SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Mogen we toch wel een beetje trots op zijn. #Omdenkenquote:Op woensdag 30 december 2020 19:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is langzamer dan welk ander beschaafd land dan ook.
https://www.msn.com/nl-nl(...)1cm0re?ocid=msedgntpquote:DEN HAAG (ANP) - Minister Tamara van Ark (Medische Zorg) roept mensen op met de jaarwisseling thuis te blijven, om te zorgen dat de zorg niet nog zwaarder onder druk komt te staan.
Van Ark zegt zich grote zorgen te maken over de druk op ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Verschillende instellingen gaven aan dat zelfs kritieke zorg, zoals kankeroperaties, in gevaar komt door het hoge aantal coronapatiënten. Deze week werden zelfs militairen ingezet om de ergste nood te lenigen.
"Ik roep heel Nederland op: houd je aan de maatregelen zodat de instroom in de ziekenhuizen naar beneden kan", aldus Van Ark. "Ga met z’n tweeën op de bank zitten, doe een spelletje. Ga niet naar buiten."
Maar hee, wel zeer zorgvuldig. In tegenstelling tot de beunhazen in de rest van Europaquote:Op woensdag 30 december 2020 19:13 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Mogen we toch wel een beetje trots op zijn. #Omdenken
Of ze hebben een groot vertrouwen in de Nederlandse samenleving: Dat we snappen dat we nu thuis moeten blijven om te voorkomen dat we elkaar ziek maken.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:14 schreef Confetti het volgende:
Ze kan de pot op. Er is geen wettelijke verplichting, terwijl ze die wel kunnen opleggen, dus ze hebben ook niet het morele gezag om dit soort dingen te vragen. Kennelijk is het ze niet ernstig genoeg.
Als je dat vertrouwen na 9 maanden crisis nog steeds hebt vind ik dat vrij naïef.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:18 schreef Fred het volgende:
[..]
Of ze hebben een groot vertrouwen in de Nederlandse samenleving: Dat we snappen dat we nu thuis moeten blijven om te voorkomen dat we elkaar ziek maken.
quote:De technisch manager kan er niet mee zitten dat Spahn door zijn toedoen gisteren in zijn hemd stond en dat Duitsland een modderfiguur sloeg op het Europese politieke toneel. ,,We werken hier voor onze bevolking, voor de mensen die in de Harz wonen, niet voor individuele politici die een startschot willen geven of een lintje willen doorknippen. Dat is onze plicht.’’
De vaccinatiechef ziet geen enkele aanleiding voor het organiseren van ‘zo’n ceremonie’ voorafgaand aan de vaccinatiecampagne. Nog minder is een persconferentie in zijn ogen een reden om het vaccin een dag vast te houden. ,,We zien de grote wens van bewoners en medewerkers van bejaarden- en verpleeghuizen om ingeënt te worden en dan zouden ze een dag moeten wachten terwijl iedereen ervan overtuigd is dat er geen tijd verloren mag gaan? Dat valt niet uit te leggen”, zegt Kramer.
De vaccinatiechef verwerpt de kritiek aan zijn adres dan ook. ,,Ik vraag me af waarom niemand anders bereid was dezelfde beslissing te nemen en meteen te beginnen met inenten zodra het vaccin ter plaatse was.’’
Dat kan je toch prima verzetten?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:18 schreef capricia het volgende:
Moest gisteren naar de notaris. Ik had weinig keus.
Ook daar kan je je afspraak toch verzetten?quote:Volgende week tandarts, ook niet zonder risico.
Helaas kunnen ze het feit dat ze het bijna een jaar lang gedownplayed hebben en steeds weer onbegrijpelijke uitzonderingen toelieten niet ongedaan maken. Bij een aanzienlijk deel van de bevolking is de boodschap blijven hangen dat 'je een beetje aan de maatregelen houden' goed genoeg is.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:18 schreef Fred het volgende:
[..]
Of ze hebben een groot vertrouwen in de Nederlandse samenleving: Dat we snappen dat we nu thuis moeten blijven om te voorkomen dat we elkaar ziek maken.
Misschien kunnen wij Immo ook een weekje lenen?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:22 schreef Scrummie het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)dsminister~ae1e265a/ 2 dagen oud artikel, dus waarschijnlijk al voorbij gekomen maar;
[..]Wat een baas.
En het is ook gewoon zo, zo snel als mogelijk beginnen. Als er nu een bericht komt dat als je morgen niet begint met vaccineren je geen enkele nieuwe levering meer krijgt (dat gaat niet gebeuren natuurlijk, maar stel dat) beginnen we morgen met vaccineren in Nederland. Het zal allemaal niet het meest efficiënt zijn, het zal niet 100% optimaal gebeuren, maar ik weet echt zeker dat het goed zou gebeuren want zo ingewikkeld is het allemaal niet. Wees creatief.
Ik ben allang weer vergeten dat je met maximaal 2 personen op straat mag. Het schoot me laatst weer te binnen. Mensen hebben het gevoel van "er is een lockdown" maar daar blijft het bij, voor de rest gaat iedereen gewoon zijn gang tot op zekere hoogte. Het werkt gewoon niet, niet voor zo'n lange tijd. In maart was het prima, maar nu gaat het gewoon niet meer.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Helaas kunnen ze het feit dat ze het bijna een jaar lang gedownplayed hebben en steeds weer onbegrijpelijke uitzonderingen toelieten niet ongedaan maken. Bij een aanzienlijk deel van de bevolking is de boodschap blijven hangen dat 'je een beetje aan de maatregelen houden' goed genoeg is.
Je kan als individu ook de afweging maken of je bezoek een besmetting en mogelijke dood van iemand waard is?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:28 schreef Celestien het volgende:
Mja, als je niet wil dat mensen bij elkaar op bezoek gaan, dan moet je dat opnemen in je maatregelen. Uitzonderingen daargelaten.
In het begin hadden we volgens mij Groningen als uitzondering qua testbeleid afweek van het landelijke beleid en daar was De Jonge ook niet blij mee meen ik mij te herinneren.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Misschien kunnen wij Immo ook een weekje lenen?
Dan had ik en een groep anderen een serieus financieel probleem gehad. Als de notaris na 31-12 plaats had moeten vinden.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:26 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat kan je toch prima verzetten?
Als je in quarantaine of het ziekenhuis zat had je ook niet gekund.
[..]
Ook daar kan je je afspraak toch verzetten?
Keuzes... Voor al die mensen is geld belangrijker dan gezondheid?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:31 schreef capricia het volgende:
Dan had ik en een groep anderen een serieus financieel probleem gehad. Als de notaris na 31-12 plaats had moeten vinden.
Ja die kregen het ergste verwijt wat denkbaar is (in de kringen van mensen als Mark en Hugo althans), namelijk dat je 'geen teamplayer' bent.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:30 schreef Scrummie het volgende:
[..]
In het begin hadden we volgens mij Groningen als uitzondering qua testbeleid afweek van het landelijke beleid en daar was De Jonge ook niet blij mee meen ik mij te herinneren.
Het zou toch geweldig zijn als we komende weken ergens berichten krijgen dat ze her en der gewoon al begonnen zijn. Alleen gaat dat hier natuurlijk niet op omdat het nog centraal opgeslagen ligt en maar naar 3 locaties gaat.
Laten jullie je kinderen nog gewoon met elkaar spelen?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Elan het volgende:
http://www.telegraaf.nl/n(...)-zich-onder-kinderen
Oh boy...
Je weet niet waar het over gaat. Mijn moeder zou uit huis gezet worden anders.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Fred het volgende:
[..]
Keuzes... Voor al die mensen is geld belangrijker dan gezondheid?
Notaris is lastig, ja. Ik moest dit voorjaar ineens een erfenis verwerpen en dacht in eerste instantie dat ik daarvoor naar de notaris zou moeten. Gelukkig bleek ik dat ook zelf te kunnen regelen via internet en post.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan had ik en een groep anderen een serieus financieel probleem gehad. Als de notaris na 31-12 plaats had moeten vinden.
Dus dat was niet 'prima' te verzetten.
Ja, dat kun je.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:30 schreef Fred het volgende:
[..]
Je kan als individu ook de afweging maken of je bezoek een besmetting en mogelijke dood van iemand waard is?
Ik heb ze niet mijn neefjes spelen wel met andere kinderen gewoon, dat kan dus ook niet meer nu.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Laten jullie je kinderen nog gewoon met elkaar spelen?
Zit in deze hoek ja. Een erfenis kwestie die afgehandeld moet worden. Verzetten na 31-12 is geen optie.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Notaris is lastig, ja. Ik moest dit voorjaar ineens een erfenis verwerpen en dacht in eerste instantie dat ik daarvoor naar de notaris zou moeten. Gelukkig bleek ik dat ook zelf te kunnen regelen via internet en post.
De basisscholen blijven nog wel even dicht dus..quote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Elan het volgende:
Oh boy...
En dan die achterlijke bonus van 1000,-quote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Evertjan het volgende:
ik maak mij echt zorgen om al die hardwerkende mensen in de ziekenhuizen![]()
Waarom heeft de overheid deze sector zo slecht behandeld de laatste jaren
Jazeker, ik ben echt niet van plan ze tot minimaal Pasen te isoleren. Ze hebben al geen school dus spelen en afspreken gaan we echt niet verbieden.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:34 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan vervolgens even later; in koor 'testen testen testen testen!'.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:34 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ja die kregen het ergste verwijt wat denkbaar is (in de kringen van mensen als Mark en Hugo althans), namelijk dat je 'geen teamplayer' bent.
Er komen hier al geen kinderen meer spelen, en ze gaat ook nergens heen, sinds maart. Wij nemen geen risico.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Een applausquote:Op woensdag 30 december 2020 19:36 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En dan die achterlijke bonus van 1000,-
Want ze krijgen niks hoor na de 2e golf.
Dat heb ik, behoudens de eerste paar weken van de eerste lockdown, altijd door laten gaan. Niet te doen, zeer ongezond ook. Dochter is enig kind en heeft echt andere kinderen nodig.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ergens snap ik je maar tegelijkertijd als ze elkaar infecteren moet je dat misschien niet doen toch?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:36 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Jazeker, ik ben echt niet van plan ze tot minimaal Pasen te isoleren. Ze hebben al geen school dus spelen en afspreken gaan we echt niet verbieden.
kan ook niet online? Via een Zoom meeting?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Zit in deze hoek ja. Een erfenis kwestie die afgehandeld moet worden. Verzetten na 31-12 is geen optie.
Kunnen ze wel met elkaar spelen dan? Eenzaamheid lijkt me ook niet echt heel gezond...quote:Op woensdag 30 december 2020 19:38 schreef Celestien het volgende:
[..]
Er komen hier al geen kinderen meer spelen, en ze gaat ook nergens heen, sinds maart. Wij nemen geen risico.
Omdat velen al die jaren op de VVD hebben gestemd en daar aankomende verkiezingen gewoon mee doorgaan. We krijgen de regering die we verdienen wat dat betreft.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Evertjan het volgende:
ik maak mij echt zorgen om al die hardwerkende mensen in de ziekenhuizen![]()
Waarom heeft de overheid deze sector zo slecht behandeld de laatste jaren
Nee, eerst nog een paar maanden basisschoolkinderen met mondkapjes laten rondlopen en regelmatig testen.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:36 schreef Noek het volgende:
Die scholen blijven nog wel even dicht. Alles blijft nog potdicht. Zo ook de vriezers waar de vaccins in zitten.
Ik hoop dat meer bestuurders boos gaan worden, ik hoop dat meer mensen zich laten horen.
Met ons vaccinatietempo en het uitbreken van de Engelse variant kan het nog wel eens maanden duren deze semi-lockdown.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Ergens snap ik je maar tegelijkertijd als ze elkaar infecteren moet je dat misschien niet doen toch?
Ik ga er ook niet uit dat de huidige situatie tot aan Pasen duurt
Op school, dat kon gelukkig tot de kerst, en buiten. Buiten blijft ook wel doorgaan. Kunt een kind moeilijk opsluiten. Is ook niet wenselijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Kunnen ze wel met elkaar spelen dan? Eenzaamheid lijkt me ook niet echt heel gezond...
Dat neem ik op de koop toe. Zo'n lange tijd geen school en dan ook niet kunnen afspreken is erger dan een besmetting. Dus er wordt volop gespeeld hier.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Ergens snap ik je maar tegelijkertijd als ze elkaar infecteren moet je dat misschien niet doen toch?
Ik ga er ook niet uit dat de huidige situatie tot aan Pasen duurt
Toch wat slecht nieuws voor rokers, die meer ACE2 receptoren zullen hebben https://www.news-medical.(...)CoV-2-to-infect.aspx waar het virus zich qua besmetting erg happy bij voelt.quote:Op woensdag 30 december 2020 16:58 schreef crystal_meth het volgende:
Op woensdag 30 december 2020 16:09 schreef @Mammietje het volgende:
[..]
Dat klinkt wel aannemelijk ja.
Had zoiets eens gelezen en verder eigenlijk nooit meer iets erover.
Owja.... een test onder zorgmedewerkers met nicotinepleisters. Zal dus wel een kern van waarheid in hebben gezeten, anders waren ze daar niet aan begonnen. Maar kan me ook voorstellen dat ze het niet aan de grote klok hangen als roken een verminderde kans geeft op covid.
Ik sluit het niet uit, vooral wegens dat laatste. Bij een pandemie als deze zou je een grote anti-tabak campagne verwachten, omdat je (zonder studies) redelijkerwijze kan veronderstellen dat rokers de zorg extra belasten, maar er wordt integendeel opvallend weinig over gesproken (dat is althans mijn indruk). Overgewicht krijgt veel meer aandacht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Dat vrees ik ook.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met ons vaccinatietempo en het uitbreken van de Engelse variant kan het nog wel eens maanden duren deze semi-lockdown.
Of als persoon dan (be)kijken wat het beste werktquote:Op woensdag 30 december 2020 16:58 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Als een van de laatste vaccineren is een beetje hetzelfde als een oorlog ingaan met fietsen
Terwijl we in slakkentempo vaccinaties gaan zetten.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:43 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Nee, eerst nog een paar maanden basisschoolkinderen met mondkapjes laten rondlopen en regelmatig testen.
Tja die gasten hebben er zelf natuurlijk ook over het algemeen geen last van mochten ze het krijgen.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:44 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat neem ik op de koop toe. Zo'n lange tijd geen school en dan ook niet kunnen afspreken is erger dan een besmetting. Dus er wordt volop gespeeld hier.
We gaan wat dat betreft wel echt een cruciale week tegemoet. De ziekenhuiscijfers zullen volgende week toch wel flink moeten dalen vanwege de lockdown.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:48 schreef VacaLoca het volgende:
Maatregelen worden vast verlengd tot 1 maart. Kan haast niet anders.
Wilde zeggen doe niet zo pessimistisch maar daar zal het waarschijnlijk wel op uitdraaien, al moeten die besmettingen nu toch ook wel een beetje gaan dalen ook qua economische gevolgen anders zal het toch gaan aankomen op een stukje groepsimmuniteit ergens. Tot aan de Pasen lockdown is niet op te brengen.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met ons vaccinatietempo en het uitbreken van de Engelse variant kan het nog wel eens maanden duren deze semi-lockdown.
Haha noem je nou kinderen 'die gasten'?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja die gasten hebben er zelf natuurlijk ook over het algemeen geen last van mochten ze het krijgen.
Ben je niet bang dat ze jullie of opa en/of oma besmetten?
Van dit bericht word je echt niets wijzer. Dit is gewoon een hele korte samenvatting van alles wat we al wisten.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dames en heren, tot zover Hugo de Jonge.
Ja man is vrij gebruikelijk hierquote:Op woensdag 30 december 2020 19:50 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Haha noem je nou kinderen 'die gasten'?
Geeft goed aan dat het RIVM helemaal niet halsstarrig vol wil blijven houden dat 'kinderen niet besmettelijk zijn'* (even ervan uitgaande dat De Jonge deze conclusie niet eigenhandig getrokken heeftquote:Op woensdag 30 december 2020 19:32 schreef Elan het volgende:
Oh boy...
"Uitvoeringstechnisch niet mogelijk" is toch gewoon dure taal voor "slecht voorbereid"?!quote:Op woensdag 30 december 2020 19:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
30 december 2020, toen ze er echt niet meer onder uit konden. Ik las ook dat de daling onder 10-19 jarigen het grootste was. Dus.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geeft goed aan dat het RIVM helemaal niet halsstarrig vol wil blijven houden dat 'kinderen niet besmettelijk zijn'* (even ervan uitgaande dat De Jonge deze conclusie niet eigenhandig getrokken heeft).
Wel zorgwekkend inderdaad.
* Even parafraseren van een veelgebruikte frase hier.
Natuurlijk wel lastig hoe dit te doen met kinderen. Die zijn en stuk kwetsbaarder dan anderen. Onderschat niet het aantal kinderen dat thuis een probleem situatie heeft. En dan zo lang niet op school...quote:Op woensdag 30 december 2020 19:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geeft goed aan dat het RIVM helemaal niet halsstarrig vol wil blijven houden dat 'kinderen niet besmettelijk zijn'* (even ervan uitgaande dat De Jonge deze conclusie niet eigenhandig getrokken heeft).
gelul natuurlijk, komt natuurlijk goed uit die nieuwe mutatie zo....quote:Op woensdag 30 december 2020 19:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 30 december 2020 19:56 schreef trein2000 het volgende:
30 december 2020, toen ze er echt niet meer onder uit konden.
Dat dacht ik eigenlijk ook toen ik jou post zag. Jammer dat ik me toch weer lie verleiden.quote:
Basisscholen nog maandenlang dicht houden is eigenlijk geen optie. Geen afstand houden op de basisschool eigenlijk ook niet echt. Lastig inderdaad.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Natuurlijk wel lastig hoe dit te doen met kinderen. Die zijn en stuk kwetsbaarder dan anderen. Onderschat niet het aantal kinderen dat thuis een probleem situatie heeft. En dan zo lang niet op school...
Op de middelbare school ook niet, realistisch gezien.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:00 schreef DireStraits7 het volgende:
Geen afstand houden op de basisschool eigenlijk ook niet
Eigenlijk niet, opa en oma zien we bijna nooit en voor onszelf, daar lig ik niet zo wakker van. Een paar ouders die we kennen zijn positief getest en buiten wat verhoging hebben ze geen klachten gehad.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Tja die gasten hebben er zelf natuurlijk ook over het algemeen geen last van mochten ze het krijgen.
Met wat goede wil gaat dat nog wel. Die leeftijd is een stuk beter in het gareel te krijgen en de middelbare is sowieso op heel andere vaardigheden gericht dan het primaire onderwijs.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op de middelbare school ook niet, realistisch gezien.
Erg knullig idd..quote:Op woensdag 30 december 2020 19:49 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Mwa, het valt me op dat hij wel tijd had om met de vaccins voor de foto te poseren. Met een niet-medisch mondmasker op.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:22 schreef Scrummie het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)dsminister~ae1e265a/ 2 dagen oud artikel, dus waarschijnlijk al voorbij gekomen maar;
[..]Wat een baas.
En het is ook gewoon zo, zo snel als mogelijk beginnen. Als er nu een bericht komt dat als je morgen niet begint met vaccineren je geen enkele nieuwe levering meer krijgt (dat gaat niet gebeuren natuurlijk, maar stel dat) beginnen we morgen met vaccineren in Nederland. Het zal allemaal niet het meest efficiënt zijn, het zal niet 100% optimaal gebeuren, maar ik weet echt zeker dat het goed zou gebeuren want zo ingewikkeld is het allemaal niet. Wees creatief.
Dat van die daling had ik ook gelezen, inderdaad. Zegt toch ook wel wat, vrees ik.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
30 december 2020, toen ze er echt niet meer onder uit konden. Ik las ook dat de daling onder 10-19 jarigen het grootste was. Dus.
Gemiddeld 5 dagen dan, in een bandbreedtje van 2 to 14 dagen met mogelijk tot 24 en uitschieters van 34 dagen bronquote:Op woensdag 30 december 2020 19:05 schreef trein2000 het volgende:
Op woensdag 30 december 2020 19:04 schreef @IkBenDeBaas het volgende:
[..]
Dacht dat je met incubatietijd rekening moest houden, maar hoeveel dagen dat is weet ik niet.
[..]
?
Vijf dagen.
Gezien de druk op de ziekenhuizen in het hier en nu maakt het natuurlijk wel degelijk uit. Elke spuit die je laat liggen tot 18 januari is er eentje.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:02 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Erg knullig idd..
Maar een week of twee eerder beginnen met vaccineren maakt helemaal niets uit voor het tempo van de productie en dat is de bottleneck. Het gaat om wie het eerste klaar is, niet om wie het eerst begint.
quote:Op woensdag 30 december 2020 19:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat dacht ik eigenlijk ook toen ik jou post zag. Jammer dat ik me toch weer lie verleiden.
https://www.dw.com/en/cor(...)uture-who/a-54150529quote:14:06 The largest coronavirus study conducted on German schoolchildren and teachers so far has found that very few had antibodies to COVID-19, giving a strong indication that schools do not play a significant role in the spread of the infection.
The research carried out by the University Hospital in Dresden analysed blood samples from roughly 1,500 children aged between 14 and 18, and some 500 teachers from 13 schools in Dresden and the districts of Bautzen and Görlitz.
Germany began reopening schools in May, though debate continues as to the role children may play in spreading the virus.
Of the almost 2,000 samples, only 12 had displayed antibodies, Reinhard Berner from the University Hospital of Dresden confirmed.
"Children may even act as a brake on infection," Berner told a news conference.
Saxony's Education Minister Christian Piwarz (CDU) said the research showed schools in the German state can re-open at the end of August, albeit with certain restrictions in place, such as wearing face masks and social distancing where necessary.
Dat laatste is natuurlijk helemaal waar. Ik hoop nog steeds van harte dat, wanneer de vaccinatiemachine op stoom is, we heel soepel en snel iedereen vaccineren en op z’n minst gelijk gaan lopen met de overige EU-anden.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:02 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Erg knullig idd..
Maar een week of twee eerder beginnen met vaccineren maakt helemaal niets uit voor het tempo van de productie en dat is de bottleneck. Het gaat om wie het eerste klaar is, niet om wie het eerst begint.
afstand houden gaat niks meer uitmaken als je met 15 man in een afgesloten slecht geventileerd lokaal les krijgt minimaal 4 uur per dag.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met wat goede wil gaat dat nog wel. Die leeftijd is een stuk beter in het gareel te krijgen en de middelbare is sowieso op heel andere vaardigheden gericht dan het primaire onderwijs.
Heb jij geen gasten dan?quote:Op woensdag 30 december 2020 19:50 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Haha noem je nou kinderen 'die gasten'?
Mwah. Het was eigenlijk al een kansloze missie in juni, en dat was in het begin en bovendien toen de afstandsregel nog voor iedereen gold boven de 12. Dus het kan alleen maar met een hele grote hoeveelheid regelzucht, repressie, straffen en schorsingen. Het zal degenen die de tanks graag door de straten zien rollen vast als muziek in de oren klinken, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met wat goede wil gaat dat nog wel. Die leeftijd is een stuk beter in het gareel te krijgen en de middelbare is sowieso op heel andere vaardigheden gericht dan het primaire onderwijs.
Nee. Specifiek om gevraagd. Kon niet. Helaas.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:40 schreef Evertjan het volgende:
[..]
kan ook niet online? Via een Zoom meeting?
Als ik zie wat voor ambitieloze en onduidelijke planning er klaarligt, zullen we ook zeker niet als eerste klaar zijn.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:02 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Erg knullig idd..
Geloof er niks vam. 17 jan open.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:48 schreef VacaLoca het volgende:
Maatregelen worden vast verlengd tot 1 maart. Kan haast niet anders.
Vanaf juni weer beetje normaal leven hopelijk.
Dat onderzoeken gaan natuurlijk wel over de standaard variant, die nieuwe schijnt volgens het RIVM juist wel via kids te gaan.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://www.dw.com/en/cor(...)uture-who/a-54150529
Of ga je nu ook nog claimen dat al die internationale, gerenommeerde onderzoeksinstituten door het RIVM ingefluisterd worden?
Ik zie het niet gebeuren.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Geloof er niks vam. 17 jan open.
Er zijn anders verdacht veel figuren op het pluche blijven zitten die er keihard vanaf geschopt hadden moeten worden in de afgelopen maanden. En de maanden die nog gaan volgen ..quote:Op woensdag 30 december 2020 19:45 schreef HiZ het volgende:
De dames en heren medici zijn weer lekker bezig met hun protocollen. Alles gaat zo precies en zo zorgvuldig dat het eeuwen duurt om noodzakelijke acties te ondernemen. Het is ronduit belachelijk hoe die Nederlandse zorgvuldigheid meestal veroorzaakt dat we minder krijgen dan mogelijk is.
Nou kan ik het ze ook niet helemaal kwalijk nemen want er is in Nederland een zo belachelijke afrekencultuur ontstaan dat elke fout je totaal en definitief de kop kan kosten.
Kappers hopelijk wel. Ik moet echt weer namelijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Het zal nu zeker moeilijker worden, maar als dit vanaf het begin gecommuniceerd was, was het vast gelukt (bedenk ook dat 'onderwijs met afstand' nog altijd een stap vooruit was t.o.v. afstandsonderwijs). Daarmee zeg ik niet dat het te prefereren is, maar het kon (en kan) wel. Zeker als het alternatief is dat leerlingen thuis moeten blijven.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwah. Het was eigenlijk al een kansloze missie in juni, en dat was in het begin en bovendien toen de afstandsregel nog voor iedereen gold boven de 12. Dus het kan alleen maar met een hele grote hoeveelheid regelzucht, repressie, straffen en schorsingen.
Nou ja, waar een wil is is een weg. Er staat vast wel ergens een ander (kantoor)pand leeg. Niet optimaal, maar nog altijd veel beter dan maar online les te geven.quote:Plus, de gebouwen zijn er gewoon te klein voor.
Onze dochter gaat ook naar haar grootouders. Behalve als iemand klachten heeft die kunnen duiden op een besmetting. Moet zeggen dat ik het niet altijd prettig vindt, het oppassen. Of tenminste: ik ben blij dat ze haar opa's en oma's ziet & zij zijn op hun beurt dol op haar. Maar wat gebeurt daar in huis? Wij hebben duidelijke regels m.b.t. oppassen (bijv. handen wassen, geen kusjes geven & niet eten/drinken van elkaar bord/glas), maar laatst zag ik een van de grootouders haar een kus geven bij 't afscheid. Da's dus niet de bedoeling, hè.quote:Op woensdag 30 december 2020 19:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit. Afstand houden onder middelbare scholieren is praktisch onhaalbaar.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwah. Het was eigenlijk al een kansloze missie in juni, en dat was in het begin en bovendien toen de afstandsregel nog voor iedereen gold boven de 12. Dus het kan alleen maar met een hele grote hoeveelheid regelzucht, repressie, straffen en schorsingen. Het zal degenen die de tanks graag door de straten zien rollen vast als muziek in de oren klinken, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.
Plus, de gebouwen zijn er gewoon te klein voor. Als we besluiten dat we de toekomst van onze jeugd niet zo interessant vinden, flikker de scholen dan maar gewoon dicht tot de zomer.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar hier wordt gesuggereerd dat deze nieuwe variant wordt misbruikt om een zogenaamde fout te verbloemen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat onderzoeken gaan natuurlijk wel over de standaard variant, die nieuwe schijnt volgens het RIVM juist wel via kids te gaan.
quote:In the U.K., a new paper published in The Lancet found that partial school reopenings this summer were associated with a low risk of cases; out of more than 57,000 schools and nurseries, the study found just 113 cases associated with 55 outbreaks. These cases were correlated strongly with local infection rates, showing how important it is to reduce community transmission to keep schools safe. “Transmission will occur in schools, just as it will anywhere that people mix,” Munro says. “But children aren’t the drivers of disease.” Instead, it’s increasingly clear that in many countries, it’s people in their 20s and 30s who spark outbreaks that then spill over into both older people and children.
quote:Data from Germany echoes these conclusions. Scientists recently tested thousands of children in Bavaria for antibodies, and found that six times as many children as expected had them—suggesting many children’s cases are being missed. But few of these cases have caused wider outbreaks. The country has also collected data from its 53,000 schools and daycares; even this fall, as community cases surged, an average of 32 schools a week have had more than two positive cases. Susanne Kuger, the director of the Center of Social Monitoring with the German Youth Institute, says that often “it’s adults transmitting disease, even in childcare settings,” as parents drop kids off, or staff mingle in a break room.
quote:Op woensdag 30 december 2020 20:17 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Dit. Afstand houden onder middelbare scholieren is praktisch onhaalbaar.
er is een groot verschil tussen "kinderen zijn niet besmettelijk" en "kinderen zijn minder besmettelijk"quote:Op woensdag 30 december 2020 20:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens. Maar hier wordt gesuggereerd dat deze nieuwe variant wordt misbruikt om een zogenaamde fout te verbloemen.
Zie ook: https://www.nationalgeogr(...)-spread-coronavirus/
[..]
[..]
Van de zomer is gewoon het EK2020 (quote:Op woensdag 30 december 2020 20:18 schreef Noek het volgende:
Het valt me gewoon heel erg tegen van ons land. Ik was altijd heel positief over ons, alles goed geregeld en we zorgden wel goed voor mekander, dacht ik. De tering, wat een desillusie. Daar kom ik niet snel overheen.
Ouders van m'n zwager passen sinds mei eigenlijk gewoon als vanouds op de kinderen van m'n zus ook gewoon knuffelen ik weet niet wat ik daarvan moet vinden aangezien het voor hun extreem waardevol is. Tot het natuurlijk mis gaat.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:16 schreef Celestien het volgende:
[..]
Onze dochter gaat ook naar haar grootouders. Behalve als iemand klachten heeft die kunnen duiden op een besmetting. Moet zeggen dat ik het niet altijd prettig vindt, het oppassen. Of tenminste: ik ben blij dat ze haar opa's en oma's ziet & zij zijn op hun beurt dol op haar. Maar wat gebeurt daar in huis? Wij hebben duidelijke regels m.b.t. oppassen (bijv. handen wassen, geen kusjes geven & niet eten/drinken van elkaar bord/glas), maar laatst zag ik een van de grootouders haar een kus geven bij 't afscheid. Da's dus niet de bedoeling, hè.
Dat zeg je nog subtiel. Ik kan heel ander woorden bedenken voor de laksheid, terwijl die vaccins gewoon in de vriezer liggen. GRMBL!quote:Op woensdag 30 december 2020 20:18 schreef Noek het volgende:
Geloof wel dat wanneer de machine loopt van het vaccineren dat het wel goed op stoom komt en dat er doorgepakt wordt. Het testen nu gaat ook echt wel snel en efficient maar voordat het soepel loopt...![]()
Het valt me gewoon heel erg tegen van ons land. Ik was altijd heel positief over ons, alles goed geregeld en we zorgden wel goed voor mekander, dacht ik. De tering, wat een desillusie. Daar kom ik niet snel overheen.
idd het testen ging na een maand of 8 ook eindelijk goed en snel......het is te hopen de de vaccinaties wat sneller beter gaan dan het testenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:18 schreef Noek het volgende:
Geloof wel dat wanneer de machine loopt van het vaccineren dat het wel goed op stoom komt en dat er doorgepakt wordt. Het testen nu gaat ook echt wel snel en efficient maar voordat het soepel loopt...![]()
Ik ook niet. Wordt gewoon verlengd tot de voorjaarsvakantie.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
ligt eraan hoe ver NL komt....anders is het nog steeds janken.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Van de zomer is gewoon het EK2020 () en is alles vergeten en vergeven.
Er is ook een verschil tussen 'ik roep maar wat en wantrouw alles wat het RIVM zegt' en 'misschien dat experts het doorgaans toch iets beter weten dan mijn boerenverstand'.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:19 schreef Predator40 het volgende:
[..]
[..]
er is een groot verschil tussen "kinderen zijn niet besmettelijk" en "kinderen zijn minder besmettelijk"
Dat trek ik echt niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ook niet. Wordt gewoon verlengd tot de voorjaarsvakantie.
Tot nu toe, als mijn kleuter thuis kwam met een snotneus, dan dacht ik: 'och, het is een kind. Die snotteren het hele jaar door'. Maar met die nieuwe variant ga ik toch wel anders kijken naar die snotneus. Gelukkig lijkt ze het nooit aan mij te geven. Wat ik overigens ook apart vindt. Kennelijk heb ik een oerdegelijke Groningse weerstand.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:19 schreef Predator40 het volgende:
[..]
[..]
er is een groot verschil tussen "kinderen zijn niet besmettelijk" en "kinderen zijn minder besmettelijk"
Welkom in de wereld en heb vertrouwen dat ook dat goed komt.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:18 schreef Noek het volgende:
Eens ja, er is grootschalig internationaal onderzoek gedaan en gepubliceerd ook door het RIVM. Men zet ze neer als een soort eigengereide idioten die allerlei 'signalen' bewust zouden negeren. Die onderzoeken heb ik van de zomer al eens gepost dat zijn echt hele lappen dubbelblind onderzoek.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daar ben ik het ook mee eens. Maar hier wordt gesuggereerd dat deze nieuwe variant wordt misbruikt om een zogenaamde fout te verbloemen.
Zie ook: https://www.nationalgeogr(...)-spread-coronavirus/
[..]
[..]
Ik ook niet. Ik vind het leuk dat mn kleine thuis is, maar werken met een kleintje om je heen is onmogelijkquote:
Reken er maar niet op..quote:Op woensdag 30 december 2020 20:23 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik hoop toch écht wel op enige versoepeling van de maatregels per 19 januari. Als ik voor eigen parochie mag spreken dan in ieder geval de sportscholen open.
quote:Op woensdag 30 december 2020 20:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Van de zomer is gewoon het EK2020 () en is alles vergeten en vergeven.
kortom, we blijven nog maanden aankloten......top geregeld weerquote:Op woensdag 30 december 2020 20:21 schreef popje het volgende:
https://www.gelderlander.(...)klaar-voor~a655a323/
Dit artikel over vaccineren na 1 februari met Oxford vaccine deed me ook wel schrikken, als het er straks is, kan er niks mee, ligt het ook weken in de vriezer...
Da's het probleem niet. We spreken ze erop aan. Afspraak = afspraak. Anders houdt het oppassen op.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Ouders van m'n zwager passen sinds mei eigenlijk gewoon als vanouds op de kinderen van m'n zus ook gewoon knuffelen ik weet niet wat ik daarvan moet vinden aangezien het voor hun extreem waardevol is. Tot het natuurlijk mis gaat.
Lijkt me lastig om een kus af te wijzen . Dan moet je ze eigenlijk gewoon niet brengen vind ik.
De meeste leerlingen ook niet. Ik neem dit jaar al een grote achterstand bij veel leerlingen waar, vooral in voor examenklassen. Nog een maand/2 maanden online en iedereen kan wel collectief blijven zitten.quote:
“Carnaval vier je in kleine groepjes”. Toen was ik wel klaar met blind geloven.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is ook een verschil tussen 'ik roep maar wat en wantrouw alles wat het RIVM zegt' en 'misschien dat experts het doorgaans toch iets beter weten dan mijn boerenverstand'.
ooit...net zoals het testenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Welkom in de wereld en heb vertrouwen dat ook dat goed komt.
Is wel één van de slimmere dingen die je nu al kunt beslissen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
dus kinderen waren niet besmettelijk voor de UK variant er was ?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Eens ja, er is grootschalig internationaal onderzoek gedaan en gepubliceerd ook door het RIVM. Men zet ze neer als een soort eigengereide idioten die allerlei 'signalen' bewust zouden negeren. Die onderzoeken heb ik van de zomer al eens gepost dat zijn echt hele lappen dubbelblind onderzoek.
niet alleen werkenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik vind het leuk dat mn kleine thuis is, maar werken met een kleintje om je heen is onmogelijk
Ik begin zo langzamerhand ervoor te vrezen. Kon het gedoe rondom Covid-19 in de lente nog prima en zelfs met glans doorstaan maar het leven begint nu wel erg restrictief te voelen.quote:
Ja, en het blijft kansloos. We moeten het ook gewoon deels accepteren hoor. Man, elke keer dat gezeur terwijl er toch amper wat veranderd ten koste van ontzettend veel dingen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mwah. Het was eigenlijk al een kansloze missie in juni, en dat was in het begin en bovendien toen de afstandsregel nog voor iedereen gold boven de 12. Dus het kan alleen maar met een hele grote hoeveelheid regelzucht, repressie, straffen en schorsingen. Het zal degenen die de tanks graag door de straten zien rollen vast als muziek in de oren klinken, maar ik zie het gewoon niet gebeuren.
Plus, de gebouwen zijn er gewoon te klein voor. Als we besluiten dat we de toekomst van onze jeugd niet zo interessant vinden, flikker de scholen dan maar gewoon dicht tot de zomer.
Ja, herkenbaar. Ik dacht in de eerste weken van het schooljaar dat het nog wel meeviel, maar de achterstanden zijn groter dan ik dacht. En niet alleen qua kennis, maar ook de studievaardigheden zijn voor een deel gewoon weg na zo lang stilstand. Want laten we wel wezen: tussen half maart en half augustus hebben ze eigenlijk niet veel gedaan.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:24 schreef Luke83 het volgende:
[..]
De meeste leerlingen ook niet. Ik neem dit jaar al een grote achterstand bij veel leerlingen waar, vooral in voor examenklassen. Nog een maand/2 maanden online en iedereen kan wel collectief blijven zitten.
Nee, aangezien je binnen 8 dagen na de eerste injectie niet gelijk immuun ben, de immuniteit bouwt langzaam op.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:25 schreef Zipportal het volgende:
Verpleger (45) krijg corona ondanks vaccin
https://www.telegraaf.nl/(...)orona-ondanks-vaccin
Stront aan de knikker.
Mijne is straks letterlijk vergroeid met haar telefoon als ze zo lang thuis is, zonder school, voetbal, etc.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:24 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik vind het leuk dat mn kleine thuis is, maar werken met een kleintje om je heen is onmogelijk
Sensatiezucht. En 95% betekent nog steeds 5% niet...quote:Op woensdag 30 december 2020 20:25 schreef Zipportal het volgende:
Stront aan de knikker.
Als ik héél eerlijk ben heb ik daar nooit veel van geloofd. Wat ik net als zei: jonge kinderen snotteren het hele jaar door, smeren het overal aan, aan elkaar, aan hun speelgoed en probeer ze maar eens in een zakdoek te laten snuiten. Maar goed, zolang - in ons geval - de school geen groot alarm sloeg ivm een besmetting (nooit gebeurd) gingen we er maar vanuit dat het 'gewoon' een verkoudheidje was. Je moet wel, anders word je gek...quote:Op woensdag 30 december 2020 20:25 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dus kinderen waren niet besmettelijk voor de UK variant er was ?
Alle horeca naar de klote.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als de huisartsen aan de slag kunnen met een vaccin dan komt t pas goed op stoom. Die hebben er belang bij en hart voor hun patiënten. Dat lijkt de politiek te missen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:18 schreef Noek het volgende:
Bij mij komt dat ook wel een beetje doordat we nu bijna een jaar verder zijn, en we nu nog minder kunnen dan vorig jaar. Afgelopen maart (bij evenementen die werden afgelast) dacht ik: ach, jammer, maar volgend jaar dan maar. Nu is het bijna zover, en de eerste aflastingen van evenementen komen alweer binnen. Op zulke momenten heb ik het wel even moeilijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:26 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Ik begin zo langzamerhand ervoor te vrezen. Kon het gedoe rondom Covid-19 in de lente nog prima en zelfs met glans doorstaan maar het leven begint nu wel erg restrictief te voelen.
Dan is het toch ook van de zotte wat sommige landen willen doen, volgens mij het VK. Eerst zo veel mogelijk mensen 1 prik geven ipv iedereen 2 prikken geven. Ja, dan is de effectiviteit wel 50%, maar ik heb toch liever 90%.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:27 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Nee, aangezien je binnen 8 dagen na de eerste injectie niet gelijk immuun ben, de immuniteit bouwt langzaam op.
Het is inderdaad geen gebruikelijke switch.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is het toch ook van de zotte wat sommige landen willen doen, volgens mij het VK. Eerst zo veel mogelijk mensen 1 prik geven ipv iedereen 2 prikken geven. Ja, dan is de effectiviteit wel 50%, maar ik heb toch liever 90%.
50% in het geval van 1 prik.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:28 schreef popje het volgende:
[..]
Sensatiezucht. En 95% betekent nog steeds 5% niet...
Dat was toch allang bekend? 1 prik = niet voldoende.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:25 schreef Zipportal het volgende:
Stront aan de knikker.
En bovendien werkt dat ook niet bepaald goed voor de overtuigingen van mensen. "Ja, ik werd toch ziek blablabla" en het gaat van oor tot oor en de bereidheid gaat opeens omlaag.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:30 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen gebruikelijke switch.
quote:Op woensdag 30 december 2020 19:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Toch wat slecht nieuws voor rokers, die meer ACE2 receptoren zullen hebben https://www.news-medical.(...)CoV-2-to-infect.aspx waar het virus zich qua besmetting erg happy bij voelt.
Daarentegen hebben rokers, gezien hun gewenning aan "minder" zuurstof in hun bloed, daardoor weer net wat betere bescherming tegen "infectiestormen" tgv overreacties. Het immuunsysteem is/was al flink (achter)uitgehold.
Puur op grond van analyse zal een roker ws sneller besmet raken maar minder gevolgen hebben dan een ander persoon in een vergelijkbare staat. Doorgaans zal een transplantatie-, hart- of nierpatiënt niet vaak ook een (stevige) roker zijn. Zo ja, dan zal die medisch doorgaans niet op heel veel aandacht meer hoeven gaan rekenen.Die studies had ik al gezien. Viel me toen op dat die vooral in 2020 uitkwamen, terwijl ik in oudere papers de hypothese tegenkwam dat rokers minder ACE-2 hadden, en daarom hogere bloeddruk. Heb me er toen niet verder in verdiept omdat de informatie tegenstrijdig leek (dacht dat het misschien gebrekkig engels van Chinese onderzoekers betrof), maar bij nader inzien was ik misleid door de benaming "ACE-2 receptor". Ik ging ervan uit dat het de receptor betrof waar ACE-2 zich aan bond (zoals bij dopamine receptors), maar ACE-2 is de receptor...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.are we infinite or am I alone
Wat is de bron voor dat getal?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:30 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
50% in het geval van 1 prik.
Jonge kinderen amper, de regel die men hanteerde was dat de besmettelijkheid toenam naarmate de leeftijd toenam.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:25 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dus kinderen waren niet besmettelijk voor de UK variant er was ?
Ik had ook gelezen dat nicotine juist beschermd tegen COVID omdat het competeert met ACE-2. Let wel, ik heb het uitsluitend over nicotine en niet over roken. Dacht dat Frankrijk een studie gedaan had met nicotineplijsters.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:31 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Die studies had ik al gezien. Viel me toen op dat die vooral in 2020 uitkwamen, terwijl ik in oudere papers de hypothese tegenkwam dat rokers minder ACE-2 hadden, en daarom hogere bloeddruk. Heb me er toen niet verder in verdiept omdat de informatie tegenstrijdig leek (dacht dat het misschien gebrekkig engels van Chinese onderzoekers betrof), maar bij nader inzien was ik misleid door de benaming "ACE-2 receptor". Ik ging ervan uit dat het de receptor betrof waar ACE-2 zich aan bond (zoals bij dopamine receptors), maar ACE-2 is de receptor...
Misschien moeten we ons beeld van ons landje dat de dingen zo goed voor elkaar heeft eens wat bijstellen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als de huisartsen aan de slag kunnen met een vaccin dan komt t pas goed op stoom. Die hebben er belang bij en hart voor hun patiënten. Dat lijkt de politiek te missen.
Ik ben al oud en heb de polio, pokken en tbc vaccinaties nog meegemaakt. Ik kan totaal niet begrijpen hoe het nu zo vreselijk fout heeft kunnen gaan. Ik herken mijn eigen land niet hier in.
Ja zelfde hier. Ook erg moeilijk om leerlingen weer aan het werk te krijgen. Zelfs de meest ijverige examenleerlingen gaven na de eerste toetsweek aan zich totaal niet te kunnen focussen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, herkenbaar. Ik dacht in de eerste weken van het schooljaar dat het nog wel meeviel, maar de achterstanden zijn groter dan ik dacht. En niet alleen qua kennis, maar ook de studievaardigheden zijn voor een deel gewoon weg na zo lang stilstand. Want laten we wel wezen: tussen half maart en half augustus hebben ze eigenlijk niet veel gedaan.
Daarnaast zijn ze ook echt niet vooruit te branden. Alles wat een examenjaar mooi zou moeten maken gaat namelijk niet door, en op een leuke manier vooruitkijken naar een vervolgopleiding is er ook al niet bij. Met de mogelijkheid om de examenklassen meteen na de kerstvakantie les te blijven geven en de drie tijdvakken redden we misschien nog een hoop leerlingen, maar als we langer gesloten moeten blijven dan kunnen we net zo goed stoppen met dit schooljaar volgens mij.
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4826quote:
quote:The study, published in the New England Journal of Medicine,1 found that vaccine efficacy between the first and second doses was 52% (95% credible interval 29.5% to 68.4%), with 39 cases of covid-19 in the vaccine group and 82 cases in the placebo group.
Seven or more days after the second dose, vaccine efficacy then rose to 95% (90.3% to 97.6%), with eight covid-19 cases reported in the vaccine group and 162 cases in the placebo group.
Gaat echt niet gebeuren. De kerst en O&N piek moet nog komen. ICs zijn nu al vol en zelfs de noodcapaciteit (bijvoorbeeld voor mensen met een hartaanval) moet nu naar mongolen die met Kerst lekker met 10 man tegelijk aan tafel gingen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:23 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik hoop toch écht wel op enige versoepeling van de maatregels per 19 januari. Als ik voor eigen parochie mag spreken dan in ieder geval de sportscholen open.
Toen hadden ze ook geen computers en hippe software om alles bij te houden. Kennelijk is dat nu wel nodig. Belangrijker dan op tijd starten met vaccinaties, kennelijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als de huisartsen aan de slag kunnen met een vaccin dan komt t pas goed op stoom. Die hebben er belang bij en hart voor hun patiënten. Dat lijkt de politiek te missen.
Ik ben al oud en heb de polio, pokken en tbc vaccinaties nog meegemaakt. Ik kan totaal niet begrijpen hoe het nu zo vreselijk fout heeft kunnen gaan. Ik herken mijn eigen land niet hier in.
Echt hè, hoe ingewikkeld kan het zijn als het overal om ons heen wél goed gaat?! Prutser eerste klas is het.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:32 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Voormalig minister van buitenlandse zaken Rosenthal is het er ook mee eens
Is het alquote:
quote:Op woensdag 30 december 2020 20:28 schreef deedeetee het volgende:
[..]
ah het gaat al naar jonge kinderen.....quote:Op woensdag 30 december 2020 20:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Jonge kinderen amper, de regel die men hanteerde was dat de besmettelijkheid toenam naarmate de leeftijd toenam.
Is zeer uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd.
https://www.ntvg.nl/artik(...)-sars-cov-2/volledig
Kinderen waren in al die onderzoeken ook zelden tot nooit de bronbesmetting. Bij die nieuwe variant lijkt het anders te liggen.
Dat is ook nooit ontkend. Men wist alleen niet exact in welke mate, en onderwijs moest natuurlijk ook door gaan.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:35 schreef Predator40 het volgende:
t4r566
[..]
[..]
ah het gaat al naar jonge kinderen.....
en we hebben het over 18- dus alle kinderen
en amper is nog steeds niet helemaal niet
kinderen van 12-18 waren op zeker wel besmettelijk
Ja, in 3T is het net zoiets. Mijn PTA-toets scoorde gemiddeld 1,4 punt lager dan vorig jaar terwijl het dezelfde toets was.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:33 schreef Luke83 het volgende:
In onze havo4 staat na 4 maanden les 75% op doubleren.
Oei.. dat klinkt niet bepaald best neequote:Op woensdag 30 december 2020 20:33 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Ja zelfde hier. Ook erg moeilijk om leerlingen weer aan het werk te krijgen. Zelfs de meest ijverige examenleerlingen gaven na de eerste toetsweek aan zich totaal niet te kunnen focussen.
In onze havo4 staat na 4 maanden les 75% op doubleren. Als tot maart geen fysieke lessen meer hebben, vrees ik het ergste.
Dat is echt heel veelquote:Op woensdag 30 december 2020 20:33 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Ja zelfde hier. Ook erg moeilijk om leerlingen weer aan het werk te krijgen. Zelfs de meest ijverige examenleerlingen gaven na de eerste toetsweek aan zich totaal niet te kunnen focussen.
In onze havo4 staat na 4 maanden les 75% op doubleren. Als tot maart geen fysieke lessen meer hebben, vrees ik het ergste.
Die percentages zeggen weinig, sws niets voor het individu die altijd 50/50 zal hebben en geen zekerheid kan ontlenen aan een vaccin. Beschermd een 90% kans tegen besmetting, de ernst of periode daarvan, tegen kansrijke gevolgen en/of de groep op aantallen ?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dan is het toch ook van de zotte wat sommige landen willen doen, volgens mij het VK. Eerst zo veel mogelijk mensen 1 prik geven ipv iedereen 2 prikken geven. Ja, dan is de effectiviteit wel 50%, maar ik heb toch liever 90%.
Mijne wordt straks 2 en kent alle Sesamstraat afleveringen uit ‘r hoofd. Lekker aan ‘t peuterpuberen, dus die wil helemaal nietsquote:Op woensdag 30 december 2020 20:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijne is straks letterlijk vergroeid met haar telefoon als ze zo lang thuis is, zonder school, voetbal, etc.
Zeker is ook zo, ik vind alleen de cijfers ook een indicatie geven over hoe het met de leerlingen persoonlijk gaat. En ik merk toch steeds meer een passieve of soms zelfs wanhopige houding bij leerlingen omdat ze zich nergens meer aan vast kunnen houden of op kunnen richten.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, in 3T is het net zoiets. Mijn PTA-toets scoorde gemiddeld 1,4 punt lager dan vorig jaar terwijl het dezelfde toets was.
Maar ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen of ze de stelling van Pythagoras wel of niet begrijpen. Eigenlijk zitten ze gewoon allemaal heel erg slecht in hun vel en zijn er nauwelijks opties om dat beter te maken. En daar maak ik me hééle grote zorgen over.
Ja maar iedereen weet toch dat kinderen supererge besmetters zijn?! En tja, dit soort problemen, we hebben het allemaal kut toch? En meer van dat soort slappe gezwets waar ik echt behoorlijk moe van word.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, in 3T is het net zoiets. Mijn PTA-toets scoorde gemiddeld 1,4 punt lager dan vorig jaar terwijl het dezelfde toets was.
Maar ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen of ze de stelling van Pythagoras wel of niet begrijpen. Eigenlijk zitten ze gewoon allemaal heel erg slecht in hun vel en zijn er nauwelijks opties om dat beter te maken. En daar maak ik me hééle grote zorgen over.
Wees gerust, het gaat niet gebeuren want dat krijgt een school helemaal niet georganiseerd. Maar daarmee zijn de kinderen op zich niet geholpen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
[..]
Dat is echt heel veelZou toch echt te erg zijn als dat dadelijk een gevolg gaat zijn.
Peuterpuberenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mijne wordt straks 2 en kent alle Sesamstraat afleveringen uit ‘r hoofd. Lekker aan ‘t peuterpuberen, dus die wil helemaal niets
heb je dat ook al ? peuterpuberen ?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:39 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mijne wordt straks 2 en kent alle Sesamstraat afleveringen uit ‘r hoofd. Lekker aan ‘t peuterpuberen, dus die wil helemaal niets
Maar dan blijven ze het jaar erna wel zitten, want ze kunnen Havo5 niet aan met alles wat ze gemist hebben in Havo4. Of ze halen hun propedeuse niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, het gaat niet gebeuren want dat krijgt een school helemaal niet georganiseerd. Maar daarmee zijn de kinderen op zich niet geholpen.
Het lijkt me inderdaad praktisch ook niet te doen. Ook niet, wat ik ergens las, gewoon alle leerlingen van alle groepen en klassen de huidige nog maar eens over doen. Behalve dat dit praktisch onhaalbaar is, is het ook voor veel kinderen funest om nog eens een klas over te doen waarvan ze de stof, ondanks alles, toch hebben meegekregen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, het gaat niet gebeuren want dat krijgt een school helemaal niet georganiseerd. Maar daarmee zijn de kinderen op zich niet geholpen.
Dan stort het hele stelsel in. Kan niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt me inderdaad praktisch ook niet te doen. Ook niet, wat ik ergens las, gewoon alle leerlingen van alle groepen en klassen de huidige nog maar eens over doen. Behalve dat dit praktisch onhaalbaar is, is het ook voor veel kinderen funest om nog eens een klas over te doen waarvan ze de stof, ondanks alles, toch hebben meegekregen.
Kinderen en jongeren in de studentenleeftijd zitten overal in de hoek waar de klappen vallen, niet alleen in Nederland. Voor een deel is daar, binnen de koers die 'we' gekozen hebben om deze crisis aan te pakken, ook niet zo veel aan te doen. Maar we zijn ze wel het een en ander verschuldigd, en daar zullen we de komende jaren in moeten investeren. Op dit moment is een reddingsboei zo'n beetje het maximale wat we kunnen bieden, maar laten we in godsnaam zorgen dat ze later alsnog aan boord van een fatsoenlijke boot kunnen stappen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:42 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar dan blijven ze het jaar erna wel zitten, want ze kunnen Havo5 niet aan met alles wat ze gemist hebben in Havo4. Of ze halen hun propedeuse niet.
@:Noek zei het net wel mooi. Ik schaam me een beetje, schaam me voor hoe slecht we dit doen, terwijl andere landen normaal tegen Nederland opkijken.
Al zou je dat doen, dan heb je in groep 1 ineens 2x zoveel kinderen dan normaal, en dat schuift mee in de jaren erna. Dat gaat gewoon echt niet, praktisch gezien. Ons onderwijs is ingericht op doorstroming van het grootste gedeelte, en dat is ook logisch.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het lijkt me inderdaad praktisch ook niet te doen. Ook niet, wat ik ergens las, gewoon alle leerlingen van alle groepen en klassen de huidige nog maar eens over doen. Behalve dat dit praktisch onhaalbaar is, is het ook voor veel kinderen funest om nog eens een klas over te doen waarvan ze de stof, ondanks alles, toch hebben meegekregen.
Een kennis van mij zit in Brazilië, schijnt ook redelijk chill te zijn daar. Gewoon uit eten enzoquote:Op woensdag 30 december 2020 20:44 schreef Nielsch het volgende:
Een kennis van mij, woonachtig in Londen, is gisteren in Tanzania aangekomen voor een resortvakantie zoals te zien op haar Insta. Zo streng is die lockdown daar dus niet.
Soms vind ik je posts erg lastig en wat zuur, maar deze kan ik me heel erg in vinden. Als het dan nu moet zoals het gaat, dan moeten we plannen maken om te zorgen dat we ze straks kunnen helpen, op alle gebieden waar ze hulp nodig hebben.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kinderen en jongeren in de studentenleeftijd zitten overal in de hoek waar de klappen vallen, niet alleen in Nederland. Voor een deel is daar, binnen de koers die 'we' gekozen hebben om deze crisis aan te pakken, ook niet zo veel aan te doen. Maar we zijn ze wel het een en ander verschuldigd, en daar zullen we de komende jaren in moeten investeren. Op dit moment is een reddingsboei zo'n beetje het maximale wat we kunnen bieden, maar laten we in godsnaam zorgen dat ze later alsnog aan boord van een fatsoenlijke boot kunnen stappen.
Jazeker. Peuterpuberteit.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:42 schreef Predator40 het volgende:
[..]
heb je dat ook al ? peuterpuberen ?
Jep, ogen in je achterhoofd.quote:dus eerst een baby die je nachten wakker houd.
daarna kunnen ze lopen en moet je ze overal in de gaten houden
Niet continu, hoorquote:echt superleuk kinderen !
Die groep gaat het het zwaarst krijgen de komend 5-10 jaar... Ik mag hopen dat we er voor zorgen dat ze aan boord van die fatsoenlijke boot komen. Ik ben pessimistisch namelijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:46 schreef Janneke141 het volgende:
Kinderen en jongeren in de studentenleeftijd zitten overal in de hoek waar de klappen vallen, niet alleen in Nederland.
Eens. Wat een rotsituatie zitten we toch in.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Al zou je dat doen, dan heb je in groep 1 ineens 2x zoveel kinderen dan normaal, en dat schuift mee in de jaren erna. Dat gaat gewoon echt niet, praktisch gezien. Ons onderwijs is ingericht op doorstroming van het grootste gedeelte, en dat is ook logisch.
En daarnaast heb je gelijk in de mentale consequenties. Ook voor degenen die de stof nog niet beheersen, maar zich echt het slachtoffer voelen van de situatie is het een trap na.
En de Engelse variant begint pas net een beetje op stoom te komen hierquote:Op woensdag 30 december 2020 20:46 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
En zo koersen we toch nog af op code zwart. Hugo, bedankt!
En dat terwijl zij gewoon nog fysiek offine les hebben, moet je nagaan hoe het is om al bijna 1 jaar online les te hebben.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eigenlijk zitten ze gewoon allemaal heel erg slecht in hun vel en zijn er nauwelijks opties om dat beter te maken. En daar maak ik me hééle grote zorgen over.
Het is ook wel absurd dat het zo lang duurt voordat we eens experimenten gaan doen met restaurants, theaters en in de arena. Had allemaal allang in de zomer gedaan kunnen worden en nog eens herhaald worden in de winter (vanwege de temperatuur).quote:Op woensdag 30 december 2020 20:48 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)itverkocht~b370ab5e/
Gezellig raven!
Grote voordeel is dat we misschien tegen die tijd wat meer immuniteit hebben, de andere variant wat in aantallen is afgenomen en dat we (mag ik hopen) toch flink zijn gaan vaccineren.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
En de Engelse variant begint pas net een beetje op stoom te komen hier
Ik ben absoluut niet van de torenhoge boetes, maar dit soort organisatoren mogen wat mij betreft echt een celstraf krijgen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:48 schreef Jor_Dii het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)itverkocht~b370ab5e/
Gezellig raven!
Ze hadden het een tijdje terug nog weer over proefdraaien in restaurants toch? Ook niks meer van gehoord.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:53 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het is ook wel absurd dat het zo lang duurt voordat we eens experimenten gaan doen met restaurants, theaters en in de arena. Had allemaal allang in de zomer gedaan kunnen worden en nog eens herhaald worden in de winter (vanwege de temperatuur).
In januari willen ze met de onderzoeken gaan startenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:54 schreef WheeledWarrior het volgende:
(vanwege de temperatuur).
Ze hadden het een tijdje terug nog weer over proefdraaien in restaurants toch? Ook niks meer van gehoord.
Dat kan. Ik zal er geen geheim van maken dat het me zwaar valt momenteel. En waar iemand die in de zorg werkt spreekt vanuit zijn professie en roept dat zijn collega's en patiënten verzuipen als we het niet anders gaan doen, zo roep ik dat mijn collega's en vooral mijn leerlingen verzuipen. Alle leerlingen, eigenlijk. Ik wil niets af doen aan het leed in de ziekenhuizen of aan de urgentie van mensen die in de zorg werken, maar de maatschappij is meer dan alleen maar dat onderdeel. Als dat me zuur maakt, so be it.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Soms vind ik je posts erg lastig en wat zuur, maar deze kan ik me heel erg in vinden. Als het dan nu moet zoals het gaat, dan moeten we plannen maken om te zorgen dat we ze straks kunnen helpen, op alle gebieden waar ze hulp nodig hebben.
Ik ben ook nog niet erg optimistisch als ik heel eerlijk ben. De inzet van de regering om de scholen zo lang mogelijk open te houden valt te prijzen, maar verder kan ik maar nauwelijks ontdekken dat ze zich druk maken om de belangen op korte en lange termijn van de jongere generaties. Wellicht is het nu te vroeg omdat we nog midden in de crisis zitten, maar de mogelijkheid dat na afloop de urgentie weg is en er weinig gebeurt is even goed aanwezig. En dan kijken we in 2040 naar Andere Tijden en vragen we ons af wat we deze generatie hebben aangedaan.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:50 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die groep gaat het het zwaarst krijgen de komend 5-10 jaar... Ik mag hopen dat we er voor zorgen dat ze aan boord van die fatsoenlijke boot komen. [b]Ik ben pessimistisch namelijk.[/b]
Eens. Dit is gewoon misdadig.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet van de torenhoge boetes, maar dit soort organisatoren mogen wat mij betreft echt een celstraf krijgen.
Misschien een open deur intrappen. Laat het los. Mijn vrouw en ik zijn ondertussen zo ver dat we zeggen: Zolang wij onszelf kunnen uitleggen dat we er alles aan gedaan hebben om onze kleine en onszelf veilig te houden boeit de rest niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
Weet je wat zo onderhand nog erger is dan de maatregelen zelf? De hele sfeer in de maatschappij. Vrijwel iedereen vindt dat hij het zelf best goed doet en heeft een mening over andere groepen. Ook ik zelf ontkom er niet aan.
Ik houd me behoorlijk goed aan de maatregelen, maar werk wel af en toe op kantoor, omdat ik als alleenstaande zonder familie in de buurt soms weken niemand in reallife spreek. Mijn buren vinden daar wat van. Zij houden zich perfect aan de maatregelen, maar hebben wel een beroep waar ze elke dag nog heen moeten. Daarom komen de beide grootouders een aantal dagen per week op de kinderen passen. Ook moeten de kinderen nog gewoon met elkaar spelen en wordt er netjes volgens de regels een blokjesverjaardag gehouden. Ze staan ook dagelijks met de buurtouders te kletsen op wel een heel kleine anderhalve meter. Ik vind daar wat van. En zij veroordelen mijn kantoorbezoekjes.
Tante Truus houdt heel goed afstand en irriteert zich aan de gehaaste shoppers in de supermarkt, maar ze gaat wel samen met haar man, want ja dat doen ze al 40 jaar zo. Tijdens het hardlopen word ik uitgekafferd door een viertal oudere dames, omdat mijn boog om hen heen niet wijd genoeg is, maar was de maximum groepsgrootte niet 2? De hangjeugd staat ook vrolijk met een groepje van 6 bij elkaar, tante Tiny is daar verbolgen over, maar ze gaat wel samen fietsen met haar man en het stel van de overkant, maar ze houden wel goed afstand hoor. Pim vindt de 1 meter 20 wel ongeveer anderhalve meter, maar volgens Klara is 1m80 nog te dichtbij. Een vakkenvuller spreekt ome Arie met een mondkapje op z'n kin aan. Ome Arie gelooft niet in de mondkapjes, maar ergert zich rot aan de vakkenvullers die de schaarse winkelruimte in beslag nemen.
Ik ben er zo klaar mee.
Maar sowieso werkt een vaccin niet vanaf de eerste dag. Dus in de eerste dagen verwacht je quasi evenveel besmettingen als in de controlegroep. 52% minder besmettingen over de drie weken suggereert dan dat de bescherming na drie weken veel hoger ligt. Bvb: eerste week 0%, 2de week 55%, derde week 95% besmettingen minder.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:29 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Kan je het wel zo ‘grappig’ proberen te verwoorden, maar dat ‘gezwets’ is wel de waarheid natuurlijk.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja maar iedereen weet toch dat kinderen supererge besmetters zijn?! En tja, dit soort problemen, we hebben het allemaal kut toch? En meer van dat soort slappe gezwets waar ik echt behoorlijk moe van word.
Het gemak waarmee sommigen school afdoen als 'dan moet het maar even online' is echt lachwekkend. Zeker gezien het besmettingsrisico op scholen.
Waarom de organisators wel hoog straffen maar de bezoekers niet?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik ben absoluut niet van de torenhoge boetes, maar dit soort organisatoren mogen wat mij betreft echt een celstraf krijgen.
Zonder organisatoren geen feestenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Waarom de organisators wel hoog straffen maar de bezoekers niet?
Mooi verhaal, wie is er niet klaar mee ?quote:
De overheid is permanent roofbouw aan het plegen op de welwillendheid van de publieke sector.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:56 schreef chratnox het volgende:
Ik voel me in de steek gelaten als Nederlands staatsburger. Niet door de zorg, want die doet alles wat ze kunnen. Door de overheid.
De bezoekers kunnen nergens heen als het niet wordt georganiseerd.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Bezoekers kunnen volstaan met een boete vind ik. Je kunt jongeren ook niet heel veel kwalijk nemen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OMG, enig gevoel voor drama en overdrijving is jou niet vreemd hé? 😃quote:Op woensdag 30 december 2020 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
En dan kijken we in 2040 naar Andere Tijden en vragen we ons af wat we deze generatie hebben aangedaan.
Zolang er geen onschuldigen bij betrokken zijnquote:Op woensdag 30 december 2020 21:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helaas kunnen zij straks ook niet meer in het ziekenhuis terecht als ze onder invloed een ongeluk krijgen.
In België is het bij overtredingen momenteel: 4000¤ boete voor de organisator (en eventueel inbeslagname van materiaal, zoals de geluidsinstallatie), 750¤ boete voor elke aanwezige (kinderen uitgezonderd).quote:Op woensdag 30 december 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom de organisatoren dan wel?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Bezoekers kunnen volstaan met een boete vind ik. Je kunt jongeren ook niet heel veel kwalijk nemen.
De effecten van een drie maanden durende onderwijsstaking in Frankrijk in de jaren zestig leidde tien jaar later nog steeds tot lagere opleidingen en lagere inkomens van de cohorten die getroffen waren. Is allemaal keurig onderzocht. En toen waren de sportclubs en alles gewoon open, dus was de sociale schade nog kleiner ook. Een soortgelijk onderzoek in Canada laat eenzelfde beeld zien.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:02 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
OMG, enig gevoel voor drama en overdrijving is jou niet vreemd hé? 😃
Zonder bezoekers ook niet echt. Maar je hebt gelijkquote:Op woensdag 30 december 2020 20:59 schreef Collide het volgende:
[..]
Zonder organisatoren geen feesten
Dat is dezelfde discussie als we vaker hebben gehad in dit topic. Kinderen hebben nu al een verloren jaar achter de rug, en gaan er nu dus nog 1 krijgen. Indien ze in groep 8 zitten gaat dat invloed hebben op hun schooladvies. Indien ze afstuderen gaat dat invloed hebben op hun afstudeerkansen.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:58 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Kan je het wel zo ‘grappig’ proberen te verwoorden, maar dat ‘gezwets’ is wel de waarheid natuurlijk.
Ik ben het er mee eens dat basisschool leerlingen niet echt een grote rol leken te hebben (oorspronkelijke virus) qua verspreiding (i.t.t middelbare scholieren en hoger).
Maar het argument ‘het is voor iedereen kut’ klopt gewoon. Iedereen word geraakt. Iedereen doet opofferingen. Natuurlijk worden kinderen geraakt, natuurlijk is digitaal onderwijs niet optimaal en natuurlijk doet het pijn. Dat zelfde kan echter gezegd worden over vrijwel elke sector of groep die geraakt word.
Het besmettingsrisico op scholen is overigens vrij groot, met die nieuwe mutatie al helemaal. Het is kut, maar het is toch echt zo.
Show dan hoe creatief je bent en hou de scene op een andere manier levendquote:Op woensdag 30 december 2020 21:03 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Waarom de organisatoren dan wel?
Het is niet gezegd dat ze om het geld doen hé, ze willen de scène slechte levend houden.
Doen ze triage in het ziekenhuis: de onschuldigen worden wel geholpen, de mensen die van de rave komen, niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zolang er geen onschuldigen bij betrokken zijn
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, er is gewoon veel te weinig aandacht voor de hele jonge generatie, met als hoogtepunt Hugo die zei dat de basisschool mede dicht ging om ouders te dwingen thuis te werken.quote:Op woensdag 30 december 2020 20:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat kan. Ik zal er geen geheim van maken dat het me zwaar valt momenteel. En waar iemand die in de zorg werkt spreekt vanuit zijn professie en roept dat zijn collega's en patiënten verzuipen als we het niet anders gaan doen, zo roep ik dat mijn collega's en vooral mijn leerlingen verzuipen. Alle leerlingen, eigenlijk. Ik wil niets af doen aan het leed in de ziekenhuizen of aan de urgentie van mensen die in de zorg werken, maar de maatschappij is meer dan alleen maar dat onderdeel. Als dat me zuur maakt, so be it.
[..]
Ik ben ook nog niet erg optimistisch als ik heel eerlijk ben. De inzet van de regering om de scholen zo lang mogelijk open te houden valt te prijzen, maar verder kan ik maar nauwelijks ontdekken dat ze zich druk maken om de belangen op korte en lange termijn van de jongere generaties. Wellicht is het nu te vroeg omdat we nog midden in de crisis zitten, maar de mogelijkheid dat na afloop de urgentie weg is en er weinig gebeurt is even goed aanwezig. En dan kijken we in 2040 naar Andere Tijden en vragen we ons af wat we deze generatie hebben aangedaan.
O ja, die uitspraak was ik nog vergeten. Kan in het rijtje domme uitspraken waar 'frikandellen' ook in kan.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:06 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, er is gewoon veel te weinig aandacht voor de hele jonge generatie, met als hoogtepunt Hugo die zei dat de basisschool mede dicht ging om ouders te dwingen thuis te werken.
Ik weet het. Ik heb er serieus over na zitten denken om lid van een politieke partij te worden. Niet om in de politiek te gaan, maar om mijn stem te kunnen laten horen bij de vergaderingen enzo. Ik zie veel dingen die niet goed gaan en veel dingen die goed gaan, maar ik heb op dit moment geen idee hoe ik er wat aan zou kunnen doen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De overheid is permanent roofbouw aan het plegen op de welwillendheid van de publieke sector.
Ik vind het overigens niet fair om dat volledig op het bordje van de overheid te gooien, want het is tegelijkertijd een voortvloeisel van wat het volk wil. Zoals keiharde fraudebestrijding, want er zou toch maar een buitenlander onterecht toeslagen krijgen. Of keiharde criteria voor de bijstand, want er zou toch maar een klaploper van 'onze' zuur verdiende centen profiteren.
Dit is gewoon het resultaat van een teruggetrokken overheid. De VVD voert er actief campagne mee en krijgt nu al een decennium het mandaat van het volk.
P.S. De goede dingen in Nederland komen ook juist dóór die gedecentraliseerde aanpak.
Ja, sowieso iemand met drank/drugs op in de auto niet. Maar ik denk ook echt niet elk persoon dat met corona besmet is. Er zullen best een hoop mensen zijn die corona oplopen omdat ze laks zijn. Geen probleem voor een dertiger, maar wel als iemand richting de 50 gaat en flink wat overgewicht icm een slechte levensstijl.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Doen ze triage in het ziekenhuis: de onschuldigen worden wel geholpen, de mensen die van de rave komen, niet.
Zullen we die kant niet op gaan? Iedereen maakt fouten. Een fout bekopen met je leven omdat je diegene niet mag omdat hij die fout gemaakt heeft is natuurlijk onzinnig.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:09 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ja, sowieso iemand met drank/drugs op in de auto niet. Maar ik denk ook echt niet elk persoon dat met corona besmet is. Er zullen best een hoop mensen zijn die corona oplopen omdat ze laks zijn. Geen probleem voor een dertiger, maar wel als iemand richting de 50 gaat en flink wat overgewicht icm een slechte levensstijl.
Nou dit, op een heleboel gebieden.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:08 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik weet het. Ik heb er serieus over na zitten denken om lid van een politieke partij te worden. Niet om in de politiek te gaan, maar om mijn stem te kunnen laten horen bij de vergaderingen enzo. Ik zie veel dingen die niet goed gaan en veel dingen die goed gaan, maar ik heb op dit moment geen idee hoe ik er wat aan zou kunnen doen.
Waarom geef jij jezelf geen boete, jij gaat toch gewoon lekker naar kantoor ondanks het het thuiswerken devies?quote:Op woensdag 30 december 2020 20:58 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, dat was ook tenenkrommendquote:Op woensdag 30 december 2020 21:06 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan, er is gewoon veel te weinig aandacht voor de hele jonge generatie, met als hoogtepunt Hugo die zei dat de basisschool mede dicht ging om ouders te dwingen thuis te werken.
We leven niet meer in de jaren 60 hé, toen was er niet eens internet. De leraren staken niet, dus kunnen gewoon onderwijs of afstand geven.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De effecten van een drie maanden durende onderwijsstaking in Frankrijk in de jaren zestig leidde tien jaar later nog steeds tot lagere opleidingen en lagere inkomens van de cohorten die getroffen waren. Is allemaal keurig onderzocht. En toen waren de sportclubs en alles gewoon open, dus was de sociale schade nog kleiner ook. Een soortgelijk onderzoek in Canada laat eenzelfde beeld zien.
Er is niets 'gewoon' aan onderwijs op afstand, maar gelukkig kunnen ze op die manier in ieder geval iets doen aan onderwijs.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
We leven niet meer in de jaren 60 hé, toen was er niet eens internet. De leraren staken niet, dus kunnen gewoon onderwijs of afstand geven.
Ja, lekker mijn zoontje van 5 op afstand les geven, in wat voor wereld leef jij?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
We leven niet meer in de jaren 60 hé, toen was er niet eens internet. De leraren staken niet, dus kunnen gewoon onderwijs of afstand geven.
Je kunt fysiek onderwijs onmogelijk vergelijken met online, waar het voor leerlingen makkelijker is om zich te verstoppen en voor docenten moeilijker, zo niet onmogelijk, om problemen bij leerlingen te signaleren, laat staan om daarbij te begeleiden.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Gemiddeld genomen was het resultaat van het thuisonderwijs van maart tot juni nul, qua leeropbrengst.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is niets 'gewoon' aan onderwijs op afstand, maar gelukkig kunnen ze op die manier in ieder geval iets doen aan onderwijs.
Goede vraag. Enigszins terecht misschien ook wel.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Waarom geef jij jezelf geen boete, jij gaat toch gewoon lekker naar kantoor ondanks het het thuiswerken devies?
Snap ik. Maar het is niet alsof het enkel om financiën gaat bij die andere groepen natuurlijk. Mensen die vereenzamen, meer mensen (las ik laatst nog) die zelfmoord plegen, mensen die hun banen verliezen en daar depressief van worden, mensen die hun hebben en houden in zien storten.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is dezelfde discussie als we vaker hebben gehad in dit topic. Kinderen hebben nu al een verloren jaar achter de rug, en gaan er nu dus nog 1 krijgen. Indien ze in groep 8 zitten gaat dat invloed hebben op hun schooladvies. Indien ze afstuderen gaat dat invloed hebben op hun afstudeerkansen.
Daar kunnen we miljoenen, miljarden tegenaan smijten, die verloren tijd krijg je niet terug. Andere sectoren is het heel kut voor, maar met de juiste compensatie kunnen die een tijd dicht blijven. Nogmaals, of de compensatie momenteel juist is valt te betwisten.
Dat is het grootste probleem. Mijn schoonmoeder heeft op de basisschool 4x zoveel kinderen die hulp nodig hebben dan normaal. Dat zijn allemaal kinderen die normaal een middenmoot waren, maar nu buiten de boot vallen en dus hulp nodig hebben. De kinderen die bovengemiddeld scoren gaan daarmee ook richting middenmoot, want die krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben. Zo krijg je dus kinderen die 2 van hun schooljaren eigenlijk weg kunnen gooien, nog even los van de mentale en fysieke schade die het doet.
Serieus, laat mij nog 6 maanden thuis zitten, wel of geen vaccin, maar laat die kinderen naar school gaan. Puur egoistisch gezien gaat dit namelijk ook gevolgen hebben voor mijn kleine wanneer ze naar school gaat.
Mijn havist, examenkandidaat, redde het altijd redelijk tot maart, april, toen kelderde alles. Met de hakken over de sloot over en nu al vrijwel kansloos voor het eindexamen. De kicker: hij is niet eens opgegeven voor de leerlingen die begeleid gaan worden in hun achterstand want de rest staat er nog slechter voor blijkbaar. Hij staat letterlijk voor twee vakken (en gym...) géén onvoldoende...quote:Op woensdag 30 december 2020 20:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is echt heel veelZou toch echt te erg zijn als dat dadelijk een gevolg gaat zijn.
Ja, er wordt nu ook wat van ouders gevraagd. Dat niet iedere ouder daartoe in staat is, en dan met een sociaal zwakkere achtergrond nu nog meer op achterstand raken, ben ik me heus wel bak bewust.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:14 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja, lekker mijn zoontje van 5 op afstand les geven, in wat voor wereld leef jij?
Dat ben ik met je eens, maar je kunt het evenmin vergelijken met een Franse lerarenstaking waar überhaupt geen les meer gegeven werd.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:15 schreef Luke83 het volgende:
[..]
Je kunt fysiek onderwijs onmogelijk vergelijken met online, waar het voor leerlingen makkelijker is om zich te verstoppen en voor docenten moeilijker, zo niet onmogelijk, om problemen bij leerlingen te signaleren, laat staan om daarbij te begeleiden.
Oh maar begrijp me niet verkeerd, zo bedoel ik het niet. Juist die mentale steun is op dit moment cruciaal en wordt naar mijn mening veel te weinig aandacht aan besteed. Ik heb een gezin thuis dus heb makkelijk praten, want ik kom afentoe tijd tekort in mn dag. Maar ik snap heel goed dat mensen vereenzamen. Die hebben inderdaad de aandacht en tijd nodig. Op dit moment weet ik niet zo goed hoe ik daarbij zou kunnen helpen behalve een luisterend oor bieden. Indien er iets is dat ik kan doen, graag. Ik merk aan mezelf dat ik best onrustig word van het niets kunnen doen om bij te dragenquote:Op woensdag 30 december 2020 21:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Snap ik. Maar het is niet alsof het enkel om financiën gaat bij die andere groepen natuurlijk. Mensen die vereenzamen, meer mensen (las ik laatst nog) die zelfmoord plegen, mensen die hun banen verliezen en daar depressief van worden, mensen die hun hebben en houden in zien storten.
Echt, ik snap de pijn richting kinderen, maar ik vind het ook wat irritant dat er soms word gedaan alsof het enkel voor die groep zo zwaar is.
Moet je eens kijken hoeveel poep de ventilator dan gaat raken als je Nederlanders hun vakantie afpakt. Dan gaan er meer mensen de straat op dan om die mondkapjes bij elkaar want we zullen eens niet naar Torremolinos kunnen. De hoge heren in Den Haag pakken onze vrijheid af!!quote:Op woensdag 30 december 2020 21:16 schreef crystal_meth het volgende:
Men zou het verlies in lesdagen eventueel deels kunnen compenseren door de zomervakantie in te korten, maar of dat haalbaar is?
Dat probeer ik te vermijden, maar ik snap dat het in een reactie op 'het is zo zwaar voor de ouderen' soms wel zo overkom. Daarnaast probeer ik natuurlijk enigszins de belangen van in elk geval mijn eigen leerlingen te behartigen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:16 schreef AlwaysHappy het volgende:
Echt, ik snap de pijn richting kinderen, maar ik vind het ook wat irritant dat er soms word gedaan alsof het enkel voor die groep zo zwaar is.
Nu lijkt het er wel op dat de Zuid-Afrikaanse variant kinderen wel een stuk zieker maakt. Mocht dat echt kloppen wordt het wel een ander verhaal.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:21 schreef Janneke141 het volgende:
En wat je ook niet moet vergeten: even bot gezegd 'lijden' kinderen en jongeren alleen voor anderen, omdat ze zelf niet of nauwelijks schade van het virus ondervinden, terwijl ouderen/zwakkeren zich ook in hun eigen belang afzonderen.
Dat is om allerlei redenen moeilijker dan je denkt, maar als het puntje bij het paaltje komt zal het wel kunnen. Ik moet er nog wel even over nadenken of het echt wat op gaat leveren.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:16 schreef crystal_meth het volgende:
Men zou het verlies in lesdagen eventueel deels kunnen compenseren door de zomervakantie in te korten, maar of dat haalbaar is?
Als zij daar wel en wij hier niet gevaccineerd zijn komen we er wrs niet eens in.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:20 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Moet je eens kijken hoeveel poep de ventilator dan gaat raken als je Nederlanders hun vakantie afpakt. Dan gaan er meer mensen de straat op dan om die mondkapjes bij elkaar want we zullen eens niet naar Torremolinos kunnen. De hoge heren in Den Haag pakken onze vrijheid af!!
Oh interessant, dank je wel. Ben benieuwd wat de reden is dat ze daar op die manier in staan. Ik sta erachter, daar niet van. Maar zou hun beweegredenen wel willen begrijpenquote:Op woensdag 30 december 2020 21:22 schreef crystal_meth het volgende:
@:chratnox : even terugkomend op de discussie van gisteren over eventuele privileges voor gevaccineerden: de discussie in Duitsland gaat blijkbaar vooral over een wettelijk verbod op zulke privileges. Zo'n verbod bestaat reeds voor de overheid, maar men zou het willen uitbreiden naar de privésector (bedrijven, horeca, festivals... )
quote:Zelfs mensen met kanker worden afgebeld in ziekenhuis Heerlen
Inderdaad.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als zij daar wel en wij hier niet gevaccineerd zijn komen we er wrs niet eens in.
Ik zou zo'n verbod op dat soort discriminatie ook wel willen hier.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh interessant, dank je wel. Ben benieuwd wat de reden is dat ze daar op die manier in staan. Ik sta erachter, daar niet van. Maar zou hun beweegredenen wel willen begrijpen
En dit is waarom we nu willen beginnen met vaccineren. 11% ziekteverzuim onder het personeel, groot deel met corona. Wanneer die gevaccineerd zijn gaat dat dus omlaag.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:26 schreef deedeetee het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)d-ziekenhuis-heerlen
[..]
Laten we hopen dat we in deze kwestie Deutschland na-apen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:22 schreef crystal_meth het volgende:
@:chratnox : even terugkomend op de discussie van gisteren over eventuele privileges voor gevaccineerden: de discussie in Duitsland gaat blijkbaar vooral over een wettelijk verbod op zulke privileges. Zo'n verbod bestaat reeds voor de overheid, maar men zou het willen uitbreiden naar de privésector (bedrijven, horeca, festivals... )
Dat snapt iedereen alleen de minister niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dit is waarom we nu willen beginnen met vaccineren. 11% ziekteverzuim onder het personeel, groot deel met corona. Wanneer die gevaccineerd zijn gaat dat dus omlaag.
Vraag voor de meer juridisch onderlegden onder ons. Hoe kunnen we als bevolking een parlementaire enquête afdwingen?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat snapt iedereen alleen de minister niet.
Via Arjan Lubach geef ik je de meeste kans.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vraag voor de meer juridisch onderlegden onder ons. Hoe kunnen we als bevolking een parlementaire enquête afdwingen?
Artikel uit De Standaard:quote:Op woensdag 30 december 2020 21:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh interessant, dank je wel. Ben benieuwd wat de reden is dat ze daar op die manier in staan. Ik sta erachter, daar niet van. Maar zou hun beweegredenen wel willen begrijpen
quote:Berlijn onderzoekt verbod op privileges voor gevaccineerden
Nu in Duitsland de vaccinatie is begonnen, laait het debat op over het voortrekken van gevaccineerden. De regeringspartijen CDU/CSU en SPD onderzoeken of het mogelijk is het verlenen van privileges aan gevaccineerden wettelijk te verbieden. Wanneer bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen of restaurants alleen nog gevaccineerde klanten toelaten, zou dat ‘maatschappelijke verdeeldheid in de hand werken’. Dat zei het in juridische zaken gespecialiseerde Bondsdaglid Johannes Fechner (SPD) gisteren in Die Welt. Een ongelijke behandeling van gevaccineerde en niet-gevaccineerde mensen noemt hij ‘onacceptabel’.
Het is ‘hoogst bedenkelijk wanneer deelname aan het maatschappelijk leven in de toekomst afhangt van je vaccinatiestatus’, zegt zijn CSU-collega Volker Ullrich in dezelfde krant. ‘Als restaurants, bioscopen en bejaardenhuizen mensen die niet ingeënt zijn afwijzen, haal je door de achterdeur een vaccinatieplicht binnen. Terwijl we die steeds op goede gronden hebben afgewezen.’
Overigens is vaccinatie tegen mazelen in Duitsland voor kinderen en personeel van kinderdagverblijven en scholen wél verplicht. Het Constitutioneel Hof bepaalde dit voorjaar dat de verplichte mazelenvaccinatie te verkiezen is boven een situatie waarin kinderdagverblijven niet-gevaccineerde kinderen zouden weigeren om andere kinderen te beschermen.
Gele koorts
Voor de staat is het nu al verboden om te discrimineren, maar voor de particuliere sector is er een leemte die om maatregelen vraagt, aldus Ullrich. Maar de Duitse voorzitter van de artsenorganisatie World Medical Association (WMA), Frank Ulrich Montgomery, kan zich wél voorstellen dat op den duur bepaalde voorrechten worden verleend aan mensen die tegen covid-19 zijn gevaccineerd. Omdat de vaccinatiecampagne in Duitsland pas een paar dagen loopt, vindt hij het echter ‘nog veel te vroeg’ om daar nu al een beslissing over te nemen, zei hij in een radio-interview.
‘Als alle mensen de kans hebben gehad zich te laten vaccineren, en we misschien ook weten of je ook werkelijk immuun wordt, ook tegen alle mutaties en variaties van dit virus, dán kan je in dit debat tot conclusies komen.’ Hij wijst erop dat er landen zijn die mensen die niet tegen de gele koorts zijn gevaccineerd de toegang weigeren.
In Duitsland bestaat geen centrale registratie van mensen die gevaccineerd zijn. Volksgezondheid werkt wel aan de ontwikkeling van een vaccinatieregister. Dat is onder meer bedoeld om te kunnen zien hoeveel mensen zich waar, en in welke leeftijdsgroep, laten vaccineren. Is het percentage in een bepaald gebied of bevolkingsgroep laag, dan zou daar een publiekscampagne gevoerd kunnen worden om mensen aan te moedigen zich alsnog te laten inenten.
Het register kan ook helpen inzicht te krijgen in de omstandigheden waaronder zich zeldzame bijwerkingen voordoen. Zo is met een vaccinatieregister eerder aan het licht gekomen dat het vaccin tegen de tropische ziekte dengue bepaalde bijwerkingen heeft.
In het register dat in Duitsland wordt ontwikkeld zullen geen persoonlijke gegevens opgenomen worden. Onderwerp van discussie is nog hoeveel gegevens wél kunnen worden vastgelegd, zonder dat de privacy in gevaar komt.
Wordt bij iedere vaccinatie de geboortedatum van de gevaccineerde vermeld, met daarbij alleen de stad of het district waar hij of zij woont, of ook de postcode? Dat laatste kan epidemiologisch nuttige kennis opleveren, maar in landelijke gebieden kan het voldoende informatie bieden om de identiteit van mensen te achterhalen.
Patiëntendossier
Na veertien jaar voorbereiding begint Duitsland op 1 januari ook met de invoering van een elektronisch patiëntendossier. Daarmee moeten de medische gegevens van alle zeventig miljoen bij de ziekenfondsen aangesloten patiënten in één groot systeem verbonden worden met de 200.000 artsen, therapeuten en ziekenhuizen.
Deelname aan het systeem is voor patiënten vrijwillig, artsen en instellingen moeten er vanaf 1 juli volgend jaar wel aan meedoen. Patiënten kunnen – als het systeem eenmaal klaar is – zelf bepalen welke artsen en instellingen wel, en welke geen inzage krijgen in de verschillende medische gegevens.
De privacy-ombudsman heeft sterke bedenkingen bij het elektronische patiëntendossier, volgens hem is het zelfs in strijd zijn met Europees recht. Maar in het privacy-gevoelige Duitsland is het verzet verder opvallend beperkt.
Ik heb echt geen idee maar ben zeer benieuwd naar het antwoord. Misschien @trein2000 ?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Vraag voor de meer juridisch onderlegden onder ons. Hoe kunnen we als bevolking een parlementaire enquête afdwingen?
Zou dat werkelijk zo zijn? Dat de minister of het kabinet niet kan bedenken wat wij hier met ons boerenverstand zo uit onze mouw schudden? Ik kan me dat dus gewoon niet voorstellen, en denk dus toch dat er zaken zijn die wij niet weten en niet mee kunnen nemen en overzien, die maken dat de beslissingen worden genomen die ze nemen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat snapt iedereen alleen de minister niet.
Mijn examenklasser begint 4 januari weer op school.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is om allerlei redenen moeilijker dan je denkt, maar als het puntje bij het paaltje komt zal het wel kunnen. Ik moet er nog wel even over nadenken of het echt wat op gaat leveren.
Voor de examenleerlingen gebeurt het trouwens al, althans voor degenen die dat nodig hebben. Het tweede en derde tijdvak worden anders ingezet dan normaal, waardoor ze zo ongeveer tot de start van de zomervakantie de tijd hebben om zich voor te bereiden in plaats van tot half mei. Ik ben trouwens wel benieuwd wat dat voor gevolgen heeft met nakijken en tweede correctie, maar dat zien we dan wel weer.
Dit hoop ik. Want als dat niet zo is, dan is het echt onvoorstelbaar waarom wij nog niet zijn begonnen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou dat werkelijk zo zijn? Dat de minister of het kabinet niet kan bedenken wat wij hier met ons boerenverstand zo uit onze mouw schudden? Ik kan me dat dus gewoon niet voorstellen, en denk dus toch dat er zaken zijn die wij niet weten en niet mee kunnen nemen en overzien, die maken dat de beslissingen worden genomen die ze nemen.
De examenklassen mógen, dus op een enkele school met een cluster na kan ik me niet voorstellen dat er scholen zijn die er toch voor kiezen om ze thuis te houden.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Mijn examenklasser begint 4 januari weer op school.
Weet niet of dat op alle middelbare scholen zo is.
Op onze school hadden de examenklassen ook op 16/17/18 december nog fysiek les, en dat gaat op 4 januari ook weer door.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef Mammietje het volgende:
[..]
De mijne in elk geval ook.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Op basis van het wikipedia artikel zou ik zeggen: een lid van de kamer overtuigen om het voorstel in te dienen, en een meerderheid van de kamer overtuigen om ermee in te stemmen...quote:Op woensdag 30 december 2020 21:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar dat is het misschien wel.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou dat werkelijk zo zijn? Dat de minister of het kabinet niet kan bedenken wat wij hier met ons boerenverstand zo uit onze mouw schudden? Ik kan me dat dus gewoon niet voorstellen, en denk dus toch dat er zaken zijn die wij niet weten en niet mee kunnen nemen en overzien, die maken dat de beslissingen worden genomen die ze nemen.
Stemmen op een partij die dat wil. Of de optie van @Janneke141quote:Op woensdag 30 december 2020 21:35 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen idee maar ben zeer benieuwd naar het antwoord. Misschien @:trein2000 ?
Netjes. Zo hoort het ook. Je moet voorkomen dat je mensen voor trekt. Dit hele gebeuren is gebouwd op solidariteit.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:34 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Artikel uit De Standaard:
[..]
Mij geven ze niet het idee dat ze het opgegeven hebben. Ik ben het er wel mee eens dat ze zo onzichtbaar zijn. En dat geeft geen gevoel van vertrouwen. Ik wil er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen, en dat er voor hun valide argumenten zijn om het te doen zoals ze doen. Kun je het met de argumenten oneens zijn, maar dat ze het wel kunnen onderbouwen. Maar ik zou het ook wel prettig vinden als ze ons echt op de hoogte zouden brengen en houden van de verschillende beweegredenen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar dat is het misschien wel.
We hebben aan de ene kant de zorg die zegt dat ze aan het verdrinken zijn, dat ze binnen nu en 30 dagen moeten gaan selecteren aan de poort wie wel of geen IC bed krijgt. Die situatie lijken sommige ziekenhuizen al in te zitten als ze oncologische zorg etc ook af gaan bellen.
Tegelijkertijd hebben we aan de andere kant een minister president die we nu al een paar weken niet gehoord hebben, en een minister van volksgezondheid die in elk programma te vinden is, zolang het maar niet over corona gaat. Als het wel over corona gaat doet ie weer een hippe uitspraak, dat je niet moet zeuren over 't vaccin omdat je ook frikandellen eet (bijvoorbeeld).
Er is ongelooflijk veel onduidelijk momenteel, en het gebrek aan zichtbaarheid van onze regering geeft (mij in elk geval) het gevoel dat we stuurloos zijn. Dat ze het opgegeven hebben.
Die laatste opmerking kan ik mij wel in vinden: we hebben voldoende data om vast te stellen dat het werkt en dat het veilig is. In ieder geval met een effectiviteit van 62%. Het enige wat nog duidelijk moet worden is met welke interval en dosering de effectiviteit het hoogst is. Gaan we daar dan nog op wachten of beginnen we gewoon?quote:Dit najaar bleek dat het Oxfordvaccin meer bescherming biedt (90 procent) als proefpersonen eerst een halve dosis van het vaccin toegediend kregen, en daarna een hele. De effectiviteit na twee volle doses lag rond de 62 procent, maakten onderzoekers bekend in The Lancet. Dat nu toch voor die laatste variant wordt gekozen, heeft volgens Dobber te maken met nieuwe inzichten. „De hogere effectiviteit bij de eerste groep had achteraf bezien meer te maken met een langere interval tussen doses dan met een lagere dosis.” Sowieso lijkt één dosis al kortetermijnbescherming te bieden.
„Het lijkt er inderdaad op dat de effectiviteit toeneemt bij een langer interval tussen twee inentingen, dat zie je wel bij meer vaccins”, zegt Cécile van Els, hoogleraar vaccinologie bij de Universiteit Utrecht en werkzaam bij het RIVM. „Snellere toediening – of een hogere dosis – is lang niet altijd beter. Het vereist finetuning om precies uit te zoeken wat de optimale dosering en tijdsduur is.” Toch hoeft dat toediening niet in de weg te staan. „Het uitgangspunt van de Britten is plausibel: we weten dat het werkt, dus waarom zou je wachten?”
Ja, precies dat. Het verhaal rondom de vaccinaties is ontzettend vaag, en er wordt niets gedaan om dat weg te nemen. Ja, er worden oneerlijke steken onder water gegeven aan andere landen, dat ze onzorgvuldig zijn en het voor de bühne doen. Als je dan tegelijkertijd berichten leest van verschillende instanties die er werk voor moeten doen en dat pas een week daarvoor te horen hebben gekregen kun je niet anders dan denken dat dit niet goed zal gaan. Zeker met de andere zaken van afgelopen maanden in het achterhoofd.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mij geven ze niet het idee dat ze het opgegeven hebben. Ik ben het er wel mee eens dat ze zo onzichtbaar zijn. En dat geeft geen gevoel van vertrouwen. Ik wil er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen, en dat er voor hun valide argumenten zijn om het te doen zoals ze doen. Kun je het met de argumenten oneens zijn, maar dat ze het wel kunnen onderbouwen. Maar ik zou het ook wel prettig vinden als ze ons echt op de hoogte zouden brengen en houden van de verschillende beweegredenen.
Het is net als met een kind: simpelweg zeggen dat ze iets moeten doen "omdat ik het zeg" werkt niet half zo goed als uitleggen hoe je ertoe komt dat je dit van ze verwacht en ze helpen dat ook waar te maken.
Dit bedoel ik niet verkeerd (waardeer je posts alleen maar!), maar voor mijn eigen overzicht; hoe bedoel je het dan wel?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh maar begrijp me niet verkeerd, zo bedoel ik het niet. Juist die mentale steun is op dit moment cruciaal en wordt naar mijn mening veel te weinig aandacht aan besteed. Ik heb een gezin thuis dus heb makkelijk praten, want ik kom afentoe tijd tekort in mn dag. Maar ik snap heel goed dat mensen vereenzamen. Die hebben inderdaad de aandacht en tijd nodig. Op dit moment weet ik niet zo goed hoe ik daarbij zou kunnen helpen behalve een luisterend oor bieden. Indien er iets is dat ik kan doen, graag. Ik merk aan mezelf dat ik best onrustig word van het niets kunnen doen om bij te dragen
62% maakt een grotere deuk in de R dan de maatregelen die we nu hebben, doen dus.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:46 schreef Breekfast het volgende:
Stukje uit NRC over het Oxford vaccin:
[..]
Die laatste opmerking kan ik mij wel in vinden: we hebben voldoende data om vast te stellen dat het werkt en dat het veilig is. In ieder geval met een effectiviteit van 62%. Het enige wat nog duidelijk moet worden is met welke interval en dosering de effectiviteit het hoogst is. Gaan we daar dan nog op wachten of beginnen we gewoon?
We zitten in een situatie waarin de ziekenhuizen hun max beginnen te bereiken. Heb je dan nog wel tijd voor finetuning? Met een mutatie op komst die veel besmettelijker is? De Britten pakken wel door.
Het klote van de huidige democratie is dat je nooit precies weet op wat je stemt met de coalities de gevormd moeten worden. Welke punten als wisselgeld worden ingezet. Dat maakt voor mij stemmen nutteloos.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit bedoel ik niet verkeerd (waardeer je posts alleen maar!), maar voor mijn eigen overzicht; hoe bedoel je het dan wel?Want je zei zo ongeveer letterlijk dat je de problemen van veel sectoren op lost door er wat geld tegen aan te gooien. Deels is dat natuurlijk zo, maar het gaat zoals je zelf nu ook zegt veel dieper dan enkel wat financiele schade voor wat sectoren.
Dat gevoel wat je beschrijft herken ik goed overigens. Stukje machteloosheid. Dat vind ik sowieso het kutste van de crisis. Ja, we kunnen stemmen, maar verder word er niks gedaan met onze individuele meningen. Is natuurlijk ook niet te doen; want miljoenen mensen in ons landje, maar ik weet soms niet waar ik mijn frustratie moet laten. Ik kan wel voor de 89e keer gaan venten richting mijn man (of hier in het topic), maar ik koop er zo weinig voor. Heb niet het idee alsof er een echte partij is die de dingen benoemt die wij hier dagelijks benoemen zeg maar. En als ze het benoemen lijkt het een dag later alweer vergeten.
Jij wil er helemaal een spannende cocktail van makenquote:Op woensdag 30 december 2020 21:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
62% maakt een grotere deuk in de R dan de maatregelen die we nu hebben, doen dus.
Wat zou er gebeuren als je mensen eerst vaccineert met het Oxford vaccin en later Pfizer of Moderna ofzo?
Wat het effect van combinaties van vaccins is, is volgens mij niet duidelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat het elkaars effect omlaag zou halen maar daar durf ik niks over te zeggen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
62% maakt een grotere deuk in de R dan de maatregelen die we nu hebben, doen dus.
Wat zou er gebeuren als je mensen eerst vaccineert met het Oxford vaccin en later Pfizer of Moderna ofzo?
Maakt het niet makkelijker nee.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:51 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Het klote van de huidige democratie is dat je nooit precies weet op wat je stemt met de coalities de gevormd moeten worden. Welke punten als wisselgeld worden ingezet. Dat maakt voor mij stemmen nutteloos.
Ik bedoelde in mijn initiële post puur en alleen de sluiting. Het is heel naar dat die sectoren gesloten zijn, maar we kunnen het ze laten 'uitzingen' (financieel gezien) door er de juiste hoeveelheid geld tegenaan te gooien. Dat neemt inderdaad niet weg dat er veel depressies en dergelijken voorbij komen, maar volgens mij komen veel daarvan doordat de steun niet voldoende (of niet aanwezig) is. De situaties die ik ken raken die mensen in elk geval financieel aan de grond, zelfs met steun, waarna ze in die depressie terecht komen.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit bedoel ik niet verkeerd (waardeer je posts alleen maar!), maar voor mijn eigen overzicht; hoe bedoel je het dan wel?Want je zei zo ongeveer letterlijk dat je de problemen van veel sectoren op lost door er wat geld tegen aan te gooien. Deels is dat natuurlijk zo, maar het gaat zoals je zelf nu ook zegt veel dieper dan enkel wat financiele schade voor wat sectoren.
Dat gevoel wat je beschrijft herken ik goed overigens. Stukje machteloosheid. Dat vind ik sowieso het kutste van de crisis. Ja, we kunnen stemmen, maar verder word er niks gedaan met onze individuele meningen. Is natuurlijk ook niet te doen; want miljoenen mensen in ons landje, maar ik weet soms niet waar ik mijn frustratie moet laten. Ik kan wel voor de 89e keer gaan venten richting mijn man (of hier in het topic), maar ik koop er zo weinig voor. Heb niet het idee alsof er een echte partij is die de dingen benoemt die wij hier dagelijks benoemen zeg maar. En als ze het benoemen lijkt het een dag later alweer vergeten.
Nee niet op die manier. Oxford is snel te zetten en is 'makkelijk' relatief gezien. Dus als we mensen nu vaccineren (2x) met het Oxford vaccin en (bijvoorbeeld) na 6 maanden met het Pfizer vaccin, is dat veilig? Kan dat kwaad?quote:Op woensdag 30 december 2020 21:52 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij wil er helemaal een spannende cocktail van maken
Het betekent wel dat je mensen vaccineert met iets dat hen mogelijk minder bescherming biedt. De vraag is dan, kan je in zo'n geval hun immuniteit nadien boosten tot een vergelijkbaar niveau, eventueel met een ander vaccin? Ik vermoed van wel, zoniet heb je een ethisch probleem, want dan ontzeg je een deel van de bevolking de kans op hogere bescherming.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:46 schreef Breekfast het volgende:
Stukje uit NRC over het Oxford vaccin:
[..]
Die laatste opmerking kan ik mij wel in vinden: we hebben voldoende data om vast te stellen dat het werkt en dat het veilig is. In ieder geval met een effectiviteit van 62%. Het enige wat nog duidelijk moet worden is met welke interval en dosering de effectiviteit het hoogst is. Gaan we daar dan nog op wachten of beginnen we gewoon?
We zitten in een situatie waarin de ziekenhuizen hun max beginnen te bereiken. Heb je dan nog wel tijd voor finetuning? Met een mutatie op komst die veel besmettelijker is? De Britten pakken wel door.
Ah, op die manier. Wie weet.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee niet op die manier. Oxford is snel te zetten en is 'makkelijk' relatief gezien. Dus als we mensen nu vaccineren (2x) met het Oxford vaccin en (bijvoorbeeld) na 6 maanden met het Pfizer vaccin, is dat veilig? Kan dat kwaad?
Dan heb je dus op een snelle manier de R flink omlaag geschroefd, want 62% effectief, waarna je met Pfizer/Moderna het helemaal uit kunt bannen.
Ik volg die Buitenparlementaire enquête commissie (ik volg van alles).quote:Op woensdag 30 december 2020 21:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er is zeker een link tussen financieel geraakt worden en eventuele depressies (in sommige gevallen dan - anderen raken inderdaad meer depressief vanwege alle maatregelen - de isolatie e.d.), maar dan nog is het wat makkelijk om te zeggen dat je de problemen van bepaalde sectoren op kan lossen door er meer geld tegenaan aan te gooien. Ik kan het niet heel goed verwoorden, want ik snap dat het wel zo werkt, maar dan moet het wel gebeuren. Die steun. Om de een of andere reden gebeurd dat niet. Dus het probleem is er. Mensen worden geraakt. Dan is het heel leuk dat ze theoretisch te redden zijn met financiele steun, maar die komt dus niet. Verdwijnt het probleem niet van. En daaruit volgen dan weer nieuwe problemen zoals die depressies e.d.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik bedoelde in mijn initiële post puur en alleen de sluiting. Het is heel naar dat die sectoren gesloten zijn, maar we kunnen het ze laten 'uitzingen' (financieel gezien) door er de juiste hoeveelheid geld tegenaan te gooien. Dat neemt inderdaad niet weg dat er veel depressies en dergelijken voorbij komen, maar volgens mij komen veel daarvan doordat de steun niet voldoende (of niet aanwezig) is. De situaties die ik ken raken die mensen in elk geval financieel aan de grond, zelfs met steun, waarna ze in die depressie terecht komen.
Door de juiste steun te bieden kun je dus veel van die situaties voorkomen. Het lost de eenzaamheid niet op en dat is iets waar we nog steeds aandacht aan moeten besteden.
Wat deze verkiezingen betreft ga ik me in elk geval veel beter inlezen dan ik normaal doe. Denk ook dat ik de lokale wethouder(s) van die partij wel ga proberen te bereiken om te kijken of ik via die manier een ingang kan vinden. Zo irritant als ik afentoe in dit topic kan zijn ga ik daar dan ook zijn om ervoor te zorgen dat er dingen gaan veranderen
Dat is waar. Maar als we voor het gemak even stellen dat het eind januari wel goedgekeurd kan zijn, dan heb je ineens beschikking over het volledige 'fijnmazige' netwerk waarmee in een paar weken een paar miljoen mensen gevaccineerd zijn voor de griepprik.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Wie weet.
Probleem met Oxford is dat er nog niet eens een aanvraag voor goedkeuring in de EU ligt bij de EMA, als ik het goed begrepen heb. Dat vaccin gaan we dus voorlopig nog niet kunnen gebruiken.
Maar kan dat niet met Moderna ook al, aangezien dat niet diepgevroren bewaard hoeft te worden?quote:Op woensdag 30 december 2020 22:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar als we voor het gemak even stellen dat het eind januari wel goedgekeurd kan zijn, dan heb je ineens beschikking over het volledige 'fijnmazige' netwerk waarmee in een paar weken een paar miljoen mensen gevaccineerd zijn voor de griepprik.
Tot die tijd kun je gewoon knallen met Pfizer/Moderna wat je hebt in verzorgingstehuizen enzo, maar die 62% kan wel 's een groot verschil gaan maken in de komende maanden.
Eigenlijk zijn er maar weinig problemen die je echt op kunt lossen met geld. Geld zorgt ervoor dat je de tijd, middelen of expertise krijgt om het daadwerkelijk op te lossen. Dat is wat je hier wil doen bij die sectoren, tijd kopen totdat het niet meer nodig is om die maatregelen te hebben.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:00 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er is zeker een link tussen financieel geraakt worden en eventuele depressies (in sommige gevallen dan - anderen raken inderdaad meer depressief vanwege alle maatregelen - de isolatie e.d.), maar dan nog is het wat makkelijk om te zeggen dat je de problemen van bepaalde sectoren op kan lossen door er meer geld tegenaan aan te gooien. Ik kan het niet heel goed verwoorden, want ik snap dat het wel zo werkt, maar dan moet het wel gebeuren. Die steun. Om de een of andere reden gebeurd dat niet. Dus het probleem is er. Mensen worden geraakt. Dan is het heel leuk dat ze theoretisch te redden zijn met financiele steun, maar die komt dus niet. Verdwijnt het probleem niet van. En daaruit volgen dan weer nieuwe problemen zoals die depressies e.d.
Dus ja; je hebt gelijk dat bepaalde sectoren geholpen zijn als er geld komt, maar tot het moment dat die steun er ook echt is, kan je gewoon niet zo makkelijk zeggen dat de situatie voor kinderen zo uniek is. Achterstanden zijn inderdaad niet op te lossen met geld, maar al die andere sectoren zitten in hetzelfde bootje, want die steun is er niet.
Weet echt niet hoe ik het anders kan verwoorden
Daarvan zouden in het eerste kwartaal slechts 400.000 dosissen geleverd kunnen worden. van het Oxford/AstraZeneca vacin 4.5 miljoen.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar kan dat niet met Moderna ook al, aangezien dat niet diepgevroren bewaard hoeft te worden?
Het is ook een beetje de vraag hoe snel Oxford de data bij elkaar kan krijgen om aan te tonen welke dosering en interval het meest effectief is. Als ze daar nog een maand voor nodig hebben dan is het misschien toch beter om te wachten en inderdaad eerst te beginnen met Pfizer en Moderna.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar als we voor het gemak even stellen dat het eind januari wel goedgekeurd kan zijn, dan heb je ineens beschikking over het volledige 'fijnmazige' netwerk waarmee in een paar weken een paar miljoen mensen gevaccineerd zijn voor de griepprik.
Tot die tijd kun je gewoon knallen met Pfizer/Moderna wat je hebt in verzorgingstehuizen enzo, maar die 62% kan wel 's een groot verschil gaan maken in de komende maanden.
NOS.nl liveblogquote:Intensivist Diederik Gommers en ziekenhuisbestuurder Ernst Kuipers roepen op om zo snel mogelijk te beginnen met het vaccineren van essentieel ziekenhuispersoneel. Als het aan Gommers ligt wordt er maandag een start gemaakt, zegt hij in Nieuwsuur.
De ziekenhuizen hebben de mogelijkheid om de vaccins goed te bewaren en toe te dienen. Gommers hoopt dat er snel besloten wordt om doses vaccins naar ziekenhuizen te sturen.
Kuipers stelt voor om zo snel mogelijk te beginnen met het vaccineren van het personeel van de intensive care, spoedeisende hulp, covid-afdelingen en ambulancepersoneel. "Dat zijn er enkele tienduizenden." Nu komen eerst bewoners van verpleeghuizen, mensen met een verstandelijke beperking die in instellingen wonen én hun zorgmedewerkers aan de beurt.
Druk op zorg blijft hoog
"Wij vinden dat in de zorg, zeker in de situatie waarin de druk nog lange tijd heel hoog blijft, het cruciaal is dat personeel beschikbaar blijft voor de zorg", zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.
De ziekenhuizen zien de druk zeer snel oplopen. De dagelijkse instroom van nieuwe patiënten is hoger dan het sinds april is geweest. Alleen al de afgelopen 24 uur kwamen er bijna 400 patiënten bij in de ziekenhuizen. De bezetting van de intensive care is op het hoogste niveau sinds mei, zegt Kuipers.
Vandaag werd bekend dat tientallen Nederlandse ziekenhuizen hun 'kritische planbare zorg' niet meer kunnen aanbieden. Het grote probleem bij een hoge bezetting van de ziekenhuizen is het ziekteverzuim onder het verpleegkundig personeel. "Zestien procent van de IC-verpleegkundigen in het Erasmus MC is ziekgemeld, en per verpleegkundige die we moeten missen kunnen we minder bedden verzorgen", zegt Kuipers.
Kap hier nou eens mee, dit doen ze echt niet voor niks hoor. De nood is hoog en het einde nog lang niet in zicht.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:06 schreef TheVulture het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oept-gommers-op.html
Gommers en Kuipers gooien de knuppel er nog maar eens in... wordt wel moe van al die kapiteins
Eerder vandaag ook al met z'n uitspraak over code zwart eind januari, da's een maand en we weten hoe lang dat in coronatijd is
Zou fijn zijn als die steun er nu op een magische wijze alsnog komt, maar ik betwijfel het.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn er maar weinig problemen die je echt op kunt lossen met geld. Geld zorgt ervoor dat je de tijd, middelen of expertise krijgt om het daadwerkelijk op te lossen. Dat is wat je hier wil doen bij die sectoren, tijd kopen totdat het niet meer nodig is om die maatregelen te hebben.
Het ging me er meer om dat er zoveel mensen van alles roepen, dat wordt toch een nog grotere chaos dan het al is...quote:Op woensdag 30 december 2020 22:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Kap hier nou eens mee, dit doen ze echt niet voor niks hoor. De nood is hoog en het einde nog lang niet in zicht.
Lijkt me wel een goed idee. Als dat ziekteverzuim voorkomt kun je meer patiënten helpen. Prikken is daarbij geen issue, ziekenhuizen hebben mensen zat die dat kunnen.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
NOS.nl liveblog
Als je maandag begint met vaccineren, maak je dus sowieso een start, wat al prettig zou zijn. Daarnaast heb je zal er onder het zorgpersoneel dus minder ziekteverzuim gaan zijn, wat je met de volle ziekenhuizen wel kunt gebruiken.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:06 schreef TheVulture het volgende:
Gommers en Kuipers gooien de knuppel er nog maar eens in... wordt wel moe van al die kapiteins
Eerder vandaag ook al met z'n uitspraak over code zwart eind januari, da's een maand en we weten hoe lang dat in coronatijd is
Logische oproep. Ziekenhuispersoneel kan als het ware zichzelf inenten en hebben inderdaad ook de faciliteiten om het op te slaan.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
NOS.nl liveblog
Ze weten goed te lobbyen.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:06 schreef TheVulture het volgende:
Gommers en Kuipers zijn niet zomaar mensen, natuurlijk. Ze weten wel waar ze het over hebben.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:09 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het ging me er meer om dat er zoveel mensen van alles roepen, dat wordt toch een nog grotere chaos dan het al is...
Ze zitten ook in het OMT (Gommers sowieso). Waarom wordt alles maar via de pers gespeeld... Ik snap wat ze willen hoor, en ik heb liever ook gisteren dan vandaag een spuit, maar dit is gewoon de regering onder druk zetten...quote:Op woensdag 30 december 2020 22:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gommers en Kuipers zijn niet zomaar mensen, natuurlijk. Ze weten wel waar ze het over hebben.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Lijkt me wel een goed idee. Als dat ziekteverzuim voorkomt kun je meer patiënten helpen. Prikken is daarbij geen issue, ziekenhuizen hebben mensen zat die dat kunnen.
Het zijn enkele tienduizenden mensen, dus dat zou ook niet zo'n impact moeten hebben op het totaal. Ze stonden toch al op de rit, dan hoeven GGD's die ook niet meer te doen
Ziekenhuizen en verzorgingstehuizen werken sowieso al vaak heel goed samen. Desnoods laat je de medewerkers van die verzorgingstehuizen gewoon naar dat ziekenhuis komen. Welke prik ze gehad hebben slaan ze op in het dossier van die persoon in de systemen die ze al hebben en hop, we hebben ineens een hele goede start gemaakt.
Dan kan GGD nog een paar weken doen over de systemen klaar krijgen voor reguliere vaccinatie.
Ik denk dat je met de vraag stellen het antwoord hebt. Ik stoor me er ook aan, maar ik heb het idee dat er maar heel weinig daadwerkelijk in het OMT besloten/geadviseerd wordt wat niet direct over de epidemiologische gevolgen gaat.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ze zitten ook in het OMT (Gommers sowieso). Waarom wordt alles maar via de pers gespeeld...
Misschien hebben ze het gevoel dat ze anders niet voldoende gehoord worden, ondanks dat ze in het OMT zitten. Ik geloof in ieder geval zonder meer dat ze het met de beste bedoelingen doen en geen verborgen, persoonlijke agenda hebben, buiten dat ze hun werk willen kunnen doen en hun medewerkers willen beschermen.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ze zitten ook in het OMT (Gommers sowieso). Waarom wordt alles maar via de pers gespeeld... Ik snap wat ze willen hoor, en ik heb liever ook gisteren dan vandaag een spuit, maar dit is gewoon de regering onder druk zetten...
Jaaa, roep op! Gebruik je stem!quote:Op woensdag 30 december 2020 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
NOS.nl liveblog
Gommers omschreef een paar weken terug in het OMT zitten als "interessant, ik krijg net een soort college, ze zijn allemaal heel slim en hebben een andere expertise dan ik" dus ik denk het ook ja X'Dquote:Op woensdag 30 december 2020 22:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik denk dat je met de vraag stellen het antwoord hebt. Ik stoor me er ook aan, maar ik heb het idee dat er maar heel weinig daadwerkelijk in het OMT besloten/geadviseerd wordt wat niet direct over de epidemiologische gevolgen gaat.
Ik verwacht van niet. Ze waren dat sowieso al niet van plan, nog voordat er dingen bekend werden over de Britse variant.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:15 schreef Luke83 het volgende:
Morgen komt er dus duidelijkheid of de basisscholen eerder dan 18 januari open gaan. Ik kan het me met de huidige ontwikkelingen niet voorstellen. Wat denken jullie?
Dat is juist het enige wat ik niet zou willen horen over het Outbreak Management Team.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:16 schreef eragon2890 het volgende:
[..]
Gommers omschreef een paar weken terug in het OMT zitten als "interessant, ik krijg net een soort college, ze zijn allemaal heel slim en hebben een andere expertise dan ik" dus ik denk het ook ja X'D
Morgen nog beginnen. Aan prikkers of vriezers geen gebrek daar.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
NOS.nl liveblog
Niet. Dat kan alleen via het Parlement... van parlementaire enquête.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dit is Nederland; ze willen vast eerst even zorgvuldig naar de situatie kijken om te kijken wat het beste zal zijn.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Morgen nog beginnen. Aan prikkers of vriezers geen gebrek daar.
Eerst ff een onderzoekje van het RIVM?quote:Op woensdag 30 december 2020 22:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit is Nederland; ze willen vast eerst even zorgvuldig naar de situatie kijken om te kijken wat het beste zal zijn.
Ik denk het ook niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik verwacht van niet. Ze waren dat sowieso al niet van plan, nog voordat er dingen bekend werden over de Britse variant.
Ja, moet wel zorgvuldig gebeuren.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Eerst ff een onderzoekje van het RIVM?
Dat De Jonge en Van Dissel dit niet zelf bedacht hebben helpt vast ook niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:19 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Dit is Nederland; ze willen vast eerst even zorgvuldig naar de situatie kijken om te kijken wat het beste zal zijn.
Reden te meer dat de scholen niet al te lang dicht moeten blijvenquote:Op woensdag 30 december 2020 20:37 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Oei.. dat klinkt niet bepaald best nee
Onder geen enkel beding.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:15 schreef Luke83 het volgende:
Morgen komt er dus duidelijkheid of de basisscholen eerder dan 18 januari open gaan. Ik kan het me met de huidige ontwikkelingen niet voorstellen. Wat denken jullie?
Zou kunnen maar ik acht het niet waarschijnlijk. Het is mogelijk dat zij een andere agenda hebben. Maar ik vond het gedoe met de app al erg vreemd. Helemaal niet wat je van een minister verwacht. Man kan zijn taak niet aan.quote:Op woensdag 30 december 2020 21:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
The plot thickens.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
HPdetijd suggereert nu aftreden De jonge? Wat is er gaande?
Ja, die heb ik ook gehoord. Geruchten dat het kabinet een mea culpa doet over de toeslagenaffaire en aftreedt. Tot nu toe waren dat feesboekgeruchten die ik van mn oom doorgestuurd kreeg.quote:Op woensdag 30 december 2020 22:23 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
HPdetijd suggereert nu aftreden De jonge? Wat is er gaande?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |