Dat is zeker wel een optie zeker nu het voorjaar aanbreekt, als de vorst echt weg is dan zal alles wat geen geplaveide weg is in een modderpoel veranderen en dat zal de animo om voorwaarts te gaan niet vergroten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 23:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zijn jullie ook bang dat de oorlog de komende tijd muurvast loopt, omdat geen van beide partijen de middelen heeft om door te drukken, waarna we over een jaar nog met gerommel in oost europa zitten?
Mogelijk, maar ik hoor ook veel dat ze oude regimenten gaan hergroeperen, ik weet niet of het verstandig is om met je huidige mensen een nieuwe tactiek te gaan proberen. Bovendien moeten de Russen meer beroepsmilitairen gaan oproepen om écht overwicht te krijgen. Een-op-een verhoudingen lopen altijd slecht af voor de Russen.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekraïne vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik denk dat je vanaf nu veel meer het manoeuvre gevecht gaat zien van de Russen. Dus ontplooid voorwaarts gaan. In het oosten hebben ze daar veel meer ruimte voor.
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.quote:Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
De analyse van Scott Ritter komt daar ook mee overeen. En Scott Ritter is niet de minste. En was mij verontrust is dat hij in zijn analyse denkt dat in de Donbas wel 60.000 troepen van de Oekraïne vast komen te zitten als ze zich niet gaan terugtrekken in dat gebied.
Ik kan de link wel plaatsen mocht daar behoefte aan zijn maar het is natuurlijk compleet in het Engels en een gesprek van meer dan een uur. Dat is een erg lange zit.
Ik heb de link toegevoegd voor de eventuele liefhebbers.
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.quote:
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Scott Ritter staat op de loonlijst van Poetin. Ze zenden al zijn onzin ook dolgraag uit op de Russische staatsTV.
Vergelijkbaar met onze Joost Niemoller of Wierd Duk.
Dat zijn rebellen van nationalistische aard die gesteund en opgeleid worden door Russen. Zeg maar zoiets als Azov maar niet zo goed uitgerust en georganiseerd. Het is meer een chaotisch rebellen leger gemengd met het Russisch leger. Het aantal weet ik niet DNR bestaat zo ongeveer uit 20.000 troepen had ik ergens gelezen.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.
Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dus een analyse van zijn kant is onzin. Heb je wel het hele gesprek gevolgd? Het zou een plausibele analyse kunnen zijn. Het is notabebe wel iemand die goed onderzoek pleegde in Irak. Dat men dat genegeerd heeft hebben ze later ook toegegeven. Om deze man te vergelijken. met Joost Niemoller of Duk is onzin.
Als de Russen daadwerkelijk Kharkov binnen vallen en daar met straatgevechten de stad proberen te veroveren dan blijkt zijn analyse niet te kloppen. Zaken zoals 3 staat tot 1 voor aanvallende troepen waarvan hij zegt dat het dus nooit de bedoeling kan zijn geweest om Kiev te bezetten waarbij de Russen 1 aanvaller hebben tegen 3 verdedigers lijkt mij dus geen onzin. Net zoals de Oekraïnse troepen te verdelen en bezig te houden op diverse plaatsen. Allemaal plausibele zaken.
Zelfs de NAVO denkt dat er nog een groot offensief gaat plaats vinden in de Donbas.
Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.quote:Op woensdag 13 april 2022 12:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze wilden Kiev ook niet veroveren, ze wilden naar binnen rijden en met bloemen ontvangen worden.
Dat gedeelte is wel onzin wat die zegt, geen idee verder wie het is.
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.quote:Op woensdag 13 april 2022 13:05 schreef Cherni het volgende:
Hij was officier in het leger van het marine core betreffende inlichtingendienst. Bovendien wapeninspecteur en in zijn rapporten aangaf dat er geen weapons of mass destruction aanwezig zijn in Irak dat zoals we nu inmiddels weten dat dit rapport niet is gebruikt om welke reden dan ook. Juist om zijn staat van dienst valt het mij dan erg tegen als hij bij Poetin op de loonlijst zou staan. Dan zou dat uit rancune moeten zijn want de CIA was uiteraard niet blij met hem nadat hij bekend maakte dat er geen wmd wapens aanwezig waren. Dat heeft hem later wel de kop gekost.
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.quote:Op woensdag 13 april 2022 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niet zo in dat hij op de loonlijst van Putin zou staan maar dat verwijt krijg je natuurlijk al snel als je ook maar een halve opmerking maakt die in het voordeel van de Russen uitgelegd kan worden. Kijk naar een Rob de Wijk, die krijgt dat verwijt ook te pas en te onpas naar zijn hoofd geslingerd.
Daarbij zijn inlichtingen voorspellingen op basis van verschillende indicatoren en omstandigheden en is het zeker geen exacte wetenschap.
Als je de verwachting uitspreekt dat de Rus wel eens een bepaalde actie kan gaan winnen wordt dat door een shitload aan lui al uitgelegd dat je niet neutraal bent...quote:Op woensdag 13 april 2022 18:03 schreef Cherni het volgende:
Dat is natuurlijk jammer. Ook een Rob de Wijk geeft gewoon zijn analyse. Daar kun je het mee eens zijn of niet. En je hebt helemaal gelijk dat het voorspellingen zijn die niet altijd uitkomen. Maar zeker van de genoemde analisten verwacht ik toch wel enige neutraliteit als het om de strategie gaat. Dat staat bij mij in iedergeval totaal los van wie de agressor is. Dat is wat mij betreft een totaal andere discussie.
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Russen claimen dat ze duizenden gevangenen hebben gemaakt in Mariupol. Gaat nog steeds ontzettend traag maar de kaarten laten wel zien dat het bijna klaar is. Mijn voorspelling is dat we uiterlijk zaterdag gaan horen dat de stad gevallen is.
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.quote:Op woensdag 13 april 2022 18:47 schreef Knoc het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij de val van Mariupol nu al voorspeld? Die kaarten over de situatie in Mariupol zeggen helemaal niets. Dat gezegd te hebben kan de stad natuurlijk ieder moment vallen, we weten het niet.
Voorlopig ben ik zelf nog wat sceptisch. Voornamelijk hierom;
Wat mij op viel de afgelopen dagen was de berichtgeving van zowel de Mariniers en van Azov over hun situatie. In die berichten werd forse kritiek geleverd op zowel de legerleiding en ook op Zelensky. Dat kwam op mij bijzonder vreemd over, het las als Russische propaganda. Rond die tijd ging ook het Instagram account van Cossackgundi offline. Mogelijk vanwege het delen van het account, maar het kan ook door hack pogingen komen natuurlijk. En waar blijven de beelden van de massale overgaves die de Russen claimen? Normaal zijn ze er als de kippen bij. Dit kan natuurlijk allemaal wishful thinking zijn. De tijd zal het leren, we gaan het de komende dagen zien.
Als ik dit goed begrijp, gaat een leger normaal gesproken over tot de decisive operation als de shaping en de sustaining operations zijn afgerond.quote:
Een deel van de troepen zou zich overgegeven hebben, terwijl een ander deel nog wel degelijk moraal heeft om door te vechten.quote:Op woensdag 13 april 2022 19:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik mij al die tijd nog geen enkele keer aan een concrete voorspelling gewaagd (al had ik het inderdaad wat sneller verwacht) en is dit de eerste keer. Zaterdag is mijn voorspelling, daar mag je op beoordelen.
Overigens mee eens dat we de Russische bronnen met een flinke korrel zout moeten nemen.
Dit gaat denk ik een flinke impact hebben op de Russische moraal. Dit schip was overigens gebouwd in Nikolaiv (de stad ten westen van Kherson). Het is even afwachten of dit de blokkadecapaciteit van de Russen verminderd. Weet iemand hoeveel actieve schepen Rusland in de zwarte zee heeft?quote:Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:
Uit meerdere bronnen schijnt Oekraine de kruiser en vlaggenschip Moskva geraakt te hebben met 2 Neptunus anti scheeps raketten.
De Neptunus raket is van Oekrainsche makelij, en heeft een bereik van iig 100km.
Compleet ongeverifieerd dus. Lijkt te toevallig, aangezien dit ook het "go fuck yourself" schip is. Maar, zelfs Arestovich heeft het erover, dus... tja.
Er is wel een VS heli onderweg....
Edit: schijnbaar voer de Moskva in een voorspelbaar patroon, volgens een artikel van 7 april j.l....
Zouden we hier uit moeten opmaken dat deze Mariniers naar de Azov plant zijn gegaan? Daar zou het azov bataljon zich bevinden (of wat er van over is). Ik denk dat ze het nog wel even uithouden daar, men lijkt in ieder geval tot de dood door te gaan vechten als men soldaten die zich na 45 dagen beleg zo bezien.quote:Op woensdag 13 april 2022 23:11 schreef oheng het volgende:
Mariupol: de 36e Marine Brigade, of wat er van over is, is door de linies gebroken en heeft zich aangesloten bij Azov.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_separatist_forces_in_Donbasquote:Op woensdag 13 april 2022 12:14 schreef Kickinalfa het volgende:
Heeft iemand een beeld van de status van de legers (mag je het zo noemen?) van de LPR/DPR.
Zijn dat een handjevol mannen, duizenden, centraal georganiseerd of voornamelijk wat kleine clubjes van hobbyisten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |