maar zo goed als de training die hij ooit heeft gehad en wat daarvan nog bruikbaar is. Je kunt wel iedereen een geweer geven maar daar hou je een getrainde vijand niet mee tegen. Ook is het niet handig om Stalingrad situaties te hebben waar je geen geweren en kogels voor iedereen hebt, zonder voldoende materiaal heb je niks aan personeel en zijn ze eerder een probleem omdat je ze ook nog te vreten moet geven.quote:Op vrijdag 8 april 2022 09:59 schreef zoost het volgende:
[..]
[..]
Puur op basis van troepen aantallen zou Ukraine toch heel veel reservisten moeten gaan inzetten in Dombass om de russen nog voldoende tegenstand te kunnen bieden. Ik hoop dat westerse inlichten hun voldoende voordeel biedt om de russen terug te kunnen dringen.
Dat had daar natuurlijk niks mee te maken. Dat kwam door de Oekraiense verdediging.quote:Op donderdag 7 april 2022 21:01 schreef J.B. het volgende:
Als ze op amfibisch optreden zijn gebouwd blijken ze daar in de praktijk ook nogal beperkt te zijn, want ze slaagden er niet in een klein riviertje als de Irpin over te komen.
Ik begreep dat een groot deel van de Oekraense reservisten al gevechtservaring heeft.quote:Op vrijdag 8 april 2022 10:53 schreef zalkc het volgende:
[..]
Mankracht is maar ten dele een factor. UKR moet ook nog zeer grote gebieden bewaken tegen een nieuwe aanval, RF kan concentreren op wat ze daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast is een reservist ook maar zo goed als de training die hij ooit heeft gehad en wat daarvan nog bruikbaar is. Je kunt wel iedereen een geweer geven maar daar hou je een getrainde vijand niet mee tegen. Ook is het niet handig om Stalingrad situaties te hebben waar je geen geweren en kogels voor iedereen hebt, zonder voldoende materiaal heb je niks aan personeel en zijn ze eerder een probleem omdat je ze ook nog te vreten moet geven.
Deze was hier qua materiaalanalyse al debunked.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:52 schreef AnneX het volgende:
Wat een duidelijke analyse n vergelijking met inval Praag.
https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Putin en consorten hebben de situatie (on)bewust fout ingeschat.
Voor de oude radars misschien ontzichtbaar, bv de zoekradar van de PRTL had als eis eind jaren '70 om een een doel met een RCS van 1m2 op 15km afstand te kunnen zien...quote:Op donderdag 7 april 2022 17:58 schreef Arnold_ het volgende:
De Bayraktar beschikt over een hele kleine radar cross sectie, waardoor hij op de radar nauwelijks van een grote vogel te onderscheiden is. wiki
Marineschepenquote:De SMART-L is speciaal ontwikkeld om ook stealth vliegtuigen en heel kleine objecten te kunnen detecteren. Dat die kleine objecten geen probleem zijn voor deze radar bleek tijdens tests. Thales (Hollandse Signaalapparaten was intussen overgenomen door Thompson en later door het Franse bedrijf Thales) deed testruns vanuit Hengelo en de radar kon zelfs een ijzeren balletje ter grootte van een tennisbal op de Veluwe detecteren. Om deze zeer kleine objecten op die afstand te kunnen detecteren is bijzonder gevoelige apparatuur nodig, een hele prestatie. Het levert echter ook veel ruis op en daar komt de volgende prestatie: de software achter deze radar berekent direct of de waargenomen contacten interessant zijn of niet. Zo kan het systeem bijvoorbeeld golven of een groep meeuwen filteren.
quote:
quote:Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef Arnold_ het volgende:
Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.
Of het is om de burger bevolking te demoraliseren? Binnen een kader van een totale oorlog strategie voor het eerst toegepast door de Amerikaanse generaal Ulysses S. Grant.quote:
Het lijkt mij dat je de Ukrainse bevolking, voor zover ze al op de hand waren van Rusland in Donbass, volledig van je af keert en alleen maar haatgevoelens aanwakkert.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het is om de burger bevolking te demoraliseren?
Kan. Maar het kan ook zijn dat vanuit Donbass en dergelijke de Russen weer gaan aanvallen. En binnen het huidig kader van de moderne oorlogsvoering is het raken van de burger bevolking legitiem gebleken. Helaas.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:49 schreef zoost het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat je de Ukrainse bevolking, voor zover ze al op de hand waren van Rusland in Donbass, volledig van je af keert en alleen maar haatgevoelens aanwakkert.
Op welke manier geeft dat onderhandelingsruimte? Het zou wel kunnen als ze Ukraine naar de onderhandelingstafel zouden willen krijgen om snel een deal te maken, maar daar lijkt het niet op.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:43 schreef Arnold_ het volgende:
Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.
Dat is wel duidelijk denk ik zo. Met je eens. De Russen gebruiken dat voornamelijk om zich te hergroeperen denk ik de onderhandelingen. Als je echt onderhandeld voor een vorm van vrede dan begin je met een staakt het vuren. Wellicht zelfs tegen de bevelen van een dictator in.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:52 schreef zoost het volgende:
[..]
Op welke manier geeft dat onderhandelingsruimte? Het zou wel kunnen als ze Ukraine naar de onderhandelingstafel zouden willen krijgen om snel een deal te maken, maar daar lijkt het niet op.
quote:The Killer in the Kremlin: Samuel Ramani on Putin's Strategy
With the war in Ukraine entering its sixth week, the questions surrounding Russian President Vladimir Putin, his thinking, and his goals have only grown. Why does he seem to hate the West, and Western-leaning leaders like Ukraine’s President Volodymyr Zelensky, so intensely? Why does he keep doubling down on his failed strategy in Ukraine? What are his larger foreign-policy goals? And what does it say about Russia’s culture or its military that it seems to have embraced war crimes as a tool of state policy?
To help answer these questions and more, I called Samuel Ramani, a leading expert on Russia’s foreign policy. The Canadian-born scholar teaches international relations at the University of Oxford, is an associate fellow at the Royal United Services Institute (RUSI) in London, and has two books coming out this year: one on Russian influence in Africa, and one on Putin’s war in Ukraine.
Maar Rusland wil geen vrede. Rusland wil het oosten van Oekraine. En Oekraine wil dat het maken van burgerslachtoffers stopt. Dat kan je mooi tegen elkaar uitruilen aan de onderhandelingstafel. Maar dan moet je niet van te voren al stoppen met het maken van burgerslachtoffers, dan heeft Rusland niets meer om mee te ruilen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:53 schreef Megumi het volgende:
Als je echt onderhandeld voor een vorm van vrede dan begin je met een staakt het vuren.
Rusland vervoert zowat alles per trein. Je kunt honderden kilometers rijden met rupsvoertuigen, maar geen enkel leger doet dat, tenzij het echt niet anders kan.quote:Op vrijdag 8 april 2022 15:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met transport/actieradius van rupsvoertuigen?
Als je van Homel (Wit-Rusland) naar bv. Belgorod (Rusland, "vlak bij" Charkov, Oekrane) wil, is dat op zijn kortst (volgens GoogleMaps) al 600 km.via de weg, en naar Rostov aan de Don 1300 km. Die route loopt vaak ook nogal dicht langs de grens met Oekrane. Maar voor het gemak neem ik maar even aan dat je ongeveer 1000 km. per weg af moet leggen om vanuit het noorden naar het Ostfront te komen
Alles op vrachtwagens? Hebben ze waarschijnlijk niet genoeg ter beschikking.
Per trein? Spoorwegnet lijkt daar aardig op het Nederlandse, qua opzet, maar dan met Moskou als centrum ipv. Utreg. Spoor lijkt mij nogal kwetsbaar voor sabotage/raketten/luchtaanvallen. Alhoewel de spoorwegen in Oekrane wel aardig blijven functioneren, geloof ik.
Op je rupsbanden van Utreg naar Milaan rijden lijkt mij ook een beetje veel voor die dingen.
To finish first, you first have to finish.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Russia
Dan is de schade door de sabotages in wit-rusland mogelijk nog niet opgelost. Een van de (vele) redenen waarom het in het noorden niet lekker liep voor de Russen. bronquote:Op vrijdag 8 april 2022 16:12 schreef oheng het volgende:
Maar volgens mij hebben de russen wat problemen met treinen.
Maakt helemaal niks uit als het aan de voorkant al stilstaat natuurlijk... Al zouden al die treinen wel gereden hebben als de uiteindelijke colonne niet vooruitkomt dan heb je nog drie keer niks.quote:Op vrijdag 8 april 2022 16:48 schreef Arnold_ het volgende:
Dan is de schade door de sabotages in wit-rusland mogelijk nog niet opgelost. Een van de (vele) redenen waarom het in het noorden niet lekker liep voor de Russen. bron
[ afbeelding ]
Rusland kan echter niet ongelimiteerd echt duidelijk burgerdoelen aanvallen, helemaal niet met raketten.quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:51 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Maar Rusland wil geen vrede. Rusland wil het oosten van Oekraine. En Oekraine wil dat het maken van burgerslachtoffers stopt. Dat kan je mooi tegen elkaar uitruilen aan de onderhandelingstafel. Maar dan moet je niet van te voren al stoppen met het maken van burgerslachtoffers, dan heeft Rusland niets meer om mee te ruilen.
Een deel wel vanwege de rotatie in het Donbasconflict.quote:Op vrijdag 8 april 2022 11:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik begreep dat een groot deel van de Oekraense reservisten al gevechtservaring heeft.
Punt aan het hele zuiden, dus ook de stad Kherson en enige gemeentes eromheen is dat ze schijnbaar een poging doen pro-russische bestuurders aan de macht te brengen en een soort van sattelietregime daar te vestigen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 18:58 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland kan echter niet ongelimiteerd echt duidelijk burgerdoelen aanvallen, helemaal niet met raketten.
(..)
Daarnaast Mariopol is echt een probleem, Rusland moet daar door blijven vechten...
Het is van Mariupol ongeveer 80km naar de frontlinie.quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:50 schreef oheng het volgende:
Het is inmiddels aannemelijk dat de landblokkade van Mariupol niet sluitend is. Er schijnen ook nog steeds Oekrainsche tanks in Mariupol actief te zijn, maar ik kan ff geen beelden daarvan vinden.
Nog wat interessante cijfers uit die draad:quote:
Ik heb hierboven expres aanvallen gepost van de gebieden ten zuiden en ten noord oosten van Mariupol. Zie bijvoorbeeld de Google Maps coordinaten in mijn post hierboven: oheng in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #11quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:45 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is van Mariupol ongeveer 80km naar de frontlinie.
Wat normaal gezien het probleem is bij een omsingeling is dat het front erg lang is. De kaart bekijkende schat ik dat de frontlinie rondom Mariupol zo'n 44km is, dat biedt natuurlijk wel mogelijkheden om her en der op kleine schaal wat te bevoorraden, zeker met een helicopter.
Misschien zelfs om de NAVO het conflict in te lokken. Of echt kijken hoe ver je kan gaan. Eerst dit een aantal keer, straks chemisch wapen en dan nog eens wat nukes hoog in de lucht laten ontploffen. En komt ook nou bij dat ze eventueel wel wapentransporten in NAVO gebied zouden kunnen aanvallen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 13:46 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het is om de burger bevolking te demoraliseren? Binnen een kader van een totale oorlog strategie voor het eerst toegepast door de Amerikaanse generaal Ulysses S. Grant.
Ja, daarom zeg ik ook 44km. Wellicht hebben de Russen daar 5000 man [6 bataljons]. Dan is dat 1 man elke 10 meter. Dit soort fragiele frontlinies bieden dan meestal mogelijkheden tot penetratie. Dat is eigenlijk ook altijd zo, een stad hermetisch afsluiten is zeer moeilijk aangezien moderne steden veel uitgangswegen hebben en zeer groot zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2022 22:50 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik heb hierboven expres aanvallen gepost van de gebieden ten zuiden en ten noord oosten van Mariupol. Zie bijvoorbeeld de Google Maps coordinaten in mijn post hierboven: oheng in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #11
Die aanval met die BTR-4, dat was ten zuiden van Mariupol (te dornken om exacte coordinaten op te zoeken). Alles komt dus redelijk overeen met liveuamaps.com.
Maar de belangrijkste les is denk ik dat er te weinig troepen zijn om de linies sluitend te maken. Ik denk dat we een beetje teveel denken in termen van de 2e Wereld Oorlog, waar je miljoenen soldaten had. Ik denk dat we meer moeten denken dat het noorden of zuiden van Mariupol beide bewaakt wordt door enkele battalions.
En dat dat de reden is dat er nog steeds een gelimiteerde bevoorrading is.
En "er wordt beweerd" dat de toevoer van materiaal over land gaat.
Hier wel een mooie video over de strategische situatie voor rusland:
De Duitsers versnelden ook de Holocaust toen ze eenmaal aan het verliezen waren in het oosten.quote:Op vrijdag 8 april 2022 21:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Punt aan het hele zuiden, dus ook de stad Kherson en enige gemeentes eromheen is dat ze schijnbaar een poging doen pro-russische bestuurders aan de macht te brengen en een soort van sattelietregime daar te vestigen.
Dat is ook exact wat ze erg succesvol in 2014 op de Krym deden en hoe ze makkelijk de boel onder controle kregen zonder dat er veel gevochten moest worden...
Maar juist dat is enorm mislukt en de russen hebben daarentegen juist een enorme golf aan anti-russische sentimenten opgewekt en nu vinden zelfs demonstraties plaats daar in gebieden die het russisch leger controleert.
https://en.interfax.com.ua/news/general/821911.html
(dat gaat over de bestuurders van Khakova, een klein stadje waar de ingsng van het noordelijk krimkanaal begint, vlakbij Kherson, maar nog wel door russen gecontroleerd gebied, zelfs ingenomen tijdens de morgen waarop de oorlog begon, 24 februari)
Zeker het bombarderen van burgerdoelen verergert dat enkel en maakt de kans steeds kleiner dat ze dat gebied wl structureel kunnen blijven controleren.
Waarbij juist het begin van het Noordelijk Krym-kanaal een essentieel hoofddoel van deze oorlog is en ze als ze dat verliezen echt een harde klap krijgen...
Dat is de spagaat waarin de russen zitten... Ze hebben ook bepaalde rationeel vaststelbare objectieven die ze moeten bereiken...
Ook geweld is daarbinnen hooguit een middel en geen doel op zich en dus moet je afvragen of het treffen van burgerdoel hun doel juist dichterbij brengt of niet.
Ik denk momenteel eerder niet...
Ik vrees zelfs een beetje dat de huidige misdrijven en geweld tegen burgers mogelijk ook voortkomt omdat ze aan het verliezen zijn en de strategische controle verder verloren gaat
Het probleem is ook dat voor Oekraini nu heel erg veel gemotiveerde manschappen vrij komen. Niet alleen vanwege het vrijkomen van het noordelijke front, maar ook vanwege de mobilisatie die nu op stoom is gekomen.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja, daarom zeg ik ook 44km. Wellicht hebben de Russen daar 5000 man [6 bataljons]. Dan is dat 1 man elke 10 meter. Dit soort fragiele frontlinies bieden dan meestal mogelijkheden tot penetratie. Dat is eigenlijk ook altijd zo, een stad hermetisch afsluiten is zeer moeilijk aangezien moderne steden veel uitgangswegen hebben en zeer groot zijn.
https://www.rferl.org/a/l(...)ridors/31772646.html
We zien het wel als er een dodental naar buiten komt, ik vrees voor vele duizenden doden in Mariupol.
Leuke monoloog, maar bron?quote:Op vrijdag 8 april 2022 18:58 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Rusland kan echter niet ongelimiteerd echt duidelijk burgerdoelen aanvallen, helemaal niet met raketten.
Rusland heeft daarnaast het probleem dat het verzet in Oekrane veel te groot is om buiten de gebieden van de separatisten die ze al hadden echt te controleren, kleine stukken erbij kan, maar grote steden gaan ze niet lang volhouden dan komen er gecordineerde aanvallen, de Oekraense geheime dienst heeft al een paar 'leiders' van de bestuurders die in Kherson aan het besturen waren al geneutraliseerd.
En daar zit dus de kracht, die mafklapper van een Nederlander die wat niet gewenste beelden publiceert wordt gewoon het land uitgezet. (En hoewel je daarvan wat kan vinden geeft wel aan hoe efficint men is).
Daarnaast Mariopol is echt een probleem, Rusland moet daar door blijven vechten, dit is n van de hoofddoelen door het Azov regiment wat daar zit, die moeten ze van de kaart vegen, het probleem is dat het Azov regiment dat ook weet dus zich ondanks 5 ultimatums niet zullen overgeven en vechten straat voor straat, huis voor huis, de verliezen aan de (pro)Russische zijde zijn echt gigantisch, want uiteindelijk zal Rusland omdat het versterkingen blijft aanvoeren wel kunnen winnen, maar dan heb je dus een compleet in puin geschoten stad ingenomen.
Daarnaast, dit zorgt er dus ook voor dat in de andere regio's dus ook onder druk komt te staan, en als het te lang duurt, het Oekraense leger genoeg versterkingen heeft je dus je ander doel van de landdoorgang naar de Krim wel eens niet zou kunnen behouden.
Odessa gaat Rusland ook niet in kunnen nemen, daarvoor is de stad te goed verdedigd en zijn de belangen voor Oekrane te groot.
Vergeet niet, 9 mei is dichtbij, en de victory parade gaat niet plaatsvinden in Kyiv, en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard.
Poetin wil een herstel van het Russische rijk. Dan is Oekrane nog maar een begin. Daarom denk ik dat de onderhandelingen niet veel zin hebben. En gezien de huidige berichtgeving mag duidelijk zijn dat althans de legerleiding van Rusland geen grenzen stelt om dat doel te bereiken. Op een bom schrijven "voor de kinderen" is duidelijk. Met zulke mensen valt er niet te onderhandelen denk ik. Zeker omdat het leger direct van uit de top word aangestuurd. En dit dus beleid is. Zelfs directe orders van het Kremlin/Poetin wellicht.quote:Op vrijdag 8 april 2022 14:51 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Maar Rusland wil geen vrede. Rusland wil het oosten van Oekraine. En Oekraine wil dat het maken van burgerslachtoffers stopt. Dat kan je mooi tegen elkaar uitruilen aan de onderhandelingstafel. Maar dan moet je niet van te voren al stoppen met het maken van burgerslachtoffers, dan heeft Rusland niets meer om mee te ruilen.
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht? Ik verwacht niet van van jou dat jij bijvoorbeeld the decline and fall of the roman empire gaat lezen om wat militaire en politieke geschiedenis te leren? Of een Sun Tzu of Clausewitz? En de post waar jij kritiek op hebt zou best wel juist kunnen zijn?quote:
quote:Appraising the War in Ukraine and Likely Outcomes
After six weeks of combat, where is the Russo-Ukrainian War going? Modern technology both facilitates and hampers the answer to that question. Every day, this war is evaluated from every angle and perspective, but modern technology provides only a soda-straw view of the war’s entire canvas. This article will try to discern that larger canvas of the war, including a focus on casualties, information operations and morale, and logistics to see how they and the tactical correlation of forces may influence several possible strategic outcomes.
Klopt helemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht?
Klopt allemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht? Ik verwacht niet van van jou dat jij bijvoorbeeld the decline and fall of the roman empire gaat lezen om wat militaire en politieke geschiedenis te leren? Of een Sun Tzu of Clausewitz? En de post waar jij kritiek op hebt zou best wel juist kunnen zijn?
quote:Russia is reorganizing its military operations in Ukraine, including a change of its senior leadership, according to a report.
Gen. Alexander Dvornikov, who led Russia's invasion in Syria, will now lead the Ukrainian invasion, according to the BBC.
quote:Russian forces are increasingly refusing to reenter combat, and the Kremlin remains unlikely to quickly redeploy effective forces from northeastern Ukraine to operations in Donbas. The Ukrainian General Staff reported that more than 80% of personnel in some unspecified Russian units previously involved in combat operations are refusing to return to the front. ISW
Als het te mooi is om waar te zijn......en de info komt van een van de strijdende partijen..........zou het dan wel kloppen ?quote:
Dit is natuurlijk een mening. Maar ik denk dat Poetin weinig op heeft met sancties.quote:Op zaterdag 9 april 2022 14:09 schreef kibo het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Maar de zinsnede:
"en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard."
verdient op zn minst een onderbouwing.
Als men Mariupol opgeeft vergroot het front juist weer. Mariupol is overigens ook een kerndoel aangezien het toebehoort aan de Donbas regio. Het lijkt me waarschijnlijker dat men op termijn Kherson gaat overgeven en de brug over de Dnjepr opblaast en zo het front flink te verkorten.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:19 schreef oheng het volgende:
[..]
Het probleem is ook dat voor Oekraini nu heel erg veel gemotiveerde manschappen vrij komen. Niet alleen vanwege het vrijkomen van het noordelijke front, maar ook vanwege de mobilisatie die nu op stoom is gekomen.
Specifiek Mariupol is hier erg gevoelig voor. Als de russen slim zijn, laten ze Mariupol compleet links liggen, ze hebben er helemaal niet de manschappen voor, als je naar de afgelopen anderhalve maand kijkt. Richt je op een marginale overwinning in op en vlaktes van Oost Oekrain, en meer niet. Ze hebben het uitsmeren van het front amper opgelost door het noordelijke front te verlaten.
En nog steeds verergt de situatie voor het russische leger iedere dag. De situatie voor de Oekrainsche bevolking ook, helaas. Maar helaas is er geen keus: rusland MOET beslissend verslagen worden. Anders herhaalt dit zich.
Ik zou iedereen er ook op willen wijzen dat de russen extreem veel artillerie hadden in vergelijking met Westerse legers. Dit is een zeer opvallend detail. De bedoeling is altijd al geweest om alles in puin te schieten.
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.quote:Op zaterdag 9 april 2022 18:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als men Mariupol opgeeft vergroot het front juist weer. Mariupol is overigens ook een kerndoel aangezien het toebehoort aan de Donbas regio. Het lijkt me waarschijnlijker dat men op termijn Kherson gaat overgeven en de brug over de Dnjepr opblaast en zo het front flink te verkorten.
quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.
Het is continue hetzelfde liedje: de russen willen heel erg veel, maar nergens hebben ze een beslissend voordeel om iets te bereiken. En als je ziet hoe dicht de Oekrainers bij Kherson in de buurt zijn gekomen, met een grote hoeveelheid versterkingen op komst.... En in Nova Kakovka is de dam die de watertoevoer naar de gehele Krim regelt! Zonder die stat/dam is de Krim verloren.
Misschien kunnen ze beter alles inzetten op Mariupol en alle andere plannen laten zitten. Ik zou me ingraven als ik de russen was. Je weet dat de Oekrainers een manschappen en moreel voordeel hebben/krijgen. Gevestigde posities blind aanvallen met een reeds verslagen leger is extreem onverstandig.
Ja als ze Kherson zouden verliezen gaan ze denk ik defensief spelen langs de Dnjepr, dat is een een flinke barriere.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.
Het is continue hetzelfde liedje: de russen willen heel erg veel, maar nergens hebben ze een beslissend voordeel om iets te bereiken. En als je ziet hoe dicht de Oekrainers bij Kherson in de buurt zijn gekomen, met een grote hoeveelheid versterkingen op komst.... En in Nova Kakovka is de dam die de watertoevoer naar de gehele Krim regelt! Zonder die stat/dam is de Krim verloren.
Misschien kunnen ze beter alles inzetten op Mariupol en alle andere plannen laten zitten. Ik zou me ingraven als ik de russen was. Je weet dat de Oekrainers een manschappen en moreel voordeel hebben/krijgen. Gevestigde posities blind aanvallen met een reeds verslagen leger is extreem onverstandig.
Ik zou zeggen, bekijk de kaart eens goed.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja klopt ja. Soms/vaak komt wat ik hier typ erg k#t over. De Krim is feitelijk aan het doodbloeden door de opgeworpen dam bij Nova Kakovka. Die dam is nu weggehaald door de russen, en nu krijgt De Krim weer water.quote:Op zaterdag 9 april 2022 22:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, bekijk de kaart eens goed.
Nova Kakovka ligt aan de andere kant van de Dnjepr, het vernietigen van de brug daar en bij Kherson en die hele regio is veilig en niet in te nemen voor de Oekraners.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door oheng op 10-04-2022 01:29:22 ]
Dat lees ik wel al 3 weken dus ben enigszins sceptisch. De kaarten van het front daar zijn ook rommelig en onduidelijk.quote:Op zaterdag 9 april 2022 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Geen idee hoeveel er waar van is, maar volgens de Russische bronnen zitten de laatste Oekraeners in de haven van mariopol opgesloten.
Zonder bevoorrading lijkt dat een uitgemaakte zaak.
quote:The GUR also reported that an elite Russian SPETSNAZ unit that had fought in Syria refused to continue fighting in Mariupol after suffering 30 casualties between April 2 and April 4... Most of these reports are anecdotal and unconfirmed, but the picture they paint is coherent and accords with the observable performance of the Russian military in Ukraine to date. ISW
Dit las ik ook ja. Die gasten hebben helemaal geen zin in urban combat.quote:
Inderdaad, hier een video over de historie van Oekraine:quote:Op zondag 10 april 2022 10:19 schreef Perrin het volgende:
Leesbaar draadje van Nataliya Bugayova van ISW:
[ twitter ]
Oorlog is alleen leuk als je wint.quote:Op zondag 10 april 2022 14:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dit las ik ook ja. Die gasten hebben helemaal geen zin in urban combat.Tijden zijn toch wel veranderd qua mentaliteit, zelfs in Rusland.
BTR-80.quote:Op zondag 10 april 2022 00:52 schreef oheng het volgende:
Overigens is hier een interessant (?) video te zien van een weerkplaats waar een T-723B, een BMP-3, en een voertuig wat ik zo 123 niet herken worden gerepareerd. Let op de gaten in de aluminium/stalen BMP-3. Helaas geen vertaling.
Ligt aan welk land je het vraagt denk ik.quote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Lijkt me echt extreem kut zitten in zon ding. Wat is de NAVO tegenhanger?
Boxer, Stryker, LAV III, Patria AMVquote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Hij lijkt nog het meest op onze vroegere YP-408...quote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Dat soort problemen komen voort uit het nationalisme van de 19e eeuw. Daarvoor bestond het concept natiestaat berhaupt niet en was taal of nationaliteit ook niet zo van belang.quote:Op zondag 10 april 2022 14:59 schreef oheng het volgende:
[..]
Inderdaad, hier een video over de historie van Oekraine:
Tldr; rusland beschouwt zich als de opvolger van Kievan Rus', een gebied dat nooit 1 volk is geweest.
En dees?quote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij lijkt nog het meest op onze vroegere YP-408...![]()
[ afbeelding ]
Oeh, een echt Nederlandsch ontwerp van DAFquote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De Boxer is echt van een ander kaliber.quote:Op zondag 10 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
En dees?
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/boxer
NL heeft niet eens een versie met een kanon of raketten, zo lees ik.quote:Op zondag 10 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dees?
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/boxer
Maar vervult wel een vergelijkbare rol? Of wordt de Boxer offensiever gebruikt?quote:Op zondag 10 april 2022 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Boxer is echt van een ander kaliber.
VS:quote:Op zondag 10 april 2022 20:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
NL heeft niet eens een versie met een kanon of raketten, zo lees ik.
Australi:[ afbeelding ]
Nu wel bij 13 Ltbrig maar daar was hij initieel helemaal niet voor bedoeld. De Boxer zou ingevoerd worden als ondersteunend voertuig zoals commandovoertuig, gewondentransport etc. Maar bij bezuinigingsslag zoveel zou het net heropgerichte 45 Painfbat (Oranje Gelderland/ CV-90) weer opgeheven worden. De toenmalige C-LAS Lgen de Kruif heeft er toen voor gezorgd dat dat niet doorging door 17 en 42 Painfbat (Oirschot) op wielen te zetten ipv op tracks. Dus 13 Mechbrig werd toen 13 Ltbrig en kreeg ipv de CV-90's Bushmaster en Boxers en in ruil daarvoor kon 45 Painfbat behouden blijven.quote:Op zondag 10 april 2022 20:33 schreef Perrin het volgende:
Maar vervult wel een vergelijkbare rol? Of wordt de Boxer offensiever gebruikt?
Ja leuk, de Boxer is nu al een rijdend flatgebouw en daar kan eigenlijk niks meer bovenop gebouwd worden ivm de hoogte, dan kan dat ding de trein niet meer op en is het afgelopen met het strategisch transport.quote:
Zo'n helemaal opgetuigde Stryker is idd wel een kerstboom zegquote:Op zondag 10 april 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, de Boxer is nu al een rijdend flatgebouw en daar kan eigenlijk niks meer bovenop gebouwd worden ivm de hoogte, dan kan dat ding de trein niet meer op en is het afgelopen met het strategisch transport.
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?quote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog 6 zo te lezen die voor verkenning, inlichtingen en elektronische oorlogvoering worden gebruikt:quote:Op zondag 10 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?
quote:Op zondag 10 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?
Idd bij 102 EOV en bij de NBC verkenners. Voor de rest is die bak nergens in de bewapening geweest bij defensie...quote:Op zondag 10 april 2022 20:58 schreef Perrin het volgende:
Nog 6 zo te lezen die voor verkenning, inlichtingen en elektronische oorlogvoering worden gebruikt:
https://www.defensie.nl/o(...)-pantserwielvoertuig
Dat ding doet me altijd denken aan de Bradley, ken je die film?quote:Op zondag 10 april 2022 20:49 schreef Perrin het volgende:
Zo'n helemaal opgetuigde Stryker is idd wel een kerstboom zeg
quote:“The finished Bradley is a troop transport that can’t carry troops, a reconnaissance vehicle that’s too conspicuous to do reconnaissance, and a quasi-tank that has less armor than a snowblower, but carries enough ammo to take out half of D.C.”
quote:Germany’s Role and Putin’s Escalation Dominance in Ukraine
Back in 2014, when the second Minsk agreement on Donbas was being finalized, I told Germany’s decision-makers that we needed a plan B because this one was not going to work. Putin would not stop, I said, and this agreement was not going to lead to peace and stability in Ukraine. The reaction was, we have only plan A, and it has to work.
That refusal to take reality into account, a refusal to think beyond the current state of crisis, is a typical pattern in German politics of the past decades. It leads directly to Putin’s war against Ukraine.
[..]
To advance from the current bureaucratic foreign policy to a fully strategic approach, Germany needs new people, new inclinations of mind, and an ability to think outside the box. President Putin has no limits. He is ruthless and on a historic mission to destroy Ukraine and the post-Cold War security regime. German decision-makers are still unable to see beyond the current reality. They are stuck in crisis management mode.
What will happen when this war ends? Will Germany still be interested in striking a deal with Putin to keep the gas flowing? As the Minsk agreements have shown, there is no room for a bad ceasefire agreement for Ukraine. Appeasement is not going to work with the Russian leadership. The current negotiations between Russia and Ukraine are simply a tactical move by the Kremlin to win time and regroup its forces. For a while, Putin might accept that he controls only the whole of Donbas and a land bridge to Crimea. That will not prevent him from later starting another war to take the rest of Ukraine and Moldova or to attack the Baltic states. Are Germany, Europe, and the United States ready for this?
Dat, en opmerkelijk dat de communicatie tussen die BTGs blijkbaar zo krakkemikkig is. Lijkt me nogal fundamenteel.quote:Op maandag 11 april 2022 08:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Te weinig poppetjes dus. Onvoorstelbaar wel voor zo'n groot land.
Ze zullen idd een tangbeweging proberen, maar Dnipro is wel erg westelijk. Het lijkt erop dat ze eerder de tang bij Slovyansk en Kramatorsk te willen sluiten.quote:Op maandag 11 april 2022 11:43 schreef zoost het volgende:
Ik begreep dat Dnipro het volgende doel is van RU. Daar gaan ze een zware dobber aan hebben, zo ver west en noord van de huidige frontlijn.
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.quote:Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
Wat wordt de volgende stad?quote:Op maandag 11 april 2022 17:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.quote:Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.quote:Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Engels is geschreven.
Lol de eerste leopard over 6 wekenquote:Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.
Hier een video van de vice commandant van Azov in Mariupol, van gisteren. Video van vandaag.
Interview met een DPR Spetnaz (?), die verteld over de situatie aan het DPR gedeelte van het front bij Mariupol.
Een russisch konvooi onderweg naar de Donbas.
Schijnbaar gaan de russen (weer) proberen in pantser kolonnes op te rukken. Hier een voorbeeld, er zijn er nog veel meer. Bijzonder.
Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.
Oekraine krijgt 100 T-72 tanks van Polen, en 50 Leopard A1 tanks van Duitsland.
Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen.quote:Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:
Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 14:09 schreef kibo het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Maar de zinsnede:
"en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard."
verdient op zn minst een onderbouwing.
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.quote:Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:quote:Op maandag 11 april 2022 19:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lol de eerste leopard over 6 weken
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...quote:Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:
quote:Als nadelen van de Leopardtank werden onderkend:
- risico van vroegtijdige tactische veroudering (in verband met de
verwachte kwaliteitsverbetering van Warschaupacttanks);
- niet gestabiliseerd kanon;
- kaliber 105 mm kanon;
- zwak zij– en grondpantser;
- brandgevaar munitie;
- slecht zicht bij regenachtig weer.
I knowquote:Op maandag 11 april 2022 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...
[..]
quote:Scholz hlt an seinem Nein zur Lieferung schwerer Waffen fest, wie eine Regierungssprecherin am Montag besttigte. Sie wiederholte als Begrndung jene drei Argumente, die Scholz am vergangenen Mittwoch im Bundestag genannt hatte, um zu erlutern, warum er von der Ukraine erbetene Panzer vom Typ Marder nicht liefern werde. „Wir handeln in der Frage abgestimmt mit den Freunden in der EU und der Nato“, sagte Scholz dabei. Es solle niemand vorpreschen, auch Deutschland nicht. „Es wre ein schwerer Fehler, wenn Deutschland eine Sonderrolle einnehmen wrde.“ Nun ist Baerbock vorgeprescht.
Goh, verassing.quote:
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.quote:Op maandag 11 april 2022 20:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Goh, verassing.
Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met die 100 miljard voor defensie daar gaat gebeuren en of het roepen van dat bedrag niet een emotionele reactie was op de invasie.
Dat denk ik niet, de Duitsers zijn gewoon een stel angsthazen en verkeren daarnaast in totale schok. De minister van buitenlandse zaken (Baerbock) heeft ook al geuit dat de regering vooral een derde wereldoorlog wil voorkomen. Scholz is gewoon een zwakke kanselier, zegt echt nooit wat zinnigs.quote:Op maandag 11 april 2022 20:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.
quote:”The victims have respiratory failure, vestibulo-atactic syndrome. The consequences of using an unknown substance are being clarified."
In industril gebied is natuurlijk de kans op giftige emissies zeer groot. Uiteraard kan Azov gelijk hebben maar dan moeten er meer bewijzen komen.quote:Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
Russen hebben chemische wapens ingezet in Mariupol volgens Azov.
[ twitter ]
[..]
Ik heb met Russen en wel meer nationaliteiten die werden ingehuurd. samengewerkt in Duitsland(piping). Die konden gewoon met 3d cad werken en dan spreek in de tijd van Acad 13 dus meer dan 20 jaar geleden. Zo vreemd is dit niet. Terwijl ik nog een tekentafel gebruikte en ik pas iets later overstapte.quote:Op maandag 11 april 2022 19:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen.![]()
Zag overigens in dat filmpje ook dat 3d cad ook Rusland heeft bereikt, dat valt me dan weer mee van ze.
Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.quote:Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
Russen hebben chemische wapens ingezet in Mariupol volgens Azov.
[ twitter ]
[..]
Ok dit maakt het aannemelijker dat ze daadwerkelijk gas gebruiken in die industrile omgeving. De VS heeft ooit water gebruikt om een gangenstelsel ondergronds te zuiveren van de vijand. Maar ik hoop dat men de waarheid boven water krijgt.quote:Op maandag 11 april 2022 22:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.quote:Op maandag 11 april 2022 22:42 schreef Cherni het volgende:
Dat industrile gebied is dat alleen staal?
Heb je zoiets als een DSM is er zelfs blauwzuur aanwezig. En lekkage vsn bepaalde stoffen is al dodelijk bij inademing. En is dat niet al eerder gebombardeerd. Lijkt mij geen prettige omgeving om daar een vorm van straatgevechten te houden.
Russen zijn tot alles instaat nu dit conflict niet gunstig voor ze verloopt. Zeker die strijd in Mariupol is hevig en gaat gepaard met zeer veel slachtoffers. Chechen en DNR troepen die daar ik het algemeen zitten.quote:Op maandag 11 april 2022 22:51 schreef Knoc het volgende:
[..]
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.
Dikgedukte zijn pure aannames. Ik lees het vaak, maar allemaal vanuit Westers denken dat “de waarheid achterhaalt de leugen wel” en vervolgens “rekent het volk zelf ermee af”.quote:Op maandag 11 april 2022 19:31 schreef ozzietukker het volgende:
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.
Maar de westerse producten die in Rusland verkrijgbaar zijn, en dank daarbij van elektronica, restaurants of supermarkten verdwijnen steeds meer.
En de Rus zelf kan ook niet gemakkelijk naar het buitenland, zeker de 'gewone bevolking' niet, en de staatscensuur die men probeert toe te passen werkt op een gegeven moment natuurlijk averechts, zelfs mijn vader weet hoe VPN werkt, en hoe meer mensen via bijvoorbeeld VPN online gaan hoe lastiger het is voor de veiligheidsdiensten.
Als je het te lang laat borrelen krijg je wat ze in Wit Rusland hadden, kan je natuurlijk welgaan proberen neer te slaan met veel geweld, maar de uitstraling die dit heeft kweekt dan ook in Rusland een open negatief sentiment.
Daarnaast, Rusland heeft tot half mei het luchtruim rond de grenzen met Oekrane gesloten, dus men had wel degelijk een duidelijke verwachting van de impact van dit conflict en daar ook de risico analyses van sancties op los gelaten.
De nieuwe bevelhebber heeft nu al aangekondigd dat het conflict in de Donbass regio wat langer gaat duren, wat dus gaat inhouden dat Rusland zich op wil maken voor een langere aanwezigheid, en dat zal zeker zo zijn in de Donbass regio, maar een conflicht met blijvend aanvallende acties van Rusland zonder (tijdelijke) overeenkomst, dat kan Rusland simpelweg niet blijven doen, Europa laat nu al zien met het leveren van steeds meer zwaardere wapens dat het zich niet heel veel aantrekt van de dreigementen, en als dan ook nog eens sancties blijven aanhouden heb je een binnenlands probleem, er zijn meer 'vazalstaten' die wel degelijk bloed ruiken.
Volgens mij is dat bevestigd, ik heb de link eerder al gepost, het gaat om 12 stuks en omvat ook training voor de bemanning.quote:Op maandag 11 april 2022 23:03 schreef oheng het volgende:
Slovakije gaat waarschijnlijk de gemechaniseerde 155mm Howitser Zuzana 2 leveren. Interessant detail: het kan standaard NATO munitie gebruiken, heeft een autoloader, en Oekraine heeft al het kleinere zusje, Dana, in gebruik.
Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".quote:Op dinsdag 12 april 2022 00:40 schreef Knoc het volgende:
‘Chemische aanval’ in Mariupol lijkt mee te vallen.
[ twitter ]
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:quote:Op maandag 11 april 2022 19:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.
Zag het ja.quote:Op dinsdag 12 april 2022 07:10 schreef Viv het volgende:
[..]
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:
https://nos.nl/artikel/24(...)le-middelen-raken-op
Ik graag me af of het hebben van deze zwaardere wapens succes opleveren.quote:Op dinsdag 12 april 2022 06:38 schreef quirina het volgende:
Waar blijven de wapens die naar Oekrane zouden gaan?
https://www.ukrinform.net(...)this-war-sooner.html
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...quote:Op dinsdag 12 april 2022 00:48 schreef oheng het volgende:
Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/quote:Inside the White House During the Syrian 'Red Line' Crisis
We in the Obama administration stepped up to the brink of military action against Assad. And then, suddenly, we stepped back.
Biden zei het juist bewust niet, terwijl ernaar gingen hengelen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...
[..]
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..quote:Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:
[ afbeelding ]
Leopard 1
[ afbeelding ]
Leopard 2
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..
Kan dit verouderde - maar zeker nog niet afgeschreven model - nog een rol van betekenis gaan spelen?
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.
Ze kunnen desnoods deels ingegraven worden en als onderdeel van een verdedigingslijn functioneren.
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.
En onderhoud. Of het is inzetten totdat het niet meer functioneerd of uitgeschakeld word. De Leopard 2v was een prima tank zover ik het kon beoordelen(zeg maar gerust de beste in de jaren 80) want dat bleek wel uit oefeningen met het UK en de VS maar er zat een heel onderhouds gebeuren aan vast met de nodige reserve onderdelen destijds in Hohne.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.
Russische spionnen diplomaten ophalen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:31 schreef Jockari het volgende:
Wat komt dit vliegtuig momenteel in Brussel doen ? Zou presidentieel vliegtuig zijn.
[ afbeelding ]
Ja en tankers en heel af en toe ook een gevechtsvliegtuig. Maar we zien hier slechts het deel dat gezien wil worden, er vliegen er veel rond zonder de transponder aan te zetten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Allemaal verkennings en radar toestellen dus.
Omdat ze zuinig zijn. En dat is niet eens een grap. Vrekkig is ook een goed woord.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Waarom heeft Duitsland nog berhaupt Leo1's?
Ja, maar let op de types, AWACS en SIGINT toestellen die heel duidelijk al het Russische verkeer, als dat er is, in de gaten houden. Guardrail is specifiek voor intel gathering door radio verkeer te onderscheppen, dacht ik.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja en tankers en heel af en toe ook een gevechtsvliegtuig. Maar we zien hier slechts het deel dat gezien wil worden, er vliegen er veel rond zonder de transponder aan te zetten.
Ja dat ook. Ben nieuwd wie dat onderhoud gaat plegen e.dquote:Op dinsdag 12 april 2022 10:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
En onderhoud. Of het is inzetten totdat het niet meer functioneerd of uitgeschakeld word. De Leopard 2v was een prima tank zover ik het kon beoordelen(zeg maar gerust de beste in de jaren 80) want dat bleek wel uit oefeningen met het UK en de VS maar er zat een heel onderhouds gebeuren aan vast met de nodige reserve onderdelen destijds in Hohne.
Dat geloof ik wel maar die dingen zouden in de jaren 70/80 al uitgefaseerd moeten zijn in WEST Duitsland.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat ze zuinig zijn. En dat is niet eens een grap. Vrekkig is ook een goed woord.
Duitsland heeft, mede onder druk van een bevolking die een sterke anti-militaristische houding heeft ontwikkeld, Defensie ontiegelijk verwaarloosd en dit is daar een gevolg van.
Indien dit waar is lijkt het erop dat de Russen behoorlijk diep in de penarie zitten. Het grote Russische leger moet materieel uit Iran en Syri smokkelen, alsof het om een of andere guerillagroep gaat.quote:Russia is receiving munitions and military hardware sourced from Iraq for its war effort in Ukraine with the help of Iranian weapons smuggling networks, according to members of Iranian-backed Iraqi militias and regional intelligence services with knowledge of the process.
RPGs and anti-tank missiles, as well as Brazilian-designed rocket launcher systems, have been dispatched to Russia from Iraq as Moscow’s campaign has faltered in the last month, the Guardian has learned.
An Iranian-made Bavar 373 missile system, similar to the Russian S-300, has also been donated to Moscow by the authorities in Tehran, who also returned an S-300, according to a source who helped organise the transport.
Using the weapons-trafficking underworld would signal a dramatic shift in Russian strategy, as Moscow is forced to lean on Iran, its military ally in Syria, following new sanctions triggered by the invasion of Ukraine.
Nouja, dat zitten ze ook gewoon natuurlijk. Het is toch opmerkelijk dat de tweede macht ter wereld hier klem komt te zitten in het moeras. En even los van dit conflict: Rusland heeft zichzelf economisch een paar decennia terug in de tijd geworpen. Ze hebben hier op korte termijn heel hard ets van een win nodig, want als dit nog weken / maanden gaat duren dan komen ze economisch gezien deze actie niet meer te boven.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:37 schreef J.B. het volgende:
Russia ‘using weapons smuggled by Iran from Iraq against Ukraine’
https://www.theguardian.c(...)iraq-against-ukraine
[..]
Indien dit waar is lijkt het erop dat de Russen behoorlijk diep in de penarie zitten. Het grote Russische leger moet materieel uit Iran en Syri smokkelen, alsof het om een of andere guerillagroep gaat.
Kan een onderdeel geweest zijn van een strategische reserve bedoeld voor opgeroepen reservisten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat geloof ik wel maar die dingen zouden in de jaren 70/80 al uitgefaseerd moeten zijn in WEST Duitsland.
De bundeswehr rijdt er ook al zeker 30 jaar niet meer mee rond waarom hebben ze ze dan nog.
Om mee te oefenen? Natuurlijk schakelen nieuwe rekruten wel eens mis, kunnen ze beter doen met de bak van een verouderd model natuurlijkquote:Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat geloof ik wel maar die dingen zouden in de jaren 70/80 al uitgefaseerd moeten zijn in WEST Duitsland.
De bundeswehr rijdt er ook al zeker 30 jaar niet meer mee rond waarom hebben ze ze dan nog.
Leo-1: coupled to ZF4 HP 250 automatic transmissionquote:Op dinsdag 12 april 2022 17:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
Om mee te oefenen? Natuurlijk schakelen nieuwe rekruten wel eens mis, kunnen ze beter doen met de bak van een verouderd model natuurlijk
quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leo-1: coupled to ZF4 HP 250 automatic transmission
Leo-2: Renk HSWL 354 automatic transmission
quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]![]()
Ik wist dat die dingen automaten hadden. Niet omdat ik dit wist, maar vooral omdat het me typisch iets leek waarover jullie zouden vallen in een post zoals de mijne.
Het gebruik van VPN is wel degelijk een probleem voor de veiligheidsdiensten. Sterker nog, in Turkije zijn juist bepaalde 'media' weer vrijgegeven omdat op een gegeven moment meer dan 80% via VPN ging, en dat is gewoon een probleem omdat je dan op een 'andere manier' moet monitoren. En natuurlijk kan dat, je mist op deze manier natuurlijk wel veel meer.quote:Op maandag 11 april 2022 23:46 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Dikgedukte zijn pure aannames. Ik lees het vaak, maar allemaal vanuit Westers denken dat “de waarheid achterhaalt de leugen wel” en vervolgens “rekent het volk zelf ermee af”.
Putin houdt de boel in het binnenland strakker in de hand dan ooit, geen enkele ruimte meer voor middle ground mbt de oorlog in Oekrane, rekent binnen apparaat af met iedereen die hij verdenkt van verraad en zuivert de rangen (a-la Erdogan na de “coupe” in Turkije), de Russen hebben een natuurlijke tendens de rangen te sluiten wanneer het gaat om vijandigheden met grote buitenlandse machten en de staatspropaganda draait graag die plaat die aansluit bij heersende opvattingen gevormd door historie, Poetin heeft in de marge wat ruimte om zijn doelen en strategie bij te stellen als het op het slagveld wat minder loopt dan verwacht, Ruskis gaan helemaal niet massaal in opstand komen. Hebben ze eigenlijk vrijwel nooit gedaan, ze laten zich altijd keihard in de kont neuken door hun vreselijke dictators die geen moer om ze geven. Enige uitzondering waren de bolsjewieken maar een uitzondering of vele tientallen brute dictators die miljoenen Russen bruut de dood in hebben gejaagd. En dankzij de propaganda steunen meer Russen de oorlog dan ooit inmiddels. En dat doet een deel op een keiharde manier; “we should wipe them out”. Zoals ze dat gewoon gewend zijn.
quote:This Is the War’s Decisive Moment
The relatively brief but bloody war in Ukraine is entering its fourth phase. In the first, Russia tried to depose Volodymyr Zelensky’s government and sweep the country into its embrace in a three-day campaign; in the second, it attempted to conquer Ukraine—or at least its eastern half, including the capital, Kyiv—with armored assaults; in the third, defeated in the north, Russia withdrew its battered forces, massing instead in the southeastern and southern areas for the conquest of those parts of Ukraine. Now the fourth, and possibly decisive, phase is about to begin.
Decisive is elke fase. Als ze de eerste fase hadden verloren was dat het geval, de tweede fase etc...quote:
quote:Op dinsdag 12 april 2022 20:41 schreef BEFEM het volgende:
Decisive is elke fase. Als ze de eerste fase hadden verloren was dat het geval, de tweede fase etc...
quote:Decisive, Shaping, and Sustaining Operations.
The decisive operation “is the operation that directly
accomplishes the mission.” It “is designed to
determine the outcome of a major operation, battle, or
engagement.” There is only one decisive operation,
but multiple subordinate units may play a role in this
operation. The decisive operation will be the focal
point around which the commander and staff designs
the entire operation.
The shaping operation “is an operation at any echelon
that creates and preserves conditions for success of the
decisive operation through effects on the enemy, other
actors, and the terrain.” Shaping operations set the
conditions for success of the decisive operation by
synchronizing the effects of surface fires, air support,
attack aviation, non-lethal fires, obscurants, and
obstacles that delay, degrade, disrupt, or destroy
enemy forces. One or more shaping operations can be
designated by the commander across the commander’s
AO to enable the decisive operation.
The sustaining operation “is an operation at any
echelon that enables the decisive operation or shaping
operations by generating and maintaining combat
power.” While the decisive and shaping operations
focus externally on the operational environment and
the enemy, sustaining operations focus internally on
friendly forces. Logistical support, movement control,
infrastructure development, terrain management, and
support area security are all examples of sustainment
operations. How quickly Army forces can reconstitute
and how far they can exploit success depends on
sustaining operations occurring throughout the AO,
not just in the support area.
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.quote:
Een stuk lastiger voor Oekraine om in dat gebied hit-and-run te doen met ATGMs en drones enzo.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
Er zijn wel meer nare scenario's om over te tobben.quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zijn jullie ook bang dat de oorlog de komende tijd muurvast loopt, omdat geen van beide partijen de middelen heeft om door te drukken, waarna we over een jaar nog met gerommel in oost europa zitten?
Dat is zeker wel een optie zeker nu het voorjaar aanbreekt, als de vorst echt weg is dan zal alles wat geen geplaveide weg is in een modderpoel veranderen en dat zal de animo om voorwaarts te gaan niet vergroten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zijn jullie ook bang dat de oorlog de komende tijd muurvast loopt, omdat geen van beide partijen de middelen heeft om door te drukken, waarna we over een jaar nog met gerommel in oost europa zitten?
Mogelijk, maar ik hoor ook veel dat ze oude regimenten gaan hergroeperen, ik weet niet of het verstandig is om met je huidige mensen een nieuwe tactiek te gaan proberen. Bovendien moeten de Russen meer beroepsmilitairen gaan oproepen om cht overwicht te krijgen. Een-op-een verhoudingen lopen altijd slecht af voor de Russen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekrane vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekrane vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.
Ik kan de link wel plaatsen mocht daar behoefte aan zijn maar het is natuurlijk compleet in het Engels en een gesprek van meer dan een uur. Dat is een erg lange zit.
Ik heb de link toegevoegd voor de eventuele liefhebbers.
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.quote:
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.
Vergelijkbaar met onze Joost Niemoller of Wierd Duk.
Dat zijn rebellen van nationalistische aard die gesteund en opgeleid worden door Russen. Zeg maar zoiets als Azov maar niet zo goed uitgerust en georganiseerd. Het is meer een chaotisch rebellen leger gemengd met het Russisch leger. Het aantal weet ik niet DNR bestaat zo ongeveer uit 20.000 troepen had ik ergens gelezen.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.
Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.
Als de Russen daadwerkelijk Kharkov binnen vallen en daar met straatgevechten de stad proberen te veroveren dan blijkt zijn analyse niet te kloppen. Zaken zoals 3 staat tot 1 voor aanvallende troepen waarvan hij zegt dat het dus nooit de bedoeling kan zijn geweest om Kiev te bezetten waarbij de Russen 1 aanvaller hebben tegen 3 verdedigers lijkt mij dus geen onzin. Net zoals de Oekranse troepen te verdelen en bezig te houden op diverse plaatsen. Allemaal plausibele zaken.
Zelfs de NAVO denkt dat er nog een groot offensief gaat plaats vinden in de Donbas.
Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.
Dat gedeelte is wel onzin wat die zegt, geen idee verder wie het is.
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.quote:Op woensdag 13 april 2022 13:05 schreef Cherni het volgende:
Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.quote:Op woensdag 13 april 2022 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.
Daarbij zijn inlichtingen voorspellingen op basis van verschillende indicatoren en omstandigheden en is het zeker geen exacte wetenschap.
Als je de verwachting uitspreekt dat de Rus wel eens een bepaalde actie kan gaan winnen wordt dat door een shitload aan lui al uitgelegd dat je niet neutraal bent...quote:Op woensdag 13 april 2022 18:03 schreef Cherni het volgende:
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.quote:Op woensdag 13 april 2022 18:47 schreef Knoc het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.
Voorlopig ben ik zelf nog wat sceptisch. Voornamelijk hierom;
Wat mij op viel de afgelopen dagen was de berichtgeving van zowel de Mariniers en van Azov over hun situatie. In die berichten werd forse kritiek geleverd op zowel de legerleiding en ook op Zelensky. Dat kwam op mij bijzonder vreemd over, het las als Russische propaganda. Rond die tijd ging ook het Instagram account van Cossackgundi offline. Mogelijk vanwege het delen van het account, maar het kan ook door hack pogingen komen natuurlijk. En waar blijven de beelden van de massale overgaves die de Russen claimen? Normaal zijn ze er als de kippen bij. Dit kan natuurlijk allemaal wishful thinking zijn. De tijd zal het leren, we gaan het de komende dagen zien.
Als ik dit goed begrijp, gaat een leger normaal gesproken over tot de decisive operation als de shaping en de sustaining operations zijn afgerond.quote:
Een deel van de troepen zou zich overgegeven hebben, terwijl een ander deel nog wel degelijk moraal heeft om door te vechten.quote:Op woensdag 13 april 2022 19:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.
Overigens mee eens dat we de Russische bronnen met een flinke korrel zout moeten nemen.
Dit gaat denk ik een flinke impact hebben op de Russische moraal. Dit schip was overigens gebouwd in Nikolaiv (de stad ten westen van Kherson). Het is even afwachten of dit de blokkadecapaciteit van de Russen verminderd. Weet iemand hoeveel actieve schepen Rusland in de zwarte zee heeft?quote:Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:
Uit meerdere bronnen schijnt Oekraine de kruiser en vlaggenschip Moskva geraakt te hebben met 2 Neptunus anti scheeps raketten.
De Neptunus raket is van Oekrainsche makelij, en heeft een bereik van iig 100km.
Compleet ongeverifieerd dus. Lijkt te toevallig, aangezien dit ook het "go fuck yourself" schip is. Maar, zelfs Arestovich heeft het erover, dus... tja.
Er is wel een VS heli onderweg....
Edit: schijnbaar voer de Moskva in een voorspelbaar patroon, volgens een artikel van 7 april j.l....
Zouden we hier uit moeten opmaken dat deze Mariniers naar de Azov plant zijn gegaan? Daar zou het azov bataljon zich bevinden (of wat er van over is). Ik denk dat ze het nog wel even uithouden daar, men lijkt in ieder geval tot de dood door te gaan vechten als men soldaten die zich na 45 dagen beleg zo bezien.quote:Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:
Mariupol: de 36e Marine Brigade, of wat er van over is, is door de linies gebroken en heeft zich aangesloten bij Azov.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_separatist_forces_in_Donbasquote:Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.
Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
Zal een dergelijk schip geen escorte oid hebben?quote:Op donderdag 14 april 2022 09:17 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit gaat denk ik een flinke impact hebben op de Russische moraal. Dit schip was overigens gebouwd in Nikolaiv (de stad ten westen van Kherson). Het is even afwachten of dit de blokkadecapaciteit van de Russen verminderd. Weet iemand hoeveel actieve schepen Rusland in de zwarte zee heeft?
Het is wel even uitkijken voor Oekrane om te zien hoe de Russen gaan reageren, ik denk dat we felle bombardementen kunnen verwachten de komende dagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |