abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197051139

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197051149
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:57 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.

Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
Inderdaad. Even los van de moeite om er gebruik van te maken, denk ook aan de kosten die erbij komen kijken. Er wordt dus eigenlijk 26 keer betaald voor hetzelfde. Elk van de 25 GGD's en daarnaast ook nog GGD GHOR die de gegevens centraal heeft.

Ironisch is dat de meeste GGD's gebruik maken van de gegevens van BDDataplan in hun dashboards. Dus de volgorde is dan:
GGD testdata -> GGD GHOR (CoronIT) -> RIVM -> RIVM open data -> BDDataplan -> GGD locatie dashboard
pi_197051154
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:59 schreef Janneke141 het volgende:
In Nederland voorlopig wel.
Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197051163
quote:

[..]

Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.

En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
quote:

[..]

Dat weet ik niet. Hoe komt Israël aan zoveel doses? De beperkende factor in Europa is niet de logistiek.

En uiteindelijk kun je achteraf pas concluderen wie er het beste gehandeld heeft. Liever 70% gevaccineerd in augustus 2021 dan op 50% blijven steken in februari.
Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.
je kon als individueel land ook bestellen.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_197051169
V.w.b. Israel. Ze willen dus iedereen vaccineren binnen 2 maanden. Maar tegelijkertijd lees ik dat 50-80 % van de mensen daar zich niet wil vaccineren. En dan is het nog het probleem met de Palestijnen. Ik neem het dus met een korreltje zout.
pi_197051198
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef Predator40 het volgende:

[..]

[..]

Europa had er ook 500 miljoen meer kunnen hebben, alleen Frankrijk wilde dat niet.
je kon als individueel land ook bestellen.

Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf. :')

Als individueel land bestellen lijkt me geen haalbare kaart. Of je gaat voor de EU, of niet.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197051217
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:05 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, ook geopolitiek is inderdaad weer volop aanwezig. Pfizer is immers een Duits bedrijf. :')

Als individueel land bestellen lijkt me geen haalbare kaart. Of je gaat voor de EU, of niet.
en zo kan Israël zoveel dosissen hebben ( als het waar is )
pi_197051308
Wat betreft de andere vaccins:

https://www.brusselstimes(...)million-extra-doses/

quote:
In the meantime, the Sanofi/GSK vaccine is tied up in obtaining approval, after participants in one trial received a lower dose of vaccine than intended, making the results invalid. The company had to cancel a Phase 3 trial planned for December, and now hopes to start a Phase 2b trial in February.
En dat brengt ook gelijk een ander probleem mee:
quote:
But the delay confronts the company with a major problem: by the time that trial starts, the Pfizer vaccine will be rolling out to populations all over Europe, and Sanofi may find it difficult to recruit volunteers for a trial in which some of them are certain to be administered a placebo.
Want wie gaat er nog meedoen met een experiment als er allang goedwerkende vaccins op de markt zijn?
pi_197051323
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:02 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zelfs met de beste logistiek van de wereld zouden wij in februari bij lange na niet de hele bevolking kunnen vaccineren. We komen niet eens aan een kwart.
Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:

- Je wil in Q1 de hele bevolking gevaccineerd hebben, volgorde even losgelaten
- De mensen in verzorgingstehuizen worden gevaccineerd in de zorginstelling, door de instellingsarts
- Mensen moeten 2x gevaccineerd worden, tijd ertussen maakt even niet uit
- Kinderen onder 18 en zwangere vrouwen worden niet gevaccineerd. Zwangere vrouwen kunnen gevaccineerd worden na zwangerschap/stoppen borstvoeding

Dan houden we totaal 14 miljoen mensen over zo'n beetje. We hebben in Q1 totaal ~90 dagen. Dan moeten we 155.000 vaccinaties per dag doen (uitgaande van 7 dagen in de week).

Gaan we naar 5 dagen per week moeten we ongeveer 200.000 vaccinaties per dag zetten, Stel dat we dat in 8 uur op een dag willen doen, dan moeten we bijna 25.000 vaccinaties per uur zetten.

Er werd gezegd dat één persoon zo'n 12 vaccinaties per uur kan doen, dus zijn er zo'n 2100 medewerkers nodig die de eerste 3 maanden helemaal los gaan.

Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn :)
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:09:50 #10
14505 OProg
A Life in Music
pi_197051339
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 10:53 schreef chratnox het volgende:

Voorwaarde is wel dat die organisaties dezelfde systemen gebruiken. Het is natuurlijk kolder dat 25 GGD's gebruik maken van 25 verschillende systemen en processen die met elkaar moeten praten. Die processen en systemen zou je ook in een decentrale situatie centraal kunnen ontwikkelen, waarna de uitvoering decentraal gedaan wordt.
Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.

Tijdens de hele rit werden we benaderd door het zusje uit Den Haag met nagenoeg hetzelfde probleem. Ons idee was het om ze samen te laten werken, dezelfde software die al ontwikkeld was als basis uit te rollen en ze samen te laten werken - er was toch al een relatie - zodat Den Haag deels de ontwikkeling terug zou betalen en ze daarna gezamenlijk tegen lagere kosten door konden. En eventueel later met andere grote steden te inventariseren wat er kon.

Dit eindigde met een totale kulreden - iemand in Den Haag had "een beter gevoel bij iets anders". Eindconclusie: In Den Haag gingen ze van scratch af het wiel weer helemaal opnieuw uit vinden.

Zelfde branche, zelfde probleem, zelfde soort organisatie. Onder aan de streep eigenlijk gewoon belastinggeld. Als je die twee nu op één hoop zou willen vegen voor kostenverlaging kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen. Als dat bij de GGD ook op die manier gaat, wat ik niet uitsluit, snap ik wel een deel van de huidige problematiek.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197051376
Negatief

@Elan @fetX
pi_197051386
quote:
11s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef OProg het volgende:

[..]

Ik heb ervaring bij semi-overheid in grote steden. Zonder te veel op inhoud in te gaan over het wie en wat hebben we een systeem in elkaar gezet voor de organisatie in Rotterdam waarmee ze onder andere planningen voor mensen konden doen.

Tijdens de hele rit werden we benaderd door het zusje uit Den Haag met nagenoeg hetzelfde probleem. Ons idee was het om ze samen te laten werken, dezelfde software die al ontwikkeld was als basis uit te rollen en ze samen te laten werken - er was toch al een relatie - zodat Den Haag deels de ontwikkeling terug zou betalen en ze daarna gezamenlijk tegen lagere kosten door konden. En eventueel later met andere grote steden te inventariseren wat er kon.

Dit eindigde met een totale kulreden - iemand in Den Haag had "een beter gevoel bij iets anders". Eindconclusie: In Den Haag gingen ze van scratch af het wiel weer helemaal opnieuw uit vinden.

Zelfde branche, zelfde probleem, zelfde soort organisatie. Onder aan de streep eigenlijk gewoon belastinggeld. Als je die twee nu op één hoop zou willen vegen voor kostenverlaging kan je dus weer helemaal opnieuw beginnen. Als dat bij de GGD ook op die manier gaat, wat ik niet uitsluit, snap ik wel een deel van de huidige problematiek.
Oh god, dit klinkt te bekend. Ik herinner me "De werkplek Rijk" nog wel. Een centrale werkplek voor de overheid, zelfde ontwikkeling, eigen invulling erop etc. Zodra dat begon kwam het gros van de ministeries met: nee nee, dat werkt voor ons niet hoor.
pi_197051409
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als we de beperking van leveringen even vergeten en uitgaan van het volgende:

- Je wil in Q1 de hele bevolking gevaccineerd hebben, volgorde even losgelaten
- De mensen in verzorgingstehuizen worden gevaccineerd in de zorginstelling, door de instellingsarts
- Mensen moeten 2x gevaccineerd worden, tijd ertussen maakt even niet uit
- Kinderen onder 18 en zwangere vrouwen worden niet gevaccineerd. Zwangere vrouwen kunnen gevaccineerd worden na zwangerschap/stoppen borstvoeding

Dan houden we totaal 14 miljoen mensen over zo'n beetje. We hebben in Q1 totaal ~90 dagen. Dan moeten we 155.000 vaccinaties per dag doen (uitgaande van 7 dagen in de week).

Gaan we naar 5 dagen per week moeten we ongeveer 200.000 vaccinaties per dag zetten, Stel dat we dat in 8 uur op een dag willen doen, dan moeten we bijna 25.000 vaccinaties per uur zetten.

Er werd gezegd dat één persoon zo'n 12 vaccinaties per uur kan doen, dus zijn er zo'n 2100 medewerkers nodig die de eerste 3 maanden helemaal los gaan.

Hoe graag ik het ook zou willen, ik denk dat dat wel heeeel ambitieus zou zijn :)
Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.

Zie ook bv.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cin-groepsimmuniteit

quote:
Alles hangt volgens deskundigen samen met het aantal doses dat beschikbaar komt voor Nederland. "Maar het kan snel", zegt Van der Zeijst, in het verleden verantwoordelijk voor vaccinprogramma's bij het RIVM.

"Na de aanslagen op de Twin Towers in 2001 was er de angst dat terroristen de pokken zouden inzetten als biowapen. Toen hebben wij een plan gemaakt om binnen een week de hele samenleving te vaccineren. Een week is natuurlijk wel kort, maar er zijn in het verleden ook wel massavaccinaties geweest." De massale vaccinatie tegen het pokkenvirus heeft overigens nooit plaatsgevonden.

Als er voldoende vaccins zijn voor iedereen in Nederland, kan vaccinatie dus best snel. Rijkers: "Als het moet, dan kan het. In het verleden werd Ahoy in Rotterdam ingezet om de jeugd te vaccineren tegen meningokokken. In India zijn eens 5 miljoen mensen in één dag gevaccineerd. Dus het kan wel."
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:14:23 #14
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_197051463
quote:

[..]

Ja, dat is inderdaad bizar. Ik ga niets goedpraten van het werk dat VWS (niet) doet, maar zij staan toch ook wel voor een enorme taak om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen, inclusief gestroomlijnd it-netwerk.

Het is toch bizar dat die GGD-dashboards allemaal verschillend zijn per GGD?
Ik heb bij een aantal delen van de overheid meegemaakt wat een ellende het is om de verschillend ingerichte informatiesystemen op elkaar aan te laten sluiten. Ben er een beetje cynisch van geworden, want de eindoplossing is altijd een nieuw, duur systeem waar moeilijker mee te werken is omdat het nog achterlijker ingericht is (denk: 37 muisklikken om er iets in te zetten of op te zoeken).
pi_197051499
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Geen idee wat de getallen zijn die haalbaar zijn. Wanneer de wil er is kan het heel snel gaan denk ik.

Zie ook bv.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)cin-groepsimmuniteit
[..]

14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:16:32 #16
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197051542
https://www.volkskrant.nl(...)vaccineren~bdabe6a1/

Artikel over hoe Nederland zich niet heeft voorbereid op een Plan B, veel te laat is begonnen met plannen etc. Niks te maken met zorgvuldigheid.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197051598
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:16 schreef popje het volgende:

Artikel over hoe Nederland zich niet heeft voorbereid op een Plan B, veel te laat is begonnen met plannen etc. Niks te maken met zorgvuldigheid.
Schokkend artikel is dat ja. In ieder ander land was de minister per direct ontslagen.

Ik vrees al voor de leveringen. Wij wilden zo solidair zijn met de EU en hebben onze goede inkooppositie weggegeven aan bananenrepublieken als Hongarije en Polen. De Duitsers ondertussen kopen het nu zelf ook in.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:18:33 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197051610
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

14.000.000 mensen 2x vaccineren, dus 28.000.000 vaccins. Dat in een week doen is dus 4 miljoen vaccinaties per dag. 12 per uur per medewerker = 42.000 mensen die vaccineren.

Ik heb geen idee hoeveel mensen er totaal zijn die het zouden kunnen, GGD GHOR noemde tijdje terug "dat ze zomaar 1000 mensen hebben die het kunnen".
Ik zou het al mooi vinden als ze een miljoen vaccinaties per week halen. Dan ben je in een dikke 4 maanden klaar.
pi_197051645
quote:

[..]

70% van 17M is 12M. En ik weet niet of kinderen meegenomen moeten worden.

Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.

Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.

Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
pi_197051702
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Punt is natuurlijk dat onder druk alles vloeibaar wordt. Feit is echter dat we niet opeens een levering krijgen van tientallen miljoenen doses, dus dat we het sowieso verspreiden over maanden.

Maar als er in een theoretische exercitie binnen één week gevaccineerd kan worden (als de nood echt hoog aan de man is), heb ik er wel vertrouwen in dat het binnen een aantal maanden gaat lukken. Ik wijt de opstartproblemen vooralsnog niet aan gebrek aan capaciteit.

Bedenk ook dat er bv. 10+ duizend huisartsen zijn. Die kunnen allemaal wel een prik zetten.
Ik ben uitgegaan van 100% bereidheid, dus dat alle mensen die voldoen aan de voorwaarden gevaccineerd worden. Onder de 18 niet, zwangere vrouwen niet, dan hou je zo'n 14 miljoen mensen over.

Maargoed, eens. Ik geloof echt volledig dat als het eenmaal op stoom is dat het keihard gaat. Ik maak me een beetje zorgen over die opstartfase alleen :)
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:21:51 #21
131800 Tarado
capô de fusca
pi_197051716
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:19 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.
pi_197051836
Met de Mexicaanse griep hebben ze in 2 weken 2 miljoen mensen kunnen vaccineren toch?
pi_197051917
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:09 schreef chratnox het volgende:

Als je er midden Q2 van maakt (let's say midden mei) wordt de planning ineens een heel stuk realistischer.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197051964
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:25 schreef Noordzijde het volgende:
Met de Mexicaanse griep hebben ze in 2 weken 2 miljoen mensen kunnen vaccineren toch?
Niet te vergelijken met deze situatie waarin besmettelijkheid een grotere risicofactor is.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197051988
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:21 schreef Tarado het volgende:

[..]

als dat oxford vaccin goedgekeurd is kan het hard gaan, dat kan in principe net als het griepprik programma gedaan worden.
Moderna heeft ook al gunstigere omstandigheden dan Pfizer. Wat dat betreft is het ook een kwestie van wat 'pech' dat we niet van ons bestaande vaccinatienetwerk gebruik kunnen maken.
pi_197052009
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw. De gezondheidsraad moet halverwege januari met een antwoord komen.

Het heeft te maken met een werkomgeving, sportgelegenheden, ziekenhuizen, etc. Straks mag je als niet gevaccineerde niet meer naar binnen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen dit willen.
pi_197052022
quote:

Tja, in dat artikel wordt ook gelinkt naar deze: https://www.volkskrant.nl(...)-het-werkt~bf3cd157/

Ik weet niet wie ik moet geloven, maar ben er inmiddels wel achter dat het een stuk complexer is dan vaak voorgesteld.
pi_197052031
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw.

Het heeft te maken met een werkomgeving, sportgelegenheden, ziekenhuizen, etc. Straks mag je als niet gevaccineerde niet meer naar binnen. Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat mensen dit willen.
Heb je daar een bron van? Ik geloof best dat hij dat gevraagd heeft, wil het graag wat verder lezen :)
pi_197052064
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef mir1986 het volgende:
Hugo de jonge heeft gevraagd of een corona paspoort ethisch en juridisch te verantwoorden is. Daar komt de aap uit de mouw. De gezondheidsraad moet halverwege januari met een antwoord komen.

Heel eng deze ontwikkeling. Ik zou niet snel protesteren, maar als dit gaat gebeuren dan overweeg ik echt naar den haag te gaan.

Lijkt wel op een verkapte jodenster uit de tweede wereldoorlog, heel crue gezegd.
pi_197052068
quote:

Deze discussie weer :')

Als iedereen de kans heeft gehad, én de vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg voor groepsimmuniteit, én dat is toe te schrijven aan mensen die het vaccin weigeren, dan voer alsjeblieft in. Ik ben er klaar mee.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:35:32 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_197052132
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:33 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als iedereen de kans heeft gehad, én de vaccinatiegraad is nog niet hoog genoeg voor groepsimmuniteit, én dat is toe te schrijven aan mensen die het vaccin weigeren, dan voer alsjeblieft in. Ik ben er klaar mee.
Lijkt me niet per sé nadelig als alle wappies hun kelder niet meer uit kunnen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_197052138
Maar kinderen de toegang ontzeggen tot een kinderdagverblijf omdat ze het polio vaccin niet hebben gehad is geen probleem toch?
pi_197052154
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tja, in dat artikel wordt ook gelinkt naar deze: https://www.volkskrant.nl(...)-het-werkt~bf3cd157/

Ik weet niet wie ik moet geloven, maar ben er inmiddels wel achter dat het een stuk complexer is dan vaak voorgesteld.
Ik twijfel niet aan de wil van de GGD's, maar dit is toch wel een stukje waar ik me (normaal gesproken :P) boos om zou kunnen maken:
quote:
‘Dat klopt. Toen pas kwam het bericht dat het vaccin van Pfizer in zodanig grote partijen wordt geleverd, dat het niet geschikt is voor verpleeghuizen. Toen is besloten dat de zorgmedewerkers als eerste geprikt zouden worden, op grootschalige locaties. Ons werd gevraagd om ondersteuning. Op 10 december kwam het verzoek of we ook de regie wilden voeren. Toen hebben we razendsnel een registratiesysteem opgezet. In een tempo waarvoor de meest ict-consultants zouden hebben bedankt.’
Hoe is het mogelijk dat op 10 december pas aan de GGD's gevraagd is om de regie te voeren. Daarnaast, de GGD's zouden sowieso al de regie voeren bij reguliere vaccinatie, dus dat systeem moest hoe dan ook komen.

En, er wordt toch al geregistreerd welke vaccinaties iemand heeft gekregen? Waarom moeten we hier een registratiesysteem voor bedenken?

Ik kan de GGD hierin eigenlijk weinig kwalijk nemen, maar de coördinatie daarboven (gaan we weer :D) is wel een dingetje.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:38:16 #34
14505 OProg
A Life in Music
pi_197052213
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:11 schreef chratnox het volgende:

[..]

Oh god, dit klinkt te bekend. Ik herinner me "De werkplek Rijk" nog wel. Een centrale werkplek voor de overheid, zelfde ontwikkeling, eigen invulling erop etc. Zodra dat begon kwam het gros van de ministeries met: nee nee, dat werkt voor ons niet hoor.
Het probleem zit hem toch ook vaak in het feit dat iedereen maar wat doet zonder dat er echt financiële gevolgen aan zitten want als de bodem van de emmer bereikt is komt er toch altijd wel weer ergens een nieuwe emmer vandaan. We doen ook zaken met organisaties die geen directe concurrent zijn maar wel hetzelfde willen. Die staan vooraan bij generieke oplossingen want geld besparen = meer winst kunnen maken. Simpel zat.

Ik heb bij die GGD geen idee hoe het werkt maar ik vrees een beetje dat er allemaal ivoren torentjes zijn die - heel gechargeerd - hun eigen prestigedingetjes doen.

Het is voor straks best een idee om eens onder de loep te nemen hoe en of dit soort zaken te verbeteren zijn. En dan is er best wat voor de zeggen dat er voor IT en standaard procedures er een zwaardere centrale aansturing komt. Helaas voor nu moet het dan vanuit de overheid komen. :X
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197052246
https://www.gezondheidsra(...)stprogramma-covid-19

Hier staat de informatie betreffende het corona vaccin. Maar blijkbaar vinden veel mensen het geen probleem als er straks veel mensen hun eten en drinken niet meer kunnen kopen omdat ze hun baan kwijt raken. Hoezo solidair.
pi_197052310
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:
Hoe is het mogelijk dat op 10 december pas aan de GGD's gevraagd is om de regie te voeren. Daarnaast, de GGD's zouden sowieso al de regie voeren bij reguliere vaccinatie, dus dat systeem moest hoe dan ook komen.

1) Omdat men tot begin december nog uitging van het reguliere, fijnmazige netwerk om de vaccins te verspreiden via de huisartsen. Toen werd het Pfizer-vaccin ook nog gezien als optie voor de kwetsbaren, via die gebruikelijke vaccinatiepunten dus. Toen dat netwerk geen haalbare kaart bleek moest men toch naar centrale prikocaties. Echter, daar hadden de organisaties van het fijnmazige netwerk geen ervaring mee, dus is er aan de GGD gevraagd of ze het over wilde nemen (immers, zij hebben ook al teststraten opgezet etc.).

2) De GGD zou in principe pas over maanden aan zet zijn. Aangezien zij nogal een heftig jaar achter de rug hebben is er (voor zover ik kan inschatten) gekozen om daar even mee te wachten. Om even op adem te komen en dat later te regelen. Het it-verhaal blijft echter wel vaag, ja.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:41:34 #37
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197052314
quote:

Waarom niet? De huidige beperkingen dienen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Als blijkt dat gevaccineerden het virus niet verspreiden is er geen reden om hen die beperkingen op te leggen.
are we infinite or am I alone
pi_197052322
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:33 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Wees als overheid dan een grote vent en stel het verplicht. Ga door de nodige hoepels om er een wet voor in te voeren en verplicht het. Zolang het niet verplicht is en je het via omwegen toch wilt verplichten ben je in mijn ogen laf bezig. Dan wil je dus niet de moeite nemen om de wet te volgen omdat het je niet uit komt. Dien een initiatiefwet in, laat die door de tweede en eerste kamer komen. Als ie aangenomen wordt, top, je hebt je vaccinatieplicht. Als die niet aangenomen wordt moeten ze ook stoppen met telkens deze onzin.

De vaccinatiegraad is al langer een probleem, daar werd tot nu toe gezegd dat ze het met informatiecampagnes en overtuigingscampagnes willen doen. Als een groot deel van de bevolking gevaccineerd is tegen Covid-19 zou het niet zo'n issue meer moeten zijn.

Ik laat me vaccineren, maar ik vind het best een principieel punt dit.
pi_197052333
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:39 schreef mir1986 het volgende:
https://www.gezondheidsra(...)stprogramma-covid-19

Hier staat de informatie betreffende het corona vaccin. Maar blijkbaar vinden veel mensen het geen probleem als er straks veel mensen hun eten en drinken niet meer kunnen kopen omdat ze hun baan kwijt raken. Hoezo solidair.
Waarom moet ik solidair zijn met lieden die de oplossing van de crisis pogen te frusteren?
pi_197052353
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:35 schreef Questular het volgende:
Maar kinderen de toegang ontzeggen tot een kinderdagverblijf omdat ze het polio vaccin niet hebben gehad is geen probleem toch?
Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.

OT: Niemand gelooft toch dat deze regering mensen de toegang tot ziekenhuizen gaat ontzeggen? Dat blijkt echt nergens uit en dat wil niemand.
Ik snap dat het spannende tijden zijn, maar als je van corona zo erg in de war raakt en daar bang voor bent, kan je beter even niet meer gaan internetten.
En nog beter: je gewoon laten vaccineren. Ze doen daar echt geen rattengif in. En je wordt er ook niet autistisch van.
pi_197052374
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

1) Omdat men tot begin december nog uitging van het reguliere, fijnmazige netwerk om de vaccins te verspreiden via de huisartsen. Toen werd het Pfizer-vaccin ook nog gezien als optie voor de kwetsbaren, via die gebruikelijke vaccinatiepunten dus. Toen dat netwerk geen haalbare kaart bleek moest men toch naar centrale prikocaties. Echter, daar hadden de organisaties van het fijnmazige netwerk geen ervaring mee, dus is er aan de GGD gevraagd of ze het over wilde nemen (immers, zij hebben ook al teststraten opgezet etc.).

2) De GGD zou in principe pas over maanden aan zet zijn. Aangezien zij nogal een heftig jaar achter de rug hebben is er (voor zover ik kan inschatten) gekozen om daar even mee te wachten. Om even op adem te komen en dat later te regelen. Het it-verhaal blijft echter wel vaag, ja.
Ik heb het inderdaad vooral even over het IT systeem. Ik kan er echt niet bij dat hier een nieuw IT systeem voor nodig is. Zelfs als is dat nieuwe IT systeem nodig, snap ik niet waarom dat niet direct gestart is in de zomer. De IT afdelingen zijn niet degene die in de teststraten rondbanjeren, die hebben in de meeste gevallen niet op hun tandvlees gelopen. Je wil dat systeem toch gewoon ruim op tijd klaar hebben zou je zeggen.
pi_197052380
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:36 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik twijfel niet aan de wil van de GGD's, maar dit is toch wel een stukje waar ik me (normaal gesproken :P) boos om zou kunnen maken:
[..]

En, er wordt toch al geregistreerd welke vaccinaties iemand heeft gekregen? Waarom moeten we hier een registratiesysteem voor bedenken?

Ik kan de GGD hierin eigenlijk weinig kwalijk nemen, maar de coördinatie daarboven (gaan we weer :D) is wel een dingetje.
Die hoeveelheden zijn toch ook niets nieuws. Die stonden van de zomer al in de krant dus ik neem aan dat de GGD dat toen ook wel wist.

En idd dat registratiesysteem had sowieso al af moeten zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_197052393
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef chratnox het volgende:
Wees als overheid dan een grote vent en stel het verplicht. Ga door de nodige hoepels om er een wet voor in te voeren en verplicht het. Zolang het niet verplicht is en je het via omwegen toch wilt verplichten ben je in mijn ogen laf bezig. Dan wil je dus niet de moeite nemen om de wet te volgen omdat het je niet uit komt. Dien een initiatiefwet in, laat die door de tweede en eerste kamer komen. Als ie aangenomen wordt, top, je hebt je vaccinatieplicht. Als die niet aangenomen wordt moeten ze ook stoppen met telkens deze onzin.
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.

Dat dit door mensen uitgelegd wordt als 'De Jonge wil een vaccinatieplicht en vraagt nu aan experts hoe hij dat kan verantwoorden' zegt meer over die mensen dan over de zorgvuldigheid waarmee nu gehandeld wordt.
pi_197052395
quote:

[..]

Als het waar is wat de GGD zegt, 1000 medewerkers die kunnen prikken en dan ook nog eens de huisartsen:
zeg 10 per uur per medewerker, 12 uur open, 120.000 per dag + de huisartsen, binnen 1 maand zit je dan over de 4 miljoen mensen.

dan kan het toch aardig rap gaan zou je zeggen, mits voldoende vaccins ( moderna, pfizer en oxford )
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:45:06 #45
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_197052404
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:43 schreef 297534 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij zeker geen probleem. Die weigering is namelijk niet vrijblijvend, daar kunnen andere kinderen erg ziek van worden.

OT: Niemand gelooft toch dat deze regering mensen de toegang tot ziekenhuizen gaat ontzeggen? Dat blijkt echt nergens uit en dat wil niemand.
Ik snap dat het spannende tijden zijn, maar als je van corona zo erg in de war raakt en daar bang voor bent, kan je beter even niet meer gaan internetten.
En nog beter: je gewoon laten vaccineren. Ze doen daar echt geen rattengif in. En je wordt er ook niet autistisch van.
Echt hè. Bang voor een prikje ben ik sinds mijn vijfde al niet meer. Broekeschijterds zijn het.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_197052411
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

De vaccinatiegraad is al langer een probleem, daar werd tot nu toe gezegd dat ze het met informatiecampagnes en overtuigingscampagnes willen doen. Als een groot deel van de bevolking gevaccineerd is tegen Covid-19 zou het niet zo'n issue meer moeten zijn.

Ik laat me vaccineren, maar ik vind het best een principieel punt dit.
Daar ben ik voor als blijkt dat het op de vrijwillige manier niet werkt ja :) Daarom ook: eerst iedereen de kans geven en daarna beoordelen of dat voldoende is. Als dat niet zo is, vind ik het heel redelijk om te kijken naar het opengooien van de maatschappij voor de mensen die zich wel willen laten vaccineren of de mensen die een gegronde reden hebben om dat niet te doen, zoals bijvoorbeeld een allergie. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen en als dat niet persé nodig is zit ik ook liever niet met zo'n wet opgescheept.

Maar de situatie dat er een deel van de Nederlanders met de armpjes over elkaar boos in een hoek gaat zitten op grond van Facebook-informatie waardoor vervolgens iedereen in lockdown blijft lijkt me hoogst onwenselijk.
pi_197052413
quote:

mooi excuus natuurlijk die zorgvuldigheid maar het is 1 grote shitshow geworden.
  dinsdag 29 december 2020 @ 11:46:51 #48
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197052466
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:18 schreef Confetti het volgende:

[..]

Schokkend artikel is dat ja. In ieder ander land was de minister per direct ontslagen.

Ik vrees al voor de leveringen. Wij wilden zo solidair zijn met de EU en hebben onze goede inkooppositie weggegeven aan bananenrepublieken als Hongarije en Polen. De Duitsers ondertussen kopen het nu zelf ook in.
Hier weet men dat men toch gewoon aan kan blijven. Maakt gewoon niet uit hoeveel zwaarwegende fouten/miskleunen ze maken. Hun eigen belang staat dus bovenaan.
Wat is de gemakkelijke weg, wat is goed voor de carrière enz.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197052474
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken zie ik een overheid die ziet dat dit een uiterst precair onderwerp is. Nu wordt er dus een uitgebreid advies gevraagd aan experts (medische ethici) die daar niet lichtzinnig over gaan. En gelukkig niet zo snel oordelen als mensen hier.

Dat dit door mensen uitgelegd wordt als 'De Jonge wil een vaccinatieplicht en vraagt nu aan experts hoe hij dat kan verantwoorden' zegt meer over die mensen dan over de zorgvuldigheid waarmee nu gehandeld wordt.
Wat een oase van nuance deze post ^O^
pi_197052494
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:35 schreef Questular het volgende:
toegang tot een land ontzeggen als je een bepaalde vaccinatie niet hebt ook niet waarschijnlijk
pi_197052497
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2020 11:44 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook blij om, begrijp me niet verkeerd. de Jonge heeft wel vaker voor zijn beurt gesproken, dus dit is weer zo'n dingetje wat de bereidheid om te vaccineren niet per sé goed doet.

Er is een reden dat er in de grondwet benoemd is dat je niet verplicht kan worden iets in je lichaam in te brengen wat je niet wilt. Als ze dat willen veranderen moeten ze dat veranderen, maar dan moeten zij ook de banen van de wet volgen. Dit is een te gevoelig onderwerp om zo lichtzinnig over te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')