En die Putinverstehers maar roepen hier hoeveel levens het zou schelen door niet terug te vechten.quote:
Zeker. En aangezien ze die regio willen inlijven is het vreemd dat die helemaal kapot geschoten wordt want wat moet je met een berg puin?quote:Op maandag 4 april 2022 08:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de Finnen zijn de Russen nu al compleet weg in het noorden en noord-oosten. De oorlog zal zich alleen nog op Charkov en de Donbass richten.
Blijft bijzonder.
Allemaal speculatie natuurlijk, maar rond Kiev loopt het vast en ogenschijnlijk niet te winnen.quote:Op maandag 4 april 2022 08:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de Finnen zijn de Russen nu al compleet weg in het noorden en noord-oosten. De oorlog zal zich alleen nog op Charkov en de Donbass richten.
Blijft bijzonder.
Landjepik en grondstoffen de komende jaren weer verkopen aan o.a. ons.quote:Op maandag 4 april 2022 08:30 schreef halfway het volgende:
[..]
Zeker. En aangezien ze die regio willen inlijven is het vreemd dat die helemaal kapot geschoten wordt want wat moet je met een berg puin?
Dit, en de bevolking wegjagen (of wegvagen) en vervangen.quote:Op maandag 4 april 2022 09:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Landjepik en grondstoffen de komende jaren weer verkopen aan o.a. ons.
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.quote:Op maandag 4 april 2022 08:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Mocht het in het oosten/zuiden wel lukken kun je alitjd daarna nog een 2e offensief starten.
Grootste concrete fout is die super lange konvooi die naar Kiev ging die was vernietigd door een klein elite team van Oekrane.. Rusland gaat hergroeperen in veilig gebied, wellicht wat soldaten en voertuigen vervangen en dan door in andere gebieden. Ik sluit niet uit dat ze later nog eens doorstaat naar Kiev maar dan vanuit een andere richting.quote:Op maandag 4 april 2022 13:09 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.
Ik ben reuze benieuwd of die soldaten daarmee zomaar ook akkoord gaan... Ergens heb ik een vermoeden dat het nog wel een probleem kan zijn deze gedemoraliseerde troepen die eerst in noordelijke oekraine volledig vastliepen en geen enkele doelstelling behaalden dan opeens heel enthousiast binnen twee weken bereid zijn in de zuidelijke oekraine weer volop aan gevechten deel te nemen, waar het evenmin lekker loopt.quote:Op maandag 4 april 2022 14:08 schreef LethalNinja het volgende:
Rusland gaat hergroeperen in veilig gebied, wellicht wat soldaten en voertuigen vervangen en dan door in andere gebieden.
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.quote:Op maandag 4 april 2022 13:09 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Precies. Poetin heeft zijn land nu voorbereid voor een langere oorlog, wat minder intensief op moment en strategischer. Eerst Donbas uitkammen en zuidelijke front.
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.quote:Op maandag 4 april 2022 15:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.
De Russen vechten niet echt ergens voor, de Oekraners voor hun vrijheid en na de terreur in tijdelijk bezet gebied ook nog met extra verbetenheid.
Rusland raakt wat er al aan luchtoverwicht stap voor stap kwijt en ik verwacht dat het in het oosten ook gaat gebeuren door meer en betere wapenleveranties. Daarnaast hebben de Russen een hoop spullen achter gelaten.
De Oekraners zijn inmiddels gehard in de strijd en weten hoe te winnen. De Russen hebben voorlopig vooral een hoop tegenslag gehad en verliezen op diverse plekken. Moraal zal niet al te hoog zijn.
Ben benieuwd of ze zich kunnen hergroeperen of dat ze blijven verliezen. De Oekraners hebben straks minder fronten om zich te verdedigen alhoewel ze het noorden niet onverdedigd kunnen laten zullen de usa en andere westerse landen ruim op tijd troepenbewegingen laten zien.
Denk dat het in het oosten nog lang oorlog gaat blijven, eventueel met ingegraven donetsk strijders. Spannend gaat het worden aan de zuidkant. Als Rusland daar in de problemen komt verliezen ze de hele oorlog verwacht ik.
Mwah, zover ik weet rijden er nog altijd treinen van o.a. Kiev naar Avdiivka, dat is een voorstad van Donetsk.quote:Op maandag 4 april 2022 16:32 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.
Daarbij kan Oekraine ook niet alles sturen naar het Oosten, je zal altijd wat achter de hand moeten hebben voor een eventuele binnenval in het Noorden weer.
Correct. Alleen heeft Rusland dus geen controle over het luchtruim, dus zal dat wel mogelijk zijn. En absoluut moeten ze de noordgrens blijven beveiligen. Als de Oekraners het luchtruim goed kunnen beveiligen, daarbij zijn nieuwe wapens en vliegtuigen superbelangrijk, dan kan Oekrane in theorie sneller hergroeperen, want ze hoeven niet om hun eigen land heen.quote:Op maandag 4 april 2022 16:32 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Het lastige zal zijn om de troepen van het Westen naar het Oosten te krijgen. Die lange konvooien waren ook het probleem bij de Russen en Rusland zal er alles aan doen om die te vernietigen.
Daarbij kan Oekraine ook niet alles sturen naar het Oosten, je zal altijd wat achter de hand moeten hebben voor een eventuele binnenval in het Noorden weer.
Waarom specifiek vuile bommen? En door welke zijde ingezet?quote:
Die Ruskies schieten gewoon alles kapot met artillerie, kwestie van lange adem.quote:Op maandag 4 april 2022 15:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rusland heet geen chips en materialen voor nieuwe wapens. Oekrane krijgt superieur materiaal uit het westen.
De Russen vechten niet echt ergens voor, de Oekraners voor hun vrijheid en na de terreur in tijdelijk bezet gebied ook nog met extra verbetenheid.
Rusland raakt wat er al aan luchtoverwicht stap voor stap kwijt en ik verwacht dat het in het oosten ook gaat gebeuren door meer en betere wapenleveranties. Daarnaast hebben de Russen een hoop spullen achter gelaten.
De Oekraners zijn inmiddels gehard in de strijd en weten hoe te winnen. De Russen hebben voorlopig vooral een hoop tegenslag gehad en verliezen op diverse plekken. Moraal zal niet al te hoog zijn.
Ben benieuwd of ze zich kunnen hergroeperen of dat ze blijven verliezen. De Oekraners hebben straks minder fronten om zich te verdedigen alhoewel ze het noorden niet onverdedigd kunnen laten zullen de usa en andere westerse landen ruim op tijd troepenbewegingen laten zien.
Denk dat het in het oosten nog lang oorlog gaat blijven, eventueel met ingegraven donetsk strijders. Spannend gaat het worden aan de zuidkant. Als Rusland daar in de problemen komt verliezen ze de hele oorlog verwacht ik.
quote:Niet investeren in Europese wapenindustrie is geen optie
De Russische agressie tegen Oekrane zorgt ervoor dat Europese landen eindelijk vaart lijken te maken met het voldoen aan de NAVO-norm, en de uitgaven aan defensie verhogen naar 2 procent van het bbp. Duitsland kondigde zelfs aan volgend jaar al 100 miljard euro te besteden aan herstel en nieuwe aankopen. De stijgingen vallen samen met de lang verwachte publicatie, twee weken geleden, van het EU Strategisch Kompas.
Hoge defensie-uitgaven verhouden zich slecht met het Europese zelfbeeld. De afgelopen jaren kondigden steeds meer Europese banken aan uit ethische motieven niet meer in de defensie-industrie te investeren. Het onderliggende idee lijkt wellicht intutief moreel juist. Steun voor de defensie-industrie zou geweld voeden doordat wapens worden gexporteerd, ook naar conflictgebieden waar minder scrupuleuze actoren ze zullen gebruiken.
De pijnlijke werkelijkheid is dat als Europa niet investeert in eigen onderzoek, ontwikkeling, en productie van militaire technologie, de Europese defensie-industrie een niet in te halen achterstand zal oplopen. De complexiteit van militaire technologie neemt namelijk telkens toe. Die achterstand maakt Europa kwetsbaarder en nog afhankelijker voor zijn veiligheid van de Verenigde Staten.
Moderne wapensystemen zijn steeds meer een optelsom van talloze zeer specifieke afzonderlijke technologien. We hebben het niet over geweren die uit een beperkt aantal mechanische delen bestaan. Het aantal onderdelen in geavanceerde gevechtsvliegtuigen is met meerdere ordes van grootte toegenomen. Veelzeggend: de F-35 heeft 5,6 miljoen regels softwarecode; de F-22, een directe voorloper, had ‘maar’ 1,7 miljoen regels.
Nee het Kremlin heeft allang weer wat andere verhalen uit haar hoge hoed getoverd.quote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Hoe staat het eigenlijk met de biolabs en daar gefokte trekvogels die Rusland zouden moeten gaan besmetten? Hoort iemand daar nog wel eens wat over?
Daarvoor moet je in een ander subforum op FOK! zijn denk ik of je bij Forumland aanmeldenquote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Hoe staat het eigenlijk met de biolabs en daar gefokte trekvogels die Rusland zouden moeten gaan besmetten? Hoort iemand daar nog wel eens wat over?
Een goede voorbereiding is het halve werk h. De stad Mariupol lag al redelijk dicht bij de frontlinie en zal dus sowieso wel voorbereid zijn geweest voor een beleg.quote:Op maandag 4 april 2022 14:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heb het idee dat die Russische troepen mentaal ook totaal niet voorbereid zijn op urban combat of Mariupol totaal niet afgesloten hebben.
Anders kan ik niet verklaren dat het zo ontzettend lang duurt voor die stad valt.
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.quote:Op maandag 4 april 2022 21:59 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een goede voorbereiding is het halve werk h. De stad Mariupol lag al redelijk dicht bij de frontlinie en zal dus sowieso wel voorbereid zijn geweest voor een beleg.
En er zullen nog wel wat Bucha verhalen volgen vrees ik.quote:Op zondag 3 april 2022 23:53 schreef Spanky78 het volgende:
Als het zo doorgaat mogen ze zelf 40.000 van die zakken vullen. Helaas hebben ze al veel te veel burgers vermoord.
Na Bucha zal het verzet en steun van de rest van de wereld niet minder worden.
Inderdaad, hoe minder oorspronkelijke bewoners, hoe minder verzet in de toekomst. En naast grondstoffen ligt een stad als Mariupol gewoon op de goede plek tussen de Donbass en de Krim.quote:Op maandag 4 april 2022 10:02 schreef Peligrosso het volgende:
[..]
Dit, en de bevolking wegjagen (of wegvagen) en vervangen.
Totnutoe doen de Russen niet veel anders dan in Grozny bijv. Steden met de grond gelijk maken, met veel artillerie. Alleen ze hebben zich nu voor t eerst teruggetrokken, en het is afwachten wat ze doen. Als wat de soldaten in Bucha hebben gedaan wat hun leiders voor ogen hebben in gebieden waar uit teruggetrokken wordt, dan komt er nog veel ellende aan, en zou ik niet uitsluiten dat ze mogelijk chemische wapens gebruiken. Maar als ze dat doen isoleren ze zich wel nog verder in de wereld, dan wordt het een stuk waarschijnlijker dat ook China en India de banden zullen laten bekoelen.quote:
Ligt eraan hoeveel Amerikaanse vrienden met rechtse/anti-overheid/survivalist etc denkbeelden je in je social media streams hebt denk ik.quote:Op maandag 4 april 2022 20:55 schreef xpompompomx het volgende:
Volgens mij is 47% van de bevolking in Mariupol russisch-sprekend en identificeert zich als tot de russische minderheid behorend...quote:Op maandag 4 april 2022 22:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.
Helaas verwacht ik ook dat de Russen vrijwel overal zo hebben huisgehouden. Ze hadden de reputatie al, die maken ze overduidelijk waar.quote:Op maandag 4 april 2022 23:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En er zullen nog wel wat Bucha verhalen volgen vrees ik.
quote:Key Takeaways
Russian forces in Izyum are setting conditions to begin offensive operations southeast toward Slovyansk in the coming days to link up with other Russian forces in Donbas and encircle Ukrainian defenders.
Russian forces in Donetsk and Luhansk Oblasts continue to make little to no progress and face mounting casualties and declining morale. Replacements and reinforcements from northeastern Ukraine are highly unlikely to meaningfully change the balance of forces.
Efforts by Russian forces advancing from Izyum to capture Slovyansk and threaten Ukrainian forces in Donbas with encirclement will likely prove to be the next pivotal battle of the war in Ukraine. If Russian forces are unable to take Slovyansk, Russia’s campaign to capture the entirety of Luhansk and Donetsk oblasts will likely fail.
The defenders of Mariupol have outperformed ISW’s previous estimates, and Russian forces are likely taking heavy casualties in ongoing efforts to capture the city.
Ukrainian forces likely conducted successful counterattacks in Kherson Oblast in the last 24 hours.
Russian forces have almost completely withdrawn from Chernihiv and Sumy oblasts and will likely completely vacate these regions in the coming days.
Russian forces withdrawn from the Kyiv axis are highly unlikely to be effectively deployed elsewhere in Ukraine and are likely a spent force.
Zo veel hebben ze niet meer. Ze kunnen nog wel een miljoen of meer dienstplichtigen oproepen... die nog nooit een geweer in hun hand hebben gehad. Dat gaat niet opschieten. Voor de kust hebben ze nog wel een paar schepen met een aantal duizend mariniers begreep ik.... maar het is niet zo dat ze nog een half land vol moderne apparatuur en getrainde operators hebben klaarstaan. Veel kannonenvoer, zo hebben ze trouwens de Duitsers in WO2 wel overwonnen, door er 20 miljoen doden tegenover te zetten. Ik verwacht niet dat de Russische bevolking dat accepteert. Stalin is al even dood.quote:Op maandag 4 april 2022 22:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zal wel wat meespelen ja maar heb nog steeds het idee dat ze te weinig troepen inzetten.
Als de komende grote push in het zuidoosten faalt, is het wel echt gedaan met de Russische invasie. Er zijn zelfs wat analisten die zich afvragen of de Russen het misschien bij consolideren gaan proberen te houden de komende periode.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:40 schreef AgLarrr het volgende:
Weer een korte update. Het lijkt er op dat de Russen een soort strategische pauze ingelast hebben terwijl ze hergroeperen. Op enige termijn zal het stevig los (moeten) gaan in de Donbas.
[..]
[ afbeelding ]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:40 schreef AgLarrr het volgende:
Weer een korte update. Het lijkt er op dat de Russen een soort strategische pauze ingelast hebben terwijl ze hergroeperen. Op enige termijn zal het stevig los (moeten) gaan in de Donbas.
[..]
[ afbeelding ]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?
Het enige front dat nog over is, is het zuidelijke en ik denk niet dat ze dat zomaar opgeven. Die zuidelijke as is om andere redenen belangrijk - water toevoer voor de Krim, landbrug van de Krim naar de Donbas (mogelijke uitval richting Odessa / aansluiting met Transsinistri).quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wat als Oekrane nu naar de Krim oprukt (of daarmee dreigt) dan moeten de Russen hun troepen toch gaan wegtrekken van andere fronten?
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 08:41 schreef Spanky78 het volgende:
Verder is wel gebleken dat ze vooral de reputaite van een sterk leger hadden.
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden wordenquote:Op dinsdag 5 april 2022 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.
Op zich zijn er al jaren berichten dat het niet helemaal goed gaat met het leger in Rusland. Zeker wat de motivatie van de soldaten aangaat. Maar ook over corruptie. Slecht onderhoud en nog veel meer. Er is daar geen sprake van een can do mentaliteit.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dat met hun positie gaat doen in de wereld in de komende jaren. Het leger van Rusland is nogal van zijn voetstuk afgevallen, en daarmee staat Rusland een stuk zwakker ineens als het aankomt op internationale aangelegenheden. Steun een land voor een paar miljard met niet eens de meest moderne wapens en het kan eventuele dreiging van Rusland weerstaan. En ook digitaal is Rusland een vrij tandenloze tijger gebleken buiten Rusland, dus de opinie kan ook redelijk makkelijk in de goede richting gemanipuleerd worden.
Daarom gaat dat dus niet gebeuren. Daarvoor is het nu te laat.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden worden
Ze zullen zeker leren. Maar voor deze oorlog is dat iets te laat denk ik. Daarnaast hebben ze simpelweg niet het materieel dat ze nodig hebben. De Oekrainers hebben inmiddels naast een hoop oude Sovjet en Russische meuk ook een boel moderne wapens en training. Dat heeft ze 8 jaar gekost na de Krim.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik denk dat een oekrainse aanval op de Krym wl een zeer spannende situatie oplevert en dat de russen dan zeker met nucleaire strike gaan dreigen als ze daar hun marinebases mogelijk bedreigd zouden worden
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...
effectief wonnen ze idd wel een beetje gebiedswinst, maar hun internationale reputatie verloor enorm en de duitsers die de prestaties van het russische leger zagen wisten nu dat ze een goede kans hadden tegen dit leger.
De overeenkomsten zijn enorm met nu, toen beweerde bv de minister van buitenlandse zaken dat de bombardementen op finse steden niet met bommen maar met 'humanitaire hulp' wegens hongenrsnoden in Finland plaatsvonden (het waren bommen).
tevens was de reactie bij de Finnen dat een voorheen verdeeld land gelijk een enorme eenheid voelde nu ze een gezamelijke vijand hadden
echter, de russen wisten ook tijdig te leren van alle zwaktes die bleken (vooral in de bevelstructuur (als onderdeel van Stalins vervolgingen waren traditionele officierranken opgeheven, maar deze weer ingesteld na de finland-oorlog), en de toepassing van tank-taktieken) ...
Een leger dat zo'n ervaring doormaakt kan hiervan juist ook veel leren en goed merkbaar hebben waar de zwakte- en verbeterpunten liggen.
Ik denk ook zeker niet dat over twee of drie jaar een russisch leger even zwak zal zijn als nu, maar bv de kans zeer groot is dat het ook zich ge-reorganiseerd zal hebben en veel gebruikte taktieken en aanvalsplannen aangepast zijn, en ze ook beter zwaktepunten ondervangen
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.quote:
Je zou dit mogelijk ook als terugtrekking kunnen zien? Dat de Russen zich terugtrekken in gebieden waar ze redelijk stand kunnen houden.quote:
De populariteit van de Chinese communistische partij heeft voor een groot deel te maken met de toename van de welvaart. De groei van de economie. Dankzij de handel met het westen. Zouden die te maken krijgen met sancties als die nu tegen Rusland worden genomen? Dan zou ik het niet onmogelijk vinden dat ze hun hemels mandaat verliezen?quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:15 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze zullen zeker leren. Maar voor deze oorlog is dat iets te laat denk ik. Daarnaast hebben ze simpelweg niet het materieel dat ze nodig hebben. De Oekrainers hebben inmiddels naast een hoop oude Sovjet en Russische meuk ook een boel moderne wapens en training. Dat heeft ze 8 jaar gekost na de Krim.
Rusland zal nog wel even last hebben van de sancties, wat ik denk is dat vooral China hiervan gaat leren.... en ik weet niet of dat goed is, voorlopig gaan die Taiwan denk ik niet inlijven... En taiwan heeft straks zoveel drones dat invallen echt even geen zin heeft.
Ja dit had vanaf het begin het plan moeten zijn. 90 procent van je troepen op deze sector richten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:18 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.
[ afbeelding ]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:18 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Dit zou het nieuwe plan zijn. Die aanvoerlijnen zien er nog langer uit dan eerst. Voordeel is wel dat witrussische saboteurs omzeild worden.
[ afbeelding ]
Tot nu toe weinig gelukkig. En 90% procent van je troepen inzetten in een gebied waar je vijand niet zit? Ook niet slim denk ik.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.
Dit gaat niet werken. De afstanden zijn nog veel groter, een Kessel vormen is echt totaal onmogelijk in deze situatie. Al die Oekraners lopen vrolijk dwars door de linies (in zover je daarvan kunt spreken) weer naar hun eigen troepen als ze ingesloten zouden raken.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:43 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Eens kijken wat ze er van gaan bakken de komende weken met hun gevechtskracht meer dan gehalveerd.
Ik las dat het met die voorraden vanuit de Donbas ook niet heul lekker zat, zeg maar. Die paar miljoen liter brandstof die daar van de week de lucht in ging zal ook wel wat vertraging geven. Nog even los van de goesting die al die gedwongen dienstplichtigen uit de Donbas zelf (nota bene) hebben.quote:Op dinsdag 5 april 2022 11:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dit gaat niet werken. De afstanden zijn nog veel groter, een Kessel vormen is echt totaal onmogelijk in deze situatie. Al die Oekraners lopen vrolijk dwars door de linies (in zover je daarvan kunt spreken) weer naar hun eigen troepen als ze ingesloten zouden raken.
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.quote:Op dinsdag 5 april 2022 09:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Oekrane richt zich nu vooral op defensie. Met redelijk succes. Een offensief in de Krim past daar nu niet bij. Daar hebben ze niet de middelen voor.
Ik snap je punt maar feitelijk was dit al een sterk verbeterd leger tov hun best wel falende optreden in Georgie destijds. Dat is toen ook maar ternauwernood goed afgelopen voor ze.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
[..]
in 1939-1940 werden de russen ingemaakt door de Finnen, nadat ze daar binnengevallen waren in een overmoedige actie waarin ze dachten dat ze hun enorme materiele overwicht een eenvoudige en snelle overwinning zou geven en ze een hoop terrein konden veroveren en vervolgens innemen voor rusland...
effectief wonnen ze idd wel een beetje gebiedswinst, maar hun internationale reputatie verloor enorm en de duitsers die de prestaties van het russische leger zagen wisten nu dat ze een goede kans hadden tegen dit leger.
De overeenkomsten zijn enorm met nu, toen beweerde bv de minister van buitenlandse zaken dat de bombardementen op finse steden niet met bommen maar met 'humanitaire hulp' wegens hongenrsnoden in Finland plaatsvonden (het waren bommen).
tevens was de reactie bij de Finnen dat een voorheen verdeeld land gelijk een enorme eenheid voelde nu ze een gezamelijke vijand hadden
echter, de russen wisten ook tijdig te leren van alle zwaktes die bleken (vooral in de bevelstructuur (als onderdeel van Stalins vervolgingen waren traditionele officierranken opgeheven, maar deze weer ingesteld na de finland-oorlog), en de toepassing van tank-taktieken) ...
Een leger dat zo'n ervaring doormaakt kan hiervan juist ook veel leren en goed merkbaar hebben waar de zwakte- en verbeterpunten liggen.
Ik denk ook zeker niet dat over twee of drie jaar een russisch leger even zwak zal zijn als nu, maar bv de kans zeer groot is dat het ook zich ge-reorganiseerd zal hebben en veel gebruikte taktieken en aanvalsplannen aangepast zijn, en ze ook beter zwaktepunten ondervangen
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.quote:Op dinsdag 5 april 2022 12:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer speldenprikjes zodat Rusland er troepen moet vast blijven houden die ze dan niet elders in kunnen zetten.
[..]
Ik snap je punt maar feitelijk was dit al een sterk verbeterd leger tov hun best wel falende optreden in Georgie destijds. Dat is toen ook maar ternauwernood goed afgelopen voor ze.
En dat had heel anders kunnen zijn als het Westen Georgie toen veel meer gesteund had.
Vanuit oekrainse zijde hebben ze misschien het idee dat ze "aan het winnen" zijn nu rusland zich terugtrekt rond kiev.quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is. Of Rusland heeft serieus vertrouwen in hun operatie in de Donbas, of Rusland zit er inmiddels zo diep in dat terugtrekken gewoon geen optie meer is ivm de al genvesteerde middelen.
Waarschijnlijk om de voor de hand liggende reden dat de doelen van beide partijen nog veel te ver uit elkaar liggen.quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
In het slechtste geval wordt dit een uitputtingsoorlog, waarin Oekrane volledig gefinancierd wordt door het westen. Dat gaat Rusland niet volhouden.
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is. Of Rusland heeft serieus vertrouwen in hun operatie in de Donbas, of Rusland zit er inmiddels zo diep in dat terugtrekken gewoon geen optie meer is ivm de al genvesteerde middelen.
Maar ergens van kunnen leren en dat ook daadwerkelijk doen zijn wel verschillende dingen. Als ze er nu achterkomen dat een groot deel van hun reserve-materieel weggegooid kan worden, dan moeten ze dat op gaan bouwen. Dat kost veel geld en tijd. Ze moeten veel meer geld besteden aan onderhoud van hun leger, maar het is maar de vraag of ze dat hebben, zeker als de sancties langer duren, en westerse landen echt van het gas af gaan.quote:Op dinsdag 5 april 2022 10:45 schreef RM-rf het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aanvulling: n van de comments:
Quote:” What's more surprising is the names not on this list - in the category: "there's no way they didn't take Russian money".
Which means there are other hidden channels.”
[ Bericht 8% gewijzigd door AnneX op 05-04-2022 17:49:00 ]
Arron Banks spent 450,000 on Nigel Faragequote:Op dinsdag 5 april 2022 16:26 schreef AnneX het volgende:
What's more surprising is the names not on this list - in the category: "there's no way they didn't take Russian money".
Rusland exporteert corruptie. Er zijn er altijd een paar die het gretig importeren.quote:Op dinsdag 5 april 2022 18:04 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Arron Banks spent 450,000 on Nigel Farage
Ik heb altijd vermoed dat het Russisch geld was. Sorry, off-topic.
Het is voornamelijk het ego van die psychopaat in het Kremlin dat in de weg zit. Net als destijds bij Hitler het geval was. Zelfde soortquote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 5 april 2022 13:05 schreef AgLarrr het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom het niet tot een akkoord aan het komen is.
quote:Putin will not just give in. He wants Russian troops on Ukrainian soil to negotiate his way to attaining his minimal aim. (...) The allies should not be afraid of stopping Putin. This is the test of their time. The Hill
Allemaal netjes glad geschoren (na 30 dagen heftig vechten) en rondlopend in blinkend witte sneakers (met hun granaten nog bij zich)...quote:Op dinsdag 5 april 2022 22:25 schreef oheng het volgende:
En schijbaar heeft het 501e battalion van de (Oekrainsche) mariniers zich overgegeven in Mariupol.
Sneakers nog wel. Die zie ik nergens. Denk wel dat het klopt hoor.quote:Op dinsdag 5 april 2022 23:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Allemaal netjes glad geschoren (na 30 dagen heftig vechten) en rondlopend in blinkend witte sneakers (met hun granaten nog bij zich)...
Weinig overtuigend filmpje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank!quote:Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:
[ twitter ]
Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Ja dit zit er al dagen aan te komen. Ik zie het alleen nog steeds niet terug op de kaarten. Heel benieuwd naar wat er morgen aan updates is.quote:
Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.quote:
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?quote:Op woensdag 6 april 2022 22:15 schreef oheng het volgende:
rusland bedreigt Finland maar weer eens omdat ze bij de NAVO willen.
Finland heeft sinds WW2 altijd een zeer sterke (eigen) defensie gehad, en geen bondgenoten. Finland mocht geen allianties aangaan van rusland/sovjet unie na de afloop van de oorlog van 1939. Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.quote:Op donderdag 7 april 2022 09:00 schreef Arnold_ het volgende:
[..]
Sommige experts suggereren dat Oekraine zich zou moeten Finlandiseren. Bedoelen ze daar bij-de-NAVO-willen mee?
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.quote:
Drones zorgen voor lasergeleiding volgens mij.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:26 schreef kibo het volgende:
[..]
Zo te zien allemaal voltreffers, ook op bewegende voertuigen.
Lijkt me sterk dat dit artillerievuur is.
Beloftes van Rusland dat je niet wordt aangevallen blijken weinig waard. Dus logisch dat Finland extra bescherming zoekt.quote:Op donderdag 7 april 2022 10:12 schreef oheng het volgende:
Dit zijn de 2 redenen dat rusland Finland niet meer heeft aangevallen de afgelopen 80 jaar.
Ik acht het helemaal niet onwaarschijnlijk dat op termijn de Russen heel erg hun best moeten doen om de Donbas regio te behouden en het voordeel in deze oorlog naar de Oekrainse strijdkrachten overslaat. Hoe meer tijd, hoe meer ze zich wapenen, hoe meer man met gevechtservaring, hoe meer "defense forces" ook getraind zijn neem ik aan. Mankracht hebben ze genoeg, wat ze nodig hebben is wapens en tijd. De Russen zetten dezelfde militairen in een ander gebied in lees ik overal....dat zegt genoeg.quote:Op woensdag 6 april 2022 20:53 schreef AgLarrr het volgende:
Ik hoor ook dat het een tactiek van de Amerikanen kan zijn. Zelenski is van toon veranderd sinds Bucha, hij wil nu doorvechten. Kan zijn dat als de westerse recources blijven stromen men Rusland wil laten doodbloeden dan wel degraderen tot een vazalstaat van China. Naarmate dit langer duurt wordt dit geostrategisch steeds ongunstiger voor Rusland.
Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.quote:Op woensdag 6 april 2022 16:01 schreef J.B. het volgende:
Hele lange draad over de Russische doctrine en de puinhoop die dat nu veroorzaakt. Er wordt onder andere verwezen naar het militaire materieel en qua tactiek wordt er een vergelijking met de Praagse lente gemaakt:
[ twitter ]
Makkelijker te lezen via deze link: https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html
Ik zag dat verhaal ook op een Amerikaanse website gemeld worden, klopte daar ook voor geen meterquote:Op donderdag 7 april 2022 11:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik merk de laatste tijd wel dat er veel aan doelredenering wordt gedaan.
Nu ook weer dat hele verhaal dat de slechte bepantsering van de APC's/IFV'en zou komen omdat ze gebouwd waren om alleen maar op te treden onder nucleaire omstandigheden... Wat een onzin, de YPR of M113 (ook amfibisch) schoot je ook gewoon met een 7.62 AP doorheen... De Russen hebben altijd heel erg ingezet op amfibisch optreden omdat het algemeen bekend was dat de NATO alle rivierovergangen naar het westen ging opblazen, die waren/zijn zelfs voorbereid daarop.
Heeft verder weinig met optreden onder nucleaire omstandigheden te maken.
Net als in het begin dat bandenverhaal ook een compleet eigen leven is gaan leiden.
Echt, hoe denk jij dat een oorlog gaat?quote:Op donderdag 7 april 2022 10:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Die kaarten uit Mariupol blijven ook wel echt dramatisch zeg.![]()
In de Tweede Wereldoorlog stonden in de kranten betere kaarten van Stalingrad dan hier. Blijkbaar bijzonder moeilijk om daar een situatie van het front duidelijk te krijgen.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 6 april 2022 13:19 schreef oheng het volgende:
Interessante video van Mark Felton over de strategische bommenwerpers en kruisraketten die Oekraine ooit had:
Even terzijde, de "Rasputitsa", het modder seizoen, is nu begonnen. Hoewel er nog niet veel regen in aantocht is in bijvoorbeeld Slovyansk, in het oosten. De grond kan al wel modderig zijn van de sneeuw. Rusland wil een overwinning behalen voor 9 mei,want dat is de 100e verjaardag van de grote patriottische oorlog tegen nazi Duitsland.
De russen hebben loopgraven gemaakt naast de reactor van Chernobyl. Hier drone beelden van deze bijzondere actie.
Redelijk diepgaande analyze over de toenemende afstand tussen rusland en Kazachstan.
Oorlogsmisdadiger Girkin over de strategische situatie in Oekraine. Hij is een klootzak, maar hij heeft het wel vaak bij het juiste eind.
De russische marine heeft in de haven van Mariupol een schip in brand geschoten, Oekrainsche soldaten hebben de bemanning gered, wat betekent dat Oekraine nog steeds de controle heeft over de haven.Girkin is toch Strelkov? Leidde hij niet de aanval in 2014 op de Donbas?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat maakt dat hij nu zoveel kritiek op Putin zijn oude baas kan leveren?1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?quote:
Correctquote:Op donderdag 7 april 2022 17:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het zouden toch juist de sams moeten zijn die de voertuigen tegen drones moeten beschermen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |