Ze zullen idd een tangbeweging proberen, maar Dnipro is wel erg westelijk. Het lijkt erop dat ze eerder de tang bij Slovyansk en Kramatorsk te willen sluiten.quote:Op maandag 11 april 2022 11:43 schreef zoost het volgende:
Ik begreep dat Dnipro het volgende doel is van RU. Daar gaan ze een zware dobber aan hebben, zo ver west en noord van de huidige frontlijn.
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.quote:Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
Wat wordt de volgende stad?quote:Op maandag 11 april 2022 17:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Nou dat gaat voor het eerst sinds weken een opvallende verandering worden.
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.quote:Op maandag 11 april 2022 15:22 schreef oheng het volgende:
Het einde van de 36e Marine brigade in Mariupol is in zicht. Munitie is op. Het is gedood worden, of gevangen genomen worden.
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.quote:Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Engels is geschreven.
Lol de eerste leopard over 6 wekenquote:Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is een link naar de originele Facebook post, in het Oekrainsch. Ik heb nog niemand gehoord over dat dit niet hun officile Facebook account is, dus ik ga er vanuit dat dit nieuws klopt.
Hier een video van de vice commandant van Azov in Mariupol, van gisteren. Video van vandaag.
Interview met een DPR Spetnaz (?), die verteld over de situatie aan het DPR gedeelte van het front bij Mariupol.
Een russisch konvooi onderweg naar de Donbas.
Schijnbaar gaan de russen (weer) proberen in pantser kolonnes op te rukken. Hier een voorbeeld, er zijn er nog veel meer. Bijzonder.
Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.
Oekraine krijgt 100 T-72 tanks van Polen, en 50 Leopard A1 tanks van Duitsland.
Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen.quote:Op maandag 11 april 2022 19:08 schreef oheng het volgende:
Een russische drone fabriek, waar alles met de hand wordt gedaan. De afdeling waar ze de Canon fotocamera erin tapen is in de hal ernaast. Ik onderhoud industrile machines, en dit ziet er werkelijk extreem treurig uit.
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.quote:Op zaterdag 9 april 2022 14:09 schreef kibo het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Maar de zinsnede:
"en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard."
verdient op zn minst een onderbouwing.
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.quote:Op maandag 11 april 2022 18:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik lees overal dat dit in behoorlijk gebrekkig Oekraens is geschreven en dus nep.
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:quote:Op maandag 11 april 2022 19:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Lol de eerste leopard over 6 weken
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...quote:Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:
quote:Als nadelen van de Leopardtank werden onderkend:
- risico van vroegtijdige tactische veroudering (in verband met de
verwachte kwaliteitsverbetering van Warschaupacttanks);
- niet gestabiliseerd kanon;
- kaliber 105 mm kanon;
- zwak zij– en grondpantser;
- brandgevaar munitie;
- slecht zicht bij regenachtig weer.
I knowquote:Op maandag 11 april 2022 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Leo-1 werd eind jaren '60 al als verouderd gezien...
[..]
quote:Scholz hlt an seinem Nein zur Lieferung schwerer Waffen fest, wie eine Regierungssprecherin am Montag besttigte. Sie wiederholte als Begrndung jene drei Argumente, die Scholz am vergangenen Mittwoch im Bundestag genannt hatte, um zu erlutern, warum er von der Ukraine erbetene Panzer vom Typ Marder nicht liefern werde. „Wir handeln in der Frage abgestimmt mit den Freunden in der EU und der Nato“, sagte Scholz dabei. Es solle niemand vorpreschen, auch Deutschland nicht. „Es wre ein schwerer Fehler, wenn Deutschland eine Sonderrolle einnehmen wrde.“ Nun ist Baerbock vorgeprescht.
Goh, verassing.quote:
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.quote:Op maandag 11 april 2022 20:35 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Goh, verassing.
Ben trouwens ook wel benieuwd wat er met die 100 miljard voor defensie daar gaat gebeuren en of het roepen van dat bedrag niet een emotionele reactie was op de invasie.
Dat denk ik niet, de Duitsers zijn gewoon een stel angsthazen en verkeren daarnaast in totale schok. De minister van buitenlandse zaken (Baerbock) heeft ook al geuit dat de regering vooral een derde wereldoorlog wil voorkomen. Scholz is gewoon een zwakke kanselier, zegt echt nooit wat zinnigs.quote:Op maandag 11 april 2022 20:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk dat Scholz nog steeds hoopt op een snelle overwinning voor Poetin. Dan kunnen die gasvelden in Oost-Oekraine tenminste snel ontsloten worden en het gas de Duitse economie ingepompt. Al dat tegenstribbelen van Oekraine komt hem maar slecht uit.
quote:”The victims have respiratory failure, vestibulo-atactic syndrome. The consequences of using an unknown substance are being clarified."
In industril gebied is natuurlijk de kans op giftige emissies zeer groot. Uiteraard kan Azov gelijk hebben maar dan moeten er meer bewijzen komen.quote:Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
Russen hebben chemische wapens ingezet in Mariupol volgens Azov.
[ twitter ]
[..]
Ik heb met Russen en wel meer nationaliteiten die werden ingehuurd. samengewerkt in Duitsland(piping). Die konden gewoon met 3d cad werken en dan spreek in de tijd van Acad 13 dus meer dan 20 jaar geleden. Zo vreemd is dit niet. Terwijl ik nog een tekentafel gebruikte en ik pas iets later overstapte.quote:Op maandag 11 april 2022 19:27 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik ben ooit afgestudeerd in productieprocesbeheersing en inderdaad, sommige dingen zien er wel een beetje vreemd uit ja. De hal lijkt me nogal groot als je geen duizenden drones in serie gaat maken. Werken met papieren tekeningen vind ik dan weer niet zo raar, zeker als je maar kleine hoeveelheden of prototypes hoeft te produceren(geen idee wat ze aan het doen zijn in die video verder). Maar vooral het gebrek aan handschoenen, haarnetjes etc is wel opvallend. Moet er niet aan denken dat je lekker glasvezel met epoxy gaat lamineren met je blote handen.![]()
Zag overigens in dat filmpje ook dat 3d cad ook Rusland heeft bereikt, dat valt me dan weer mee van ze.
Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.quote:Op maandag 11 april 2022 21:29 schreef Knoc het volgende:
Russen hebben chemische wapens ingezet in Mariupol volgens Azov.
[ twitter ]
[..]
Ok dit maakt het aannemelijker dat ze daadwerkelijk gas gebruiken in die industrile omgeving. De VS heeft ooit water gebruikt om een gangenstelsel ondergronds te zuiveren van de vijand. Maar ik hoop dat men de waarheid boven water krijgt.quote:Op maandag 11 april 2022 22:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Vanmiddag dreigden de DPR russen nog met chemische wapens.
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.quote:Op maandag 11 april 2022 22:42 schreef Cherni het volgende:
Dat industrile gebied is dat alleen staal?
Heb je zoiets als een DSM is er zelfs blauwzuur aanwezig. En lekkage vsn bepaalde stoffen is al dodelijk bij inademing. En is dat niet al eerder gebombardeerd. Lijkt mij geen prettige omgeving om daar een vorm van straatgevechten te houden.
Russen zijn tot alles instaat nu dit conflict niet gunstig voor ze verloopt. Zeker die strijd in Mariupol is hevig en gaat gepaard met zeer veel slachtoffers. Chechen en DNR troepen die daar ik het algemeen zitten.quote:Op maandag 11 april 2022 22:51 schreef Knoc het volgende:
[..]
Azov claimt dat de chemische substantie door een UAV/drone is verspreid. Waarop ze dit baseren is natuurlijk (nog) niet te verifiren, net als de claim zelf.
Dikgedukte zijn pure aannames. Ik lees het vaak, maar allemaal vanuit Westers denken dat “de waarheid achterhaalt de leugen wel” en vervolgens “rekent het volk zelf ermee af”.quote:Op maandag 11 april 2022 19:31 schreef ozzietukker het volgende:
Op dit moment kan de Russische staatspropaganda de bevolking nog wijs maken dat er een 'speciale operatie' gaande is, en absoluut geen oorlog in Oekrane. Een willekeurige burger die het er niet mee eens is geeft in een reactie aan A politiek te zijn of het nieuws niet volgen.
Maar de westerse producten die in Rusland verkrijgbaar zijn, en dank daarbij van elektronica, restaurants of supermarkten verdwijnen steeds meer.
En de Rus zelf kan ook niet gemakkelijk naar het buitenland, zeker de 'gewone bevolking' niet, en de staatscensuur die men probeert toe te passen werkt op een gegeven moment natuurlijk averechts, zelfs mijn vader weet hoe VPN werkt, en hoe meer mensen via bijvoorbeeld VPN online gaan hoe lastiger het is voor de veiligheidsdiensten.
Als je het te lang laat borrelen krijg je wat ze in Wit Rusland hadden, kan je natuurlijk welgaan proberen neer te slaan met veel geweld, maar de uitstraling die dit heeft kweekt dan ook in Rusland een open negatief sentiment.
Daarnaast, Rusland heeft tot half mei het luchtruim rond de grenzen met Oekrane gesloten, dus men had wel degelijk een duidelijke verwachting van de impact van dit conflict en daar ook de risico analyses van sancties op los gelaten.
De nieuwe bevelhebber heeft nu al aangekondigd dat het conflict in de Donbass regio wat langer gaat duren, wat dus gaat inhouden dat Rusland zich op wil maken voor een langere aanwezigheid, en dat zal zeker zo zijn in de Donbass regio, maar een conflicht met blijvend aanvallende acties van Rusland zonder (tijdelijke) overeenkomst, dat kan Rusland simpelweg niet blijven doen, Europa laat nu al zien met het leveren van steeds meer zwaardere wapens dat het zich niet heel veel aantrekt van de dreigementen, en als dan ook nog eens sancties blijven aanhouden heb je een binnenlands probleem, er zijn meer 'vazalstaten' die wel degelijk bloed ruiken.
Volgens mij is dat bevestigd, ik heb de link eerder al gepost, het gaat om 12 stuks en omvat ook training voor de bemanning.quote:Op maandag 11 april 2022 23:03 schreef oheng het volgende:
Slovakije gaat waarschijnlijk de gemechaniseerde 155mm Howitser Zuzana 2 leveren. Interessant detail: het kan standaard NATO munitie gebruiken, heeft een autoloader, en Oekraine heeft al het kleinere zusje, Dana, in gebruik.
Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".quote:Op dinsdag 12 april 2022 00:40 schreef Knoc het volgende:
‘Chemische aanval’ in Mariupol lijkt mee te vallen.
[ twitter ]
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:quote:Op maandag 11 april 2022 19:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat kan kloppen maar ook de westerse bronnen suggereren wel dat de boel steeds meer aan het instorten is daar.
Zag het ja.quote:Op dinsdag 12 april 2022 07:10 schreef Viv het volgende:
[..]
De NOS heeft nu ook een bericht geschreven op basis van dat Facebook-bericht:
https://nos.nl/artikel/24(...)le-middelen-raken-op
Ik graag me af of het hebben van deze zwaardere wapens succes opleveren.quote:Op dinsdag 12 april 2022 06:38 schreef quirina het volgende:
Waar blijven de wapens die naar Oekrane zouden gaan?
https://www.ukrinform.net(...)this-war-sooner.html
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...quote:Op dinsdag 12 april 2022 00:48 schreef oheng het volgende:
Mooi, want Biden had eerder gezegd dat de "NAVO zal reageren bij een chemische aanval".
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/quote:Inside the White House During the Syrian 'Red Line' Crisis
We in the Obama administration stepped up to the brink of military action against Assad. And then, suddenly, we stepped back.
Biden zei het juist bewust niet, terwijl ernaar gingen hengelen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat heeft Obama ook al eens gezegd...
[..]
https://www.theatlantic.c(...)-line-crisis/561887/
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..quote:Op maandag 11 april 2022 19:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
A1, he? Dat is de eerste Leopard, niet de Leopard II, dat zijn nogal verschillende beesten:
[ afbeelding ]
Leopard 1
[ afbeelding ]
Leopard 2
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
I know, maar ik vind de uitlevering nogal laat! Er is haast geboden zou je denken..
Kan dit verouderde - maar zeker nog niet afgeschreven model - nog een rol van betekenis gaan spelen?
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, een tank is beter dan geen tank maar hij kan zich niet echt een op een meten met modernere tanks, nee. Maar het blijft een gepantserd voertuig met een kanon en machinegeweren, een BMP overleeft een confrontatie niet dus in dat opzicht, ja.
Ze kunnen desnoods deels ingegraven worden en als onderdeel van een verdedigingslijn functioneren.
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hmmz, hopen dat ze de Duitsers moderne vuurgeleidingsystemen monteren in de komende 6 weken.
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat zit er niet echt in, er worden eerder zaken uit die tanks verwijderd. Sommige Leopard 1's zijn wel gemoderniseerd, overigens, maar ik heb geen idee of de tanks die ze gaan sturen daaronder vallen en ik vermoed ook sterk dat men daar geen uitlatingen over gaat doen.
En onderhoud. Of het is inzetten totdat het niet meer functioneerd of uitgeschakeld word. De Leopard 2v was een prima tank zover ik het kon beoordelen(zeg maar gerust de beste in de jaren 80) want dat bleek wel uit oefeningen met het UK en de VS maar er zat een heel onderhouds gebeuren aan vast met de nodige reserve onderdelen destijds in Hohne.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ach lekt toch wel uit. Als je 50 stuks wil bemannen moet je honderden mensen van educatie gaan voorzien.
Russische spionnen diplomaten ophalen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:31 schreef Jockari het volgende:
Wat komt dit vliegtuig momenteel in Brussel doen ? Zou presidentieel vliegtuig zijn.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |