SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Inderdaad. Even los van de moeite om er gebruik van te maken, denk ook aan de kosten die erbij komen kijken. Er wordt dus eigenlijk 26 keer betaald voor hetzelfde. Elk van de 25 GGD's en daarnaast ook nog GGD GHOR die de gegevens centraal heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.
Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.quote:
quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.
En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.
En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef Predator40 het volgende:
[..]
[..]
Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.
je kon als individueel land ook bestellen.
en zo kan Israël zoveel dosissen hebben ( als het waar is )quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf.
Als individueel land bestellen lijkt me geen haalbare kaart. Of je gaat voor de EU, of niet.
En dat brengt ook gelijk een ander probleem mee:quote:In the meantime, the Sanofi/GSK vaccine is tied up in obtaining approval, after participants in one trial received a lower dose of vaccine than intended, making the results invalid. The company had to cancel a Phase 3 trial planned for December, and now hopes to start a Phase 2b trial in February.
Want wie gaat er nog meedoen met een experiment als er allang goedwerkende vaccins op de markt zijn?quote:But the delay confronts the company with a major problem: by the time that trial starts, the Pfizer vaccine will be rolling out to populations all over Europe, and Sanofi may find it difficult to recruit volunteers for a trial in which some of them are certain to be administered a placebo.
Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.
Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:
Voorwaarde is wel dat die organisaties dezelfde systemen gebruiken. Het is natuurlijk kolder dat 25 GGD's gebruik maken van 25 verschillende systemen en processen die met elkaar moeten praten. Die processen en systemen zou je ook in een decentrale situatie centraal kunnen ontwikkelen, waarna de uitvoering decentraal gedaan wordt.
Oh god, dit klinkt te bekend. Ik herinner me "De werkplek Rijk" nog wel. Een centrale werkplek voor de overheid, zelfde ontwikkeling, eigen invulling erop etc. Zodra dat begon kwam het gros van de ministeries met: nee nee, dat werkt voor ons niet hoor.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.
Tijdens de hele rit werden we benaderd door het zusje uit Den Haag met nagenoeg hetzelfde probleem. Ons idee was het om ze samen te laten werken, dezelfde software die al ontwikkeld was als basis uit te rollen en ze samen te laten werken - er was toch al een relatie - zodat Den Haag deels de ontwikkeling terug zou betalen en ze daarna gezamenlijk tegen lagere kosten door konden. En eventueel later met andere grote steden te inventariseren wat er kon.
Dit eindigde met een totale kulreden - iemand in Den Haag had "een beter gevoel bij iets anders". Eindconclusie: In Den Haag gingen ze van scratch af het wiel weer helemaal opnieuw uit vinden.
Zelfde branche, zelfde probleem, zelfde soort organisatie. Onder aan de streep eigenlijk gewoon belastinggeld. Als je die twee nu op één hoop zou willen vegen voor kostenverlaging kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen. Als dat bij de GGD ook op die manier gaat, wat ik niet uitsluit, snap ik wel een deel van de huidige problematiek.
Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:
- Je wil in Q1 de hele bevolking gevaccineerd hebben, volgorde even losgelaten
- De mensen in verzorgingstehuizen worden gevaccineerd in de zorginstelling, door de instellingsarts
- Mensen moeten 2x gevaccineerd worden, tijd ertussen maakt even niet uit
- Kinderen onder 18 en zwangere vrouwen worden niet gevaccineerd. Zwangere vrouwen kunnen gevaccineerd worden na zwangerschap/stoppen borstvoeding
Dan houden we totaal 14 miljoen mensen over zo'n beetje. We hebben in Q1 totaal ~90 dagen. Dan moeten we 155.000 vaccinaties per dag doen (uitgaande van 7 dagen in de week).
Gaan we naar 5 dagen per week moeten we ongeveer 200.000 vaccinaties per dag zetten, Stel dat we dat in 8 uur op een dag willen doen, dan moeten we bijna 25.000 vaccinaties per uur zetten.
Er werd gezegd dat één persoon zo'n 12 vaccinaties per uur kan doen, dus zijn er zo'n 2100 medewerkers nodig die de eerste 3 maanden helemaal los gaan.
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn
quote:Alles hangt volgens deskundigen samen met het aantal doses dat beschikbaar komt voor Nederland. "Maar het kan snel", zegt Van der Zeijst, in het verleden verantwoordelijk voor vaccinprogramma's bij het RIVM.
"Na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 was er de angst dat terroristen de pokken zouden inzetten als biowapen. Toen hebben wij een plan gemaakt om binnen een week de hele samenleving te vaccineren. Een week is natuurlijk wel kort, maar er zijn in het verleden ook wel massavaccinaties geweest." De massale vaccinatie tegen het pokkenvirus heeft overigens nooit plaatsgevonden.
Als er voldoende vaccins zijn voor iedereen in Nederland, kan vaccinatie dus best snel. Rijkers: "Als het moet, dan kan het. In het verleden werd Ahoy in Rotterdam ingezet om de jeugd te vaccineren tegen meningokokken. In India zijn eens 5 miljoen mensen in één dag gevaccineerd. Dus het kan wel."
Ik heb bij een aantal delen van de overheid meegemaakt wat een ellende het is om de verschillend ingerichte informatiesystemen op elkaar aan te laten sluiten. Ben er een beetje cynisch van geworden, want de eindoplossing is altijd een nieuw, duur systeem waar moeilijker mee te werken is omdat het nog achterlijker ingericht is (denk: 37 muisklikken om er iets in te zetten of op te zoeken).quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.
Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.
Zie ook bv.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cin-groepsimmuniteit
[..]
Schokkend artikel is dat ja. In ieder ander land was de minister per direct ontslagen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef popje het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)vaccineren~bdabe6a1/
Artikel over hoe Nederland zich niet heeft voorbereid op een Plan B, veel te laat is begonnen met plannen etc. Niks te maken met zorgvuldigheid.
Ik zou het al mooi vinden als ze een miljoen vaccinaties per week halen. Dan ben je in een dikke 4 maanden klaar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
Ik ben uitgegaan van 100% bereidheid, dus dat alle mensen die voldoen aan de voorwaarden gevaccineerd worden. Onder de 18 niet, zwangere vrouwen niet, dan hou je zo'n 14 miljoen mensen over.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.
Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.
Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.
Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.
Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.
Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.
Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
Als je er midden Q2 van maakt (let's say midden mei) wordt de planning ineens een heel stuk realistischer.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn
Niet te vergelijken met deze situatie waarin besmettelijkheid een grotere risicofactor is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:25 schreef Noordzijde het volgende:
Met de Mexicaanse griep hebben ze in 2 weken 2 miljoen mensen kunnen vaccineren toch?
Moderna heeft ook al gunstigere omstandigheden dan Pfizer. Wat dat betreft is het ook een kwestie van wat 'pech' dat we niet van ons bestaande vaccinatienetwerk gebruik kunnen maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.
Tja, in dat artikel wordt ook gelinkt naar deze: https://www.volkskrant.nl(...)-het-werkt~bf3cd157/quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef popje het volgende:
Artikel over hoe Nederland zich niet heeft voorbereid op een Plan B, veel te laat is begonnen met plannen etc. Niks te maken met zorgvuldigheid.
Heb je daar een bron van? Ik geloof best dat hij dat gevraagd heeft, wil het graag wat verder lezenquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw.
Het heeft te maken met een werkomgeving, sportgelegenheden, ziekenhuizen, etc. Straks mag je als niet gevaccineerde niet meer naar binnen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen dit willen.
Heel eng deze ontwikkeling. Ik zou niet snel protesteren, maar als dit gaat gebeuren dan overweeg ik echt naar den haag te gaan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw. De gezondheidsraad moet halverwege januari met een antwoord komen.
Het heeft te maken met een werkomgeving, sportgelegenheden, ziekenhuizen, etc. Straks mag je als niet gevaccineerde niet meer naar binnen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen dit willen.
Deze discussie weerquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw. De gezondheidsraad moet halverwege januari met een antwoord komen.
Lijkt me niet per sé nadelig als alle wappies hun kelder niet meer uit kunnen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Deze discussie weer
Als iedereen de kans heeft gehad, én de vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg voor groepsimmuniteit, én dat is toe te schrijven aan mensen die het vaccin weigeren, dan voer alsjeblieft in. Ik ben er klaar mee.
Ik twijfel niet aan de wil van de GGD's, maar dit is toch wel een stukje waar ik me (normaal gesprokenquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, in dat artikel wordt ook gelinkt naar deze: https://www.volkskrant.nl(...)-het-werkt~bf3cd157/
Ik weet niet wie ik moet geloven, maar ben er inmiddels wel achter dat het een stuk complexer is dan vaak voorgesteld.
Hoe is het mogelijk dat op 10 december pas aan de GGD's gevraagd is om de regie te voeren. Daarnaast, de GGD's zouden sowieso al de regie voeren bij reguliere vaccinatie, dus dat systeem moest hoe dan ook komen.quote:‘Dat klopt. Toen pas kwam het bericht dat het vaccin van Pfizer in zodanig grote partijen wordt geleverd, dat het niet geschikt is voor verpleeghuizen. Toen is besloten dat de zorgmedewerkers als eerste geprikt zouden worden, op grootschalige locaties. Ons werd gevraagd om ondersteuning. Op 10 december kwam het verzoek of we ook de regie wilden voeren. Toen hebben we razendsnel een registratiesysteem opgezet. In een tempo waarvoor de meest ict-consultants zouden hebben bedankt.’
Het probleem zit hem toch ook vaak in het feit dat iedereen maar wat doet zonder dat er echt financiële gevolgen aan zitten want als de bodem van de emmer bereikt is komt er toch altijd wel weer ergens een nieuwe emmer vandaan. We doen ook zaken met organisaties die geen directe concurrent zijn maar wel hetzelfde willen. Die staan vooraan bij generieke oplossingen want geld besparen = meer winst kunnen maken. Simpel zat.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh god, dit klinkt te bekend. Ik herinner me "De werkplek Rijk" nog wel. Een centrale werkplek voor de overheid, zelfde ontwikkeling, eigen invulling erop etc. Zodra dat begon kwam het gros van de ministeries met: nee nee, dat werkt voor ons niet hoor.
1) Omdat men tot begin december nog uitging van het reguliere, fijnmazige netwerk om de vaccins te verspreiden via de huisartsen. Toen werd het Pfizer-vaccin ook nog gezien als optie voor de kwetsbaren, via die gebruikelijke vaccinatiepunten dus. Toen dat netwerk geen haalbare kaart bleek moest men toch naar centrale prikocaties. Echter, daar hadden de organisaties van het fijnmazige netwerk geen ervaring mee, dus is er aan de GGD gevraagd of ze het over wilde nemen (immers, zij hebben ook al teststraten opgezet etc.).quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:
Hoe is het mogelijk dat op 10 december pas aan de GGD's gevraagd is om de regie te voeren. Daarnaast, de GGD's zouden sowieso al de regie voeren bij reguliere vaccinatie, dus dat systeem moest hoe dan ook komen.
Waarom niet? De huidige beperkingen dienen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Als blijkt dat gevaccineerden het virus niet verspreiden is er geen reden om hen die beperkingen op te leggen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Wees als overheid dan een grote vent en stel het verplicht. Ga door de nodige hoepels om er een wet voor in te voeren en verplicht het. Zolang het niet verplicht is en je het via omwegen toch wilt verplichten ben je in mijn ogen laf bezig. Dan wil je dus niet de moeite nemen om de wet te volgen omdat het je niet uit komt. Dien een initiatiefwet in, laat die door de tweede en eerste kamer komen. Als ie aangenomen wordt, top, je hebt je vaccinatieplicht. Als die niet aangenomen wordt moeten ze ook stoppen met telkens deze onzin.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Deze discussie weer
Als iedereen de kans heeft gehad, én de vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg voor groepsimmuniteit, én dat is toe te schrijven aan mensen die het vaccin weigeren, dan voer alsjeblieft in. Ik ben er klaar mee.
Waarom moet ik solidair zijn met lieden die de oplossing van de crisis pogen te frusteren?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:39 schreef mir1986 het volgende:
https://www.gezondheidsra(...)stprogramma-covid-19
Hier staat de informatie betreffende het corona vaccin. Maar blijkbaar vinden veel mensen het geen probleem als er straks veel mensen hun eten en drinken niet meer kunnen kopen omdat ze hun baan kwijt raken. Hoezo solidair.
Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:35 schreef Questular het volgende:
Maar kinderen de toegang ontzeggen tot een kinderdagverblijf omdat ze het polio vaccin niet hebben gehad is geen probleem toch?
Ik heb het inderdaad vooral even over het IT systeem. Ik kan er echt niet bij dat hier een nieuw IT systeem voor nodig is. Zelfs als is dat nieuwe IT systeem nodig, snap ik niet waarom dat niet direct gestart is in de zomer. De IT afdelingen zijn niet degene die in de teststraten rondbanjeren, die hebben in de meeste gevallen niet op hun tandvlees gelopen. Je wil dat systeem toch gewoon ruim op tijd klaar hebben zou je zeggen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
1) Omdat men tot begin december nog uitging van het reguliere, fijnmazige netwerk om de vaccins te verspreiden via de huisartsen. Toen werd het Pfizer-vaccin ook nog gezien als optie voor de kwetsbaren, via die gebruikelijke vaccinatiepunten dus. Toen dat netwerk geen haalbare kaart bleek moest men toch naar centrale prikocaties. Echter, daar hadden de organisaties van het fijnmazige netwerk geen ervaring mee, dus is er aan de GGD gevraagd of ze het over wilde nemen (immers, zij hebben ook al teststraten opgezet etc.).
2) De GGD zou in principe pas over maanden aan zet zijn. Aangezien zij nogal een heftig jaar achter de rug hebben is er (voor zover ik kan inschatten) gekozen om daar even mee te wachten. Om even op adem te komen en dat later te regelen. Het it-verhaal blijft echter wel vaag, ja.
Die hoeveelheden zijn toch ook niets nieuws. Die stonden van de zomer al in de krant dus ik neem aan dat de GGD dat toen ook wel wist.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik twijfel niet aan de wil van de GGD's, maar dit is toch wel een stukje waar ik me (normaal gesproken) boos om zou kunnen maken:
[..]
Hoe is het mogelijk dat op 10 december pas aan de GGD's gevraagd is om de regie te voeren. Daarnaast, de GGD's zouden sowieso al de regie voeren bij reguliere vaccinatie, dus dat systeem moest hoe dan ook komen.
En, er wordt toch al geregistreerd welke vaccinaties iemand heeft gekregen? Waarom moeten we hier een registratiesysteem voor bedenken?
Ik kan de GGD hierin eigenlijk weinig kwalijk nemen, maar de coördinatie daarboven (gaan we weer) is wel een dingetje.
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef chratnox het volgende:
Wees als overheid dan een grote vent en stel het verplicht. Ga door de nodige hoepels om er een wet voor in te voeren en verplicht het. Zolang het niet verplicht is en je het via omwegen toch wilt verplichten ben je in mijn ogen laf bezig. Dan wil je dus niet de moeite nemen om de wet te volgen omdat het je niet uit komt. Dien een initiatiefwet in, laat die door de tweede en eerste kamer komen. Als ie aangenomen wordt, top, je hebt je vaccinatieplicht. Als die niet aangenomen wordt moeten ze ook stoppen met telkens deze onzin.
Als het waar is wat de GGD zegt, 1000 medewerkers die kunnen prikken en dan ook nog eens de huisartsen:quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Echt hè. Bang voor een prikje ben ik sinds mijn vijfde al niet meer. Broekeschijterds zijn het.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.
OT: Niemand gelooft toch dat deze regering mensen de toegang tot ziekenhuizen gaat ontzeggen? Dat blijkt echt nergens uit en dat wil niemand.
Ik snap dat het spannende tijden zijn, maar als je van corona zo erg in de war raakt en daar bang voor bent, kan je beter even niet meer gaan internetten.
En nog beter: je gewoon laten vaccineren. Ze doen daar echt geen rattengif in. En je wordt er ook niet autistisch van.
Daar ben ik voor als blijkt dat het op de vrijwillige manier niet werkt jaquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Wees als overheid dan een grote vent en stel het verplicht. Ga door de nodige hoepels om er een wet voor in te voeren en verplicht het. Zolang het niet verplicht is en je het via omwegen toch wilt verplichten ben je in mijn ogen laf bezig. Dan wil je dus niet de moeite nemen om de wet te volgen omdat het je niet uit komt. Dien een initiatiefwet in, laat die door de tweede en eerste kamer komen. Als ie aangenomen wordt, top, je hebt je vaccinatieplicht. Als die niet aangenomen wordt moeten ze ook stoppen met telkens deze onzin.
De vaccinatiegraad is al langer een probleem, daar werd tot nu toe gezegd dat ze het met informatiecampagnes en overtuigingscampagnes willen doen. Als een groot deel van de bevolking gevaccineerd is tegen Covid-19 zou het niet zo'n issue meer moeten zijn.
Ik laat me vaccineren, maar ik vind het best een principieel punt dit.
mooi excuus natuurlijk die zorgvuldigheid maar het is 1 grote shitshow geworden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef popje het volgende:
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
Schokkend artikel is dat ja. In ieder ander land was de minister per direct ontslagen.
Ik vrees al voor de leveringen. Wij wilden zo solidair zijn met de EU en hebben onze goede inkooppositie weggegeven aan bananenrepublieken als Hongarije en Polen. De Duitsers ondertussen kopen het nu zelf ook in.
Wat een oase van nuance deze postquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.
Dat dit door mensen uitgelegd wordt als 'De Jonge wil een vaccinatieplicht en vraagt nu aan experts hoe hij dat kan verantwoorden' zegt meer over die mensen dan over de zorgvuldigheid waarmee nu gehandeld wordt.
toegang tot een land ontzeggen als je een bepaalde vaccinatie niet hebt ook niet waarschijnlijkquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:35 schreef Questular het volgende:
Maar kinderen de toegang ontzeggen tot een kinderdagverblijf omdat ze het polio vaccin niet hebben gehad is geen probleem toch?
Daar ben ik ook blij om, begrijp me niet verkeerd. de Jonge heeft wel vaker voor zijn beurt gesproken, dus dit is weer zo'n dingetje wat de bereidheid om te vaccineren niet per sé goed doet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.
Dat dit door mensen uitgelegd wordt als 'De Jonge wil een vaccinatieplicht en vraagt nu aan experts hoe hij dat kan verantwoorden' zegt meer over die mensen dan over de zorgvuldigheid waarmee nu gehandeld wordt.
En de verkiezingen komen eraan dus maximale damage control actief.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.
Ik weet ook niet over welk IT-systeem het gaat. Want ze zijn nu bezig om bv. een systeem te bouwen om afspraken te maken voor vaccinatie. Dat was in eerste instantie niet nodig, omdat mensen via de huisarts een afspraak zouden maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad vooral even over het IT systeem. Ik kan er echt niet bij dat hier een nieuw IT systeem voor nodig is. Zelfs als is dat nieuwe IT systeem nodig, snap ik niet waarom dat niet direct gestart is in de zomer. De IT afdelingen zijn niet degene die in de teststraten rondbanjeren, die hebben in de meeste gevallen niet op hun tandvlees gelopen. Je wil dat systeem toch gewoon ruim op tijd klaar hebben zou je zeggen.
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maakt over het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.
OT: Niemand gelooft toch dat deze regering mensen de toegang tot ziekenhuizen gaat ontzeggen? Dat blijkt echt nergens uit en dat wil niemand.
Ik snap dat het spannende tijden zijn, maar als je van corona zo erg in de war raakt en daar bang voor bent, kan je beter even niet meer gaan internetten.
En nog beter: je gewoon laten vaccineren. Ze doen daar echt geen rattengif in. En je wordt er ook niet autistisch van.
ja "anders valt het hele kabinet" kut excuus.....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.
Wat is de gemakkelijke weg, wat is goed voor de carrière enz.
Niemand heeft daar een probleem mee? Volgens mij heb jij niet goed opgelet de laatste jaren. Het is zelfs pas sinds begin dit jaar zo dat de kinderopvang dit mag verplichten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maken op het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar ben ik voor als blijkt dat het op de vrijwillige manier niet werkt jaDaarom ook: eerst iedereen de kans geven en daarna beoordelen of dat voldoende is. Als dat niet zo is, vind ik het heel redelijk om te kijken naar het opengooien van de maatschappij voor de mensen die zich wel willen laten vaccineren of de mensen die een gegronde reden hebben om dat niet te doen, zoals bijvoorbeeld een allergie. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen en als dat niet persé nodig is zit ik ook liever niet met zo'n wet opgescheept.
Maar de situatie dat er een deel van de Nederlanders met de armpjes over elkaar boos in een hoek gaat zitten op grond van Facebook-informatie waardoor vervolgens iedereen in lockdown blijft lijkt me hoogst onwenselijk.
Ja, dat verbod voor kinderdagverblijven is er ook nog niet. Maar daar ging het om een relatief kleine groep religieuze mensen die dat weigeren. Nu gaat het blijkbaar om een veel grotere groep weigeraars. Misschien heeft het daar mee te maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maken op het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
al geven ze mij een enkelband na vaccinatie.....het boeit me geen zakquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:47 schreef chratnox het volgende:
de Jonge heeft wel vaker voor zijn beurt gesproken
Het is altijd stil gebleven omdat het vrij marginaal was en er door de hoge vaccinatiegraad geen reden was tot paniek. Inmiddels is het marginale er wel af, ironisch gezien omdat het gevoel van urgentie er al een paar decennia af is juist door het succes van de vaccinatiecampagnes.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maakt over het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
Sinds december pas zelfs. Kinderopvang had zich ertegen verzet, omdat zij van mening zijn dat dit centraal geregeld moet worden en niet door de kinderopvang toegang ontzegd moet worden als iemand niet het juiste papiertje heeft:quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Niemand heeft daar een probleem mee? Volgens mij heb jij niet goed opgelet de laatste jaren. Het is zelfs pas sinds begin dit jaar zo dat de kinderopvang dit mag verplichten.
Eigenlijk exact dezelfde discussie dus.quote:Wij zijn het eens met het advies van de Commissie vaccinatie en kinderopvang: informeer ouders goed over het belang van vaccineren. Heeft deze maatregel onvoldoende effect en daalt de vaccinatiegraad onder de (door het RIVM vast te stellen) kritische ondergrens dan moet de overheid vaccineren voor de kinderopvang verplicht stellen.
Als de overheid de verplichting oplegt komen kinderopvangorganisaties niet voor een moeilijk dilemma te staan, namelijk kiezen of zij kinderen die niet gevaccineerd zijn willen weigeren of toelaten.
Wij vinden dat de keuze van wel of niet inenten aan de ouders is, maar pleiten wel voor transparantie: maak bekend of er kinderen worden opgevangen die niet zijn ingeënt cq. niet deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Alle ouders kunnen dan kiezen of ze van de betreffende opvanglocatie gebruik willen maken.
Optie 3 lijkt me alles opengooien als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te vaccineren. (Of eigenlijk eerder, namelijk op het moment dat de druk op de ziekenhuizen dat toelaat, maar dat terzijde).quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.
Er zijn in mijn ogen twee potentieel wenselijke scenario's en dat zijn (even los van of ik dat wenselijk vind):
1) Volledig open gooien voor iedereen als vaccinatiegraad behaald is
2) Vaccinatie verplicht stellen
De mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden moeten dan straks weer met zo'n briefje de supermarkt of Kruidvat in, om daar uitgefoeterd te worden omdat ze moordenaars zijn. Dat zie je nu al gebeuren met de mondkapjes, en met vaccinatie gaat het alleen maar meer worden als dingen alleen open gaan voor mensen die gevaccineerd zijn.
Dat nog even los van hoe wenselijk het wel/niet is.
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is altijd stil gebleven omdat het vrij marginaal was en er door de hoge vaccinatiegraad geen reden was tot paniek. Inmiddels is het marginale er wel af, ironisch gezien omdat het gevoel van urgentie er al een paar decennia af is juist door het succes van de vaccinatiecampagnes.
Dat is voor mij een hele relevante waar ik nog niet eens over nagedacht heb... Ik proef bij de begeleiders van mijn zoon gelukkig een grote opluchting dat die vaccinaties eraan komen en kan me bijna niet voorstellen dat er weigeraars tussen zitten. We hebben met zijn allen behoorlijk in de rats gezeten over het welzijn van de bewoners toen Corona er toch binnen kwam.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.
Verder lijkt me de vraag of er andere maatregelen mogelijk zijn voor gevaccineerde mensen een volstrekt valide vraag. De vraag stellen is hem niet gelijk beantwoorden. Maar in beginsel lijkt het me vrij logisch dat je daar maatwerk op toe gaat passen. Zoals: waarom moet er binnen een verpleegtehuis nog afstand gehouden als iedereen daar gevaccineerd is?
En een ander voorbeeld: mogen ouders van kinderen met een verstandelijke beperking weten hoeveel woonbegeleiders gevaccineerd zijn, zodat die ouders een afweging kunnen maken of ze hun kind daar veilig wanen?
Vergeet optie 4 niet: mensen niet nodeloos tot ver in 2021 verplichten zich aan de regels te houden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Optie 3 lijkt me alles opengooien als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te vaccineren. (Of eigenlijk eerder, namelijk op het moment dat de druk op de ziekenhuizen dat toelaat, maar dat terzijde).
die verplichting in nederland valt nog best mee.....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vergeet optie 4 niet: mensen niet nodeloos tot ver in 2021 verplichten zich aan de regels te houden.
Beetje onzinnig om het te hebben over de praktische invulling van een potentieële oplossing voor een potentieël probleem, maar vooruit. Je kunt natuurlijk ook een soort covid-proof pasje invoeren. Te verkrijgen na vaccinatie, na vrijstelling door een arts of op tijdelijke basis op grond van wekelijks testen (op eigen kosten).quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.
Er zijn in mijn ogen twee potentieel wenselijke scenario's en dat zijn (even los van of ik dat wenselijk vind):
1) Volledig open gooien voor iedereen als vaccinatiegraad behaald is
2) Vaccinatie verplicht stellen
De mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden moeten dan straks weer met zo'n briefje de supermarkt of Kruidvat in, om daar uitgefoeterd te worden omdat ze moordenaars zijn. Dat zie je nu al gebeuren met de mondkapjes, en met vaccinatie gaat het alleen maar meer worden als dingen alleen open gaan voor mensen die gevaccineerd zijn.
Dat nog even los van hoe wenselijk het wel/niet is.
Het is een vraag die voor mij niet uit de lucht komt vallen. Laat ik het zo zeggen: vanuit de betreffende instelling is al te kennen gegeven dat daar omwille van privacyredenen geen mededelingen over gedaan worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is voor mij een hele relevante waar ik nog niet eens over nagedacht heb... Ik proef bij de begeleiders van mijn zoon gelukkig een grote opluchting dat die vaccinaties eraan komen en kan me bijna niet voorstellen dat er weigeraars tussen zitten. We hebben met zijn allen behoorlijk in de rats gezeten over het welzijn van de bewoners toen Corona er toch binnen kwam.
Omdat de Jonge telkens in het ene programma aangeeft dat hij tegen een vaccinatieplicht is, maar ondertussen wel laat onderzoeken/vraagt of het mogelijk is een plicht in te stellen of een vaccinatierapport te eisen. Daarom wordt hem dat voor de voeten geworpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.
Verder lijkt me de vraag of er andere maatregelen mogelijk zijn voor gevaccineerde mensen een volstrekt valide vraag. De vraag stellen is hem niet gelijk beantwoorden. Maar in beginsel lijkt het me vrij logisch dat je daar maatwerk op toe gaat passen. Zoals: waarom moet er binnen een verpleegtehuis nog afstand gehouden als iedereen daar gevaccineerd is?
En een ander voorbeeld: mogen ouders van kinderen met een verstandelijke beperking weten hoeveel woonbegeleiders gevaccineerd zijn, zodat die ouders een afweging kunnen maken of ze hun kind daar veilig wanen?
Ik vind het ook moeilijk te begrijpen. Ik heb ook geen enkel valide argument gehoord om je niet te vaccineren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.
Vergeet ook niet dat er steeds meer diagnoses worden gesteld zoals autisme en allergieën juist door het voortschrijdend inzicht van de wetenschap. Dat wordt dan door die groep aangegrepen als "vaccinatieschade". Mijn ex verwijt mij dit bijvoorbeeld, ondanks dat uit DNA-onderzoek vorig jaar bleek dat onze zoon door een spontane mutatie en dus botte pech zijn beperkingen heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.
We zijn reddeloos verloren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechten mag ontnemen".
Die hebben schijnbaar nog steeds niet door dat er iets is veranderd in de wereld. Zoals die was, komt die niet meer terug zonder vaccin. Er wordt hier en daar geinsinueerd dat de coronacrisis vanzelf wel voorbij gaat en dat je mensen na die crisis niet meer mag beperken maar die opvatting gaat ervan uit dat een pre-corona samenleving zonder vaccinatie nog terugkomt. Dat is klaar, en de enige mogelijkheid is een samenleving waarin men is gevaccineerd. Het staat mensen uiteraard vrij om niet deel te nemen aan die nieuwe samenleving. De oude komt alleen niet meer terug, dus dat wordt een saai leven verder.
Alsof je, als Nederland in zijn geheel onder water zou lopen, boos wordt dat je niet gewoon op dezelfde plek op dezelfde manier kunt blijven doorleven.
quote:Meer doden dan in de Eerste Wereldoorlog
Misschien biedt het een klein sprankje hoop in tijden waarin het coronavirus ongenadig huishoudt: de pandemie van de Spaanse griep doofde binnen twee jaar volledig uit zonder dat er een vaccin voor nodig was. Want antivirale vaccins bestonden nog niet.
https://www.quest.nl/maat(...)riep-dodelijk-virus/
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechter mag ontnemen".
Die hebben schijnbaar nog steeds niet door dat er iets is veranderd in de wereld. Zoals die was, komt die niet meer terug zonder vaccin. Er wordt hier en daar geinsinueerd dat de coronacrisis vanzelf wel voorbij gaat en dat je mensen na die crisis niet meer mag beperken maar die opvatting gaat ervan uit dat een pre-corona samenleving zonder vaccinatie nog terugkomt. Dat is klaar, en de enige mogelijkheid is een samenleving waarin men is gevaccineerd. Het staat mensen uiteraard vrij om niet deel te nemen aan die nieuwe samenleving. De oude komt alleen niet meer terug, dus dat wordt een saai leven verder.
Alsof je, als Nederland in zijn geheel onder water zou lopen, boos wordt dat je niet gewoon op dezelfde plek op dezelfde manier kunt blijven doorleven.
Je maakt er nu gewoon je eigen verhaal van. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid (en wenselijkheid!) van een vaccinatierapport. Daarin wordt door experts ongetwijfeld meegenomen hoe dat eventueel misbruikt zou kunnen worden. Bv. door overijverige werkgevers die zoiets gaan eisen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:59 schreef chratnox het volgende:
Omdat de Jonge telkens in het ene programma aangeeft dat hij tegen een vaccinatieplicht is, maar ondertussen wel laat onderzoeken/vraagt of het mogelijk is een plicht in te stellen of een vaccinatierapport te eisen. Daarom wordt hem dat voor de voeten geworpen.
Wel vreemd dat je hier voor bent, want dit is exact hetzelfde vraagstuk. Namelijk dat een werkgever zich gaat bemoeien met de vaccinatie van haar personeel.quote:Over het verpleegtehuis: Dat lijkt me aan het bestuur van dat verpleegtehuis. Ik zou zeggen dat maatregelen daarbinnen versoepeld kunnen worden als een bepaalde vaccinatiegraad behaald is, maar dat zou inderdaad maatwerk zijn.
Er zijn veel mensen die niet gevaccineerd mogen/kunnen worden. Daarbij: een vaccin beschermd niet volledig.quote:Over die kinderen met een verstandelijke beperking: In de meeste gevallen kunnen die ook gevaccineerd worden, dus waarom zou er dan meerwaarde zijn?
Oh echt? Wat kutquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat wordt dan door die groep aangegrepen als "vaccinatieschade". Mijn ex verwijt mij dit bijvoorbeeld, ondanks dat uit DNA-onderzoek vorig jaar bleek dat onze zoon door een spontane mutatie en dus botte pech zijn beperkingen heeft.
Maar begrijp je hoe raar dit eigenlijk is? Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Beetje onzinnig om het te hebben over de praktische invulling van een potentieële oplossing voor een potentieël probleem, maar vooruit. Je kunt natuurlijk ook een soort covid-proof pasje invoeren. Te verkrijgen na vaccinatie, na vrijstelling door een arts of op tijdelijke basis op grond van wekelijks testen (op eigen kosten).
Vaccineren ineens verplicht gaan stellen is ook niet zomaar te doen. Ga je mensen die op 31 december 2021 nog niet zijn gevaccineerd, ik noem maar een datum, dan een boete sturen? Of ga je weer in lockdown tot iedereen is gevaccineerd?
Ik ben links of rechtsom toch echt van mening dat je hier pas over kunt besluiten wanneer je op zijn minst iedereen de kans heb gegeven zich te laten inenten. Of je nou van plan bent met directe of indirecte verplichting te gaan werken.
Kijk, dit bedoel ik dusquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.
Er zijn veel meer soorten virussen die de wereld over zijn gegaan, en waar we ook mee leven nu. Grootste deel wordt niet ernstig ziek, en het grootste deel van de mensen die al een slechte gezondheid hebben (obesitas, ouderdom, aandoeningen) wordt hiermee getroffen. Als die beschermd worden dan ben je al heel erg van de druk op de zorg af.
Ik vind het maar een enge ontwikkeling om corona te gebruiken om mensen dingen te verplichten.
Juist bij de mensen met een beperking zal een relevant deel niet gevaccineerd kunnen worden. Mijn zoon valt hier niet onder, maar een aantal groepsgenoten wel. Ik zou het helemaal snappen als een ouder van zo'n kind dan zou willen dat het elders ondergebracht moet worden. Je wilt niet weten wat een verhuizing naar een nieuwe plek voor zo'n persoon voor een voeten in de aarde heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
...
Over die kinderen met een verstandelijke beperking: In de meeste gevallen kunnen die ook gevaccineerd worden, dus waarom zou er dan meerwaarde zijn?
...
Hier twijfel ik ook over. Ik ben tegen een verplichting maar vóór stimulerende maatregelen waaronder beperking van de toegang tot niet-noodzakelijke aangelegenheden voor niet-gevaccineerde mensen. Het gaat niet alleen iemands eigen gezondheid aan, maar ook die van anderen.quote:Mijn werkgever kan niet bepalen of ik wel of niet gevaccineerd wil (of kan) worden, net als jouw werkgever dat niet kan. Nogmaals, als ze dit willen verplichten moeten ze het daadwerkelijk verplichten, maar een tweedeling in de samenleving tussen wel/niet gevaccineerden, om welke reden ook is echt onwenselijk.
Dank je wel voor die aanvulling. Oké, dat zijn lastige plekken. Daar heb ik zo direct geen antwoord op.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:04 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Juist bij de mensen met een beperking zal een relevant deel niet gevaccineerd kunnen worden. Mijn zoon valt hier niet onder, maar een aantal groepsgenoten wel. Ik zou het helemaal snappen als een ouder van zo'n kind dan zou willen dat het elders ondergebracht moet worden. Je wilt niet weten wat een verhuizing naar een nieuwe plek voor zo'n persoon voor een voeten in de aarde heeft.
[..]
Hier twijfel ik ook over. Ik ben tegen een verplichting maar vóór stimulerende maatregelen waaronder beperking van de toegang tot niet-noodzakelijke aangelegenheden voor niet-gevaccineerde mensen. Het gaat niet alleen iemands eigen gezondheid aan, maar ook die van anderen.
Zijn totaal verschillende ziektes en totaal verschillende omstandigheden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef chratnox het volgende:
Vrijwel alle andere vaccinaties hebben een vaccinatiegraad van boven de 90%, zonder verplichting. Ruim voldoende voor Covid-19 dus ook. Er is naar mijn mening geen enkele reden om na te denken over een verplichting voor dit vaccin (direct of indirect) terwijl je dat niet doet voor ziektes die naar mijn mening veel heftiger zijn dan deze.
quote:In dit artikel wordt een gekwalificeerde vaccinatieplicht voor kinderen onder de twaalf jaar bepleit. Vaccinatie van deze kinderen tegen de meest risicovolle infectieziekten zou verplicht moeten worden, terwijl tegelijkertijd de ouders de mogelijkheid moet worden gegeven om op basis van een gewetensbezwaardeprocedure ontheffing te vragen. Herhaaldelijk gebruikte argumenten, dat zo’n plicht strijdig zou zijn met de vrijheid van godsdienst van de ouders, met het recht op onaantastbaarheid van het lichaam van het kind en met het recht op gezinsleven, worden ontkracht. Door deze maatregel kan het aantal vaccinaties op de biblebelt worden vergroot waardoor de vaccinatiegraad stijgt, de groepsimmuniteit worden bevorderd en de kans op toekomstige uitbraken verder worden verkleind, zonder dat een vaccinatieplicht tout court hoeft te worden ingesteld.
Corona wordt helemaal niet gebruikt om mensen dingen te verplichten. Hoe komen al die mensen daar bij?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.
Er zijn veel meer soorten virussen die de wereld over zijn gegaan, en waar we ook mee leven nu. Grootste deel wordt niet ernstig ziek, en het grootste deel van de mensen die al een slechte gezondheid hebben (obesitas, ouderdom, aandoeningen) wordt hiermee getroffen. Als die beschermd worden dan ben je al heel erg van de druk op de zorg af.
Ik vind het maar een enge ontwikkeling om corona te gebruiken om mensen dingen te verplichten.
En het alternatief is dat anderen zich continu aan vrijheidsbeperkende maatregelen moeten houden terwijl dat voor hen helemaal niet nodig is. Is dat dan moreel wel acceptabel?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:06 schreef chratnox het volgende:
Beperking van toegang tot iets is geen stimulerende maatregel, dat is een beperkende maatregel. Oftewel, je legt beperkingen op aan iemand die niet gevaccineerd is. Dat is een verplichting met een omweg.
Nee ik volg je niet helemaal meerquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar begrijp je hoe raar dit eigenlijk is? Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?
Vrijwel alle andere vaccinaties hebben een vaccinatiegraad van boven de 90%, zonder verplichting. Ruim voldoende voor Covid-19 dus ook. Er is naar mijn mening geen enkele reden om na te denken over een verplichting voor dit vaccin (direct of indirect) terwijl je dat niet doet voor ziektes die naar mijn mening veel heftiger zijn dan deze.
Oftewel, ga de route van het rijksvaccinatieprogramma is, zoals jij ook zegt. Als daaruit blijkt dat de vaccinatiegraad niet gehaald gaat worden ga je meer en beter informeren. Wat mij betreft ga je nadenken over een verplichting, maar een verplichting om deel te nemen aan het rijksvaccinatieprogramma.
Het bepalen of iemand wel/niet gevaccineerd is is niet voor een particuliere organisatie, dat is iets tussen die persoon en die specifieke overheidsinstantie.
Het is momenteel niet mogelijk. Nee, maar op termijn is dat eventueel wél mogelijk.quote:Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?
Schandalig ja! Er is juist een motie aangenomen dat er geen directe of indirecte vaccinatieplicht gaat komen. Die gasten in Den Haag doen gewoom hun eigen zin, levensgevaarlijk. Wat nou democratie?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Nee, ik maak er niet mijn eigen verhaal van. Dit komt iedere keer terug (ook in de media) en met een reden. Er is al een vaccinatiebewijs ontwikkeld door het RIVM, die is februari klaar. Waarom zou je als burger makkelijk je vaccinatiebewijs kunnen downloaden om te kunnen tonen als het niet gaat komen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je maakt er nu gewoon je eigen verhaal van. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid (en wenselijkheid!) van een vaccinatierapport. Daarin wordt door experts ongetwijfeld meegenomen hoe dat eventueel misbruikt zou kunnen worden. Bv. door overijverige werkgevers die zoiets gaan eisen.
Ik ben er niet voor, ik heb er op dit moment gewoonweg geen antwoord op.quote:Wel vreemd dat je hier voor bent, want dit is exact hetzelfde vraagstuk. Namelijk dat een werkgever zich gaat bemoeien met de vaccinatie van haar personeel.
Ja, en datzelfde geldt voor Bof, Rode hond, mazelen, polio en ga zo maar door. Wil je het verplichten? Maak het onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma en verplicht mensen daaraan deel te nemen. Niemand anders heeft iets te zeggen over wat ik wel of niet mag als ik wel of geen vaccin heb behalve die instantie.quote:Er zijn veel mensen die niet gevaccineerd mogen/kunnen worden. Daarbij: een vaccin beschermd niet volledig.
Jouw reactie is dan ook weer niet echt nodig.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]![]()
wat een figuren op deze wereld....
We zien steeds dezelfde groepen in de ziekenhuizen (op een uitzondering na). Het lijkt me logisch dat die groepen gevaccineerd worden en dat daarna alles weer kan zoals normaal. Scheelt ook een hoop tijd namelijk.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:08 schreef 297534 het volgende:
[..]
Corona wordt helemaal niet gebruikt om mensen dingen te verplichten. Hoe komen al die mensen daar bij?
Ik weet niet of jouw voorouders hebben gevochten voor mensen die niet solidair willen zijn met andere mensen. Mensen van die generatie laten allemaal een vaccinatie zetten lijkt me.
Ik ben ook niet voor een verplichting. Maar het argument: 'Ik doe het niet omdat ik vind dat ik de vrijheid moet hebben om het niet te doen', vind ik zo treurig.
Dit is geen gevolg van corona. Dat paspoort staat al jaren op de planning. Uit een eerder verkiezingsprogramma van GroenLinks:quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Nee, ik maak er niet mijn eigen verhaal van. Dit komt iedere keer terug (ook in de media) en met een reden. Er is al een vaccinatiebewijs ontwikkeld door het RIVM, die is februari klaar. Waarom zou je als burger makkelijk je vaccinatiebewijs kunnen downloaden om te kunnen tonen als het niet gaat komen?
Het is gewoon een database, vergelijkbaar met een database waarin je diploma's staan.quote:‘Een vaccinatiepaspoort geeft mensen informatie over welke inentingen zij hebben gehad, waarmee ze ook de regie over hun eigen gezondheidsbescherming kunnen pakken. Dat is basale kennis die ieder over zijn of haar eigen lichaam zou moeten hebben. Daarbij weet iedereen beter welke risico’s je wel of niet loopt bij een uitbraak hier of als je op reis bent.’
Momenteel gelden de beperkingen voor iedereen: horeca dicht, geen festivals etc.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dank je wel voor die aanvulling. Oké, dat zijn lastige plekken. Daar heb ik zo direct geen antwoord op.
Beperking van toegang tot iets is geen stimulerende maatregel, dat is een beperkende maatregel. Oftewel, je legt beperkingen op aan iemand die niet gevaccineerd is. Dat is een verplichting met een omweg.
Als jij je laat vaccineren prima, maar ga niet andere mensen die verplichting opleggen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kijk, dit bedoel ik dusdank voor het onderschrijven van mijn punt.
Met dien verstande dat dit anno 2020 zeldzame ziektes zijn en de risico op een mazelenuitbraak een fractie is van het risico op een COVID-19-uitbraak.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Ja, en datzelfde geldt voor Bof, Rode hond, mazelen, polio en ga zo maar door.
Dit zijn inderdaad problemen waar echt helemaal niemand over nadenkt binnen de academische gemeenschap.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef Minimunt het volgende:
Er wordt mijn inziens veel te weinig gekeken naar de kern van de problemen. De medische en wetenschappelijke wereld is veel te veel gericht op het tegengaan van de gevolgen in plaats van de oorzaak.
Kijk naar al die medicijnen die mensen met psychische klachten worden voorgeschreven. Medicijnen als antidepressiva die vaak ook bijwerkingen hebben. Naar de oorzaak van deze klachten wordt minder snel gekeken. Denk bijvoorbeeld aan de steeds maar snellere samenleving waarbij mensen in hokjes worden gestopt als ze maar iets afwijken van de norm. Waar de economie en ondernemingen moeten blijven draaien omdat schulden in de toekomst pas terug worden verdiend.
Hoeveel verstand heb jij van vaccins etc?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Dat die samenleving niet meer terug komt is wat de overheden jouw wijsmaken. Virussen doven vanzelf uit, of iedereen raakt vanzelf geïnfecteerd en dus immuun. Tijdens de Spaanse griep was er ook geen vaccin, en toch doofde het uit. En zo zijn er nog legio voorbeelden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechten mag ontnemen".
Teveel gericht op het tegengaan van de gevolgen en niet het aanpakken van de oorzaak? Weet jij wel wat een vaccin is?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Als jij je laat vaccineren prima, maar ga niet andere mensen die verplichting opleggen.
Er wordt mijn inziens veel te weinig gekeken naar de kern van de problemen. De medische en wetenschappelijke wereld is veel te veel gericht op het tegengaan van de gevolgen in plaats van de oorzaak.
Kijk naar al die medicijnen die mensen met psychische klachten worden voorgeschreven. Medicijnen als antidepressiva die bla bla bla
De grote boze roverheidquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat die samenleving niet meer terug komt is wat de overheden jouw wijsmaken. Virussen doven vanzelf uit, of iedereen raakt vanzelf geïnfecteerd en dus immuun. Tijdens de bla bla bla
De agent die de foto op Instagram zette, heeft zichzelf onmogelijk gemaakt bij zijn collega’s. „Hij is zeker niet de slimste van het stel”, citeert Nieuwsblad collega’s.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:17 schreef F.Sinatra het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ief-na-gourmet-feest
Doen, en openbaar posten![]()
Echt hèquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De agent die de foto op Instagram zette, heeft zichzelf onmogelijk gemaakt bij zijn collega’s. „Hij is zeker niet de slimste van het stel”, citeert Nieuwsblad collega’s.
Het hoofd van de GGD zegt dat de GGD het goed doet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, in dat artikel wordt ook gelinkt naar deze: https://www.volkskrant.nl(...)-het-werkt~bf3cd157/
Ik weet niet wie ik moet geloven, maar ben er inmiddels wel achter dat het een stuk complexer is dan vaak voorgesteld.
https://www.rijksoverheid(...)n+vaccinatie+def.pdfquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:07 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zijn totaal verschillende ziektes en totaal verschillende omstandigheden.
Je stelling dat er niet nagedacht wordt over verplichting van vaccins voor andere ziekten klopt simpelweg niet. Er zijn boekenkasten volgeschreven over zo'n onderwerp in de medisch-ethische literatuur.
Zie bv.
https://dare.uva.nl/searc(...)64-83b5-6d2c6957906a
[..]
Dus we geloven alleen mensen die kritisch zijn? Ergo: iedere organisatie presteert slecht?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het hoofd van de GGD zegt dat de GGD het goed doet.
Naar mijn mening zou je kunnen versoepelen wanneer de risicogroepen gevaccineerd zijn en er voldoende plek in de ziekenhuizen is. Irrelevant of de rest dan wel of niet gevaccineerd is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Momenteel gelden de beperkingen voor iedereen: horeca dicht, geen festivals etc.
Als blijkt dat gevaccineerden de ziekte niet verspreiden zijn die beperkingen voor hen niet nodig. Kan je hen naar de kroeg of festivals laten gaan zonder dat dit de zorg belast. Dan komt jouw standpunt in feite neer op onnodige beperkingen opleggen aan degenen die zich wel laten vaccineren.
Maar je doet net alsof er over die andere dingen niet nagedacht wordt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:20 schreef chratnox het volgende:
Als dat allemaal niet werkt moet je naar mijn mening nadenken over een potentiële verplichting voor alle vaccinaties.
dit is dan wel een gevalletje Wc-eendquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dus we geloven alleen mensen die kritisch zijn? Ergo: iedere organisatie presteert slecht?
Ja, op dit moment. Wanneer Covid-19 onderdeel is van het rijksvaccinatieprogramma of de griepprik oid zal daar hetzelfde mee gebeuren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Met dien verstande dat dit anno 2020 zeldzame ziektes zijn en de risico op een mazelenuitbraak een fractie is van het risico op een COVID-19-uitbraak.
En ja, dit is precies de reden waarom een vaccinatieverplichting voor bv. mazelen wel degelijk besproken wordt. En ook de reden waarom de discussie rondom de kinderdagverblijven is ontstaan.
En in de tussentijd?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:23 schreef chratnox het volgende:
[..]
Naar mijn mening zou je kunnen versoepelen wanneer de risicogroepen gevaccineerd zijn en er voldoende plek in de ziekenhuizen is. Irrelevant of de rest dan wel of niet gevaccineerd is.
Tis magie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:24 schreef BlackLining het volgende:
He verdomme. Ik was net een vrij vermakelijke post aan het lezen, verdwijnt ie ineens
Waarom ben je dan zo tegen het nadenken over een verplichting, als het toch puur hypotethisch is?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:25 schreef chratnox het volgende:
dus er is geen enkele reden aan te nemen dat het zonder een verplichting niet gehaald gaat worden.
Nee het was De Jongequote:
FF nuanceren dat dit best heel erg ingewikkeld kan worden wanneer je dat zo wilt/kunt bezien.quote:Op dinsdag 29 december 2020 09:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jawel, ze weten zeker dat twee doses voor het vaccin de kans op ziek worden enorm verkleinen.
Ze weten nog niet zeker of dat ook betekent dat je niet besmettelijk bent.
Zo ingewikkeld is het toch niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Dat hangt wat mij betreft af van of je wel of niet besmettelijk kunt zijn als je gevaccineerd bent. Als je nog steeds besmettelijk kunt zijn lijkt het mij dat je (grootschalig) gaat versoepelen als de risicogroepen gevaccineerd zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En in de tussentijd?
Wat als:
- De risicogroepen voor de helft gevaccineerd zijn
- De niet-risicogroepen de andere helft kunnen besmetten (want niet gevaccineerd)
- Er te weinig ruimte is in de ziekenhuizen
Is dat dan maar pech voor de helft die wel gevaccineerd is en geen risico meer loopt?
Ik ben niet tegen het nadenken over een verplichting. Als ze een verplichting voorstaan moeten ze werken aan een daadwerkelijke verplichting, niet die constante discussie over een indirecte verplichting die mensen die niet gevaccineerd zijn 'minderwaardig' maakt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waarom ben je dan zo tegen het nadenken over een verplichting, als het toch puur hypotethisch is?
Laten we, for the sake of the argument, zeggen dat je ook niet meer (of veel minder) besmettelijk bent na vaccinatie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:28 schreef chratnox het volgende:
Dat hangt wat mij betreft af van of je wel of niet besmettelijk kunt zijn als je gevaccineerd bent. Als je nog steeds besmettelijk kunt zijn lijkt het mij dat je (grootschalig) gaat versoepelen als de risicogroepen gevaccineerd zijn.
Dit is echt je reinste onzin. Wanneer jij de ouderen en kwetsbaren vaccineert is de druk op de zorg verdwenen, en is er dus geen enkele noodzaak meer om maatregelen te treffen. Er zullen heus wel wat individuen nog in het ziekenhuis komen, of komen te overlijden. Maar daar hebben we die dingen voor gebouwd en dat is nou eenmaal het leven. Ook zullen er misschien mensen gaan sterven die bewust geen vaccin hebben genomen, of een enkeling zal in het ziekenhuis belanden, maar dat is toch niet ons probleem? De zorg is immers niet overbelast. Het maakt ook niet uit of mensen geïnfecteerd raken met corona als zij nauwelijks klachten ontwikkelen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En het alternatief is dat anderen zich continu aan vrijheidsbeperkende maatregelen moeten houden terwijl dat voor hen helemaal niet nodig is. Is dat dan moreel wel acceptabel?
Ik vind dat echt niet zomaar acceptabel. Helemaal niet als dat het resultaat is van mensen die te beroerd zijn zich te laten vaccineren (ondanks alle moverende valide redenen).
Jip. Al zal dat niet gebeuren. Iets met egoisme.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laten we, for the sake of the argument, zeggen dat je ook niet meer (of veel minder) besmettelijk bent na vaccinatie.
Moet je dan als gevaccineerde wachten tot iedereen (of in ieder geval: genoeg) gevaccineerd is?
Dus stel: je bent begin februari gevaccineerd, maar de risicogroepen zijn pas eind april klaar. Moet je dan drie maanden onnodig thuis zitten?
Tja overdreven schudden is sws niet goed voor vaccins, waarbij mRNA specifiek van nature een behoorlijk instabiliteit kan vertonen (wat de reden is om ze te bevriezen).quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:00 schreef miss_sly het volgende:
Over de logistieke problemen mbt de vaccins, had ik gisteren al deze link gepost, hoe het in de UK ook niet allemaal vlekkeloos verloopt:
https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4849
Daarnaast kwam ik deze link tegen, waarin een specifiek probleem wordt gemeld:
https://www.wsj.com/artic(...)-network-11607468333
Het vaccin zou maximaal twee keer getransporteerd kunnen worden en maximaal 12 uur. Dat betekent dat je dus niet 5 dagen met een busje allerlei WZC langs kunt rijden om telkens een aantal tientallen mensen te vaccineren.
Niet onnodig thuis zitten, de plekken waar je naartoe kan zijn gewoon nog niet open.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Laten we, for the sake of the argument, zeggen dat je ook niet meer (of veel minder) besmettelijk bent na vaccinatie.
Moet je dan als gevaccineerde wachten tot iedereen (of in ieder geval: genoeg) gevaccineerd is?
Dus stel: je bent begin februari gevaccineerd, maar de risicogroepen zijn pas eind april klaar. Moet je dan drie maanden onnodig thuis zitten?
Dat hoeft ook niet. De samenleving kan gewoon open als de ouderen en vatbaren gevaccineerd zijn, want dan is de druk op de zorg weg.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Teveel gericht op het tegengaan van de gevolgen en niet het aanpakken van de oorzaak? Weet jij wel wat een vaccin is?
Ik blijf erbij: jij mist elke vorm van context. Je vergeet voor het gemak ook even dat de medische wetenschap in al zijn onkunde de levensverachting van de mens heeft opgekrikt van midden 30 naar eind 70. (For better or for worse, maar da's een andere discussie).
[..]
De grote boze roverheid![]()
Ik wens door dit soort lieden niet langer dan strikt noodzakelijk in lockdown te moeten blijven. Het is toch van de zotte.
Niet echt een handige uitspraak maar hij heeft toch ook gewoon gelijkquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:39 schreef Predator40 het volgende:
https://www.mediacourant.(...)astorm-mopperlandje/
Fijn zo'n minister.....
ja we mogen er niet over mopperen dat hij het compleet verkloot heeft......quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Niet echt een handige uitspraak maar hij heeft toch ook gewoon gelijk
Nee. Constant omhoog praten hoe goed Nederland wel in alles in, maar ondertussen zijn we een van de slechtst presterende landen in coronatijd. Echt bizar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En de burgers maar naar de goalag sturen bij overtreding.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:17 schreef F.Sinatra het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ief-na-gourmet-feest
Doen, en openbaar posten![]()
In de additionele context van mopperlandje in deze quote wel ja:quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
quote:Een GGD die niet hard genoeg loopt? Daar herkent Hugo zich niet in. “Zo is het niet. Even over de GGD: die hebben echt een waanzinnige klus geklaard in deze crisis en ik denk dat zij veel meer credits verdienen dan ze krijgen. We zijn natuurlijk ook wel een beetje een mopperend landje, hè?”
Medegast Özcan Akyol “Op een gegeven moment zeiden ze dat ze pas in augustus konden vaccineren, dan begrijp je toch wel dat er in de samenleving wat onrust ontstaat?”
Hugo: “Dit is geen faire weergave van hoe het is gegaan. Hoe het wel gegaan is, is: we hebben met de uitvoerende partijen afspraken gemaakt over hoe te vaccineren. De GGD’en stonden aan de lat voor de gezonde mensen (jonger dan 60 zonder ziektes, red.). Ik heb aan de GGD gevraagd: ik wil eigenlijk dat jullie dat doen, zouden jullie dat willen doen? ‘Natuurlijk’, hebben ze gezegd. ‘Maar alleen als het zorgvuldig en verantwoord en ook op een goede manier kan worden voorbereid.’”
Nee, toen waren we met reces.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele puzzel met GGD's en huisartsen en de rolverdeling had toch in de zomer al gelegd kunnen zijn?
Hij heeft gelijk dat Nederlanders houden van mopperen, met de kanttekening dat Hugo er juist is om deze crisis te managen. Dus als je dan zegt:quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dan denk ik, tja... het is dus aan Hugo om hiermee om te gaan. Het bestaande systeem is er voor de dagelijkse zorg. Zo'n crisis is alles behalve alledaags. Je hóeft dan niet per se gebruik te maken van de GGDs, er had ook besloten kunnen worden een crisisstructuur op te zetten. Juist de minister van VWS is degene die dit in goede banen moet leiden. Het is een beetje flauw dat hij superlaat een opdracht bij de GGDs legt en dan zegt "ze zijn ook zo traag, dit systeem is nou eenmaal stroperig". Pak het dan anders aan, Hugo.quote:“We kennen geen centralistisch georganiseerd systeem. We zitten in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog en hebben ook gewoon alles uit onszelf te halen om de dingen te fiksen die nodig zijn.”
Waarom voer je deze discussie dan? Als 90% zich laat vaccineren zal er ook geen reden zijn voor zo'n "corona paspoort". Want het zal alvast niet in de eerste maanden ingevoerd worden, dan zijn enkel de risicogroepen gevaccineerd, ouderen, bewoners van WZC etc., en voor hen heeft zo'n paspoort weinig nut, die zullen al blij zijn als ze weer normaal bezoek kunnen ontvangen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, op dit moment. Wanneer Covid-19 onderdeel is van het rijksvaccinatieprogramma of de griepprik oid zal daar hetzelfde mee gebeuren.
We doen hier alsof deze ziekte tot in de eeuwigheid de maatschappij ontwricht omdat er een paar 100.000 mensen zijn die wellicht geen prik willen. Nogmaals, er was 60% nodig, is nu zo'n 70% nodig om het uit te laten doven. De gewone rijksvaccinatieprogramma's zitten boven de 90%, dus er is geen enkele reden aan te nemen dat het zonder een verplichting niet gehaald gaat worden.
Tja, daar moet er inderdaad nog bij komen. Dat we sectoren onnodig dicht laten, omdat we het niet kunnen verkroppen dat een deel van de samenleving alvast naar de kroeg mag.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:39 schreef chratnox het volgende:
Niet onnodig thuis zitten, de plekken waar je naartoe kan zijn gewoon nog niet open.
Een beetje gezocht procedureel issue.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:25 schreef BlackLining het volgende:
Ik meen dat Oxford één van de testen verkloot had door verkeerde doseringen. Kan me zo voorstellen dat er dan het een en ander opnieuw moet.
Ze hebben gisteren dus wel die claim gemaakt van 95%, met de 'winning formula' bron.
Hier alvast de Russische: https://nos.nl/artikel/23(...)n-eerder-gemeld.htmlquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:50 schreef Zipportal het volgende:
Alvast present voor de nieuwe cijfers
quote:Rusland geeft toe dat het sterftecijfer door corona ruim drie keer hoger is dan tot nu toe officieel werd gemeld: 186.000 doden in plaats van 55.000. Rusland komt daarmee in absolute aantallen op de derde plek van landen met het hoogste aantal coronadoden, na de VS en Brazilië.
Volgens correspondent David Jan Godfroid was de Russische overheid niet meer geloofwaardig. "Veel mensen zien andere mensen om zich heen, familieleden en vrienden sterven aan het virus. Ze geloofden de cijfers niet meer", zei hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Normaal wel, maar in onze noodruftige werkelijkheid kan het in een paar weken gepiept zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Een stage 3 trial duurt vele maanden.
Niet zo negatief.quote:
Mediacourant.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
quote:‘ZIJ WEL!’, kopt de papieren Telegraaf vandaag groot bij een verzameling foto’s van de eerste coronaprikken in andere EU-landen.
Geweldig dat Australië. Wat een aanpakkers!quote:Australië zet mogelijk buitenlanders uit als ze zich niet aan coronaregels houden
In Australië kunnen buitenlanders met een tijdelijk visum het land uitgezet worden als ze zich niet aan de coronamaatregelen houden. Daarvoor waarschuwt de minister voor Immigratie na een Kerstfeest op Bronte Beach bij Sydney.
Sectoren dicht houden omdat er mensen zijn die zich niet willen laten vaccineren, dat zou belachelijk zijn! Risico groepen ingeent, wereld weer open.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Tja, daar moet er inderdaad nog bij komen. Dat we sectoren onnodig dicht laten, omdat we het niet kunnen verkroppen dat een deel van de samenleving alvast naar de kroeg mag.
Maar waarom zou je dat doen als je het ook in november kunt doen een week voordat iedereen begint.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:43 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die hele puzzel met GGD's en huisartsen en de rolverdeling had toch in de zomer al gelegd kunnen zijn?
Hij heeft gelijk.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:39 schreef Predator40 het volgende:
https://www.mediacourant.(...)astorm-mopperlandje/
Fijn zo'n minister.....
Het had niet zo hoeven zijn......quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Mediacourant.
Telegraaf.
[..]![]()
In de zomer moesten er natuurlijk andere brandjes geblust worden. BLM, Grapperhaus, luchtballonnen met mondkapjes in Amsterdamse straten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar waarom zou je dat doen als je het ook in november kunt doen een week voordat iedereen begint.
Hoppa. "Ja maar ik geloof niet in Cor..."quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geweldig dat Australië. Wat een aanpakkers!
/s
Ja, maar wordt er in andere landen minder gemoppert? Als het in Duitsland verkeerd gaat staan Bild en Der Spiegel ook vol. En wat te denken van de Britse tabloids?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:58 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk.
Dat doen we ook altijd over bondscoaches bijvoorbeeld
zeker aanpakkers ja, daarom is bijna alles weer mogelijk daar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
/s
En omdat Australië een enorm dunbevolkt eiland is. In geen enkel Europees land is het gelukt om na één keer hard ingrijpen het virus eruit te krijgen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:05 schreef Predator40 het volgende:
zeker aanpakkers ja, daarom is bijna alles weer mogelijk daar.
of je moddert gewoon nog een jaar extra jaar aan met vrijblijvende fopregels zonder handhaving of je pakt het keihard aan en je kan bijna alles weer binnen een paar maanden, Dat is een keuze.
Tja je gaat als fabrikant niet iets insturen of aanvragen dat niet goedgekeurd wordt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:36 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Moderna wordt wel goedgekeurd volgende week, dat lijkt me een formaliteit.
Volgens de oppositie is het een "empty threat".quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
/s
enorm dunbevolkt in Sydney en Melbourne ?? dacht het even niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En omdat Australië een enorm dunbevolkt eiland is. In geen enkel Europees land is het gelukt om na één keer hard ingrijpen het virus eruit te krijgen.
Gezien de posts in deze topic zou iedereen hier dergelijke draconische maatregelen ook wel zien zitten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
/s
Tja als Nederland ook bestond uit alleen Amsterdam en Rotterdam en de rest platteland is het ook makkelijker handhaven natuurlijk. Appels met peren vergelijken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:07 schreef Predator40 het volgende:
[..]
enorm dunbevolkt in Sydney en Melbourne ?? dacht het even niet.
het midden is zeer dunbevolkt ja.
Dit komt gewoon grotendeels door hun keiharde en strikte aanpak, alleen de quarantaine al....
iedereen wilt minder besmettingen toch ? of nog 6 maanden aan blijven kutten?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:09 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Gezien de posts in deze topic zou iedereen hier dergelijke draconische maatregelen ook wel zien zitten.
jij zat er ook in maart/april/mei ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:09 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Tja als Nederland ook bestond uit alleen Amsterdam en Rotterdam en de rest platteland is het ook makkelijker handhaven natuurlijk. Appels met peren vergelijken.
https://www.theguardian.c(...)essarily-the-big-onequote:WHO warns Covid-19 pandemic is 'not necessarily the big one'
World Health Organization experts have warned that even though the coronavirus pandemic has been very severe, it is “not necessarily the big one”, and that the world will have to learn to live with Covid-19.
The “destiny” of the virus is to become endemic, even as vaccines begin to be rolled out in the US and UK, says Professor David Heymann, the chair of the WHO’s strategic and technical advisory group for infectious hazards.
“The world has hoped for herd immunity, that somehow transmission would be decreased if enough persons were immune,” he told the WHO’s final media briefing for 2020.
But Heymann, who is also an epidemiologist with the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said the concept of herd immunity was misunderstood.
“It appears the destiny of SARS-CoV-2 [Covid-19] is to become endemic, as have four other human coronaviruses, and that it will continue to mutate as it reproduces in human cells, especially in areas of more intense admission.
“Fortunately, we have tools to save lives, and these in combination with good public health will permit us to learn to live with Covid-19.”
The head of the WHO emergencies program, Dr Mark Ryan, said: “The likely scenario is the virus will become another endemic virus that will remain somewhat of a threat, but a very low-level threat in the context of an effective global vaccination program.
[..]
Ryan warned that the next pandemic may be more severe. “This pandemic has been very severe … it has affected every corner of this planet. But this is not necessarily the big one,” he said.
“This is a wake-up call. We are learning, now, how to do things better: science, logistics, training and governance, how to communicate better. But the planet is fragile.
“We live in an increasingly complex global society. These threats will continue. If there is one thing we need to take from this pandemic, with all of the tragedy and loss, is we need to get our act together. We need to honour those we’ve lost by getting better at what we do every day.”
[..]
Niet vaccineren, geen IC-bed.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
iedereen wilt minder besmettingen toch ? of nog 6 maanden aan blijven kutten?
Nee, maar ik weet wel hoe Australie in elkaar steekt. Is letterlijk gewoon appels met peren vergelijken. Je hoeft alleen de grote steden te handhaven daar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
jij zat er ook in maart/april/mei ?
quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:11 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Niet vaccineren, geen IC-bed.
als buitenlander niet houden aan de corona maatregelen, land uitgetrapt worden.
Hellend vlak, dit dat.
fixed
weet jij hoeveel verkeer er over de staatsgrenzen gaat per dag ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:11 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Nee, maar ik weet wel hoe Australie in elkaar steekt. Is letterlijk gewoon appels met peren vergelijken. Je hoeft alleen de grote steden te handhaven daar.
Veel meer dunbevolkt, eiland (dus geen grenzen in feite). Nederland is gewoon heel dichtbevolkt en grenst al aan 2 landen en is een doorvoerland.
Verwacht jij langetermijneffecten dan?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:07 schreef Vallon het volgende:
Criteria die met toepassen (en toestaan) van Genetische-Modicatie voor algemeen preventief gebruik, niet op de lange termijn worden noch zijn getoetst. Geen hond weet wat de baanbrekende middelen over 10 of 15 jaar mogelijk tot gevolg hebben. Noch is - ethisch - gekeken of het massaal toepassen van dit soort middelen wel zo gewenst is.
Ja, als dat het enige is wat ze in de gaten moeten houden.......quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:15 schreef Predator40 het volgende:
[..]
weet jij hoeveel verkeer er over de staatsgrenzen gaat per dag ?
De NSW/QLD grens is gewoon vergelijkbaar met een NL/DE grensovergang zo'n beetje.
en die hadden ze ook gewoon "dicht" gezet, zowel de wegen als via de lucht,.
wat snap je niet aan staatsgrenzen ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:16 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Ja, als dat het enige is wat ze in de gaten moeten houden.......
Het is een EILAND he. Nederland komt letterlijk alles binnen via Duitsland, Belgie, de havens enz enz.
Kom op zeg. Australie is op geen ENKELE manier te vergelijken met Nederland.
Wat snap jij niet aan Australië niet kunnen vergelijken met Nederland?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:17 schreef Predator40 het volgende:
[..]
wat snap je niet aan staatsgrenzen ?
De afstanden in Nederland zijn veel kleiner waardoor het virus veel sneller rondgaat. Tussen Amsterdam en Rotterdam zit zo'n 60 kilometer. Dat kan in twee uurtjes overbrugt worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:11 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Nee, maar ik weet wel hoe Australie in elkaar steekt. Is letterlijk gewoon appels met peren vergelijken. Je hoeft alleen de grote steden te handhaven daar.
Veel meer dunbevolkt, eiland (dus geen grenzen in feite). Nederland is gewoon heel dichtbevolkt en grenst al aan 2 landen en is een doorvoerland.
Tuurlijk welquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:43 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ja we mogen er niet over mopperen dat hij het compleet verkloot heeft......
Eensch maar voor het PR beeld wil je de huidige situatie gewoon niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:43 schreef 297534 het volgende:
[..]
Nee ik snap ook niet waarom het zo langzaam gaat en waarom de voorbereiding niet goed is.
Maar als je kijkt naar Zwitserland en Noorwegen, toch beide zeer beschaafde landen, die beginnen ook pas in 2021.
Ik geloof die berichten uit al die andere landen gewoon niet.
Communiceren kan die kerel gewoon niet, dat word pijnlijk duidelijk zo. Natuurlijk mopperen Nederlanders, maar dat betekent niet dat ze dat niet verdienen te horen. Ze maken er gewoon een zooitje van, maar als dat benoemd word is het meteen mopperen blijkbaar. Hij moet eens leren om zich open te stellen voor kritiek; stukje zelfreflectie en zo. Keer op keer zijn er voorbeelden van uitspraken (waarmee hij voor z'n beurt spreekt) die ''hij beter niet had kunnen doen''. Je zou verwachten dat hij er van leert. Dan is het ook helemaal geen ramp om fouten te maken. Je leert er van. Hij lijkt dat niet te doen; compleet ongeschikt ondanks al z'n goede intenties.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef Confetti het volgende:
Als je structureel sinds maart behoort tot de landen waar de meeste doden, besmettingen, minste testen, minste ziekenhuizenbedden zijn, terwijl je een van de rijkste landen ter wereld bent, gaat de bevolking wel eens mopperen. Laatst kwam hier iemand met een peiling in de zomer dat 81% van de Nederlands tevreden was. Terwijl we toen ook in de 1e golf ongenadig hard waren getroffen.
Het kabinet lijkt soliditeit uit te stralen maar is in feite los zand.
Laten we inderdaad hopen dat er lering uit getrokken wordt en we bij de volgende ziekte niet wéér opnieuw het wiel gaan uitvinden en een groot deel van de bevolking niet meekrijgen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:10 schreef crystal_meth het volgende:
“This is a wake-up call. We are learning, now, how to do things better: science, logistics, training and governance, how to communicate better. But the planet is fragile.
De verwachten zijn hier hoog. We zijn een rijk land, hebben een goede infrastructuur. Je mag dan verwachten dat dingen goed georganiseerd worden. Dat het dan alsnog zo'n zooitje wordt, valt des te meer tegen. Dus ja, dan kun je een klachtenregen verwachten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tuurlijk welMaar dat doet er niets aan af dat klagen op alles wat los en vast zit wel erg Hollandsch is he
Media moppert altijd en overal. Dat is het/hun vak.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, maar wordt er in andere landen minder gemoppert? Als het in Duitsland verkeerd gaat staan Bild en Der Spiegel ook vol. En wat te denken van de Britse tabloids?
Maar de Jonge maakt geen fouten, aldus de Jonge. Het ligt aan ons.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:24 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Communiceren kan die kerel gewoon niet, dat word pijnlijk duidelijk zo. Natuurlijk mopperen Nederlanders, maar dat betekent niet dat ze dat niet verdienen te horen. Ze maken er gewoon een zooitje van, maar als dat benoemd word is het meteen mopperen blijkbaar. Hij moet eens leren om zich open te stellen voor kritiek; stukje zelfreflectie en zo. Keer op keer zijn er voorbeelden van uitspraken (waarmee hij voor z'n beurt spreekt) die ''hij beter niet had kunnen doen''. Je zou verwachten dat hij er van leert. Dan is het ook helemaal geen ramp om fouten te maken. Je leert er van. Hij lijkt dat niet te doen; compleet ongeschikt ondanks al z'n goede intenties.
Ik weet niet hoeveel verkeer dat is. Maar het lijkt me toch onvergelijkbaar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:15 schreef Predator40 het volgende:
[..]
weet jij hoeveel verkeer er over de staatsgrenzen gaat per dag ?
De NSW/QLD grens is gewoon vergelijkbaar met een NL/DE grensovergang zo'n beetje.
en die hadden ze ook gewoon "dicht" gezet, zowel de wegen als via de lucht,.
quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
De verwachten zijn hier hoog. We zijn een rijk land, hebben een goede infrastructuur. Je mag dan verwachten dat dingen goed georganiseerd worden. Dat het dan alsnog zo'n zooitje wordt, valt des te meer tegen. Dus ja, dan kun je een klachtenregen verwachten.
quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tuurlijk welMaar dat doet er niets aan af dat klagen op alles wat los en vast zit wel erg Hollandsch is he
Daarom even naar het oosten kijken en ondertussen hebben ze daar al twee keer grof geblunderd. Typisch gevolg van het te snel willen doen en de procedures niet goed inrichten. Moet zeggen dat iedereen nog behoorlijk mild is, want als het om Nederland zou gaan zou het schuim op de mond staan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Precies zoals ook andere landen extreem aan het ver plassen zijn.
Eerst EU breed in consensus ergens begin januari afspreken en dan gaan anderen het spel - vanwege hun politiek - omkeren door weken eerder hun momentje te claimen.
Precies dit.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:23 schreef Vallon het volgende:
Eensch maar voor het PR beeld wil je de huidige situatie gewoon niet.
Zelfs ook wel 's meegewerkt een een mock-up wat voor vertrouwen key is.
Hoe (on)terecht ook, had de GGD prima voor het oog van de camera een een paar honderd injecties kunnen laten zetten. Iedereen kan dan tevreden elkaar de TikToks toesturen
Wie durft?quote:Tehran, Iran – Iran is due to start testing a domestically produced coronavirus vaccine on human subjects as the country continues to face difficulties in importing sufficient quantities of vaccines due to US sanctions.
The only Iranian-made vaccine to clear animal trials so far, produced by Shifa Pharmed, aims to complete limited tests on 56 volunteers in its initial stage. The tests are expected to last a month, health officials said.
eerst maar eens zien of het in nederland vlekkeloos gaat......na zoveel voorbereidingquote:Op dinsdag 29 december 2020 13:33 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Daarom even naar het oosten kijken en ondertussen hebben ze daar al twee keer grof geblunderd. Typisch gevolg van het te snel willen doen en de procedures niet goed inrichten. Moet zeggen dat iedereen nog behoorlijk mild is, want als het om Nederland zou gaan zou het schuim op de mond staan.
Overigens klopt het niet. Nederland is een middenmotor. België, Italië en Spanje hebben wel harder gefaald.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:55 schreef Confetti het volgende:
Als je structureel sinds maart behoort tot de landen waar de meeste doden, besmettingen, minste testen, minste ziekenhuizenbedden zijn, terwijl je een van de rijkste landen ter wereld bent, gaat de bevolking wel eens mopperen. Laatst kwam hier iemand met een peiling in de zomer dat 81% van de Nederlands tevreden was. Terwijl we toen ook in de 1e golf ongenadig hard waren getroffen.
Het kabinet lijkt soliditeit uit te stralen maar is in feite los zand.
Ja, misschien moet hij nogmaals even een grote foei uitdelen op nationale tv, dat werkte zo goed voor hem in het verleden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar de Jonge maakt geen fouten, aldus de Jonge. Het ligt aan ons.
Ik snap eigenlijk niet dat je enerzijds wel doorhebt dat het eerder prikken alleen voor de bühne is, maar daar dan toch blij van zou worden. Ik zou er alleen blij van worden als ik zou denken dat dat meteen het begin is van een grootschalige inenting.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Precies dit.
En de eerste prik is niet alleen voor op TikTok. Het is de opening van het journaal en iets dat alle nieuwsdiensten oppikken.
Deze kans op goed nieuws, tussen al het slechte nieuws door, hebben ze dus mooi laten liggen. En als je goed nieuws laat liggen, komt er dus slecht nieuws. Want men ziet ook wel dat er in het buitenland wel geprikt wordt.
Vanuit psychologisch oogpunt zou ik de persco van 12 januari ook positief inrichten. Ze zullen de meeste sluitingen wel gaan verlengen met een maand (behalve misschien de scholen), maar ipv daar de focus op te leggen zouden ze zich moeten richten op de vaccinatiecampagne.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Precies dit.
En de eerste prik is niet alleen voor op TikTok. Het is de opening van het journaal en iets dat alle nieuwsdiensten oppikken.
Deze kans op goed nieuws, tussen al het slechte nieuws door, hebben ze dus mooi laten liggen. En als je goed nieuws laat liggen, komt er dus slecht nieuws. Want men ziet ook wel dat er in het buitenland wel geprikt wordt.
Daar kan je nu nog niks van zeggen. Maar de Duitsers waren er naar eigen zeggen klaar voor, maar hebben twee keer grof geblunderd. Dat geeft toch te denken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:34 schreef Predator40 het volgende:
[..]
eerst maar eens zien of het in nederland vlekkeloos gaat......na zoveel voorbereiding
Daar ga ik ook vanuit ja, dat de lockdown met 1 maand wordt verlengd.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vanuit psychologisch oogpunt zou ik de persco van 12 januari ook positief inrichten. Ze zullen de meeste sluitingen wel gaan verlengen met een maand (behalve misschien de scholen), maar ipv daar de focus op te leggen zouden ze zich moeten richten op de vaccinatiecampagne.
Ben benieuwd.
Je moet niet onderschatten hoe belangrijk symboliek is he, zeker in een crisisituatie.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:35 schreef 297534 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet dat je enerzijds wel doorhebt dat het eerder prikken alleen voor de bühne is, maar daar dan toch blij van zou worden. Ik zou er alleen blij van worden als ik zou denken dat dat meteen het begin is van een grootschalige inenting.
Zo'n onzin. Dat je het hier niet hoort wil niet zeggen dat het er niet is. Zoek maar eens op protesten tegen mondkapjesplicht en andere maatregelen in DL. Zijn er volop geweestquote:Op dinsdag 29 december 2020 13:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Media moppert altijd en overal. Dat is het/hun vak.
Wij burgers mopperen wel sneller dan bijvoorbeeld Duitsers. Daar is bijvoorbeeld nauwelijks protest geweest tegen de mondkapjesplicht. Leuk is anders maar wat moet dat moet.
Je ziet de verschillen in Nederland ook al. Noordelingen vinden de maatregelen net zo kut als de westerlingen maar halen eerder de schouders op.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat we een tirade krijgen over 'ons' onverantwoorde gedrag tijdens de feestdagen. Kan het alleen maar meevallen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Vanuit psychologisch oogpunt zou ik de persco van 12 januari ook positief inrichten. Ze zullen de meeste sluitingen wel gaan verlengen met een maand (behalve misschien de scholen), maar ipv daar de focus op te leggen zouden ze zich moeten richten op de vaccinatiecampagne.
Ben benieuwd.
Ja dat snap ik wel. En voor mensen die het niet allemaal op de voet volgen, is dat ook goed. Dus ik zeg: doen. Maar voor mezelf werkt het dus niet zo.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:39 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Je moet niet onderschatten hoe belangrijk symboliek is he, zeker in een crisisituatie.
Mijn excuses voor de verkapte Godwin, maar kijk maar eens hoe de geallieerden werden binnengehaald in plaatsen die bevrijd werden na de oorlog. Men had dat mogelijk ook administratief af kunnen handelen en twee maanden later eens een feestje organiseren. Dat gaat toch minder lekker.
Die eerste vaccinaties, da's feelgood TV. En dat is belangrijk voor mensen, zeker omdat het aantal psychologiche klachten toeneemt tijdens de lockdown. Mensen trekken dit mentaal slecht, het is bovendien ook nog eens winter wat aantoonbaar invloed heeft. Men kan zo'n feestmomentje echt wel gebruiken en mentaal welzijn is erg belangrijk voor mensen.
Weet jij het ? Zowel wat het betekent voor ons lijf, geest en toekomst ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:15 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Verwacht jij langetermijneffecten dan?
En hoezo zou dit vaccinatieprogramma niet ethisch zijn?
ja zullen ze ons wat perspectief gaan geven ?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ben benieuwd.
Ik vrees dat het wordt eigen schuld, dikke bult, jullie wilden feestdagen vieren, dus nu mogen jullie nog een maand op blaren zitten om het te 'verdienen'... Ik hoop toch echt dat kappers weer open gaan.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:45 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ja zullen ze ons wat perspectief gaan geven ?
Een soort van feestelijke persconferentie omdat ze in Europa al flink aan het vaccineren zijn en wij de eerste 50 spuiten hebben gezet?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ben benieuwd.
Ik hoop vooral voor de ondernemers dat ze weer aan de gang kunnen. De horeca is bijvoorbeeld alles bij elkaar geteld dadelijk al zes maanden dicht. Zie dat maar eens te overleven.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:46 schreef popje het volgende:
[..]
Ik vrees dat het wordt eigen schuld, dikke bult, jullie wilden feestdagen vieren, dus nu mogen jullie nog een maand op blaren zitten om het te 'verdienen'... Ik hoop toch echt dat kappers weer open gaan.
Oef...quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:48 schreef Predator40 het volgende:
24u toename aantal opnamen: 366 (bewezen COVID-19)
Bezetting op verpleegafdelingen: 2422 (verdacht of bewezen COVID-19) ( gister 2329 )
Bron: Stichting NICE, dinsdag 29 december om 13:45
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
Denk je? Nog geen fans van hem gezien hier!quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:51 schreef Noek het volgende:
Dat ben je ook wel debiel om kritiek op dit letterlijk achterlijke beleid weg te zetten als gemopper. Dit gaat verdomme om levens, om huizen waar mensen sterven omdat er nauwelijks nog zorg geboden kan worden. Dit gaat om ondernemers die leeglopen. Om kinderen die in een kwetsbare situatie worden geplaatst omdat er geen onderwijs is.
Om op te kotsen om zo badinerend te lullen in een talkshowtje.
Misschien kan die nog zorgvuldig een liedje gaan zingen, er zijn vast mensen en ook users hier die daar enorm van kunnen genieten.
Ze zeggen nooit letterlijk ''foei'', maar tussen de lijnen door komt het wel heel erg over alsof ze dat bedoelen. Terwijl ze ondertussen weigeren om toe te geven dat ze zelf echt een hoop verpest hebben. Natuurlijk heeft het volk een verantwoordelijkheid en dat mag best gezegd worden, maar benoem dan ook dat het kabinet zelf ook een grote rol speelt en dat die ook gewoon gefaald hebben. Ze zorgen voor veel meer draagvlak als ze hun eigen rol niet proberen weg te wuiven. Telkens nieuwe beloftes; telkens om de zaken heen lullen, bepaalde personen in hoge posities die fout na fout maken...tja.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:50 schreef Mammietje het volgende:
Over moppermodus gesproken...
Ik sta iedere keer weer versteld van hoe mensen hier de persco's ervaren.
Vingertjes, foei, 'tirades' zelfs, verdienen/straffen....
Zien jullie andere persco's dan ik ofzo? Ik ervaar dat allemaal niet zo hoor.
Ja, ze wijzen er op dat we het zelf moeten doen? Logisch toch met een virus dat door menselijk contact verspreid wordt?
Dat is niet wat er gebeurt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Weet jij het ? Zowel wat het betekent voor ons lijf, geest en toekomst ?
Ik vind het nogal wat om te rommelen met genetische codes of we het leven in elkaar legoën
Het is je lichaam echt worst wat voor soort ziektekiemen of delen daarvan binnenkomen; dezelfde afweer komt dan in actie.quote:en (ethisch) de bevolking dat naast behandeling nu ook preventief gaan opdringen.
Gaan we straks elk jaar onze DVKTGPCHHVS prikken halen die dan specifiek magisch wordt aangepast omdat het zo mooi kan en dan onze autonome afweer niet meer zelf aan bod of het werk hoeven te zetten ?
Nee.quote:De volgende stap in dit proces om dan geen afweer te veroorzaken maar gewoon rechtstreeks antilichamen te veranderen en die te fabrieken.
Dat is wel de teneur ja.quote:En ja dat is allemaal maakbare zaligheid waarbij ik nergens kan inschatten wie of wat dat precies laat staan ons als soort; aan en tot voordeel gaat geven.
Vind jij dat ethisch? Ik vind ethisch van niet.quote:Ethisch vind ik ook dat er misbruik is omtrent wat gaande is. Pure flauwekul en emotionele chantage om op gevoel in te spelen dat je je vaccineert voor de ander en meer van dat soort ingebrachte schuldcomplexen van menselijk gedragingen etc.etc.
Zoals al een paar decenniaquote:Maar goed. Die bruggen wat heel normaal is geworden, zijn we met de "crisis" inmiddels overgegaan dat we het ineens heel normaal vinden om de bevolking preventief in te gaan enten
Dat is getest.quote:met Genetisch gemodificeerde producten zonder te weten of het waarvoor en hoelang en voor wie die precies (uit)werken.
Ze zijn qua implicatie gelukkig overdacht ja.quote:Ik wordt dan wat cynisch dat we wel in de EU een stevig verbod hebben op genetisch-gemodificeerd voedsel (zoals mais of soja) dat verboden is om te maken. Hier een wiki omdat wat inzichtelijk te maken.
NB: Ik ben geen tegenstander, verre van dat en vooral voorstander wanneer zaken qua implicaties maar overdacht zijn.
De toename is dan toch 93?quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:48 schreef Predator40 het volgende:
24u toename aantal opnamen: 366 (bewezen COVID-19)
Bezetting op verpleegafdelingen: 2422 (verdacht of bewezen COVID-19) ( gister 2329 )
Bron: Stichting NICE, dinsdag 29 december om 13:45
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
Haha, klinkt een beetje als Wiebes tijdens die verhoren in de toeslagenaffaire: "Ik werd er verdrietig van en had een beetje buikpijn"... Dat zegt dan een volwassen kerel die geacht wordt het land te besturen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:51 schreef Noek het volgende:
Dat ben je ook wel debiel om kritiek op dit letterlijk achterlijke beleid weg te zetten als gemopper. Dit gaat verdomme om levens, om huizen waar mensen sterven omdat er nauwelijks nog zorg geboden kan worden. Dit gaat om ondernemers die leeglopen. Om kinderen die in een kwetsbare situatie worden geplaatst omdat er geen onderwijs is.
Om op te kotsen om zo badinerend te lullen in een talkshowtje.
Misschien kan die nog zorgvuldig een liedje gaan zingen, er zijn vast mensen en ook users hier die daar enorm van kunnen genieten.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze alles perfect doen. Verre van.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:56 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ze zeggen nooit letterlijk ''foei'', maar tussen de lijnen door komt het wel heel erg over alsof ze dat bedoelen. Terwijl ze ondertussen weigeren om toe te geven dat ze zelf echt een hoop verpest hebben. Natuurlijk heeft het volk een verantwoordelijkheid en dat mag best gezegd worden, maar benoem dan ook dat het kabinet zelf ook een grote rol speelt en dat die ook gewoon gefaald hebben. Ze zorgen voor veel meer draagvlak als ze hun eigen rol niet proberen weg te wuiven. Telkens nieuwe beloftes; telkens om de zaken heen lullen, bepaalde personen in hoge posities die fout na fout maken...tja.
Ik voel me ook niet aangesproken, maar hoor toch echt duidelijk meerdere malen dat ze vinden dat "wij" het niet goed hebben gedaan en dat het "onze" schuld is. Dat bedoelen ze met foei.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:58 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze alles perfect doen. Verre van.
Maar ik 'hoor' die foeis niet, echt niet.
Of ik voel me niet aangesproken. Dat kan ook.
quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, klinkt een beetje als Wiebes tijdens die verhoren in de toeslagenaffaire: "Ik werd er verdrietig van en had een beetje buikpijn"... Dat zegt dan een volwassen kerel die geacht wordt het land te besturen.
Ik was ook lichtelijk verbaasd dat er nog steeds honderden Britten aan het skieën waren in Zwitserland en dat ze in Oostenrijk ook last hadden van teveel binnenlands toerisme richting de skioorden. Dit is echt niet uitsluitend een Nederlands probleem (maar de uitvoering in Nederland met die teststraten die om 17:00 dichtgingen is dan wel weer Oudhollandsche lulligheid).quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:56 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, mensen laten zich niet zomaar een weekendje weg of vakantie ontnemen.
terwijl die gewoon linea directa ontslagen had moeten worden......die toeslagenaffaire is schandalig, dat de regering hiermee wegkomt is ongelofelijkquote:Op dinsdag 29 december 2020 13:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, klinkt een beetje als Wiebes tijdens die verhoren in de toeslagenaffaire: "Ik werd er verdrietig van en had een beetje buikpijn"... Dat zegt dan een volwassen kerel die geacht wordt het land te besturen.
Ja, dat snap ik. Maar dat zijn dus verwijten die ik niet hoor.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:59 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik voel me ook niet aangesproken, maar hoor toch echt duidelijk meerdere malen dat ze vinden dat "wij" het niet goed hebben gedaan en dat het "onze" schuld is. Dat bedoelen ze met foei.
Het is echt te hopen dat de kerst niet voor meer besmettingen heeft gezorgd ......quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Tja jongens dit is toch echt niet goed....
Die komen pas over ~10 dagenquote:Op dinsdag 29 december 2020 14:02 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Het is echt te hopen dat de kerst niet voor meer besmettingen heeft gezorgd ......
Het is helaas te verwachten dat het aantal ziekenhuisopnames stijgt nadat we vorige week een toename in het aantal positieve tests zagen. Laten we hopen dat het aantal positieve tests aan het dalen is, dan krijgen de ziekenhuizen op termijn ook wat verlichting.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
juistquote:
De tering.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:03 schreef Jor_Dii het volgende:
Holy shit zeg..
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴2.761 (181)
🔴Clinic: 2.077 (155)
🔴ICU: 684 (26)
New:
🔴Clinic: 430 (157)
🔴ICU: 72 (18)
In 🇩🇪: 7
(Bron: YorickB twitter)
Ik vergelijk het met kinderen. Er is een verschil hoe je kinderen corrigerend opvoedt of terechtwijst of dat juist (incl oordeel) achterwege laat. Een kind dat weloverwogen iets goed doet en dan een fout maakt is een andere dan het kind die dat uit ontwetendheid, aandachtsloos of zelfs in opzet doet om wat voor reden dan ook. Boekenkasten staan er vol van.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:50 schreef Mammietje het volgende:
Over moppermodus gesproken...
Ik sta iedere keer weer versteld van hoe mensen hier de persco's ervaren.
Vingertjes, foei, 'tirades' zelfs, verdienen/straffen....
Zien jullie andere persco's dan ik ofzo? Ik ervaar dat allemaal niet zo hoor.
Ja, ze wijzen er op dat we het zelf moeten doen? Logisch toch met een virus dat door menselijk contact verspreid wordt?
eventueel extra ingrijpen is nu (wederom) te laat....quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:07 schreef asco het volgende:
In Januari zullen we met weemoed terugkijken naar al deze lage cijfers.
Je kunt gewoon niet veel meer doen denk ik..quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]
eventueel extra ingrijpen is nu (wederom) te laat....
Je doet echt net of er geen maatregelen van kracht zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:07 schreef asco het volgende:
Vroeger werd een echt virus (verzwakt) ingespoten. Een echt virus heeft natuurlijk ook DNA en RNA, en allemaal delen waar niemand op zit te wachten. Nu wordt alleen het gemodificeerde nuttige stukje ingespoten. Je zou dus zelfs kunnen beweren dat de huidige methode veiliger is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Weet jij het ? Zowel wat het betekent voor ons lijf, geest en toekomst ?
Ik vind het nogal wat om te rommelen met genetische codes of we het leven in elkaar legoën en (ethisch) de bevolking dat naast behandeling nu ook preventief gaan opdringen.
Gaan we straks elk jaar onze DVKTGPCHHVS prikken halen die dan specifiek magisch wordt aangepast omdat het zo mooi kan en dan onze autonome afweer niet meer zelf aan bod of het werk hoeven te zetten ?
De volgende stap in dit proces om dan geen afweer te veroorzaken maar gewoon rechtstreeks antilichamen te veranderen en die te fabrieken. En ja dat is allemaal maakbare zaligheid waarbij ik nergens kan inschatten wie of wat dat precies laat staan ons als soort; aan en tot voordeel gaat geven.
Ethisch vind ik ook dat er misbruik is omtrent wat gaande is. Pure flauwekul en emotionele chantage om op gevoel in te spelen dat je je vaccineert voor de ander en meer van dat soort ingebrachte schuldcomplexen van menselijk gedragingen etc.etc.
Maar goed. Die bruggen wat heel normaal is geworden, zijn we met de "crisis" inmiddels overgegaan dat we het ineens heel normaal vinden om de bevolking preventief in te gaan enten met Genetisch gemodificeerde producten zonder te weten of het waarvoor en hoelang en voor wie die precies (uit)werken.
Ik wordt dan wat cynisch dat we wel in de EU een stevig verbod hebben op genetisch-gemodificeerd voedsel (zoals mais of soja) dat verboden is om te maken. Hier een wiki omdat wat inzichtelijk te maken.
NB: Ik ben geen tegenstander, verre van dat en vooral voorstander wanneer zaken qua implicaties maar overdacht zijn.
En kijken we naar andere landen die al mooi op weg zijn met de vaccinaties.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:07 schreef asco het volgende:
Nou, dat biedt dan weer hoop, he?! O, wacht....quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ondanks de recente lockdown en het huidige 4-tier systeem waarbij een groot deel van de bevolking in een practische lockdown zit hebben de ziekenhuis in de UK het zwaar. Op het moment bijna net zoveel mensen in het ziekenhuis als tijdens de top in april/mei en het neemt nog hard toe. De laatste lockdown heeft, mede door de Engelse variant van het virus, ook weinig invloed gehad op het aantal mensen in het ziekenhuis.
https://newseu.cgtn.com/news/2020-12-29/UK-hospitals-close-to-breaking-point-amid-surge-in-COVID-19-cases-WB4BhOqJcQ/index.html
Het huidig aantal mensen in een ziekenhuis in Engeland (dus niet UK), met een 7-daagse gemiddelde. De grijze vlakken zijn de tijden wanneer er een lock-down was, gedefinieerd als alle non-essentiele winkels dicht.
[ afbeelding ]
Het aantal nieuwe ziekenhuisopnames per 7 dagen gemiddeld.
[ afbeelding ]
Ernst Kuijpers verwacht in begin januari de piek, maar hij vergeet even voor het gemak de kerst en oudjaar besmettingen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:02 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Het is echt te hopen dat de kerst niet voor meer besmettingen heeft gezorgd ......
Iedereen denkt dat 2020 een shit jaar was, maar 2021 januari - maart wordt pas de echte hel.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:07 schreef asco het volgende:
Ik beschouw maart 2020 - maart 2021 als een jaar. Vanaf april begint het volgende jaar. Dat lijkt me psychologisch beter.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:19 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Iedereen denkt dat 2020 een shit jaar was, maar 2021 januari - maart wordt pas de echte hel.
Zorg totaal overbelast.
Niet echt slim als je op de GGD moet wachtenquote:Op dinsdag 29 december 2020 14:18 schreef Questular het volgende:
Komen al die stijgingen ook niet omdat de mensen een "fuck it het vaccin komt eraan" mentaliteit beginnen te krijgen?
Vorige week was het toch ongeveer 13%?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:25 schreef _serial_ het volgende:
Nieuw RIVM rapport
Aantal testen vorige week: 409093
Positief : 53147
Percentage : 13.0
BCO:
Setting bekend : 54,9%
Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend) 54.6%
Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.) 23.6%
Werksituatie 15.0%
Verpleeghuis of woonzorgcentrum voor ouderen 5.3%
School 3.3%
13.6% inderdaadquote:Op dinsdag 29 december 2020 14:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Vorige week was het toch ongeveer 13%?
0,6% gedaald dus tov vorige week? Gaat wel heel langzaam als je kijkt naar de huidige maatregelen..quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:25 schreef _serial_ het volgende:
Nieuw RIVM rapport
Aantal testen vorige week: 409093
Positief : 53147
Percentage : 13.0
BCO:
Setting bekend : 54,9%
Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend) 54.6%
Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.) 23.6%
Werksituatie 15.0%
Verpleeghuis of woonzorgcentrum voor ouderen 5.3%
School 3.3%
Even snel wat eruitgeknipt
Yep GM is allemaal heel wetenschappelijk verantwoord & uitlegbaar, met maar net vanuit welke hoek de dingen worden gezien, voor voor wie het mogelijk is en dat dan wenselijk zo goed uitkomt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is niet wat er gebeurt.
[..]
Het is je lichaam echt worst wat voor soort ziektekiemen of delen daarvan binnenkomen; dezelfde afweer komt dan in actie.
[..]
Nee.
[..]
Dat is wel de teneur ja.
[..]
Vind jij dat ethisch? Ik vind ethisch van niet.
[..]
Zoals al een paar decennia
[..]
Dat is getest.
[..]
Ze zijn qua implicatie gelukkig overdacht ja.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar goed, ik stop maar want het wordt anders een vervelende zweefdiscussie die vice versa uit verband langs Covid19 gaat verzeilen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Ja meid, vreselijk, maar het daalt wel!quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
0,6% gedaald dus tov vorige week? Gaat wel heel langzaam als je kijkt naar de huidige maatregelen..
Sja. wat had je verwacht.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
0,6% gedaald dus tov vorige week? Gaat wel heel langzaam als je kijkt naar de huidige maatregelen..
Ja meid, maar die daling moet sneller om zsm van die lockdown af te komen.. besef je je dat wel?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:29 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja meid, vreselijk, maar het daalt wel!
Lockdown is net een week bezig toch. Moet minimaal 10 dagen zijn als je echt wat wilt zien.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:27 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Twee weken al.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:30 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Lockdown is net een week bezig toch. Moet minimaal 10 dagen zijn als je echt wat wilt zien.
Het is ingegaan op 15 december.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:30 schreef Noordzijde het volgende:
[..]
Lockdown is net een week bezig toch. Moet minimaal 10 dagen zijn als je echt wat wilt zien.
https://nos.nl/liveblog/2(...)al-in-duitsland.htmlquote:Op een basisschool in Bergschenhoek is eind november de gemuteerde variant van het coronavirus aangetroffen.
Welk faalbeleid? Dat een hoop mensen hier te dom zijn om zich aan wat simpele regels te houden? Want dat is inderdaad falen op het hoogste nivo.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:31 schreef Confetti het volgende:
Iets meer dan 500 opnames op 1 dag zit heel dicht bij de absolute piek in maart. En toen hadden we geen idee van deze sluipmoordenaar.
Dat terwijl we al 2 maanden in een soort lockdown zitten. Wat een totaal faalbeleid.
Sja...Bergschenhoek.....i rest my case.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)al-in-duitsland.html
Eind november, nou dan weten we dat ook. En gaat als een malle tekeer op een basisschool, kan heel goed toeval zijn natuurlijk. Maar als ik basisschooldirecteur was ging ik maar eens voorbereiding treffen voor online les tot einde schooljaar.
Ze hebben gewoon veels te laat ingegrepen (wederom).quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:32 schreef Questular het volgende:
[..]
Welk faalbeleid? Dat een hoop mensen hier te dom zijn om zich aan wat simpele regels te houden? Want dat is inderdaad falen op het hoogste nivo.
De grote vraag is wat is te laat, en wat is te vroeg, je doet het nooit goed in dit soort crisis gevallen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon veels te laat ingegrepen (wederom).
Regeringen dat is al een probleem, ik vind het schokkender dat de betreffende ambtenaren buiten schot blijven, onze belastingdienst heeft maffiose trekjes maar staat boven de wet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:01 schreef Predator40 het volgende:
[..]
terwijl die gewoon linea directa ontslagen had moeten worden......die toeslagenaffaire is schandalig, dat de regering hiermee wegkomt is ongelofelijk
Besef jij wel dat er geen zsm bestaat nu?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja meid, maar die daling moet sneller om zsm van die lockdown af te komen.. besef je je dat wel?
Ingrijpen werkt alleen bij de mensen die sowieso al de regels naleven. De groep die bewust lak heeft aan de regels blijft dat toch hebben. Ze hebben dan alleen maar lak aan net iets meer regeltjes.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De overheid is eindverantwoordelijk. Zij heeft veel heftigeremiddelen tot haar beschikking dan zij tot nu toe heeft willen inzetten. Compliance kun je in extreme situaties met de harde hand afdwingen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:32 schreef Questular het volgende:
[..]
Welk faalbeleid? Dat een hoop mensen hier te dom zijn om zich aan wat simpele regels te houden? Want dat is inderdaad falen op het hoogste nivo.
Ja dat roep ik al een dikke week dat de lockdown zeer waarschijnlijk verlengd zal worden tot ver in februari/maart. Mede doordat deze lockdown te laat kwam en ongunstig getimed is met deze feestdagen waarbij men weet dat mensen de grenzen op gaan zoeken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:35 schreef Noek het volgende:
[..]
Besef jij wel dat er geen zsm bestaat nu?
En dat die lockdown nog wel even duurt?
Nee, maar anderzijds ook niet iets wat niet" de lijn der verwachting lag, aangezien de piek waarschijnlijk rond de jaarwisseling of iets daarna ligt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:01 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Dat wisten we eigenlijk natuurlijk al bij het afkondigen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:38 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja dat roep ik al een dikke week dat de lockdown zeer waarschijnlijk verlengd zal worden tot ver in februari/maart. Mede doordat deze lockdown te laat kwam en ongunstig getimed is met deze feestdagen waarbij men weet dat mensen de grenzen op gaan zoeken.
Dat is inderdaad sinds de zomer steeds weer de conclusie. Te lang dingen op z'n beloop laten, te lang denken dat het wel goed zal komen, te lang denken dat het wel mee zal vallen. En dan valt het niet mee en zijn ze weer te laat.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Sommige kunnen de realiteit niet echt onder ogen komen hier, geeft nietquote:Op dinsdag 29 december 2020 14:41 schreef Momo het volgende:
Kunnen we ophouden met het "ach, meid"? Maak het zo niet zo persoonlijk
De 'korte, strenge lockdown' die ons meer mogelijkheden ging opleveren! Grandioos succes.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:39 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat wisten we eigenlijk natuurlijk al bij het afkondigen.
De lockdown in maart duurde 3 maanden, ik wist meteen al dat de algehele lockdown (scholen uitgezonderd) minimaal tot feb/maart ging duren.
De kerstcijfers voor de ziekenhuizen moeten dan ook nog komen over een week of anderhalf..quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:42 schreef Noek het volgende:
Lul niet alsof alleen kerst verantwoordelijk is voor de cijfers. De lockdown is dat nl ook. Kun je wel moord en brand blijven roepen omdat er gegourmet is, er is ook allejezus veel dicht en nog maar net.
Als je het geen lockdown vindt dan moet ik je helaas ontvolgen.
Mensen druk met kerst vieren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:29 schreef Jor_Dii het volgende:
Wel flinke daling dus in afgenomen testen: van 476.000 naar 409.000
Ik hoop toch van harte van niet. Einde schooljaar, dat is echt niet realistisch. En heel slecht voor de schoolkinderen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)al-in-duitsland.html
Eind november, nou dan weten we dat ook. En gaat als een malle tekeer op een basisschool, kan heel goed toeval zijn natuurlijk. Maar als ik basisschooldirecteur was ging ik maar eens voorbereiding treffen voor online les tot einde schooljaar.
Vergeet ook het gedrag van mensen niet, beleid is één ding.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:31 schreef Confetti het volgende:
Iets meer dan 500 opnames op 1 dag zit heel dicht bij de absolute piek in maart. En toen hadden we geen idee van deze sluipmoordenaar.
Dat terwijl we al 2 maanden in een soort lockdown zitten. Wat een totaal faalbeleid.
Ja, die daling van de lockdown ook.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De kerstcijfers voor de ziekenhuizen moeten dan ook nog komen over een week of anderhalf..
Of je dat inspuiten van 5x de normale dosis aan de "organisatie" kan verwijten weet ik niet. Zelfs de meesten die hier posten weten dat elke vial 5 dosissen bevat, en dat zal ongetwijfeld in al de documentatie en instructies vermeld staan. Op sommige foto's van de vials zie je het ook op het etiket staan: "contains 5 doses of 0.3 ml".quote:Op dinsdag 29 december 2020 13:37 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Daar kan je nu nog niks van zeggen. Maar de Duitsers waren er naar eigen zeggen klaar voor, maar hebben twee keer grof geblunderd. Dat geeft toch te denken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan kan ik maar één verklaring bedenken: een zware professionele fout van één of meerdere individuen: iemand die aan de slag ging zonder de instructies te lezen, of iemand die onduidelijke of verkeerde instructies gaf en iemand die ze zonder te checken uitvoerde. Dat "routine" af en toe tot zulke fouten leidt is nog te begrijpen, maar dit waren de eerste vaccinaties met het covid-19 vaccin, daarvan zou je toch mogen verwachten dat professionals het correct uitvoeren.are we infinite or am I alone
Wat moet je anders? Schoolkinderen prio geven bij het vaccin?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoop toch van harte van niet. Einde schooljaar, dat is echt niet realistisch. En heel slecht voor de schoolkinderen.
Zo'n korte lockdown werkt alleen als je er vroeg bij bent. Hoe later er wordt ingegrepen, hoe langer de maatregelen van kracht moeten blijven.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De 'korte, strenge lockdown' die ons meer mogelijkheden ging opleveren! Grandioos succes.
Waar zeg ik dat precies?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, die daling van de lockdown ook.
Je doet net alsof er alleen maar gegourmet wordt, man.
quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Of je dat inspuiten van 5x de normale dosis aan de "organisatie" kan verwijten weet ik niet. Zelfs de meesten die hier posten weten dat elke vial 5 dosissen bevat, en dat zal ongetwijfeld in al de documentatie en instructies vermeld staan. Op sommige foto's van de vials zie je het ook op het etiket staan: "contains 5 doses of 0.3 ml".Of ze zetten niet allemaal zorgprofessionals in?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan kan ik maar één verklaring bedenken: een zware professionele fout van één of meerdere individuen: iemand die aan de slag ging zonder de instructies te lezen, of iemand die onduidelijke of verkeerde instructies gaf en iemand die ze zonder te checken uitvoerde. Dat "routine" af en toe tot zulke fouten leidt is nog te begrijpen, maar dit waren de eerste vaccinaties met het covid-19 vaccin, daarvan zou je toch mogen verwachten dat professionals het correct uitvoeren.
Kinderen worden juist helemaal niet gevaccineerd volgens het huidige plan, toch?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat moet je anders? Schoolkinderen prio geven bij het vaccin?
Klopt alleen 18+quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Kinderen worden juist helemaal niet gevaccineerd volgens het huidige plan, toch?
Kan mij voorstellen dat als (en dat is een hele grote als) scholen een grote virusmachine worden dat anders gaat liggen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Kinderen worden juist helemaal niet gevaccineerd volgens het huidige plan, toch?
Besmette kinderen zijn niet zo'n groot probleem, Zelfs de meeste ouders en leraren komen er prima mee weg. Je moet ze uit de buurt van opa en oma houden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Volgens mij moet daar een apart vaccin voor komen/nog getest worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er stort helemaal niets in. Het is steeds schipperen tussen 2 kwaden en er is geen 1 maatregel waarbij we even op de blaren zitten en daarna weer ons leventje kunnen oppakken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:37 schreef Confetti het volgende:
[..]
De overheid is eindverantwoordelijk. Zij heeft veel heftigeremiddelen tot haar beschikking dan zij tot nu toe heeft willen inzetten. Compliance kun je in extreme situaties met de harde hand afdwingen.
Dat ze zich laten weerhouden door de liberale ideologie van eigen verantwoordelijkheid is onbegrijpelijk als je ziekenhuizen voor je ogen instorten.
Neuh, maar de mensen die nu het ziekenhuis in gaan, zijn mensen die rond of net voor de kerst klachten kregen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:42 schreef Noek het volgende:
Lul niet alsof alleen kerst verantwoordelijk is voor de cijfers. De lockdown is dat nl ook. Kun je wel moord en brand blijven roepen dat er gegourmet is, er is ook allejezus veel dicht en nog maar net.
Als je het geen lockdown vindt dan moet ik je helaas ontvolgen.
Ik ben daar niet voor he. Laat dat duidelijk zijn. Maar afschermen gaat niet werken. Dat is zelfs in de relatief gecontroleerde omgeving van de verpleeghuizen grandioos mislukt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Besmette kinderen zijn niet zo'n groot probleem, Zelfs de meeste ouders en leraren komen er prima mee weg. Je moet ze uit de buurt van opa en oma houden.
Als je een generatie kinderen helemaal naar de klote wil helpen, dan moet je ze tot de zomer thuis opsluiten.
Geen idee. Volgens mij is geen van de vaccins vooralsnog uberhaupt bestemd/goedgekeurd voor kinderen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan alsnóg het verwijt krijgen een dictatuur in te willen voeren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef Injetta het volgende:
Ik zie een patroon:
- januari/februari: geen paniek mensen is hoogst onwaarschijnlijk dat dit virus naar Europa komt. En zo ja dan krijgt het weinig kans met onze geweldige gezondheidszorg
- februari: ga lekker carnavallen en met z’n duizenden skiën. Het zal zo’n vaart niet lopen.
- februari/maart: er zijn een paar gevallen, maar alles onder controle hoor. Testen? Nauwelijks nodig. Was je handen, gebruik papieren zakdoekjes en alleen als je bijna dood bent met 40 graden koorts en geen adem meer kunt halen nemen we eventueel een test af.
- februari/maart: steeds meer landen sluiten grenzen en nemen maatregelen. Niet nodig in Nederland hoor. Iedereen kan van over de wereld Nederland in- en uitreizen. Houd wat afstand. Heb je geen/nauwelijks verschijnselen: dan kun je niemand besmetten. Testen is nog steeds minimaal. En oh ja... mensen in de thuiszorg en bejaardenzorg.... jullie hoeven je niet te beschermen hoor. Mondkapjes en handschoenen zwaar overdreven.
- half maart: hmmm zelfs met dat gebrekkige testen lijkt het toch wel op te lopen. Wellicht gaan er toch wel mensen dood aan dat virus. Hoeveel weten we niet (want... testen doen we nauwelijks) en gelukkig alle heel oude en zieke mensen. Dus...geen angst. Toch maar wel een lockdown. In een paar weekjes is het dan zo over.
- maart/april/mei: ziekenhuizen, IC’s lopen vol. Mensen in verpleeghuizen sterven bij bosjes. Mensen we zijn over de piek heen hoor. We hebben testlocaties ingericht. Dus we gaan versoepelen ga lekker zonder mondkapjes op terrasjes zitten, ga weer lekker binnen sporten, hijgen, zweten. Kinderen ga gerust met z’n dertigen als haringen in een ton in een ongeventileerd lokaal zitten. Wij hebben het virus zo goed als verslagen.
- mei/juni/juli: testlocaties worden nauwelijks gebruikt. Je mag ook alleen als je door een zwaar commité heen komt waarbij je via de telefoon moet overtuigen dat je toch 40 graden koorts hebt, de longen uit je lijf hoest, barstende koppijn hebt en niets meer ruikt en proeft. Want met lichte klachten heb je het waarschijnlijk niet en zo ja, ben je volgens de overheid niet echt besmettelijk. Mondkapjes? Ventileren? Wordt naar het rijk der fabelen verwezen.
- juli/augustus/september: aantal besmettingen loopt gestaag op. We schieten in de wereld naar de top 10. Regering doet niets. Spreekt het volk vermanend toe maar geeft tegelijk het signaal dat het nog steeds allemaal meevalt.
- oktober maatregelen maar vooral symbolisch en weinig mensen houden zich eraan. Als een van de laatste landen stellen we mondkapjesplicht in.
- het ontwikkelen van vaccins loopt goed. Met name die van pilzer. Landen beginnen zich voor te bereiden. Wij hoeven dat niet. In Nederland is het vaccineren prima geregeld. Loopt vanzelf.
- december: oh jee. Is anders verpakt dan wij denken, moet in -70. Wisten wij als enige van de wereld niet. Maar... geeft niet. Wij gaan het zorgvuldig doen... we starten gewoon een maand later. Ondertussen moet leger worden ingeschakeld in de ziekenhuizen.
Patroon?
Alles bagatelliseren, achter de feiten aanlopen, informatie negeren of afwijzen, pas gaan handelen als het eigenlijk te laat is.
Ik denk dat het ook niet lukt als je de scholen dicht houdt. Moet je de enorme schade die daaruit voortkomt dan toch maar accepteren omdat we niet beter weten?quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben daar niet voor he. Laat dat duidelijk zijn. Maar afschermen gaat niet werken. Dat is zelfs in de relatief gecontroleerde omgeving van de verpleeghuizen grandioos mislukt.
Nee, dat kan sowieso niet inderdaad. Maar er is wel degelijk een beleid waarbij de zorg niet overbelast raakt en dat is wanneer je op tijd ingrijpt.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:47 schreef manny het volgende:
[..]
Er stort helemaal niets in. Het is steeds schipperen tussen 2 kwaden en er is geen 1 maatregel waarbij we even op de blaren zitten en daarna weer ons leventje kunnen oppakken.
Kan niet eens. De vaccins zijn daarvoor niet goedgekeurd.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De term veilig is naast persoonlij, een uiterst relatieve duiding.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vroeger werd een echt virus (verzwakt) ingespoten. Een echt virus heeft natuurlijk ook DNA en RNA, en allemaal delen waar niemand op zit te wachten. Nu wordt alleen het gemodificeerde nuttige stukje ingespoten. Je zou dus zelfs kunnen beweren dat de huidige methode veiliger is.
Hier wat kennis voor de geïnteresseerden:
https://www.nemokennislin(...)over-het-rna-vaccin/
Een generatie naar de klote helpen ook..... vanwege een paar maanden extra thuis.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Besmette kinderen zijn niet zo'n groot probleem, Zelfs de meeste ouders en leraren komen er prima mee weg. Je moet ze uit de buurt van opa en oma houden.
Als je een generatie kinderen helemaal naar de klote wil helpen, dan moet je ze tot de zomer thuis opsluiten.
Ben ik het mee eens hoor. Maar ‘zo kort mogelijk’ betekent wel dat heropenen mogelijk moet zijn zonder onaanvaardbare negatieve gevolgen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Geen idee. Volgens mij is geen van de vaccins vooralsnog uberhaupt bestemd/goedgekeurd voor kinderen?
Ik vind de schoolsluiting, en dan bedoel ik alle onderwijs, echt iets dat zo kort mogelijk moet. Misschien geen 100% normaal onderwijs, maar alleen online tot einde schooljaar dupeer je echt heel veel kinderen/jongeren mee.
Ik denk dat de kerst besmettingen pas ergens in de zomer komen. We zitten nu nog in de 2e golf door Pasen en Koningsdag!quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:44 schreef Noek het volgende:
[..]
Ja, die daling van de lockdown ook.
Je doet net alsof er alleen maar gegourmet wordt, man.
Ik weet niet of dat wettelijk gezien mogelijk is (wie zulke handelingen mag verrichten).quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:45 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Of ze zetten niet allemaal zorgprofessionals in?
Dan moet je beginnen met ouders van schoolgaande kinderen en leraren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Kan niet eens. De vaccins zijn daarvoor niet goedgekeurd.
Noodprocedure ole ole.quote:Op dinsdag 29 december 2020 14:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Kan niet eens. De vaccins zijn daarvoor niet goedgekeurd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |