abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196772040
quote:
Vervanger beruchte Stint vliegt voor eerste gebruik al in brand

Een ‘veilige’ vervanger voor de verbannen Stint-bolderkar is voor het eerste gebruik al in brand gevlogen. De gloednieuwe BSO-bus stond nog in de stalling bij een kinderdagverblijf in Wierden toen hij woensdagmorgen door nog onbekende oorzaak oververhit raakte en begon te smeulen.

De BSO-bus is de opvolger van de omstreden Stint. Die elektrische bolderkar kwam in september 2018 in opspraak door een afschuwelijk ongeval in Oss. De Stint schoot een bewaakte spoorweg op, waar net een trein aankwam. Vier jonge kinderen kwamen daarbij om het leven.

Vanwege het ongeval deden kinderopvangorganisaties de Stint massaal in de ban. Alleen de Twentse kinderopvangorganisatie Columbus bleef de Stint nog enige tijd gebruiken: de leiding wilde eerst het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval afwachten. Toen de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW de Stint verbood stopte ook Columbus het gebruik en ging op zoek naar een veilige vervanger.

BSO-bus goedgekeurd

Dat werd de BSO-bus. Ontwikkeld en geproduceerd door hetzelfde bedrijf als de Stint, namelijk Stintum in Bilthoven. Het voertuig onderging vele keuringen, onder meer van TNO en van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), voordat het begin oktober het groene licht kreeg van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Columbus schafte er 24 aan voor het vervoer van kinderen van school naar de opvang, en voor uitjes. De kar werd ‘Co-bus’ gedoopt en zou woensdag feestelijk in gebruik worden genomen.

Oververhit

Maar het ging woensdagmorgen voor het eerste gebruik al mis. De bus stond gestald in een bijgebouw van kinderdagverblijf Het Compas aan de Grote Maatweg in Wierden. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig oververhit en begon te smeulen, met rookontwikkeling tot gevolg. De brandweer rukte met meerdere wagens uit, maar al snel beek dat het gebouw zelf niet in brand stond.

Directeur Edwin Renzen van Stintum, het bedrijf dat de BSO-bus ontwikkelde, was woensdagmorgen al snel in Wierden om persoonlijk te kijken wat er aan de hand was. Hij is zeer verbaasd over het het incident. „Dit voertuig is onder iedere denkbare loep gelegd, het is door allerlei experts gecontroleerd. Het is uitgerust met een gecertificeerd Nederlands batterijpakket, geen Chinese rommel ofzo. Dus ik ben echt heel benieuwd wat hier is gebeurd. Gelukkig is het geen echte brand geweest, er is alleen iets gesmolten in de buurt van de accu. We gaan alles controleren, samen met de brandweer, de Veiligheidsregio en de leverancier van de batterijen.”

‘Voorlopig niet nodig’

Ook directeur Sebastiaan Dekkers van Columbus wacht dat onderzoek met spanning af: „We hebben de bus voorlopig niet nodig, want de scholen zijn dicht en uitjes mogen we ook niet maken. Bovendien zijn de rijtrainingen vanwege de coronamaatregelen opgeschort. De hele feestelijke ingebruikneming ging dus toch al niet door. En nu komt die brand erbij. We balen hier ontzettend van, want veiligheid gaat uiteraard voor alles. Maar het kan nog best even duren voor we weten waar we aan toen zijn.”

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die de nieuwe BSO-bus goedkeurde voor gebruik, was de brand vanmorgen nog niet bekend. De dienst kon dan ook nog geen commentaar geven.

Kamervragen

De PVV eist helderheid van de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
PZC

Speciaal voor Psychopaatje nog een deel.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 19:55 schreef Psychopaatje het volgende:
Wat een kut kick
  woensdag 16 december 2020 @ 20:08:19 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_196772247
Jammer dat zo’n Stint niet van hout is.
pi_196772268
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
  Moderator woensdag 16 december 2020 @ 20:10:20 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196772315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 16 december 2020 @ 20:11:10 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_196772340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
:')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_196772393
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Deze TS, over de rug van onschuldige dode kinderen een nieuw deel gaan openen :')
Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
pi_196772437
quote:
7s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:13 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Wel precies 2 jaar later wat een toeval.
precies 2 jaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2020 20:15:00 ]
pi_196772449
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 20:14 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

precies 2 jaar?
Na de vorige TS.
pi_196772595
Is er alweer een aanrijding geweest?
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 09:54:20 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219447514
bump
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219447546
quote:
Nabestaanden van het dodelijke ongeval in Oss met een Stint-elektrische bakfiets hebben er ruim zeven jaar op moeten wachten, maar vandaag is het zover: de strafzaak gaat van start. "Ze zijn er enorm aan toe dat het proces eindelijk gaat beginnen", zegt Lars Walder. Hij is van de stichting Namens de Familie, die de nabestaanden al die jaren heeft bijgestaan.
https://nos.nl/artikel/25(...)verlies-nog-elke-dag
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219447577
twitter
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219447674
Het is fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid komt, na al die jaren. Dat maakt het tragische verlies van de jonge kinderen niet minder erg, maar hopelijk kan iedereen hierna er een punt achter zetten en het een plek gaan geven in het leven.
  dinsdag 9 december 2025 @ 11:48:20 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219448289
Nou, ik kan niet wachten om Geert-Jan en Carry Knoops weer aan iedere talkshow tafel de schuld van het bedrijf te horen downplayen 😒
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 9 december 2025 @ 12:52:47 #16
482080 AgnesGru
Agnes, easy on the churros!
pi_219448758
twitter
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_219449161
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 11:48 schreef Leandra het volgende:
Nou, ik kan niet wachten om Geert-Jan en Carry Knoops weer aan iedere talkshow tafel de schuld van het bedrijf te horen downplayen 😒
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
pi_219449635
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
twitter
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_219449687
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 10:24 schreef GereDathan het volgende:
Het is fijn dat er nu eindelijk duidelijkheid komt, na al die jaren. Dat maakt het tragische verlies van de jonge kinderen niet minder erg, maar hopelijk kan iedereen hierna er een punt achter zetten en het een plek gaan geven in het leven.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.

Maar ik vind het onbestaanbaar dat het 7 jaar heeft moeten duren voordat het zover is. Tot nu toe lees ik alleen maar slappe verhalen en excuses waarom zo'n zaak zo lang moet duren. Een bolder kar met een motortje en slechte remmen, hoe moeilijk kan dat zijn.
-
pi_219450115
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:51 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
[ x ]
Maar dat zegt niet dat de remmen, die er dus wel waren, niet gewerkt zouden hebben.
pi_219450118
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 14:58 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een uitspraak van de rechter een belangrijke stap is in het hele proces van verwerking.

Maar ik vind het onbestaanbaar dat het 7 jaar heeft moeten duren voordat het zover is. Tot nu toe lees ik alleen maar slappe verhalen en excuses waarom zo'n zaak zo lang moet duren. Een bolder kar met een motortje en slechte remmen, hoe moeilijk kan dat zijn.
Geldt niet enkel voor deze zaak. Ene Marco B. is ook 4 jaar gecancelled door de ultieme traagheid van onze systemen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 16:21:27 #23
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_219450127
Inderdaad, user error op een twijfelachtig product. case closed.
pi_219450228
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 16:21 schreef butz0rs het volgende:
Inderdaad, user error op een twijfelachtig product. case closed.
Zo zie ik het ook.

3 partijen zijn fout geweest:
1) Fabrikant met een product waar genoeg op aan te merken is
2) Overheid die fabrikant zonder te kijken een vergunning verleende
3) Bestuurster die (ongetwijfeld per ongeluk) één of meerdere verkeerde beslissingen nam

Zonder 1 schuldige aan te wijzen denk ik dat het helaas een combinatie van factoren was en dat iedereen hier een les uit moet trekken. Naar mijn gevoel is het niet eerlijk om naar 1 partij in deze te wijzen.

Hoe hard het ook is, fouten worden er altijd en overal gemaakt. Dagelijks overlijden er mensen door, veelal goedgekeurde, voertuigen in het verkeer. Je kan het niet voorkomen, hoe klote dat ook is. Denk dat iedereen graag anders zou willen zien, maar dat is niet realistisch of haalbaar.

En ik wil zeker niet voorbijgaan aan het ongelofelijke verdriet van de nabestaanden van deze kinderen. Dat is onvoorstelbaar verdrietig en ik (en denk de meeste mensen) kunnen zich niet voorstellen hoe verschrikkelijk dit moet zijn voor deze mensen.

Als ik persoonlijk een schuldige aan zou móeten wijzen dan wijs ik naar de overheid. Zij hebben dit toegestaan en verzuimt om fatsoenlijke controles uit te voeren. Als je zo'n voertuig toe laat, zeker met zoveel kinderen die erin kunnen worden vervoerd, dan zou dit onder een vergrootglas moeten liggen. Bestuurders van auto's geven we om de haverklap bekeuringen voor 3 km/u te hard of een meter naast het parkeervak staan, maar de fabrikant van de Stint lieten ze gewoon lekker knutselen en geloofden ze het allemaal wel. En onzin als 'geen capaciteit' mogen ze in hun achterwerk duwen, want dan sta je het voertuig simpelweg niet toe tot je wel capaciteit hebt.
  dinsdag 9 december 2025 @ 17:32:22 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_219450418
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 13:45 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Waar ligt dan de schuld volgens jou? De machine was technisch in orde, alles functioneerde. Er was, zover ik het begrepen heb, geen (aantoonbaar) technisch mankement wat dit ongeluk veroorzaakt heeft.
Dat moet dus in deze rechtszaak vastgesteld worden, of de schuld bij de gedaagden ligt.
Het ging me vooral om het gegeven dat echtpaar Knoops altijd volle bak in de media de onschuld van de verdachten die zij vertegenwoordigen zitten uit te meten.

En nee, dat is niet hun taak, hun taak is dat in de rechtbank te doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')