abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204348011
Interessante video van Mark Felton over de strategische bommenwerpers en kruisraketten die Oekraine ooit had:

Even terzijde, de "Rasputitsa", het modder seizoen, is nu begonnen. Hoewel er nog niet veel regen in aantocht is in bijvoorbeeld Slovyansk, in het oosten. De grond kan al wel modderig zijn van de sneeuw. Rusland wil een overwinning behalen voor 9 mei,want dat is de 100e verjaardag van de grote patriottische oorlog tegen nazi Duitsland.

De russen hebben loopgraven gemaakt naast de reactor van Chernobyl. Hier drone beelden van deze bijzondere actie.

Redelijk diepgaande analyze over de toenemende afstand tussen rusland en Kazachstan.

Oorlogsmisdadiger Girkin over de strategische situatie in Oekraine. Hij is een klootzak, maar hij heeft het wel vaak bij het juiste eind.

De russische marine heeft in de haven van Mariupol een schip in brand geschoten, Oekrainsche soldaten hebben de bemanning gered, wat betekent dat Oekraine nog steeds de controle heeft over de haven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_204349688
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:

twitter

Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2022 16:03:42 ]
pi_204351200
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:

[ twitter ]

Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Dank!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 6 april 2022 @ 20:16:49 #79
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204352690
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 07:21 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Ja dit zit er al dagen aan te komen. Ik zie het alleen nog steeds niet terug op de kaarten. Heel benieuwd naar wat er morgen aan updates is.

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 06-04-2022 20:54:03 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 6 april 2022 @ 20:53:48 #80
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204353076
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2022 20:54 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
[..]

Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.

pi_204354232
Ik weet niet zeker of de open vlaktes in het oosten wel in het voordeel zijn voor de russen.

https://www.reddit.com/r/(...)ouse_and_we_blew_up/

Met name de Stuhna en Javelin hebben beide een bereik van 5km. Volledige lijst met AT wapens.

Er is ook weer een basis van de russen geraakt met tientallen voertuigen vernietigt. Even naar beneden scrollen.

rusland bedreigt Finland maar weer eens omdat ze bij de NAVO willen.

[ Bericht 9% gewijzigd door oheng op 07-04-2022 00:10:57 ]
  donderdag 7 april 2022 @ 08:20:31 #82
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204355908
Veel twitter-analyses van prominente lui:
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 7 april 2022 @ 08:29:01 #83
38496 Perrin
pi_204355964
Ondertussen in Kherson
twitter
pi_204356149
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 22:15 schreef oheng het volgende:
rusland bedreigt Finland maar weer eens omdat ze bij de NAVO willen.
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?
pi_204356652
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 09:00 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?
Finland heeft sinds WW2 altijd een zeer sterke (eigen) defensie gehad, en geen bondgenoten. Finland mocht geen allianties aangaan van rusland/sovjet unie na de afloop van de oorlog van 1939. Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:26:49 #86
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_204356778
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 08:29 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen in Kherson
[ twitter ]
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.
Lijkt me sterk dat dit artillerievuur is.
  donderdag 7 april 2022 @ 10:27:51 #87
38496 Perrin
pi_204356789
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:26 schreef kibo het volgende:

[..]
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.
Lijkt me sterk dat dit artillerievuur is.
Drones zorgen voor lasergeleiding volgens mij.
pi_204356813
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:12 schreef oheng het volgende:
Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.
Beloftes van Rusland dat je niet wordt aangevallen blijken weinig waard. Dus logisch dat Finland extra bescherming zoekt.
pi_204356916
Die kaarten uit Mariupol blijven ook wel echt dramatisch zeg. :')

In de Tweede Wereldoorlog stonden in de kranten betere kaarten van Stalingrad dan hier. Blijkbaar bijzonder moeilijk om daar een situatie van het front duidelijk te krijgen.

pi_204356936
Hoe zou het met onze Russische boys in Moldavi zijn?
pi_204356938
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:

Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.
Ik acht het helemaal niet onwaarschijnlijk dat op termijn de Russen heel erg hun best moeten doen om de Donbas regio te behouden en het voordeel in deze oorlog naar de Oekrainse strijdkrachten overslaat. Hoe meer tijd, hoe meer ze zich wapenen, hoe meer man met gevechtservaring, hoe meer "defense forces" ook getraind zijn neem ik aan. Mankracht hebben ze genoeg, wat ze nodig hebben is wapens en tijd. De Russen zetten dezelfde militairen in een ander gebied in lees ik overal....dat zegt genoeg.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  donderdag 7 april 2022 @ 11:22:54 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204357453
quote:

[ twitter ]

Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.

Nu ook weer dat hele verhaal dat de slechte bepantsering van de APC's/IFV'en zou komen omdat ze gebouwd waren om alleen maar op te treden onder nucleaire omstandigheden... Wat een onzin, de YPR of M113 (ook amfibisch) schoot je ook gewoon met een 7.62 AP doorheen... De Russen hebben altijd heel erg ingezet op amfibisch optreden omdat het algemeen bekend was dat de NATO alle rivierovergangen naar het westen ging opblazen, die waren/zijn zelfs voorbereid daarop.

Heeft verder weinig met optreden onder nucleaire omstandigheden te maken.

Net als in het begin dat bandenverhaal ook een compleet eigen leven is gaan leiden.
  donderdag 7 april 2022 @ 11:45:29 #93
38496 Perrin
pi_204357690
Ja die Kamil Galeev schrijft mooie verhalen maar de raakvlakken met de realiteit zijn vaak wat wankel.
pi_204357707
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 11:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nu ook weer dat hele verhaal dat de slechte bepantsering van de APC's/IFV'en zou komen omdat ze gebouwd waren om alleen maar op te treden onder nucleaire omstandigheden... Wat een onzin, de YPR of M113 (ook amfibisch) schoot je ook gewoon met een 7.62 AP doorheen... De Russen hebben altijd heel erg ingezet op amfibisch optreden omdat het algemeen bekend was dat de NATO alle rivierovergangen naar het westen ging opblazen, die waren/zijn zelfs voorbereid daarop.

Net als in het begin dat bandenverhaal ook een compleet eigen leven is gaan leiden.
Ik zag dat verhaal ook op een Amerikaanse website gemeld worden, klopte daar ook voor geen meter :D

Ik denk dat men het baseert op de Soviet slagveld doctrine tot eind jaren 60 waarin openlijk gesproken werd over het gebruik van tactische nucleaire wapens als openingssalvo in een oorlog met het Westen, die doctrine veranderde toen iemand door kreeg dat, hey, het Westen heeft ook tactische nucleaire wapens en waarom zouden ze die niet inzetten tegen onze tanks nadat wij onze nukes gebruiken, hadden ze ook wel eerder kunnen bedenken, zou je zeggen, maar goed.

Dus vanaf die tijd veranderd de slagveld doctrine van de Russen en worden nucleaire wapens naar de achtergrond geschoven, tank en mbt ontwerpen zijn nooit nucleair proof geweest, het is dus een broodje aap verhaal dat Russische tanks minder sterk zijn vanwege nucleaire whatever maatregelen.
Ze zijn minder sterk qua pantser omdat hun ontwerp en bouwkwaliteit anders is.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2022 11:53:30 ]
pi_204358315
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 10:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:

In de Tweede Wereldoorlog stonden in de kranten betere kaarten van Stalingrad dan hier. Blijkbaar bijzonder moeilijk om daar een situatie van het front duidelijk te krijgen.

[ afbeelding ]
Echt, hoe denk jij dat een oorlog gaat?
  donderdag 7 april 2022 @ 16:42:20 #96
38496 Perrin
pi_204360753
twitter
pi_204361251
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:19 schreef oheng het volgende:
Interessante video van Mark Felton over de strategische bommenwerpers en kruisraketten die Oekraine ooit had:

Even terzijde, de "Rasputitsa", het modder seizoen, is nu begonnen. Hoewel er nog niet veel regen in aantocht is in bijvoorbeeld Slovyansk, in het oosten. De grond kan al wel modderig zijn van de sneeuw. Rusland wil een overwinning behalen voor 9 mei,want dat is de 100e verjaardag van de grote patriottische oorlog tegen nazi Duitsland.

De russen hebben loopgraven gemaakt naast de reactor van Chernobyl. Hier drone beelden van deze bijzondere actie.

Redelijk diepgaande analyze over de toenemende afstand tussen rusland en Kazachstan.

Oorlogsmisdadiger Girkin over de strategische situatie in Oekraine. Hij is een klootzak, maar hij heeft het wel vaak bij het juiste eind.

De russische marine heeft in de haven van Mariupol een schip in brand geschoten, Oekrainsche soldaten hebben de bemanning gered, wat betekent dat Oekraine nog steeds de controle heeft over de haven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Girkin is toch Strelkov? Leidde hij niet de aanval in 2014 op de Donbas?
Wat maakt dat hij nu zoveel kritiek op Putin zijn oude baas kan leveren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 7 april 2022 @ 17:38:30 #98
38496 Perrin
pi_204361364
twitter
pi_204361398
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:38 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 7 april 2022 @ 17:42:30 #100
38496 Perrin
pi_204361404
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?
Correct :P
pi_204361559
De Bayraktar beschikt over een hele kleine radar cross sectie, waardoor hij op de radar nauwelijks van een grote vogel te onderscheiden is. wiki
pi_204362431
quote:

[ afbeelding ]
Ik denk dat de (betere) kaarten van Stalingrad vooral na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt.
pi_204362532
quote:

[ afbeelding ]
Dat is echt complete onzin wat je nu zegt. Echte kaarten stonden helemaal niet in kranten want alle kranten stonden onder staatscensuur en aktuele kaarten waren staatsgeheimen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2022 19:22:17 ]
  donderdag 7 april 2022 @ 19:52:09 #104
38496 Perrin
pi_204363222
Ook in de Middellandse Zee is het druk:
twitter
pi_204363437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 19:52 schreef Perrin het volgende:
Ook in de Middellandse Zee is het druk:
[ twitter ]
twitter

;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_204363990
Ik heb overigens het idee dat er de laatste dagen minder kruisrakketten worden afgeschoten. Klopt dat? Zouden ze door hun voorraad heen zijn of wachten?
pi_204364981
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 11:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als ze op amfibisch optreden zijn gebouwd blijken ze daar in de praktijk ook nogal beperkt te zijn, want ze slaagden er niet in een klein riviertje als de Irpin over te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2022 21:05:44 ]
pi_204369128
Hoe krijgt Ukraine het voor elkaar om Marioupol nog militair te bevoorraden? Over / onder zee?
  vrijdag 8 april 2022 @ 09:20:09 #109
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204369207
Gemist?
quote:
"They had an established route unnoticed by our air Defense. They were brining ammo to Mariupol and the wounded from it. They were flying on a miminal height around 10 meters. They were avoiding settlements, turning to the Above sea and then to the Mariupol seaport" ... via deze link
pi_204369311
https://www.understanding(...)n-assessment-april-7

Deze link geeft een overzicht weer tot 7-4. Ook een plaatje te zien van Mariupol.
pi_204369326
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:20 schreef Arnold_ het volgende:
Gemist?
[..]

Ja, gemist. Maar dank voor het delen.
pi_204369480
quote:
According to the International Institute of Strategic Studies (IISS), Ukraine had 196,600 active military personnel at the start of the invasion.

This split into:

125,600 ground troops
35,000 air personnel
15,000 naval troops

Another 900,000 reservists
quote:
The estimated number of Russian troops deployed in and around Ukraine has ranged from 100,000 to 190,000 in recent weeks.

On Friday, the US government said Russia had between 169,000 and 190,000 personnel in and around Ukraine.
Puur op basis van troepen aantallen zou Ukraine toch heel veel reservisten moeten gaan inzetten in Dombass om de russen nog voldoende tegenstand te kunnen bieden. Ik hoop dat westerse inlichten hun voldoende voordeel biedt om de russen terug te kunnen dringen.
  vrijdag 8 april 2022 @ 10:47:11 #113
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_204369846
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:12 schreef zoost het volgende:
Hoe krijgt Ukraine het voor elkaar om Marioupol nog militair te bevoorraden? Over / onder zee?
Het schijnt dat die 2 helikopters die waren neergeschoten door de Russen, die gewonden hadden opgehaald in Marioupol, niet echt een uitzondering zijn. Het vermoeden is dat dit vaker gebeurd om munitie aan te leveren en gewonden af te voeren.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 8 april 2022 @ 10:53:51 #114
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_204369882
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 09:59 schreef zoost het volgende:

[..]
[..]
Puur op basis van troepen aantallen zou Ukraine toch heel veel reservisten moeten gaan inzetten in Dombass om de russen nog voldoende tegenstand te kunnen bieden. Ik hoop dat westerse inlichten hun voldoende voordeel biedt om de russen terug te kunnen dringen.
Mankracht is maar ten dele een factor. UKR moet ook nog zeer grote gebieden bewaken tegen een nieuwe aanval, RF kan concentreren op wat ze daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast is een reservist ook maar zo goed als de training die hij ooit heeft gehad en wat daarvan nog bruikbaar is. Je kunt wel iedereen een geweer geven maar daar hou je een getrainde vijand niet mee tegen. Ook is het niet handig om Stalingrad situaties te hebben waar je geen geweren en kogels voor iedereen hebt, zonder voldoende materiaal heb je niks aan personeel en zijn ze eerder een probleem omdat je ze ook nog te vreten moet geven.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 8 april 2022 @ 11:09:22 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204370066
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2022 21:01 schreef J.B. het volgende:

Als ze op amfibisch optreden zijn gebouwd blijken ze daar in de praktijk ook nogal beperkt te zijn, want ze slaagden er niet in een klein riviertje als de Irpin over te komen.
Dat had daar natuurlijk niks mee te maken. Dat kwam door de Oekraiense verdediging.
  vrijdag 8 april 2022 @ 11:12:01 #116
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_204370114
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 10:53 schreef zalkc het volgende:

[..]
Mankracht is maar ten dele een factor. UKR moet ook nog zeer grote gebieden bewaken tegen een nieuwe aanval, RF kan concentreren op wat ze daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast is een reservist ook maar zo goed als de training die hij ooit heeft gehad en wat daarvan nog bruikbaar is. Je kunt wel iedereen een geweer geven maar daar hou je een getrainde vijand niet mee tegen. Ook is het niet handig om Stalingrad situaties te hebben waar je geen geweren en kogels voor iedereen hebt, zonder voldoende materiaal heb je niks aan personeel en zijn ze eerder een probleem omdat je ze ook nog te vreten moet geven.
Ik begreep dat een groot deel van de Oekraense reservisten al gevechtservaring heeft.
Huilen dan.
pi_204370570
Wat een duidelijke analyse n vergelijking met inval Praag.
https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Putin en consorten hebben de situatie (on)bewust fout ingeschat.
  vrijdag 8 april 2022 @ 11:58:01 #118
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204370617
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 11:52 schreef AnneX het volgende:
Wat een duidelijke analyse n vergelijking met inval Praag.
https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Putin en consorten hebben de situatie (on)bewust fout ingeschat.
Deze was hier qua materiaalanalyse al debunked.

vrijdag 8 april 2022 @ 12:31:59 #119
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204370961
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:58 schreef Arnold_ het volgende:
De Bayraktar beschikt over een hele kleine radar cross sectie, waardoor hij op de radar nauwelijks van een grote vogel te onderscheiden is. wiki
Voor de oude radars misschien ontzichtbaar, bv de zoekradar van de PRTL had als eis eind jaren '70 om een een doel met een RCS van 1m2 op 15km afstand te kunnen zien...

De radars van tegenwoordig zijn in staat om iets met het formaat tennisbal te zien boven de Veluwe vanuit Hengelo (Thales).

quote:
De SMART-L is speciaal ontwikkeld om ook stealth vliegtuigen en heel kleine objecten te kunnen detecteren. Dat die kleine objecten geen probleem zijn voor deze radar bleek tijdens tests. Thales (Hollandse Signaalapparaten was intussen overgenomen door Thompson en later door het Franse bedrijf Thales) deed testruns vanuit Hengelo en de radar kon zelfs een ijzeren balletje ter grootte van een tennisbal op de Veluwe detecteren. Om deze zeer kleine objecten op die afstand te kunnen detecteren is bijzonder gevoelige apparatuur nodig, een hele prestatie. Het levert echter ook veel ruis op en daar komt de volgende prestatie: de software achter deze radar berekent direct of de waargenomen contacten interessant zijn of niet. Zo kan het systeem bijvoorbeeld golven of een groep meeuwen filteren.
Marineschepen
pi_204371619
Het lijkt deel van de strategie / tactiek van Rusland om ziekenhuizen en evacuatieroutes aan te vallen. Welk militair doel heeft dit? Lijkt mij niet goed voor de publieke opinie (thuis even-als de rest van de wereld), maar ook niet voor het moreel van de eigen soldaten. Waarom doen ze dit?

https://www.bbc.com/news/health-60866669

Ukraine war: WHO says attacks on health facilities are rising daily
  vrijdag 8 april 2022 @ 13:43:01 #121
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204371790
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:27 schreef zoost het volgende:
Waarom doen ze dit?
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 11:54 schreef Arnold_ het volgende:
Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.
  vrijdag 8 april 2022 @ 13:46:15 #122
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204371812
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:43 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
[..]

Of het is om de burger bevolking te demoraliseren? Binnen een kader van een totale oorlog strategie voor het eerst toegepast door de Amerikaanse generaal Ulysses S. Grant.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_204371838
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:46 schreef Megumi het volgende:

[..]
Of het is om de burger bevolking te demoraliseren?
Het lijkt mij dat je de Ukrainse bevolking, voor zover ze al op de hand waren van Rusland in Donbass, volledig van je af keert en alleen maar haatgevoelens aanwakkert.
  vrijdag 8 april 2022 @ 13:52:05 #124
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204371862
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:49 schreef zoost het volgende:

[..]
Het lijkt mij dat je de Ukrainse bevolking, voor zover ze al op de hand waren van Rusland in Donbass, volledig van je af keert en alleen maar haatgevoelens aanwakkert.
Kan. Maar het kan ook zijn dat vanuit Donbass en dergelijke de Russen weer gaan aanvallen. En binnen het huidig kader van de moderne oorlogsvoering is het raken van de burger bevolking legitiem gebleken. Helaas.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_204371863
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:43 schreef Arnold_ het volgende:
Het enige pressiemiddel wat Putin nog heeft is burgerdoden, dus hij wil daar dagelijks zo veel mogelijk van hebben en dan de schuld bij Oekraine leggen; dat is een goed verhaal voor thuis en geeft onderhandelingsruimte voor later.
Op welke manier geeft dat onderhandelingsruimte? Het zou wel kunnen als ze Ukraine naar de onderhandelingstafel zouden willen krijgen om snel een deal te maken, maar daar lijkt het niet op.
  vrijdag 8 april 2022 @ 13:53:57 #126
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204371873
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:52 schreef zoost het volgende:

[..]
Op welke manier geeft dat onderhandelingsruimte? Het zou wel kunnen als ze Ukraine naar de onderhandelingstafel zouden willen krijgen om snel een deal te maken, maar daar lijkt het niet op.
Dat is wel duidelijk denk ik zo. Met je eens. De Russen gebruiken dat voornamelijk om zich te hergroeperen denk ik de onderhandelingen. Als je echt onderhandeld voor een vorm van vrede dan begin je met een staakt het vuren. Wellicht zelfs tegen de bevelen van een dictator in.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 08-04-2022 13:59:37 ]
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:01:51 #127
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204371934
Maar kijk nu naar het nieuws van de NOS dat de Russen geen grenzen kennen is mij wel duidelijk nu.

https://www.ad.nl/buitenl(...)chtelingen~a4267f61/
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:21:48 #128
38496 Perrin
pi_204372092
Interessant lang stuk over Poetin's strategie

quote:
The Killer in the Kremlin: Samuel Ramani on Putin's Strategy

With the war in Ukraine entering its sixth week, the questions surrounding Russian President Vladimir Putin, his thinking, and his goals have only grown. Why does he seem to hate the West, and Western-leaning leaders like Ukraine’s President Volodymyr Zelensky, so intensely? Why does he keep doubling down on his failed strategy in Ukraine? What are his larger foreign-policy goals? And what does it say about Russia’s culture or its military that it seems to have embraced war crimes as a tool of state policy?

To help answer these questions and more, I called Samuel Ramani, a leading expert on Russia’s foreign policy. The Canadian-born scholar teaches international relations at the University of Oxford, is an associate fellow at the Royal United Services Institute (RUSI) in London, and has two books coming out this year: one on Russian influence in Africa, and one on Putin’s war in Ukraine.
pi_204372320
Kramatorsk trein station is vanmorgen aangevallen, hier een foto nadat de 30+ dodelijke slachtoffers weg zijn gehaald.

Azov (?) in Mariupol schiet met een BTR-4 met 30mm autokannon op 2 T-72 (?) tanks, iets ten zuiden van Mariupol.

Deze russiche APC wordt ook geraakt, schijnbaar ook nabij Mariupol.

Het is inmiddels aannemelijk dat de landblokkade van Mariupol niet sluitend is. Er schijnen ook nog steeds Oekrainsche tanks in Mariupol actief te zijn, maar ik kan ff geen beelden daarvan vinden.

S-300 AA onderweg van Sloveni naar Oekrain.

Grote hoeveelheid achtergelaten materiaal van een russische luchtlandings companie (?)

Achtergelaten/buitgemaakt materiaal van Oekrainsche soldaten in Mariupol, gefilmd door de Kadyrovs.

Peskov (pers secretaris) geeft eindelijk toe dat de russen aanzienlijke verliezen hebben geleden.

Nieuwe rectuiten in Tuva, vlakbij de grens met Mongoli.

Drone achtervolgt russische soldaat naar zijn stelling, die later werd beschoten met artillerie.

Gebruik van Fosfor door de russen.

Russische politicus dreigt Finland met totale vernietiging, als het tot de NAVO toetreedt.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 08-04-2022 15:55:07 ]
  vrijdag 8 april 2022 @ 14:51:16 #130
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204372329
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:53 schreef Megumi het volgende:
Als je echt onderhandeld voor een vorm van vrede dan begin je met een staakt het vuren.
Maar Rusland wil geen vrede. Rusland wil het oosten van Oekraine. En Oekraine wil dat het maken van burgerslachtoffers stopt. Dat kan je mooi tegen elkaar uitruilen aan de onderhandelingstafel. Maar dan moet je niet van te voren al stoppen met het maken van burgerslachtoffers, dan heeft Rusland niets meer om mee te ruilen.
  vrijdag 8 april 2022 @ 15:18:29 #131
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204372585
Hoe zit het eigenlijk met transport/actieradius van rupsvoertuigen?

Als je van Homel (Wit-Rusland) naar bv. Belgorod (Rusland, "vlak bij" Charkov, Oekrane) wil, is dat op zijn kortst (volgens GoogleMaps) al 600 km.via de weg, en naar Rostov aan de Don 1300 km. Die route loopt vaak ook nogal dicht langs de grens met Oekrane. Maar voor het gemak neem ik maar even aan dat je ongeveer 1000 km. per weg af moet leggen om vanuit het noorden naar het Ostfront te komen

Alles op vrachtwagens? Hebben ze waarschijnlijk niet genoeg ter beschikking.

Per trein? Spoorwegnet lijkt daar aardig op het Nederlandse, qua opzet, maar dan met Moskou als centrum ipv. Utreg. Spoor lijkt mij nogal kwetsbaar voor sabotage/raketten/luchtaanvallen. Alhoewel de spoorwegen in Oekrane wel aardig blijven functioneren, geloof ik.

Op je rupsbanden van Utreg naar Milaan rijden lijkt mij ook een beetje veel voor die dingen.
To finish first, you first have to finish. ;)

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Russia
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204373093
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 15:18 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met transport/actieradius van rupsvoertuigen?

Als je van Homel (Wit-Rusland) naar bv. Belgorod (Rusland, "vlak bij" Charkov, Oekrane) wil, is dat op zijn kortst (volgens GoogleMaps) al 600 km.via de weg, en naar Rostov aan de Don 1300 km. Die route loopt vaak ook nogal dicht langs de grens met Oekrane. Maar voor het gemak neem ik maar even aan dat je ongeveer 1000 km. per weg af moet leggen om vanuit het noorden naar het Ostfront te komen

Alles op vrachtwagens? Hebben ze waarschijnlijk niet genoeg ter beschikking.

Per trein? Spoorwegnet lijkt daar aardig op het Nederlandse, qua opzet, maar dan met Moskou als centrum ipv. Utreg. Spoor lijkt mij nogal kwetsbaar voor sabotage/raketten/luchtaanvallen. Alhoewel de spoorwegen in Oekrane wel aardig blijven functioneren, geloof ik.

Op je rupsbanden van Utreg naar Milaan rijden lijkt mij ook een beetje veel voor die dingen.
To finish first, you first have to finish. ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Russia
Rusland vervoert zowat alles per trein. Je kunt honderden kilometers rijden met rupsvoertuigen, maar geen enkel leger doet dat, tenzij het echt niet anders kan.
Je ziet daarom ook dat zelfs busjes en vrachtwagens van de russen per trien worden vervoerd.

Maar volgens mij hebben de russen wat problemen met treinen, want hier zijn beelden van vandaag (?) hier zie je een kolonne over de weg rijden richting het oosten (Homel).
  vrijdag 8 april 2022 @ 16:48:21 #133
483679 Arnold_
Zwartenek
pi_204373424
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:12 schreef oheng het volgende:
Maar volgens mij hebben de russen wat problemen met treinen.
Dan is de schade door de sabotages in wit-rusland mogelijk nog niet opgelost. Een van de (vele) redenen waarom het in het noorden niet lekker liep voor de Russen. bron
  vrijdag 8 april 2022 @ 16:50:17 #134
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204373443
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 16:48 schreef Arnold_ het volgende:
Dan is de schade door de sabotages in wit-rusland mogelijk nog niet opgelost. Een van de (vele) redenen waarom het in het noorden niet lekker liep voor de Russen. bron
[ afbeelding ]
Maakt helemaal niks uit als het aan de voorkant al stilstaat natuurlijk... Al zouden al die treinen wel gereden hebben als de uiteindelijke colonne niet vooruitkomt dan heb je nog drie keer niks.
  vrijdag 8 april 2022 @ 18:58:01 #136
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_204374784
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:51 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Maar Rusland wil geen vrede. Rusland wil het oosten van Oekraine. En Oekraine wil dat het maken van burgerslachtoffers stopt. Dat kan je mooi tegen elkaar uitruilen aan de onderhandelingstafel. Maar dan moet je niet van te voren al stoppen met het maken van burgerslachtoffers, dan heeft Rusland niets meer om mee te ruilen.
Rusland kan echter niet ongelimiteerd echt duidelijk burgerdoelen aanvallen, helemaal niet met raketten.

Rusland heeft daarnaast het probleem dat het verzet in Oekrane veel te groot is om buiten de gebieden van de separatisten die ze al hadden echt te controleren, kleine stukken erbij kan, maar grote steden gaan ze niet lang volhouden dan komen er gecordineerde aanvallen, de Oekraense geheime dienst heeft al een paar 'leiders' van de bestuurders die in Kherson aan het besturen waren al geneutraliseerd.
En daar zit dus de kracht, die mafklapper van een Nederlander die wat niet gewenste beelden publiceert wordt gewoon het land uitgezet. (En hoewel je daarvan wat kan vinden geeft wel aan hoe efficint men is).

Daarnaast Mariopol is echt een probleem, Rusland moet daar door blijven vechten, dit is n van de hoofddoelen door het Azov regiment wat daar zit, die moeten ze van de kaart vegen, het probleem is dat het Azov regiment dat ook weet dus zich ondanks 5 ultimatums niet zullen overgeven en vechten straat voor straat, huis voor huis, de verliezen aan de (pro)Russische zijde zijn echt gigantisch, want uiteindelijk zal Rusland omdat het versterkingen blijft aanvoeren wel kunnen winnen, maar dan heb je dus een compleet in puin geschoten stad ingenomen.
Daarnaast, dit zorgt er dus ook voor dat in de andere regio's dus ook onder druk komt te staan, en als het te lang duurt, het Oekraense leger genoeg versterkingen heeft je dus je ander doel van de landdoorgang naar de Krim wel eens niet zou kunnen behouden.
Odessa gaat Rusland ook niet in kunnen nemen, daarvoor is de stad te goed verdedigd en zijn de belangen voor Oekrane te groot.

Vergeet niet, 9 mei is dichtbij, en de victory parade gaat niet plaatsvinden in Kyiv, en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 8 april 2022 @ 20:37:50 #137
38496 Perrin
pi_204376054
twitter
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:39:49 #138
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204376869
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 april 2022 11:12 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik begreep dat een groot deel van de Oekraense reservisten al gevechtservaring heeft.
Een deel wel vanwege de rotatie in het Donbasconflict.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:43:45 #139
33189 RM-rf
1/998001
pi_204376941
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 18:58 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Rusland kan echter niet ongelimiteerd echt duidelijk burgerdoelen aanvallen, helemaal niet met raketten.
(..)
Daarnaast Mariopol is echt een probleem, Rusland moet daar door blijven vechten...
Punt aan het hele zuiden, dus ook de stad Kherson en enige gemeentes eromheen is dat ze schijnbaar een poging doen pro-russische bestuurders aan de macht te brengen en een soort van sattelietregime daar te vestigen.

Dat is ook exact wat ze erg succesvol in 2014 op de Krym deden en hoe ze makkelijk de boel onder controle kregen zonder dat er veel gevochten moest worden...

Maar juist dat is enorm mislukt en de russen hebben daarentegen juist een enorme golf aan anti-russische sentimenten opgewekt en nu vinden zelfs demonstraties plaats daar in gebieden die het russisch leger controleert.
https://en.interfax.com.ua/news/general/821911.html
(dat gaat over de bestuurders van Khakova, een klein stadje waar de ingsng van het noordelijk krimkanaal begint, vlakbij Kherson, maar nog wel door russen gecontroleerd gebied, zelfs ingenomen tijdens de morgen waarop de oorlog begon, 24 februari)

Zeker het bombarderen van burgerdoelen verergert dat enkel en maakt de kans steeds kleiner dat ze dat gebied wl structureel kunnen blijven controleren.
Waarbij juist het begin van het Noordelijk Krym-kanaal een essentieel hoofddoel van deze oorlog is en ze als ze dat verliezen echt een harde klap krijgen...

Dat is de spagaat waarin de russen zitten... Ze hebben ook bepaalde rationeel vaststelbare objectieven die ze moeten bereiken...
Ook geweld is daarbinnen hooguit een middel en geen doel op zich en dus moet je afvragen of het treffen van burgerdoel hun doel juist dichterbij brengt of niet.
Ik denk momenteel eerder niet...
Ik vrees zelfs een beetje dat de huidige misdrijven en geweld tegen burgers mogelijk ook voortkomt omdat ze aan het verliezen zijn en de strategische controle verder verloren gaat

[ Bericht 9% gewijzigd door RM-rf op 08-04-2022 21:49:26 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 8 april 2022 @ 21:45:38 #140
56749 BlaZ
pi_204376969
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:50 schreef oheng het volgende:
Het is inmiddels aannemelijk dat de landblokkade van Mariupol niet sluitend is. Er schijnen ook nog steeds Oekrainsche tanks in Mariupol actief te zijn, maar ik kan ff geen beelden daarvan vinden.
Het is van Mariupol ongeveer 80km naar de frontlinie.
Wat normaal gezien het probleem is bij een omsingeling is dat het front erg lang is. De kaart bekijkende schat ik dat de frontlinie rondom Mariupol zo'n 44km is, dat biedt natuurlijk wel mogelijkheden om her en der op kleine schaal wat te bevoorraden, zeker met een helicopter.
  vrijdag 8 april 2022 @ 22:01:14 #141
56749 BlaZ
pi_204377190
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 20:37 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Nog wat interessante cijfers uit die draad:

*As of April 1, nearly one million Ukrainians in 1,400 settlements didn’t have access to electricity.
*Over 338,000 households do not have gas supply in their homes.

*In the government controlled areas in the Donbas over 200,000 citizens do not have access to water.

*Ook zijn er twee raffinaderijen gebombardeerd.

Wat volgt is waarschijnlijk de spoorweginfrastructuur.
pi_204377746
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:45 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het is van Mariupol ongeveer 80km naar de frontlinie.
Wat normaal gezien het probleem is bij een omsingeling is dat het front erg lang is. De kaart bekijkende schat ik dat de frontlinie rondom Mariupol zo'n 44km is, dat biedt natuurlijk wel mogelijkheden om her en der op kleine schaal wat te bevoorraden, zeker met een helicopter.
Ik heb hierboven expres aanvallen gepost van de gebieden ten zuiden en ten noord oosten van Mariupol. Zie bijvoorbeeld de Google Maps coordinaten in mijn post hierboven: oheng in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #11
Die aanval met die BTR-4, dat was ten zuiden van Mariupol (te dornken om exacte coordinaten op te zoeken). Alles komt dus redelijk overeen met liveuamaps.com.

Maar de belangrijkste les is denk ik dat er te weinig troepen zijn om de linies sluitend te maken. Ik denk dat we een beetje teveel denken in termen van de 2e Wereld Oorlog, waar je miljoenen soldaten had. Ik denk dat we meer moeten denken dat het noorden of zuiden van Mariupol beide bewaakt wordt door enkele battalions.
En dat dat de reden is dat er nog steeds een gelimiteerde bevoorrading is.
En "er wordt beweerd" dat de toevoer van materiaal over land gaat.

Hier wel een mooie video over de strategische situatie voor rusland:
pi_204377881
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 13:46 schreef Megumi het volgende:

[..]
Of het is om de burger bevolking te demoraliseren? Binnen een kader van een totale oorlog strategie voor het eerst toegepast door de Amerikaanse generaal Ulysses S. Grant.

Misschien zelfs om de NAVO het conflict in te lokken. Of echt kijken hoe ver je kan gaan. Eerst dit een aantal keer, straks chemisch wapen en dan nog eens wat nukes hoog in de lucht laten ontploffen. En komt ook nou bij dat ze eventueel wel wapentransporten in NAVO gebied zouden kunnen aanvallen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 8 april 2022 @ 23:05:41 #144
56749 BlaZ
pi_204377932
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 22:50 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik heb hierboven expres aanvallen gepost van de gebieden ten zuiden en ten noord oosten van Mariupol. Zie bijvoorbeeld de Google Maps coordinaten in mijn post hierboven: oheng in OOR / Een tactische/militaire analyse van het front in Oekrane #11
Die aanval met die BTR-4, dat was ten zuiden van Mariupol (te dornken om exacte coordinaten op te zoeken). Alles komt dus redelijk overeen met liveuamaps.com.

Maar de belangrijkste les is denk ik dat er te weinig troepen zijn om de linies sluitend te maken. Ik denk dat we een beetje teveel denken in termen van de 2e Wereld Oorlog, waar je miljoenen soldaten had. Ik denk dat we meer moeten denken dat het noorden of zuiden van Mariupol beide bewaakt wordt door enkele battalions.
En dat dat de reden is dat er nog steeds een gelimiteerde bevoorrading is.
En "er wordt beweerd" dat de toevoer van materiaal over land gaat.

Hier wel een mooie video over de strategische situatie voor rusland:
Ja, daarom zeg ik ook 44km. Wellicht hebben de Russen daar 5000 man [6 bataljons]. Dan is dat 1 man elke 10 meter. Dit soort fragiele frontlinies bieden dan meestal mogelijkheden tot penetratie. Dat is eigenlijk ook altijd zo, een stad hermetisch afsluiten is zeer moeilijk aangezien moderne steden veel uitgangswegen hebben en zeer groot zijn.
https://www.rferl.org/a/l(...)ridors/31772646.html

We zien het wel als er een dodental naar buiten komt, ik vrees voor vele duizenden doden in Mariupol.
pi_204377982
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2022 21:43 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Punt aan het hele zuiden, dus ook de stad Kherson en enige gemeentes eromheen is dat ze schijnbaar een poging doen pro-russische bestuurders aan de macht te brengen en een soort van sattelietregime daar te vestigen.

Dat is ook exact wat ze erg succesvol in 2014 op de Krym deden en hoe ze makkelijk de boel onder controle kregen zonder dat er veel gevochten moest worden...

Maar juist dat is enorm mislukt en de russen hebben daarentegen juist een enorme golf aan anti-russische sentimenten opgewekt en nu vinden zelfs demonstraties plaats daar in gebieden die het russisch leger controleert.
https://en.interfax.com.ua/news/general/821911.html
(dat gaat over de bestuurders van Khakova, een klein stadje waar de ingsng van het noordelijk krimkanaal begint, vlakbij Kherson, maar nog wel door russen gecontroleerd gebied, zelfs ingenomen tijdens de morgen waarop de oorlog begon, 24 februari)

Zeker het bombarderen van burgerdoelen verergert dat enkel en maakt de kans steeds kleiner dat ze dat gebied wl structureel kunnen blijven controleren.
Waarbij juist het begin van het Noordelijk Krym-kanaal een essentieel hoofddoel van deze oorlog is en ze als ze dat verliezen echt een harde klap krijgen...

Dat is de spagaat waarin de russen zitten... Ze hebben ook bepaalde rationeel vaststelbare objectieven die ze moeten bereiken...
Ook geweld is daarbinnen hooguit een middel en geen doel op zich en dus moet je afvragen of het treffen van burgerdoel hun doel juist dichterbij brengt of niet.
Ik denk momenteel eerder niet...
Ik vrees zelfs een beetje dat de huidige misdrijven en geweld tegen burgers mogelijk ook voortkomt omdat ze aan het verliezen zijn en de strategische controle verder verloren gaat
De Duitsers versnelden ook de Holocaust toen ze eenmaal aan het verliezen waren in het oosten.
pi_204378069
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 23:05 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ja, daarom zeg ik ook 44km. Wellicht hebben de Russen daar 5000 man [6 bataljons]. Dan is dat 1 man elke 10 meter. Dit soort fragiele frontlinies bieden dan meestal mogelijkheden tot penetratie. Dat is eigenlijk ook altijd zo, een stad hermetisch afsluiten is zeer moeilijk aangezien moderne steden veel uitgangswegen hebben en zeer groot zijn.
https://www.rferl.org/a/l(...)ridors/31772646.html

We zien het wel als er een dodental naar buiten komt, ik vrees voor vele duizenden doden in Mariupol.
Het probleem is ook dat voor Oekraini nu heel erg veel gemotiveerde manschappen vrij komen. Niet alleen vanwege het vrijkomen van het noordelijke front, maar ook vanwege de mobilisatie die nu op stoom is gekomen.

Specifiek Mariupol is hier erg gevoelig voor. Als de russen slim zijn, laten ze Mariupol compleet links liggen, ze hebben er helemaal niet de manschappen voor, als je naar de afgelopen anderhalve maand kijkt. Richt je op een marginale overwinning in op en vlaktes van Oost Oekrain, en meer niet. Ze hebben het uitsmeren van het front amper opgelost door het noordelijke front te verlaten.

En nog steeds verergt de situatie voor het russische leger iedere dag. De situatie voor de Oekrainsche bevolking ook, helaas. Maar helaas is er geen keus: rusland MOET beslissend verslagen worden. Anders herhaalt dit zich.

Ik zou iedereen er ook op willen wijzen dat de russen extreem veel artillerie hadden in vergelijking met Westerse legers. Dit is een zeer opvallend detail. De bedoeling is altijd al geweest om alles in puin te schieten.
pi_204378556
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 18:58 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Rusland heeft daarnaast het probleem dat het verzet in Oekrane veel te groot is om buiten de gebieden van de separatisten die ze al hadden echt te controleren, kleine stukken erbij kan, maar grote steden gaan ze niet lang volhouden dan komen er gecordineerde aanvallen, de Oekraense geheime dienst heeft al een paar 'leiders' van de bestuurders die in Kherson aan het besturen waren al geneutraliseerd.
En daar zit dus de kracht, die mafklapper van een Nederlander die wat niet gewenste beelden publiceert wordt gewoon het land uitgezet. (En hoewel je daarvan wat kan vinden geeft wel aan hoe efficint men is).

Daarnaast Mariopol is echt een probleem, Rusland moet daar door blijven vechten, dit is n van de hoofddoelen door het Azov regiment wat daar zit, die moeten ze van de kaart vegen, het probleem is dat het Azov regiment dat ook weet dus zich ondanks 5 ultimatums niet zullen overgeven en vechten straat voor straat, huis voor huis, de verliezen aan de (pro)Russische zijde zijn echt gigantisch, want uiteindelijk zal Rusland omdat het versterkingen blijft aanvoeren wel kunnen winnen, maar dan heb je dus een compleet in puin geschoten stad ingenomen.
Daarnaast, dit zorgt er dus ook voor dat in de andere regio's dus ook onder druk komt te staan, en als het te lang duurt, het Oekraense leger genoeg versterkingen heeft je dus je ander doel van de landdoorgang naar de Krim wel eens niet zou kunnen behouden.
Odessa gaat Rusland ook niet in kunnen nemen, daarvoor is de stad te goed verdedigd en zijn de belangen voor Oekrane te groot.

Vergeet niet, 9 mei is dichtbij, en de victory parade gaat niet plaatsvinden in Kyiv, en qua sancties moet het allemaal niet te lang gaan duren voor Rusland, want grote woorden ten spijt, die sancties raken Rusland echt keihard.
Leuke monoloog, maar bron?
  zaterdag 9 april 2022 @ 07:52:09 #148
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204379047
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 14:51 schreef Arnold_ het volgende:

[..]
Poetin wil een herstel van het Russische rijk. Dan is Oekrane nog maar een begin. Daarom denk ik dat de onderhandelingen niet veel zin hebben. En gezien de huidige berichtgeving mag duidelijk zijn dat althans de legerleiding van Rusland geen grenzen stelt om dat doel te bereiken. Op een bom schrijven "voor de kinderen" is duidelijk. Met zulke mensen valt er niet te onderhandelen denk ik. Zeker omdat het leger direct van uit de top word aangestuurd. En dit dus beleid is. Zelfs directe orders van het Kremlin/Poetin wellicht.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 09-04-2022 08:19:37 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 08:23:11 #149
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_204379296
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2022 00:46 schreef kevinrsd het volgende:

[..]
Leuke monoloog, maar bron?
? Dit topic is bedoeld voor een analyse van strategie en tactiek rond de oorlog in Oekrane. Dan kan je dus zelf ook een bron zijn wellicht? Ik verwacht niet van van jou dat jij bijvoorbeeld the decline and fall of the roman empire gaat lezen om wat militaire en politieke geschiedenis te leren? Of een Sun Tzu of Clausewitz? En de post waar jij kritiek op hebt zou best wel juist kunnen zijn?

[ Bericht 11% gewijzigd door Megumi op 09-04-2022 08:41:49 ]
  zaterdag 9 april 2022 @ 09:12:35 #150
38496 Perrin
pi_204379870
Lange analyse van het Amerikaanse Foreign Policy Research Institute:
quote:
Appraising the War in Ukraine and Likely Outcomes

After six weeks of combat, where is the Russo-Ukrainian War going? Modern technology both facilitates and hampers the answer to that question. Every day, this war is evaluated from every angle and perspective, but modern technology provides only a soda-straw view of the war’s entire canvas. This article will try to discern that larger canvas of the war, including a focus on casualties, information operations and morale, and logistics to see how they and the tactical correlation of forces may influence several possible strategic outcomes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')