abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197050622
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:36 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als Nederland roepen we al tientallen jaren dat de Belgen alles zo slecht doen. Dat is juist één van de landen waar je je als Nederland niet aan wil meten. Er wordt telkens gezegd dat Nederland goed voorbereid is, Nederland komt uit de zorgindexen enzo heel hoog naar boven.

Je zou je als land willen meten aan de landen die boven je staan, of misschien de landen die op dezelfde hoogte staan. Je wil je toch niet meten met het slechtste jongetje in de klas?
Nee ik snap ook niet waarom het zo langzaam gaat en waarom de voorbereiding niet goed is.

Maar als je kijkt naar Zwitserland en Noorwegen, toch beide zeer beschaafde landen, die beginnen ook pas in 2021.

Ik geloof die berichten uit al die andere landen gewoon niet.
pi_197050629
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

In Israel zijn ze binnen twee maanden klaar. Waarom kan het daar wel?

Ik weet het antwoord: daar hebben ze wel competent management.
Ik zou cijfers en ambities van de Israelische overheid zolang het niet over landroof in Palestijns gebied gaat altijd met een korreltje zout nemen :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:44:02 #278
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197050631
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:40 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik ook niet. Maar die staat nu dus niet op de planning nog. Niet dat er een bijsluiter gemaakt moet worden. Niet dat de huisartsen voorbereid moeten zijn. Niet dat de instellingsartsen dingen moeten gaan doen. Heel Moderna komt niet voor op die planning, terwijl je zou verwachten dat zodra deze goedgekeurd is en leveringen gaan komen die ook gezet kan gaan worden. Dat kan mooi tegelijkertijd lopen, want dat doet de GGD dan niet.
Past mooi in het beeld van routekaarten die ook al na 1 dag weer de prullenbak in kunnen.
pi_197050682
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oke, dat snap ik opzich wel. Dus Oxford laten we eventjes voor wat het is.

Op die planning zie je dat ze begin februari de tweede vaccinatie van zorgmedewerkers gaan doen, ik neem aan de zorgmedewerkers van WZC's. Mis wel Moderna op die lijst, waar het al ingepland is bij de EMA (6 januari).
Ik moet zeggen dat het volgens de berichten lijkt alsof AstraZeneca/Oxford er in januari al kan zijn (alleen niet begin januari) en dat is nog altijd veel eerder dan ik verwacht had gezien ze hun studie deels over hebben gedaan.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:45:31 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_197050684
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:34 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wat op zich niet heel gek is aangezien de GGD al onderdeel is van het RIjksvaccinatieprogramma en de meeste vaccinaties die we al kennen hier voor z'n rekening neemt. Daar zit meer ervaring met grootschalig inenten (cumulatief dan) dan bij huisartsen.

Men heeft alleen niet opgelet toen de eerste details over het vaccin naar buiten kwamen en men heeft niet tijdig locaties geregeld.
De vraag is wie 'men' is in dit geval

Mijn idee is dat elke decentrale organisatie die gevraagd werd commentaar te leveren vanuit hun eigen kokervisie/belangen/ideeën antwoord gaf.
En dat niemand het geheel heeft overzien, dwarsverbanden heeft gelegd en écht regie heeft gepakt om te kunnen sturen

Governance en bedrijfsvoeringsfails to the max

Zonde
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_197050696
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:43 schreef Q. het volgende:

[..]

Nu is België natuurlijk een compleet mislukt land maar in Duitsland zijn ze echt al wel op grote schaal bezig. Daar spiegelen we ons toch zo graag aan?
wat zijn wij ( tijdens deze crisis ) dan als Belgie een compleet mislukt land is ?
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:46:17 #282
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197050706
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat het volgens de berichten lijkt alsof AstraZeneca/Oxford er in januari al kan zijn (alleen niet begin januari) en dat is nog altijd veel eerder dan ik verwacht had gezien ze hun studie deels over hebben gedaan.
Dit idee heb ik ook.

Goedkeuring in de UK eerste helft januari en daarbuiten tweede helft januari.
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:48:03 #283
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197050760
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:40 schreef OProg het volgende:

[..]

Als je al 75 jaar in de situatie zit dat als je niet heel snel kan schakelen landen om je heen je onder de voet lopen of proberen van de kaart te vegen dan gaat een bevolking razendsnel vaccineren ook wel lukken natuurlijk.
Voor Israël is het ook een prestigedingetje (en terecht). Ze zijn er daar ook goed in om meerdere overheidsinstanties met elkaar samen te laten werken en dan meerdere schakels van het proces tegelijk te laten lopen. Zo werd er tegelijkertijd voorbereid en getoetst bij het hooggerechtshof hoe de persoonlijke gegevens van de telefoons van mensen gebruikt konden worden bij de tests, het monitoren van de verspreiding en de opvolging hiervan. Behalve de medische administratie en de juridische kant werd ook meteen de politie en veiligheidsdienst hierbij betrokken.

Overigens is daar het grote probleem weer dat ze de brandhaarden niet weggepoetst krijgen doordat de ultraorthodoxe gemeenschap niet meewerkt (en ook qua vaccinaties zal dit waarschijnlijk het geval zijn).
pi_197050763
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dit idee heb ik ook.

Goedkeuring in de UK eerste helft januari en daarbuiten tweede helft januari.
fingers crossed....misschien begin februari
dan kan er echt wel volle bak gevaccineerd worden vanaf half feb
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197050777
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Molo het volgende:

[..]

De vraag is wie 'men' is in dit geval

Mijn idee is dat elke decentrale organisatie die gevraagd werd commentaar te leveren vanuit hun eigen kokervisie/belangen/ideeën antwoord gaf.
En dat niemand het geheel heeft overzien, dwarsverbanden heeft gelegd en écht regie heeft gepakt om te kunnen sturen

Governance en bedrijfsvoeringsfails to the max

Zonde
Dat zien we de afgelopen maanden tussen de regels door heel veel gebeuren. Er zijn ontzettend veel organisaties die advies uitbrengen, maar heel weinig organisaties die het daadwerkelijk doen.
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:49:37 #286
141482 Q.
JurassiQ
pi_197050815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef Predator40 het volgende:

[..]

wat zijn wij ( tijdens deze crisis ) dan als Belgie een compleet mislukt land is ?
Dat mag je zelf bedenken. :7
For great justice!
pi_197050831
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:38 schreef Perrin het volgende:

[..]

In Israel zijn ze binnen twee maanden klaar. Waarom kan het daar wel?

Ik weet het antwoord: daar hebben ze wel competent management.
Een deel van het antwoord is: in Israël hebben ze klaarblijkelijk genoeg doses om dat te kunnen doen. Er is geen enkel Europees land dat afdoende doses heeft om dat te kunnen doen. Goed voorbereid of niet.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:51:14 #288
14505 OProg
A Life in Music
pi_197050865
Het probleem met Nederland is natuurlijk wel voor een groot deel de deels door cultuur ingegeven decentrale opzet van een hoop zaken. Dat werkt vaak vrij goed, maar in een situatie als deze is het blijkbaar toch heel moeilijk om centraal de regie over te kunnen nemen.

Hoe op te lossen naast alleen wat containerbegrippen als 'slagvaardigheid' te roepen weet ik niet maar het is wel iets om later over na te denken.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197050872
Oh ja, en Israël is in zoveel opzichten geen lichtend voorbeeld...

https://www.trouw.nl/buit(...)uitstellen~b73207af/
quote:
Ondanks groen licht van het Israëlische ministerie van volksgezondheid wordt het vaccineren van bepaalde Palestijnse gevangenen mogelijk uitgesteld.
pi_197050891
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:44 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik zou cijfers en ambities van de Israelische overheid zolang het niet over landroof in Palestijns gebied gaat altijd met een korreltje zout nemen :')
Israel zit al in de derde strenge lockdown. En dan noemt nu een wetenschapper dat ze daar in maart geen coronadoden maar zullen hebben. Ik moet het nog inderdaad nog zien...Ik zou dat land in ieder geval niet als voorbeeld nemen. Maar misschien zullen ze de Palestijnen niet gaan inenten. Dat scheelt.
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:52:46 #291
14505 OProg
A Life in Music
pi_197050920
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:45 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik heb ook liever dat de goedkeuring er een maand later is maar dat het dan al snel met grote hoeveelheid beschikbaar komt dan een snelle goedkeuring terwijl we nog maanden op het spul moeten wachten. :)
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197050925
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef OProg het volgende:
maar in een situatie als deze is het blijkbaar toch heel moeilijk om centraal de regie over te kunnen nemen.
In Nederland willen we dat er centrale regie gepakt wordt, maar zonder een orgaan daarvoor de bevoegdheid te geven ('want we moeten alles controleren').

Net zoals de bevolking 'centrale regels' wil voor de rest, maar voor zichzelf willen ze maatwerk.
pi_197050949
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef OProg het volgende:
Het probleem met Nederland is natuurlijk wel voor een groot deel de deels door cultuur ingegeven decentrale opzet van een hoop zaken. Dat werkt vaak vrij goed, maar in een situatie als deze is het blijkbaar toch heel moeilijk om centraal de regie over te kunnen nemen.

Hoe op te lossen naast alleen wat containerbegrippen als 'slagvaardigheid' te roepen weet ik niet maar het is wel iets om later over na te denken.
In de ziekenhuizen werkt het opzich vrij redelijk volgens mij. ROAZ en LCPS. Hoe de LCPS zelf werkt kan @Lenny_Leonard meer over vertellen, maar het hele punt van ziekenhuizen die met elkaar communiceren in een situatie als deze en elkaar helpen is iets wat je ook bij GGD's en allerlei andere zaken mogelijk kan maken.

Voorwaarde is wel dat die organisaties dezelfde systemen gebruiken. Het is natuurlijk kolder dat 25 GGD's gebruik maken van 25 verschillende systemen en processen die met elkaar moeten praten. Die processen en systemen zou je ook in een decentrale situatie centraal kunnen ontwikkelen, waarna de uitvoering decentraal gedaan wordt.
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:56:16 #294
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197051028
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:51 schreef DireStraits7 het volgende:
Oh ja, en Israël is in zoveel opzichten geen lichtend voorbeeld...

https://www.trouw.nl/buit(...)uitstellen~b73207af/
[..]

Israël doet heel veel dingen verkeerd, maar als het ze lukt om in twee maanden tijd hun gehele bevolking te vaccineren dan kun je weinig anders dan concluderen dat ze dat gedeelte heel goed voor elkaar hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197051055
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:
Voorwaarde is wel dat die organisaties dezelfde systemen gebruiken. Het is natuurlijk kolder dat 25 GGD's gebruik maken van 25 verschillende systemen en processen die met elkaar moeten praten. Die processen en systemen zou je ook in een decentrale situatie centraal kunnen ontwikkelen, waarna de uitvoering decentraal gedaan wordt.
Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.

Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
pi_197051069
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Israël doet heel veel dingen verkeerd, maar als het ze lukt om in twee maanden tijd hun gehele bevolking te vaccineren dan kun je weinig anders dan concluderen dat ze dat gedeelte heel goed voor elkaar hebben.
Ik zou mijn geld er niet op durven inzetten.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:57:50 #297
8369 speknek
Another day another slay
pi_197051070
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:42 schreef Predator40 het volgende:

[..]

oeh 11 vaccinatie centers van de 400 niet gereed voor 2021......wij hebben er 25 WEL gereed 18 januari :D
...aldus de uitgesproken hoop
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_197051075
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.

En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
  dinsdag 29 december 2020 @ 10:59:58 #299
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197051116
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.
In Nederland voorlopig wel.

Maar goed, ik neem aan dat Israël een streepje voor heeft bij een Amerikaanse leverancier. Dat is een voordeel dat wij/Europa/Ethiopië niet hebben, dus daar spiegel ik me ook niet aan. Maar het organisatorisch voor elkaar krijgen dat je miljoenen vaccins uitrolt in 2 maanden tijd is gewoon een hele goede prestatie - mits het ze lukt uiteraard.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197051126
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:
En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
En wat dat betreft staat Israël er ook weer niet denderend voor lijkt het.
quote:
The poll, which surveyed 900 respondents aged 30 and over, found that 7.7% of Jewish men, 29.4% of Israeli Arab men, 17.2% of Jewish women, and a striking 41.2% of Israeli Arab women would refuse the vaccine “under any circumstances.”
https://www.timesofisrael(...)ne-immediately-poll/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')