quote:
Op zaterdag 8 november 2025 09:24 schreef TolstoiFan het volgende:
Vandaag de hele dag pastelworkshop. De 1e serie van 4 lessen is 3 weken geleden afgerond, nu ben ik begonnen met een 2e serie van 4 lessen. Vorige week gemist, die mag ik vanmiddag inhalen en vanochtend ook nog een sessie.
Ik merk wel dat ik heel erg tegen mezelf aanloop, totale onzekerheid en doemgedachtes en de neiging de handdoek in de ring te gooien

. Eenmaal daar doorheen en met hulp van de docent vind ik het toch wel weer erg leuk. Jammer dat ik thuis bij het oefenen geen docent heb, gister had ik thuis uit pure wanhoop en frustratie bijna al mijn pastelspullen weggegooid

.
Ach wat jammer toch...
Zelfvertrouwen komt al doende joh
En vergeet niet; je bent geen kopieerapparaat. Je laat je inspireren en hebt een eigen hand en stijl.
De enige manier om materiaal te verspillen is door het niet te gebruiken.
"Enjoy the process, skill willen follow"
En ik weet zeker dat je nu al veel skill hebt en een mooie hand. En je kan het echt wel!
Heb je misschien mensen waarmee je samen kan werken? Zelf videobel ik wel met mensen om samen te tekenen (wonen ver uit elkaar). Dan kan je elkaar stimuleren
Ik hoop dat je wat liever voor jezelf kan worden. Herken het wel, aldoende wordt het minder
En nog een tip; zoek tutorial filmpjes op YouTube om mee te doen. Wederom niet kopiëren, maar minder eng dan uit jezelf helemaal doen. Zoek dan wel bij de instellingen op filmpjes langer dan twintig minuten.