SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bestelsites:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En verder!"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
Oeps, zie dit nu pas.quote:Op woensdag 10 november 2021 09:08 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Doe je dat dan met speciale potloden of gewone kleurpotloden?
Geeft niet toch, niet iedereen heeft tijd om alle dagen langs te komen.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 14:59 schreef automatic_ het volgende:
Laatste post;
[..]
Oeps, zie dit nu pas.
Ik heb Faber Castell potloden, maar kleur vooral met stiften (Tombows of Faber Castell). Heb ook Stabilos en Sakura, maar vind ik minder fijn.
Heb overigens ook Promarkers, maar die kunnen niet in de boeken van Johanna Basford.
Leuk! Welk kleurboek?quote:Op vrijdag 28 oktober 2022 16:33 schreef automatic_ het volgende:
Ik heb nog een nieuw boek gehad, maar vrij weinig gekleurd eigenlijk. Misschien straks in m’n verlof
Ik luister deze podcast (aanrader!quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
Volgens mij ben ik een laatbloeier met kleuren betreft en ben ik nu nog de enige
Dank je voor de tip!quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:43 schreef Meke het volgende:
[..]
Ik luister deze podcast (aanrader!) : Listen to Wie is Emmy? on Spotify.
En dan kriebelt het wel, maar nog niet weer begonnen
Hahaha ik ben ook aan het kleuren, ik heb al heel lang een kleurboek voor volwassenen, maar laatst bij de action metallic kleurpotloden gehaald voor een paar euro, supermooi!quote:Op zondag 30 oktober 2022 14:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
Volgens mij ben ik een laatbloeier met kleuren betreft en ben ik nu nog de enige
Dank ej wel voor de tip! En leuk dat je ook aan het kleuren bentquote:Op maandag 2 januari 2023 17:31 schreef Speedfight het volgende:
[..]
Hahaha ik ben ook aan het kleuren, ik heb al heel lang een kleurboek voor volwassenen, maar laatst bij de action metallic kleurpotloden gehaald voor een paar euro, supermooi!
Raken stabilo's niet heel snel leeg? Die 88 gebruik ik alleen om te schrijvenquote:Op donderdag 5 januari 2023 10:03 schreef TolstoiFan het volgende:
Hier wordt ook nog gekleurd. Niet zoveel als ik zou willen door gebrek aan tijd vanwege werk en gezin.
Ik kleur voornamelijk mandala's en bloemen.
Ik kleur met Stabilo stiften (68 + 88), Polychromos, en Faber Castell soft pastels.
Woooow die is vet!quote:Op dinsdag 14 februari 2023 14:30 schreef FranticDJ het volgende:
https://www.bol.com/nl/nl(...)F-w.2.7.ProductImage
vond deze wel gaaf
ben zelf geen kleurder
Je hoeft mquote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:55 schreef Crohnjurist het volgende:
[..]
Woooow die is vet!![]()
![]()
Ik kleur zelf al een hele tijd niet meer, maar nu ik deze zie krijg ik er wel weer zin in. Ben alleen zo bang dat ik het dan bestel en er vervolgens te weinig mee doe. Ga er even over nadenken in ieder geval, wel echt heel tof!
Haha dat is echt zo typisch mij ook ja.quote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:55 schreef Crohnjurist het volgende:
[..]
Woooow die is vet!![]()
![]()
Ik kleur zelf al een hele tijd niet meer, maar nu ik deze zie krijg ik er wel weer zin in. Ben alleen zo bang dat ik het dan bestel en er vervolgens te weinig mee doe. Ga er even over nadenken in ieder geval, wel echt heel tof!
Dat is waar, ik denk ook wel dat ik hem ga bestellen. Nog even wachten tot mijn retour van bol.com is verwerkt en ik weer saldo heb hahaquote:Op vrijdag 17 februari 2023 10:56 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Je hoeft m
Niet in 1x vol te kleuren toch
Nee! Voor kleurboek gebruik ik Bruynzeel en voor tekenen gebruik ik Polychromos en Irojiten en Holbein en de Black edition ook van Faber Castellquote:Op donderdag 16 mei 2024 20:17 schreef Flor_Cayena het volgende:
Ik was een nieuwe topic begonnen en iemand zei dat deze er is.
Heeft iemand ervaringen met Kalour kleurpotloden?
Hoe gaat het met doordrukken in die boeken?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:49 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb opeens de kleurvibe weer te pakken. Met alcoholmarkers en boekjes van Coco Wyo.
Ik leg er een vel papier tussen want het drukt met dit type markers flink door. Wel vind ik dat het papier mooi vloeit, ik kan behoorlijk egaal kleuren.quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 09:25 schreef Serinde het volgende:
[..]
Hoe gaat het met doordrukken in die boeken?
Dat is goed om te weten. Wil mijn alcoholmarkers ook weer eens gaan gebruiken. Zal eens kijken wat voor boeken er zijn van dit merkquote:Op zaterdag 17 augustus 2024 10:18 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik leg er een vel papier tussen want het drukt met dit type markers flink door. Wel vind ik dat het papier mooi vloeit, ik kan behoorlijk egaal kleuren.
@clixplicity misschienquote:Op donderdag 5 september 2024 16:51 schreef MeestervanDijk79 het volgende:
Nou, dat heb ik dus ook. Zat er aan te denken om komende week met mijn klas ook eens wat te gaan kleuren. Ik wil graag aan de slag gaan met houtskool. Iemand tips?
Ik teken de laatste tijd met losse staafjes houtskool, behoorlijk zacht en goed uit te vegen, goed voor snelle schetsen en mooie overgangen tussen licht en donker. Geperst houtskool of houtskoolpotloden zijn harder en beter geschikt voor nauwkeuriger werk. Waar je voor kiest hangt van je eigen voorkeur en onderwerp af.quote:Op donderdag 5 september 2024 16:51 schreef MeestervanDijk79 het volgende:
Nou, dat heb ik dus ook. Zat er aan te denken om komende week met mijn klas ook eens wat te gaan kleuren. Ik wil graag aan de slag gaan met houtskool. Iemand tips?
Mooi!quote:Op zondag 8 september 2024 13:47 schreef clixplicity het volgende:
Ik ben gisteren aan een nieuwe tekening begonnen: https://clixplicit.nl/index.php/portfolio/schilderen/ella. Ik zal af en toen een update posten. Panpastel + pastelpotlood, 36 x 36 cm
[ afbeelding ]
Heb jij met brush en fine punt of met die scheve brede en fine punt?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik zou je ohuhu adviseren
Kan zelf niet meer zonder
Ik heb brush punt en beitelquote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:23 schreef Donna het volgende:
[..]
Heb jij met brush en fine punt of met die scheve brede en fine punt?
Ja beitel, kon er niet op komen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:25 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb brush punt en beitel
Gebruik voornamelijk brush
Becreativeshop verkoopt zequote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:57 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja beitel, kon er niet op komen.
Beitel + brush kon ik niet vinden. Ik ga eens even op zoek.
Heb nog nooit alcohol markers gebruikt. Wordt wel tijd!
Staat bij kleurboeken er wel bij toch of alcohol markers geschikt zijn?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 19:59 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Becreativeshop verkoopt ze
En koop er ook papier bij. Normaal papier werken ze niet op en verkeerd papier trekt ook de stiften leeg
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn? Gebruik ze voor tekenen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 20:03 schreef Donna het volgende:
[..]
Staat bij kleurboeken er wel bij toch of alcohol markers geschikt zijn?
Ik wil er echt mee kleuren. Tekenen kan ik niet hahaha.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 20:12 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn? Gebruik ze voor tekenen.
Alleen ik gok dat het er wel op zou staan ja
Ik ook niet. Doe maar alsofquote:Op dinsdag 18 februari 2025 20:15 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik wil er echt mee kleuren. Tekenen kan ik niet hahaha.
Het eindresultaat van deze tekening is hier te bekijken: https://clixplicit.nl/index.php/portfolio/schilderen/ellaquote:Op zondag 8 september 2024 13:47 schreef clixplicity het volgende:
Ik ben gisteren aan een nieuwe tekening begonnen: https://clixplicit.nl/index.php/portfolio/schilderen/ella. Ik zal af en toen een update posten. Panpastel + pastelpotlood, 36 x 36 cm
[ afbeelding ]
Wat kan je toch goed tekenen/schilderen/kleuren, geweldig.quote:Op donderdag 27 februari 2025 20:17 schreef clixplicity het volgende:
[..]
Het eindresultaat van deze tekening is hier te bekijken: https://clixplicit.nl/index.php/portfolio/schilderen/ella
Doe je dit nog steeds?quote:Op zaterdag 17 augustus 2024 08:49 schreef _Arual_ het volgende:
Ik heb opeens de kleurvibe weer te pakken. Met alcoholmarkers en boekjes van Coco Wyo.
Hey Moonquote:Op maandag 3 maart 2025 13:40 schreef Moonlight het volgende:
[..]
Doe je dit nog steeds?![]()
Ik heb ook die vibe weer helemaal te pakken! Ook dus met Coco Wyo. Zo heerlijk om te doen, kan je je echt uren mee vermaken
Gave plaat!quote:Op zondag 16 maart 2025 14:19 schreef Lovely het volgende:
Weer eens lekker aan het kleuren![]()
[ afbeelding ]
Ik gebruik ohuhu alcoholmarkers voor tekenenquote:Op zondag 16 maart 2025 17:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ga hier ook eens aansluiten, ik zie zoveel mooie ingekleurde kleurplaten op het internet dat ik verkocht ben. Natuurlijk heb ik niet de illusie dat zoiets gelijk ga lukken, maar ik ben bereid te oefenen![]()
Ik lees goede verhalen over de ohuhu markers, heeft iemand die hier?
Top! Geven goed kleur zo te zienquote:Op zondag 16 maart 2025 17:57 schreef Lovely het volgende:
[..]
Van de action![]()
https://www.action.com/nl-nl/p/3207648/decotime-kleurpotloden/
Ja ik had eerst andere, maar vond ik niet zo fijn.. en zag deze bij de action heb daar ook stiften gekochtquote:Op zondag 16 maart 2025 17:57 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Top! Geven goed kleur zo te zien
(sorry voor mijn nerdheid)
Helemaal perfect toch!quote:Op zondag 16 maart 2025 17:58 schreef Lovely het volgende:
[..]
Ja ik had eerst andere, maar vond ik niet zo fijn.. en zag deze bij de action heb daar ook stiften gekocht
Welke potloden en stiften gebruik jij eigenlijk?quote:
Waar heb je die besteld? Welke set heb je?quote:Op zondag 16 maart 2025 17:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik gebruik ohuhu alcoholmarkers voor tekenen
Super stiften! Hebben wel speciaal papier nodig (vanwege doorlekken, uitvloeien en verkeerd papier trekt de stiften leeg)
Ik heb deze set van mijn moeder gekregenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Waar heb je die besteld? Welke set heb je?
Ik teken tegenwoordig en kleur niet meer... Alleen vind het leuk om hier te kijken. En daar gebruik ik Polychromos en Holbein voor (de eerste set gekregen en de tweede set van twee jaar sparenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:01 schreef Lovely het volgende:
[..]
Welke potloden en stiften gebruik jij eigenlijk?
Ah ja de Action heeft ook zoiets, heb ook zulke stiften nogquote:Op zondag 16 maart 2025 18:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb deze set van mijn moeder gekregen
https://www.becreativesho(...)an-320-blender-etui/
Kleinere sets zijn ook helemaal prima hoor! Dit is overdreven
[..]
Ik teken tegenwoordig en kleur niet meer... Alleen vind het leuk om hier te kijken. En daar gebruik ik Polychromos en Holbein voor (de eerste set gekregen en de tweede set van twee jaar sparen)
Oh waarom niet meer dan, of even geen zin meer in? Of meer bezig met andere hobby's?quote:Op zondag 16 maart 2025 18:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
[..]
Ik teken tegenwoordig en kleur niet meer... Alleen vind het leuk om hier te kijken. En daar gebruik ik Polychromos en Holbein voor (de eerste set gekregen en de tweede set van twee jaar sparen)
Ja kloptquote:Op zondag 16 maart 2025 18:20 schreef Lovely het volgende:
[..]
Ah ja de Action heeft ook zoiets, heb ook zulke stiften nog
Ik vind zelf tekenen en schilderen leuker. Niet dat ik er goed in ben. Alleen teken liever zelfquote:Op zondag 16 maart 2025 18:21 schreef Lovely het volgende:
[..]
Oh waarom niet meer dan, of even geen zin meer in? Of meer bezig met andere hobby's?
Dat die ohuhu 100 x beter zijn dan de action geloof ik wel, want anders waren die stiften niet zo duurquote:Op zondag 16 maart 2025 18:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja klopt
Alleen persoonlijk vind ik de kwaliteit erg slecht van de Actionhad eerst die ook. Alleen als je dan ohuhu in de handen hebt...
Hahaha ja!quote:Op zondag 16 maart 2025 18:23 schreef Lovely het volgende:
[..]
Dat die ohuhu 100 x beter zijn dan de action geloof ik wel, want anders waren die stiften niet zo duur![]()
Ik hou meer van kleuren, omdat ik niet kan teken.. maar probeer wel eens iets te tekenenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik vind zelf tekenen en schilderen leuker. Niet dat ik er goed in ben. Alleen teken liever zelf
Heerlijk toch! Stiekem hoor ik hier niet thuisquote:Op zondag 16 maart 2025 18:24 schreef Lovely het volgende:
[..]
Ik hou meer van kleuren, omdat ik niet kan teken.. maar probeer wel eens iets te tekenen![]()
Ach dat maakt verder niet uit hoorquote:Op zondag 16 maart 2025 18:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Heerlijk toch! Stiekem hoor ik hier niet thuismaar praat graag mee
Holbein.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
[..]
Ondanks lang sparen voelde ik me schuldig bij aankoop. En ook blij. Alsof ik een stout kind was. Ik heb de grootste set gekocht (schaam me nu in een hoekje) en ze zijn fantastisch. Icm polychromos een perfect duoquote:Op zondag 16 maart 2025 20:05 schreef Donna het volgende:
[..]
Holbein.![]()
Dat wordt mogelijk nog wel eens een rib uit m'n lijf.
En dan vervolgens weer niet gebruiken.
Ja dan is het ook alles of niks he. Wel de grootste set ja.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ondanks lang sparen voelde ik me schuldig bij aankoop. En ook blij. Alsof ik een stout kind was. Ik heb de grootste set gekocht (schaam me nu in een hoekje) en ze zijn fantastisch. Icm polychromos een perfect duo
Ja! Dat dacht ik ookquote:Op zondag 16 maart 2025 20:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja dan is het ook alles of niks he. Wel de grootste set ja.
* gaat een spaarpotje aanmaken in de bankieren app *
Jaa leuk.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja! Dat dacht ik ook
En gewoon rustig aan sparen joh. Is leuk en ze zijn echt lekker
Wowquote:Op zondag 16 maart 2025 20:47 schreef Donna het volgende:
[..]
Jaa leuk.
Voor sneakers geef ik ook zo ¤160 uit per paar, maar dat doe ik 1 of 2x per jaar.
En dan bij zoiets moet ik ineens lang twijfelen.
Ik heb een 'kleine' collectie Air Max 1. Bij elke outfit een ander paar, zeg maar.quote:Op zondag 16 maart 2025 20:48 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Wowdure schoentjes
Hier gaat het geld naar knutselspullen
En deze haal ik weer uit de SC lekker naar hier.quote:Op maandag 17 maart 2025 09:33 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Al een potje voor de Holbein geopend?
Foei toch!quote:Op maandag 17 maart 2025 09:57 schreef Donna het volgende:
[..]
En deze haal ik weer uit de SC lekker naar hier.
Ga ik nu direct doen, dat potje!
Heel erg leuk! <3quote:Op zondag 16 maart 2025 14:19 schreef Lovely het volgende:
Weer eens lekker aan het kleuren![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 17 maart 2025 12:49 schreef Donna het volgende:
Ik zit even lekker Holbein video's te YouTuben.
Van Prisma weet ik weinig...quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:56 schreef Donna het volgende:
Ik zit even in de YouTube, ja nog steeds. Maar ik denk toch dat een echt zacht wax basis kleurpotlood beter bij mij past. Denk dat ik misschien beter een Prismacolor doos kan proberen en dan misschien later de Holbein pastels erbij.
quote:Op dinsdag 18 maart 2025 19:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Van Prisma weet ik weinig...
Maar mag ook niet meer sets kopen
$140 dollar voor een set van 150. Voor ¤170 heb ik ze hier incl. fees en import. Lang niet gek.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
Oh de prijs valt me mee...
36 voor +/- 47¤
Misschien van vakantiegeld
Misschien blij zijn met wat ik heb
Hm interessant
Maakt totaal niets uit. Ben ik ook niet.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:12 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het erge is dat ik duur materiaal heb en geen spetterend talent ben... alleen het werkt zoveel lekkerder als je goede spullen hebt
Oh! Die prijs valt zeker mee!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:25 schreef Donna het volgende:
[..]
$140 dollar voor een set van 150. Voor ¤170 heb ik ze hier incl. fees en import. Lang niet gek.
Beter dan wat ze er hier voor vragen. Ze zijn hier heel slecht verkrijgbaar.
Tja... ik rook niet, drink niet, koop geen kleding of schoenen,lees goedkoop door kobo+, etc...quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:26 schreef Donna het volgende:
[..]
Maakt totaal niets uit. Ben ik ook niet.
Je hebt op Amazon ook Arteza en die schijnen (bijna) net zo goed en iig net zo zacht te zijn als de prismacolor.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:29 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh! Die prijs valt zeker mee!
Twijfel over een klein setje nu... echter heb ik ruim voldoende. Dus hups discipline.
Holbein is lekker zacht. Mijn posca zijn gemiddeld. Polychromos zijn iets harder. En de irojiten zijn hard en geschikt voor details
Met andere woorden; prisma is niet nodig
Ik moet het gewoon niet doenquote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:00 schreef Donna het volgende:
[..]
Je hebt op Amazon ook Arteza en die schijnen (bijna) net zo goed en iig net zo zacht te zijn als de prismacolor.
En dan heb je 72 gewone kleuren + 50 metallic + 50 pastels voor ongeveer ¤95 (incl. import fees enzo).
Ook leuk. Hmmm..
Neee zeker niet doen hoor. Ik gooi alleen al mijn gedachtes eruit.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik moet het gewoon niet doen
Zeker omdat ik negen van de tien keer mijn polychromos pak.
En ik kan nu alle potloden uitstallen op mijn tafelwat ideaal is
Volgens mij ben je net zo erg als ikquote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:42 schreef Donna het volgende:
[..]
Neee zeker niet doen hoor. Ik gooi alleen al mijn gedachtes eruit.
Heb alweer meer gevonden.
Polychromos zijn heiligquote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:30 schreef Donna het volgende:
Ja misschien moet ik eerst ook eens weer een tijdje met m'n polychromos kleuren, maar als ik dan lees over boterzachte kleurpotloden, dan wil ik die ook.
Dit dus! Mijn Polychromos liggen nog keurig in de doos. De Stabilo's zijn een keer uit de doos gevallen toen die van de bank afgleed. Toen kreeg ik een kleine error.....quote:Op maandag 17 maart 2025 09:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]....... Alleen mijn gekte kan dat niet aan. Ook al liggen ze inmiddels niet meer op volgorde in de dozen![]()
Ik ken meerdere mensen die dat een doodzonde vinden
Ik heb ook veel dure spullen en precies 0,0 talent. Ik ben nu aan het kijken naar ander papier.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:12 schreef ChildoftheStars het volgende:
Het erge is dat ik duur materiaal heb en geen spetterend talent ben... alleen het werkt zoveel lekkerder als je goede spullen hebt
Wat voor papier gebruik jij precies? Alleen pastelmat? En jij @Donna?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]Heb sowieso mooi pastelmat gekregen (150 vellen) voor mijn verjaardag. Ideaal met potloden. En de online lessen van Lian zijn allemaal met polychromos. En holbein is mijn eigen toevoeging
Haha mijn dozen zo'n echt een rommeltje. Anders durf ik ze niet te gebruiken. Echt gebruikte potloden. Kleuren door elkaar en zo... anders zit je telkens te zoeken een dat is zonde van het procesquote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:40 schreef TolstoiFan het volgende:
OMG.... wat een herkenning!
Tijdens de coronacrisis heb ik de grote set Polychromos gekocht. Later heb ik ook nog de Black Edition gekocht.
En ook de Stabilo stiften (68 en 88).
[..]
Dit dus! Mijn Polychromos liggen nog keurig in de doos. De Stabilo's zijn een keer uit de doos gevallen toen die van de bank afgleed. Toen kreeg ik een kleine error.....
[..]
Ik heb ook veel dure spullen en precies 0,0 talent. Ik ben nu aan het kijken naar ander papier.
Ik kocht vééééél Mandala kleurboeken bij de Action, maar dat papier is slecht, maar de tekeningen zijn wel echt mooi vaak.
Prismacolor heb ik ook aan getwijfeld, maar zijn hier inderdaad slecht verkrijgbaar. Anders had ik wellicht een paar losse potloden gekocht om te kijken wat het verschil is met Polychromos.
Van het weekend heb ik rondgekeken voor pastelpotloden (Faber Castell Pitt of Stabilo Carbothello),omdat dat misschien makkelijker in gebruik is dan de Polychromos. Maar eigenlijk koop ik veel te dure spullen en doe ik er echt veel te weinig (tot bijna niks![]()
![]()
) mee.
[..]
Wat voor papier gebruik jij precies? Alleen pastelmat? En jij @:Donna?
Wat voor online lessen zijn dat? Daar ben ik ook wel benieuwd naar, vooral vanwege het grebruik van de polychromos.
Zelf was ik de online lessen van Leontine van Vliet tegengekomen. Maar heb zelf nog niet gekeken wat bij me past vanwege gebrek aan tijd.
Mijn grootste valkuil is vooral dat ik zo graag iets moois wil maken, maar weinig aanleg heb, dat ik niet durf te proberen. En het dan zonde vind voor bijv. die dure Polychromos om ze te gebruiken voor iets dat toch gaat mislukken![]()
.
Maar wel dure spullen blijven kopen![]()
![]()
![]()
Vaak lijkt het op YouTube en Instagram zo simpel om iets moois te kleuren, maar dan is het in de praktijk toch anders.
Dit ging over al die aankopen toch?quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
En het enige waar ik je kan adviseren is DOEN
Ik had hetzelfde probleem. Dure potloden gekocht en er niks mee durven doen. Uiteindelijk zo'n set Arteza gekocht. Ze zijn heerlijk, en daar ben ik nu lekker mee aan de slag.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:00 schreef Donna het volgende:
[..]
Je hebt op Amazon ook Arteza en die schijnen (bijna) net zo goed en iig net zo zacht te zijn als de prismacolor.
En dan heb je 72 gewone kleuren + 50 metallic + 50 pastels voor ongeveer ¤95 (incl. import fees enzo).
Ook leuk. Hmmm..
Ooh daar krijgt een mens toch creatieve kriebels van! Direct bezig willenquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:31 schreef Patapon het volgende:
Bij mij liggen mijn potloden in een lade, links pastel en aquarel potloden, rechts gewone.
[ afbeelding ]
Mijn copics liggen netjes op kleur.
[ afbeelding ]
Net als mijn inkt, al zie ik dat er eentje niet op z'n plek ligt.
[ afbeelding ]
Dat ziet er mooi uit!quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:31 schreef Patapon het volgende:
Bij mij liggen mijn potloden in een lade, links pastel en aquarel potloden, rechts gewone.
[ afbeelding ]
Mijn copics liggen netjes op kleur.
[ afbeelding ]
Net als mijn inkt, al zie ik dat er eentje niet op z'n plek ligt.
[ afbeelding ]
Aan de achterkant van de chisel zit toch brushquote:Op woensdag 19 maart 2025 08:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Dat ziet er mooi uit!
Ik vrees dat ik de verkeerde ohuhu set heb besteld. In plaats van de brush heb ik de chiselEven kijken op tiktok hoe ik die het beste kan gebruiken. Maarrr mijn dochter heeft ook een ohuhu set waarvan ik niet wist dat ze die had
Die heeft echt zoveel tekenmateriaal en blijkbaar heeft ze die set van haar vader gekregen. Die stiften hebben wel een brush, dus we hebben nu een shitload aan ohuhu markers
Nee ik heb de dunne stift.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Aan de achterkant van de chisel zit toch brush
Tenminste dat heb ik...
Er zijn verschillende versies.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Aan de achterkant van de chisel zit toch brush
Tenminste dat heb ik...
Ik heb nog wat meer research gedaan en Kalour en Brutfuner schijnen beide ook lekker zacht en goed te zijn. Vergelijkbaar of zelfs beter dan Arteza.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:01 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik had hetzelfde probleem. Dure potloden gekocht en er niks mee durven doen. Uiteindelijk zo'n set Arteza gekocht. Ze zijn heerlijk, en daar ben ik nu lekker mee aan de slag.
Maar...Er schijnen meerdere 'batches' te zijn van die Arteza potloden. Sommige batches zijn goed, en andere niet. Ik had de goeie. Hoe dan ook: het heeft me geholpen om te gaan kleuren. Ik gebruik nog steeds sde Arteza en de dure, die komen nog wel een keer.
Brutfuner had ik ook al van gehoord ja. Maar toen had ik de Arteza al. Veel plezier er mee.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:13 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb nog wat meer research gedaan en Kalour en Brutfuner schijnen beide ook lekker zacht en goed te zijn. Vergelijkbaar of zelfs beter dan Arteza.
En Donna zou Donna niet zijn als ze al had gevonden dat die op Amazon verkocht worden, gewoon van Temu e.d. blijken te komen en Vinted er ook vol mee staat met die merken.
Ik ga even 300 kleurpotloden scoren voor 3 tientjes. Brb!
Brutfunder vind ik niet fijn. Die zijn naar een vriendin gegaan die weinig om dit soort dingen geeft.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:56 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Brutfuner had ik ook al van gehoord ja. Maar toen had ik de Arteza al. Veel plezier er mee.
Niet buttery genoeg?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Brutfunder vind ik niet fijn. Die zijn naar een vriendin gegaan die weinig om dit soort dingen geeft.
Toch kwaliteit van de potloden. Die kleur, niet romig idd, blenden ging niet lekker...quote:
Linkje? Ik zie die 20% korting nietquote:Op donderdag 20 maart 2025 09:31 schreef Donna het volgende:
20% korting op de Prismas bij Amazon. Alsof het zo moet zijn.
Heee Nick en Charliequote:Op donderdag 20 maart 2025 13:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanmorgen mijn eerste tekening gekleurdNog heel veel te leren, maar het glitter effect vind ik echt heel leuk om te doen! Ik hou van glitter
![]()
Ik heb voor mijn dochter en ik kawaii kleurboeken besteld die vandaag binnen komen![]()
[ afbeelding ]
Leuk!quote:
Ik zie niks?quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:31 schreef Donna het volgende:
20% korting op de Prismas bij Amazon. Alsof het zo moet zijn.
Wat een werk die rechter blousequote:Op donderdag 20 maart 2025 13:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Vanmorgen mijn eerste tekening gekleurdNog heel veel te leren, maar het glitter effect vind ik echt heel leuk om te doen! Ik hou van glitter
![]()
Ik heb voor mijn dochter en ik kawaii kleurboeken besteld die vandaag binnen komen![]()
[ afbeelding ]
Op Amazon.comquote:Op donderdag 20 maart 2025 14:19 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Linkje? Ik zie die 20% korting niet
Nee CotS nee...je mag nietquote:Op donderdag 20 maart 2025 14:58 schreef Donna het volgende:
https://www.amazon.com/Pr(...)+%2Caps%2C185&sr=8-3
Ik ben in staat om een maand brood te eten om het geld te hebbenquote:
Hahahaquote:Op donderdag 20 maart 2025 16:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik ben in staat om een maand brood te eten om het geld te hebbenalleen dat is niet verstandig (wil ook nog naar de KreaDoe Lentefestival)
Jep, verwacht het welquote:Op donderdag 20 maart 2025 16:33 schreef Donna het volgende:
[..]
Hahaha
Er komt vast vaker een aanbieding.
Ik heb me er helemaal in verdiept.quote:Op donderdag 20 maart 2025 17:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jep, verwacht het wel
Wil wel eerst van jou horen hoe fantastisch ze zijn
Oh! Dan heb ik meer aan mijn Polychromos. Die gebruik ik al (samen met de holbein) voor het mindere precieze werkquote:Op donderdag 20 maart 2025 19:04 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik heb me er helemaal in verdiept.
Voor tekenen en detail zijn polychromos beter. Voor kleuren en oppervlaktes zijn prismas beter.
Polychromos kan je ook echt met veel lagen opbouwen. Primas zijn dus meer buttery waardoor dat na enkele lagen niet meer kan.
Dat is mijn conclusie uit alle filmpjes en blogs die ik bekeken heb.
Zie. Jij kan gewoon door sparen voor iets anders.quote:Op donderdag 20 maart 2025 19:07 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh! Dan heb ik meer aan mijn Polychromos. Die gebruik ik al (samen met de holbein) voor het mindere precieze werk
Voor details gebruik ik de irojiten
En de posca zijn mijn "buiten de deur" potloden
Maak je daar maar geen zorgen omquote:Op donderdag 20 maart 2025 19:25 schreef Donna het volgende:
[..]
Zie. Jij kan gewoon door sparen voor iets anders.
quote:Op donderdag 20 maart 2025 14:58 schreef Donna het volgende:
https://www.amazon.com/Pr(...)+%2Caps%2C185&sr=8-3
Je kan beter gewoon een paar losse potloden eerst kopen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 19:43 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]![]()
![]()
Hmmmm, beter had ik geen linkje gevraagd
. Wel raar dat ik ze zelf niet kon vinden, ook op .com gekeken. What Has Been Seen Cannot Be Unseen..... Morgen ga ik eerst eens langs de Art Supply winkel hier in de stad, pastelpotloden kijken/proberen en beter papier.
Hopelijk kan ik deze aanbieding vergeten, want het is wel aantrekkelijk......
Juist fijn. Deel je kennis!!quote:Op donderdag 20 maart 2025 19:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Je kan beter gewoon een paar losse potloden eerst kopen.
Persoonlijk vind ik pastelmat lekker werken. Schetspapier is me net te glad en daardoor snel verzadigd. Je hebt bij bol.com al onder de tien euro heel prima pastelpapier. Daar ben ik nu mee aan het oefenen en duurder papier bewaar ik voor wanneer ik beter ben (even vanuitgaande dat oefening kunst maakt).
En pastelmat heb je in veel kleuren (warm en cold toned papker) wat ik persoonlijk mooier vind dan wit. Wit vind ik vaak wat heftig afsteken
Sorry voor dit college
Het spijt mequote:Op donderdag 20 maart 2025 19:43 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]![]()
![]()
. Wel raar dat ik ze zelf niet kon vinden, ook op .com gekeken. What Has Been Seen Cannot Be Unseen..... Morgen ga ik eerst eens langs de Art Supply winkel hier in de stad, pastelpotloden kijken/proberen en beter papier.
quote:Op donderdag 20 maart 2025 19:55 schreef Donna het volgende:
[..]
Juist fijn. Deel je kennis!!
Ik wil ook wel wat proberen te tekenen, maar voor tips zal ik naar het anderen topique gaan.
Niks aan de hand in CREquote:Op donderdag 20 maart 2025 19:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]jij mag wel naar andere topics tillen en ik niet
(Grapje)
Snap ik jaquote:Op donderdag 20 maart 2025 22:30 schreef Donna het volgende:
Ik ook. Hopelijk veel meer en vaker kleuren dan.
Waar wil je je skatties voor gebruiken? Kleuren in kleurboeken? Wat voor kleurboeken heb je?quote:
Ik heb voornamelijk creative haven kleurboeken, maar heb nu ook een kleurboek van de Action en een paar van Temu en die moet ik nog testen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:28 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Waar wil je je skatties voor gebruiken? Kleuren in kleurboeken? Wat voor kleurboeken heb je?
Ik heb nu ander/beter papier gekocht, maar wil ook hoofdzakelijk kleuren, niet zelf tekenen (want geen talent). Vraag me af welke kleurboeken er goed genoeg papier hebben, waarbij bijv. de Polychromos of evt. Prismas tot hun recht komen.
Ik heb nu de Polychromos, Pitt Pastels en de Derwents getest in mijn gebruikelijke kleurboeken (Action) en op het papier dat ik vandaag gekocht heb. Eerste voorzichtige conclusie is dat ik de Derwents op beide wat vind tegenvallen. Met de Polychromos kan ik wel meer laagjes maken op het nieuwe papier, waarbij de kleuren feller worden naargelang meer lagen. De Pitt Pastels zijn minder geschikt voor het nieuwe papier (volgens de medewerker in de winkel), maar ze zijn wel fijn levendig. Nadeel is dat ze makkelijk uitsmeren als je per ongeluk met je hand erover gaat (maar dat hoort bij pastels waarschijnlijk).
Toffe vergelijking!quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:53 schreef Morri2 het volgende:
Ik had ook weer zin om te tekenen, aquarellen en kleuren. Mijn dozen potloden er maar weer eens bijgepakt.
Ik heb de sets die ik heb toch nog eens getest. Links een vak geel en rechts een vak rood. In het midden een blend van die twee (oranje dus). Ikheb 4 sets: Arteza, Polychromos, Derwent Inktense en Faber-Castell Blacj Edition. Die laatste heb ik een keer flink in de aanbieding gekocht.
Ik moet zeggen: met alle 4 krijg je een mooie blend. Maar...Met de Arteza heb ik aanzienlijk meer lagen nodig dan met de andere drie. De Inktense is sowieso een beetje een aparte eend in de bijt. De potloden zijn wateroplosbaar. En je kunt er textiel mee kleuren. Maar je kunt ze ook droog gebruiken. Deze had ik bewaard om ooit eens een mooie opdruk op een tas of zo te tekenen en kleuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel eerlijk. Nu ik ze allemaal op deze manier vergeleken heb, gaan de Arteza's toch de kast in. Het is eigenlijk van de gekke dat ik die fijne potloden niet gebruik.
Zo las ik gisteren iemand die niet in een kleurboek durfde te kleuren en dus maar kopietjes maakte. Zonde.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:59 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Toffe vergelijking!
En tja... veel mensen zijn "bang" goed materiaal "te verpesten" want het duur is. Al is de enige verspilling van art materialen het niet gebruiken ervan
Heel leuk om zo te zien!quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:53 schreef Morri2 het volgende:
Ik had ook weer zin om te tekenen, aquarellen en kleuren. Mijn dozen potloden er maar weer eens bijgepakt.
Ik heb de sets die ik heb toch nog eens getest. Links een vak geel en rechts een vak rood. In het midden een blend van die twee (oranje dus). Ikheb 4 sets: Arteza, Polychromos, Derwent Inktense en Faber-Castell Blacj Edition. Die laatste heb ik een keer flink in de aanbieding gekocht.
Ik moet zeggen: met alle 4 krijg je een mooie blend. Maar...Met de Arteza heb ik aanzienlijk meer lagen nodig dan met de andere drie. De Inktense is sowieso een beetje een aparte eend in de bijt. De potloden zijn wateroplosbaar. En je kunt er textiel mee kleuren. Maar je kunt ze ook droog gebruiken. Deze had ik bewaard om ooit eens een mooie opdruk op een tas of zo te tekenen en kleuren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heel eerlijk. Nu ik ze allemaal op deze manier vergeleken heb, gaan de Arteza's toch de kast in. Het is eigenlijk van de gekke dat ik die fijne potloden niet gebruik.
Oh... dat is echt zonde...quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:08 schreef Donna het volgende:
[..]
Zo las ik gisteren iemand die niet in een kleurboek durfde te kleuren en dus maar kopietjes maakte. Zonde.
En? Ben je geweest?quote:Op donderdag 20 maart 2025 19:43 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]![]()
![]()
Oh ik heb hier dus helemaal overheen gelezen. Pastelpotloden klinkt ook als iets wat ik leuk ga vinden!quote:Op vrijdag 21 maart 2025 09:12 schreef TolstoiFan het volgende:
Heeft er iemand ervaring met Canson 1557 (fijn korrelig) papier?
Edit: ik ben net bij de Art Supply winkel geweest. Daar moet je ook niet te vaak naar toe. De hebberigheid neemt dan groteske vormen aan
.
Uiteindelijk heb ik me weten te beheersen en ben ik slechts naar huis gegaan met een paar losse Faber Castell Pitt pastelpotloden, een paar losse Derwent Coloursoft potloden en beter papier.
Nu lees ik ook nog over Derwent Lightfast potloden, waardoor ik daar ook wel benieuwd naar ben.
Die dingen werken heel anders. Opletten met uitvegenquote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:17 schreef Donna het volgende:
[..]
Oh ik heb hier dus helemaal overheen gelezen. Pastelpotloden klinkt ook als iets wat ik leuk ga vinden!
Jaaa ik heb ook soft oil pastels, daar heb ik ook ooit een topic over geopend, maar dat liep niet haha. Maar das idd ook weer heel wat anders. Elk materiaal is anders en dat vind ik ook zo leuk.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:24 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Die dingen werken heel anders. Opletten met uitvegen
Binnenkort even een online tutorial doen. Zelf lukt het me niet goed... dus even een lesje
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:45 schreef Donna het volgende:
[..]
Jaaa ik heb ook soft oil pastels, daar heb ik ook ooit een topic over geopend, maar dat liep niet haha. Maar das idd ook weer heel wat anders. Elk materiaal is anders en dat vind ik ook zo leuk.
Dankjewelquote:Op zondag 23 maart 2025 14:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Leuk en vrolijk en goed kleurgevoel
De witte zijn wel fijner dan de zwarte vind ik.. heb alleen maar een paar wittequote:Op woensdag 26 maart 2025 18:25 schreef Donna het volgende:
Ik heb de twinmarkers van de Action geprobeerd. Best nice!
Zijn die dan niet streperig? De meeste waterbasis markers strepen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 18:40 schreef Lovely het volgende:
[..]
De witte zijn wel fijner dan de zwarte vind ik.. heb alleen maar een paar witte
Juist de zwarte volgens mij..quote:Op woensdag 26 maart 2025 18:41 schreef Donna het volgende:
[..]
Zijn die dan niet streperig? De meeste waterbasis markers strepen.
Zal morgen beide eens testen danquote:
Haaaaa, wat een top vergelijking. Ja die middelste op dat gewone printerpapier, dat vind ik echt mooi!!quote:Op donderdag 27 maart 2025 09:01 schreef Morri2 het volgende:
Ik heb zowel wat witte als zwarte Twinmarkers van de Action: Nog maar eens een vergelijking.
Op papier van de Action, speciaal voor alcoholmarkers:
[ afbeelding ]
De achterkant van dat papier:
[ afbeelding ]
Dan op standaard printerpapier:
[ afbeelding ]
De achterkant van dat papier:
[ afbeelding ]
Ik heb intussen een setje Ohuhu markers besteld, op alcoholbasis. Ik wilde daar toch meer mee, zeker ook in combinatie met kleurpotloden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En ja dit heeft niet met kleuren te maken. Alleen we zijn zo aan de klets over materiaal dat ik eventjes dit probeersel wilde delen
Morgen, als het goed is!quote:Op dinsdag 1 april 2025 19:33 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Donna, zijn je Prismas er al bijna? Ben erg benieuwd hoe ze bevallen....
Verder niet jaloers hoor![]()
quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jeeeej! Heel Fok is nieuwsgierig naar jouw review![]()
Neeeeeeequote:
Amazonquote:Op woensdag 2 april 2025 20:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh nee... de winkel al gemaild?
Ik duim voor je potloden!quote:Op woensdag 2 april 2025 20:20 schreef Donna het volgende:
[..]
Amazon
Als ik het 10 april niet heb, kan ik een refund aanvragen. Maar ik wil gewoon m'n potloden.
Er stond dagenlang aankomst 2 april. En dat is nu ineens verandert. Had al gezien dat de tracking niet zoveel meer deed, maar goed.
Afwachten.
Misschien worden ze door de tranen wat zachterquote:Op woensdag 2 april 2025 22:08 schreef Donna het volgende:
Hahaha. Ja als ze nu niet buttery zijn is het dubbel huilen.
Yes! Buttery is comingquote:Op zaterdag 5 april 2025 13:14 schreef Donna het volgende:
Ze zijn bij het DHL punt! Ineens gisteren weer beweging!
Ja mijn weekend was super druk, maar ik hoop vanavond even wat te doen en te vergelijken met de polychromos ook.quote:Op zaterdag 5 april 2025 13:42 schreef TolstoiFan het volgende:
![]()
![]()
![]()
Dussuh, volgende week een buttery review???
Ik ben benieuwd! We kunnen hier de spanning haast niet aan!quote:Op maandag 7 april 2025 12:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja mijn weekend was super druk, maar ik hoop vanavond even wat te doen en te vergelijken met de polychromos ook.
Goede review!quote:Op maandag 7 april 2025 20:49 schreef Donna het volgende:
Ik heb even een vluchtig testje gedaan op cheap ass printer papier. Ik kon niet zo snel vergelijkbare kleuren vinden, dus de test is niet 100%, maar ik kon wel even voelen.
[ afbeelding ]
Wat me opviel;
Prisma is idd erg zacht en buttery. Het lood kruimelt ook een beetje en omdat ze zo zacht en buttery zijn, gaat het potlood denk ik ook snel op. Veel slijpen verwacht ik en de punt ben je ook zomaar kwijt. Je hoeft weinig druk te zetten voor een goede kleur afgifte.
Hoe buttery ze zijn, verschilt wel per potlood. Het paarse hartje bijv. ging me moeilijker af dan het roze bloemetje en de oranje strepen.
De kleur van het potlood geeft niet helemaal de kleur op het papier weer, dat wordt dus altijd swatchen voor de tijd.
Bij Polychromos vind ik dat dan wel weer beter. De kleur die ik uit de doos haal, is vrijwel hetzelfde op papier.
Op het eerste gezicht knalt Prisma meer en gemakkelijker van het papier af. Ben heel benieuwd op ander papier en hoe het in een kleurboek gaat. En hoe vaak ik moet slijpen. Want buttery zijn ze zeker.
Buttery.
Ja en nee. Bij pastelpotloden komt dat dacht ik doordat er heeeeeel weinig bindmiddel in het lood zit. Daardoor wordt het kruimelig of poederig. En is het ook een fragiel product, met gebruiksaanwijzing. Inderdaad niet buttery.quote:Op maandag 7 april 2025 21:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
@:Donna is het trouwens kruimelig zoals ook pastelpotloden zijn? Dat vind ik juist niet buttery
Ik snap hem!quote:Op maandag 7 april 2025 21:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja en nee. Bij pastelpotloden komt dat dacht ik doordat er heeeeeel weinig bindmiddel in het lood zit. Daardoor wordt het kruimelig of poederig. En is het ook een fragiel product, met gebruiksaanwijzing. Inderdaad niet buttery.
Bij Prisma's komt het door de wax.
Dusja wel beide kruimels, maar dus niet omdat het hetzelfde werkt.
Is ik dit zo zie en lees dan denk ik dat ik het toch bij de poly's houd. De prisma's zijn een stuk duurder, en ik lees/hoor vaker dat ze sneller 'op' zijn. En de poly's bevallen verder prima.quote:Op maandag 7 april 2025 20:49 schreef Donna het volgende:
Ik heb even een vluchtig testje gedaan op cheap ass printer papier. Ik kon niet zo snel vergelijkbare kleuren vinden, dus de test is niet 100%, maar ik kon wel even voelen.
[ afbeelding ]
Wat me opviel;
Prisma is idd erg zacht en buttery. Het lood kruimelt ook een beetje en omdat ze zo zacht en buttery zijn, gaat het potlood denk ik ook snel op. Veel slijpen verwacht ik en de punt ben je ook zomaar kwijt. Je hoeft weinig druk te zetten voor een goede kleur afgifte.
Hoe buttery ze zijn, verschilt wel per potlood. Het paarse hartje bijv. ging me moeilijker af dan het roze bloemetje en de oranje strepen.
De kleur van het potlood geeft niet helemaal de kleur op het papier weer, dat wordt dus altijd swatchen voor de tijd.
Bij Polychromos vind ik dat dan wel weer beter. De kleur die ik uit de doos haal, is vrijwel hetzelfde op papier.
Op het eerste gezicht knalt Prisma meer en gemakkelijker van het papier af. Ben heel benieuwd op ander papier en hoe het in een kleurboek gaat. En hoe vaak ik moet slijpen. Want buttery zijn ze zeker.
Buttery.
Ja... ben niet meer lekker over die potlodenquote:Op dinsdag 8 april 2025 08:55 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Is ik dit zo zie en lees dan denk ik dat ik het toch bij de poly's houd. De prisma's zijn een stuk duurder, en ik lees/hoor vaker dat ze sneller 'op' zijn. En de poly's bevallen verder prima.
Als je ze in Nederland haalt in een set wel idd. Ik had nu een aanbieding op Amazon.com waardoor ze goedkoper waren dan Polychromos. Helemaal omdat de Poly's 120 in de set hebben en de Prisma's 150.quote:Op dinsdag 8 april 2025 08:55 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Is ik dit zo zie en lees dan denk ik dat ik het toch bij de poly's houd. De prisma's zijn een stuk duurder, en ik lees/hoor vaker dat ze sneller 'op' zijn. En de poly's bevallen verder prima.
Naja, weet je, het zijn gebruiksvoorwerpen. Die morgen opraken! En je kan potloden los kopen, dus het valt wel meequote:Op dinsdag 8 april 2025 09:03 schreef Donna het volgende:
[..]
Als je ze in Nederland haalt in een set wel idd. Ik had nu een aanbieding op Amazon.com waardoor ze goedkoper waren dan Polychromos. Helemaal omdat de Poly's 120 in de set hebben en de Prisma's 150.
Misschien gebruik ik ze wel gewoon door elkaar, want schijnbaar kan je met zoveel kleuren, alsnog veel kleurverschil hebben.![]()
![]()
En als je losse potloden nodig hebt zijn Prisma's in NL trouwens ook een stuk goedkoper dan de Polychromos. Maar goed, als ze 3x zo snel op gaan, maakt dat weer weinig uit.
Het is je niet gegund hequote:Op zondag 13 april 2025 14:25 schreef Donna het volgende:
Nee ik ben mijn puntenslijper kwijt en ik heb een nieuwe besteld en dat pakket is kwijt, dus nog een nieuwe besteld en hopelijk komt er maandag dan echt een nieuwe.![]()
Maar was eigenlijk wel van plan om zo nog even te proberen, maar halverwege stoppen omdat je niet kan slijpen is zo klote.
ALles kwijt bij Donna, hopelijk komt de nieuwe maandagquote:Op zondag 13 april 2025 14:25 schreef Donna het volgende:
Nee ik ben mijn puntenslijper kwijt en ik heb een nieuwe besteld en dat pakket is kwijt, dus nog een nieuwe besteld en hopelijk komt er maandag dan echt een nieuwe.![]()
Maar was eigenlijk wel van plan om zo nog even te proberen, maar halverwege stoppen omdat je niet kan slijpen is zo klote.
Wat heb jij een betoverend adres dan. Alles verdwijnt magischquote:Op maandag 14 april 2025 20:32 schreef Donna het volgende:
Ha. Hij is boven water en vandaag bezorgd.
Maar goed ook, want de nieuwe die ik zou krijgen van een andere webwinkel is, jullie raden het al, kwijt!
Haha. Nou andere dingen komen prima aan, maar op deze potloden en de slijper zit een vloek denk ik.quote:Op maandag 14 april 2025 20:56 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Wat heb jij een betoverend adres dan. Alles verdwijnt magisch
En zijn ze buttery genoeg? (De potloden, niet de slijper)
Hahaha omdat je ons jaloers maakt....karmaquote:Op maandag 14 april 2025 21:00 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha. Nou andere dingen komen prima aan, maar op deze potloden en de slijper zit een vloek denk ik.![]()
Ik ga zo eventjes kleuren.
Ooooh ziet er goed uit!quote:Op maandag 14 april 2025 22:33 schreef Donna het volgende:
[ afbeelding ]
Per blad gaat het blenden beter haha. Joepie!
Dankjewel, ja ik ben er tot dusver blij mee. Denk dat ik ze met Polychromos gewoon door elkaar ga gebruiken. En ik heb nog iets leuks gekocht voor mezelf! Even zoeken.quote:Op maandag 14 april 2025 22:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ooooh ziet er goed uit!
Toffe potloden dus
En handige jij!
Jaaaaa niks kan de polychromos verslaanquote:Op dinsdag 15 april 2025 08:52 schreef Donna het volgende:
[..]
Dankjewel, ja ik ben er tot dusver blij mee. Denk dat ik ze met Polychromos gewoon door elkaar ga gebruiken. En ik heb nog iets leuks gekocht voor mezelf! Even zoeken.
Ah nou wat lief. Ik doe dit echt voor het eerst zo. Maar vind het wel echt heel leuk!quote:Op dinsdag 15 april 2025 21:44 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Je weet dat je veel talent hebt, toch?
Neuh niet lief, maar eerlijkquote:Op dinsdag 15 april 2025 21:47 schreef Donna het volgende:
[..]
Ah nou wat lief. Ik doe dit echt voor het eerst zo. Maar vind het wel echt heel leuk!![]()
En het gaat best lekker.
De stam van de palmboom is met Poly's en dat vergt wel echt heel veel werk om daar wat mee te kunnen, vind ik tenminste. Je kan wel lekker lang doorgaan met laagjes en opbouwen en zo nog heel lang veranderingen aanbrengen.quote:Op woensdag 16 april 2025 15:52 schreef TolstoiFan het volgende:
Wow, @:Donna, wat mooi! Ik ben het eens met @:ChildoftheStars, je hebt talent.
Hoe pak je dat nou aan? Want als ik zoiets voor het eerst probeer, dan wordt het niet zo mooi.
Is dit alleen met Prisma's of ook met Poly's?
En dank ook voor de tip van dat boek van Lieve Merlijn. Die gaat op mijn lijstje! Heb je hem al in huis? Wat voor dingen staan er zoal in?
Herkenbaar wel...quote:Op woensdag 16 april 2025 19:47 schreef TolstoiFan het volgende:
Ik vind het knap hoor dat je zo het diepe inspringt en gewoon maar begint. Ik lijd erg aan analysis paralysis, waardoor ik teveel nadenk en niet durf te beginnen.
Mooi!quote:Op maandag 14 april 2025 22:33 schreef Donna het volgende:
[ afbeelding ]
Per blad gaat het blenden beter haha. Joepie!
Ik was eigenlijk wel heel druk de afgelopen tijd, maar ik ga er gauw weer voor zitten. Heb nog even een mandala ingekleurd en ben er echt heel erg blij mee. Vind ze zeker fijner dan m'n Polychromos, maar ze slijten wel echt heel snel.quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:28 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Donna, heb je al verder gekleurd met je Prisma's? Hoe bevallen ze na een paar weken?
Ik ga binnenkort naar een workshop oefenen met de Pitt Pastels van Faber Castell.
Prisma's blijven ook wel trekken, maar ik wil ze eerst eens proberen voordat ik een set koop. We waren afgelopen week in Duitsland, maar heb daar geen winkel gevonden, die ze verkocht.
Oh ja dat is ook handigquote:Op vrijdag 9 mei 2025 11:52 schreef Donna het volgende:
Ik heb zo'n 'map' gekocht waar ze in kunnen, maar durf het ook nog niet aan.
Ik vind potjes zo onhandig met opbergen. Tenzij je ze kan laten staan. Maar ik kleur beneden aan tafel, dus dat gaat niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:00 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Oh ja dat is ook handig
Alleen 150 kleuren holbein en 90 irojiteb en 120 polychromos en een 36 posca... dan heb je potjes nodig
(En dan nog pastelpotlood en twee soorten aquarelpotlood)
(En nog wat losse potloden van voor ik probeerde te leren tekenen en alleen kleurde)
Dus tja... potjes
Snap ik... mijn hobbykamer heeft een acht personen eettafel als bureau... dus dat probleem heb ik nietquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:03 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik vind potjes zo onhandig met opbergen. Tenzij je ze kan laten staan. Maar ik kleur beneden aan tafel, dus dat gaat niet.
Ja heerlijk is dat. Heb je niet altijd de neiging om gewoon in je woonkamer te gaan zitten? Dat heb ik wel. Ik zie mezelf echt niet in een aparte kamer zitten. Vroegah had ik ook een hobbykamer, heb er 3x gezeten ofzo, zit veel liever in de reuring van de woonkamer denk ik.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:10 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Snap ik... mijn hobbykamer heeft een acht personen eettafel als bureau... dus dat probleem heb ik niet
Nee de woonkamer is voor schermstaren en puzzelenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja heerlijk is dat. Heb je niet altijd de neiging om gewoon in je woonkamer te gaan zitten? Dat heb ik wel. Ik zie mezelf echt niet in een aparte kamer zitten. Vroegah had ik ook een hobbykamer, heb er 3x gezeten ofzo, zit veel liever in de reuring van de woonkamer denk ik.
Ja das waar. Zou kunnen, iedereen z'n voorkeuren natuurlijk haha. Ik moet nog eens naar IKEA of online bestellen. Even een Kallax van 2 hoog erbij. Naast de Kallax van 3 hoog. Dan kan daar wat extra spul in.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee de woonkamer is voor schermstaren en puzzelen
En geen grote tafel daar
In de keuken wel een grote tafel, maar dat is de keuken
Ik ben dol op mijn hobbykamer en zit er de hele dag
Misschien omdat ik alleen ben? Dan maakt het niet uit dat de hobbykamer een aparte plek is?
Elke ruimte bij mij heeft echt een specifieke functie
Klinkt goed!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:21 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja das waar. Zou kunnen, iedereen z'n voorkeuren natuurlijk haha. Ik moet nog eens naar IKEA of online bestellen. Even een Kallax van 2 hoog erbij. Naast de Kallax van 3 hoog. Dan kan daar wat extra spul in.
En maandag eindelijk m'n vaste trap naar zolder.
Ach we hebben het over de plek waarop we bezig zijn met potlodenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:22 schreef Donna het volgende:
Dat was heel random. Ik dacht nog een beetje dat we in de SC zaten haha. Nouja, Dot is niet zo streng.
Super cool! En niet miepen over die sterren, die maken het afquote:Op zondag 11 mei 2025 13:28 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb net even de Galaxy background geoefend. Vind het wel tof (let niet op de crappy sterren)
[ afbeelding ]
En ik ben vergeten te schrijven welke kleuren ik gebruikt heb, ook lekker handig![]()
Stabilo misschien?quote:Op zondag 11 mei 2025 13:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
In de categorie domme vragen en offtopic: voor het zoontje van een vriendin heb ik een kleurboek gekocht en ik zoek budgetkleurpoten (liefst een lekkere grote doos). Ze hoeven niet perfect te zijn, maar wel wat meer kleur geven dan die van de action.
Heeft iemand tips?
Bruynzeel oid?
En nu weer over naar de volwassenen, sorry!
Doet me een beetje denken aan zo'n "polly pocket " van vroeger.quote:Op zondag 11 mei 2025 15:15 schreef IJsdraakje het volgende:
En ik kleur ook af en toe.![]()
[ afbeelding ]
Klopt, is een boek met Polly Pocket als thema.quote:Op zondag 11 mei 2025 15:19 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Doet me een beetje denken aan zo'n "polly pocket " van vroeger.
Mooi gedaan
Ah dan is het boek geslaagdquote:Op zondag 11 mei 2025 15:20 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Klopt, is een boek met Polly Pocket als thema.Ben nu met een paddenstoel bezig.
Stabilo wilde ik ook noemen. Voor welke leeftijd zoek je?quote:Op zondag 11 mei 2025 13:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
In de categorie domme vragen en offtopic: voor het zoontje van een vriendin heb ik een kleurboek gekocht en ik zoek budgetkleurpoten (liefst een lekkere grote doos). Ze hoeven niet perfect te zijn, maar wel wat meer kleur geven dan die van de action.
Heeft iemand tips?
Bruynzeel oid?
En nu weer over naar de volwassenen, sorry!
Vijfjarig kindquote:Op zondag 11 mei 2025 17:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
Stabilo wilde ik ook noemen. Voor welke leeftijd zoek je?
Stabilo Trio wordt hier door zowel mijn 2jarige als de 7jarige gebruikt. Ik heb ook de gewone zeskantige stabilo color liggen maar vooralsnog heeft mijn oudste de voorkeur voor de trio's.
Ik zit ook liever in de woonkamer dan in de hobby/werkkamer. Die kamer is meer een opslag geworden voor mijn hobby's en waar ik kan werken.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 12:11 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja heerlijk is dat. Heb je niet altijd de neiging om gewoon in je woonkamer te gaan zitten? Dat heb ik wel. Ik zie mezelf echt niet in een aparte kamer zitten. Vroegah had ik ook een hobbykamer, heb er 3x gezeten ofzo, zit veel liever in de reuring van de woonkamer denk ik.
Te herkenbaar dit.quote:Op maandag 12 mei 2025 08:17 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik zit ook liever in de woonkamer dan in de hobby/werkkamer. Die kamer is meer een opslag geworden voor mijn hobby's en waar ik kan werken.
Hahaha herkenbaar!quote:Op maandag 12 mei 2025 08:17 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Ik zit ook liever in de woonkamer dan in de hobby/werkkamer. Die kamer is meer een opslag geworden voor mijn hobby's en waar ik kan werken.
Tof! Irl?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:05 schreef TolstoiFan het volgende:
Vandaag was ik bij een workshop met Pitt Pastelpotloden van Faber Castell. Het was echt leuk. Het projectje niet afgekregen, dus ik heb de potloden, die er voor nodig waren maar gekocht.
Kan ik het project afmaken en nog een paar keer proberen en kijken of het steeds beter wordt.
Tof! Klinkt heel leerzaam, maar ook gezelligquote:Op zaterdag 17 mei 2025 21:13 schreef TolstoiFan het volgende:
Ja, was inderdaad irl. Gegeven door een vrouw, die dergelijke workshops geeft namens Faber Castell. Ik had ook al eens een workshop Polychromos bij haar gedaan. Deze workshop was wel korter (1,5 uur), maar heeft me zeker enthousiaster gemaakt voor pastelpotloden.
Ben trouwens benieuwd wat je van haar cursussen vindt. Welke heb je gekregen?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 19:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Cursussen van Leontien van Vliet gekregen
Dus mijn polychromos krijgen weer aandacht
Sowieso nog twee tekeningen die ik moet inkleuren
Hoort hier niet helemaal... ach... het enige verschil is dat ik mijn eigen kleurplaat teken
De twee met kleurpotloden (dieren en vogels (ja ik weet het; vogels zijn ook dieren. Alleen zo heten die cursussen)).quote:Op zondag 18 mei 2025 09:30 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Ben trouwens benieuwd wat je van haar cursussen vindt. Welke heb je gekregen?
Ik heb in april overwogen om een abonnement op haar Drawing Club te nemen, maar uiteindelijk besloten om eerst maar eens zelf wat meer te proberen.
Je hebt goed gewerkt met contrast en schaduwwerking. Ziet er echt super goed uitquote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb net een kleurplaat afgemaakt. Echt superleuk, verslavend ook! Nog veel te leren, maar ik ben er wel een beetje trots op![]()
[ afbeelding ]
Thanks!quote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:15 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Je hebt goed gewerkt met contrast en schaduwwerking. Ziet er echt super goed uit
Ohh erg schattigquote:Op vrijdag 23 mei 2025 16:08 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb net een kleurplaat afgemaakt. Echt superleuk, verslavend ook! Nog veel te leren, maar ik ben er wel een beetje trots op![]()
[ afbeelding ]
Tip! Talens Toned Paper (warm & cold) is 15¤ en je hebt dan 50 bladen.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:15 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Sunshine1982, goed gedaan en het resultaat is mooi geworden!
Ik heb gister mijn projectje van de workshop pastelpotloden afgemaakt. Het resultaat is best OK. Meteen wilde ik hem nog een keer maken, maar dan op ander papier. Dat werkte echt totaal niet, dus die heb ik meteen in de vuilnisbak gekieperd.
Conclusie: pastelpotloden zijn leuk om mee te werken, maar je hebt wel echt de goede ondergrond nodig (pastelmat). Je komt relatief snel tot een resultaat en bij een foutje is het ook nog aardig te herstellen, want op de pastelmat kun je flink wat laagjes kwijt. Ook licht over donker werkt goed.
Bij Bol zijn de Pitt Pastelpotloden nu in de aanbieding van ¤ 107 naar ¤ 85. En ik heb nog een Bolkaart liggen van ¤ 50, dus ik ben in dubio. Heb ook al een winkel in de buurt van mijn werk gevonden waar de pastelmat in de aanbieding is, scheelt ook ¤ 10-¤ 15 per pak van 12 bladen (afhankelijk van het formaat)![]()
![]()
Het enige waar ik bang voor ben als ik die potloden bij Bol bestel, dat ze door de brievenbus gesmeten worden en daardoor de kern breekt, want het zijn wel tere potloden.
Zou je het misschien willen delen? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet qua kleur. Hoeft uiteraard niet als je het niet wiltquote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:15 schreef TolstoiFan het volgende:
@:Sunshine1982, goed gedaan en het resultaat is mooi geworden!
Ik heb gister mijn projectje van de workshop pastelpotloden afgemaakt. Het resultaat is best OK. Meteen wilde ik hem nog een keer maken, maar dan op ander papier. Dat werkte echt totaal niet, dus die heb ik meteen in de vuilnisbak gekieperd.
Conclusie: pastelpotloden zijn leuk om mee te werken, maar je hebt wel echt de goede ondergrond nodig (pastelmat). Je komt relatief snel tot een resultaat en bij een foutje is het ook nog aardig te herstellen, want op de pastelmat kun je flink wat laagjes kwijt. Ook licht over donker werkt goed.
Bij Bol zijn de Pitt Pastelpotloden nu in de aanbieding van ¤ 107 naar ¤ 85. En ik heb nog een Bolkaart liggen van ¤ 50, dus ik ben in dubio. Heb ook al een winkel in de buurt van mijn werk gevonden waar de pastelmat in de aanbieding is, scheelt ook ¤ 10-¤ 15 per pak van 12 bladen (afhankelijk van het formaat)![]()
![]()
Het enige waar ik bang voor ben als ik die potloden bij Bol bestel, dat ze door de brievenbus gesmeten worden en daardoor de kern breekt, want het zijn wel tere potloden.
Als ik zou weten hoequote:Op zaterdag 24 mei 2025 11:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Zou je het misschien willen delen? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet qua kleur. Hoeft uiteraard niet als je het niet wilt
Dank voor de tip! Het liefst zou ik dat dus eerst proberen, voordat ik zo'n set koop en het dan niets is.quote:Op zaterdag 24 mei 2025 10:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Tip! Talens Toned Paper (warm & cold) is 15¤ en je hebt dan 50 bladen.
Ik gebruik kleurpotlood voornamelijk. Ik heb goedkoop "pastelmat" van acht euro. Raad ik je niet aan. Gebruik ik nu voor gouache. Is het wel geschikt voorquote:Op zaterdag 24 mei 2025 12:27 schreef TolstoiFan het volgende:
[..]
Dank voor de tip! Het liefst zou ik dat dus eerst proberen, voordat ik zo'n set koop en het dan niets is.
Een paar weken terug heb ik ook een blok beter papier gekocht, maar daar ben ik nu ik aan het proberen ben toch niet zo happy mee. Ik vind het ook zonde om dan 50 bladen te kopen, waar je vervolgens niets mee doet.
Wat wel jammer is bij al die Art Supply winkels waar ik ben geweest, dat ze nergens proefsetjes met verschillende soorten papier te koop hebben. Dan kun je laagdrempelig kijken wat je fijn vindt, zonder eerst van allerlei merken blokken papier te kopen, waarvan de helft of meer mogelijk niet bevalt.
Ik sla deze tip in ieder geval op, want scheelt behoorlijk met de pastelmat (25 euro voor 12 bladen 18*24 cm, in de aanbieding nu gevonden voor 14 euro).
Welke materialen gebruik jij op dit papier?
Een foto delen?quote:
Komt wel goedquote:Op zondag 25 mei 2025 14:43 schreef TolstoiFan het volgende:
![]()
Heb net de pastelpotloden van Faber Castell besteld!!!
Nu maar hopen dat ze niet te hard door de brievenbus worden gegooid
Wauw! Heb je dat helemaal zelf getekend ook?quote:Op woensdag 28 mei 2025 15:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Zo, ik ben ook even aan het inkleuren geweest
(eigen tekening)
Nog niet af, schaduwen/pot/highlights... maar de snoepjes zijn wel klaar.
[ afbeelding ]
Yesquote:Op woensdag 28 mei 2025 15:51 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Wauw! Heb je dat helemaal zelf getekend ook?
Mooi Childquote:Op woensdag 28 mei 2025 15:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Zo, ik ben ook even aan het inkleuren geweest
(eigen tekening)
Nog niet af, schaduwen/pot/highlights... maar de snoepjes zijn wel klaar.
[ afbeelding ]
Ik voel me aangesproken. Dus dank je welquote:Op donderdag 29 mei 2025 19:27 schreef TolstoiFan het volgende:
Wat knap getekend! En mooi ingekleurd!
Inmiddels zijn mijn Pitt Pastels binnen, erg blij mee. Ik heb er ook maar Pastelmat bij gekocht en heb vandaag het projectje van de workshop nog eens gedaan, maar dan wat groter. Ben nog niet klaar, want ik ben ook nog bezig geweest met de Polychromos.
Ik moet het echt vaker gaan doen, want ik merk dat het voor mij erg ontspannend is.
Dat heb ik idd ook gehoord over pastelmat. Alleen het is me nu nog te duur. Wil eerst beter wordenquote:Op vrijdag 30 mei 2025 15:13 schreef TolstoiFan het volgende:
Pastelmat is wel echt ideaal voor pastelpotloden. Ik heb verschillende soorten papier geprobeerd nu, maar op pastelmat zijn de kleuren mooi, je kunt makkelijk dingen corrigeren en de pastelpotloden worden goed opgenomen door het papier, waardoor je dus minder "gruis" van de potloden komt. Het veegt ook minder uit als je erover heen gaat in vergelijking met ander papier (veegt nog steeds wel hoor, maar minder).
Enige nadeel is dat het dus vreselijk duur is....
Het schijnt dat je er ook met Polychromos goed op kan werken. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik kom net op internet een pastelworkshop tegen morgen, vlakbij waar ik woon. Ik heb geïnformeerd of er nog plek is, dus even afwachten.
Wat fijn dat je heen kanquote:Op vrijdag 30 mei 2025 17:25 schreef TolstoiFan het volgende:
Er was nog plek, dus morgen weer een pastelworkshop. Zin in.
Ontzettend hard zou ik niet willen zeggen, ligt natuurlijk ook aan hoe groot je werkt. Ik heb nu alleen nog kleine werkjes gemaakt, het viel me mee. Maar ze slijten wel sneller dan de Polys op papier.
Als ik wat meer ermee ga werken, zal ik het wel ervaren. Ze zijn natuurlijk zachter, dus het zou logisch zijn dat ze sneller slijten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |