SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Inderdaad. Even los van de moeite om er gebruik van te maken, denk ook aan de kosten die erbij komen kijken. Er wordt dus eigenlijk 26 keer betaald voor hetzelfde. Elk van de 25 GGD's en daarnaast ook nog GGD GHOR die de gegevens centraal heeft.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.
Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.quote:
quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.
En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.
En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef Predator40 het volgende:
[..]
[..]
Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.
je kon als individueel land ook bestellen.
en zo kan Israël zoveel dosissen hebben ( als het waar is )quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf.
Als individueel land bestellen lijkt me geen haalbare kaart. Of je gaat voor de EU, of niet.
En dat brengt ook gelijk een ander probleem mee:quote:In the meantime, the Sanofi/GSK vaccine is tied up in obtaining approval, after participants in one trial received a lower dose of vaccine than intended, making the results invalid. The company had to cancel a Phase 3 trial planned for December, and now hopes to start a Phase 2b trial in February.
Want wie gaat er nog meedoen met een experiment als er allang goedwerkende vaccins op de markt zijn?quote:But the delay confronts the company with a major problem: by the time that trial starts, the Pfizer vaccine will be rolling out to populations all over Europe, and Sanofi may find it difficult to recruit volunteers for a trial in which some of them are certain to be administered a placebo.
Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.
Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:
Voorwaarde is wel dat die organisaties dezelfde systemen gebruiken. Het is natuurlijk kolder dat 25 GGD's gebruik maken van 25 verschillende systemen en processen die met elkaar moeten praten. Die processen en systemen zou je ook in een decentrale situatie centraal kunnen ontwikkelen, waarna de uitvoering decentraal gedaan wordt.
Oh god, dit klinkt te bekend. Ik herinner me "De werkplek Rijk" nog wel. Een centrale werkplek voor de overheid, zelfde ontwikkeling, eigen invulling erop etc. Zodra dat begon kwam het gros van de ministeries met: nee nee, dat werkt voor ons niet hoor.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.
Tijdens de hele rit werden we benaderd door het zusje uit Den Haag met nagenoeg hetzelfde probleem. Ons idee was het om ze samen te laten werken, dezelfde software die al ontwikkeld was als basis uit te rollen en ze samen te laten werken - er was toch al een relatie - zodat Den Haag deels de ontwikkeling terug zou betalen en ze daarna gezamenlijk tegen lagere kosten door konden. En eventueel later met andere grote steden te inventariseren wat er kon.
Dit eindigde met een totale kulreden - iemand in Den Haag had "een beter gevoel bij iets anders". Eindconclusie: In Den Haag gingen ze van scratch af het wiel weer helemaal opnieuw uit vinden.
Zelfde branche, zelfde probleem, zelfde soort organisatie. Onder aan de streep eigenlijk gewoon belastinggeld. Als je die twee nu op één hoop zou willen vegen voor kostenverlaging kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen. Als dat bij de GGD ook op die manier gaat, wat ik niet uitsluit, snap ik wel een deel van de huidige problematiek.
Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:
- Je wil in Q1 de hele bevolking gevaccineerd hebben, volgorde even losgelaten
- De mensen in verzorgingstehuizen worden gevaccineerd in de zorginstelling, door de instellingsarts
- Mensen moeten 2x gevaccineerd worden, tijd ertussen maakt even niet uit
- Kinderen onder 18 en zwangere vrouwen worden niet gevaccineerd. Zwangere vrouwen kunnen gevaccineerd worden na zwangerschap/stoppen borstvoeding
Dan houden we totaal 14 miljoen mensen over zo'n beetje. We hebben in Q1 totaal ~90 dagen. Dan moeten we 155.000 vaccinaties per dag doen (uitgaande van 7 dagen in de week).
Gaan we naar 5 dagen per week moeten we ongeveer 200.000 vaccinaties per dag zetten, Stel dat we dat in 8 uur op een dag willen doen, dan moeten we bijna 25.000 vaccinaties per uur zetten.
Er werd gezegd dat één persoon zo'n 12 vaccinaties per uur kan doen, dus zijn er zo'n 2100 medewerkers nodig die de eerste 3 maanden helemaal los gaan.
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn
quote:Alles hangt volgens deskundigen samen met het aantal doses dat beschikbaar komt voor Nederland. "Maar het kan snel", zegt Van der Zeijst, in het verleden verantwoordelijk voor vaccinprogramma's bij het RIVM.
"Na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 was er de angst dat terroristen de pokken zouden inzetten als biowapen. Toen hebben wij een plan gemaakt om binnen een week de hele samenleving te vaccineren. Een week is natuurlijk wel kort, maar er zijn in het verleden ook wel massavaccinaties geweest." De massale vaccinatie tegen het pokkenvirus heeft overigens nooit plaatsgevonden.
Als er voldoende vaccins zijn voor iedereen in Nederland, kan vaccinatie dus best snel. Rijkers: "Als het moet, dan kan het. In het verleden werd Ahoy in Rotterdam ingezet om de jeugd te vaccineren tegen meningokokken. In India zijn eens 5 miljoen mensen in één dag gevaccineerd. Dus het kan wel."
Ik heb bij een aantal delen van de overheid meegemaakt wat een ellende het is om de verschillend ingerichte informatiesystemen op elkaar aan te laten sluiten. Ben er een beetje cynisch van geworden, want de eindoplossing is altijd een nieuw, duur systeem waar moeilijker mee te werken is omdat het nog achterlijker ingericht is (denk: 37 muisklikken om er iets in te zetten of op te zoeken).quote:Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.
Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.
Zie ook bv.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cin-groepsimmuniteit
[..]
Schokkend artikel is dat ja. In ieder ander land was de minister per direct ontslagen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef popje het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)vaccineren~bdabe6a1/
Artikel over hoe Nederland zich niet heeft voorbereid op een Plan B, veel te laat is begonnen met plannen etc. Niks te maken met zorgvuldigheid.
Ik zou het al mooi vinden als ze een miljoen vaccinaties per week halen. Dan ben je in een dikke 4 maanden klaar.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.
Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
Ik ben uitgegaan van 100% bereidheid, dus dat alle mensen die voldoen aan de voorwaarden gevaccineerd worden. Onder de 18 niet, zwangere vrouwen niet, dan hou je zo'n 14 miljoen mensen over.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.
Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.
Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.
Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.
Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.
Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.
Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
Als je er midden Q2 van maakt (let's say midden mei) wordt de planning ineens een heel stuk realistischer.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:
Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn
Niet te vergelijken met deze situatie waarin besmettelijkheid een grotere risicofactor is.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:25 schreef Noordzijde het volgende:
Met de Mexicaanse griep hebben ze in 2 weken 2 miljoen mensen kunnen vaccineren toch?
Moderna heeft ook al gunstigere omstandigheden dan Pfizer. Wat dat betreft is het ook een kwestie van wat 'pech' dat we niet van ons bestaande vaccinatienetwerk gebruik kunnen maken.quote:Op dinsdag 29 december 2020 11:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |