En de verkiezingen komen eraan dus maximale damage control actief.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.
Ik weet ook niet over welk IT-systeem het gaat. Want ze zijn nu bezig om bv. een systeem te bouwen om afspraken te maken voor vaccinatie. Dat was in eerste instantie niet nodig, omdat mensen via de huisarts een afspraak zouden maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad vooral even over het IT systeem. Ik kan er echt niet bij dat hier een nieuw IT systeem voor nodig is. Zelfs als is dat nieuwe IT systeem nodig, snap ik niet waarom dat niet direct gestart is in de zomer. De IT afdelingen zijn niet degene die in de teststraten rondbanjeren, die hebben in de meeste gevallen niet op hun tandvlees gelopen. Je wil dat systeem toch gewoon ruim op tijd klaar hebben zou je zeggen.
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maakt over het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.
OT: Niemand gelooft toch dat deze regering mensen de toegang tot ziekenhuizen gaat ontzeggen? Dat blijkt echt nergens uit en dat wil niemand.
Ik snap dat het spannende tijden zijn, maar als je van corona zo erg in de war raakt en daar bang voor bent, kan je beter even niet meer gaan internetten.
En nog beter: je gewoon laten vaccineren. Ze doen daar echt geen rattengif in. En je wordt er ook niet autistisch van.
ja "anders valt het hele kabinet" kut excuus.....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:46 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.
Wat is de gemakkelijke weg, wat is goed voor de carrière enz.
Niemand heeft daar een probleem mee? Volgens mij heb jij niet goed opgelet de laatste jaren. Het is zelfs pas sinds begin dit jaar zo dat de kinderopvang dit mag verplichten.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maken op het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:45 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar ben ik voor als blijkt dat het op de vrijwillige manier niet werkt jaDaarom ook: eerst iedereen de kans geven en daarna beoordelen of dat voldoende is. Als dat niet zo is, vind ik het heel redelijk om te kijken naar het opengooien van de maatschappij voor de mensen die zich wel willen laten vaccineren of de mensen die een gegronde reden hebben om dat niet te doen, zoals bijvoorbeeld een allergie. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen en als dat niet persé nodig is zit ik ook liever niet met zo'n wet opgescheept.
Maar de situatie dat er een deel van de Nederlanders met de armpjes over elkaar boos in een hoek gaat zitten op grond van Facebook-informatie waardoor vervolgens iedereen in lockdown blijft lijkt me hoogst onwenselijk.
Ja, dat verbod voor kinderdagverblijven is er ook nog niet. Maar daar ging het om een relatief kleine groep religieuze mensen die dat weigeren. Nu gaat het blijkbaar om een veel grotere groep weigeraars. Misschien heeft het daar mee te maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maken op het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
al geven ze mij een enkelband na vaccinatie.....het boeit me geen zakquote:Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.
Dat dit door mensen uitgelegd wordt als 'De Jonge wil een vaccinatieplicht en vraagt nu aan experts hoe hij dat kan verantwoorden' zegt meer over die mensen dan over de zorgvuldigheid waarmee nu gehandeld wordt.
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:47 schreef chratnox het volgende:
de Jonge heeft wel vaker voor zijn beurt gesproken
Het is altijd stil gebleven omdat het vrij marginaal was en er door de hoge vaccinatiegraad geen reden was tot paniek. Inmiddels is het marginale er wel af, ironisch gezien omdat het gevoel van urgentie er al een paar decennia af is juist door het succes van de vaccinatiecampagnes.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:48 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik kaart het aan omdat er een hoop mensen vinden dat je mensen niks mag ontzeggen (vakanties, festivals etc) als ze zich niet laten inenten tegen corona. Maar niemand heeft er problemen mee dat kinderen geweerd worden vanwege de kans op polio. Je zou denken dat er dan toch ook een grotere groep moet zijn die zich druk maakt over het hele polio vaccin gebeuren maar vreemd genoeg is het daar altijd stil gebleven.
Sinds december pas zelfs. Kinderopvang had zich ertegen verzet, omdat zij van mening zijn dat dit centraal geregeld moet worden en niet door de kinderopvang toegang ontzegd moet worden als iemand niet het juiste papiertje heeft:quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Niemand heeft daar een probleem mee? Volgens mij heb jij niet goed opgelet de laatste jaren. Het is zelfs pas sinds begin dit jaar zo dat de kinderopvang dit mag verplichten.
Eigenlijk exact dezelfde discussie dus.quote:Wij zijn het eens met het advies van de Commissie vaccinatie en kinderopvang: informeer ouders goed over het belang van vaccineren. Heeft deze maatregel onvoldoende effect en daalt de vaccinatiegraad onder de (door het RIVM vast te stellen) kritische ondergrens dan moet de overheid vaccineren voor de kinderopvang verplicht stellen.
Als de overheid de verplichting oplegt komen kinderopvangorganisaties niet voor een moeilijk dilemma te staan, namelijk kiezen of zij kinderen die niet gevaccineerd zijn willen weigeren of toelaten.
Wij vinden dat de keuze van wel of niet inenten aan de ouders is, maar pleiten wel voor transparantie: maak bekend of er kinderen worden opgevangen die niet zijn ingeënt cq. niet deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Alle ouders kunnen dan kiezen of ze van de betreffende opvanglocatie gebruik willen maken.
Optie 3 lijkt me alles opengooien als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te vaccineren. (Of eigenlijk eerder, namelijk op het moment dat de druk op de ziekenhuizen dat toelaat, maar dat terzijde).quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.
Er zijn in mijn ogen twee potentieel wenselijke scenario's en dat zijn (even los van of ik dat wenselijk vind):
1) Volledig open gooien voor iedereen als vaccinatiegraad behaald is
2) Vaccinatie verplicht stellen
De mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden moeten dan straks weer met zo'n briefje de supermarkt of Kruidvat in, om daar uitgefoeterd te worden omdat ze moordenaars zijn. Dat zie je nu al gebeuren met de mondkapjes, en met vaccinatie gaat het alleen maar meer worden als dingen alleen open gaan voor mensen die gevaccineerd zijn.
Dat nog even los van hoe wenselijk het wel/niet is.
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is altijd stil gebleven omdat het vrij marginaal was en er door de hoge vaccinatiegraad geen reden was tot paniek. Inmiddels is het marginale er wel af, ironisch gezien omdat het gevoel van urgentie er al een paar decennia af is juist door het succes van de vaccinatiecampagnes.
Dat is voor mij een hele relevante waar ik nog niet eens over nagedacht heb... Ik proef bij de begeleiders van mijn zoon gelukkig een grote opluchting dat die vaccinaties eraan komen en kan me bijna niet voorstellen dat er weigeraars tussen zitten. We hebben met zijn allen behoorlijk in de rats gezeten over het welzijn van de bewoners toen Corona er toch binnen kwam.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.
Verder lijkt me de vraag of er andere maatregelen mogelijk zijn voor gevaccineerde mensen een volstrekt valide vraag. De vraag stellen is hem niet gelijk beantwoorden. Maar in beginsel lijkt het me vrij logisch dat je daar maatwerk op toe gaat passen. Zoals: waarom moet er binnen een verpleegtehuis nog afstand gehouden als iedereen daar gevaccineerd is?
En een ander voorbeeld: mogen ouders van kinderen met een verstandelijke beperking weten hoeveel woonbegeleiders gevaccineerd zijn, zodat die ouders een afweging kunnen maken of ze hun kind daar veilig wanen?
Vergeet optie 4 niet: mensen niet nodeloos tot ver in 2021 verplichten zich aan de regels te houden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Optie 3 lijkt me alles opengooien als iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te vaccineren. (Of eigenlijk eerder, namelijk op het moment dat de druk op de ziekenhuizen dat toelaat, maar dat terzijde).
die verplichting in nederland valt nog best mee.....quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vergeet optie 4 niet: mensen niet nodeloos tot ver in 2021 verplichten zich aan de regels te houden.
Beetje onzinnig om het te hebben over de praktische invulling van een potentieële oplossing voor een potentieël probleem, maar vooruit. Je kunt natuurlijk ook een soort covid-proof pasje invoeren. Te verkrijgen na vaccinatie, na vrijstelling door een arts of op tijdelijke basis op grond van wekelijks testen (op eigen kosten).quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het probleem waar je tegenaan gaat lopen is dezelfde discussie als de mondkapjes. Dat je een overijverige Kruidvatmedewerker krijgt die even gaat checken of jij wel of niet gevaccineerd bent.
Er zijn in mijn ogen twee potentieel wenselijke scenario's en dat zijn (even los van of ik dat wenselijk vind):
1) Volledig open gooien voor iedereen als vaccinatiegraad behaald is
2) Vaccinatie verplicht stellen
De mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd kunnen worden moeten dan straks weer met zo'n briefje de supermarkt of Kruidvat in, om daar uitgefoeterd te worden omdat ze moordenaars zijn. Dat zie je nu al gebeuren met de mondkapjes, en met vaccinatie gaat het alleen maar meer worden als dingen alleen open gaan voor mensen die gevaccineerd zijn.
Dat nog even los van hoe wenselijk het wel/niet is.
Het is een vraag die voor mij niet uit de lucht komt vallen. Laat ik het zo zeggen: vanuit de betreffende instelling is al te kennen gegeven dat daar omwille van privacyredenen geen mededelingen over gedaan worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:56 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is voor mij een hele relevante waar ik nog niet eens over nagedacht heb... Ik proef bij de begeleiders van mijn zoon gelukkig een grote opluchting dat die vaccinaties eraan komen en kan me bijna niet voorstellen dat er weigeraars tussen zitten. We hebben met zijn allen behoorlijk in de rats gezeten over het welzijn van de bewoners toen Corona er toch binnen kwam.
Omdat de Jonge telkens in het ene programma aangeeft dat hij tegen een vaccinatieplicht is, maar ondertussen wel laat onderzoeken/vraagt of het mogelijk is een plicht in te stellen of een vaccinatierapport te eisen. Daarom wordt hem dat voor de voeten geworpen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als er iemand is die vanaf het begin benadrukt heeft dat er geen vaccinatieplicht komt is het De Jonge wel. En toch wordt hem dat telkens voor de voeten geworpen.
Verder lijkt me de vraag of er andere maatregelen mogelijk zijn voor gevaccineerde mensen een volstrekt valide vraag. De vraag stellen is hem niet gelijk beantwoorden. Maar in beginsel lijkt het me vrij logisch dat je daar maatwerk op toe gaat passen. Zoals: waarom moet er binnen een verpleegtehuis nog afstand gehouden als iedereen daar gevaccineerd is?
En een ander voorbeeld: mogen ouders van kinderen met een verstandelijke beperking weten hoeveel woonbegeleiders gevaccineerd zijn, zodat die ouders een afweging kunnen maken of ze hun kind daar veilig wanen?
Ik vind het ook moeilijk te begrijpen. Ik heb ook geen enkel valide argument gehoord om je niet te vaccineren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.
Vergeet ook niet dat er steeds meer diagnoses worden gesteld zoals autisme en allergieën juist door het voortschrijdend inzicht van de wetenschap. Dat wordt dan door die groep aangegrepen als "vaccinatieschade". Mijn ex verwijt mij dit bijvoorbeeld, ondanks dat uit DNA-onderzoek vorig jaar bleek dat onze zoon door een spontane mutatie en dus botte pech zijn beperkingen heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef Questular het volgende:
[..]
Dat vind ik juist het ironische van dit alles. Vaccinatiecampagnes hebben in het verleden echt een hoop goeds gebracht maar nu is het volgens een hele grote groep mensen maar helemaal niks.
We zijn reddeloos verloren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechten mag ontnemen".
Die hebben schijnbaar nog steeds niet door dat er iets is veranderd in de wereld. Zoals die was, komt die niet meer terug zonder vaccin. Er wordt hier en daar geinsinueerd dat de coronacrisis vanzelf wel voorbij gaat en dat je mensen na die crisis niet meer mag beperken maar die opvatting gaat ervan uit dat een pre-corona samenleving zonder vaccinatie nog terugkomt. Dat is klaar, en de enige mogelijkheid is een samenleving waarin men is gevaccineerd. Het staat mensen uiteraard vrij om niet deel te nemen aan die nieuwe samenleving. De oude komt alleen niet meer terug, dus dat wordt een saai leven verder.
Alsof je, als Nederland in zijn geheel onder water zou lopen, boos wordt dat je niet gewoon op dezelfde plek op dezelfde manier kunt blijven doorleven.
quote:Meer doden dan in de Eerste Wereldoorlog
Misschien biedt het een klein sprankje hoop in tijden waarin het coronavirus ongenadig huishoudt: de pandemie van de Spaanse griep doofde binnen twee jaar volledig uit zonder dat er een vaccin voor nodig was. Want antivirale vaccins bestonden nog niet.
https://www.quest.nl/maat(...)riep-dodelijk-virus/
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechter mag ontnemen".
Die hebben schijnbaar nog steeds niet door dat er iets is veranderd in de wereld. Zoals die was, komt die niet meer terug zonder vaccin. Er wordt hier en daar geinsinueerd dat de coronacrisis vanzelf wel voorbij gaat en dat je mensen na die crisis niet meer mag beperken maar die opvatting gaat ervan uit dat een pre-corona samenleving zonder vaccinatie nog terugkomt. Dat is klaar, en de enige mogelijkheid is een samenleving waarin men is gevaccineerd. Het staat mensen uiteraard vrij om niet deel te nemen aan die nieuwe samenleving. De oude komt alleen niet meer terug, dus dat wordt een saai leven verder.
Alsof je, als Nederland in zijn geheel onder water zou lopen, boos wordt dat je niet gewoon op dezelfde plek op dezelfde manier kunt blijven doorleven.
Je maakt er nu gewoon je eigen verhaal van. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid (en wenselijkheid!) van een vaccinatierapport. Daarin wordt door experts ongetwijfeld meegenomen hoe dat eventueel misbruikt zou kunnen worden. Bv. door overijverige werkgevers die zoiets gaan eisen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:59 schreef chratnox het volgende:
Omdat de Jonge telkens in het ene programma aangeeft dat hij tegen een vaccinatieplicht is, maar ondertussen wel laat onderzoeken/vraagt of het mogelijk is een plicht in te stellen of een vaccinatierapport te eisen. Daarom wordt hem dat voor de voeten geworpen.
Wel vreemd dat je hier voor bent, want dit is exact hetzelfde vraagstuk. Namelijk dat een werkgever zich gaat bemoeien met de vaccinatie van haar personeel.quote:Over het verpleegtehuis: Dat lijkt me aan het bestuur van dat verpleegtehuis. Ik zou zeggen dat maatregelen daarbinnen versoepeld kunnen worden als een bepaalde vaccinatiegraad behaald is, maar dat zou inderdaad maatwerk zijn.
Er zijn veel mensen die niet gevaccineerd mogen/kunnen worden. Daarbij: een vaccin beschermd niet volledig.quote:Over die kinderen met een verstandelijke beperking: In de meeste gevallen kunnen die ook gevaccineerd worden, dus waarom zou er dan meerwaarde zijn?
Oh echt? Wat kutquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat wordt dan door die groep aangegrepen als "vaccinatieschade". Mijn ex verwijt mij dit bijvoorbeeld, ondanks dat uit DNA-onderzoek vorig jaar bleek dat onze zoon door een spontane mutatie en dus botte pech zijn beperkingen heeft.
Maar begrijp je hoe raar dit eigenlijk is? Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Beetje onzinnig om het te hebben over de praktische invulling van een potentieële oplossing voor een potentieël probleem, maar vooruit. Je kunt natuurlijk ook een soort covid-proof pasje invoeren. Te verkrijgen na vaccinatie, na vrijstelling door een arts of op tijdelijke basis op grond van wekelijks testen (op eigen kosten).
Vaccineren ineens verplicht gaan stellen is ook niet zomaar te doen. Ga je mensen die op 31 december 2021 nog niet zijn gevaccineerd, ik noem maar een datum, dan een boete sturen? Of ga je weer in lockdown tot iedereen is gevaccineerd?
Ik ben links of rechtsom toch echt van mening dat je hier pas over kunt besluiten wanneer je op zijn minst iedereen de kans heb gegeven zich te laten inenten. Of je nou van plan bent met directe of indirecte verplichting te gaan werken.
Kijk, dit bedoel ik dusquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.
Er zijn veel meer soorten virussen die de wereld over zijn gegaan, en waar we ook mee leven nu. Grootste deel wordt niet ernstig ziek, en het grootste deel van de mensen die al een slechte gezondheid hebben (obesitas, ouderdom, aandoeningen) wordt hiermee getroffen. Als die beschermd worden dan ben je al heel erg van de druk op de zorg af.
Ik vind het maar een enge ontwikkeling om corona te gebruiken om mensen dingen te verplichten.
Juist bij de mensen met een beperking zal een relevant deel niet gevaccineerd kunnen worden. Mijn zoon valt hier niet onder, maar een aantal groepsgenoten wel. Ik zou het helemaal snappen als een ouder van zo'n kind dan zou willen dat het elders ondergebracht moet worden. Je wilt niet weten wat een verhuizing naar een nieuwe plek voor zo'n persoon voor een voeten in de aarde heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
...
Over die kinderen met een verstandelijke beperking: In de meeste gevallen kunnen die ook gevaccineerd worden, dus waarom zou er dan meerwaarde zijn?
...
Hier twijfel ik ook over. Ik ben tegen een verplichting maar vóór stimulerende maatregelen waaronder beperking van de toegang tot niet-noodzakelijke aangelegenheden voor niet-gevaccineerde mensen. Het gaat niet alleen iemands eigen gezondheid aan, maar ook die van anderen.quote:Mijn werkgever kan niet bepalen of ik wel of niet gevaccineerd wil (of kan) worden, net als jouw werkgever dat niet kan. Nogmaals, als ze dit willen verplichten moeten ze het daadwerkelijk verplichten, maar een tweedeling in de samenleving tussen wel/niet gevaccineerden, om welke reden ook is echt onwenselijk.
Dank je wel voor die aanvulling. Oké, dat zijn lastige plekken. Daar heb ik zo direct geen antwoord op.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:04 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Juist bij de mensen met een beperking zal een relevant deel niet gevaccineerd kunnen worden. Mijn zoon valt hier niet onder, maar een aantal groepsgenoten wel. Ik zou het helemaal snappen als een ouder van zo'n kind dan zou willen dat het elders ondergebracht moet worden. Je wilt niet weten wat een verhuizing naar een nieuwe plek voor zo'n persoon voor een voeten in de aarde heeft.
[..]
Hier twijfel ik ook over. Ik ben tegen een verplichting maar vóór stimulerende maatregelen waaronder beperking van de toegang tot niet-noodzakelijke aangelegenheden voor niet-gevaccineerde mensen. Het gaat niet alleen iemands eigen gezondheid aan, maar ook die van anderen.
Zijn totaal verschillende ziektes en totaal verschillende omstandigheden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef chratnox het volgende:
Vrijwel alle andere vaccinaties hebben een vaccinatiegraad van boven de 90%, zonder verplichting. Ruim voldoende voor Covid-19 dus ook. Er is naar mijn mening geen enkele reden om na te denken over een verplichting voor dit vaccin (direct of indirect) terwijl je dat niet doet voor ziektes die naar mijn mening veel heftiger zijn dan deze.
quote:In dit artikel wordt een gekwalificeerde vaccinatieplicht voor kinderen onder de twaalf jaar bepleit. Vaccinatie van deze kinderen tegen de meest risicovolle infectieziekten zou verplicht moeten worden, terwijl tegelijkertijd de ouders de mogelijkheid moet worden gegeven om op basis van een gewetensbezwaardeprocedure ontheffing te vragen. Herhaaldelijk gebruikte argumenten, dat zo’n plicht strijdig zou zijn met de vrijheid van godsdienst van de ouders, met het recht op onaantastbaarheid van het lichaam van het kind en met het recht op gezinsleven, worden ontkracht. Door deze maatregel kan het aantal vaccinaties op de biblebelt worden vergroot waardoor de vaccinatiegraad stijgt, de groepsimmuniteit worden bevorderd en de kans op toekomstige uitbraken verder worden verkleind, zonder dat een vaccinatieplicht tout court hoeft te worden ingesteld.
Corona wordt helemaal niet gebruikt om mensen dingen te verplichten. Hoe komen al die mensen daar bij?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Waarom zou ik een vaccin laten zetten als ik het niet vertrouw dat dit ding binnen één jaar is ontwikkeld, en nu als een soort van ´groepsdruk´ erdoorheen wordt gedrukt? Volgensmij hebben onze voorouders gevochten voor een bepaalde vrijheid en eigen keuze maatschappij, dit zou dus betekenen dat corona hier een einde aan moet maken? Wat is dan het volgende? Moreel is de stap dan veel makkelijker gezet om voor andere zaken ook sneller die drempel over te gaa.
Er zijn veel meer soorten virussen die de wereld over zijn gegaan, en waar we ook mee leven nu. Grootste deel wordt niet ernstig ziek, en het grootste deel van de mensen die al een slechte gezondheid hebben (obesitas, ouderdom, aandoeningen) wordt hiermee getroffen. Als die beschermd worden dan ben je al heel erg van de druk op de zorg af.
Ik vind het maar een enge ontwikkeling om corona te gebruiken om mensen dingen te verplichten.
En het alternatief is dat anderen zich continu aan vrijheidsbeperkende maatregelen moeten houden terwijl dat voor hen helemaal niet nodig is. Is dat dan moreel wel acceptabel?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:06 schreef chratnox het volgende:
Beperking van toegang tot iets is geen stimulerende maatregel, dat is een beperkende maatregel. Oftewel, je legt beperkingen op aan iemand die niet gevaccineerd is. Dat is een verplichting met een omweg.
Nee ik volg je niet helemaal meerquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar begrijp je hoe raar dit eigenlijk is? Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?
Vrijwel alle andere vaccinaties hebben een vaccinatiegraad van boven de 90%, zonder verplichting. Ruim voldoende voor Covid-19 dus ook. Er is naar mijn mening geen enkele reden om na te denken over een verplichting voor dit vaccin (direct of indirect) terwijl je dat niet doet voor ziektes die naar mijn mening veel heftiger zijn dan deze.
Oftewel, ga de route van het rijksvaccinatieprogramma is, zoals jij ook zegt. Als daaruit blijkt dat de vaccinatiegraad niet gehaald gaat worden ga je meer en beter informeren. Wat mij betreft ga je nadenken over een verplichting, maar een verplichting om deel te nemen aan het rijksvaccinatieprogramma.
Het bepalen of iemand wel/niet gevaccineerd is is niet voor een particuliere organisatie, dat is iets tussen die persoon en die specifieke overheidsinstantie.
Het is momenteel niet mogelijk. Nee, maar op termijn is dat eventueel wél mogelijk.quote:Het is momenteel niet mogelijk het te verplichten, maar je stelt voor mensen op kosten te jagen omdat iets wat niet verplicht is niet gedaan wordt?
Schandalig ja! Er is juist een motie aangenomen dat er geen directe of indirecte vaccinatieplicht gaat komen. Die gasten in Den Haag doen gewoom hun eigen zin, levensgevaarlijk. Wat nou democratie?quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw. De gezondheidsraad moet halverwege januari met een antwoord komen.
Het heeft te maken met een werkomgeving, sportgelegenheden, ziekenhuizen, etc. Straks mag je als niet gevaccineerde niet meer naar binnen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen dit willen.
Nee, ik maak er niet mijn eigen verhaal van. Dit komt iedere keer terug (ook in de media) en met een reden. Er is al een vaccinatiebewijs ontwikkeld door het RIVM, die is februari klaar. Waarom zou je als burger makkelijk je vaccinatiebewijs kunnen downloaden om te kunnen tonen als het niet gaat komen?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je maakt er nu gewoon je eigen verhaal van. Er wordt gekeken naar de mogelijkheid (en wenselijkheid!) van een vaccinatierapport. Daarin wordt door experts ongetwijfeld meegenomen hoe dat eventueel misbruikt zou kunnen worden. Bv. door overijverige werkgevers die zoiets gaan eisen.
Ik ben er niet voor, ik heb er op dit moment gewoonweg geen antwoord op.quote:Wel vreemd dat je hier voor bent, want dit is exact hetzelfde vraagstuk. Namelijk dat een werkgever zich gaat bemoeien met de vaccinatie van haar personeel.
Ja, en datzelfde geldt voor Bof, Rode hond, mazelen, polio en ga zo maar door. Wil je het verplichten? Maak het onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma en verplicht mensen daaraan deel te nemen. Niemand anders heeft iets te zeggen over wat ik wel of niet mag als ik wel of geen vaccin heb behalve die instantie.quote:Er zijn veel mensen die niet gevaccineerd mogen/kunnen worden. Daarbij: een vaccin beschermd niet volledig.
Jouw reactie is dan ook weer niet echt nodig.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:08 schreef Predator40 het volgende:
[..]![]()
wat een figuren op deze wereld....
We zien steeds dezelfde groepen in de ziekenhuizen (op een uitzondering na). Het lijkt me logisch dat die groepen gevaccineerd worden en dat daarna alles weer kan zoals normaal. Scheelt ook een hoop tijd namelijk.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:08 schreef 297534 het volgende:
[..]
Corona wordt helemaal niet gebruikt om mensen dingen te verplichten. Hoe komen al die mensen daar bij?
Ik weet niet of jouw voorouders hebben gevochten voor mensen die niet solidair willen zijn met andere mensen. Mensen van die generatie laten allemaal een vaccinatie zetten lijkt me.
Ik ben ook niet voor een verplichting. Maar het argument: 'Ik doe het niet omdat ik vind dat ik de vrijheid moet hebben om het niet te doen', vind ik zo treurig.
Dit is geen gevolg van corona. Dat paspoort staat al jaren op de planning. Uit een eerder verkiezingsprogramma van GroenLinks:quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Nee, ik maak er niet mijn eigen verhaal van. Dit komt iedere keer terug (ook in de media) en met een reden. Er is al een vaccinatiebewijs ontwikkeld door het RIVM, die is februari klaar. Waarom zou je als burger makkelijk je vaccinatiebewijs kunnen downloaden om te kunnen tonen als het niet gaat komen?
Het is gewoon een database, vergelijkbaar met een database waarin je diploma's staan.quote:‘Een vaccinatiepaspoort geeft mensen informatie over welke inentingen zij hebben gehad, waarmee ze ook de regie over hun eigen gezondheidsbescherming kunnen pakken. Dat is basale kennis die ieder over zijn of haar eigen lichaam zou moeten hebben. Daarbij weet iedereen beter welke risico’s je wel of niet loopt bij een uitbraak hier of als je op reis bent.’
Momenteel gelden de beperkingen voor iedereen: horeca dicht, geen festivals etc.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dank je wel voor die aanvulling. Oké, dat zijn lastige plekken. Daar heb ik zo direct geen antwoord op.
Beperking van toegang tot iets is geen stimulerende maatregel, dat is een beperkende maatregel. Oftewel, je legt beperkingen op aan iemand die niet gevaccineerd is. Dat is een verplichting met een omweg.
Als jij je laat vaccineren prima, maar ga niet andere mensen die verplichting opleggen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Kijk, dit bedoel ik dusdank voor het onderschrijven van mijn punt.
Met dien verstande dat dit anno 2020 zeldzame ziektes zijn en de risico op een mazelenuitbraak een fractie is van het risico op een COVID-19-uitbraak.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:10 schreef chratnox het volgende:
Ja, en datzelfde geldt voor Bof, Rode hond, mazelen, polio en ga zo maar door.
Dit zijn inderdaad problemen waar echt helemaal niemand over nadenkt binnen de academische gemeenschap.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef Minimunt het volgende:
Er wordt mijn inziens veel te weinig gekeken naar de kern van de problemen. De medische en wetenschappelijke wereld is veel te veel gericht op het tegengaan van de gevolgen in plaats van de oorzaak.
Kijk naar al die medicijnen die mensen met psychische klachten worden voorgeschreven. Medicijnen als antidepressiva die vaak ook bijwerkingen hebben. Naar de oorzaak van deze klachten wordt minder snel gekeken. Denk bijvoorbeeld aan de steeds maar snellere samenleving waarbij mensen in hokjes worden gestopt als ze maar iets afwijken van de norm. Waar de economie en ondernemingen moeten blijven draaien omdat schulden in de toekomst pas terug worden verdiend.
Hoeveel verstand heb jij van vaccins etc?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:02 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Dat die samenleving niet meer terug komt is wat de overheden jouw wijsmaken. Virussen doven vanzelf uit, of iedereen raakt vanzelf geïnfecteerd en dus immuun. Tijdens de Spaanse griep was er ook geen vaccin, en toch doofde het uit. En zo zijn er nog legio voorbeelden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:54 schreef BlackLining het volgende:
Overigens klopt de hele context niet van mensen die roepen dat je burgers "geen rechten mag ontnemen".
Teveel gericht op het tegengaan van de gevolgen en niet het aanpakken van de oorzaak? Weet jij wel wat een vaccin is?quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:15 schreef Minimunt het volgende:
[..]
Als jij je laat vaccineren prima, maar ga niet andere mensen die verplichting opleggen.
Er wordt mijn inziens veel te weinig gekeken naar de kern van de problemen. De medische en wetenschappelijke wereld is veel te veel gericht op het tegengaan van de gevolgen in plaats van de oorzaak.
Kijk naar al die medicijnen die mensen met psychische klachten worden voorgeschreven. Medicijnen als antidepressiva die bla bla bla
De grote boze roverheidquote:Op dinsdag 29 december 2020 12:18 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dat die samenleving niet meer terug komt is wat de overheden jouw wijsmaken. Virussen doven vanzelf uit, of iedereen raakt vanzelf geïnfecteerd en dus immuun. Tijdens de bla bla bla
De agent die de foto op Instagram zette, heeft zichzelf onmogelijk gemaakt bij zijn collega’s. „Hij is zeker niet de slimste van het stel”, citeert Nieuwsblad collega’s.quote:Op dinsdag 29 december 2020 12:17 schreef F.Sinatra het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ief-na-gourmet-feest
Doen, en openbaar posten![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |