Klopt helemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht?
Klopt allemaal.quote:Op zaterdag 9 april 2022 08:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht? Ik verwacht niet van van jou dat jij bijvoorbeeld the decline and fall of the roman empire gaat lezen om wat militaire en politieke geschiedenis te leren? Of een Sun Tzu of Clausewitz? En de post waar jij kritiek op hebt zou best wel juist kunnen zijn?
quote:Russia is reorganizing its military operations in Ukraine, including a change of its senior leadership, according to a report.
Gen. Alexander Dvornikov, who led Russia's invasion in Syria, will now lead the Ukrainian invasion, according to the BBC.
quote:Russian forces are increasingly refusing to reenter combat, and the Kremlin remains unlikely to quickly redeploy effective forces from northeastern Ukraine to operations in Donbas. The Ukrainian General Staff reported that more than 80% of personnel in some unspecified Russian units previously involved in combat operations are refusing to return to the front. ISW
Als het te mooi is om waar te zijn......en de info komt van een van de strijdende partijen..........zou het dan wel kloppen ?quote:
Dit is natuurlijk een mening. Maar ik denk dat Poetin weinig op heeft met sancties.quote:Op zaterdag 9 april 2022 14:09 schreef kibo het volgende:
[..]
Klopt allemaal.
Maar de zinsnede:
"en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard."
verdient op zn minst een onderbouwing.
Als men Mariupol opgeeft vergroot het front juist weer. Mariupol is overigens ook een kerndoel aangezien het toebehoort aan de Donbas regio. Het lijkt me waarschijnlijker dat men op termijn Kherson gaat overgeven en de brug over de Dnjepr opblaast en zo het front flink te verkorten.quote:Op vrijdag 8 april 2022 23:19 schreef oheng het volgende:
[..]
Het probleem is ook dat voor Oekraini nu heel erg veel gemotiveerde manschappen vrij komen. Niet alleen vanwege het vrijkomen van het noordelijke front, maar ook vanwege de mobilisatie die nu op stoom is gekomen.
Specifiek Mariupol is hier erg gevoelig voor. Als de russen slim zijn, laten ze Mariupol compleet links liggen, ze hebben er helemaal niet de manschappen voor, als je naar de afgelopen anderhalve maand kijkt. Richt je op een marginale overwinning in op en vlaktes van Oost Oekrain, en meer niet. Ze hebben het uitsmeren van het front amper opgelost door het noordelijke front te verlaten.
En nog steeds verergt de situatie voor het russische leger iedere dag. De situatie voor de Oekrainsche bevolking ook, helaas. Maar helaas is er geen keus: rusland MOET beslissend verslagen worden. Anders herhaalt dit zich.
Ik zou iedereen er ook op willen wijzen dat de russen extreem veel artillerie hadden in vergelijking met Westerse legers. Dit is een zeer opvallend detail. De bedoeling is altijd al geweest om alles in puin te schieten.
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.quote:Op zaterdag 9 april 2022 18:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als men Mariupol opgeeft vergroot het front juist weer. Mariupol is overigens ook een kerndoel aangezien het toebehoort aan de Donbas regio. Het lijkt me waarschijnlijker dat men op termijn Kherson gaat overgeven en de brug over de Dnjepr opblaast en zo het front flink te verkorten.
quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.
Het is continue hetzelfde liedje: de russen willen heel erg veel, maar nergens hebben ze een beslissend voordeel om iets te bereiken. En als je ziet hoe dicht de Oekrainers bij Kherson in de buurt zijn gekomen, met een grote hoeveelheid versterkingen op komst.... En in Nova Kakovka is de dam die de watertoevoer naar de gehele Krim regelt! Zonder die stat/dam is de Krim verloren.
Misschien kunnen ze beter alles inzetten op Mariupol en alle andere plannen laten zitten. Ik zou me ingraven als ik de russen was. Je weet dat de Oekrainers een manschappen en moreel voordeel hebben/krijgen. Gevestigde posities blind aanvallen met een reeds verslagen leger is extreem onverstandig.
Ja als ze Kherson zouden verliezen gaan ze denk ik defensief spelen langs de Dnjepr, dat is een een flinke barriere.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar het probleem is dat ze in 5 dagen geen steek verder zijn gekomen in Mariupol.
Het is continue hetzelfde liedje: de russen willen heel erg veel, maar nergens hebben ze een beslissend voordeel om iets te bereiken. En als je ziet hoe dicht de Oekrainers bij Kherson in de buurt zijn gekomen, met een grote hoeveelheid versterkingen op komst.... En in Nova Kakovka is de dam die de watertoevoer naar de gehele Krim regelt! Zonder die stat/dam is de Krim verloren.
Misschien kunnen ze beter alles inzetten op Mariupol en alle andere plannen laten zitten. Ik zou me ingraven als ik de russen was. Je weet dat de Oekrainers een manschappen en moreel voordeel hebben/krijgen. Gevestigde posities blind aanvallen met een reeds verslagen leger is extreem onverstandig.
Ik zou zeggen, bekijk de kaart eens goed.quote:Op zaterdag 9 april 2022 19:03 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja klopt ja. Soms/vaak komt wat ik hier typ erg k#t over. De Krim is feitelijk aan het doodbloeden door de opgeworpen dam bij Nova Kakovka. Die dam is nu weggehaald door de russen, en nu krijgt De Krim weer water.quote:Op zaterdag 9 april 2022 22:35 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, bekijk de kaart eens goed.
Nova Kakovka ligt aan de andere kant van de Dnjepr, het vernietigen van de brug daar en bij Kherson en die hele regio is veilig en niet in te nemen voor de Oekraners.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door oheng op 10-04-2022 01:29:22 ]
Dat lees ik wel al 3 weken dus ben enigszins sceptisch. De kaarten van het front daar zijn ook rommelig en onduidelijk.quote:Op zaterdag 9 april 2022 20:16 schreef Kickinalfa het volgende:
Geen idee hoeveel er waar van is, maar volgens de Russische bronnen zitten de laatste Oekraeners in de haven van mariopol opgesloten.
Zonder bevoorrading lijkt dat een uitgemaakte zaak.
quote:The GUR also reported that an elite Russian SPETSNAZ unit that had fought in Syria refused to continue fighting in Mariupol after suffering 30 casualties between April 2 and April 4... Most of these reports are anecdotal and unconfirmed, but the picture they paint is coherent and accords with the observable performance of the Russian military in Ukraine to date. ISW
Dit las ik ook ja. Die gasten hebben helemaal geen zin in urban combat.quote:
Inderdaad, hier een video over de historie van Oekraine:quote:Op zondag 10 april 2022 10:19 schreef Perrin het volgende:
Leesbaar draadje van Nataliya Bugayova van ISW:
[ twitter ]
Oorlog is alleen leuk als je wint.quote:Op zondag 10 april 2022 14:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dit las ik ook ja. Die gasten hebben helemaal geen zin in urban combat.Tijden zijn toch wel veranderd qua mentaliteit, zelfs in Rusland.
BTR-80.quote:Op zondag 10 april 2022 00:52 schreef oheng het volgende:
Overigens is hier een interessant (?) video te zien van een weerkplaats waar een T-723B, een BMP-3, en een voertuig wat ik zo 123 niet herken worden gerepareerd. Let op de gaten in de aluminium/stalen BMP-3. Helaas geen vertaling.
Ligt aan welk land je het vraagt denk ik.quote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Lijkt me echt extreem kut zitten in zon ding. Wat is de NAVO tegenhanger?
Boxer, Stryker, LAV III, Patria AMVquote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Hij lijkt nog het meest op onze vroegere YP-408...quote:Op zondag 10 april 2022 20:13 schreef BEFEM het volgende:
Dat soort problemen komen voort uit het nationalisme van de 19e eeuw. Daarvoor bestond het concept natiestaat berhaupt niet en was taal of nationaliteit ook niet zo van belang.quote:Op zondag 10 april 2022 14:59 schreef oheng het volgende:
[..]
Inderdaad, hier een video over de historie van Oekraine:
Tldr; rusland beschouwt zich als de opvolger van Kievan Rus', een gebied dat nooit 1 volk is geweest.
En dees?quote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij lijkt nog het meest op onze vroegere YP-408...![]()
[ afbeelding ]
Oeh, een echt Nederlandsch ontwerp van DAFquote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De Boxer is echt van een ander kaliber.quote:Op zondag 10 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
En dees?
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/boxer
NL heeft niet eens een versie met een kanon of raketten, zo lees ik.quote:Op zondag 10 april 2022 20:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dees?
https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/boxer
Maar vervult wel een vergelijkbare rol? Of wordt de Boxer offensiever gebruikt?quote:Op zondag 10 april 2022 20:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Boxer is echt van een ander kaliber.
VS:quote:Op zondag 10 april 2022 20:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
NL heeft niet eens een versie met een kanon of raketten, zo lees ik.
Australi:[ afbeelding ]
Nu wel bij 13 Ltbrig maar daar was hij initieel helemaal niet voor bedoeld. De Boxer zou ingevoerd worden als ondersteunend voertuig zoals commandovoertuig, gewondentransport etc. Maar bij bezuinigingsslag zoveel zou het net heropgerichte 45 Painfbat (Oranje Gelderland/ CV-90) weer opgeheven worden. De toenmalige C-LAS Lgen de Kruif heeft er toen voor gezorgd dat dat niet doorging door 17 en 42 Painfbat (Oirschot) op wielen te zetten ipv op tracks. Dus 13 Mechbrig werd toen 13 Ltbrig en kreeg ipv de CV-90's Bushmaster en Boxers en in ruil daarvoor kon 45 Painfbat behouden blijven.quote:Op zondag 10 april 2022 20:33 schreef Perrin het volgende:
Maar vervult wel een vergelijkbare rol? Of wordt de Boxer offensiever gebruikt?
Ja leuk, de Boxer is nu al een rijdend flatgebouw en daar kan eigenlijk niks meer bovenop gebouwd worden ivm de hoogte, dan kan dat ding de trein niet meer op en is het afgelopen met het strategisch transport.quote:
Zo'n helemaal opgetuigde Stryker is idd wel een kerstboom zegquote:Op zondag 10 april 2022 20:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja leuk, de Boxer is nu al een rijdend flatgebouw en daar kan eigenlijk niks meer bovenop gebouwd worden ivm de hoogte, dan kan dat ding de trein niet meer op en is het afgelopen met het strategisch transport.
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?quote:Op zondag 10 april 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog 6 zo te lezen die voor verkenning, inlichtingen en elektronische oorlogvoering worden gebruikt:quote:Op zondag 10 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?
quote:Op zondag 10 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
Ik zou zeggen de Fuchs. Die rijdt toch ook nog rond? Of zijn dat al Boxers anno nu?
Idd bij 102 EOV en bij de NBC verkenners. Voor de rest is die bak nergens in de bewapening geweest bij defensie...quote:Op zondag 10 april 2022 20:58 schreef Perrin het volgende:
Nog 6 zo te lezen die voor verkenning, inlichtingen en elektronische oorlogvoering worden gebruikt:
https://www.defensie.nl/o(...)-pantserwielvoertuig
Dat ding doet me altijd denken aan de Bradley, ken je die film?quote:Op zondag 10 april 2022 20:49 schreef Perrin het volgende:
Zo'n helemaal opgetuigde Stryker is idd wel een kerstboom zeg
quote:“The finished Bradley is a troop transport that can’t carry troops, a reconnaissance vehicle that’s too conspicuous to do reconnaissance, and a quasi-tank that has less armor than a snowblower, but carries enough ammo to take out half of D.C.”
quote:Germany’s Role and Putin’s Escalation Dominance in Ukraine
Back in 2014, when the second Minsk agreement on Donbas was being finalized, I told Germany’s decision-makers that we needed a plan B because this one was not going to work. Putin would not stop, I said, and this agreement was not going to lead to peace and stability in Ukraine. The reaction was, we have only plan A, and it has to work.
That refusal to take reality into account, a refusal to think beyond the current state of crisis, is a typical pattern in German politics of the past decades. It leads directly to Putin’s war against Ukraine.
[..]
To advance from the current bureaucratic foreign policy to a fully strategic approach, Germany needs new people, new inclinations of mind, and an ability to think outside the box. President Putin has no limits. He is ruthless and on a historic mission to destroy Ukraine and the post-Cold War security regime. German decision-makers are still unable to see beyond the current reality. They are stuck in crisis management mode.
What will happen when this war ends? Will Germany still be interested in striking a deal with Putin to keep the gas flowing? As the Minsk agreements have shown, there is no room for a bad ceasefire agreement for Ukraine. Appeasement is not going to work with the Russian leadership. The current negotiations between Russia and Ukraine are simply a tactical move by the Kremlin to win time and regroup its forces. For a while, Putin might accept that he controls only the whole of Donbas and a land bridge to Crimea. That will not prevent him from later starting another war to take the rest of Ukraine and Moldova or to attack the Baltic states. Are Germany, Europe, and the United States ready for this?
Dat, en opmerkelijk dat de communicatie tussen die BTGs blijkbaar zo krakkemikkig is. Lijkt me nogal fundamenteel.quote:Op maandag 11 april 2022 08:45 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Te weinig poppetjes dus. Onvoorstelbaar wel voor zo'n groot land.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |