Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).quote:Op woensdag 10 december 2025 20:36 schreef r_one het volgende:
[..]
De beruchte Fight Flight Freeze reactie dus. Berijpelijk.
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...
De fabrikant/maker heeft aan alle kanten bewust gefaald. En willens en wetens een levensgevaarlijk product op de markt gebracht.
Zeker als je bedenkt dat er vooral kleine kinderen mee vervoerd worden.
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:00 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.
Ik zeg niet dat ze dat expres deed en ik zeg ook niet dat de Stint veilig was of de makers daarmee geen blaam treft. Maar blijkbaar was de bestuurster niet in staat een andere beslissing te maken, ongetwijfeld omdat het de Stint ontbrak aan simpelere en/of betere opties.
Maar feit is ook dat deze Stint, ondanks alles wat je er op aan kan merken qua ontwerp en makers, niet aantoonbaar gefaald heeft op technisch vlak. Dat betekent dat er dus mogelijkheden waren om adequaat in te grijpen en dat is niet geprobeerd zoals het zich laat aanzien.
Ik worstel dan ook met de vraag of dit niet 2 zaken zouden moeten zijn. De ene zaak over de makers en het product en de andere over het incident zelf. En dan niet met het doel om de bestuurster achter de tralies te zetten, je kan ook schuldig zijn zonder verdere gevolgen. Maar de combinatie klopt voor mijn gevoel ergens niet.
Ha kijk, GTMTAquote:Op woensdag 10 december 2025 23:03 schreef GereDathan het volgende:
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).
Voorwaardelijke opzet.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:13 schreef GereDathan het volgende:
En voor de duidelijkheid, het allerlaatste wat ik wil zeggen is dat de bestuurster dit expres heeft gedaan. Ze heeft dit, zonder twijfel, nooit gewild.
Maar is dat niet bij zo ongeveer elk ongeval in het verkeer het geval? Ik denk (en hoop) dat er maar heel weinig mensen een voertuig in stappen om eens lekker wat mensen overhoop te rijden. Toch is het bij elk ander ongeval wel zo dat de bestuurder die de fout maakt, waar een ongeval uit volgt, over het algemeen als schuldige wordt gezien met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wat maakt dit geval nou precies anders?
Ik ben de laatste die zal zeggen dat het opzet is. Maar ik zou dat inderdaad niet gek vinden om dat te onderzoeken in een losse rechtszaak. Als jij met je auto iemand aanrijdt gebeurd dat ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.
Iedereen reageert anders in zo’n situatie. Wat het extra zuur maakt is dat als haar reactie stuur omgooien of remmen was geweest dat we dan wellicht een heel ander incident en afloop had gehad.quote:Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat ze in haar 'Freeze'-fase wel de tegenwoordigheid van geest het om te roepen dat ze niet kon remmen. Als je totaal bevriest, doe je dat ook niet meer. Maar nogmaals: dat maakt haar niet schuldig.
Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.quote:Waar ik wel ernstige twijfels bij heb is dat die meiden kennelijk geen enkele vorm van training hebben gehad om de Stint te mogen bestuderen. Geen adequate voertuigbeheersing dus. Want dan was je er dán wel achtergekomen dat jouw -gemodificeerde- Stint een belachelijk lange remweg heeft, dan kun je daar bij een spoorwegovergang op instellen.
Nee, druk druk, kindjes kindjes, hup, pak jij effe de Stint en breng ze van A naar B? Wel meteen terugkomen hoor. Mazzel...!!!
Tenminste, zo zie ik het voor me. Maar dat is de organisatie aan te rekenen, niet de jongedame.
Just my 2 cents![]()
Die snap ik niet, sorry.quote:[..]
Ha kijk, GTMTA![]()
(crosspost)
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:07 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.
Mijn auto kan ook 200 rijden en is daar zelfs voor goedgekeurd. Ik vervoer er ook kleine kinderen mee en rijdt geregeld langs kleine kinderen. Als ik vervolgens 4 kinderen doodrijdt zonder iets te doen om dit te voorkomen, is dit dan ook de schuld van de fabrikant van de auto? Of ligt het dan ineens anders?
Inderdaad, je maakt een gaaf product. Iedereen heeft er lol van, zorg gewoon dat alles klopt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:20 schreef GereDathan het volgende:
Dit kan je enkel en alleen ondervangen met training en herhaling, uit onderzoeken weten we dat mensen in een panieksituatie vaak terugvallen op instinct en/of automatismen. Dat gebruiken ze in de luchtvaart ook, als het mis gaat op 10km hoogte wil je dat piloten gewoon handelen zoals ze 100.000 keer geleerd is, ze moeten niet na hoeven denken en gewoon handelen.
quote:Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.quote:Natuurlijk veel te weinig, al moeten we misschien ook niet vergeten hoeveel Stints er in die jaren rondreden en hoeveel kilometers die blijkbaar veilig maakten. Dit was het eerste, en hopelijk laatste, serieuze ongeval met de Stint. Dus ergens zat het voertuig en training misschien toch wel goed genoeg in elkaar?
Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).quote:Ha kijk, GTMTA
(crosspost)
Die snap ik niet, sorry.
Dat!quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).quote:Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Dat komt omdat jij na al die jaren nog steeds begrijpen kan of wil lezen. Maar daar zal je dan ook geen belang bij hebben, anders is dat gedrag van je niet te verklaren.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Ik kan niet beoordelen aan welke eisen een bestuurder van een dergelijk voertuig zou moeten voldoen. Maar ik denk dat een degelijke training, die minstens elk jaar herhaald moet worden, wel een eis zou moeten zijn om zo'n voertuig te mogen besturen.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.
(ik kijk graag naar Aircrash Investigation, "pilot error" enzo; of niet).
Maar voor een piloot is de core business het besturen van een vliegtuig; voor een KDV-medewerkster is de core business niet het besturen van een Stint. Maar áls je dan met zo'n badkuip op pad gaat, met nota bene -
andermans- kinderen, vind ik het onverantwoord om een applicatiecursusje van 2 uurtjes te doen en that's it.
Als er twijfels zijn, en die waren terecht zo blijkt, dan moet je als overheid / inspecterende instantie ingrijpen toch?quote:[..]
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.
Aahhhquote:Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).
Oftewel: we dachten precies hetzelfde.
Maar onze posts hebben elkaar net gekruist (crospost).
Logisch, want dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:48 schreef r_one het volgende:
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).
Dat had niet enkel met het luxeprobleem te maken, er waren vele organisaties die net serieus veel geld geďnvesteerd hadden in de Stint. Als je er vervolgens niet mee mag rijden en geen geld hebt voor alternatieven (die ook niet zaligmakend zijn, met auto's en personenbusjes gebeuren ook dagelijks ongelukken) dan heb je toch wel een groot probleem als organisatie.quote:(maar ja, dat was geen optie want ze hadden die dingen o zo nodig, kijk maar toen ze van overheidswege verboden werden, die klaagzang "wat moeten we nu?" .... luxeprobleempje).
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?quote:Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?quote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn.
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.quote:
Dat kwartje wil al 5 jaar niet vallen. Vergeefse moeite.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Waarom?quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Rondom het ongeval met de Stint doe ik dat niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij 3 partijen in dat verhaal.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepastquote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.
En om te waarborgen dat voertuigen technisch niet worden veranderd hebben we bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) de APK in het leven geroepen voor bepaalde voertuigen. Het is mij een groot raadsel waarom dat voor andere voertuigen zoals de Stint niet zo is. Daarmee was een technische aanpassing die gedaan was zonder meer naar voren gekomen.
[..]
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepast).
Ik denk dat er weinig moeders een leuker mens worden van het verlies van 2 kinderen en zwaargewond raken van de 3e. Ik denk dat er weinig levensvreugde overblijft in zo'n situatie.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |