abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 november 2025 @ 15:56:26 #1
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219310595
quote:
Doodrijder was tikkende tijdbom: vraag was niet óf maar wanneer het mis zou gaan

Tijdens de rechtszaak doemt het beeld op van een tikkende tijdbom. Gezien zijn stelselmatige gejakker was het niet de vraag óf, maar wanneer het mis zou gaan met Elias Z. (22). Een 49-jarige Hengeloër maakte geen schijn van kans toen Elias zich met zijn Audio S3 met 186 km/u vol in zijn Kia boorde. En dat terwijl Elias wegens een illegale straatrace geen rijbewijs had en in een onverzekerde auto rondreed.

Niet alleen Elias' echtgenote, maar ook zijn vader en tal van anderen hebben hem meermaals gewaarschuwd zijn rijgedrag aan te passen.

En Elias had zelf ook al eens voorspeld dat het wel een keer fout moest gaan. Nadat een vriend tijdens een ritje een hartverzakking had gekregen, appte Elias terug. "Ja man, ik rij gevaarlijk, een beetje tussen leven en dood." Gevolgd door een smiley.

Massale belangstelling
De publieke belangstelling voor de zitting is zo massaal dat tientallen familieleden en vrienden de zaak via een videoverbinding vanuit een andere zaal moeten volgen.

De alles overheersende vraag tijdens het strafproces: hoe haalt iemand het in zijn hoofd om met 186 km/u over een industrieterrein te racen, binnen de bebouwde kom? Verdrijvingsvlakken gebruikend om in te halen. Juist aan het begin van de drukke avondspits.

Begin maart gaat het faliekant mis. Een 49-jarige Hengeloër wil vanuit zijn werk naar huis. Een ritje van vier kilometer naar huis, maar daar komt hij nooit aan.

Zijn geliefde ziet hem pas in het mortuarium terug. Met dezelfde lach op zijn gezicht als waarmee hij iedere avond thuiskwam. Hij heeft de auto dus niet eens zien aankomen, concludeert zijn partner.

Getuigen zijn totaal verbijsterd als Elias zittend naast zijn auto wordt aangetroffen. Volgens sommigen met een grijns op zijn gezicht. En een agent hoort hem mompelen dat zijn echtgenote hem al vaker had gewaarschuwd dat het ooit fout zou gaan. En dat die andere automobilist hem eigenlijk voorrang had moeten verlenen.

Geen uitschieter
Het blijkt geen eenmalige uitschieter. Uit technisch onderzoek wordt namelijk duidelijk dat Elias stelselmatig te hard rijdt. Zoals de rit de dag ervoor, als hij vanuit zijn werk in Den Bosch huiswaarts rijdt. Over een traject van 65 kilometer wordt een gemiddelde snelheid van 229 km/u gemeten.

Elias kan zich de gewraakte rit niet eens herinneren. Ja, hij was die dag in Den Bosch. "Maar heel veel is wazig." Wat volgens de officier van justitie wel vaker het geval is, wanneer Elias lastige vragen krijgt.

Rijden op gevoel
Maar ook Elias weet niet wat hem die dag bezielde. Hij is iemand die rijdt op gevoel en niet naar snelheidsmeters kijkt. Die dag heeft hij 's ochtends nog gewandeld. Wat hij vaker doet om tot zichzelf te komen. En hij had ook het gevoel dat hij op het fatale moment best chill in de auto zat. "Maar het is natuurlijk een belachelijke fout."

De reden voor zijn rijgedrag: hij zag het als een uitlaatklep voor zijn emoties, waar hij vaak geen raad mee wist. Waarom geen psycholoog opgezocht, wil de rechtbank weten. "Therapie wordt in onze cultuur als een zwakte gezien."

Auto verhuurd
Wel bestrijdt hij dat hij bij alle geconstateerde snelheidsovertredingen achter het stuur heeft gezeten. Zijn auto verhuurde hij namelijk geregeld. Als bewijs heeft hij op de avond voor het strafproces nog een hele reeks huurcontracten laten opsturen.

De rechters en de officier van justitie wijzen hem echter op de 32 selfies die op zijn telefoon zijn teruggevonden. Met de kilometerteller vaak ver boven de 200, gemaakt met zijn telefoon. Zelf schat hij dat hij slechts in een derde van die gevallen achter het stuur zat. In een aantal andere gevallen zat hij op de bijrijdersstoel.

Dat die foto's met zijn telefoon zijn gemaakt, kan kloppen. Maar zijn mobieltje leende hij dan aan de autohuurder die de foto maakte, als een soort trofee. Het leidde tot fronsende wenkbrauwen.

Onpeilbaar verdriet
Dat hun geliefde is omgekomen bij een ongeval leidde al tot onpeilbaar verdriet bij de nabestaanden, maar toen ook nog eens duidelijk werd onder welke omstandigheden sloeg de grond onder hun voeten weg, vertelde zijn partner in haar slachtofferverklaring. En ook de biologische zonen en bonusdochters deden hun emotionele verhaal.

Hoe de jongste - nadat ze tijdens een carnavalsfeestje de onheilstijding had gekregen - die avond toch nog appjes naar haar bonusvader stuurde dat dit niet waar kon zijn. De moeder van het slachtoffer moest door emoties overmand uit de zaal worden begeleid. Elias hoorde het - in de richting van de nabestaanden draaiend - meermaals snikkend aan.

Uitlaatklep
Wat justitie betreft, is er sprake van doodslag. Wie immers met zulke snelheden op pad gaat, neemt een dodelijke aanrijding op de koop toe. Reden om zes jaar celstraf en een rijontzegging van tien jaar te eisen.

Z.'s advocaat Ronald van der Graaf had meermaals aangedrongen op psychologisch onderzoek om een antwoord te krijgen op het rijgedrag van zijn cliënt, maar dat is er nooit gekomen. "Een gemiste kans", meent hij.

De nabestaanden zijn duidelijk: als Z. écht meent wat hij allemaal zegt en waarvoor hij al huilend zijn excuses heeft aangeboden, aanvaardt hij straks de opgelegde straf en gaat hij niet in hoger beroep. Maar de advocaat laat al weten dat hij dat op voorhand niet uitsluit.

Uitspraak: 4 december.

https://nos.nl/regio/over(...)eer-het-mis-zou-gaan

vrijdag 21 november 2025 @ 15:57:22 #2
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219310597
quote:
De reden voor zijn rijgedrag: hij zag het als een uitlaatklep voor zijn emoties, waar hij vaak geen raad mee wist. Waarom geen psycholoog opgezocht, wil de rechtbank weten. "Therapie wordt in onze cultuur als een zwakte gezien."
Waarom wordt therapie als zwak gezien in zijn cultuur?
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:00:44 #3
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_219310617
Die rijontzegging van 10 jaar mogen ze wel omzetten in de gevangenisstraf en liefst langer
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_219310618
Ik kijk voortdurend achterom wanneer jonge mannen onder de dertig achter het stuur zitten. Ze rijden vaak zo opgefokt dat ik ze niet vertrouw op de weg. Tegenwoordig bestaat er technologie om hun snelheid te beperken, zoals snelheidsbegrenzers. Voer die gerust verplicht in voor dit soort testosteronbommen en anders gaan ze maar op de fiets, in plaats van zich een soort Rambo te wanen omdat ze wat metaal en rubber onder hun reet hebben.

[ Bericht 36% gewijzigd door Peppert op 21-11-2025 16:06:44 ]
pi_219310625
Ik ken alleen Ton Elias.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219310650
Diversiteit mag wat kosten.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Forum Admin vrijdag 21 november 2025 @ 16:06:20 #7
1025 crew  Armani XL
Whatever...
pi_219310653
Mag hopen dat er ook nog een lading aan smartegeld overheen gaat komen.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:06:44 #8
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219310660
quote:
bonusdochters
:')
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:08:09 #9
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219310674
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 15:57 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Zwakbegaafde wil niet gezien worden zoals hij werkelijk is. Sommige mensen kunnen geen spiegel verdragen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219310700
Wat een zwakbegaafde teringdebiel. Kijk niet op de metertjes maar rij op gevoel. Sterf eens snel ja mongool.
U MAD?
pi_219310709
quote:

[..]
Is therapie niet in de meeste culturen nog steeds een taboe? Ik ervaar het niet als iets waar heel open over gepraat wordt in ieder geval.
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:20:31 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219310747
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:12 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Is therapie niet in de meeste culturen nog steeds een taboe? Ik ervaar het niet als iets waar heel open over gepraat wordt in ieder geval.
In zowat elke cultuur is dat een taboe.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219310763
Jaja, heel veel was wazig, he bah wat vervelend voor Elias. Misschien dat een tiental minuten 'waterboarding' weer wat helderheid kan verschaffen.
pi_219310766
Na straf dit stuk stront, samen me zijn familie, het land uit smijten. Wat doen we onszelf aan door met dit soort rotvolk in een land te gaan leven. Als daarvoor wetten en verdragen aangepast moeten worden, dan moeten we dat doen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:24:47 #15
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219310767
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:12 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Ik herken dit niet. Mentale problemen en werken aan je mentale problemen is zeker de laatste 10 tot 15 jaar heel gewoon geworden in mijn cultuur.
pi_219310780
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:01 schreef Peppert het volgende:
Ik kijk voortdurend achterom wanneer jonge mannen onder de dertig achter het stuur zitten. Ze rijden vaak zo opgefokt dat ik ze niet vertrouw op de weg. Tegenwoordig bestaat er technologie om hun snelheid te beperken, zoals snelheidsbegrenzers. Voer die gerust verplicht in voor dit soort testosteronbommen en anders gaan ze maar op de fiets, in plaats van zich een soort Rambo te wanen omdat ze wat metaal en rubber onder hun reet hebben.
Amputeren van benen levert ook wel het gewenste resultaat op.
pi_219310785
quote:

[..]
Over welke cultuur hebben we het hier?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219310786
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:01 schreef Peppert het volgende:
We moeten in ons eigen land grenzen aanleggen omdat we ze om ons land niet willen aanleggen danwel handhaven. De wereld op zijn kop.
pi_219310791
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Een cultuur dat eer boven alles plaatst. Geveinste eer, dat wel, maar eer is eer!
  vrijdag 21 november 2025 @ 16:31:28 #20
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_219310808
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:28 schreef capricia het volgende:

[..]
Turkse cultuur.
pi_219310819
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:31 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Turkse cultuur.
Thanks.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219310915
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:24 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Ik herken dit niet. Mentale problemen en werken aan je mentale problemen is zeker de laatste 10 tot 15 jaar heel gewoon geworden in mijn cultuur.
En welke cultuur is dat dan? Ik zie wel dat er op TV en door BN'ers veel meer over gesproken wordt, maar in mijn eigen blanke hoogopgeleide omgeving merk ik er nog weinig van.
  vrijdag 21 november 2025 @ 17:00:13 #23
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219310976
Zie hier het probleem van cultuur in combinatie met gedragsproblemen door hogere mate van inteelt en een laag iq. Ook hier is een bepaalde bevolkingsgroep oververtegenwoordigd.
pi_219311100
Hoe rij je 189 km over een industrieterrein? Dat zijn meestal niet hele lange wegen en met sowieso veel zijwegen waar verkeer uitkomt.
Dit is gewoon moord en er hadden meerdere doden kunnen vallen. Daar moet de strafmaat dan ook naar zijn.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_219311428
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 16:04 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hij was onverzekerd, zal alles wat hij heeft nu verliezen en de rest van zijn leven betalen. Ik verwacht niet dat hij ooit nog geld voor vervoer gaat hebben.
Groetjes uit de drugshandel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')