abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2022 @ 11:57:23 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204402680
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 11:43 schreef zoost het volgende:
Ik begreep dat Dnipro het volgende doel is van RU. Daar gaan ze een zware dobber aan hebben, zo ver west en noord van de huidige frontlijn.
Ze zullen idd een tangbeweging proberen, maar Dnipro is wel erg westelijk. Het lijkt erop dat ze eerder de tang bij Slovyansk en Kramatorsk te willen sluiten.

[ Bericht 9% gewijzigd door Perrin op 11-04-2022 12:04:51 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_204403915
De Finnen beweren nu ook dat er in Mariupol 2 pockets zijn ontstaan. Begint nu toch wel op een Stalingrad light te lijken.

https://www.scribblemaps.(...)0in%20Ukraine/091194
pi_204404008
Ook deze doorgaans betrouwbare kaart meldt veel Russische progressie.

pi_204404552
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
pi_204405480
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.
  maandag 11 april 2022 @ 17:46:16 #206
38496 Perrin
pi_204405648
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 17:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.
Wat wordt de volgende stad?
  Moderator / Redactie Sport maandag 11 april 2022 @ 18:23:20 #207
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_204405928
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_204406205
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Engels is geschreven.
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.
Hier een video van de vice commandant van Azov in Mariupol, van gisteren. Video van vandaag.

Interview met een DPR Spetnaz (?), die verteld over de situatie aan het DPR gedeelte van het front bij Mariupol.

Een russisch konvooi onderweg naar de Donbas.

Schijnbaar gaan de russen (weer) proberen in pantser kolonnes op te rukken. Hier een voorbeeld, er zijn er nog veel meer. Bijzonder.

Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.

Oekraine krijgt 100 T-72 tanks van Polen, en 50 Leopard A1 tanks van Duitsland.

[ Bericht 4% gewijzigd door oheng op 11-04-2022 19:20:38 ]
  maandag 11 april 2022 @ 19:24:57 #209
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204406357
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:

[..]
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.
Hier een video van de vice commandant van Azov in Mariupol, van gisteren. Video van vandaag.

Interview met een DPR Spetnaz (?), die verteld over de situatie aan het DPR gedeelte van het front bij Mariupol.

Een russisch konvooi onderweg naar de Donbas.

Schijnbaar gaan de russen (weer) proberen in pantser kolonnes op te rukken. Hier een voorbeeld, er zijn er nog veel meer. Bijzonder.

Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.

Oekraine krijgt 100 T-72 tanks van Polen, en 50 Leopard A1 tanks van Duitsland.
Lol de eerste leopard over 6 weken :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_204406384
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:

Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen. :D

Zag overigens in dat filmpje ook dat 3d cad ook Rusland heeft bereikt, dat valt me dan weer mee van ze.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 11 april 2022 @ 19:31:02 #211
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_204406451
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 14:09 schreef kibo het volgende:

[..]
Klopt allemaal.

Maar de zinsnede:
"en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard."
verdient op zn minst een onderbouwing.
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.
Maar de westerse producten die in Rusland verkrijgbaar zijn, en dank daarbij van elektronica, restaurants of supermarkten verdwijnen steeds meer.
En de Rus zelf kan ook niet gemakkelijk naar het buitenland, zeker de 'gewone bevolking' niet, en de staatscensuur die men probeert toe te passen werkt op een gegeven moment natuurlijk averechts, zelfs mijn vader weet hoe VPN werkt, en hoe meer mensen via bijvoorbeeld VPN online gaan hoe lastiger het is voor de veiligheidsdiensten.
Als je het te lang laat borrelen krijg je wat ze in Wit Rusland hadden, kan je natuurlijk welgaan proberen neer te slaan met veel geweld, maar de uitstraling die dit heeft kweekt dan ook in Rusland een open negatief sentiment.

Daarnaast, Rusland heeft tot half mei het luchtruim rond de grenzen met Oekrane gesloten, dus men had wel degelijk een duidelijke verwachting van de impact van dit conflict en daar ook de risico analyses van sancties op los gelaten.
De nieuwe bevelhebber heeft nu al aangekondigd dat het conflict in de Donbass regio wat langer gaat duren, wat dus gaat inhouden dat Rusland zich op wil maken voor een langere aanwezigheid, en dat zal zeker zo zijn in de Donbass regio, maar een conflicht met blijvend aanvallende acties van Rusland zonder (tijdelijke) overeenkomst, dat kan Rusland simpelweg niet blijven doen, Europa laat nu al zien met het leveren van steeds meer zwaardere wapens dat het zich niet heel veel aantrekt van de dreigementen, en als dan ook nog eens sancties blijven aanhouden heb je een binnenlands probleem, er zijn meer 'vazalstaten' die wel degelijk bloed ruiken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_204406643
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.
pi_204406699
quote:
7s.gif Op maandag 11 april 2022 19:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Lol de eerste leopard over 6 weken :')
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:

Leopard 1

Leopard 2
  maandag 11 april 2022 @ 20:13:10 #214
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204407069
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...

quote:
Als nadelen van de Leopardtank werden onderkend:
- risico van vroegtijdige tactische veroudering (in verband met de
verwachte kwaliteitsverbetering van Warschaupacttanks);
- niet gestabiliseerd kanon;
- kaliber 105 mm kanon;
- zwak zij– en grondpantser;
- brandgevaar munitie;
- slecht zicht bij regenachtig weer.
pi_204407181
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 20:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...
[..]

I know ;)
  maandag 11 april 2022 @ 20:21:51 #216
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204407205
Scholz zegt nein:

quote:
Scholz hlt an seinem Nein zur Lieferung schwerer Waffen fest, wie eine Regierungssprecherin am Montag besttigte. Sie wiederholte als Begrndung jene drei Argumente, die Scholz am vergangenen Mittwoch im Bundestag genannt hatte, um zu erlutern, warum er von der Ukraine erbetene Panzer vom Typ Marder nicht liefern werde. „Wir handeln in der Frage abgestimmt mit den Freunden in der EU und der Nato“, sagte Scholz dabei. Es solle niemand vorpreschen, auch Deutschland nicht. „Es wre ein schwerer Fehler, wenn Deutschland eine Sonderrolle einnehmen wrde.“ Nun ist Baerbock vorgeprescht.
pi_204407280
Het lijkt er wel op alsof het brengen van de eenheden uit Tsjetsjeni wel wat successen oplevert voor de Russen, zeker met ervaring uit Syri.

Zonder bevoorrading/ontsnappings route zal het nu wel snel gedaan zijn in mariopol.

Je zou ook verwachten dat de Russen hierna ook niet meer dezelfde fouten maken met "onbeschermde" tank/truck colonnes.
pi_204407352
quote:
Goh, verassing.

Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met die 100 miljard voor defensie daar gaat gebeuren en of het roepen van dat bedrag niet een emotionele reactie was op de invasie.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 11 april 2022 @ 20:42:18 #219
38496 Perrin
pi_204407408
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2022 20:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Goh, verassing.

Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met die 100 miljard voor defensie daar gaat gebeuren en of het roepen van dat bedrag niet een emotionele reactie was op de invasie.
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.
pi_204407738
quote:
18s.gif Op maandag 11 april 2022 20:42 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.
Dat denk ik niet, de Duitsers zijn gewoon een stel angsthazen en verkeren daarnaast in totale schok. De minister van buitenlandse zaken (Baerbock) heeft ook al geuit dat de regering vooral een derde wereldoorlog wil voorkomen. Scholz is gewoon een zwakke kanselier, zegt echt nooit wat zinnigs.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2022 21:27:02 ]
pi_204407778
Russen hebben chemische wapens ingezet in Mariupol volgens Azov.
twitter

quote:
”The victims have respiratory failure, vestibulo-atactic syndrome. The consequences of using an unknown substance are being clarified."
pi_204407864
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
[ twitter ]
[..]

In industril gebied is natuurlijk de kans op giftige emissies zeer groot. Uiteraard kan Azov gelijk hebben maar dan moeten er meer bewijzen komen.
pi_204408039
quote:
2s.gif Op maandag 11 april 2022 19:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen. :D

Zag overigens in dat filmpje ook dat 3d cad ook Rusland heeft bereikt, dat valt me dan weer mee van ze.
Ik heb met Russen en wel meer nationaliteiten die werden ingehuurd. samengewerkt in Duitsland(piping). Die konden gewoon met 3d cad werken en dan spreek in de tijd van Acad 13 dus meer dan 20 jaar geleden. Zo vreemd is dit niet. Terwijl ik nog een tekentafel gebruikte en ik pas iets later overstapte.
pi_204408475
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
[ twitter ]
[..]

Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.
pi_204408538
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:26 schreef oheng het volgende:

[..]
Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.
Ok dit maakt het aannemelijker dat ze daadwerkelijk gas gebruiken in die industrile omgeving. De VS heeft ooit water gebruikt om een gangenstelsel ondergronds te zuiveren van de vijand. Maar ik hoop dat men de waarheid boven water krijgt.
pi_204408632
dubbel :)

[ Bericht 90% gewijzigd door Cherni op 11-04-2022 22:50:51 ]
pi_204408714
Dat industrile gebied is dat alleen staal inclusief cokesfabriek?
Heb je zoiets als een DSM is er zelfs blauwzuur aanwezig. En lekkage vsn bepaalde stoffen is al dodelijk bij inademing. En is dat niet al eerder gebombardeerd. Lijkt mij geen prettige omgeving om daar een vorm van straatgevechten te houden.
pi_204408724
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:42 schreef Cherni het volgende:
Dat industrile gebied is dat alleen staal?
Heb je zoiets als een DSM is er zelfs blauwzuur aanwezig. En lekkage vsn bepaalde stoffen is al dodelijk bij inademing. En is dat niet al eerder gebombardeerd. Lijkt mij geen prettige omgeving om daar een vorm van straatgevechten te houden.
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.
pi_204408767
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:51 schreef Knoc het volgende:

[..]
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.
Russen zijn tot alles instaat nu dit conflict niet gunstig voor ze verloopt. Zeker die strijd in Mariupol is hevig en gaat gepaard met zeer veel slachtoffers. Chechen en DNR troepen die daar ik het algemeen zitten.
pi_204408810
Slovakije gaat waarschijnlijk de gemechaniseerde 155mm Howitser Zuzana 2 leveren. Interessant detail: het kan standaard NATO munitie gebruiken, heeft een autoloader, en Oekraine heeft al het kleinere zusje, Dana, in gebruik.
pi_204409080
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:31 schreef ozzietukker het volgende:
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.
Maar de westerse producten die in Rusland verkrijgbaar zijn, en dank daarbij van elektronica, restaurants of supermarkten verdwijnen steeds meer.
En de Rus zelf kan ook niet gemakkelijk naar het buitenland, zeker de 'gewone bevolking' niet, en de staatscensuur die men probeert toe te passen werkt op een gegeven moment natuurlijk averechts, zelfs mijn vader weet hoe VPN werkt, en hoe meer mensen via bijvoorbeeld VPN online gaan hoe lastiger het is voor de veiligheidsdiensten.
Als je het te lang laat borrelen krijg je wat ze in Wit Rusland hadden, kan je natuurlijk welgaan proberen neer te slaan met veel geweld, maar de uitstraling die dit heeft kweekt dan ook in Rusland een open negatief sentiment.

Daarnaast, Rusland heeft tot half mei het luchtruim rond de grenzen met Oekrane gesloten, dus men had wel degelijk een duidelijke verwachting van de impact van dit conflict en daar ook de risico analyses van sancties op los gelaten.
De nieuwe bevelhebber heeft nu al aangekondigd dat het conflict in de Donbass regio wat langer gaat duren, wat dus gaat inhouden dat Rusland zich op wil maken voor een langere aanwezigheid, en dat zal zeker zo zijn in de Donbass regio, maar een conflicht met blijvend aanvallende acties van Rusland zonder (tijdelijke) overeenkomst, dat kan Rusland simpelweg niet blijven doen, Europa laat nu al zien met het leveren van steeds meer zwaardere wapens dat het zich niet heel veel aantrekt van de dreigementen, en als dan ook nog eens sancties blijven aanhouden heb je een binnenlands probleem, er zijn meer 'vazalstaten' die wel degelijk bloed ruiken.
Dikgedukte zijn pure aannames. Ik lees het vaak, maar allemaal vanuit Westers denken dat “de waarheid achterhaalt de leugen wel” en vervolgens “rekent het volk zelf ermee af”.

Putin houdt de boel in het binnenland strakker in de hand dan ooit, geen enkele ruimte meer voor middle ground mbt de oorlog in Oekrane, rekent binnen apparaat af met iedereen die hij verdenkt van verraad en zuivert de rangen (a-la Erdogan na de “coupe” in Turkije), de Russen hebben een natuurlijke tendens de rangen te sluiten wanneer het gaat om vijandigheden met grote buitenlandse machten en de staatspropaganda draait graag die plaat die aansluit bij heersende opvattingen gevormd door historie, Poetin heeft in de marge wat ruimte om zijn doelen en strategie bij te stellen als het op het slagveld wat minder loopt dan verwacht, Ruskis gaan helemaal niet massaal in opstand komen. Hebben ze eigenlijk vrijwel nooit gedaan, ze laten zich altijd keihard in de kont neuken door hun vreselijke dictators die geen moer om ze geven. Enige uitzondering waren de bolsjewieken maar een uitzondering of vele tientallen brute dictators die miljoenen Russen bruut de dood in hebben gejaagd. En dankzij de propaganda steunen meer Russen de oorlog dan ooit inmiddels. En dat doet een deel op een keiharde manier; “we should wipe them out”. Zoals ze dat gewoon gewend zijn.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_204409086
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 23:03 schreef oheng het volgende:
Slovakije gaat waarschijnlijk de gemechaniseerde 155mm Howitser Zuzana 2 leveren. Interessant detail: het kan standaard NATO munitie gebruiken, heeft een autoloader, en Oekraine heeft al het kleinere zusje, Dana, in gebruik.
Volgens mij is dat bevestigd, ik heb de link eerder al gepost, het gaat om 12 stuks en omvat ook training voor de bemanning.
pi_204409320
‘Chemische aanval’ in Mariupol lijkt mee te vallen.
twitter
pi_204409338
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 00:40 schreef Knoc het volgende:
‘Chemische aanval’ in Mariupol lijkt mee te vallen.
[ twitter ]
Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".

In ander nieuws: Slowakije gaat Mig 29's leveren aan Oekraine. Slowakije heeft er zelf nu 10.

Oryxpioenkop heeft een overzicht gemaakt met wat er beloofd/geleverd is door andere landen.

[ Bericht 14% gewijzigd door oheng op 12-04-2022 01:10:33 ]
pi_204409742
Waar blijven de wapens die naar Oekrane zouden gaan?
https://www.ukrinform.net(...)this-war-sooner.html
  Manager PR/Moderator dinsdag 12 april 2022 @ 07:10:25 #236
269689 crew  Viv
pi_204409820
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:

https://nos.nl/artikel/24(...)le-middelen-raken-op
pi_204409850
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 07:10 schreef Viv het volgende:

[..]
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:

https://nos.nl/artikel/24(...)le-middelen-raken-op
Zag het ja.
pi_204409865
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 06:38 schreef quirina het volgende:
Waar blijven de wapens die naar Oekrane zouden gaan?
https://www.ukrinform.net(...)this-war-sooner.html
Ik graag me af of het hebben van deze zwaardere wapens succes opleveren.

De guerilla tactiek lijkt ze veel beter te liggen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 08:14:15 #239
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204410087
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 00:48 schreef oheng het volgende:

Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...

quote:
Inside the White House During the Syrian 'Red Line' Crisis

We in the Obama administration stepped up to the brink of military action against Assad. And then, suddenly, we stepped back.
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/
  dinsdag 12 april 2022 @ 08:36:29 #240
33189 RM-rf
1/998001
pi_204410215
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:14 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...
[..]
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/
Biden zei het juist bewust niet, terwijl ernaar gingen hengelen.
(juist wegens die grote fout van Obama toen, toen hij een eerder emotionele reactie gaf die echter niet op te houden is als er geen politieke dekking bestaat)

Er was een direkte vraag aan Biden of 'als er chemische wapens ingezet werden, er dan een militair reactie volgde' (van de amerikanen) ...

Biden reageerde dat er 'een' reactie zou volgen 'of any kind', die uiteindelijk af zou hangen van de omstandigheden dan, en bepaald zou worden door het NATO-bondgenootschap, niet door hem alleen.

[ Bericht 4% gewijzigd door RM-rf op 12-04-2022 08:53:26 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 12 april 2022 @ 08:37:42 #241
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204410219
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Leopard 1

[ afbeelding ]

Leopard 2
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..

Kan dit verouderde - maar zeker nog niet afgeschreven model - nog een rol van betekenis gaan spelen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_204410260
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..

Kan dit verouderde - maar zeker nog niet afgeschreven model - nog een rol van betekenis gaan spelen?
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.

Ze kunnen desnoods deels ingegraven worden en als onderdeel van een verdedigingslijn functioneren.
pi_204410286
Nou vandaag zou het grootste deel van Mariupol weleens kunnen vallen.

twitter
  dinsdag 12 april 2022 @ 08:57:19 #244
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204410309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.

Ze kunnen desnoods deels ingegraven worden en als onderdeel van een verdedigingslijn functioneren.
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_204410318
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:57 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 09:05:15 #247
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204410369
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_204410908
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 09:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.
En onderhoud. Of het is inzetten totdat het niet meer functioneerd of uitgeschakeld word. De Leopard 2v was een prima tank zover ik het kon beoordelen(zeg maar gerust de beste in de jaren 80) want dat bleek wel uit oefeningen met het UK en de VS maar er zat een heel onderhouds gebeuren aan vast met de nodige reserve onderdelen destijds in Hohne.
pi_204411157
Wat komt dit vliegtuig momenteel in Brussel doen ? Zou presidentieel vliegtuig zijn.

dinsdag 12 april 2022 @ 11:49:38 #250
38496 Perrin
pi_204412135
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 10:31 schreef Jockari het volgende:
Wat komt dit vliegtuig momenteel in Brussel doen ? Zou presidentieel vliegtuig zijn.

[ afbeelding ]
Russische spionnen diplomaten ophalen.
  dinsdag 12 april 2022 @ 11:50:11 #251
38496 Perrin
pi_204412139
twitter

twitter
pi_204412470
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 11:50 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]

[ twitter ]
Allemaal verkennings en radar toestellen dus.
pi_204412491
Waarom heeft Duitsland nog berhaupt Leo1's?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 12 april 2022 @ 12:22:42 #254
38496 Perrin
pi_204412513
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Allemaal verkennings en radar toestellen dus.
Ja en tankers en heel af en toe ook een gevechtsvliegtuig. Maar we zien hier slechts het deel dat gezien wil worden, er vliegen er veel rond zonder de transponder aan te zetten.
pi_204412528
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Waarom heeft Duitsland nog berhaupt Leo1's?
Omdat ze zuinig zijn. En dat is niet eens een grap. Vrekkig is ook een goed woord.

Duitsland heeft, mede onder druk van een bevolking die een sterke anti-militaristische houding heeft ontwikkeld, Defensie ontiegelijk verwaarloosd en dit is daar een gevolg van.
pi_204412590
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja en tankers en heel af en toe ook een gevechtsvliegtuig. Maar we zien hier slechts het deel dat gezien wil worden, er vliegen er veel rond zonder de transponder aan te zetten.
Ja, maar let op de types, AWACS en SIGINT toestellen die heel duidelijk al het Russische verkeer, als dat er is, in de gaten houden. Guardrail is specifiek voor intel gathering door radio verkeer te onderscheppen, dacht ik.
  dinsdag 12 april 2022 @ 13:11:10 #257
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204412999
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 10:11 schreef Cherni het volgende:

[..]
En onderhoud. Of het is inzetten totdat het niet meer functioneerd of uitgeschakeld word. De Leopard 2v was een prima tank zover ik het kon beoordelen(zeg maar gerust de beste in de jaren 80) want dat bleek wel uit oefeningen met het UK en de VS maar er zat een heel onderhouds gebeuren aan vast met de nodige reserve onderdelen destijds in Hohne.
Ja dat ook. Ben nieuwd wie dat onderhoud gaat plegen e.d
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_204413171
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 12:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Omdat ze zuinig zijn. En dat is niet eens een grap. Vrekkig is ook een goed woord.

Duitsland heeft, mede onder druk van een bevolking die een sterke anti-militaristische houding heeft ontwikkeld, Defensie ontiegelijk verwaarloosd en dit is daar een gevolg van.
Dat geloof ik wel maar die dingen zouden in de jaren 70/80 al uitgefaseerd moeten zijn in WEST Duitsland.
De bundeswehr rijdt er ook al zeker 30 jaar niet meer mee rond waarom hebben ze ze dan nog.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_204413214
Russia ‘using weapons smuggled by Iran from Iraq against Ukraine’

https://www.theguardian.c(...)iraq-against-ukraine

quote:
Russia is receiving munitions and military hardware sourced from Iraq for its war effort in Ukraine with the help of Iranian weapons smuggling networks, according to members of Iranian-backed Iraqi militias and regional intelligence services with knowledge of the process.

RPGs and anti-tank missiles, as well as Brazilian-designed rocket launcher systems, have been dispatched to Russia from Iraq as Moscow’s campaign has faltered in the last month, the Guardian has learned.

An Iranian-made Bavar 373 missile system, similar to the Russian S-300, has also been donated to Moscow by the authorities in Tehran, who also returned an S-300, according to a source who helped organise the transport.

Using the weapons-trafficking underworld would signal a dramatic shift in Russian strategy, as Moscow is forced to lean on Iran, its military ally in Syria, following new sanctions triggered by the invasion of Ukraine.
Indien dit waar is lijkt het erop dat de Russen behoorlijk diep in de penarie zitten. Het grote Russische leger moet materieel uit Iran en Syri smokkelen, alsof het om een of andere guerillagroep gaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 13:38:57 ]
  dinsdag 12 april 2022 @ 14:18:06 #260
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204413479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:37 schreef J.B. het volgende:
Russia ‘using weapons smuggled by Iran from Iraq against Ukraine’

https://www.theguardian.c(...)iraq-against-ukraine
[..]
Indien dit waar is lijkt het erop dat de Russen behoorlijk diep in de penarie zitten. Het grote Russische leger moet materieel uit Iran en Syri smokkelen, alsof het om een of andere guerillagroep gaat.
Nouja, dat zitten ze ook gewoon natuurlijk. Het is toch opmerkelijk dat de tweede macht ter wereld hier klem komt te zitten in het moeras. En even los van dit conflict: Rusland heeft zichzelf economisch een paar decennia terug in de tijd geworpen. Ze hebben hier op korte termijn heel hard ets van een win nodig, want als dit nog weken / maanden gaat duren dan komen ze economisch gezien deze actie niet meer te boven.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204414524
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat geloof ik wel maar die dingen zouden in de jaren 70/80 al uitgefaseerd moeten zijn in WEST Duitsland.
De bundeswehr rijdt er ook al zeker 30 jaar niet meer mee rond waarom hebben ze ze dan nog.
Kan een onderdeel geweest zijn van een strategische reserve bedoeld voor opgeroepen reservisten.
  dinsdag 12 april 2022 @ 17:18:00 #262
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_204414731
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Om mee te oefenen? Natuurlijk schakelen nieuwe rekruten wel eens mis, kunnen ze beter doen met de bak van een verouderd model natuurlijk
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:07:47 #263
38496 Perrin
pi_204415663
twitter
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:30:43 #264
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204415933
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 17:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
Om mee te oefenen? Natuurlijk schakelen nieuwe rekruten wel eens mis, kunnen ze beter doen met de bak van een verouderd model natuurlijk
Leo-1: coupled to ZF4 HP 250 automatic transmission
Leo-2: Renk HSWL 354 automatic transmission
  dinsdag 12 april 2022 @ 19:38:49 #265
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_204416080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Leo-1: coupled to ZF4 HP 250 automatic transmission
Leo-2: Renk HSWL 354 automatic transmission
:D

Ik wist dat die dingen automaten hadden. Niet omdat ik dit wist, maar vooral omdat het me typisch iets leek waarover jullie zouden vallen in een post zoals de mijne.
pi_204416612
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 19:38 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Ik wist dat die dingen automaten hadden. Niet omdat ik dit wist, maar vooral omdat het me typisch iets leek waarover jullie zouden vallen in een post zoals de mijne.

Je had gelijk want ik was ook al aan het zoeken want ik kon mij herinneren dat Leo's automatische bakken hadden :D
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:08:11 #267
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_204416682
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 23:46 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Dikgedukte zijn pure aannames. Ik lees het vaak, maar allemaal vanuit Westers denken dat “de waarheid achterhaalt de leugen wel” en vervolgens “rekent het volk zelf ermee af”.

Putin houdt de boel in het binnenland strakker in de hand dan ooit, geen enkele ruimte meer voor middle ground mbt de oorlog in Oekrane, rekent binnen apparaat af met iedereen die hij verdenkt van verraad en zuivert de rangen (a-la Erdogan na de “coupe” in Turkije), de Russen hebben een natuurlijke tendens de rangen te sluiten wanneer het gaat om vijandigheden met grote buitenlandse machten en de staatspropaganda draait graag die plaat die aansluit bij heersende opvattingen gevormd door historie, Poetin heeft in de marge wat ruimte om zijn doelen en strategie bij te stellen als het op het slagveld wat minder loopt dan verwacht, Ruskis gaan helemaal niet massaal in opstand komen. Hebben ze eigenlijk vrijwel nooit gedaan, ze laten zich altijd keihard in de kont neuken door hun vreselijke dictators die geen moer om ze geven. Enige uitzondering waren de bolsjewieken maar een uitzondering of vele tientallen brute dictators die miljoenen Russen bruut de dood in hebben gejaagd. En dankzij de propaganda steunen meer Russen de oorlog dan ooit inmiddels. En dat doet een deel op een keiharde manier; “we should wipe them out”. Zoals ze dat gewoon gewend zijn.
Het gebruik van VPN is wel degelijk een probleem voor de veiligheidsdiensten. Sterker nog, in Turkije zijn juist bepaalde 'media' weer vrijgegeven omdat op een gegeven moment meer dan 80% via VPN ging, en dat is gewoon een probleem omdat je dan op een 'andere manier' moet monitoren. En natuurlijk kan dat, je mist op deze manier natuurlijk wel veel meer.
Een veiligheidsapparaat kan effectief zijn zolang ze de steun van de meerderheid van de bevolking hebben, maar de Maidan revolutie in Kyiv in 2014 is het exacte voorbeeld dat het heel snel als een kaartenhuis in elkaar kan storten.

Wit Rusland heeft bijzonder weinig bewegingsruimte, de beweging van vorig jaar is nog niet weg, en Wit Rusland weet ook dat de jongere generatie, waaronder ook dienstplichtigen in het leger niet echt bereid zijn om tegen het broedervolk in Oekrane te vechten, dat is geen aanname, die afweging is allang gemaakt door de legertop, en de eisen van Putin inwilligen kan wel eens omslaan en dan is er wel een probleem, want Rusland heeft op dit moment geen extra troepen beschikbaar voor een 'vredesmissie'.

De VS en Europa steunen Oekrane natuurlijk niet voor niets, want uiteindelijk verzwakt Rusland zich natuurlijk gigantisch en is ook pijnlijk duidelijk dat het leger op de grond nogal wat te wensen overlaat, want met de voorbereiding die men heeft gehad, de troepenopbouw, en de daadwerkelijke ontwikkeling is niet meer dan een debacle.

En tijd, nee tijd heeft Rusland echt niet, die half mei die gekozen is om het luchtruim rond Oekrane te sluiten is echt niet zomaar gekozen, 9 mei is een belangrijke datum en hoe langer het duurt, hoe meer 'vazalstaten' al dan niet met steun van de VS en Europa kansen gaan zien.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  dinsdag 12 april 2022 @ 20:38:15 #268
38496 Perrin
pi_204417104

quote:
This Is the War’s Decisive Moment

The relatively brief but bloody war in Ukraine is entering its fourth phase. In the first, Russia tried to depose Volodymyr Zelensky’s government and sweep the country into its embrace in a three-day campaign; in the second, it attempted to conquer Ukraine—or at least its eastern half, including the capital, Kyiv—with armored assaults; in the third, defeated in the north, Russia withdrew its battered forces, massing instead in the southeastern and southern areas for the conquest of those parts of Ukraine. Now the fourth, and possibly decisive, phase is about to begin.
pi_204417151
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:38 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Decisive is elke fase. Als ze de eerste fase hadden verloren was dat het geval, de tweede fase etc...
  dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:37 #270
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204417644
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 20:41 schreef BEFEM het volgende:
Decisive is elke fase. Als ze de eerste fase hadden verloren was dat het geval, de tweede fase etc...
quote:
Decisive, Shaping, and Sustaining Operations.

The decisive operation “is the operation that directly
accomplishes the mission.” It “is designed to
determine the outcome of a major operation, battle, or
engagement.” There is only one decisive operation,
but multiple subordinate units may play a role in this
operation. The decisive operation will be the focal
point around which the commander and staff designs
the entire operation.

The shaping operation “is an operation at any echelon
that creates and preserves conditions for success of the
decisive operation through effects on the enemy, other
actors, and the terrain.” Shaping operations set the
conditions for success of the decisive operation by
synchronizing the effects of surface fires, air support,
attack aviation, non-lethal fires, obscurants, and
obstacles that delay, degrade, disrupt, or destroy
enemy forces. One or more shaping operations can be
designated by the commander across the commander’s
AO to enable the decisive operation.

The sustaining operation “is an operation at any
echelon that enables the decisive operation or shaping
operations by generating and maintaining combat
power.” While the decisive and shaping operations
focus externally on the operational environment and
the enemy, sustaining operations focus internally on
friendly forces. Logistical support, movement control,
infrastructure development, terrain management, and
support area security are all examples of sustainment
operations. How quickly Army forces can reconstitute
and how far they can exploit success depends on
sustaining operations occurring throughout the AO,
not just in the support area.
  dinsdag 12 april 2022 @ 22:44:32 #271
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204419384
Iemand nog wat prognoses?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  dinsdag 12 april 2022 @ 22:50:49 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204419473
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 22:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
  dinsdag 12 april 2022 @ 22:57:22 #273
38496 Perrin
pi_204419566
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
Een stuk lastiger voor Oekraine om in dat gebied hit-and-run te doen met ATGMs en drones enzo.
  dinsdag 12 april 2022 @ 23:34:28 #274
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_204420054
Zijn jullie ook bang dat de oorlog de komende tijd muurvast loopt, omdat geen van beide partijen de middelen heeft om door te drukken, waarna we over een jaar nog met gerommel in oost europa zitten?
  woensdag 13 april 2022 @ 00:10:43 #275
38496 Perrin
pi_204420235
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 23:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zijn jullie ook bang dat de oorlog de komende tijd muurvast loopt, omdat geen van beide partijen de middelen heeft om door te drukken, waarna we over een jaar nog met gerommel in oost europa zitten?
Er zijn wel meer nare scenario's om over te tobben.

De scenario's waarbij deze oorlog met een sisser afloopt zijn niet noodzakelijk de meest voor de hand liggende volgens mij.
pi_204420250
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 23:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat is zeker wel een optie zeker nu het voorjaar aanbreekt, als de vorst echt weg is dan zal alles wat geen geplaveide weg is in een modderpoel veranderen en dat zal de animo om voorwaarts te gaan niet vergroten.
  woensdag 13 april 2022 @ 00:34:55 #277
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_204420326
quote:

[..]
Mogelijk, maar ik hoor ook veel dat ze oude regimenten gaan hergroeperen, ik weet niet of het verstandig is om met je huidige mensen een nieuwe tactiek te gaan proberen. Bovendien moeten de Russen meer beroepsmilitairen gaan oproepen om cht overwicht te krijgen. Een-op-een verhoudingen lopen altijd slecht af voor de Russen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_204420408
Oekarine heeft nieuwe drones, drones die granaten (misschien RKG-3?) kunnen laten vallen. En hier nog een voorbeeld.

En een voorbeeld hoe Oekraine het in de open vlaktes in het oosten gaan aanpakken zien we op deze (onduidelijke) video. Iedereen weet al over welke wegen de russen gaan rijden, er is niet heel veel keus. Hier nog een voorbeeld met geleide artillerie..

[ Bericht 6% gewijzigd door oheng op 13-04-2022 01:19:45 ]
pi_204422086
quote:

[..]
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekrane vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.

Ik kan de link wel plaatsen mocht daar behoefte aan zijn maar het is natuurlijk compleet in het Engels en een gesprek van meer dan een uur. Dat is een erg lange zit. :)

Ik heb de link toegevoegd voor de eventuele liefhebbers.

[ Bericht 13% gewijzigd door Cherni op 13-04-2022 11:04:11 ]
  woensdag 13 april 2022 @ 11:09:23 #280
38496 Perrin
pi_204422239
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Cherni het volgende:

[..]
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekrane vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.

Ik kan de link wel plaatsen mocht daar behoefte aan zijn maar het is natuurlijk compleet in het Engels en een gesprek van meer dan een uur. Dat is een erg lange zit. :)

Ik heb de link toegevoegd voor de eventuele liefhebbers.
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.

Vergelijkbaar met onze Joost Niemoller of Wierd Duk.
pi_204422243
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 april 2022 22:44 schreef phpmystyle het volgende:
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.
pi_204422493
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef Perrin het volgende:

[..]
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.

Vergelijkbaar met onze Joost Niemoller of Wierd Duk.
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.

Als de Russen daadwerkelijk Kharkov binnen vallen en daar met straatgevechten de stad proberen te veroveren dan blijkt zijn analyse niet te kloppen. Zaken zoals 3 staat tot 1 voor aanvallende troepen waarvan hij zegt dat het dus nooit de bedoeling kan zijn geweest om Kiev te bezetten waarbij de Russen 1 aanvaller hebben tegen 3 verdedigers lijkt mij dus geen onzin. Net zoals de Oekranse troepen te verdelen en bezig te houden op diverse plaatsen. Allemaal plausibele zaken.

Zelfs de NAVO denkt dat er nog een groot offensief gaat plaats vinden in de Donbas.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 13-04-2022 12:00:23 ]
pi_204422906
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.

Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
pi_204422959
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.

Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
Dat zijn rebellen van nationalistische aard die gesteund en opgeleid worden door Russen. Zeg maar zoiets als Azov maar niet zo goed uitgerust en georganiseerd. Het is meer een chaotisch rebellen leger gemengd met het Russisch leger. Het aantal weet ik niet DNR bestaat zo ongeveer uit 20.000 troepen had ik ergens gelezen.

LNR weet ik niet uit hoeveel manschappen die bestaan.

Hobbyisten zijn het zeker niet. :)
pi_204423236
Nu ben ik zo eerlijk om aan de hand van Perrins opmerking nog wat dieper te gaan graven naar Scott Ritter. Het is inderdaad zo dat hij schijnbaar ook wat pro Russische geluiden laat horen en schijnbaar op Russische kanalen van zich laat horen. Ik volg geen Russische kanalen en dat is mij daarom volledig ontgaan. Ik ging uit van zijn staat vsn dienst voor de VS. En dat bleek achteraf zeer betrouwbaar te zijn.

Desondanks zijn er punten in het gesprek die wel kunnen kloppen. Zeker op het gebied van troepen bewegingen etc. Enfin als hij daadwerkelijk Pro Russisch is dan valt mij dit erg tegen van deze man. Juist van hem had ik dit dan niet verwacht vanwege zijn behoorlijke neutraliteit in eerdere conflicten die de VS ondernomen heeft.
pi_204423265
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:32 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.

Als de Russen daadwerkelijk Kharkov binnen vallen en daar met straatgevechten de stad proberen te veroveren dan blijkt zijn analyse niet te kloppen. Zaken zoals 3 staat tot 1 voor aanvallende troepen waarvan hij zegt dat het dus nooit de bedoeling kan zijn geweest om Kiev te bezetten waarbij de Russen 1 aanvaller hebben tegen 3 verdedigers lijkt mij dus geen onzin. Net zoals de Oekranse troepen te verdelen en bezig te houden op diverse plaatsen. Allemaal plausibele zaken.

Zelfs de NAVO denkt dat er nog een groot offensief gaat plaats vinden in de Donbas.
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.

Dat gedeelte is wel onzin wat die zegt, geen idee verder wie het is.
pi_204423408
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:51 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.

Dat gedeelte is wel onzin wat die zegt, geen idee verder wie het is.
Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cherni op 13-04-2022 13:31:52 ]
  woensdag 13 april 2022 @ 17:46:56 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204425943
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 13:05 schreef Cherni het volgende:

Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.

Om over het gedrag van sommigen in vooral het #NWS topic nog maar te zwijgen.

Daarbij zijn inlichtingen voorspellingen op basis van verschillende indicatoren en omstandigheden en is het zeker geen exacte wetenschap.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 13-04-2022 18:02:10 ]
pi_204426121
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 17:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.

Daarbij zijn inlichtingen voorspellingen op basis van verschillende indicatoren en omstandigheden en is het zeker geen exacte wetenschap.
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.
  woensdag 13 april 2022 @ 18:34:36 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204426388
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 18:03 schreef Cherni het volgende:
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.
Als je de verwachting uitspreekt dat de Rus wel eens een bepaalde actie kan gaan winnen wordt dat door een shitload aan lui al uitgelegd dat je niet neutraal bent...
pi_204426497
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.
Voorlopig ben ik zelf nog wat sceptisch. Voornamelijk hierom;
Wat mij op viel de afgelopen dagen was de berichtgeving van zowel de Mariniers en van Azov over hun situatie. In die berichten werd forse kritiek geleverd op zowel de legerleiding en ook op Zelensky. Dat kwam op mij bijzonder vreemd over, het las als Russische propaganda. Rond die tijd ging ook het Instagram account van Cossackgundi offline. Mogelijk vanwege het delen van het account, maar het kan ook door hack pogingen komen natuurlijk. En waar blijven de beelden van de massale overgaves die de Russen claimen? Normaal zijn ze er als de kippen bij. Dit kan natuurlijk allemaal wishful thinking zijn. De tijd zal het leren, we gaan het de komende dagen zien.
  Moderator woensdag 13 april 2022 @ 19:08:55 #292
236264 crew  capricia
pi_204426697
Is er een recent kaartje van Mariupol van vandaag?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_204426790
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 18:47 schreef Knoc het volgende:

[..]
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.
Voorlopig ben ik zelf nog wat sceptisch. Voornamelijk hierom;
Wat mij op viel de afgelopen dagen was de berichtgeving van zowel de Mariniers en van Azov over hun situatie. In die berichten werd forse kritiek geleverd op zowel de legerleiding en ook op Zelensky. Dat kwam op mij bijzonder vreemd over, het las als Russische propaganda. Rond die tijd ging ook het Instagram account van Cossackgundi offline. Mogelijk vanwege het delen van het account, maar het kan ook door hack pogingen komen natuurlijk. En waar blijven de beelden van de massale overgaves die de Russen claimen? Normaal zijn ze er als de kippen bij. Dit kan natuurlijk allemaal wishful thinking zijn. De tijd zal het leren, we gaan het de komende dagen zien.
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.

Overigens mee eens dat we de Russische bronnen met een flinke korrel zout moeten nemen.
pi_204428874
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 21:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]

Als ik dit goed begrijp, gaat een leger normaal gesproken over tot de decisive operation als de shaping en de sustaining operations zijn afgerond.
Maar in het geval van Rusland lijk het me niet dat die operations erg soepel en succesvol zijn verlopen en uit noodzaak zijn gestaakt. Dan is het toch niet slim om toch over te gaan op decicive? Of zie ik (godse leek op dit gebied) dat verkeerd?
Radio Espantoso
pi_204429821
Dat schip wat in de fik zou staan kan je toch niet over liegen zou je zeggen?
pi_204429832
Uit meerdere bronnen schijnt Oekraine de kruiser en vlaggenschip Moskva geraakt te hebben met 2 Neptunus anti scheeps raketten.
De Neptunus raket is van Oekrainsche makelij, en heeft een bereik van iig 100km.
Compleet ongeverifieerd dus. Lijkt te toevallig, aangezien dit ook het "go fuck yourself" schip is. Maar, zelfs Arestovich heeft het erover, dus... tja.
Er is wel een VS heli onderweg....

Zelensky geeft in deze video op 01:05 een hele precieze lijst van wapens die er nodig zijn.

Het regent in geheel Oekraine op dit moment en de komende dagen.

Een ambush, gefilmd vanuit het oogpunt van het pro Russische Anna persbureau.

Mariupol: de 36e Marine Brigade, of wat er van over is, is door de linies gebroken en heeft zich aangesloten bij Azov.

Verder zijn er veel gebruikelijke ambushes, TB2 aanvallen, tractors die er met tanks vandoor gaan, etc, etc

Edit: schijnbaar voer de Moskva in een voorspelbaar patroon, volgens een artikel van 7 april j.l....

[ Bericht 5% gewijzigd door oheng op 14-04-2022 07:09:08 ]
  donderdag 14 april 2022 @ 09:01:44 #297
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204431258
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 19:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.

Overigens mee eens dat we de Russische bronnen met een flinke korrel zout moeten nemen.
Een deel van de troepen zou zich overgegeven hebben, terwijl een ander deel nog wel degelijk moraal heeft om door te vechten.

https://liveuamap.com/en/(...)nd-36-marine-brigade
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 14 april 2022 @ 09:17:42 #298
56749 BlaZ
pi_204431356
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:
Uit meerdere bronnen schijnt Oekraine de kruiser en vlaggenschip Moskva geraakt te hebben met 2 Neptunus anti scheeps raketten.
De Neptunus raket is van Oekrainsche makelij, en heeft een bereik van iig 100km.
Compleet ongeverifieerd dus. Lijkt te toevallig, aangezien dit ook het "go fuck yourself" schip is. Maar, zelfs Arestovich heeft het erover, dus... tja.
Er is wel een VS heli onderweg....

Edit: schijnbaar voer de Moskva in een voorspelbaar patroon, volgens een artikel van 7 april j.l....
Dit gaat denk ik een flinke impact hebben op de Russische moraal. Dit schip was overigens gebouwd in Nikolaiv (de stad ten westen van Kherson). Het is even afwachten of dit de blokkadecapaciteit van de Russen verminderd. Weet iemand hoeveel actieve schepen Rusland in de zwarte zee heeft?

Het is wel even uitkijken voor Oekrane om te zien hoe de Russen gaan reageren, ik denk dat we felle bombardementen kunnen verwachten de komende dagen.
  donderdag 14 april 2022 @ 09:22:33 #299
56749 BlaZ
pi_204431384
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:

Mariupol: de 36e Marine Brigade, of wat er van over is, is door de linies gebroken en heeft zich aangesloten bij Azov.
Zouden we hier uit moeten opmaken dat deze Mariniers naar de Azov plant zijn gegaan? Daar zou het azov bataljon zich bevinden (of wat er van over is). Ik denk dat ze het nog wel even uithouden daar, men lijkt in ieder geval tot de dood door te gaan vechten als men soldaten die zich na 45 dagen beleg zo bezien.
pi_204431387
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_separatist_forces_in_Donbas

The Ukrainian government in mid-2015 claimed there were about 42,500 fighters on the separatists’ side, which include 9,000 Russian soldiers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')