abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219463092
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 00:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.

(ik kijk graag naar Aircrash Investigation, "pilot error" enzo; of niet).

Maar voor een piloot is de core business het besturen van een vliegtuig; voor een KDV-medewerkster is de core business niet het besturen van een Stint. Maar áls je dan met zo'n badkuip op pad gaat, met nota bene -
andermans- kinderen, vind ik het onverantwoord om een applicatiecursusje van 2 uurtjes te doen en that's it.
Ik kan niet beoordelen aan welke eisen een bestuurder van een dergelijk voertuig zou moeten voldoen. Maar ik denk dat een degelijke training, die minstens elk jaar herhaald moet worden, wel een eis zou moeten zijn om zo'n voertuig te mogen besturen.

Denk ook dat je van een organisatie mag verwachten dat ze vaste mensen met een dergelijk voertuig laten rijden en dat die mensen daarvoor afdoende opgeleid zijn. Deze organisaties gebruiken ook te pas en onpas 8-persoonsbusjes om kinderen te vervoeren, daar stellen ze ook eisen aan de bestuurder.

quote:
[..]
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.
Als er twijfels zijn, en die waren terecht zo blijkt, dan moet je als overheid / inspecterende instantie ingrijpen toch?

Het is niet zo dat ze aan de lopende pand betrokken waren bij ongevallen, ondanks de wijzigingen aan het voertuig.

Het argument van niet de vraag of maar wanneer vind ik zelf geen sterk argument, dat kan je zeggen over zo ongeveer alles wat er gebeurd in de wereld. Hoe veilig het ook is gemaakt. Er zijn altijd factoren waardoor dingen mis gaan. 100% veiligheid bestaat niet, hoe klote dat ook is.

quote:
Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).
Oftewel: we dachten precies hetzelfde.
Maar onze posts hebben elkaar net gekruist (crospost).
Aahhh :)
pi_219463164
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 00:48 schreef r_one het volgende:
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).
Logisch, want dat heb ik ook niet gezegd.

7 jaar geleden was daar overigens wel twijfel over, ook toen postte ik al in dit topic. Maar toen was er nog gerede twijfel, geen onderzoek en geen duidelijkheid. Ik meen mij te herinneren dat ik toen heb gezegd dat je niet zomaar de fabrikant of bestuurster kon veroordelen op basis van 0 kennis en feiten. Maar ik heb het niet allemaal teruggezocht, het is zo lang geleden.

quote:
(maar ja, dat was geen optie want ze hadden die dingen o zo nodig, kijk maar toen ze van overheidswege verboden werden, die klaagzang "wat moeten we nu?" .... luxeprobleempje).
Dat had niet enkel met het luxeprobleem te maken, er waren vele organisaties die net serieus veel geld geïnvesteerd hadden in de Stint. Als je er vervolgens niet mee mag rijden en geen geld hebt voor alternatieven (die ook niet zaligmakend zijn, met auto's en personenbusjes gebeuren ook dagelijks ongelukken) dan heb je toch wel een groot probleem als organisatie.

En dat probleem werkt ook door naar de kinderen en ouders. De Stint (en nu de opvolger) worden veel gebruikt om kinderen op te halen op de diverse school locaties, als je die kinderen niet meer kan ophalen dan is dat wel een dingetje.

De Stint vulde een behoefte in. Het was op papier een ideaal vervoermiddel voor deze organisaties.
  Miss 200.000.000! donderdag 11 december 2025 @ 10:17:40 #78
367000 roos94
pi_219463217
7 jaar?
The fuck
pi_219463233
quote:
1s.gif Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.

En om te waarborgen dat voertuigen technisch niet worden veranderd hebben we bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) de APK in het leven geroepen voor bepaalde voertuigen. Het is mij een groot raadsel waarom dat voor andere voertuigen zoals de Stint niet zo is. Daarmee was een technische aanpassing die gedaan was zonder meer naar voren gekomen.

quote:
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?
  donderdag 11 december 2025 @ 10:57:50 #80
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_219463550
twitter


twitter
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
  donderdag 11 december 2025 @ 11:39:33 #81
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_219463858
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn.
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  donderdag 11 december 2025 @ 12:06:10 #82
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219464039
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 10:57 schreef AgnesGru het volgende:
[ x ]

[ x ]
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.
Ze was na het ongeluk zwaargewond en is talloze keren geopereerd en heeft tot de dag van vandaag lichamelijke klachten.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219464124
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:

[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Dat kwartje wil al 5 jaar niet vallen. Vergeefse moeite.
pi_219464410
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr. :r
  Miss 200.000.000! donderdag 11 december 2025 @ 13:06:48 #85
367000 roos94
pi_219464427
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr. :r
Waarom?
  Miss 200.000.000! donderdag 11 december 2025 @ 13:08:58 #86
367000 roos94
pi_219464442
Hoe erg moet dit ook zijn voor de treinmachinist om mee te dragen. Mensen zijn voor minder gek geworden.
pi_219464512
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:

[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Rondom het ongeval met de Stint doe ik dat niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij 3 partijen in dat verhaal.

In het andere voorbeeld wat ik gaf ben ik niet diegene die dat doet, dat heeft de wetgever gedaan. Die eist dat je als bestuurder een voertuig bestuurt wat voldoet aan de wettelijke eisen. Maar anders dan bij de Stint is het wel de overheid die hierin de goedkeuring én controle verzorgt. En daar zijn we als burger op gaan vertrouwen, een autofabrikant zou in theorie wel gek zijn om te boel te flessen. Maar heel verrassend, dat hebben ze recent wél gedaan. Ik doel dan op het dieselschandaal van onder andere VW. En ook daar heeft het jaren geduurd voor de overheid hier iets aan deed.

En daarmee maakt het het voorbeeld van AchJa ook niet zo relevant, dat is vooral waar ik tegen ageerde. Wat wellicht niet duidelijk genoeg was.

In het kort heeft wat mij betreft de overheid flink tekortgeschoten in het mogelijk maken dat de Stint op deze manier op de weg reed. En hoewel de eindverantwoordelijkheid voor de aanpassingen bij de makers ligt heeft onze overheid hier ook een bepalende rol in, als de overheid zijn werk serieus had genomen dan waren deze aanpassingen (hopelijk) snel opgemerkt en was er actie op ondernomen. Als bestuurder van de Stint kon je dit allemaal niet weten, en ligt daar ook geen verantwoordelijkheid.

Maar het wrange is dat dit ongeluk, voor zover dat onderzocht kon worden, veroorzaakt is door de gedane aanpassingen. De Stint, hoewel krakkemikkig, functioneerde naar behoren op dat moment. Als wij met een goedgekeurde auto iemand met 10 km/u doodrijden dan wordt ook de autofabrikant niet vervolgd omdat deze 200 km/u zou kunnen rijden.

En echt, laat het heel helder zijn. De bestuurster heeft dit niet gewild en verdiend ook zeker geen straf. Maar ik vind niet dat je haar zonder meer kunt vrijpleiten.
pi_219464564
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.

En om te waarborgen dat voertuigen technisch niet worden veranderd hebben we bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) de APK in het leven geroepen voor bepaalde voertuigen. Het is mij een groot raadsel waarom dat voor andere voertuigen zoals de Stint niet zo is. Daarmee was een technische aanpassing die gedaan was zonder meer naar voren gekomen.
[..]
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepast :{w ).
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219464570
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:31 schreef r_one het volgende:

[..]
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepast :{w ).
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.
pi_219464574
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr. :r
Ik denk dat er weinig moeders een leuker mens worden van het verlies van 2 kinderen en zwaargewond raken van de 3e. Ik denk dat er weinig levensvreugde overblijft in zo'n situatie.
pi_219464577
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:32 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219464602
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.
Ik was al gestopt hoor ;)
  donderdag 11 december 2025 @ 13:46:37 #93
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_219464664
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:06 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.
Ze was na het ongeluk zwaargewond en is talloze keren geopereerd en heeft tot de dag van vandaag lichamelijke klachten.
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_219464674
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:38 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik was al gestopt hoor ;)
Fijn . Houden zo ^O^
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219464817
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr. :r
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:06 schreef roos94 het volgende:

[..]
Waarom?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar, waarom zij volgens jou een "Brr :r" enorme heks zou zijn.

Krijgen we dat nog te horen?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:07:47 #96
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219464842
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:46 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.
Klopt, ik quote daar de x berichten over.
Maar gisteren ging het daar ook over hier.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219464877
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:07 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Klopt, ik quote daar de x berichten over.
Maar gisteren ging het daar ook over hier.
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:52:40 #98
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219465077
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:11 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.
Lekker op alle slakjes zout leggen.
Belangrijk hoor!
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219465083
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:52 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Lekker op alle slakjes zout leggen.
Belangrijk hoor!
Ja hallo, jij stelt nogal wat }:|
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:58:22 #100
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219465110
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:53 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja hallo, jij stelt nogal wat }:|
Ja, dat denk ik ook wel vaker als ik hier op fok de meningen lees.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')