PZCquote:Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand
Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij woensdagmorgen door nog onbekende oorzaak oververhit raakte en begon te smeulen.
De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.
Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken: de leiding wilde eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afwachten. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.
BSO-bus goedgekeurd
Dat werd de BSO-bus. Ontwikkeld en geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de Stint, namelijk Stintum in Bilthoven. Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.
Oververhit
Maar het ging woensdagmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas aan de Grote Maatweg in Wierden. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig oververhit en begon te smeulen, met rookontwikkeling tot gevolg. De brandweer rukte met meerdere wagens uit, maar al snel beek dat het gebouw zelf niet in brand stond.
Directeur Edwin Renzen van Stintum, het bedrijf dat de BSO-bus ontwikkelde, was woensdagmorgen al snel in Wierden om persoonlijk te kijken wat er aan de hand was. Hij is zeer verbaasd over het het incident. „Dit voertuig is onder iedere denkbare loep gelegd, het is door allerlei experts gecontroleerd. Het is uitgerust met een gecertificeerd Nederlands batterijpakket, geen Chinese rommel ofzo. Dus ik ben echt heel benieuwd wat hier is gebeurd. Gelukkig is het geen echte brand geweest, er is alleen iets gesmolten in de buurt van de accu. We gaan alles controleren, samen met de brandweer, de Veiligheidsregio en de leverancier van de batterijen.”
‘Voorlopig niet nodig’
Ook directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus wacht dat onderzoek met spanning af: „We hebben de bus voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn.”
Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.
Kamervragen
De PVV eist helderheid van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
quote:
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
precies 2 jaar?quote:Op woensdag 16 december 2020 20:13 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
https://nos.nl/artikel/25(...)verlies-nog-elke-dagquote:Nabestaanden van het dodelijke ongeval in Oss met een Stint-elektrische bakfiets hebben er ruim zeven jaar op moeten wachten, maar vandaag is het zover: de strafzaak gaat van start. "Ze zijn er enorm aan toe dat het proces eindelijk gaat beginnen", zegt Lars Walder. Hij is van de stichting Namens de Familie, die de nabestaanden al die jaren heeft bijgestaan.
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:48 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik kan niet wachten om Geert-Jan en Carry Knoops weer aan iedere talkshow tafel de schuld van het bedrijf te horen downplayen 😒
quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:24 schreef GereDathan het volgende:
Het is fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid komt, na al die jaren. Dat maakt het tragische verlies van de jonge kinderen niet minder erg, maar hopelijk kan iedereen hierna er een punt achter zetten en het een plek gaan geven in het leven.
Geldt niet enkel voor deze zaak. Ene Marco B. is ook 4 jaar gecancelled door de ultieme traagheid van onze systemen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.
Maar ik vind het onbestaanbaar dat het 7 jaar heeft moeten duren voordat het zover is. Tot nu toe lees ik alleen maar slappe verhalen en excuses waarom zo'n zaak zo lang moet duren. Een bolder kar met een motortje en slechte remmen, hoe moeilijk kan dat zijn.
Zo zie ik het ook.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:21 schreef butz0rs het volgende:
Inderdaad, user error op een twijfelachtig product. case closed.
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.
Het ging me vooral om het gegeven dat echtpaar Knoops altijd volle bak in de media de onschuld van de verdachten die zij vertegenwoordigen zitten uit te meten.
En nee, dat is niet hun taak, hun taak is dat in de rechtbank te doen.
Dat maken advocaat en client samen uit. Zo vinden het de media ook hun taak om er meer verslag van te doen dan slechts rechtbankverslaggeving.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.
Het ging me vooral om het gegeven dat echtpaar Knoops altijd volle bak in de media de onschuld van de verdachten die zij vertegenwoordigen zitten uit te meten.
En nee, dat is niet hun taak, hun taak is dat in de rechtbank te doen.
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat maken advocaat en client samen uit. Zo vinden het de media ook hun taak om er meer verslag van te doen dan slechts rechtbankverslaggeving.
Ja maar als verdacht ben je door de publieke opinie al voor 90% veroordeeld dankzij de media die de rechtszaak niet afwacht, zeker als je bekend bent, dan is het wel fijn als je advocaat ook even daar komt uitleggen dat het allemaal wat genuanceerder ligt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.
Die kunnen zich nauwelijks fatsoenlijk verdedigen door ook aan een talkshowtafel te gaan zitten (al dan niet hun advocaat).
Tot een paar jaar geleden was het zelfs vrij uitzonderlijk dat de slachtoffers ook een advocaat hadden die er is om hun belangen te vertegenwoordigen, dus dat is al een hele verbetering in de rechtspraak, maar in een hoop situaties is het niet wenselijk cq gepast dat die advocaat ook een rondje talkshowtafels doet.
Ik zie Plasman nog zitten, met z'n verongelijkte kop op televisie. Hoezo "nauwelijks fatsoenlijk verdedigen"?quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.
Die kunnen zich nauwelijks fatsoenlijk verdedigen door ook aan een talkshowtafel te gaan zitten (al dan niet hun advocaat).
Tot een paar jaar geleden was het zelfs vrij uitzonderlijk dat de slachtoffers ook een advocaat hadden die er is om hun belangen te vertegenwoordigen, dus dat is al een hele verbetering in de rechtspraak, maar in een hoop situaties is het niet wenselijk cq gepast dat die advocaat ook een rondje talkshowtafels doet.
Nope, ik lees dus over maximaal 6 meter doorrollen bij loslaten gashendel. Dat is een absurde afstand wat mij betreft.quote:
Die tweets komen over alsof ze de medewerker de schuld geven.quote:
Dat is eigenlijk vanaf het moment dat het gebeurde ter sprake geweest: die vrouw had moeten uitwijken of moeten keren, stoppen, de stint omgooien etc etc.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:48 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Die tweets komen over alsof ze de medewerker de schuld geven.
Het is idd ook altijd wat makkelijk om achteraf met alle tijd van de wereld allemaal scenario's door te nemen om vervolgens te verwijten verkeerd te hebben gehandeld. Dit lijkt me ook geen situatie waar je op getraind zou moeten zijn, zoals bijv een verkeersvlieger dat wel is op allerlei scenario's.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
In een noodsituatie reageer je door te vechten, vluchten of te bevriezen.
Weet niet of het die vrouw nu aan te rekenen is hoe ze uiteindelijk gehandeld heeft.
Dit heeft toch nooit mogen gebeuren?
Je moet dit niet lezen als het iemand de schuld willen geven. Er zijn verschillende reactiepatronen van mensen in dit soort situaties en bij een hoop bestuurders hadden de kinderen het wellicht wel overleeft. Dat doet niet af aan het feit dat de bestuurster alles in haar macht heeft gedaan om te pogen dit probleem op te lossen.quote:
Daarbij vergeten we meestal het verrassingseffect. Het is eigenlijk alsof je in een auto rijdt en ineens werken de remmen niet meer. Dan zijn er personen die in minder als een seconde kunnen schakelen en de handrem beginnen gebruiken en mensen die in paniek daar pas na een paar seconden, of langer, achter komen.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk vanaf het moment dat het gebeurde ter sprake geweest: die vrouw had moeten uitwijken of moeten keren, stoppen, de stint omgooien etc etc.
Ik ken de situatie daar vrij goed omdat ik er vrij vaak langskom tijdens mijn rondje hardlopen en het is een licht glooiend stukje omhooggaand fietspad. Op dat laatste stukje heb je ook nog een trap en allerlei hekken, maar al met al is het waarschijnlijk zo vlug gegaan en door de schrik, dat uitwijken geen optie meer is geweest.
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Er deugt geen reet van dat apparaat....quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.
Het erge is: Oss-West is een station waar stoptreinen stoppen, maar intercity's voorbij razen richting Oss Centraal komend vanuit 's Hertogenbosch. Was het een stoptrein geweest, dan was dit nooit zo gebeurd..quote:Op woensdag 10 december 2025 15:05 schreef Saboo het volgende:
Uiteindelijk is het gewoon een freak-accident, dat zo'n ding precies stopt met functioneren op een spoorweg-overgang terwijl er ook nog eens een trein aankomt.
Is een ongeluk niet altijd een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerd plek onder verkeerde omstandigheden?quote:Op woensdag 10 december 2025 15:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het erge is: Oss-West is een station waar stoptreinen stoppen, maar intercity's voorbij razen richting Oss Centraal komend vanuit 's Hertogenbosch. Was het een stoptrein geweest, dan was dit nooit zo gebeurd..
Klopt, maar het is er wel een waarbij echt alle slechtste scenario's samen zijn gekomen, vandaar ook de enorme impact die het toen had.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Is een ongeluk niet altijd een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerd plek onder verkeerde omstandigheden?
En het feit dat er vier onschuldige kinderen verongelukt zijn. Door nota bene een trein nog welquote:Op woensdag 10 december 2025 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar het is er wel een waarbij echt alle slechtste scenario's samen zijn gekomen, vandaar ook de enorme impact die het toen had.
De begeleidster gaat morgen gebruik maken van het spreekrecht.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:00 schreef r_one het volgende:
Is er trouwens iets bekend hoe het nu met die begeleidster en dat vijfde meisje gaat?
Ik wens haar héél veel sterktequote:Op woensdag 10 december 2025 16:00 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
De begeleidster gaat morgen gebruik maken van het spreekrecht.
Ja dat. Helaas kruipen er weer trollen uit hun hol op twitter op haar de schuld te geven (als je de pagina van Saskia Belleman ziet).quote:Op woensdag 10 december 2025 16:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik wens haar héél veel sterkte![]()
Moet er niet aan denken in haar schoenen te staan (niet alleen morgen niet maar nooit niet)
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:28 schreef AgnesGru het volgende:
Ja dat. Helaas kruipen er weer trollen uit hun hol op twitter op haar de schuld te geven (als je de pagina van Saskia Belleman ziet).
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuurquote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...quote:Op woensdag 10 december 2025 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuur
alleen een voet gas/rem had het kunnen redden,
gas los is rem
Maar de stint was oficieel goedgekeurd door de overheid
Als je de Twitter pagina van Saskia bekijkt, staat er echt een walgelijke reactie tussen. Vind het oprecht heel erg voor die begeleidster dat er wee van die nare berichten verschijnen.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
De beruchte Fight Flight Freeze reactie dus. Berijpelijk.quote:Op woensdag 10 december 2025 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuur
alleen een voet gas/rem had het kunnen redden,
gas los is rem
Maar de stint was oficieel goedgekeurd door de overheid
Nou dat lijkt me duidelijk dan.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...
De fabrikant/maker heeft aan alle kanten bewust gefaald. En willens en wetens een levensgevaarlijk product op de markt gebracht.
Zeker als je bedenkt dat er vooral kleine kinderen mee vervoerd worden.
Ik kan niet inloggen op Twitter / X dus ook niet meer reacties lezen (dan die ik op Fok! zie)quote:Op woensdag 10 december 2025 20:15 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Als je de Twitter pagina van Saskia bekijkt, staat er echt een walgelijke reactie tussen. Vind het oprecht heel erg voor die begeleidster dat er wee van die nare berichten verschijnen.
Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).quote:Op woensdag 10 december 2025 20:36 schreef r_one het volgende:
[..]
De beruchte Fight Flight Freeze reactie dus. Berijpelijk.
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...
De fabrikant/maker heeft aan alle kanten bewust gefaald. En willens en wetens een levensgevaarlijk product op de markt gebracht.
Zeker als je bedenkt dat er vooral kleine kinderen mee vervoerd worden.
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:00 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.
Ik zeg niet dat ze dat expres deed en ik zeg ook niet dat de Stint veilig was of de makers daarmee geen blaam treft. Maar blijkbaar was de bestuurster niet in staat een andere beslissing te maken, ongetwijfeld omdat het de Stint ontbrak aan simpelere en/of betere opties.
Maar feit is ook dat deze Stint, ondanks alles wat je er op aan kan merken qua ontwerp en makers, niet aantoonbaar gefaald heeft op technisch vlak. Dat betekent dat er dus mogelijkheden waren om adequaat in te grijpen en dat is niet geprobeerd zoals het zich laat aanzien.
Ik worstel dan ook met de vraag of dit niet 2 zaken zouden moeten zijn. De ene zaak over de makers en het product en de andere over het incident zelf. En dan niet met het doel om de bestuurster achter de tralies te zetten, je kan ook schuldig zijn zonder verdere gevolgen. Maar de combinatie klopt voor mijn gevoel ergens niet.
Ha kijk, GTMTAquote:Op woensdag 10 december 2025 23:03 schreef GereDathan het volgende:
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).
Voorwaardelijke opzet.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:13 schreef GereDathan het volgende:
En voor de duidelijkheid, het allerlaatste wat ik wil zeggen is dat de bestuurster dit expres heeft gedaan. Ze heeft dit, zonder twijfel, nooit gewild.
Maar is dat niet bij zo ongeveer elk ongeval in het verkeer het geval? Ik denk (en hoop) dat er maar heel weinig mensen een voertuig in stappen om eens lekker wat mensen overhoop te rijden. Toch is het bij elk ander ongeval wel zo dat de bestuurder die de fout maakt, waar een ongeval uit volgt, over het algemeen als schuldige wordt gezien met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wat maakt dit geval nou precies anders?
Ik ben de laatste die zal zeggen dat het opzet is. Maar ik zou dat inderdaad niet gek vinden om dat te onderzoeken in een losse rechtszaak. Als jij met je auto iemand aanrijdt gebeurd dat ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.
Iedereen reageert anders in zo’n situatie. Wat het extra zuur maakt is dat als haar reactie stuur omgooien of remmen was geweest dat we dan wellicht een heel ander incident en afloop had gehad.quote:Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat ze in haar 'Freeze'-fase wel de tegenwoordigheid van geest het om te roepen dat ze niet kon remmen. Als je totaal bevriest, doe je dat ook niet meer. Maar nogmaals: dat maakt haar niet schuldig.
Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.quote:Waar ik wel ernstige twijfels bij heb is dat die meiden kennelijk geen enkele vorm van training hebben gehad om de Stint te mogen bestuderen. Geen adequate voertuigbeheersing dus. Want dan was je er dán wel achtergekomen dat jouw -gemodificeerde- Stint een belachelijk lange remweg heeft, dan kun je daar bij een spoorwegovergang op instellen.
Nee, druk druk, kindjes kindjes, hup, pak jij effe de Stint en breng ze van A naar B? Wel meteen terugkomen hoor. Mazzel...!!!
Tenminste, zo zie ik het voor me. Maar dat is de organisatie aan te rekenen, niet de jongedame.
Just my 2 cents![]()
Die snap ik niet, sorry.quote:[..]
Ha kijk, GTMTA![]()
(crosspost)
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:07 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.
Mijn auto kan ook 200 rijden en is daar zelfs voor goedgekeurd. Ik vervoer er ook kleine kinderen mee en rijdt geregeld langs kleine kinderen. Als ik vervolgens 4 kinderen doodrijdt zonder iets te doen om dit te voorkomen, is dit dan ook de schuld van de fabrikant van de auto? Of ligt het dan ineens anders?
Inderdaad, je maakt een gaaf product. Iedereen heeft er lol van, zorg gewoon dat alles klopt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:20 schreef GereDathan het volgende:
Dit kan je enkel en alleen ondervangen met training en herhaling, uit onderzoeken weten we dat mensen in een panieksituatie vaak terugvallen op instinct en/of automatismen. Dat gebruiken ze in de luchtvaart ook, als het mis gaat op 10km hoogte wil je dat piloten gewoon handelen zoals ze 100.000 keer geleerd is, ze moeten niet na hoeven denken en gewoon handelen.
quote:Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.quote:Natuurlijk veel te weinig, al moeten we misschien ook niet vergeten hoeveel Stints er in die jaren rondreden en hoeveel kilometers die blijkbaar veilig maakten. Dit was het eerste, en hopelijk laatste, serieuze ongeval met de Stint. Dus ergens zat het voertuig en training misschien toch wel goed genoeg in elkaar?
Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).quote:Ha kijk, GTMTA
(crosspost)
Die snap ik niet, sorry.
Dat!quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).quote:Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Dat komt omdat jij na al die jaren nog steeds begrijpen kan of wil lezen. Maar daar zal je dan ook geen belang bij hebben, anders is dat gedrag van je niet te verklaren.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Ik kan niet beoordelen aan welke eisen een bestuurder van een dergelijk voertuig zou moeten voldoen. Maar ik denk dat een degelijke training, die minstens elk jaar herhaald moet worden, wel een eis zou moeten zijn om zo'n voertuig te mogen besturen.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.
(ik kijk graag naar Aircrash Investigation, "pilot error" enzo; of niet).
Maar voor een piloot is de core business het besturen van een vliegtuig; voor een KDV-medewerkster is de core business niet het besturen van een Stint. Maar áls je dan met zo'n badkuip op pad gaat, met nota bene -
andermans- kinderen, vind ik het onverantwoord om een applicatiecursusje van 2 uurtjes te doen en that's it.
Als er twijfels zijn, en die waren terecht zo blijkt, dan moet je als overheid / inspecterende instantie ingrijpen toch?quote:[..]
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.
Aahhhquote:Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).
Oftewel: we dachten precies hetzelfde.
Maar onze posts hebben elkaar net gekruist (crospost).
Logisch, want dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:48 schreef r_one het volgende:
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).
Dat had niet enkel met het luxeprobleem te maken, er waren vele organisaties die net serieus veel geld geïnvesteerd hadden in de Stint. Als je er vervolgens niet mee mag rijden en geen geld hebt voor alternatieven (die ook niet zaligmakend zijn, met auto's en personenbusjes gebeuren ook dagelijks ongelukken) dan heb je toch wel een groot probleem als organisatie.quote:(maar ja, dat was geen optie want ze hadden die dingen o zo nodig, kijk maar toen ze van overheidswege verboden werden, die klaagzang "wat moeten we nu?" .... luxeprobleempje).
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?quote:Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?quote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn.
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.quote:
Dat kwartje wil al 5 jaar niet vallen. Vergeefse moeite.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Waarom?quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Rondom het ongeval met de Stint doe ik dat niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij 3 partijen in dat verhaal.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepastquote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.
En om te waarborgen dat voertuigen technisch niet worden veranderd hebben we bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) de APK in het leven geroepen voor bepaalde voertuigen. Het is mij een groot raadsel waarom dat voor andere voertuigen zoals de Stint niet zo is. Daarmee was een technische aanpassing die gedaan was zonder meer naar voren gekomen.
[..]
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepast).
Ik denk dat er weinig moeders een leuker mens worden van het verlies van 2 kinderen en zwaargewond raken van de 3e. Ik denk dat er weinig levensvreugde overblijft in zo'n situatie.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.
Ik was al gestopt hoorquote:Op donderdag 11 december 2025 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.
Ze was na het ongeluk zwaargewond en is talloze keren geopereerd en heeft tot de dag van vandaag lichamelijke klachten.
Fijn . Houden zoquote:
quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar, waarom zij volgens jou een "Brrquote:
Klopt, ik quote daar de x berichten over.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:46 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt, ik quote daar de x berichten over.
Maar gisteren ging het daar ook over hier.
Lekker op alle slakjes zout leggen.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.
Ja hallo, jij stelt nogal watquote:Op donderdag 11 december 2025 14:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Lekker op alle slakjes zout leggen.
Belangrijk hoor!
Ja, dat denk ik ook wel vaker als ik hier op fok de meningen lees.quote:
Ah nee, oke, dan is het in ordequote:Op donderdag 11 december 2025 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook wel vaker als ik hier op fok de meningen lees.
Ik kan me totaal niet voorstellen hoe het is om twee kinderen te moeten verliezen. Het verdriet en gemis lijkt me onbeschrijfelijk. Dus probeer ik me voor te stellen hoe het is als je de maker van de stint bent. Dat je dan ziet dat er met een van jouw producten zo'n groot ongeluk gebeurt waarbij meerdere kinderen dood gaan. Ik zou me zo immens slecht voelen en - ook als het helemaal niet aan jouw bolderkar zou liggen - alsnog 1000maal excuus willen aanbieden. Maar dat kan niet. Je hoort geen contact te zoeken, want een kaartje of bloemetje, je maakt het leed toch nooit meer goed. Het enige "goede" wat je kan doen is geen contact zoeken.quote:
Tja, als ze dat wel hadden willen doen?...hoe dan zou ik bijna zeggen: Twee kinderen overleden: "sorry, hier heb je een bosje bloemen"....quote:Op donderdag 11 december 2025 16:53 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik vind het niet gek dat de moeder verwijt dat ze geen contact met haar hadden opgenomen, geen bloemetje, niks, terwijl ze wel aanschoven in allerhande tv programma’s om maar te overtuigen van hun onschuld en dat ze het zo vreselijk vonden enz.
Jij gaat compleet voorbij aan het feit dat de goedkeuring in 2011 is gegeven en dat de fabrikant na die tijd verschillende aanpassingen heeft doorgevoerd met als belangrijkste item een zwaardere motor (1200W AC ipv 800W DC, anderhalf keer zoveel), de rem was daar alleen niet op berekend en dus kon het voertuig niet meer gestopt worden met de rem als de motor op vol vermogen door zou buffelen. Wat niet heel ondenkbaar is aangezien bij het defect raken van de nulleiding/veer gashendel de motor op vol vermogen gaat draaien... En dit hebben ze allemaal door lopen voeren zonder een nieuwe keuring uit te voeren, want he, die goedkeuring hadden we toch al???quote:Op donderdag 11 december 2025 13:22 schreef GereDathan het volgende:
Rondom het ongeval met de Stint doe ik dat niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij 3 partijen in dat verhaal.
In het andere voorbeeld wat ik gaf ben ik niet diegene die dat doet, dat heeft de wetgever gedaan. Die eist dat je als bestuurder een voertuig bestuurt wat voldoet aan de wettelijke eisen. Maar anders dan bij de Stint is het wel de overheid die hierin de goedkeuring én controle verzorgt. En daar zijn we als burger op gaan vertrouwen, een autofabrikant zou in theorie wel gek zijn om te boel te flessen. Maar heel verrassend, dat hebben ze recent wél gedaan. Ik doel dan op het dieselschandaal van onder andere VW. En ook daar heeft het jaren geduurd voor de overheid hier iets aan deed.
En daarmee maakt het het voorbeeld van AchJa ook niet zo relevant, dat is vooral waar ik tegen ageerde. Wat wellicht niet duidelijk genoeg was.
quote:Hoge dwangsommen van ILT voor verkopers opgevoerde e-bikes
Negen aanbieders van gemanipuleerde e-bikes hebben onlangs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een zogenoemde Last onder Dwangsom (LOD) opgelegd gekregen ter hoogte van 15.000 euro. E-bikes die zijn opgevoerd, of zijn voorzien van een gashendel, beschouwt de ILT als een brommer en niet als een fiets met trapondersteuning. En omdat de vereiste typegoedkeuring voor die 'brommer' ontbreekt, is de verkoper in overtreding.
Risico's
Een bedrijf dat zijn klant een gemanipuleerde e-bike verkoopt is niet alleen zelf de sigaar, maar stelt ook zijn klant willens en wetens bloot aan forse risico's. Ten eerste natuurlijk op gebied van verkeersveiligheid. (Te snelle) e-bikes worden bijvoorbeeld bestuurd door jongeren, ook onder de zestien. Terwijl je brommers en dus ook high-speed e-bikes pas mag besturen vanaf zestien jaar én alleen als je in bezit bent van een brommerrijbewijs. Dat is niet voor niets! Daarnaast loopt de berijder van een gemanipuleerde fiets de kans op een boete van 290 euro en inbeslagname. Ten slotte ben je op een opgevoerde fiets niet verzekerd.
Bullshit, het is de verantwoordlijkheid van degene die de veranderingen doorvoert (de fabrikant dus) om wijzigingen in het ontwerp (50% meer vermogen) door te geven aan de RDW. Dan hadden die er een nieuwe keuring tegenaan kunnen gooien.quote:In het kort heeft wat mij betreft de overheid flink tekortgeschoten in het mogelijk maken dat de Stint op deze manier op de weg reed. En hoewel de eindverantwoordelijkheid voor de aanpassingen bij de makers ligt heeft onze overheid hier ook een bepalende rol in, als de overheid zijn werk serieus had genomen dan waren deze aanpassingen (hopelijk) snel opgemerkt en was er actie op ondernomen.
Nee, dat zou er ook nog eens bij moeten komen.quote:Als bestuurder van de Stint kon je dit allemaal niet weten, en ligt daar ook geen verantwoordelijkheid.
Gezien de aanpassingen die gedaan zijn aan de stint en het door de fabrikant verzwijgen van die aanpassingen richting de RDW zat er dus geen "APK" meer op.quote:Maar het wrange is dat dit ongeluk, voor zover dat onderzocht kon worden, veroorzaakt is door de gedane aanpassingen. De Stint, hoewel krakkemikkig, functioneerde naar behoren op dat moment. Als wij met een goedgekeurde auto iemand met 10 km/u doodrijden dan wordt ook de autofabrikant niet vervolgd omdat deze 200 km/u zou kunnen rijden.
Dat laatste lijkt me hier vooral van toepassing...quote:Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Echt, hef jezelf op man.quote:En echt, laat het heel helder zijn. De bestuurster heeft dit niet gewild en verdiend ook zeker geen straf. Maar ik vind niet dat je haar zonder meer kunt vrijpleiten.
De vader van Kris had het volgende te zeggen:quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Is ook niet zo, en dat het "niet hoort" om contact op te nemen is natuurlijk ook BS.quote:Op donderdag 11 december 2025 20:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, dit dus. Snap helemaal dat die moeder verbitterd en zuur overkomt.
Parrrrrrdon ..... wat lees ik hier allemaal?quote:Op donderdag 11 december 2025 15:43 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Ik kan me totaal niet voorstellen hoe het is om twee kinderen te moeten verliezen. Het verdriet en gemis lijkt me onbeschrijfelijk. Dus probeer ik me voor te stellen hoe het is als je de maker van de stint bent. Dat je dan ziet dat er met een van jouw producten zo'n groot ongeluk gebeurt waarbij meerdere kinderen dood gaan. Ik zou me zo immens slecht voelen en - ook als het helemaal niet aan jouw bolderkar zou liggen - alsnog 1000maal excuus willen aanbieden. Maar dat kan niet. Je hoort geen contact te zoeken, want een kaartje of bloemetje, je maakt het leed toch nooit meer goed. Het enige "goede" wat je kan doen is geen contact zoeken.
En juist dat verwijt die moeder de makers van de stint, dat ze - ondanks dat ze na afloop het goede gedaan hebben - geen empathie hebben.
Deze zaak kent alleen maar verliezers en om andere verliezers ook nog extra de grond in te trappen, voelt onnodig, zeker na zoveel jaren.
Maar goed, voor mij is het makkelijk praten. Als ik twee kinderen zou verliezen, zou ik misschien nog wel een grotere heks zijn.
Het is een verschrikkelijke zaak en al die mensen moeten dat de rest van hun leven met zich meedragen. Brr.
Ze hadden een brief kunnen schrijven. Aan de nabestaanden zelf of ze die dan hadden willen lezen of niet.quote:Op donderdag 11 december 2025 17:08 schreef Loohcs het volgende:
Tja, als ze dat wel hadden willen doen?...hoe dan zou ik bijna zeggen: Twee kinderen overleden: "sorry, hier heb je een bosje bloemen"....Vraag me af of dat veel goed zou doen. En inhoudelijk konden ze eigenlijk ook niks zeggen wetende dat er nog een juridisch staartje aan zat te komen.
Ze hadden de nabestaanden op z'n minst kunnen condoleren, op welke manier dan ook; dat is wel de allerzwakste gradatie in meeleven. Maar zelfs dát was teveel gevraagd.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:11 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ze hadden een brief kunnen schrijven. Aan de nabestaanden zelf of ze die dan hadden willen lezen of niet.
Ja eens, daarom waren er ook best mogelijkheden om iets te laten blijken, los van of nabestaanden erop zaten te wachten. Als ze echt medeleven hadden willen tonen kon dat dus prima.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:15 schreef r_one het volgende:
Ze hadden de nabestaanden op z'n minst kunnen condoleren, op welke manier dan ook; dat is wel de allerzwakste gradatie in meeleven. Maar zelfs dát was teveel gevraagd.
Hun Stint, hun bedrijf, hun omzetverlies, hun reputatie, hun zoontje, alles, werkelijk ALLES was belangrijker dan dat.
Ik snap ook geen fuck van de advocaten van de directeuren.quote:Op donderdag 11 december 2025 22:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Parrrrrrdon ..... wat lees ik hier allemaal?![]()
Bullshit. Alleen maar bullshit .... Brrrrrrr
Nee, een kaartje/bloemetje/condoleance/whatever maakt het leed niet 'goed' maar verzacht het wel, al was het maar een heel klein beetje. Het getuigt van oprecht medeleven, helemaal niks (maar wel je bedrijf vrijpleiten in de media en tegenover je zoontje) getuigt van een onmenselijke kilheid.
Ze jaar na dato nog even, vlak voor het strafproces, een charme-offensief in te zetten door alsnog een A4-tje naar de slachtoffers te sturen (zal vast wel iets neutraals instaan dat ze 'de zaak betreuren' en hen ' sterkte wensen') is harteloze damage control.
Elke vorm van empathie is eruit geramd bij die 2 kerels. Ik zou niet eens durven om hen 'slachtoffers' te noemen. Ja, slachtoffers van de reputatieschade van 'hun Stint'.
En dan de werkelijke slachtoffers een "Brrrrheks" noemen als zij hun diepste gevoelens daarover uiten in een slachtofferverklaring ..... ik vind je post en verweer misselijkmakend
![]()
![]()
, schofferend zelfs
![]()
Tegenwoordig krijgen nabestaanden de mogelijkheid om via de stichting “namens de familie” een woordvoerder te hebben. En dat werkt goed, ze (de directie van de stint) hebben jarenlang de tijd gehad om niet de familie direct maar indirect te benaderen. Hebben ze nooit gedaan, imo mag dat stukje zwaar meewegen in de strafeis.quote:Op donderdag 11 december 2025 23:18 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ja eens, daarom waren er ook best mogelijkheden om iets te laten blijken, los van of nabestaanden erop zaten te wachten. Als ze echt medeleven hadden willen tonen kon dat dus prima.
Nee, gewoon nee, dat komt zakelijk over, verplicht nummertje. Je kunt empathie niet overhevelen naar je advocaat, dat is persoonlijk, dat hoor je zelf te hebben en te doen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 01:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik snap ook geen fuck van de advocaten van de directeuren.
Dat de directie niet zelf naar de ouders van de slachtoffers gaat, lijkt me logisch. Maar hun advocaat, die hadden ze direct na het ongeluk ingehuurd, had zich namens de directie veel humanistischer moeten opstellen.
Zij hadden bijvoorbeeld de familiecoach moeten benaderen om alle kosten van de begrafenissen laten te betalen.
Gewoon direct ongeacht de uitkomst van het politieonderzoek.
Maar die natnekken zijn vanaf minuut één vol de aanval in gegaan. Walgelijke arrogante mensen.
Daar moet je een advocatenkantoor niet op afrekenen. Zeker niet op deze manier. Slecht idee.quote:Welk advocaten kantoor is dat? Krijgen ze morgen tig slechte reviews. Bah bah.
Geen antwoord dus? Helder.quote:
Welk "bewijs" heb je het over? Wat wil je precies zien?quote:Waar blijft je bewijs trouwens? Heb al lang gewacht. Laat me raden, was ook weer bla bla bla. Zoals altijd bij je.
Een advocaat behartigd toch je belangen? Je kunt toch niet van “daders” verwachten dat ze zelf ook nog op de stoep staan, op het juiste moment om een bloemetje/sorry te zeggen?quote:Op vrijdag 12 december 2025 03:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, gewoon nee, dat komt zakelijk over, verplicht nummertje. Je kunt empathie niet overhevelen naar je advocaat, dat is persoonlijk, dat hoor je zelf te hebben en te doen.
Daarnáást kan ook een advocaat wel medeleven betuigen maar nooit "in plaats van".
Als die 2 directeuren een beetje kloten hadden gehad, hadden ze zich zelf -in de dagen na het ongeluk of na de uitvaart- bij de familie gemeld. Met bloemetje, zonder bloemetje, boeiuh, maar met medeleven! Dan stuur je niet je advocaat.
[..]
Daar moet je een advocatenkantoor niet op afrekenen. Zeker niet op deze manier. Slecht idee.
Sommige dingen laten zich niet behartigen. En "daders"vind ik een veel te sterke classificatie, zeker vlak na het ongeluk was daar nog helemaal niets van bekend. Het is niet dat ze die kinderen hoogstpersoonlijk voor de trein hebben gegooid he.quote:Op vrijdag 12 december 2025 08:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Een advocaat behartigd toch je belangen? Je kunt toch niet van “daders” verwachten dat ze zelf ook nog op de stoep staan, op het juiste moment om een bloemetje/sorry te zeggen?
Dat kan ook overkomen als een hele nare vorm van intimidatie.
De heer Noorlander heeft gewoon een nieuwe firma opgericht, genaamd Stintum Holding BV.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:46 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik weet niet waar de kids anno nu mee opgehaald worden van school, maar ik zie vaak bij de school van mijn kinderen iets staan wat lijkt op een stint. Een stel zitjes erin en heb 'm ook wel eens zien rijden (uiteraard met een volwassene erin). Wat zou dan zijn dan? Ik dacht dat een stint niet meer mocht?
Met versie 2.0 van de Stint. Maar aangezien Stint een negatieve connotatie heeft gekregen, noemen we hem .....quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De heer Noorlander heeft gewoon een nieuwe firma opgericht, genaamd Stintum Holding BV.
Ja bijzonder kwalijk en schaamteloos wat mij betreft.quote:Op vrijdag 12 december 2025 09:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Met versie 2.0 van de Stint. Maar aangezien Stint een negatieve connotatie heeft gekregen, noemen we hem .....
De BSO-bus !!!![]()
(en die is wel goedgekeurd door BV Nederland)
[ afbeelding ]
Ja want anders ging papa's bedrijf failliet![]()
<Knip>quote:Op vrijdag 12 december 2025 08:38 schreef AchJa het volgende:
Welk "bewijs" heb je het over? Wat wil je precies zien?
Dus kom maar door met je bewijs dat ik dat recent gezegd heb. Heb je een periode van 14 dagen gegeven, we zijn er al 2 verder.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:31 schreef GereDathan het volgende:
Dus kom maar door met je bewijs dat ik dat recent gezegd heb. Heb je een periode van 14 dagen gegeven, we zijn er al 2 verder.
Nee. Maar hij doet het voorkomen alsof ik dat dagelijks zeg, vandaar dat ik hem gevraagd heb waar ik dat de afgelopen 14 dagen gezegd heb.quote:Op vrijdag 12 december 2025 12:44 schreef r_one het volgende:
[..]![]()
![]()
Heb je ook eigen Algemene Voorwaarden?
Je láát je ook wel graag door 'm opnaaien hè.quote:Op vrijdag 12 december 2025 12:50 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Nee. Maar hij doet het voorkomen alsof ik dat dagelijks zeg, vandaar dat ik hem gevraagd heb waar ik dat de afgelopen 14 dagen gezegd heb.
Wat ik 7 jaar geleden gepost heb weet ik niet meer ( te lang terug) en is ook niet meer relevant met de kennis van nu.
<Knip>
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Die Fabrikanten tonen zich (imo) als redelijk intelligente mensen die daarnaast zelf ook kinderen hebben. Die zullen echt wel hun afweging gemaakt hebben. Het is sneu dat die verkeerd uitgepakt is, en dat het de nabestaanden gekwetst heeft in een al hele moeilijke periode, maar ik snap hun overweging wel.quote:Op vrijdag 12 december 2025 01:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik snap ook geen fuck van de advocaten van de directeuren.
Dat de directie niet zelf naar de ouders van de slachtoffers gaat, lijkt me logisch. Maar hun advocaat, die hadden ze direct na het ongeluk ingehuurd, had zich namens de directie veel humanistischer moeten opstellen.
Zij hadden bijvoorbeeld de familiecoach moeten benaderen om alle kosten van de begrafenissen laten te betalen.
Gewoon direct ongeacht de uitkomst van het politieonderzoek.
Maar die natnekken zijn vanaf minuut één vol de aanval in gegaan. Walgelijke arrogante mensen.
Welk advocaten kantoor is dat? Krijgen ze morgen tig slechte reviews. Bah bah.
Sorry maar wat een kromme, vergezochte vergelijkingquote:Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Saboo het volgende:
Als je kind wordt overreden door een Tesla, verwacht je ook niet per se een bloemetje van Elon Musk.
Zoveel was meteen al wel duidelijk dat dát niet aan de orde was. Als de begeleidster in paniek roept "Ik kan niet remmen !!quote:Tot het aanvankelijke onderzoek was afgerond had het net zo goed een begeleidster met een TIA op het verkeerde moment kunnen zijn ofzo.
Grotendeels eens. Misschien heb ik geen empathie, maar kan me niet voorstellen dat je je gesteund had gevoeld als je een lullig bosje bloemen van stint-fabrikanten had gekregen. Of een brief waarin ze ook niks hadden kunnen zeggen behalve algemeenheden. Als ze "Sorry" zeggen kan dat immers overkomen alsof ze weten dat ze fout zaten.quote:Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Die Fabrikanten tonen zich (imo) als redelijk intelligente mensen die daarnaast zelf ook kinderen hebben. Die zullen echt wel hun afweging gemaakt hebben. Het is sneu dat die verkeerd uitgepakt is, en dat het de nabestaanden gekwetst heeft in een al hele moeilijke periode, maar ik snap hun overweging wel.
Als je kind wordt overreden door een Tesla, verwacht je ook niet per se een bloemetje van Elon Musk. Helemaal niet als je geen idee hebt wat er is gebeurd en als je nog niet weet of het een technisch mankement van de Tesla is of een inschattingsfout van de bestuurder. Maanden of jaren later, als er meer over de toedracht van zo’n incident bekend is (en er nog steeds veel onduidelijkheid is) een bloemetje sturen is a) mosterd na de maaltijd (zal ook niet gewaardeerd worden) en b) een halve schuldbekentenis terwijl er nog steeds weinig bekend is. Tot het aanvankelijke onderzoek was afgerond had het net zo goed een begeleidster met een TIA op het verkeerde moment kunnen zijn ofzo. Dan is het toch ook raar om je er als fabrikant mee te bemoeien, terwijl je geen idee hebt of dat in goede aarde valt?
Als de fabrikanten aanpassingen hebben gemaakt die niet mochten dan hoop ik dat ze een boete/passende straf krijgen. Maar het betekent niet dat ze moedwillig die kinderen hebben laten doodgaan (daar was ook nog een trein én een extreme mate van pech bij betrokken) en aangezien we psychologisch erg geneigd zijn om een verklaring/dader te zoeken voor toevallige noodlottigheid heb ik zelf toch wel een beetje het gevoel dat dat hier ook speelt en dat mensen gewoon erg graag een reden/oorzaak en schuldige willen hebben.
Het zit 'm niet in dat lullige bosje bloemen hequote:Op vrijdag 12 december 2025 16:07 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Grotendeels eens. Misschien heb ik geen empathie, maar kan me niet voorstellen dat je gesteund had gevoeld als je een lullig bosje bloemen van stint-fabrikanten had gekregen. Of een brief waarin ze ook niks hadden kunnen zeggen behalve algemeenheden. Als ze "Sorry" zeggen kan dat immers overkomen alsof ze weten dat ze fout zaten.
Idd nog buiten het feit dat direct na het ongeluk niet duidelijk was in hoeverre fabrikant iets te verwijten viel En als ze dan heel ruimhartig zouden zijn geweest (uitvaart, medische kosten betalen) zou 't juist ook weer als een schuldbekentenis kunnen worden gezien
Ik vind dat zo'n non-argument, dat je medeleven aan de slachtoffers cq nabestaanden betuigen gelijk zou staan aan schuld bekennen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:07 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Grotendeels eens. Misschien heb ik geen empathie, maar kan me niet voorstellen dat je je gesteund had gevoeld als je een lullig bosje bloemen van stint-fabrikanten had gekregen. Of een brief waarin ze ook niks hadden kunnen zeggen behalve algemeenheden. Als ze "Sorry" zeggen kan dat immers overkomen alsof ze weten dat ze fout zaten.
Idd nog buiten het feit dat direct na het ongeluk niet duidelijk was in hoeverre fabrikant iets te verwijten viel En als ze dan heel ruimhartig zouden zijn geweest (uitvaart, medische kosten betalen) zou 't ook weer als een schuldbekentenis kunnen worden gezien
Nou dat. Alsof medeleven alleen maar betuigd kan worden met het woord "Sorry" of een bosje bloemen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:13 schreef Leandra het volgende:
I
[..]
Ik vind dat zo'n non-argument, dat je medeleven aan de slachtoffers cq nabestaanden betuigen gelijk zou staan aan schuld bekennen.
Dat is simpelweg niet waar.
Dan staan we daar blijbkaar anders in. Ik kan me niet in hun leed verplaatsen, maar op de uitvaart had ik de fabrikant uiteraard niet tegen willen komen en een "gecondoleerd"-kaartje een week of wat later had ik denk ik ook direct in de prullenbak gegooid. En in een uitgebreidere brief hadden wss ook alleen wat gemeenplaatsen gestaan.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou dat. Alsof medeleven alleen maar betuigd kan worden met het woord "Sorry" of een bosje bloemen.
Ik heb begrepen dat zelfs een "Gecondoleerd" er niet eens af kon.
Dan ga jij er dán al vanuit dat de fabrikant ernstig nalatig is geweest als je die "uiteraard" niet tegen wilt komen. Anders snap ik je "uiteraard" niet.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:32 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Dan staan we daar blijbkaar anders in. Ik kan me niet in hun leed verplaatsen, maar op de uitvaart had ik de fabrikant uiteraard niet tegen willen komen en een "gecondoleerd"-kaartje een week of wat later had ik denk ik ook direct in de prullenbak gegooid. En in een uitgebreidere brief hadden wss ook alleen wat gemeenplaatsen gestaan.
De vraag blijft imo, staan ze terecht omdat ze geen empathie hebben getoond ?quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou dat. Alsof medeleven alleen maar betuigd kan worden met het woord "Sorry" of een bosje bloemen.
Ik heb begrepen dat zelfs een "Gecondoleerd" er niet eens af kon.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of omdat de fabrikant een, door de overheid toegestaan en door haar gebrekkig gecontroleerd voertuig, op/in de markt hebben gezet waar een bestuurder niet in staat bleek een dodelijk ongeluk te voorkomen. Het is imo ook maar zeer de vraag of (nog) kan worden aangetoond dat het voertuig in kwestie zelf daadwerkelijk een mankement had dat het ongeluk heeft veroorzaakt.
Hoe tragisch ook hier, shit-happens met allerhande voertuigen en talloze ongelukken waarbij het mij wat vreemd overkomt dat een fabrikant of soms leverancier (in persoon) zo gekielhaald wordt.
Natuurlijk snap ik de diepe emotie(s) die gepaard gaat met wegduiken en verwachtingen waar zeer invloelbaar, kinderen het leven hebben gelaten. Nog even los dat opnieuw een log voertuig (als een trein) in staat is gebleken om zwakke(re) verkeersdeelnemers die schade toe te brengen. Ook al zijn de spoorwegen formeel niet aansprakelijk, lijkt het mij dat je dat soort dingen niet in de buurt van andere - in/kruisend - verkeer wilt hebben."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Op die korte termijn was dat zeker niet uitgesloten (dat fabrikant ernstig nalatig was geweest), dus dan zie ik ze liever niet en in het tegenovergestelde geval (dat het hun voertuig en hun bedrijfsvoering 100% in orde was) hoeven ze van mij ook niet te komen. Herhaal mezelf, maar wat kunnen ze zeggen behalve: "gecondoleerd", "heel erg".quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan ga jij er dán al vanuit dat de fabrikant ernstig nalatig is geweest als je die "uiteraard" niet tegen wilt komen. Anders snap ik je "uiteraard" niet.
Nee natuurlijk niet, wat een rare insteek. Het terecht staan nu staat helemaal los van het gebrek aan empathie toen.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:48 schreef Vallon het volgende:
De vraag blijft imo, staan ze terecht omdat ze geen empathie hebben getoond ?
Bijzonder.quote:Op vrijdag 12 december 2025 16:57 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Op die korte termijn was dat zeker niet uitgesloten (dat fabrikant ernstig nalatig was geweest), dus dan zie ik ze liever niet en in het tegenovergestelde geval (dat het hun voertuig en hun bedrijfsvoering 100% in orde was) hoeven ze van mij ook niet te komen. Herhaal mezelf, maar wat kunnen ze zeggen behalve: "gecondoleerd", "heel erg".
Ah, de doelpalen worden verzet naar "recent"...quote:Op vrijdag 12 december 2025 11:31 schreef GereDathan het volgende:
<Knip>
Dus kom maar door met je bewijs dat ik dat recent gezegd heb. Heb je een periode van 14 dagen gegeven, we zijn er al 2 verder.
Jij bent degene die al sinds dit ongeluk bezig is met het bagatelliseren van de verantwoordelijkheid van de fabrikant fucking kneus die je bent. Je maakt continu van dit soort opmerkingen:quote:Maar we weten natuurlijk allebei allang dat je dit niet gaat kunnen posten. Hoogstwaarschijnlijk negeer je deze post weer en als ik er over een week over begin kom je weer met allemaal bla bla bla.
En ik heb je nb. in dit laatste deel nog laten zien dat de verantwoordelijk wel degelijk bij de fabrikant/degene die de veranderingen doorvoert ligt. Maar daar reageer je heel wijselijk niet op, je gaat weer bokkesprongen maken om de aandacht af te leiden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 15:32 schreef GereDathan het volgende:
In hoeverre de fabrikant blaam treft is een goed punt. Ik weet dat niet zo goed, er is geen enkele aanwijzing dat het apparaat ansich gefaald heeft op dit moment.
Hoe ik er in sta, de fabrikant maakt iets en krijgt daar goedkeuring voor. Vervolgens veranderd de fabrikant iets en is er schijnbaar geen herkeuring vereist. De overheid dwingt op geen enkele manier controle af, wat bijvoorbeeld bij een auto met de APK wel gedaan wordt. Gebruikers hebben ook geen grote problemen, op een gashendel probleem na. Die gashendels worden door de fabrikant netjes vervangen.
Hetzelfde probleem heb ik met brommers, motoren en caravans/aanhangers overigens. Er wordt een goedkeuring gegeven, en daarna zoek je het maar uit. Het maakt niet uit wat de fabrikant en/of klant doet. Er is 0,0 controle. Maar met je auto moet je niet 0,1mm teveel speling op je fuseekogels hebben (gemeten zonder geijkte instrumenten) of een gaatje in je uitlaat, want dan moet je bloeden.
Als de overheid zijn controles had uitgevoerd en duidelijke regels had opgesteld, dan was de noodknop nooit verdwenen.
Ik heb dit anders wel eens aan de hand gehad. Akkefietje waar ik en andere betrokkene (imo) beide even (on)schuldig waren (lees: pech), maar de ander hield er licht letsel aan over en ik niet. Vond ik sneu. Hulp aangeboden en mooie bos bloemen gestuurd. Paar keer gebeld om te vragen hoe het ging. Dat contact was aanvankelijk hartstikke positief, tot ik een lange brief kreeg van een letselschade advocaat met als belangrijkste argument dat ik schuld had bekend met die bos bloemenquote:Op vrijdag 12 december 2025 16:13 schreef Leandra het volgende:
I
[..]
Ik vind dat zo'n non-argument, dat je medeleven aan de slachtoffers cq nabestaanden betuigen gelijk zou staan aan schuld bekennen.
Dat is simpelweg niet waar.
Ik zei al dat we er blijkbaar anders in staan. Burgemeester is weer een zijpad imho. Die moet uit hoofde van zijn (publieke) functie bij calamiteiten sowieso zijn gezicht laten zien. wordt wel btje offtopic, maar weet niet of alle slachtoffers/nabestaanden van vuurwerkramp zaten te wachten op 'medeleven' van directeuren van SE Fireworksquote:Op vrijdag 12 december 2025 17:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Bijzonder.
Met de vuurwerkramp was -van meet af aan- zeker niet uitgesloten dat de Gemeente Enschede fouten had gemaakt. Toch had burgemeester Mans niet het lef moeten hebben om z'n snor te drukken, zeker niet richting de slachtoffers. Maar hij STOND er, hij WAS er. Welgemeend betrokken.
Dat later bevestigd werd dat zijn rol als eindverantwoordelijke van zijn ambtenaren ter discussie stond, maakt dat niet anders. Op DAT moment was hij er voor de slachtoffers en NIET bezig met damage control.
Ik zou, zakelijk/juridisch, afzien om die "menselijke" kant te tonen want voor je het (als verdachte) weet, wordt dat gedrag uit- of toegelegd als een schuldbekentenis.quote:Op vrijdag 12 december 2025 17:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, wat een rare insteek. Het terecht staan nu staat helemaal los van het gebrek aan empathie toen.
Naast een juridische kant is er ook nog zoiets als een menselijke kant.
Volgens die advocaat ja. Die kan dat wel in een brief zetten, maar dat zegt nog helemaal niks. Zat advocaten die met enige regelmaat de plank misslaan.quote:Op vrijdag 12 december 2025 18:19 schreef Saboo het volgende:
Ik heb dit anders wel eens aan de hand gehad. Akkefietje waar ik en andere betrokkene (imo) beide even (on)schuldig waren (lees: pech), maar de ander hield er licht letsel aan over en ik niet. Vond ik sneu. Hulp aangeboden en mooie bos bloemen gestuurd. Paar keer gebeld om te vragen hoe het ging. Dat contact was aanvankelijk hartstikke positief, tot ik een lange brief kreeg van een letselschade advocaat met als belangrijkste argument dat ik schuld had bekend met die bos bloemen.
Je kan natuurlijk prima (los van het hele juridische gebeuren) een brief sturen op persoonlijke titel waarin je je medeleven betuigt en de mensen veel sterkte toewenst. Niet iedereen zal behoefte hebben aan zo'n brief, maar dat is het mooie ervan, dan lees je 'm niet.quote:Op zaterdag 13 december 2025 00:52 schreef Vallon het volgende:
Ik zou, zakelijk/juridisch, afzien om die "menselijke" kant te tonen want voor je het (als verdachte) weet, wordt dat gedrag uit- of toegelegd als een schuldbekentenis.
Ik snap ook de de rechtbank ruimte wil bieden voor slachtoffers dat imo weer geen invloed zou mogen hebben op een juridische afweging (die nu lijkt beïnvloed te worden door de tragiek en mediale beeldvorming).
Dat mensen in (hun) taak, rol of functie, denk aan ambtenaren of mijn part de dominee, een menselijk kant tonen is dan weer dat zij een andere verantwoording hebben en doorgaans niet persoonlijk voor materiële schuldgevolgen opdraaien.
Een ondernemer moet met wat meer dingen rekening houden dan een menselijk kant.
Dat kan inderdaad (niet) en het lastige hier is van een dergelijke brief is dat voorafgaand niet bekend is, hoe een schrijfsel (door wie en in welke hoedanigheid, later) verder zal aanlanden.quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:09 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk prima (los van het hele juridische gebeuren) een brief sturen op persoonlijke titel waarin je je medeleven betuigt en de mensen veel sterkte toewenst. Niet iedereen zal behoefte hebben aan zo'n brief, maar dat is het mooie ervan, dan lees je 'm niet.
Je weet, ik kan mij heel goed zakelijk/juridisch opstellen maar dat geeft in casu geen pas. Een oprechte blijk van medeleven (hell, al was het maar een 'gecondoleerd') zal echt niet in de rechtbank worden opgevat als schuldbekentenis.quote:Op zaterdag 13 december 2025 00:52 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zou, zakelijk/juridisch, afzien om die "menselijke" kant te tonen want voor je het (als verdachte) weet, wordt dat gedrag uit- of toegelegd als een schuldbekentenis.
Ik snap ook de de rechtbank ruimte wil bieden voor slachtoffers dat imo weer geen invloed zou mogen hebben op een juridische afweging (die nu lijkt beïnvloed te worden door de tragiek en mediale beeldvorming).
Dat mensen in (hun) taak, rol of functie, denk aan ambtenaren of mijn part de dominee, een menselijk kant tonen is dan weer dat zij een andere verantwoording hebben en doorgaans niet persoonlijk voor materiële schuldgevolgen opdraaien.
Een ondernemer moet met wat meer dingen rekening houden dan een menselijk kant. Dat maakt niet dat slachtoffers geen aandacht horen te krijgen voor hoe zij dingen ondergaan dat weer imo niet thuis hoort in een rechtzaak. Wat ik destijds met de Stint heb meegekregen, was dat de "innovatieve" kist-op-wielen volop werd ontwikkeld en niemand (echt) wist waar het nu wel/niet aan moest voldoen en laat staan dat een overheid dat kon of wilde controleren. Wat wel duidelijkw as dat er een flinke behoefte aan was (en is).
De vraag is verder ook hoe het kan/mag dat een bestuurder van een Stint een dubbele taak heeft. Opletten wat de kids in de bak allemaal (niet) doen en een voertuig besturen in een verkeersssituatie.
Lol, welnee joh, gewetenloze schoften die alleen maar aan poen denken.quote:Op vrijdag 12 december 2025 15:52 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Die Fabrikanten tonen zich (imo) als redelijk intelligente mensen die daarnaast zelf ook kinderen hebben. Die zullen echt wel hun afweging gemaakt hebben. Het is sneu dat die verkeerd uitgepakt is, en dat het de nabestaanden gekwetst heeft in een al hele moeilijke periode, maar ik snap hun overweging wel.
Als je kind wordt overreden door een Tesla, verwacht je ook niet per se een bloemetje van Elon Musk. Helemaal niet als je geen idee hebt wat er is gebeurd en als je nog niet weet of het een technisch mankement van de Tesla is of een inschattingsfout van de bestuurder. Maanden of jaren later, als er meer over de toedracht van zo’n incident bekend is (en er nog steeds veel onduidelijkheid is) een bloemetje sturen is a) mosterd na de maaltijd (zal ook niet gewaardeerd worden) en b) een halve schuldbekentenis terwijl er nog steeds weinig bekend is. Tot het aanvankelijke onderzoek was afgerond had het net zo goed een begeleidster met een TIA op het verkeerde moment kunnen zijn ofzo. Dan is het toch ook raar om je er als fabrikant mee te bemoeien, terwijl je geen idee hebt of dat in goede aarde valt?
Als de fabrikanten aanpassingen hebben gemaakt die niet mochten dan hoop ik dat ze een boete/passende straf krijgen. Maar het betekent niet dat ze moedwillig die kinderen hebben laten doodgaan (daar was ook nog een trein én een extreme mate van pech bij betrokken) en aangezien we psychologisch erg geneigd zijn om een verklaring/dader te zoeken voor toevallige noodlottigheid heb ik zelf toch wel een beetje het gevoel dat dat hier ook speelt en dat mensen gewoon erg graag een reden/oorzaak en schuldige willen hebben.
M'n laatse post hierover, want blijf mezelf herhalen. Maar ik zou niet echt vrolijk worden van 'oprecht' medeleven van directeuren van 't bedrijf die het mogelijk niet deugdelijke vervoermiddel (of dat mogelijk niet voldeed aan alle wettelijke eisen) gemaakt hebben. Zeker als nu achteraf blijkt dat ze dezelfde middag nog dingen in de beschrijving hebben aangepastquote:Op zaterdag 13 december 2025 11:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Je weet, ik kan mij heel goed zakelijk/juridisch opstellen maar dat geeft in casu geen pas. Een oprechte blijk van medeleven (hell, al was het maar een 'gecondoleerd') zal echt niet in de rechtbank worden opgevat als schuldbekentenis.
No way
Buiten het feit dat er van alles mankeerde aan die rijdende doodskisten (ook in een later stadium) doken de eigenaren voornamelijk in de slachtofferrol en toonden echt nul empathie met de overleden kinderen en hun ouders, het zwaargewonde kind en begeleider, treinmachinist, etc, Nee hoor, voornamelijk bezig het bedrijf te redden en alles te bagetalliseren. Inmidddels meer dan bewijs genoeg voor een flinke gevangenisstraf; 4 dode kinderen en een zwaargewond kind en begeleider en gigantische trauma's bij ouders e.d. door nalatigheid, onzorgvuldigheid, regels omzeilen, valsheid in geschrifte, etc. Tel daarbij op het op geen enkele wijze interesse tonen in de slachtoffers van dit rampzalige incident.quote:Op zaterdag 13 december 2025 11:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Je weet, ik kan mij heel goed zakelijk/juridisch opstellen maar dat geeft in casu geen pas. Een oprechte blijk van medeleven (hell, al was het maar een 'gecondoleerd') zal echt niet in de rechtbank worden opgevat als schuldbekentenis.
No way
Ik begrijp dat wij het dus eens zijnquote:Op zaterdag 13 december 2025 13:21 schreef matspontius het volgende:
[..]
Buiten het feit dat er van alles mankeerde aan die rijdende doodskisten (ook in een later stadium) doken de eigenaren voornamelijk in de slachtofferrol en toonden echt nul empathie met de overleden kinderen en hun ouders, het zwaargewonde kind en begeleider, treinmachinist, etc, Nee hoor, voornamelijk bezig het bedrijf te redden en alles te bagetalliseren. Inmidddels meer dan bewijs genoeg voor een flinke gevangenisstraf; 4 dode kinderen en een zwaargewond kind en begeleider en gigantische trauma's bij ouders e.d. door nalatigheid, onzorgvuldigheid, regels omzeilen, valsheid in geschrifte, etc. Tel daarbij op het op geen enkele wijze interesse tonen in de slachtoffers van dit rampzalige incident.
Wat fijn dat je zo goed weet wat de ouders van die omgekomen kinderen wel of niet zouden moeten willen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:20 schreef Loohcs het volgende:
[..]
M'n laatse post hierover, want blijf mezelf herhalen. Maar ik zou niet echt vrolijk worden van 'oprecht' medeleven van directeuren van 't bedrijf die het mogelijk niet deugdelijke vervoermiddel (of dat mogelijk niet voldeed aan alle wettelijke eisen) gemaakt hebben. Zeker als nu achteraf blijkt dat ze dezelfde middag nog dingen in de beschrijving hebben aangepast
Heb in post 136 al gezegd dat ik me niet in hun leed kan verplaatsen. En volgens mij heb ik nergens gezegd dat ouders iets niet goed snappen.quote:Op zaterdag 13 december 2025 13:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat fijn dat je zo goed weet wat de ouders van die omgekomen kinderen wel of niet zouden moeten willen.
En dat nadat ze stuk voor stuk uitgesproken hebben het wel heel vervelend te vinden dat ze niets van het bedrijf en/of de directeuren gehoord hebben.
Het is fijn voor je dat je je zo goed kunt verplaatsen in de mensen die het meegemaakt hebben dat je kunt uitspreken dat zij niet echt goed snappen wat ze zelf wel of niet zouden willen, omdat jij (ongehinderd door hetzelfde leed) zeker weet dat je dat niet zou willen.
Is ook zo; de hele zaak was totaal kansloos en die advocaat zal ook wel gedacht hebben: uurtje factuurtje, we maken er maar even een mooi verhaal van.quote:Op zaterdag 13 december 2025 01:01 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Volgens die advocaat ja. Die kan dat wel in een brief zetten, maar dat zegt nog helemaal niks. Zat advocaten die met enige regelmaat de plank misslaan.
Door te blijven roepen dat jij niet vrolijk zou worden van oprecht medeleven van het bedrijf cq de directie, geef je aan dat je de opmerkingen die de ouders daarover gemaakt hebben niet serieus neemt.quote:Op zaterdag 13 december 2025 14:26 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Heb in post 136 al gezegd dat ik me niet in hun leed kan verplaatsen. En volgens mij heb ik nergens gezegd dat ouders iets niet goed snappen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |