PZCquote:Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand
Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij woensdagmorgen door nog onbekende oorzaak oververhit raakte en begon te smeulen.
De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.
Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken: de leiding wilde eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afwachten. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.
BSO-bus goedgekeurd
Dat werd de BSO-bus. Ontwikkeld en geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de Stint, namelijk Stintum in Bilthoven. Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.
Oververhit
Maar het ging woensdagmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas aan de Grote Maatweg in Wierden. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig oververhit en begon te smeulen, met rookontwikkeling tot gevolg. De brandweer rukte met meerdere wagens uit, maar al snel beek dat het gebouw zelf niet in brand stond.
Directeur Edwin Renzen van Stintum, het bedrijf dat de BSO-bus ontwikkelde, was woensdagmorgen al snel in Wierden om persoonlijk te kijken wat er aan de hand was. Hij is zeer verbaasd over het het incident. „Dit voertuig is onder iedere denkbare loep gelegd, het is door allerlei experts gecontroleerd. Het is uitgerust met een gecertificeerd Nederlands batterijpakket, geen Chinese rommel ofzo. Dus ik ben echt heel benieuwd wat hier is gebeurd. Gelukkig is het geen echte brand geweest, er is alleen iets gesmolten in de buurt van de accu. We gaan alles controleren, samen met de brandweer, de Veiligheidsregio en de leverancier van de batterijen.”
‘Voorlopig niet nodig’
Ook directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus wacht dat onderzoek met spanning af: „We hebben de bus voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn.”
Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.
Kamervragen
De PVV eist helderheid van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
quote:
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.quote:Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen
precies 2 jaar?quote:Op woensdag 16 december 2020 20:13 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
https://nos.nl/artikel/25(...)verlies-nog-elke-dagquote:Nabestaanden van het dodelijke ongeval in Oss met een Stint-elektrische bakfiets hebben er ruim zeven jaar op moeten wachten, maar vandaag is het zover: de strafzaak gaat van start. "Ze zijn er enorm aan toe dat het proces eindelijk gaat beginnen", zegt Lars Walder. Hij is van de stichting Namens de Familie, die de nabestaanden al die jaren heeft bijgestaan.
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.quote:Op dinsdag 9 december 2025 11:48 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik kan niet wachten om Geert-Jan en Carry Knoops weer aan iedere talkshow tafel de schuld van het bedrijf te horen downplayen 😒
quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.quote:Op dinsdag 9 december 2025 10:24 schreef GereDathan het volgende:
Het is fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid komt, na al die jaren. Dat maakt het tragische verlies van de jonge kinderen niet minder erg, maar hopelijk kan iedereen hierna er een punt achter zetten en het een plek gaan geven in het leven.
Geldt niet enkel voor deze zaak. Ene Marco B. is ook 4 jaar gecancelled door de ultieme traagheid van onze systemen.quote:Op dinsdag 9 december 2025 14:58 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.
Maar ik vind het onbestaanbaar dat het 7 jaar heeft moeten duren voordat het zover is. Tot nu toe lees ik alleen maar slappe verhalen en excuses waarom zo'n zaak zo lang moet duren. Een bolder kar met een motortje en slechte remmen, hoe moeilijk kan dat zijn.
Zo zie ik het ook.quote:Op dinsdag 9 december 2025 16:21 schreef butz0rs het volgende:
Inderdaad, user error op een twijfelachtig product. case closed.
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.
Het ging me vooral om het gegeven dat echtpaar Knoops altijd volle bak in de media de onschuld van de verdachten die zij vertegenwoordigen zitten uit te meten.
En nee, dat is niet hun taak, hun taak is dat in de rechtbank te doen.
Dat maken advocaat en client samen uit. Zo vinden het de media ook hun taak om er meer verslag van te doen dan slechts rechtbankverslaggeving.quote:Op dinsdag 9 december 2025 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.
Het ging me vooral om het gegeven dat echtpaar Knoops altijd volle bak in de media de onschuld van de verdachten die zij vertegenwoordigen zitten uit te meten.
En nee, dat is niet hun taak, hun taak is dat in de rechtbank te doen.
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat maken advocaat en client samen uit. Zo vinden het de media ook hun taak om er meer verslag van te doen dan slechts rechtbankverslaggeving.
Ja maar als verdacht ben je door de publieke opinie al voor 90% veroordeeld dankzij de media die de rechtszaak niet afwacht, zeker als je bekend bent, dan is het wel fijn als je advocaat ook even daar komt uitleggen dat het allemaal wat genuanceerder ligt.quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.
Die kunnen zich nauwelijks fatsoenlijk verdedigen door ook aan een talkshowtafel te gaan zitten (al dan niet hun advocaat).
Tot een paar jaar geleden was het zelfs vrij uitzonderlijk dat de slachtoffers ook een advocaat hadden die er is om hun belangen te vertegenwoordigen, dus dat is al een hele verbetering in de rechtspraak, maar in een hoop situaties is het niet wenselijk cq gepast dat die advocaat ook een rondje talkshowtafels doet.
Ik zie Plasman nog zitten, met z'n verongelijkte kop op televisie. Hoezo "nauwelijks fatsoenlijk verdedigen"?quote:Op dinsdag 9 december 2025 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het is vooral nasty in zaken als deze, waar de "tegenpartij" mensen met overleden kinderen zijn, of zoals in de zaak Borsato, waar de tegenpartij een jongedame is die tijdens het gebeuren minderjarig was, of net niet meer.
Die kunnen zich nauwelijks fatsoenlijk verdedigen door ook aan een talkshowtafel te gaan zitten (al dan niet hun advocaat).
Tot een paar jaar geleden was het zelfs vrij uitzonderlijk dat de slachtoffers ook een advocaat hadden die er is om hun belangen te vertegenwoordigen, dus dat is al een hele verbetering in de rechtspraak, maar in een hoop situaties is het niet wenselijk cq gepast dat die advocaat ook een rondje talkshowtafels doet.
Nope, ik lees dus over maximaal 6 meter doorrollen bij loslaten gashendel. Dat is een absurde afstand wat mij betreft.quote:
Die tweets komen over alsof ze de medewerker de schuld geven.quote:
Dat is eigenlijk vanaf het moment dat het gebeurde ter sprake geweest: die vrouw had moeten uitwijken of moeten keren, stoppen, de stint omgooien etc etc.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:48 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Die tweets komen over alsof ze de medewerker de schuld geven.
Het is idd ook altijd wat makkelijk om achteraf met alle tijd van de wereld allemaal scenario's door te nemen om vervolgens te verwijten verkeerd te hebben gehandeld. Dit lijkt me ook geen situatie waar je op getraind zou moeten zijn, zoals bijv een verkeersvlieger dat wel is op allerlei scenario's.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:57 schreef MissButterflyy het volgende:
In een noodsituatie reageer je door te vechten, vluchten of te bevriezen.
Weet niet of het die vrouw nu aan te rekenen is hoe ze uiteindelijk gehandeld heeft.
Dit heeft toch nooit mogen gebeuren?
Je moet dit niet lezen als het iemand de schuld willen geven. Er zijn verschillende reactiepatronen van mensen in dit soort situaties en bij een hoop bestuurders hadden de kinderen het wellicht wel overleeft. Dat doet niet af aan het feit dat de bestuurster alles in haar macht heeft gedaan om te pogen dit probleem op te lossen.quote:
Daarbij vergeten we meestal het verrassingseffect. Het is eigenlijk alsof je in een auto rijdt en ineens werken de remmen niet meer. Dan zijn er personen die in minder als een seconde kunnen schakelen en de handrem beginnen gebruiken en mensen die in paniek daar pas na een paar seconden, of langer, achter komen.quote:Op woensdag 10 december 2025 12:53 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk vanaf het moment dat het gebeurde ter sprake geweest: die vrouw had moeten uitwijken of moeten keren, stoppen, de stint omgooien etc etc.
Ik ken de situatie daar vrij goed omdat ik er vrij vaak langskom tijdens mijn rondje hardlopen en het is een licht glooiend stukje omhooggaand fietspad. Op dat laatste stukje heb je ook nog een trap en allerlei hekken, maar al met al is het waarschijnlijk zo vlug gegaan en door de schrik, dat uitwijken geen optie meer is geweest.
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Er deugt geen reet van dat apparaat....quote:Op maandag 1 oktober 2018 23:17 schreef AchJa het volgende:
De initiele stint had een typegoedkeuring, maar de fabrikant/ maker/ bedenker weet ik het vond het nodig om van alles aan dat ding te verbouwen zonder dat apparaat opnieuw te laten keuren.
Het erge is: Oss-West is een station waar stoptreinen stoppen, maar intercity's voorbij razen richting Oss Centraal komend vanuit 's Hertogenbosch. Was het een stoptrein geweest, dan was dit nooit zo gebeurd..quote:Op woensdag 10 december 2025 15:05 schreef Saboo het volgende:
Uiteindelijk is het gewoon een freak-accident, dat zo'n ding precies stopt met functioneren op een spoorweg-overgang terwijl er ook nog eens een trein aankomt.
Is een ongeluk niet altijd een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerd plek onder verkeerde omstandigheden?quote:Op woensdag 10 december 2025 15:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het erge is: Oss-West is een station waar stoptreinen stoppen, maar intercity's voorbij razen richting Oss Centraal komend vanuit 's Hertogenbosch. Was het een stoptrein geweest, dan was dit nooit zo gebeurd..
Klopt, maar het is er wel een waarbij echt alle slechtste scenario's samen zijn gekomen, vandaar ook de enorme impact die het toen had.quote:Op woensdag 10 december 2025 15:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Is een ongeluk niet altijd een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerd plek onder verkeerde omstandigheden?
En het feit dat er vier onschuldige kinderen verongelukt zijn. Door nota bene een trein nog welquote:Op woensdag 10 december 2025 15:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Klopt, maar het is er wel een waarbij echt alle slechtste scenario's samen zijn gekomen, vandaar ook de enorme impact die het toen had.
De begeleidster gaat morgen gebruik maken van het spreekrecht.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:00 schreef r_one het volgende:
Is er trouwens iets bekend hoe het nu met die begeleidster en dat vijfde meisje gaat?
Ik wens haar héél veel sterktequote:Op woensdag 10 december 2025 16:00 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
De begeleidster gaat morgen gebruik maken van het spreekrecht.
Ja dat. Helaas kruipen er weer trollen uit hun hol op twitter op haar de schuld te geven (als je de pagina van Saskia Belleman ziet).quote:Op woensdag 10 december 2025 16:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik wens haar héél veel sterkte![]()
Moet er niet aan denken in haar schoenen te staan (niet alleen morgen niet maar nooit niet)
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:28 schreef AgnesGru het volgende:
Ja dat. Helaas kruipen er weer trollen uit hun hol op twitter op haar de schuld te geven (als je de pagina van Saskia Belleman ziet).
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuurquote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...quote:Op woensdag 10 december 2025 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuur
alleen een voet gas/rem had het kunnen redden,
gas los is rem
Maar de stint was oficieel goedgekeurd door de overheid
Als je de Twitter pagina van Saskia bekijkt, staat er echt een walgelijke reactie tussen. Vind het oprecht heel erg voor die begeleidster dat er wee van die nare berichten verschijnen.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
De beruchte Fight Flight Freeze reactie dus. Berijpelijk.quote:Op woensdag 10 december 2025 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het kind was in blinde paniek , verstijfd van angst , verkrampt aan het stuur
alleen een voet gas/rem had het kunnen redden,
gas los is rem
Maar de stint was oficieel goedgekeurd door de overheid
Nou dat lijkt me duidelijk dan.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...
De fabrikant/maker heeft aan alle kanten bewust gefaald. En willens en wetens een levensgevaarlijk product op de markt gebracht.
Zeker als je bedenkt dat er vooral kleine kinderen mee vervoerd worden.
Ik kan niet inloggen op Twitter / X dus ook niet meer reacties lezen (dan die ik op Fok! zie)quote:Op woensdag 10 december 2025 20:15 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Als je de Twitter pagina van Saskia bekijkt, staat er echt een walgelijke reactie tussen. Vind het oprecht heel erg voor die begeleidster dat er wee van die nare berichten verschijnen.
Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.quote:Op woensdag 10 december 2025 16:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, een oprechte "Waarom heeft ze niet ..."-vraag wordt anders ook wel heel snel als 'victim blaming' gekwalificeerd. Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook wel eens afgevraagd, waarom ze geen stuurcorrectie heeft gemaakt weg van het spoor. Maar niet dat ik daarmee haar de schuld geef.
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).quote:Op woensdag 10 december 2025 20:36 schreef r_one het volgende:
[..]
De beruchte Fight Flight Freeze reactie dus. Berijpelijk.
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.quote:Op woensdag 10 december 2025 19:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, in de initiele config. De fabrikant vond het alleen nodig om er een zwaardere motor in te zetten, de remmen daar niet op aan te passen en de noodstopknop te verwijderen om vervolgens vooral geen nieuwe keuring uit te voeren...
De fabrikant/maker heeft aan alle kanten bewust gefaald. En willens en wetens een levensgevaarlijk product op de markt gebracht.
Zeker als je bedenkt dat er vooral kleine kinderen mee vervoerd worden.
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:00 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dat is het moeilijke van deze situatie, ik sta daar helemaal hetzelfde in. Ik denk dat de bestuurster meer had kunnen doen, simpel en kort door de bocht gezegd. Dat ze dat niet gedaan heeft, heeft een zeer grote bijdrage aan dit verschrikkelijke incident geleverd.
Ik zeg niet dat ze dat expres deed en ik zeg ook niet dat de Stint veilig was of de makers daarmee geen blaam treft. Maar blijkbaar was de bestuurster niet in staat een andere beslissing te maken, ongetwijfeld omdat het de Stint ontbrak aan simpelere en/of betere opties.
Maar feit is ook dat deze Stint, ondanks alles wat je er op aan kan merken qua ontwerp en makers, niet aantoonbaar gefaald heeft op technisch vlak. Dat betekent dat er dus mogelijkheden waren om adequaat in te grijpen en dat is niet geprobeerd zoals het zich laat aanzien.
Ik worstel dan ook met de vraag of dit niet 2 zaken zouden moeten zijn. De ene zaak over de makers en het product en de andere over het incident zelf. En dan niet met het doel om de bestuurster achter de tralies te zetten, je kan ook schuldig zijn zonder verdere gevolgen. Maar de combinatie klopt voor mijn gevoel ergens niet.
Ha kijk, GTMTAquote:Op woensdag 10 december 2025 23:03 schreef GereDathan het volgende:
Om dat te voorkomen moet je gebruikers op regelmatige basis trainen. Dat doen we ook voor iets simpels als de BHV of iets ingewikkelds als vliegtuigen. Maar gek genoeg niet voor alle potentiële rijdende moordmachines op de weg, daar zijn alle opties tussen geen enkele training (fietsen) tot Stint (eenmalige training van een uurtje) tot autorijden (eenmalige training en een examen).
Voorwaardelijke opzet.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:13 schreef GereDathan het volgende:
En voor de duidelijkheid, het allerlaatste wat ik wil zeggen is dat de bestuurster dit expres heeft gedaan. Ze heeft dit, zonder twijfel, nooit gewild.
Maar is dat niet bij zo ongeveer elk ongeval in het verkeer het geval? Ik denk (en hoop) dat er maar heel weinig mensen een voertuig in stappen om eens lekker wat mensen overhoop te rijden. Toch is het bij elk ander ongeval wel zo dat de bestuurder die de fout maakt, waar een ongeval uit volgt, over het algemeen als schuldige wordt gezien met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wat maakt dit geval nou precies anders?
Ik ben de laatste die zal zeggen dat het opzet is. Maar ik zou dat inderdaad niet gek vinden om dat te onderzoeken in een losse rechtszaak. Als jij met je auto iemand aanrijdt gebeurd dat ook.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik kan maar deels meegaan in je redenatie. Wil je ook een (straf)zaak tegen de bestuurster, dan komt daar een stukje 'opzet' bij kijken. Of voorwaardelijke opzet (bewust het risico aangaan dat ...). En hoe je het ook wendt of keert, dát is geenszins het geval.
Iedereen reageert anders in zo’n situatie. Wat het extra zuur maakt is dat als haar reactie stuur omgooien of remmen was geweest dat we dan wellicht een heel ander incident en afloop had gehad.quote:Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat ze in haar 'Freeze'-fase wel de tegenwoordigheid van geest het om te roepen dat ze niet kon remmen. Als je totaal bevriest, doe je dat ook niet meer. Maar nogmaals: dat maakt haar niet schuldig.
Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.quote:Waar ik wel ernstige twijfels bij heb is dat die meiden kennelijk geen enkele vorm van training hebben gehad om de Stint te mogen bestuderen. Geen adequate voertuigbeheersing dus. Want dan was je er dán wel achtergekomen dat jouw -gemodificeerde- Stint een belachelijk lange remweg heeft, dan kun je daar bij een spoorwegovergang op instellen.
Nee, druk druk, kindjes kindjes, hup, pak jij effe de Stint en breng ze van A naar B? Wel meteen terugkomen hoor. Mazzel...!!!
Tenminste, zo zie ik het voor me. Maar dat is de organisatie aan te rekenen, niet de jongedame.
Just my 2 cents![]()
Die snap ik niet, sorry.quote:[..]
Ha kijk, GTMTA![]()
(crosspost)
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:07 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk dat er geen barst klopt van wat ze hebben gedaan. Maar leg mij eens uit hoe dit direct heeft bijgedragen aan dit vreselijke ongeval? De Stint ging niet te hard en kon remmen en sturen? Voldoende opties dus om iets te doen. Tevens mocht hij van onze overheid zo de weg op, er is werkelijk 0 controle gedaan.
Mijn auto kan ook 200 rijden en is daar zelfs voor goedgekeurd. Ik vervoer er ook kleine kinderen mee en rijdt geregeld langs kleine kinderen. Als ik vervolgens 4 kinderen doodrijdt zonder iets te doen om dit te voorkomen, is dit dan ook de schuld van de fabrikant van de auto? Of ligt het dan ineens anders?
Inderdaad, je maakt een gaaf product. Iedereen heeft er lol van, zorg gewoon dat alles klopt.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:20 schreef GereDathan het volgende:
Dit kan je enkel en alleen ondervangen met training en herhaling, uit onderzoeken weten we dat mensen in een panieksituatie vaak terugvallen op instinct en/of automatismen. Dat gebruiken ze in de luchtvaart ook, als het mis gaat op 10km hoogte wil je dat piloten gewoon handelen zoals ze 100.000 keer geleerd is, ze moeten niet na hoeven denken en gewoon handelen.
quote:Er was wel degelijk training, naar mijn weten zelfs verplicht door de makers. Als ik het mij goed herinner van 7 jaar terug werd dat toen verteld, dat je een soort van 2 uurs training kreeg voor je ermee mocht rijden.
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.quote:Natuurlijk veel te weinig, al moeten we misschien ook niet vergeten hoeveel Stints er in die jaren rondreden en hoeveel kilometers die blijkbaar veilig maakten. Dit was het eerste, en hopelijk laatste, serieuze ongeval met de Stint. Dus ergens zat het voertuig en training misschien toch wel goed genoeg in elkaar?
Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).quote:Ha kijk, GTMTA
(crosspost)
Die snap ik niet, sorry.
Dat!quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).quote:Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Dat komt omdat jij na al die jaren nog steeds begrijpen kan of wil lezen. Maar daar zal je dan ook geen belang bij hebben, anders is dat gedrag van je niet te verklaren.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
Ik begrijp werkelijk waar niet waarom jij sinds dit ongeluk alleen maar loopt te janken dat de fabrikant niks te verwijten valt... Jij moet er wel eoa belang in hebben anders is dat gedrag van je niet te verklaren.
Ik kan niet beoordelen aan welke eisen een bestuurder van een dergelijk voertuig zou moeten voldoen. Maar ik denk dat een degelijke training, die minstens elk jaar herhaald moet worden, wel een eis zou moeten zijn om zo'n voertuig te mogen besturen.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Bijzonder, daar moet ik ook de hele tijd aan denken, piloten.
(ik kijk graag naar Aircrash Investigation, "pilot error" enzo; of niet).
Maar voor een piloot is de core business het besturen van een vliegtuig; voor een KDV-medewerkster is de core business niet het besturen van een Stint. Maar áls je dan met zo'n badkuip op pad gaat, met nota bene -
andermans- kinderen, vind ik het onverantwoord om een applicatiecursusje van 2 uurtjes te doen en that's it.
Als er twijfels zijn, en die waren terecht zo blijkt, dan moet je als overheid / inspecterende instantie ingrijpen toch?quote:[..]
Dat (vette) vind ik geen argument. Men had toen al zijn twijfels over de verkeersveiligheid van zo'n veredelde meerpersoons bakfiets. Het was niet de vraag óf het een keer mis zou gaan maar wannéér het mis zou gaan.
Aahhhquote:Great Minds Think Alike (1 T teveel, sorry).
Oftewel: we dachten precies hetzelfde.
Maar onze posts hebben elkaar net gekruist (crospost).
Logisch, want dat heb ik ook niet gezegd.quote:Op donderdag 11 december 2025 00:48 schreef r_one het volgende:
Zo had ik zijn posts nog niet geduid (maar heb dan ook niet hele topic gelezen).
Dat had niet enkel met het luxeprobleem te maken, er waren vele organisaties die net serieus veel geld geïnvesteerd hadden in de Stint. Als je er vervolgens niet mee mag rijden en geen geld hebt voor alternatieven (die ook niet zaligmakend zijn, met auto's en personenbusjes gebeuren ook dagelijks ongelukken) dan heb je toch wel een groot probleem als organisatie.quote:(maar ja, dat was geen optie want ze hadden die dingen o zo nodig, kijk maar toen ze van overheidswege verboden werden, die klaagzang "wat moeten we nu?" .... luxeprobleempje).
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.quote:Op woensdag 10 december 2025 23:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als de fabrikant besluit om in je VW UP een 800PK motor te plaatsen, de gordels eruit gaat slopen en de remmerij laat voor wat het is en de boel niet opnieuw laat keuren dan is het de schuld van de fabrikant als er een ongeluk gebeurt waarbij doden/gewonden vallen, punt.
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?quote:Lui die fatbikes opvoeren zijn ook niet verzekerd, dat is exact hetzelfde.
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?quote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn.
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.quote:
Dat kwartje wil al 5 jaar niet vallen. Vergeefse moeite.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Waarom?quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Rondom het ongeval met de Stint doe ik dat niet, ik leg de verantwoordelijkheid bij 3 partijen in dat verhaal.quote:Op donderdag 11 december 2025 11:39 schreef Eix het volgende:
[..]
Anderzijds, als je een voertuig koopt dat volgens de fabrikant geschikt is voor het vervoeren van kinderen op de openbare weg dan is die fabrikant ook verantwoordelijk voor het voldoen aan de vigerende eisen (conformiteit / typegoedkeuring). Vanwaar je stellingname dat de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder ligt?
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepastquote:Op donderdag 11 december 2025 10:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je hebt je als bestuurder van een voertuig aan de regels te houden. Als er geen gordels in die auto zitten dan hoor je te weten dat je er niet mee op de openbare weg mag rijden. Het gaat zelfs nog verder, jij bent als bestuurder (en ook eigenaar) verantwoordelijk voor het feit dat je voertuig technisch in orde moet zijn. Enkel een geldige APK is niet voldoende, want dit is slechts een momentopname. Dus bij problemen met bijvoorbeeld de remmen ben je zélf verantwoordelijk. Ook al zijn ze technisch niet in orde, dat is je eigen probleem.
En om te waarborgen dat voertuigen technisch niet worden veranderd hebben we bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) de APK in het leven geroepen voor bepaalde voertuigen. Het is mij een groot raadsel waarom dat voor andere voertuigen zoals de Stint niet zo is. Daarmee was een technische aanpassing die gedaan was zonder meer naar voren gekomen.
[..]
Want daar vind je de bestuurder wel verantwoordelijk blijkbaar en de fabrikant niet? Wat wil je precies met deze vergelijking zeggen? Wat is er exact hetzelfde aan?
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:31 schreef r_one het volgende:
[..]
Je verschuift de focus nu naar de WVW1994 (Wegenverkeerswet), dat lijkt mij hier niet aan de orde (zelfs nogal ongepast).
Ik denk dat er weinig moeders een leuker mens worden van het verlies van 2 kinderen en zwaargewond raken van de 3e. Ik denk dat er weinig levensvreugde overblijft in zo'n situatie.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Sorry, ik ben niet gestart met het absurde voorbeeld. Maar ik ben het met je eens dat we daar niet over moeten doorzagen.
Ik was al gestopt hoorquote:Op donderdag 11 december 2025 13:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar je diept het verder uit en doet er nog een paar schepjes bovenop. Gewoon niet doen.
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.quote:Op donderdag 11 december 2025 12:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Schandalig dat zij zich ook nog zo moet verantwoorden.
Ze was na het ongeluk zwaargewond en is talloze keren geopereerd en heeft tot de dag van vandaag lichamelijke klachten.
Fijn . Houden zoquote:
quote:Op donderdag 11 december 2025 13:03 schreef BillDauterive het volgende:
Die moeder van de twee overleden meisjes komt wel als een enorme heks over. Brr.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar, waarom zij volgens jou een "Brrquote:
Klopt, ik quote daar de x berichten over.quote:Op donderdag 11 december 2025 13:46 schreef AgnesGru het volgende:
[..]
Dit was het spreekrecht van de slachtoffers en nabestaanden.
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:07 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt, ik quote daar de x berichten over.
Maar gisteren ging het daar ook over hier.
Lekker op alle slakjes zout leggen.quote:Op donderdag 11 december 2025 14:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet dat zij zich moest verantwoorden.
Ja hallo, jij stelt nogal watquote:Op donderdag 11 december 2025 14:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Lekker op alle slakjes zout leggen.
Belangrijk hoor!
Ja, dat denk ik ook wel vaker als ik hier op fok de meningen lees.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |